Anoniem: 38391 schreef op 14 augustus 2002 @ 08:55:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Als er in het dorp kabelinternet beschikbaar is, spreek dan daar met een bekende af, dat hij op jou kosten een abbo neemt. Vanaf zijn locatie zet je met richantenne's een straalverbinding op naar jou huis, en op jou dak/antennepaal zet je een accesspoint waar buren op kunnen inloggen.
--------------------------------------------------------------------------------
Als dit ook makelijk gaat (afstand dorp/huis +/- 2 km vogelvlucht) doe ik niks voor de buren. Dit was alleen om wat kosten terug te verdienen.
Kun je me eventueel een linkje geven waar dit wat gedetaileerder wordt uitgelegd. Dat hij een richt antenne moet hebben snap ik wel maar moet ik er dan ook geen hebben voor de "upload" Verder moet zijn pc toch wel 24/7 aanstaan.
Een linkje heb ik niet helaas, ik kan het wel iets gedetaillerder uitleggen.
Aan de "cable-kant" zet je iets neer dat internet kan delen. Dat kan een oude pc zijn die 24/7 aanstaat, of een hardwarematige router.
Vanaf deze pc/router leg je een UTP kabel naar het dak, samen met een kabel voor stroom.
Op het dak bevestig je:
+ in een waterdichte plastic doos, een linksys WAP11
+ Een mooie antenne. Voor 2KM DENK ik dat een
Helical voldoende is, maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit.......
Gelukkig kost het bouwen van 2 helicals niet meer dan een paar 10-tjes, dus mischien is het de moeite wel waard om het te proberen

Als je niet zelf wilt gaan bouwen, zul je een kant-en-klare antenne moeten kopen.
Die prijzen liggen allemaal wel wat hoger, vaak gaat het al richting de 100-150 euro per stuk....
Onthoud dat als je er 1 gaat kopen, dat hij sterk genoeg is. De helical's leveren 18dBi, en als dat niet werkt, heb je er dus nodig die 21 of 24 dBi doen.
Nouja, bij jou thuis doe je eigenlijk hetzelfde, maar je gebruikt geen router
je kunt in princiepe de UTP kabel van de WAP11 direct op je pc aansluiten, en stel dat meer pc's thuis interesse hebben, kun je er nog een hub/switch tussenhangen, waar je dan meer pc's ophangt
Maar voordat je een kabelabbo aanvraagt ofzo, ik zou eerst goed gaan testen of de wireless verbinding goed tot stand is te brengen
Ik neem aan dat je een line-of-seight hebt 
Ik bedoel eigenlijk het werkt toch gewoon als 2 pc waar op je internet sharing hebt geinstaleerd maar waar de 2 pc wat verder uit elkaar staan als "normaal"
Yups