Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Anoniem: 62738
volg de links voor de plaatjes!
Logo 1 (1024*768)
Logo 2 (1024*768)
Logo 3 (1024*768)
Logo 4 (1024*768)
Logo 5
Logo 6
KEWL!!!Anoniem: 62738 schreef op 26 november 2002 @ 21:46:
BTW:
'k denk dat de laatste twee het best voor casebadges en andere kleinere logo's te gebruiken zijn, want die zien er duidelijker uit als je ze verkleint, maar de keus is natuurlijk aan jou!
Tanx once again, eindelijk goeie pics voor mijn Windoze background
Er is een interesse poll gestart voor de ><treme Baybus op laupro
Uitkomst van deze poll zal ongeveer het aantal bepalen, en dat zal weer de prijs beinvloeden voor de echte IA!
Er is voor deze poll een aparte GoT draad aangemaakt: [rml][ interesse poll]><treme Baybus[/rml]
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 35245 op 26-11-2002 23:14 ]
Naar aanleiding van de poll zijn er verse mensen komen kijken, met verse ideeen:
Is er iemand voor de volgende last-minute wijziging:
Als ik 4 van de 8 LEDs verwissel met de 4 FAN outputs op de PCB, dan verandert er voor de omgeving niets (alleen iets andere embedded SW). Leuk extra is dan wel dat je 4 LEDs kunt opofferen om in plaats van 4 temperatuur sensoren, er nu ACHT op aan te sluiten. Zijn er meer mensen die hier nut in zien?
Lijkt mij een goed plan, hierdoor zou ik mijn digidoc5 dan kunnen laten vervallen en met de baybus gaan werken.Anoniem: 35245 schreef op 29 November 2002 @ 15:21:
Last minute feature addition:
Naar aanleiding van de poll zijn er verse mensen komen kijken, met verse ideeen:
Als ik 4 van de 8 LEDs verwissel met de 4 FAN outputs op de PCB, dan verandert er voor de omgeving niets (alleen iets andere embedded SW). Leuk extra is dan wel dat je 4 LEDs kunt opofferen om in plaats van 4 temperatuur sensoren, er nu ACHT op aan te sluiten. Zijn er meer mensen die hier nut in zien?
Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn
Ja ik wel:Anoniem: 35245 schreef op 29 November 2002 @ 15:21:
Last minute feature addition:
1. CPU
2. GPU
3. Mobo temp
4. HDD temp
5. Case temp
6. Mobo geheugen temp.
7. WC temp.
Om maar een voorbeeld te geven
Is het dan ook mogelijk om een andere voeding te triggeren om aan en uit te gaan met de ><-bus, dus in plaats van alleen een power-good (van de voeding) maar een soort cooling-good signaal te crieren?
1. Ik druk computer aan (eigenlijk ><-bus)
2. ><-bus gaat starten, zet voeding voor watercooling/peltier,fans aan
3. geeft een cooling-good (andere voeding gaat aan)
4. Pc gaat booten
5. Gaat iets verkeerd (tewarm enz enz)
6. Pc voeding gaat uit, en de koeling voeding gaat uit.
Is zo'n stappenplan mogelijk? Kan dit met de alarm module ??
Alles is najagen van wind...
Dat is zeker wel mogelijk. Bij het starten van de eerste voeding start de ><-bus zelf. De alarmmodule ziet dat alles OK is en maakt de te programmeren outputs "1"(of juist "0" als je dat wil). Daarmee schakelen de andere voedingen in.Knoetje schreef op 29 November 2002 @ 17:26:
Stel, ik heb een aparte voeding met daar aan de ><-bus, nog een voeding met alle zut die nodig is voor de waterkoeling, en een andere voeding waar verdere onderdelen van m'n pc aan hangen.
Is het dan ook mogelijk om een andere voeding te triggeren om aan en uit te gaan met de ><-bus, dus in plaats van alleen een power-good (van de voeding) maar een soort cooling-good signaal te crieren?
1. Ik druk computer aan (eigenlijk ><-bus)
2. ><-bus gaat starten, zet voeding voor watercooling/peltier,fans aan
3. geeft een cooling-good (andere voeding gaat aan)
4. Pc gaat booten
5. Gaat iets verkeerd (tewarm enz enz)
6. Pc voeding gaat uit, en de koeling voeding gaat uit.
Is zo'n stappenplan mogelijk? Kan dit met de alarm module ??
Gaat er iets mis, genereerd de ><-bus een alarm en gooit de alarm output(s) om, waardoor je PC uitschakeld.
Ik heb ooit zelfs iets uitgedacht hoe je precies dit kunt doen met maar EEN voeding:
Je neemt een 220V stekkerblok, daarin monteer je tussen de 230V een maakcontact van een zwaar 12V relais. Over dat maakcontact monteer je (ook in het stekkerblok) een zware drukknop waarmee je het maakcontact kunt overbruggen.
De 12V van het relais komt uit één van de FAN outputs van de ><-bus.
Inschakelen
---------------
Je moet de knop op het stekkerblok indrukken. Daarmee komt er 230VAC op je PC te staan. Nu moet je de PC inschakelen. De ><-bus start op, en schakelt binnen 1 seconde het 12V relais in. Nu kun je de drukknop op het stekkerblok loslaten.
Uitschakelen
----------------
Zodra de ><-bus een alarm genereerd, kan deze de 12V van het relais afhalen en valt de gehele PC per direct spanningloos!
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 35245 op 29-11-2002 23:43 ]
Met de extra mogelijke analoge ingangen kun je de baybus ook gebruiken voor voltage monitoring. Ik kijk nog of ik de PCB ervoor ga aanpassen, maar met zeer weinig extra hardware (soms een spanningsdeler van 2 weerstanden, soms dat niet eens) kun je je voltages monitoren. Weet niet of er interesse is, maar het is natuurlijk simpel om na meting van een voltage de alarmmodule zo te programmeren, zodat er een alarm volgt bij onder of overspanning.
Een vraag die ik ook regelmatig krijg, is om meetwaarden van verschillende sensoren te middelen, gewogen te middelen of de hoogste van een set te gebruiken als FAN aansturingswaarde.
Je moet dan denken aan b.v. het meten van je CPU temp, VGAkaart en harddisks. Los dat de ><-bus dan de specifieke fan (van CPU, VGA b.v.) harder laat lopen bij een temp.verhoging, zullen dan b.v. ook de casefans iets sneller kunnen gaan lopen. Zoals het nu is moet je dan nog een losse tempsensor hebben die de kasttemp. meet...
Hier kijk ik nog naar, wellicht kun je in de nabije toekomst je eigen functies definiëren om fans te sturen!! Hiermee word het geheel zo algemeen bruikbaar, dat iedereen zelf alles kan doe wat hij/zij wil, zonder dat daar extra features in de software voor nodig zijn! Je kunt dan de meest wilde regelingen zelf programmeren.
Dit is een baybusAnoniem: 48454 schreef op 16 March 2002 @ 21:28:
Sorry, ik ben een vette n00b maar... Wat is een baybus? (Ik weet wel het een en ander af van electronica maar hier kan ik ff niet achter komen)

--EasY--, hou nou toch eens op met bedenken van featuresAnoniem: 35245 schreef op 01 december 2002 @ 11:46:
FEATURE UPDATE
Met de extra mogelijke analoge ingangen kun je de baybus ook gebruiken voor voltage monitoring. Ik kijk nog of ik de PCB ervoor ga aanpassen, maar met zeer weinig extra hardware (soms een spanningsdeler van 2 weerstanden, soms dat niet eens) kun je je voltages monitoren. Weet niet of er interesse is, maar het is natuurlijk simpel om na meting van een voltage de alarmmodule zo te programmeren, zodat er een alarm volgt bij onder of overspanning.
Een vraag die ik ook regelmatig krijg, is om meetwaarden van verschillende sensoren te middelen, gewogen te middelen of de hoogste van een set te gebruiken als FAN aansturingswaarde.
Je moet dan denken aan b.v. het meten van je CPU temp, VGAkaart en harddisks. Los dat de ><-bus dan de specifieke fan (van CPU, VGA b.v.) harder laat lopen bij een temp.verhoging, zullen dan b.v. ook de casefans iets sneller kunnen gaan lopen. Zoals het nu is moet je dan nog een losse tempsensor hebben die de kasttemp. meet...
Hier kijk ik nog naar, wellicht kun je in de nabije toekomst je eigen functies definiëren om fans te sturen!! Hiermee word het geheel zo algemeen bruikbaar, dat iedereen zelf alles kan doe wat hij/zij wil, zonder dat daar extra features in de software voor nodig zijn! Je kunt dan de meest wilde regelingen zelf programmeren.
Als we zelf regelingen kunnen gaan programmeren worden de mogelijkheden helemaal eindeloos. Loving it!!!!!
[ Voor 6% gewijzigd door Underground75 op 01-12-2002 12:34 ]
Tja, dit zijn wel de laatsten hoor... In ieder geval in hardware-land. Vooral de extra software features ga je denk ik nog niet direct terugvinden in de eerste release versie van de software. Ik heb het al druk zat om een stabiele basissoftware neer te zetten. Sommige features komen dus pas later, maar dat is op zich geen probleem, je kunt probleemloos flashenThe Undertaker schreef op 01 december 2002 @ 12:30:
[...]
--EasY--, hou nou toch eens op met bedenken van features, ik word er gek van
![]()
. Nee, even zonder dollen, ik ben er wel voor te porren, dat is zeker. Echt petje af
![]()
Als we zelf regelingen kunnen gaan programmeren worden de mogelijkheden helemaal eindeloos. Loving it!!!!!
Ik ben nu zo druk bezig met allerlei features, dat ik binnenkort eerst eens alles ga "grijzen" in het configuration tool wat er nu nog niet inzit. Misschien start ik er wel een nieuwe GoT draad over wie nu wat het meest belangrijk vind om al vroegtijdig te hebben en welke features tot later mogen wachten...
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 35245 op 01-12-2002 17:49 . Reden: typos ]
Anoniem: 57270
you've read my mind, partly......Anoniem: 35245 schreef op 01 december 2002 @ 11:46:
FEATURE UPDATE
zo, heb nu alle 33 paginaatjes doorgespit, veel gelezen, weinig gesnapt.

nu nog de software pages

wat ik wilde vragen is of het naast fan monitoring en al die andere opties ook mogelijk is om met zo'n baybus te volt modden??? met (zie quote) realtime volt monitoring.
hierbij zat ik te denken aan het volt modden van de Vcore, Vcore treshold, I/O V, DDR V, GPU V, GPU mem V???????
mocht dit met de baybus I niet mogelijk zijn (te weinig poorten??? of hoe je zo ook noemt), is dit dan een optie voor de Baybus II???
Ik weet niet precies wat je wilt met volt-modden... Je moederboard maakt immers de voltages, en wil je die wijzigen zul je toch terug moeten vallen op het wijzigen van je moederboard. Monitoren van die voltages kan natuurlijk wel. Ook uitschakelen als een spanning te hoog word kan.Anoniem: 57270 schreef op 01 December 2002 @ 22:39:
[...]
you've read my mind, partly......
zo, heb nu alle 33 paginaatjes doorgespit, veel gelezen, weinig gesnapt.![]()
nu nog de software pages![]()
wat ik wilde vragen is of het naast fan monitoring en al die andere opties ook mogelijk is om met zo'n baybus te volt modden??? met (zie quote) realtime volt monitoring.
hierbij zat ik te denken aan het volt modden van de Vcore, Vcore treshold, I/O V, DDR V, GPU V, GPU mem V???????
mocht dit met de baybus I niet mogelijk zijn (te weinig poorten??? of hoe je zo ook noemt), is dit dan een optie voor de Baybus II???
In principe ZOU je de ><-bus ook spanningen laten maken, en dus eigenlijk een serieel programmeervare voeding maken. Maar dit is een btje TE specifiek.... B.v. Vcore zou je dan willen regelen van b.v. 1,8 tot 3 volt ofzo, het opent wel leuke mogelijkheden... Je zou dan b.v. al je koeling ertegenaan kunnen gooien, een maximale temperatuur instellen op de ><-bus, waarna de ><-bus zelfstandig je Vcore (en via de SMbus de FSB
Maar zoals ik al zei, dat gaat voor de ><>-bus dnek ik net iets te ver... Misschien iets voor de ><-bus-II ?!?!?!? Persoonlijk zie ik het eerder als dat dit de ><-bus III zou worden. De II is in principe gelijk aan de I, alleen meer van alles (kanalen dus) en wat kleine extra's. De ><-bus III zou wellicht een modulair systeem worden, maar ja dat kost dan ook een lieve duit...
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 35245 op 02-12-2002 09:51 ]
dat zowiezo, je zult zeker de >< bus op die punten aan moeten sluiten, waar je normaal al volt-mod.Anoniem: 35245 schreef op 02 december 2002 @ 09:49:
Ik weet niet precies wat je wilt met volt-modden... Je moederboard maakt immers de voltages, en wil je die wijzigen zul je toch terug moeten vallen op het wijzigen van je moederboard. Monitoren van die voltages kan natuurlijk wel. Ook uitschakelen als een spanning te hoog word kan.
ok, in de software topic (pagina 1) had je het er over, dat je de temp sensoren ook aan potmeters kunt sluiten, maar kun je dan 2 potjes gebruiken, en twee sensoren voor de voltages, of zie ik dat verkeert, dat de voltage gegevens via de serieele poort binnen komen, dat je er dan mooi 4 potjes op aan sluiten met behoud van voltage gegevens.In principe ZOU je de ><-bus ook spanningen laten maken, en dus eigenlijk een serieel programmeervare voeding maken. Maar dit is een btje TE specifiek.... B.v. Vcore zou je dan willen regelen van b.v. 1,8 tot 3 volt ofzo, het opent wel leuke mogelijkheden... Je zou dan b.v. al je koeling ertegenaan kunnen gooien, een maximale temperatuur instellen op de ><-bus, waarna de ><-bus zelfstandig je Vcore (en via de SMbus de FSB![]()
) zo regelt dat die temp nèt niet overschreden wordt
Maar zoals ik al zei, dat gaat voor de ><>-bus dnek ik net iets te ver... Misschien iets voor de ><-bus-II ?!?!?!? Persoonlijk zie ik het eerder als dat dit de ><-bus III zou worden. De II is in principe gelijk aan de I, alleen meer van alles (kanalen dus) en wat kleine extra's. De ><-bus III zou wellicht een modulair systeem worden, maar ja dat kost dan ook een lieve duit...
MONITOREN van voltages kan ja, de temp. inputs zijn gewoon populair gezegd "spanningsmeters", waarmee je sensoren kunt lezen, of potmeterstanden... OF voltages jaAnoniem: 57270 schreef op 02 December 2002 @ 14:08:
[...]
dat zowiezo, je zult zeker de >< bus op die punten aan moeten sluiten, waar je normaal al volt-mod.
[...]
ok, in de software topic (pagina 1) had je het er over, dat je de temp sensoren ook aan potmeters kunt sluiten, maar kun je dan 2 potjes gebruiken, en twee sensoren voor de voltages, of zie ik dat verkeert, dat de voltage gegevens via de serieele poort binnen komen, dat je er dan mooi 4 potjes op aan sluiten met behoud van voltage gegevens.
In de uiteindelijke versie kun je zelfs 4 van de LEDs opofferen en op die manier 8 analoge inputs hebben
B.v. 4x temp sensor en 4x voltages meten....
Maar volatages aansturen is natuurlijk een heel ander verhaal, en ik dacht dat jij dat bedoelde.
RRRRRRRRRRRRAnoniem: 35245 schreef op 02 December 2002 @ 14:30:
[...]
MONITOREN van voltages kan ja, de temp. inputs zijn gewoon populair gezegd "spanningsmeters", waarmee je sensoren kunt lezen, of potmeterstanden... OF voltages ja
In de uiteindelijke versie kun je zelfs 4 van de LEDs opofferen en op die manier 8 analoge inputs hebben
B.v. 4x temp sensor en 4x voltages meten....
In mijn eerste berichtje wel ja, en om dit dan o.a. met eenzelfde soort progje als de fanaansturing daarmee de voltages bij te stellen, tot dat ik dus las dat dat w88 werd op de ><bus III, maar goed, geen man overboord.Maar voltages aansturen is natuurlijk een heel ander verhaal, en ik dacht dat jij dat bedoelde.

De mega163 is nog wel leverbaar, maar ik wil wel graag een zo modern mogelijke chip in het design. Gelukkig is er natuurlijk wel een vervanger, de ATmega16. Ik doe nu dus een prijsaanvraag voor deze chip, en ga hem ook nog ff aan de tand voelen in proto 2
Leuke bijkomstigheid is dat de ATmega16 niet 8MHz maar 16MHz loopt
Extra performance is altijd welkom
Ook heb ik nagedacht over de calculaties die ik in wil gaan bouwen in de software, en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik OF dit sterk moet beperken OF dat ik meeeer flash nodig heb. Daarom ga ik ook nog ff kijken naar de ATmega32, deze heeft meer flash aan boord. Ik weet geen prijsverschil, maar als het gat groot wordt dan ga ik de keuze stellen of je een mega16 of mega32 wil hebben, en dan komen er 2 varianten in softwareland, een versie met calculaties en overige extra's en een zonder deze extra toeters en bellen. Ik verwacht echter dat het prijsverschil in de orde van 1 euro ligt, en dat de ATmega32 misschien op dezelfde prijs uitkomt als de oudere mega163.... I'll keep U posted
Anoniem: 7477
Als ik kijk in de specs staat er dat die lieve dingetjes zelfs een interne oscilator hebben. Oftewel geen extern kristal meer nodig, scheelt weer 2 condensatortjes en 1 kristal.
Dit is in elk mega device. Helaas is die oscilator callibreerbaar rond de 1MHz, te weinig cpu power voor de ><-bus....Anoniem: 7477 schreef op 03 december 2002 @ 23:15:
[...]
Als ik kijk in de specs staat er dat die lieve dingetjes zelfs een interne oscilator hebben. Oftewel geen extern kristal meer nodig, scheelt weer 2 condensatortjes en 1 kristal.
Anoniem: 7477
pagina 27 uit de pdf van de mega32:Anoniem: 35245 schreef op 03 december 2002 @ 23:42:
[...]
Dit is in elk mega device. Helaas is die oscilator callibreerbaar rond de 1MHz, te weinig cpu power voor de ><-bus....
1
2
| The calibrated internal rc clock oscillator provides a fixed 1.0, 2.0, 4.0, or 8.0 MHz clock. |
Maar een x-tal is nauwkeuriger, dat wel.
fucked up layout door code tag
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 7477 op 05-12-2002 21:36 ]
Owwww leuk, dat is nieuw in de mega32... de mega163 kan alleen 1MHz gegarandeerd... Ik denk toch dat ik naar 16MHz ga, als het toch kan... En nu zit ik zo nu en dan met redelijk veel load, vooral als alle fans zich verstellen en alle LEDs ook op de PWM module. Dan kan ik 16MHz goed gebruiken. Ook kan ik dan meer background spul laten lopen zoals een deluxe calc-module die vrije berekeningen toestaat op meetwaarden om zo CALCn meetwaarden te creëen waarop deAnoniem: 7477 schreef op 05 December 2002 @ 21:34:
[...]
pagina 27 uit de pdf van de mega32:
code:
1 2 The calibrated internal rc clock oscillator provides a fixed 1.0, 2.0, 4.0, or 8.0 MHz clock.
Maar een x-tal is nauwkeuriger, dat wel.
edit:
fucked up layout door code tag
LEDs en FANS weer kunnen regelen
Maar misschien een idee voor de no-budget versie... Xtal eraf laten
Hier hebben ze ook geprobeerd een digitale baybus te maken, alleen kan je er niet zo veel mee.
Grappig jaThe Undertaker schreef op 10 December 2002 @ 22:18:
http://www.bit-tech.net/article/96/1
Hier hebben ze ook geprobeerd een digitale baybus te maken, alleen kan je er niet zo veel mee.
Alleenm inderdaad in geen verhouding tot de mogelijkheden van de ><-bus
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Hey psst... check de jouweND schreef op 15 December 2002 @ 13:22:
...pssssst........-Easy-, check je mail.......:)
......of weer die jouwne?....
ontopic vraag erdoorheen dan maar
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
De Xtreme baybus II zal nog wel op zich laten wachten hoor, eerst maar eens de versie I goed op poten krijgen!! Mocht er veel animo zijn dan komt er misschien nog wel een 2e IA-ronde.. als er ook dan weer voldoende interesse is.... Maar denk niet dat ik zomaar weer ff 25+ mensen ga vinden die er 1 willen.ND schreef op 15 December 2002 @ 20:05:
[...]
......of weer die jouwne?....![]()
ontopic vraag erdoorheen dan maar: Is de aankomende (of al bezig?
) inkoopactie van de Xtreme Baybus eenmalig (zodat hierna Xtreme|| is) of duurt dat nog wel een tijdje?
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Nog niets, ik heb al wel nagevraagd waar de prijzen blijven, en ik verwacht ze nu echt IEDER moment!!!SlinkingAnt schreef op 17 december 2002 @ 15:05:
Al iets over prijzen gehoord?
Spannnennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnd
Ik zou het dus super deluxe vinden als dat ding gewoon mijn pc "controleerd" en aangezien ik wel een klein (lees: heel klein) beetje weg ben met proggen (qbasic, pascal, vba, php, c++) is het natuurlijk super dat je gewoon zelf er hardwarematig aan kan knutselen en proggen
Nu heb ik eigenlijk een vraag. Geef jij de source code van programma eigenlijk zo open weg, of hou je die voor jezelf? ik heb ff op de site gezocht, maar kan nergens zipjes met source ofzow vinden (of komt ie nog, of heb ik erover heen gekeken?).
En als je me nu wilt excuseren, ik ga die doc doorlezen
[ Voor 5% gewijzigd door ocke op 17-12-2002 23:14 ]
Ik denk niet dat ik de sources van in de AVR ga vrijgeven. Er zit teveel slimmigheid in en er zijn teveel mensen die daar een slaatje uit willen slaan. Natuurlijk zijn er wel updates die je erin kunt flashen, maar dat zijn encrypted files.ocke schreef op 17 december 2002 @ 23:11:
Nu heb ik eigenlijk een vraag. Geef jij de source code van programma eigenlijk zo open weg, of hou je die voor jezelf? ik heb ff op de site gezocht, maar kan nergens zipjes met source ofzow vinden (of komt ie nog, of heb ik erover heen gekeken?).
Ik heb de bootloader al aangepast zodat deze encrypted files aankan, hij decrypt ze naar de flash van de atmel, die verder niet uitleesbaar is. Helaas helaas, maar er zijn teveel kapers op de kust. Eigenlijk heb je ook weinig te zoeken in de AVR zelf. De sources voor de windows programma's komen denk ik wel beschikbaar, in ieder geval wel voorbeelden hoe je moet omgaan met com-port programmeren naar de baybus toe.
Als ik zoiets hoor vind ik het toch altijd jmmr, dat men dan de code niet vrijgeeft. Okey ik geef je helemaal gelijk, jij zet je code gratis op inet, en morgen kun je het in de winkel bij 5 bedrijven kopen die het met stapels verkopen.Anoniem: 35245 schreef op 18 December 2002 @ 00:38:
[...]
Ik denk niet dat ik de sources van in de AVR ga vrijgeven. Er zit teveel slimmigheid in en er zijn teveel mensen die daar een slaatje uit willen slaan.
Een mooi voorbeeldje is linux. Linus gaf zijn code ook vrij, en 3 maanden later stond er al een advertentie in de krant, om mensen te trekken linux te kopen. Een bedrijf het het gewoon gekopieert, her en der verbetert, en te koop gezet had. Maar aan de andere kant, linux is sinds die tijd niet een groot levert-veel-geld-op product geworden, en linux is nog steeds vrij verkrijgbaar plus dat het ondertussen fel verbeterd sinds versie 1.0 (1992 ofzow)
Dus als je er rijk mee wilt worden easy moet je het natuurlijk niet op inet zetten, maar als geld je in dit geval niet boeit (je wilt er dus niet stapels geld mee verdienen), wrm dan niet? En zo kunnen er tevens veel meer mensen aan werken, die stabiliteit en vorderingen alleen maar te goede komen.
En tevens de meeste mensen nemen mischien niet eens de moeite om te gaan klote met source code, ze betalen liever x euro ervoor aan jouw, en dat het erbij zit, dan dat ze de boel moeten gaan compilen, en of aanpassen.
Dat is precies mijn vermoeden!ocke schreef op 18 December 2002 @ 18:16:
[...]
Als ik zoiets hoor vind ik het toch altijd jmmr, dat men dan de code niet vrijgeeft. Okey ik geef je helemaal gelijk, jij zet je code gratis op inet, en morgen kun je het in de winkel bij 5 bedrijven kopen die het met stapels verkopen.
*KNIP*
Dit durf ik te bestrijden. De core van een operating system als linux daar kun je in elk hoekje en gaatje aan sleutelen, in het geval van een zeer klein embedded systeem gaat dit niet meer op. Het geheel is behoorlijk verweven. Stapels geld ermee verdienen nee, maar dat anderen er stapels geld aan verdienen, ook zeker nee. Ik heb in alleen de software tot nu toe al gauw 400 uur development zitten...Dus als je er rijk mee wilt worden easy moet je het natuurlijk niet op inet zetten, maar als geld je in dit geval niet boeit (je wilt er dus niet stapels geld mee verdienen), wrm dan niet? En zo kunnen er tevens veel meer mensen aan werken, die stabiliteit en vorderingen alleen maar te goede komen.
Dat is met deze oplossing ook geen probleemEn tevens de meeste mensen nemen mischien niet eens de moeite om te gaan klote met source code, ze betalen liever x euro ervoor aan jouw, en dat het erbij zit, dan dat ze de boel moeten gaan compilen, en of aanpassen.
[ Voor 9% gewijzigd door ocke op 18-12-2002 20:49 ]
Dan bedoel ik niet... led inititalseren, booten, enzow, maar dieper daar op ingaand. Kijkt hij naar de eerste 10 bytes en die start ie op een bepaald manier op, of wat gebeurt er precies? Ben ik wel benieuw naar nml.
Geen kant en klare doc daarover iig, ik weet ook niet precies wat je bedoelt?!?ocke schreef op 19 December 2002 @ 23:31:
Zeg easy, heb je ergens een docje met informatie hoe de code voor de controller er precies uit moet zien. dus niet wat je hebt geprogd ofzow, maar, wat er precies gebeurt nadat er stroom op de controller te staan. Wat doet de controller dan?
Dan bedoel ik niet... led inititalseren, booten, enzow, maar dieper daar op ingaand. Kijkt hij naar de eerste 10 bytes en die start ie op een bepaald manier op, of wat gebeurt er precies? Ben ik wel benieuw naar nml.
Ik leg de startup sequence wel een btje uit....
Als je spanning op de ><-bus zet (je de PC aanzet dus) komt de controller uit reset. Hij start op in de bootloader. De bootloader voert een heel simpele init uit waarbij de I/O en dergelijke goed wordt gezet, de uart wordt geinitialiseerd en timer0 om 0,25 seconde te timen. Is na die 0,25 sec geen geldige flashupdate code ontvangen, eindigt de bootloader en start de echte applicatie op.
De applicatie voert wederom een init van alle I/O uit. Daarna worden als eerste de seriële module, de logging module en de config module gestart. De configmodule laadt de configuratie van EEPROM naar RAM, zodat er een geldige werkkopie ontstaat. Daarna worden alle overige modules gestart, die dan al gebruik maken van de settings die in RAM geladen zijn.
Na deze initialisatie draaien alle tijd kritische dingen (timer, PWM, ADC, RPM) volledig onder interrupt. De niet-realtime delen zoals de fan berekeningen, LED calculaties enzo worden daarna in een vast patroon op gezette tijden gestart. Zoals het nu werkt is dat er een paar processen op 100Hz lopen, en de rest op 10Hz. Met de komst van de 16MHz versie van de AVR komt er denk ik ook een deel dat op 1000Hz gaat lopen, omdat je dan toch wat vloeiendere werking hebt. Zo zijn voor de LED berekeningen 100Hz zat, je ziet toch nix snellers dan dat. Maar vooral de ACTivity module moet eigenlijk sneller lopen, omdat ik nu slechts 10 stappen van activiteit 10x per seconde heb (sample-rate 100Hz). Als ik die naar 1000 Hz breng, heb ik 10x per seconde een activity van 100 stappen, of 20x per seconde een activity van 50 stappen...
Is dit een btje een antwoord op je vraag?