Ik heb net mij MYCOM in utrecht een AP en een wireless kaart gekocht voor 200 euro totaal en ik zit nu blij in de tuin te internettenOp zaterdag 01 juni 2002 14:33 schreef Klubbheads het volgende:
Die zijn er wel... alleen altijd nog wat duurder dan in de USA![]()
deze heeft iig een paar op voorraad (heb er zelf laatst ook 3 besteld) http://www.actiecom.nl/shop/NetwerkLINKSYSWIRELESS.html
naar mijn idee zijn die linksys wap11 de enigste voor dat bedrag die bridge ondersteunen
LacheOp zaterdag 01 juni 2002 16:12 schreef Cavedude het volgende:
[..]
Ik heb net mij MYCOM in utrecht een AP en een wireless kaart gekocht voor 200 euro totaal en ik zit nu blij in de tuin te internetten
Welke snelheid haal je met dat Edimax spul maximaal over het locale netwerk ?
Anoniem: 55376
Wat zijn de maximale vermogens voor de 802.11a serie
Het heeft of een frequentie van 5.2 ghz, geen mogelijke stoorzender. Met 100mw kom je 15 meter dus dat schiet niet op.
iemand al iets van gehoord.
Het heeft of een frequentie van 5.2 ghz, geen mogelijke stoorzender. Met 100mw kom je 15 meter dus dat schiet niet op.

http://wint.decsy.ru/wireless/products/
Produkten zijn nogal out-dated maar als je naar de sites van de producenten zelf gaat hebben ze meestal wel nieuw spul erop staan.
Produkten zijn nogal out-dated maar als je naar de sites van de producenten zelf gaat hebben ze meestal wel nieuw spul erop staan.
9worlds.net @ hattrick.org
Anoniem: 53396
Ja bevalt echt prima snelheden tussen de 50 en 70 kb/secOp zaterdag 01 juni 2002 16:22 schreef Cutebritney het volgende:
[..]
Lache
Welke snelheid haal je met dat Edimax spul maximaal over het locale netwerk ?

Verder zitten er nette programmatjes bij waarmee je de verbinding snelheid en sterkte van het signaal kan checken
Ik moet alleen nog mijn accesspoint op een centrale plek hangen want ik heb nu nog plekken in huis waar ik geen signaal heb...op zolder bijvoorbeeld
Noem je dat prima snelheden??Op zaterdag 01 juni 2002 22:03 schreef Cavedude het volgende:
[..]
Ja bevalt echt prima snelheden tussen de 50 en 70 kb/sec
[afbeelding]
Verder zitten er nette programmatjes bij waarmee je de verbinding snelheid en sterkte van het signaal kan checken
Ik moet alleen nog mijn accesspoint op een centrale plek hangen want ik heb nu nog plekken in huis waar ik geen signaal heb...op zolder bijvoorbeeld
Ik neem aan dat dat van Internet is, maar als je van een PC die gewoon locaal staat iets download via FTP ofzo, dan moet je als het goed is nog ruim 10x zo hoge snelheid halen
Ik haal met dat Edimax setje 550-650k.Op zondag 02 juni 2002 16:42 schreef Cutebritney het volgende:
[..]
Noem je dat prima snelheden??
Ik neem aan dat dat van Internet is, maar als je van een PC die gewoon locaal staat iets download via FTP ofzo, dan moet je als het goed is nog ruim 10x zo hoge snelheid halen
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Hey, die heb ik ook, al zit ik niet in de tuin, want ik zie dan m'n hele scherm niet meer 
Ik heb alleen laptop installed momenteel, ik mot m'n server nog bouwen. Geen idee wanneer ik daar zin in heb, maar verders prima hardware.
Ik kreeg errors met installen van die utils, ik heb dus geen signal-meting, maarja.. boeie, zolang die het maar doet. Moest eerst drivers voor XP downen, want die zaten er niet bij
Ik heb alleen laptop installed momenteel, ik mot m'n server nog bouwen. Geen idee wanneer ik daar zin in heb, maar verders prima hardware.
Ik kreeg errors met installen van die utils, ik heb dus geen signal-meting, maarja.. boeie, zolang die het maar doet. Moest eerst drivers voor XP downen, want die zaten er niet bij
5 mbit dus.... Opzich wel goedOp zondag 02 juni 2002 16:46 schreef Gutteguttegut het volgende:
[..]
Ik haal met dat Edimax setje 550-650k.
Valt me nog mee dan van dit soort "noname" apperatuur
Noname op wireless gebied bedoel ik
hmmm... als ik deze review lees van "name" artikelen komt mijn Edimax hardware er nog niet eens zo erg slecht vanaf...Op zondag 02 juni 2002 16:48 schreef Cutebritney het volgende:
[..]
5 mbit dus.... Opzich wel goed
Valt me nog mee dan van dit soort "noname" apperatuur
Noname op wireless gebied bedoel ik![]()
550 kbyte is idd zeer goed.
red ik niet met m'n orinoco's.
red ik niet met m'n orinoco's.
Inmiddels is de prijs van de linksys spullen behoorlijk gedaald. Kijk maar eens bij de prijsvergelijk van tweakers.
http://www.tweakers.net/pricewatch/28764
Het mooie is wel dat er ook gewoon connectors voor te krijgen zijn bij wirelessleiden. Zo is het wel heel handig om er een externe antenne aan vast te maken.
http://www.tweakers.net/pricewatch/28764
Het mooie is wel dat er ook gewoon connectors voor te krijgen zijn bij wirelessleiden. Zo is het wel heel handig om er een externe antenne aan vast te maken.
Anoniem: 46733
Ik heb nu mijn Wireless netwerkje draaien. Ik heb 1 basispunt, daar staat een Jaht Accespoint (ATMEL chippie net zoals b.v. de Linksys WAP11) en een Omni 15,4 dBi.
Ik heb er nu 5 clients aanhangen. De afstanden zijn 200 / 500 / 750 / 1350 / 1650 meter. Bij de clients tot 750 meter heb ik een 13 dBi antenne hangen. En bij de andere clients 24 Dbi antenne.
Het signaal kwaliteit varieert tussen de 70 en 95%. Ook de gemiddelde snelheid zit rond de 350 a 450 kb/s. (hoogste wat ik gehaald heb (maar dan met 2 richtantenne's) was 540 kb/s)
Bij de meeste "clients" zit er minimaal 1 boom tussen. En bij eentje zelfs 3 huizen.
Ook is het me gelukt om een multi point in combinatie met een point to point op te zetten.
• <---> • <---> [Basis] <--> • <--> •
Dus iedereen die verbinding kan maken met het basis station, kan weer als tussenpunt dienen voor clients die geen directe verbinding kunnen maken met het basis station.
Tot zover mijn verhaal
Ik heb er nu 5 clients aanhangen. De afstanden zijn 200 / 500 / 750 / 1350 / 1650 meter. Bij de clients tot 750 meter heb ik een 13 dBi antenne hangen. En bij de andere clients 24 Dbi antenne.
Het signaal kwaliteit varieert tussen de 70 en 95%. Ook de gemiddelde snelheid zit rond de 350 a 450 kb/s. (hoogste wat ik gehaald heb (maar dan met 2 richtantenne's) was 540 kb/s)
Bij de meeste "clients" zit er minimaal 1 boom tussen. En bij eentje zelfs 3 huizen.
Ook is het me gelukt om een multi point in combinatie met een point to point op te zetten.
Dus iedereen die verbinding kan maken met het basis station, kan weer als tussenpunt dienen voor clients die geen directe verbinding kunnen maken met het basis station.
Tot zover mijn verhaal
en twerkt suuuuper geeiillOp zaterdag 08 juni 2002 14:10 schreef appiensat het volgende:
Ik heb nu mijn Wireless netwerkje draaien. Ik heb 1 basispunt, daar staat een Jaht Accespoint (ATMEL chippie net zoals b.v. de Linksys WAP11) en een Omni 15,4 dBi.
Tot zover mijn verhaal
Ondergrens Bovengrens Toepassing Vergunning-Op zaterdag 01 juni 2002 17:24 schreef grinono het volgende:
Wat zijn de maximale vermogens voor de 802.11a serie
regime Referentienorm Vermogen Kanaal-
spatiering
5.15 GHz 5.25 GHz RLAN Nee EN 300 652 1 W e.i.r.p. All MHz
5.25 GHz 5.3 GHz RLAN Nee EN 300 652 1 W e.i.r.p. All MHz
Zo te zien 1 Watt dus.
Dat AP van de mycom: is dat nou met een UTP verbinding op een switch aan te sluiten?
Ik ben ook op zoek naar een wireless oplossing voor mijn laptop en ik zat al te denken aan een nieuwe router ..
Ik ben ook op zoek naar een wireless oplossing voor mijn laptop en ik zat al te denken aan een nieuwe router ..
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
niet dus helaasOp zondag 09 juni 2002 15:08 schreef Pc123 het volgende:
[..]
Ondergrens Bovengrens Toepassing Vergunning-
regime Referentienorm Vermogen Kanaal-
spatiering
5.15 GHz 5.25 GHz RLAN Nee EN 300 652 1 W e.i.r.p. All MHz
5.25 GHz 5.3 GHz RLAN Nee EN 300 652 1 W e.i.r.p. All MHz
Zo te zien 1 Watt dus.
Geachte heer ****,
Het gebruik van de frequentiebanden in Nederland kan worden gevonden via onze site http://www.divisietelecom.nl/nfr
De band 5150 - 5300 MHz is vrijgegeven voor Radiolans met een max.uitgestraald vermogen van 1W (eirp).
In de loop van dit jaar zal de vrijstellingsregeling waarschijnlijk worden gewijzigd en wordt de band uitgebreid tot 5350 MHz. Het maximaal toegestane vermogen wordt verlaagd (overeenkomstig de Europese aanbeveling) naar 200 mW eirp.
In de band 5250 - 5350 MHz wordt Transmitter Power Control (TPC) en Dynamic Frequency Selection (DFS)verplicht gesteld. Verder zal dit jaar ook de band 5470 - 5725 MHz worden vrijgesteld voor RadioLan toepassingen met een maximaal uitgestraald vermogen van 1W (eirp) en het gebruik van TPC en DFS is verplicht.
Waarschijnlijk wordt de frequentieband 2400-2483.5 MHz, 100 mW eirp., ook voor gebruik buitenshuis vrijgesteld van vergunning.
De gewijzigde regelgeving zal gebaseerd zijn op recommandatie ERC/REC 70-03 en de decision ERC/DEC(99)23, die te vinden zijn op http://www.ero.dk
Meer informatie over TPC en DFS is te vinden in de ETSI standaard ETS 300 836, die te vinden is op http://www.etsi.org .
Met vriendelijke groeten,
Jarig Tilstra
Inspectie Verkeer en Waterstaat
Divisie Telecom
tel. (050) 587 72 67
email: jarig.tilstra@ivw.nl
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: **** [mailto:*****
Verzonden: zondag 2 juni 2002 17:50
Aan: jarig.tilstra@ivw.nl
Onderwerp: Vraagje Rlan
Hallo,
Ik had een vraagje over Rlan.
In het NFR, staat bij de 2.4 ghz, dat de maximale output 100mWatt is, binnenshuis. Een vergunning is niet nodig.
Nu is het zo, dat er op 5.25 en 5.3 Ghz nog een keer ruimte is voor Rlan, ik zie hier ook steeds meer producten voor op de markt komen die op deze frequentie werken. Ook voor deze frequentie is geen evrgunning nodig.
Nu is het zo, dat hier bij staat, dat de maximale output 1 Watt is.
Mag dit ook buitenshuis zijn ?
Dus een soort van ORLAN, maar dan op de frequentie van 5.25 en 5.3 Ghz ?
Alvast bedankt
ps. Als dit niet zonder meer toegestaan is, is het dan wel toegestaan als je een licentie koopt ? Welke prijs moet ik dan aan denken ?
Ik heb overgins wat HEEL ERG LEUK spul gevonden 
Frequentie: 2.4 ghz
output: < 100mWatt (legaal !)
speed: 32, 64 of 128 kbit
range: 40KM !!!!!
dit is echtwel beter spul, als je zulke afstanden kunt halen

http://www.p-com.com/products/AirLink_128-512.html
Frequentie: 2.4 ghz
output: < 100mWatt (legaal !)
speed: 32, 64 of 128 kbit
range: 40KM !!!!!
dit is echtwel beter spul, als je zulke afstanden kunt halen
http://www.p-com.com/products/AirLink_128-512.html
yup, dat is natuurlijk omdat het op de 2.4 ghz band zitOp zondag 09 juni 2002 19:07 schreef appiensat het volgende:
speed max 128 kbit???????![]()
Het is afwegen he... OF hoge bandwith en kleine range, of een grote range en lage bandwith....
Prijzen zitten rond de $3000 voor een setje
Ik vraag me af of je dit op de een of andere manier ook met bijvoorbeeld de WAP11 kunt doen. Aangezien het opzich alleen een software instelling is...
De Wap 11 is normaal geoptimaliseerd voor een kleine range, en een hoge bandwith. maar in princiepe zou je ook een hoge range, en een lage bandwith kunnen realiseren, door bijvoorbeeld van het WIFI protocol af te stappen...
Zou wel cool zijn, ff een lijntje leggen naar iemand 20KM verderop, kan ie via mijn @home verbinding internetten
Met al die magnetrons, hoogspanningskabels en andere wireless LAN's in Nederland denk ik dat dit niet gaat lukken op zo'n afstand.
Anoniem: 27577
Ik heb zaterdag bij MyCom de "Edimax wireless broadband router" gekocht (Edimax BR-6014W).Op zondag 09 juni 2002 16:40 schreef Chemist het volgende:
Dat AP van de mycom: is dat nou met een UTP verbinding op een switch aan te sluiten?
Het is een makkelijk te configureren router waarop je je (kabel/dsl/whatever) modem knalt en maximaal 4 pc's wired kunt aansluiten. Daarnaast kunnen er 252 wireless connecties op worden gemaakt.
Router en AP in één dus.
Het bereik binnenshuis is okay, achter in de tuin haal ik nog net niet (maar het apparaat staat dan ook nog gewoon op de eerste verdieping op mijn monitor en hangt nog niet op een gunstiger plaats).
Alleen die heeft geen printserver en die heeft mijn huidige router wel, ik heb dus meer behoefte aan een AP.
Kan iemand mij vertellen of dat AP van de Mycom gewoon in een switch te douwen is???
*UPDATE*
Ik ben er al achter; het antwoord is ja...
Kan iemand mij vertellen of dat AP van de Mycom gewoon in een switch te douwen is???
*UPDATE*
Ik ben er al achter; het antwoord is ja...
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
Anoniem: 13920
ik heb vanmiddag ook wat wireless zooi bij de mycom gehaald:
2 x edimax wlan pcmcia kaartjes (incl. pci adapter)
1 x edimax wireless lan acces point
Eenmaal thuis aangekomen meteen alles aangesloten en het werkt als een trein. Getweakte adsl modem gewoon op me acces point aangesloten
en allebei de computers zitten direct op internet (door de dhcp server van me modem)
Nu is dit wel allemaal leuk en aardig... Maar ik zou me god niet weten hoe je dit kunt beveiligen. Van die foldertjes die erbij zitten wordt je ook niet veel wijzer.
Want wanneer (bv) mijn buurman ook zo'n wireless lan kaartje koopt kan hij gewoon bij mij op het netwerk komen, en daar heb ik niet zo veel zin in.
Weet iemand hoe ik dit wireless netwerk het beste kan beveiligen? of weet iemand misschien ergens een guide op internet hoe dat zou moeten...?
milka
2 x edimax wlan pcmcia kaartjes (incl. pci adapter)
1 x edimax wireless lan acces point
Eenmaal thuis aangekomen meteen alles aangesloten en het werkt als een trein. Getweakte adsl modem gewoon op me acces point aangesloten
Nu is dit wel allemaal leuk en aardig... Maar ik zou me god niet weten hoe je dit kunt beveiligen. Van die foldertjes die erbij zitten wordt je ook niet veel wijzer.
Want wanneer (bv) mijn buurman ook zo'n wireless lan kaartje koopt kan hij gewoon bij mij op het netwerk komen, en daar heb ik niet zo veel zin in.
Weet iemand hoe ik dit wireless netwerk het beste kan beveiligen? of weet iemand misschien ergens een guide op internet hoe dat zou moeten...?
milka
Ik weet niet precies hoe dat bij jou setje precies werkt, maar je moet kunnen inloggen op je AP. (met je browser)
Maar dat zal denk ik wel in het boekje staan, hoe je moet inloggen.
Eenmaal ingelogged kun je verschillende manieren gebruiken om de boel te beveiligen.
+ WEP
+ MAC adres
Als je via WEP beveiligd, neem je een sleutel, dus een lange zin van getallen en letters, totaal onwillekeurig. Elke Wireless kaart die dan wil inloggen op je Access point, moet deze sleutel meestuuren. Als jij die sleutel dus gewoon eenmalig insteld op de AP en de Wireless kaartjes. heb je er verder geen omkijken meer naar. Je buurman zal alleen kunnen internetten via jou AP als hij dus dan die sleutel kent....
(Zo'n sleutel kraken is zelfs voor een 2ghz pc nog ruim een dag werk....dus 'k denk ook niet dat je bang hoeft te zijn dat dat gebeurd
Een andere manier is via het MAC adres. Elke Wireless kaart heeft een Mac adres, een soort unieke code/nummer.
Je kunt dan instellen, dat alleen de kaartjes met het nummer "nummer van Wireless kaartje 1" en "nummer van Wireless kaartje 2" toegang kunnen krijgen
succes
Eenmaal ingelogged kun je verschillende manieren gebruiken om de boel te beveiligen.
+ WEP
+ MAC adres
Als je via WEP beveiligd, neem je een sleutel, dus een lange zin van getallen en letters, totaal onwillekeurig. Elke Wireless kaart die dan wil inloggen op je Access point, moet deze sleutel meestuuren. Als jij die sleutel dus gewoon eenmalig insteld op de AP en de Wireless kaartjes. heb je er verder geen omkijken meer naar. Je buurman zal alleen kunnen internetten via jou AP als hij dus dan die sleutel kent....
(Zo'n sleutel kraken is zelfs voor een 2ghz pc nog ruim een dag werk....dus 'k denk ook niet dat je bang hoeft te zijn dat dat gebeurd
Een andere manier is via het MAC adres. Elke Wireless kaart heeft een Mac adres, een soort unieke code/nummer.
Je kunt dan instellen, dat alleen de kaartjes met het nummer "nummer van Wireless kaartje 1" en "nummer van Wireless kaartje 2" toegang kunnen krijgen
succes
er zijn wel degelijk echte pci kaartejes.
actiontec heeft er een, kijk eens op www.actiontec.com.
te koop, in nl voor ca eur 104.
voor de techneuten: alle specs, en schema's op:
[url]https://gullfoss2.fcc.gov/cgi-bin/ws.exe/prod/oet/forms/reports/Search_Form.hts?mode=Edit&form=Exhibits&application_id=671453&fcc_id=LNQ802PI25
ze hebben ook een usb versie.
ze kunnen ad hoc (dirtect met elkaar) of via een AP verbinden
actiontec heeft er een, kijk eens op www.actiontec.com.
te koop, in nl voor ca eur 104.
voor de techneuten: alle specs, en schema's op:
[url]https://gullfoss2.fcc.gov/cgi-bin/ws.exe/prod/oet/forms/reports/Search_Form.hts?mode=Edit&form=Exhibits&application_id=671453&fcc_id=LNQ802PI25
ze hebben ook een usb versie.
ze kunnen ad hoc (dirtect met elkaar) of via een AP verbinden
9kW U44
Yep, je kunt bij de Edimax AP idd WEP sleutels instellen.Op dinsdag 11 juni 2002 14:23 schreef Cutebritney het volgende:
Ik weet niet precies hoe dat bij jou setje precies werkt, maar je moet kunnen inloggen op je AP. (met je browser)
+ WEP
+ MAC adres
succes
Anoniem: 13920
thnx!
Ik heb dat WEP (met zo'n 128 bit key) aan de gang gekregen na veel moeite. Maar wanneer ik dan een verbinding heb, duurt het SUPERlang voordat hij (m'n wireless lan kaartje) het goeie ip adres eenmaal heeft. En pas wanneer hij het goede ip adres heeft (tussen 10.0.0.150 en 10.0.0.160) kan hij op internet. (via die gateway van me modem)
En wanneer ik dat WEP heb uitgeschakeld heeft tie meteen het goede ipadres te pakken en kan ik zo op internet.
Dus wilde ik dat met die mac adressen maar eens proberen. Ik weet nu wel wat het mac adres van me Acces point is en wat die van me wlan kaartje. Maar waar kan ik nou instellen welk mac adres alleen toegang mag krijgen? Ook in die AP manager? Ik kan het in ieder geval niet vinden. (of als het er wel in staat...onder welke naam dan?)
Ik hoop dat jullie me nog een keertje kunnen helpen.
Ik heb dat WEP (met zo'n 128 bit key) aan de gang gekregen na veel moeite. Maar wanneer ik dan een verbinding heb, duurt het SUPERlang voordat hij (m'n wireless lan kaartje) het goeie ip adres eenmaal heeft. En pas wanneer hij het goede ip adres heeft (tussen 10.0.0.150 en 10.0.0.160) kan hij op internet. (via die gateway van me modem)
En wanneer ik dat WEP heb uitgeschakeld heeft tie meteen het goede ipadres te pakken en kan ik zo op internet.
Dus wilde ik dat met die mac adressen maar eens proberen. Ik weet nu wel wat het mac adres van me Acces point is en wat die van me wlan kaartje. Maar waar kan ik nou instellen welk mac adres alleen toegang mag krijgen? Ook in die AP manager? Ik kan het in ieder geval niet vinden. (of als het er wel in staat...onder welke naam dan?)
je kunt natuurlijk ook op de Clients het IP VAST instellen, dan hoeft hij niet zo lang te wachten op de DHCP. Wel vreemd overgins dat dat zo lang duurt...is de snelheid daarna wel een beetje goed, als je eenmaal ingelogged bent ?Op woensdag 12 juni 2002 11:42 schreef MiLKaKOE het volgende:
thnx!
Waar je dat kunt instellen voor de MAC-adressen weet ik niet, aangezien ik een andere AP heb. Bij mij ziet het er zo uit
Ik woon in een dorp waar geen flatfee internet verkrijgbaar is. Er zit een bedrijf met een stevige huurlijn centraal in dit dorp.
Radius (dus van centrum naar buitenring) is zo'n 3 Km, Geen freeline of sight !
Dit centrale bedrijf bood mensen altijd een sdsl verbinding, dit was in de tijd dat huurlijnen nog niet gefilterd werden, nu zijn zij opzoek naar een wireless alternatief zodat men nieuwe bedrijven ook een vaste verbinding kan bieden.
Zou wireless een optie zijn ?
het plaatsen van een stevige antenne bij de centrale partij moet geen onoverkomelijk proleem zijn, de "klanten" moeten echter simpel aan te sluiten zijn.
Iemand een tip ?
(er moet geen gedoe met zendlicenties etc. bijkomen !!)
Dit centrale bedrijf bood mensen altijd een sdsl verbinding, dit was in de tijd dat huurlijnen nog niet gefilterd werden, nu zijn zij opzoek naar een wireless alternatief zodat men nieuwe bedrijven ook een vaste verbinding kan bieden.
het plaatsen van een stevige antenne bij de centrale partij moet geen onoverkomelijk proleem zijn, de "klanten" moeten echter simpel aan te sluiten zijn.
Iemand een tip ?
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
3Km zonder line of sight, over een dorp/stad, gaat niet lukken denk ik....Op donderdag 13 juni 2002 07:34 schreef xychix het volgende:
Ik woon in een dorp waar geen flatfee internet verkrijgbaar is. Er zit een bedrijf met een stevige huurlijn centraal in dit dorp.
Iemand een tip ?
Zeker als je het legaal wilt houden, aangezien dan de max output 100mWatt is.
moeten beide kanten voldoende vermogen hebben?
of als het centrale bedrijf een 1000watt vergunning heeft kan het dan klanten aansluiten.
Of zou dit betekenen dat de klanten ook een levensgrote antenne en een vergunning moeten hebben ?
of als het centrale bedrijf een 1000watt vergunning heeft kan het dan klanten aansluiten.
Of zou dit betekenen dat de klanten ook een levensgrote antenne en een vergunning moeten hebben ?
Vergunningen hoger dan 100mWatt worden helemaal niet uitgeggeven...Op donderdag 13 juni 2002 21:00 schreef xychix het volgende:
moeten beide kanten voldoende vermogen hebben?
Eigenlijk moet je ALTIJD een licentie kopen, als je ORLAN wilt gaan doen, maar dat doen de meeste tweakers gewoon niet...
En met die vergunning mag je tot max 100mWatt....
nogmaals, moeten dan zender EN ontvanger een eingen licentie hebben ?Op donderdag 13 juni 2002 21:02 schreef Cutebritney het volgende:
[..]
Vergunningen hoger dan 100mWatt worden helemaal niet uitgeggeven...
Eigenlijk moet je ALTIJD een licentie kopen, als je ORLAN wilt gaan doen, maar dat doen de meeste tweakers gewoon niet...![]()
En met die vergunning mag je tot max 100mWatt....
en in het topic
[topic=430419/9/50]
praat men zelfs over 9 KM !!!! hoe kan dat dan ?
De 2.4 Ghz band is vrijgegeven tot 100mW, dus vrij te gebruiken zonder vergunning!
Echter voor commercieel gebruikt buiten gebouwen is officieel toestemming nodig...maar ja...
Echter voor commercieel gebruikt buiten gebouwen is officieel toestemming nodig...maar ja...
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Anoniem: 56783
Als ik twee Intel Wireless PRO 2011B PCMCIA kaartjes koop 1 voor in de laptop en in een een server kunnen deze dan communiceren met elkaar zonder acces point? Dus dat het 1:1 is?
deleukstethuis: ja, gewoon in Ad-hoc mode
Dat klopt; zonder vergunning mag je NIET over openbaar terrein stralen......Op vrijdag 14 juni 2002 12:25 schreef qless het volgende:
De 2.4 Ghz band is vrijgegeven tot 100mW, dus vrij te gebruiken zonder vergunning!
Maar hier gaat verandereing in komen!
Binnenkort kun je dat dus ook zonder vergunning doen
Je koopt een licentie voor 1 verbinding, wat dus de ontvanger & de zender is.Op vrijdag 14 juni 2002 10:38 schreef xychix het volgende:
[..]
nogmaals, moeten dan zender EN ontvanger een eingen licentie hebben ?
en in het topic
[topic=430419/9/50]
praat men zelfs over 9 KM !!!! hoe kan dat dan ?
1 licentie dus, om 1 verbinding te mogen leggen.
Overgins is er geen "Zender" of "ontvanger"...want als de ene kant alleen maar kan zenden, en de andere kant alleen maar kan ontvangen, zou je er alsnog niets mee kunnen....
je hebt altijd ook retourverkeer nodig...
Ik heb ook een vraagje over wireless networking.
De situatie is als volgt:
Ik heb op de eerste etage van mijn woning een gewone computer staan (XP professional) met een @home kabelinternetverbinding.
Nu heb ik een laptop waarmee ik draadloos wil internetten op de begane grond en in de tuin. (evt ook wat bestandjes overzetten via netwerk)
Nu heb ik eens rondgekeken en omdat het niet te duur moet worden kwam ik al snel bij sitecom terecht.
Ik heb met de zoekfunctie gezocht en zag veel problemen met de usb wireless home network kits.
Nu vroeg ik me af: is de WL-009 - Wireless Network Office Kit beter dan de WL-008 - Wireless Home Network Kit 2
Heeft iemand hier ervaringen mee? Welke is beter. (of welke is minder slecht)
Als ik in de tuin wil werken dan zit daar dus 1 betonnen muur tussen en dan praat ik over een afstand van ongeveer 25 meter. Heeft dit veel effect op de verbinding en op de snelheid??
Graag ervaringen/meningen! Alvast bedankt voor de reacties!!!
Ik heb op de eerste etage van mijn woning een gewone computer staan (XP professional) met een @home kabelinternetverbinding.
Nu heb ik een laptop waarmee ik draadloos wil internetten op de begane grond en in de tuin. (evt ook wat bestandjes overzetten via netwerk)
Nu heb ik eens rondgekeken en omdat het niet te duur moet worden kwam ik al snel bij sitecom terecht.
Ik heb met de zoekfunctie gezocht en zag veel problemen met de usb wireless home network kits.
Nu vroeg ik me af: is de WL-009 - Wireless Network Office Kit beter dan de WL-008 - Wireless Home Network Kit 2
Als ik in de tuin wil werken dan zit daar dus 1 betonnen muur tussen en dan praat ik over een afstand van ongeveer 25 meter. Heeft dit veel effect op de verbinding en op de snelheid??
Het gaat dus om devolgende kaartjes:Op zaterdag 22 juni 2002 12:24 schreef vandenhende het volgende:
Ik heb ook een vraagje over wireless networking.
WL-008
WL-009
Ikzelf heb geen ervaring met deze kaartjes; wel kan ik je zeggen dat ik geen voorstander ben van USB. Zeker niet als je er 1 op je laptop gaat aansluiten. je kunt voor de laptop-kant beter een PCMCIA kaartje nemen.
Voor de "pc-kant" kun je een USB kaartje nemen, maar das erg lastig installeren etc....USB is voor dit soort doelen wat minder geschikt vind ik altijd....
Maarja, het zal uiteindelijk wel werken
Een andere mogelijkheid is, om in de gewone pc, een gewone vaste netwerkkaart te steken, en deze dan verbinden met een Access Point (AP).
Deze AP is de verbinding tussen het avste netwerk, en het wireless netwerk.
Het voordeel hiervan is, dat het altijd zonder problemen werkt, geen drivers nodig (werkt onafhankelijk van de pc) en je kunt meerdere computers aansluiten.
Als je geen AP gebruikt kun je alleen 2 computers aan elkaar koppelen, maar dan kun je niet nogmeer wireless verbindingen opzetten....
met een AP kun je tot 256 laptops, pc's etc wireless aansluiten
nadeel is wel dat een AP iets duurder is. Maar als je geluk hebt, heb je voor rond de 165 euro al een AP.
En dan voor in de laptop een PCMCIA kaartje, rond de 90 euro.
Als je dit te prijzig vind, kun je uiteraard dus ipv een AP een USB adapter nemen. Kost ongeveer 105 euro
Een andere mogelijkheid is, om geen USB adapter te nemen, maar een PCI. Prijs is ongeveer 125 euro
maar bedenk goed, dat als je nog meer pc's wilt aansluiten op het draadloze netwerk, je altijd een Ap nodig hebt. met alleen netwerkkaartjes, kun je alleen een directe verbinding opzetten tussen 2 kaartjes...
dus als jij zou moeten kiezen tussen beide sitecom producten zou je kiezen voor die met een access point.
[link] http://213.19.128.215/products_info.php?product_id=94&grp_id=6 [/link]
deze dus.
Kun je doordat je een accesspoint hebt nu ook over een grotere afstand "netwerken" dan met 2 kaarten onderling?
Bedankt voor je snelle reactie!
deze dus.
Kun je doordat je een accesspoint hebt nu ook over een grotere afstand "netwerken" dan met 2 kaarten onderling?
Ik zou inderdaad voor een Access Point kiezen; mits je budget dat toestaat.Op zaterdag 22 juni 2002 12:55 schreef vandenhende het volgende:
dus als jij zou moeten kiezen tussen beide sitecom producten zou je kiezen voor die met een access point.
deze dus.
In sommige gevallen is het zo dat een AP een groter berijk heeft dan gewone kaartjes. maar dit is helaas niet altijd het geval
Wel is het zo, dat je meestal (helaas ook niet altijd) aan een AP heel gemakkelijk een antenne kunt verbinden.
En met een antenne kun je wel een (veel) groter bereik krijgen
Een vriend van mij wil op mijn netwerk. Omdat hij geen kabel of ADSL kan krijgen. Hij zit maar een meter of 500 van mij af. Het probleem is dat we midden in de stad zitten, en bijde onder in een flat. Dus erg veel beton en andere flats. En we kunnen ook niets op het dak zetten. Dus twee schoteltjes kan niet. Daar bij komt nog dat de minimale snelheid rond de 1 Mbps moet zijn. Verder moet het nog redelijk veilig zijn, dat er dus geen vreemden bij ons op het netwerk kunnen. Geld is niet het grootste probleem. Zelf denk ik dat het zogoed als onmogelijk is. Maar het zou wel gaaf zijn als het mogelijk is. Hij betaald alle onkosten, een extra telefoonlijn en het een extra ADSL-lijn. Ik heb er dus zogoed als geen last van. Turbo download here we come! 
Wat is er mogelijk en wat zijn de kosten(ongeveer), of kan hij het wel vergeten.
Wat is er mogelijk en wat zijn de kosten(ongeveer), of kan hij het wel vergeten.
Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?
Lijkt me erg lastig, zoveel beton...Op zondag 23 juni 2002 17:40 schreef intro het volgende:
Een vriend van mij wil op mijn netwerk. Omdat hij geen kabel of ADSL kan krijgen. Hij zit maar een meter of 500 van mij af. Het probleem is dat we midden in de stad zitten, en bijde onder in een flat. Dus erg veel beton en andere flats. En we kunnen ook niets op het dak zetten. Dus twee schoteltjes kan niet. Daar bij komt nog dat de minimale snelheid rond de 1 Mbps moet zijn. Verder moet het nog redelijk veilig zijn, dat er dus geen vreemden bij ons op het netwerk kunnen. Geld is niet het grootste probleem. Zelf denk ik dat het zogoed als onmogelijk is. Maar het zou wel gaaf zijn als het mogelijk is. Hij betaald alle onkosten, een extra telefoonlijn en het een extra ADSL-lijn. Ik heb er dus zogoed als geen last van. Turbo download here we come!
Maar waarom kun je niets op het dak plaatsen
Meestal wordt ruimte op het dak gewoon verhuurd voor dit soort doeleindes...
Vanaf het dak kunnen we elkaar zien. Perfect dus. Maar ze willen op mijn flat niets weten van zulk soort dingen. Bang voor straling!Op zondag 23 juni 2002 17:42 schreef Cutebritney het volgende:
[..]
Lijkt me erg lastig, zoveel beton...
Maar waarom kun je niets op het dak plaatsen
Meestal wordt ruimte op het dak gewoon verhuurd voor dit soort doeleindes...

kom ik ook maar ff.. ik heb het volgende probleem.. ik heb een Access Point van NoWiresNeeded.. de 1148 serie.. prima ding alleen de afstand valt me erg tegen.. nu wil ik met iemand connecten ongeveer 120 meter verderop..

Zoals je ziet zit er eigenlijk hemelsbreed maar 1 dak tussen..en die zijn veelal van hout met was glaswol ertussen dus dat zo eventueel geen probleem moeten zijn..
nu even over het setje..
ik heb 1 accesspoint van NWN dat is de 1148.. alleen ik kan totaal geen data vinden over het setje.. niet over hoeveel watt het is enz.. het enige dat ik kan vinden is dat het op 5 volt werkt.. das alles..
wel heb ik wat foto's van de binnenkant en van de antennes:

Kan ik hier een antenne op maken?
Heeft iemand misschien meer info over de sterkte enz van het NWN Accesspoint?
[edit]
wel ff volledig zijn natuurlijk.. Ik heb dus 1 accesspoint en 2 kaartjes.. de kaartjes zien er alsvolgt uit:

dus ook weer 2 kleine draadjes

Zoals je ziet zit er eigenlijk hemelsbreed maar 1 dak tussen..en die zijn veelal van hout met was glaswol ertussen dus dat zo eventueel geen probleem moeten zijn..
nu even over het setje..
ik heb 1 accesspoint van NWN dat is de 1148.. alleen ik kan totaal geen data vinden over het setje.. niet over hoeveel watt het is enz.. het enige dat ik kan vinden is dat het op 5 volt werkt.. das alles..
wel heb ik wat foto's van de binnenkant en van de antennes:

[edit]
wel ff volledig zijn natuurlijk.. Ik heb dus 1 accesspoint en 2 kaartjes.. de kaartjes zien er alsvolgt uit:

dus ook weer 2 kleine draadjes
NL: 18 19 31 32 34 37 39 47 57 60 66 67 68 70 72 73 77 79 80 82 83 85 90 94 95 96 98 02 04 11 12 | KB: 17 43 61 67 70 71 72 79 83 86 87 93 98 99 02 06 07 10 | SC: 93 94 95 | JCS: 02 05 06 | EC1: 71 72 73 95 | EC2: 87 | UC: 92 | WB: 72 95 | ESC: 72 73 95
Het LIJKT me dat hij gewoon 30 - 50 mWatt is....Op zondag 23 juni 2002 18:35 schreef Rob&Nico het volgende:
En ik verwacht ook dat je gewoon een afgeschermde kabel aan die aansluitpunten kunt solderen; voor de antenne
Maar ikzelf heb dus geen ervaring met dit setje, mischien is iemand die er ook daadwerkelijk ervaring mee heeft
Ok, nog een situatie schets in dit boeiende topic:
Thuis op de begane grond komt een ADSL modem te staan die, naar het schijnt, makkelijk tot een router kan worden omgetoverd. Naast dit adsl modem komt dan een vaste pc te staan.
Wat ik dus wil:
Op zolder op mijn eigen PC kunnen ADSL'en.
Hoe ik het denk op te lossen:
begane grond: vaste pc (met gewone NIC) verbonden aan hub. aan deze hub hangt dus de adsl modem/router. dus de vaste pc kan nu al adsl'en (toch ?). Ook aan diezelfde hub een Wireless Access Point hangen. En vervolgens op zolder op mijn eigen pc een Wireless NIC hangen.
Het voordeel hiervan zou dus zijn dat die adsl modem/router altijd online is
Het enige wat ik dus nodig heb is 1 Access Point en 1 Wireless NIC.
Klopt mijn verhaal zo of zijn er betere oplossingen ?
Thuis op de begane grond komt een ADSL modem te staan die, naar het schijnt, makkelijk tot een router kan worden omgetoverd. Naast dit adsl modem komt dan een vaste pc te staan.
Wat ik dus wil:
Op zolder op mijn eigen PC kunnen ADSL'en.
Hoe ik het denk op te lossen:
begane grond: vaste pc (met gewone NIC) verbonden aan hub. aan deze hub hangt dus de adsl modem/router. dus de vaste pc kan nu al adsl'en (toch ?). Ook aan diezelfde hub een Wireless Access Point hangen. En vervolgens op zolder op mijn eigen pc een Wireless NIC hangen.
Het voordeel hiervan zou dus zijn dat die adsl modem/router altijd online is
Het enige wat ik dus nodig heb is 1 Access Point en 1 Wireless NIC.
Klopt mijn verhaal zo of zijn er betere oplossingen ?
dat heb ik nu ook ongeveer hier.. werkt perfectOp zondag 23 juni 2002 18:42 schreef kazuka het volgende:
..
NL: 18 19 31 32 34 37 39 47 57 60 66 67 68 70 72 73 77 79 80 82 83 85 90 94 95 96 98 02 04 11 12 | KB: 17 43 61 67 70 71 72 79 83 86 87 93 98 99 02 06 07 10 | SC: 93 94 95 | JCS: 02 05 06 | EC1: 71 72 73 95 | EC2: 87 | UC: 92 | WB: 72 95 | ESC: 72 73 95
Vraagje: Welk Acces Point en wat voor Wireless NIC heb jij pcies ? En hoe is de ontvangst als de access point beneden staat en jij op zolder zit ?Op zondag 23 juni 2002 18:45 schreef Rob&Nico het volgende:
[..]
dat heb ik nu ook ongeveer hier.. werkt perfectmaar misschien is een kabel trekken voor dat soort gevallen toch iets makkelijker zodat je constante verbinding hebt en geen last hebt van storing.. en wellicht ook goedkoper is
Een kabel trekken is idd makkelijker maar ik wil alvast investeren in zo'n Wireless setje voor als ik op mezelf ga wonen
Klopt helemaal, 'k zal even een schematisch tekeningetje maken:

Zo zou het moeten werken denk ik...
Gaaf ! Thanx voor dat schema'tje ! Dat is inderdaad precies wat ik wil !Op zondag 23 juni 2002 18:50 schreef Cutebritney het volgende:
Klopt helemaal, 'k zal even een schematisch tekeningetje maken:
[afbeelding]
Nu nog even kijken welke hardware ik hiervoor ga aanschaffen. Het hoeft overigens niet zo goedkoop mogelijk hoor, maar ook niet al te gek duur
Ik heb een NWN 1148.. maar die zijn niet meer in de maak.. ik kan normaal gesproken gewoon normaal internetten beneden terwijl het accesspoint op zolder staat.. alleen ik heb hier houten vloeren dus niet veel weerstand.. aan de andere kant heb ik wel veel apparatuur er bij staan..
Ik heb dit op het oog (uit de Pricewatch):
3com 3CRWE62092A-E1 Wireless LAN PC kaart PCMCIA € 107,-
3Com 3CRWE20096 Wireless LAN Access Point 2000 € 237,-
Dan heb ik dus voor € 344,- een mooi setje van een goed merk
Iemand ervaring met bovenstaande hardware ?
http://www.tweakers.net/reviews/294Op zondag 23 juni 2002 19:16 schreef kazuka het volgende:
Ik heb dit op het oog (uit de Pricewatch):
Hier zie je dat de Intel er beter uitkomt dan de 3com
Maarja, die prijzen zullen er ookwel meer naar staan
3com maakt wel de beste PCMCIA kaartjes voor Wireless netwerken voorzover ik weet.. ik heb zelf via school een 3com kaartje maar die zijn vele malen krachtiger dan de standaard kaartjes van bijvoorbeeld NoWiresNeeded..
subtiel schopje
Anoniem: 14032
Een vraagje, (na talloze topics te hebben doorgelezen en natuurlijk dit topic) heb ik nog geen antwoord.
ik wil aan mijn muur (mijn meterkast zit daarachter, waar ook mijn vigar draytek adsl router staat) een ap hangen, welke types zijn hier geschikt voor? Of moet ik gewoon maar een ap met router kopen, en dan met een losse attenne (door mijn muur) en dat gaan bevestigen?
ik heb deze gevonden, smc http://www.smc-europe.com/english/products/wirel/2655W.html
of deze van tulip: http://www.tulip.com/products/prodgrp.asp?g=9
of deze van sitecom: http://213.19.128.215/products_info.php?product_id=94&grp_id=6
alvast bedankt!
wie weet wat ik moet kopen....?
ik wil aan mijn muur (mijn meterkast zit daarachter, waar ook mijn vigar draytek adsl router staat) een ap hangen, welke types zijn hier geschikt voor? Of moet ik gewoon maar een ap met router kopen, en dan met een losse attenne (door mijn muur) en dat gaan bevestigen?
ik heb deze gevonden, smc http://www.smc-europe.com/english/products/wirel/2655W.html
of deze van sitecom: http://213.19.128.215/products_info.php?product_id=94&grp_id=6
alvast bedankt!
Opzich kun je elke Ap gebruiken lijkt me.Op maandag 24 juni 2002 00:14 schreef CrazyTaxi het volgende:
Een vraagje, (na talloze topics te hebben doorgelezen en natuurlijk dit topic) heb ik nog geen antwoord.
alvast bedankt!
Door 1 muur kan het signaal wel heenkomen zonder extra antenne hoor
Eh...
Er is dus geen oplossing, voor mijn vriend.
Dan moet hij maar verhuizen.
Er is dus geen oplossing, voor mijn vriend.
Dan moet hij maar verhuizen.
Anoniem: 14032
probeer het nogmaals... 
is er nu hier op tweakers niemand die op basis van zijn/haar ervaring van een ap zijn info kan geven, bijvoorbeeld over een losse aan te sluiten attenne op zijn/haar ap....
is er nu hier op tweakers niemand die op basis van zijn/haar ervaring van een ap zijn info kan geven, bijvoorbeeld over een losse aan te sluiten attenne op zijn/haar ap....
Nou op zich is het aansluiten van een antenne op een AP heel verschillend.Op dinsdag 25 juni 2002 01:56 schreef CrazyTaxi het volgende:
probeer het nogmaals...
Okee voorbeeldje. WAP11 deze heeft een RP-TNC connector. Hier kan je alleen een 5mm coax opaansluiten. Dus een stukje RG58 aan een RP-TNC connector en dan gelijk een N-connector eraan. Vervolgens kan je daaraan weer een dikke aircomplus kabel hangen met n-connectoren en die gaat naar je antenne (voorop gesteld dat je antenne uitgevoerd is met een N-connector.
Verder word er in dit topic ook veel info gegeven over AP's enzo. Is alleen een hoop leeswerk. Als je naar pagina 20 gaat zie je daar een aantal foto's van m'n zelfbouw yagi antenne. Helaas zonder coax, maar je kan niet alles hebben
[topic=430419/1/25]
Mijn ervaring is eigenlijk beperkt tot het bouwen van die yagi. Toch haalde ik er een 10dB versterking mee ten opzichte van de originele AP-antenne (was trouwens een symbolAP waar ik toen op testte). Er kon meer uitkomen, maar de connector was slecht en RG58 kabel heeft een hoge demping. Scheelt toch wel een dB of 3
ok, mijn verhaal 
vriend van mij > geen kabel mogelijk, woont 100 / 130 meter verder (hemelsbreed natuurlijk) zitten 2 rijen huizen tussen, als ik een accespoint zou aanschaffen en deze op zolder zou zetten (huizen zijn even hoog) is het dan mogelijk om een verbinding met hem op te zetten? hij een wireless lan kaartje ergens in een bak, ik dus die accespoint aan mn hub prikken en klaar?
of denk ik nu te simple?
vriend van mij > geen kabel mogelijk, woont 100 / 130 meter verder (hemelsbreed natuurlijk) zitten 2 rijen huizen tussen, als ik een accespoint zou aanschaffen en deze op zolder zou zetten (huizen zijn even hoog) is het dan mogelijk om een verbinding met hem op te zetten? hij een wireless lan kaartje ergens in een bak, ik dus die accespoint aan mn hub prikken en klaar?
of denk ik nu te simple?
Chriet Titulaer is de man
Heb je een zichtverbinding van huis tot huis? Ik heb zoiets over een zelfde afstand ongeveer en dat werkt prima. Ik heb twee wireless accesspoints/bridges (van e-tech geloof ik) genomen.Op dinsdag 25 juni 2002 23:23 schreef uzer het volgende:
ok, mijn verhaal
of denk ik nu te simple?
Het makkelijkste werkt het dan als jij een intern netwerkje hebt en een paar ip adressen reserveerd voor zijn deel van dat netwerk (je hebt we 2 nodig voor de twee accesspoints). Het nadeel de etech wirelessbridge is dat ze niet lekker snmp ondersteunen en dat het dus een beetje lastig kijken is wat er over de lijn gaat. Je kan iig WEP op de lijn zetten en instellen dat ze alleen met elkaar mogen babbelen (op MAC adres)
Hij wil dus 1 AP en 1 normaal kaartje gebruiken.. hetzelfde als wat ik eigenlijk wil weten dusOp woensdag 26 juni 2002 08:02 schreef Wiggert het volgende:
[..]
Heb je een zichtverbinding van huis tot huis? Ik heb zoiets over een zelfde afstand ongeveer en dat werkt prima. Ik heb twee wireless accesspoints/bridges (van e-tech geloof ik) genomen.
Het makkelijkste werkt het dan als jij een intern netwerkje hebt en een paar ip adressen reserveerd voor zijn deel van dat netwerk (je hebt we 2 nodig voor de twee accesspoints). Het nadeel de etech wirelessbridge is dat ze niet lekker snmp ondersteunen en dat het dus een beetje lastig kijken is wat er over de lijn gaat. Je kan iig WEP op de lijn zetten en instellen dat ze alleen met elkaar mogen babbelen (op MAC adres)
zichtverbinding is een groot woord, ik kan de nok van zn huis zienOp woensdag 26 juni 2002 08:02 schreef Wiggert het volgende:
[..]
Heb je een zichtverbinding van huis tot huis? Ik heb zoiets over een zelfde afstand ongeveer en dat werkt prima. Ik heb twee wireless accesspoints/bridges (van e-tech geloof ik) genomen.
als een soort bridge dus, ok, is duidelijkHet makkelijkste werkt het dan als jij een intern netwerkje hebt en een paar ip adressen reserveerd voor zijn deel van dat netwerk (je hebt we 2 nodig voor de twee accesspoints). Het nadeel de etech wirelessbridge is dat ze niet lekker snmp ondersteunen en dat het dus een beetje lastig kijken is wat er over de lijn gaat. Je kan iig WEP op de lijn zetten en instellen dat ze alleen met elkaar mogen babbelen (op MAC adres)
Ja dat kan. Hou er alleen dan wel rekening mee dat het lastig wordt een goeie verbinding te krijgen met alleen een wireless kaart, je zal dan een antenne moeten fabriceren die bij voorkeur niet buiten staat (ivm bliksem)Op woensdag 26 juni 2002 08:27 schreef Rob&Nico het volgende:
[..]
Hij wil dus 1 AP en 1 normaal kaartje gebruiken.. hetzelfde als wat ik eigenlijk wil weten dus
Ik kan me voorstellen dat je dan zoiets krijgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| | | | <----- | (ext IP)-(192.168.0.1)| / | Internet - NAT - HUB - AP | / | Wirless NIC (pc) | (.0.3)| / | (.0.4) PC UZER | -----> | (.0.2) | Straat | |
ok, helemaal duidelijk, mijn dank is groot!
Denk niet te licht over het zelfbouwen van een antenne.Op woensdag 26 juni 2002 08:27 schreef uzer het volgende:
zelfbouw is denk ik niet zo'n probleem, vriend van mij is electricien
2,4 GHz is een frequentie met een zeer kleine golflengte, namelijk 12,5 cm (nou jah even 300000/2400000 gedaan)
Een foutje van 1 mm is al een afwijking van bijna 1% Kan best gevolgen hebben voor je uiteindelijke werking van je antenne. SWR gaat omhoog, impendantie is verkeerd om alleen al maar een paar factoren te noemen
Ik heb nog even een vraagje aan een WAP11 bezitter:
Is het mogelijk om je de verbindingen naar het AP vast te zetten op maximaal 1 of 2 Mbit ?
En als dat kan, stel ik stel hem vast op 1 Mbit, is het dan zo dat:
- De maximale output 1 mbit is. Dus dat als er 4 users geconnect zijn, elke user 256K heeft?
- Elke user 1 mbit, en dan is de totale output dus 4mbit.
Iemand een idee?
Is het mogelijk om je de verbindingen naar het AP vast te zetten op maximaal 1 of 2 Mbit ?
- De maximale output 1 mbit is. Dus dat als er 4 users geconnect zijn, elke user 256K heeft?
Iemand een idee?
Anoniem: 55376
Ik heb ook nog een vraagje.
Is er apperatuur op de markt die het signaal kan bridgen, zonder dan een heel neuwe AP(want die zijn aan de prijzigen kant)aan te schaffen? Een AP heeft vaak ok een LAN out en dat heb ik bijv. dan niet nodig.
Is er apperatuur op de markt die het signaal kan bridgen, zonder dan een heel neuwe AP(want die zijn aan de prijzigen kant)aan te schaffen? Een AP heeft vaak ok een LAN out en dat heb ik bijv. dan niet nodig.
Je bedoeld een repeater ?Op vrijdag 26 juli 2002 11:41 schreef grinono het volgende:
Ik heb ook nog een vraagje.
Die zijn er wel...maar in nederland erg moeilijk te krijgen...
hier ben ik via de support van Linksys al achtergekomen; als je hem op 2Mbit insteld, zullen ALLE clients deze 2Mbit moeten delen....Op donderdag 25 juli 2002 13:45 schreef Cutebritney het volgende:
Ik heb nog even een vraagje aan een WAP11 bezitter:
Iemand een idee?
Dan had ik nu nog een ander vraagje:
Een PCMCIA kaartje kun je vastzetten op een bepaalde snelheid. Bijvoorbeeld 2Mbit.
Is het dan zo dat de AP ook op 2Mbit gaat draaien ?
Of wordt gewoon puur in de PCMCIA kaart de snelheid gelimiteerd ?
Ik kan dat helaas niet hier testen, aangezien ik niet kan zien op welke snelheid m'n AP draait (K*tding
Ik zat te kijken naar dit setje van D-Link
Het is zeker goedkoper dan intel of 3com maar is het even goed?
Dit voor mijn laptop:
[url="http://www.dlink.com/products/digitalHome/wireless/11b+/dwl650+/"]http://www.dlink.com/products/digitalHome/wireless/11b+/dwl650+/[/url]
En dit als AP:
[url="http://www.dlink.com/products/digitalHome/wireless/11b+/dwl900ap+/"]http://www.dlink.com/products/digitalHome/wireless/11b+/dwl900ap+/[/url]
Heeft iemand al ervaring met dit spul?
Dit voor mijn laptop:
[url="http://www.dlink.com/products/digitalHome/wireless/11b+/dwl650+/"]http://www.dlink.com/products/digitalHome/wireless/11b+/dwl650+/[/url]
En dit als AP:
[url="http://www.dlink.com/products/digitalHome/wireless/11b+/dwl900ap+/"]http://www.dlink.com/products/digitalHome/wireless/11b+/dwl900ap+/[/url]
Ziet er niet slecht uit, maaaar er staat dat de maximale snelheid 22mbit is. Op de een of andere manier bundelen ze dus 2 kanalen ofzo, om zo een 2x zo hoge snelheid te krijgen...Op vrijdag 26 juli 2002 17:15 schreef jobo123 het volgende:
Ik zat te kijken naar dit setje van D-Link
Dit voor mijn laptop:
En dit als AP:
Heel leuk allemaal, maar het is dan natuurlijk niet WIFI compatible...en het is dus ookmaar de vraag of het met andere merken wel wil samenwerken....
Jaja dus dat WiFi moet je wel echt hebben als je een beetje overal wil binnen lopen en op het netwerk wil komen! Maar in principe als je het alleen thuis gebruikt met dezelfde D-Link spullen dan moet prima werken? Dus wel ongveer 500kb/s.
Ik denk dat ik dit wel ga aanschaffen of is er iets beters?
als die techniek van hun goed werkt, dan zul je met wat geluk wel een datasnelheid van 750-1000KB/sec kunnen halenOp vrijdag 26 juli 2002 17:27 schreef jobo123 het volgende:
Jaja dus dat WiFi moet je wel echt hebben als je een beetje overal wil binnen lopen en op het netwerk wil komen! Maar in principe als je het alleen thuis gebruikt met dezelfde D-Link spullen dan moet prima werken? Dus wel ongveer 500kb/s.
Maar idd, ik weet dus niet zeker of het met andere merken wel goed werkt... (mischien werkt het wel hoor, maar de klans bestaat dat het niet werkt).
Die AP en PCMCIA kaartje werken natuurlijk wel prima samen
Na heel veel lezen toch maar de vraag hier stellen...
gewenst (tenminste ik denk dat ik dit moet hebben):
lan-AP-richtantenne~~~450 m~~~richtantenne-AP-lan
of
lan-AP-pringles can~~~~450 m~~~pringles can-AP-lan
in de 450 m (ff met GPS gecheckt
) staat nog wat zooi zoals huizen waar ik niet om- of overheen kan.
Wat moet ik kopen (en de bon goed bewaren) om deze opstelling te gaan testen? Als het al mogelijk is...
of
in de 450 m (ff met GPS gecheckt
Wat moet ik kopen (en de bon goed bewaren) om deze opstelling te gaan testen? Als het al mogelijk is...
[ Voor 0% gewijzigd door Mappy op 09-08-2002 02:24 . Reden: added pringles :) ]
Foto kopen? stuur DM! - If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!
Nou gelukkig zijn het allebij richtantennes. Alleen ben ik persoonlijk niet zo dol op die pringles can. Ow jah, als het regent ben je je pringles can kwijt (in de praktijk geleerd)Mappy schreef op 09 augustus 2002 @ 01:33:
Na heel veel lezen toch maar de vraag hier stellen...
of
in de 450 m (ff met GPS gecheckt) staat nog wat zooi zoals huizen waar ik niet om- of overheen kan.
Wat betreft die huizen enzo, tja lastige shit. Je kan het nooit met zekerheid zeggen, de praktijk moet het uitwijzen. Aangezien er mensen zijn die door bomen gaan, door huizen en zelfs 2 elektriciteitsmasten (ondergetekende)
Mocht het niet werken, zou ik als ik jouw was toch maar een mast van een paar meter de lucht ingooien, daarmee kom je vaak over de meeste gebouwen heen. Tot 5 meter mast kan je zonder problemen vergunning aanvragen bij de gemeente
wordt idd lastig....morphje schreef op 09 augustus 2002 @ 09:33:
[...]
Nou gelukkig zijn het allebij richtantennes. Alleen ben ik persoonlijk niet zo dol op die pringles can. Ow jah, als het regent ben je je pringles can kwijt (in de praktijk geleerd)
Wat betreft die huizen enzo, tja lastige shit. Je kan het nooit met zekerheid zeggen, de praktijk moet het uitwijzen. Aangezien er mensen zijn die door bomen gaan, door huizen en zelfs 2 elektriciteitsmasten (ondergetekende)
Mocht het niet werken, zou ik als ik jouw was toch maar een mast van een paar meter de lucht ingooien, daarmee kom je vaak over de meeste gebouwen heen. Tot 5 meter mast kan je zonder problemen vergunning aanvragen bij de gemeentezelfs tot 10 meter dacht ik. Of was het nou 10 meter zonder vergunning alleen van de woningbouwvereniging oid .... Weet ik veel, iig het kan vrij simpel
je mag overgins zonder vergunning tot 5meter boven dakniveau bouwen, 5+ meter = vergunning needed.
hmm ja of sealen of binnen achter glas zetten (voorzover glas de boel niet teveel belemmert... die pringlescan leek me het beste te werken voor gerichte communicatie.morphje schreef op 09 augustus 2002 @ 09:33:
Nou gelukkig zijn het allebij richtantennes. Alleen ben ik persoonlijk niet zo dol op die pringles can. Ow jah, als het regent ben je je pringles can kwijt (in de praktijk geleerd)
niceWat betreft die huizen enzo, tja lastige shit. Je kan het nooit met zekerheid zeggen, de praktijk moet het uitwijzen. Aangezien er mensen zijn die door bomen gaan, door huizen en zelfs 2 elektriciteitsmasten (ondergetekende)
laatste redmiddelMocht het niet werken, zou ik als ik jouw was toch maar een mast van een paar meter de lucht ingooien

Foto kopen? stuur DM! - If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!
Anoniem: 55089
ik lees veel over antennes en dergelijke
nu vraag ik mij af: is het niet mogelijk om een sent/receive apparaatje aan te sluiten op je switch en dat een maat hetzelfde doet om zo contact te krijgen? (afstand 200/300 meter hemelsbreed, geen line of sight)
dus zonder tussenkomst van antennes? of kijk ik nu te ver in de toekomst? of wordt het te prijzig op die manier?
BVD
nu vraag ik mij af: is het niet mogelijk om een sent/receive apparaatje aan te sluiten op je switch en dat een maat hetzelfde doet om zo contact te krijgen? (afstand 200/300 meter hemelsbreed, geen line of sight)
dus zonder tussenkomst van antennes? of kijk ik nu te ver in de toekomst? of wordt het te prijzig op die manier?
BVD
Je bedoeld access-pointsAnoniem: 55089 schreef op 09 augustus 2002 @ 14:23:
ik lees veel over antennes en dergelijke
BVD
Maar ik ben bang dat het niet gaat lukken zonder antenne. Mischien over open veld, maar niet als je ookgeen line of sight hebt....
nou omdat er nog zo weinig vragen zijn 
Ik heb een volgende situatie:
Ik wil een afstand van 4KM (misschien iets minder) (!) overbruggen. Er staan geen dingen in de weg, misschien een enkele hoge boom maar dat is dan ook alles.
Ik wil geen duur accespoint kopen. Ik dacht aan een USB dingetje, dat ik dan met een zooi USB verlengkabels tot bij een antenne op m´n dak kan zetten. Ik kan zonder problemen een antenne op dak zetten.
Ik denk zelf dat een richt antenne het beste is. O ja een beetje illegaal met zendbereik boeit niet hoor
. Ik wil gwoon een goede verbinding, 2 mbit minimaal. (is nog steeds best snel en internet kunje ook goed delen toch)
Welke antenne kan ik het beste nemen, en kun je op een USB dinges ook die antenne aankoppelen. En welke heb ik nodig? Ik heb een zeeeeeeeer laag budget, maar liever goed dan niet werken. Ik kan de antenne zelf bouwen natuurlijk mits het goed te doen is. Ik heb geen zin in eeuwig klooien en maar blijven posten
voor iemand die hier info voor heeft
Ik wil een afstand van 4KM (misschien iets minder) (!) overbruggen. Er staan geen dingen in de weg, misschien een enkele hoge boom maar dat is dan ook alles.
Ik wil geen duur accespoint kopen. Ik dacht aan een USB dingetje, dat ik dan met een zooi USB verlengkabels tot bij een antenne op m´n dak kan zetten. Ik kan zonder problemen een antenne op dak zetten.
Ik denk zelf dat een richt antenne het beste is. O ja een beetje illegaal met zendbereik boeit niet hoor
Welke antenne kan ik het beste nemen, en kun je op een USB dinges ook die antenne aankoppelen. En welke heb ik nodig? Ik heb een zeeeeeeeer laag budget, maar liever goed dan niet werken. Ik kan de antenne zelf bouwen natuurlijk mits het goed te doen is. Ik heb geen zin in eeuwig klooien en maar blijven posten
Die USB dingen, heb ik helaas geen ervaring mee. Ik verwacht echter niet dat het problemen gaat opleverenpierre-oord schreef op 10 augustus 2002 @ 19:28:
nou omdat er nog zo weinig vragen zijn
Ik denk zelf dat een richt antenne het beste is. O ja een beetje illegaal met zendbereik boeit niet hoor. Ik wil gwoon een goede verbinding, 2 mbit minimaal. (is nog steeds best snel en internet kunje ook goed delen toch)
![]()
![]()
voor iemand die hier info voor heeft
Wel is het zo dat ze over het algemeen minder snel gaan 4-5Mbit maximum en een vrij hoog CPU verbruik.
Zorg uiteraard wel dat ze een antenne aansluiting hebben, anders zul je ze moeten gaan openmaken en solderen....
Qua antenne, zou ik OF zelf de helical antenne's bouwen, maar er is een kans dat ze niet genoeg versterken. Dus als je graag zelf knutseld, en je wilt het proberen, ze kosten zo goed als niets....
Een andere mogelijkheid is om een grid antenne ofzo te gebruiken. Dat zijn dus deze:

En die zijn dan te verkrijgen in 18, 21, 24 en mischien zelfs 28 dBi. Hoe meer dBi, hoe "smaller" de straal is die uitgezonden wordt (maar uiteraard wordt hij dan langer). Bij een 24 dBi antenne zal het uitrichten ook niet makkelijk zijn, aangezien je heel precies de (smalle) uitgezonden straal moet mikken op de andere antenne. Zeker bij een afstand van 4KM, kan een paar mm hoger of lager, de verbinding doen wegvallen...
Met 21dBi antenne's heb je denk ik wel een redelijke kans van slagen. Maarja, zeker weten doe je het nooit....
Dank voor de info. Nu wat vragies daarover:Cutebritney schreef op 10 augustus 2002 @ 19:44:
[...]
Die USB dingen, heb ik helaas geen ervaring mee. Ik verwacht echter niet dat het problemen gaat opleveren
Wel is het zo dat ze over het algemeen minder snel gaan 4-5Mbit maximum en een vrij hoog CPU verbruik.
Zorg uiteraard wel dat ze een antenne aansluiting hebben, anders zul je ze moeten gaan openmaken en solderen....
Qua antenne, zou ik OF zelf de helical antenne's bouwen, maar er is een kans dat ze niet genoeg versterken. Dus als je graag zelf knutseld, en je wilt het proberen, ze kosten zo goed als niets....
Een andere mogelijkheid is om een grid antenne ofzo te gebruiken. Dat zijn dus deze:
afbeelding
En die zijn dan te verkrijgen in 18, 21, 24 en mischien zelfs 28 dBi. Hoe meer dBi, hoe "smaller" de straal is die uitgezonden wordt (maar uiteraard wordt hij dan langer). Bij een 24 dBi antenne zal het uitrichten ook niet makkelijk zijn, aangezien je heel precies de (smalle) uitgezonden straal moet mikken op de andere antenne. Zeker bij een afstand van 4KM, kan een paar mm hoger of lager, de verbinding doen wegvallen...
Met 21dBi antenne's heb je denk ik wel een redelijke kans van slagen. Maarja, zeker weten doe je het nooit....
Ik wil denk toch maar PCI dingen gaan gebruiken
O ja ik snap die pagina die hier eens langs is geweest niet helemaal. Daarmee kun je uitrekenen hoever je kunt komen met hoeveel signaalsterkte. Red ik het met een standaard signaal uit de wireless lan kaart of moet ik versterken? een versterker schijnt erug duur te zijn
edit:
op http://www.wirelessleiden.../moin.cgi/HardwareVerkoop staat een antenne van 21 dBi is dat wat?
op http://www.wirelessleiden.../moin.cgi/HardwareVerkoop staat een antenne van 21 dBi is dat wat?
Als je goede kabel koopt, kun je een meter of 2-3 met bijna geen verlies nogwel doenpierre-oord schreef op 10 augustus 2002 @ 22:18:
[...]
Dank voor de info. Nu wat vragies daarover:
Ik wil denk toch maar PCI dingen gaan gebruiken. o.a. omdat ik liever geen usb kaart in server zet. Maar ik kan server maximaal onder de dakrand van de zolder zetten, onder een schoorsteen die niet in gebruik is. Daar kan ik dan het draad doorheenlussen die naar de antenne gaat. Ik moet een aardig hoge antenne staaf erop zetten. Wat is maximaal om weinig signaalverlies te hebben
Ik wil geen accespoint in de antenne hangen want accespoint is te duur voor mij. Wat is een goede PCI kaart die een antenne aansluiting heeft? ik heb eens een dynalink gezien volgens mij. Is die wat?
O ja ik snap die pagina die hier eens langs is geweest niet helemaal. Daarmee kun je uitrekenen hoever je kunt komen met hoeveel signaalsterkte. Red ik het met een standaard signaal uit de wireless lan kaart of moet ik versterken? een versterker schijnt erug duur te zijn. Ik heb nog niet gekeken maar zou je met een verrekijker de andere antenne kunnen zien over 4 KM?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
alvast
edit:
Nouja, bij geen verlies van de kabels, bedenk dat elke connector ongeveer 1 dBi kost...
Dynalink is niet echt de "allerbeste" om het zo maar ff te zeggen. Zie hiervoor ok de t.net review.
ff een quote:
Echt goed scoort hij ook niet qua snelheid etc .....Dynalink Wireless PCI Card
De Dynalink kaart komt als PCMCIA kaart op een PCI riser kaart. Je kan deze kaart dus zowel in een pc als in een laptop gebruiken (dit is vrij speciaal, 3Com's PCMCIA kaarten op PCI riser mag je er niet uit halen). Deze kaart heeft als een van de weinige een externe antenne, in de vorm van een snoertje op een voetje (het draadloze idee is er dan ook meteen af ). Dit is een slimme zet, aangezien een PCMCIA kaart in een pc aan de achterkant gegarandeerd connectieproblemen oplevert. Het geheel is alleen best wel gammel, ook de constructie van het voetje, waarop een zachte sticker geplakt moet worden als de antenne erdoorheen gestoken is, kan beter. De installatie werd door ons gedaan in een PCMCIA slot, wat geen problemen opleverde. Van Fannatic hebben we vernomen dat de installatie in een PCI-slot lastiger is, de PCI riser kaart wil door Windows als standaard PCI controller geïnstalleerd worden, maar is dit vervolgens niet. Nadat de warrige handleiding gelezen is blijkt er een driver voor te zijn die dit verhelpt en na wat proberen werkt de kaart ook goed in een PCI slot. Dynalink levert al jaren budget-hardware voor vooral network connectivity.
Onze indruk van deze NIC is daarom ook niet zo heel positief. Aan de andere kant is de prijs wel weer aantrekkelijk en werkt het uiteindelijk wel. Het installeren onder Windows XP ging iets minder moeilijk, alleen ziet XP het niet als een WLAN kaart. Dit wordt door Dynalink opgevangen door er een stukje software van Intersil Prism bij te leveren, waarin alle instellingen gedaan kunnen worden.
De metertjes voor bereik en signaalsterkte werken in deze software wel, wat een pluspunt is. Later bleek alleen dat de metertjes heel gevoelig en gefrustreerd werken, wat de connectie niet ten goede kwam. Op het plaatje is het hoogst haalbare bereik te zien, terwijl de Intel AP er naast stond.
Ikzelf zou voor een linksys of dlink gaan. Dat zijn bekende merken op wireless gebied. Qualitatief erg oke
Als je zorgt voor een goede antenne, heb je geen versterker nodig. Een versterker is ook veel te duur, en bovendien vrij illegaal.
Ik denk dat je met die 21 dBi antenne's een heel eind komt, maarja, het blijft natuurlijk de vraag of het gaat werken...
Zekerheid heb je nooit helaas....
[edit]

Als ik zo kijk zouden 2 intel kaartjes best goed moeten kunnen presteren. Of anders 3com. Ik weet alleen niet of er makkelijk een antenne aan te zetten is. Liever niet solderen, maar iets van een verloopplug want dan blijf je je garantie houden en kun je ze misschien terug brengen...
Dat klopt, maar er zijn een aantal redenen waarom ik niet voor deze kaartjes zou gaan:pierre-oord schreef op 11 augustus 2002 @ 11:38:
Als ik zo kijk zouden 2 intel kaartjes best goed moeten kunnen presteren. Of anders 3com. Ik weet alleen niet of er makkelijk een antenne aan te zetten is. Liever niet solderen, maar iets van een verloopplug want dan blijf je je garantie houden en kun je ze misschien terug brengen...
+ Moeilijke / dure / geen aansluiting voor een antenne
+ Pcmcia
Wat jij wilt is een PCI kaart, geen PCMCIA. En voor zover ik weet zijn er maar 2 merken die echte PCI wireless kaartjes maken: Linksys en Dlink

Ik meende dat het ook mogelijk was om de antenne eraf te halen....en dan kun je waarschijnlijk vrij makkelijk er een andere connetor met kabel & antenne op prikken
Dlink heeft ongeveer eenzelfde kaartje, maar ik geloof dat die in NL niet te koop is...
Maar bij Dlink staat tussen de specs hetvolgende:
Antenna: Reverse SMA connector with a detachable antenna
Daar kun je hem dus wel zeker loskoppelen
ooooooooooooooooooooooooh
Dat klinkt ereg leuk. Nou ik ga er eens achteran.
Nog ff vragie ik zie je wel vaker hier in Network Troubleshooting staan. Weet je toenvallig een oplossing voor topic Bandbreedte limiteren? ?
(Ik zit hier dus met casloma te internetten en ikke steeds traag site laden.... zit er hier weer iemand te downen
. Ik zou GRAAG
bandbreedte willen beperken zoals in dat topic staat!)
Nog ff vragie ik zie je wel vaker hier in Network Troubleshooting staan. Weet je toenvallig een oplossing voor topic Bandbreedte limiteren? ?
(Ik zit hier dus met casloma te internetten en ikke steeds traag site laden.... zit er hier weer iemand te downen
Je kunt windows QoS proberen, maar 'k dnek niet dat je daar echt wat aan hebt...pierre-oord schreef op 11 augustus 2002 @ 15:28:
ooooooooooooooooooooooooh![]()
![]()
![]()
(Ik zit hier dus met casloma te internetten en ikke steeds traag site laden.... zit er hier weer iemand te downen. Ik zou GRAAG
bandbreedte willen beperken zoals in dat topic staat!)
Een mogelijkheid is mischien om er een oud pctje tussen te zetten, linux installen, en dan kun je het met programma's wel mooi regelen allemaal
Voor windows is er niets voor zover ik weet. (Gratis dan, betaald is er wel wat, maar is meestal erg duur....)
Anoniem: 38391
Ik heb ook nog een vraagje / situatie schetsje:
Ik woon in de polder van een boerengat. In het dorp wel internet via de kabel , in de polder niks. ADSL zeer waarschijnlijk nooit vanwege te weinig belangstelling.
Ik had nu het volgende in gedachten. 2-way via de schotel. Abbo van plus/minus 100 euro per maand (is redelijk) Aanschaf kosten 3000 euro. Is wat aan de hoge kant. Op wat op de kosten terug te verdienen had ik het idee om als een soort provider Wireless internet aan te bieden aan de buren die allemaal zo'n 500 mtr rond me wonen (stuk of 4).
Wat zou ik hier voor nodig hebben ?
Prijzen ?
Redelijk prijs voor abbo aan de buren ?
haalbaarheid ??
al veel
voor de reply's
Ik woon in de polder van een boerengat. In het dorp wel internet via de kabel , in de polder niks. ADSL zeer waarschijnlijk nooit vanwege te weinig belangstelling.
Ik had nu het volgende in gedachten. 2-way via de schotel. Abbo van plus/minus 100 euro per maand (is redelijk) Aanschaf kosten 3000 euro. Is wat aan de hoge kant. Op wat op de kosten terug te verdienen had ik het idee om als een soort provider Wireless internet aan te bieden aan de buren die allemaal zo'n 500 mtr rond me wonen (stuk of 4).
Prijzen ?
haalbaarheid ??
al veel
Ik ben van plan om een "lange" afstands wlan aan te leggen (1km). Hiervoor moet ik een antenne op het dak zetten. Ik heb nu een paar vraagjes:
Hoe zit het met bliksem beveiliging (Hij steekt ongeveer 1,5 meter boven het platte dak uit)
Hoeveel demping (in dB) kan ik verwachten per meter kabel, ik weet al dat je op ongeveer 1 dB per connector kan rekenen.
Hoe zit het met bliksem beveiliging (Hij steekt ongeveer 1,5 meter boven het platte dak uit)
Hoeveel demping (in dB) kan ik verwachten per meter kabel, ik weet al dat je op ongeveer 1 dB per connector kan rekenen.
Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.
Is een mogelijkheid, maar ikzelf zou het niet op die manier doen. Internet via de schotel is traag, hoge ping en duur.Anoniem: 38391 schreef op 12 augustus 2002 @ 12:30:
Ik heb ook nog een vraagje / situatie schetsje:
Prijzen ?
haalbaarheid ??
al veelvoor de reply's
Als er in het dorp kabelinternet beschikbaar is, spreek dan daar met een bekende af, dat hij op jou kosten een abbo neemt. Vanaf zijn locatie zet je met richantenne's een straalverbinding op naar jou huis, en op jou dak/antennepaal zet je een accesspoint waar buren op kunnen inloggen.
De aansluitkosten zullen hierdoor niet zo hoog zijn als van de sateliet (3 AP's + voor elke buurman een AP.
Qua aansluitkosten zul je dan ongeveer uitkomen op 1000 euro. (3AP's met antenne's, kabelaansluitkosten etc)
Voordeel is ook dat je een veel snellere verbinding hebt, aangezien ik verhalen heb gehoord van 10KB/sec met satteliet......
Blikseminslag, ik denk niet dat dat in jou geval erg gevaarlijk is, maarja, er is altijd een kansje...McFizban schreef op 13 augustus 2002 @ 13:35:
Ik ben van plan om een "lange" afstands wlan aan te leggen (1km). Hiervoor moet ik een antenne op het dak zetten. Ik heb nu een paar vraagjes:
Wat je kunt doen, is van een paar oude waterleidingen een soort pyramide boven je antenne bouwen. Dan aard je die pyramide via een dikke kabel ergens in de grond ofzo.... Lijkt me dat dat voldoende moet zijn, maarja, * Xandrios is geen expert op dat gebied
Hoeveel demping je per meter kabel zult ondervinden zal verschillen per kabel. Het is het beste om dat gewoon aan de leverancier te vragen, die zal het prcies weten
Anoniem: 40328
ha..
ik heb hier net 2 breezecom(.com) (alvarion(.com)) Accespoints/bridges (WBC-DSC.11 en WBC-DSS.11) allebij 11mbs gekocht en de rom geflashed en deze zouden nu 100mw zijn.
ik probeer hier ongeveer 200mtr mee te overbruggen...
nu zit ik met het probleem dat er een halve woonwijk tussen zit
er is dus 's avonds (warneer er beter condities zijn volgens mijn pa die zendammateur is) alleen een swakke link van 50% ong met erg veel timeouts....
ik hoop dit probleem op te lossen met 2 exterene antennes (een helical richtantenne).
nu is mijn vraag:
- zijn er mensen die ervaring hebben met dit merk AP / BC?
- zijn er mensen met ervaring met de helical antenne?
- is er nog iemand die belangstelling heeft voor een Wlan pmca kaart van alvarion 11mbs?
ik heb hier net 2 breezecom(.com) (alvarion(.com)) Accespoints/bridges (WBC-DSC.11 en WBC-DSS.11) allebij 11mbs gekocht en de rom geflashed en deze zouden nu 100mw zijn.
ik probeer hier ongeveer 200mtr mee te overbruggen...
nu zit ik met het probleem dat er een halve woonwijk tussen zit
er is dus 's avonds (warneer er beter condities zijn volgens mijn pa die zendammateur is) alleen een swakke link van 50% ong met erg veel timeouts....
ik hoop dit probleem op te lossen met 2 exterene antennes (een helical richtantenne).
nu is mijn vraag:
- zijn er mensen die ervaring hebben met dit merk AP / BC?
- zijn er mensen met ervaring met de helical antenne?
- is er nog iemand die belangstelling heeft voor een Wlan pmca kaart van alvarion 11mbs?
In deze draad hebben een aantal mensen gepost die breezecom producten gebruiken:
Draadloos +-600m netwerk
Maar dat was denk ik voornamelijk de typische Breezelink apperatuur, die op 3Mbit loopt...
In die draad staan ook een boel ervaringen van zelfgemaakte antenne's, ook van de helical geloof ik
Draadloos +-600m netwerk
Maar dat was denk ik voornamelijk de typische Breezelink apperatuur, die op 3Mbit loopt...
In die draad staan ook een boel ervaringen van zelfgemaakte antenne's, ook van de helical geloof ik
Anoniem: 40328
aha dan zil ik dat eens even doorlezen
ik heb de breezeNET.....
mijn vader die zendammateur is die rade mij aan om deze antenne te maken:
http://www.wlan.org.uk/simple_double_quad.gif
een zogenaamde butterfly / quad antenne...
als ze af zijn dan plaats ik wel mijn bevindingen...
ik heb de breezeNET.....
mijn vader die zendammateur is die rade mij aan om deze antenne te maken:
http://www.wlan.org.uk/simple_double_quad.gif
een zogenaamde butterfly / quad antenne...
als ze af zijn dan plaats ik wel mijn bevindingen...
Dit topic is gesloten.