[EL] Xtreme Baybus: De hardware

Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste
Acties:
  • 2.765 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-07 09:57

Kr3Kr

Melpomene

even een vraagje tussendoor: wat kost zo'n compleet schema ongeveer?
bvd

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kr3Kr schreef op 11 oktober 2002 @ 00:25:
even een vraagje tussendoor: wat kost zo'n compleet schema ongeveer?
bvd
Ik neem aan dat je niet schema, maar gebouwde print of bouwpakket bedoeld? Tja dat is nog niet helemaal bekend, ik denk dat een bouwpakket print rond de 40 - 50 euro gaat kosten, dan heb je een volledige print excl. LEDs en LCD. Je kunt dan zelf kiezen wat je hebben wil, of helemaal geen LEDs en LCD dat kan natuurlijk ook. Dan gebruik je hem puur als fan regeling...

Voor die 40-50 euro heb je dan:

- Schema's en beschrijving
- Een professionele PCB
- Atmel ATmega163-PC8 microcontroller met voorgeprogrammeerde bootloader
- Seriële kabel 3pins naar 9 pins sub-D
- MAX232 en 74HCT151
- onderdelen voor 4 FET uitgangstrappen
- plus al het "grut" wat verder op de PCB moet.

Ik zou ook nog een "low budget" variant kunnen maken, waarop geen headers zitten, maar 2 fan trappen, geen rpm en geen molex stekkers (alleen de 3 polige fanstekkers). Ik denk dat je daarmee zo'n 10 euro bespaart..... Weet niet of daar interesse voor is.... :?

let wel op!!!! Deze prijzen zijn echt "duimprijzen". Ik hoop natuurlijk dat het goedkoper kan, maar dat zal ook sterk afhangen van de interesse. Eventueel (als het voordelig is) ga ik er ook optie pakketjes bijleveren met LEDs en LCDs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mennootje schreef op 10 oktober 2002 @ 17:36:
....Bij de ledconfig kan ik bij de ledbars geen PWM als Barsource opgeven.
Shit, ik zie nu pas wat je bedoelt hiermee! Inderdaad mist er bij de bar sources nog iets... Er is naast de bestaande meetwaardes die je als source gebruiken kunt ook een paar "dummy meetwaarden" bedacht, die gewoon een continue "feed" geven aan een bar, zodat deze (vooral in geval van knightrider-achtige bars) op continue snelheid lopen, zonder variabele afhankelijkheid... Tanx voor de tip, die missen inderdaad nog wel, voor de LED sources heb ik ze al toegevoegd in het configtool zoals het nu is, maar voor de bars moet ik dat nog doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennootje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 13:40
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 08:11:
[...]

Shit, ik zie nu pas wat je bedoelt hiermee! Inderdaad mist er bij de bar sources nog iets... Er is naast de bestaande meetwaardes die je als source gebruiken kunt ook een paar "dummy meetwaarden" bedacht, die gewoon een continue "feed" geven aan een bar, zodat deze (vooral in geval van knightrider-achtige bars) op continue snelheid lopen, zonder variabele afhankelijkheid... Tanx voor de tip, die missen inderdaad nog wel, voor de LED sources heb ik ze al toegevoegd in het configtool zoals het nu is, maar voor de bars moet ik dat nog doen!
Weet niet of jij bedoelt wat ik bedoel maar waar ik op doelde was dat ik graag een ledbar wou kunnen maken die aangeeft hoe hard een fan draait.

Dus als ik ingesteld heb via een slidertje dat Fan1 op 75% draait dat ik bij de ledbarsource zeg: PWM1 en dat de bar dus ook 75% vol is (bijvoorbeeld in volume left modus).

[||||||||--] ofzo :)

Of dat de bar in knightridermodus op 75% snelheid draait.

Hoop ut zo duidelijker is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mennootje schreef op 11 oktober 2002 @ 18:49:
[...]

Weet niet of jij bedoelt wat ik bedoel maar waar ik op doelde was dat ik graag een ledbar wou kunnen maken die aangeeft hoe hard een fan draait.

Dus als ik ingesteld heb via een slidertje dat Fan1 op 75% draait dat ik bij de ledbarsource zeg: PWM1 en dat de bar dus ook 75% vol is (bijvoorbeeld in volume left modus).

[||||||||--] ofzo :)

Of dat de bar in knightridermodus op 75% snelheid draait.

Hoop ut zo duidelijker is :)
owwwwww je wilt de snelheid aangeven via de PWM... ja die mist (nog) maar komt er ook bij >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
zeg maar: newbie proof >:)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoiets ja.... hahahaahhaha dat is wel een standaard optie, de bar regelen op PWM van een fan (voor als je geen rpm sensor hebt)

Was um alleen vergeten erbij te bakken.... Ben nog niet toe gekomen aan bar-support in de baybus, alleen support voor de leds afzonderlijk zit er al een heel eind in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Wat voor lcd ga je erbij verkopen? Wil alvast een kastje gaan maken waar die dan inpast met m'n nieuwe (nog te kopen) LCD

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SlinkingAnt schreef op 11 oktober 2002 @ 21:33:
Wat voor lcd ga je erbij verkopen? Wil alvast een kastje gaan maken waar die dan inpast met m'n nieuwe (nog te kopen) LCD
Geen ID, ik denk aan 2x20 ofzow met blue backlight.... Maar alleen als ik ze voordelig krijgen kan, want anders lever ik ze zonder display.

Sowieso is het LCD een apart pakket die je kunt kopen of niet (al ik hem als erbij heb als pakket)

Ik wil verschillende paketten gaan maken:

1) PCB
2) AVR
3) overige onderdelen
4) LCD
5) 8x blue led
6) 20x2 LCD

affijn, je kent het lijstje wel zo'n btje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
4) LCD----------------> zijn dit de componenten die nodig zijn om een LCD 6) 20x2 LCD werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Undertaker schreef op 12 oktober 2002 @ 08:48:
4) LCD----------------> zijn dit de componenten die nodig zijn om een LCD 6) 20x2 LCD werkend te krijgen?
Ja, onderdelen + LCD. 2 potmeters, weerstand, headerstripje . Er zit een 16-polige headerstrip op de Xtreme Baybus waar je daarna direct (of via een flatcable) het lcd op aansluit.

weet nog niet of hier weer 2 pakketten van maak, een voor lcd onderdelen en 1 voor lcd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Maar kan de baybus alleen overweg met 2 * 20 LCD's of kan ik ook mijn 4 * 20 er op aansluiten?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alles kan er je kan in de software gewoon instellen hoe groot je lcd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Weet je al hoeveel de AVR zelf gaat kosten? (is tie dan voorgeprogged, of zonder code?) :)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Zeker dit topic nie echt gevolgd?
De AVR is al geprogrammeerd, maar je kan m zelf updaten. Zit een bootblock al in. Prijs is nie bekend bij mij, maar wel erges genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

SlinkingAnt schreef op 12 oktober 2002 @ 16:40:
De AVR is al geprogrammeerd, maar je kan m zelf updaten. Zit een bootblock al in. Prijs is nie bekend bij mij, maar wel erges genoemd.
Wel gevolgd :)

Heb jij em gevolgd? :P Prijs is namelijk nog niet bekend :7 :) (* Nd begint nu toch zelf weer te twijfelen :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 11:47:
alles kan er je kan in de software gewoon instellen hoe groot je lcd is
idd kun je dit gewoon configureren. Getest heb ik alleen op een 16x2, maar 20x2 is vrijwel identiek en ook de 20x4 lijkt sterk. Ik ga ook nog testen op een 16x1, omdat die een nogal "rare" indeling heeft van 2x8 chars.

Vooralsnog ga ik niet elke display kopen om te testen, mocht er een probleem zijn dan is het ff mailen wat het probleem is, dan krijg je een (testversie) van een nieuwe flashfile via je email, je flashed hem en is het probleem daarmee verholpen dan zit die modificatie er in de volgende "echte" update ingebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SlinkingAnt schreef op 12 oktober 2002 @ 16:40:
Dat klopt, elke chip is voorgeprogrammeerd met een bootblock, een flashfile en een defaultset in het EEPROM geheugen. Je kunt de flash file opnieuw flashen via dezelfde seriele kabel als waarmee de baybus normaal gesproken ook communiceert. De bootblock software moet nog worden gemaakt overigens, tot nu toe flash ik de AVR via een programmeerkabel die op een printerpoort wordt aangesloten. De definitieve versie van de pcb zal deze "isp-connector" niet meer hebben en wordt flashen via de seriele kabel gedaan.

De prijs van de AVR zal denk ik ergens tussen de 12-15 euro liggen, in ieder geval ver onder de prijzen van b.v. farnell (waar ik hem zag voor -schrik niet- 26 euro!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE

Op de site http://www.xtremehardware.tk heb ik een dumpje van het nieuwe schema + PCB gezet. Deze PCB zou degene moeten worden die in productie gaat >:)

Navigeer via klikken op de plusjes naar Developments...Xtreme baybus.... En dan Schematic design of PCB design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
Lol, dat msn-venstertje op het tweede schema :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Volges mij is de print ongeveer een kwart kleiner geworden ofzow.
En dat regeltje van If you can read this ...... is ook wel grappig >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mensen die de IC duur vinden. Ik kan ze (misschien is vrij zeker) vrij goedkoop krijgen voor E10P/S(en misschien nog wel beetje goedkoper). Bij conrad kosten ze 16.23euro. Zoek maar op "AT90S8535-8PC" repley overgins niet hier!!! maar stuur me een mailtje @ info_t-mug@planet.nl onder naam -> IC Amtel $GoT naam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t-mug je moet een mega 163 hebben we zijn overgeschakelt op deze avr omdat die meer geheugen heeft als de 8535

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2002 23:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Voor die 40-50 euro heb je dan:

- Schema's en beschrijving
- Een professionele PCB
- Atmel ATmega163-PC8 microcontroller met voorgeprogrammeerde bootloader
en van de site:
New proto pictures finally with working LCD display! Note the switch from AT90S8535 to ATmega163.
Dus dat is niet de goede AVR.

//edit: Ik word langzaam :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 23:03:
t-mug je moet een mega 163 hebben we zijn overgeschakelt op deze avr omdat die meer geheugen heeft als de 8535
Die kost me 13 euro ongeveer...

BTW waarom pakken jullie dan niet meteeen de 103 die heeft dan wel 64 pins en moet je je schema totaal aanpassen maar dan heb je wel 128Kb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 23:16:
[...]

Die kost me 13 euro ongeveer...

BTW waarom pakken jullie dan niet meteeen de 103 die heeft dan wel 64 pins en moet je je schema totaal aanpassen maar dan heb je wel 128Kb
duuuh soldeer jij ff 64 pins op je pcb |:(

Het moet wel bouwbaar en betaalbaar blijven voor de tweaker he

Die 13 euro is ongeveer de prijs die ik krijg via de importeur... veel goedkoper dan dat kun je hem niet krijgen. Maar goed, je KUNT de baybus ook bestellen zonder AVR denk ik.... moet ik nog ff bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 23:57:
[...]

duuuh soldeer jij ff 64 pins op je pcb |:(

Het moet wel bouwbaar en betaalbaar blijven voor de tweaker he

Die 13 euro is ongeveer de prijs die ik krijg via de importeur... veel goedkoper dan dat kun je hem niet krijgen. Maar goed, je KUNT de baybus ook bestellen zonder AVR denk ik.... moet ik nog ff bekijken.
Update! de ICŽs zijn te bestellen voor $9.90

waarom geen 64 pinnetjes solderen dat valt wel mee... solderen is toch leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 11:06:
[...]

Ja, want je hebt wel 64 keer kans dat je je chip oververhit en weg kan gooien :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Demoniac schreef op 15 oktober 2002 @ 11:12:
[...]

Ja, want je hebt wel 64 keer kans dat je je chip oververhit en weg kan gooien :X
daar is ook weer wat op uitgevonden (8> Houdertjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 13:04:
[...]

daar is ook weer wat op uitgevonden (8> Houdertjes :)
zucht.... houdertjes.... WAKE UP :(

Dit is een HOBBYproject... je moet een houder net zo op de PCB monteren als een chip zelf, vaak moeilijker nog. En ALS je een houder vind van TQFP naar pennen ofzo gaat dan wil ik de prijs daarvan NIET weten....

Ik snap ook het hele probleem niet... alles past netjes in een simpele en goedkope mega163 dus WAAROM moeilijk doen en meer geld uitgeven? Dit hele project is gericht op bouwbaarheid en betaalbaarheid!

Als ik uitbreiden wil (Xtreme Baybus II) dan komen daar 2 mega163's op.... meer pinnen, meer proc power, meer slimme I/O, handige software reuse, en mogelijkheden waar ik misselijk van word >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Demoniac schreef op 15 oktober 2002 @ 11:12:
[...]

Niet alleen oververhitten... heb je ooit de spacing gezien van 2 TQFP pinnen... die soldeer je dus gewoon NIET met een standaard soldeerbout. Dan koek je ze al heel snel aan elkaar vast. Met veel moeite kan het met een soldeerstation, maar eigenlijk moet je dan met pasta en fohns in de weer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 14:12:
[...]

Niet alleen oververhitten... heb je ooit de spacing gezien van 2 TQFP pinnen... die soldeer je dus gewoon NIET met een standaard soldeerbout. Dan koek je ze al heel snel aan elkaar vast. Met veel moeite kan het met een soldeerstation, maar eigenlijk moet je dan met pasta en fohns in de weer :'(
Tja... als het zoiets is als solderen aan de chipjes op je mobo dan snap ik wel wat je bedoelt ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Als dat voor de mega 163 is, dan is dat een koopje!!! Waar haal je ze eigenlijk vandaan?? en wanneer kan je ze bestellen? vertel maar gewoon alles wat je weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
--EasY--, hoe ver staat het, ik wordt gek van mijn fans, binnenkort krijg ik mijn LCD en LEDs binnen en is het modding time >:) , plexi wordt nog aangeshaft voor een glowpad en een juiste afbeelding voor mijn window en glowpad uitgezocht.
Waarschijnlijk komt er ook nog een Epox 4G4a+ mobo >:)

Ik wacht vol ongeduld }) })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 16:50:
[...]

Als dat voor de mega 163 is, dan is dat een koopje!!! Waar haal je ze eigenlijk vandaan?? en wanneer kan je ze bestellen? vertel maar gewoon alles wat je weet
Dat is de Mega 163 ik bestel ze in het buitenland maar daar moet ik meer spul hebben dus een bestelling kan wel mee liften (tegen natuurlijk verzent naar jullie voor eigen rekening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK ik wil jullie wel wat ATMega163 40-Pin 8MHz 16kb 8-bit Microcontroller's leveren... Voor de prijs van $ 9.90 en dan nog wat verzendkosten denk dat dat ongever op 11 euro zit... Iemand dat misschien uitrekenen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 22:38:
[...]

Dat is de Mega 163 ik bestel ze in het buitenland maar daar moet ik meer spul hebben dus een bestelling kan wel mee liften (tegen natuurlijk verzent naar jullie voor eigen rekening)
He, hebben ze daar ook de kleinere avr's ? Die dingen zoek ik namelijk en hier in nederland vind ik ze (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 23:16:
[...]

He, hebben ze daar ook de kleinere avr's ? Die dingen zoek ik namelijk en hier in nederland vind ik ze (nog) niet.
nope hebben ze niet zo te zien :(

Mocht Easy OIA intresse hebben voor die dingetjes ik kan ze mee bestellen maar wees er dan bij voor morgen! (dus morgenavond tot 9 uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 23:42:
[...]

nope hebben ze niet zo te zien :(

Mocht Easy OIA intresse hebben voor die dingetjes ik kan ze mee bestellen maar wees er dan bij voor morgen! (dus morgenavond tot 9 uur)
Duuuh, ik kan ze krijgen, zoals al vele malen gezegd, voor 10-13 euro. Bij grotere aantallen zakt deze prijs zelfs nog verder (maar het is de vraag of die afname gehaald wordt). De 100 stuks prijs ligt ergens bij de 8 euro >:)

Juist omdat meer bestellen == goedkoper, vraag ik me af of ik de Xtreme Baybus wel zonder AVR ga leveren. Dit maakt de rest nl. weer duurder. Dus als je nu 1 euro bespaart op de AVR, en de rest van de componenten kosten 4 euro meer, dan helpt dat niet echt :'(

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2002 07:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 23:16:
[...]

Met de bestelling meeliftend kan ik ALLE Atmel AVR's krijgen... Wat zoek je, de ATmega8 ofzo? Die kost een euro of 6 - 7 btw (by the way, niet btw dus :P ) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Undertaker schreef op 15 oktober 2002 @ 21:30:
--EasY--, hoe ver staat het, ik wordt gek van mijn fans, binnenkort krijg ik mijn LCD en LEDs binnen en is het modding time >:) , plexi wordt nog aangeshaft voor een glowpad en een juiste afbeelding voor mijn window en glowpad uitgezocht.
Waarschijnlijk komt er ook nog een Epox 4G4a+ mobo >:)

Ik wacht vol ongeduld }) })
Okeey, nog eens een statusupdate dan..... Het gaat goed >:)

De fan regeling loopt goed, al heb ik wat moeite om vooral de kleinere fans ook daadwerkelijk heel traag te krijgen (b.v. videokaart fans), omdat de elco die de "piep" van de PWM dempt genoeg capaciteit heeft om de fan lang(er) te laten lopen zodat het effectieve toerental toeneemt. Wellicht moet je dus kiezen voor een kleinere elco bij kleinere fans. Dit is een nadelig effect van de goedkope uitgangstrap (anders moet ik gaan werken met zeer grote spoelen). Maar Veffectief is zelfs dan een volt of 6, dus wel voldoende laag om hem al goed te temperen >:)

Ook de RPM meting werkt nu. Ik kan deze nu ook al "realtime" in het configtool zien staan. Op het proto zit nog geen multiplexer IC, dus ik kan maar van EEN fan in het systeem de RPM meten. Op de definitieve PCB is dat opgelost.

Voor harddisk activity geld hetzelfde. Event counting kan hij nog niet (dus meer activiteit aangeven als de harddisk led vaker van uit-naar-aan of andersom gaat), alleen "real load" meting zit er in (dan sampled de baybus 100x per seconde en afhankelijk hoevaak deze een "actief" ziet wordt de activity bepaald). Deze RealLoad meting is sowieso een betere loadmeting als het EventCounting systeem (wat de meeste knightrider-achtige dingen gebruiken). Het event counting systeem wordt er nog wel bijgezet hoor, is weinig werk. Vooral nodig als je deze inputs gebruiken gaat voor flowmeting (in een watergekoeld systeem).

De tempsensoren doen het nu ook goed, ik wil alleen nog testen om in plaats van analog VCC als Vreferentie niet de +5V van de PC te nemen maar de interne 2,56 [V] referentie van de AVR zelf. Dit omdat zodra de +5V van de PC schommelt (en dat kan vooral als je voeding wat krap bemeten is) de gemeten temperaturen ook meeschommelen. Ik heb het getest, en als ik de +5V van 4.85 naar 5.20 regel, gaat de sensor zo'n 4 graden meelopen, en dat vind ik niet echt acceptabel. Meetnauwkeurigheid heb ik gelimiteerd op +- 0,5 graden, vandaar....

Al met al heb ik niet veel onbekende of openstaande punten meer... Dat betekent dat er binnenkort begonnen kan worden met "the allmighty bestelactie" !!! Als ik nog tijd vind voor de Xtreme LEDbar te maken gaat die ook gelijk de bestelactie in, gezamelijke inkoop is voordeligere inkoop :9 . Helaas heb ik niet echt tijd "over" daarvoor, en ik heb altijd vooropgesteld dat de Xtreme Baybus niet mag "lijden" onder de Xtreme LEDbar......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Die verandering van de referentie-spanning is op zich wel gewenst... mijn voeding wil nog wel eens schommelen (300 W voor een AMD T-Bird 1400 @ 1.95 volt >:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Demoniac schreef op 16 oktober 2002 @ 09:02:
Die verandering van de referentie-spanning is op zich wel gewenst... mijn voeding wil nog wel eens schommelen (300 W voor een AMD T-Bird 1400 @ 1.95 volt >:))
Ja precies, bij mij schommelt b.v. de +12V heel erg... Als mijn PC het "druk" krijg hoor ik mijn fans harder gaan lopen omdat de voeding opregeld (AMD XP 1600+, GF3ti200 en standaard 300W voeding). Ik kan me best voorstellen dat er voedingen zijn die terugregelen op de 3.3V (als ze dat al niet allemaal doen), zodat de +5V vrolijk gaat wapperen bij varierende belasting. Wel een ID, meet de +12V en leidt daaruit je CPU load af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 09:20:
[...]

Ja precies, bij mij schommelt b.v. de +12V heel erg... Als mijn PC het "druk" krijg hoor ik mijn fans harder gaan lopen omdat de voeding opregeld (AMD XP 1600+, GF3ti200 en standaard 300W voeding). Ik kan me best voorstellen dat er voedingen zijn die terugregelen op de 3.3V (als ze dat al niet allemaal doen), zodat de +5V vrolijk gaat wapperen bij varierende belasting. Wel een ID, meet de +12V en leidt daaruit je CPU load af :P
:o LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sjit

Gisteren is mijn PC overleden :( Ik denk dat het mainboard (Epox 8KHA+) de geest gegeven heeft |:(

Ik zal jullie dus moeten vragen om nog enig geduld... heb nog wel een "backup" PC (mijn servertje) maar dat is een P1/166mmx met 96Mb ram en W2K erop :r

Dus CADded kan ik wel vergeten.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Suxorz...
Nouja, voor zo'n mooi project kunnen we (ik iig wel) nog wel wat extra geduld opbrengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Demoniac schreef op 17 oktober 2002 @ 14:44:
Suxorz...
Nouja, voor zo'n mooi project kunnen we (ik iig wel) nog wel wat extra geduld opbrengen :)
Mja, ze gaan eerst kijken of het mobo echt defect is, dan gaan ze hem opsturen naar Epox |:(

Hoe lang gaat DAT wel weer niet duren :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Mag je je ondertitel wel ff aanpassen.
Wel goed klote btw, nog een geluk dat je HD niet gecrashed is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
waar gaat dit topic nou precies over? (sorry, maar heb geen zin om 26 pagina's door te lezen). Een baybus (zover was ik al :P), maar wat zit er allemaal bij en wat kan je er allemaal mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gered!!!! Ik had nog zo de RAMmetjes een voor een geplaatst om te kijken of het een RAM probleem was, maar het probleem bleef.... Vanavond herhaald, en nu loopt mijn PC weer hoiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!! Welliswaar met 256Mb ipv 512Mb, maar dat mag de pret niet drukken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Ow het is een 8KHA+ he? Ik heb zelf ook zo'n ding, en het zelfde probleem gehad (geheugen werd niet herkend)
Gewoon met grof geweld er in rammen, schijnt vaak te helpen... blijkbaar zijn die bordjes masochistisch? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Demoniac schreef op 17 oktober 2002 @ 22:36:
Ow het is een 8KHA+ he? Ik heb zelf ook zo'n ding, en het zelfde probleem gehad (geheugen werd niet herkend)
Gewoon met grof geweld er in rammen, schijnt vaak te helpen... blijkbaar zijn die bordjes masochistisch? >:)
Hmmm na gisteravond de hele avond goed te hebben kunnen werken, was het aan het einde van de avond alweer mis... Mijn PC wil nog steeds niet dus, zal het nog eens proberen met een vuisthamertje... maar anders wordt het toch Epoxje naar de leverancier terug :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

[...]

T-Mug, check je mail :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ND schreef op 18 oktober 2002 @ 09:01:
[...]

T-Mug, check je mail :)
nope chek jou mail! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gezellig hier ;)

Mini updatetje dan maar... er wordt toch gekicked bij het leven... Zijdeling (via "de mooiste knopjes inkoop") heb ik toch nog een feature erbij gevonden: Ik kan de Xtreme Baybus nu ook zo configureren zodat de pushbuttons werken als een toggle switch. Hiermee kun je dan je CCFL b.v. aan en uitschakelen (het scahakelen doe je dan direct op een FAN output of via een relais). Dus 1x drukken->CCFL aan, nog een x drukken CCFL weer uit :9

Ook natuurlijk een startup default >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Easy, wat is nou eigenlijk het verschil tussen met bootlock en zelf ISP programmeren? Is dat eerste dat de IC zichzelf kan flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ND schreef op 18 oktober 2002 @ 12:52:
Easy, wat is nou eigenlijk het verschil tussen met bootlock en zelf ISP programmeren? Is dat eerste dat de IC zichzelf kan flashen?
Juist, via ISP sluit je een aparte kabel aan op de SPI bus van de micro en schiet je de hele flash en EEPROM.

Via de bootloader kun je de AVR opstarten, daarna de hele flash wissen BEHALVE de bootloader, en daarna via b.v. de gewone seriële poort de flash (her)flashen. Dus dan heb je geen aparte programmeerkabel meer nodig, tenminste niet als je de AVR via mij besteld (ik prog de bootloader er in dan). Natuurlijk komt de bootloader zelf ook als hex file beschikbaar zodat je via een aparte programmer (zelf te maken m.b.v. een printerpoort kabel, een stukje gaatjesprint en 5 weerstanden) alsnog ook eigen gekochte AVRren gebruiken kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 11:19:
Gezellig hier ;)

Mini updatetje dan maar... er wordt toch gekicked bij het leven... Zijdeling (via "de mooiste knopjes inkoop") heb ik toch nog een feature erbij gevonden: Ik kan de Xtreme Baybus nu ook zo configureren zodat de pushbuttons werken als een toggle switch. Hiermee kun je dan je CCFL b.v. aan en uitschakelen (het scahakelen doe je dan direct op een FAN output of via een relais). Dus 1x drukken->CCFL aan, nog een x drukken CCFL weer uit :9

Ook natuurlijk een startup default >:)
Mooi :9
Maar is dit dat in de software per knopje in te stellen? Zou weer erg lekker zijn :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Demoniac schreef op 18 oktober 2002 @ 13:34:
[...]

Mooi :9
Maar is dit dat in de software per knopje in te stellen? Zou weer erg lekker zijn :9~
Jep... tis nu zo bedacht: De switch heeft sowieso een NO/NC setting. Daar blijf ik af, ook in toggle mode. Maar de FAN module (wordt mogelijk de PWM module) heeft een optie of het relay active low of active high is. En daarmee wordt de default state bepaald. Per default is de toggle switch altijd UIT, en wil je toch je CCFL aan hebben @ startup dan kies je voor een active-low output bijvoorbeeld terwijl hij eigenlijk active-high is (of andersom natuurlijk afhankelijk van je aansturing erachter) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben ook bezig met mun plexie buis om te kijken hoe ik hemmoet afsluiten aan de onderkant ... alleen mun buis is 10 cm bij 30
word dus 10 bij 10 ofzo hehe

hij word vast nie zow mooi als de jouwe
kijk vanaaf wel naar het filmpje want hiero op stage draait ut nie

Keep Up The Good Work ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 04:43:
ben ook bezig met mun plexie buis om te kijken hoe ik hemmoet afsluiten aan de onderkant ... alleen mun buis is 10 cm bij 30
word dus 10 bij 10 ofzo hehe

hij word vast nie zow mooi als de jouwe
kijk vanaaf wel naar het filmpje want hiero op stage draait ut nie

Keep Up The Good Work ;)
Mis ik hier iets? Of gaat het over een CCFL in een waterreservoir???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SlinkingAnt schreef op 19 oktober 2002 @ 12:05:
[...]

Mis ik hier iets? Of gaat het over een CCFL in een waterreservoir???
In het foute topic gepost denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Easy, als je alle avr's mee kunt laten liften op je bestelling, dan wil ik er ook wel een aantal bestellen en dan mag je natuurlijk als je wilt wel een bijdrage houden voor de moeite.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-DarkShadow- schreef op 19 oktober 2002 @ 20:11:
Easy, als je alle avr's mee kunt laten liften op je bestelling, dan wil ik er ook wel een aantal bestellen en dan mag je natuurlijk als je wilt wel een bijdrage houden voor de moeite.
Ja, waar ik ze bestel zijn ze sowieso goedkoper als bij Conrad, Farnell etc. etc. Als ik de [IA] start van de Xtreme Baybus en misschien de Xtreme LED, zal ik zeker ruimte houden voor losse AVR bestellingen. Het liefst zo min mogelijk types, ook hier strength in numbers. Stel b.v. er is interesse in een 8pins AVR, dan moeten we proberen eentje te vinden die iedereen wel nuttig vind. Ik kan me voorstellen dat ik b.v. een tiny, een 20-pinners à la AT90S2313, een kleine snelle mega à la ATmega8-16PC en natuurlijk ATmega163's los.... dat is denk ik al een heel goede greep.... Als er veel interesse is voor AVRren is het misschien handig een apart topic te openen "[EL][POLL]Welke AVRren zijn handig om te hebben" ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Easy > De programmeer kabel dat je mij liet zien is zonder voeding, haal jij gewoon de voeding voor je Atmel uit de molex? Volstaat voor het programmeren 5V aan + en GND aan de min, of moet er nog wat extra bij? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ND schreef op 21 oktober 2002 @ 12:04:
Easy > De programmeer kabel dat je mij liet zien is zonder voeding, haal jij gewoon de voeding voor je Atmel uit de molex? Volstaat voor het programmeren 5V aan + en GND aan de min, of moet er nog wat extra bij? :)
Niets extra's... op de 6 pins programmeer connector zit ook een +5V, maar tot nu toe programmeer ik gewoon met de +5V van de isp-connector loshangend, de molex voorziet hem van spanning. Een AVR heeft buiten de +5V geen andere spanning nodig voor ISP programmeren, hij heeft een interne 5->12V converter voor de benodigde (12V) flash spanning.

Binnenkort vervalt trouwens die hele isp-connector; ik kan dan gewoon naar de Xtreme Baybus een serieel commando sturen, waarna de bootloader code start en ik een nieuwe HEXfile via de seriële poort kan uploaden en flashen.... Dat gaat dan via de ATmega bootloader optie >:) Dus geen gerommel meer met isp-connectoren die je moet aansluiten voor een flash 8)

edit:
heey 666e post >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 12:21:
[...]

Niets extra's... op de 6 pins programmeer connector zit ook een +5V, maar tot nu toe programmeer ik gewoon met de +5V van de isp-connector loshangend, de molex voorziet hem van spanning. Een AVR heeft buiten de +5V geen andere spanning nodig voor ISP programmeren, hij heeft een interne 5->12V converter voor de benodigde (12V) flash spanning.

Binnenkort vervalt trouwens die hele isp-connector; ik kan dan gewoon naar de Xtreme Baybus een serieel commando sturen, waarna de bootloader code start en ik een nieuwe HEXfile via de seriële poort kan uploaden en flashen.... Dat gaat dan via de ATmega bootloader optie >:) Dus geen gerommel meer met isp-connectoren die je moet aansluiten voor een flash 8)

edit:
heey 666e post >:)
Aha, maar de printeroort kan gewon genoeg spanning afgeven dus?

Stel je hebt een waarde 02h, en je wilt deze opslaan, dus als je de volgende keer de controller opstart, dat je deze waarde weer kan ophalen, waar word deze nou bewaard? In je EEPROM toch? :? Hiervoor heb je toch geen bootblock nodig? :7

Kun je met de eerste versie van je baybus ook een Grafische LCD aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ND schreef op 21 oktober 2002 @ 12:59:
[...]

Aha, maar de printeroort kan gewon genoeg spanning afgeven dus?
JA dat kan, ik heb ooit een printerpoort kabel met een stukje gaatjesprint met daarop een IC-voetje gemaakt (AT90S2313 programmer). Toen nog 4 lijnen die "1" waren van de printerpoort via 4 diodes gekoppeld. Met z'n vieren geven ze ZEKER genoeg vermogen af, veel printerpoorten trekken het al op een enkele lijn. De spanning valt dan wel naar +-4.3volt, maar een AVR kan daar wel tegen. Anders moet je 4x b.v. een bat85 gebruiken (lowdrop diode)
Stel je hebt een waarde 02h, en je wilt deze opslaan, dus als je de volgende keer de controller opstart, dat je deze waarde weer kan ophalen, waar word deze nou bewaard? In je EEPROM toch? :? Hiervoor heb je toch geen bootblock nodig? :7
Inderdaad, alle configuratie data staat in EEPROM. die kun je minimaal 100.000x beschrijven, en bevat gegevens over je LCD type, fan snelheden, temperatuursensorinstellingen, LED instellingen enz enz enz. Eigenlijk alles wat je met het config tool instellen kan gaat de EEPROM in.

Maar stel dat je een nieuwe AVR software versie wilt, bijvoorbeeld omdat ik er support ingezet heb voor een groter LCD ofzo. Dat is dus programma code die IN de AVR loopt. En DIE zit dus in het flash geheugen. En omdat je moeilijk een stuk geheugen kunt herprogrammeren van waaruit je OOK de programmeersoftware draait, is het bootbolck uitgevonden. Die wordt bij een flash erase en dergelijke dus NIET gewist.
Kun je met de eerste versie van je baybus ook een Grafische LCD aansluiten?
Daar kan ik heel kort over zijn: Nee. Er zijn wel plannen om dit in de Xtreme Baybus II te gaan ondersteunen. Er is daarin meer ruimte voor extra's, en wellicht ook een snellere interface naar de PC (ik denk naast serieel ook USB). Maar zelfs dan nog.... Er blijven een behoorlijk aantal grafische controllers volgens mij. Als ik tijd heb ga ik (in de V2) er zeker wel support voor inbouwen, maar ja ik zie het ook niet zitten om 10 types LCD te gaan kopen voor het testwerk, datasheets uitpluizen.... :'( Misschien zijn er wel bestaande sources voor enkele controllers... het is nu in ieder geval niet mijn 1e prioriteit. Ik heb hier b.v. zelf nog een grafisch LCD liggen met een dubbele HD61202 controller erop (192x64 pixels), die wil ik nog wel eens gaan interfacen... Heb geen idee of dat type gangbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Denk dat de meeste hier nu met een SED 1330 zitten uit die inkoopactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 22:06:
[...]

Ja, waar ik ze bestel zijn ze sowieso goedkoper als bij Conrad, Farnell etc. etc. Als ik de [IA] start van de Xtreme Baybus en misschien de Xtreme LED, zal ik zeker ruimte houden voor losse AVR bestellingen. Het liefst zo min mogelijk types, ook hier strength in numbers. Stel b.v. er is interesse in een 8pins AVR, dan moeten we proberen eentje te vinden die iedereen wel nuttig vind. Ik kan me voorstellen dat ik b.v. een tiny, een 20-pinners à la AT90S2313, een kleine snelle mega à la ATmega8-16PC en natuurlijk ATmega163's los.... dat is denk ik al een heel goede greep.... Als er veel interesse is voor AVRren is het misschien handig een apart topic te openen "[EL][POLL]Welke AVRren zijn handig om te hebben" ofzo?
(wat minder reacties van mij de laatste tijd, heb het even wat drukker, tja)

Maare, ik zit vol ideeen die kleine micro's kunnen gebruiken, alleen heb ik meer ideeen dan tijd. Ik denk dat ik het bij twee 163's zal laten. Misschien veel te groot vor de toepassing, maar wel lekker universeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Easy > Thanks voor de uitleg! :) Waarom is voor de programma code flash geheugen gekozen, en niet eeprom?

Dan nog 1 ding, als je geheugen tekort hebt, dan kun je toch een extra geheugen IC bijplaatsen, maar hoe kun je dan met heeeeeel weinig aansluitingen de verschillende adres plaatsen en/of register van het extra geheugen benaderen? Als dit niet TE ingewikkeld was, waarom had je dan niet voor zo'n extra geheugen IC gekozen ipv een nieuwe AVRtje? (of kost het evenveel zodat een grotere AVR makkelijker is? :7)

Voor het grafische lcd, Misschien dat je in versie 2 een beetje normale "interface" kan maken voor de grafische lcd, dus diegene die een grafische lcd willen aansluiten zullen dan zelf moeten zoeken/ontwerpen naar een schakeling wat tussen de lcd controller en jouw Xtrem Baybus interface zit? Of als je het makkelijker wilt hebben, en er toch verbinding is met je pc, dat je deze dan gewoon serieel/parralel/usb op je PC aansluit, en via je Xtreme Config tool koppelt. Tis maar een idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ND schreef op 21 oktober 2002 @ 23:19:
Easy > Thanks voor de uitleg! :) Waarom is voor de programma code flash geheugen gekozen, en niet eeprom?
Het is niet een kwestie van kiezen... eerder van wat Atmel in zijn chippies stopt >:)

Het probleem van EEPROM is dat het slechts zeer traag schrijft... Echt bedoelt voor kleinere operaties, wat onhandiger voor programmageheugen....
Dan nog 1 ding, als je geheugen tekort hebt, dan kun je toch een extra geheugen IC bijplaatsen, maar hoe kun je dan met heeeeeel weinig aansluitingen de verschillende adres plaatsen en/of register van het extra geheugen benaderen?
Geheugen bijplaatsen is geen optie. Je moet dan heel veel I/O opofferen aan een externe flashROM b.v. Bovendien is het altijd VEEL goedkoper om dan een "dikkere" Atmel te gebruiken.
Als dit niet TE ingewikkeld was, waarom had je dan niet voor zo'n extra geheugen IC gekozen ipv een nieuwe AVRtje? (of kost het evenveel zodat een grotere AVR makkelijker is? :7)
We hebben het nu over de Xtreme Baybus II he, die bestaat alleen maar in mijn hoofd nog... de versie 1 gaat eerst gebouwd worden, de versie 2 zal nog lange tijd op zich laten wachten denk ik.

Een tweede AVR heeft ZO VEEL voordelen... Je hebt ineens DUBBEL I/O, alle poorten dubbel (dubbele UART etc.), en dubbele rekencapaciteit. De software kan ik gewoon "verdelen" over beide AVRren en dan is het aantal kanalen simpel uit te breiden.
Voor het grafische lcd, Misschien dat je in versie 2 een beetje normale "interface" kan maken voor de grafische lcd, dus diegene die een grafische lcd willen aansluiten zullen dan zelf moeten zoeken/ontwerpen naar een schakeling wat tussen de lcd controller en jouw Xtrem Baybus interface zit? Of als je het makkelijker wilt hebben, en er toch verbinding is met je pc, dat je deze dan gewoon serieel/parralel/usb op je PC aansluit, en via je Xtreme Config tool koppelt. Tis maar een idee :)
Mja, ik kan natuurlijk een poort beschikbaar stellen van 8 bits, met 3 controle lijnen. Meestal is dat voldoende. Daarna zou de AVR een soort "byte reeksen" in EEPROM moeten hebben staan waarmee INIT, CLR en dergelijke wordt aangeroepen. Ook om karakters op het scherm te zetten (dan neem ik aan dat er wel een char. generator in de LCD controller zit). Daarnaast codereeksen die b.v. op een X,Y coordinaat een puntje kunnen tekenen. Daarna *zou* de Xtreme Baybus II in staat moeten zijn om zelfstandig lijnen en grafieken te tekenen, hij heeft dan immers de codereeksen voor dat specifieke display.... Hmph zal nog een hele toer worden, maar zoiets zie ik wel zitten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MINI POLL

Ik kreeg van een medetweaker hier op het forum een vraag of het niet leuk zou zijn om de Xtreme Baybus ook in SMD uitvoering te maken. Het gaat dan om een dubbelzijdige PCB met aan beide zijden componenten, en het idee zou zijn Zo klein mogelijk

Wel molexen erop, 5x staand, met componenten dubbelzijdig. Ik denk dat de hele Xtreme Baybus dan op een PCB zou passen van ongeveer 50x50mm (5x5 cm ja). Let wel: solderen is een echt PRIEGELWERK, resultaat wel 1337 denk ik 8)

Het zou dan gaan om de bestelling van alleen de PCB, mogelijk ook de ATmega163 in SMD uitvoering. Al het SMd weerstanden grut enzo zou je dan wel zelf moeten regelen, want ik neem aan dat de heren (en dames?) SMD bouwers ruime ervaring hebben.

WIE zou er interesse hebben in een SMD uiitvoering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
ff een polletje gemaakt!

Poll: Wel of geen SMD uitvoering Xtreme Baybus
Ja, lijkt me handig (klein)
Nee, veel te veel gepriegel

Om de laatste stand te zien moet je ff op F5 rammen :7

Afbeeldingslocatie: http://www.dubbelf.com/poll/img.php?pollid=5861&var=.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:59

Wizardtm

>>> H20 <<<

Wel gaaf als er een smd uitvoering komt. als je dan met een beetje gangbaar tekenpakket de layout hebt gemaakt en de pcb voorziet van zgn. fiducials dan zou je het geheel zelfs op een professionele productielijn kunnen produceren :)

mocht het ooit zover komen dat je de "Xtreme baybus" in grotere aantallen zou willen maken meldt het dan, misschien kan ik dan wat regelen ;)

Werken? Dat doe ik morgen wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Als iemand anders 'm soldeert wil ik wel een SMD-uitvoering, maar zelf solderen durf ik echt niet... Zero ervaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat wel wat worden zie ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misgien kan je twee opties maken! smd en gewoon! als je van de gewone pcb 75 en van de smd 25 laat maken ofzo dan komt dat best op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 21:17:
misgien kan je twee opties maken! smd en gewoon! als je van de gewone pcb 75 en van de smd 25 laat maken ofzo dan komt dat best op!
Wees realistisch, het ontwikkelen van 2 printjes kost meer tijd. Er moeten meer verschillende onderdelen gekocht worden, dus duurder, vooral de SMD variant (of prijzen lager van smd-zooi?) Kijk ook naar de uitslag, 11 voor, en 2 tegen. En ruimtewinst zal je er op maken? Weegt dat op tegen de nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
SMD lijkt me echt over the top. Zoals ie nu is is ie klein zat, en voor iedereen geschikt zo ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me ook duidelijk inderdaad. Geen SMD uitvoering dus, ik wil best wel een SMD pcb maken voor de echte die-hards, maar dat is dan pas NA de inkoopactie van de "normale" versie en de kosten per PCB zullen vanwege de kleine oplage denk ik hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En wederom is er een stap genomen dichter naar de bestel actie:

De A/D ingangen kunnen daadwerkelijk zowel via de interne referentie van 2.56V, alsook tegen de +5V refereren. Dit is nu in de configuratie software instelbaar >:)

Voordeel van +5V als ref. is de grotere stroom die je op de ntc/weerstands delers kan trekken zonder dat de spanning instort, nadeel is dat deze spanning varieert in je PC;
Voordeel van de +2.56V als ref. is de precisie; geen schommelende temperatuurmetingen als je +5V schommelt; nadeel is de stroom die geleverd kan worden door deze bron; vandaar dat je in dit geval hoogohmige (100k@25 graden of hoger) NTC/PTC's moet nemen omdat anders je referentiespanning in elkaar zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals een UPDATE

De website is vernieuwd! Kijk maar eens op http://www.xtremehardware.tk

Deze website heb ik niet zelf gemaakt, maar is voor mij gedaan (anders was het er noooit van gekomen). Bedankt Freerk! Klasse!

Edit: Via de dot.tk site loopt het toch niet lekker, dus in ieder geval voorlopig is het slimmer om via http://www.xs4all.nl/~kruimpie te kijken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE!

Het flashtool voor windows is klaar! Met dit tool kun je nieuwe softwareversies in de Xtreme Baybus schieten zonder extra programmeerkabel. Ziehier een screenshot (sorry voor de JPG, geen PNG converter bijdehand):

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/images/FlashTool.jpg

Het leuke is dat als een flash mocht failen, en de baybus niet meer booten wil, je de FlashROM alsnog kunt redden met een slimme truuk (zie pic) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Errug vet :)
Hopelijk is ie snel klaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alweer een UPDATE

Ik heb net mijn delta 60HP fan van mijn cpu getrokken en daar een ouwe op teruggeschroefd. De Delta60HP aan de baybus... en gelijk netjes regelen :9

Met de nieuwe PWM brug kan ik de fan regelen van +5V tot +12V en UIT. Ook de toerenmeting liep direct als een zonnetje, terwijl de fan gewoon PWM geregeld is. De FET die het geheel stuurt op een continue 300mA wordt niet eens voelbaar warm >:)

Al met al weer een stap dichterbij de inkoopactie })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07-2024

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Dit begint er toch wel heel errug op te gaan lijken Easy. Keep on impressin' me >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beun_de_Haas schreef op 06 november 2002 @ 21:55:
Dit begint er toch wel heel errug op te gaan lijken Easy. Keep on impressin' me >:)
Is goed... ik ga nu ff een lange draad uit mijn pc halen om daarmee de HDD activity te testen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Wij w88 gespannen af!!
(tijd voor een filmpje?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Hmmm, ik zit hier met een stapel onderdelen om zelf een PWM-baybus te maken (heel simpel met een potmeter en een 555-timer, Easy kent het schema wel ;)) maar ik denk dat ik nog even wacht met in elkaar zetten... kan ik die onderdelen voor de X-Bus gaan gebruiken (heb ik ook meteen een doel voor m'n LCD :9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07-2024

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

kweet niet of dit in het verleden al is gevraagd, maar is het ook mogelijk om de Xtreme baybus op een grafische lcd aan te sluiten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Ja is al gevraagd, wordt door de extreme baybus v 1 NIET ondersteunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En nog meer nieuws: De activity inputs werken ook :9

ik kijk nu mee in het configtool naar een progressbar die de activity van mijn raid0 array aangeeft... Ook kan ik al de hdd activity linken aan een LED. Hoe meer activity, hoe feller de LED brand. Dus geen geflits, maar de led gaat rustig feller en minder fel afhankelijk van de activity....

Nu alleen de bootloader nog perfectioneren en dan wordt het langzaamaan tijd voor de prijsaanvraag van de parts :9 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Cool Easy! :), wanneer kunnen we weer nieuwe pics verwachten?

off topic : voor welke Device heb je gekozen in Pony Prog? Ik kan niet uit een AT Mega 163 kiezen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Easy, xtreme baybus stuurde toch zelf de LCD aan? dus via de print van xtreme baybus en niet via nog een andere com/printer poort?
en hmmmm deze baybus ondersteund welke formaten? Allen behalve grafische?

http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=156 << inkoopactie voor lcd'tjes tot 1-1-2003 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ND schreef op 07 november 2002 @ 16:06:
Cool Easy! :), wanneer kunnen we weer nieuwe pics verwachten?
uhmmmm pics waarvan? Er is niet zo bar veel verandert meer in hardware-land...
off topic : voor welke Device heb je gekozen in Pony Prog? Ik kan niet uit een AT Mega 163 kiezen......
Ff een nieuwe versie downloaden... Ik gebruik v2.10 ofzo en die ondersteunt de mega163 gewoon. Maar voor de Xtreme Baybus ga je die niet meer nodig hebben, ik zet daar een bootloader in. Oftewel via de seriële poort de flash van de mega163 opnieuw flashen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 19:27:
Easy, xtreme baybus stuurde toch zelf de LCD aan? dus via de print van xtreme baybus en niet via nog een andere com/printer poort?
en hmmmm deze baybus ondersteund welke formaten? Allen behalve grafische?

http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=156 << inkoopactie voor lcd'tjes tot 1-1-2003 :)
Ja, de baybus stuurt het LCD òf zelf aan, òf de PC via de seriele kabel. Je kunt teksten inclusief te displayen meetwaardes, page changes enz enz in EEPROM programmeren in de baybus, en automatisch laten "afspelen". Je kunt ook gewoon seriële data naar de baybus sturen die direct op het LCD terecht komen.

De Xtreme Baybus ondersteunt ALLEEN alphanumerieke LCDs met de bekende Hitachi (compatibele) chipset. Grafische LCDs gaan misschien ondersteund worden in de Xtreme Baybus II, maar dat is toekomstmuziek...

offtopic:
Het blijft tegenzitten met mijn PC... was er laatst een 256Mb DDR geheugen stuk, nu weer doet een van mijn 2 IBM 60GXP harddisks NJIJIP-TIK NJIJIP-TIK NJIJIP-TIK.... Het bekende "ruil hem maar om" geluid van IBM :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 21:27:
[...]
offtopic:
Het blijft tegenzitten met mijn PC... was er laatst een 256Mb DDR geheugen stuk, nu weer doet een van mijn 2 IBM 60GXP harddisks NJIJIP-TIK NJIJIP-TIK NJIJIP-TIK.... Het bekende "ruil hem maar om" geluid van IBM :'(
Blijft wel tegenzitten hè? Wees blij dat je niet in Raid 1 (of was t 0) draait, dan was je alles pleitte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SlinkingAnt schreef op 07 november 2002 @ 21:41:
[...]

Blijft wel tegenzitten hè? Wees blij dat je niet in Raid 1 (of was t 0) draait, dan was je alles pleitte!
Ik werk(te) in RAID0. Als ik mijn pc op zijn kant zet lopen de disks nog wel. Ik heb naast de 2x40Gb raid0 ook nog een removable 80Gb maxtor. Ik ga nu proberen om de RAID0 array te ghosten naar de 80Gb single drive, hopen dat ik die dan geboot krijg dan fiets ik vrolijk verder op 1 disk >:)

probleem is alleen weer dat de 1x80Gb NET iets kleiner is dan de 2x40Gb in RAID0... dus ghost kan dat weer niet aan :r

Ziet ernaar uit dat ik per partitie moet gaan ghosten :'( wat een ellende....

En dan te bedenken dat die hele PC nog geen jaar oud is |:(
Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste