Als het goed is, is dat niet nodig hoor...In bridge mode is het voor het netwerk net zoals een kabel...dus moet bij de PC DHCP aanAnoniem: 40328 schreef op 08 september 2002 @ 18:12:
[...]
wel ff opletten dat je DHCP aanzet bij de bridge die aan je modem gaat
Anoniem: 36681
Mooi
Nu hetvolgende dan.
We hebben uit gezocht hiervoor 2x de linksys WAP11 AP's a 170 euro.
Deze linksys heeft volgens ons een mogelijk om een externe antenne aan te sluiten en dit is meteen hetvolgende probleem.
Ik heb al eens gezocht op het grote internet echter veel kan ik er niet over vinden waar ik ze kan kopen. De shops die ik gevonden heb vragen ABSURDE prijzen voor een antenne voorbeeld 88 euro voor een buiten antenne.
Nu heb ik ook gelezen over doe het zelf antenne's, de prijzen hier zijn ten minsten NORMAAL
Echter het probleem is dat ik op dat gebied NIET technisch ben en niet veel snap van hoe ik het moet maken. De site's zijn 99% in het (technisch)Engels zodat ik er niet echt uit wijs kom wat ik nu nodig heb.
Weet iemand een NEDERLANDS talige site waar dit uit gelegd staat of een dealer waar ik goedkope anttene's kan kopen (compleet of bouw pakket).
Misschien dat iemand (eventueel tegen kleine vergoeding) ons wil helpen om er 2 te bouwen? (regio gemeente Deurne NB)
Dat doet het chello modem toch al, die deelt toch een IP adres uit?Cutebritney schreef op 08 september 2002 @ 18:24:
[...]
Als het goed is, is dat niet nodig hoor...In bridge mode is het voor het netwerk net zoals een kabel...dus moet bij de PC DHCP aan
volgens mij geen probleem want het is toch een UTP aansluiting ?Firestormer schreef op 08 september 2002 @ 05:11:
Ik wil met een vriend 150m bij mij vandaan een xbox link maken zou dat mogelijk zijn met 2 accespoints en wat voor antenne heb ik nodig
150 M freeline of sight ? of door een flat heen ?
lees dit topic ff goed door. dan ben je al een stuk wijzer
hier staat het antwoord inCutebritney schreef op 07 september 2002 @ 15:05:
[...]
Hoezo kun je met een AP (in bridge mode) geen chello modem aansluiten?
Als je 2 AP's in bridge mode opsteld, heb je aan de ene kant van de "lijn" een gewone RJ45 aansluiting, aan de andere kant ook. Wat ertussenin zit is volledig doorzichtig...
Ik bedoel: je kunt de draadloze verbinding dan gewoon vergelijken met een UTP kabel. Je netwerk merkt niet dat er een draadloze verbinding tussenzit, en "ziet" het als een gewone kabel
XboX >>utp>> ACCESP(in bridge) >>Wireless>> ACCESP(in bridge) >> utp XboX
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Nadat ik onlangs een laptop heb aangeschaft zit ik ook te denken aan een draadloos netwerk. Ik heb een klein plannetje in mn hoofd en wil graag bevestigd zien of dit zo kan en of er betere/goedkopere oplossing ís. Ik heb thuis 1 pc staan met een standaard ADSL verbinding.
Ik dacht een Linksys Wireless Access Point WAP 11 te kopen met voor m"n laptop een 3Com PCMCIA kaartje met Xjack antenne (uit de revieuw). Het AP zou dan achter m'n getweakte adsl-modem(/router) komen. Aan het AP kan m'n vaste pc gekloppeld worden. Moet hier dan nog ergens een hub/swith tussen?
Ik dacht een Linksys Wireless Access Point WAP 11 te kopen met voor m"n laptop een 3Com PCMCIA kaartje met Xjack antenne (uit de revieuw). Het AP zou dan achter m'n getweakte adsl-modem(/router) komen. Aan het AP kan m'n vaste pc gekloppeld worden. Moet hier dan nog ergens een hub/swith tussen?
Zoals je op de linksys site kunt zien: [klik]
Heeft de WAP 11 maar 1 10/100 poort. Als je dus een kabel tussen de modem/router en de WAP11 plaatst, zal dat wel werken, maar kun je dus geen vaste pc's meer aansluiten. Wil je toch vaste pc's erbij gebruiken, dan zul je echt een hub/switch ertussen moeten plaatsen...
Heeft de WAP 11 maar 1 10/100 poort. Als je dus een kabel tussen de modem/router en de WAP11 plaatst, zal dat wel werken, maar kun je dus geen vaste pc's meer aansluiten. Wil je toch vaste pc's erbij gebruiken, dan zul je echt een hub/switch ertussen moeten plaatsen...
Anoniem: 42142
Even een situatieschets:
Wat we willen:
Een wireless lan tussen de getoonde clients. Ik heb geprobeerd om de wijk waarin
we wonen te schetsen. De aan te sluiten clients zijn aangegeven met het besturings-
systeem wat gebruikt wordt bij de verschillende clients.
Eén server (staat bij mij). Is momenteel Windows .NET Enterprise Server (RC1 d8
ik).
De WinXP Pro Client is nog in bestelling. Tussen WinXP Pro Client en de Win.NET
Server wilde ik graag een normaal ethernet LAN middels UTP-crossing.
Doel van server: soort intranetje met bijv. IIS. Printserver, chatserver, gameserver
en evt. delen van internet-verbinding.
Wat heb ik nodig t.a.v. WLAN (antenne's, PCI-kaarten, USB-zooi, AP's etc.) tegen
een geringe prijs. Het gaat alleen om gewone PC's (geen notebooks).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
| +-----------+ ^| | || | 5,5m| Win2000 | || Pro Client| <-\ v| | | +-----------+ | ^| | | || | | 6m| | | || | | v| | | | | | +-----------+ | ^ | 3m | v | +-----------+ | ^| | | || | | 6m| | | || | | v| | | | | | +-----------+ | ^| | | || | | 5,5m| | | || | | v| | | +-----------+ | ^| | | || | | 5,5m| | | || | | v| | | +-----------+ | ^| | | || | | 5,5m| | ~70m || | | v| | | +-----------+ | ^| | | || | | 5,5m| | | || | | v| | | +-----------+ | ^| | | || | | 6m| | | || | | v| | | | | | +-----------+ | ^ | 3m | v | +-----------+ | ^| | | || | | 6m| | | || | | v| | | | | | +-----------+ | ^| | | +-----------+ || | | | |^ 5,5m| | | | || || | | | |6m v| | | | || +-----------+ | | |v ^|WinXPPro | | | | || plus | | +-----------+ -> 5,5m|Win.NET Srv| v | |^ ------------/ || | | || ------15m----/ v| | | Win98SE |6m <-----/ +-----------+ | Client || ^| | | |v || | | | 5,5m| | +-----------+ || | | | v| | | |^ +-----------+ | || ^| | | |7m || | | || 6m| | | |v || | | | v| | | | | | +-----------+ +-----------+ |
Wat we willen:
Een wireless lan tussen de getoonde clients. Ik heb geprobeerd om de wijk waarin
we wonen te schetsen. De aan te sluiten clients zijn aangegeven met het besturings-
systeem wat gebruikt wordt bij de verschillende clients.
Eén server (staat bij mij). Is momenteel Windows .NET Enterprise Server (RC1 d8
ik).
De WinXP Pro Client is nog in bestelling. Tussen WinXP Pro Client en de Win.NET
Server wilde ik graag een normaal ethernet LAN middels UTP-crossing.
Doel van server: soort intranetje met bijv. IIS. Printserver, chatserver, gameserver
en evt. delen van internet-verbinding.
Wat heb ik nodig t.a.v. WLAN (antenne's, PCI-kaarten, USB-zooi, AP's etc.) tegen
een geringe prijs. Het gaat alleen om gewone PC's (geen notebooks).
Anoniem: 21241
FF stom vraagje tussen door . krijg pijn aan me ogen van al dat lezen
Dus als ik een laptop draadloos op me bestaande vaste netwerk wil zetten
heb ik daar een ap nodig met bridge funktie en een pcmcai kaartje wireless lan
om toch de mogelijkheid te hebben om later eventueel meerdere laptops aan te sluiten
mijn vraag is klopt dit of is die bridge funktie niet nodig
kan ik de ap op de switch aansluiten
Alvast bedankt
Magi
om toch de mogelijkheid te hebben om later eventueel meerdere laptops aan te sluiten
Alvast bedankt
Magi
Anoniem: 64042
hvdberg:
Wat waarschijnlijk prima werkt is 1 AP met een rondstraler op het dak op de locatie met de server, dan op beide locatie een AP/ of een client kaartje met een richt antenne richting die rondstraler !! deze oplossing zo ik voor kiezen
.
dan heb je bv nodig :
1x Linksys WAP11
2x Linksys WMP11
1x Onnidirection Antenne ( plus wat kabel en connectors )
2x Richtantene SD15 ( alleen mischien heb je deze 2 antennes al niet eens nodig als je een goeie onniantenne hebt aangezien die afstanden erg klein zijn )
( kijk bij http://www.wirelessleiden.nl die verkopen deze antennes )
Success
Pascal
Http://www.wireless-arnhem.nl
Wat waarschijnlijk prima werkt is 1 AP met een rondstraler op het dak op de locatie met de server, dan op beide locatie een AP/ of een client kaartje met een richt antenne richting die rondstraler !! deze oplossing zo ik voor kiezen
dan heb je bv nodig :
1x Linksys WAP11
2x Linksys WMP11
1x Onnidirection Antenne ( plus wat kabel en connectors )
2x Richtantene SD15 ( alleen mischien heb je deze 2 antennes al niet eens nodig als je een goeie onniantenne hebt aangezien die afstanden erg klein zijn )
( kijk bij http://www.wirelessleiden.nl die verkopen deze antennes )
Success
Pascal
Http://www.wireless-arnhem.nl
Brigde func is niet nodig. vermoedelijk heb je dit in het XboX verhaal gelezen.Anoniem: 21241 schreef op 12 september 2002 @ 13:23:
FF stom vraagje tussen door . krijg pijn aan me ogen van al dat lezen
Alvast bedankt
Magi
Maar in een XboX kun je geen wireless kaartje steken, het enige wat daaruit kan komen is utp. een AP in bridgde werkt dan als veredelde pcmcia-card
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Anoniem: 21241
oke thanks word me allemaal nu wel een beetje duidelijkerxychix schreef op 13 september 2002 @ 06:36:
[...]
Brigde func is niet nodig. vermoedelijk heb je dit in het XboX verhaal gelezen.
Maar in een XboX kun je geen wireless kaartje steken, het enige wat daaruit kan komen is utp. een AP in bridgde werkt dan als veredelde pcmcia-card
Anoniem: 63748
Mijn chello modem staat op zolder. de pc die ik voor mn ma ga kopen (pc prive project, geld speelt dus geen rol) staat beneden. Als ik dan een wireless station koop, zou die het redden door 2 betonnen vloeren? (gewapend beton) ? kijk, 11mbps hoef ik niet te halen. als hij 2mbps haalt ben ik al heel tevreden.
Want wat ik vaak lees is dat zo'n wireless lan station meer zijn straling over zijn breedte uitstraalt in plaats van omhoog en omlaag...
iemand een andwoord?
alvast thnx!
Henry.
Want wat ik vaak lees is dat zo'n wireless lan station meer zijn straling over zijn breedte uitstraalt in plaats van omhoog en omlaag...
iemand een andwoord?
alvast thnx!
Henry.
Denk dat je een eind komt, de afstand is hooguit 6 meter. Anders kun je nog proberen je AP in de buurt van het trapgat te zetten.Anoniem: 63748 schreef op 13 september 2002 @ 18:48:
zou die het redden door 2 betonnen vloeren? (gewapend beton) ?
Antennes horizontaal zettenWant wat ik vaak lees is dat zo'n wireless lan station meer zijn straling over zijn breedte uitstraalt in plaats van omhoog en omlaag...
Foto kopen? stuur DM! - If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!
kun je niet gewoon 2 gaten borenAnoniem: 63748 schreef op 13 september 2002 @ 18:48:
Mijn chello modem staat op zolder. de pc die ik voor mn ma ga kopen (pc prive project, geld speelt dus geen rol) staat beneden. Als ik dan een wireless station koop, zou die het redden door 2 betonnen vloeren? (gewapend beton) ? kijk, 11mbps hoef ik niet te halen. als hij 2mbps haalt ben ik al heel tevreden.
iemand een andwoord?
alvast thnx!
Henry.
mijn server staat boven mijn modem beneden en mijn client op tussenverieping stukkie goedkoper
Anoniem: 64042
Vandaag een link gemaakt over een afstand voor +/- 2,6 KM op 11 MBit, met download snelheden van meer dan 350Kb/s :-)
Aan de een ne kant een linkys WAP11 met een extrane richt antenne en aan de andere kant een laptop met een PCMCIA kaartje met daar aan een externe antenne ! werkte perfecto
http://www.wireless-arnhem.nl
Aan de een ne kant een linkys WAP11 met een extrane richt antenne en aan de andere kant een laptop met een PCMCIA kaartje met daar aan een externe antenne ! werkte perfecto
http://www.wireless-arnhem.nl
even ter info mensen.Anoniem: 36681 schreef op 07 september 2002 @ 16:55:
O in bridge mode dat had ik niet begrepen, dacht gewoon als AP want dan doet ie het niet.
Maar jij denkt dat dit werkt dus:
chellomodem <=utp=> AP(bridgemode) <=draadloos=> AP(bridgemode) <=utp=> 1pc
Dit gaat dus NIET werken.
Ik heb me er nog eens verder in verdiept, het probleem zit hem erin dat Chello alleen met bepaalde MAC adressen werkt en een AP kan geen MAC adres klonen.
Je moet dus echt de volgende oplossing gebruiken:
Cai <=>chello<=>draadloze router<=draadloze verbinding=>AP<== PC(evt met extra antennes)
OK, deze zal dus wel werken?Cutebritney schreef op 11 september 2002 @ 19:00:
Zoals je op de linksys site kunt zien: [klik]
Anoniem: 64599
Weet iemand welke antenne ik kan aansluiten op een Vigor Draytek 2200WE. Het bereik tgv betonnen binnen muren is iets te klein.
Ik heb thuis nu twee AP's in gebruik (WAP11 & NWN) en had beide in het begin op een apart kanaal.Ik bedacht ik mij ineens "wat zal er gebeuren als ik ze beide op het zelfde kanaal zet
".
Ze staan nu allebei op het zelfde kanaal en er is verder niks bijzonders te merken.
Met NetStumbler zie ik dat het PCMCIA kaartje automatisch het sterkste AP pakt zoals daarvoor. En de snelheden lijken ook het zelfde te zijn gebleven.
Het leek mij dat ze elkaar zouden storen maar blijkt niet zo te zijn.
Hoe kan dat?
Kan je bijvoorbeeld in een kantoorgebouw alle AP's op 1 kanaal zetten?
(of moet dat juist?)

Ze staan nu allebei op het zelfde kanaal en er is verder niks bijzonders te merken.
Met NetStumbler zie ik dat het PCMCIA kaartje automatisch het sterkste AP pakt zoals daarvoor. En de snelheden lijken ook het zelfde te zijn gebleven.
Het leek mij dat ze elkaar zouden storen maar blijkt niet zo te zijn.
Hoe kan dat?
Kan je bijvoorbeeld in een kantoorgebouw alle AP's op 1 kanaal zetten?
(of moet dat juist?)
anyway
Heb vandaag een Sitecom USB Wireless kit aangeschaft. Ben al sinds 16:00 uur vanmiddag intensief bezig met het werkend te krijgen, maar WinXP loopt gewoonweg vast op beide systemen met een blauw scherm.
Ik heb drivers gedownload voor XP van de site van sitecom, maar krijg ook een driver genaamd NETVUSBA...
maar dit is dus niet de driver van de netwerkadapter...
dan zegt ie dat er geen informatie op de opgegeven lokatie staat.
maar ik blijf, ook na de herinstallatie van de gedownde bestanden, vastlopers krijgen en XP kapt er telkens gewoon mee... soms na 10 sec., soms na 5 min.
Wanneer ik de adapter bij het booten niet aansluit, heb ik geen problemen, behalve een foutmelding dat het apparaat niet aangesloten is...
nu wil ik het toch nog eens met die driver proberen, maar ik heb geen idee waar die driver van kan zijn?
please help mij
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Moet volgende week ff shoppen voor een bedrijf om een AP en een wireless PCMCIA kaartje voor in een laptop, dacht ik aan deze twee:
- Etech AP, volgens specs 25m op 11Mb, 100m op 5Mb, bereik te vergroten met antenne
- Unex PCMCIA kaartje
Norrod geeft nou niet echt aan welk type het is, net zoals Etech dat ook niet doet (die zeggen alleen: ons accesspoint, dit zijn de specs, ze hebben ook maar 1)
Wordt dit huilen? Of gaat dit redelijk goed werken? Gaat toegepast worden in een gebouw en in de directe omgeving ervan (dus zeg maar < 25m van het AP af). Waarschijnlijk moet er nog een antenne bij, maar die schijn je zelf te kunnen klussen voor niet al teveel geld.
- Etech AP, volgens specs 25m op 11Mb, 100m op 5Mb, bereik te vergroten met antenne
- Unex PCMCIA kaartje
Norrod geeft nou niet echt aan welk type het is, net zoals Etech dat ook niet doet (die zeggen alleen: ons accesspoint, dit zijn de specs, ze hebben ook maar 1)
Wordt dit huilen? Of gaat dit redelijk goed werken? Gaat toegepast worden in een gebouw en in de directe omgeving ervan (dus zeg maar < 25m van het AP af). Waarschijnlijk moet er nog een antenne bij, maar die schijn je zelf te kunnen klussen voor niet al teveel geld.
Scoor een linksys WAP11. Die heeft een meer gebruikte antenneconnector, zie bv wireless leiden._JGC_ schreef op 22 september 2002 @ 00:52:
Moet volgende week ff shoppen voor een bedrijf om een AP en een wireless PCMCIA kaartje voor in een laptop, dacht ik aan deze twee:
- Unex PCMCIA kaartje
zelfbouw antenne's zijn zat te vinden op oa got.
Let wel op bij aanschaf WAT voor ap je koopt, ook lullig als straks blijkt dat niemand die connectoren heeft
antenne's moet je zoiezo doen denk ik.
Ik heb met een WAP11 getest, een muur van 15cm ofzo zat ertussen, ik haalde een meter of 20...
Met line-of-sight kwam ik ineens ruim 100m...
En dat dus met de standaard antenne van de WAP 11
Wordt dus een WAP11, zie dat ie ook 14 euro goedkoper is dan die E-Tech (E-Tech had ik voor 190, WAP11 op z'n goedkoopst voor 176DJSmiley schreef op 22 september 2002 @ 01:09:
[...]
Scoor een linksys WAP11. Die heeft een meer gebruikte antenneconnector, zie bv wireless leiden.
zelfbouw antenne's zijn zat te vinden op oa got.
Let wel op bij aanschaf WAT voor ap je koopt, ook lullig als straks blijkt dat niemand die connectoren heeft
antenne's moet je zoiezo doen denk ik.
Ik heb met een WAP11 getest, een muur van 15cm ofzo zat ertussen, ik haalde een meter of 20...
Met line-of-sight kwam ik ineens ruim 100m...
En dat dus met de standaard antenne van de WAP 11
Hoop dat het wat wordt, lijkt me best wel relaxed om eindelijk die UTP kabel eens te lozen.
Anoniem: 3621
Wordt het niet eens tijd voor de wireless faq?
Met daarin:
- Hoe op te bouwen
- Welke antennes
- Welke Access points
- Wetgeving
????
Lijkt me handig.
Met daarin:
- Hoe op te bouwen
- Welke antennes
- Welke Access points
- Wetgeving
????
Lijkt me handig.
Cutebritney is er mee bezigAnoniem: 3621 schreef op 22 september 2002 @ 22:09:
Wordt het niet eens tijd voor de wireless faq?
Foto kopen? stuur DM! - If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!
hier is een insperatie bron "Low Cost Wireless Network How To"Cutebritney is er mee bezig
Misschien interessant voor de doe-het-zelvers:
As zaterdag is er een Radio-zendamateur beurs/verkoop..
is elk jaar, bij Lichtmis... Km of 20 boven zwolle, langs de A28.
Ik ga er iig heen, ff kleinmateriaal scoren. (connectoren enz!)
De SMA connectors die op mijn AP zitten worden ook gebruikt binnen de ATV wereld. (alleen heeft m'n AP een reverse polarity plug, maar die gaan we wel modden)
ook HF kabel ga ik ff inslaan daar. (ATV = 2.4Ghz dus dat is perfect)
Misschien ook wat antennemateriaal op de kop tikken ofzo, en anders iig genoeg plugjes/kabel/bouwmateriaal.
Oa Barend & Hendriksen heeft daar vrijwel elk jaar een stand.. (en die verkopen echt alles op HF gebied)
Edit: fuck... die niet als ik hun site mag geloven.. grmbl, die hadden juist vaak de meest exotische marren/pluggen liggen
http://veron-meppel.atvrepeater.com/rom.htm
As zaterdag is er een Radio-zendamateur beurs/verkoop..
is elk jaar, bij Lichtmis... Km of 20 boven zwolle, langs de A28.
Ik ga er iig heen, ff kleinmateriaal scoren. (connectoren enz!)
De SMA connectors die op mijn AP zitten worden ook gebruikt binnen de ATV wereld. (alleen heeft m'n AP een reverse polarity plug, maar die gaan we wel modden)
ook HF kabel ga ik ff inslaan daar. (ATV = 2.4Ghz dus dat is perfect)
Misschien ook wat antennemateriaal op de kop tikken ofzo, en anders iig genoeg plugjes/kabel/bouwmateriaal.
Oa Barend & Hendriksen heeft daar vrijwel elk jaar een stand.. (en die verkopen echt alles op HF gebied)
Edit: fuck... die niet als ik hun site mag geloven.. grmbl, die hadden juist vaak de meest exotische marren/pluggen liggen
http://veron-meppel.atvrepeater.com/rom.htm
[ Voor 0% gewijzigd door DJSmiley op 26-09-2002 02:07 . Reden: linkje toegevoegd :) ]
Ik heb mij inmiddels ook een leuk wireless setje aangeschaft:
een Netgear ME102 Access Point voor €250
een Avaya PCMCIA Wireless Gold Card voor €150
De Netgear heb ik op de begane grond aan mijn Switch gehangen en in de uplink vd switch mijn getweakte ADSL modem. Ik ben nu met mijn laptop (met WLAN) continu wireless verbonden met het internet door het hele huis (en tuin)
Het werkt echt geweldig goed ! De ontvangst is super, ook op zolder heb ik nog altijd een 6Mbit verbinding, ruimschoots genoeg dus voor ADSL
een Netgear ME102 Access Point voor €250
een Avaya PCMCIA Wireless Gold Card voor €150
De Netgear heb ik op de begane grond aan mijn Switch gehangen en in de uplink vd switch mijn getweakte ADSL modem. Ik ben nu met mijn laptop (met WLAN) continu wireless verbonden met het internet door het hele huis (en tuin)
Ons draadloos project is gisteren ook gestart.
Na veel informatie te hebben gezocht op het internet en vooral hier zijn we begonnen.
De opzet (kort):
Mijn broer die 450meter verderop woont te gaan voorzien van breedband internet via chello.
Situtie nu:
Mijn broer:
isdn lijn met 1pc (geen enkele mogelijkheid om breedband te krijgen), eis hij wil KAZAAen en online gamen(mohaa)
Ik:
1x chello abo met breedband router en 3 pc's (alles bekabeld)
Bedoeling:
Bij mij 2 chello modems plaatsen, 1 Linux router met load balancing, 1x switch, 2x pc(wired), 1x Linksys Wap11(bridged), 1x sd15 antenne.
Mijn broer:
1x PC, 1x Linksys Wap11(bridged), 1x SD15
Reeds gedaan:
2x SD15 antenne's gekocht(en al hier), 2x WAP11 besteld(levertijd helaas), kabels al gelegd.
Nog te doen:
Stroom aanleggen voor de WAP11's en de UTP door trekken naar de WAP11, Antenne's plaatsen en uitrichten, WAP11's aansluiten en installeren.
Als alles werkt 2de Chello abo aanvragen, tot die tijd doen we het met 1 abo.
Ik hoop als we dit af hebben dat ik meerdere mensen kan helpen en adviseren betreffende dit draadloos aansluiten, je leert veel zo.
Update:
Vandaag ook de stroom voorzieningen aangelegd, nu de antenne's nog en wachten op de levering van de AP's.
Na veel informatie te hebben gezocht op het internet en vooral hier zijn we begonnen.
De opzet (kort):
Mijn broer die 450meter verderop woont te gaan voorzien van breedband internet via chello.
Situtie nu:
Mijn broer:
isdn lijn met 1pc (geen enkele mogelijkheid om breedband te krijgen), eis hij wil KAZAAen en online gamen(mohaa)
Ik:
1x chello abo met breedband router en 3 pc's (alles bekabeld)
Bedoeling:
Bij mij 2 chello modems plaatsen, 1 Linux router met load balancing, 1x switch, 2x pc(wired), 1x Linksys Wap11(bridged), 1x sd15 antenne.
Mijn broer:
1x PC, 1x Linksys Wap11(bridged), 1x SD15
Reeds gedaan:
2x SD15 antenne's gekocht(en al hier), 2x WAP11 besteld(levertijd helaas), kabels al gelegd.
Nog te doen:
Stroom aanleggen voor de WAP11's en de UTP door trekken naar de WAP11, Antenne's plaatsen en uitrichten, WAP11's aansluiten en installeren.
Als alles werkt 2de Chello abo aanvragen, tot die tijd doen we het met 1 abo.
Ik hoop als we dit af hebben dat ik meerdere mensen kan helpen en adviseren betreffende dit draadloos aansluiten, je leert veel zo.
Update:
Vandaag ook de stroom voorzieningen aangelegd, nu de antenne's nog en wachten op de levering van de AP's.
Ik heb overigens nog wel een vraag:
Situatie: Ik zit op zolder met mijn laptop met WLAN kaartje en verbinding is ok. Nu staat er op zolder ook nog een vaste PC. Ik wil deze graag bij het netwerk betrekken zodat ik daar ook op kan internetten.
Mijn idee was om via mijn vaste NIC die ook op mijn laptop zit een verbinding te maken met mijn vaste PC (die dus ook een gewone NIC heeft, dus gewoon utp kabeltje ertussen).
Nu zou ik dus de IP settings van de vaste NIC van mijn laptop in dezelfde range moeten instellen als die van mijn WLAN kaartje ? Vervolgens op de vaste PC ook de IP settings in dezelfde range gooien (met bijbehorend internet gateway 10.0.0.138). Kan dit uberhaupt of wil ik teveel ?
Situatie: Ik zit op zolder met mijn laptop met WLAN kaartje en verbinding is ok. Nu staat er op zolder ook nog een vaste PC. Ik wil deze graag bij het netwerk betrekken zodat ik daar ook op kan internetten.
Mijn idee was om via mijn vaste NIC die ook op mijn laptop zit een verbinding te maken met mijn vaste PC (die dus ook een gewone NIC heeft, dus gewoon utp kabeltje ertussen).
Nu zou ik dus de IP settings van de vaste NIC van mijn laptop in dezelfde range moeten instellen als die van mijn WLAN kaartje ? Vervolgens op de vaste PC ook de IP settings in dezelfde range gooien (met bijbehorend internet gateway 10.0.0.138). Kan dit uberhaupt of wil ik teveel ?
Je kunt ook een wireless netwerkkaartje kopen voor je vaste PC, dan werkt deze onafhankelijk van je laptop, deze zijn niet zo heel duur meer.
Hier staan er diverse op: http://www.routershop.nl/nl/dept_15.html
Tsja, daar zat ik eigenlijk ook al aan te denkenAnoniem: 36681 schreef op 26 september 2002 @ 17:33:
Je kunt ook een wireless netwerkkaartje kopen voor je vaste PC, dan werkt deze onafhankelijk van je laptop, deze zijn niet zo heel duur meer.
Ik hoop alleen wel dat de ontvangst van zo'n PCI Wifi kaartje minimaal gelijkwaardig is aan mijn Avaya PCMCIA !
Omdat ik niet echt in de buurt van buiten zit met m'n computer wilde ik een WAP11 kopen en die bij 't raam zetten, maar nu vertelt iemand me net dat een WAP11 in client mode alleen met andere WAP11s kan communiceren en dus niet met andere merken. Klopt dat?
Anders bel die mensen van de routershop eens, het zijn zeer deskundige mensen, ze konden mij goed helpen met problemen/vragen waarop ik geen antwoord kon vinden.
Helaas waren ze met de appartuur niet het goedkoopste en mijn broer vond het al duur genoeg en heeft bij een andere zaak de spullen besteld. Maarja hij(mijn broer) betaald dus hij beslist waar ie koopt.
Helaas waren ze met de appartuur niet het goedkoopste en mijn broer vond het al duur genoeg en heeft bij een andere zaak de spullen besteld. Maarja hij(mijn broer) betaald dus hij beslist waar ie koopt.
Routershop, wellicht zeer deskundige mensen maar ze reageren niet op e-mail. Heb ze vorige week een e-mail gestuurd omdat ik door de bomen het bos niet meer zie. Vandaar dat ik dacht ik vraag hen om raad en als ze goed antwoord geven dan wil ik ook daar kopen.
Mijn vraag is het volgende, wellicht dat een van jullie mij hierbij kan helpen. Ik zoek een goede wireless router. Maar ik heb zo half een verhaal opgevangen dat je als je zo'n router hebt en je wilt deze i.c.m. ADSL gebruiken dat ie dan zelf de VPN moet kunnen opbouwen ofzow, en dat weer niet alle dit zouden kunnen
Het moet dus een wireless router zijn die alleen wireless clients gaat verbinden en waar misschien ook wel gewoon een masjientje op UTP aan wordt gehangen maar primair alleen wireless en die dus zelf de ADSL verbinding maakt. (let op! ik zoek geen ADSL modem, ik wil deze evt. aansluiten op een ADSL modem.). In eerste instantie zal ik het toch met kabelinet gebruiken maar evt voor de toekomst ADSL.
Draytek Vigor 2200W heb ik wel wat over gelezen maar als ik op routershop.nl kijk staan er verhalen als werkt met.. Mxstream Xs4all en BabyXL ofzow.. werkt het niet met alles dan ofzow? En uPnP? moet ik dat hebben? want dat heeft die draytek niet ofzow maar een linksys weer wel?
Budget tot 300 euro incl. btw.
Mijn vraag is het volgende, wellicht dat een van jullie mij hierbij kan helpen. Ik zoek een goede wireless router. Maar ik heb zo half een verhaal opgevangen dat je als je zo'n router hebt en je wilt deze i.c.m. ADSL gebruiken dat ie dan zelf de VPN moet kunnen opbouwen ofzow, en dat weer niet alle dit zouden kunnen
Het moet dus een wireless router zijn die alleen wireless clients gaat verbinden en waar misschien ook wel gewoon een masjientje op UTP aan wordt gehangen maar primair alleen wireless en die dus zelf de ADSL verbinding maakt. (let op! ik zoek geen ADSL modem, ik wil deze evt. aansluiten op een ADSL modem.). In eerste instantie zal ik het toch met kabelinet gebruiken maar evt voor de toekomst ADSL.
Draytek Vigor 2200W heb ik wel wat over gelezen maar als ik op routershop.nl kijk staan er verhalen als werkt met.. Mxstream Xs4all en BabyXL ofzow.. werkt het niet met alles dan ofzow? En uPnP? moet ik dat hebben? want dat heeft die draytek niet ofzow maar een linksys weer wel?
Budget tot 300 euro incl. btw.
ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!
Anoniem: 35969
Ik heb een vraag :
Is het (in theorie) mogelijk om een draadloos netwerk te maken en op die manier contact te maken met iemand een paar straten verderop ? (Ook als je geen direct zicht hebt ?)
Zou dit kunnen met antennes ? En natuurlijk zonder al te veel signaalverlies he ?
Het zou wel cool zijn, draadloos netwerk met een vriend 3 straten verderop
Is het (in theorie) mogelijk om een draadloos netwerk te maken en op die manier contact te maken met iemand een paar straten verderop ? (Ook als je geen direct zicht hebt ?)
Zou dit kunnen met antennes ? En natuurlijk zonder al te veel signaalverlies he ?
Het zou wel cool zijn, draadloos netwerk met een vriend 3 straten verderop
.
@ Mappy
De WAP11 kan met ieder AP samenwerken. Wat er bedoeld wordt is dat de WAP11 alleen met andere WAP11's op een incrypti level van 256Bit kan communiceren. Met andere merken zal je het moeten doen met 128 of 64 bit incrypi van de verbinding.
Sommige (oude) AP's gaan niet hoger als 40bit waardoor je dus die verbinding ongecodeerd zou moeten houden. Als ik jou was zou ik gewoon voor de WAP11 gaan omdat deze van bijzonder goede kwaliteit is en zeer uitgebreid voor weinig geld.
@ intert0y
Je kan een AP zonder problemen op een getweakt DSL modem (met ethernet aansluiting) aansluiten omdat deze (de modem dus) dan een router is geworden (hij houd de verbinding tot stand). Je hoeft dan geen extra router te kopen.
UpnP is een handig maar niet al te veilig protocol dat door Micro$oft is bedacht om ons het leven makkelijker te maken. Het is een zelf sturend geheel dat automatisch de juiste poorten op je router open zet om zonder problemen van programma's als b.v. MSN gebruikt te kunnen maken. Zoals je wel zou weten werkt het chatten wel maar bestandsuitwisseling niet met MSN over een NAT router. Maar als je dus UpnP op je router hebt zitten zal dus zonder tussenkomst van de user het programma zelf de poorten op je router openen om bestandsuitwisseling mogelijk te maken.
@ PJanssen
Ja is mogelijk maar natuurlijk niet zeker.
Wat zijn de afstanden, wat staat er tussen e.d.
.
@ Mappy
De WAP11 kan met ieder AP samenwerken. Wat er bedoeld wordt is dat de WAP11 alleen met andere WAP11's op een incrypti level van 256Bit kan communiceren. Met andere merken zal je het moeten doen met 128 of 64 bit incrypi van de verbinding.
Sommige (oude) AP's gaan niet hoger als 40bit waardoor je dus die verbinding ongecodeerd zou moeten houden. Als ik jou was zou ik gewoon voor de WAP11 gaan omdat deze van bijzonder goede kwaliteit is en zeer uitgebreid voor weinig geld.
@ intert0y
Je kan een AP zonder problemen op een getweakt DSL modem (met ethernet aansluiting) aansluiten omdat deze (de modem dus) dan een router is geworden (hij houd de verbinding tot stand). Je hoeft dan geen extra router te kopen.
UpnP is een handig maar niet al te veilig protocol dat door Micro$oft is bedacht om ons het leven makkelijker te maken. Het is een zelf sturend geheel dat automatisch de juiste poorten op je router open zet om zonder problemen van programma's als b.v. MSN gebruikt te kunnen maken. Zoals je wel zou weten werkt het chatten wel maar bestandsuitwisseling niet met MSN over een NAT router. Maar als je dus UpnP op je router hebt zitten zal dus zonder tussenkomst van de user het programma zelf de poorten op je router openen om bestandsuitwisseling mogelijk te maken.
@ PJanssen
Ja is mogelijk maar natuurlijk niet zeker.
Wat zijn de afstanden, wat staat er tussen e.d.
.
Anoniem: 35969
De afstand schat ik op zo'n 300 - 400 meter. Er staan huizen en bomen tussen.....
Ik zag al het een en ander aan schotel / antennes en daar moet het dus wel mee kunnen zonder al teveel signaalverlies
, coooool
Ik zag al het een en ander aan schotel / antennes en daar moet het dus wel mee kunnen zonder al teveel signaalverlies
.
@PJanssen
Die afstand is niks in open lucht. Als je het toppic een beetje doospit zal je er wel uitkomen. Jammer dat er huizen en vooral bomen tussen staan. Hierdoor zal een 11Mbit er wel niet in zitten en zal je het misschien met de helft (5Mbit) moeten doen.
@PJanssen
Die afstand is niks in open lucht. Als je het toppic een beetje doospit zal je er wel uitkomen. Jammer dat er huizen en vooral bomen tussen staan. Hierdoor zal een 11Mbit er wel niet in zitten en zal je het misschien met de helft (5Mbit) moeten doen.
En dat wil ik dus niet dat tweaken, wellicht hebben ze tegen die tijd een methode bedacht waardoor die dingen neit meer te tweaken zijn of whatever het moet gewoon op de normale manier werken. Snappie-vouz?trankilo schreef op 01 oktober 2002 @ 13:09:
<knip>
@ intert0y
<knip>
Draytek en ik kreeg zojuist ook een E-tech aangeboden wat moet ik nu nemen?
ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!
[oftopic]
Je hoeft ze ook niet meer te tweaken als je dat niet wil want je kan ze nu ook ge-tweakt en al kopen bij de KPN (Multi-PC PSTN modem). Alleen die kosten dan iets meer. Maar er zit dan ook wel weer gelijk een 4 poorts switch in. Zoek maar eens op hun site.
[/oftopic]
Je hoeft ze ook niet meer te tweaken als je dat niet wil want je kan ze nu ook ge-tweakt en al kopen bij de KPN (Multi-PC PSTN modem). Alleen die kosten dan iets meer. Maar er zit dan ook wel weer gelijk een 4 poorts switch in. Zoek maar eens op hun site.
[/oftopic]
Thuis heb ik een draytek vigor 2200w+ staan. 3 pc's (waarvan 1 laptop) op aangesloten. De 2 pc's hebben een Sitecom USB adaptertje. Werkt goed. Alleen over de Sitecom PCMCIA kaart ben ik niet zo tevreden. Is het een bekend probleem dat het bereik van zo'n kaartje minder is? Zijn er bijvoorbeeld mensen met een beter merk, maar wel PCMCIA?
Ook zit ik te denken aan een externe antenne (op 1 van de 2 aansluiting van de Vigor) maar mijn vraag in hoeverre dit zin heeft. Iemand ervaringen en tips hiervoor?
Ook zit ik te denken aan een externe antenne (op 1 van de 2 aansluiting van de Vigor) maar mijn vraag in hoeverre dit zin heeft. Iemand ervaringen en tips hiervoor?
Ik heb zeer slecht ervaringen met de PCMCIA kaartjes van NWN (No Wires Needed) en zo'n merk dat ze bij de Vobis hebben verkocht. Misschien wel die Sitecom, maar weet het niet zeker.
Ik heb op een gegeven moment kennis gemaakt met Linksys en Intel wat werkelijk een wereld van verschil is. Geen rare netwerkproblemen meer en plotseling wegvallende verbindingen e.d. met het zelfde AP. Ik gebruik nu thuis dus de kaartjes van Linksys welke (net als die van Intel) volledig compatible zijn met Win2k en XP.
En werken ook uitstekend met NetStumbler
Ik heb op een gegeven moment kennis gemaakt met Linksys en Intel wat werkelijk een wereld van verschil is. Geen rare netwerkproblemen meer en plotseling wegvallende verbindingen e.d. met het zelfde AP. Ik gebruik nu thuis dus de kaartjes van Linksys welke (net als die van Intel) volledig compatible zijn met Win2k en XP.
En werken ook uitstekend met NetStumbler
Ik heb thuis ter vegelijking een Netgear ME102 AP en een Linksys WAP11 AP geprobeerd. De Netgear had bij mij een beter bereik als bij de Linksys. Echter de Netgear heeft op het moment geen mogelijkheid voor andere antenne aansluiting waar de Linksys dat wel heeft.
Voor wat betreft de PCMCIA oplossing; ik ben zeer content met mijn Avaya Gold Card (Te bestellen bij o.a. routershop) kwa bereik
Voor wat betreft de PCMCIA oplossing; ik ben zeer content met mijn Avaya Gold Card (Te bestellen bij o.a. routershop) kwa bereik
Hoi,
Mijn buurjongen en ik zijn op het idee gekomen om onze beide pc's draadloos aan elkaar te koppelen. We wonen zo'n 30 meter(hemeldbreed) van elkaar af.
Op http://www.empc.nl/ staan de volgende produkten:
Edimax Wireless LAN PCI Adapter 46,00 €
Edimax Wireless LAN Acces Point EW7250AP 136 €
Zijn dit geschikte produkten om onze pc's aan elkaar te koppelen? Of zijn er betere produkten - ook gelet op de prijs die niet veel hoger kan dan dat ie nu is.
Graag hoor ik wat ideen en/of commentaar.
Mijn buurjongen en ik zijn op het idee gekomen om onze beide pc's draadloos aan elkaar te koppelen. We wonen zo'n 30 meter(hemeldbreed) van elkaar af.
Zijn dit geschikte produkten om onze pc's aan elkaar te koppelen? Of zijn er betere produkten - ook gelet op de prijs die niet veel hoger kan dan dat ie nu is.
Apple en Joppiesaus all the way
Die pc adapter is zonder PCMCIA kaartje, dus dat komt er nog bij. Dan wordt het prijsplaatje heel anders vrees ik voor jeHollie schreef op 11 oktober 2002 @ 13:50:
Hoi,
Maar mischien is het een id om 2x pci-adapter+pcmcia-kaartje te kopen en dan ad-hoc te doen, dan kom je wel weer rond de 230 euro uit....
tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN
Is dat kwa afstand geen probleem?Tubby schreef op 11 oktober 2002 @ 14:15:
[...]
Die pc adapter is zonder PCMCIA kaartje, dus dat komt er nog bij. Dan wordt het prijsplaatje heel anders vrees ik voor je
Maar mischien is het een id om 2x pci-adapter+pcmcia-kaartje te kopen en dan ad-hoc te doen, dan kom je wel weer rond de 230 euro uit....
edit: Er van uitgaande dat ik er dan 2 van deze in zet
Edimax Wireless LAN PCI + PCMCIA Card 11 Mbps (106€)
Apple en Joppiesaus all the way
Ja dat wordt een probleem.Is dat kwa afstand geen probleem?
edit: Er van uitgaande dat ik er dan 2 van deze in zet
Edimax Wireless LAN PCI + PCMCIA Card 11 Mbps (106€)
PCMCIA kaartjes hebben tot wel 70% minder zend vermogen (dus ook bereik) als een AP (access Point) en PCI W-LAN kaartjes. En in jou situatie zal dat zeer zeer kritisch zijn vrees ik.
Ik denk eerder dat dit

Hier kan je ook nog eens een externe antenne aan hangen als je beter bereik wil.
Kosten E122,- p/s. Zie PriceWatch
Anoniem: 17741
Ik heb een asus wl 100 access point en een wl300 card voor in de laptop
Het werkt prima als ik maar binnen 5 meter van de accesspoint blijf
Daarbuiten valt de verbinding vaak weg en als hij weer terug is geeft hij meteen weer sterk signaal door.
Er zit een antenne aansluiting op.
Asus zelf verkoopt het niet.
Is er in nederland een leverancier waar ik kant en klaar een antenne voor binnens huis hier voor kan gebruiken.
Het hoeft alleen maar voorr rondom en in het huis
Het werkt prima als ik maar binnen 5 meter van de accesspoint blijf
Daarbuiten valt de verbinding vaak weg en als hij weer terug is geeft hij meteen weer sterk signaal door.
Er zit een antenne aansluiting op.
Asus zelf verkoopt het niet.
Is er in nederland een leverancier waar ik kant en klaar een antenne voor binnens huis hier voor kan gebruiken.
Het hoeft alleen maar voorr rondom en in het huis
http://www.routershop.nl / http://www.2ghz.nl -> hebben ze mooie antennes...
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
ik wil een ff 2 usb adapters kopen, ik zit nu te twijfelen tussen 3 merken:
Unex
E-Tech
D-link
welke raden jullie aan, ik heb nog ff gezocht maar over de e-tech en unex kon ik niet zoveel vinden.
is 22 mb/s trouwens veel duurder en de moeite waard?
ik ga het netwerk gebruiken voor printer delen internet delen bestanden delen en last but not least spelletjes!
Unex
E-Tech
D-link
welke raden jullie aan, ik heb nog ff gezocht maar over de e-tech en unex kon ik niet zoveel vinden.
ik ga het netwerk gebruiken voor printer delen internet delen bestanden delen en last but not least spelletjes!
edit:
sitecom en 3com zijn op zich ook nog opties
I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©
schopje...
I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©
Een accespoint is een zender/ontvanger die gekoppelt zit aan je netwerk.
Deze zorgt voor een draadloze verbinding tussen de pc en een gedraad netwerk
Door dit accespoint (of te wel AP) is het mogelijk om via een draadloze manier contact te maken met je bestaand netwerk zonder een vaste verbinding. Op een AP kunnen tot max ik geloof 255 verbindingen worden opgebouwd, echter een AP heeft maar een beperkte bandbreedte van MAX 11mbit voor de huidige meest gebruikte standaard genaamd wifi 802.11b. Er is ook 802.11a, deze gaat tot 54mbit (correct me if I am wrong) maar is aanzienlijk duurder.
De pc(meestal notebooks maar kunnen ook gewone pc's zijn) die contact willen maken met zo'n AP moeten hiervoor een draadloze NIC hebben.
Het bereik van een AP is sterk afhankelijk van de omgeving, binnenshuis wordt vaak een bereik van 30 meter opgegeven. Plaats je de AP buiten in een open omgeving kun je vaak tot 100 meter of meer halen.
Wil je verder zul je een AP moeten kopen waaraan je een externe antenne kunt aansluiten, met zo'n antenne kan het bereik aanzienlijk vergroot worden tot zelfs enkele KM's bij de juiste keuze aan materiaal. Let wel op dat de snelheid afneemt als het signaal slechter wordt.
Ik hoop dat deze uitleg een beetje duidelijk is wat een AP is, ben zeker de helft nog wel vergeten, anders ga eens op zoek bij www.google.nl en geef daar een zoekopdracht in naar je vraag.
Deze zorgt voor een draadloze verbinding tussen de pc en een gedraad netwerk
Door dit accespoint (of te wel AP) is het mogelijk om via een draadloze manier contact te maken met je bestaand netwerk zonder een vaste verbinding. Op een AP kunnen tot max ik geloof 255 verbindingen worden opgebouwd, echter een AP heeft maar een beperkte bandbreedte van MAX 11mbit voor de huidige meest gebruikte standaard genaamd wifi 802.11b. Er is ook 802.11a, deze gaat tot 54mbit (correct me if I am wrong) maar is aanzienlijk duurder.
De pc(meestal notebooks maar kunnen ook gewone pc's zijn) die contact willen maken met zo'n AP moeten hiervoor een draadloze NIC hebben.
Het bereik van een AP is sterk afhankelijk van de omgeving, binnenshuis wordt vaak een bereik van 30 meter opgegeven. Plaats je de AP buiten in een open omgeving kun je vaak tot 100 meter of meer halen.
Wil je verder zul je een AP moeten kopen waaraan je een externe antenne kunt aansluiten, met zo'n antenne kan het bereik aanzienlijk vergroot worden tot zelfs enkele KM's bij de juiste keuze aan materiaal. Let wel op dat de snelheid afneemt als het signaal slechter wordt.
Ik hoop dat deze uitleg een beetje duidelijk is wat een AP is, ben zeker de helft nog wel vergeten, anders ga eens op zoek bij www.google.nl en geef daar een zoekopdracht in naar je vraag.
nog maar een keertjePainxiom schreef op 13 oktober 2002 @ 19:10:
ik wil een ff 2 usb adapters kopen, ik zit nu te twijfelen tussen 3 merken:
Unex
E-Tech
D-link
edit:
We zijn nu met 5 man voor het europese netstumbler database project.. Hmm meende dat ik hier gister ook al iets over geschreven had maar zie het niet.. Nou ja, maakt ook niet uit..
Het gaat in ieder geval om dit project..
dit zijn de huidige resultaten...
Het gaat in ieder geval om dit project..
dit zijn de huidige resultaten...
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
Ik wil samen met een vriend (hij woond hemelsbreed 90meter hier vandaan. met de gps gemeten.) een wireless lan aan leggen. Natuurlijkwillen we zo min mogelijk geld uit geven.
Nou zag ik bij Memo de volgende usb wlan dingen voor maar zo'n 63 euro per stuk. Het gaat om het volgende: EW-7115U Wireless Network USB Adapter. Hebben die dingen voldoende vermogen om een beetje goede snelle verbinding te maken. En is het met twee van deze dingen ook gewoon goed mogelijk om kabel internet te delen, of moet ik dan aan een accespoint gaan denken?
90 meter, dat zal wel niet gaan werken, in huis wordt vaak een maximum van 30 meter opgegeven.
Je zult minimaal met buiten antenne's moeten gaan werken denk ik, woon je in een vrije omgeving of bv in een woonwijk, staan er hoge huizen, dat heeft namelijk allemaal invloed op het bereik.
Je zult minimaal met buiten antenne's moeten gaan werken denk ik, woon je in een vrije omgeving of bv in een woonwijk, staan er hoge huizen, dat heeft namelijk allemaal invloed op het bereik.
Anoniem: 41971
Ja oke, dat is logisch, maar wij (tweak-freak en ik) hebben een rechte lijn tussen onze twee huizen. Is er dan niet de mogelijkheid om met een kleine richtantenne te werken
?
Ja hoor, kijk hier maar eens.
Ik ben alleen m'n link met goedkope antennes kwijt, ik zag ergens goedkope parabooltjes voor $15...Now that we've achieved Ethernet-like speeds over a 5-mile wide valley, and simulated a 20+-mile link over the same, we're preparing for our 21-mile shot. Our experiment proved that it is theoretically possible to drive 802.11b signals well over 20 miles, using stock equipment.
If you don’t have enough time, stop watching TV.
Anoniem: 26274
hallo,
wij hebben thuis een AP en 2 draadloos netwerkkaartjes van het merk safeway (wat erg goed werkt btw).
Op het AP zit alleen een usb en een utp aansluiting, is het nu mogelijk om het signaal te versterken?
wij hebben thuis een AP en 2 draadloos netwerkkaartjes van het merk safeway (wat erg goed werkt btw).
Op het AP zit alleen een usb en een utp aansluiting, is het nu mogelijk om het signaal te versterken?
[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 26274 op 15-10-2002 22:00 . Reden: iets toegevoegd ]
Anoniem: 58167
Wie kan me vertellen of het mogelijk is om een verbinding te maken tussen 2 linksys BEFW11S4 (dus aan beide kanten een BEFW11S4)
of moet ik aan de ene kant een WAP 11 gebruiken
alvast bedankt
Harold
of moet ik aan de ene kant een WAP 11 gebruiken
alvast bedankt
Harold
Nee is niet mogelijk
Bridgen is ALLEEN mogelijk met 2x een wap11.
Aan 1 kant de BEFW11S4 gaat niet werken.
Ik kan het weten omdat ik dit getest heb (heb ze beide)
robzilla: Versterken? Wat je kunt doen is het aansluiten van een betere/externe antenne, als er als antenne aansluiting is!
Anders Helaas!!!
Bridgen is ALLEEN mogelijk met 2x een wap11.
Aan 1 kant de BEFW11S4 gaat niet werken.
Ik kan het weten omdat ik dit getest heb (heb ze beide)
robzilla: Versterken? Wat je kunt doen is het aansluiten van een betere/externe antenne, als er als antenne aansluiting is!
Anders Helaas!!!
Anoniem: 17526
Ik krijg m'n Linksys WMP11 PCI kaart niet aan de praat onder Linux (RH 8.0) 
Dit is de situatie:
Linuxserver met
- eth0 -> verbinding met internet
- eth1 -> verbinding met hub, en vanaf hub naar LAN
Nu is er dus een netwerkkaartje bijgekomen onder Linux (wlan0).
Deze wlan0 moet een draadloze verbinding verzorgen naar m'n laptop (met Linksys WPC11 pc-card). Tevens moet m'n laptop het LAN kunnen bereiken en andersom. Dus zal m'n WMP11 onder Linux als AP moeten worden geconfigureerd... echter, dit lukt (mij) niet!
En nog iets... hoe kan ik de firmware versie van die WMP11 PCI kaart bepalen?!?! Kan dat alleen in Windows???
Dit is de situatie:
Linuxserver met
Deze wlan0 moet een draadloze verbinding verzorgen naar m'n laptop (met Linksys WPC11 pc-card). Tevens moet m'n laptop het LAN kunnen bereiken en andersom. Dus zal m'n WMP11 onder Linux als AP moeten worden geconfigureerd... echter, dit lukt (mij) niet!
En nog iets... hoe kan ik de firmware versie van die WMP11 PCI kaart bepalen?!?! Kan dat alleen in Windows???
werken verschillende merken wifi pcmcia kaartjes trouwens goed doorelkaar? ik wil een goedkope edimax gaan halen voor gebruik opschool. werkt dat ook goed op bv. intel accespoint?
en hoe zit het met het bereik tov andere merken?
en hoe zit het met het bereik tov andere merken?
Theoretisch moet dit gewoon werken met 2 verschillende merken omdat het 1 standaard is, echter in de praktijk komt het nog soms voor dat 2 verschillende merken toch niet goed werken samen.
Als je de keuze hebt zou ik kiezen voor allemaal hetzelfde merk, maargoed dat gaat vaak niet.
Als je de keuze hebt zou ik kiezen voor allemaal hetzelfde merk, maargoed dat gaat vaak niet.
zijn de ASUS Spacelink WL-300 wireless acces point kaarten n btje goed?
This is the Way.
Anoniem: 68650
hi, ik heb al een week het 3Com wireless setje, maar ik zit met het probleem dat ik maar met 1 comp/laptop tegelijk internetten. Namelijk onder het IP van de server(dat ik dus krijg tot beschikking). Maar niet b.v. onder een verzonnen ip, voor binnen het netwerk. Wie kan mij helpen??
Anoniem: 22143
Ikke heb nog paar vraagies 
-Ik neem aan dat de Linksys PCI WLAN kaart ad-hoc ondersteund?
*nog niet kunnen vinden.
-Wat voor connector heb ik nodig voor aan de linksys PCI WLAN kaart (voor de kabel naar de externe antenne)
*Is dit een goede verloopkabel?: wap11 (RP-TNC) naar N connector (www.2ghz.nl)
-Wat voor soort/type kabel heb ik nodig van de pc naar mijn externe antenne toe?
*Deze kabel schijnt goed te zijn: Aircom plus Coax (www.2ghz.nl)
-Ik neem aan dat de Linksys PCI WLAN kaart ad-hoc ondersteund?
*nog niet kunnen vinden.
-Wat voor connector heb ik nodig voor aan de linksys PCI WLAN kaart (voor de kabel naar de externe antenne)
*Is dit een goede verloopkabel?: wap11 (RP-TNC) naar N connector (www.2ghz.nl)
-Wat voor soort/type kabel heb ik nodig van de pc naar mijn externe antenne toe?
*Deze kabel schijnt goed te zijn: Aircom plus Coax (www.2ghz.nl)
Anoniem: 24159
gebruik de nieuwe versie van Hostap_pci, voor meer info: www.wirelessleiden.nl of mail j.jager@uwnet.nlAnoniem: 17526 schreef op 16 oktober 2002 @ 15:12:
Ik krijg m'n Linksys WMP11 PCI kaart niet aan de praat onder Linux (RH 8.0)
Dit is de situatie:
Linuxserver met
Anoniem: 32332
Ik zit te denken om met een aantal buren een abonnement te nemen met een snelheid van 7800 kbps/ 512 kbps.
Ik wil dit draadloos gaan doen. Nou lees ik in een aantal topics dat er ook een aantal accespoints zijn die op 55Mbit gaan.
De afstand is hooguit 50 meter, er staan hooguit 2 huizen tussen.
1. Welke standaard raden jullie aan en is
2. Welke merk heeft de naam (op huis tuin en keuken gebied) voor deze standaard?
Ik wil dit draadloos gaan doen. Nou lees ik in een aantal topics dat er ook een aantal accespoints zijn die op 55Mbit gaan.
De afstand is hooguit 50 meter, er staan hooguit 2 huizen tussen.
1. Welke standaard raden jullie aan en is
2. Welke merk heeft de naam (op huis tuin en keuken gebied) voor deze standaard?
Anoniem: 40328
voor zover ik weet zit de 55mbit op een nog hogere frequentie waardoor de afstand nog minimaler wordt.. dus 5mtr met twee huizen zal denk ik erg moeilijk gaan.
maar dat is volgens mij gewoon een kwestie van uitproberen.
dan heb ik zelf nog een vraagje..
hoe doen julie dat met het zelf maken van die antennes?
ik heb dus 2x een quad antenne gemaakt en ze werken een beetje (alles werkt beder dan die standard rubber duck antennes)
hoe meten julie die antennes enz? of kopen julie de antennes gewoon...
maar dat is volgens mij gewoon een kwestie van uitproberen.
dan heb ik zelf nog een vraagje..
hoe doen julie dat met het zelf maken van die antennes?
ik heb dus 2x een quad antenne gemaakt en ze werken een beetje (alles werkt beder dan die standard rubber duck antennes)
hoe meten julie die antennes enz? of kopen julie de antennes gewoon...
Anoniem: 69146
okey voor de mensen met een beetje verstand van WIFI netwerken heb ik nog een vraag. We zijn hier in almere bezig met een project om de hele stad op 1 netwerk te krijgen. We hebben alle toestemming van de gemeente etc. We zijn nu een beetje aan het testen. We hebben 1 centraal hoog punt waar nu een richtantenne opstaat. Deze staat in verbinding met een linksys AP die het verder gewoon goed doet. Nu staat de richtantenne naar mijn huis gericht. Deze richtantenne moet volgens de fabrikant 14km kunnen halen. De afstand tussen mij en de antenne is ongeveer 2,5km. Dit zou hij dus makkelijk moeten kunnen halen. Thuis heb ik een antenne van 3com deze heeft bereik in een straal van 120 graden van 4,1km ook dit zou dus geen probleem moeten zijn. Deze zit aangesloten op een 3com accespoint. Het accespoint zit weer aangesloten op een hub en deze hub staat in verbinding met mijn pc. Via mijn pc kan ik gewoon verbinding maken met de 3com AP maar een ping sturen naar de linksys AP is er niet bij. Ik krijg alleen maar timeouts. Ze zitten allebei op hetzelfde subnet en zelfde iprange. De linksys AP is ook gewoon via internet bereikbaar via mijn chello verbinding dus werkt wel. Als ik dit echter via de wireless verbinding probeer lukt het niet. Wij hier denken dat het een probleem is tussen de 3com en de linksys AP dat ze niet met elkaar kunnen communiceren. Dit kunnen we natuurlijk ook harstikke fout hebben en dat er dus een ander probleem aan de orde is.
Wij komen er niet uit mischien jullie wel?
Wij komen er niet uit mischien jullie wel?
Dit antwoordt is simpel.
Acces Points communiceren niet met elkaar samen!
De Acces points die dit wel doen staan in Bridge Mode
De Linksys kent alleen maar de Bridge Mode functie met 2 Wap11's.
Het is dus onmogelijk om een werkende verbinding te krijgen tussen die Linksys en die 3com Access point.
Acces Points communiceren niet met elkaar samen!
De Acces points die dit wel doen staan in Bridge Mode
De Linksys kent alleen maar de Bridge Mode functie met 2 Wap11's.
Het is dus onmogelijk om een werkende verbinding te krijgen tussen die Linksys en die 3com Access point.
yes ik heb eindelijk mijn wap11 binnen... maar als je een groot wireless netwerk wilt bouwen (zoals wireless-leiden / wireless-arnhem / enz), dan is het toch niet verstandig om een wap11 te gebruiken, omdat ie niet ad-hoc kan werken ?
dan kun je toch beter pci kaartjes gebruiken?
en als ik mijn wap11 voor bridge wil gebruiken, dan kan ik hem dus niet meer voor xspoint gebruiken (voor mijn laptop)...
misschien binnekort maar weer wat nieuws kopen dan
en als ik mijn wap11 voor bridge wil gebruiken, dan kan ik hem dus niet meer voor xspoint gebruiken (voor mijn laptop)...
Ik weet niet precies hoe ze het in Leiden hebben maar aan een Acces Point heb je meer dan alleen Client kaartje.Jimbolino schreef op 28 oktober 2002 @ 00:06:
yes ik heb eindelijk mijn wap11 binnen... maar als je een groot wireless netwerk wilt bouwen (zoals wireless-leiden / wireless-arnhem / enz), dan is het toch niet verstandig om een wap11 te gebruiken, omdat ie niet ad-hoc kan werken ?
Met de wap11 kun je zelfs beide doen (alleen met gebruik van wap11)
Dit zijn een paar mogelijkheden:
1: Point to point, Je verbind dan een ap direct met een andere ap. Om dit signaal weer verder te verdelen heb weer een ap nodig.
2: Point to multi point, Hiermee kun je in principe een heel netwerk aanleggen met meerdere AP's (wap11)
3: Combi van Ap en PtoP, Hiermee verzorg je met de point to point AP de verbinding tussen alle ap's waarop clients kunnen aanmelden.
lees ik hier op mijn xs-pointWhen set to "Access Point Client", "Wireless Bridge" or "Wireless Bridge -
Point to MultiPoint" mode, the device will only communicate with another
WAP 11 ver. 2.2 or WAP 11.
Access Point
Access Point [Client Remote AP MAC Address]
Wireless Bridge [Remote Bridge MAC Address]
Wireless Bridge - Point to MultiPoint
zijn de mogelijkheden die ik in kan stellen
Anoniem: 22143
Ik ben op zoek naar koperfolie. Iemand enig idee waar ik dat kan krijgen?
Ik ben namelijk de volgende antenne aan het bouwen:
http://www.wireless.org.au/~jhecker/helix/helical.html
Ik heb alle onderdelen kunnen vinden, maar koperfolie schijnen ze nergens te hebben.
Ik ben namelijk de volgende antenne aan het bouwen:
http://www.wireless.org.au/~jhecker/helix/helical.html
Ik heb alle onderdelen kunnen vinden, maar koperfolie schijnen ze nergens te hebben.
Ik gok dat je hier op doelt ?
En dan lees je dat je ook aluminium kunt gebruiken. En dat kun eje vast wel bij de Gamma ofzo vinden.1 x sheet of 0.4 - 0.7mm thick brass shim (sheeting) large enough to cut a 130mm diameter circle OR a suitably large piece of aluminium from a Sara Lee (or like) apple pie tin. Plain old aluminium foil is too thin and tears when you drill and cut it..
Ik kwam net wat interessante antennes tegen :
http://www.trevormarshall.com/waveguides.htm (origineel)
http://reseaucitoyen.be/index.php?SlottedWaveGuide2 (veel links)
http://www.seattlewireless.net/index.cgi/SlottedWaveguide
http://narx.net/~mike/projects/waveguide/
http://www.trevormarshall.com/waveguides.htm (origineel)
http://reseaucitoyen.be/index.php?SlottedWaveGuide2 (veel links)
http://www.seattlewireless.net/index.cgi/SlottedWaveguide
http://narx.net/~mike/projects/waveguide/
Klinkt me als muziek in de oren. En eigenlijk zien ze er niet zo ingewikkeld uit die dingen:Waveguide to waveguide with a distance of 25.5km.

Deze antenne ziet er toch wel een stuk beter uit dan die antennes met t*pperwarebakjes.
Kun je punt 3 nader toelichten?buiter schreef op 28 oktober 2002 @ 16:09:
[...]
Ik weet niet precies hoe ze het in Leiden hebben maar aan een Acces Point heb je meer dan alleen Client kaartje.
Met de wap11 kun je zelfs beide doen (alleen met gebruik van wap11)
Dit zijn een paar mogelijkheden:
1: Point to point, Je verbind dan een ap direct met een andere ap. Om dit signaal weer verder te verdelen heb weer een ap nodig.
2: Point to multi point, Hiermee kun je in principe een heel netwerk aanleggen met meerdere AP's (wap11)
3: Combi van Ap en PtoP, Hiermee verzorg je met de point to point AP de verbinding tussen alle ap's waarop clients kunnen aanmelden.
Jawel hoor.
Je hebt hiermee op elke lokatie (zeg maar hoofdlocaties) 2 Acce Points staan.
De één zorgt voor de communicatie van alle bassisstations. Dit kan natuurlijk ook in Multipoint modus.
De ander staat gewoon in AP modus. Hierop kun je alle clients op laten aanmelden (en met wap11 zelfs andere ap's laten aanmelden.
Nu denk je natuurlijk wat dat voor zin heeft??
Nou je kunt hiermee ervoor zorgen dat de communicatie van de hoofdlocaties altijd op de zelfde snelheid werken.
Doe je dit niet dan heb je de kans dat je hele netwerk snelheid naar beneden gaat als er iemand geen goede verbinding kan maken! (ipv 11Mb naar 5,5 of 2 Mb!!!)
Dit is eigenlijks DE manier om een betrouwbaar netwerk te realiseren meet meerdere nodes!!
De één zorgt voor de communicatie van alle bassisstations. Dit kan natuurlijk ook in Multipoint modus.
De ander staat gewoon in AP modus. Hierop kun je alle clients op laten aanmelden (en met wap11 zelfs andere ap's laten aanmelden.
Nou je kunt hiermee ervoor zorgen dat de communicatie van de hoofdlocaties altijd op de zelfde snelheid werken.
Doe je dit niet dan heb je de kans dat je hele netwerk snelheid naar beneden gaat als er iemand geen goede verbinding kan maken! (ipv 11Mb naar 5,5 of 2 Mb!!!)
Dit is eigenlijks DE manier om een betrouwbaar netwerk te realiseren meet meerdere nodes!!
Het mooist zou natuurlijk zijn om een hoofd-grid aan te leggen via 802.11a (hogere snelheid, 50+ Mbit) en vervolgens de accesspoints voor publiek op 802.11b te houden (11Mbit).. Op die manier verstopt het netwerk niet met data als op meerdere locaties client-accesspoints vol met data komen, het verkeer kan dan toch vrij over het hoofdgrid bij de destination client-ap terecht komen... Natuurlijk is dit wel voor de wat grotere doeleinden met wat meer geld te besteden, maar het lijkt me best ideaal.. ;]
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
Anoniem: 63603
Ben al 2dagen opzoek naar een winkel die orrinoco lattop kaartjes verkoopt, helaas zonder succes 
Weet 1 van jullie waar je die kan kopen?
(Ik ga voor orrinoco omdat ik weet dat die het WEL met netstumbler doet
)
(Ik ga voor orrinoco omdat ik weet dat die het WEL met netstumbler doet
orinoco -- www.computerwinkel.net (Amsterdam)
zijn geloof ik orinoco/avaya maar iig, heb het daar ook weg en werkt voortreffelijk.. ;]
zijn geloof ik orinoco/avaya maar iig, heb het daar ook weg en werkt voortreffelijk.. ;]
Kwam trouwens ook wat wlan antennes tegen langs de oude Groningerstraatweg in Friesland... Benieuwd of iemand van hier dat gemaakt heeft... Vrij krachtige verbinding voor zover ik kon nagaan...

Dit is hoe ik schat dat de verbinding loopt, die vlak bij Twijzel (midden) is iig zeker.. Een mast met 2 wlan grid-antennes erop.
In Noordbergum (westelijke eindpunt van lijn) zag ik iets dat het meest weg had van een ronde grid antenne... Andere kant op is een beetje aan de hand van richting op de mast in het midden gegokt... Lijkt me iets om internet mee te delen vanuit Buitenpost, waar kabelinternet is...
Iemand met meer info, ben benieuwd.. ;]
Overigens, niet in Buitenpost geweest nog. Bij Twijzel is het iig een accesspoint met WEP encryptie. In Noordbergum nog niets gedetecteerd dus waarschijnlijk een AP in client mode of een wlan kaartje...

Dit is hoe ik schat dat de verbinding loopt, die vlak bij Twijzel (midden) is iig zeker.. Een mast met 2 wlan grid-antennes erop.
In Noordbergum (westelijke eindpunt van lijn) zag ik iets dat het meest weg had van een ronde grid antenne... Andere kant op is een beetje aan de hand van richting op de mast in het midden gegokt... Lijkt me iets om internet mee te delen vanuit Buitenpost, waar kabelinternet is...
Iemand met meer info, ben benieuwd.. ;]
Overigens, niet in Buitenpost geweest nog. Bij Twijzel is het iig een accesspoint met WEP encryptie. In Noordbergum nog niets gedetecteerd dus waarschijnlijk een AP in client mode of een wlan kaartje...
[ Voor 0% gewijzigd door carnager op 30-10-2002 22:36 . Reden: Plaatje werkt niet :? ]
Shit, had ik afgelopen weekend dus toch moeten gaan warwandelen bij m'n schoonouders. Die zitten namelijk in Eestrum te kutten met een modempje.
Volgende keer dus maar eens langslopen.
ik heb een compaq WL110 en die werkt ook goed...Anoniem: 63603 schreef op 30 oktober 2002 @ 21:55:
Ben al 2dagen opzoek naar een winkel die orrinoco lattop kaartjes verkoopt, helaas zonder succes
(Ik ga voor orrinoco omdat ik weet dat die het WEL met netstumbler doet)
bedankt dit was net wat ik nodig heb, heb namelijk één linuxbak met bij ons in de buurt 3 client nu willen we verder het dorp in en nu kan ik daar dus nu zo een wap11 in point to multipoint zetten.buiter schreef op 30 oktober 2002 @ 20:03:
Jawel hoor.
Helaas is het dus wel WEP enabled, dus je komt er niet eenvoudig ff op.. ;/ Maarja, aanbellen kan altijd natuurlijk.. 't is een vrij opvallende paal vanaf de rijksweg iig, met een hoop antennes erop.. doet me denken aan een zendamateur o.i.d... vandaar wellicht ook het goede bereik..jvhaarst schreef op 30 oktober 2002 @ 22:52:
Shit, had ik afgelopen weekend dus toch moeten gaan warwandelen bij m'n schoonouders. Die zitten namelijk in Eestrum te kutten met een modempje.
Anoniem: 58167
is het mogelijk om een signaal sterkte meter te gebruiken bij een linksys WAP11
bestaat deze ???
bestaat deze ???
Anoniem: 63603
Denk dat er door de gebruikte frequentie en het lage vermogen niett veel over blijft om te meten 
Tenzij je een paar duizend €€€€ gaat neerleggen voor goede meter, zover ik weer kan je er niet ff een swr/powermeter van 20 euro tussen knallen met het idee dat je een goede meting krijgt.
Tenzij je een paar duizend €€€€ gaat neerleggen voor goede meter, zover ik weer kan je er niet ff een swr/powermeter van 20 euro tussen knallen met het idee dat je een goede meting krijgt.
Ik zal er de volgende keer wel even langsfietsen, en anders is WEP wel te hackencarnager schreef op 30 oktober 2002 @ 23:43:
[...]
Helaas is het dus wel WEP enabled, dus je komt er niet eenvoudig ff op.. ;/ Maarja, aanbellen kan altijd natuurlijk..
Duurt lang hoor voor je 1GB aan data ontvangen hebt over wireless... Plus dat je kaart dan in promiscuous mode (ofzoiets) moet staan.. anders kan je helemaal wachten tot je een ons weegt..
Valt allemaal wel mee, http://airsnort.shmoo.com/faq.html#Q8 zegt :
Je hangt je laptop aan een antenne, en een weekje later heb je de keys....
Ik zeg niet dat ik dit ga doen, is nogal a-sociaal om bij iemand te gaan zitten inbreken.
Dus als je wilt heb je waarschijnlijk binnen een week de boel gekraakt. Bedenk wel dat dit allemaal geautomatiseerd en compleet ondetecteerbaar gebeurt.About how long would it take to get the password for a network with AirSnort?
To crack a WEP password, AirSnort needs a certain number of packets with weak keys. Out of the sixteen million keys which can be generated by WEP cards, about nine thousand are weak (for 128 bit encryption.) Call these packets with weak keys "interesting." Most passwords can be guessed with after about two thousand interesting packets. Some as few as 1200-1500, others as many as 3500-4000.
To get an idea, assume that your business (it's not very big yet) has four employees, all using the same password. These employees surf the net pretty continuously throughout the day (they're not very good employees.) These employees will generate about a million packets a day. These employees will generate approximately a hundred and twenty interesting packets every day, so after sixteen days, the network will almost certainly be cracked.
However, this network is nowhere near being saturated. As networks approach saturation, the capture time approaches a single day. In some situations, different physical networks may use the same passwords. If this could be determined, this would usually linearly diminish the cracking time also.
We realize that some of our early numbers were much lower than this. The reason for this is simply that we were lucky in our initial tests, and we didn't actually calculate the average amount of time it would take. This can happen in the real world too, the best case and worst case are significantly different from the average case. All of the informal calculations performed here assume the average case. You should too.
Je hangt je laptop aan een antenne, en een weekje later heb je de keys....
Ik zeg niet dat ik dit ga doen, is nogal a-sociaal om bij iemand te gaan zitten inbreken.
Dit topic is gesloten.