Op vrijdag 15 februari 2002 16:51 schreef McFlipp het volgende:
[..]
Maaruh houd ie dan wel rekening mee dat dat ac# overeenkomt met het AC# dat in het flightplan staat??
Of is dat juist het hele eieren eten??

Die AC# zijn de probleemgevallen als je met textbestanden werkt en je flightplan bestanden met meer mensen wilt delen. Je verplicht dan mensen om ofwel jouw vliegtuigen te gebruiken, ofwel de text files te gaan editen. Beide opties hebben wat nadelen.
AIEditor kan flightplans inlezen. Bij het lezen ziet hij bij elk flightplan een AC# staan, en als hij een plane met dat nummer kan vinden in het systeem dan koppelt hij dat ding aan die vlucht. Dat HOEFT dus niet het juiste aircraft te zijn, maar daar zit dus de grap...
Het koppelen van de flightplans aan de juiste aircrafts is iets wat je zo gemakkelijk mogelijk moet kunnen doen; dat kan in het flight plan search scherm. Heb je net alle KLM vluchten geimporteerd, dan tik je bij title KLM, en dan enter en hop daar zijn je plans. Selecteer (control indrukken om er meer tegelijk te doen) een aantal vluchten en klik dan Choose Aircraft om het vliegtuig te kiezen wat DIE vluchten moet doen.
En nou kom ik: ik heb toevallig niet de plane die die vlucht moet uitvoeren, maar ik heb wel een vergelijkbaar toestel (net iets andere repaint bv, of gewoon een echt vergelijkbaar toestel qua omvang). Die kan ik dan opgeven als vervanger voor het toestel dat 'voorgeschreven' wordt door de flightplan. Alle vrijheid dus: ik kan de dagelijkse EHAM-EHBK vluchten door een cessna laten uitvoeren
Nu ben ik klaar, en wil ik een traffic.bgl maken. Hoe doen we dat? Simpel, menu File-Export, Export All to FS2002. Gaat het systeem controleren of alles wat ik in de flightplans heb staan, haalbaar is. Of alle door mij opgegeven vliegtuigen aanwezig zijn. Of de flightplans wel kloppen. En zo nog een setje controles. Gaat alles goed, dan heb ik ineens een nieuwe traffic.bgl
Zie jij ergens in mijn beschrijving van de werking van AIEditor dat je een ac# moet invoeren? Nee dus. Voor elk gebruikt aircraft wordt, indien nodig, een eigen ac# aangemaakt, die misschien wel hemelsbreed verschilt van die van de buurman. No problemo, want we hebben dezelfde informatie (wanneer vliegt een toestel van waar naar waar), de software zorgt voor de correcte koppeling tussen MIJN toestel en het GEDEELDE flightplan.
Ik hoop dat ik het zo wat duidelijker heb kunnen maken. Ik hoop ook dat jullie nu inzien waarom ik zo aan die multi-user optie hecht: die maakt het systeem namelijk compleet. Dan kunnen we met z'n allen aan 1 groot systeem werken, dat bij iedereen kan werken, ongeacht de vliegtuigen die jij op je systeem hebt staan.