oke, ik heb die fuji A101 gekocht (voor erbij

)
Ik heb dit ding gekocht om mee te nemen naar turkije en daarna de foto's op internet te plaatsen, dus vandaar een goedkope camera met een lage resolutie. (heb al een powershot G3 maar die vind ik te duur om mee te nemen op een zuipvakantie)
lekker point & shoot dus!
best leuk dingetje, overdag maakt ie goede foto's beter dan ik verwacht had. 1,3mpix is nog best te doen qua resolutie en al helemaal om ze op internet te zetten.
's avonds gaat ook aardig, maar je moet dicht bij je onderwerp staan ivm zwakke flitser, nou moet je toch dicht bij je onderwerp staan omdat je geen optische zoom hebt, dus dat doe je vanzelf wel.
Omdat er geen zoomlensje inzit is het niet nodig om scherp te stellen, hierdoor wordt de foto zowat meteen gemaakt als je de ontspannerknop indrukt. Dit is een heel groot voordeel van een fixed focus lens op zo'n goedkoop toestel.
LCD
Het LCD schermpje doet het goed genoeg, je kunt je foto's terug kijken na je ze gemaakt hebt en hem als viewfinder gebruiken. Het scherm spiegelt best wel en heeft een lage resolutie (vooral itt tot de G3!!!) dus je kunt zien of je onderwerp erop staat maar niet of de foto scherp is oid.
Verder staat er bovenin het schermpje een balk met wat gegevens over instellingen en het resterende aantal foto's dat je nog kan maken, dit is nogal groot en staat eigelijk een beetje in de weg.
nemen we maar voor lief
INSTELLINGEN
tja, je kunt nog wat witbalans en belichtingscompensatie aanpassen/toepassen, maar dat heb ik nog niet gebruikt, ik zal deze camera vooral op de auto stand gebruiken, voor 'mooie' foto's heb ik de canon.
ACCU
Ik heb er nu 2x 1300mah gp accutjes inzitten, daar kan ik ongeveer 100 foto's met flits en LCD mee maken. heb dus nog een reserve setje. het ding verbruikt dus redelijk veel stroom (vooral weer itt tot m'n g3 maar dat mag je ook wel verwachten).
Wat me ook opviel is dat de flister er lang over doet ( 15-20sec) om op te laden. Je kunt dus ook geen nieuwe foto maken als de flitser nog niet klaar is, dat is wel zonde.
Dit is overdag geen probleem, want als je de flitser uitschakelt kun je ongeveer 1 foto per 1,5 seconde maken, maar 's avonds (met flits) moet je het moment dat je de foto maakt goed kiezen, want een 2e kans komt pas 20sec later.
GEHEUGEN
er zat een 8 mb kaartje bij maar 'k heb maar meteen een 128mb smart media kaartje gekocht.
Op dit kaartje kunnen op 1,3mpix met de kwaliteit (compressie) op high (dus lage compressie

) ongeveer 200 foto's.
dat vind ik nogal weinig, want een 1,3mpix foto is dan ong. 630kb. beetje groot voor jpeg.
Maar goed, met de kwaliteit op normal kunnen er gelukkig wel 400 foto's op 128mb. en wat ik zo snel kon zien kun je dan geen jpeg artifacts zien.
Conclusie
Het toestelletje is licht, klein en kan goed in de broekzak gedragen worden.
beeldkwaliteit is goed genoeg voor vakantiekiekjes is mijn mening. Het schermpje doet z'n werk, maar verwacht hier zeker geen wonderen van! De reactietijd van de ontspanner is bijna zo snel als m'n canon G3 dus aktiefoto's kunnen er mee gemaakt worden.
Het enige wat het ding moet missen is een zoomlens, maar voor het geld dat het ding heeft gekost kun je dit niet verwachten.
ik ben er zeer tevreden over! en dat voor 82! euro voor het toestel (excl 128mb geheugenkaart)