(Met een GPS setje kom je trouwens tegenwoordig ook al een aardig eind, dus ik verwacht dat we in de toekomst nog wel mooiere graan 'cirkels' zullen zien, die niet meer persé uit losse cirkels zullen zijn opgebouwd.)
Volgens mij is GPS niet op de cm/dm nauwkeurig, wat je eigenlijk wel bijna nodig hebt voor het maken van een precies patroon. Ik vraag me af of GPS nu al wordt gebruikt door graancirkelmakers/hoaxers. Overigens zijn veel graanpatronen al veel complexer dan enkele losse cirkels. Zie
www.cropcircleconnector.com van dit jaar. In Nederland zijn ze vaak minder complex.
De graancirkel hierboven is natuurlijk prachtig, maar het patroon kun je met de juiste (numerieke/wiskundige) software in drie minuten contrueren op de computer. Vervolgens is het een kwestie van het definiëren van steunlijnen, loodlijnen, radii van de cirkels, enzovoorts.
Voor praktisch alle gemaakte cirkels geld dat ze in principe wel door mensen gemaakt kunnen zijn, ook de ingewikkelde patronen en het grootste patroon tot nu toe (409 cirkels). De vraag is alleen
of ze ook door mensen gemaakt kunnen zijn. Ik vind de complexiteit geen argument als bewijs voor een 'echte' cirkel.
Het is alleen zo dat er meer vreemde dingen aan de hand zijn (zie boven ( o.a. in mijn posts)). En zulke abnormaliteiten zijn vaak
niet te verklaren.
Wel wordt er van sommige zeer complexe cirkels beweerd dat ze overdag binnen een uur gemaakt zijn. Ook dit
kan natuurlijk mensenwerk zijn, maar ik zet er wel mijn vraagtekens bij.
Da's een begin, maar 'tis nie veel he?
Klopt, er zijn maar weinig wetenschappers die zich aan graancirkels durven wagen (
als ze al geloven dat er mogelijk meer aan de hand is dan graanplettende dronken studenten)
Haselhoff's conclusie is trouwens wel interessant, dat een EM bron verantwoordelijk zou zijn, want dit past natuurlijk in het bekende "UFO" plaatje.
Ja en Nee, aan de ene kant kun je hier wel een boel waarnemingen mee 'verklaren' (echt verklaren is het niet natuurlijk).
Aan de andere kant past zijn conclusie niet binnen het 'Alien maakt graancirkel met spaceship' plaatje.