[ALG] Ergste nachtmerrie van een programmeur

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 2.026 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-10 19:49
Ik heb mezelf ooit gemailbombed :|.
Ik wilde ff iets snel uitproberen, een php scriptje dat 3 dingen bevatte, een veld waar je een e-mail adres in kon vullen, een veld waar je de hoeveelheid mailtjes in kon vullen en een venzend knop.
Dus wat doe ik: ff uitproberen.
In het email veld mijn e-mail adres, en bij de hoeveelheid 8.
Toen klikte ik op verzend.
Ik had het script zo geschreven, dat er als de ingevulde aantal mailtjes verzonden was (met standaard test-textje) je een bevestiging te zien zou krijgen.
Maar die kreeg ik niet. Pagina bleef laden. Vreemd dacht ik.. na ongeveer 3 seconde de pagina gesloten en mijn email gechecked. Bleek dat er meer dan 44000 mailjes nieuwe mailtjes waren. |:(.
Binnenhalen was geen optie.. want tussentijds stoppen lukte niet, dan hing OE. Ook bij later openen van OE bleken alle berichten dan ook nog steeds op de server te staan.

Oorzaak: $a--; vergeten :X
Oplossing: Pop Account gewist B)

[ Voor 4% gewijzigd door sjhgvr op 14-10-2004 23:04 ]

oisd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artix
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03-2020

Artix

Whatever

Hmm...

Op me vorige stage mooi programmatje gemaakt in visual c++.
Het zou computers moeten opruimen overbodige dingen weggooien je kent dat wel.
Het programma ging wild doen en formateerde alles waar die op kon komen.
Homemade virus dus... waren ze nie heel blij mee op me stage mocht ook gelijk ophouden met t ontwikkelen :P. Ze zijn de hele nacht bezig geweest met back-ups enz.....

ABit nf7-s barton 2500+ Geforce4 ti4680

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-10 09:52
Voor een stage bij een bedrijf moesten we een vb programma verbeteren dat excel sheets genereerde en naar klanten mailde. Het programma deed er ongeveer 1,5 uur over om een bestand van 10 MB te converteren naar 1000 excel bestanden. Bovendien ging de conversie steeds vaker fout. De reden hiervoor kwamen we pas later achter, maar was alsvolgt. Het vb prog controleerde elke minuut of er een nieuw bestand in een directory kwam te staan. Als er een nieuw bestand was, werd het geopend en verwerkt. In den beginne was dit bestand niet zo groot en ging alles goed. Later (met meer klanten en een groter bestand) kwam het steeds vaker voor dat het vb progsel het bestand wilde openen terwijl er nog naar geschreven werd, dus fout, exit programma.

We besloten om alles opnieuw te schrijven in C/C++. Het mocht niet helemaal in C++, want dat snapten de programmeurs daar niet. Dus onze excel library (microsoft heeft ooit het binary excel 95 formaat gedocumenteerd in de msdn) schreven we in C++ en dat benaderden we vanuit C. Objecten werden handles etc..
Goed ons proggramma was af en snel, het was ruim 70x sneller dan het vb programma. Maar het moest nog door beheer goedgekeurd worden. Het moest als NT-service draaien, want dat was makkelijker voor beheer.
De eerste dag, 10 klanten geprobeerd, nou werkte perfect. De volgende dag met 1000 klanten, ons programma deed helemaal niets. Geen entries in de logbestanden. Geen uitvoer. Helemaal niets! Bleek dat beheer de SYSTEM user alle rechten had ontnomen op de directories die ons programma gebruikte |:(
Toen we daar achter waren ff naar de server gegaan met iemand van beheer, alles weer goed ingesteld. Tijd voor de test. Ons programma pompt er in een 1 minuut 1000 excel sheets uit. Ik zal de opmerking van de systeembeheerder nooit vergeten, "Hmm, jullie gebruiken wel 100% cpu, dat is niet zo mooi". 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04 02:56
De ergste nachtmerrie? Net 3 weken geleden meegemaakt....

Vertrouwen op je collega's dat de spullen die je overgedragen krijgt ook netjes in de backup staan.
En crasht je schijf en blijkt er praktisch niks in de backup te staan. :'( :'( :'(

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:22
_bas_ schreef op 15 oktober 2004 @ 10:22:
De ergste nachtmerrie? Net 3 weken geleden meegemaakt....

Vertrouwen op je collega's dat de spullen die je overgedragen krijgt ook netjes in de backup staan.
En crasht je schijf en blijkt er praktisch niks in de backup te staan. :'( :'( :'(
Haha, jij vertrouwt je collega's nog ? Dat er nog van dat soort mensen zijn zeg.. :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

farlane schreef op 15 oktober 2004 @ 14:56:
[...]

Haha, jij vertrouwt je collega's nog ? Dat er nog van dat soort mensen zijn zeg.. :)
werkt er zeker pas een paar dagen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sjaaky schreef op 15 oktober 2004 @ 10:21:
Bleek dat beheer de SYSTEM user alle rechten had ontnomen op de directories die ons programma gebruikte
Waarom draait die service dan ook als System?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Artixxx schreef op 14 oktober 2004 @ 23:08:
Hmm...

Op me vorige stage mooi programmatje gemaakt in visual c++.
Het zou computers moeten opruimen overbodige dingen weggooien je kent dat wel.
Het programma ging wild doen en formateerde alles waar die op kon komen.
Homemade virus dus... waren ze nie heel blij mee op me stage mocht ook gelijk ophouden met t ontwikkelen :P. Ze zijn de hele nacht bezig geweest met back-ups enz.....
Per ongeluk bij het recursief verwijderen van directories ook ".." ingedoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guanpedro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-06 10:45

guanpedro

Live forever or die trying

Fox1234 schreef op 06 juni 2002 @ 22:41:
[...]

Ben ik het helemaal mee eens,,,,, of een stagiaire zijn code moeten beheren,,,,,,,,,,,,,,,,, :(
Ha! Een eigen intranet met code van totaal 6 stagiares proberen op te lappen en te verkopen aan een klant... :( (code bestaat uit een mix vb componenten, asp, asp.NET)

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Explore
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Opvallend hoe veel mensen klagen over incompetente collega's. Ik hoor dat wel vaker. In het bedrijfje waar ik werk ben ik de enige programmer, dus ik kan niet eens met andere programmers brainstormen over technische problemen die ik tegenkom (daarom vraag ik op GoT zo veel :) ) Maar uit vorige jobs weet ik hoe het is...

Naast incompetente programmer-collega's is het missen van recente backups een nachtmerrie die me pas geleden nog overkomen is. Ook een hele bekende zag ik al. Maarja, wie 'vergeet' dan ook zo'n dev-partitie te backupen voor een clean reinstall!?!? Ik dus... Half jaar werk kwijt.

Goed om te zien dat andere mensen dat ook kennen: ergens een nachtje over slapen werkt echt. :) De volgende dag is alles ineens duidelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Explore op 16-10-2004 00:24 ]

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
OlafvdSpek schreef op 15 oktober 2004 @ 15:06:
Waarom draait die service dan ook als System?
:D ehm... Dat meen ik me te herinneren, maar goed misschien was het een andere user. Iig het beheer had onze service geinstalleerd en ervoor gezorgd dat de onze service niet meer bij zijn bestanden kon. Vervolgens moesten wij onderzoeken waar het aan lag, want ja wij waren maar stagaires. En de kans dat het aan ons lag was natuurlijk veel groter dan dat zij een fout hadden gemaakt. Pas toen wij er achter waren waar het aan lag kregen we te horen "tja gister hebben we voor de veiligheid de ntfs permissies aangepast". :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03:20
Explore schreef op 15 oktober 2004 @ 15:22:
Opvallend hoe veel mensen klagen over incompetente collega's. Ik hoor dat wel vaker. In het bedrijfje waar ik werk ben ik de enige programmer, dus ik kan niet eens met andere programmers brainstormen over problemen die ik tegenkom (daarom vraag ik op GoT zo veel :) )
I know what u mean. Af en toe best lastig om alles zelf uit te zoeken, je leert er echter wel veel van. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Explore
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

twiekert schreef op 15 oktober 2004 @ 15:34:
[...]
I know what u mean. Af en toe best lastig om alles zelf uit te zoeken, je leert er echter wel veel van. :Y)
Dat kost je echter wel erg veel tijd. Ik bedoel, welke gek zit op z'n vrije vrijdagavond achter de computer? :?

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Explore schreef op 16 oktober 2004 @ 00:19:
[...]

Dat kost je echter wel erg veel tijd. Ik bedoel, welke gek zit op z'n vrije vrijdagavond achter de computer? :?
ik denk dat je nu héél wat tweakertjes op hun p*k hebt getrapt :+

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

RobIII schreef op 16 oktober 2004 @ 00:37:
ik denk dat je nu héél wat tweakertjes op hun p*k hebt getrapt :+
Weet ik wel zeker. :P Er zijn, als je het bij mekaar optelt, gigantisch veel van mijn weekenden verloren gegaan aan het werken aan progprojectjes. Eigenlijk best zonde achteraf, is misschien ook wel een soort van nachtmerrie. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 17:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat is niet zonde, dat is zelfstudie en derhalve zelfverrijking ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

.oisyn schreef op 16 oktober 2004 @ 00:58:
Dat is niet zonde, dat is zelfstudie en derhalve zelfverrijking ;)
Er is ook nog zoiets als een sociaal leven heb ik gehoord. Ik moet die echter stelling nog toetsen op de betrouwbaarheid ervan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Één van de door mij beheerde applicaties (beheren van klantgegevens) werkt met dynamisch opgebouwde queries. Door een bug kon er in uitzonderings gevallen het statement DELETE FROM BLA WHERE (1=1) opgebouwd worden. Resultaat: twee lege productie database tabellen voor ik erachter kwam |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Perongeluk alles selecteren en deleten voordat je iets op slaat in een grote engine class... weg 4 maanden werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:16

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 12:49:
Perongeluk alles selecteren en deleten voordat je iets op slaat in een grote engine class... weg 4 maanden werk :)
Heb je geen source control / dagelijkse backups dan?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

:? 4 maanden werk aan een keer gemaakt zonder ooit te saven? Geen undo? Vreemd verhaal :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een functioneel ontwerp moeten maken met gasten die denken dat het makkelijker is appels bij peren op te tellen dan vruchten te tellen. En strak vast blijven houden aan appels en peren |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slibbe
  • Laatst online: 04-07-2024
del *.* en na de prompt Y in de vaste overtuiging dat ie alleen maar alles in de huidige map zou deleten. Dat bleek niet het geval, apparaat begon doodleuk in de root :(

Was een PET4000 overigens. En nee, er was natuurlijk geen backup van, dat deed je toen nog niet, als het geen levensbelang was :)

P60, 40 Mb, hdd 400 Mb en nog een hele berg nieuwere spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Sjaaky schreef op 15 oktober 2004 @ 10:21:
[Leuk verhaal gesnipped]

Bleek dat beheer de SYSTEM user alle rechten had ontnomen op de directories die ons programma gebruikte |:(
Toen we daar achter waren ff naar de server gegaan met iemand van beheer, alles weer goed ingesteld. Tijd voor de test. Ons programma pompt er in een 1 minuut 1000 excel sheets uit. Ik zal de opmerking van de systeembeheerder nooit vergeten, "Hmm, jullie gebruiken wel 100% cpu, dat is niet zo mooi". 8)7.
Dat is inderdaad een van de minder leuke dingen. Op het moment dat applicaties richting datacenter gaan zijn er altijd zaken die het niet doen, ondanks dat de release notes duidelijk aangeven dat applicatie A een HTTPS koppeling heeft met applicatie B wordt dat toch weer neergezet op machines met een firewall er tussen die NIETS zinnigs doorlaat. Gevolg: klagende testers en weer een incident.

With the light in our eyes, it's hard to see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-10 13:51

pjvandesande

GC.Collect(head);

Zou je niet eens denken aan backups O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Ook lief: systeembeheerder gaat nieuwe mysql installeren @ Windows 2000-bak. Eerst uninstalleren en dan weer installeren wegens "snelheidsredenen" volgens hem.. Volgende dag systeembeheerder: "backup? moest ik dat doen dan?"

:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
Tja sneller is het ongetwijfeld. Zowel de server na herinstallatie als de herinstallatie zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTPlus
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11-2024

FTPlus

Pluisje

Ergste wat ik heb gedaan is ongetwijfelt de vele minuten die ik heb verspeeld aan het zoeken naar bugs die eigenlijk berusten op typo's waar ik dan al 20 keer overheen gelezen heb :P
Verder ben ik soms erg perfectionistisch. Soms als ik dan halverwege een project ben vind ik de basis ranzig en wil ik weer from scratch beginnen, omdat ik gaande weg dingen tegen kom die misschien drastisch beter kunnen. Maar het is dan vaak al te laat om dat aan te passen, dus neem ik er maar genoegen mee en zet het op het todo-lijstje voor versie 2. :P
Of ik ben vrolijk bezig met het modden van een source als ik er ineens achterkom dat ik in de verkeerde source aan het werken ben. :P

Fouten die gemakkelijk voorkomen konden worden, maar daar zijn we nou eenmaal mens voor.

-=Waiz=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
FTPlus schreef op 17 oktober 2004 @ 23:53:
Soms als ik dan halverwege een project ben vind ik de basis ranzig en wil ik weer from scratch beginnen, omdat ik gaande weg dingen tegen kom die misschien drastisch beter kunnen.
Dat kan je dus voorkomen door een goed ontwerp te maken ;)

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:22
KnoppenSpook schreef op 18 oktober 2004 @ 09:19:
Dat kan je dus voorkomen door een goed ontwerp te maken ;)
En daar kom je soms pas achter als je al verder bent in je project. Vergeet niet dat een goed ontwerp maar al te vaak afhankelijk is van een voortschrijdend inzicht in het probleem dat opgelost moet worden.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

farlane schreef op 18 oktober 2004 @ 09:45:
[...]

En daar kom je soms pas achter als je al verder bent in je project. Vergeet niet dat een goed ontwerp maar al te vaak afhankelijk is van een voortschrijdend inzicht in het probleem dat opgelost moet worden.
Mee eens. En een heel herkenbaar probleem B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind ik meer de nachtmerrie van een werkgever, dat hij zulke werknemers in dienst heeft. Als ik mijn computer uit het raam gooi, kan ik met een nieuwe zo weer verder. Zelfde geldt voor server. Als je geen backup's maakt, verdien je het om een keer 4 maanden werk verloren te zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 11:14:
[...]
Vind ik meer de nachtmerrie van een werkgever, dat hij zulke werknemers in dienst heeft. Als ik mijn computer uit het raam gooi, kan ik met een nieuwe zo weer verder. Zelfde geldt voor server. Als je geen backup's maakt, verdien je het om een keer 4 maanden werk verloren te zien gaan.
Dan is het maar af te vragen wat de werkgever uiteindelijk erger zou vinden...

PC uit het raam of 4 maanden aan werk kwijt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een helpdesk systeem waarbij de replies naar klanten gingen via email de email getest. Ik dacht dat ik de reply standaard op mijn eigen email had staan. Dus ik in mijn standaard programmeer test taal van "test dikke snikkel" "kom deze rukmail ook aan" "pff is het al 18:00 ik zie dubbel" al een uurtje aan het verzenden.
Tot ik tot de coclussie kwam dat mijn mail box wel errug leeg bleef.
Gelukkig zagen de meeste klanten de humor er wel een beetje van in. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-FoX- schreef op 18 oktober 2004 @ 11:47:
[...]

Dan is het maar af te vragen wat de werkgever uiteindelijk erger zou vinden...

PC uit het raam of 4 maanden aan werk kwijt :+
4 maanden werk kwijt natuurlijk..

edit:

las ff verkeerd :/

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSmurf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 16:50

BoomSmurf

Am-Ende!

Omdat er een keer iets op locatie gecontroleerd moest worden, laptop geinstalleerd met ontwikkelomgeving, source code, wat databeestjes etc. Week bij de beheerders daar in hun hok gezeten, probleem gefixt. Terug naar mn eigen werk, laptop bij systeembeheer ingeleverd, dat ze het allemaal terug moesten syncen naar de source beheer server en een backup moeten draaien. Systeembeheer zet laptop in een hoek "doen we morgen", 's avonds komt mn chef langs en neemt de laptop (waar dus best wat gevoelige informatie opstond) mee naar huis zodat ie thuis wat kon werken. Hij moest de dag erop ook ergens heen. Wat doet 'ie, laat 'ie de laptop in z'n auto liggen terwijl hij vergadert met een aantal mensen. Je raad het al. Ruiteruit, laptop weg |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Laatst online: 19-10 12:01
Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 11:55:
Bij een helpdesk systeem waarbij de replies naar klanten gingen via email de email getest. Ik dacht dat ik de reply standaard op mijn eigen email had staan. Dus ik in mijn standaard programmeer test taal van "test dikke snikkel" "kom deze rukmail ook aan" "pff is het al 18:00 ik zie dubbel" al een uurtje aan het verzenden.
:o

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-06 15:00
NMe84 schreef op 12 oktober 2004 @ 21:51:
Mijn nieuwe ergste nachtmerrie sinds het begin van dit schooljaar: les krijgen van een leraar die amper Nederlands spreekt over de basisprincipes van OOP, maar zelf geen idee heeft waarover hij lult. Hij lapt zo'n beetje elke regel aan zijn laars, en lijkt gewoon at random met termen als aggregatie en specialisatie te gooien in de hoop dat wij dan niet merken hoe weinig er klopt van wat ie zegt. Intussen weet niemand in mijn projectgroep hoe de opdracht in elkaar zit, gewoon omdat we volgens de opdrachtbeschrijving alles wat we weten over OOP af moeten leren, en foute dingen moeten toepassen. |:(
* haroldd vraagt zich af hoe deze meneer ooit aan zijn baan is gekomen. :r
Dit moet dhr Tan zijn!!! en dan hebben we het nog niet over zijn wel nederlands sprekende collega's die er evenveel soep van hebben gegeten :)

Werken is gezond, laat het daarom over aan de zieken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Gelukkig kunnen de meeste klanten van mij geen nederlands.... :X Maar als ik dat hier zo proberen dan heb ik denk ik wel een probleem...

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kopje koffie tappen en ontdekken dat er geen inzetbekertje in de houder zit 8)7. Als ik wanhopig probeer de koffie op te deppen uit het hoogpolig blauw tapijt komt er een hoge pief lang en ik zie hem kijken: waarom zijn alle consultants sukkels ?

Aaaah, het goeie ouwe Novilon van de kelderkantoortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Al is het min of meer spam besloot ik aan de hand van dit topic wat te gaan doen aan het kwijtraken van code. Door per ongeluk overwriten of niet backuppen of weggooien en toch nodig blijken te zijn verliezen mensen erg veel code.

Hence: CodeVault

Hier kan je je code droppen in je eigen prive archief, zodat je deze (hopelijk) nooit meer kwijt raakt :)

Hierbij wil ik wel vermelden, het is maar een concept van mij persoonlijk, en er is ongetwijfeld nog veel op aan te merken. Wel nodig ik de mensen in dit topic uit om het eens te proberen aangezien het dankzij dit topic opgezet is, en natuurlijk hoor ik graag alle reacties :).

//edit: Door een klein probleempje met het signup formulier (verwees nog naar verkeerd domein) is er 1 inschrijving verloren gegaan waarvan ik dus ook niet meer de gegevens heb (lekker begin :+) mijn excuses iig aan wie dat was, probeer t nog eens zou ik zeggen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door rvanlooijen op 18-10-2004 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ergste nachtmerrie...

Tijd van de server eventjes veranderen om een bepaalde instelling te testen. Resultaat: Sql Server helemaal over de rooie (hoe en waarom weet ik nog niet) en een bepaald serverprogramma vond dat de slagbomen die het aanstuurde om die tijd dicht moesten. En dat terwijl er net een vrachtwagen onder stond :z :Z :z O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moeten leren programmeren met een API aan de hand van documentatie uit het jaar nul. Functies die een pointerargument aannemen en zonder check referencen terwijl ze in geval van een null pointer volgens de documentatie default waarden moeten aannemen. Een structure die je alleen kan gebruiken als je er een pointer naar maakt, die alloceert door middel van een functie die een pointer naar een pointer naar die struct aanneemt, en vervolgens als pointer moet gebruiken, terwijl de documentatie juist zegt: declareer zo'n struct en geef het adres mee aan een stel functies die hem willen.

Just the tip of the iceberg :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-10 12:35

Tomatoman

Fulltime prutser

Erg onprofessioneel. Al kan ik de lol van deze fout ook wel inzien, als baas had ik je een enorme uitbrander gegeven en je beloofd dat je voortaan nooit meer dergelijke teksten mocht gebruiken voor testwerk, op straffe van ontslag. Je moet er gewoon altijd rekening mee houden dat dergelijke teksten ongewild op andere plekken kunnen opduiken dan je verwacht en dat kan een professionele onderneming zich eenvoudigweg niet permitteren.

Een bekend voorbeeld is de programmeur die zijn mailmerge-progsel testte met de geadresseerde Fat Bastard. De brief begon dan met de aanhef 'Dear Fat Bastard'. Per ongeluk bleef deze tekst staan in de uiteindelijke brief die naar de belangrijkste klanten werd gestuurd. Gevolg: een heleboel van de belangrijkste klanten kwamen nooit meer terug bij dit bedrijf. De schade was niet te overzien. Als de programmeur wat professioneler was geweest en met een 'onschuldige' naam had getest, was het allemaal zo erg niet geweest.

Het is een beetje moralistisch verhaaltje geworden, maar realiseer je dat dit soort geintjes je baan kan kosten.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LuCarD schreef op 18 oktober 2004 @ 15:15:
[...]

Gelukkig kunnen de meeste klanten van mij geen nederlands.... :X Maar als ik dat hier zo proberen dan heb ik denk ik wel een probleem...
Simpel truukje. Alleen testen op development database waarbij je alle anders dan interne adressen vervangt naar een standaard intern adres (bv test@mycompany.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ergste nachtmerrie klinkt ongeveer zo: "Hoe lang denk je dat het duurt om dit-en-dit en zus-en-zo te implementeren? We hebben een offerte gedaan voor xx uur..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvanh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023

gvanh

Webdeveloper

Wat een leuk topic!

'k heb niet alles gelezen, maar stond deze er al bij:

Ik heb een hele mooie library, die ik in elk project bijna gebruik door een Linux Symlink te maken naar de map met PHP-bestanden. Da's handig. Centraal de library aanpassen, en alle toepassingen veranderen mee.

Helaas ziet windows onder Samba een symlink niet als een short-cut, maar als de map zelf. Toen ik dus een keer een test-website weggooide, was ook meteen m'n library weg.

Uiteraard had ik nog wel een oudere versie, maar die was van een week terug ... en natuurlijk heeeeel veel kleine aanpassinkjes in heeeeeel veel verschillende bestandjes gedaan die week...

Grrrrr --- dat was voor mij echt een nachtmerrie... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

haroldd schreef op 18 oktober 2004 @ 14:19:
Dit moet dhr Tan zijn!!! en dan hebben we het nog niet over zijn wel nederlands sprekende collega's die er evenveel soep van hebben gegeten :)
offtopic:
Jeej, een soortgenoot! \o/ Jij gaat door voor de koelkast! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:56

Tuxie

En WeL nU!

Een keer waren we met ongeveer 8 man op school aan het werk op een linux server. Allemaal putty openstaan en ssh'en naar die box die in hetzelfde lokaal stond. Allemaal aan 1 groot project hard aan het werk. :) Server aan, monitor van de server uit.

Komt daar opeens de directeur binnen die ff snel een desktop pc nodig had. Notabene directeur van een informatica opleiding. Ziet dat onze server 'uit' :( staat, ik hoor hem nog zeggen: 'oh we pakken deze wel even'. Net voordat ik hem kan tegenhouden drukt hij op het 'power knopje'. Tegelijkertijd knallen er 8 terminals bij ons uit (we zaten in dezelfde kamer). Iedereen over de rooie uiteraard, weet je wat die idioot vervolgens zegt? Jullie hebben toch backups? Dat leren jullie hier toch?

Ja meneer, maar ons backup systeem is niet 'directeur-proof', lamzak! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wij hebben een test systeem en een live systeem.

Ik was bezig met de code om een alert te sturen naar een x aantal users (tussen 250 en 1000 gebruikers)..

In mijn browser kan ik simpelweg door te klikken even snel naar het test systeem en het live systeem..

Ik wou mijn code even testen en verstuurde een alert..

..

(je raadt het vast wel :X |:( gelukkig lang geleden :+ )

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tomatoman schreef op 18 oktober 2004 @ 20:11:
[...]
Erg onprofessioneel. Al kan ik de lol van deze fout ook wel inzien, als baas had ik je een enorme uitbrander gegeven en je beloofd dat je voortaan nooit meer dergelijke teksten mocht gebruiken voor testwerk, op straffe van ontslag. Je moet er gewoon altijd rekening mee houden dat dergelijke teksten ongewild op andere plekken kunnen opduiken dan je verwacht en dat kan een professionele onderneming zich eenvoudigweg niet permitteren.

Een bekend voorbeeld is de programmeur die zijn mailmerge-progsel testte met de geadresseerde Fat Bastard. De brief begon dan met de aanhef 'Dear Fat Bastard'. Per ongeluk bleef deze tekst staan in de uiteindelijke brief die naar de belangrijkste klanten werd gestuurd. Gevolg: een heleboel van de belangrijkste klanten kwamen nooit meer terug bij dit bedrijf. De schade was niet te overzien. Als de programmeur wat professioneler was geweest en met een 'onschuldige' naam had getest, was het allemaal zo erg niet geweest.

Het is een beetje moralistisch verhaaltje geworden, maar realiseer je dat dit soort geintjes je baan kan kosten.
Ja ik geef je helemaal gelijk... bij dat bedrijf werk ik al een tijd niet meer.. tegenwoordig ben ik voor mijzelf bezig en dan let je met dat soort zaken zeker wel beter op...Met dat soort stommiteiten krijg ik ze nu zelf aan de lijn :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfboy schreef op 13 juli 2004 @ 23:39:
bij een scriptje dat een paar bestandjes moest chmodden per ongeluk een . vergeten / in plaats van ./ geeft vervelende resultaten ;(
Als je het scrippie als root uitvoert ben je zuur ja.... daarom doe je dus ook niks onder root account tenzij het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C++:
1
2
3
4
5
typedef struct foo bar;
struct bar {
  int blaat;
  int foobar;
}

Internal compiler error in Visual C++... De code is niet juist, dat weet ik, maar ik zou toch een normale error moeten krijgen? :( Dit kwam gewoon omdat ik overal 'struct foo' had gereplaced door 'bar'. Gelukkig wist Borland het me nog wel te vertellen, dus was ik niet zoveel tijd kwijt met zoeken..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03:20
Druk bezig zijn met een uitbreiding voor enkele web applicaties die deze week af moeten zijn waarna vervolgens de interne administratie server (windows 2003 + davilex business multiuser) crasht :(, waar ik helaas ook voor verantwoordelijk vben. Ding was niet meer aan te slingeren, system board kapoet, was toch al een ouwe compaq proliant 800 bak, niet geheel onverwachts dus.

Collega heeft andere tweede hands server opgepikt en ben em nu aan het herinstalleren :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seweso
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-04-2018

seweso

de mouw is uit de aap

Ik had vandaag met mijn stomme kop het volgende toegevoegd aan een php script:
PHP:
1
2
3
4
5
$parameters['deleted'] = 0;
if ($parameters['actie'] = "kla.geen") {
    $parameters['deleted'] = 1;
    $parameters['vertegenwoordiger'] = strtoupper($context->user);
}

en toen belde er iemand op met het verhaal dat er zomaar dingen verdwenen... 8)7

seweso's blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 00:02:
Mijn ergste nachtmerrie klinkt ongeveer zo: "Hoe lang denk je dat het duurt om dit-en-dit en zus-en-zo te implementeren? We hebben een offerte gedaan voor xx uur..."
En dan staat er inderdaad een zowat flippende project manager die maar niet snapt hoe hij die uren gaat verantwoorden. Op het moment dat hij mij wil aankijken in de trand van "hoelang duurt het nog" zegt mijn blik genoeg en druipt hij af naar zijn gantt chart wereldje. Maak van jouw probleem niet mijn probleem.

Het lullige is nu, dat ze er geen van alleen iets van leren. Het management wat de projecten verkoopt aanspreken durven ze niet, immers, daar zijn de kontkorsten te halen, en ze denken altijd weer dat hun wel bepalen wat er in het project wel en niet moet gaan komen. Het is dan ook weer leuk om te zien als er een verhitte discussie aan de telefoon wordt gevoerd, dat de klant bijna altijd wint. .. 5 uur zei je he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:44

momania

iPhone 30! Bam!

Dit ken ik ja :X

't Was hier ook zo bij een project. Daar stelde ze het volgende:
"We hebben hier een oude applicatie die op OS/2 draait en dat moet nu een J2EE applicatie worden. Aangezien het 1 op 1 overbouwen worden en er al een functioneel document van is, moet dat in 3 maanden wel kunnen."

|:(

Die gasten denken dus dat als functionaliteit niet veranderd, dat het maar even heel simpel is om dat nieuw te bouwnen 8)7

Daarbij werden er wel wat functionele wijzigingen gedaan die technisch helemaal niet goed waren onderzocht, maar al wel waren beloofd aan de gebruikers. (Alhoewel ze volgens mij de gebruikers gewoon vertellen: "dit is goed voor jullie, dus zo gaat het worden" en bieden ze geen alternatieven aan en zijn de gebruikers vaak ook nog van een dergelijk lagere inteligentie klasse dat ze zelf ook geen alternatieven kunnen verzinnen en het dus maar voor waar aannemen).

Later bleek dus dat het technisch best lastig werd en dat als we het functioneel op de oude manier hadden gelaten het bijna niks verschilden met de werkprocedure die de gebruikers nu moesten gaan volgen :/

Komt er op neer dat je je als programmeur altijd de klere moet werken om lastige omwegen te maken om de aplpicatie toch werkend te krijgen, omdat een of andere nono al dingen gaat bepalen voor ze echt onderzocht zijn :r

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleh!
  • Laatst online: 08:39

Bleh!

:)

NMe84 schreef op 19 oktober 2004 @ 00:59:
[...]

offtopic:
Jeej, een soortgenoot! \o/ Jij gaat door voor de koelkast! :P
offtopic:
Heb daar ook gezeten, maar Tan is toch exit? Er kan er toch maar eentje zijn???

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar leuke webcams zien op internet, en zelf proberen ze in een applicatie te krijgen, waarna wat instellingen per ongeluk verkeerd zijn, en de webcams het begeven (aan de andere kant van de wereld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:55

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

Twee huidige :+ nachtmerries van mij als webdeveloper:

1. vaste opdrachtgevers die elke keer met zaken komen die fout zijn gegaan en je kan ze zelf niet reproduceren (sessions die spontaan verdwijnen e.d.)

2. script dat je belangrijkste server compleet lam legt: vanochtend dacht ik ff een debugmailtje te laten genereren in een stuk live code... ging dus in een endless loop. Max execution time staat op onze server op 3 minuten en memory limiet was wel ingesteld maar blijkt dus alleen te werken als PHP zo gecompiled is (en PHP win32 is dat dus niet). Heb 't ip waar die site op draaide moeten laten blokkeren (leve 't naast de ISP zitten), wachten tot laatste instantie time out had gehad en script verwijderd.
Nog even op m'n devbak geprobeerd met time limit op 5 seconden: geheugengebruik steeg toch over de 100MB !
Da's zweten, vooral als je alleen op kantoor bent :)

1. is een voortdurende nachtmerrie, 2 hoop ik niet nogmaals mee te maken... er draaien een stuk 40 sites op die server, zowel onze belangrijkste site als een berg zware van een van de opdrachtgevers... die server wil je er niet lang uit hebben liggen... goed dat 't niet op prime time gebeurde.

* LEiPiE moest 't ff kwijt

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
leipie schreef op 22 oktober 2004 @ 16:39:
Heb 't ip waar die site op draaide moeten laten blokkeren (leve 't naast de ISP zitten)
Was inloggen via SSH geen optie (meer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
Moest een keer een mailinglist maken voor een belangrijke klant. Alles goed en wel, klant verstuurt de eerste mailing. Bleek dat ze ook wilden weten welke email adressen nog werkten en welke niet. Oeps, daar had ik niet opgelet. Weet niet of dat ik eigenlijk wel had moeten weten. Maar anyway, we hadden een probleem. Ze hadden een overzicht van foute emailadressen verwacht zodat ze hun klanten konden benaderen voor een adres dat wél goed was.
Het return-path stond ingesteld op php@eenserver.eenisp.nl (iig de standaard bij verzenden vanuit php), dus de isp na een week (ik was parttimer :)) maar eens gebeld. Antwoord: een maillog van een week geleden? Nee, dat zijn enkele gigabytes, dus dat loggen we helemaal niet. Er bleef dus maar 1 optie over...
Toen heb ik vanaf een of ander servertje een 'mijn zoon is ernstig ziek, stuur dit door'-mailtje naar iedereen verstuurd :X. Toen handmatig alle replies (ja return-path stond nu wel goed :)) doorgenomen met adressen die niet bestonden / veranderd waren / op vakantie waren. Netjes in een excelsheet gezet en opgestuurd naar de klant met de kanttekening dat dit een eenmalige actie was.
Is er trouwens al een geaccepteerde standaard (rfc) om return-mail automatisch te beoordelen? Bij mijn weten bestond dat toen nog niet en moest je dus handmatig controleren of iets een permanent failure of out-of-office mailtje was.

Verder zijn sommige klanten ook heerlijk. We hebben een keer de opdracht gekregen om een beveiligd gedeelte te maken voor een website. Dus met users/groepen/rechten. Op welke webserver? Tja dat weten we nog niet, het moet op elke server kunnen draaien. Welke taal? Tja dat weten we ook niet. Op de servers die we nu hebben staat alleen perl en php mag/kan niet geïnstalleerd worden. En de database? Tja weten we ook nog niet, daar willen we onafhankelijk van zijn.
Goed daar zit je dus.... |:(
Uiteindelijk iets in perl gemaakt dat gebruik maakt van dbm bestanden. (Een dbm bestand is een soort van dictionary/hashtable op schijf). Werkte redelijk, maar het meest kromme komt nog. Het idee was om een universele clientside admin te maken in java. Zodat je alles in dezelfde omgevingen kon beheren etc.. Maar die tool sprak alleen sql. Dus of ik ff kon zorgen dat de dbm files dmv sql aangesproken konden worden. Toen had ik nog geen vak compilerbouw gehad, dus alles ging met regexps, maar het idee blijft natuurlijk :r.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Laatst online: 05-09 21:19

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Aan het eind van de week in plaats van je nieuwe code over de oude backuppen .. (je raadt het al) de nieuwe code overschrijven met de oude :(

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:37

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ook leuk, bezig zijn met een leerlingvolgsysteem, en opeens d.m.v. een foute macro in Access ervoor zorgen alle info meteen werd uitgeprint.
Was verder wel in testomgeving ;).

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

Jamal schreef op 15 juli 2004 @ 10:52:
Het aansturen van een indiase ontwikkelafdeling... :|
Uhmm.. nog een stapje erger... naar India moeten om die mannen qua nivo omhoog te tillen... a la Tom Cruise zeg maar... Mission Impossible...

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jamal schreef op 28 oktober 2004 @ 09:40:
[...]
Uhmm.. nog een stapje erger... naar India moeten om die mannen qua nivo omhoog te tillen... a la Tom Cruise zeg maar... Mission Impossible...
En dat allemaal omdat die graaiende top een paar euro's wil uitsparen (die ze dan vervolgens weer in de eigen zak stoppen)! :X

Ook een redelijk nachtmerrie scenario voor een programmeur: concureren met zulke lui!

Is een probleem op 2 fronten. Of je bent gewoon je baan kwijt, of je moet je vanwege snelheids winst verlagen tot hun niveau. Ik ken veel goede jongens in het vak die gewoon staan voor kwaliteit van hun werk. Dan kan de manager op z'n kop gaan staan, maar de code wordt niet eerder vrij gegeven tot het goed is. Als je als programmeurs team dat onderling afspreekt gaat er geen (enorm) ranzige code de deur uit.

Maar ja, daar staat opeens die offerte van de mannen uit India, zelfde klus, helft van de tijd. Nou, denkt de manager, laat ik het eens proberen. En verrekt, die lui krijgen het nog gedaan ook in die tijd. Alles lijkt goed te werken totdat je de source eens doorneemt en ziet dat dat dus nooit lang gaat houden. Maarja, maak dat de manager maar wijs die -nu- resultaat wil en helemaal niet denkt aan de onderhoudbaarheid van de code op een termijn langer dan een 1 maand. |:(

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wacky schreef op 22 oktober 2004 @ 20:23:
Aan het eind van de week in plaats van je nieuwe code over de oude backuppen .. (je raadt het al) de nieuwe code overschrijven met de oude :(
Wederom: GEBRUIK SOURCE CONTROL, CODE BACKUPPEN DOE JE NIET MET DE HAND!

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op 28 oktober 2004 @ 12:12:
[...]

Wederom: GEBRUIK SOURCE CONTROL, CODE BACKUPPEN DOE JE NIET MET DE HAND!
En backup de repository ook regelmatig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 18:27
haroldd schreef op 18 oktober 2004 @ 14:19:
[...]

Hehe praten we over dezelfde Tan van hogeschool Heerlen ? :)

Is alweer 4 jaar geleden dat ik daar ben geweest, wel vriendelijke kerel, alleen zijn nederlands en docent vaardigheden zijn idd niet top.

http://specs.tweak.to/9714

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
QBasic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
'******************************************************************************
'***   DIT PROGRAMMA WORDT DOOR <Ru1x1i?> OPGEROEPEN ALS ER IETS GEPRINT OF
'***   VERWERKT MOET WORDEN.
'***   NA HET PRINTEN WORDEN DE PIF BESTANDEN BIJGEWERKT OF WEGGEGOOID.
'***   IEDER RUND WAT GEFACTUREERD IS WORDT INDIVIDUEEL VASTGEHOUDEN.
'***   LINK MEE: 40000 / DATA / HULP / RUIX / ERROR
'***   LIBRARY : ADVBAS20.EXE + BRUN20.EXE
INIT:
    rem $include: 'COMALG.V4'
    rem $include: 'NETW.INC' : ' ivm Netwerkversie (er wordt geLOCKed)

9  DIM ALG(30),PP(20),DA(30),VA$(40)
    DIM ACT(10),ACTIEF(10),ACTIEF$(10),DA$(3),M(12),VOLGT$(30),TS%(6),TG(6)
    DIM FBTW%(20),KTBD#(20),CKTBD#(6),BTWPERC(5),KT#(6),FTXT$(6),ATS%(6),ATG(6)
    DIM OBBD#(20),PLUS(5),PLUSBD#(5),MIN(5),MINBD#(5),OBP(20),GRBREK#(20),CUM(20)
    DIM MI%(10),AT(10),GW(10),TS(8): '@@ Ivm DefaultTellingen

DIM T(18),A#(18),C#(18),PT(18),CP#(18): ' Opmerk Tellers (Zb Vaars etc)
    DIM L(10),B#(10),OPM$(18)             : ' Klasse Tellers (A0,E4 etc)

rem $include: 'DATABLOK.inc'

TOTPRINT%=0: CTEUR=0: DTEUR=1: ' Verder verschil in Include 'VERWERK3. VER/INK

MAXR=400
    if CTEUR=1 then FAX= 8: TBASE%=100: IV$="I": if NETW=1 then TBASE%=1000: MAXR=MAXC
    if DTEUR=1 then FAX=23: TBASE%=500: IV$="V": if NETW=1 then TBASE%=5000: MAXR=MAXD
    EX1$=JAAR$+IV$

MODULE$="INVRU"+IV$+"X": if TOTPRINT%=1 then MODULE$="TOTRU"+IV$+"X"

gosub PCODES: width lprint 200

PAD2$="\COMPRINT\RUNDER\": if RUND>0 then SOORT$="8."
    gosub MINAS: for T=1 to 10: MI%(T)=MI%: next T

gosub LEESF: ' DA() ophalen

TITEL$=" PRINTEN VAN FACTUREN ": TX%=40-int(len(TITEL$)/2)

on timer(1) gosub KLOK: TIMER ON: TYD%=8

for TEL=1 to 22: read LIJST%(TEL): next TEL

data 27, 73, 81, 71, 79, 72, 80, 75, 77
    rem  esc pup pdn hm end  up  dn  le  ri
    data 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 9, 32, 23
    rem  f1  f2  f3  f4  f5  f6  f7  f8  f9  f0 tab a-d a-i
goto 15
10 EXEF$="STARTVHP": goto LEAVE
    run
'****************************************************************************
15 KR$=" FACTURERING RUNDEREN ]": K=len(KR$)+len(CBT$): KR$=KR$+string$(67-K,"Í")+"[ PAD: "+CBT$+" "
    FACT%=0: if NETW=1 then gosub CHECK
    color 7,0: ENPE=0: if VLAG=9 then ENPE=1: VLAG=0

HOOFDPROGRAMMA:
100 call titelscherm(KR$,TITEL$,TX%): call agrond(0,0,0,0,0): call klok
    DIR$=CBT$+PAD2$: FILS%=0: FLEN%=320: MODULE$="r100"

'-- Niet LEEG dus DIRECTE FACTUUR --
    if DIOP$<>"" then gosub GETDIOPS: VLAG=1: goto EIND

'-- Zoek alle PIF's, zet ze in OPIF (mbv PIF i) --
    close #5: call opslag(DIR$,FLEN%,FILS%,"")

'-- Zoek op of Opslag of Direct of Niets --
    call getfile(IETS%,FILS%): IETS%=0: if ESC=1 then goto EIND: ' Zoek Opslag of Directe print op.
    call agrond(32,0,0,0,0)
    gosub LEESF5
    if FILS%=1 then FILS%=0: VLAG=1: gosub GETDIOPS
    if FILS%=2 then FILS%=0: VLAG=2: gosub OPSLAGPRINTEN: if ESC=1 then goto EIND
    if IETS%=0 then
        BEEP: call makewindow(17,15,62,17,"",2,3,15,1,0)
        call xqprint("GEEN SELECTEERBAAR BESTAND AANWEZIG ! <TOETS>",16,18,31%,0)
        if MISWAT%=1 then call helpregel("Ontbrekende gegevens: Importeer de opslag eerst.",0)
        call inkey(0,"","",0): call leegregel(0,0)
    end if
EIND:
199
    color 7: close: QQQ=fre(""): EXEF$="RVIMENU"
    if VLAG=1 then EXEF$="Ru1x1": if LG%=2 then VLAG=2
'~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
LEAVE:
    ZOEKCODE$="": DIOP$="": call comalg(0,LEVDAT$): run EXEPAD$+EXEF$: run

KLOK: call klok: return
FACTUURNUMMER:
    '** Netw=0 : Inkoop 5  Verkoop 4
    '** Netw=1 : Inkoop 6  Verkoop 5
    FACNUM$="": call bepfacnr(FACNUM$,FACNR$): FACNUM=val(FACNUM$)
return
'**********                    DIRECTE PRINT UITVOEREN             **********
' COPIE$ wordt FACNR$ indien reeds geprint zodat niet meer geCUMuleerd mag
' worden. Wanneer YY5$ = ! dan is deze factuur NU of EERDER al verwerkt.

GETDIOPS:
2000 '-- Direct printen DIOP$ = gevuld met "PIFxxx" --
    COPIE$="": PCOPIE=0: FID$="1 ": IETS%=1: NAME$=DIOP$+"."+JAAR$
    gosub LEESF5: gosub FACTUURNUMMER: NR$=mid$(DIOP$,4,3)
2010
    gosub PRINTEN: call agrond(32,0,0,0,0)
    if PP(19)>0 and PCOPIE < PP(19)-1 then
        PCOPIE=PCOPIE+1: IN$="P"
    else
        PCOPIE=0: call vnp(IN$,SND)
    end if
    if IN$="P" then COPIE$=FACNR$: goto 2010
    call agrond(32,0,0,0,0)
2020 '-- Verwerken NEE --
    AKKOORD=0
    if IN$="N" then
    '   Beep : call akkoord(space$(15)+"Gegevens van deze factuur WEGGOOIEN ??",0,AKKOORD)
    '   if AKKOORD=0 then BEWAAR%=1: gosub ZETINOPIF
    '   call leegregel(0,0)
        call herstfax(FACNUM$)
    end if
2030 '-- Verwerken JA --
    if IN$="V" then gosub VERWERKEN: AKKOORD=1
2040 '-- Afsluiten --
    if AKKOORD=1 then gosub VERWIJDERPIF: AKKOORD=0
    call agrond(32,0,0,0,0): FACNR$="": DIOP$="": PCOPIE=0: COPIE$=""
2049 MODULE$="r2049"
return

ZETINOPIF:
2060 '-- Bijwerken in Opif wanneer ( In$="N" + Bewaar%=1 ) --
    OK=0
    for T= 1 to INDEX5
        get #5,T: lset ZZ5$=""
        if JN5$="*" and left$(DD5$,6)=DIOP$ then put #5,T: OK=1: T=INDEX5
    next T
2065 '-- toevoegen in opif --
    if OK=0 then
        get #5,INDEX5+1: lset JN5$="*": lset AA5$=LEVDAT$: rset BB5$=CRN$
        rset AA5$=str$(TS): lset DD5$=NAME$: rset EE5$="": lset FF5$=SDATUM$
        rset GG5$=FACNR$: lset XX5$="": lset YY5$="": lset ZZ5$="": put #5,INDEX5+1
    end if
return
'**********                    OPSLAG PRINTEN UITVOEREN            **********
' Wanneer YY5$ = ! dan is deze opgeslagen factuur al verwerkt.
' COPIE$ wordt dan "-1" zodat de CUMulatieven niet vermeerderd worden met de
' gegevens van deze factuur (is reeds gebeurd).

OPSLAGPRINTEN:
2100 '**** OPSLAG PRINTEN ****
    call akkoord(space$(20)+"Wilt U zeker de opslag printen??",0,AKKOORD)
    if AKKOORD=0 then ESC=1: return

while INDEX5 > 0 and ESC=0
        MODULE$="r2100"
        FID$="7 ": gosub LEESF5:     '** opnieuw inlezen en lengte bepalen
        for XX=1 to INDEX5
            get #5,XX: HDD$=DD5$: ZOEKEN%=1: COPIE$="": MISWAT%=1
            ' --- Eerst de te VERWERKEN opslag printen ---
            if (ZZ5$="û" or ZZ5$="E") and YY5$="V" then
                IETS%=1: NAME$=HDD$: NR$=mid$(NAME$,4,3): SDATUM$=FF5$
                gosub ZETFACNR: ' Facnr ophalen uit PIF.I of een nieuwe maken.
2103        gosub PRINTEN
                if PP(19)>0 and PCOPIE<PP(19)-1 then PCOPIE=PCOPIE+1: goto 2103
                PCOPIE=0: get #5,XX: if ZZ5$="E" then AGRO=1 else AGRO=0
                lset ZZ5$="P": H%=5: T=XX: gosub PUTREC
                gosub VERWERKEN: lset YY5$="!": H%=5: T=XX: gosub PUTREC
                ZOEKEN%=0: gosub ZETFACNR
2105        '*** dit ook in de PIF.I zetten, mag NOOIT meer verwerkt worden.
                call agrond(32,0,0,0,0)
            end if
        next XX
        MODULE$="r2110"
2110  for XX=1 to INDEX5
            get #5,XX: HDD$=DD5$: ZOEKEN%=1: COPIE$=""
            ' --- De NIET VERWERKEN opslag printen ---
            if (ZZ5$="û" or ZZ5$="E") and (YY5$="N" or YY5$="!") then
                IETS%=1: PCOPIE=0: NAME$=HDD$: NR$=mid$(NAME$,4,3): SDATUM$=FF5$
                if YY5$="N" then gosub FACTUURNUMMER else gosub ZETFACNR
                if YY5$="!" then COPIE$="-1": ' @ Cumulatieven reeds bijgewerkt
2115        gosub PRINTEN
                if PP(19)>0 and PCOPIE<PP(19)-1 then PCOPIE=PCOPIE+1: goto 2115
                PCOPIE=0: get #5,XX: lset ZZ5$="P": H%=5: T=XX: gosub PUTREC
                call agrond(32,0,0,0,0): ZOEKEN%=0: gosub ZETFACNR
                if YY5$="N" then call herstfax(FACNUM$)       '** ALLEEN DAN en niet anders !!!!!
            end if
        next XX
2120  '**** Nu kan alles wat net geprint is, nog een keer geprint worden
        '**** dus opnieuw een selectie maken en dan weer printen.
        FILS%=0: FLEN%=320: MODULE$="r2120"
        close #5: call opslag(DIR$,FLEN%,FILS%,"P")
        FILS%=3: IETS%=0: call getfile(IETS%,FILS%): if FILS%<>2 then ESC=1
        gosub LEESF5:     '** opnieuw inlezen en lengte bepalen
    wend
2130
    MODULE$="r2130"
    close #5: FLEN%=320: call opslag(DIR$,FLEN%,FILS%,"")
    gosub LEESF5
    '-- Let op: Nu wordt de VERWERKTE opslag (YY=!) vrijgemaakt (JN=X) --
    '--         Waarom laten we de NIET VERWERKEN opslag nu staan ??   --
2135
    for XX=1 to INDEX5
        get #5,XX: T=XX: H%=5
        if JN5$="*" then
            NAME$=DD5$:
            if YY5$="!" then
                lset JN5$="X": gosub PUTREC: ALLEENKILLEN%=1: gosub VERWIJDERPIF
            end if
        end if
        ALLEENKILLEN%=0
    next XX
    gosub OPIFX: '-- Opschonen OPIF bestand --
2149 MODULE$="r2149"
return
' Als ZOEKEN% = 1 dan FACNR$ ophalen uit PIFi, niet gevonden dan MAKEN.
' Als ZOEKEN% = 0 dan FACNR$ juist in PIFi wegschrijven.
ZETFACNR:
2150
    B$=NAME$: call crunch(B$," ",1)
    HEKJE%=6: call openf(DIR$+B$+"i",0,80)
    field #6, 1 as JN$, 8 as AA$, 4 as BB$, 4 as CC$, 6 as DD$, 9 as EE$,_
                 1 as FF$, 5 as GG$, 5 as HH$, 4 as II$, 1 as JJ$, 1 as KK$,_
                 8 as LL$, 6 as MM$, 2 as NN$, 6 as OO$, 1 as PP$, 8 as ZZ$
    get #6,1
    if ZOEKEN%=1 then FACNR$=MM$: if val(FACNR$)=0 then gosub FACTUURNUMMER
    lset JN$="*": rset MM$=FACNR$: lset JJ$=YY5$: lset KK$=ZZ5$
    H%=6: T=1: gosub PUTREC: close #6
return
'**********                      PRINTEN VOORBEREIDEN              **********
' Voorafgaand aan het daadwerkelijk printen de bijzondere factuurgegevens
' ophalen uit PIFi, PIFs, CREDIT.dat etc.

PRINTEN:
2200 MODULE$="r2200"
    call PRINTEN(NR$,LG%,LEVDAT$,UP,BYB,REGEL,VERW$,SDATUM$,IKB$,SEUROP%,GWK%,_
                     CUMAAN%,CORRECTIE$,N$,AD$,PC$,WPL$,BIJZ$,LANDNAAM$,BTW$,_
                     AGRO$,AGRO,BG$,OBMELD$,UBNNR$,IKBNAAM$,PIF$,ALG())

if DTEUR=1 then AGRO=0: '@V
2210
    MODULE$="r2210"
    HEKJE%=6: call openf(CBT$+"\DATAHOLD\DATAS.08",0,80)
    field #6, 1 as JN$,24 as AA$,1 as BB$,1 as CC$,1 as DD$,8 as EE$,7 as FF$,37 as ZZ$

for T= 1 to 6:
        get #6,T: BB(T)=0: GRBREK#(T)=0
        if JN$="*" then BB(T)=val(BB$): GRBREK#(T)=val(EE$): 'Eenheid
    next T: close #6

2220
    PIF$="P"+IV$+"F"+NR$: '@V
    HEKJE%=6: call openf(CBT$+PAD2$+PIF$+"."+JAAR$+"s",0,80)
    field #6, 1 as JN$,10 as AA$,30 as BB$, 1 as CC$, 1 as DD$,37 as EE$
    UPBYB=0
    for T=1 to 6
        get #6,T: KT#(T)=0: FTXT$(T)="": FBTW%(T)=0: KTBD#(T)=0
        if JN$="*" then
            KT#(T)=val(AA$): FTXT$(T)=BB$: FBTW%(T)=val(CC$)
            KTBD#(T)=KT#(T): ' @ Even VALS gezet ivm BTWLINES%.
            if BB(T)=1 and DD$="0" then UPBYB=UPBYB+KT#(T): 'Byb p Kg in PRYS
        end if
    next T
    for T=7 to 10: FBTW%(T)=0: KTBD#(T)=0: next T

get #6, 7: IKBAT%   =val(AA$): KOPTEKST$=BB$: TEKSTREGEL%=val(CC$)
    get #6, 8: IKBKGKT  =val(AA$): SLACHTPLAATS$=BB$: IKGEX%=0: if DD$="1" then IKGEX%=1
    get #6, 9: IKBSTKT  =val(AA$): TXT$=BB$:          ISTEX%=0: if DD$="1" then ISTEX%=1
    get #6,10: STBEER   =val(AA$): TXT$=TXT$+BB$: BTWUIT%=val(CC$)
    get #6,11: VOORSCHOT=val(AA$): TXT$=TXT$+BB$: BETAALCODE$=CC$
    get #6,12: BIJEEN   =val(AA$): if BIJEEN >0 then BIJEEN$ =BB$: FBTW%( 7)=val(CC$): NODIG%=NODIG%+1
    get #6,13: BIJTWEE  =val(AA$): if BIJTWEE>0 then BIJTWEE$=BB$: FBTW%( 8)=val(CC$): NODIG%=NODIG%+1
    get #6,14: AFEEN    =val(AA$): if AFEEN  <0 then AFEEN$  =BB$: FBTW%( 9)=val(CC$): NODIG%=NODIG%+1
    get #6,15: AFTWEE   =val(AA$): if AFTWEE <0 then AFTWEE$ =BB$: FBTW%(10)=val(CC$): NODIG%=NODIG%+1

KTBD#(7)=BIJEEN: KTBD#(8)=BIJTWEE: KTBD#(9)=0-abs(AFEEN): KTBD#(10)=0-abs(AFTWEE): ' InclBtwBedrag
    BAF$=str$(FBTW%(7))+str$(FBTW%(8))+str$(FBTW%(9))+str$(FBTW%(10))
    call crunch(BAF$," ",1)

if IKGEX%=1 and IKBAT%*IKBKGKT>0 then NODIG%=NODIG%+1
    if ISTEX%=1 and IKBAT%*IKBSTKT>0 then NODIG%=NODIG%+1
    if TEKSTREGEL%>0    then TREGELS%=TREGELS%+1
    if TXT$<>space$(90) then TREGELS%=TREGELS%+1
    B$=BETAALCODE$: BETCODE$=""
    if B$="B" then BETCODE$="Per Bank" else if B$="K" then BETCODE$="Per Kas"
    if B$="C" then BETCODE$="Cheque"   else if B$="G" then BETCODE$="Per Giro"
    close #6

BTWLINES%=0:    ' @ BtwLines ivm Nodig
    if ALG(2)=0 or BTWUIT%=1 then goto INITINK

' @ Bepaal welke Btw percentages (+ en -) er in gebruik zijn.
    ' @ Ktbd#() is VALS = KT#(). Moet zijn: KT#() * (Kg)(St)(Vr)
    ' @ Plus() + Min() is VALS: 1 = Aan / 0 = Uit. Moet zijn: BtwBedrag

KTBD#(0)=1: FBTW%(0)=1: '- de runderen zelf ook in de BTW -
    for T= 0 to 10
        for Y= 0 to 5:
            if FBTW%(T)=Y then
                if KTBD#(T)>0 then PLUS(Y)=1 else if KTBD#(T)<0 then MIN(Y)=1
            end if
        next Y
    next T

Y=0
    for T= 0 to 5
        if val(BTW$)=1 then
            if PLUS(T)=1 then BTWLINES%=BTWLINES%+1: Y=1
            if MIN(T) =1 then BTWLINES%=BTWLINES%+1: Y=1
        end if
        PLUS(T)=0: MIN(T)=0: PLUSBD#(T)=0: MINBD#(T)=0: KTBD#(T+1)=0
    next T
    KTBD#(0)=0: if val(CORRECTIE$)>0 and Y=1 then BTWLINES%=BTWLINES%+1
    MODULE$="initink"
<knip>
....
....
en dat gaat zo nog wel even door...

:X
Mijn dagelijkse Nachtmerrie; ouwe QuickBasic shit :+
Dit is dus een Nachtmerrie met hoofdletter N :|

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Wees blij, er staat nog iets van commentaar bij. Ik heb pasgeleden een PHP-script moeten aanpassen van 2500 regels zonder ook maar enige vorm van commentaar en met variabele-namen die nergens op sloegen ($a, $b7, etc.). Uiteindelijk heb ik het compleet overnieuw geschreven zodat er uiteindelijk een pakketje van 17 files overbleef van bijelkaar 1300 regels inclusief inline commentaar + 1 file met los commentaar.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
2500 regels? pfff, da's niks... :+
Het complete programma bestaat uit 150+ .bas bestanden, allemaal van 30 tot 150 kb groot... Totaal iets van dik 200.000/300.000 regels...

Het exemplaar dat ik nu liet zien is nog maar de helft van dat bestand. En deze is nog "rijkelijk" voorzien van commentaar :|

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 28-10-2004 12:39 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

RobIII schreef op 28 oktober 2004 @ 12:38:
2500 regels? pfff, da's niks... :+
Voor een formulierverwerkingssysteempje ja, uiteindelijk had mijn versie veel meer functies en was het veel sneller, stabieler en betrouwbaarder.
Het complete programma bestaat uit 150+ .bas bestanden, allemaal van 30 tot 150 kb groot... Totaal iets van dik 200.000/300.000 regels...

Het exemplaat dat ik nu liet zien is nog maar de helft van dat bestand. En deze is nog "rijkelijk" voorzien van commentaar :|
Ok, ik heb niets gezegd...

[ Voor 23% gewijzigd door AtleX op 28-10-2004 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
AtleX schreef op 28 oktober 2004 @ 12:39:
[...]

Voor een formulierverwerkingssysteempje ja, uiteindelijk had mijn versie veel meer functies en was het veel sneller, stabieler en betrouwbaarder.

[...]

Ok, ik heb niets gezegd...
Nou ja, ik wil niet opscheppen ofzo :+ :>
't is ook niet iets waar je trots op mag zijn ofzo... 't is alleen dat die verrekte dinosaurussen hier ook nog lijken te begrijpen wat er gebeurt... Ze kennen zelfs een flinke portie "uit hun hoofd"...

Voorbeeldje: Ik zit te zoeken naar een berekening in de source. Heb al 30 bestanden geopend, maar kan nergens vinden waar 't ding nou zit. Ik loop naar zo'n dino toe, vraag waar 't dan wel zit, en dan krijg ik een waslijst met 20 bestanden waar "delen" van de berekening zitten en op welke regelnummers(!) :X die "delen" dan (ongeveer) staan.

Echt, als dit geen nachtmerrie meer is weet ik het ook niet meer... Hier worstel ik al 3 jaar mee :'(

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 28-10-2004 12:46 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dan droom (nachtmerrie) je 's nachts over regelnummers >:)

[ Voor 18% gewijzigd door AtleX op 28-10-2004 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
AtleX schreef op 28 oktober 2004 @ 12:46:
Dan droom (nachtmerrie) je 's nachts over regelnummers >:)
En over het uitsterven van dino's... en dat de mens toen veel gelukkiger werd })

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobIII schreef op 28 oktober 2004 @ 12:47:
[...]

En over het uitsterven van dino's... en dat de mens toen veel gelukkiger werd })
En dan hebben we meteen nog een nachtmerrie te pakken (een outsider die dit topic leest wil nooit meer programmeur worden ;) ):

Zelf verstokt raken en een dino worden :(

Ik ben zelf ook al van de iets 'oudere' generatie (28, bijna 29) en ben nu nog wel met de state of the art tech bezig, maar toch wel een beetje huiverig over de toekomst. Nu zeg ik dat ik natuurlijk altijd mee zal blijven gaan, maar ik ken zat "dino's" uit het pascal en c tijdperk (dwz, toen die talen spliksplinter nieuw waren) die zo verstokt erin zijn geraakt dat ze absoluut niet meer aan nieuwere talen willen beginnen. Sterker nog, zelfs kwaad worden op de 'jonkies' dat die liever in C++, Java, of C# willen programmeren (stuk voor stuk toch alle 3 respectabele talen).

Ik kan me zo indenken dat toen deze dino's jong waren ze ook gewoon op de hoogte van de nieuwste tech wilden blijven en ook zeiden dat ze altijd de trends zouden blijven volgen, net zoals ik nu zeg.

Het is hun overduidelijk niet gelukt om uit de 'verstoktheids-val' te blijven. Waarom zou het mij dan over 10, 15 jaar wel lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-10 22:51
Ik denk niet dat ik over 10, 15 jaar nog programmeer.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een van mijn nachtmerries:

baas: Hey, kun jij eventjes een klein scriptje maken wat dat en dat doet?
ik: ok
ik, half uur later: klaar.

baas, een tijdje later: hey, dat scriptje van jou, dat doet het niet meer...
ik: huh? *kijkt*
ik half uur later: werkt weer, maar nou niet meer het formaat van het invoer bestand veranderen he...

baas, weer een tijdje later: hey, dat scriptje van jou he, moet ook nog even rekening houden met dat en dat.
ik: uh... ok, nou vooruit dan...
ik uurtje later: werkt weer...

baas, weer een tijdje later: Kun je je scriptje weer even aanpassen zodat het ook nog even dat en dat doet?
ik: ja hoor, maar het lijkt me verstandig om dat script toch eens opnieuw te schrijven, want zo wordt het niet echt meer leesbaar.
baas: nee, dat hoeft niet. Dit is toch maar een tijdelijke* oplossing.
ik: *zucht*, ok.
ik, 2 uur later: het werkt weer...

en zo gaat het nog een tijdje door. Tegenwoordig kijk ik wel beter uit...
* tijdelijk is hier in het bedrijf een erg ruim begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whoami schreef op 28 oktober 2004 @ 13:12:
Nouja, de standaard gedachte is natuurlijk dat je op een gegeven moment inderdaad niet meer programmeerd maar helemaal 'omhoog klimt' naar leiding geven, architectuur en design.

Als drs. zou dat eigenlijk mijn aanvangs niveau moeten zijn, maar ik vind toch het programmeren en hacken en het echt met de techniek, api's, styles, etc bezig zijn ook heel leuk. Ik zie mezelf dan over die tijd waarschijnlijk nog wel programmeren (naast andere taken).

Of bedoelje je het meer dat je de IT branche helemaal de rug toekeerd vanwege de lage lonen en de mannen uit india?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
whoami schreef op 28 oktober 2004 @ 13:12:
Ikke wel... Zou niet weten wat ik anders zou willen doen...

Schoenen verkopen misschien... Minder sores en je klanten bedenken zich geen 150 keer tijdens de ontwikkeling van je pakket ;)
Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 13:28:
[...]

Nouja, de standaard gedachte is natuurlijk dat je op een gegeven moment inderdaad niet meer programmeerd maar helemaal 'omhoog klimt' naar leiding geven, architectuur en design.

Als drs. zou dat eigenlijk mijn aanvangs niveau moeten zijn, maar ik vind toch het programmeren en hacken en het echt met de techniek, api's, styles, etc bezig zijn ook heel leuk. Ik zie mezelf dan over die tijd waarschijnlijk nog wel programmeren (naast andere taken).

Of bedoelje je het meer dat je de IT branche helemaal de rug toekeerd vanwege de lage lonen en de mannen uit india?
Ik zie het iig totaal niet zitten om nog verder te klimmen. Dan zit je al gauw op projectmanagement en andere saaie taken. Laat mij maar lekker een CPU-tje pesten >:)

[ Voor 55% gewijzigd door RobIII op 28-10-2004 13:40 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
[...]

Och, dat weet ik nog niet. Design en architectuur interesseren me wel erg, en daar ben ik nu ook een beetje mee bezig, maar wat ik over 10 - 15 jaar doe? I don't know, misschien idd iets heel anders, iets dat niets met IT te maken heeft. Who knows.

Projectleiding is iets wat me niet trekt.

[ Voor 6% gewijzigd door whoami op 28-10-2004 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 13:09:
[...]

Sterker nog, zelfs kwaad worden op de 'jonkies' dat die liever in C++, Java, of C# willen programmeren (stuk voor stuk toch alle 3 respectabele talen).
(...)
Het is hun overduidelijk niet gelukt om uit de 'verstoktheids-val' te blijven. Waarom zou het mij dan over 10, 15 jaar wel lukken?
Kom kom, C++ est de 1986 en SmallTalk (sedert 1979) zal ze ook wel ontgaan zijn. Zelfs Java is al 10 jaar oud (waar is de smile met grijze baard). Verstokken op deze manier vind ik meer een levensstijl: programmeren in 2GL. Ik denk dat dit bij de jonkies al aanwezig is. Menig aanstormend programmeur hanteert C++ als ware het COBOL. Stop een paar van deze gasten een jaartje bij elkaar en TADA: Versche dino's !

@Ghost: Zo maak je dus dino's, he ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
bloog: Ik denk dat jij met 'dino's' doelt op slecht geschreven, ononderhoudbare software en ik denk dat RobIII het heeft over programmeurs als hij het over 'dino's' heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik het begrepen heb zijn dino's een type mensen, voornamelijk programmeurs, die in het type technologie van 'hun tijd' zijn blijven hanger en daar ook met geen mogelijkheid meer uit willen of kunnen komen. Dit terwijl de wereld om hun heen dermate veranderd is, dat ze dit eigenlijk rationeel gezien, niet meer kunnen volhouden.

Het gaat hier dan explictiet om het vast houden aan technology die echt verouderd is. Er zijn namelijk ook zaken van 20 jaar, 30 jaar en nog ouder, die zelfs nu nog actueel zijn. Laat daar heen vergissing over bestaan.

Ook kunnen sommige technieken of talen nog steeds gebruikt worden voor speciale situaties (assembler voor device drivers, C voor embedded of kernel werk, etc), maar moet je niet meer als in 'solution for all problems' zien, zoals dino's dat (noodgedwongen) moeten doen.

Maar wie weet wat voor radikaal nieuwe technology er over een aantal jaren komt die ik met mijn procedurele en OO achtergrond met geen mogelijkeid meer kan of wil oppakken. Ik zal dan zelf ook een dino worden... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whoami schreef op 28 oktober 2004 @ 14:20:
bloog: Ik denk dat jij met 'dino's' doelt op slecht geschreven, ononderhoudbare software en ik denk dat RobIII het heeft over programmeurs als hij het over 'dino's' heeft.
Ik zat te denken aan programmeurs. 1GL, 2GL, 3GL en 4GL liggen in elkaars verlengde. Hoe hoger het getal, hoe meer voorontwerp. Als software voortdurend "direct nu klaar" gebouwd moet worden, is benutten van 3GL vaak niet aan de orde. Wel kan de bijhorende programmeur bedreven worden in procedureel programmeren. Op zich OK, de code kan namelijk best OK zijn, maar het is geen blits ontwerpje. Omdat 2GL aardig werkt om de grillen van het bedrijf te pareren is er wel het risico een 2GL zelf een dino te worden.

Misschien zouden toekomstige problemen voorkomen kunnen worden met eens nadenken over de materie en een nieuwerwets ontwerpje neer te zetten, maar er is nooit tijd (geld) voor. Geen OO kennis of ervaring hebben bemoeilijkt de zaak alleen maar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Daar geloof ik niet, iig niet in in de branche waar ik in zit; er is geen grote hoop random indiërs die kunnen doen wat ik ook kan. Sterker nog, in feite zijn wij (het bedrijf waar ik werk) het equivalent van die indiërs, mensen komen naar ons als ze iets willen outsourcen :D

En ook ik zie mezelf over 10 jaar nog wel programmeren, hoewel misschien op een wat abstracter niveau. Misschien ben ik meer met de algoritmes zelf bezig, maar ik zal ze ongetwijfeld nog omzetten naar code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 15:04:
[...]

Ik zat te denken aan programmeurs. 1GL, 2GL, 3GL en 4GL liggen in elkaars verlengde. Hoe hoger het getal, hoe meer voorontwerp. Als software voortdurend "direct nu klaar" gebouwd moet worden, is benutten van 3GL vaak niet aan de orde. Wel kan de bijhorende programmeur bedreven worden in procedureel programmeren. Op zich OK, de code kan namelijk best OK zijn, maar het is geen blits ontwerpje. Omdat 2GL aardig werkt om de grillen van het bedrijf te pareren is er wel het risico een 2GL zelf een dino te worden.
Euh :?
2 GL is assembler, je bedoelt waarschijnlijk 3GL, wat talen zijn als C, C++, Java, php, etc. En dan nog, bijna iedereen programmeert in 3GL, er zijn maar weinig hogere GL's die ook echt gebruikt worden om volledige applicaties in te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op 28 oktober 2004 @ 16:54:
[...]

Daar geloof ik niet, iig niet in in de branche waar ik in zit; er is geen grote hoop random indiërs die kunnen doen wat ik ook kan.
Voor echt specialistische zaken (en daar reken ik 3D shooter games ook nog toe, ook al bestaan er al 1000-en van, er zijn geen 1000-en engines) mischien wel, maar voor veel business-type software ligt het mischien wel anders.

En ook al kunnen ze (de mannen uit india) niet helemaal wat wij kunnen, als de managers van hier daar anders over denken hebben jij en ik toch een probleem. Bij mijn bedrijf zitten ze ook al continu naar india te kijken en zijn er al een paar test projecten gedaan. De mensen hier worden gesust met de woorden dat ze alleen het vervelende gedeelte van het implementatie werk daar heen gaan sturen zodat wij interesantere dingen kunnen gaan doen. Ze zeggen dat echter met een net iets te gemene blik in hun ogen, zodat ik dat toch niet helemaal geloof. En ja, natuurlijk is een 'gemene blik in iemand's ogen zien' zo subjectief als het maar kan. Dat weet ik ook wel, maar ik ben er gewoon niet helemaal gerust op.
Sterker nog, in feite zijn wij (het bedrijf waar ik werk) het equivalent van die indiërs, mensen komen naar ons als ze iets willen outsourcen :D
Klinkt goed, maar is het een Nederlands bedrijf (in Nederland) waar jij werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 17:46:

Voor echt specialistische zaken (en daar reken ik 3D shooter games ook nog toe, ook al bestaan er al 1000-en van, er zijn geen 1000-en engines) mischien wel, maar voor veel business-type software ligt het mischien wel anders.
Helemaal mee eens. Ook denk ik dat het in grote formele companies een stuk erger is dan die informele bedrijfjes waar slechts 10 man werken oid. Vooral bij die laatste zal niet veel outsourced worden (tenzij er echt deadline problemen zijn), mede ook omdat de werknemers veel dichter bij de managers staan, als die er al zijn. Maar er is natuurlijk ook minder geld mee gemoeid. In een formeel bedrijf pas ik als persoon simpelweg gewoon niet, ik zou er gewoon niet kunnen functioneren. Wat dat betreft ben ik ook wat minder bang dat ik geoutsourced ga worden (even afgezien van het feit dat het in mijn geval sowieso niet snel gaat gebeuren), en ik zie de toekomst van de kleine bedrijven in principe ook niet echt somber in in de zin van dat het misschien allemaal opgekocht gaat worden door het grote apparaat, want dat zie ik niet snel gebeuren.
Klinkt goed, maar is het een Nederlands bedrijf (in Nederland) waar jij werkt?
Check m'n profile ;)
De core-business van Nixxes is/was het porten van games naar andere platforms, en dat betekent natuurlijk niet alleen een simpele recompile ;). Dingen als 3D engines worden herschreven zodat ze optimaal werken op een ander platform, en dat is mede waar de specialisatie hier enorm ligt. Maar daarnaast werken ze ook gewoon mee aan projecten als een bedrijf de deadline niet meer gaat halen, of als er performanceproblemen zijn (zo zijn er een tijdje terug nog wat collega's richting noorwegen vertrokken om daar een gamecompany uit de brand te helpen :)). Dermate gespecialiseerd werk dat wij dus de outsourcees zijn, ipv dat we geoutsourced worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op 28 oktober 2004 @ 17:09:
[...]

Euh :?
2 GL is assembler, je bedoelt waarschijnlijk 3GL, wat talen zijn als C, C++, Java, php, etc. En dan nog, bijna iedereen programmeert in 3GL, er zijn maar weinig hogere GL's die ook echt gebruikt worden om volledige applicaties in te ontwikkelen.
Inderdaad. M'n GL array begon op 0 :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 16:55
Weet je wat erg is, klanten die niet goed reageren, en niet weten hoe ze terug moeten mailen... Dwz ze weten het wel, maar ze vertikken het. Soms lijkt het probleem voor mij opgelost, maar voor hen dan niet :/

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 00:02:
Mijn standaard antwoord is dan: "Ik denk dat het 3 * xx uur kost om dat te implementeren." Op één of andere vreemde manier kosten dat soort klusjes me over het algemeen 2 * xx tot 2.5 * xx uur >:)

Na twee keer vragen ze het me dus voordat ze de offerte versturen en dan blijf ik over het algemeen (net) binnen de begroting.

EDIT:
Eerlijkheidshalve moet ik natuurlijk wel bekennen dat mijn antwoord ook wel eens iets is geweest als "Ik weet dat het me 2 minuten kost nadat je klaar bent met me lastig vallen". Vervolgens rustig even de klant bellen en vertellen welke instelling aangezet moest worden >:) (Was dus allang voor een andere klant gebouwd met een slimme sturing.)

[ Voor 25% gewijzigd door Freee!! op 28-10-2004 21:13 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-07 09:58
Ik heb bij het programmaeren van een plc op upload geklikt (gewend van computer<->internet) Mijn pas gemaakt plc programma uit mijn plc en et stond niet meer op mijn pc... Is dat effen pech hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Practikant A: We zijn door onze diskquota. Waar zetten we ons project heen ?
Practikant B: We kunnen het zolang in de recycle bin zetten
Practikant A: En als een ander die dan leegt ?
Practikant B: We zijn als enige ingelogd, komt wel goed
Practikant A: OK
code:
1
mv project /dev/null

:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:16

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Eventjes wat dromen over 4GL-talen uit het topic gesplitst naar [rml][ ALG] generaties van programmeertalen *[/rml] :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:55

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

OlafvdSpek schreef op 22 oktober 2004 @ 17:59:
[..]
Was inloggen via SSH geen optie (meer)?
Nopez, de scripts lieten de machine zo hangen dat er niks meer mee te doen was (nou is het sowieso een windows machine, maar toevallig heeft ie wel SSHD draaien :))
Maar nee, al timeouts voordat je kon inloggen.
toen 't ip er dus uitwas zijn alle nog actieve foute scripts uiteindelijk gestopt (leve php timeout).

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

gorgi_19 schreef op 28 oktober 2004 @ 22:33:
Eventjes wat dromen over 4GL-talen uit het topic gesplitst naar [rml][ ALG] generaties van programmeertalen *[/rml] :)
offtopic:
Ik dacht al, waar is mijn post gebleven :P

Vandaag even code voor een schoolproject van iemand aan zitten passen, een jaar of 4 geleden heeft iemand dat ooit gemaakt en elk jaar wordt het een beetje aangepast en ingeleverd door iemand als zijnde 'zijn project'. Je wilt niet weten wat 4*4 man met die code hebben gedaan :'(. De oorspronkelijke maker had het lang niet slecht gedaan maar de troep die het nu is is niet te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Laatst online: 19-10 15:57
Als website programmeur scripter is dit wel vervelend:

1. Voor onze site maken we gebruik van caches. Die moeten aangemaakt worden (read/write operations). Dat werkt niet echt als de server vol is. Op elke andere mogelijke fout hebben we leuke foutmeldingsschermpjes maar deze dus nog niet. Ik dacht, laat ik dat even doen met als resultaat dat het belangrijkste bestand (database verbinding, functies) 0 kb groot werd :/ (resultaat; 6 uur plat).

2. De PHP versie van 4.3.2 terug ging naar 4.1.2 waarbij GD en MySQL het niet meer fijn deden ivm kleine instellingen.

3. Dat er iemand misbruik maakt van mail-services via het web zonder dat je dat logt mbv ip-adressen en eventueel hostname. Is nu 1 keer gebeurd maar is dezelfde dag nog opgelost door een excuus mail gelukkig.

4. Dat we nog geen CVS-achtig systeem hebben is ook weleens lastig (vooral omdat we nu en live en test hebben draaien).

5. Dat je werkt met nog 2 andere programmeurs die net even anders over de zaken denken met programmeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klinz
  • Laatst online: 19-10 19:08

klinz

weet van NIETS

jan-marten schreef op 29 oktober 2004 @ 14:32:
4. Dat we nog geen CVS-achtig systeem hebben is ook weleens lastig (vooral omdat we nu en live en test hebben draaien).
Maar waarom dan niet?
5. Dat je werkt met nog 2 andere programmeurs die net even anders over de zaken denken met programmeren...
En zij denken er waarschijnlijk exact hetzelfde over?
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste