[EL] Xtreme Baybus: De hardware

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste
Acties:
  • 2.764 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 13:11:
[...]

Uhm?? Dit IS voor ISP programmeren. Kabeltje eraan en schieten maar! Kabeltje eraf --> gaan met die banaan!

Je bedoelt misschien via de seriele poort "downloaden" van je applicatie. Dat kan ook, maar alleen met ATmega AVR's. Deze hebben namelijk optioneel een stukje bootflash, daarin kun je je eigen bootcode schrijven die daarna via RS232 code kan downloaden en flashen in het niet-bootblock gedeelte >:)

Omdat de Xtreme Baybus nu ook met een ATmega is uitgerust, ga ik ook bootblock code schrijven denk ik. Dat scheelt weer, je hebt dan geen programmeer kabel meer nodig... Eenmalig om het bootblock erin te schieten, maar dat doe ik dan al zelf. Daarna kan iedereen via een simpel programmatje zijn Xtreme Baybus flashen, gewoon allemaal via de seriele poort zonder het hoeven te gaan aansluiten van de programmeerkabel enzo :7
Oow, ik dacht dat een niet-ISP programmer was, vandaar :)

Dat bootblock is idd een leuk (en makkelijk) feature jah B)

Thanks voor de info!

Nu nog wachten op de nieuwe conrad catalogus, en dan bestellen :))

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

Topicstarter
ND schreef op 19 september 2002 @ 13:34:
[...]

Oow, ik dacht dat een niet-ISP programmer was, vandaar :)

Dat bootblock is idd een leuk (en makkelijk) feature jah B)

Thanks voor de info!

Nu nog wachten op de nieuwe conrad catalogus, en dan bestellen :))
Ja, b.v. ! Hou er wel rekening mee dat Conrad GEEN ATmega devices in zijn assortiment heeft!!! Alle AVRen zijn dus wel ISP, maar alleen die ATmega's hebben een los bootblock, dus die feature ga je niet halen bij Conrad |:(

• ND863

ND863

Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 13:38:
[...]

Ja, b.v. ! Hou er wel rekening mee dat Conrad GEEN ATmega devices in zijn assortiment heeft!!! Alle AVRen zijn dus wel ISP, maar alleen die ATmega's hebben een los bootblock, dus die feature ga je niet halen bij Conrad |:(
Aargh nee, dat meen je niet? :( aaaaarghhhhhhhh.......

*zucht*

Waar hebben ze die AT Mega beetje goedkoop? (igg niet bij de Display Electronica, was aan het informeren kost gvd een PIC16F84 gewoon 15,-!! terwijl ie bij conrad 7,0 was!! |:()

Verwijderd

Topicstarter
ND schreef op 19 september 2002 @ 13:51:
[...]

Aargh nee, dat meen je niet? :( aaaaarghhhhhhhh.......

*zucht*

Waar hebben ze die AT Mega beetje goedkoop? (igg niet bij de Display Electronica, was aan het informeren kost gvd een PIC16F84 gewoon 15,-!! terwijl ie bij conrad 7,0 was!! |:()
Geen ID, ik ga ze inkopen "in het groot" bij de importeur via de zaak... Dat gaat dan om de ATmega163... Als je er een paar extra nodig hebt moet je anders nog ff geduld hebben totdat de Xtreme Baybus spullen ingekocht gaan worden... Dan kan ik gelijk extra ATmega163's bestellen als mensen interesse hebben... Ik denk dat ze rond de 10-11 euro per stuk gaan kosten... Maar dan heb je wel een AVR met 16Kb Flash, 3 timers, 8x 10bit A/D converter, 512bytes EEPROM, bootblock, seriele poort, SPI bus, I2C-achtige bus in hardware enz enz enz >:)

Is wel ff "leuker" dan een PIC16F84 :r

• ND863

ND863

Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 13:58:
[...]

Geen ID, ik ga ze inkopen "in het groot" bij de importeur via de zaak... Dat gaat dan om de ATmega163... Als je er een paar extra nodig hebt moet je anders nog ff geduld hebben totdat de Xtreme Baybus spullen ingekocht gaan worden... Dan kan ik gelijk extra ATmega163's bestellen als mensen interesse hebben... Ik denk dat ze rond de 10-11 euro per stuk gaan kosten... Maar dan heb je wel een AVR met 16Kb Flash, 3 timers, 8x 10bit A/D converter, 512bytes EEPROM, bootblock, seriele poort, SPI bus, I2C-achtige bus in hardware enz enz enz >:)

Is wel ff "leuker" dan een PIC16F84 :r
hms, dan kan ik idd beter even wachten :) (ik heb nu toch nog geen geld beschikbaar)

En die AD convertors zijn denk ik wel handig (temp meting ensow :P)

Let me know als je nog meer bericht hebt :)

Verwijderd

Topicstarter
ND schreef op 19 september 2002 @ 14:48:
[...]

hms, dan kan ik idd beter even wachten :) (ik heb nu toch nog geen geld beschikbaar)

En die AD convertors zijn denk ik wel handig (temp meting ensow :P)
Duh ja, check de Xtreme baybus maar eens... ik gebruik er 4 kanalen van voor 4 tempsensoren :P

edit: Er zijn ook niet-mega devices met A/D converters hoor! B.v. de AT90S8535... die grbruikte ik voordat ik overging op de ATmega163... Ze zijn pin compatible, alleen de ATmega163 heet 2x zoveel Flash, en de nodige extraatjes zoals een bootblock...
Let me know als je nog meer bericht hebt :)
Will do, volg gewoon de Xtreme Baybus draden :P

Verwijderd

bootlock is wel superhandig maar die moet je er wel weer zelf in sgieten maar een beetje tweaker moet dat toch wel kunnen

Verwijderd

Al mogelijk om een schatting te geven wanneer het project af is en eventueel bestelbaar? kben zeer geïnteresseerd namelijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 18:45:
bootlock is wel superhandig maar die moet je er wel weer zelf in sgieten maar een beetje tweaker moet dat toch wel kunnen
Welneej, ik schiet ze eenmalig met de kabel, daarna kun je het bootblock op "execute only" programmeren, zodat het bootblock niet meer stuk kan :P

Daarna kun je flashen wat je wil :D, zonder risico dat je de ATmega163 "om zeep flashed"... okeey okeey, tenzij je meer dan 1000x een software update doet :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 18:46:
Al mogelijk om een schatting te geven wanneer het project af is en eventueel bestelbaar? kben zeer geïnteresseerd namelijk :)
IK denk dat dat zeer binnenkort van start zal gaan! Ik zit nu nog met de laatst loodjes aangaande de pwm sturingen, ls ik daaruit ben dan twijfel ik nog over 1 ding: Ga ik nog een proto maken, of "durf ik het aan" en ga ik gelijk de hele meut bestellen... Want er is toch nog heel wat gepatched op de proto nu (eindtrappen anders, een 4-to-1 mux moet er nog bij, LCD backlight zat verkeerd-om aangesloten, LCD contrast regeling zat niet aan de V- van de max232, datalijnen van de LCD zaten op de verkeerde pinnen (D0..D3 in plaats van D4..D7))

voordeel van direct bestellen is natuurlijk dat de tweaker ze sneller heeft, nadeel is dat iedereen moet gaan patchen mocht er een fout op zitten |:(

Wat denken jullie; give it my best shot en bestellen? Of toch maar eerst een neiwue protoPCB maken?

Verwijderd

om eerlijk te zijn, et zegt mij allemaal niks.. Ik hoop een volledig in elkaar gezette versie te kunnen kopen, dus tja err voor mij wel belangrijk dat et gwoon simpelweg werkt.. Het is jou project, jij weet er alles vanaf, jou keuze dus imo :) erg mooi project iig m8 :)

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Een protoPCB kan geen kwaad, het lijkt me wel een uitdaging om alles los te hebben en zelf te solderen :P .

En --EasY-- verder kan ik maar een ding zeggen voor A One Mans Job
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde dus eigenlijk dat ik een eerste protPCB voor mezelf maak om nogmaals te testen of de layout helemaal correct is... Maar ach, ik durf het eigenljik wel aan nu. Ik heb deze PCB geroute op schema staan, als ik nu alle wijzigingen (heb ik netjes bijgehouden in mijn CR/PR databaseje) netjes doorvoer KAN ik alleen maar een goede PCB krijgen :P

Als het neit al te veel scheelt in kosten denk ik erover de PCB dubbelzijdig te laten maken. Dan is hij minder gevoelig voor storingen, alles kan dichter op elkar staan, kortere sporen enzo....

Zit nu TOCH nog weer te klooien met de PWM routines, als ik die goed erin heb kan ik ze zo'n beetje patenteren geloof ik... Allemachtig wat een geklooi !!! Nog niet helemaal goed :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In het kader van "de uiteindelijke PCB" ben ik eens aan het sorteren gegaan op de I/O :'(

En tot nu toe ben ik uitgekomen op de volgende configuratie (een hap uit de CR database):

New pinouts after CR0010 and CR0011:
switches: PD4, PD5, PD7 (note the advantage of having 3 timer compare outputs on pins)
LEDs: PC0... PC7 (note the ease of having all LEDs on a single port)
RPM meas: PD6 (cannot be moved since PD6 is the timer capture input pin)
RPM select: PB0, PB1 (Note that Act.input 3 is sacrificed)
LCD: PB2 = RS, PB3 = EN, PB4..PB7 = D4..D7 (note RW is gone, because no reads to the LCD are performed)
FANs: PA4..PA7 (unchanged)
TEMP: PA0..PA3 (unchanged)
HDDact: PD2, PD3 (unchanged and unmovable)
SERIAL: PD0, PD1 (unchanged and unmovable)

Hieruit kun je zien dat het me gelukt is een 4-to-1 mux (RPM select) erbij te bouwen t.b.v. RPM metingen van alle 4 de FANs. Maar helaas ben ik daarmee wel de 3e HDD-activity input kwijt :(

Heeft iemand nog een ander voorstel, pinnen die gedeeld kunnen worden? Volgens mij kan het niet strakker zo, maar je weet maar nooit.... Ik geef niet graag die 3e activity-input op, omdat er toch veel mensen (denk ik) er 3 willen hebben (local IDE, RAID card, network) of (local IDE, network1, network2) ofzo

Iemand een tip? Misschien "gooi een temp sensor input weg, en plaats daar een HDDact 3 input in" ofzo? Misschien kan ik die keuze trouwens ook wel in SW maken, b.v. een switch opofferen voor een 3e activity input??

Edit: Maakt eigenlijk weinig uit... nu had ik ook al dat de 3e input gedeeld was met een van de LEDs.... Misschien is het beter om de keuze te moeten maken over OF leven met 2 drukknopjes en een 3e activity input OF 3 drukknopjes met "maar" 2 activity inputs ?!?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2002 12:40 . Reden: ID ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Van mij mogen er een of zelfs twee tempsensoren minder in (een voor je proc die zit toch al vaak op mobo, ander voor kast temp, ander voor hdd temp of zo is voor mij genoeg)
Heb liever HHD activity led meer!
Maar dat is mijn mening.
Voor de rest
GO --EasY-- GO!! :*)

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bazer schreef op 20 september 2002 @ 12:40:
Van mij mogen er een of zelfs twee tempsensoren minder in (een voor je proc die zit toch al vaak op mobo, ander voor kast temp, ander voor hdd temp of zo is voor mij genoeg)
Heb liever HHD activity led meer!
Maar dat is mijn mening.
Voor de rest
GO --EasY-- GO!! :*)
Kijk DAAR heb ik wat aan! Onthou alleen wel dat de baybus (zoals het nu is) nog NIET de sensor van je mobo kan uitlezen. Wel natuurlijk via een stukje software (dat overigens nog niet bestaat), maar dan moet je PC wel "up" zijn. Dan kan dat stukje SW je sensor lezen, en daarna serieel je CPU fan sturen. Autonoom kan dat (nog) niet, ik denk er wel over om SMbus te gaan ondersteunen :P

Wellicht is de keuze van de activity input te verdelen over OF lever een drukknop in OF lever een temp.sensor in >:) (of geen van beide als je 2 activityinputs genoeg vind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
In je software topic had je het erover om misschien een tweede AVR er bij te plaatsen >:) >:)

Daar zou je me erg blij mee maken ;) (en anderen ook), of komt dit in V2.0 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 15:27

AcouSE

Swedish Chef

AcouSE kijkt bewonderend toe, maar voegt wel ff sneaky een tag toe aan je titel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Raid schreef op 20 september 2002 @ 12:49:
In je software topic had je het erover om misschien een tweede AVR er bij te plaatsen >:) >:)

Daar zou je me erg blij mee maken ;) (en anderen ook), of komt dit in V2.0 :?
Ja dat is de bedoeling van v2.0 zoals het er nu uitziet. Veel erover nadenken doe ik nog niet, geen tijd voor.

Ik kwam er wel achter dat de simpelste, snelste EN goedkoppste manier van een "dikkere" versie van de baybus zou zijn om 2x een AVR te nemen ja. Alleen zo krijg je meer "directe" I/O met features enzo.

Zoals ik tot nu toe bedacht had zou deze v2 simpelweg bijna alle software kunnen re-usen, omdat de hardware die elke module "ziet" immers gelijk blijft.

De 1e AVR zou gaan doen:

8 FANs
8 temp sensoren,
8x RPM metingen
1x LCD (alpha of grafisch)

De 2e AVR zou gaan doen:

seriele communicatie
smbus communicatie
20x LED (fadeable)
4x hdd act. inputs
4x pushbutton

En dan is er denk ik nog een berg over voor eventuele andere leuke uitbreidingen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Klinkt goed, kan ik eventueel dan wel V1.0 ombouwen naar V2.0 :? anders wacht ik op V2.0 >:)

Kan je die AVR trouwens herprogrammeren? dan zou je met V1.0 kunnen beginnen, een latere ombouw naar V2.0, tweede AVR plaatsen hele zaakje van V1.0 herproggen en klaar. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:56
Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 12:42:
[...]

Kijk DAAR heb ik wat aan! Onthou alleen wel dat de baybus (zoals het nu is) nog NIET de sensor van je mobo kan uitlezen. Wel natuurlijk via een stukje software (dat overigens nog niet bestaat), maar dan moet je PC wel "up" zijn. Dan kan dat stukje SW je sensor lezen, en daarna serieel je CPU fan sturen. Autonoom kan dat (nog) niet, ik denk er wel over om SMbus te gaan ondersteunen :P

Wellicht is de keuze van de activity input te verdelen over OF lever een drukknop in OF lever een temp.sensor in >:) (of geen van beide als je 2 activityinputs genoeg vind)
Ik neem aan dat je dat stukje software nog wel gaat maken, dit is namelijk wel de makkelijkste en (in somige gevallen) de nauwkeurigste manier om de cpu temp te bepalen.
Om de SMbus uit te lezen moet je dan op je mobo gaan solderen? zoniet is dit natuurlijk nog beter.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

ice-T schreef op 20 september 2002 @ 14:46:
[...]

Ik neem aan dat je dat stukje software nog wel gaat maken, dit is namelijk wel de makkelijkste en (in somige gevallen) de nauwkeurigste manier om de cpu temp te bepalen.
Om de SMbus uit te lezen moet je dan op je mobo gaan solderen? zoniet is dit natuurlijk nog beter.
Ligt aan je mobo... sommige hebben een SMBus aansluiting, anderen niet.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:56
Die SMbus aansluiting die jij bedoeld is toch juist om een tempsensor aan te sluiten?
We hebben het nu over het uitlezen ervan.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Raid schreef op 20 september 2002 @ 14:16:
Klinkt goed, kan ik eventueel dan wel V1.0 ombouwen naar V2.0 :? anders wacht ik op V2.0 >:)

Kan je die AVR trouwens herprogrammeren? dan zou je met V1.0 kunnen beginnen, een latere ombouw naar V2.0, tweede AVR plaatsen hele zaakje van V1.0 herproggen en klaar. >:)
Ik denk NIET dat je de V1 kunt upgraden naar de V2, dan zou het wel heel complex worden. Je kunt niet 1 socket leeg laten, want daar hangt dan je halve hardware aan... De V2 zal ook nog lang op zich laten wachten trouwens, de V1 zal nog zat tijd kosten (vooral om de software op-ten-top te krijgen).

Wel zijn de chips (natuurlijk) herprogrammeerbaar, iedereen kan zelf firmware flashen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ice-T schreef op 20 september 2002 @ 14:46:
[...]

Uhmmmm "stukje software" ... ik weet niet hoe moeiljik of simpel het is, maar ik weet wel dat de uitlezing per mobo verschilt enzo (afhankelijk van gebruikte chipset). Meestal hoef je niet te solderen, maar zit er een 5pins header bij OF je kunt hem van een RAM bank "afstelen"

Maar het grootste probleem: Het kost weer pinnen. In de huidige setup zit welliswaar een ATmega163 controller op de Xtreme Baybus, en deze heeft een I2C achtige controller in hardware zitten. Deze zit echter op LED1 en LED2, dus die zou je dan sowieso moeten opofferen... Dus ik ben bang dat de Xtreme Baybus V1 alleen mobo temperaturen via een stukje software op de PC zelf kan doorsturen naar de baybus. Oftewel je CPU fan draait maximale toeren totdat je op je Pc het progje start. Daarna zal je fan toerental zich aanpasssen aan de CPU temp....

De Xtreme Baybus V2 zal denk ik WEL ondersteuning van de SMbus op hardwareniveau hebben, en dus autonoom kunnen regelen (zonder dat je PC zelfs maar geboot is >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ice-T schreef op 20 september 2002 @ 14:52:
Die SMbus aansluiting die jij bedoeld is toch juist om een tempsensor aan te sluiten?
We hebben het nu over het uitlezen ervan.
Er zitten al tempsensoren op je mobo, zitten aangesloten via de SMbus. Je kunt daar op 2 manieren bij: Vanuit de PC software uitlezen (zoals al die temp. progjes en je BIOS doen), of via hardware (b.v. als de Xtreme Baybus een SMbus interface heeft, dan kun je via die interface de meetwaarden opvragen, en ben je dus onafhankelijk van PC software oftewel autonoom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Hey Easy, die microcontroller zijn dus geen multi task processoren, is het dan ook zo dat in principe de 4 PWM regelingen "op elkaar moeten" wachten? Dus dat de ATmega eerst Fan 1 regelt, heel snel daarna fan 2, etc, en dit ineen lus te doen, zodat na fan 4 deze weer fan gaat "regelen"? Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ND schreef op 20 september 2002 @ 16:24:
Hey Easy, die microcontroller zijn dus geen multi task processoren, is het dan ook zo dat in principe de 4 PWM regelingen "op elkaar moeten" wachten? Dus dat de ATmega eerst Fan 1 regelt, heel snel daarna fan 2, etc, en dit ineen lus te doen, zodat na fan 4 deze weer fan gaat "regelen"? Klopt dit?
Nee, dat klopt niet. Alle regelingen lopen door elkaar heen. Multitasking is niet van toepassing, er loopt geeneens een operating system op >:)

de PWM regeling loopt onder interrupt, dus er loopt een hardware timer die interrupts levert. Op elke interrupt word de timer opnieuw ingesteld en worden er bepaalde acties gedaan (zoals het (re)setten van PWM outputs).

Er zijn vele interrupts, ook b.v. na het ontvangen of versturen van een byte over de seriele poort. Zo loopt het hele ding eigenlijk onder interrupts. Op de achtergrond die overblijft lopen de laag frequente processen, zoals b.v. de processen die fan toerentallen berekenen uit de gemeten temperaturen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Niet online

Bazer

En nou?

Die uitlezing van SMbus is denk ik niet nodig op hardware niveau.
Waarom niet? Voor mij is het enige nut dat ik de temp van mijn proc of kast op het display zie, dan kan ik zelf eventueel mijn fans harder laten lopen en op die manier de ideale afstelling vinden tussen temp, en herrie van de fans want op een bepaald moment wordt de kast of proc nauwelijks koeler ondanks de sneller draaiende fans. (nondeju wat een zin :) ).
Het is ook de bedoeling, tenminste dat begreep ik, dat winamp info en zo ook op het display komen dus een of andere verbinding met de computer is tóch nodig. Helemaal autonoom zal het denk ik nooit worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bazer schreef op 23 september 2002 @ 11:16:
Die uitlezing van SMbus is denk ik niet nodig op hardware niveau.
Waarom niet? Voor mij is het enige nut dat ik de temp van mijn proc of kast op het display zie, dan kan ik zelf eventueel mijn fans harder laten lopen en op die manier de ideale afstelling vinden tussen temp, en herrie van de fans want op een bepaald moment wordt de kast of proc nauwelijks koeler ondanks de sneller draaiende fans. (nondeju wat een zin :) ).
Het is ook de bedoeling, tenminste dat begreep ik, dat winamp info en zo ook op het display komen dus een of andere verbinding met de computer is tóch nodig. Helemaal autonoom zal het denk ik nooit worden.
Waar het om gaat is dat de baybus autonoom *kan* werken. Stel je voor dat de fans opkomen op laag toerental, omdat bij inschakeling je PC nog koud is. Loopt nu je PC vast, laat je hem in de BIOS staan etc. en je hebt geen hardwarematige meting, dan blijft je fan minimum toeren draaien... POOFFFFFF!!!

Tenzij ik in de baybus een instelling maak die fans VOL laten lopen zolang ze geen tempwaardes opgestuurd krijgen, en b.v. bij 10 seconde geen data gezien te hebben in ALARM gaan (en de fans alsnog voluit sturen).... Zijn wel opties die in versie 1 al komen trouwens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Niet online

Bazer

En nou?

Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 12:33:

Waar het om gaat is dat de baybus autonoom *kan* werken. Stel je voor dat de fans opkomen op laag toerental, omdat bij inschakeling je PC nog koud is. Loopt nu je PC vast, laat je hem in de BIOS staan etc. en je hebt geen hardwarematige meting, dan blijft je fan minimum toeren draaien... POOFFFFFF!!!

Tenzij ik in de baybus een instelling maak die fans VOL laten lopen zolang ze geen tempwaardes opgestuurd krijgen, en b.v. bij 10 seconde geen data gezien te hebben in ALARM gaan (en de fans alsnog voluit sturen).... Zijn wel opties die in versie 1 al komen trouwens....
Hmm, zit wat in.
Je kan het ook anders doen. (even een brainwave)
Zolang de software de snelheden van de fans nog niet doorgeeft, laat de fans dan maximaal draaien. Dus zolang je aan het opstarten bent bijv. staan de fans op max, daarna wordt het programma gestart en worden de ingestelde waardes doorgegeven. Blijft dán je pc hangen dan draaien de fans op de snelheden die je had in gesteld. De pc zal niet warmer worden want als hij hangt doet de processor toch niks. Wordt hij wel warmer, dan had je in eerste instantie de snelheden al verkeerd ingesteld.
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bazer schreef op 23 september 2002 @ 16:45:
[...]

Hmm, zit wat in.
Je kan het ook anders doen. (even een brainwave)
Zolang de software de snelheden van de fans nog niet doorgeeft, laat de fans dan maximaal draaien. Dus zolang je aan het opstarten bent bijv. staan de fans op max, daarna wordt het programma gestart en worden de ingestelde waardes doorgegeven. Blijft dán je pc hangen dan draaien de fans op de snelheden die je had in gesteld. De pc zal niet warmer worden want als hij hangt doet de processor toch niks. Wordt hij wel warmer, dan had je in eerste instantie de snelheden al verkeerd ingesteld.
Of zie ik iets over het hoofd?
Het werkt nog veeeeeel leuker :P

Je kunt de startwaardes programmeren in de baybus. Bij opstarten zal hij de fans op die snelheid laten lopen. Kies je daarna voor "sturen via serieel" dan kun je na opstarten deze snelheden serieel gaan aanpassen. Dan optioneel kun je nog een watchdog erop programmeren, die een alarm of warning genereert als er gedurende x seconde geen update komt van de seriele poort. In geval van warning/alarm kun je dan de fans naar vol of naar hun voorgrprogde snelheid laten schakelen....

Ik probeer deze SW voor elk wat wils te maken, vandaar dat je echt ALLES kunt instellen :9

EDIT: Kijk maar bij de NIEUWE versie van de Xtreme Config Tool... dit is versie 0.02, kan al iets meer, maar het gaat nog steeds vooral om de "appearance" om mensen duidelijk te maken wat ze nu kunnen gaan instellen... kijk maar eens onder de FAN tab :9

(kijk op http://www.xtremehardware.tk en navigeer door het drukken van de plusjes in de linker kolom naar Developements... Xtreme Baybus... Downloads. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Easy, heb jij heel toevallig misschien een link waar ik meer info kan vinden over die Interrupts? Ik snap er namelijk helemaal geen h*l van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Komt er ook een functie op die met de standby van je pc overweg kan? Dus dattie alles uitgooit?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ND schreef op 23 september 2002 @ 19:46:
Easy, heb jij heel toevallig misschien een link waar ik meer info kan vinden over die Interrupts? Ik snap er namelijk helemaal geen h*l van :+
uhmmm interrupts... probeer eens een datasheet van een AVR... te vinden op http://www.atmel.com

"droge" info over interrupts daar weet ik zo 123 geen linkje van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SlinkingAnt schreef op 24 september 2002 @ 15:09:
Komt er ook een functie op die met de standby van je pc overweg kan? Dus dattie alles uitgooit?
Uhm dat was de bedoeling wel, maar dan moet je zelf "hobbyen" met een relais in de 220V. Dat is vooral voor de waterkoelers een idee, spatje water-> PC spanningsloos.

Voor de droge koelers is PC direct afsluiten een optie misschien, alleen ben je dan wel afhankelijk van software die draait op de PC, en dat is dus lang niet zo foolproof. Bovendien zal een XP waar de koeler vanaf valt echt wel opbranden voordat je hem uithebt. Alleen een relas in de 220V kan je dan alsnog echt redden.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Ik bedoel meer dat als je je systeem in standby stopt, dat dan ook je fans automatisch zachter, en daarna uit gaan, net zoals nu is (bij mij gaan ze meteen uit). En ook weer automatisch aan. Misschien als je een fanconnector van je mobo op een i/o-hangt ofzow?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SlinkingAnt schreef op 24 september 2002 @ 16:27:
Ik bedoel meer dat als je je systeem in standby stopt, dat dan ook je fans automatisch zachter, en daarna uit gaan, net zoals nu is (bij mij gaan ze meteen uit). En ook weer automatisch aan. Misschien als je een fanconnector van je mobo op een i/o-hangt ofzow?
uhm... Heb je dan nog spanning op je molexen? Want als de baybus zelf uitvalt, tja... dan is alles voorbij natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
ND schreef op 23 september 2002 @ 19:46:
Je moet eens zoeken naar haraleit.pdf op avrfreaks.net daar staat het in.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 18:02:
[...]

uhm... Heb je dan nog spanning op je molexen? Want als de baybus zelf uitvalt, tja... dan is alles voorbij natuurlijk...
Lijkt me wel, zal zo is meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog iets, kan je een optie toevoegen dat de hardware zelf de fans op volle snelheid zet als de temp een bepaalde temperatuur overstijgt, en in dit geval ook de software "overruled".. kbedoel stel kheb dit ding hangen in een servertje, als ik met software m'n fans kan regelen, kan een hacker dat ook.. originele maar meteen zeer pijnlijke aanval imo
idd lijkt vergezocht ;) maar praktisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 11:16

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

ND schreef op 20 september 2002 @ 16:24:
...die microcontroller zijn dus geen multi task processoren...
Geen enkele proc is multitasking. It's all in the software :)

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SlinkingAnt schreef op 24 september 2002 @ 19:03:
[...]

Lijkt me wel, zal zo is meten
Uhm maar je harddisks spinnen dan toch ook down???? En dat is toch wel gewoon "hardware uit" dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 19:57:
nog iets, kan je een optie toevoegen dat de hardware zelf de fans op volle snelheid zet als de temp een bepaalde temperatuur overstijgt, en in dit geval ook de software "overruled".. kbedoel stel kheb dit ding hangen in een servertje, als ik met software m'n fans kan regelen, kan een hacker dat ook.. originele maar meteen zeer pijnlijke aanval imo
idd lijkt vergezocht ;) maar praktisch ;)
Uhm... Dat is wel wat vergezocht... Maar goed... Dit zit al in de software. Bij overtemperatuur kun je een alarm genereren, waardoor alle FANs op maximaal vermogen gaan lopen, ongeacht wat je serieel stuurt. Pas als het alarm bevestigt is (bevestigings manier is instelbaar) gaan de fans weer op het serieel toegevoerde toerental lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TimmeStein schreef op 24 september 2002 @ 20:53:
[...]

Geen enkele proc is multitasking. It's all in the software :)
Zeg nooit nooit ;)

Maar goed, multitasking heb je eigenlijk alleen vanuit een operating system, zelfs een 8088 kan in principe multitasking zijn :D

In dat opzicht is de Xtreme Baybus ook zeker multi-tasking; de PWM taak, de seriele communicatietaak, de ADC taak enz enz die lopen allemaal dwars door de "lage prioriteitstaken" heen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Als ik m;n pc in standby zet, dan kan ik nog steeds m'n laatjes open en dicht doen, dus er zal nog wel spanning op staan lijkt mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

-DarkShadow- schreef op 24 september 2002 @ 18:39:
[...]

Je moet eens zoeken naar haraleit.pdf op avrfreaks.net daar staat het in.
Okeey, bedankt voor de tip!!! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SlinkingAnt schreef op 24 september 2002 @ 21:54:
Als ik m;n pc in standby zet, dan kan ik nog steeds m'n laatjes open en dicht doen, dus er zal nog wel spanning op staan lijkt mij :+
Aha.... zo lang er 12 V is, loopt de baybus. Gebruik je temp sensoren dan zullen de fans ook langzamer gaan lopen. Eventueel zou je b.v. een switch input aan een +5V kunnen hangen die wel uitschakelt, dan gaat a.h.w. de switch om bij het binnengaan van de standby mode. En daaraan zou ik weer heel eenvoudig via een optie de fans naar hun minimum toerental kunnen sturen >:)

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 11:16

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 21:28:
[...]

Zeg nooit nooit ;)

Maar goed, multitasking heb je eigenlijk alleen vanuit een operating system, zelfs een 8088 kan in principe multitasking zijn :D

In dat opzicht is de Xtreme Baybus ook zeker multi-tasking; de PWM taak, de seriele communicatietaak, de ADC taak enz enz die lopen allemaal dwars door de "lage prioriteitstaken" heen....
Je bedoelt dat de boel interrupt-driven is :)

Er zijn overigens OSsen zat voor microcontrollertjes die multitasking zijn (hoewel de uitdaging is er zelf 1 te schrijven natuurlijk).

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Verwijderd

Topicstarter
TimmeStein schreef op 25 september 2002 @ 14:18:
[...]

Je bedoelt dat de boel interrupt-driven is :)
Gedeeltelijk ja. Hoewel ik de "lage prioriteits processen" ook zelfstandig spawn, er zijn 10 subgroepen die elk 10x per seconde mogen "lopen". In dat opzicht dus ook multitasking (en zelfgebouwd)
Er zijn overigens OSsen zat voor microcontrollertjes die multitasking zijn (hoewel de uitdaging is er zelf 1 te schrijven natuurlijk).
Ja, zelfs voor de AVR zijn ze er >:)

Maar ik heb dus mijn eigen process spawning, event-logging, event handling en inter-module mailing gebouwd >:)

• SlinkingAnt
  • Niet online
pff, alsof het niets is >:)

Verwijderd

Topicstarter
Tja, een realtime OS plaatsen in een chip als een AVR kost altijd meer Flash dan je eigenlijk nodig hebt. Op maat maken is daarom vaak aan te bevelen. Bovendien laat het zich makkelijk opzetten en testen. Om een kant-en-klare RTOS te "leren kennen" ws ik net zolang bezig geweest, en had ik niet de performance gehaald die ik nu haal :9

Verwijderd

Topicstarter
FILMPJE!

Ik heb net een eerste test-avi geschoten van de xtreme baybus in actie :P

kijk op http://www.xs4all.nl/~kru...tures/Xtreme%20Baybus.avi

Het filmpje is een 1e test, dus niet klagen over de kwaliteit :P

De file is 524Kb, goed voor 10 seconde DivX4.12 video.

Edit: Ook nog een versie met het LED display in actie, hier werkt het LCD autonoom (geen PC gekoppeld). De teksten komen uit EEPROM, de waardes worden realtime door de baybus ingevuld >:)

Zie http://www.xs4all.nl/~kru...s/Xtreme%20Baybus%202.avi

:9

Verwijderd

je kan ook heeel eenvoudig je hele rotzooi over usb laten lopen b.v. met de ft232bm chip. Het broertje hiervan is al op tweakers geweest. Als je de bus heelemaal mooi wil maken doe je het parallel met de ft245bm zo naar een microcontroller en dan maak je van de 8 bits een 8 bits databus en een 16 bits i/o bus(dan is ie lekker compatible met z80 >:)) en je kunt het dan dus heel leuk verbeteren maar je kunt gewoon alle shit die je wil aansturen bijvoorbeeld de spoelbak van je plee of het koffiezetapparaat. Als er belangstelling is in het bestellen van usb chips, ik kan ze bestellen.

p.s. ik ben zelf ook met een soort baby-bus bezig maar dan met pwm voor de fan maar ook dus compatible met een normaal isa slot kan ik ook mooi geluidskaartje erin pleuren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 22:00:
je kan ook heeel eenvoudig je hele rotzooi over usb laten lopen b.v. met de ft232bm chip. Het broertje hiervan is al op tweakers geweest. Als je de bus heelemaal mooi wil maken doe je het parallel met de ft245bm zo naar een microcontroller en dan maak je van de 8 bits een 8 bits databus en een 16 bits i/o bus(dan is ie lekker compatible met z80 >:)) en je kunt het dan dus heel leuk verbeteren maar je kunt gewoon alle shit die je wil aansturen bijvoorbeeld de spoelbak van je plee of het koffiezetapparaat. Als er belangstelling is in het bestellen van usb chips, ik kan ze bestellen.

p.s. ik ben zelf ook met een soort baby-bus bezig maar dan met pwm voor de fan maar ook dus compatible met een normaal isa slot kan ik ook mooi geluidskaartje erin pleuren.
USB? 8 bits databus? Compatible met Z80? :r

Lees eerst de specs maar eens door, deze baybus heeft een 12 kanaals PWM, 4 voor de FANs, 8 voor de LEDs >:)

Een databus daar wil ik niet eens meer over nadenken 8)

Ik zie nu nog geen reden voor USB aansturing. Ik heb de bandbreedte niet nodig, en vrijwel alle mobo's hebben die seriele poort er toch opzitten. Aansturing is in alle talen super simpel.... Vandaar de keuze voor RS232.

Verwijderd

Als je zo denkt ku je beter een isa of pci kaartje maken dan kun je doen wat je wilt en vooral de isa kaart is supersimpel te proggen in alle prog talen. Kan je ook nog andere leuke dingen erop brouwen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 08:50:
Als je zo denkt ku je beter een isa of pci kaartje maken dan kun je doen wat je wilt en vooral de isa kaart is supersimpel te proggen in alle prog talen. Kan je ook nog andere leuke dingen erop brouwen ;)
Waarom een ISA of PCI kaart? Ben je een slot kwijt, je moet alle LEDs en LCD met lange draden naar je front gaan trekken, je hebt extra hardware nodig om die suffe data/adres lijnen te gaan decoden en interfacen.... Nee, ik zie daar geen nut van in. Andere leuke dingen kan ik al helemaal niet verzinnen... Ik heb gewoon moeite om nog meer features erbij te verzinnen >:)

Vergeet niet, deze unit is practisch single chip (op een MAX232 na), klein, goedkoop en veelzijdig. Een PCI of ISA kaart is sowieso een groter risico met zelfbouw, dan krijg je mensen die hun mobo opblazen enzo, via deze RS232 poort is supersimpel, super dummy-proof en super voordelig in prijs :9

Verwijderd

ISA??? owh die grote zwarte sloten voor verouderde kaarten die heb ik allang niet meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 21:06:
ISA??? owh die grote zwarte sloten voor verouderde kaarten die heb ik allang niet meer!
Nee precies, ISA (en ook PCI) kost ook allemaal weer glue logic enzo :r

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE: De PWM uitgangen lopen nu goed op de Xtreme Baybus >:)

Ik heb er nu een p-channel high-side FET inzitten (IRF9540), en deze doet het behoorlijk goed. De sturing zit dus wat ongebruikelijk in de (+) van de fan, zodat de (-) gewoon aan aarde hangt. Het voordeel is hierbij, dat de toerensensoren op de fans gewoon werken.

Helaas ga ik toch wel dat extra IC nodig hebben om de toerenmeting te kunnen doen voor alle 4 de FANs. Eventueel kun je via een draadsbrug het extra IC besparen, dan heb je echter alleen FAN kanaal 1 die toeren kan meten. Ben je niet geïnstesseerd in toerenmeting, kun je het hele IC en de draadbrug natuurlijk vergeten >:)

Verwijderd

Topicstarter
Update voor de echte case modders: Er kwam een vraag over het aansturen van een modelbouw servo om een uitschuifbaar laadje te maken in je case. Ik denk dat ik zonder al teveel problemen dit er ook nnog bij kan maken. Er moet dan wel een button input worden opgeofferd, maar dat is denk wel te overleven, omdat deze denk ik vaak toch niet gebruikt zullen worden (tenzij je het menu op het LCD gaat gebruiken om je fans in te stellen in toeren, dan is 3 knoppen handig maar nogi steeds mogelijk met 2).

Zijn er meerdere mensen die hierin interesse hebben? Je kunt dan via de seriele poort een servo-positie opgeven. De servo draait dan in 256 stappen naar de gewenste stand (voor de meeste servo's is dat een rotatie over hun as van zo'n 120 graden, dus instelbaar in ongeveer 0,5 graden per stap :P)

edit: Natuurlijk kun je de servo-uitgang disablen in de configuratie, zodat je de 3 knoppen ook nog kunt gebruiken als je wilt!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 22:09:

Helaas ga ik toch wel dat extra IC nodig hebben om de toerenmeting te kunnen doen voor alle 4 de FANs.
Gaat dit over een multiplex chipje of over z'on high side fet driver IC

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 september 2002 @ 22:42:
[...]

Gaat dit over een multiplex chipje of over z'on high side fet driver IC
Dit gaat over een goedkope multiplexer (74HCTxxx); high side FET drivers zijn NIET nodig als ik een p-channel FET gebruik (niet bij deze fan vermogens in ieder geval).

Verwijderd

okeej dan ik schrok al die fet drivers zijn veels te duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog maar eens een update: Ik ben begonnen met de schemawijzigingen voor de definitieve PCB! Ik hoop dat ik alle foutjes in 1x te pakken heb.... En ik hoop dat ik hem een beetje kan plaatsen dadelijk in Route.... De proto's zijn enkelzijdig, ik denk dat de definitieve dubbelzijdig gaat worden. Dan kan ik de componenten dichter op elkaar krijgen en betere groundplanes overal omheen om het geheel nog storingsongevoeliger te maken >:)

De laatste tips aangaande connectorplaatsingen en mogelijke handigheden zijn natuurlijk welkom :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Ik begin wel alvast met sparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dit design valt weinig aan te merken! Als je het kleiner kan krijgen vind ik je knap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja kleiner krijgen zit er denk ik niet in, ik heb zoals het er nu uitziet een extra IC nodig (16DIP300) en 3 extra 100uF elco's en transistoren. De dikke spoel + diode verdwijnt van trap #4, dus daar win ik weer iets. Ook *denk* ik erover om de ISP programmeerconnector eraf te gaan laten (ATmega's kun je ook via een bootstrap loader programmeren, dus direct via de seriële kabel). Dat scheelt ook ruimte (en je hoeft niet in je kast te duiken om een programmeerkabel aan te sluiten als je een firmware flash wilt doen)

Ik hoop met een dubbelzijdige PCB de 80x100 mm te kunnen handhaven. Dit formaat past goed in een 3,5" bay en het is precies een halve eurokaart in formaat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat van dat kaartje maken en mobo opblazen daar zit wat in. Een nadeel is dat een rs232 niet zo'n hoge datacappaciteit heeft. wat voor snelheid heeft een rs232 eigenlijk??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 13:47:
Dat van dat kaartje maken en mobo opblazen daar zit wat in. Een nadeel is dat een rs232 niet zo'n hoge datacappaciteit heeft. wat voor snelheid heeft een rs232 eigenlijk??
Op het ogenblik draait de Xtreme Baybus op 9600 bps. Dat is dus 1Kbyte per seconde. Dit is snel zat voor het configureren van de unit, verdere werking is grotendeels toch autonoom.

Hogere baudrates zijn wel mogelijk. Ik gebruik nu een 8MHz kristal, daarmee kan ik niet veel hoger dan 19200 baud (vanwege een ongunstige delingsfactor). Met 7.3nnn MHz kan de Xtreme Baybus in principe naar 115K2 mocht dat nodig zijn, dat is zo'n 11 Kbyte per seconde. Maar vooralsnog voldoet de 9600 baud perfect.

Misschien dat de Xtreme Baybus II (die nu een beetje voorborrelt in mijn hersenen) wel 115K2 gaat communiceren, omdat ik dan *mogelijk* ook grafische displays ga ondersteunen, die nu eenmaal meer bandbreedte vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE

Ik heb een eerste test van de DEFINITIEVE PCB geroute.... Geloof het of niet, er zijn 8 weerstanden bjigekomen, 3 100uF elco's, 3 BC547's en een 74HCT151 en..... De PCB is NOG kleiner geworden :9

Het monstertje meet nu nog maar 90x86 mm, dit komt grotendeels door enkele aanpassingen:

- De Power molex staat nu ook rechtop net als de FAN molexen
- De 2 pin headers voor de fans zijn eraf. Je kunt namelijk de 3 pins gebruiken voor 2 pins fans (RPM-lijntje blijft dan gewoon open)
- De ISP connector is eraf. Omdat er nu een ATmega inzit als microcontroller, kan de Xtreme Baybus nu geflashed worden over de (al aangesloten) seriele poort in plaats van een aparte programmeerkabel :9

De volgende aanpassingen zijn doorgevoerd:

- LCD datalijnen waren aangesloten op D0...D3, en zitten nu op D4..D7 zoals het hoort
- Polarisatie van de LCD backlight is goed gedraaid (+5V op pin 16, GND op pin 15)
- Contrast van het LCD werkt nu tussen -8V en +5V in plaats van tussen 0V en 5V zodat er een beter contrast kan worden verkregen.
- de FET trappen zijn allen vervangen door high-side p-channel FET sturingen (met de IRF9540). Hierdoor regelen de fans met hun (-) vast aan aarde, waardoor de RPM sensoren in de fans goed blijven werken. Omdat de FETs in de +12V kant zitten, moet helaas elke FET via een extea BC547 worden aangestuurd.
- Om 4x rpm te kunnen meten is er een 74HCT151 toegevoegd (multiplexer)
- De 3e HDD activity input is vervallen. Er komt echter een optie om een drukknop input op te offeren voor een 3e activity input
- Er is een aanpassing gemaakt aan de LCD backlight sturing, zodat optioneel LED8 opgeofferd kan worden om de backlighting van het LCD staploos te regelen (max. 20mA)
- De 2e seriele "transmit only" RS232 poort is vervallen (ten gunste van de RPM meting van de fans)
- Er zijn extra pinnen toegevoegd aan de analoge (temperatuursensor) inputs. Nu kun je eenvoudig via een plaatsingsvariant kiezen om OF de +5V als referentiespanning te gebruiken, OF de referentiespanning extern toe te voeren (sommige temp.sensoren hebben hun eigen referentievoltage).
- Er zijn 4 werstanden van 4K7 toegevoegd die als pullups dienen van de RPM inputs.
- De PCB is nu dubbelzijdig doorgemetaliseerd uitgevoerd. Voordeel hiervan is KLEINER, kortere en directere sporen, een goed sluitende groundplane, en dikkere sporen voor de voedingslijnen en FET trappen.

Voor zover ik nu kan overzien zal de kale PCB ongeveer 10 euro per stuk gaan kosten, op voorwaarde dat ik er minimaal 25 bestel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
PCB nummer 1 kan je vast op je lijst zetten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Undertaker schreef op 07 oktober 2002 @ 10:53:
PCB nummer 1 kan je vast op je lijst zetten >:)
hhahaha ja, het gaat er meer en meer op lijken dat deze PCB inderdaad een volledig functionele is. Er zijn nog enkele dingen die ik testen wil, simpelweg modat ik ze nooit eerder getest heb, en dat zijn:

- Ik moet nog 1x een ECHTE HDD-activity uitgang van mijn mobo of netwerkkaart aansluiten op de X-bus. Ik heb al wel via een draadje zitten te "spelen" op die inputs, en hoe meer je erlangs "vonkt" hoe meer activity ik zie, maar ik wil het nog eerst ECHT zien werken met een input. Kan haast niet missen hoor, hij sampled 100x per seconde het activity signaal, en berekend daar 10x per seconde de activity uit.. er zijn daarmee 10 niveaus van activity. Dat kan ik in software ook al doorkoppelen naar b.v. een LED die steeds feller gaat branden bij hogere activity >:)

- Ik heb op de nieuwe PCB een multiplexer ingezet voor de RPM metingen. Die multiplexer op zich geloof ik wel, maar het toerenmeten op zich wil ik nog wel een keer zien (ik heb een Delta60HP fan met RPM output maar die zit op mijn Athlon XP geschroefd :P ).

- Ik wil eigenlijk het flashen van de AVR via de seriele poort eerst een x zien. De nieuwe PCB mist namelijk de 6-pins header om in circuit te programmeren. Dat kan omdat ik in de AVR (voor levering) een bootblock schiet. Daarna kan iedereen met de seriele kabel flash updates doen (dus zonder extra "programmeer kabel")

- Ik wil nog even vaststellen dat de temperatuur inputs zeker-weten in orde zijn. De software om de meetsignalen te lineairiseren is er nu nog niet, maar daar ben ik minder bang voor. Wat ik wel zeker wil weten is dat ik duidelijk verschil meten kan tussen b.v. 30 en 31 graden, en dat de totale range minimaal tussen 0 en 70 ligt ofzo.

Als dit alles een "go" is, dan ga ik hier binnen tweakers een inkoop actie aanvragen. Hoe het verder verlopen gaat weet ik nog niet precies, de prijs hangt af van de aantallen dus is op voorhand moeilijk te zeggen.

Ik denk dat ik een maximale prijs opvraag, die alleen maar gunstiger wordt naarmate meer mensen bestellen. Daarnaast ga ik denk ik vragen om een vooruitbetaling. Want helaas heb ik te veel ervaring met mensen die zeggen "doe mij er maar 1" en als puntje bij paaltje komt dan afhaken.

De rest van de betaling komt dan bij uitlevering. Lijkt me een redelijk en logische aanpak, toch? Als er mensen zijn met tips hierover, graag, want ik heb veel ervaring met electronica en software, maar minder met inkoopacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 14:37:
[...]

Als dit alles een "go" is, dan ga ik hier binnen tweakers een inkoop actie aanvragen. Hoe het verder verlopen gaat weet ik nog niet precies, de prijs hangt af van de aantallen dus is op voorhand moeilijk te zeggen.

Ik denk dat ik een maximale prijs opvraag, die alleen maar gunstiger wordt naarmate meer mensen bestellen. Daarnaast ga ik denk ik vragen om een vooruitbetaling. Want helaas heb ik te veel ervaring met mensen die zeggen "doe mij er maar 1" en als puntje bij paaltje komt dan afhaken.

De rest van de betaling komt dan bij uitlevering. Lijkt me een redelijk en logische aanpak, toch? Als er mensen zijn met tips hierover, graag, want ik heb veel ervaring met electronica en software, maar minder met inkoopacties :)
Bij de LCD inkoopactie die nu nog loopt betaal je ook vooraf dus is dat een goed idee. Misschien dat je net als bij hun een userslist kan maken met daarop wie, wat, betaald, verzonden, ontvangen, etc.

Maak er een inkoop actie van met een deadline (bv 1maand) dan bestellen en wie nog meer interesse heeft moet je even kijken wat je doet, veel animo wordt alles goedkomer, bij weinig animo, betaal je het max. bedrag. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Underground75 op 07-10-2002 14:50 . Reden: even de quote ingekort ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Undertaker schreef op 07 oktober 2002 @ 14:49:
[...]

Bij de LCD inkoopactie die nu nog loopt betaal je ook vooraf dus is dat een goed idee. Misschien dat je net als bij hun een userslist kan maken met daarop wie, wat, betaald, verzonden, ontvangen, etc.

Maak er een inkoop actie van met een deadline (bv 1maand) dan bestellen en wie nog meer interesse heeft moet je even kijken wat je doet, veel animo wordt alles goedkomer, bij weinig animo, betaal je het max. bedrag. ;)
Dat is ook ongeveer wat ik in gedachte had. De userlist is een goed id, dan kan iedereen simpel zien of zijn betaling binnen is, en of het bestelde klopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Laatst online: 02-09 07:51
Laupro heeft een erg handige site gemaakt voor inkoopacties:
http://www.laupro.nl/ia/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Raafz0r schreef op 07 oktober 2002 @ 15:26:
Laupro heeft een erg handige site gemaakt voor inkoopacties:
http://www.laupro.nl/ia/
Ja dank je, die heb ik inderdaad ook al staan op mijn lijstje... daar komt hij ook zeker op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik blijf erbij: xtreme led en baybus graag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 15:48:
ik blijf erbij: xtreme led en baybus graag :D
Ja, ik ga proberen om denk ik om beide tegelijkertijd in de inkoopactie te hebben. Dat scheelt in prijs, en de Xtreme LEDbar is qua hardware vrij risicoloos. Alleen wil ik in de Xtreme LEDbar geen MAX232 toepassen, die kost zo 2-4 euro, met een enkele BC547 gaat het ook (receive only). Ik denk er echter ook aan om de doorkoppeling van meerdere Xtreme LEDbars via RS232 te doen; hierbij wordt de TX van eerste Xtreme LEDbar aangesloten op de RX van de volgende, enz enz enz. Maar vooralsnog zal de Xtreme LEDar software dan nog niet superdeluxe zijn bij te tijd dat de PCB's komen; men zal dan enigsins vertrouwen moeten hebben dat ik de software netjes afmaak (tenzij je zelf direct via de seriele poort alle LEDs gaat programmeren, dan heb je in de LEDbar maar een klein stuk software nodig, eigenlijk alleen de SER en de PWM module)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff stomme vraag, maar je kan xtreme led en baybus wel tegelijk draaien? Kan nergens iets vinden over de manier hoe je zoiets moet aansluiten.. Printerpoort wordt namelijk al in gebruik genomen door m'n grafisch display.. En over tegelijk in een inkoopactie: Super! :D
Ew en nog ne vraag (ajaj), et solderen is wel te doen voor een redelijke beginner? Ik kan wel hulp krijgen, maar err ksnap al niet echt veel van alle technische praat in dit topic dus tja.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 18:33:
ff stomme vraag, maar je kan xtreme led en baybus wel tegelijk draaien? Kan nergens iets vinden over de manier hoe je zoiets moet aansluiten.. Printerpoort wordt namelijk al in gebruik genomen door m'n grafisch display.. En over tegelijk in een inkoopactie: Super! :D
Ew en nog ne vraag (ajaj), et solderen is wel te doen voor een redelijke beginner? Ik kan wel hulp krijgen, maar err ksnap al niet echt veel van alle technische praat in dit topic dus tja.. ;)
OEI wat een vragen ineens :)

Sowieso kun je een Xtreme Baybus en een XtremeLED (serie) op ieder een aparte seriele poort aansluiten. Als ik ervoor kies om de Xtreme LEDbar uit te rusten met een MAX232 kun je eveneens beide op een enkele poort aansluiten. De Xtreme LEDbar zal namelijk altijd alles wat niet voor hem is "doorsturen". Sowieso heb je nooit problemen als je 2 seriele poorten over hebt >:)

Solderen is REDELIJK te doen. JE moet er wel iets ervaring voor hebben denk ik. Het is allemaal welliswaar DIP, er zitten geen rare smd componenten op enzo (waarom zou DAT nou zijn :*) ). Maar toch: een kortsluiting is snel gesoldeerd als je geen goede bout en iets ervaring hebt. Als je hulp kan krijgen zal het toch zeker wel lukken... !! Anders is er altijd nog de optie om hem gebouwd te bestellen.... Is niet echt "des tweakers" natuurlijk maar om een berg euro's te vergooien aan een verkoekte print is ook erg zonde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Ik kan bijna niet wachten tot ik die printjes kan bestellen en lekker met dat soldeer kan prutsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
me too!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mja solderen daar zeggen jullie wat.. Daar moet ook nog een docje over geschreven worden lijkt me :s

Er is nog veeeeel te doen maar ik ga stug door >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Als je gewoon een goeie lijst geeft van de componenten, en een beetje duidelijk schema dan kom ik er sowieso wel uit denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ga je vragen voor het soldeer werk dan m8? ... Je hebt idd gelijk dat et zonde is als et fout gaat, maarrr tja geld is er al te weinig hier :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 19:53:
Wat ga je vragen voor het soldeer werk dan m8? ... Je hebt idd gelijk dat et zonde is als et fout gaat, maarrr tja geld is er al te weinig hier :/
Tja,

Dat is dus wel een probleem.... Aan de ene kant wil ik niet "rijk" worden van het soldeer werk, maar aan de andere kant wil ik toch een soort "drempel" maken zodat niet iedereen voor een prikkie het ding laat bouwen... Ik denk dat ik zo'n 10-15 euro zal vragen om de PCB te assembleren. Het is namelijk al gauw een paar uur werk om het netjes te doen, er moet ook nog getest worden etc etc.

moet er niet aan denken dat ik er 25 in elkaar moet solderen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Raafz0r schreef op 07 oktober 2002 @ 19:49:
Als je gewoon een goeie lijst geeft van de componenten, en een beetje duidelijk schema dan kom ik er sowieso wel uit denk ik :)
Dat is er sowieso al, de output van mijn CAD proggie is duidelijk zat... Bovendien krijgt de PCB op de component zijde ook bedrukking, dus in principe kun je hem al bouwen met alleen de print en de stücklijst.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Mijn soldeerbout staat al aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
keeee: je wil het niet eens voor je laten doen man. Overwin je angst, en neem die bout ter hand. Het is echt dubbel zo veel lol om het zelf te doen, en zo wordt je ook nog eens electro-n00b-af.

Verprutsen is niet heel waarschijnlijk lijkt mij. Sommige componenten moet je een beetje snel solderen, maar daar valt best mee te werken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 20:16:
[...]

Tja,

Dat is dus wel een probleem.... Aan de ene kant wil ik niet "rijk" worden van het soldeer werk, maar aan de andere kant wil ik toch een soort "drempel" maken zodat niet iedereen voor een prikkie het ding laat bouwen... Ik denk dat ik zo'n 10-15 euro zal vragen om de PCB te assembleren. Het is namelijk al gauw een paar uur werk om het netjes te doen, er moet ook nog getest worden etc etc.

moet er niet aan denken dat ik er 25 in elkaar moet solderen 8)7
k :) mwa punt bij mij is, kheb totaal GEEN ervaring, wil eerst ervaring op doen met wat VU meters en daarna LCD, maar tja, om dan te zeggen dat ik et goed zou kunnen.. mwa :/
IIG top dat je et zoiezo aanbied, dat solderen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raafz0r schreef op 07 oktober 2002 @ 20:51:
keeee: je wil het niet eens voor je laten doen man. Overwin je angst, en neem die bout ter hand. Het is echt dubbel zo veel lol om het zelf te doen, en zo wordt je ook nog eens electro-n00b-af.

Verprutsen is niet heel waarschijnlijk lijkt mij. Sommige componenten moet je een beetje snel solderen, maar daar valt best mee te werken lijkt me.
Mwa knoem et liever wijsheid dan angst ;p Mwa kga zoiezo als ik volgende salaris strook heb idd soldeerbout kopen ;p tja tnx voor de mentale support? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 20:59:
[...]

Mwa knoem et liever wijsheid dan angst ;p Mwa kga zoiezo als ik volgende salaris strook heb idd soldeerbout kopen ;p tja tnx voor de mentale support? ;)
Hahahahahaha

Mocht je een soldeer bout gan kopen, probeer er dan een van 40-60 watt te krijgen met temp regeling. Want een niet-tempgeregelde bout is OF te heet (40-60 watt) of plakt direct vast bji wat zwaarder werk (10-15W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Mja, volgens mij moet ik ook maar eens een fatsoenlijke bout kopen :P
Heb nu eentje van merk goedkopie, maar die heeft een beetje weinig vermogen, en de punt is rot (was eerst redelijk scherp, maar nu afgevlakt en zelfs een beetje hol geworden). Zijn die dingen met temp-regeling duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 21:43:
[...]

Hahahahahaha

Mocht je een soldeer bout gan kopen, probeer er dan een van 40-60 watt te krijgen met temp regeling. Want een niet-tempgeregelde bout is OF te heet (40-60 watt) of plakt direct vast bji wat zwaarder werk (10-15W)
Prijsindicatie en aanbevelingen?
Denk er trouwens aan dat ik ook maar ne 17 jarig gastje ben die helemaal wordt uitgemolken tijdens et uitgaan kwa geld.. tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 21:55:
[...]

Prijsindicatie en aanbevelingen?
Denk er trouwens aan dat ik ook maar ne 17 jarig gastje ben die helemaal wordt uitgemolken tijdens et uitgaan kwa geld.. tja
Tja, zelf soldeer ik redelijk veel en heb een Weller soldeer station... Maar die zou ik niet aanraden met een kleine beurs. Verder ken ik eigenlijk alleen het profi spul... Ik zie ook wel eens dat ze bij Conrad tempgeregelde stations hebben die er leuk uitzien... En vergis je niet, ik bedoel niet die stations met een regelknopje he! Mijn Weller station regelt gewoon op een temp (afhankeljk van de punt die je gebruikt), en dat is zat. Het gaat helemaal niet om dat knopje, die staat toch meestal fixed op 1 temp. Het gaat puur om het aan- en afslaan... want b.v. een 40watt "goedkoopie" bout warmt op tot erg hoge temps en zal je pcb afbranden. Een 10-15watt bout koelt daarentegen weer te snel af bij heftig soldeerwerk (en plakt dan vast aan je pcb). Vandaar dat de optie van een 40-60watt bout met constante tempregeling een mooie optie is, en niet zo belachelijk duur als die met regelknopjes (of zelfs digitale tempdisplays :r weggegooid geld)

edit: Ook een verwisselbare punt heeft dus voordelen! Je koopt dan wel een duur soldeerstation, maar je hoeft die niet weg te gooien als je punt rot is.... alleen de punt vervangen, en zelfs een Wellerpuntje kost "maar" 6,50 euro ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
IK heb een Weller Mini 2000 van 20Watt, een soldeerstation vondt ik nog iets te duur, vandaar. Hij werkt wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE

De temperatuursensoren lijken goed meetbaar. Ik zit alleen nog met de overdrachtsfunctie voor niet-lineaire sensoren (zie de SW draad).

Ik ontdekte nog een foutje in de oude en ook de nieuwe PCB: de Vref lijn heb ik aan AVCC gehangen, maar die hoort dus vrij te hangen. De AVR kan deze daarna (WEER een configuratieitem :P) aan een interne VREF van 2.56V hangen, of eventueel aan de AVCC (dit laatste is misschien niet aan te raden, want fluctuaties op de +5V ga je dan terugzien op de gemeten temps). Maximale meetresolutie wordt daarmee 2.56V / 1024 = 2.5 mV. Dus een sensor van 10mV/graad kan op 0,25 graden uitgelezen worden.... Er is wel iets meer ruis op de gemeten waarden, want ik kan niet de AVR core stoppen tijdens een conversie (de PWM etc. moeten doorgaan). Maar zelfs op 8 bit resolutie zou ik de 1graad nauwkeurigheid nog ruim halen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennootje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 13:40
Ik volg dit projectje al een tijdje en lijkt me echt een vette baybus te worden. Zoveel mogelijkheden dat er voor mij nog een paar onduidelijkheidjes zijn.

Stel dat ik geen fans in me systeem heb met rpm-output. Dan kan ik waarschijnlijk een paar onderdelen weglaten? Zoals die multiplexer en 4 weerstandjes?
Kan ik de input(s) van de rpm dan nog nuttiger gebruiken? Bijvoorbeeld een extra ADC-channel of buttoninput?

Ik weet dat je configtool nog niet af is maar mis toch nog een aantal dingen. Bijvoorbeeld is de ADC-tab geheel ingesteld op tempsensors terwijl je hier ook potmeters aan kan hangen. Bij de ledconfig kan ik bij de ledbars geen PWM als Barsource opgeven.

Verder is het menublad leeg? Wat is precies de bedoeling hiervan?

Alvast bedankt en ga zo door !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mennootje schreef op 10 oktober 2002 @ 17:36:
Ik volg dit projectje al een tijdje en lijkt me echt een vette baybus te worden. Zoveel mogelijkheden dat er voor mij nog een paar onduidelijkheidjes zijn.

Stel dat ik geen fans in me systeem heb met rpm-output. Dan kan ik waarschijnlijk een paar onderdelen weglaten? Zoals die multiplexer en 4 weerstandjes?
Kan ik de input(s) van de rpm dan nog nuttiger gebruiken? Bijvoorbeeld een extra ADC-channel of buttoninput?
Je kunt dan de mux en de weerstanden inderdaad weglaten ja. De RPM input is er echter maar 1 (vandaar de mux die nodig is). Deze input kun je ook als ouptut gebruiken dan (met sw aanpassing), of b.v. als extra HDD activity input. Als extra A/D kanaal, dat gaat niet lukken. De 4 fans zitten op de overige 4 A/D kanalen. Als je maar 3 fan outputs gebruitk dan zou je in principe een 5e A/D kanaal kunnen hebben...
Ik weet dat je configtool nog niet af is maar mis toch nog een aantal dingen. Bijvoorbeeld is de ADC-tab geheel ingesteld op tempsensors terwijl je hier ook potmeters aan kan hangen.
Ja hoor, klopt toch wel. Ook een potmeter heeft een beplaade overdracht, lineair of niet. Dus ook dat kun je instellen. Bovendien zit er onder de hardware tab een serie boxes waarmee je kunt kiezen wat er aan elke input hangt: Sensro of potmeter of zelfs een lekkage sensor (watergekoelde systemen).
Bij de ledconfig kan ik bij de ledbars geen PWM als Barsource opgeven.
Dat klopt ook, de LEDs branden altijd via de PWM routine. De source van een bar is altijd een gemeten grootheid. Afhankelijk daarvan zullen er een x aantal LEDs op de bar branden, al dan niet met "deels" brandende LEDs (hangt ervan af of je een fadende bar of een flashende bar hebt)
Verder is het menublad leeg? Wat is precies de bedoeling hiervan?
Dat klopt. Het menu is een aparte module, en elke module heeft in de congif software een tab. Het enige wat tot nu toe instelbaar is in de menutab, is enable/disable van deze module. Normaal gesproken activeert het menu als je op een baybus knop drukt. Verder kun je er gewoon (nog) niets aan instellen... Het menu bestaat nu uit 4 schermen, in elk scherm kun je een fan toerental instellen. Misschien komen hier ooit opties, maar ik zou nu nog niet weten welke (behalve de enable disable zoals vrijwel elke module in de sw dat heeft).
Alvast bedankt en ga zo door !
Is goed hoor, en doorgaan doe ik zeker >:)
Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste