Op dinsdag 29 januari 2002 13:21 schreef jeroene het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je contante betaling kan verbieden.
User X zegt dat hij het niet heeft aangevraagd. En dan? Hoe kan je dat controleren? Misschien is op dat moment wel het account gehacked en probeert de hacker zo de gegevens te achterhalen.
Tsja, dit is wel _heel_ hypothetisch

[..]
Jij kent mijn buurvrouw niet

Er zijn ook genoeg wijken in dit land te verzinnen waar mensen die alles wat de politie vraagt standaard ontkennen

Dat geloof ik graag, maar ja, we kunnen ook weer niet met alles rekening houden. Wat door jullie nu voor wordt gesteld is in ieder geval NIET veiliger. Ik vind het sowieso jammer dat veiligheid nog steeds als HET punt van ons beleid wordt aangevoerd, terwijl het op mijn lijstje redenen niet zomaar op punt 5 (laatste punt) is gezet.
Ik zal het na twee weken misschien ook nog wel weten. Maar als je het na 6 maanden komt vragen dan weet ik het heus niet meer hoor.
Dan komt die user in kwestie er wel rijkelijk laat mee aan. Als je na 6 maanden die melding pas krijgt dat er notes zijn aangevraagd op jouw account...

Maar dan nog. Ik heb gewoon mijn eigen naam en adres opgegeven. De politie komt langs. Wat dan? Hoe kan die agent bewijzen dat ik niet [nick] ben?
[..]
Dat is niet handig. Iemand zegt dat de notes zijn aangevraagd, maar niet door hem. En vervolgens stuur je ze nog een keer naar degene die ze 'illegaal' heeft aangevraagd?!?
Dat begrijp je verkeerd: ik bedoelde: als iemand zijn notes niet ontvangen heeft, maar wel aan heeft gevraagd.
Trouwens: dit is zoeken naar een situatie waarin onze oplossing niet werkt. Dus in dat ene geval dat een user notes aanvraagt, betaald heeft en vervolgens niks ontvangt, maar toevallig is tegelijkertijd ook door een ander notes van _hetzelfde_ account aangevraagd en die krijgt ze wel. Dat zijn dan 2 aanvragen en 2 betalingen. Dan is het ene adres blijkbaar illegaal en het andere niet. Dan vragen we de user vriendelijk het geld per acceptgiro over te boeken zodat we zijn naam hebben en vervolgens sturen we de notes op. Dit soort situaties zijn ook op internet niet te voorkomen.
[..]
Hoe kan jij dat controleren? Misschien ben ik wel gisteren over gestapt of bel ik met 8 verschillende ISP's in. Dat is toch geen bewijs dat ik iemand niet ben?
Tsja, daar heb je gelijk in, maar ook dit is me _iets_ te hypothetisch. Hoe vaak denk jij dat het voor komt dat iemand op de dag dat hij notes aan vraagt, overstapt op een ander ISP? Bovendien zijn die 8 ISP's ook wel bekend bij ons, daar post hij nml ook mee. Of hij moet opzettelijk met een ander ISP aanvragen en met de overige 7 op GoT posten (en dat dus 100% gescheiden houden).
Er wordt trouwens regelmatig geklaagd dat niet iedereen IP-gebanned kan worden omdat er via proxy's wordt gepost. Dat probleem heb je hier toch ook?
Ja, maar dan moet de illegale aanvrager dus wel de proxy van die user weten

Bovendien zitten die inbellers nog altijd wel in een bepaalde IP range van die ISP. Het is geen 100% bewijs, maar het zou wel heel toevallig zijn als die user die illegaal aanvraagt in dezelfde range zit of achter dezelfde proxy.

[..]
Er bestaat ook zoiets als geheime nummers. En het lijkt me sterk dat *jij* kan zien met welk telefoonnummer er naar een willekeurige ISP is gebeld.
[..]
Ehm, dit kan ik niet volgen. Een abonneehouder van een email adres?!?
Ja, degene die dat email adres aan heeft gevraagd, degene die het abonnement betaalt. Mijn vader heeft een chello abo, ik gebruik zijn email adres. Bij overtreding kom je dus bij mijn vader uit, niet bij mij.
[..]
Als je altijd eerder thuis bent dan je vader hoeft dat anders geen probleem te zijn. Goed idee, trouwens

Als ze dan langskomen zal die vader tegen die agent zeggen dat hij nooit wat heeft gekregen.
[..]
Tja, de nadelen van discussieren op deze manier

Storten op rekening kan ook.
Maar al met al heb je nog niets waardoor het duidelijk is dat de persoon die op dat adres woont niet de eigenaar is van die nick. Dat het ip-adres ineens veranderd is is misschien toevallig en raar, maar hoeft niets te betekenen. Als beide personen een dial-in account bij dezelfde provider hebben kunnen jullie het niet eens zien.
Als als als, je hebt een punt hoor, dat geef ik toe, maar we hebben nooit beweerd dat we het 100% veilig wilden maken. Deze geintjes kunnen online ook en dan heb je _nog_ minder aanknopingspunten. Nu heb je gewoon puur "extra" een mogelijk rekeningnummer, een mogelijk woonadres en een mogelijke naam. Dat die allemaal vals kunnen zijn, tsja. Maar je kunt gewoon meer dan via internet, of iig evenveel.
En al die moeite voor een persoon die misschien niet eens notes heeft
En als er 5 aanvragen voor HlpDsK (bijvoorbeeld) binnen komen, tsja, dan weten wij ook genoeg, want wat we even vergeten is dat er maar een paar personen zijn waarvan illegaal notes opgevraagd zouden kunnen worden, voor de meeste users is dat teveel moeite en niet interessant.