Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Vorige week heb ik het met 1 antenne geprobeerd en ik kreeg wel ontvangst maar geen netwerkverbinding.
Nu had ik 2 antennes gebruikt, 1 voor zenden en de ander voor ontvangen.
Hiermee kreeg ik op een afstand van 1300 direct goed ontvangst en een netwerkverbinding.
Ik had op de test locatie wel 1 antenne en geen versterker!
Ik had helemaal geen zicht verbinding en heb op goede hoop gericht.
Ik maak nu even een leuke plattegronds foto waar ik langs moet gaan zodat ik kan weten waar ik moet testen.
Ik zal eens kijken of ik even een camera kan lenen voor wat foto's!!
Ja zie je wel , zonder LOS !Op dinsdag 25 juni 2002 13:39 schreef buiter het volgende:
Ik heb gister tests gedaan met een AP + versterker.
Vorige week heb ik het met 1 antenne geprobeerd en ik kreeg wel ontvangst maar geen netwerkverbinding.
Nu had ik 2 antennes gebruikt, 1 voor zenden en de ander voor ontvangen.
Hiermee kreeg ik op een afstand van 1300 direct goed ontvangst en een netwerkverbinding.
Ik had op de test locatie wel 1 antenne en geen versterker!
Ik had helemaal geen zicht verbinding en heb op goede hoop gericht.
Ik maak nu even een leuke plattegronds foto waar ik langs moet gaan zodat ik kan weten waar ik moet testen.
Ik zal eens kijken of ik even een camera kan lenen voor wat foto's!!
Zei ik toch
Maar inderdaad we willen PIC's zien
Goed bezig
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Kijk naar die tafel. Normale yagi's met zoveel directoren zijn veel langer. De feitelijke antenne is ongeveer 30cm en het houtje is 50 cm. TV antenne van dit ontwerp zou veel langer zijn.Op dinsdag 25 juni 2002 12:02 schreef zwahiel het volgende:
Vraagje, die antennes van Morphje zijn dat niet "gewoon" dezelfde antennes als TV antennes, maar dan met een kleine aanpassing
Yagi's waren toch die in een buis, met die schijven(of zit ik helemaal verkeerd)...
ik bedoel een tv antenne zit er toch 't zelfde uit
Maar wat ik stiekem eigenlijk wel wil weten:
hoe doen ze hetMaximale afstand e.d.!
![]()
![]()
![]()
Verder zijn ze wel flexx
Het is dus wel aangepast op 2,4 GHz
Die ronde schijfjes waar je het over hebt vind ik een quick hack. Met het is feite ook een yagi. Maar dit is het originele yagi ontwerp.
als je kijkt vanaf het blanke stuk hout (bevestigingspunt) dan heb je director, driver, en 10 directoren. In een pringlescan is de can de director, de driver het stukje koper dat uit de n-connector steekt en de directoren zijn de schijfjes.
Bij dit ontwerp zijn er wel een aantal verbeteringen. De directoren zijn toelopend met grotere afstand om meer gain te halen en de directoren zijn ook getapperd (geloof dat je het zo schrijft). dwz naar het einde toe aflopend korter. Dit zorgt voor een kleinere openingshoek, dus meer afstand.
Gehaalde afstands metingen waren tot nu toe behoorlijk kut, maar dat is te lezen in een aantal van mijn vorige postings, waar helaas geen foto's bij waren omdat de camera beetje vreemd deed
ja, maar het zendoppervlak en de gerichtheid worden vergrootOp zondag 10 maart 2002 14:54 schreef Cutebritney het volgende:
[..]
Versterk je het aantal WATT's met een antenne
Lijkt me sterk, volgensmij gebeurd dit alleen als je een ACTIEVE antenne koopt (die dus een versterker ingebouwd heeft..)
Ik meende dat het aantal WATT's hetzelfde bleef, ook met een antenne....toch
Dus het aantal Watt's EIRP gaat WEL omhoogOp dinsdag 25 juni 2002 18:13 schreef krekrrr het volgende:
[..]
ja, maar het zendoppervlak en de gerichtheid worden vergroot
Dus meteen ff wat pic's geschoten met dingen die hier dus hangen

En dit is exact wat die antenne ziet als de cam er tegenaan drukt (tegen de stralingskant)
De link die de antenne maakt is zo'n 600 ~ 700 meter...

En dit is zo'n set die binnen achter glas en stukkie beton hangt!
en zoals boven te zien ook geen LOS heeft!

Onderstaande plaatjes zijn alweer een tijdje geleden (nu schijnt namelijk de zon
Deze antennes hangen bij ons aan de gebouwen (die maar een paar meter van elkaar af staan

En hier één knooppunt van de velen, gemaakt met een BreezeCom BreezeNet... 2 antennes en gewoon door laten stralen

En deze apparatuur kan maar 3mbit doen... maar is om een of andere vage reden wel compatible met IEEE 802.11b
(terwijl ie maar 3mbit kan
ja verd*(#)%&@*#&%(*@#*(%&)@%^*&)*)((*FU@#$)%*_)%&@_#$%& ST###$@ G(#RE#$!@#)($*@Op donderdag 27 juni 2002 15:47 schreef Cutebritney het volgende:
pics zijn down
van een hosters van me zijn weer down
Kan ze niet bereiken en zo
Bah!

Maar ja, ze zullen 't zelf ook wel merken, dus ik hoop dat ut snel opgelost is...
E-Tech ding, met losse connectoren.
Dingen zijn aardig in prijs gezakt...
standaard versie kost 140 EUR, de versie die ik bestel kost me 157 EUR (da's dan met afneembare antenne's)
Prijzen excl btw, inkoop Lapwing....
Ik schiet wel wat pics, en ga vd zomer eens wat kutten met antenne's
ff kijken of ik hier in de lokale gieterij zo'n cakeschaal kan regelen, dan bouw ik die antenne
Als je nou zo aardig wil zijn om daarop een inkoopactie te starten dan zijn we allemaal blijOp vrijdag 28 juni 2002 22:54 schreef DJSmiley het volgende:
Dingen zijn aardig in prijs gezakt...
standaard versie kost 140 EUR, de versie die ik bestel kost me 157 EUR (da's dan met afneembare antenne's)
Prijzen excl btw, inkoop Lapwing....
HeheheOp zaterdag 29 juni 2002 00:55 schreef morphje het volgende:
[..]
Als je nou zo aardig wil zijn om daarop een inkoopactie te starten dan zijn we allemaal blij
gewoon ff op non-profit basis
En toen begonnen zich na deze reply 650 tweakers aan te melden...Op zaterdag 29 juni 2002 09:47 schreef DJSmiley het volgende:
[..]
HeheheZal eens overleggen met mn baas of dat mag.. werk in een pjoeterwinkel dus ff hopen dat ie niet zelf ook weer EURO's wil overhouden
Met interesse het hele topic gelezen, jammer dat veel plaatjes het niet meer doen... ben zelf bezig een oplossing te zoeken voor 600 meter, vrijwel line of sight.
gewoon je baas lief aankijken en anders gewoon hard slaanOp zaterdag 29 juni 2002 09:47 schreef DJSmiley het volgende:
[..]
HeheheZal eens overleggen met mn baas of dat mag.. werk in een pjoeterwinkel dus ff hopen dat ie niet zelf ook weer EURO's wil overhouden
welke stad zit die zaak? gaan we eens even met de GoTknokploeg langs

+

----------------
afstand: 5KM ofzow
----------------

+

of werkt dan niet 1...2...3?
Verwijderd
Dit zooitje gaat je dan ongeveer
2x €220,- accesspoint
2x €70,- antenne
en ongeveer €60,- voor connectors en kabels.
ps. zorg wel dat je kabels van accesspoint naar antenne niet te lang zijn. want dan hou je geen signaal over.
meer info http://www.wirelessleiden.nl/hardwareverkoop
Het is inderdaad wel goed te doen om een lange afstand te halen. Met een voorwaarde, er moet niks of eigelijk helemaal niks tussen staan. Het kan wel werken met iets er tussen maar dat is erg onzeker.
Het mooist is wel als je de bak onder de antenne hangt. Dan hou je echt het meest over. Er zijn er wel meer die dat gedaan hebben. kijk hier maar eens naar deze link uit egypte.
http://www.d128.com/wireless/
Helaas is de link naar wirelessleiden niet helemaal ok.
die moet zijn
http://www.wirelessleiden.nl/wcl/cgi-bin/moin.cgi/HardwareVerkoop
http://slashdot.org/article.pl?sid=02/07/03/0217222&mode=thread&tid=126
http://www.motorola.com/canopy/index.html
Dus omhoog met die antennes en je komt heeeeeeeel ver.
Ziet er leuk uitOp donderdag 04 juli 2002 09:24 schreef Ruudjah het volgende:
Canopy is ook best leuk, maar wel prijzig. Je zet zeg maar een paal neem met 6 antenne's, en er kunnen 1200 man blazen op 5Ghz met allemaal 10 Mbit.
http://slashdot.org/article.pl?sid=02/07/03/0217222&mode=thread&tid=126
http://www.motorola.com/canopy/index.html
Wel duur... bijna €1500 voor een AP, en €600 per client...
6,5 km met cisco apparatuur
eerst zien dan gelovenOp donderdag 18 juli 2002 18:51 schreef morphje het volgende:
Volgende week waarschijnlijk
de betaler vervuilt
en ????Op donderdag 18 juli 2002 18:51 schreef morphje het volgende:
Volgende week waarschijnlijk
mijn antennes door 2 elektriciteitsmasten doen het met 5,5 mbit op ruim 1 km afstand. we halen nu ruim 3 mbit verkeer over internet.
afstand van berg naar eindhoven is circa 6 km met cisco apparatuur we hebben 80% quality met 11 mbit.
BOEM!!!!!!!!
ik ga leechen. Foto's komen strax
als [url="http://www.ne2000.nl"]www.ne2000.nl[/url] geupdate is stuur ik ook naar de tweakers fp een persbericht.
externe site word geupdate hoorde ik net.
Title: Persbericht By: BugBlue Date: (Thursday) 25-Jul-2002 14:00:51 Networking Event heeft primeur
Ne2000, het networking event in Nuenen dat tot en maandag doorgaat, heeft een primeur ze zijn namelijk de het eerste networking event dat met behulp van goedkope huis-tuin-en-keuken materialen een 6 km wireless verbinding heeft gemaakt.
Volgens Morphje, netwerk team member, is het allemaal erg stoer, "we zijn 3 dagen bezig geweest om te richten en alles op te bouwen maar nu proeven de bezoekers de voordelen hiervan".
De Fontys Hogescholen verzorgen de verdere afhandeling van het netwerk verkeer als het binnenkomt op een studentenflat in eindhoven.
Volgens Joffrey van Wageningen, bestuurslid en coordinator van het supersnelle netwerk, is het netwerk dat op ne2000 ligt verre van een huis-tuin-en-keuken netwerk, "de opbouw doet niet onder voor een netwerk van een grote international".
Mendel Mobach leunt erg tevreden op een stapel switches als die opmerkt dat mensen niet alleen moeten langskomen voor het netwerk, "we hebben deze week ook een heleboel lezingen en workshops hoor"
[Note: vrij over te nemen, post hier onder de URL waar die staat en meer]
[Note 2: kan iemand het artikel op de site van het ED opzoeken]
GefeliciteerdOp donderdag 25 juli 2002 13:59 schreef morphje het volgende:
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
mijn antennes door 2 elektriciteitsmasten doen het met 5,5 mbit op ruim 1 km afstand. we halen nu ruim 3 mbit verkeer over internet.
afstand van berg naar eindhoven is circa 6 km met cisco apparatuur we hebben 80% quality met 11 mbit.
BOEM!!!!!!!!
ik ga leechen. Foto's komen strax
als [url="http://www.ne2000.nl"]www.ne2000.nl[/url] geupdate is stuur ik ook naar de tweakers fp een persbericht.
Wat heb je precies gebruikt aan apperatuur?
dat kloptOp donderdag 25 juli 2002 17:02 schreef Cutebritney het volgende:
[url="http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=20771"]http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=20771[/url]
Je staat op Fok!
de newsposter zit nu voor mij
ik heb aan apparatuur gebruikt:
cisco
symbol
orinoco kaartj
en mijn "spijkerantennes"
Verwijderd
Zeker als je geen kaas hebt gegeten van telecom / wireless.
Is er iemand die een link heeft voor een soort user-guide-voor-dummies ofzo?
Heb thuis geen breedband, maar lokatie op zon (max) 1km wel. Vraag me af of ik met wireless een connectie kan maken. Maar weet echter niet goed hoe
Een 1KM link is prima te leggenOp vrijdag 26 juli 2002 16:30 schreef JohR het volgende:
erg interessant allemaa, en erg lang om allemaal te lezen.
Zeker als je geen kaas hebt gegeten telecom / wireless.
Is er iemand die een link heeft voor een soort user-guide-voor-dummies ofzo?
Heb thuis geen breedband, maar lokatie op zon (max) 1km wel. Vraag me af of ik met wireless een connectie kan maken. Maar weet echter niet goed hoe
Je kunt dit doorlezen, mischien dat het wat verheldering brengt:
[topic=430419/1/100]
[topic=472998/1/100]
[url="http://www.tweakers.net/reviews/294"]http://www.tweakers.net/reviews/294[/url]
echt een korte-simpele how-to ken ik niet helaas....
[url="http://www.tweakers.net/nieuws/22710"]http://www.tweakers.net/nieuws/22710[/url]
Leve ons topic hiero
nee... ik sta niet op t.net.Op zaterdag 27 juli 2002 03:14 schreef zwahiel het volgende:
Ej je staat nu ook op t.net![]()
[url="http://www.tweakers.net/nieuws/22710"]http://www.tweakers.net/nieuws/22710[/url]
Leve ons topic hiero
gilles staat op t.net, waar ik nogal kinda pissed over ben zeg maar. Ik begrijp dat het eigenlijk alleen maar een stukje tekst is.
Ik het al donderdag gesubmit op t.net nieuws, maar komt vandaag pas aan op t.net onder andere user.
zoooo ... dat was mijn tyrade weer.
Iemand nog vragen?
vandaag geef ik namelijk om 17:00 een presentatie (waarschijnlijk word die opgenomen) en elke vraag die jullie kunnen verzinnen is er eentje die iemand in het publiek niet kan verzinnen.
[url="http://webcasting.hosting.nob.nl/wlanpinkpop2002/"]http://webcasting.hosting.nob.nl/wlanpinkpop2002/[/url]
Would you like to know more?!! [StarShip Troopers] - Void Station
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
vraagje voor jouw: wonen wij in de VS
Nee, dus...
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
Ow je bedoeld die fiets...carnager schreef op 31 juli 2002 @ 10:55:
Daarvoor hoef je ècht niet in de VS te wonen hoor, het kan hier net zo goed.. Dat die tool door een amerikaan is geschreven, fine.. Maar, zoals deze thread getuigt, er zijn in Nederland ook 802.11b netwerken in overvloed ;]
Tja dat heet geloof ik anders hiero..
't staat ergens in deze draad... Er is een site voor in 't Nederland speciaal voor Nederland, moet je ff doorbladeren door die 22 pagina's
Vervolgens kun je ze dan ook in kaart brengen.. ;]
Verwijderd
Draadloos sensor, 90 euro kant en klaarRed Nalie schreef op 05 maart 2002 @ 18:38:
Een goeie vriend en ik willen netwerkje hebben. probleem is, ie woont 500-600m verderop.
Dachten we eerst aan THICK COAX, maar das en prijzig en misschien net niet lang genoeg (500m max zonder packetloss) + et probleem van een gracht tussen ons beiden en nog een paar mooie straten
Dus dachten we DRAADLOOS, maar wat hebben we daar nou voor nodig, wat voor equipment, en hoe duur zijn die
Er is weinig begroeiing tussen onze 2 huizen, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Wie kan ons een beetje op weg helpen
maak anders allebij een g6ftp server accountje op je pc, en zo kunnen jullie data overzetten naar elkaar.
Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 20:46:
[...]
Draadloos sensor, 90 euro kant en klaar
maak anders allebij een g6ftp server accountje op je pc, en zo kunnen jullie data overzetten naar elkaar.
volgensmij snap jij niet helemaal waar we het hier over hebben....
tja... Nee volgens mij zijn er hier in deze draad nog niet mensjes geweest die dat deden...carnager schreef op 31 juli 2002 @ 19:53:
Waarschijnlijk doel je op hubhop, zwahiel, en nee, dat is niet wat ik bedoel.. Ik bedoel dus het met die tool op ontdekking gaan naar andere wlans.. Zijn er meer mensen hier die dat wel 's doen?..
Vervolgens kun je ze dan ook in kaart brengen.. ;]
Ik denk ook niet dat ze echt in nederland aanwezig zijn, misschien in de grote steden, maar in de rest van ons landje denk ik niet zo...
Ik had je inderdaad wat verkeerd begrepen ja...
Dus ik haal de laptop te voorschijn, met veel moeite krijg ik hem draaiend, installeer dat prog, en...WTF...no wireless card detected
Staat er in kleine lettertjes in de help:
"The Orinoco drivers that come with Windows 2000 do not work with Network Stumbler. "
En jaaahoor, wij moeten weer zo nodig win2k draaien
Zijn er nog andere progs die zo'n beetje hetzelfde doen?
tja Cute, je kunt niet alles hebben hé!Cutebritney schreef op 31 juli 2002 @ 23:41:
kutzooi....staat in de compatibility lijst van dat netstumblers netjes de Wlan kaart die wij hebben. (Orinoco)
Dus ik haal de laptop te voorschijn, met veel moeite krijg ik hem draaiend, installeer dat prog, en...WTF...no wireless card detected
"The Orinoco drivers that come with Windows 2000 do not work with Network Stumbler. "
En jaaahoor, wij moeten weer zo nodig win2k draaien
Zie het zo, ik heb niet eens een wlan kaartje, omdat me nog steeds de pleuro's ontbreken (tja er zijn dingen die voor gaan, 't klinkt hard, maar zo is 't wel...
Als het goed is is dat te fixen met een bepaalde firmware upgrade, meen ik gelezen te hebben op NetStumbler forums.. 'k zou zeggen, wandel er eens overheen, er staat enorm veel leerzame threads op trouwens!.. Ook voor de niet-stumblers maar wel-geintereseerden in wlan..Cutebritney schreef op 31 juli 2002 @ 23:41:
kutzooi....staat in de compatibility lijst van dat netstumblers netjes de Wlan kaart die wij hebben. (Orinoco)
Edit: Deze thread bijvoorbeeld..
[ Voor 0% gewijzigd door carnager op 01-08-2002 00:36 . Reden: Info toevoegen ]
2. je zet op die plaatsen (beide het dichst bij de huizen) voor die wireless dingen
3. je legt een klein kabeltje van paar meter (50 of zo zou dat kleine stukje toch wel zijn denk)
4. je koopt je over-over-over buren om met gratis internet (moet je ze natuurlijk niet teleurstellen Doe casema na en knijp lekker!)
thnxcarnager schreef op 01 augustus 2002 @ 00:33:
[...]
Als het goed is is dat te fixen met een bepaalde firmware upgrade, meen ik gelezen te hebben op NetStumbler forums.. 'k zou zeggen, wandel er eens overheen, er staat enorm veel leerzame threads op trouwens!.. Ook voor de niet-stumblers maar wel-geintereseerden in wlan..
Edit: Deze thread bijvoorbeeld..
't werkt..hij vind probleemloos de AP
Nu alleen nog een prog om de WEP-key te kraken
bestaan die, zoja, waaar?
Die site / forum is inderdaad erg leerzaam
Dit is wel een leuke link over antenne's:
http://www.lpbn.org:8080/...05-23-2002.rm?usehostname
Tjaa.. er zijn sniffers voor waarmee je mogelijk wat kunt doen, al heb je hoor ik dan zo'n 1GB aan data nodig over het wlan voordat je resultaten ziet, dus dat is een lange sessie.. Ik ben ook nog op zoek naar een normale all-in-one oplossing die het wat sneller kan..
Maarach, veruit de meeste netwerken hebben toch al WEP uitstaan, dus echt nodig is het nog niet eens.. ;]
1. Welk besturingssysteem (Win) ondersteund internet delen en draait op een P266?
2. Welke antenne kan ik het beste gebruiken voor een point-to-point verbinding van 900 meter met flink aantal bomen ertussen en 3 huizen ertussen?
3. Zijn er ook goedkope PCI WLAN kaartjes verkrijgbaar waar je een externe antenne met zo'n adaptertje op aan kunt sluiten?
4. Op zo'n adapterkabeltje van WLan kaart naar standaard N-stekker moet een klein stekkertje, waar zijn die los verkrijgbaar?
5. Die N-stekker, mag dat een standaard UHF N stekker zijn, of moet dat een speciaal type zijn?
6. Is er een maximale lengte voor de kabel van de kaart naar de antenne? En moet dat een 50 of 75 ohmige kabel zijn?
7. Zijn er nog goedkopere oplossingen. Het gaat erom dat ik een minimaal 2Mbit verbinding krijg.
8. Zou je WiFi verbinding je Astra satelliet ontvangst kunnen storen? Of analoge ontvangst?
[ Voor 0% gewijzigd door -DarkShadow- op 02-08-2002 14:06 . Reden: Astra ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Zo voor meerdere en uitgebreidere antwoorden moet je dit topic eens goed doorlezen aangezien de meeste vragen in dit topic meerdere malen beantwoord en behandeld worden!-DarkShadow- schreef op 02 augustus 2002 @ 14:03:
1. Welk besturingssysteem (Win) ondersteund internet delen en draait op een P266?
Je kunt win2k pakken maar in principe kun je elk OS gebruiken aangezien je via software internet kunt delen... Pak een proxyserver of zoiets dergelijks...
2. Welke antenne kan ik het beste gebruiken voor een point-to-point verbinding van 900 meter met flink aantal bomen ertussen en 3 huizen ertussen?
sja... volgens mij moet 't kunnen, maar velen beweren van niet... het probleem is dat je 't nooit echt van te voren kunt weten... Die huizen zouden wel eens een probleem kunnen worden, probeer over de huizen heen te stralen...
3. Zijn er ook goedkope PCI WLAN kaartjes verkrijgbaar waar je een externe antenne met zo'n adaptertje op aan kunt sluiten?
Kijk eens naar die Linksys PCI kaartjes die hier in dit topic aangegeven worden...
4. Op zo'n adapterkabeltje van WLan kaart naar standaard N-stekker moet een klein stekkertje, waar zijn die los verkrijgbaar?
kijk eens op www.wirelessleiden.nl voor meer info daarover, die kabeltjes heten trouwens Pigtails...
5. Die N-stekker, mag dat een standaard UHF N stekker zijn, of moet dat een speciaal type zijn?
Dat zou ik niet echt weten, misschien iemand anders![]()
6. Is er een maximale lengte voor de kabel van de kaart naar de antenne? En moet dat een 50 of 75 ohmige kabel zijn?
Je kunt de kabel zo lang maken als je zelf wilt, je zult wel zien dat de ontvangst en signaal sterkte zwakker worden... Het is 't makkelijkste om Aircell kabel te gebruiken en de afstand van WLAN device en antenne zo kort mogelijk te houden om zo het signaal 't sterkste te houden.
7. Zijn er nog goedkopere oplossingen. Het gaat erom dat ik een minimaal 2Mbit verbinding krijg.
Nee, je kunt "HomeRF" gebruiken zoals ik eerder al een aanbieding van kreeg, maar deze techniek is al verouderd en heeft net geen 2 mbit...
Echt goedkopere technieken zijn er niet echt, dit is volgens mij en anderen de goedkoopste
8. Zou je WiFi verbinding je Astra satelliet ontvangst kunnen storen? Of analoge ontvangst?
De Astra niet, WiFi is
2,4 gHz radio en de Astra zit absoluut niet op 2,4 gHz... Bovendien zou je de Astra niet eens halen met je WiFi, daarvoor is het signaal van de Astra te sterk en te anders!
Analoge apparaten kunnen altijd misschien gestoord worden, maar niet zo direct!
Je kunt wel problemen krijgen met andere appartuur die op 2,4 gHz werken, maar daarvoor gebruikt WiFi frequenty hopping... Band bezet, volgende band!
Dus dat valt wel mee hoor!
2. wordt moeilijk....ben bang dat het niet gaat lukken. Is het niet mogelijk om iets hoger te gaan zitten? (en dan overal overheen stralen uiteraard)-DarkShadow- schreef op 02 augustus 2002 @ 14:03:
4. Je bedoeld waarschijnlijk een Pigtail, deze kabeltjes werken overgins alleen in lucent kaartjes !! Ikzelf ben geen voorstander om dit soort kaartjes/kabeltjes te gebruiken; ik zou voor een straalverbinding eigenlijk een wat vastere oplossing zoeken. Onthoud dat de pigtails bijvoorbeeld maar 10x te un/in pluggen zijn, en dan zijn ze versleten....
Je kunt beter een PCI kaart nemen, die een externe, removable antenne heeft, of een AccessPoint.
6. 50 ohm, Zorg ervoor dat er niet meer dan 2 meter kabel gebruikt wordt, omdat je anders haast niets overhoud van je 30mWatt output signaal...
Ik mag wel hopen voor die prijs die je voor die pigtails betaald wel wat meer "clicks" kan verwachtenCutebritney schreef op 02 augustus 2002 @ 20:29:
4. Je bedoeld waarschijnlijk een Pigtail, deze kabeltjes werken overgins alleen in lucent kaartjes !! Ikzelf ben geen voorstander om dit soort kaartjes/kabeltjes te gebruiken; ik zou voor een straalverbinding eigenlijk een wat vastere oplossing zoeken. Onthoud dat de pigtails bijvoorbeeld maar 10x te un/in pluggen zijn, en dan zijn ze versleten....
Je kunt beter een PCI kaart nemen, die een externe, removable antenne heeft, of een AccessPoint.
Enne wat betreft die kabel. Met aircom+ kabel kan je wel wat verder komen. Op ne2000 heb ik 4 meter aircell7 gebruikt zonder problemen
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
en daarmee kun je dan dus een clear-line of sight maken met je 2e locatie?-DarkShadow- schreef op 02 augustus 2002 @ 22:27:
Ik geloof dat wij nog ergens een mast in de tijn hebben staan van een metertje of 20
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Je moet dan uiteraard een Access Point gebruiken. De accessPoint bevestig je dan ook aan de mast, bij de antenne-DarkShadow- schreef op 03 augustus 2002 @ 11:22:
Ik denk het niet, want dit is een bosrijke omgeving en die bomen zijn nog wel hoger. En vanaf de computer naar het topje van de mast is een lange afstand. +/- 60m. Dat is denk ik te lang voor so'n kabel dan heb je te veel verlies om die 900 meter door de bomen te halen.
Dan kun je dus vanaf de mast met gewoon Ethernet cat5 kabel zeker 100Meter afleggen
(voor de voeding: PowerOverEthernet)
Maarja, als je dan nogsteeds door veel bomen enzo heen moet....gaat denk ik niet echt lukken....
Het grote probleem is niet dat het erdoorheen moet, maar de ruis die veroorzaakt wordt. Als het een beetje waait, wordt er echt een HELEBOEL ruis geproduceerd door alle bladeren enzo...
Dus je hebt kans dat het dan op een windstille dag wel werkt, met wat wind, niet
Maarja, eigenlijk is Wlan gewoon niet geschikt om ergens doorheen te stralen....
Ja Britney, ik weet het niet hoor...Cutebritney schreef op 03 augustus 2002 @ 13:32:
[...]
Je moet dan uiteraard een Access Point gebruiken. De accessPoint bevestig je dan ook aan de mast, bij de antenne
Dan kun je dus vanaf de mast met gewoon Ethernet cat5 kabel zeker 100Meter afleggen
(voor de voeding: PowerOverEthernet)
Maarja, als je dan nogsteeds door veel bomen enzo heen moet....gaat denk ik niet echt lukken....
Het grote probleem is niet dat het erdoorheen moet, maar de ruis die veroorzaakt wordt. Als het een beetje waait, wordt er echt een HELEBOEL ruis geproduceerd door alle bladeren enzo...
Dus je hebt kans dat het dan op een windstille dag wel werkt, met wat wind, niet
Maarja, eigenlijk is Wlan gewoon niet geschikt om ergens doorheen te stralen....
Ik bedoel die pics die ik hier al eens gepost heb... Bij ons gaat 't ook dwars door een half bos heen! En dan hebben we het maar over een 3mbit verbinding...
Het lullige is dat je 't eigenlijk zou moeten proberen om erachter te komen, elke situatie is verschillend...
Verwijderd
Als ik naar de site van hun ga vertellen hun mij het volgende......
up to 300 feet indoors
up to 1150 feet Outdoors
bron: Wap11
Ik snap daarom niet hoe mensen aan afstanden van 5 a 6 km al dan niet met een 24 dbi antenne als ze het op de officiele site maar over 1150 feet hebben

Zie hier voor een wap11 voor 169 euro
Zie hier voor 24 dbi antenne voor 120 euro
Nog ff 2 vragen
1. Moet ik gewoon een utp kabel van de wap11 naar mij switch verbinden en mij hele netwerk kan via mijn wap11 met een ander netwerk communiceren (hij ondersteunt briching maar kweet niet of dit wel briching is wat ik net noemde)
2. Wie heeft er nu al een wap11 netwerkje lopen? met welke antenne en welke afstanden haal je ???
Die 1150 feet is zonder antenneVerwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 02:34:
Ik lees dus dat mensen afstanden halen van 6 km met Linksys Wap 11
Als ik naar de site van hun ga vertellen hun mij het volgende......
up to 300 feet indoors
up to 1150 feet Outdoors
bron: Wap11
Ik snap daarom niet hoe mensen aan afstanden van 5 a 6 km al dan niet met een 24 dbi antenne als ze het op de officiele site maar over 1150 feet hebben????
Standaard wordt al het vermogen met een kleine omni-antenne helemaal overal om de AP verspreid. Met een goede antenne wordt het signaal gebundeld, en tot 1 straal gemaakt. Hierdoor kan je verder komen.
Je kunt het vergelijken met licht: een gloeilamp van 1 Watt komt mischien...20 meter ver in het donker. Een laser daarintegen, komt met 1 watt wel 2KM
Dit komt omdat al het licht in 1 direction wordt "geperst", en op die manier kan hij dus verder komen
1. je kunt in princiepe dit schema aanhouden ja:Zie hier voor een wap11 voor 169 euro
Zie hier voor 24 dbi antenne voor 120 euro
Nog ff 2 vragen
1. Moet ik gewoon een utp kabel van de wap11 naar mij switch verbinden en mij hele netwerk kan via mijn wap11 met een ander netwerk communiceren (hij ondersteunt briching maar kweet niet of dit wel briching is wat ik net noemde)
2. Wie heeft er nu al een wap11 netwerkje lopen? met welke antenne en welke afstanden haal je ???
Switch --> AccessPoint --> antenne --> wireless <-- antenne <-- Accesspoint <-- switch
Maar als je je draadloze netwerk net opbouwd, zou ik je aanraden om eerst even een PC of laptop achter de access point te hangen
Houd er rekening mee dat als je een 6KM link wilt gaan maken, je dus totaal een clear line-of-sight moet hebben. Je moet dus de andere Accesspoint kunnen "zien".
(Dat zien hoeft niet fysiek te zijn, het is mogeijk dat je hem door de grote afstand nietmeer ziet
Succes !
|_____vakje______|
Elke antenne heeft een ander zendbereik. Stel je neemt de beroemde helical:

Je ziet dat hij eigenlijk alleen naar voren straald, en niet zozeer opzij etc...
Als je dus verbinding wilt maken zou je binnen het veld van de antenne moeten zijn....
maarja, er zal altijd wel wat "lekkend" signaal zijn, dus als je geluk hebt, kun je de AP wel ook gebruiken voor je homenetwork....maarja, of z'n bereik dan nog zo groot is....
Of je 2 antenne's samen kunt gebruiken, tja...het zal mischien wel werken, maar een straalverbinding kun je dan denk ik wel vergeten...Er zal nooit voldoende signaal overblijven...
(Tenzij je natuurlijk een dikke 24dbi antenne gebruikt voor 200 meter ofzo...)
• Stel dat kan niet, is dan een losse pc als router opzetten met 2 WLAN-kaartjes een optie? Is dat dan werkend te krijgen met wat routersoftware onder Linux bijv?
• Is er ergens een site met werkende combinaties van pcmcia / pci kaartjes en aps? (de t.net review geeft aan dat het soms niet werkt)
|_____vakje______|
1. ik meende dat als je op 1 van de 2 aansluiting van de WAP11 een antenne aansluit, dat de andere wordt gedisabled... Maar zeker weten doe ik het niet, aangezien ik zelf geen wap11 hebCyberSnooP schreef op 08 augustus 2002 @ 15:26:
• De Linksys WAP11 heeft 2 antennes waarvan de datasheet vermeld dat ze detachable zijn. Is het niet zo dat ik dan 1 antenne kan vervangen door m'n schotel en de ander kan gebruiken voor het WLAN in huis?
• Stel dat kan niet, is dan een losse pc als router opzetten met 2 WLAN-kaartjes een optie? Is dat dan werkend te krijgen met wat routersoftware onder Linux bijv?
• Is er ergens een site met werkende combinaties van pcmcia / pci kaartjes en aps? (de t.net review geeft aan dat het soms niet werkt)
2. Dit is vastwel mogelijk, of het makkelijk te doen is, is een ander verhaal.....
maar bedenk dat als je met gewone wlan kaartjes aan de gang gaat, je ze niet als accesspoint kunt gebruiken. Wel kun je een "ad-hoc" verbinding opzetten tussen het kaartje en een andere (in een laptop ofzo), maarja, het blijft dan beperkt tot 1 client per kaartje in de router....
3. Zou ik niet weten....wat ik wel weet is dat als je een USB kaart koopt ipv pcmcia+pci converter, dat het je de prijs van de pci-converter kan schelen (+/- 40-50 euro...)
Een andere mogelijkheid is mischien om een PCI kaart te kopen, zonder pcmcia dus. die zijn over het algemeen ook goedkoper dan een converter + pcmcia
O ja ik heb een antenne van een bakkie die ik vroeger gebruikte. VOlges mij is dat een atron antenne of zo??? Een witte volges mij van glas. Kan ik deze nog gebruiken met een beetje sterk signaal hiervoor?
Nofi, maar dat had je wel moeten doen eigenlijk...want alle antwoorden van je vragen zijn al meerdere malen gepost.pierre-oord schreef op 09 augustus 2002 @ 19:14:
ik heb niet alle posts gelezen (sorry maar 23 blaadjes met soms aardig wat onzin).
Dat klopt, je kunt 2 client kaartjes met elkaar in verbinding brengen, in AD-HOC mode.Ik dacht dat je ook met 2 adapters een verbinding op kunt zetten? zeg maar een soort van cross-air. Of heb ik dat fout?
Dit gaat niet lukken. Ten eerste: een versterker ? Waarom een versterker?Ik heb een servertje op zolder en een vriend ook, dus met een kabeltje naar het dak.... Ik weet niet maar ik wil zo´n 3 KM overbruggen! Ik neem aan dat ik mijn signaal dan moet versterken. Ik wil dus niet een duur accespoint aan een antenne hangen. Kun ik dus als ik een versterker naast server zet een draad van 7 meter eraan zetten? (omhoog naar dak zo´n 2,5 meter en dan nog op een hoge antenne.
Een versterker begint bij rond de 350 - 400 euro, kun je beter goede accesspointj kopen
7 meter is erg veel, eigenlijk TE veel....
Dat gaat je ook heel wat geld kosten aan kabels, aangezien je goede qualiteitskabels nodig hebt, end ie zijn erg duur.
Natuurlijk niet. Een bakkie gebruikt toch een totaal andere frequentie als een Wlan...O ja ik heb een antenne van een bakkie die ik vroeger gebruikte. VOlges mij is dat een atron antenne of zo??? Een witte volges mij van glas. Kan ik deze nog gebruiken met een beetje sterk signaal hiervoor?

Echt lachen!!
Als er iemand .NS1 filetjes willen ruilen van Europese wardrive/warwalk/warcouch etc sessies, laat het ff weten ;]
whauw..dat zijn mooie resulaten !carnager schreef op 09 augustus 2002 @ 21:37:
Vandaag eens even in het wilde weg op en neer en heen en weer door Amsterdam gecrosst te 'wardriven'.. In zo'n 3½ uur hebben we dik 260 accesspoints gevonden gebruikmakend van netstumbler, orinoco (avaya) wireless card met 5dBi omni antenne en Garmin E-trex GPS voor plaatsbepaling. Echt een leuke ervaring!! En, bij de amsterdam internet exchange kon je met hoge snelheid internetten bij Sara (zie ook op http://wlan.sdvanime.com ) en zelfs de upstream ging flink goed..
Echt lachen!!
Als er iemand .NS1 filetjes willen ruilen van Europese wardrive/warwalk/warcouch etc sessies, laat het ff weten ;]
Zijn die accesspoint allemaal onbeveiligd ? of zit op 99% een wep ofzo ?
We trokken denk ik wel bekijks met het antennetje op dak via kabel zo bij raam naar binnen en dan de laptop erbij enzo.. Maar echt enorm leuk, bij de grachten bijvoorbeeld (prins- keizersgracht enzo) had je veel stukken met praktisch elke 5 meter een nieuwe AP... Soms zelfs nog meer... 't Is daar dus ECHT belachelijk veel ;] Maar enorm leuk om dat allemaal eens te zien..
Ik wacht nog op mijn bestelde MapPoint om de resultaten leuk op kaart te zetten, maar als dat er is komen ze erbij op http://wlan.sdvanime.com/maps.php ...
BedanktCutebritney schreef op 09 augustus 2002 @ 20:17:
[...]
Nofi, maar dat had je wel moeten doen eigenlijk...want alle antwoorden van je vragen zijn al meerdere malen gepost.
[...]
Dat klopt, je kunt 2 client kaartjes met elkaar in verbinding brengen, in AD-HOC mode.
[...]
Dit gaat niet lukken. Ten eerste: een versterker ? Waarom een versterker?
Een versterker begint bij rond de 350 - 400 euro, kun je beter goede accesspointj kopen
7 meter is erg veel, eigenlijk TE veel....
Dat gaat je ook heel wat geld kosten aan kabels, aangezien je goede qualiteitskabels nodig hebt, end ie zijn erg duur.
[...]
Natuurlijk niet. Een bakkie gebruikt toch een totaal andere frequentie als een Wlan...
UPDATE:
Okay, alle kaartjes die er staan zijn nu goed.. Yaay!!
[ Voor 0% gewijzigd door carnager op 17-08-2002 01:02 . Reden: Toevoeging op voorgaande... ]
Whauw...dat zijn er bestwel veelcarnager schreef op 16 augustus 2002 @ 23:25:
Paar kaartjes bijgezet op WLAN site.. Amsterdam area en center.. Helaas ging het conversieproces nog niet geheel vlekkeloos, zie ook hier...
UPDATE:
Okay, alle kaartjes die er staan zijn nu goed.. Yaay!!
relaxt zeg
klopt, maar je stoord het wel, aangezien je gaat "mepraten"carnager schreef op 17 augustus 2002 @ 12:23:
Zekers.. En ik ga lekker door met het in kaart brengen van punten... En wat nog het mooiste is, het is legaal ook nog.. Want je bent op publiek gebied en luistert alleen maar naar wat er toch al door de lucht gaat, zonder dit te storen... Hetzelfde idee als dat je in de bus het roddelgesprek van de vrouwen voor je tot op het woord kunt volgen... zegmaar... ;]
Nouja, je gebruikt andermans bandbreedte, het zou kunnen dat dat wel ergens onder een kopje "stelen" valt, maarja....
> wat als die mensen hun ap's
> beveiligd hebben, en jij wil toch effe graag je mail checken, wat moet je
> dan doen? En wat heb je aan het MAC adres? En wat betekend nou precies
> WEB?
Tjaa.. Als mensen hun AP's beveiligd hebben met WEP (niet WEB) dan gaat het een stuk lastiger om erop te komen.. Tot nu toe is de beste troef die je dan hebt om een linux versie op je laptop te hebben en dan *consored ivm mogelijke GoT regels* te installeren. Dat programma kan de WEP encryptie kraken. Helaas is dit een enorm tijdrovend proces, voor thuisgebruikers zal dit snel richting ten minste 2 dagen lopen, tenzij je geluk hebt..
Het MAC adres is gewoon handig ter identificatie van een accesspoint. Er zijn, normaal gezien, geen 2 dezelfden, waar ook ter wereld..
WEP staat overigens voor Wireless Encryption Protocol.
Overigens, bij bedrijven die erg veel data over de wireless link verstouwen zou het kraken in wezen sneller gaan...
Natuurlijk, als je begint met het kraken van de WEP encryptie, ben je niet meer legaal bezig.. Waar het bij open accesspoints min of meer een uitnodiging is van "maak maar gebruik van m'n verbinding, het maakt me niet zo veel uit.." is het bij het kraken van WEP eerder vergelijkbaar met het kraken van een slot op iemands deur om toegang tot hun huis te krijgen...
Daarom is WEP kraken ook strict voor educatieve doeleinden... ;]
> en wat heeft de Noise met het signaal te maken. Als er nou is een soort
> How-to kwam van wardriven, want iedereen die er aan begint, stapt een
> beetje in het duister.
Noise staat voor ruis. Ruis krijg je door storing van andere apparatuur, WiFi apparatuur op frequenties die te dicht tegen de frequentie aan liggen waarop je bezig bent, enzovoorts.. Hoe meer noise er is, hoe sterker het signaal moet zijn om de noise te overstemmen (vergelijkbaar met praten in de tram ofzo..)
Als je die twee getallen neemt (sterkte en ruis) kun je de SNR (signal to noise ratio) berekenen..
Het relayen lijkt me echter een stuk lastiger.. Ik denk niet dat het apparaat hier, in ieder geval standaard, voor geschikt is... Hij zou dan als repeater moeten worden ingesteld en wat ik me herinner uit de specs van de WAP11 zit die functie er niet in, alleen maar AP, Client-to-AP en Bridge...
Afstanden van 700 meter door een gebouw is ons ook gelukt btw. Zie
of link naar wireless leidscherijn
Netjes..... Je gebruikt van die Quad-antenne's ofzo?BigM321 schreef op 18 augustus 2002 @ 15:19:
Klopt, je zou een WAP11 icm WET11 kunnen gebruiken, dan heb je een Access Point en Client tegelijk (dus repeater)
[afbeelding]
of link naar wireless leidscherijn
Heeft iemand ergens linkjes van bouwschema's van zoiets?
dat kan, maar je loopt aan tegen het probleem dat hij alleen kan bridgen en in AP mode kan draaien.ThaHandy schreef op 18 augustus 2002 @ 14:43:
kan je ook met die WAP11 2 antennes aansluiten, ene naar bijv noorden en de andere naar zuiden laten richten zodat je soort kan "relayen"
Het is wel mogelijk op de volgende manier:
2 antenne's aan de WAP11, en hem instellen als AP.
Dan ipv. op het begin en eind van je straalverbinding ook 2 bridges neer te zetten, gebruik je 2 USB adapters ofzo, in client mode
Nadeel is wel dat je dan aan elke kant een oud pctje moet neerzetten waar je de USB adapter op aansluit.
OF je gebruikt ipv een usb adapter idd de Linksys WET11, welke dus eigenlijk een client is, maar het signaal door-routerd naar een gewone rj45 poort
Haal hem dus maar snel!
http://www.netstumbler.com/article.php?sid=393
thnxcarnager schreef op 19 augustus 2002 @ 13:13:
De nieuwe versie van NetStumbler, versie 0.3.30, is gereleased! Dit betekent: meer functies, meer ondersteunde apparatuur en meer details!
Haal hem dus maar snel!
Strax ff installen
Nee je kan niet 2 antennes gebruiken naar 2 richtingen, de WAP switched tussen antennes, als je aan de ene een goed signaal hebt, zal de andere niet gebruikt worden. Als je 2 richtingen opwilt moet je of 2 WAP's gebruiken of 1 WAP met een rondstraler als antenneCutebritney schreef op 19 augustus 2002 @ 12:13:
[...]
dat kan, maar je loopt aan tegen het probleem dat hij alleen kan bridgen en in AP mode kan draaien.
Het is wel mogelijk op de volgende manier:
2 antenne's aan de WAP11, en hem instellen als AP.
Dan ipv. op het begin en eind van je straalverbinding ook 2 bridges neer te zetten, gebruik je 2 USB adapters ofzo, in client mode
Nadeel is wel dat je dan aan elke kant een oud pctje moet neerzetten waar je de USB adapter op aansluit.
OF je gebruikt ipv een usb adapter idd de Linksys WET11, welke dus eigenlijk een client is, maar het signaal door-routerd naar een gewone rj45 poort
Kewl proggie (lijkt me) maar mijn kaart ondersteunt ie dus nietcarnager schreef op 19 augustus 2002 @ 13:13:
De nieuwe versie van NetStumbler, versie 0.3.30, is gereleased! Dit betekent: meer functies, meer ondersteunde apparatuur en meer details!
Haal hem dus maar snel!
Ik heb dus een Etech/dynalink/SMC chipset ding.....The following cards are NOT SUPPORTED in this release:
3com
Cisco
Compaq WL100
Dell TrueMobile 1100 Series
D-Link
IBM built-in cards
Intel
Intermec
Linksys
Netgear
Symbol
SMC
Sony built-in cards
US Robotics
Any 802.11a cards
ALs je er 5 goeiekope hubjes tussenzet en een powerkabel mee laat lopen, dan kan je volgens mij klaar zijn voor:
600 meter kabel = +-140 euro
5x hubje à 30 euro = 150 euro
powerkabel + aansluitingen + kastjes = 100 euro
Ik zeg ben je klaar voor ongeveer 400 euroos.
Misschien moet je de travo's een beetje modden ivm spanningsverlies, maar dat mag geen probleem opleveren.
Als je WinXP gebruikt werkt het misschien toch, in NDIS5.1 modus o.i.d. je ontvangt dan alleen gegevens over het noise level en zal dus min of meer foute SNR verhoudingen aflezen.. Maarach, het kon minder.. ;]DJSmiley schreef op 21 augustus 2002 @ 17:50:
[...]
Kewl proggie (lijkt me) maar mijn kaart ondersteunt ie dus niet
[...]
Ik heb dus een Etech/dynalink/SMC chipset ding.....
alle 2 de antenne's gewoon op 1 connector aansluitenBigM321 schreef op 21 augustus 2002 @ 17:44:
[...]
Nee je kan niet 2 antennes gebruiken naar 2 richtingen, de WAP switched tussen antennes, als je aan de ene een goed signaal hebt, zal de andere niet gebruikt worden. Als je 2 richtingen opwilt moet je of 2 WAP's gebruiken of 1 WAP met een rondstraler als antenne
effin better laat dan nooit..CyberSnooP schreef op 08 augustus 2002 @ 15:26:
• De Linksys WAP11 heeft 2 antennes waarvan de datasheet vermeld dat ze detachable zijn. Is het niet zo dat ik dan 1 antenne kan vervangen door m'n schotel en de ander kan gebruiken voor het WLAN in huis?
de wap11 z'n antennes zijn afzonderlijk aan en uit te zetten of als zend en ontvangst in te stellen.
voor de oude wap11 heb je de usb util nodig in de snmp versie schitterd deze funcie met afwezig zijn.
de 2.2 variant onder de advanced tab bij wireless .
Alleen jammer dat die wet11 nog niet in NL verkrijbaar is.BigM321 schreef op 18 augustus 2002 @ 15:19:
Klopt, je zou een WAP11 icm WET11 kunnen gebruiken, dan heb je een Access Point en Client tegelijk (dus repeater)
Ik heb hem in iedergeval nog niet gevonden in een shop waar i ook leverbaar is !!
wil er hier namelijk een aantal hebben een wap11 in client mode is zo zonde .. !!!
zal binnekort eens foto's maken van de opstelling hier.
en m'n wap11 mod .. (coax direkt de wap11 in)
en een link over +- 750M
als je niks te doen hebt doe het dan niet hier
Kan me xbox wireless online
Verwijderd
De enigste oplossing die ik zie is duz een straal verbindingkje aan te leggen..... Moet overigens niet te veel kosten....!
BigM321 schreef op 26 september 2002 @ 11:22:
www.linksys.nl de wet11 is nu ook in Nederland verkrijgbaar. wel duur vindt ik, (bijna net zo duur als een WAP11) dus als je een connectie met een wap11 wilt maken kun je net zogoed nog een wap11 erbij kopen
Dit is niet totaal correct.
Als je met 2 Wap11 AP's een verbinding wilt opzetten, zul je in Bridge mode moeten gaan werken.
Als je 1 AP neerzet, en daar dan een WET11 op connect, kun je meerdere WET11-en op hetzelfde AP hangen
De WET11 is eigenlijk gewoon een USB client kaartje, maar dan met een UTP ipv een usb aansluiting
Hmm WAP11 kan toch ook in clientmode?Cutebritney schreef op 02 oktober 2002 @ 20:15:
[...]
Dit is niet totaal correct.
Als je met 2 Wap11 AP's een verbinding wilt opzetten, zul je in Bridge mode moeten gaan werken.
Als je 1 AP neerzet, en daar dan een WET11 op connect, kun je meerdere WET11-en op hetzelfde AP hangen
De WET11 is eigenlijk gewoon een USB client kaartje, maar dan met een UTP ipv een usb aansluiting
Volgens dit plaatje:
http://www.linksys.com/pr...DIAG.jpg&prid=429&grid=22
staat daar linksonder een AP in clientmode, aangesloten op een AP in APmode met daarbij nog meer wireless zooi, dit in tegenstelling tot de bridgemode zoals rechts in het plaatje.
If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!
Verwijderd