als je um niet resized ben je idd nuteloos bezig maar ik heb um net ffies uitgeprint op 10x8 cm en alle spoortjes zijn prima te zien ik schiet fff een fototje en die zet ik zo op ut forumOp donderdag 11 april 2002 22:11 schreef Xplosive het volgende:
[..]
Als je die screenshot uitprint heb je volgens mij niet eens de print op ware grote, beetje nutteloos dus.
Verder ben ik natuurlijk ook aan het duimen voor Easy
Ik vindt dit een heel symphatiek aanbod, en bovendien kunnen één (of twee incl. mezelf...) medetesters sneller/meerOp donderdag 11 april 2002 22:16 schreef Boolio_Eglesias het volgende:
ik weet heel goed dat dit nog een proto pcb is maar ik zou graag helpen met testen aangezien ik de meeste onderdelen nog heb liggen enzo
Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com
Je gaat een foto maken van een geresized plaatjeOp donderdag 11 april 2002 22:18 schreef Boolio_Eglesias het volgende:
[..]
als je um niet resized ben je idd nuteloos bezig maar ik heb um net ffies uitgeprint op 10x8 cm en alle spoortjes zijn prima te zien ik schiet fff een fototje en die zet ik zo op ut forum
Ik wil ook graag zelf de pcb gaan etsen zodat ik ook mee kan helpen testen. Ook omdat ik wel wil helpen met software schrijven, maar ik wacht toch echt ff tot Easy een layout heeft die "etsbaar" is.
edit:
bedoel het is een beetje nutteloos als we allemaal 3 printen gaan verknallen
bedoel het is een beetje nutteloos als we allemaal 3 printen gaan verknallen
Verwijderd
Als easy mij een layout stuurt kan ik er ook wel 1tje voor jou etsen ik doe ut op kosten van school en die postzegel voor ut versturen krijg je van miJ!Op donderdag 11 april 2002 22:34 schreef Xplosive het volgende:
[..]
Je gaat een foto maken van een geresized plaatje
Ik wil ook graag zelf de pcb gaan etsen zodat ik ook mee kan helpen testen. Ook omdat ik wel wil helpen met software schrijven, maar ik wacht toch echt ff tot Easy een layout heeft die "etsbaar" is.
Heel erg bedankt voor het aanbodOp donderdag 11 april 2002 22:36 schreef Boolio_Eglesias het volgende:
[..]
Als easy mij een layout stuurt kan ik er ook wel 1tje voor jou etsen ik doe ut op kosten van school en die postzegel voor ut versturen krijg je van miJ!
Maar ik ben hier al een lichtbak aan het klussen enzo. Wil toch ook zelf een keer een print etsen.
De echte tweaker doet natuurlijk (bijna) alles zelf
Verwijderd
owh okeej als je dan heb je denkik wel wat aan deze link
http://www.overclockers.be/vbb/showthread.php?s=0f8ea9e3489e478b03456ba6daac867b&threadid=730&highlight=turbokeu
Die turbokeu is serieus een proffesionele modder check zijn mods maar eens!
http://www.overclockers.be/vbb/showthread.php?s=0f8ea9e3489e478b03456ba6daac867b&threadid=273&highlight=turbokeu
maar dat terzijde........ ik krijg binnenkort trouwens 3 samples van alcom ennuh ik kan misgien ook nog via een vriend redelijk goedkoop aan die atmel chips komen!
http://www.overclockers.be/vbb/showthread.php?s=0f8ea9e3489e478b03456ba6daac867b&threadid=730&highlight=turbokeu
Die turbokeu is serieus een proffesionele modder check zijn mods maar eens!
http://www.overclockers.be/vbb/showthread.php?s=0f8ea9e3489e478b03456ba6daac867b&threadid=273&highlight=turbokeu
maar dat terzijde........ ik krijg binnenkort trouwens 3 samples van alcom ennuh ik kan misgien ook nog via een vriend redelijk goedkoop aan die atmel chips komen!
Verwijderd
Tja, ik heb me netjes gehouden en geen sample aangevraagd, betalen voor een chippie vind ik meestal geen probleem. Alleen alcom heeft een minimum order bedrag van 115 eur, darn zoveel heb ik er nu ook weer niet nodig.Op donderdag 11 april 2002 22:47 schreef Boolio_Eglesias het volgende:
Oftewel doe je aan doorverkoop? Waarschijnlijk heb ik het grote broertje van de 8535 nodig, de mega163 (of de mega323, heeft tenminste lekker veel eeprom).
[lieve blik modus]
please?
[/lieve blik modus]
(of weet iemand nog een adresje waar ze de mega163 redelijk goedkoop kunnen leveren?)
Uhmmmm ik dacht dat eem mega163 ook bij een STK500 AVR-testboardje werd geleverd... als het zover is dat er bestelt gaat worden kan er denk ik wel gewoon een mega163 mee met de bestelling hoor.Op vrijdag 12 april 2002 09:01 schreef ascii het volgende:
[..]
Tja, ik heb me netjes gehouden en geen sample aangevraagd, betalen voor een chippie vind ik meestal geen probleem. Alleen alcom heeft een minimum order bedrag van 115 eur, darn zoveel heb ik er nu ook weer niet nodig.
Oftewel doe je aan doorverkoop? Waarschijnlijk heb ik het grote broertje van de 8535 nodig, de mega163 (of de mega323, heeft tenminste lekker veel eeprom).
[lieve blik modus]
please?
[/lieve blik modus]
(of weet iemand nog een adresje waar ze de mega163 redelijk goedkoop kunnen leveren?)
Eerst mijn PCB problemen oplossen
Ik ben nu weer iets verder, en hebben een paar mensen naar mijn PCB's gekeken, en er zijn 2 mogelijkheden:
1) onderetsing. Oftewel de print etst te langzaam zodat het koper onder de sporen door wegetst
2) Slechte batch fotoprint zodat de fotolaag loslaat van de print.
Ik heb nog een stukje print liggen, ik ga nu proberen om een stuk te belichten door 2 identieke sheets op elkaar, mocht overbelichting het probleem zijn.
Verder ga ik etsen op een hogere temperatuur. Voorheen etste ik op een temp van zo'n 35 graden, dat ga ik eens naar 50 brengen o.i.d.
Werkt dit allemaal niet, dan zal ik denk ik een andere printleverancier moeten zoeken
Ow ja de Xtreme Baybus site is geupdate zodat gebruikers van Windows XP icm IE6.0 nu ook kunnen kijken zonder dat de site half overlijdt
1) onderetsing. Oftewel de print etst te langzaam zodat het koper onder de sporen door wegetst
2) Slechte batch fotoprint zodat de fotolaag loslaat van de print.
Ik heb nog een stukje print liggen, ik ga nu proberen om een stuk te belichten door 2 identieke sheets op elkaar, mocht overbelichting het probleem zijn.
Verder ga ik etsen op een hogere temperatuur. Voorheen etste ik op een temp van zo'n 35 graden, dat ga ik eens naar 50 brengen o.i.d.
Werkt dit allemaal niet, dan zal ik denk ik een andere printleverancier moeten zoeken
Ow ja de Xtreme Baybus site is geupdate zodat gebruikers van Windows XP icm IE6.0 nu ook kunnen kijken zonder dat de site half overlijdt
Ik kan hier in L'warden een printje door zo'n professioneel bedrijf laten maken, dat kost een paar tientjes (oud-geld)!Op zaterdag 13 april 2002 09:29 schreef --EasY-- het volgende:
Als jij een goeie layout hebt, en zin hebt om zelf de gaatjes te boren, dan kan dat bedrijf ze frezen ipv etsen.
Laat maar ff weten, dan kan ik er een paar tegelijk bestellen, ook voor Boolio , Easy en mezelf (zijn er al minstens 3, is vast veel intresse voor! Hoe meer hoe goedkoper p/s!
easy,
als je me de file stuurt wil ik m wel voor je etsen voor je hoor.
kost je niks als je bereidt bent een paar dagen te w88.
als je me de file stuurt wil ik m wel voor je etsen voor je hoor.
kost je niks als je bereidt bent een paar dagen te w88.
Sinds wanneer konden XP gebruikers die IE 6.0 gebruikte je site niet bezoeken. Ik namelijk wel, zonder problemenOp zaterdag 13 april 2002 09:29 schreef --EasY-- het volgende:
--EasY-- weet je trouwens zeker dat je geen hulp moet met je site
Ik had het probleem hier op 2 computers, dat na enig klikwerk de background weg ging vallen... lag in een stukje java ivm animated gif spul.... is nu opgelostOp zaterdag 13 april 2002 17:36 schreef Rave17 het volgende:
[..]
Sinds wanneer konden XP gebruikers die IE 6.0 gebruikte je site niet bezoeken. Ik namelijk wel, zonder problemen
--EasY-- weet je trouwens zeker dat je geen hulp moet met je site.
edit:
Wat het bleek te zijn is een bug in IE6 i.c.m. javascript... Microschoft gaat javascript een btje vaarwel zeggen en het geheel is nu na veel klachten wel geimplementeerd (via de virtual machine plugin) maar nogal buggy
Wat het bleek te zijn is een bug in IE6 i.c.m. javascript... Microschoft gaat javascript een btje vaarwel zeggen en het geheel is nu na veel klachten wel geimplementeerd (via de virtual machine plugin) maar nogal buggy
Verwijderd
heeeej easy het ligt aan de printplaatjes ik heb het nagevraagt je moet fff zorgen dat je print hebt die groen is volgens die vriend van mij is dat meestal goeie kwaliteit hij zei dat bruine print meestal wat minder is
Deze is niet bruin, het is de groenachtige epoxyvariant alOp zondag 14 april 2002 11:21 schreef Boolio_Eglesias het volgende:
heeeej easy het ligt aan de printplaatjes ik heb het nagevraagt je moet fff zorgen dat je print hebt die groen is volgens die vriend van mij is dat meestal goeie kwaliteit hij zei dat bruine print meestal wat minder is
Zit er toch dik in dat het een verrotte batch is, ik ga toch na nog 1 poging andere print halen bij een andere leverancier

Eindelijk... ik heb een redelijk goede PCB 
Wat is nu waarschijnlijk het probleem? Te lange belichting!
Ik heb nu een PCB door een dubbele sheet 1:30 minuten belicht, en NOG zijn een paar spoortjes door, maar niet meer helemaal verdwenen.
Morgen hopelijk boren en al de eerste spullen erop solderen
Wat is nu waarschijnlijk het probleem? Te lange belichting!

Ik heb nu een PCB door een dubbele sheet 1:30 minuten belicht, en NOG zijn een paar spoortjes door, maar niet meer helemaal verdwenen.
Morgen hopelijk boren en al de eerste spullen erop solderen
Verwijderd
Ahaaaaaaa goed nieuws!!! En die dubbele sheet was dus toch wel handig, dat maakt het zwart wat zwarter!
Toppertje, Goed gedaan.
'T heeft je wat moeite gekost, maar ik vind het echt top.
Ik ben echt heel benieuwd naar dit project!
'T heeft je wat moeite gekost, maar ik vind het echt top.
Ik ben echt heel benieuwd naar dit project!
Verwijderd
hm.... 1:30 minuten? Ik doe ze altijd 2:30 minuten. Dan is het soms nog te weinig. Dat licht er natuurlijk ook aan wat voor een lampen je hebt maar het kan ook zijn dat de kwaliteit van de printplaten iets minder is.
Wat is eigenlijk de beste tijd, of hangt dat teveel van verschillende factoren afOp maandag 15 april 2002 18:59 schreef IconOS het volgende:
hm.... 1:30 minuten? Ik doe ze altijd 2:30 minuten. Dan is het soms nog te weinig. Dat licht er natuurlijk ook aan wat voor een lampen je hebt maar het kan ook zijn dat de kwaliteit van de printplaten iets minder is.
Tja, hangt af van de lichtbron, de doorzichtigheid van je positief en natuurlijk de kwaliteit/leeftijd van de fotolaag op de pcb....Op maandag 15 april 2002 19:01 schreef Rave17 het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk de beste tijd, of hangt dat teveel van verschillende factoren af
Al met al een bewerkelijk iets
Verwijderd
hallo ik ben ffies langs mun electroboer geweest en hij kan die max232 voor 2 euro leveren en het kristal voor 1 euro!
Weestanden moeten een waarde hebben (in Ohm) en aan de hand daarvan kan je ze vinden. Niet aan de hand van een nummerOp maandag 15 april 2002 20:57 schreef Boolio_Eglesias het volgende:
Wat zijn r7 en r12 weerstanden ofzo ik kan ze nergens vinden bij conrad?!
BTW. niet 2x achter elkaar posten, je kan berichten ook editen
instelpotmeters!!!Op maandag 15 april 2002 21:28 schreef Boolio_Eglesias het volgende:
ik ben niet achterlijk hoor ik verwijs alleen even naar r7 en r12 op de printplaat!
edit:
Voor het LCD contrast en backlight intensity natuurlijk
Voor het LCD contrast en backlight intensity natuurlijk
Nog niet, maar is hard in ontwikkeling!Op dinsdag 16 april 2002 08:19 schreef SiQDiZ het volgende:
wow als dit ding te koop is.... count me in
te bruut!
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Komt ie ook als zelfbouw of compleet pakket.
Zelfbouw.
Komt dit eerder uit dan het hele pakket ?
Is het mogelijk onderdelen zelf te halen en de print alleen te kopen ?
Tevens begreep ik dat je eerst het plan had ook een lcd op te nemen in je ontwerp. Is dit nog steeds de bedoeling ?
En zo ja zag ik laatst een draadje over lcd met 16 knopjes..
leuke toevoeging misschien ??
ps. Als ik niet goed door de draad heen ben gelopen en vragen stel die al geweest zijn sorry maar had na een middag werken wat moeite met zo'n meuk tekst...
Zelfbouw.
Komt dit eerder uit dan het hele pakket ?
Tevens begreep ik dat je eerst het plan had ook een lcd op te nemen in je ontwerp. Is dit nog steeds de bedoeling ?
ps. Als ik niet goed door de draad heen ben gelopen en vragen stel die al geweest zijn sorry maar had na een middag werken wat moeite met zo'n meuk tekst...
http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl
De bedoeling is dat er een "PCB only", een bouwpakketvorm en een compleet gebouwde vorm kom. Over variaties en opties heb ik me nog niet zo heel druk gemaakt....Op dinsdag 16 april 2002 17:24 schreef Quinie het volgende:
Een LCD komt er zeker als optie in ja, met 0 tot 3 drukknoppen. Wat moet je met 16 knoppen?? Is wel ERG veel. Dit ontwerp is gebaseerd op de "gemiddelde tweaker"(als die al bestaatTevens begreep ik dat je eerst het plan had ook een lcd op te nemen in je ontwerp. Is dit nog steeds de bedoeling ?
Ja het wordt een aardige lap, voor opties en features kun je het best op www.xtremebaybus.tk kijken onder developments... Xtreme baybus.ps. Als ik niet goed door de draad heen ben gelopen en vragen stel die al geweest zijn sorry maar had na een middag werken wat moeite met zo'n meuk tekst...
Verwijderd
o okeej is het trouwens zeker dat ik dat chipje via jou kan krijgen of zal ik er zelf 1 regelen??
zal ervan af hangen, natuurlijk ben je vrij hem zelf te regelen. Ik wil ze echter "groot" gaan inkopen en zo een goede prijs loskrijgen. Dat lukt alleen als ik dus een groot aantal in 1x bestel. Als ik kijk naar het aantal hits op de site per dag zou ik zeggen dat er toch een heel scherpe prijs uit moet kunnen komen, vooral als er veel mensen zijn die complete bouwpakketten of compleet gebouwde versies kopen...Op dinsdag 16 april 2002 21:55 schreef Boolio_Eglesias het volgende:
o okeej is het trouwens zeker dat ik dat chipje via jou kan krijgen of zal ik er zelf 1 regelen??
Verwijderd
okeej dan want ik heb echt alles nog thuis liggen behalve de atmel en ik kan het printje zelf maken! alleen is het dan wel handig als jij ook los dat chipje gaat verhandelen!Op dinsdag 16 april 2002 22:01 schreef --EasY-- het volgende:
[..]
zal ervan af hangen, natuurlijk ben je vrij hem zelf te regelen. Ik wil ze echter "groot" gaan inkopen en zo een goede prijs loskrijgen. Dat lukt alleen als ik dus een groot aantal in 1x bestel. Als ik kijk naar het aantal hits op de site per dag zou ik zeggen dat er toch een heel scherpe prijs uit moet kunnen komen, vooral als er veel mensen zijn die complete bouwpakketten of compleet gebouwde versies kopen...
EDIT: Heb je al wat componentjes op het pcbtje gesoldeert?
De PCB ziet er redelijk uit, er zitten helaas og geen componenten op (anders waren er wel pics geweest
). Zeg niet te snel dat je de PCB zelf maken kunt want ik heb er ook 6x over gedaan 
Maar ik wil de PCB sowieso laten maken, indien er voldoende bestelling is. Het is namelijk helemaaaaal niet interessant om 50 PCB's zelf te etsen, het is WEL erg interessant er 50 te laten maken
Bijkomend voordeel is dat de aanloopkosten eenmalig zijn; een 2e (en 3e, 4e....) nabestelling is daarmee ook zeer voordelig!
Ik wil op de site een mooi "bestel formulier" maken waarop je klikken kunt wat je hebben wil. Zo probeer ik dan in korte tijd "orders" te krijgen waarop ik de bestelling kan afstemmen! Losse microcontrollers misschien in combinatie met een PCB, dus alleen de PCB en de Atmel is voor meer mensen interessant denk ik, dus die optie zit er DIK in.

Maar ik wil de PCB sowieso laten maken, indien er voldoende bestelling is. Het is namelijk helemaaaaal niet interessant om 50 PCB's zelf te etsen, het is WEL erg interessant er 50 te laten maken
Bijkomend voordeel is dat de aanloopkosten eenmalig zijn; een 2e (en 3e, 4e....) nabestelling is daarmee ook zeer voordelig!
Ik wil op de site een mooi "bestel formulier" maken waarop je klikken kunt wat je hebben wil. Zo probeer ik dan in korte tijd "orders" te krijgen waarop ik de bestelling kan afstemmen! Losse microcontrollers misschien in combinatie met een PCB, dus alleen de PCB en de Atmel is voor meer mensen interessant denk ik, dus die optie zit er DIK in.
Kom maar op met dat bestel formulier !!!
Verwijderd
Mooi, ook losse atmelŽs. Denk je dan meteen aan diegeen onder ons die misschien meer/eigen software in de atmel willen gaan zetten? Oftewel de mega163 cq de mega323.Op dinsdag 16 april 2002 23:39 schreef --EasY-- het volgende:
<knip>
Losse microcontrollers misschien in combinatie met een PCB, dus alleen de PCB en de Atmel is voor meer mensen interessant denk ik, dus die optie zit er DIK in.
(oke ik ben eerlijk, ik wil helemaal niet een baybus bouwen. Mijn comp blijft koel en stil met 2 7V fans (yep kleine config) maar simpel aan goedkopere atmelŽs komen is ook niet echt verkeerd).
Ik was van plan om m'n eigen baybus te ontwerpen. Maar sinds ik de Xtreme Baybus ken, is dat niet meer nodig denk ik. 
Ik las net ff dat je "maar" 3 knoppen voor jouw LCD zou integreren. Maar zou je bijvoorbeeld geen knop kunnen toevoegen waar je verschillende modes kan aan toekennen? Als je dan op die knop drukt, verschijnt bijvoorbeeld 3 seconden de naam van die mode op de LCD. Als je nogmaals drukt ga je naar de volgende mode. Dan kan je afhankelijke van die modes aan die 3 knoppen een functie toekennen.
Kan je bijvoorbeeld kiezen voor de modes:
- "Winamp"
1. Next track
2. Play
3. Previous Track)
- "Fans"
1. Kiezen van fan
2. Voltage fan instellen
3. Emergency (alle fans inschakelen, maximale spanning)
Ik ben hier waarschijnlijk terug aan het dromen.
En sorry als ik hier iets zeg wat al gevraagd is of niet kan, maar ik zag het niet echt zitten om 14 pagina's door te lezen met deze megatrage verbinding.
Ik las net ff dat je "maar" 3 knoppen voor jouw LCD zou integreren. Maar zou je bijvoorbeeld geen knop kunnen toevoegen waar je verschillende modes kan aan toekennen? Als je dan op die knop drukt, verschijnt bijvoorbeeld 3 seconden de naam van die mode op de LCD. Als je nogmaals drukt ga je naar de volgende mode. Dan kan je afhankelijke van die modes aan die 3 knoppen een functie toekennen.
- "Winamp"
1. Next track
2. Play
3. Previous Track)
- "Fans"
1. Kiezen van fan
2. Voltage fan instellen
Ik ben hier waarschijnlijk terug aan het dromen.
In principe is dit voorzien in het software design! Met drie knoppen heb je namelijk precies genoeg om een menu een beetje deftig te kunnen doorlopen, vandaar de keuze voor 3 knoppen. In het software design vind je de "menu interpreter" (ik dacht module 1.8). Dit is in principe het stuk wat je bedoelt. Initieel wordt deze nog niet gevuld, en blijft dus een lege schil in sofware. Als alles een beetje lopen gaat, ga ik die ook vullen met iets dergelijks als je beschrijft. Ik design de lege schil nu echter al, zodat ik het menu er later naadloos in verwerken kan zonder "spaghetti code" te krijgenOp woensdag 17 april 2002 21:33 schreef Laagvliegerke het volgende:
Ik was van plan om m'n eigen baybus te ontwerpen. Maar sinds ik de Xtreme Baybus ken, is dat niet meer nodig denk ik.
- "Winamp"
1. Next track
2. Play
3. Previous Track)
- "Fans"
1. Kiezen van fan
2. Voltage fan instellen
Ik ben hier waarschijnlijk terug aan het dromen.En sorry als ik hier iets zeg wat al gevraagd is of niet kan, maar ik zag het niet echt zitten om 14 pagina's door te lezen met deze megatrage verbinding.
Op woensdag 17 april 2002 22:06 schreef --EasY-- het volgende:
[..]
In principe is dit voorzien in het software design! Met drie knoppen heb je namelijk precies genoeg om een menu een beetje deftig te kunnen doorlopen, vandaar de keuze voor 3 knoppen. In het software design vind je de "menu interpreter" (ik dacht module 1.8). Dit is in principe het stuk wat je bedoelt. Initieel wordt deze nog niet gevuld, en blijft dus een lege schil in sofware. Als alles een beetje lopen gaat, ga ik die ook vullen met iets dergelijks als je beschrijft. Ik design de lege schil nu echter al, zodat ik het menu er later naadloos in verwerken kan zonder "spaghetti code" te krijgen
Maar jouw fanbus kan natuurlijk niet aan iedereen zijn wensen voldoen, zelfs al is ie Xtreme
Eerlijk gezegd begrijp ik alles nog niet zo goed. Bijvoorbeeld hoe je de fan- en temp-waarden uitleest (via de sensoren op het mobo of eigen sensoren of beide?), hoe je HD-activity uitleest (via connector op mobo?), welke verbindingen nu precies allemaal moeten gemaakt worden (serieel? parallell? ...?). Nu ja, de meeste van deze vragen weet ik al een "half" antwoord, maar ik ga toch ff alles lezen (met deze "snelle" verbinding
Eigenlijk wou ik ook een baybus ontwerpen (maar heb nu niet echt tijd met m'n eindwerk enzo) maar wel niet zo Xtreme als die van jou. Wel zou ik een USB-interface en een grafisch LCD willen. Ik heb een klein beetje ervaring met LCD's, dus dat moet ik dan wel nog even "bijleren".
BTW, ik heb nog niet alles gelezen, dus nogmaals excuseer mij voor domme opmerkingen. Toch wil ik nog ff dit vragen: ontwikkel jij dat helemaal alleen? En dit ga je toch wel commercialiseren? Patent op nemen en zo
In principe heeft de xtreme baybus 4 inputs voor 4 temperatuur sensoren. Daarnaast kun je ook nog uitgelezen mobo-temperatuursensoren serieel doorsturen naar de baybus.Op woensdag 17 april 2002 22:38 schreef Laagvliegerke het volgende:
[..]
Maar jouw fanbus kan natuurlijk niet aan iedereen zijn wensen voldoen, zelfs al is ie Xtreme
Eerlijk gezegd begrijp ik alles nog niet zo goed. Bijvoorbeeld hoe je de fan- en temp-waarden uitleest (via de sensoren op het mobo of eigen sensoren of beide?)
Je moet de HDD/netwerk activity outputs van je onboard IDE controllers (op je mobo) of losse IDE controller direct op de baybus prikken., hoe je HD-activity uitleest (via connector op mobo?),
Via de seriele connectie loopt al het reguliere dataverkeer. De parallelle connectie monteer je alleen als je de interne embedded code wil flashen.welke verbindingen nu precies allemaal moeten gemaakt worden (serieel? parallell? ...?).
Uhm tot nu ontwikkel ik hem helemaal alleen, er zijn natuurlijk wel tweakers hier die zeer waardevolle tips/wensen hebben aangedragen die zeker hebben meegeholpen de Baybus zo Xtreme te maken alstie nu isNu ja, de meeste van deze vragen weet ik al een "half" antwoord, maar ik ga toch ff alles lezen (met deze "snelle" verbinding), misschien wordt alles mij dan duidelijker.
Eigenlijk wou ik ook een baybus ontwerpen (maar heb nu niet echt tijd met m'n eindwerk enzo) maar wel niet zo Xtreme als die van jou. Wel zou ik een USB-interface en een grafisch LCD willen. Ik heb een klein beetje ervaring met LCD's, dus dat moet ik dan wel nog even "bijleren".
BTW, ik heb nog niet alles gelezen, dus nogmaals excuseer mij voor domme opmerkingen. Toch wil ik nog ff dit vragen: ontwikkel jij dat helemaal alleen? En dit ga je toch wel commercialiseren? Patent op nemen en zo
edit:
Al deze vragen zijn trouwens PERFECT als toevoeging in de FAQ.... Thanx
Al deze vragen zijn trouwens PERFECT als toevoeging in de FAQ.... Thanx
Ik heb de FAQ aangepast en zal deze vanavond uploaden naar de http://www.xtremebaybus.tk site. Dit om te voorkomen dat mensen deze draad (en de software draad van de Xtreme baybus) helemaal moeten gaan doorlezen.
Blijf vooral ook vragen stellen! Dit zal de FAQ alleen maar uitbreiden en hopelijk duidelijkheid scheppen voor iedereen!
Blijf vooral ook vragen stellen! Dit zal de FAQ alleen maar uitbreiden en hopelijk duidelijkheid scheppen voor iedereen!
Is het misschien een idee om de atmels standaard met de laatste embedded software te leveren, zodat je niet meteen een paralelle kabel nodig hebt? Of zelfs helemaal niet als tie foutvrij is (geworden)
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Het is sowieso het plan de Atmel geprogrammeerd te leveren. De programmeerkabel zit ook niet in het pakket inbegrepen, maar is een los te bestellen (of los te bouwen) ding.Op donderdag 18 april 2002 13:49 schreef SlinkingAnt het volgende:
Is het misschien een idee om de atmels standaard met de laatste embedded software te leveren, zodat je niet meteen een paralelle kabel nodig hebt? Of zelfs helemaal niet als tie foutvrij is (geworden)
Het zal wel even duren voordat de software foutvrij en compleet is, dus flashen zal eigenlijk altijd wel nodig zijn. De flash zal altijd updatebaar blijven, alleen al vanwege het feit dat de hardware om de baybus heen ook steeds anders wordt (nieuwe mainboards, andere sensoren, andere LCd displays enz enz).
Vandaag een schutting in de tuin geplaatst
dus weinig tijd helaas... Ik hoop morgen (zondag) de print te kunnen boren en solderen...

Verwijderd
Als ie af is, met componenten erop, kan je dan ff een foto posten of op de site gooien 
Ben erg benieud hoe het eruit ziet.
Vanzelfsprekend! Vanavond heb ik de PCB geboord, hopelijk krijg ik morgen (maandag) de odnerdelen erop... Dan post ik zeker pics ervanOp zondag 21 april 2002 22:09 schreef IconOS het volgende:
Als ie af is, met componenten erop, kan je dan ff een foto posten of op de site gooien
Hehehe, zit je eigenlijk ooit stil??Op zaterdag 20 april 2002 22:36 schreef --EasY-- het volgende:
Vandaag een schutting in de tuin geplaatstdus weinig tijd helaas... Ik hoop morgen (zondag) de print te kunnen boren en solderen...
Nog ff een vraagje. Hoe heb je de PCB ge-etst? En hoe groot is die PCB (of hoeveel kunnen er op eurokaart-formaat)? Ik kan er anders hier op school ff enkele doordraaien.Op dinsdag 16 april 2002 23:39 schreef --EasY-- het volgende:
De PCB ziet er redelijk uit, er zitten helaas og geen componenten op (anders waren er wel pics geweest). Zeg niet te snel dat je de PCB zelf maken kunt want ik heb er ook 6x over gedaan
edit:
typo
typo
Neej eigenlijk niet... Loop nu al een paar maanden van 12 uur 's nachts mijn bed in, 6 uur er weer uitOp maandag 22 april 2002 08:41 schreef Laagvliegerke het volgende:
[..]
Hehehe, zit je eigenlijk ooit stil??
[..]

De PCB is 80x100 mm, dus er passen er precies 2 op een halve eurokaart. Hij is enkelzijdig, de geetste die ik nu heb heeft 12mil sporen als smalste spoor met 8mil isolation.Nog ff een vraagje. Hoe heb je de PCB ge-etst? En hoe groot is die PCB (of hoeveel kunnen er op eurokaart-formaat)? Ik kan er anders hier op school ff enkele doordraaien.
Nu heb ik al wel een layout die bijna helemaal op 15mil geroute is met 8mil isolatie!
edit:
en waar mogelijk 15mil isolatie
en waar mogelijk 15mil isolatie
^
Al gelukt met solderen?
Al gelukt met solderen?
De eerste onderdelen zitten eropOp dinsdag 23 april 2002 12:55 schreef SlinkingAnt het volgende:
^
Al gelukt met solderen?
cpu, kristal, max232 enz enz... binnenkort kan er voor het eerst spanning op
edit:
Ik zal vanavond als ik tijd heb wel ff pics posten!
Ik zal vanavond als ik tijd heb wel ff pics posten!
De eerste pic van proto1 met al wat onderdelen gemonteerd is te bewonderen op http://www.xtremebaybus.tk !Op woensdag 24 april 2002 17:53 schreef IconOS het volgende:
Ok dan!!!
/me Iconos zit gespannen te wachten...
Verwijderd
Eindelijk de eerste foto van dit reuze project, heel mooi, echt
. Kan het niet anders om schrijven
nu nog de rest van de gaatjes opvullen, met componenten
Ik denk dat deze aardig leeg gaat blijven, het is maar een test PCB, vooral omdat deze nog wat variaties heeft op de fan eindtrappen kan dit sowieso nooit een "af" ding worden. Aan de hand van deze PCB zal de uiteindelijke versie rollen... Die vul ik wel helemaal op natuurlijkOp woensdag 24 april 2002 23:05 schreef Mr.ChronoM het volgende:
Eindelijk de eerste foto van dit reuze project, heel mooi, echt. Kan het niet anders om schrijven
Je ziet overigens dat ik dingen hier nogal lomp monteer, zoals een fan molex aangesoldeerd van een oude voeding... En een LCD direct op de print geprikt zonder een bandkabeltje... Bij de tijd dat de echte PCB komt hoop ik alle onderdelen "netjes" te hebben!
Op deze pic is wel duidelijk te zien wat nu de maat is van de PCB.... Niet erg groot toch?!?!
klik op developments dan Xtreme Baybus dan op Prototype Pictures.... Voila!Op woensdag 24 april 2002 23:43 schreef willempiet het volgende:
ik kan de foto niet vinden???
Voila! niks voila! geen plaatje te vinden, terwijl ik brand van nieuwsgierigheid! *W2K IE5*Op woensdag 24 april 2002 23:54 schreef --EasY-- het volgende:
klik op developments dan Xtreme Baybus dan op Prototype Pictures.... Voila!
Dan maar de lucht in:Op donderdag 25 april 2002 00:15 schreef Bart_Banaan het volgende:
[..]
Voila! niks voila! geen plaatje te vinden, terwijl ik brand van nieuwsgierigheid! *W2K IE5*
Een directe link: http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/pictures/proto1.jpg
edit:
Ik moet nodig gaan herbouwen op de site blijkbaar. De Javascript ondersteuning is de laatste tijd door Microschoft wel ERG verwaarloosd
Ik moet nodig gaan herbouwen op de site blijkbaar. De Javascript ondersteuning is de laatste tijd door Microschoft wel ERG verwaarloosd
Woei
Hij lijkt zo superklein!
Hij lijkt zo superklein!
Hij is klein... 8x10cm... meet het maar eens na, deze baybus kun je overal in elke kast wel kwijtOp donderdag 25 april 2002 17:36 schreef SlinkingAnt het volgende:
Woei![]()
Hij lijkt zo superklein!
Op donderdag 25 april 2002 00:38 schreef --EasY-- het volgende:
[..]
Dan maar de lucht in:
Een directe link: http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/pictures/proto1.jpg
edit:
Waar waren al die banen op je ets printje dan voor
Hij is wel mooi klein
Kijk maar eens naar het aantal gaatjesOp donderdag 25 april 2002 19:22 schreef Rave17 het volgende:
[..]
is dat alles
Waar waren al die banen op je ets printje dan voor
Hij is wel mooi klein
Ik weet niet hoeveel ik nog vullen wil, misschien maak ik deze al wel full-blown
Verwijderd
Lekker klein. Vandaar dat die print baantjes wegraakten.
Alles zit zo verrekte dicht op elkaar.
al klaar met solderen?
Echt mooi! Kleiner dan ik verwacht had na het zien van het schema, en de printlay-out! Nu begrijp ik ook je problemen met de spoortjes! Keep us Posted
Helaas ligt het nu even stil jaOp woensdag 01 mei 2002 18:05 schreef Molshoop het volgende:
al een eindje niets meer gehoordliggen de werken stil?
Gewoon geen tijd ervoor
Ik hoop het weer snel te kunnen oppakken
En Easy, hoe gaat het met het proto? Heb je 'm al kunnen testen? Ik ben errug benieuwd
Helaas, nog geen vorderingen 
Gewoon te druk met andere zaken, ik kom er gewoon niet aan toe. Ik ben bang dat het ook nog wel een week zal duren voordat ik het weer kan oppakken. Zodra er iets nieuws te melden valt zal dat zeker hier zijn!

Gewoon te druk met andere zaken, ik kom er gewoon niet aan toe. Ik ben bang dat het ook nog wel een week zal duren voordat ik het weer kan oppakken. Zodra er iets nieuws te melden valt zal dat zeker hier zijn!
Neej daar ben ik al wat jaartjes van verlostOp zondag 26 mei 2002 20:00 schreef xargon het volgende:
Exame aan het doen??
Afgelopen tijd vakantie gehad, en tja met 2 kleine kids kun je dan ook niet gaan zitten hobbyen...
Echter de vakantie is voorbij en nu heb ik in de avonden weer tijd om aan de baybus te gaan sleutelen
Binnenkort is er dus weer een update te verwachten!! Stay tuned folks... Ik hoop nu snel wat resultaten te hebben.
Zou eens een keer tijd worden zeg :-)Op maandag 27 mei 2002 10:26 schreef --EasY-- het volgende:
[..]
Binnenkort is er dus weer een update te verwachten!! Stay tuned folks... Ik hoop nu snel wat resultaten te hebben.
Ik ben een tijdje bezig geweest met de PCB.. maar het wou niet vlotten. Erg veel onderbrekingen, erg veel kortsluitingen. Ik heb de PCB opgegeven, en ben een nieuwe gaan maken.Op woensdag 05 juni 2002 22:27 schreef Duke_Nukem het volgende:
/me w8 ook nog af
En die is nu geetst! Ziet er ditmaal echt PERFECT uit!!! Geen onderbrekingen, geen sluitingen, echt een perfecte PCB... Nu gaatjes boren en bestucken, en dan ga ik deze PCB eens wagen aan het aansluiten
Stay tuned! It's far from over
Boor je wel de gaatjes goed anders moet je weer een PCB gaan etsenOp donderdag 06 juni 2002 11:56 schreef --EasY-- het volgende:
[..]
Ik ben een tijdje bezig geweest met de PCB.. maar het wou niet vlotten. Erg veel onderbrekingen, erg veel kortsluitingen. Ik heb de PCB opgegeven, en ben een nieuwe gaan maken.
En die is nu geetst! Ziet er ditmaal echt PERFECT uit!!! Geen onderbrekingen, geen sluitingen, echt een perfecte PCB... Nu gaatjes boren en bestucken, en dan ga ik deze PCB eens wagen aan het aansluiten
* Robino wacht af
Verwijderd
Nou beter dat je een nieuwe pcb hebt! Het lijkt me voor je best wel vervelend dat iedereen zo huiverig is naar het resultaat...
Ik blijf zeker tuned!!Op donderdag 06 juni 2002 11:56 schreef --EasY-- het volgende:
Owkeey mensen,
Na een pauze die iets langer is geworden dan dat ik zelf gehoopt had, ben ik nu weer volop bezig!
De nieuwe PCB is geboord, en heeft al een hele berg componenten gekregen
De print is ditmaal echt perfect gelukt, ik verwacht nu zeer binnenkort met de software van start te kunnen
Alleen nog de weertstanden, de eindtrappen en de molex connectoren erop monteren!
Als er interesse voor is, kan ik vanavond wel ff wat pix plaatsen op de site...
Na een pauze die iets langer is geworden dan dat ik zelf gehoopt had, ben ik nu weer volop bezig!
De nieuwe PCB is geboord, en heeft al een hele berg componenten gekregen
De print is ditmaal echt perfect gelukt, ik verwacht nu zeer binnenkort met de software van start te kunnen
Alleen nog de weertstanden, de eindtrappen en de molex connectoren erop monteren!
Als er interesse voor is, kan ik vanavond wel ff wat pix plaatsen op de site...
pics
pics
pics
pics
pics 
Het lijkt wel of ik op pics kick
JEPS i dooooooooooooooo
Het lijkt wel of ik op pics kick
JEPS i dooooooooooooooo
*empty*
We want PICS
PICS
PICS
PICS
Okaay 
Vanavond niet meer gehaald (tis al 1:26
)
MAAR
De pics staan nu op de site!
ga naar http://www.xtremebaybus.tk
En open de tree developments.... Xtreme Baybus... Prototype Pictures !!
Komende dagen de rest voorzien van onderdelen... en dan gaat de software development van start!
Vanavond niet meer gehaald (tis al 1:26

MAAR
De pics staan nu op de site!
ga naar http://www.xtremebaybus.tk
En open de tree developments.... Xtreme Baybus... Prototype Pictures !!
Komende dagen de rest voorzien van onderdelen... en dan gaat de software development van start!
BTW patent aanvragen is duur 
Das heel jammer.. Want ja, veel mooie ideeen
worden gemaakt door 'gewone' mensen. Maar die gaan nie zo veel geld neertellen voor een patent en dus niet zeker weten of je product (ontwerp) gaat aanslaan.
Das heel jammer.. Want ja, veel mooie ideeen
Ziet er erg goed uit
Hij wordt aangesloten op serial port las ik
Maar ik denk dat er VEEL interesse zou zijn als je een gaat maken / verkopen in een 5.25" bakje zodat mensen em in een 5.25 inch slot kunnen duwen
Of is de electronica etc te groot daarvoor ?
* Renkie heeft nog een 3.5 -> 5.25 verloop liggen, zou wel nice zijn als dat ging passen:)
Hij wordt aangesloten op serial port las ik
Maar ik denk dat er VEEL interesse zou zijn als je een gaat maken / verkopen in een 5.25" bakje zodat mensen em in een 5.25 inch slot kunnen duwen
* Renkie heeft nog een 3.5 -> 5.25 verloop liggen, zou wel nice zijn als dat ging passen:)
Er zijn wel winkels die zelfs een lege bay verkopen.. (tenminste zeggen dat ze die verkopen)
Maar ik heb er nog nooit eentje kunnen bemachtigen.
Maar ik heb er nog nooit eentje kunnen bemachtigen.
Kewlllllllllllll die nieuwe PCB ziet er errugggg goed uit
.
Was het wachten op de piccies erg waard. Keep up the good work!
Was het wachten op de piccies erg waard. Keep up the good work!
*empty*