[EL] Xtreme Baybus: De hardware

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste
Acties:
  • 2.720 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35245

Topicstarter
Omdat het software draadje zo vol stond met hardware zaken, wil ik hierbij een nieuwe hardware draad openen voor de Xtreme baybus.

De hardware (schema + PCB) tot zover is te bewonderen op http://www.xs4all.nl/~kruimpie

Ondertussen alweer aan het licht gekomen dat de BC547 torren voor de n-channel schakel FETS eruit kunnen, en dat de reset-condensator op de AVR naar ground moet ipv VCC... Wie heeft er nog verdere opmerkingen/tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06-2024
<jpeg politie>Ja, doe es plaatje opslaan als png en niet als jpeg :P</jpeg politie>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 16 maart 2002 21:21 schreef Nexxennium het volgende:
<jpeg politie>Ja, doe es plaatje opslaan als png en niet als jpeg :P</jpeg politie>
Uhm plaatje... jpeg... png???

Waar gaat dit over.... en WAT is png?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48454

Sorry, ik ben een vette n00b maar... Wat is een baybus? (Ik weet wel het een en ander af van electronica maar hier kan ik ff niet achter komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17
Op zaterdag 16 maart 2002 21:28 schreef IconOS het volgende:
Sorry, ik ben een vette n00b maar... Wat is een baybus? (Ik weet wel het een en ander af van electronica maar hier kan ik ff niet achter komen)
gebruik de search.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Die schema's van de hardware die je online hebt gezet zijn nu als jpeg opgeslagen. Aangezien jpeg hier niet voor bedoelt is ziet het vies uit en het is groter dan nodig. Mensen, jpeg is niet heilig!

Voor zulke lineart kun je veel beter PNG gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De bedoeling is dat dit ding in je pc gebouwd wordt en fans kan aansturen op toeren, temperaturen meten enz enz. heeft ook een eigen LCD displaytje en LEDs enzo....zie mijn site voor meer details!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43390

Op zaterdag 16 maart 2002 21:25 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Uhm plaatje... jpeg... png???

Waar gaat dit over.... en WAT is png?
jpeg) joint picture expert group-formaat: plaatje als bitmap [bmp, wie kent het niet?] maar dan lelijker en veel minder bestandsgrootte. dat komt allemaal door compressie, en de kwalitiet gaat vrij hard achteruit.

png) p...(?) n...(?) graphic: plaatje als bitmap maar kleiner en geen kwaliteitsverlies. de compressie is nl. niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ahaaaaaaa... Als nexxenium nou eens duidelijk zegt wattie wil: b.v. een GIFje van de schema's enzo? GIF is niet lossy... Maar voorlopig vind ik de jpegs al groot zat, en goed leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doogie
  • Niet online
png) p...(?) n...(?) graphic
Portable Network Graphics, bekend van Fireworks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus hij bedoelt eigenlijk dat notepad is afgekeurd als homepage editor >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Op zaterdag 16 maart 2002 21:34 schreef --EasY-- het volgende:
Ahaaaaaaa... Als nexxenium nou eens duidelijk zegt wattie wil: b.v. een GIFje van de schema's enzo? GIF is niet lossy... Maar voorlopig vind ik de jpegs al groot zat, en goed leesbaar.
arg.. PNG is juist kleiner dan JPEG en BETER leesbaar. En ja je kunt ook GIF gebruiken eventueel, maar PNG is gewoon beter (kleiner, true color etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48454

eh... ja sorry, had ik zelf ook wel kunne bedenken |:( ff de zoekmachine eroverheen |:( |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 16 maart 2002 21:41 schreef Nexxennium het volgende:

[..]

arg.. PNG is juist kleiner dan JPEG en BETER leesbaar. En ja je kunt ook GIF gebruiken eventueel, maar PNG is gewoon beter (kleiner, true color etc).
Zit dit formaat ergens standaard in, of moet ik dan met tooltjes gaan kl*ten?

Vergeet niet dat dit allemaal screenshots zijn 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 00:17
Op zaterdag 16 maart 2002 21:43 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Zit dit formaat ergens standaard in, of moet ik dan met tooltjes gaan kl*ten?

Vergeet niet dat dit allemaal screenshots zijn 8-)
Zit wel in PSP

PNG = Portable Network Graphics

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Nou je zult hard op zoek moeten naar een app dat juist geen PNG kan :)

Gratis: Irfan View, kan ook PNGtjes maken. Maar het plaatjes-edit-prog dat je nu hebt (welke dan ook) kan het vast ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 16 maart 2002 21:46 schreef Nexxennium het volgende:
Nou je zult hard op zoek moeten naar een app dat juist geen PNG kan :)

Gratis: Irfan View, kan ook PNGtjes maken. Maar het plaatjes-edit-prog dat je nu hebt (welke dan ook) kan het vast ook.
idd, Windows XP paint kan het ook :P

Ik zal de volgende x dat ik een update omhoog FTP wel gebruik maken van PNG owkaay :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Laatst online: 23-11-2024
volgens mij klopt de topic niet helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 16 maart 2002 21:56 schreef OliverBB het volgende:
volgens mij klopt de topic niet helemaal
Topic klopt wel, de inhoud is helaas een beetje off-topic :(

Maar goed, het "probleem"is opgelost dus vanaf nu kunnen we weer on-topic: DE HARDWARE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidfire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-06 17:27

Acidfire

Burning Universe

Waar zijn de pics van dat ding? :p
Of heb je alleen nog maar de schema's gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 16 maart 2002 22:08 schreef Acidfire het volgende:
Waar zijn de pics van dat ding? :p
Of heb je alleen nog maar de schema's gemaakt?
Het schema en PCB is op een haar na klaar qua design; daarna bouwen, testen en dan.... De embedded software erbij gaan bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16219

Ik had zo een ideetje . Er moet toch met al die mogelijkheden een hele hoop aan data constant verstuurd worden ? Kan een seriele poort wel zoveel simultane refreshes trekken ? Is het dan niet interessanter om een USB chip te gebruiken ? Ik dacht toch dat er waren die herkend konden worden als een seriele poort , kwestie van ook te denken aan al die tweakers die binnenkort de Abit MAX mobo's kopen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dan hebben ze vast wel genoeg geld om er een com-pci kaartje bij te kopen >:)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera
  • Laatst online: 18-04 22:17
Op zondag 17 maart 2002 10:08 schreef SlinkingAnt het volgende:
Dan hebben ze vast wel genoeg geld om er een com-pci kaartje bij te kopen >:)
Nee, want die past nie meer met extra netwerkkaart, modem (om te telebankieren) en TV kaart. Zitten nl maar 3 PCI sloten op.

EN NU ON TOPIC >:) :) :P :D ;)

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 03:33 schreef real_raichu70 het volgende:
Ik had zo een ideetje . Er moet toch met al die mogelijkheden een hele hoop aan data constant verstuurd worden ?
nee er hoeft absoluut niet veel data tegelijk verstuurd te worden.
Kan een seriele poort wel zoveel simultane refreshes trekken ?
Uhm, temperatuur is een traag verloop. Als je elke seconde alle temperaturen doorstuurt (voor zover ze niet door de baybus zelf gemeten worden via zijn eigen tempsensor inputs) is dat ZAT. En seriele communicatie kan lopen op 9600, 19200 maar ook harder indien nodig.
Is het dan niet interessanter om een USB chip te gebruiken ?
Niet direct dus, USB chips zijn duur, kosten extra PCB ruimte, en er is weer extra embedded software nodig. Zo gaat het allemaal zoveel kosten, RS232 poorten heeft iedereen en niemand gebruikt ze!
Ik dacht toch dat er waren die herkend konden worden als een seriele poort , kwestie van ook te denken aan al die tweakers die binnenkort de Abit MAX mobo's kopen ..
Misschien in versie 2, als er voldoende vraag is naar een USB variant. Voor nu is het nog niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-06 06:16
Ok dan ik heb verder geen op of aanmerkingen aan het harwareontwerp :). Ik hoop dat we hier snel verhalen kunnen horen over een werkend prototype :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18
Lijkt me 8-) als het je lukt om een goeie werkende op tafel te krijgen, alleen helaas zijn er wel wat vaker van deze topics geweest en die kwamen met niks specials :(.

Op hoeveel schat je de kosten tot nu toe eigenlijk, ben wel geinteresseerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 16:21 schreef Rave17 het volgende:
Lijkt me 8-) als het je lukt om een goeie werkende op tafel te krijgen, alleen helaas zijn er wel wat vaker van deze topics geweest en die kwamen met niks specials :(.

Op hoeveel schat je de kosten tot nu toe eigenlijk, ben wel geinteresseerd :P
Schatting kosten:

"no budget" uitgeklede versie 40=50 euro (geen LCD etc.)
"normaal" 70-80 euro (standaard LEDs, 16x2 LCDtje)
"deluxe" 120-140 euro (20x4 backlight LCD, blue + allcolor LEDs etc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45091

Op zondag 17 maart 2002 11:03 schreef --EasY-- het volgende:
Niet direct dus, USB chips zijn duur, kosten extra PCB ruimte, en er is weer extra embedded software nodig. Zo gaat het allemaal zoveel kosten, RS232 poorten heeft iedereen en niemand gebruikt ze!
[..]

Misschien in versie 2, als er voldoende vraag is naar een USB variant. Voor nu is het nog niet aan de orde.
mag ik je even corrigeren.
usb chipje is even duur als een serail-driver ic (dat maxim ding)
ik denk datie net iets meer ruimte in zal gaan nemen

extra software is niet nodig. (als je de FT8U232AM neemt)

enige punt is dat de FT8U232AM heb al1 maar in smd is. (hoewel hij nog wel op een zelfgeetst printplaatje te fabriekken is.)

ps. dit topic (en de voorgaande) is echt wel leerzaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan je soms ook zo'n DIY-kit verkopen , ik heb hier nog een goeie 25 3mm waterclear blue leds liggen . Ik wil wel zo'n kicke deluxe , maar ik zou em graag een beetje zelf aanpasbaar zien . Zo op een manier dat je ook Rheostats IPV DIP-switches kan nemen enzo . DIP is nogal lelijk op een zwarte alu case , terwijl gouden draaiknoppen echt mooi zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-04 10:23
Kan iemand even proberen uit te leggen wat dit nou precies moet worden?

Een soort ultieme digidoc, of "gewoon" een digidoc, en in het tweede geval; kan het dan nog wel daarmee concurren?

Nog een vraag; hoeveel ruimte neemt het ding in je kast in?

Het is zeker de bedoeling dat je hem er zelf inmod ofzoiets? (mijn 5.25" slots zijn helaas allemaal al bezet... :\)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 17 maart 2002 23:12 schreef SEFje het volgende:

Een soort ultieme digidoc, of "gewoon" een digidoc, en in het tweede geval; kan het dan nog wel daarmee concurren?

Het is zeker de bedoeling dat je hem er zelf inmod ofzoiets? (mijn 5.25" slots zijn helaas allemaal al bezet... :\)
Vergeleken met dit ding is een Digidoc een Via C4 en deze XtremeBUS een Quad Alpha . EN omdat de normal van deze zo duur is als een Digidoc is het wel vette concurrentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45185

Het belangrijkste is dat je fans aangestuurd worden op de temperatuur (hoe warmer, hoe sneller ze gaan draaien).
Ook kan je info (bijv: temperaturen, RPM's van de fans) uitlezen.
Op woensdag 27 februari 2002 16:05 schreef --EasY-- het volgende:
De hardware voor de extreme multi baybus lijkt rond; de hardware specs:

- Gebaseerd op Atmel AVR microcontroller AT90S8535-8PC
- In system programmeerbaar via een tijdelijke printerpoort kabel
- EEPROM onboard t.b.v. opslag configuratie/opties
- reguliere interface via de seriele poort
- Aansturing voor 4 12V FANs via PWM
- Meting van 4 temperatuursensoren (NTC/PTC type)
- Meting van toerental van 2 FANs of 1 FAN + harddisk activity
- 3 druktoetsen
- 8 vrij bestuurbare LEDs
- LCD interface

Voor schema + PCB printscreentje zie http://www.xs4all.nl/~kruimpie

Hmm dat is het wel zo'n beetje qua hardware.Om hiervoor software te maken heb ik eisen/ideeen/kritiek nodig. Omdat het nogal een complex geheel is, wil ik de specs in stukjes hakken in de volgende items:

- configuratie. In EEPROM wil ik de complete config opslaan, die via RS232 instelbaar/opvraagbaar moet zijn. Vooral dus een lijst met items!!!
- FAN regeling. In principe wil ik kunnen regelen op toerental (closed loop), temperatuur (closed loop), of serieel (open loop te sluiten via PC software)
- LED features. Temperatuur aanduiding? Statusmelding? HDD activity meter en varianten zoals nightrider, bar, centred bar... eventueel: LEDs PWM aanstuurbaar (faden)? Het is zelfs mogelijk 2,4,6 of alle 8 LEDs te vervangen door 1,2,3 of 4 2-kleurenLEDs, die dan kunnen faden van b.v. groen naar geel naar rood! Wow wat is er eigenlijk NIET mogelijk... >:)
- LCD features. Weergave van de module zelf, opties om er zelf teksten op te zetten via serieel...
- initialisatie: Wat moet er allemaal gebeuren tijdens initialisatie? b.v. initiele FAN snelheden, meten van eventuele RPM-PWM krommen t.b.v. regelalgoritmes...
- alarmering: wat te doen bij... watchdog indien fans via serieel worden bestuurd (en de software geeft het op)... Overschrijding van een gemeten temperatuur? enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 23:10 schreef real_raichu70 het volgende:
Kan je soms ook zo'n DIY-kit verkopen , ik heb hier nog een goeie 25 3mm waterclear blue leds liggen . Ik wil wel zo'n kicke deluxe , maar ik zou em graag een beetje zelf aanpasbaar zien . Zo op een manier dat je ook Rheostats IPV DIP-switches kan nemen enzo . DIP is nogal lelijk op een zwarte alu case , terwijl gouden draaiknoppen echt mooi zijn
Ik wou eigenlijk 3 "takken" leveren:

- Volledig gebouwde PCB (moet je wel zelf in je case of 51/4 monteren)
- Bouwpakket, dus PCB plus onderdelen
- Kale PCB

De unit is al VOLLEDIG aanpasbaar! Je kunt kiezen bij vrijwel alles:

- Wil je wel/geen LCD display
- 0-3 drukknoppen
- 4 analoge inputs voor temperatuursensoren of potmeters of combinaties
- 0 - 8 LED uitgangen, waarop ook bicolor of all-color LEDs kunnen worden geschakeld (bicolor "verbuikt" 2 LED outputs en all-color 3 LED outputs)
- 0-4 PWM uitgangen voor je fans

alles is instelbaar via het configuraitetool, en deze config wordt opgeslagen in EEPROM op de baybus zelf (dus de baybus kan autonoom werken). Zie ook het hw/sw document!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Het wordt een printplaatje van ongeveer 130 bij 100 mm. Hierop sluit je een molex power connector aan, en daarnaast 1-4 fans. De unit regelt de fans op toerental. Je kunt hem instellen via 4 potmeters, of temperatuursensoren, of via seriele commando's (via een proggie op de comp dus). Ook kun je er tot 8 LEDs, tot 3 drukknoppen en een LCD aanknopen. Als laatste nog inputs voor (ik denk 3) HDD/network activity LEDs. Je kunt volledig configureren welke LEd wat moet weegeven, de LEDs kunnen ook "faden" dus in het geval van bicolor of allcolor LEDs allerlei kleuren aannemen :P

Voor een meer volledig verhaal... kijk op de site! vooral het document helemaal onderaan bevat VEEL info (al is hij nog incompleet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7477

lichtelijk off topic, maar niet al te veel.

De eeprom van de avr kan maar 100.000 keer beschreven worden. Kan ie wel onbeperkt worden gelezen? En weet iemand misschien hoe lang een lees actie duurt?

Sorry dat ik je draadje vervuil easy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ziet me er mooi uit , ik denk dat ik maar zo'n voogebouwde print ga nemen met Potmeters en een LCDtje . Potmeters zijn maybe niet zo handig , maar tis gewoon voor de looks ervan . Ik zou best een kit willen , maar ik heb al zo'n Velleman kitje kapot gesoldeerd en wil dat dus niet doen met zo'n kewle X-bus (maybe leuke naam ervoor , tenzij M$ gaat zeiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 11:23 schreef ascii het volgende:
lichtelijk off topic, maar niet al te veel.

De eeprom van de avr kan maar 100.000 keer beschreven worden. Kan ie wel onbeperkt worden gelezen? En weet iemand misschien hoe lang een lees actie duurt?

Sorry dat ik je draadje vervuil easy.
Viezerik :P

lezen is onbeperkt, gelukkig wel en ook gewoon "snel" net als het overige geheugen.

Er komt denk ik een mirror in RAM van de EEPROM (zie ook Initialisatie in het hwsw doc). Alle wijzigingen die je maakt gebeuren dan ook in RAM. Ben je tevreden, dan kun je de EEPROM bijwerken. Hierbij vergelijkt hij EEPROM met RAM, en schrijft alleen de verschillen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 11:34 schreef real_raichu70 het volgende:
Ziet me er mooi uit , ik denk dat ik maar zo'n voogebouwde print ga nemen met Potmeters en een LCDtje . Potmeters zijn maybe niet zo handig , maar tis gewoon voor de looks ervan . Ik zou best een kit willen , maar ik heb al zo'n Velleman kitje kapot gesoldeerd en wil dat dus niet doen met zo'n kewle X-bus (maybe leuke naam ervoor , tenzij M$ gaat zeiken)
X-bus... ja leuk... Nu heet hij "Xtreme Baybus" (c) :P

De unit was totaal niet bedoeld voor potmeters, maar de toerenregleing juist via een windowsprogramma met schuifjes OF naar aanleiding van zijn eigen temperatuursensoren, OF via een windows prog die mobo tempsensorwaarden doorstuurt.

Maar de potmeters kan ik in SW er makkelijk bijmaken, dus er komt een optie waar je kunt instellen of de analoge inputs een tempsensor of een potmeter aan zich hebben hangen... Dan kun je ook b.v. 2 potmeters en 2 tempsensoren kiezen als je wil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tijdens het verder uitwerken van de software specs kwam ik erachter dat het bekrachtigen of het laten afvallen van een relais bij een temperatuuralarm moeilijk word:

Zodra de PC uitgschakeld valt het relais terug en start de PC weer op!

Nu zit ik te denken hoe het slimst het mobo uit te schakelen, terwijl de voeding aan blijft. Zou het een optie zijn om iets met de sense-lijn van de voeding te doen?

Anders is er een zeer zwaar relais nodig die alle voeding naar het mobo moet afschakelen.

Of ik moet kiezen voor de optie om een relais in de 220V op te nemen, die via een knopje overbrugd wordt en inschakeld. Als een aardlekschakelaar dus eigenlijk.

Iemand nog andere heldere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 18 maart 2002 12:05 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

X-bus... ja leuk... Nu heet hij "Xtreme Baybus" (c) :P

De unit was totaal niet bedoeld voor potmeters, maar de toerenregleing juist via een windowsprogramma met schuifjes OF naar aanleiding van zijn eigen temperatuursensoren, OF via een windows prog die mobo tempsensorwaarden doorstuurt.

Maar de potmeters kan ik in SW er makkelijk bijmaken, dus er komt een optie waar je kunt instellen of de analoge inputs een tempsensor of een potmeter aan zich hebben hangen... Dan kun je ook b.v. 2 potmeters en 2 tempsensoren kiezen als je wil!
Zou fijn zijn , gewoon zo'n bay ziet er niet zo vet uit maar van die gouden draaiknoppen passen echt mooi bij mijn Directron case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 19 maart 2002 21:22 schreef real_raichu70 het volgende:

[..]

Zou fijn zijn , gewoon zo'n bay ziet er niet zo vet uit maar van die gouden draaiknoppen passen echt mooi bij mijn Directron case
Je kunt er ook losse knoppen opzetten zonder ze aan te sluiten als het alleen voor het uiterlijk is :P

Ik voel nu al een 8x sensor input vraag aankomen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ook een hardware update is weer gemaakt.. zie http://www.xs4all.nl/~kruimpie. Dit maal met PNG's ipv JPGs zoals verzocht. De PCB wil nog niet helemaal routen, dus de PCB die je hier ziet is nog de oude revisie. Maar het nieuwste schema staat in ieder geval online. Wijzigingen zijn de reset-condensator naar ground ipv. VCC, het verwijderen van de BC547's voor de n-channel FETs (en na simulatie ook de pullup weertstanden)

Al jullie input is van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 19 maart 2002 21:12 schreef --EasY-- het volgende:

Nu zit ik te denken hoe het slimst het mobo uit te schakelen, terwijl de voeding aan blijft. Zou het een optie zijn om iets met de sense-lijn van de voeding te doen?
Bij vroegere voedingen (at's) zat een power good oid. (dit gaat volledig uit m'n geheugen, hoeft niet geheel juist te zijn). Ik dacht dat die power good door de voeding werd gezet als de voeding was opgestart, daarna gaat dan de hele mobo meuk starten. Oftwel een relais die de power good naar de grond trekt zou het moeten doen. Maar ik moet nog even zoeken naar de juiste specs van de voedingen, alleen niet nu.

edit:

weer ot sorry, weet jij ergens een winkel in nl waar ze veel avr's verkopen. De mega163 heb ik nog niet online gezien. Of zou amtel ook via het inet verkopen??

[edit2]
Hmm, voor atx voedingen is pinnetje 8 de pwr_ok. Deze wordt hoog als de 5 volt en de 3,3 volt boven de minimale waarde uitkomen. Droppen ze daaronder dan dient de lijn (volgens de specs) laag te worden. Alleen is het aan het mobo om hier acties op te ondernemen. Bij een mobo dat reset bij overspanning zal het goed gaan, maar een verkeerd geimplementeerd mobo zal niet juist reageren.

BTW, wat dacht je van de reset knop? Volgens mij verstookt een mobo met een reset signaal minder energie dan eentje met een koetje op de cpu.
[/edit2]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 10:03 schreef ascii het volgende:

*KNIP*
edit:

weer ot sorry, weet jij ergens een winkel in nl waar ze veel avr's verkopen. De mega163 heb ik nog niet online gezien. Of zou amtel ook via het inet verkopen??
Atmel verkoopt NIET via het net. Al het profi spul komt via de distributeurs. Voor de hobby ben je aangewezen bij de "electroboer op de hoek". Conrad heeft wel AVRren, maar (dacht ik) niet de Mega163. Kan moeilijk worden...
[edit2]
Hmm, voor atx voedingen is pinnetje 8 de pwr_ok. Deze wordt hoog als de 5 volt en de 3,3 volt boven de minimale waarde uitkomen. Droppen ze daaronder dan dient de lijn (volgens de specs) laag te worden. Alleen is het aan het mobo om hier acties op te ondernemen. Bij een mobo dat reset bij overspanning zal het goed gaan, maar een verkeerd geimplementeerd mobo zal niet juist reageren.
Vergeten dus, deze optie is inderdaad een beetje TE link. Bovendien schakelt de baybus dan mee uit... resultaat: REBOOT. En dat moet nu juist NIET
BTW, wat dacht je van de reset knop? Volgens mij verstookt een mobo met een reset signaal minder energie dan eentje met een koetje op de cpu.
[/edit2]
KIJK dat kan die gouden hint wel eens zijn! Ik denk inderdaad dat als je reset op ACTIVE vasthoud (eeuwig) dat de CPU geeneens clockcylces uitvoert. Alleen een beetje link om te proberen of een XP in RESET zonder koeler b.v. heel blijft :P

Ik ga het thuis wel eens proberen... gewoon de PC opstoken naar 50 graden ofzo, dan 10 minuten lang reset inhouden en dan de temp kijken van de XP... Dikke kans dattie dan "kamertemp" is!!!!!

Dat zou wel een HEEL goeie oplossing zijn...!!! Bovendien kan de baybus de RESET loslaten als de temp onder een bepaald niveau komt... is handig voor servers. (goh weer een software optie erbij >:) )

edit:

Alarm resume temperaturen voor elke sensor toegeveogd in de config... Nul instellen is "never resume" >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 20 maart 2002 10:59 schreef --EasY-- het volgende:
Atmel verkoopt NIET via het net. Al het profi spul komt via de distributeurs. Voor de hobby ben je aangewezen bij de "electroboer op de hoek". Conrad heeft wel AVRren, maar (dacht ik) niet de Mega163. Kan moeilijk worden...
[piep] dus. Maxim doet 't wel (en gelukkig maar, de exoten van hun zijn ook al niet gewoon te koop hier)
Vergeten dus, deze optie is inderdaad een beetje TE link. Bovendien schakelt de baybus dan mee uit... resultaat: REBOOT. En dat moet nu juist NIET
eeuh, nee, de baybus zit toch op een molex? Alle spanningen blijven gewoon aanwezig. Maar het is wel aan het mobo om juist te reageren. tricky dus
KIJK dat kan die gouden hint wel eens zijn!
ben ik toch goed he?
Dat zou wel een HEEL goeie oplossing zijn...!!! Bovendien kan de baybus de RESET loslaten als de temp onder een bepaald niveau komt... is handig voor servers. (goh weer een software optie erbij >:) )
He, je hebt toch maar 8kb (asm, dat wel) voor je proggie. Worden al die opties niet een beetje veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 11:53 schreef ascii het volgende:
*KNIP*
eeuh, nee, de baybus zit toch op een molex? Alle spanningen blijven gewoon aanwezig. Maar het is wel aan het mobo om juist te reageren. tricky dus
Wordt een molex dan ook niet afgeknepen?? volgens mij gaat alle spanning dan eraf toch?
ben ik toch goed he?
[..]

He, je hebt toch maar 8kb (asm, dat wel) voor je proggie. Worden al die opties niet een beetje veel?
Goeie tip denk ik jaah :P

Valt wel mee met de ruimte denk ik. Als je ziet wat ik vroeger in 2Kb propte.... De code is erg compact hoor ook al lijkt het veel.

Ben wel erg benieuwd of ik nog wat "speelruimte" over hou :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 20 maart 2002 12:03 schreef --EasY-- het volgende:
Wordt een molex dan ook niet afgeknepen?? volgens mij gaat alle spanning dan eraf toch?
Zoals ik het lees is de pwr_ok een signaal voor het mobo dat de aangeboden spanningen goed zijn en het kan gaan starten. Indien de spanningen beneden een zeker nivo droppen gaat de pwr_ok weer laag. Maar de psu zal geen verdere actie ondernemen, het is aan het mobo om er acties op te ondernemen.

Maar verder heeft deze oplossing volgens mij meer nadelen dan een reset. De afhandeling is (misschien) afhankelijk van het mobo. Ik kan me voorstellen dat sommige mobo's niet reageren op een latere pwr_ok drop. En verder dien je hiervoor ook even de schaar te zetten in je mobo aansluiting. Een relais parallel aan de reset knop is ietswat vriendelijker.

Tja, effe testen dus. Maar wellicht kan je beide oplossingen in een readme meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 13:38 schreef ascii het volgende:

[..]

Zoals ik het lees is de pwr_ok een signaal voor het mobo dat de aangeboden spanningen goed zijn en het kan gaan starten. Indien de spanningen beneden een zeker nivo droppen gaat de pwr_ok weer laag. Maar de psu zal geen verdere actie ondernemen, het is aan het mobo om er acties op te ondernemen.

Maar verder heeft deze oplossing volgens mij meer nadelen dan een reset. De afhandeling is (misschien) afhankelijk van het mobo. Ik kan me voorstellen dat sommige mobo's niet reageren op een latere pwr_ok drop. En verder dien je hiervoor ook even de schaar te zetten in je mobo aansluiting. Een relais parallel aan de reset knop is ietswat vriendelijker.

Tja, effe testen dus. Maar wellicht kan je beide oplossingen in een readme meenemen.
Ik denk dat de power-good optie een heel slechte is. Sowieso mocht de baybus kunnen meten aan de interne diode in de XP dan moet de spanning er echt HEEL snel vanaf als het misgaat. Via de reset lijkt me een vrij zekere, ik denk dat de XP gewoon geen clockcycles uitvoert dan.

Maar ik hou deze optie geheel open... Ik bied een output waaraan een relais kan (op de PCB zit standaard geen relais).

Wil je echt zeker zijn dan:

De altijd werkende waterdichte manier
-------------------------------------
De superveilige manier is een stekkerblok met een relais erin die de 230V schakelt. Met een geleverde 12V "feedback" vanuit de baybus (b.v. vanuit een FAN output... zat vermogen om een zwaar relais te schakelen).

Via een drukknop op het stekkerblok kun je dan je PC inschakelen (door het relaiscontact te overbruggen). Na opstarten bekrachtigd de baybus het relais en kun je de knop loslaten. --> PCtje is AAN.

Word het zaakje kritiek -> De baybus haalt de +12V van het relais af en ALLES stopt!

edit:

nu ik het zo terug lees IS dit al bijna een readme ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
ff wat info over AVR chips voor de n00bs:

AVR is een microcontroller serie die je in system (ISP) kunt programmeren, d.w.z dat je hem kunt programmeren met 5 draadjes, een computer en een gratis progje (www.lancos.com).

Het programmeren van AVR is niet alleen heel goedkoop, maar ook heel gemakkelijk, want een C compiler en de officiele assembler compiler zijn gratis te verkrijgen. (AVR Gcc en Atmel AVR Studio) Verder is de uC geoptimaliseerd voor C!

De AVR's bij Conrad zijn tot 60% te duur! Je zou eens bij www.segor.de of www.reichelt.de of www.farnell.com kunnen kijken.

Als je gratis AVR's wil moet je een mailtje sturen naar Atmel voor een paar samples (dan moet je wel met een goed verhaal aankomen).

Wil je verder nog info over de AVR's ga dan eens naar het forum of de site van www.avrfreaks.net. Het forum is open voor iedereen. En anders kun je mij nog wel mailen.

Hè Hè, dat lucht op.

Easy, ga je C of ASM gebruiken?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 16:56 schreef -DarkShadow- het volgende:
*KNIP*
Hè Hè, dat lucht op.

Easy, ga je C of ASM gebruiken?
Hey de nieuwe Atmel commercial ;)

Gnu C of IAR C, afhankelijk oftie opensource word of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Zijn er hier trouwens veel mensen die AVR's programmeren, of valt dat verschrikkelijk tegen?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 21:31 schreef -DarkShadow- het volgende:
Zijn er hier trouwens veel mensen die AVR's programmeren, of valt dat verschrikkelijk tegen?
Ik in ieder geval. Al heb ik met de 8051 derivaten (zoals de 8051GB 80552 80535 80592) en Atmel 89C familie meer ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 20 maart 2002 16:56 schreef -DarkShadow- het volgende:
De AVR's bij Conrad zijn tot 60% te duur! Je zou eens bij www.segor.de of www.reichelt.de of www.farnell.com kunnen kijken.
He, donkere schaduw, specifieke ervaring met 1 van die leveranciers? Levertijd en betaling?

Voor mij is het nu iets te laat om nog lang te zoeken, maar morgen kijk ik even verder ('k wil een mega163)

(en ik ben een wannabe avr progger, maar dan niet voor een baybus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 20 maart 2002 21:31 schreef -DarkShadow- het volgende:
ik heb redelijk wat ervaring met de at90s- serie en de mega- serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Zijn er nou twee verschillende ascii's?

Leveranciers:

www.conrad.nl Tot 60% te duur! aardig assortiment goede service

www.dil.nl Aardige service, klein assortiment, duur

www.reichelt.de HEEL GOEDKOOP, geen support, lange levertijd (2 maanden catalogus), HEEL groot assortiment

www.segor.de GOEDKOOP, goede support, groot assortiment, vooraf betalen

www.rato.be GOEDKOOP, support ???, heel klein assortiment, fijne betalingsmogelijkheden geloof ik.

www.farnell.com Goede support, slechte site, aardig assortiment, geen xtra kosten, maar KvK nodig.

Ik vraag aan mijn pappie of ik bij Segor.de mag bestellen met zijn creditcard, dan zijn aankopen toch verzekerd???
F***! Bij Segor accepteren ze geen creditcards

Of ik start een klein éénmansbedrijfje, dan word alles ineens een stuk goedkoper omdat je dan geen verzendkosten hoeft te betalen en bedrijven sneller met je in zee gaan. Kost bij de KvK maar 70E. >:)

Dit is trouwens niet allemaal niet mijn ervaring, maar meer wat ik ervan heb gehoord. En wat er in de catalogussen staat.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
jup, 2 verschillende, de ene met underscores een een plaatje, de ander zonder underscores en zonder plaatje

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 21 maart 2002 15:04 schreef -DarkShadow- het volgende:

Of ik start een klein éénmansbedrijfje, dan word alles ineens een stuk goedkoper omdat je dan geen verzendkosten hoeft te betalen en bedrijven sneller met je in zee gaan. Kost bij de KvK maar 70E. >:)

Dit is trouwens niet allemaal niet mijn ervaring, maar meer wat ik ervan heb gehoord. En wat er in de catalogussen staat.
Ik denk dat ik het wel kan bestellen op naam van het bedrijf van m'n pa?
weet niet helemaal zeker, maar als het zover is zal ik het vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Misschien heb ik een goedkope manier om alles in te kopen, en dan niet Atmelletje hier en Max232tje daar, maar gelijk lle benodigde spullen voor weinig... Mar moet het nog ff zien te regelen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

--EasY--, zou je voor het uitlezen van de data van de baybus naar de computer er de mogelijkheid op willen maken, dat je er een extra compoort aansluiten op kan zetten.
Die is dan dus _alleen_ voor het uitlezen van de data!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 20:06 schreef NextGeneration het volgende:
--EasY--, zou je voor het uitlezen van de data van de baybus naar de computer er de mogelijkheid op willen maken, dat je er een extra compoort aansluiten op kan zetten.
Die is dan dus _alleen_ voor het uitlezen van de data!
Uhm? Ik snap geloof ik niet helemaal wat je bedoeld... Er zit nu een enkele com poort op, lezen en schrijven. Via commando's kun je data sturen en terug ontvangen...

_alleen_ uitlezen van data gaat normaal gesproken gepaard met schrijven erheen (request van data). Bedoel je een poort die gewoon domweg continue meetwaarden spuugt ofzo? In dat geval zou het gaan om alleen sturen van data, wat vrij eenvoudig te maken is zonder UART. Op de MAX232 is er ook nog een driverpoortje voor beschikbaar.

Maar je zou dus een com poort willen die lezen /schrijven is, en daarnaast nog een 2e compoort die alleen data richting PC spuugt?

Waarvoor zou je dat willen gebruiken?

edit:

Nu ik erover nadenk, zou je dat moeten doen met een van de compare uitgangen. Deze hangen aan timer1, die gebruikt wordt om toeren te meten. Dus "tussen het toerenmeten door" zou het mogelijk zijn om bytes data te versturen door een UART-TX te emuleren. Hoe ik dan uitkom met de I/O lijnen moet ik wel even bekijken nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
offtopic:
Ik ben hier al een paar dagen niet geweest, omdat ik 2 dagen op cebit was :)

Ik zag dat het schema is aangepast, maar waar is M1 t/m M4 voor links onderin??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 21:07 schreef Xplosive het volgende:
offtopic:
Ik ben hier al een paar dagen niet geweest, omdat ik 2 dagen op cebit was :)

Ik zag dat het schema is aangepast, maar waar is M1 t/m M4 voor links onderin??
Mounting holes >:)

Kom er alleen net achter dat er nog iets mis zit: T0 en T1 kunnen GEEN pulsbreedte meten in de AVR :(

Dus ik kan op T1 geen goede RPM pulsen op meten. Dat kan volgens mij alleen op de capture input (PD6 uit mijn hoofd)... DUS moet ik T1 en PD6 omwisselen om degelijk te meten.

En de HDD activity input op T0 is dus geen "echte" loadmeter zoals in de software specs staat, maar ook slechts een "event teller", net als de int0 en int1 inputs :(

Het zou toch eens een keer meezitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
Hoe gaat dat rpm meten dan precies in ze werk? Als ik jou verhaal lees dan stuurt de fan een pwm signaal uit waaraan gezien kan worden hoe snel de fan draait??
Of werkt het anders??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 22:06 schreef Xplosive het volgende:
Hoe gaat dat rpm meten dan precies in ze werk? Als ik jou verhaal lees dan stuurt de fan een pwm signaal uit waaraan gezien kan worden hoe snel de fan draait??
Of werkt het anders??
Elke fan heeft een open collector output die aan de toerensensor hangt. Dus een npn-tor naar grond zeg maar. Alle toerensensoren hangen aan elkaar vast. Dus als alle fans op 100% draaien dan zie je op de toereninput alle 4 de toerensignalen geORred terug. (=nogal een zootje). Door nu heel kortstondig alle fans op 0% te schakelen, en slechts 1 op 100% PWM, zal er alleen van de "100% fan"een toerensignaal binnenkomen. Zodra de tijd tussen 2 toerenpulsen gemeten is, worden de originele PWM-percentages van de fans hersteld.

Zo kan ik 1 voor 1 van elke fan het toerental meten, zonder dat er echt een toerenvariatie is.

Alleen waar ik achter kwam, is dat de T1 input alleen als extern clocksignaal kan dienen van timer1, dus niet geschikt om de tijd tussen 2 pulsen te meten. Ik moet de RPM sensoren dus niet op T1, maar op de timer1 capture input (PD6) zetten. Dit zorgt er weer voor dat de databits op de LCD niet meer netjes "naast elkaar" liggen, oftewel niet onoverkomelijk maar echt blij word ik er niet van :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Ik moet nog voor VELE euro's componenten bestellen, dus als er iets te regelen val, Ik doe mee! (Ik wil altijd wel helpen met het regelen)

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zijn er nou twee verschillende ascii's?

Leveranciers:

blablabla
thx voor de lap tekst, enne er is maar 1 ascii hier, die ander heet _AscII_ . Maar het is soms wel wat verwarrend ja.

Ik denk dat ik eens wat beter ga kijken bij farnell (kvk heeft het bedrijfje waar ik voor werk wel). Wel een brakke site trouwens, ik heb online nog geen amtel gevonden (oke ik heb ook niet lang gezocht, heb soms ook andere dingen te doen).

Enne Easy, ga je dealer worden? Dan heb ik ook nog wel wat te wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 09:18 schreef ascii het volgende:

[..]

thx voor de lap tekst, enne er is maar 1 ascii hier, die ander heet _AscII_ . Maar het is soms wel wat verwarrend ja.

Ik denk dat ik eens wat beter ga kijken bij farnell (kvk heeft het bedrijfje waar ik voor werk wel). Wel een brakke site trouwens, ik heb online nog geen amtel gevonden (oke ik heb ook niet lang gezocht, heb soms ook andere dingen te doen).

Enne Easy, ga je dealer worden? Dan heb ik ook nog wel wat te wensen.
Jaah. Ik denk dat ik ga dealuh ja.
Niet in poeder maar in siliconen dan wel >:)

Het zal vallen of staan bij het aantal PCB's wat ik ga maken. Hoe meer animo, hoe goedkoper alles kan...

Ik heb het probleem wat ik had met de timers getackeld, en een heel mooie oplossing gevonden door een nieuwe indeling van de AVR poorten. De PCB is ook nog kleiner geworden, nu past alles makkelijk op een halve eurokaart van 160x100 mm!

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kijk, bovenstaande bedoelde in nou toen ik zei dat je de final pcb nog vast niet gemaakt had. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 22 maart 2002 09:21 schreef -DarkShadow- het volgende:
www.atmel.com
Eeeuh, ja, maar ik bedoelde op de farnell site de amtel avr's. :)

Wel trouwens een goede reactie op een domme vraag dit. Niet UTFS oid maar meteen een link.

Ik zie tot nu toe trouwens op de farnelle site geen verplicht kvk nummer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 09:55 schreef _AscII_ het volgende:
kijk, bovenstaande bedoelde in nou toen ik zei dat je de final pcb nog vast niet gemaakt had. :)
hahahaaha ja wist ik ook al, vandaar dat ik ook 2 verschillende PWM outputtrappen erop heb, ik weet toch al dat de PCB nog een redesignslag krijgt nadat de hardware gebouwd is.... Dat is geen pessimisme maar dat heet ervaring :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 10:03 schreef ascii het volgende:

[..]

Eeeuh, ja, maar ik bedoelde op de farnell site de amtel avr's. :)

Wel trouwens een goede reactie op een domme vraag dit. Niet UTFS oid maar meteen een link.

Ik zie tot nu toe trouwens op de farnelle site geen verplicht kvk nummer gezien.
Eens en voor altijd: Het is ATMEL en niet AMTEL. Ik zie ze wel vaker verwisseld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leveranciers:

en dan volgt een lijstje
Even een klein onderzoekje:

AT90S8535
Prijzen zoals op de sites, ik heb niet gekeken naar btw en verzendkosten bedenk ik me nu achteraf.

Farnell 23,98 euro
Conrad 15,31 euro
Dil 17,02 Euro
Segor 10 Euro (dil40)

Best wel mooi dat farnell geen extra kosten meer heeft, maar conrad is alleen excl verzenden.

En segor heeft (iets) duurdere prijzen voor de andere verpakkingen.

Ik denk dat ik maar eens wat tijd ga inversteren in het zoeken van een electro boer in de regio hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 21 maart 2002 20:29 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Uhm? Ik snap geloof ik niet helemaal wat je bedoeld... Er zit nu een enkele com poort op, lezen en schrijven. Via commando's kun je data sturen en terug ontvangen...

_alleen_ uitlezen van data gaat normaal gesproken gepaard met schrijven erheen (request van data). Bedoel je een poort die gewoon domweg continue meetwaarden spuugt ofzo? In dat geval zou het gaan om alleen sturen van data, wat vrij eenvoudig te maken is zonder UART. Op de MAX232 is er ook nog een driverpoortje voor beschikbaar.

Maar je zou dus een com poort willen die lezen /schrijven is, en daarnaast nog een 2e compoort die alleen data richting PC spuugt?

Waarvoor zou je dat willen gebruiken?

edit:

Nu ik erover nadenk, zou je dat moeten doen met een van de compare uitgangen. Deze hangen aan timer1, die gebruikt wordt om toeren te meten. Dus "tussen het toerenmeten door" zou het mogelijk zijn om bytes data te versturen door een UART-TX te emuleren. Hoe ik dan uitkom met de I/O lijnen moet ik wel even bekijken nog
Het leek mij wel wat, want je moet het LCD'tje op die COM-poort aansluiten, en als een programma tegen het LCD'tje aan staat te praten kan je geen info van de baybus aflezen!
Terwijl dat toch best interesant is / kan zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
Op vrijdag 22 maart 2002 09:48 schreef --EasY-- het volgende:

Ik heb het probleem wat ik had met de timers getackeld, en een heel mooie oplossing gevonden door een nieuwe indeling van de AVR poorten. De PCB is ook nog kleiner geworden, nu past alles makkelijk op een halve eurokaart van 160x100 mm!

Is een eurokaart nu 160x100 of is een halve eurokaart nu 160x100mm :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 14:42 schreef NextGeneration het volgende:

[..]

Het leek mij wel wat, want je moet het LCD'tje op die COM-poort aansluiten, en als een programma tegen het LCD'tje aan staat te praten kan je geen info van de baybus aflezen!
Terwijl dat toch best interesant is / kan zijn!
Aha, ja misschien kan het. Inderdaad als een programma als Smartie tegen de compoort kletst dan kun je niet via dezelfde poort ook met een ander programma kletsen. Dat is geen baybus limitatie maar puur windows die je verbiedt dat meerdere applicaties dezelfde COM poort "open" hebben staan.

Deze 2e compoort kan dan ALLEEN data sturen. Ik weet niet of de software het lekker trekt, in ieder geval zit er nu op het proto-PCB een extra 2 pins header door de MAX232 heen, naar de PD4 lijn. Deze lijn is een compare-match pin van timer1. Via timer1 kan ik dus (als ik ff geen toeren meet want die gebruikt ook timer1) een pulstrein bouwen.

Deze pulstrein is dan dus een byte seriele data (of een serie van databytes)! Jammer dat ik er geen receive optie bijmaken kan, want dan zou ik dus 2 com poorten hebben zodat programma's als Smartie hun eigen compoort hebben, naast de "eigen" baybus poort.

RXD is alleen goed te maken (denk ik) als je de receive op de capture input aansluit, en daar zit de toerensensor al op helaas. Ik kan proberen de RX binnen te sluizen via de INT0 of INT1 pin, maar het is wel twijfelachtig of daar een mooie UART receive van te maken is....

Ik hou de optie voorlopig iig wel open. Als de software er aankomt zal ik wel proberen of ik zoiets er goed bijgemaakt krijg. Zou wel DE oplossing zijn voor het "virtuele compoort probleem"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 15:12 schreef Xplosive het volgende:

[..]

Is een eurokaart nu 160x100 of is een halve eurokaart nu 160x100mm :?
160x100 = halve euro
233x160 = hele euro

Dus de helft is niet de helft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
De prijzen van segor en reichelt vallen in het niets bijde rest, want dat zijn ook productie leveranciers. Maar Reichelt geeft geen support dus die word het niet, dan blijft Segor nog over.
Als iemand iets kan regelen met hen is dat prima.
Je moet bij die mensen vooruit betalen zodat ze zeker weten dat je ze niet bedriegt. Als we een contraktje kunnen sluiten ofzo, dan vertrouwen ze je en dan is het bestellen geblazen, maar dan moet je wel bewijzen dat je bestaat, hoe je heet en waar je woont en dat kan mooi met een KvK.

Dat is volgens mij de oplossing voor een goede levering. Als je mij een mailtje stuurt, dan valt er altijd iets te regelen, want ik wil best onderdelen bestellen op een KvK, maar dan moeten de kosten toch bijna helemaal verrekend worden (zit je nog dik onder de prijs).

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 16:00 schreef -DarkShadow- het volgende:
De prijzen van segor en reichelt vallen in het niets bijde rest, want dat zijn ook productie leveranciers. Maar Reichelt geeft geen support dus die word het niet, dan blijft Segor nog over.
Als iemand iets kan regelen met hen is dat prima.
Je moet bij die mensen vooruit betalen zodat ze zeker weten dat je ze niet bedriegt. Als we een contraktje kunnen sluiten ofzo, dan vertrouwen ze je en dan is het bestellen geblazen, maar dan moet je wel bewijzen dat je bestaat, hoe je heet en waar je woont en dat kan mooi met een KvK.

Dat is volgens mij de oplossing voor een goede levering. Als je mij een mailtje stuurt, dan valt er altijd iets te regelen, want ik wil best onderdelen bestellen op een KvK, maar dan moeten de kosten toch bijna helemaal verrekend worden (zit je nog dik onder de prijs).
Met een beetje geluk kan ik AT90S8535-8PC's regelen voor zo'n 7,50 euro per stuk excl. BTW >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
waar? >:)

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Niet online

Bazer

En nou?

Hé Easy

Vet project.
Misschien heb je iets aan de volgende link: virtuele poort link
Dit is freeware voor een exra virtuele (IR) poort.
Misschien kun je daar ideeën opdoen. :)

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat moet zeker wel te doen zijn.
vooral omdat er bijstaat:
Everyone is free to use and redistribute IrCOMM2k. Furthermore the source code is available. IrCOMM2k is an Open Source project according to the terms of the GPL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 16:13 schreef -DarkShadow- het volgende:
waar? >:)
Rechtstreeks bij de importeur. Maar dat is nog ff onder voorbehoud :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
wow!

Hoe heb je dat geregeld?

Heb je een mail adres of tel. nr. voor mij???

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 19:21 schreef _AscII_ het volgende:
dat moet zeker wel te doen zijn.
vooral omdat er bijstaat:
[..]
Is zeker wel iets mee te doen ja, alleen moet er toch in de source gedoken worden omdat in dit project geen IR poort aangesturd moet worden, maar juist een 2e seriele poort... :P

Wow, toch nog een alternatief buiten een 2e seriele poort op de baybus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 22 maart 2002 19:49 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Rechtstreeks bij de importeur. Maar dat is nog ff onder voorbehoud :P
welke importeur?
alcom toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 19:51 schreef -DarkShadow- het volgende:
wow!

Hoe heb je dat geregeld?

Heb je een mail adres of tel. nr. voor mij???
Uhm het is dus onder voorbehoud. Het zal waarschijnlijk via-via gaan, en eigenlijk pas interessant voor grotere afnames. Het zal er dus ook vanaf hangen hoeveel onderdelen ik nodig ga hebben (dus hoeveel er gebouwd gaan worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 19:53 schreef _AscII_ het volgende:

[..]

welke importeur?
alcom toevallig?
Wie anders >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

daar komt mijn STK 500 ook vandaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 22 maart 2002 16:14 schreef Bazer het volgende:
Hé Easy

Vet project.
Misschien heb je iets aan de volgende link: virtuele poort link
Dit is freeware voor een exra virtuele (IR) poort.
Misschien kun je daar ideeën opdoen. :)
Geweldig!, draadje in P&W over dit probleem leverde nix op.
Alleen is het jammer dat het alleen voor Windows 2000 is (misschien heb je nog meer goede sites)!
Eigenlijk hoord dit in het software draadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 20:19 schreef _AscII_ het volgende:
daar komt mijn STK 500 ook vandaan
Ja voor 90 euro's excl. btw in huis... ik weet het met een AT90S8515 en een mega163 erbij >:)

Zoals de naam het al zegt, ALcom... Ze leveren van alles, ook Maxim zit sinds kort d8 ik in het assortiment. Als ik regelen kan dat ze de onderdelen van de gehele PCB leveren, kan het nog wel eens een prijzenfestijn worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 22 maart 2002 20:25 schreef NextGeneration het volgende:

[..]

Geweldig!, draadje in P&W over dit probleem leverde nix op.
Alleen is het jammer dat het alleen voor Windows 2000 is (misschien heb je nog meer goede sites)!
Eigenlijk hoord dit in het software draadje
==> software draadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 20:32 schreef _AscII_ het volgende:

[..]

==> software draadje
Jaaa applaus! De software ben ik juist nu aan het vormen maar in dat draadje is het veeeeel te rustig >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
UPDATE

De nieuwste hardware staat weer op de site >:)

Dit maal denk ik helemaal in orde (voor zover een 1e versie in orde kan zijn). Hij is alleen nu nog wel 1cm te breed om in een 5 1/4 bay te passen :(

Maar ik kijk ff hoe het nu uitkomt met al die stekkers op de achterkant... misschien kan ik proppen, misschien moet ik een connectoroptie laten vallen. Maar dat is van later zorg. De PCB is niet zo gelikt als ik eigenlijk had gewild, maar ja, ik wil hem dit weekend etsen dus ik heb hem op de zaak nog snel ff op sheet geprint. Ik had b.v. de VCC lijn nog wat willen aandikken enzo. Gelukkig is het maar een proto >:)

Deze gaat nu toch echt dit weekend de etsbak in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
Wat dacht je dat er gister in de bus lag, een mooie envelop van alcom met een paar sample's van de atmel microcontrollers >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 23 maart 2002 11:10 schreef Xplosive het volgende:
Wat dacht je dat er gister in de bus lag, een mooie envelop van alcom met een paar sample's van de atmel microcontrollers >:)
Hey heb jij ook al zo'n enveloppe gekregen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennootje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-05 00:36
Op vrijdag 22 maart 2002 23:24 schreef --EasY-- het volgende:
UPDATE

De nieuwste hardware staat weer op de site >:)

Dit maal denk ik helemaal in orde (voor zover een 1e versie in orde kan zijn). Hij is alleen nu nog wel 1cm te breed om in een 5 1/4 bay te passen :(

Maar ik kijk ff hoe het nu uitkomt met al die stekkers op de achterkant... misschien kan ik proppen, misschien moet ik een connectoroptie laten vallen.
Lijkt mij beetje dubbelop, én een molex én een 3pinsmoboheader...Alleen molex lijkt mij al voldoende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 23 maart 2002 12:08 schreef Mennootje het volgende:

[..]

Lijkt mij beetje dubbelop, én een molex én een 3pinsmoboheader...Alleen molex lijkt mij al voldoende...
Nee, dit is nodig voor zwaardere fans met toerensensor. Deze hebben voeding via een molex, maar daar zit geen toerensensor op. Dus hebben ze daarnaast nog een 3 pins header (met alleen de toerensensor aangesloten). Delta HP fans b.v. !

Mocht ik het niet halen, dan laat ik de molex en de 3 pins header samenvallen voor fan 4 (of 3 en 4). Dan liggen ze op de PCB over elkaar, en kun je kiezen welke je monteren wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En weer ziet een probleem het licht :(

Ik dacht dus molexen voor PCB montage gevonden te hebben, nog ff op de site checken voor de maten... Niet dus. Molex maakt helemaal geen PCB diskdrive connectoren voor de "andere kant" |:(

Nu zit ik dus met een grote lap print voor nix, want de plaatsen voor de molexen zullen toch leeg blijven (op de power molex na dan)

Conclusie: De definitieve PCB gaat denk ik een stuk kleiner worden, ik doe een poging om hem in een 3,5" breedte te maken, als dat niet lukt wordt het iets groter maar het is wel zeker dat de definitieve PCB dus een stuk kleiner gaat worden als die nu op de site staat.

Ik ga op de PCB voor elke fanuitgang nu maken:

- de 3 pins fan-headers (met toerensensorinput)
- de 2 pins headers (voor videokaart/mobo fans)
- een "dikke" 2 pins connector. Daar kun je eventueel zelf "andere kant molexen" aansolderen via een draadje (Molex levert de male variant alleen voor draadmontage)

Vanwege deze rede ziet het er dus naar uit dan het het handigst is om fans te kopen met zo'n mooie 3 pins header ipv. een molex variant. Dat spaart je weer veel draden solderen, trekontlasten enz enz.
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste