Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com
Dat is natuurlijk wel jammer. Als schema's en software on-line worden geplaatste, dan durf ik er donder op zeggen dat er binnen de kortste keren iets gelijkaardigs op de markt wordt gebracht!!Op zaterdag 15 juni 2002 01:41 schreef bwiep het volgende:
BTW patent aanvragen is duur
Das heel jammer.. Want ja, veel mooie ideeenworden gemaakt door 'gewone' mensen. Maar die gaan nie zo veel geld neertellen voor een patent en dus niet zeker weten of je product (ontwerp) gaat aanslaan.
Tja en veel zin zou een patent toch niet hebben. De Aziatische landen trekken zich eigenlijk niets aan van die patenten. En laten we de kostprijs er nog eens bijrekenen als je een proces aanspant wegen patentschending. Een onbegonnen werk dus...
Wist je trouwens dat als je buiten je werkuren iets ontwikkeld, ontwerpt, ... en dat heeft iets met je werk te maken, dat dit dan eigendom is van het bedrijf waar je werkt? Wettelijk gezien toch, ik weet wel niet of het buiten België ook zo is...
Is Javascript... En dat word niet echt lekker ondersteund door M$Op zaterdag 15 juni 2002 10:50 schreef Eraser127 het volgende:
waarom is dat tekst venster zo brak op die site
Moet het nog eens aanpassen maar ik steek mijn tijd liever in de baybus
De PCB is 100x80mm, oftewel de print op zich past zelfs in een 3,5" bayOp zaterdag 15 juni 2002 02:01 schreef Renkie het volgende:
Ziet er erg goed uit
Hij wordt aangesloten op serial port las ik
Maar ik denk dat er VEEL interesse zou zijn als je een gaat maken / verkopen in een 5.25" bakje zodat mensen em in een 5.25 inch slot kunnen duwenOf is de electronica etc te groot daarvoor ?
* Renkie heeft nog een 3.5 -> 5.25 verloop liggen, zou wel nice zijn als dat ging passen:)
alleen als je ervoor kiest een LCD erbij te zetten lukt het denk ik neit want die zijn al snel hoger dan een 3,5" bay.
Ach sommige zijn al lang bezig iets dergelijks te maken. Maar bij de tijd dat die een keer iets hebben zit al te werken aan versie 2....Op zaterdag 15 juni 2002 11:52 schreef Laagvliegerke het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel jammer. Als schema's en software on-line worden geplaatste, dan durf ik er donder op zeggen dat er binnen de kortste keren iets gelijkaardigs op de markt wordt gebracht!!
Ik heb ook al een mooiere oplossing voor de fanaansturing met behoud van toerenmeting... Maar die hou ik nog even onder mijn hoed, deze word getest via een patch op het nieuwe protoboard. Helaas moet het wel zo want sommige "concurrenten" doen echt heel zielig over dit soort dingen zoals ik heb gemerkt. En ik wil even niet het gras voor mijn voeten weggemaaid hebben, want als ik er dadelijk maar 3 moet gaan maken ofzo worden ze onbetaalbaar

Ach ik maak in principe niet iets heel nieuws, het is gewoon een slim samenvoegsel van meerdere bestaande zaken. De enkele slimmigheidjes die ik erbij verzonnen heb die zijn niet de moeite waard om te patenteren. Het is gewoon een kwestie bezig blijven, blijven bewegen. De concurrentie bouwt na, ik heb al iets nieuws...Tja en veel zin zou een patent toch niet hebben. De Aziatische landen trekken zich eigenlijk niets aan van die patenten. En laten we de kostprijs er nog eens bijrekenen als je een proces aanspant wegen patentschending. Een onbegonnen werk dus...
Nou binnen werktijd in ieder geval wel, maar daarbuiten... Dan moeten ze toch wel ERG veel moeite doen als ze het willen gooien op b.v. een concurrentiebeding... En het zal zeer de vraag zijn of ze dat voor de rechter aannemelijk kunnen maken. Bovendien werk ik nu bij een bedrijf dat (nog) alleen maar software maaktWist je trouwens dat als je buiten je werkuren iets ontwikkeld, ontwerpt, ... en dat heeft iets met je werk te maken, dat dit dan eigendom is van het bedrijf waar je werkt? Wettelijk gezien toch, ik weet wel niet of het buiten België ook zo is...
Heb ik al over gelezen, jaOp zaterdag 15 juni 2002 12:47 schreef --EasY-- het volgende:
Ach sommige zijn al lang bezig iets dergelijks te maken. Maar bij de tijd dat die een keer iets hebben zit al te werken aan versie 2....
Ik heb ook al een mooiere oplossing voor de fanaansturing met behoud van toerenmeting... Maar die hou ik nog even onder mijn hoed, deze word getest via een patch op het nieuwe protoboard. Helaas moet het wel zo want sommige "concurrenten" doen echt heel zielig over dit soort dingen zoals ik heb gemerkt. En ik wil even niet het gras voor mijn voeten weggemaaid hebben, want als ik er dadelijk maar 3 moet gaan maken ofzo worden ze onbetaalbaar
En tja, wat die "concurrenten" nu willen, dit is hun zaak natuurlijk maar eerlijk gezegd weet ik totaal niet wat die aan het ontwerpen zijn. Ik dacht toch dat het iets anders was dan dat jij maakt??
Ik ga hier weeral volledig off-topic
Nu ff on-topic: ik zat eerlijk gezegd met het idee om zelf een baybus te maken met een 68HC11 microcontroller in. Gewoonweg om dat die hier toch stof ligt te verzamelen. Ik had wel enkele leuke ideeën willen implementeren die niet bij jouw baybus zitten (denk ik). Maar aangezien ik mijn vele vrije tijd doorbreng bij mijn vriendin, op café en op GoT zal daar weer niet veel van in huis komen. Ik zal dan ff mijn ideeën verzamelen en die ff doormailen. Nu ja, het zijn er niet veel hoor maar de kleine dingen kunnen ook nuttig zijn
Ga ik nu nog eens off-topic:Op zaterdag 15 juni 2002 12:47 schreef --EasY-- het volgende:
Nou binnen werktijd in ieder geval wel, maar daarbuiten... Dan moeten ze toch wel ERG veel moeite doen als ze het willen gooien op b.v. een concurrentiebeding... En het zal zeer de vraag zijn of ze dat voor de rechter aannemelijk kunnen maken. Bovendien werk ik nu bij een bedrijf dat (nog) alleen maar software maakt
Het is vooral als je buiten de werktijd iets bedenkt dat nuttig kan zijn voor het bedrijf waar je werkt of dat iets te maken heeft met wat het bedrijf produceert. Ik kan nu niet onmiddellijk iets bedenken maar je snapt wel wat ik bedoel.
Exact, het werkt niet via een condenstaor, maar via een condensator met spoel. Het wordt daarmee een echte DC output, veel vergelijkbaar met de outputs van een PC voeding. Nadeel zijn de kosten en grootte van vooral de spoelen... Via mijn optie moet je trucken in software om het toerental uit een "harde" PWM sturing te lezen. Echter ik loop nu rond met een idee hoe je heel simpel uit een "harde" PWM sturing toch direct zonder omwegen het toerental kan meten!Op zaterdag 15 juni 2002 14:33 schreef Laagvliegerke het volgende:
[..]
Heb ik al over gelezen, jaHoe het in godsnaam mogelijk was om het toerental uit te lezen van die fan als je die van aanstuurt via PWM. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten (alhoewel dat misschien wel zou moeten) maar ik weet 1 ding zeker: een condensator is heel zeker niet de oplossing! Wat is anders de zin van die PWM-sturing
Dacht ik ook, maar volgens mij ligt het veel dichter bij elkaar dan dat ze willen toegeven. Veel opties die ik er standaard bij heb zitten hebben zij als extra insteekkaart = groot, duur, storingsgevoelig enz enz.En tja, wat die "concurrenten" nu willen, dit is hun zaak natuurlijk maar eerlijk gezegd weet ik totaal niet wat die aan het ontwerpen zijn. Ik dacht toch dat het iets anders was dan dat jij maakt??
Een HC11 is op zich een leuke microcontroller. Wat ouder qua design dan de Atmel AVR, maar toch zeker een leuk ding! De AVR is gewoon net iets moderner sneller en handiger. Vandaar de keuze. Ideeen zijn altijd welkom, als het niet in deze versie "past" hou ik ze zeker in mijn achterhoofd voor versie 2 tanx!Nu ff on-topic: ik zat eerlijk gezegd met het idee om zelf een baybus te maken met een 68HC11 microcontroller in. Gewoonweg om dat die hier toch stof ligt te verzamelen. Ik had wel enkele leuke ideeën willen implementeren die niet bij jouw baybus zitten (denk ik). Maar aangezien ik mijn vele vrije tijd doorbreng bij mijn vriendin, op café en op GoT zal daar weer niet veel van in huis komen. Ik zal dan ff mijn ideeën verzamelen en die ff doormailen. Nu ja, het zijn er niet veel hoor maar de kleine dingen kunnen ook nuttig zijn
BTW gaaf project, ga zo door want wil er zeker een gaan bestellen.
Velen die leven verdienen de dood en sommigen die sterven verdienen het leven.
Tot zover is een grafisch display NIET voorzien. Is wel iets voor een 2e versie misschien. Een grafisch LCD is namelijk NIET handig aan te sturen via een seriele poort, dat word gewoon te traag. Wellicht dus in versie 2, mocht deze via USB bestuurd gaan worden en de snelheid is hoog genoeg hiervan...Op zondag 16 juni 2002 00:12 schreef BigBart het volgende:
Is het ook mogelijk om de character-lcd te vervangen door een grafische-lcd? Heb het topic helemaal door gelezen maar niks kunnen vinden (of heb er overheen gelezen).
BTW gaaf project, ga zo door want wil er zeker een gaan bestellen.
Verwijderd
Probeer www.xtremehardware.tkOp zondag 16 juni 2002 01:15 schreef ESFIcE het volgende:
euhmm.. wil niet lullig doen hoor maar ik zie geen schema's of info over die X-treme baybus
Navigeer vanuit daar via de "boom" die je links ziet... Ga dan naar Developments...Xtreme Baybus
Ik hoor wel meer problemen met dit menu, in sommige browsers schijnt het ook niet 100% te werken
Maar echt tijd om het "ff" opnieuw op te zetten heb ik ook niet...
^schopjeOp zondag 16 juni 2002 08:13 schreef --EasY-- het volgende:
[..]
Probeer www.xtremehardware.tk
Navigeer vanuit daar via de "boom" die je links ziet... Ga dan naar Developments...Xtreme Baybus
Ik hoor wel meer problemen met dit menu, in sommige browsers schijnt het ook niet 100% te werken
Maar echt tijd om het "ff" opnieuw op te zetten heb ik ook niet...
Dat je site niet echt makkelijk navigeert komt denk ook omdat je op het "+"-je moet klikken, zat er de eerste keer ook mee te klooien om die menuutjes uit te vouwen.
Maar hoe gaat het verder met HET project?
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
ah juist. Misschien dat ik er ff een tekstje bij moet zetten over die plusjes. Maar ik wil eigenlijk alle tijd steken in de baybus zelf...Op woensdag 19 juni 2002 19:28 schreef SlinkingAnt het volgende:
[..]
^schopje
Dat je site niet echt makkelijk navigeert komt denk ook omdat je op het "+"-je moet klikken, zat er de eerste keer ook mee te klooien om die menuutjes uit te vouwen.
Maar hoe gaat het verder met HET project?
De HW vordert gestaag. Nu zitten alle onderdelen erop zo'n beetje, ik moet nog ff een paar nette connecties maken van LEDs en LCD naar de headers, en een programmeerkabeltje maken. Dan gaat de spanning erop, ga ik de eerste flash-pogingen doen waarna de software ontwikkeling gestart wordt...
Als eerste ga ik de meeste SW modules in basisvorm opbouwen, zodat ik zo snel mogelijk de hardware kan "goedkeuren". Zodra dat gebeurt is, en de eerste basisfunctionaliteit er is dan gaat de PCB in "massaproductie". Verdere SW updates kun je sowieso gewoon downloaden en gebruiken of zelf erin schieten
Basisfunctionaliteit daar bedoel ik mee dat de volgende items serieel aanstuurbaar zijn: LCD, LEDs, FANs.
En de sensoren/toetsen moeten serieel uitleesbaar zijn.
Bovendien wil ik minimaal windows software hebben waarmee de baybus geconfigureerd kan worden (desnoods pas gedeeltelijk) en ik wil een tooltje hebben met 4 schuiven waarmee je met de hand de toeren traploos regelen kan
De verdere "slimme" regelingen en dergelijke volgen daarna.
Het proto is nu voorzien van alle onderdelen, op PWM trap 3 (die wil ik nog anders gaan testen) en de "molex"-connectoren na (heb ik nog niet binnen). Ook heb ik er gisteravond al spanning op gehad, en is het gelukt om via de In System Programmable (isp) kabel de AVR te bereiken!
De eerste foutjes zijn al uit het protoboard tevoorschijn gekomen (precies waarom dit een PROTO is
- De LCD Backlight zat verkeerd-om aangesloten (stom ik weet het)
- De E-lijn (ENABLE) van het LCD display (pin6) moet via 100K of 220K naar ground worden getrokken omdat anders het LCD display het isp programmeren verziekt (het LCD deelt een paar datalijnen met de isp-kabel en dan moet het LCD dus wel zijn mond houden tijdens flashen)
Nu nog de development omgeving opzetten, en het progge van de embedded software kan beginnen YESSS!!!
Picz volgen, ik hoop vanavond!
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Tja....Op woensdag 03 juli 2002 14:10 schreef SlinkingAnt het volgende:
Als je nu geen verdere tegenslagen in hardware krijgt, hoelang duurt het dan nog voordat het de eerste 'echte' versie te verkrijgen is?
Ik moet de hardware nog testen (of b.v. de fan ouputs goed lopen, of ik toeren kan meten, of de temp sensor inputs werken enz enz)
Zodra die definitief 100% functioneel is ga ik beginnen met de embedded software en parallel daaraan de windows configuratie sw.
en zodra ik DAARVAN de eerste (pre)release heb, dan gaat de hardware in massaproductie
Vanaf dat moment is namelijk alles "op te vijzelen" via software updates: Enerzijds de windows applicaties, anderszijds kun je nieuwe embedded code in de baybus zelf flashen...
Ik hoop (als alles meezit) over 1 tot 2 maanden de "inkoopactie" te kunnen starten....!!
Das nog best lang. Hoeveel maanden zitten we al te wachtenOp maandag 08 juli 2002 10:58 schreef --EasY-- het volgende:
[..]
Tja....
Ik moet de hardware nog testen (of b.v. de fan ouputs goed lopen, of ik toeren kan meten, of de temp sensor inputs werken enz enz)
Zodra die definitief 100% functioneel is ga ik beginnen met de embedded software en parallel daaraan de windows configuratie sw.
en zodra ik DAARVAN de eerste (pre)release heb, dan gaat de hardware in massaproductie
Vanaf dat moment is namelijk alles "op te vijzelen" via software updates: Enerzijds de windows applicaties, anderszijds kun je nieuwe embedded code in de baybus zelf flashen...
Ik hoop (als alles meezit) over 1 tot 2 maanden de "inkoopactie" te kunnen starten....!!
Verwijderd
ik ben benieuwd
kan iemand hier een paar pic's neer gooien aub?
thanx
Je moet op de site in het linker framepje op de "plusjes" drukken om de submenu's open te gooien. Ik hoor wel meer klachten over mijn brakke site, maar alle tijd DIE ik heb stop ik liever in de baybus, vandaar.Op maandag 08 juli 2002 11:10 schreef -=ReDRuM=- het volgende:
ik zie helemaal niets op die site
ik ben benieuwd
kan iemand hier een paar pic's neer gooien aub?
thanx
Maar goed, hier dan ff een paar links naar een paar pix:
Foto's van proto2 (klik voor een vergroting):

Ondertussen heb ik proto2 al volledig vol met alle onderdelen, maar heb nog geen tijd gehad pics te schieten/plaatsen (ja ik schaam me diep
Verwijderd
Als je ze makkelijk kan maken voor een mooie prijs dan stuur mij er maar een op
Keep up the good shit!!
Verwijderd
wil ik ook graag wetenOp zaterdag 20 juli 2002 00:04 schreef Bart_Banaan het volgende:
Enne, wat zijn de vorderingen?? Vakantietijd = ontwikkeltijd
ennuh wie heeft er een schema? (+printplaats ets patroon) aangezien ik misschien wel kan laten etsen (he bb doet terpstra dat niet in dokkum ?)
Helaas geen tijd gehad voor nieuwe pix...
Wel heb ik er spanning op gehad en al enkele testprogjes ingeschoten... Hieruit weet ik in ieder geval dat de seriële poort werkt, en een "knightrider" progje met de LEDs heb ik er ook al draaiend op gehad dus die doen het ook.
Het LCD laat zijn backlight en contrast al instellen, al heb ik er nog geen init en tekst op gedraaid.
Ik ben nu bezig met de eerste kluit software, en wel de seriële module om überhaupt communicatie te hebben, daarnaast de init van main om I/O poorten en dergelijke goed te configureren enzo, en ook de logging module om debuggen te versimpelen.
Zodra dat allemaal loopt (is bijna klaar voor testen) ga ik beginnen met het maken van de PWM module zodat ik ook eens FANs zie draaien en LEDs kan faden. Dan kijken welk type hardware eindtrap voor de fans het lekkerst loopt.
Dan nog ff wat modules "half" maken zodat ik in ieder geval kan zien of de hardware 100% is.
Is DAT gereed dan gaat de massa productie van start!
Al met al zit er weer lekker vaart in, tot nu toe schrijf ik alles met de Gnu-C compiler voor de AVR, ik hoop dat die het een beetje lekker doet want ik zie wel eens rare dingen omdat de gnu compiler wel ERG graag variabelen en zelfs constanten naar 16 bit promote... en dat is niet zo lekker op een 8bits processor.
Mocht het echt een ramp worden dan schakel ik over op de IAR c compiler denk ik... Maar de Gnu is wel gratis dus heeft 1e voorkeur.
Wat een software geblaat in deze hardware draad! Tijd om de sw draad van de baybus weer eens uit het stof te halen....
Velen die leven verdienen de dood en sommigen die sterven verdienen het leven.
En voor degene die moeite hebben met het navigeren op de site ook nog wat directe pics:
[url="http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/pictures/proto21_1.jpg"]

[url="http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/pictures/proto21_2.jpg"]

[url="http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/pictures/proto21_4.jpg"]

[url="http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/pictures/proto21_5.jpg"]

WOEIOp maandag 22 juli 2002 07:51 schreef --EasY-- het volgende:
Eindelijk tijd gevonden om nieuwe proto plaatjes op de site te zetten! Dit maal van de volledig "gevulde" versie van de PCB.... Zie [url="http://www.xtremebaybus.tk"]http://www.xtremebaybus.tk[/url]
En voor degene die moeite hebben met het navigeren op de site ook nog wat directe pics:
[url="http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/pictures/proto21_1.jpg"][afbeelding][/url]
[url="http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/pictures/proto21_2.jpg"][afbeelding][/url]
[url="http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/pictures/proto21_4.jpg"][afbeelding][/url]
[url="http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/pictures/proto21_5.jpg"][afbeelding][/url]
Ik lees de draadjes over deze baybus al een tijdje, ik vind dit een erg gaaf project. En die plaatjes zien er erg

En nou maar hopen dat alles goed gaat met het PWM aansturen van de fans (daar is toch allemaal een beetje mee begonnen)
Nog veel succes, en ik blijf zeker rondhangen hier
Ik had wat tijd over, helaas wel zonder target. MAAR ik heb nu de embedded software al een heeel eind op gang, nu nog testen het target dus, dat zal nog wel enkele dagen duren maar de volgende modules/items heb ik er al inzitten:
- main t.b.v. initilisatie hardware en modules
- spawnen van 100Hz en 10Hz lopende achtergrond processen
- serieel ontvangen van commando's
- serieel verzenden + ringbuffer
- logging van events/warning/errors naar serieel
- 12 kanaals PWM generator t.b.v 4 fans + 8 leds
- timer module t.b.v. 100Hz heartbeat timing
- LCD module om de LCD in 4bits mode aan te sturen
- configuratie module om configs in EEPROM te zetten en eruit te lezen
Al een hele lijst, ik zit nu aan de 6396 bytes code
Gelukkig als ik de "optimize for size" optie aanzet in de compiler slinkt mijn code naar 3726 bytes... Dus ik kan nog wel ff doorkloppen
Hopen dat het past! Anders moet ik alsnog om naar een Atmel ATmega160 ofzo
Nog te maken:
- LED controle module (=grote jongen)
- temperatuur meetmodule (=heel klein)
- FAN module (=nu klein wordt nog groot, dit is de regeling)
- Button module (= heel klein)
- RPM meting module (=klein)
- activity meting module (=klein)
- alarmmodule (= redelijk klein)
Al met al nog zat te doen! Ik kan niet w88 tot ik tijd heb om de code tot zover op de proto te gaan testen :P:P
Ook de LEDjes laten zich aansturen (helaas nog niet in intensiteit, dan moet de PWM module functioneren), en ook de 100Hz heartbeat van de achtergrond processen loopt correct. Het lijkt zowaar dat een en ander begint te werken
Helaas wou de LCD unit nog niet, ik zie wel vanalles erheen gaan, maar om een of andere vage reden wil de EN lijn van het LCD niet hoger dan +0.7 [V] komen... Zal wel ergens een sluitinkje op de PCB zijn denk ik...
Verdere dingen die ik er nu ook bij heb zitten zijn:
- De ADC sampled nu ook de 4 sensoren
- De configuratie in RAM kan nu van en naar EEPROM worden geschoten
- Serieel commando's sturen naar de baybus werkt nu ook (al naar gelang de modules al zijn gemaakt of niet)
- Serieel aanvragen van een soft of hardware reset van de baybus kan nu ook (b.v. na het veranderen van de configuratie is wel eens een reboot nodig van de AVR microcontroller)
- Er is een extra testmodule gemaakt die data kan verzenden via een software UART. Dit is een "transmit only" 2e seriele poort
- De sources compileren nu zowel onder AVR Gnu C als onder de AVR c compiler van Imagecraft... IAR C-compiler ondersteuning volgt nog wel denk ik
- Elke module kan naast een init nu ook een terminate uitvoeren (was nodig voor de soft-reset)
- Loggings hebben niet alleen een moduleID als afzender maar tevens een "gewicht" waardoor je kunt kiezen alleen events te zien die belangrijk zijn
- Vele kleine aanpassingen en bugfixes
De flashROM van de chip is nu voor 57% vol.... pray it will fit !
Verwijderd
boonstraBart_Banaan schreef op 20 juli 2002 @ 00:21:
Is een dure grap daar, in Leeuwarden op de Voorstreek is goedkoper bij ehhhhh.... (naam kwijt!)
Update dan
De embedded code is nu al voor zo'n 80% af denk ik, de 8535 is nu voor 94% vol
Maar er zit ook nog wat experimenteel spul in, en bovendien zullen de laatste toevoegingen niet veel codespace meer kosten (alleen brain-space
Niet om te ontmoedigen, maar er komt een mega163 aan voor testen, deze heeft geen 8Kb maar 16Kb flash. Ik denk dat het wel passen gaat in de 8535 hoor, maar dan issie ook wel VOL. Ik ga in ieder geval proberen wat de mega163 doet, en vooral of hij echt duurder is. Als het nix scheelt is het beter voor de mega te kiezen, dan is er nog ZAT ruimte voor uitbreidingen.
Helaas heb ik maar weinig tijd om op de hardware te testen, zodat ik nog steeds niet weet of de PWM goed loopt. Ook het LCD display wil nog steeds niet initialiseren, wat ik zo langzamerhand helemaal niet meer begrijp

Er is al heel veel code gemaakt, waaronder het uitlezen van de ADC's, het regelen van de fans via een simpele (maar ik denk wel effectieve) 1e orde regeling, de PWM sturing in een nieuw jasje omdat mijn originele idee qua sturing niet kon met timer2, enz enz
Ik hou nu drie statussen bij, namelijk "todo", "Problem Reports" en "Change Requests". Misschien is het handig en leuk om die op mijn site steeds up te daten... STEMMEN dus: Wie heeft er interesse om deze lijst online te kunnen zien?
Problem Reports zien er b.v. zo uit:
1
2
3
4
5
| -------+------------+--------+--------+-------------------------------------------------------------- 0005 | SER or LOG | OPENED | 050802 | Messages sent through RS232 fail if a 00 code is in it | | SOLVED | 050802 | In serial.c strncpy was used instead of memcpy | | | | (related to PR0001) -------+------------+--------+--------+-------------------------------------------------------------- |
En op mijn TODO lijst staan nu steeds meer completed items:
TD0001
------
Global EEPROMshadow support; almost all modules DO function but do not
use any configuration from the EEPROMshadow yet.
Status 060802: TODO
Status 060802: COMPLETED. All modules use their repective eeprom configuration now.
TD0002
------
Add support in serial.c for the LCD so that all unspecified characters are sent "directly"
to the LCD module
Status 060802: SUSPENDED until PR0004 is solved (LCD does not initialize)
TD0003
------
Add support for the LCD module for writeing and useing the textstring in EEPROM
Status 060802: SUSPENDED until PR0004 is solved (LCD does not initialize)
TD0004
------
Add support in pwm.c and rpm.c for measureing RPM with all-fans-but-one disabled
Status 060802: SUSPENDED until PWM measurements on fans are completed (related to PR0003)
TD0005
------
Add support for more LED modes in led.c. For now only "always on" and "always off" have been implemented.
Status 080802: TODO, however added support for direct serial reception of intensities and also a simple version of hdd activity, namely (HDDACT << 4) to LEDPWM.
TD0006
------
Creation of functionality within fan.c
Status 070802: COMPLETED. Fan functionality was added, including serial control & config, direct control from analog inputs and 1st order filtered response
TD0007
------
Try to redesign rpm.c and serial2.c in order to try and create a TX-only software UART using timer1 which transmits bytes at high BPS when not measureing RPM
Status 060802: REJECTED: nice-to-have but not vital so rejected; see CR0001 (Redesign SR2 module to work with timer1)
TD0008
------
Creation of eeprom.hex filled with default values.
Status 060802: COMPLETED. Set created by typing hexcodes into MultiEdit, saved as eeprom.bin. Imported as binary into PonyProg2000 and saved as eeprom.hex (related to TD0001)
TD0009
------
Creation of the button handler module
Status 060802: COMPLETED. The button handler now reads the buttons, and sends debug info about keys which are pressed (or repeating).
TD0010
------
Creation of the hdd activity module
Status 080802: COMPLETED. Finished the 100Hz sampling&integration routine and the 10Hz processing routines for load-measureing. Event counting is not supported (yet).
TD0011
------
Add serial overrun detect support on the serial reception
Status 070802: TODO
Status 070802: COMPLETED. Both framing and overrun error are reported to the serial log.
TD0012
------
Extend the capabitilies of the adc module. For now, measured A/D converter values are stored
directly. For NTC/PTC usage, the unit must be able to rework the A/D values using
y = a.x^2 + b.x + c
Status 070802: TODO
TD0013
------
Implementation of the alarm module.
Status 080802: TODO
Status 080802: ONGOING
The alarm module has been implemented with some limitations; only alarms for overheating and too high delta-T's are noted. The alarm module issues a warning to both serial and warning output, LED-output only. After the delaytime is expired, an ALARM is issued to serial and (if configured) also to a LED output.
http://www.xtremebaybus.tk
ook is (als testje) er een forum in het leven geroepen op
http://groups.msn.com/XtremeBaybusforum
Enjoy!
edit:
Aangezien het hele .tk domein lijkt eruit te liggen, dus dan maar via de "lelijke" URL:
http://www.xs4all.nl/~kruimpie
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2002 15:18 . Reden: URL down ]
Dat zal afhangen van de interface van de touchscreen. De baybus communiceert serieel met je PC, wat in principe betekent dat een grafisch LCD niet erg tot zijn recht zal komen (simpelweg omdat de seriele verbinding te smalbandig is voor grafische data)Raid schreef op 15 augustus 2002 @ 16:28:
Zo je hem kunnen aansluiten op een grafisch touch screen (128x64) en hem hiermee bedienen? Heb momenteel een 240x128 LCD touch screen besteld, een tweede voor de Extreme Baybus zou mooi zijn...
De huidige LCD interface is volgens de standaard alphanumerieke displays in 4 bit mode. 4 datalijnen dus, met een R/W, RS en een ENABLE touwtje.
Als je grafische display daarmee uit kan, ZOU het mogelijk moeten zijn. Dan komt er wel sowieso een mega163 controller op ipv de huidige 8535, want je wil dan toch grafische data in je baybus hebben zitten denk ik en dat vreet memory....
Verwijderd
dit was van een zelfbouw pre-amp ontworpen op paint :P(schijnt zeer duur te wezen maar ik mocht deze gratis van dat bedrijfje nouja gratis voor een taart
Uhm ja en dan? Lijkt me een btje klepel-klok he... Dat CMOS begrijp ik al helemaaaal niet zo goed maar okVerwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 13:14:
wat de toptic starter wil is toch heel invoudig te doen met CMOS
Verwijderd
zucht moet ik me altijd bewijzen?Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 21:51:
[...]
Uhm ja en dan? Lijkt me een btje klepel-klok he... Dat CMOS begrijp ik al helemaaaal niet zo goed maar ok
Verwijderd
Ik zou bijna geloven dat je het echt kunt.... Een microcontroler is gewoon veel flexibeler qua herontwerpen en toegevoegde features.Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 20:54:
[...]
zucht moet ik me altijd bewijzen?heb het veel te druk sorry
anders wou ik wel ff schematje maken
btw, easy, de vervanger voor de 8535 is de mega8535. Voordeeltje ervan is dat die een interne klok osc heeft. Ideetje? de mega163 heeft ook een int. osc. Alleen prijzen weet ik niet.
Verwijderd
daarhoef je niet aan te twijvelen hoorVerwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 22:23:
[...]
Ik zou bijna geloven dat je het echt kunt.... Een microcontroler is gewoon veel flexibeler qua herontwerpen en toegevoegde features.
btw, easy, de vervanger voor de 8535 is de mega8535. Voordeeltje ervan is dat die een interne klok osc heeft. Ideetje? de mega163 heeft ook een int. osc. Alleen prijzen weet ik niet.
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Dat kan. Leuk he FETs.... Een FET heeft een SPANNINGSgestuurde gate. Ongeacht het vermogen door de FET heeft de gate altijd een impedantie van megaohms... Stroom door de gate is daardoor bijna te verwaarlozen.ND schreef op 26 augustus 2002 @ 22:27:
Hey Easy, ik heb ff nog een keer gekeken naar je schema, sluti je nou de IFR540 DIRECT op je microcontroller aan? Zo ja, kan dat zomaar? (ivm teveel stroom trekken)
Het is dus niet te vergelijken met een transistor, dit is nl een STROOMversterker. Afhankelijk van de beta van de tor zal deze een deel van zijn stroom door zijn emitter/collector opdrukken aan zijn basis, waardoor je b.v. een darlington circuit nodig kan hebben. Verdere nadelen van de transistor zijn dat de Vce (spanningsval) altijd +- 1 volt is of meer, waardoor je FAN nooit meer op de volle 12V kan lopen. Ook betekent dit automatisch een grotere opwarming van je schakelelement (in dit geval dus je transistor).
Vandaar de keuze voor de FET.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2002 14:09 . Reden: nutteloze toevoeging :P ]
Zucht... Met toch wel bovengemiddeld ervaring met dit soort systemen durf ik wel te zeggen dat je dit NOOIT kan trekken met welke conventionele logica dan ook. Klepel-klok dus. Lees eerst de specs van de baybus maar eens door, dan begrijp je wat ik bedoel (of niet natuurlijk maar dat houd het leven leukVerwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 22:26:
[...]
daarhoef je niet aan te twijvelen hoorals je wat geld mee brengt ontwerp ik er zo 1tje voorje op maat met front paneel
Met een droevig hart moet ik mededelen dat de welvertrouwde AT90S8535-8PC plaats heeft gemaakt voor een ATMega163-8PC ... Sorry voor alle mensen die al een 8535 geregeld hadden... Zoals verwacht KAN het wel in een 8535, maar de mega163 kost maar een paar euro meer, heeft dubbele opslag (16Kb versus 8Kb) en kan via de seriele poort zichzelf herprogrammeren (dus geen speciale programmeerkabel meer nodig en dat alleen al haalt de investering eruit !)Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 22:23:
[...]
Ik zou bijna geloven dat je het echt kunt.... Een microcontroler is gewoon veel flexibeler qua herontwerpen en toegevoegde features.
Het probleem ontstond toen ik bezig was om matrix orbital *en* crystalfontz emulaties in te bouwen in de LCD-module, dat kost toch meer code dan verwacht (even terugspringend op vorige posts... Ga dat maar eens in CMOS logica bouwen
Alle leuke verdere extra's zouden anders ook plaats moeten maken, en die extra's zijn nu net wat de Xtreme Baybus zo Xtreme maken!
Nu is de Mega163 voor 60% gevuld, en bijna alle code is aanwezig... Grootste stuikelblok nu nog is de PWM regeling, die wil maar NIET lekker werken. Het is helaas ook een enorm software monster geworden... Tja dat krijg je als je een 12 kanaals PWM regeling met een enkele timer wil bouwen... Maar problemen zijn er om overwonnen te worden nietwaar
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2002 14:04 . Reden: tiepooz ]
Dus alsk het goed begrijp pas op de 8535 NIET al de code regels erop dat je zou willen?Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 14:01:
[...]
Met een droevig hart moet ik mededelen dat de welvertrouwde AT90S8535-8PC plaats heeft gemaakt voor een ATMega163-8PC ... Sorry voor alle mensen die al een 8535 geregeld hadden... Zoals verwacht KAN het wel in een 8535, maar de mega163 kost maar een paar euro meer, heeft dubbele opslag (16Kb versus 8Kb) en kan via de seriele poort zichzelf herprogrammeren (dus geen speciale programmeerkabel meer nodig en dat alleen al haalt de investering eruit !)
Het probleem ontstond toen ik bezig was om matrix orbital *en* crystalfontz emulaties in te bouwen in de LCD-module, dat kost toch meer code dan verwacht (even terugspringend op vorige posts... Ga dat maar eens in CMOS logica bouwen).
Alle leuke verdere extra's zouden anders ook plaats moeten maken, en die extra's zijn nu net wat de Xtreme Baybus zo Xtreme maken!
Nu is de Mega163 voor 60% gevuld, en bijna alle code is aanwezig... Grootste stuikelblok nu nog is de PWM regeling, die wil maar NIET lekker werken. Het is helaas ook een enorm software monster geworden... Tja dat krijg je als je een 12 kanaals PWM regeling met een enkele timer wil bouwen... Maar problemen zijn er om overwonnen te worden nietwaar
Dat is wel zo ongeveer het idee ja. De code is gemaakt in 'C', en na het compileren is er gewoon teveel om in de 8535 te passen. En kom nu a.u.b. niet met "maak het dan in assembly want dat scheelt zoooo veel" opmerkingen, want los van het feit dat dergelijke code zeer moeilijk (tot NIET) onderhoudbaar is, is het omzetten tevens nauwelijk de moeite (ik heb al GOED gekeken naar de gegenereerde code en die is best goed compact te noemen, ik kan daar in ieder geval geen 20% meer vanaf snoepen)ND schreef op 27 augustus 2002 @ 14:48:
[...]
Dus alsk het goed begrijp pas op de 8535 NIET al de code regels erop dat je zou willen?Maar je kan het toch uitbreiden met een extra EEPROM ICtje?
Helaas (of juist gelukkig?) is het uitbreiden niet zoals je denkt met een EPROM o.i.d. Kijk maar eens naar de pics van het prototype, dan zie je wel dat er eigenlijk maar EEN chip van betekenis opzit, en dat is de Atmel controller zelf. De overstap op een ander type scheelt slechts een paar euro, geen PCB redesign of toename in boardsize, geen verdere software aanpassingen... Alleen de controller vervangen voor een soortgelijk type (met ietsie meer features)....
Iedereen heeft er voordeel bij, behalve diegene die via-via al een 8535 controller hadden geritseld...
Ik zal binnenkort wel pics plaatsen van het proto met de nieuwe chip, en met het LC display werkend mocht er interesse zijn voor nog weer meer pics
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2002 15:06 . Reden: pics verhaaltje ]
1. Alles erop en der aan met lcd
2. Alle onderdelen met lcd zelf solderen
3. Alle onderdelen zonder lcd
Misschien nog variaties in ledjes? (denk aan bi/multi-color leds)
Ja dat is ongeveeer wat ik in gedachte had. Ik denk dat ik losse pakketten ga maken, want hoe meer varianten des te slechtere prijzen... voordeel in aantallen!SlinkingAnt schreef op 27 augustus 2002 @ 17:48:
Ik geloof dat er een paar versies uitkomen:
1. Alles erop en der aan met lcd
2. Alle onderdelen met lcd zelf solderen
3. Alle onderdelen zonder lcd
Misschien nog variaties in ledjes? (denk aan bi/multi-color leds)
Ik dacht aan de volgende pakketten:
1) PCB plus schema en bestuckingsplan
2) Alle "fixed" onderdelen zonder microcontroller
3) De microcontroller
4) Seriele kabel
5) Gaat denk ik vervallen (was parallele programmeerkabel maar die is niet strikt noodzakelijk met een ATmega)
6) LED pakket 8x rood
7) LED pakket 8x blauw
9) LED pakket 2x allcolor + 2x blauw
10) LCD 16x2 blauwe backlight (groene als de blauwe HEEL duur uitvalt)
11) LCD 20x4 blauwe backlight (groene als de blauwe HEEL duur uitvalt)
12) Pakket met 4 temp sensoren
Zoiets.... dan hoef ik ook geen 100 varianten te gaan maken, gewoon pakket nummers.... Als iemand iets speciaals wil... dan is het devies: Koop het lekker zelf
Want je kunt er ook zelf LEDs, knopjes en andere LCDs (geen grafische alleen alfanumierke tot nu toe) op kopen.
Ook gebouwd kan, alleen ik ga GEEN frontjes modden. Bij heel veel vraag van hetzelfde frontje kan er misschien iets ingekocht worden, maar dat is toch meer "des tweakers" vind ik.
Zal ff kijken of ik pix kan schieten vanavond... Nog voorkeur voor een bepaalde tekst op het displayVerwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 16:35:
PIX PIX PIX PIX! :0
Heb nu wat pix gemaakt met de text
><treme Hardware
= B A Y B U S =
Is dah wah
Ik zal de pix zo ff posten
edit: De pics staan op de site http://www.xtremehardware.tk ! nogmaals: klik op de plusjes links in het menu om te navigeren naar Developements... Xtreme Baybus... Prototype Pictures
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2002 22:12 . Reden: pics geplaatst ]
Na veel sleutelwerk aan de software heb ik nu EINDELIJK de 12 kanaals PWM sturing lopend. Nog niet helemaal naar mijn zin overigens, maar ik zie in ieder geval blokgolven op mijn scoop
Grootste probleem is nog dat 0% PWM echt helemaal UIT is, maar zodra ik 0x01 in een PWM kanaal gooi heb ik gelijk al een PWM percentage van 5% ofzo.
Dat komt omdat bij een "restart" van de cycle moet er veel werk verzet worden, alle channels moeten dan "herstart" worden. Ik wil de code nog gaan optimaliseren, nu verloopt deze restart van de cycle via lussen met indexed arrays, dat wil ik met een pointer gaan oplossen (zou sneller moeten zijn)
Dit is nu de situatie:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Active low PWM channels: __ ____________________ PWM0 (0x80) |____________________| |__... __ _________________________________ PWM1 (0x20) |_______| |__... __ ___________ PWM2 (0xC0) |_____________________________| |__... __ ________________________________________ PWM3a (0x01) || |__... __ _______________________________________ PWM3b (0x01) |_| |__... |
Helaas zie ik dus bij PWM3 niet de PWM3a, maar de 3b vanwege de restarttijd

Dit is geen probleem voor de FANs, deze lopen toch al helemaal niet bij zo'n lage duty cycle, maar voor de LEDs vind ik het gewoon niet netjes (ook al branden ze op 0x01 maar nauwelijks)
Belangrijkst is: Ik ga er nu 12V opzetten, zodat ik EINDELIJK de fet trappen kan gaan evalueren! Zodra ik weet welk type het "lekkerst" loopt kan de PCB in massaproductie! De embedded software is al ver genoeg om een hele berg functionaliteit te geven, dus dat is geen probleem.
Visual config/user software bestaat (nog) niet, ik doe alles nog via terminal software (fijn hex codes kloppen
0xFE 0x01 0x0C = LCD leegmaken
0xFD 0x01 0x01 = Status opvragen
0xFD 0x01 0x0c = softreset uitvoeren
0xFA 0x03 0x01 0x03 0x80 = 4e LED laten branden op 50% power
0xFE 0x01 0x05 = LCD teksten laten printen die in EEPROM geprogged zijn
enz enz. Niet echt fijn werken....
Bedoeling is wel dat er SW komt met slidebars, en software om te kunnen configureren met knoppen, radiobuttons en selectielijsten enzo....
Ik zit te denken dit in Borland C++ builder te gaan maken....
Is er veel interesse voor b.v. Linux varianten? Want dan is Java misschien nog een idee (ivm platform onafhankelijkheid)
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2002 10:15 . Reden: minor typo ]
Ik begrijp dat je nu dus alleen de bedienings interface nog moet maken...
Wanneer kan ik het bouwpakket van deze ultime baybus bestellen?
Er ligt nog VEEL meer werk hoor, geen zorgenBart_Banaan schreef op 29 augustus 2002 @ 12:20:
Tjezus, Easy wat een berg werk verzet je opeens afgelopen week! Super!
Ik begrijp dat je nu dus alleen de bedienings interface nog moet maken...
Wanneer kan ik het bouwpakket van deze ultime baybus bestellen?
Maar zodra ik weet welke FET trappen ik ga gebruiken kan ik de definitieve PCB gaan tekenen en dan barst de bestelling los
En inderdaad ga ik niet "uitleveren" als er geen visuele applicatie bij is voor de config... dat terminal gedoe is veel te onhandig voor de gemiddelde tweaker.... (tenzij ze zelf SW schrijven wat niet echt complex is).
Maar vergis je neit: Tekenen van de PCB is veel werk, en bestellen duurt ook al gauw 2 weken voor de PCB, onderdelen ook al gauw.... Maar goed, er KOMT schot in!!!!!
De PWM software loopt nu eindelijk naar behoren, alle 12 kanalen strak op de scoop
Ik hoop vanavond er naast de +5V nu ook +12V op te krijgen, waarna ik de verschillende eindtrappen voor de FANs eindelijk kan testen. PWM frequentie loopt nu op 122Hz, misschien kan ik nog 1 stap omhoog naar 488Hz. Veel hoger zit er (denk ik) niet in omdat 12 kanalen PWM nogal wat rekenwerk kost. Helaas als ik de "L-C" variant wil gebruiken, want hoe lager de frequentie hoe meer spoel en elco ik nodig heb (dus duurder en groter).
Het grote probleem van de FAN eindtrappen blijft het moeilijk kunnen meten van het toerental. De PWM sturing schakelt nameljk de fan heel snel aan en uit, waardoor de toerensensor in de fan zelf ook heel snel aan en uitgeschakelt wordt en dus pulsen gaat missen. Verschillende oplossingen bestaan, maar het liefst bouw ik (natuurlijk) een oplossing die geen extra hardware kost.
Binnenkost dus MEEEEeeeeerr....... stay tuned
Yep! All by myself.... Soms heel handig, want ik kan altijd verder zonder afhankelijkheid van anderen... Kijk maar eens op het waterkoeling.nl forum, die jongens maken net zoiets, alleen groter (schijnt het) met insteekkaarten, zijn al iets van? 2 jaar ofzo? bezig en hebben nog nix aan specs, pics of uitzichten op leverdata ofzo.Verwijderd schreef op 02 september 2002 @ 20:47:
netjes hoor en dat in je uppie!
Soms ook wel nadelig, in je eentje. Soms staar je je blind op een probleem wat iemand anders er zo uit zou pikken. Kijk maar naar de PWM regeling nu. Hij loopt, maar heel soms toch nog met rare combinaties van PWM waardes loopt hij scheef. Dat gaat gewoon veel debugging, simulatie en nadenken kosten... Met meer mensen zou dat vlotter lopen denk ik.
En dan heb ik het nog geeneens over de windows-kant, want software daarvoor bestaat nog helemaal niet, iets wat best parallel gemaakt zou kunnen worden. Is wel iets waar ik binnenkort mee van start ga trouwens
Assembler is misschien een "last resort", maar ik zie nu in C al hoeveel fouten je kunt maken op dit front. In assembler word het helemaal een onbegrijpelijk kreng... Bovendien kijk ik vaak naar de assembler die de c-compiler genereerd, en die is nu HEEL netjes. Daar snoep ik niet heel veel meer van af.Shift schreef op 04 september 2002 @ 09:00:
Hi, EasY, de PWM besturing is toch niets anders dan aan/uit sturen van je output die naar die de gate open en dicht gooit van je FET, misschien is het beste om de PWM regeling in assembler te maken, dat levert performance op. Of een externe pwm regeling.
Een PWM regeling van zoveel kanalen is complexer dan je denkt. Nu stuur ik zo'n 122x per seconde 12 kanalen aan en uit. Maar elk kanaal moet 0% - 100% van de tijd "aan" kunnen zijn. En dit allemaal door elkaar heen. Er wordt dus een lijst bijgehouden met de kanalen GESORTEERD op dutycycle, zodat de kanalen met de kortste "äan"-tijd het eerst weer uitgeschakeld worden.
Er bestaat dus een functie die een kanaal uit de lijst haalt, en dit kanaal op een andere plaats weer in de lijst invoegd. De timing routine zelf gebruikt een copie van deze lijst omdat het wijzigen anders de timing routine in de war schopt. Bij het herstarten van een cycle moeten alle kanalen die <>0% zijn AAN gaan. Op elke dutycycle die volgt moet een of meerdere kanalen UIT gaan. De laatste moet de "eind"-tijd timen om de cycle een constante frequentie te geven. Dit moet echter weer niet mer kanalen gebeuren die 100% zijn, deze moeten NOOIT uit. Enz enz enz het is een heel complex verhaal met veel adders onder het gras. Debuggen in het target is neit echt mogelijk, want ik heb geen ICE. Dus ben ik aangewezen op simulatie.
Een externe PWM regeling zou wel een mooie oplossing zijn, maar ik wil juist de PCB (alle hardware) zo simpel, goedkoop en klein mogelijk houden. Bovendien ken ik geen 12 kanaals PWM chips, dan moet je weer een hele batterij aan chips aanrukken....
Gelukkig werkt de PWM regeling nu BIJNA perfect. Het enige rare probleem blijft dat zodra ik een kanaal op "vol" vermogen zet de regeling raar gaat doen... But simulation will do the trick... Gewoon een kwestie van tijd en ik heb dat rot-bugje er ook uit
Ik heb vandaag de LED module uitgebreidt zodat ik LEDs kan laten knipperen en ook faden.... Ziet er best leuk uit! Nu nog een bicolor / allcolor LED eraan en dan wordt het helemaal lachen
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2002 21:44 . Reden: PWM uitleg erbij ]
Verwijderd
Keep it up Easy!
Ik weet niet of voorinschrijven verstandig is, ik weet nog geen exacte prijzen etc. Een "bug" die naar oven komt kan meestal in SW opgelost worden, in het geval van hardware moet misschien de PCB groter worden, duurder en dan haken mensen misschien weer af, omdat het net niet past o.i.d.Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 21:40:
Kunnen we niet voorinschrijven?Dat ding word echt megavet als ik dit zo allemaal lees..
Keep it up Easy!
Het liefst heb ik eerst een stuk werkende hardware, zover als de software nu is zitten daar geen onoverkomelijkheden meer in, dat is gewoon nog veel werk maar nix "vitaals" zeg maar.
heb apart ie weer moeten instaleren
http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl
Ja nogal brak jaQuinie schreef op 04 september 2002 @ 22:08:
Site is btw brak maar dat wist je al.
heb apart ie weer moeten instalerenmaar goed. een klein hersenspinsel. kun je je site niet in ccmods verwerken
hun het laten bijhouden. heb je tijd voor de "echte" zaken. en ik las een berichtje van KingofDos dus
Ik wil nog ff helemaal onafhankelijk blijven, ben ook al benaderd door enkele bedrijven maar ben tot nu toe nog met niemand "in zee" gegaan...
Ik heb mijn eerste windows-progged speeltje af! In Borland C++ builder heb ik een heel kleine applicatie gemaakt waarmee de eerste beginselen van de Xtreme Baybus duidelijk worden: Een baybus ZONDER potmeters op je kast maar met software SLIDERS
Kijk voor de grap maar eens naar deze:
http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/downloads/Slider.exe
LEDjes (die nu op mijn FAN outputs zitten) kan ik met de sliders nu traploos regelen in intensiteit... Nu nog FANs erop aansluiten
lijkt nu wel hard te gaan qua ontwikkelingen!
oepsSlinkingAnt schreef op 06 september 2002 @ 16:23:
Kan een benodig dll-bestand vcl60.bpl niet vinden
lijkt nu wel hard te gaan qua ontwikkelingen!
Dat krijg je met die (te) snelle acties.... Ik zal de benodigde extra's samen met de exe in een zip stoppen en vanvond posten
Bij deze! Ik heb nu de bestandenVerwijderd schreef op 06 september 2002 @ 18:16:
[...]
oeps
Dat krijg je met die (te) snelle acties.... Ik zal de benodigde extra's samen met de exe in een zip stoppen en vanvond posten
http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/downloads/slider.rar
of
http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/downloads/slider.zip
op de homepage staan, afhankelijk of je een rar of zip fanaat bent
Edit: Beide bestanden zijn net boven de 1Mb...
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2002 20:37 . Reden: lengte download ]
Tanx, Binnenkort komt de config software, dan kan iedereen eindelijk eens makkelijk zien wat je nu zoal kan doen met de xtreme baybus qua instellingen enzo!Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 21:06:
netjes hoor! trouwens iemand interrese in een at90s 8535 smd uitvoering?
Een smd uitvoering van de 8535 zul je maar moeilijk "slijten". Ik neem aan dat het een 44 pins PLCC behuizing is? Met z'n pootjes "onder zich gevouwen"? Die kun je nl. wel in een voetje plaatsen, waarna hij weer gewoon through-hole is en op een protoprint gemonteerd kan worden zonder fratsen...
[off topic] dooie link.... [/off topic]SimplyMe schreef op 09 september 2002 @ 14:37:
[offtopic]
Voor mensen die niks te doen hebben tijdens het wachten
www.holdthebutton.com
[offtopic]
Is op het eerste gezicht een leuk ding. Net niet zo uitgebreidt als de baybus, ook niet qua software structuur denk ik. EN natuurlijk net niet zo mooiBart_Banaan schreef op 09 september 2002 @ 14:15:
Misschien interessant voor iemand (--Easy-- bv) : Mr. BayBus2
De Xtreme Baybus heeft trouwens gisteravond voor het eerst met de +12V erop een fan toerengeregeld
Zoals verwacht piepte de fan bij lager toerental met een 122Hz brom... Na het plaatsen van een kleine elko parallel van het piepen weg... Voor zover ik kan zien op de scoop zou een "koude" p-kanaals sturing met elko parallel voldoende moeten zijn, ook voor de rpm-meting! Dus geen dure grote spoelen op de print benodigd denk ik. Hopelijk binnenkort tijd om te testen op het p-kanaal (met de IRF9540), dan nog een delta 60HP met rpm-lijn erop testen .... Nu met een laag-toeren 60mm fan werd de FET niet eens voelbaar warm
Al met al ziet het er goed uit; heeel grappig om met de slider tool de fans te kunnen regelen zonder potmeters op je kast
Ik denk dat ik morgen de "schil" post voor de config software, dan kan iedereen eens echt een beeld krijgen van de instelmogelijkheden van de Xtreme Baybus!
en jouwes wordt veel en veel beter dan die 'eenvoudige' xtreme baybus
Dat is dan Mr baybus he, niet de "eenvoudige xtreme baybus" want die naam is natuurlijk (c) (r) (tm), voorzien van 10 A4tjes met voorwaarden in een 1-punts fontSlinkingAnt schreef op 09 september 2002 @ 17:54:
ik w8 gespannen af.
en jouwes wordt veel en veel beter dan die 'eenvoudige' xtreme baybus
Edit: Ik heb nog eens even gekeken naar de mr baybus 2... Is toch niet echt vergelijkbaar... Geen RS232 interface, geen PWM besturing op de fans, geen PWM bestuurde LEDs.... Neej niet echt "xtreme" genoeg
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2002 20:11 . Reden: nader inzien ]
Op de site http://www.xtremehardware.tk heb ik nu de download sectie van de xtreme baybus aangepast... Met als belangrijkste toevoeging: De grafische schil van de configuratie software! Klik op de plusjes in het linkermenu en navigeer naar "developments" "Xtreme Baybus" "Downloads" !! Vergeet niet om ook de runtime components mee te nemen, anders loopt het nog niet...
Deze wordt voortgezet in
Xtreme Baybus: De software
want het is tenslotte software waar het nu over gaat gaan!
SchopjeND schreef op 10 september 2002 @ 22:24:
Hey Easy, de AVR programmer die je gebruikt (en dus werkt) heb je daar ook een schemaatje van?(Ik heb voor iets anders wat dingen van i-net gehaald, en veel doen het niet
![]()
)
uhmmm ik gebruik ponyprog om de AVR te programmeren. De kabel die ik gebruik is een schema'tjs met slechts een paar weerstanden. Ik zal hem ff opduikelen...
PonyProg is gratis en kun je vinden op http://www.cs.unibo.it/~lanconel/prog.html
de kabel die hij beschrijft werkt ook (met de 74HC244), maar het kan nog simpeler... dan gebruik je gewoon deze:

Simpel en werkt perfect
Edit: Alle weerstanden in het schema zijn 330 ohm
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2002 12:30 . Reden: waardes ]
Okeey dan thanks!Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 12:22:
[...]
uhmmm ik gebruik ponyprog om de AVR te programmeren. De kabel die ik gebruik is een schema'tjs met slechts een paar weerstanden. Ik zal hem ff opduikelen...
PonyProg is gratis en kun je vinden op http://www.cs.unibo.it/~lanconel/prog.html
de kabel die hij beschrijft werkt ook (met de 74HC244), maar het kan nog simpeler... dan gebruik je gewoon deze:
[afbeelding]
Simpel en werkt perfect
Edit: Alle weerstanden in het schema zijn 330 ohm
Ik neem aan dat ISP programmeren zonder aanpassingen niet te doen is?
Uhm?? Dit IS voor ISP programmeren. Kabeltje eraan en schieten maar! Kabeltje eraf --> gaan met die banaan!ND schreef op 19 september 2002 @ 12:40:
[...]
Okeey dan thanks!
Ik neem aan dat ISP programmeren zonder aanpassingen niet te doen is?
Je bedoelt misschien via de seriele poort "downloaden" van je applicatie. Dat kan ook, maar alleen met ATmega AVR's. Deze hebben namelijk optioneel een stukje bootflash, daarin kun je je eigen bootcode schrijven die daarna via RS232 code kan downloaden en flashen in het niet-bootblock gedeelte
Omdat de Xtreme Baybus nu ook met een ATmega is uitgerust, ga ik ook bootblock code schrijven denk ik. Dat scheelt weer, je hebt dan geen programmeer kabel meer nodig... Eenmalig om het bootblock erin te schieten, maar dat doe ik dan al zelf. Daarna kan iedereen via een simpel programmatje zijn Xtreme Baybus flashen, gewoon allemaal via de seriele poort zonder het hoeven te gaan aansluiten van de programmeerkabel enzo