[EL] Xtreme Baybus: De hardware

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste
Acties:
  • 2.759 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 11:10 schreef Xplosive het volgende:
Wat dacht je dat er gister in de bus lag, een mooie envelop van alcom met een paar sample's van de atmel microcontrollers >:)
en
Op zaterdag 23 maart 2002 11:40 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Hey heb jij ook al zo'n enveloppe gekregen >:)
En wat zat er voor lekkers in die envelop? Misschien iemand van jullie die een mega163 over heeft en die ook kwijt wilt? (of hoort dit nu weer in vraag en aanbod thuis) Anders moet ik een mooi project defineren en naar alcom schrijven (lijkt inhome automatisering op iets?).

btw gratis tip van ascii, maxim geeft op de website mogelijkheden voor het aanvragen van samples. Ik heb nu thuis een paar mooie samples van 1wire en ibuttons liggen. Vooral de thermochron button is leuk speelgoed. (meeting en logging van 2048 temps samengebracht in een behuizing als een dikke knoopcel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-08 14:03
waterkoelingforum: --easy--

Ach, ik heb het er gewoon maar opgezet, was een beetje zielig van marcel. Stelt toch niks voor. Vrienden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 12:56 schreef roedie het volgende:
waterkoelingforum: --easy--

Ach, ik heb het er gewoon maar opgezet, was een beetje zielig van marcel. Stelt toch niks voor. Vrienden ;)
:P hahaha okee, we zijn weer vriendjes... LOL

Jullie maken een DC spanning en gaaaaaan.... Werken die sensoren een beetje tot 5V ofzo?

Zoals je hebt kunnen lezen heb ik deze optie op de test-PCB op 1 kanaal zitten (fan4). Ik heb echter ook nog een meer "minimale" optie die ik hopelijk gebruiken kan (het zeer kortstondig aanpassen van de PWMstanden). Ik vind nl. vooral de spoel die nodig is echt onhandig groot. En 4 elco's en 4 spoelen minder is weer een kleinere PCB, geen mux nodig, veeeel goedkoper.... Mits het werkt dus.

Zodra de PCB begint te werken is dat het eerste wat ik ga uitzoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 18:07
Op maandag 25 maart 2002 08:39 schreef --EasY-- het volgende:
En weer ziet een probleem het licht :(

Ik dacht dus molexen voor PCB montage gevonden te hebben, nog ff op de site checken voor de maten... Niet dus. Molex maakt helemaal geen PCB diskdrive connectoren voor de "andere kant" |:(
Molex mischien niet maar AMP wel (zie www.amp.com) deze connectors zijn bij farnell te bestellen voor €1,61. Bestel nummer 148086.

Ik vraag me af waarom je geen multiplexor gebruikt voor het uitlezen van je RPM signaal. Een vier kanaals multiplexor is namelijk helemaal niet zo duur en je hebt dan het grote voordeel dat je niet steeds kortstondig 3 fans moet uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
Op maandag 25 maart 2002 11:14 schreef ascii het volgende:

[..]

en
[..]

En wat zat er voor lekkers in die envelop? Misschien iemand van jullie die een mega163 over heeft en die ook kwijt wilt? (of hoort dit nu weer in vraag en aanbod thuis) Anders moet ik een mooi project defineren en naar alcom schrijven (lijkt inhome automatisering op iets?).
Nou in mijn envelop zat een superdeluxe ATMEGA323 :9. en nog wat kleinere atmels >:). Maar helaas deze heb ik niet over want hier ga ik m'n eigen baybus omheen bouwen B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:35
-- Easy -- ik weet dat het niet zoveel te maken heeft met de hardware van jouw bay bus maar ik was benieuwd waarmee je je shema's mee hebt gemaakt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
Op maandag 25 maart 2002 18:43 schreef Rave17 het volgende:
-- Easy -- ik weet dat het niet zoveel te maken heeft met de hardware van jouw bay bus maar ik was benieuwd waarmee je je shema's mee hebt gemaakt :?
Het lijkt er verdacht veel op dat die schema's gemaakt zijn met Orcad capture en Orcad layout. correct me if i'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 18:33 schreef Xplosive het volgende:

[..]

Molex mischien niet maar AMP wel (zie www.amp.com) deze connectors zijn bij farnell te bestellen voor €1,61. Bestel nummer 148086.

Ik vraag me af waarom je geen multiplexor gebruikt voor het uitlezen van je RPM signaal. Een vier kanaals multiplexor is namelijk helemaal niet zo duur en je hebt dan het grote voordeel dat je niet steeds kortstondig 3 fans moet uitschakelen.
ey tanx ik kijk wel eens naar de AMP variant. Ik kon ze initieel niet vinden op de AMP site, en dacht dat ze ze niet maakten. Dom natuurlijk, Amp en een connector niet maken :+ ). Bedankt he, had ik net bedacht hoe klein mijn PCB werd :( ;)

LOL

Back to the drawing board.... :P

Het gaat niet alleen om de multiplexer, maar als ik het schakeltruuckje niet gebruik dan moet ik alle uitgangen naar DC omzetten ipv. gechoppered, dat kost dus 4 dikke elco's en 4 nog dikkere spoelen (tel uit +-10mH bij 1A.... Dat is een rijksdaalder grote ring en dat dus 4x) |:(

Vandaar dat ik een "el cheapo" poging doe. Werkt het niet (lekker), dan komen deze 4 DC-uitgangen + multiplexer er alsnog. Jammer van de kosten, boardspace en I/O lijnen in dat geval...

edit:

kon ze niet vinden maar heb ze al :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 18:49 schreef Xplosive het volgende:

[..]

Het lijkt er verdacht veel op dat die schema's gemaakt zijn met Orcad capture en Orcad layout. correct me if i'm wrong
I won't correct you :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
Op maandag 25 maart 2002 19:48 schreef --EasY-- het volgende:

[..]
Het gaat niet alleen om de multiplexer, maar als ik het schakeltruuckje niet gebruik dan moet ik alle uitgangen naar DC omzetten ipv. gechoppered, dat kost dus 4 dikke elco's en 4 nog dikkere spoelen (tel uit +-10mH bij 1A.... Dat is een rijksdaalder grote ring en dat dus 4x) |:(

Vandaar dat ik een "el cheapo" poging doe. Werkt het niet (lekker), dan komen deze 4 DC-uitgangen + multiplexer er alsnog. Jammer van de kosten, boardspace en I/O lijnen in dat geval...
Hoe dan ook omzeil je met een multiplexer het probleem dat je alle fans kortstondig uit moet schakelen ( lijkt me niet zo fijn voor je fans. Je hoeft dan alleen nog maar kortstondig 1 fan op 100% laten draaien.

En als die pwm regeling niet werkt kan je ook altijd nog overgaan op een 8 bit quad dac, deze dingen nemen veel mider ruimte in als 4 van die spoelen. Enige nadeel is, dat deze dingen iets duurder zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 20:01 schreef Xplosive het volgende:

[..]

Hoe dan ook omzeil je met een multiplexer het probleem dat je alle fans kortstondig uit moet schakelen ( lijkt me niet zo fijn voor je fans. Je hoeft dan alleen nog maar kortstondig 1 fan op 100% laten draaien.
Huh PWM stuurt de fans continue in- en uit hoor, daarmee regel je juist toeren, door de duty-cycle te varieren... Dus een multiplexer lost niets op, want terwijl de fan uit staat kun je geen toerenpulsen zien. Daar is juist het truuckje voor!

Fans vinden dat niet erg, net als DC motoren... Het enige is dat je fan kan gaan "piepen" op de PWM frequentie. Dat is iets wat je wegfilterd met die LC kring... Ik heb al vaker zo DC motoren gestuurd (modelbouw :P ) en dat werkt perfect. Fans zijn volgens mij net zo.
En als die pwm regeling niet werkt kan je ook altijd nog overgaan op een 8 bit quad dac, deze dingen nemen veel mider ruimte in als 4 van die spoelen. Enige nadeel is, dat deze dingen iets duurder zijn :(
Een dac... zou kunnen. Dan kan ik net zo goed de ingang van de FETs via een R/C trap gelijkrichten. Dat heb k al gesimuleerd en dat werkt best goed. Een FET is spanning-gestuurd dus je hebt geen last van varierende stromen door de gate als de stroom door de FET varieert. Maar dan stook je dus alle warmte op in je FETs... Ook niet echt bevorderlijk op een warme zomeravond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
Op maandag 25 maart 2002 21:10 schreef --EasY-- het volgende:

Huh PWM stuurt de fans continue in- en uit hoor, daarmee regel je juist toeren, door de duty-cycle te varieren... Dus een multiplexer lost niets op, want terwijl de fan uit staat kun je geen toerenpulsen zien. Daar is juist het truuckje voor!

Fans vinden dat niet erg, net als DC motoren... Het enige is dat je fan kan gaan "piepen" op de PWM frequentie. Dat is iets wat je wegfilterd met die LC kring... Ik heb al vaker zo DC motoren gestuurd (modelbouw :P ) en dat werkt perfect. Fans zijn volgens mij net zo.
ehm ja hier heb je een punt ja |:(
Een dac... zou kunnen. Dan kan ik net zo goed de ingang van de FETs via een R/C trap gelijkrichten. Dat heb k al gesimuleerd en dat werkt best goed. Een FET is spanning-gestuurd dus je hebt geen last van varierende stromen door de gate als de stroom door de FET varieert. Maar dan stook je dus alle warmte op in je FETs... Ook niet echt bevorderlijk op een warme zomeravond :P
Nu volg ik je niet helemaal daarnet zei je nog dat je daarvoor een dikke spoel nodig hebt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-08 14:03
Ach, ik zal mijn mening erover geven. Bij onze crew zijn/waren de meningen ook behoorlijk verdeeld en heeft het best wat tijd gekost.

De pwm stuurt een transistor aan. Die transistor versterkt stroom enzo. Maak pulsjes van 12 volt. Een redelijke condensator erachter en klaar. Hoeveel uF nodig is moet je in de praktijd ff kijken. 1000 uF voor een ventilator van 0.5 ampere ofzo. Waarom gelijk richten? Het is beter voor de fan, hij loopt gewoon lekkerder. En dan is de uitlezing ook altijd goed. Want als ie een pulsje wil geven terwijl de pwm laag is, heb je dus niks.

MIJN mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 21:18 schreef Xplosive het volgende:

[..]

ehm ja hier heb je een punt ja |:(
[..]

Nu volg ik je niet helemaal daarnet zei je nog dat je daarvoor een dikke spoel nodig hebt :?
Niet als je de fet's "half" open gaat zetten. Dan ga je over de FET een DC spanning laten vallen (en die naar warmte omzetten). Voor de "lc truuk" moet je wel een chopperende FET hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op maandag 25 maart 2002 21:38 schreef roedie het volgende:
[..]

1000 uF voor een ventilator van 0.5 ampere ofzo. Waarom gelijk richten?

[..]
Ik gebruik bij mijn aansturing van een fan maar 100 uF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 21:57 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Ik gebruik bij mijn aansturing van een fan maar 100 uF :)
Hangt van je PWM freq. af >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 21:38 schreef roedie het volgende:
Ach, ik zal mijn mening erover geven. Bij onze crew zijn/waren de meningen ook behoorlijk verdeeld en heeft het best wat tijd gekost.

De pwm stuurt een transistor aan. Die transistor versterkt stroom enzo. Maak pulsjes van 12 volt. Een redelijke condensator erachter en klaar. Hoeveel uF nodig is moet je in de praktijd ff kijken. 1000 uF voor een ventilator van 0.5 ampere ofzo. Waarom gelijk richten? Het is beter voor de fan, hij loopt gewoon lekkerder. En dan is de uitlezing ook altijd goed. Want als ie een pulsje wil geven terwijl de pwm laag is, heb je dus niks.

MIJN mening.
Misschien wel een goede mening. Ik wil in ieder geval eerst de makkelijkste/goedkoopste optie proberen.... Daar gaat het tweaken toch om... :P

lukt het niet, dan val ik idd terug naar de DC optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 11:10 schreef Xplosive het volgende:
Wat dacht je dat er gister in de bus lag, een mooie envelop van alcom met een paar sample's van de atmel microcontrollers >:)
Hey, hoe doe je dat ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 22:51 schreef Maxim het volgende:

[..]

Hey, hoe doe je dat ??
uhoh....

Als we nog met zijn allen van een goede prijs willen genieten voor de baybus, ga dan aub NIET massaal samples vragen bij Alcom.

Normaal gesproken is er redelijk wat te regelen bij Alcom, ze doen niet moeilijk over samples die je via het bedrijf waar je werkt aanvraagd (als het een technisch bedrijf is duuh). Maar als de hele wereld nu ineens samples gaat aanvragen, dan zal de pret snel over zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Owkeeeey, ik ben eruit met de connectoren.

Omdat de PCB-gemonteerde molex-vrouwtjes toch te krijgen zijn, maak ik voor elke fan een STAANDE op de PCB. Daar kun je ook eenvoudig een stukje kabel opsolderen met een "stekker molex" als je wil (afknippen van een oude voeding b.v :P )

Voor elk wat wils dus. De staande variant gebruikt maar weinig ruimte, ik heb nu een PCBtje geroute gekregen op 11 x 8.25 (bxd) centimeter, wat betekent dat hij zowat past in een 3,5" drivebay als je dat zou willen.

Zou er dan toch nog een PCB komen deze week :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op dinsdag 26 maart 2002 09:57 schreef --EasY-- het volgende:
Owkeeeey, ik ben eruit met de connectoren.

Omdat de PCB-gemonteerde molex-vrouwtjes toch te krijgen zijn, maak ik voor elke fan een STAANDE op de PCB. Daar kun je ook eenvoudig een stukje kabel opsolderen met een "stekker molex" als je wil (afknippen van een oude voeding b.v :P )
Heb je een voorbeeld van zo'n PCB-gemonteerde molex :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 10:14 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Heb je een voorbeeld van zo'n PCB-gemonteerde molex :?
Bedoel je plaatje of sample?

Plaatje: jaah. Zie AMP
Sample: neej

Je kunt er altijd nog een afgeknipte molex van een PC voeding aansolderen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op dinsdag 26 maart 2002 10:37 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Bedoel je plaatje of sample?

Plaatje: jaah. Zie AMP
Afbeeldingslocatie: http://catalog.tycoelectronics.com/TE/common/images/PartImages/3477041c.gif

Wat zijn dit voor een tactische dingen :)

Nog een extra vraagje, wat is de beste manier om 4 ventilatoren aan te sluiten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 10:43 schreef Rave17 het volgende:

[..]

[afbeelding]

Wat zijn dit voor een tactische dingen :)

Nog een extra vraagje, wat is de beste manier om 4 ventilatoren aan te sluiten :?
Leuk he :P

Wat bedoel je met "wat is de beste manier" ?? qua regeling, aansturing, bedrading?!?!?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op dinsdag 26 maart 2002 10:57 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Leuk he :P

Wat bedoel je met "wat is de beste manier" ?? qua regeling, aansturing, bedrading?!?!?!
Que aansluiten op je bay bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 11:01 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Que aansluiten op je bay bus.
Owww. Juistum

Er zijn zover ik weet 3 connectoren in gebruik voor fans.

De eerste en lichtste is een 2 pins header (als een jumper zeg maar). Deze worden voor videokaart fans en mobo fans gebruikt.

De tweede is een connector met dezelfde steek van 3 pins. De derde pin is hierbij gebruikt t.b.v. de toerental sensor.

De derde is "de Molex" connector. Deze heeft 4 pins, +12V, GND, GND, +5V. Vaak zie je deze op zware fans met eventueel een extra 3 pins connector t.b.v. toerental sensing.

Op de baybus zitten 4 fan outputs. 4x een 2 pins header, 4x een 3 pins header en 4x een Molex. Hiermee kun je dus op elke fan uitgang elk fantype aansluiten (zolang ze maar 12V zijn).

Eventueel kun je zonder "klussen" ook meerdere fans op een enkele uitgang aansluiten. Stel je hebt 2 casefans die je niet toerengemeten samen tegelijk wil regelen op 1 enkele fan uitgang, dan kun je kiezen om een fan met 3 pins header en een fan met molex te nemen. Deze kun je dan samen op 1 kanaal prikken zonder splitters en dergelijke!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zo hehe... het design van de protoPCB is nu definitief! (heb ik besloten). Ik heb hier een sheet liggen van het monstertje van 11.1cm x 8.5cm. Deze PCB ga ik etsen! Er moet nu namelijk iets gebeuren, anders verslofd het. Dus foutjes die er nu nog inzitten modificeer ik op de PCB.

Deze PCB is tevens de bron voor een definitieve PCB. Als het meezit IS dit al de definitieve, maar ik denk dat er nog wel het n en ander uit zal rollen bij het testen.

Vanavond zet ik als ik ff tijd heb de nieuwe PCB online op http://www.xs4all.nl/~kruimpie

(evenals de nieuwste versie van het HWSW design document)

Als het met de tijd ff meezit rollen dus over een paar dagen de eerste pics van de protohardware voorbij :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op donderdag 28 maart 2002 14:17 schreef --EasY-- het volgende:
zo hehe... het design van de protoPCB is nu definitief! (heb ik besloten). Ik heb hier een sheet liggen van het monstertje van 11.1cm x 8.5cm. Deze PCB ga ik etsen! Er moet nu namelijk iets gebeuren, anders verslofd het. Dus foutjes die er nu nog inzitten modificeer ik op de PCB.

[..]
Dat vraag ik me nu elke keer af, hoe komt het dat jullie wel allemaal kunnen etsen en ik niet. Wat heb je daar allemaal voor nodig :?

(Wat dit betreft ben ik een echte n00b ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny_B
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-09 19:57
Allemaal zeer interessant dit.
Ik ben alleen vet N00B wat electronica betreft.
k heb ook zeker interesse als er iets te kopen valt.

K hoop dat er iets moois uitrolt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 16:23 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Dat vraag ik me nu elke keer af, hoe komt het dat jullie wel allemaal kunnen etsen en ik niet. Wat heb je daar allemaal voor nodig :?

(Wat dit betreft ben ik een echte n00b ;))
Niet veel... Eerst de PCB geprint of het liefst een projectorsheet. Dan nog een UV-TL buis of gezichtsbruiner, de bakjes van een avond chinezen, fotoontwikkelaar en etsmiddel, en een electrisch warmhoudplaatje.

Belicht een stukkie PCB met fotolaag met de sheet ertussen, boor 1 gaatje aan de rand, draadje daardoor, knikker de PCB in de fotoontwikkelaar, spoel hem daarna af, dump de PCB in warme ets, 15 minuutjes klotsen en daar is je PCB al.

Daarna doe ik altijd nog ff flink belichten, en nogmaals in de foto ontwikkelaar om de sporen te ondoen van fotolaag.

Dan licht opschuren met schuurspons onder water, gaatjes boren, SK-10 erop spuiten en KLAAR is klara..

Wow een HOWTO in een notedop >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 16:46 schreef Duke_Nukem het volgende:
Allemaal zeer interessant dit.
Ik ben alleen vet N00B wat electronica betreft.
k heb ook zeker interesse als er iets te kopen valt.

K hoop dat er iets moois uitrolt :)
Er zal zeker iets moois uitrollen wat ook nog te koop zal zijn >:)

Er moet nog wel software gemaakt worden, gelukkig ligt het design er al zowat geheel (zie ook www.xs4all.nl/~kruimpie )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Op die fotolaag van je print te halen kan je ook spiritus gebruiken, werkt perfect!

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 21:08 schreef SlinkingAnt het volgende:
Op die fotolaag van je print te halen kan je ook spiritus gebruiken, werkt perfect!
aha... Nooit geprobeert met iets anders eigenlijk.... Keep those tips coming!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het schema en de PCB plus partlayout die het nu echt worden gaat op http://www.xs4all.nl/~kruimpie staan. Over een paar dagen hoop ik er pics bij te hebben van het echte ding >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben benieuwd >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
mee too!!! :9~

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 15:20

Eraser127

Nijkerk

mee three :9~

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 28 maart 2002 23:44 schreef --EasY-- het volgende:
Ik heb het schema en de PCB plus partlayout die het nu echt worden gaat op http://www.xs4all.nl/~kruimpie staan. Over een paar dagen hoop ik er pics bij te hebben van het echte ding >:)
:9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had dus de PCB geprobeerd te maken.... Was hij om een of andere reden onscherp geworden :(

Dus het prototype is weer even uitgesteld, het was toevallig mijn laatste stukkie PCB |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op zondag 31 maart 2002 21:20 schreef --EasY-- het volgende:
Ik had dus de PCB geprobeerd te maken.... Was hij om een of andere reden onscherp geworden :(

Dus het prototype is weer even uitgesteld, het was toevallig mijn laatste stukkie PCB |:(
Jammer :'(, maar we wachten af op de werkende prototype :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
heeft iemand es plaatjes van zon baybus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 21:25 schreef Mister_X het volgende:
heeft iemand es plaatjes van zon baybus
De enige plaatjes tot nu toe zijn die van het PCB, zie http://www.xs4all.nl/~kruimpie

Zodra dit ding ech top print gezet is, met onderdeeltjes erop enzo zullen de pics wel duidelijk maken wat het nu precies inhoud :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje : krijgen de IRF540'ers ook nog bescherming van een diode ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 22:30 schreef Maxim het volgende:
Vraagje : krijgen de IRF540'ers ook nog bescherming van een diode ?
Nee. Zie specs van de IRF540.... Dat is een ECHTE schakelFET en heeft dus een dikke blusdiode geïntegreerd >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 22:31 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Nee. Zie specs van de IRF540.... Dat is een ECHTE schakelFET en heeft dus een dikke blusdiode geïntegreerd >:)
OK :D

PS
Is bij brushless fans ook niet nodig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 22:42 schreef Maxim het volgende:

[..]

OK :D

PS
Is bij brushless fans ook niet nodig. :P
Dat weet ik zonet nog niet... Je schakelt toch hard in- en uit, ik denk toch dat er rare piekspanningen uit kunnen rollen. Hoe dan ook, de IRF540 heeft de blusdiode geintegreerd, ook erg handig om op de fan-uitgangen relais aan te sluiten (b.v. om de PC uit te schakelen bij overtemperatuur of waterkoeling lekkage) :P

edit:

In ieder geval bedankt voor de feedback, alleen met dit soort nuttige feedback komt het product in rap tempo helemaal op zijn pootjes terecht >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 22:48 schreef --EasY-- het volgende:

Dat weet ik zonet nog niet... Je schakelt toch hard in- en uit, ik denk toch dat er rare piekspanningen uit kunnen rollen.
Yep, maar de electronica in de fan zelf wordt ook al d.m.v. diodes beschermd. Aangezien er in een brushless fan van huis uit ook al geschakeld wordt.

Maar baat 't niet, schaadt het niet. :)
Hoe dan ook, de IRF540 heeft de blusdiode geintegreerd, ook erg handig om op de fan-uitgangen relais aan te sluiten (b.v. om de PC uit te schakelen bij overtemperatuur of waterkoeling lekkage) :P
Cool, relais pwm schakelen :+

Ideetje :

Nu je PCB toch mislukt is. Is het misschien te doen om een footprint voor een BS170 parallel aan de IF540 toe te voegen. Een BS170 kan n.l. 500mA schakelen. Dat is voldoende voor aardig wat typen fans. De BS170 kost nog geen kwart van wat de IRF540 kost.

:Y)

En de BS170 heeft ook een geintegreerde diode. 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 23:12 schreef Maxim het volgende:

[..]

Yep, maar de electronica in de fan zelf wordt ook al d.m.v. diodes beschermd. Aangezien er in een brushless fan van huis uit ook al geschakeld wordt.

Maar baat 't niet, schaadt het niet. :)
[..]
Tja, het is nog even afwachten hoe zo'n fan zich sowieso laat toerenregelen... Maar daarom heb ik juist 2 typen eindtrappen op de testPCB zitten.
Cool, relais pwm schakelen :+
Ehm... Kijk ff in het designdocument... Je kunt aangeven bij elke fanuitgang wat eraan hangt... In het geval van een relais ga ik geen PWM sturen neej :P
Ideetje :

Nu je PCB toch mislukt is. Is het misschien te doen om een footprint voor een BS170 parallel aan de IF540 toe te voegen. Een BS170 kan n.l. 500mA schakelen. Dat is voldoende voor aardig wat typen fans. De BS170 kost nog geen kwart van wat de IRF540 kost.

:Y)

En de BS170 heeft ook een geintegreerde diode. 8-)
Hmmm Wat is dat voor package? Ik denk namelijk dat je die er gewoon in kunt solderen hoor... De IRF540 heeft een TO220 package, maar kijk maar op de PCB, je zal zien dat de pinnen erg dicht op elkaar zitten, daar krijg je zowat elk type tor of FET ingepropt >:)

Tenzij de pinout wel heeeeel erg gedraait zit t.o.v. de IRF540.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 23:16 schreef --EasY-- het volgende:

Hmmm Wat is dat voor package? Ik denk namelijk dat je die er gewoon in kunt solderen hoor... De IRF540 heeft een TO220 package, maar kijk maar op de PCB, je zal zien dat de pinnen erg dicht op elkaar zitten, daar krijg je zowat elk type tor of FET ingepropt >:)
TO92
Tenzij de pinout wel heeeeel erg gedraait zit t.o.v. de IRF540.
Drain en gate zitten andersom. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 23:30 schreef Maxim het volgende:

[..]

TO92
[..]

Drain en gate zitten andersom. :(
TO92 is wel klein... Zou te doen zijn. Maar als drain en gate omgekeerd zijn, dan kun je een BS170 gewoon plaatsen. Moet je alleen de source ff de andere kant op buigen.... Dan zit hij er dus eigenlijk "andersom" in oftewel precies goed >:)

edit:

KISS staat bij mij hoog in het vaandel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Op zondag 31 maart 2002 22:07 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

De enige plaatjes tot nu toe zijn die van het PCB, zie http://www.xs4all.nl/~kruimpie

Zodra dit ding ech top print gezet is, met onderdeeltjes erop enzo zullen de pics wel duidelijk maken wat het nu precies inhoud :9
Ik wacht met spanning af....
Als je 'm aan de praat hebt, ga je ze dan ook produceren?
Oftewel...IK WIL OOK!!!

8-)

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij had al gezegd dat serieproductie de bedoeling was
in drie vormen

a)losse print zonder wat
b)DHZ-setje
c)fully assembled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 23:38 schreef Bart_Banaan het volgende:

[..]

Ik wacht met spanning af....
Als je 'm aan de praat hebt, ga je ze dan ook produceren?
Oftewel...IK WIL OOK!!!

8-)
Ja dat is zeker de bedoeling. Sowieso is het mogelijk bij grotere afnames om "echte" PCB te laten maken, en bij het "groot" inkopen van onderdelen zoals de microcontroller die erop zit gaan die prijzen ook hard omlaag.

Voor de echte soldeerbout ridders komen er losse PCB's en bouwpakketten, ik denk er ook hard over om compleet (evt. op maat) gebouwde units te gaan verkopen :P

edit:

real_raichu70 was me voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 23:34 schreef --EasY-- het volgende:

TO92 is wel klein... Zou te doen zijn. Maar als drain en gate omgekeerd zijn, dan kun je een BS170 gewoon plaatsen. Moet je alleen de source ff de andere kant op buigen.... Dan zit hij er dus eigenlijk "andersom" in oftewel precies goed >:)
OK, maar dan weet iedereen iig dat je niet persé z'n dure IRF540 hoeft te gebruiken. ;)

/me vind de IRF540 met z'n Ids max van een dikke 20A een klein beetje overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 23:48 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Ja dat is zeker de bedoeling. Sowieso is het mogelijk bij grotere afnames om "echte" PCB te laten maken, en bij het "groot" inkopen van onderdelen zoals de microcontroller die erop zit gaan die prijzen ook hard omlaag.

Voor de echte soldeerbout ridders komen er losse PCB's en bouwpakketten, ik denk er ook hard over om compleet (evt. op maat) gebouwde units te gaan verkopen :P

edit:

real_raichu70 was me voor :P
Ga je ook een merknaam enzo nemen , ik denk wel dat onze winkel interesse kan hebben voor verdeler in Belgie te worden . Maar dan moet ik wel bruikbare info en prijzen hebben . Als je me wat kan informeren en een mooi overzicht geeft kwa functies kan ik het eens voorleggen aan de baas .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 31 maart 2002 23:52 schreef Maxim het volgende:

[..]

OK, maar dan weet iedereen iig dat je niet persé z'n dure IRF540 hoeft te gebruiken. ;)

/me vind de IRF540 met z'n Ids max van een dikke 20A een klein beetje overkill
Ja is ook wel overkill ja. Maar dan weet je in ieder geval zeker dat alles wat mensen bedenken om eraan te hangen (4 120mm fans parallel enzo) ook werkt. En omdat zijn Ids max zo hoog is, blijft hij onder "normale" omstandigheden lekker koel (mede vanwege zijn lage RDS,ON).

Het word nog een hele klus om alle opties te gaan omschrijven die mensen hebben qua onderdelen monteren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 00:00 schreef real_raichu70 het volgende:

[..]

Ga je ook een merknaam enzo nemen , ik denk wel dat onze winkel interesse kan hebben voor verdeler in Belgie te worden . Maar dan moet ik wel bruikbare info en prijzen hebben . Als je me wat kan informeren en een mooi overzicht geeft kwa functies kan ik het eens voorleggen aan de baas .
Ik heb al meer aanbiedingen gehad om de unit te gaan commercialiseren... Ik weet nog niet wat ik er precies mee aanmoet, het kan namelijk zelfs voor de mede-tweaker interessant zijn....

Als er namelijk een gegarandeerde minimum afname is, kan het prijstechnisch voor iedereen interessant zijn. Bijvoorbeeld als ik dadelijk 20 PCB's ga bestellen met onderdelen, kan dat even duur of zelfs duurder zijn als een "commerciele" versie waar er direct 250 van afgenomen worden... Ik zal sowieso een mooi overzicht maken van mogelijkheden, versies en prijzen voor zover mogelijk en ze hier posten.
edit:

Een merknaam is er al... De unit gaat heten "Xtreme Baybus (c)" gemaakt door "Xtreme Hardware Development (c)" verkort "XtremeHW (c)" >:)

Als ik de smaak echt te pakken krijg komt er een hele serie, waaronder een "kleintje" (geen LCD en LEDs b.v.) en een grote (8x fan, 8x temp etc etc). De software is dan namelijk vrijwel 1:1 kopieren met wat knip en plakwerk.

Daarnaast zit ik hard te denken aan "low budget" mini-pcbs waarmee je je alfanumeriejke LCD display serieel kan aansturen.... Als er interesse (en tijd) is tenminste. >:)

Goh wordt al bijna een eigen bedrijf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Gebruik je nou ook een LCD scherm die de temp. aan de hand van een NTC laat zien of gaat dat software matig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 10:52 schreef Rave17 het volgende:
Gebruik je nou ook een LCD scherm die de temp. aan de hand van een NTC laat zien of gaat dat software matig :?
Alles gaat softwarematig, maar dan via de software die IN de baybus draait (de embedded software waarvan ook het design op de site staat.

Dus deze software meet de NTC/PTC's en kan daarna (afhankelijk van de configuratie) deze op het LCD tonen. Dit kan dus geheel onafhankelijk van de PC zelf lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Op maandag 01 april 2002 00:07 schreef --EasY-- het volgende:

[..]
Zo zo, de ondernemende tweaker. Dadelijk wordt je nog een rijk man met je baybus :P

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb je schema (eindelijk) eens een keer op mijn gemak bekeken en er zijn me 2 dingetjes opgevallen :
  • Je hebt AVCC (pin 30) netjes ontstoort d.m.v. L1 en C4. Maar de weerstanden van de temparatuursensoren hangen gewoon aan de 'ruwe' VCC. Is wel zo netjes als die ook aan de AVCC hangen natuurlijk. Ook is er in de printlayout ook geen rekening mee gehouden . De AGND hangt rechtstreeks aan de gewone GND. De analoge en digitale voedingslijnen zouden eigenlijk compleet geschieden moeten zijn. Zo heeft het filternetwerkje eigenlijk weinig zin en kun je het net zo goed weglaten. ;)
  • De pinlayout voor de 3-polige fanheader klopt niet. Moet er als volgt uitzien :

1. Rotation 'RPM in' (geel/blauw)
    2. +12V 'PWM out' (rood)
    3. GND 'GND' (zwart)

Dit geeft wel als voordeel dat PWM out en GND naast elkaar liggen en je dus de 2-polige sip-headers kan laten vervallen. :)
Voor de rest moet het wel lukken denk ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 18:39 schreef Maxim het volgende:
Ik heb je schema (eindelijk) eens een keer op mijn gemak bekeken en er zijn me 2 dingetjes opgevallen :
  • Je hebt AVCC (pin 30) netjes ontstoort d.m.v. L1 en C4. Maar de weerstanden van de temparatuursensoren hangen gewoon aan de 'ruwe' VCC. Is wel zo netjes als die ook aan de AVCC hangen natuurlijk. Ook is er in de printlayout ook geen rekening mee gehouden . De AGND hangt rechtstreeks aan de gewone GND. De analoge en digitale voedingslijnen zouden eigenlijk compleet geschieden moeten zijn. Zo heeft het filternetwerkje eigenlijk weinig zin en kun je het net zo goed weglaten. ;)
  • De pinlayout voor de 3-polige fanheader klopt niet. Moet er als volgt uitzien :

1. Rotation 'RPM in' (geel/blauw)
    2. +12V 'PWM out' (rood)
    3. GND 'GND' (zwart)

Dit geeft wel als voordeel dat PWM out en GND naast elkaar liggen en je dus de 2-polige sip-headers kan laten vervallen. :)
Voor de rest moet het wel lukken denk ik. :P
KIJK

Dat zijn de betere reviews :P

Bedankt zeg, ik had die analoge VCC naar de inputs helemaal gemist! De ground direct doorverbinden kan wel gewoon, maar dan op een enkel punt. Als ik het heeeeel netjes zou doen dan zou ik dat ene punt eigenlijk via een draadbrug met ferrite bead moet koppelen >:)

En die fan header is ook een goeie tip... De fan die ik heb met toerensensor zit in mijn PC, heb gewoon nog niet ens de tijd genomen de pinout te bekijken. Deze 3pins pinout had ik van een vaag plaatje op google, en nog fout overgenomen ook blijkbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 12:52 schreef -DarkShadow- het volgende:

[..]

Zo zo, de ondernemende tweaker. Dadelijk wordt je nog een rijk man met je baybus :P
Ja maar om een eigen bedrijf te baseren op een enkel product... Hmmmmm misschien toch maar even als "huislvlijt" houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
Je ontwerp patenteren/licenseren en per verkochte baybus geld vangen, terwijl een groot bedrijf ze maakt, is natuurlijk ook leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 19:05 schreef as4Raven het volgende:
Je ontwerp patenteren/licenseren en per verkochte baybus geld vangen, terwijl een groot bedrijf ze maakt, is natuurlijk ook leuk :)
kostdah... Een patentje aanvragen >:)

edit:

Ehen.... waar vind ik zo'n bedrijf :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziehier, het "grote hoe droom ik dat ik rijk wordt topic"

:+ :7 :D :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 19:42 schreef Maxim het volgende:
Ziehier, het "grote hoe droom ik dat ik rijk wordt topic"

:+ :7 :D :Z
Ja, het enige probleem is dat ik steeds wakker word :P

Als ik dadelijk 250 bestellingen krijg ga ik het geloven.... hahahaha LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Nou ik wil de eerste besteller van dit wonder wel worden: noteer er voor mij maar één (mag prototype zijn...........)

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 19:47 schreef Bart_Banaan het volgende:
Nou ik wil de eerste besteller van dit wonder wel worden: noteer er voor mij maar één (mag prototype zijn...........)
Draait een beetje moeilijk zonder software. :P

/edit: software bestaat dus nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 19:47 schreef Bart_Banaan het volgende:
Ja?? Nou zodra het prototype aangetoond functioneel is en de software bestaat als basis (je kunt daarna software updates er zelf inflashen) dan komt er een echte bestel actie. Hierbij probeer ik zoveel mogelijk in 1x te bestellen, want dat drukt de prijs aanzienlijk. Nu hou ik de boot nog even af zoals je hopelijk begrijpen kunt, niemand heeft er iets aan als dadelijk blijkt dat alle hardware toch niet helemaal "lekker" blijkt. Dan zit iedereen te kl*ten om wijzigingen erop te frutselen.... neej dan liever even wachten en gelijk een goeie maken :P

Als ik nu kijk op mijn site, zie ik op dagen dat ik de site geupdate heb soms wel 2000 hits staan... Ben benieuwd hoeveel er werkelijk geproduceerd gaan worden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 19:50 schreef Maxim het volgende:

[..]

Draait een beetje moeilijk zonder software. :P

/edit: software bestaat dus nog niet.
[edit op edit]
De hardware ook nog niet eens... Proto-1 is mislukt, om vage reden onscherp geworden :?

De software bestaat ook nog niet, maar het design is gelukkig al een heel eind. Implementatie ga ik denk ik niet meer in een apart document beschrijven, het design is al zo veelomvattend dat implementie per module wel te overzien zal zijn >:)
[/edit op edit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 19:52 schreef --EasY-- het volgende:

Als ik nu kijk op mijn site, zie ik op dagen dat ik de site geupdate heb soms wel 2000 hits staan... Ben benieuwd hoeveel er werkelijk geproduceerd gaan worden >:)
Wow, das errug netjes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 19:55 schreef Maxim het volgende:

[..]

Wow, das errug netjes :D
Ja he, ik denk ook de waterkoeling guys :P

Kon het niet laten om het software design zo aan te passen om te zorgen dat "ook de waterkoelert KEN niet zonder de Xbus" >:)

Zonder enige hardware wijziging heb ik nu de HDD-activity inputs als mogelijke flowmeter inputs, waardoor ik flow kan meten, verschil in flow kan meten (slang losgesprongen) en drupwater detectie heb.

Deze zaken kunnen een alarm genreren, die net zoals al mogelijk was de computer geheel spanningsloos kunnen schakelen of een buzzer o.i.d. laten schreeuwen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu je het toch over een waterflowinput hebt. Heb jij er al over nagedacht hoe je die signaalniveautechnisch (Scrabble er maar op los ja :7 ) aan denkt te sluiten. Werkspanning >6V, Sinusvormig uitgangssignaal ?
Of is dit voor latere versies ?

edit:

Stel je trouwens bij drupwaterdetectie niet zoveel voor. Dat ga je niet halen. Fluctuatie door de pomp, meetresolutie, en nauwkeurigheid van de flowmeter (mits betaalbaar)zullen je belemmeren om dit te kunnen detecteren. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 21:22 schreef Maxim het volgende:
Nu je het toch over een waterflowinput hebt. Heb jij er al over nagedacht hoe je die signaalniveautechnisch (Scrabble er maar op los ja :7 ) aan denkt te sluiten. Werkspanning >6V, Sinusvormig uitgangssignaal ?
Of is dit voor latere versies ?
Er zijn ook flowmeters met een OC output die pulsen genereren >:)
edit:

Stel je trouwens bij drupwaterdetectie niet zoveel voor. Dat ga je niet halen. Fluctuatie door de pomp, meetresolutie, en nauwkeurigheid van de flowmeter (mits betaalbaar)zullen je belemmeren om dit te kunnen detecteren. :(
Hahaahhhahaha ik ga geen lek detecteren op de waterkoeling.nl methode, maar toch echt wel gewoon via 2 draadjes.... drup ertussen --> ALARM

Of "deluxe" variant waarbij je een PCBtje tekent met een "maze" van 2 lijntjes. Komt er een drup op het printje ---> KLIK PC uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 21:51 schreef --EasY-- het volgende:

Er zijn ook flowmeters met een OC output die pulsen genereren >:)
Die zijn er ook ja, maar voor zover ik gezien heb veel met sinus-uitgang.
maar toch echt wel gewoon via 2 draadjes.... drup ertussen --> ALARM
LOL :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 21:55 schreef Maxim het volgende:

[..]

Die zijn er ook ja, maar voor zover ik gezien heb veel met sinus-uitgang.
[..]
Uhm sinus uitgang... tja, het IS te proberen ze gewoon te interfacen... de INT inputs worden gesampled in de AVR, dus dikke kans dat het gewoon werkt met een sinus input. Hangt van de frequentie af.... hmmmm....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
|Ben het ding nu aan het rerouten... Met de wijzigingen van de AVCC, AGND en de 3 pins fan header pinout. Ik probeer hem nu op peen pcb van 80x100 mm te krijgen... dat zou betekenen 2 PCB's op een enkele euro kaart >:)

Ik heb naast de molexen nu ook de 3 pins fan headers rechtop gezet. Daarmee hoop ik de PCB dus nog kleiner te krijgen, als hij nog een beetje routen wil tenminste...

edit:

De nieuwe PCB staat weer eens op de XtremeHW site >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Owwwkeeeyyyy... Ik heb de eerste kostenraming gemaakt!!!

Ik heb hiervoor 3 versies bedacht. ONDER VOORBEHOUD:

De eerste "basic" versie heeft 4 laag vermogen FAN outputs (voor "normale" fans voldoende), geen LCD, 8 rode ledjes, geen tempsensoren (wel de inputs), geen drukknoppen (wel de inputs), RS232 serieel kanaal, 3 HDD activity inputs, seriele kabel aan de PCB vast, programmeerkabel

De tweede "advanced" versie heeft alle basic features, maar net iets extra's: 2 high power en 2 lowpower fan outputs, 2 tempsensoren (4 inputs), 16x2 backlit LCD, 4 rode LEDs en 2 bicolor, een drukknop (3 inputs), RS232 serieel kanaal, 3 HDD activity inputs, seriele kabel en programmeerkabel

De laatste is de "expert" versie, deze heeft alle toeters en bellen aan boord: 4 highpower fan outputs, 4 tempsensoren, 20x4 backlit LCD, 2 all-color en 1 bicolor LED, 3 drukknoppen, RS232 serieel kanaal, 3 HDD activity inputs, seriele kabel en programmeerkabel

VOORLOPIG beraamde kosten:

Basic - 50 euro
Advanced - 90 euro
Expert - 130 euro

Let wel: Dit is dus inclusief knopjes, displays, LEDs enz.(afhankelijk van versie) en het zijn RICHTPRIJZEN. Maatwerk is altijd mogelijk, b.v. 8 blauwe LEDs ipv. andere LED configs >:)

Geen van de versies zijn ingebouwd in een bayfront. Dus je moet wel zelf je case cq. frontje modden om alles erin te passen!

Bestellen is nog niet aan de orde, maar dit is alvast een voorschot zodat iedereen weet wat er komen gaat ! 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
en wat is dan hoog/laag vermogen? En is dat het dhz-pakket? Anders isset nog best prijzig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 april 2002 15:08 schreef SlinkingAnt het volgende:
en wat is dan hoog/laag vermogen? En is dat het dhz-pakket? Anders isset nog best prijzig!
hoog/laag vermogen is de IRF540 vs. BS170 truuk...

Dit zijn de gebouwde. De DHZ pakketten komen lager uit, bij grote afname komt ALLES lager uit.

Ehen ik heb nog niet "mijn best" gedaan voor de betere LCD prijzen enzo. Vanaf hier wordt het dus alleen nog maar beter >:)

edit:

Dit is namelijk nog de prijs bij grotere inkoop via een "gewone" winkel.... De onderhandelingen via een importeur lopen nog, wat de prijzen zo 30-50% omlaag kan drukken :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dubbele update:

- ik heb een foutje ontdekt in de pcb, die ik nu mooi nog ff kan fixen voordat ik (waarschijnlijk morgen) weer een PCB ga maken

- en het echt goede nieuws: Waarschijnlijk kunnen bij grotere afname de AVR, MAX232 en de LCD prijzen doormidden of nog beter dan dat: Een 16x2 met LED backlight zou dan op een euro of 10 komen, en de 20x4 LCD met LED backlight op een euro of 20 >:)
toch ook eens checken wat all-color en blauwe LEDs moeten kosten >:)

Zodra de definitieve prijzen bekend zijn volgt er natuurlijk een update :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Ik bedoelde niet welke componenten hoog vermogen zijn, maar hoe hoog in Watt dat vermogen dan ligt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 09:44 schreef SlinkingAnt het volgende:
Ik bedoelde niet welke componenten hoog vermogen zijn, maar hoe hoog in Watt dat vermogen dan ligt!
ooohhhhh... Dat zal sterk afhangen van de koeling van de fets. Ik gebruik in dit design geen echte fet-drivers, daardoor zijn de schakelgangen trager dan normaal. Vooral tijdens deze schakelgangenwarmt de fet op (hij is dan "half-aan" = opstoken)

Dus hoe het uitpakt is nog even de vraag. Ik ga dat wel testen, met een dummy load weerstand. De IRF540 heeft echter een vrij goede Ron, zodat er in geleidende toestand nauwelijks verlies is. Een paar ampere kun je er al snel mee schakelen >:)

edit:

De site is nu dankzij Xplosive bereikbaar onder http://www.xtremebaybus.tk en gaat hopelijk binnenkort een mooier jasje krijgen, met een faq en hopelijk ook plaatjes :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Op woensdag 03 april 2002 10:38 schreef --EasY-- het volgende:

[..]
Dus hoe het uitpakt is nog even de vraag. Ik ga dat wel testen, met een dummy load weerstand. De IRF540 heeft echter een vrij goede Ron, zodat er in geleidende toestand nauwelijks verlies is. Een paar ampere kun je er al snel mee schakelen >:)
Dat moet genoeg zijn lijkt mij >:) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BS170 @ Xtreme Baybus
Patent Pending
Maxim 2002

Mocht je de nog eens gaan verdienen op je XB zal ik m'n bankrekeningnummer wel ff doormailen.

:P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 19:58 schreef SlinkingAnt het volgende:

[..]

Dat moet genoeg zijn lijkt mij >:) :9
Inderdaad, je kunt de fets altijd nog voorzien van koeling... Dan kunnen ze denk ik nog wel hoger.

Hoe hoog ze echt lekker kunnen, dus de BS170 alsook de IRF540 moet uit metingen blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 20:03 schreef Maxim het volgende:
BS170 @ Xtreme Baybus
Patent Pending
Maxim 2002

Mocht je de nog eens gaan verdienen op je XB zal ik m'n bankrekeningnummer wel ff doormailen.

:P :+
hahahahahaha neem ik toch een BS107 ;)

LOL

edit:

Maar serieus.... Als de BS170 voldoende leveren kan (lees: niet teveel opwarmt) dan scheelt het zo een euro of 4 voor alle trappen... is toch leuk meegenomen... Alleen ik denk niet dat ik daarmee rijk ga worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 20:11 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

hahahahahaha neem ik toch een BS107 ;)

LOL
Haaha, de BS107 met z'n Ids max van 250mA en Rds van 5 Ohm typical.

:7 :+

/me heeft trouwens het idee gepatenteerd niet een type

edit:
/me heeft Moskovic als huisadvokaat (voor de kleine klusjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 20:21 schreef Maxim het volgende:

[..]

Haaha, de BS107 met z'n Ids max van 250mA en Rds van 5 Ohm typical.

:7 :+

/me heeft trouwens het idee gepatenteerd niet een type
Sjit zeg, dat word dus grof schuiven ;)

Neem ik toch lekker een dikke NPN darlington... Kosten ook geen drol.... Of had je dat ook al voorzien in je patent :?

edit:
[quote]
edit:
* en heeft Moskovic als huisadvokaat (voor de kleine klusjes)
[/quote]

T...... I give up waaaah dan toch maar die dure IRF540 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 20:23 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Sjit zeg, dat word dus grof schuiven ;)

Neem ik toch lekker een dikke NPN darlington... Kosten ook geen drol.... Of had je dat ook al voorzien in je patent :?
Het idee :

Een goedkopere oplossing voor de IRF540.

;)

/me heeft niks ontopic te melden. Behalve: " Keep Up The Good Work "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 20:27 schreef Maxim het volgende:

[..]

Het idee :

Een goedkopere oplossing voor de IRF540.

;)

/me heeft niks ontopic te melden. Behalve: " Keep Up The Good Work "
Ja ontopic: ik hoooop morgen weer een ets poging te gaan doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 20:32 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Ja ontopic: ik hoooop morgen weer een ets poging te gaan doen :P
/me heeft ook niks te melden behalve: 'Keep up that good work' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ik ben ook van de partij. Heb de hele draad gelezen. (koste me 1 uur ofzow) Maar ik heb het er wel voor over. Eindelijk weer eens iets leuks doen met elektronica.

Ik ga dit topic zeker goed volgen en ben errug benieuwd wat de (beta) print gaat doen.
edit:
Easy,ga je mog etsen vandaag?

Waarmee/in ga je trouwens de software schrijven?? Met een speciale prog of gebruik je C of C++ ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens, --Easy-- hoelang denk je dat het uitlezen van de info van de baybus duurt?
Mag niet lang (=2 sec, denk ik) duren, want in de tijd die nodig is om die info uit te lezen kan de LCD niks nieuws printen.

Is het mogelijk om als de LCD heel even nix door krijgt dat hij dan gewoon laat staan wat er op stond (uhm snap je dat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 20:15 schreef NextGeneration het volgende:
Trouwens, --Easy-- hoelang denk je dat het uitlezen van de info van de baybus duurt?
Mag niet lang (=2 sec, denk ik) duren, want in de tijd die nodig is om die info uit te lezen kan de LCD niks nieuws printen.

Is het mogelijk om als de LCD heel even nix door krijgt dat hij dan gewoon laat staan wat er op stond (uhm snap je dat)?
Info uitlezen naar het LCD gaat heeeel snel, maar de updatefreq. van het LCD wordt "maar" 10Hz. Zolang blijven de oude meetwaarden minimaal staan. Het delay tussen 2 LCD schermen kun je configureren in stapjes van 1/10e seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 16:49 schreef IconOS het volgende:
Ok, ik ben ook van de partij. Heb de hele draad gelezen. (koste me 1 uur ofzow) Maar ik heb het er wel voor over. Eindelijk weer eens iets leuks doen met elektronica.

Ik ga dit topic zeker goed volgen en ben errug benieuwd wat de (beta) print gaat doen.
edit:
Easy,ga je mog etsen vandaag?

Waarmee/in ga je trouwens de software schrijven?? Met een speciale prog of gebruik je C of C++ ofzo?
Ben bang dat van etsen nix meer komt :(

De embedded SW wordt geschreven in IAR C of Gnu C voor de Atmel AVR. De config software vrijwel zeker in Borland C++ builder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny_B
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-09 19:57
Dit is echt geavanceerde shit voor mij :+
k snap er geen aars van hihi, al die termen en electronica begrippen :)

maar ik kan niet w8en op een goed werkend prototype en pix enzo :)
keep up the good work!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Kan jij eigenlijk geen plaatje(s) posten van die plaat die nie helemaal scherp was? of hebbie die niet afontwikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 17:58 schreef SlinkingAnt het volgende:
Kan jij eigenlijk geen plaatje(s) posten van die plaat die nie helemaal scherp was? of hebbie die niet afontwikkeld?
die is niet afontwikkeld maar de fotolaag zie je duidelijk zitten (voor de helft dan :'( )

Mocht het niet snel lukken een nieuwe te setsen post ik wel een pic van de oude onscherpe deal??? :P
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste