Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Dat hoeft toch ook niet? Als user X aangeeft dat hij niet zijn notes heeft aangevraagd, maar wel notes ziet die zijn aangevraagd, dan klopt er iets niet. Bovendien zien we bij je betaling je naam bij het afschrift, of iig een rekeningnummer. Desnoods verbieden we contante betaling gewoon, of hoe je dat ook wil ontlopen.Op dinsdag 29 januari 2002 11:58 schreef jeroene het volgende:
[..]
In dat geval moet je wel je eigen naam gebruiken natuurlijk. Maar gezien de hoeveelheid profiles waar die niet zijn ingevuld is dat nu niet echt iets waar je op kan controleren.
Nee, maar dan is het verkeerd bezorgd, dus het adres klopt wel. Als jij post op jouw adres krijgt, maar jouw naam staat er niet op. Je ziet dat het van de buren is, dan weet jij dat een week of 2 later nog wel hoor[..]
Dan moet je het wel redelijk snel achterhalen hoor. Ik krijg regelmatig verkeerde post binnen (postbode is niet zo handig, helaas). Dat ga ik heus niet allemaal onthouden.
Dan sturen we ze nogmaals naar het zelfde adres. Bij het laten zien dat je notes aangevraag zijn, denk ik dan aan iets wat boven je icon komt te staan "notes aangevraagd op 29-01-2002" (ofzo).Bovendien heb je nog steeds niet verteld hoe je weet dat er misbruik van gemaakt is. Als iemand een mailtje stuurt met "he, mijn gegevens zijn opgevraagd en niet bij mij terecht gekomen", hoe kan je dan controleren dat a) de echter persoon dat mailtje heeft gestuurd en b) of het wel zo is.
IP's vergelijken en kijken of die bij jouw ISP passen? Kijken of het nummer waarmee jij inbelde toen klopt met jouw telefoonnummer op dat adres? Ik noem maar wat, er is een hoop mogelijkStel je gaat er van uit dat het gebeurd is. Je schakelt de politie in en die komt bij mijn echte adres aan (ik heb nu even niet de moeite genomen om ze er eerst voor te laten zorgen dat ze mijn echte adres krijgen). Dan staan ze voor de deur en zeggen iets als "Zeg, wij hebben gehoord van tweakers dat u illegaal de gegevens hebt opgevraagd van <nick>". En dan zeg ik toch "Oh, wat vreemd, want ik ben <nick>". Hoe kan de politie dan bewijzen dat ik die persoon *niet* ben?
Nee, je komt achter de abonneehouder. Da's heel wat anders. Ik neem aan dat jij niet je vader op gaat lichten, mocht je bij je ouders wonen. Ik bedoel: je laat het niet opsturen onder de naam van je vader. Bovendien hebben we je bankrekeningnummer + naam/achternaam door je storting, dus we hebben wel degelijk houvast[..]
Het is in de praktijk waarschijnlijk wel makkelijker te traceren (je kan niet even bij een emailadres langsrijden). De vraag is natuurlijk of dat heel belangrijk is voor de veiligheid. Ik vind van niet. Je kan bij een emailadres immers ook achter de persoon komen.
Dat kan kloppen, maar da's geen tekortkoming van ons. Die moeite nemen ze ook niet bij jouw ISP als wij je aangeven vanwege misbruik. Zelden wordt dan actie ondernomenHet is allemaal leuk en aardig, maar ik heb niet echt de illusie dat in de praktijk de politie ueberhaupt de moeite neemt om te gaan controleren of iemand 'illegaal' een lijstje met ipadressen heeft gekregen.
Dat klopt, de gemiddelde Nederlander hoeft dat gelukkig ook niet te doen[..]
Goed spamfilter, hoop ik?
Voor een gemiddelde Nederlander zal het lastig zijn om meer van je emailadres te weten te komen. Maar diezelfde gemiddelde Nederlanders heeft ook problemen om bij mijn werkgever achter mijn echte adres te komen.
Dat is jouw mening, ik ben van mening dat ik genoeg onderbouwd heb. Dat jij vind dat het onwerkelijke ideeen zijn moet je dan gewoon zeggen zoals nu. En niet op mij gaan trappen.Op dinsdag 29 januari 2002 11:28 schreef Grrrrrene het volgende:
Pjotrik: jij trapt niks onderuit, jij marcheert als een olifant door de porseleinkast en komt met onwerkelijke ideeën zoals het deleten van alle notes. Dan is GoT echt niet meer te handhaven
En tsja, zoals ik quote is hier in LA redelijk de standaard methode: ik zie een opmerking waar ik op wil reageren en dat doe je (lekker overzichtelijk) direct daaronder.
Sterker nog: da's nettiquette
Als je quote doe het dan goed. Met een opsomming kan je niet regel voor regel je mening eronder zetten, het is een opsomming!
Als dat nettiquette is...

Verder geef ik mijn excuus, ik had hetzelfde van jouw verwacht..
Helaas het zit er niet in hè? Als ik een olifant ben, ben jij als een stier. Ik hoef maar iets te posten en het werkt als een rode lap. Tevens is het door deze hele draad te lezen mij volkomen duidelijk dat hier een slotje op kan, volkomen nutteloos. Jullie hebben een mening met de onderbouwing die ik eerder gepost heb. Ik kan en heb ze onderuit gehaald, zodat ik een andere mening bedeelt ben.
Maar dat is dan niet goed genoeg in julie ogen, dan ben ik weer een olifant in een kast.. Ja hoor, prima.
Het komt er op neer dat jullie een idee hebben, liever geen input van de gebruiker zien, en jullie plan toch doordrijven.
Discussies zijn ook niet mogelijk en verzanden in ja/nee spelletjes, tevens moet het volgens jouw regeltjes plaatsvinden anders telt het niet..
Het verplaatsen in iemands denkbeeld is geen schande hoor.
Jullie zijn de gebruiker uit het oog verloren, en zitten vast in die toren waar jullie je in hebben gemanouvreerd.
Tweakers.net B.V.? Mag ik dan jullie doelstelling weten?
Dat slaat helemaal nergens op? Ik ben hier onder bekend onder de username Pjotrik, en wens anoniem te blijven. Dan wil ik ook geen verdere gegevens verstrekken waaruit kan blijken wie Pjotrik werkelijk is. Er zijn andere manieren genoemd die ik eerst uitgewerkt zou willen zien. Het niet willen geven van adresgegevens wil echt niet zeggen dat ik mijn usernotes niet graag wil zien. Dat is appels met peren vergelijken. (Ik denk dat de notes nu omgerekend per regel de laatste 2 dagen steeds goedkoper worden voor mij..Op dinsdag 29 januari 2002 11:26 schreef dusty het volgende:
[..]
Ik zal het leuker zeggen, aangezien ik alelen een lite-mod ben en verder geen banden heb met tweakers.net is het makkelijker voor mij om iets te zeggen dan iemand die een moderator is.
Als jij niet bereid bent om je adres gegevens te geven, dan wil je klaarblijkelijk toch niet zo erg graag je usernotes inzien.
Het is dus niet alleen het bedrag dat mij dwars zit, maar ook het verstrekken van de NAW gegevens. Niet dat ik jullie niet vertrouw, maar anders had ik hier ook geen Pjotrik geheten.
Ik kan het mijzelf namelijk niet verkopen dat wanneer ik anoniem een user aanmaak op Got, dan mijn Naw gegevens moet geven om notes te lezen over een fictief persoon die ik heb aangemaakt?
Dit begrijp ik niet, wat bedoel je hiermee?FEIT: Het backtracen via een snail-mail adres is voor een overheidsinstantie makkelijker dan via de digitale weg.
Sorry, ik had m'n PC onbeheerd achtergelaten
De islam kan uw vrijheid schaden
?? Gebaseerd waarop? Op de regels die wij maken om dit forum houdbaar te maken? Of om deze drempel, waarvan allang toegegeven is dat het inderdaad een irritante kwestie is? En dat het burocratisch is.Jullie zijn de gebruiker uit het oog verloren, en zitten vast in die toren waar jullie je in hebben gemanouvreerd.
Jij wilde ooit toch ook moderator worden (WOS, als ik me niet vergis). In die tijd was de crew nog net even iets minder open dan dat ze nu is. Iets zegt me dat er bij jou erg veel rancune meespeelt...
owjah, dat is waar ookOp dinsdag 29 januari 2002 12:18 schreef rdgf het volgende:
achja
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Oh .. dus als iets een discussie kan veroorzaken mag het dus niet ...Op dinsdag 29 januari 2002 10:29 schreef Grrrrrene het volgende:
[..]
Vanuit useroogpunt is een knopje met GoT-wachtwoord ideaal, maar vanuit ons oogpunt is dat ondoenlijk, teveel discussie en dat gaat er niet komen, dat kan ik je al wel vertellen.
Willen jullie dat dan ook gelijk even in de balk veranderen waar forum staat dan ????
Verwijderd
Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Deze opmerking heeft helemaal geen toegevoegde waarde aan deze discussie!! Het is alleen maar een teken van onmacht, om oude koeien uit de sloot te halen en iemand proberen te raken of onderuit te halen (niet dat het lukt). Echt volwassen gedrag is anders....Op dinsdag 29 januari 2002 12:19 schreef JvS het volgende:
[..]
Jij wilde ooit toch ook moderator worden (WOS, als ik me niet vergis). In die tijd was de crew nog net even iets minder open dan dat ze nu is. Iets zegt me dat er bij jou erg veel rancune meespeelt...
------------------------------------------------------------
Dit (vet afgedrukt) kan ik nog steeds niet volgen.
Op maandag 28 januari 2002 14:28 schreef zeef het volgende:
[..]
Het wordt er in ieder geval iets veiliger op. Veiliger iig dan gewoon en knopje in je profile. Want dan kan een anoniem iemand kijken, en nu hebben we in ieder geval een post adres. Niet dat dat heilig is, maar goed. We doen ons best om het zo veilig mogelijk te laten zijn. Dat in elk protocol een lek zit is bekend. Maar we willen het ook niet te makkelijk maken om te frauderen. Want je geeft zelf al aan dat je behoorlijke kosten moet maken en moeite moet doen.
Nogmaals, publiceren via e-mail of web is geen optie gezien de geringe rechtskracht van deze twee.
[knip]Op maandag 28 januari 2002 14:34 schreef zeef het volgende:
[..]
Als we de post op de bus hebben gedaan wordt het adres gewist. Als nou blijkt dat dat systeem niet wertk, dan moeten we iets anders verzinnen. Een hardcopy bewaren op papier bijvoorbeeld. Dit is echter koffiedik kijken, omdat we nog niet draaien.
------------------------------------------------------------
Is het adres nu wel, niet of misschien voor een bepaalde tijd ivm die fraude bestrijding bekend.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
A ... zeer irritant kleurtje dat gele ...Op dinsdag 29 januari 2002 10:38 schreef Grrrrrene het volgende:
[..]
• Het moet mensen ontmoedigen om notes van anderen op te vragen, dit draagt bij aan de veiligheid
• Het moet een drempel creëren waardoor we niet in LA overspoeld worden met commentaar op notes.
Dat zijn de belangrijkste 2 argumenten en daar is volgens mij niks tegenin te brengen. Dus 2 argumenten:
1. Drempel
2. Workload
1 ... ontmoediginsgsbeleid draagt echt niet mee aan veiligheid hoor, het heeft voor justitie nooit gewerkt en zal hier ook niet werken, afgezien van het feit dat snail-mail methode het idd wat lastiger maakt om andermans notes op te vragen, is dit echt niet een drempel als ik andermans notes zou willen achterhalen, want als ik het echt wil, dan lukt het ook wel met die snail-mail methode.
2 ... workload ... die krijg je als je gelijk de IP-adressen ook weergeeft, niet als je alleen de notes bekijkt (verdere loadbeperking zou evt. onder een gestructureerde email-mijn-ip optie kunnen)
2a ... dan word er telkens maar weer gesproken over een overspoeling van LA ... ik heb nog steeds niet gehoord wat er dan wel niet aan response verwacht wordt in LA ...
Ja dat eerste is idd offtopic en een gebaseerd op het geheel. Want ik heb heel sterk het vermoeden dat de beslissingen uit het oogpunt van de moderator genomen wordt en niet de gebruiker.Op dinsdag 29 januari 2002 12:19 schreef JvS het volgende:
[..]
?? Gebaseerd waarop? Op de regels die wij maken om dit forum houdbaar te maken? Of om deze drempel, waarvan allang toegegeven is dat het inderdaad een irritante kwestie is? En dat het burocratisch is.
[..]
owjah, dat is waar ook.
Ja dat klopt ik heb me wel eens aangemeld. En er speelt geen rancune mee dat ik het niet geworden ben. Wat ik niet leuk vond is dat toen mijn mail uit zijn verband ik gerukt. Het lijkt me normaal te vragen waarom ik het niet geworden was, maar blijkbaar vond iemand dat niet. Vandaar dat er vast wel een note overstaat, jullie halen toevallig steeds hetzelfde voorval op. Kortom het rust op een misverstand waar ik nu dus steeds op aangekeken wordt. Daar baal ik dus van..
Het is ook niet dat ik tegen jullie pootjes wil trappen, alles zwart wil maken ofzo. Maar ik spring wel in de verdediging, vandaar dat ik zo uithaal.
Tevens ben ik het absoluut niet eens met het post gedeelte voor de notes. Ik hoef ze niet te zien, want ik heb zo'n vermoeden wat er instaat, zie boven. (Misverstand stapelt zich op misverstand, daar zet ik ook graag een punt achter, maar ik kan niet mijn notes veranderen.)En ik ben tegen het post gedeelte vanwege:
Tevens ben ik bang dat jullie veel ellende op de nek halen, en dat wil ik jullie besparen. Tweakers is ook een beetje mijn kindje!!! Ik zal het dus ook beschermen en ervoor doen wat me goed lijkt.Het is dus niet alleen het bedrag dat mij dwars zit, maar ook het verstrekken van de NAW gegevens. Niet dat ik jullie niet vertrouw, maar anders had ik hier ook geen Pjotrik geheten.
En doe me een plezier, en grijp niet terug op dat ene misverstand?
Ik heb geen flauw idee waarvoor ik mijn excuses aan moet bieden? Omdat mijn manier van quoten je niet bevalt?Op dinsdag 29 januari 2002 12:14 schreef Pjotrik het volgende:
[..]
Dat is jouw mening, ik ben van mening dat ik genoeg onderbouwd heb. Dat jij vind dat het onwerkelijke ideeen zijn moet je dan gewoon zeggen zoals nu. En niet op mij gaan trappen.
Als je quote doe het dan goed. Met een opsomming kan je niet regel voor regel je mening eronder zetten, het is een opsomming!
Als dat nettiquette is...
Verder geef ik mijn excuus, ik had hetzelfde van jouw verwacht..
Dan mag jij me aanwijzen waar je ze onderuit hebt gehaaldIk kan en heb ze onderuit gehaald, zodat ik een andere mening bedeelt ben.
Als we geen input van gebruikers willen, zouden we het niet in LA posten. jeroene komt tenminste met normale posts, hoewel hij niet te overtuigen is (wij ook niet helemaal, dus maakt niet zoveel uit), levert de discussie wel het een en ander op. Dat wil jij niet zien, is ook je goed recht, maar zeef heeft eerder al gemeld dat er wel degelijk dingen aangepast zijn op verzoek van users. Jij wil het complete concept omdraaien, dat dat op meer weerstand stuit, dat wil je niet begrijpen.Maar dat is dan niet goed genoeg in julie ogen, dan ben ik weer een olifant in een kast.. Ja hoor, prima.
Het komt er op neer dat jullie een idee hebben, liever geen input van de gebruiker zien, en jullie plan toch doordrijven.
Wat jij mij hier verwijt is precies wat jij verkeerd doet. Ik heb al meerdere keren gezegd dat we niet teveel workload willen zodra we de notes beschikbaar maken, 8000+ notes is een hoop discussiestof in LA. Dat willen we dus niet. En notes allemaal verwijderen... Dan snap jij het nut van notes niet, dat doen we nml niet: je hebt dan van geen enkele user nog een geschiedenis (zie het als strafblad, maar dan ook met positieve aantekeningen).Discussies zijn ook niet mogelijk en verzanden in ja/nee spelletjes, tevens moet het volgens jouw regeltjes plaatsvinden anders telt het niet..
Het verplaatsen in iemands denkbeeld is geen schande hoor.
Dan is het heel simpel: we bannen je en halen je profiel leeg. Simpel, anoniem en snel op te lossen. Dat je gegevens verstrekt aan ons om je notes te ontvangen is volledig legaal en de enige manier waarop je ervoor kunt zorgen dat je anoniem blijft is je gegevens opvragen en vervolgens je laten bannen (dat wordt BTW een optie hoop ik), wij verwijderen je adresgegevens uit ons bestand. Jij blij, wij blij. Maar ja, zo principieel zullen we het maar niet spelen he?[..]
Dat slaat helemaal nergens op? Ik ben hier onder bekend onder de username Pjotrik, en wens anoniem te blijven. Dan wil ik ook geen verdere gegevens verstrekken waaruit kan blijken wie Pjotrik werkelijk is.
Hoewel dit weer je cynisme is, kan ik je wel vertellen dat je geen enkele note hebt gekregen hoor, maar zodra je herhaaldelijk zit te flamen of irritant zit te discussieren zonder onderbouwing, krijg je er wel een.Er zijn andere manieren genoemd die ik eerst uitgewerkt zou willen zien. Het niet willen geven van adresgegevens wil echt niet zeggen dat ik mijn usernotes niet graag wil zien. Dat is appels met peren vergelijken. (Ik denk dat de notes nu omgerekend per regel de laatste 2 dagen steeds goedkoper worden voor mij..)
Als men ons niet vertrouwt met de NAW gegevens, waarom dan wel met hun email adres? Dit wordt door jou nml als even-privé gesteld. Als men ons niet vertrouwt, moet men maar een ban aanvragen, ik haal met alle plezier een profile leeg, als dat het probleem is.Het is dus niet alleen het bedrag dat mij dwars zit, maar ook het verstrekken van de NAW gegevens. Niet dat ik jullie niet vertrouw, maar anders had ik hier ook geen Pjotrik geheten.
Ik kan het mijzelf namelijk niet verkopen dat wanneer ik anoniem een user aanmaak op Got, dan mijn Naw gegevens moet geven om notes te lezen over een fictief persoon die ik heb aangemaakt?
Maak jij er een sport van alles verkeerd uit te leggen ofzo? JE WEET TOCH DAT 8000+ NOTES _VEEL_ DISCUSSIESTOF IS??? Stel dat _iedereen_ nu ineens notes aan gaat vragen, dan zijn er (zeg) 500 notes waar vragen over zijn, moeten die ALLEMAAL in LA besproken worden volgens jou?Op dinsdag 29 januari 2002 12:22 schreef JiveDAF het volgende:
[..]
Oh .. dus als iets een discussie kan veroorzaken mag het dus niet ...
Willen jullie dat dan ook gelijk even in de balk veranderen waar forum staat dan ????
Mijn punt is niet dat ze niet discussieerbaar worden gesteld, maar dat we niet overspoeld wensen te worden met vragen over notes. Als je dat punt nou eens zou snappen. 8000 notes zijn een hoop discussiestof bij elkaar.
Discussie is OK, maar ik word niet happy van 500 discussies in 2 a 3 dagen.
't was leuk, laat de bemiddelaar maar weer los.
Wie flamet er danOp dinsdag 29 januari 2002 12:45 schreef ecteinascidin het volgende:
flamende modjes....
't was leuk, laat de bemiddelaar maar weer los.
Want als ik na een tijdje iets van mezelf terug lees denk ik soms 'oef als dat maar goed is over gekomen'.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Volgens jou is lastiger = veiliger.Op dinsdag 29 januari 2002 11:38 schreef LuNaTiC het volgende:
Hmmm, ik snap eerlijk gezegd niet waar deze vergelijking van toepassing op is. Ik had gehoopt op een betere analogie.
Mee eens. Maar mijn account bij Tweakers is nu eenmaal alleen maar beveiligd met een slot. Om jouw vergelijking te gebruiken, het is niet veiliger als je met de sleutel eerst de brievenbus moet openmaken, daar de tweede sleutel pakken, dan de garagedeur openen en als laatste de Ferrari kan meenemen. Het zijn meer handelingen, maar zodra jij die ene sleutel laat slingeren ben je de Ferrari kwijt.Stel je wil je Ferrari laten stallen bij een vriends garage. Het is je vriends taak om dit zo veilig mogelijk tegen diefstal te beveiligen. Als je alleen de garagedeur op slot zet, is er een grotere kans dat ie gejat wordt, dan dat je én een slot op je garagedeur zet, én een auto-alarm op je Ferrari, én je Ferrari op slot, én een stuurslot, én een videocamera in je garage.
Vergeet niet dat de hele procedure volgens zeef bedoeld is om het veiliger te maken (en niet lastiger).
Behalve dat jij als jij niet kan aantonen dat degene die op de videofilem staat niet degene is van wie de Ferrari is. In jouw voorbeeld heb je wel een vriend genomen zodat je dat makkelijk kan zien, maar in dit forum komen niet alleen de vriendjes(m/v) van Femme. Tweakers kan dus niet zeggen of die persoon op de videoband wel of niet de 'echte' is.Bovendien is het op deze manier makkelijker om evt een dader op te sporen (video-opnamen).
Dat is dan toch alleen maar meer reden om geen ingewikkelde procedure te maken? Als het toch alleen maar theorie is dat iemand anders je gegevens wil zien...Maar zoals ik al zei, dit is alleeeen maar theorie. Moeten we ook niet eens gaan relativeren en kijken in de praktijk? Hoe groot is de kans nou dat iemand zoveel moeite wil doen om een ander zn notes op te vragen? Waar praten we eigenlijk om... het zijn notes? Wat heb je eraan om die te weten van iemand. Welke drijfveer zet iemand er toe om zich helemaal in allerlei bochten te wringen om achter iemands notes te komen.
Gelukkig hebben we de smileys nogOp dinsdag 29 januari 2002 12:47 schreef KroontjesPen het volgende:
Helemaal mee eens.
Want als ik na een tijdje iets van mezelf terug lees denk ik soms 'oef als dat maar goed is over gekomen'.
Verwijderd
Misschien kan je beter zulk soort uitspraken voor je houden als MOD zijnde!!!Op dinsdag 29 januari 2002 12:33 schreef Grrrrrene het volgende:
Dan is het heel simpel: we bannen je en halen je profiel leeg. Simpel, anoniem en snel op te lossen. Dat je gegevens verstrekt aan ons om je notes te ontvangen is volledig legaal en de enige manier waarop je ervoor kunt zorgen dat je anoniem blijft is je gegevens opvragen en vervolgens je laten bannen (dat wordt BTW een optie hoop ik), wij verwijderen je adresgegevens uit ons bestand. Jij blij, wij blij. Maar ja, zo principieel zullen we het maar niet spelen he?
[..]
Ik zie hier onderaan ergens iets staan..Op dinsdag 29 januari 2002 12:33 schreef Grrrrrene het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw idee waarvoor ik mijn excuses aan moet bieden? Omdat mijn manier van quoten je niet bevalt?
Zal ik hier maar niet op in gaan?[..]
Dan mag jij me aanwijzen waar je ze onderuit hebt gehaaldIk zie alleen stomme opmerkingen dat we net zo goed nu ook geld voor SG en HK kunnen vragen, aangezien we blijkbaar geld nodig hebben. Geld is NERGENS als argument genoemd omdat we dat geld nodig zouden hebben, maar alleen als argument om misbruik en overmatig opvragen te voorkomen.
[..]
Als we geen input van gebruikers willen, zouden we het niet in LA posten. jeroene komt tenminste met normale posts, hoewel hij niet te overtuigen is (wij ook niet helemaal, dus maakt niet zoveel uit), levert de discussie wel het een en ander op. Dat wil jij niet zien, is ook je goed recht, maar zeef heeft eerder al gemeld dat er wel degelijk dingen aangepast zijn op verzoek van users. Jij wil het complete concept omdraaien, dat dat op meer weerstand stuit, dat wil je niet begrijpen.
[..]
Wat jij mij hier verwijt is precies wat jij verkeerd doet. Ik heb al meerdere keren gezegd dat we niet teveel workload willen zodra we de notes beschikbaar maken, 8000+ notes is een hoop discussiestof in LA. Dat willen we dus niet. En notes allemaal verwijderen... Dan snap jij het nut van notes niet, dat doen we nml niet: je hebt dan van geen enkele user nog een geschiedenis (zie het als strafblad, maar dan ook met positieve aantekeningen).
Dan is het heel simpel: we bannen je en halen je profiel leeg. Simpel, anoniem en snel op te lossen. Dat je gegevens verstrekt aan ons om je notes te ontvangen is volledig legaal en de enige manier waarop je ervoor kunt zorgen dat je anoniem blijft is je gegevens opvragen en vervolgens je laten bannen (dat wordt BTW een optie hoop ik), wij verwijderen je adresgegevens uit ons bestand. Jij blij, wij blij. Maar ja, zo principieel zullen we het maar niet spelen he?
[..]
Wat is er mis met een beetje cynisme en humor in een post?Hoewel dit weer je cynisme is, kan ik je wel vertellen dat je geen enkele note hebt gekregen hoor, maar zodra je herhaaldelijk zit te flamen of irritant zit te discussieren zonder onderbouwing, krijg je er wel een.
[..]
Mijn adres is niet zo prive als mijn huisadres? Niet dat ik mijn emailadres graag overal verspreidt zie.. Maar ik het kan het wel makkelijk veranderen als ik wil, iig niet zo makkelijk als dat ik kan verhuizen.Als men ons niet vertrouwt met de NAW gegevens, waarom dan wel met hun email adres? Dit wordt door jou nml als even-privé gesteld. Als men ons niet vertrouwt, moet men maar een ban aanvragen, ik haal met alle plezier een profile leeg, als dat het probleem is.
Dat het misschien in de wet gelijk staat aan wil niet zeggen dat het voor mij zo geldt.
Met een emailadres heb ik een plek op internet, met een huisadres ben ik persoonlijk te vinden, 1 van die 2 vind ik niet zo leuk als iedereen dat weet.
We zoeken een oplossing voor het discussie probleem voor geklaag over 8000 notes, want dat is de kern toch?
Nou dan gaan we hiermee verder, ipv alvast een plan te posten? Misschien dat ik nog wat verzin. En ook in niet reeële verzinselen kunnen oplossingen zitten.
Helemaal niks, maar maak het aub duidelijk met smileys. Dit komt zo verbitterd overWat is er mis met een beetje cynisme en humor in een post?
Ik ben benieuwd, maar je snapt waarom het verwijderen van alle notes geen oplossing is?We zoeken een oplossing voor het discussie probleem voor geklaag over 8000 notes, want dat is de kern toch?
Nou dan gaan we hiermee verder, ipv alvast een plan te posten? Misschien dat ik nog wat verzin. En ook in niet reeële verzinselen kunnen oplossingen zitten.
Dat die twee groepen (crew en users) maar niet tot elkaar te brengen zijn komt omdat ze heel verschillende belangen hebben. Users willen snel, gemakkelijk en goedkoop aan hun notes kunnen komen, terwijl de crew meer waarde hecht aan een duidelijke drempel en beveiliging. Ik vrees dat de tegenstelling onoverbrugbaar is en we nog honderden posts kunnen doorgaan zonder eruit te komen.Op dinsdag 29 januari 2002 11:38 schreef LuNaTiC het volgende:
Ik vind het een vrij vermoeiende discussie worden eerlijk gezegdAlles is nu wel zo'n beetje gezegd, en alles herhaald, iedereen komt weer terug op punten die al lang en breed besproken zijn. De ene helft vindt dit, en de andere helft vindt dat, maar volgens mij zijn die twee helften gewoon niet verder tot elkaar te brengen.
Dan verspreiden ze hem toch. Dat ze dat af en toe doen is niet hetzelfde als nooit. Je mag ook niet af en toe wel 180 km/u over onze rijkswegen rijden. Het is ook niet slim om 'af en toe' wel je wachtwoord op een geel briefje onder je toetsenbord te plakken. Of het is veilig of niet. Niet een van de twee.Op dinsdag 29 januari 2002 11:45 schreef dusty het volgende:
Dat zei ik niet, ik zei dat TWEAKERS.NET hem niet verspreid aan derden. JIJ tikt hem in, niet TWEAKERS.NET! De enige keer dat ze hem versturen is als jij je wachtwoord bent vergeten, en via het email adres wordt bevestigd dat je een nieuw wachtwoord wilt.
Ik ben eerlijk gezegd vergeten hoe het precies ging bij het aanmelden. Ik meende dat je eerst een password geemaild kreeg voordat je kon inloggen om misbruik te voorkomen. Ben ik abuis?
Sorry, maar een wachtwoord wat ik heb ingetikt is niet random gegenereerd. En dat ik het verzonnen heb maakt het niet minder tot een persoonsgegeven.Er is een verschil tussen random gegenereerde gegevens, en gegevens die men handmatig heeft ingevoerd OVER jou.
Sorry, maar de notes kan je in de huidige procedure gewoon opvragen met je nick en password, hoor. Dat er wat 'lastige' zaken omheen verzonnen worden doet daar niets aan af. Als je die twee dingen weet kan je je het adres opgeven waar het naar toe gestuurd moet worden. Dat is het opvragen, en daar zitten dus ook je notes bij.Omdat de persoonsgegevens die jij opvraagt door die gebruiker is ingevoerd, de usernotes zijn niet door de gebruiker zelf ingevoerd.
? Ik snap je niet hoor. Ik moet toch altijd mijn password en nick ingeven? Die heb ik zelf verzonnen. Maar dat heeft toch niets te maken met wel of niet minder veilig zijn van die gegevens versturen via email?En het gemene daarvan is dat het verschil zit tussen WIE de gegevens heeft ingevoerd.
Ik zeg niet dat je dat doet. Ik zeg dat je juist moet doen alsof ik dat wel ben.Op dinsdag 29 januari 2002 11:18 schreef dusty het volgende:
Ik doe niet alsof je dom bent, Ik geef gewoon netjes antwoord op een vraag van je.
Ja en? Dat betekent dus niet dat ze er van uit moet gaan dat die persoon slordig is met zijn password zodat iedereen zijn gegevens via email op kan vragen.In de privacy wetten staat dat de organisatie die de privacy gegevens beheert zo goed mogelijk moet omgaan met die privacy gegevens en dat zij alles in het werk moet stellen om die gegevens zo veilig mogelijk op te slaan zodat het niet kenbaar wordt gemaakt aan derden.
En als jij vind dat dat wel zo is en dat tweakers dus maatregelen moet nemen kan je me dan uitleggen welke maatregelen tweakers gaat nemen om te voorkomen dat ik de geopende post op het Centraal Station in Utrecht laat slingeren?
Stel je voor dat ik er zo slordig mee omga en dat andere mensen dan die gegevens kunnen lezen. Dan ga ik daarna tweakers aansprakelijk stellen omdat zij dat niet hebben voorkomen.
1, Er word aardig selectief gereageerd op posts (of er worden gewoon posts gemist)
2, Er worden complete posts volledig door ontleding uit context gerukt, en incompleet beargumenteerd (ene zin wel, andere niet)
3, Ik heb zelf in deze thread al aardig wat items omhoog geschopt, waarvan ik op een heleboel nog steeds uberhaupt een reaktie mis (soms word er zelf op 1 item gereageerd, en op anderen in dezelfde post niet)
4, Er word maar gehamerd op evt. drukte in LA zonder dat er reeele argumenten op tafel komen.
4a, Berichten in LA komen alleen maar als een user geschoffeerd is in de note, of in de email-reaktie procedure, want regel 1 was, er word in LA niet gediscussieerd over NOTES, sterker nog .. het is zelfs verboden (dit laatste ben ik het helemaal mee eens, evt. zelf op straffe van een BAN)
4b, Er word al geschermd met een getal van 500 "slechte" notes waar discussie over zou kunnen komen, mag toch niet in LA (zie bovenstaande) en als er toch een discussie van zou komen die niet via email opgelost kan worden is er IMO ergens anders stront aan de knikker.
5, Er word ook gehamerd over gegevens van adressen E.D, maar de wet zal ook wel rekening gehouden hebben met mensen die geen vaste verblijfplaats hebben (schippers e.d.) die een postbus hebben, en ook de gegevens om moeten kunnen vragen. (zal iets zijn voor Zeef denkik)
5a, Contante stortingen op postkantoor moeten geaccepteerd worden als betaling, hier haal je dus ook geen NAW's uit. Daar valt dus ook geen "veiligheid" uit te halen.
5b, Iemand die echt serieus kwaad wil, doet het toch wel, en misbruik maken van de notes-optie om tweakers/users te pesten vind ik geen reden om het via post te moeten doen, dit kan namelijk net zo makkelijk op verlerlij andere manieren. (wie een berg spam/post op zijn deurmat wil moet even zijn vinger opsteken .. zo geregeld)
Zo weet ik er nog wel een paar, maar
Persoonlijk? Waar? Nee hoor, dat had ik al een post eerder gepostOp dinsdag 29 januari 2002 12:55 schreef Grrrrrene het volgende:
OK, we komen nu meer in het persoonlijke vlak. Hoe jij iets voelt, tsja, daar kan ik weinig aan doen.
[..]
Zucht.., ja ik heb niet ooit mijn achterhoofd beschadigdHelemaal niks, maar maak het aub duidelijk met smileys. Dit komt zo verbitterd over
[..]
Ik ben benieuwd, maar je snapt waarom het verwijderen van alle notes geen oplossing is?
Ik zeg niet dat het een slechte afschrikmethode is. Ik zeg alleen dat het dus niet veiliger is. En dat is nu juist wel de conclusie die er vervolgens aan vast wordt geplakt. In de rest van je tekst plak jij hem er als reden 5 weer net zo hard onder.Op dinsdag 29 januari 2002 12:03 schreef JvS het volgende:
Mensen die misbruik maken, zullen eerder geneigd zijn niet een adres te plaatsen, dat wil je toch wel erkennen? Dat is toch logisch? (toch, toch?)
Ik zeg niet dat het onveiliger is dan email. Ik zeg alleen dat het niet veiliger is. En gelukkig heb ik daar (meende ik) al een aantal mensen in de crew van weten te overtuigen.De discussie over het al dan niet veiliger doet er niet toe. Het is niet onveiliger en we willen het graag zo doen.
Ik quote mezelf maar weer even, want we komen nu weer in het gezeur om de veiligheid terecht.Op dinsdag 29 januari 2002 10:56 schreef Grrrrrene het volgende:
<font size=20> Het gaat niet alleen om de veiligheid</font>
Veiligheid is GEEN argument meer nu, ok? De enige manier waarop het veilig is gemaakt, is omdat mensen (en dat is volgens mij toch algemeen bekend) op internet minder snel hun adresgegevens invullen + echte naam, dan dat ze een nickname + email adres invullen. Er is al verschillende keren, o.a. door Pjotrik en jeroene, aangegeven dat een email adres aanvragen heel simpel is en dat verhuizen verdomd lastig is. Om die reden willen we de NAW gegevens om misbruikers af te schrikken.
Dat is het crewstandpunt en daarbij blijven we, tenzij er echt _heel_ goede argumenten komen.
We zijn deze discussie niet aangegaan om het complete concept om te gooien. Het was nml al bijna rond, maar om nog wat laatste dingetjes bij te schaven en dat doen we het liefst met jullie users, omdat jullie er straks gebruik van maken.
1 van de punten die nog verbeterd moet worden is dat in het profiel van de user waarvan notes zijn opgevraagd, wordt aangegeven DAT ze zijn aangevraagd, zodat misbruik meteen gemeld kan worden.
Schop gerust omhoog wat je nog onbeantwoord zietOp dinsdag 29 januari 2002 13:03 schreef JiveDAF het volgende:
Toch heb ik een paar kanttekeningen over deze & voorgaande threads.
1, Er word aardig selectief gereageerd op posts (of er worden gewoon posts gemist)
Mijn excuses als ik iets over het hoofd zie, maar waar ik geen verstand van heb geef ik geen antwoord op
Dit heeft wederom te maken met het feit dat we overal verstand van hebben, maar als individu niet2, Er worden complete posts volledig door ontleding uit context gerukt, en incompleet beargumenteerd (ene zin wel, andere niet)
3, Ik heb zelf in deze thread al aardig wat items omhoog geschopt, waarvan ik op een heleboel nog steeds uberhaupt een reaktie mis (soms word er zelf op 1 item gereageerd, en op anderen in dezelfde post niet)
OK, je hebt gelijk dat je het moet verbieden: notesdiscussies in LA, maar het probleem is gewoon dat users dat niet allemaal meekrijgen. Als DT'er weet ik gewoon dat users nog steeds zeuren na 150 posts dat ze HK niet zien. Dan kan ik vriendelijk antwoorden dat ze 150 techposts moeten hebben. Krijg ik vervolgens een reactie "wat zijn techposts".4, Er word maar gehamerd op evt. drukte in LA zonder dat er reeele argumenten op tafel komen.
4a, Berichten in LA komen alleen maar als een user geschoffeerd is in de note, of in de email-reaktie procedure, want regel 1 was, er word in LA niet gediscussieerd over NOTES, sterker nog .. het is zelfs verboden (dit laatste ben ik het helemaal mee eens, evt. zelf op straffe van een BAN)
4b, Er word al geschermd met een getal van 500 "slechte" notes waar discussie over zou kunnen komen, mag toch niet in LA (zie bovenstaande) en als er toch een discussie van zou komen die niet via email opgelost kan worden is er IMO ergens anders stront aan de knikker.
Dan zakt me de broek af hoor. En zo gaat het ook met notes-discussies in LA. Je kunt het verbieden, maar desondanks komen er discussies. Is het niet bij de huidige generatie users, dan is het wel bij de users die nu pas registreren en deze hele discussie/omslag missen.
Dat vraag ik me dus af. Ik heb op internet nog nooit een shop gezien die dat accepteerde. Of ze accepteerden het wel, maar vroegen of je even je naam wilde opgeven.5, Er word ook gehamerd over gegevens van adressen E.D, maar de wet zal ook wel rekening gehouden hebben met mensen die geen vaste verblijfplaats hebben (schippers e.d.) die een postbus hebben, en ook de gegevens om moeten kunnen vragen. (zal iets zijn voor Zeef denkik)
5a, Contante stortingen op postkantoor moeten geaccepteerd worden als betaling, hier haal je dus ook geen NAW's uit. Daar valt dus ook geen "veiligheid" uit te halen.
Mensen die een valse naam opgeven moeten OF hun eigen adres opgeven (doen ze niet, want dan hebben we alsnog gegevens) OF bij iemand anders laten bezorgen. En die "iemand anders" gaat dan vragen stellen als die post opgehaald wordt, want het staat niet op de naam van "iemand anders", maar ook niet op naam van degene die het komt ophalen. Kortom: het wordt wel onthouden en mocht er echt een probleem van worden gemaakt door de user in kwestie, dan is de overtreder te achterhalen. _Daar_ gaat het ons om. Natuurlijk kan dat ook per email, maar NAW gegevens is algemeen bekend dat men daar niet zo losjes mee omgaat op internet als je email adres.
Ik hoop dat ik een en ander nu verduidelijkt heb. Ik quote je in stukken zodat duidelijk is waar ik op reageer, niet om jouw verhaal te ontkrachten, want je hebt best een punt hoor.5b, Iemand die echt serieus kwaad wil, doet het toch wel, en misbruik maken van de notes-optie om tweakers/users te pesten vind ik geen reden om het via post te moeten doen, dit kan namelijk net zo makkelijk op verlerlij andere manieren. (wie een berg spam/post op zijn deurmat wil moet even zijn vinger opsteken .. zo geregeld)
Zo weet ik er nog wel een paar, maar
Ik denk niet dat je contante betaling kan verbieden.Op dinsdag 29 januari 2002 12:13 schreef Grrrrrene het volgende:
Dat hoeft toch ook niet? Als user X aangeeft dat hij niet zijn notes heeft aangevraagd, maar wel notes ziet die zijn aangevraagd, dan klopt er iets niet. Bovendien zien we bij je betaling je naam bij het afschrift, of iig een rekeningnummer. Desnoods verbieden we contante betaling gewoon, of hoe je dat ook wil ontlopen.
User X zegt dat hij het niet heeft aangevraagd. En dan? Hoe kan je dat controleren? Misschien is op dat moment wel het account gehacked en probeert de hacker zo de gegevens te achterhalen.
Jij kent mijn buurvrouw nietNee, maar dan is het verkeerd bezorgd, dus het adres klopt wel. Als jij post op jouw adres krijgt, maar jouw naam staat er niet op. Je ziet dat het van de buren is, dan weet jij dat een week of 2 later nog wel hoorWe zijn hier niet dement met z'n allen
Ik zal het na twee weken misschien ook nog wel weten. Maar als je het na 6 maanden komt vragen dan weet ik het heus niet meer hoor.
Maar dan nog. Ik heb gewoon mijn eigen naam en adres opgegeven. De politie komt langs. Wat dan? Hoe kan die agent bewijzen dat ik niet <nick> ben?
Dat is niet handig. Iemand zegt dat de notes zijn aangevraagd, maar niet door hem. En vervolgens stuur je ze nog een keer naar degene die ze 'illegaal' heeft aangevraagd?!?Dan sturen we ze nogmaals naar het zelfde adres.
Hoe kan jij dat controleren? Misschien ben ik wel gisteren over gestapt of bel ik met 8 verschillende ISP's in. Dat is toch geen bewijs dat ik iemand niet ben?IP's vergelijken en kijken of die bij jouw ISP passen?
Er wordt trouwens regelmatig geklaagd dat niet iedereen IP-gebanned kan worden omdat er via proxy's wordt gepost. Dat probleem heb je hier toch ook?
Er bestaat ook zoiets als geheime nummers. En het lijkt me sterk dat *jij* kan zien met welk telefoonnummer er naar een willekeurige ISP is gebeld.Kijken of het nummer waarmee jij inbelde toen klopt met jouw telefoonnummer op dat adres?
Ehm, dit kan ik niet volgen. Een abonneehouder van een email adres?!?Nee, je komt achter de abonneehouder. Da's heel wat anders.
Als je altijd eerder thuis bent dan je vader hoeft dat anders geen probleem te zijn. Goed idee, trouwensIk bedoel: je laat het niet opsturen onder de naam van je vader.
Tja, de nadelen van discussieren op deze manierBovendien hebben we je bankrekeningnummer + naam/achternaam door je storting, dus we hebben wel degelijk houvast
Maar al met al heb je nog niets waardoor het duidelijk is dat de persoon die op dat adres woont niet de eigenaar is van die nick. Dat het ip-adres ineens veranderd is is misschien toevallig en raar, maar hoeft niets te betekenen. Als beide personen een dial-in account bij dezelfde provider hebben kunnen jullie het niet eens zien.
Woei! Das gemeen, onze tegens, voor gebruiken.Op dinsdag 29 januari 2002 13:07 schreef Grrrrrene het volgende:
[..]
Ik quote mezelf maar weer even, want we komen nu weer in het gezeur om de veiligheid terecht.
Veiligheid is GEEN argument meer nu, ok? De enige manier waarop het veilig is gemaakt, is omdat mensen (en dat is volgens mij toch algemeen bekend) op internet minder snel hun adresgegevens invullen + echte naam, dan dat ze een nickname + email adres invullen. Er is al verschillende keren, o.a. door Pjotrik en jeroene, aangegeven dat een email adres aanvragen heel simpel is en dat verhuizen verdomd lastig is. Om die reden willen we de NAW gegevens om misbruikers af te schrikken.
Wat we misschien vergeten is dat we onder de privacywet vallen zodra je de NAW gegevens in handen hebt?Dat is het crewstandpunt en daarbij blijven we, tenzij er echt _heel_ goede argumenten komen.
We zijn deze discussie niet aangegaan om het complete concept om te gooien. Het was nml al bijna rond, maar om nog wat laatste dingetjes bij te schaven en dat doen we het liefst met jullie users, omdat jullie er straks gebruik van maken.
1 van de punten die nog verbeterd moet worden is dat in het profiel van de user waarvan notes zijn opgevraagd, wordt aangegeven DAT ze zijn aangevraagd, zodat misbruik meteen gemeld kan worden.
Daarvoor is niet veel aan de hand, granted de wet is niet duidelijk hierin.
Maar het opvragen van NAW gegevens is echt een wespennest binnen dragen, qua regeltjes enzo lijkt me.
Wat heeft jullie doen besluiten om voor de Naw gegevens te gaan en niet voor de emailoptie? Niet zeggen omdat het zo is want dat telt niet.
Het verstrekken van de NAW gegevens zal niet zo'n punt zijn. We hebben toch massaal allemaal Got-stickers besteld niet waar? Het betalen van 5 euro zal op zich ook geen punt zijn. Maar dan wel alleen voor mensen die echt wat op hun kerfstok hebben. Zo lijkt mij de drempel te hoog voor mensen die braaf zijn, en hier en daar een streek uit halen. Dat zou ik voor hun geen drempel noemen maar een barriere. Betalen voor positieve notes lijkt me al helemaal uitgesloten.
Zo was ik er van overtuigd dat ik notes had. Stel dat ik mijn gegevens verstrek en een leeg a4-tje op mijn mat vind? Oei, dag geld!
Jou misschien wel, maar een heleboel andere mensen niet. Het is dus een leuke afschrikmethode, maar meer ook niet. Een kluis is veel effectiever. Maar dat is alleen zo lastig als er een klant is.Op dinsdag 29 januari 2002 12:51 schreef Grrrrrene het volgende:
jeroene: vergelijk het met "beveiligins" camera's. Hoe houdt een camera mij tegen als ik een horloge van 1500,- wil jatten? NIET. Maar het laat mij wel even 2 keer denken voor ik dat doe.
Maar ik klaag toch ook niet dat ik mijn afschriften via de post krijg? Dat vind ik helemaal niet erg. Jij draait het nu om. De bank stuurt altijd alles al met de post. En als je wat wil weten gaan ze je niet om je telefoonnummer vragen zodat ze het kunnen doorbellen omdat de post niet veilig is.Op dinsdag 29 januari 2002 13:00 schreef Grrrrrene het volgende:
Dus jij word ook boos op de bank als ze jouw pinpas + pincode versturen?Dat is dus precies hetzelfde.
Jullie doen altijd alles elektronisch. Maar als je wat meer wil weten moet het via de post want elektronisch is ineens niet veilig.
Ik zou dus zeggen in hun profile een history bijhouden van de laatste x aanvragen. ( Niet vergeten bij de 2e aanvraag dan ook de eerste aanvraag te verwerken in het resultaat, immers hoort dat dan ook meteen bij de persoonsgegevensOp dinsdag 29 januari 2002 13:07 schreef Grrrrrene het volgende:
[..]
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Zijn we er ooit uit geweest?Op dinsdag 29 januari 2002 13:07 schreef Grrrrrene het volgende:
Ik quote mezelf maar weer even, want we komen nu weer in het gezeur om de veiligheid terecht.
Dat heb ik nergens gezegd hoor!Er is al verschillende keren, o.a. door Pjotrik en jeroene, aangegeven dat een email adres aanvragen heel simpel is en dat verhuizen verdomd lastig is.
De meeste mensen zullen op internet eerder een emailadres geven dan een normaal adres. Net zoals mensen in het 'dagelijks' leven eerder een normaal adres zullen geven dan een emailadres. Dat heeft waarschijnlijk eerder te maken met het feit dat het zo lastig is om email te sturen aan een normaal adres en het ook zo onhandig is om die folder te versturen naar een emailadres.
Van mij mogen jullie. Maar ga het dan niet verkopen aan argeloze gebruikers dat het op deze manier veiliger is.Dat is het crewstandpunt en daarbij blijven we, tenzij er echt _heel_ goede argumenten komen.
Maar goed, aangezien we toch in rondjes blijven draaien en de mensen die blijven roepen dat het toch echt veiliger is ook niet met argumenten komen waarom dat dan zo is (afgezien van afschrikmethodes) en zeef en dusty niet willen vertellen wat hun juridische inzichten zijn waarom dit per se via post moet schiet het inderdaad niet echt op.
Het enige wat ik nog wel interessant vind is de manier waarop jullie dan het misbruik denken te kunnen achterhalen via jullie methode. De melding "notes aangevraagd op" in het profile is een goed begin. Dan moet je wel regelmatig in je profile kijken natuurlijk, maar ik kan zo 1-2-3 geen betere methode verzinnen.
Weten jullie al hoe jullie omgaan als men gaat klagen dat het onterecht is aangevraagd? Als het nog niet verstuurd is kan je het nog tegenhouden, maar je zal het toch eens naar iemand moeten versturen. Maar wat als het al wel verstuurd is? Gewoon degene die emailt geloven dat het echt waar is en een aanklacht indienen? Dat schept voor mensen die jullie willen zieken natuurlijk wel een mooie gelegenheid om jullie met veel werk op te schepen. 'Gewoon' wat users aanmaken, notes vragen en dan gaan klagen dat jij het niet was.
Tsja, dit is wel _heel_ hypothetischOp dinsdag 29 januari 2002 13:21 schreef jeroene het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je contante betaling kan verbieden.
User X zegt dat hij het niet heeft aangevraagd. En dan? Hoe kan je dat controleren? Misschien is op dat moment wel het account gehacked en probeert de hacker zo de gegevens te achterhalen.
Dat geloof ik graag, maar ja, we kunnen ook weer niet met alles rekening houden. Wat door jullie nu voor wordt gesteld is in ieder geval NIET veiliger. Ik vind het sowieso jammer dat veiligheid nog steeds als HET punt van ons beleid wordt aangevoerd, terwijl het op mijn lijstje redenen niet zomaar op punt 5 (laatste punt) is gezet.[..]
Jij kent mijn buurvrouw nietEr zijn ook genoeg wijken in dit land te verzinnen waar mensen die alles wat de politie vraagt standaard ontkennen
Dan komt die user in kwestie er wel rijkelijk laat mee aan. Als je na 6 maanden die melding pas krijgt dat er notes zijn aangevraagd op jouw account...Ik zal het na twee weken misschien ook nog wel weten. Maar als je het na 6 maanden komt vragen dan weet ik het heus niet meer hoor.
Dat begrijp je verkeerd: ik bedoelde: als iemand zijn notes niet ontvangen heeft, maar wel aan heeft gevraagd.Maar dan nog. Ik heb gewoon mijn eigen naam en adres opgegeven. De politie komt langs. Wat dan? Hoe kan die agent bewijzen dat ik niet [nick] ben?
[..]
Dat is niet handig. Iemand zegt dat de notes zijn aangevraagd, maar niet door hem. En vervolgens stuur je ze nog een keer naar degene die ze 'illegaal' heeft aangevraagd?!?
Trouwens: dit is zoeken naar een situatie waarin onze oplossing niet werkt. Dus in dat ene geval dat een user notes aanvraagt, betaald heeft en vervolgens niks ontvangt, maar toevallig is tegelijkertijd ook door een ander notes van _hetzelfde_ account aangevraagd en die krijgt ze wel. Dat zijn dan 2 aanvragen en 2 betalingen. Dan is het ene adres blijkbaar illegaal en het andere niet. Dan vragen we de user vriendelijk het geld per acceptgiro over te boeken zodat we zijn naam hebben en vervolgens sturen we de notes op. Dit soort situaties zijn ook op internet niet te voorkomen.
Tsja, daar heb je gelijk in, maar ook dit is me _iets_ te hypothetisch. Hoe vaak denk jij dat het voor komt dat iemand op de dag dat hij notes aan vraagt, overstapt op een ander ISP? Bovendien zijn die 8 ISP's ook wel bekend bij ons, daar post hij nml ook mee. Of hij moet opzettelijk met een ander ISP aanvragen en met de overige 7 op GoT posten (en dat dus 100% gescheiden houden).[..]
Hoe kan jij dat controleren? Misschien ben ik wel gisteren over gestapt of bel ik met 8 verschillende ISP's in. Dat is toch geen bewijs dat ik iemand niet ben?
Ja, maar dan moet de illegale aanvrager dus wel de proxy van die user wetenEr wordt trouwens regelmatig geklaagd dat niet iedereen IP-gebanned kan worden omdat er via proxy's wordt gepost. Dat probleem heb je hier toch ook?
Ja, degene die dat email adres aan heeft gevraagd, degene die het abonnement betaalt. Mijn vader heeft een chello abo, ik gebruik zijn email adres. Bij overtreding kom je dus bij mijn vader uit, niet bij mij.[..]
Er bestaat ook zoiets als geheime nummers. En het lijkt me sterk dat *jij* kan zien met welk telefoonnummer er naar een willekeurige ISP is gebeld.
[..]
Ehm, dit kan ik niet volgen. Een abonneehouder van een email adres?!?
Als als als, je hebt een punt hoor, dat geef ik toe, maar we hebben nooit beweerd dat we het 100% veilig wilden maken. Deze geintjes kunnen online ook en dan heb je _nog_ minder aanknopingspunten. Nu heb je gewoon puur "extra" een mogelijk rekeningnummer, een mogelijk woonadres en een mogelijke naam. Dat die allemaal vals kunnen zijn, tsja. Maar je kunt gewoon meer dan via internet, of iig evenveel.[..]
Als je altijd eerder thuis bent dan je vader hoeft dat anders geen probleem te zijn. Goed idee, trouwensAls ze dan langskomen zal die vader tegen die agent zeggen dat hij nooit wat heeft gekregen.
[..]
Tja, de nadelen van discussieren op deze manierStorten op rekening kan ook.
Maar al met al heb je nog niets waardoor het duidelijk is dat de persoon die op dat adres woont niet de eigenaar is van die nick. Dat het ip-adres ineens veranderd is is misschien toevallig en raar, maar hoeft niets te betekenen. Als beide personen een dial-in account bij dezelfde provider hebben kunnen jullie het niet eens zien.
En al die moeite voor een persoon die misschien niet eens notes heeft
En als er 5 aanvragen voor HlpDsK (bijvoorbeeld) binnen komen, tsja, dan weten wij ook genoeg, want wat we even vergeten is dat er maar een paar personen zijn waarvan illegaal notes opgevraagd zouden kunnen worden, voor de meeste users is dat teveel moeite en niet interessant.
Ik zou zeggen aangezien het de persoonsgegevens van de user was dat het de user is die een aanklacht moet indienen. Tweakers zal alleen alle medewerking moeten verlenen (wat geen probleem zal zijn neem ik aan.)Op dinsdag 29 januari 2002 13:53 schreef jeroene het volgende:
[..]
Gewoon degene die emailt geloven dat het echt waar is en een aanklacht indienen? Dat schept voor mensen die jullie willen zieken natuurlijk wel een mooie gelegenheid om jullie met veel werk op te schepen. 'Gewoon' wat users aanmaken, notes vragen en dan gaan klagen dat jij het niet was.
Back In Black!
Dus daar is een andere oplossing voor te bedenken, aangetekend (met identificatie) versturen.Op dinsdag 29 januari 2002 14:00 schreef Grrrrrene het volgende:
[..]
Dat begrijp je verkeerd: ik bedoelde: als iemand zijn notes niet ontvangen heeft, maar wel aan heeft gevraagd.
Trouwens: dit is zoeken naar een situatie waarin onze oplossing niet werkt. Dus in dat ene geval dat een user notes aanvraagt, betaald heeft en vervolgens niks ontvangt, maar toevallig is tegelijkertijd ook door een ander notes van _hetzelfde_ account aangevraagd en die krijgt ze wel. Dat zijn dan 2 aanvragen en 2 betalingen. Dan is het ene adres blijkbaar illegaal en het andere niet. Dan vragen we de user vriendelijk het geld per acceptgiro over te boeken zodat we zijn naam hebben en vervolgens sturen we de notes op. Dit soort situaties zijn ook op internet niet te voorkomen.
[..]
Back In Black!
NeeOp dinsdag 29 januari 2002 13:53 schreef jeroene het volgende:
[..]
Zijn we er ooit uit geweest?

Ow, sorry, dan vergis ik me[..]
Dat heb ik nergens gezegd hoor!

Nou, ook IRL geef ik liever mijn email adres (hotmail) dan mijn NAW gegevens hoorDe meeste mensen zullen op internet eerder een emailadres geven dan een normaal adres. Net zoals mensen in het 'dagelijks' leven eerder een normaal adres zullen geven dan een emailadres. Dat heeft waarschijnlijk eerder te maken met het feit dat het zo lastig is om email te sturen aan een normaal adres en het ook zo onhandig is om die folder te versturen naar een emailadres.
Dat is in het begin heel even genoemd en daar worden we nu keer op keer op gepakt. Zullen we daar maar over ophouden dan?[..]
Van mij mogen jullie. Maar ga het dan niet verkopen aan argeloze gebruikers dat het op deze manier veiliger is.
Je kunt het aangeven naast de nickname, waar wij nu notes-aantallen zien. We gaan er wel vanuit dat een user die gegevens opvraagt minstens 1 keer per week online is. Mocht hij dan ineens een <font color=red size='1'>(1)</font> zien achter zijn naam, dan kan hij de aanvraag stopzetten. Dat wordt dan op het email adres van hem gemeld en dan is dat geregeld.Maar goed, aangezien we toch in rondjes blijven draaien en de mensen die blijven roepen dat het toch echt veiliger is ook niet met argumenten komen waarom dat dan zo is (afgezien van afschrikmethodes) en zeef en dusty niet willen vertellen wat hun juridische inzichten zijn waarom dit per se via post moet schiet het inderdaad niet echt op.
Het enige wat ik nog wel interessant vind is de manier waarop jullie dan het misbruik denken te kunnen achterhalen via jullie methode. De melding "notes aangevraagd op" in het profile is een goed begin. Dan moet je wel regelmatig in je profile kijken natuurlijk, maar ik kan zo 1-2-3 geen betere methode verzinnen.
Zie mijn verhaal hierboven. Desnoods kun je pas klagen na betaling ofzo? Dan moeten ze wel 5 euro betalen per keer dat ze willen ziekenWeten jullie al hoe jullie omgaan als men gaat klagen dat het onterecht is aangevraagd? Als het nog niet verstuurd is kan je het nog tegenhouden, maar je zal het toch eens naar iemand moeten versturen. Maar wat als het al wel verstuurd is? Gewoon degene die emailt geloven dat het echt waar is en een aanklacht indienen? Dat schept voor mensen die jullie willen zieken natuurlijk wel een mooie gelegenheid om jullie met veel werk op te schepen. 'Gewoon' wat users aanmaken, notes vragen en dan gaan klagen dat jij het niet was.
Nou, alweer een goed punt. Dan sturen we het aangetekend op, lijkt mij een strak plan.Op dinsdag 29 januari 2002 14:05 schreef dusty het volgende:
[..]
Dus daar is een andere oplossing voor te bedenken, aangetekend (met identificatie) versturen.
Ik heb een hele boel geknipt. Ik zal niet beweren dat dit allemaal dagelijkse praktijk is. Maar het kan dus allemaal wel. Vergeet niet dat in mijn voorbeelden ik er van uit ga dat het password bij iemand anders bekend is geworden. In de meeste gevallen zal dat niet 'spontaan' gebeuren. Ik zal niet ineens een mailtje in mijn inbox vinden met jouw password, als je begrijpt wat ik bedoel. Als je dus specifiek achter deze gegevens aan zit dan zal je die persoon waarschijnlijk al beter kennen en zijn dingen als weten wie zijn ISP is waarschijnlijk al lang achterhaalt.Op dinsdag 29 januari 2002 14:00 schreef Grrrrrene het volgende:
Tsja, dit is wel _heel_ hypothetisch
Jij niet, maar jullie adviseur wel.Als als als, je hebt een punt hoor, dat geef ik toe, maar we hebben nooit beweerd dat we het 100% veilig wilden maken.
Laten we het maar hierbij laten dat het gewoon een mooie manier is om het niet te makkelijk te maken en dat jullie hopen dat er daardoor minder problemen in LA onstaan dan wanneer het wel makkelijk zou zijn.Deze geintjes kunnen online ook en dan heb je _nog_ minder aanknopingspunten.
Dat heb ik het hele draadje al aan willen voeren al belangrijkste argument, want de veiligheid is gewoon niet hoger, hoewel ik het afschrikwekkende wel een mooi punt qua veiligheid vind. De vergelijking met de bewakingcamera gaat WMB wel op, aangezien die je ook niet tegen kan houden, maar wel ontmoedigen.Op dinsdag 29 januari 2002 14:09 schreef jeroene het volgende:
[..]
Laten we het maar hierbij laten dat het gewoon een mooie manier is om het niet te makkelijk te maken en dat jullie hopen dat er daardoor minder problemen in LA onstaan dan wanneer het wel makkelijk zou zijn.
Maar goed, ben blij dat _dit_ punt duidelijk overkomt iig
Just for your information: aangetekend versturen (met identificatie of zonder) kost meer dan 5 euro.Op dinsdag 29 januari 2002 14:08 schreef Grrrrrene het volgende:
Nou, alweer een goed punt. Dan sturen we het aangetekend op, lijkt mij een strak plan.
Dan kost het aanvragen 5 euro exclusief de kosten van het opsturen. (komt er dan nog bij he..)Op dinsdag 29 januari 2002 14:14 schreef jeroene het volgende:
[..]
Just for your information: aangetekend versturen (met identificatie of zonder) kost meer dan 5 euro.
Back In Black!
Zolang er nog mensen blijven aanvoeren dat het wel veiliger is niet neeOp dinsdag 29 januari 2002 14:07 schreef Grrrrrene het volgende:
NeeEn dat komen we ook niet
Maar als er fysieke zaken opgestuurd worden dan kan dat niet. Dat zal toch de hoofdzaak zijn waarom je IRL je adres geeft. Als men het voor iets anders wil weten dan vraag ik altijd eerst waarom en in sommige gevallen krijgen ze dan ueberhaupt niets.Nou, ook IRL geef ik liever mijn email adres (hotmail) dan mijn NAW gegevens hoorNAW leidt tot mij, email tot... tsja... niks eigenlijk
In het begin was het het enige wat genoemd werd. JvS was de eerste die met een ander argument kwam. Maar goed, laat het maar liggen en dan waait er vanzelf zand over.Dat is in het begin heel even genoemd en daar worden we nu keer op keer op gepakt. Zullen we daar maar over ophouden dan?
Ik behoor niet tot de crew, maar welke plek bedoel je nu? Gewoon ergens aan de linkerkant waar he nick staat als je wat gepost hebt?Je kunt het aangeven naast de nickname, waar wij nu notes-aantallen zien.
Ik neem aan dat je dat dan alleen kan zien als je ingelogd bent. Is dat wel te doen qua topix enzo? Maar ik vind het in ieder geval een goed plan om het daar neer te zetten.
Wellicht is het handig om het ook in je profile neer te zetten zodat je niet per se moet posten om het te zien.
Het probleem is dan wel dat je de betaling hebt geaccepteerd en dat je ook aan je plicht moet voldoen om het op te sturenZie mijn verhaal hierboven. Desnoods kun je pas klagen na betaling ofzo? Dan moeten ze wel 5 euro betalen per keer dat ze willen zieken
Maar laten we eerst maar eens afwachten wat het uiteindelijke beleid wordt. Als de user zelf moet klagen, zoals dusty voorstelt, dan ben je ook van dit probleem af.
Dat is wettelijk niet toegestaan. Lees artikel 39 nog maar eens.Op dinsdag 29 januari 2002 14:24 schreef dusty het volgende:
Dan kost het aanvragen 5 euro exclusief de kosten van het opsturen. (komt er dan nog bij he..)
Ik heb het zelf ook nog eens gedaan. Er nlijkt nog een regeling te zijn geweest die op de registratiekamer.nl niet wordt genoemd. Het blijkt dat je 23 eurocent *per pagina* mag vragen, met een maximum van 4,50 euro. Behalve als het meer dan 100 pagina's zijn, of je lastig bij de gegevens kan komen.
Lees hieronder:
Besluit van 13 juni 2001 tot vaststelling van de vergoeding van de kosten als bedoeld in de artikelen 39 en 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens (Besluit kostenvergoeding rechten betrokkene Wbp)
(Besluit kostenvergoeding rechten betrokkene Wbp [Versie geldig vanaf: 01-01-2002])
--------------------------------------------------------------------------------
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Justitie van 19 januari 2001, nr. 5075641/01/6;
Gelet op de artikelen 39, eerste en derde lid, en 40, derde lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens;
De Raad van State gehoord (advies van 27 maart 2001, Nr. W03.01.0049/I);
Gezien het nader rapport van de Minister van Justitie van 5 juni 2001, nr. 5101170/01/6;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Artikel 1
In dit besluit wordt verstaan onder wet: de Wet bescherming persoonsgegevens.
Artikel 2
1. De vergoeding voor de kosten van het bericht als bedoeld in artikel 35 van de wet bedraagt EUR 0.23 per pagina met een maximaal bedrag van EUR 4.50 per bericht.
2. De verantwoordelijke mag voor de kosten van een bericht dat op een andere gegevensdrager wordt verstrekt dan papier een redelijke vergoeding in rekening brengen met dien verstande dat deze ten hoogste EUR 4.50 bedraagt.
Artikel 3
De verantwoordelijke mag in afwijking van artikel 2 een redelijke vergoeding in rekening brengen met dien verstande dat deze ten hoogste EUR 22.50 bedraagt in het geval dat:
a. het afschrift bestaat uit meer dan honderd pagina's, of
b. het bericht bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking.
Artikel 4
De verantwoordelijke mag voor de kosten voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de wet een redelijke vergoeding in rekening brengen met dien verstande dat deze ten hoogste EUR 4.50 bedraagt.
Artikel 5
[Wijzigt deze wet.]
Artikel 6
Dit besluit treedt in werking op het tijdstip waarop de Wet bescherming persoonsgegevens in werking treedt.
Artikel 7
Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit kostenvergoeding rechten betrokkene Wbp.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij bijbehorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.
's-Gravenhage, 13 juni 2001
Beatrix
De Minister van Justitie,
A. H. Korthals
Uitgegeven derde juli 2001
De Minister van Justitie,
A. H. Korthals
Nou kan ik natuurlijk vragen hoe de crew erbij komt dat het wettelijk gezien schriftelijk zou moeten gaan terwijl hier toch duidelijk gesproken wordt over andere gegevensdragers dan papier.Op dinsdag 29 januari 2002 14:43 schreef jeroene het volgende:
2. De verantwoordelijke mag voor de kosten van een bericht dat op een andere gegevensdrager wordt verstrekt dan papier een redelijke vergoeding in rekening brengen met dien verstande dat deze ten hoogste EUR 4.50 bedraagt.
Dat heeft geen enkel crewlid beweerdOp dinsdag 29 januari 2002 14:51 schreef jeroene het volgende:
[..]
Nou kan ik natuurlijk vragen hoe de crew erbij komt dat het wettelijk gezien schriftelijk zou moeten gaan terwijl hier toch duidelijk gesproken wordt over andere gegevensdragers dan papier.
Nou, dan is het makkelijk: we printen het uit op 50pt en komen zo met alle IP's uit op een pagina of 100, dus dan kost het 22,50 euro
2. if 1=false then "Stuur mij maar een cd met al mijn notes, posts & ipadressen"
Lijkt me een goedkopere oplossing voor zowel users als Tweakers B.V. in plaats van dikke pakken papier opsturen.
Arme HlpDsk, is hij uit de crew gegooid? Lees zijn bericht van 28 januari, 10:20. ACM zegt hetzelfde in zijn bericht van 28 januari 10:22.Op dinsdag 29 januari 2002 15:01 schreef Grrrrrene het volgende:
Dat heeft geen enkel crewlid beweerd
Volgens mij heeft de juridische adviseur het niet gezegd, maar hij heeft het ook zeker niet tegengesproken.
Je posting was in de tussentijd gewijzigd, maar uitprinten op 50pt is natturlijk niet echt handiger. De vraag is dan ook of het nog "in begrijpelijke vorm" is zoals in artikel 35 lid 2 wordt bedoeld. Maar daar kunnen we vast uren over heen en weer schrijven.
Goede vraag. Nu het antwoord nogOp dinsdag 29 januari 2002 15:04 schreef JiveDAF het volgende:
1. Is email volgens de wet een gegevensdrager ???
Er staat nergens dat jij mag eisen in welk formaat de gegevens worden verstrekt. het moet alleen wel voor jou te begrijpen zijn. Je mag het dus niet ineens opsturen in de vorm van een magneetband die alleen in een PDP-11 te lezen is of dergelijke onzin.2. if 1=false then "Stuur mij maar een cd met al mijn notes, posts & ipadressen"
Sttt, maar email is nog goedkoper. Maar daar gaat het niet om.Lijkt me een goedkopere oplossing voor zowel users als Tweakers B.V. in plaats van dikke pakken papier opsturen.
Een gegevensdrager kan een brief zijn, maar de gegevens _zouden_ ook per mail of webpagina getoond kunnen worden. De keuze is vrij in deze aan de verstrekker. Als we maar zorgvuldig om gaan met jullie (en onze) gegevens.
Voorts moet het binnen een redelijke termijn gebeuren 4 weken met de uitloop naar 6. Een maximum aantal aanvragen wordt er btw in de wet niet gesteld, maar 6 tot 8 keer per jaar wordt als redelijk gezien, uitzonderingen daargelaten.
Alle mods nemen kennis van de regelementen die voor hen gelden, zo ook de geheimhoudingsplicht uit crew fora en de userDB. Daar is tot nu toe geen sprake geweest van schriftelijke bevestiging, maar mondeling.
Eventuele bezwaren kun je kenbaar maken aan onze bemiddelaar. Mochten jullie er niet uitkomen dan kan de gebruiker kiezen voor de gang naar de rechter of (imho een veel beter id) bemiddeling door het CBP.
Verder is misbruik maken van de regeling zonder probleem te sanctioneren. Zowel het misbruik maken van de regeling zelf als het dmv frauduleuze handelingen in het bezit krijgen van gegevens van derden.
Zo dat waren een paar vragen die zijn blijven liggen.
Dat is dan niet slim van ze. Dit is dus precies de reden dat ik mijn mond hou als ik iets niet weetOp dinsdag 29 januari 2002 15:06 schreef jeroene het volgende:
[..]
Arme HlpDsk, is hij uit de crew gegooid? Lees zijn bericht van 28 januari, 10:20. ACM zegt hetzelfde in zijn bericht van 28 januari 10:22.
Nee, da's waar. Maar het gaat er hier niet om of we het wettelijk moeten doen, maar de reden voor snailmail is al vaak genoeg genoemd. Die ga ik niet weer herhalen.Volgens mij heeft de juridische adviseur het niet gezegd, maar hij heeft het ook zeker niet tegengesproken.
Dat snap ik wel, zie ook de smiley erachterJe posting was in de tussentijd gewijzigd, maar uitprinten op 50pt is natturlijk niet echt handiger. De vraag is dan ook of het nog "in begrijpelijke vorm" is zoals in artikel 35 lid 2 wordt bedoeld. Maar daar kunnen we vast uren over heen en weer schrijven.
Is dit een antwoord op de vraag die ik eerder stelde?Op dinsdag 29 januari 2002 15:12 schreef zeef het volgende:
Alle mods nemen kennis van de regelementen die voor hen gelden, zo ook de geheimhoudingsplicht uit crew fora en de userDB. Daar is tot nu toe geen sprake geweest van schriftelijke bevestiging, maar mondeling.
zo ja hier mijn reactie, zo nee lees dit dan maar niet
Ik snap best dat de mods kennis nemen van de regelementen en geheimhouding, maar mogen ze uberhaubt de gegevens zien?
Voor zover ik weet (correct me if i'm wrong) zijn mods juridisch gezien geen medewerkers van Tweakers.net B.V. (of hebben ze allemaal een arbeidscontract?). Als ze geen medewerkers van Tweakers.net b.v. zijn, mogen ze toch ook niet de persoonsgegevens (wat notes dus jammergenoeg zijn volgens de wet) inzien die tweakers.net registreerd?
Je kan dan wel een geheimhouding tekenen, maar daar schiet je volgens mij nixs mee op. Ik krijg bij een verzekeraar ook niet de gegevens van iedereen mee zodra ik een geheimhoudingformuliertje teken. Wil ik ze kunnen inzien zal ik daar toch echt moeten werken.
ik heb er geen verstand van hoor, maar is dit al door jullie onderzocht?.
Bovendien heb je alle gegevens vrijwillig gegeven en vullen wij ze aan met wat extra gegevens. Denk niet dat je daar tegen kunt protesteren (met suc6 dus)
Het is informatie die men nodig heeft om hun moderatie taak correct te doen, dus die gegevens mogen ze gewoon zien, echter als jouw NAW gegevens erin zouden staan, zouden ze de NAW gegevens niet mogen zien aangezien dat niets met hun taak (modereren) te maken heeft.Op dinsdag 29 januari 2002 15:44 schreef Danfoss het volgende:
[..]
Ik snap best dat de mods kennis nemen van de regelementen en geheimhouding, maar mogen ze uberhaubt de gegevens zien?
Back In Black!
Ik hoop voor jullie dat je hierin gelijk hebt.Op dinsdag 29 januari 2002 15:55 schreef Grrrrrene het volgende:
Jij werkt ook niet dagelijks met de gegevens van die verzekeringsmaatschappij, ik wel met de gegevens van GoT. Denk dat daar het verschil ligt. Anders kan iedere vrijwilliger lam worden gelegd, want ik denk dat dit niet het enige geval is waarbij mensen zonder arbeidscontract gegevens inzien.
Ik denk dat er wel een verschil is met 'normale' vrijwilligersorganisaties. Tweakers.net is een B.V. Dat is volgens mij wel een significant verschil met het rode kruis ofzo (dat is toch een stichting of vereniging?). Volgens mij krijgen de vrijwilligers die langs de deur collecteren ook geen inzage in de persoonsgegevens van de donateurs.
Het doet er toch niet toe of ik ze vrijwillig geef? Het gaat erom dat ik ze geef aan Tweakers.net. En volgens mij mag dan alleen een 'echte' medewerker die gegevens inzien.Bovendien heb je alle gegevens vrijwillig gegeven en vullen wij ze aan met wat extra gegevens. Denk niet dat je daar tegen kunt protesteren (met suc6 dus)
Ik hoop echt dat ik geen gelijk heb hoor, maar dit lijkt me echt de moeite waard om uit te laten zoeken.
Hoe vaak je er mee werkt doet niet ter zake. Als je vaak genoeg door rood rijdt mag het ook niet in eens wel.Op dinsdag 29 januari 2002 15:55 schreef Grrrrrene het volgende:
Jij werkt ook niet dagelijks met de gegevens van die verzekeringsmaatschappij, ik wel met de gegevens van GoT. Denk dat daar het verschil ligt. Anders kan iedere vrijwilliger lam worden gelegd, want ik denk dat dit niet het enige geval is waarbij mensen zonder arbeidscontract gegevens inzien.
De vraag is of jij "handelt onder het gezag van de verantwoordelijke" (artikel 12, lid 1). Ik durf niet te garanderen dat daar geen arbeidscontract voor nodig is, maar ik denk van niet. Jij hebt immers van de verantwoordelijke (=tweakers.net bv) de toestemming gekregen om met deze gegevens te werken en tweakers kan jou opdrachten geven over de manier waarop je handelt (neem ik aan).
Als men vind dat je niet onder "onder het gezag" valt (en daar is ook wat voor te zeggen) dan zal je moeten worden aangemerkt als een bewerker. In dat geval zal er wel een overeenkomst met jou gesloten moeten worden (zie artikel 14). Dat hoeft naar mijn idee niet per se een arbeidsovereenkomst te zijn.
In beide gevallen geldt trouwens een geheimhoudingsplicht (artikel 13, lid 2).
De vrijwilligheid van het verstrekken van de gegevens is niet van belang. Immers, omdat ik ze vrijwillig heb gegeven betekent dat niet dat jij er alles mee mag doen wat je wil (anders was deze wet niet nodig). Bovendien mag een verzekeraar ook niet van alles met jouw gegevens doen alleen omdat je het vrijwillig hebt opgegeven. Ik ken tamelijk weinig mensen die door de rechter zijn gedwongen om hun gegevens aan een verzekeraar te verstrekkenBovendien heb je alle gegevens vrijwillig gegeven en vullen wij ze aan met wat extra gegevens. Denk niet dat je daar tegen kunt protesteren (met suc6 dus)
Als je bij een verzekeringsmaatschappij werkt wil dat ook niet zeggen dat je alle gegevens van iemand kan opzoeken. Met name medische gegevens zijn niet zonder verdere toestemming op te zoeken.Op dinsdag 29 januari 2002 16:10 schreef Danfoss het volgende:
Volgens mij krijgen de vrijwilligers die langs de deur collecteren ook geen inzage in de persoonsgegevens van de donateurs.
Het is (gelukkig) niet zo dat omdat je bij een bedrijf werkt je dan toegang hebt tot alle gegevens van het bedrijf. Of dat nu gaat om de salarissen van je collega's of (bepaalde) persoonsgegevens van klanten ligt maar net aan waar je werkt. Iemand op de salaris administratie kan wel je salaris zien, iemand op de verkoopafdeling kan zien wat die ene klant het vorige jaar heeft besteld. Maar ze kunnen niet elkaars gegevens bekijken. Tenminste, in veel bedrijven niet.
Ik ook nietIk hoop echt dat ik geen gelijk heb hoor
<font color=#00084a size=1>Geplaatst door <font color=#00000>jeroene </font></font><font color=red size=1>(1)</font><font color=#00084a size=1> - dinsdag 29 januari 16:28</font>Op dinsdag 29 januari 2002 14:38 schreef jeroene het volgende:
[..]
Ik behoor niet tot de crew, maar welke plek bedoel je nu? Gewoon ergens aan de linkerkant waar he nick staat als je wat gepost hebt?
Zo zien wij het dus
Klopt, alleen als je ingelogd bent. Anders zou iedereen het van jou kunnen zien.Ik neem aan dat je dat dan alleen kan zien als je ingelogd bent. Is dat wel te doen qua topix enzo? Maar ik vind het in ieder geval een goed plan om het daar neer te zetten.
Dan nog moet je inloggen om je profiel te zienWellicht is het handig om het ook in je profile neer te zetten zodat je niet per se moet posten om het te zien.
Dat is dus ook een mogelijke oplossing en daarom dit topic.[..]
Het probleem is dan wel dat je de betaling hebt geaccepteerd en dat je ook aan je plicht moet voldoen om het op te sturen
Maar laten we eerst maar eens afwachten wat het uiteindelijke beleid wordt. Als de user zelf moet klagen, zoals dusty voorstelt, dan ben je ook van dit probleem af.
Okido. Ik neem maar aan dat het een voorbeeld is (je zet het er niet bij) omdat je anders stiekum persoonsgegevens openbaar hebt gemaakt, jij stouterd!Op dinsdag 29 januari 2002 16:30 schreef Grrrrrene het volgende:
Geplaatst door jeroene (1) dinsdag 29 januari 16:28
Zo zien wij het dusDaar staat nu je aantal notes, voor users kan er dus het aantal aanvragen staan.
Maareh, het is dus geen probleem om dit in topix bij te voegen? Of moet daar nog naar gekeken worden?
[mode=eureka]Oh nee, tegen die tijd hebben we al de nieuwe forum software, who cares about topix![/mode]
Dus eerst stel je gegevens ter beschikking aan ons en vervolgens wil je niet dat we ze inzienOp dinsdag 29 januari 2002 16:22 schreef jeroene het volgende:
De vrijwilligheid van het verstrekken van de gegevens is niet van belang. Immers, omdat ik ze vrijwillig heb gegeven betekent dat niet dat jij er alles mee mag doen wat je wil (anders was deze wet niet nodig). Bovendien mag een verzekeraar ook niet van alles met jouw gegevens doen alleen omdat je het vrijwillig hebt opgegeven. Ik ken tamelijk weinig mensen die door de rechter zijn gedwongen om hun gegevens aan een verzekeraar te verstrekken
Van mij hoeven jullie die gegevens helemaal niet te bewaren, dat willen jullie zelf!Op dinsdag 29 januari 2002 16:38 schreef Grrrrrene het volgende:
Dus eerst stel je gegevens ter beschikking aan ons en vervolgens wil je niet dat we ze inzien![]()
![]()
Het ging hier om het inzien van de gegevens (waar volgens Danfoss misschien wel een arbeidscontract voor nodig zou zijn). Jij merkte op dat wij die gegevens vrijwillig hadden afgestaan. En daarmee impliceerde je dus dat tweakers zelf mocht bepalen wat ze er mee doet en wie dat wel of niet mag inzien. Dat is dus niet zo. Of je die gegevens nu wel of niet vrijwillig hebt afgestaan maakt niet uit voor het feit dat ze onder de WBP vallen. Dat betekent dus dat tweakers zorgvuldig met de gegevens moet omgaan. Het aan iedere willekeurige voorbijganger laten zien van die gegevens is er dan dus niet bij.
Gelukkig maar dat we nog in de test fase zitten. Begrijp me goed, er is in het verleden al eens gekeken naar een arbeidsovereenkomst voor alle vrijwilligers. Daar had met _massaal_ geen zin in, er werd zelfs gedreigd met het stoppen. Nu kunnen jullie natuurlijk wel zeggen "Nou dan stop je toch", maar dan is het ook gelijk exit GoT, en dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling.
Jullie zullen misschien werkervaring hebben in een IRL situatie, er zijn best veel mensen in de crew die nog studeren of op school zitten. Dan is de omslag van de vrijheid blijheid die er was op GoT naar de dreigende kille verzakelijking een moeilijk traject. De beslissingen rond de verzakelijking, zoals inzake de gebruikersgegevens zijn dan niet zonder slag of stoot gegaan.
Geven jullie de crew als geheel ajb. ook de tijd en de rust om de transitie goed door te komen. Ik bedoel, als ik de letter van de wet ga naleven dan zijn er nog wel wat zaken niet helemaal 100%. Zowel aan crew, als aan users kant. Maar is het nou echt de bedoeling om als politie agent rond te lopen en alle mensen die geheel vrijwillig veel werk verzetten voor GoT constant op de vingers te tikken ? Nee. Dat moet in alle rust zich kunnen voltrekken.
Nogmaals, ookal zijn we het niet altijd eens, ik waardeer jullie input ten zeerste. Iedereen maakt fouten, ook ik, en dan is het af en toe misschien niet prettig om daar op gewezen te worden, maar uiteindelijk zorgen we samen voor een beter eindproduct.
Dus laten we nu niet verder doorhameren op de arbeidsovereenkomst e.d., dat komt allemaal in orde voor 1 september.
tijdens het typen is de discussie weer een andere kant opgegaan, maar om dan dit verhaal te wissen is imho een beetje flauw dus ik laat hem maar staan
Als ik jouw regeltjes heel principieel uitleg zal ik je nooit kunnen helpen als je een keer je email adres verkeerd hebt aangepast, simpelweg omdat ik niet weet of jij het bent en omdat ik volgens jou het recht niet heb om jouw gegevens in te zien.Op dinsdag 29 januari 2002 16:46 schreef jeroene het volgende:
[..]
Van mij hoeven jullie die gegevens helemaal niet te bewaren, dat willen jullie zelf!
Het ging hier om het inzien van de gegevens (waar volgens Danfoss misschien wel een arbeidscontract voor nodig zou zijn). Jij merkte op dat wij die gegevens vrijwillig hadden afgestaan. En daarmee impliceerde je dus dat tweakers zelf mocht bepalen wat ze er mee doet en wie dat wel of niet mag inzien. Dat is dus niet zo. Of je die gegevens nu wel of niet vrijwillig hebt afgestaan maakt niet uit voor het feit dat ze onder de WBP vallen. Dat betekent dus dat tweakers zorgvuldig met de gegevens moet omgaan. Het aan iedere willekeurige voorbijganger laten zien van die gegevens is er dan dus niet bij.
Wat dat betreft kan ik mijn DT zaken er nu wel bij neer gooien, bovendien moet mijn hele recht jouw profiel aan te unnen passen verdwijnen, want niet inzien = niet wijzigen. Sterker nog: het hele DT mag afgeschaft worden inclusief de mogelijkheid IP's te kunnen zoeken. Daarbij moeten de notes afgeschaft worden, waardoor deze hele discussie onnodig is geweest.
Denk daar 's over na voordat je met dit soort uitspraken komt. Als we gaan regelneuken dan kan ik er ook wat van hoor!
Sorry, maar waar heb ik dat dan beweerd? Ik zeg alleen maar dat omdat de gegevens vrijwillig zijn gegeven dat niet inhoudt dat tweakers er niet zorgvuldig mee om hoeft te gaan.Op dinsdag 29 januari 2002 16:54 schreef Grrrrrene het volgende:
Als ik jouw regeltjes heel principieel uitleg zal ik je nooit kunnen helpen als je een keer je email adres verkeerd hebt aangepast, simpelweg omdat ik niet weet of jij het bent en omdat ik volgens jou het recht niet heb om jouw gegevens in te zien.
Zorgvuldig omgaan met gegevens is dus niet het zo maar aan jan-en-alleman laten zien. Dat 'medewerkers' van tweakers die gegevens wel kunnen zien als dat voor hun taak nodig is is niet onzorgvuldig (en ik heb ook nergens beweerd dat dat wel zo zou zijn).
Ik doel op deze post:
Ik heb nml geen arbeidscontract bij T.net en dus mag ik niks met die gegevens doen volgens jou. Lijkt mij een beetje overdreven geredeneerd.Op dinsdag 29 januari 2002 16:22 schreef jeroene het volgende:
[..]
Hoe vaak je er mee werkt doet niet ter zake. Als je vaak genoeg door rood rijdt mag het ook niet in eens wel.
De vraag is of jij "handelt onder het gezag van de verantwoordelijke" (artikel 12, lid 1). Ik durf niet te garanderen dat daar geen arbeidscontract voor nodig is, maar ik denk van niet. Jij hebt immers van de verantwoordelijke (=tweakers.net bv) de toestemming gekregen om met deze gegevens te werken en tweakers kan jou opdrachten geven over de manier waarop je handelt (neem ik aan).
Als men vind dat je niet onder "onder het gezag" valt (en daar is ook wat voor te zeggen) dan zal je moeten worden aangemerkt als een bewerker. In dat geval zal er wel een overeenkomst met jou gesloten moeten worden (zie artikel 14). Dat hoeft naar mijn idee niet per se een arbeidsovereenkomst te zijn.
In beide gevallen geldt trouwens een geheimhoudingsplicht (artikel 13, lid 2).
[..]
De vrijwilligheid van het verstrekken van de gegevens is niet van belang. Immers, omdat ik ze vrijwillig heb gegeven betekent dat niet dat jij er alles mee mag doen wat je wil (anders was deze wet niet nodig). Bovendien mag een verzekeraar ook niet van alles met jouw gegevens doen alleen omdat je het vrijwillig hebt opgegeven. Ik ken tamelijk weinig mensen die door de rechter zijn gedwongen om hun gegevens aan een verzekeraar te verstrekken
Edit: Ik impliceerde BTW helemaal niet dat we er alles mee mogen doen wat we willen, maar ik vind wel dat crewleden toegang moeten hebben... DAT zei ik, lees nog maar 's goed.
Natuurlijk gaan we jullie gegevens niet verhandelen enzo. D0h!
Welke opmerking bedoel je precies? Die uit mijn bericht van 16:46 waarin ik aanhaal wat Danfoss heeft gevraagd?Op dinsdag 29 januari 2002 17:11 schreef Grrrrrene het volgende:
Hoe moet ik je opmerking over "mensen die geen arbeidscontract hebben" dan lezen?
Dat heb ik helemaal nergens gezegd. Sterker nog ik denk juist dat een arbeidscontract niet per se nodig is. Lees mijn posting van 16:22 er nog maar eens op na.Die zouden volgens jou die gegevens niet mogen lezen
Altijd slecht om eerst de telefoon op te nemen en dan pas op "verstuur" te klikken
Maareh, als de door jouw gequote tweede alinea doorleest kan je toch echt lezen dat ik denk dat je geen arbeidscontract nodig hebt.
EHm, Danfoss zegt toch ook niet dat hij wil dat het zo is? Hij vraagt het alleen af en zegt dat het eens onderzocht moet worden. Hij hoopt zelfs dat het niet zo is!Op dinsdag 29 januari 2002 17:32 schreef Grrrrrene het volgende:
Ik dacht dat je het eens was met Danfoss.
Tijd om naar huis te gaan en lekker op de bank te gaan liggenDan begin ik gewoon moe te worden van het gediscussieer hier en moet ik ff stoppen.
Als voorbeeld een discotheek mag bijvoorbeeld mensen fouilleren die binnen willen komen. Terwijl dat iets is dat ze niet moeten proberen met toevallige voorbijgangers.
Verder kunnen ze mensen verplichten jassen uit te doen, niet met glazen op de dansvloer te komen etc etc. Als je het ergens niet mee eens bent hebben de serieuze discotheken ook een inloopspreekuur voor klachten. Ben je het niet eens met de policy dan ga je lekker ergens anders swingen.
Zo zie ik dat ook hier. De WBP heeft bepaald dat volgens hen de email gegevens persoonsgegevens betreffende een identificeerbare persoon zijn. Tweakers neemt het standpunt over en kijkt hoe ze in de geest van de wet het best aan de verplichtingen kunnen voldoen. En als het je niet bevalt dan, hoe zeg ik het netjes.... gaat u zich maar elders vertoeven.
Dat besluit over de kosten kende ik niet, maar zou ik gewoon naast me neer leggen met de motivatie dat het hele systeem je anders veel te veel geld zou gaan kosten, mede omdat je er iemand voor aan moet nemen. En als er een user is die wil gaan suen dan gaat ie zijn gang maar....
De wet is er niet voor om het jullie makkelijker te maken. Belangrijkste is dat je op de meest zorgvuldig mogelijke manier omgaat met de gegevens van je klanten, en als jullie vinden dat tweakers jullie als melkkoe gaat gebruiken of de drempel te hoog legt: fijn, dan ga je maar naar fokforum of zo.
Een paswoord is geen persoonsgegeven, een paswoord zal nou niet direct gebruikt kunnen worden om jou in het maatschappelijk verkeer te onderscheiden van anderen. Of je paswoord moet zijn ikbenhomo of ikbenstom maar ja, dan ga je wel erg ver door.
En dat gezanik over medewerkers en het inzien van notes is voor mij ook echt een mierenneuk opmerking. Je moet blij zijn dat er mensen zo stom zijn om een flink deel van hun tijd te verspillen, daarvoor verdienen ze meer respect dan een sneer dat ze niet onder de verantwoording vallen en dus de notes niet in mogen zien.... als een mod te ver gaat kan zijn status direct worden ontnomen, er is geen mod-ontslagbescherming, dus wat dat betreft is een mod makkelijker aan te pakken op het rommelen met gegevens dan in een 'gewoon' bedrijf.
Ik weet niet wat je nu precies bedoeld te zeggen.Dat besluit over de kosten kende ik niet, maar zou ik gewoon naast me neer leggen met de motivatie dat het hele systeem je anders veel te veel geld zou gaan kosten, mede omdat je er iemand voor aan moet nemen. En als er een user is die wil gaan suen dan gaat ie zijn gang maar....
Maar ik hoop dat je tweakers.net niet wil aanraden om de wet naast zich neer te leggen?
Omdat je emailadres wordt opgeslagen (en dat een gegeven is waardoor je te identificeren bent) worden alle andere gegevens die aan dat emailadres zijn gekoppeld automatisch 'besmet'. Aangezien je nick en je password aan dat emailadres zijn gekoppeld zijn worden die twee gegevens dus *ook* persoonsgegevens! Raar, maar waar.Een paswoord is geen persoonsgegeven, een paswoord zal nou niet direct gebruikt kunnen worden om jou in het maatschappelijk verkeer te onderscheiden van anderen. Of je paswoord moet zijn ikbenhomo of ikbenstom maar ja, dan ga je wel erg ver door.
Volgens jou theorie is het dan voor de bank ook niet nodig om jouw pincode geheim te houden. Immers er zijn maar 10000 mogelijke combinaties dus alleen de pincode is niet genoeg om je te identificeren.
Ik begrijp overigens niet precies wat je hier mee probeert te zeggen? Of is dit een poging om uit te leggen waarom het password per email wordt verstuurd, maar andere gegevens niet dezelfde weg mogen bewandelen?
Persoonlijk vond ik het meer een opmerking om er voor te zorgen dat het goed geregeld zou worden om te voorkomen dat tweakers daardoor later op zijn bek gaat. Maar goed, ik ga ook wel eens uit van de positieve kant ipv altijd de negatieve kant te zien.En dat gezanik over medewerkers en het inzien van notes is voor mij ook echt een mierenneuk opmerking.
Ik ben een van die personen.
Gezien mijn werk bij de overheid is het voor mij verboden arbeidscontracten bij derden te hebben.
Zolang het echt vrijwilligerswerk blijft dat niet gerelateerd is aan mijn werk, dan is het geen probleem.
Maar als hier een contract voor komt of een vorm van betaling, dan is het voor mij "exit" GoT.
Dit nog naast het feit dat ik er principieel erg op tegen ben.
Gathering of Tweakers is een community met een boel vrijwilligers, als je mensen op contractbasis gaat aanstellen dan wordt het een bedrijfsproces.
Dat is voor mij onacceptabel, gaat geheel tegen mijn internet-belevenis in.
(ik spreek nu prive dus)
Dan nog even over die vergoeding voor het inzien van de Notes.
Iemand moet er tijd en moeite aan besteden, plus wat kosten (verzendkosten etc) om die te verzamelen en op te sturen. Aangezien het geen kerntaak van GoT is, vind ik dat die extra tijd ook betaald dient te worden, en € 5 is een schijntje.
Ik geef wel even toe dat ik heel extreem tegen het openbaren van notes ben, echter is het nu eenmaal verplicht volgens de wet (na erg uitvoerige discussies met Zeef
Ik zie notes als aantekeningen en naar mijn mening mag iedereen aantekeningen hebben over anderen, echter heeft die ander niet het recht die in te zien...
Helaas denkt de Nederlandse staat daar anders over
(dit geldt dus specifiek voor GoT en soorgelijken, in het bedrijfsleven is het natuurlijk een goede zaak dat je kan inzien wat er over jouw vastgelegd is)
Gedoogbeleid, of staat het echt in je arbeidscontract? Een vrijwilliger heeft trouwens ook altijd een arbeidsovereenkomst. Al is die in het algemeen niet erg uitgebreid en slechts mondeling tot stand gekomen.Op dinsdag 29 januari 2002 18:12 schreef DSmarty het volgende:
Gezien mijn werk bij de overheid is het voor mij verboden arbeidscontracten bij derden te hebben.
Zolang het echt vrijwilligerswerk blijft dat niet gerelateerd is aan mijn werk, dan is het geen probleem.
Betekent dit dat jij vertekt zodra er een betaalde medewerker bij tweakers.net BV wordt aangenomen? Ik dacht dat er al enkele mensen waren die een vergoeding kregen?Gathering of Tweakers is een community met een boel vrijwilligers, als je mensen op contractbasis gaat aanstellen dan wordt het een bedrijfsproces.
Dat is voor mij onacceptabel, gaat geheel tegen mijn internet-belevenis in.
(ik spreek nu prive dus)
Maar jouw aantekeningen zijn toch al voor anderen in te zien? Het is weliswaar een select gezelschap, maar desalniettemin is het door anderen te zien. Dat is nu ook juist het 'probleem'. Als iedere mod gewoon op zijn eigen bureautje een blaadje had liggen met aantekeningen dan had de WBP daar niets over te zeggen gehad. Maar juist omdat het een notes-systeem is wat door alle mods geraadpleegd kan worden is het daaronder gevallen.Ik zie notes als aantekeningen en naar mijn mening mag iedereen aantekeningen hebben over anderen, echter heeft die ander niet het recht die in te zien...
Nee, ik ga weg zodra ik op een soort van contractbasis moet fungeren, niet alleen vanwege bovenstaande reden, maar meer omdat ik vind dat het Vrijwillgerswerk moet blijven en dat Gathering Of Tweakers moet blijven wat het was, een grote groep digitale vrienden... (inmiddels wel erg groot
De Notes zijn ingevoerd zodat alle mods kunnen zien wat een user uitvreet.
Dus als User A in mijn forum (DPC) bullshit post, dan kijk ik even in zijn notes, zie ik daar niks, dan geef ik hem in het forum een "tik over de vingers", staat daar al een waslijst aan overtredingen of anderszins onwenselijke activiteiten, dan krijgt hij een Waarschuwing etc.
Een note van mij kan dus bijvoorbeeld zijn
User X: "User is net nieuw, post ontzettend veel loze posts in techfora, waarschijnlijk iemand die alleen voor de HK komt, beetje in de gaten houden aub."
Of: "OW wegens flamen in thread http://blabla"
Ik vind zelf dat de gebruiker die info niks aangaat, alles wat "officieel" is, zoals een OW, een BAN etc, krijgt hij zoiezo per mail!
Nee, natuurlijk niet. Hij bedoelt op zijn eigen situatie: als er mods betaald gaan worden voor modwerk...Betekent dit dat jij vertekt zodra er een betaalde medewerker bij tweakers.net BV wordt aangenomen? Ik dacht dat er al enkele mensen waren die een vergoeding kregen?
Dat de mensen die 24/7 voor GoT beschikbaar moeten zijn en mensen die 24/7 het beleid voor GoT en T.net bepalen, betaald krijgen, daar heeft niemand wat op tegen. Maar dat iedereen die werk verzet voor GoT betaald zou krijgen, dat zou ik belachelijk vinden en daar ben ik ook zeker tegen.
Just curious, mag je wel een mondelinge arbeidsovereenkomst hebben waar je voor betaald wordt?Op dinsdag 29 januari 2002 18:27 schreef DSmarty het volgende:
Ik mag geen schriftelijke arbeidsovereenkomst hebben met een vorm van beloning.
Een overeenkomst met tweakers.net kan ook betekenen dat er staat dat jij bepaalde gegevens mag inzien om je 'werkzaamheden' te kunnen uitvoeren. Daar hoeft toch niet in te staan dat je van 20:00 tot 21:00 verplicht online bent oid?! Tenminste, ik neem aan dat dat je grootste probleem is?Nee, ik ga weg zodra ik op een soort van contractbasis moet fungeren,
De grootte is juist het probleem. Het is geen groep vrienden meer die lol heeft. Kijk maar naar alle regeltjes die er gelden mbt posten etc. Onder vrienden is dat niet nodig. Dat is ook de reden dat het notes systeem is gekomen, anders was het niet nodig geweest.niet alleen vanwege bovenstaande reden, maar meer omdat ik vind dat het Vrijwillgerswerk moet blijven en dat Gathering Of Tweakers moet blijven wat het was, een grote groep digitale vrienden... (inmiddels wel erg groot)
Ik acht GoT nog steeds een groep digitale vrienden hoor...
En al die regeltjes.... tsja... (ik spreek wederom prive) een gedeelte is onontkomelijk wegens de grote groei van GoT.
Een ander gedeelte bleek helaas nodig te zijn om de Adolescenten onder ons in bedwang te houden, jammer maar helaas... Als het aan mij lag kwam niemand onder de 16 op GoT. (hoe spijtig dan ook voor de positieve uitzonderingen)
Ook zou ik direct de hele HK trashen.
Als ik zo in LA kijk, dan vragen de mensen die veel in dit forum komen juist om extra regeltjes.
Alles wat niet beschreven staat wordt beschouwd als een "gat" in de regels, wat men ook maar onmiddelijk uit moet buiten.
Dat is dus gewoon een slechte houding van die personen. (ik noem geen namen)
ik geloof dat ik dat regelneuken gestart ben, maar helaas voor jou zou dit wat jij zegt inderdaad de waarheid kunnen zijn als ik gelijk heb.Op dinsdag 29 januari 2002 16:54 schreef Grrrrrene het volgende:
Wat dat betreft kan ik mijn DT zaken er nu wel bij neer gooien, bovendien moet mijn hele recht jouw profiel aan te unnen passen verdwijnen, want niet inzien = niet wijzigen. Sterker nog: het hele DT mag afgeschaft worden inclusief de mogelijkheid IP's te kunnen zoeken. Daarbij moeten de notes afgeschaft worden, waardoor deze hele discussie onnodig is geweest.
Denk daar 's over na voordat je met dit soort uitspraken komt. Als we gaan regelneuken dan kan ik er ook wat van hoor!
Vanaf het moment dat de registratiekamer beslist heeft dat de userinfo persoonsgegevens zijn en onder de wpb vallen krijg je te maken met dit soort dingen (wat mag ik wel/niet vrijgeven, mogen vrijwilligers zonder contractuele verbintenissen met tweakers.net b.v. de gegevens uberhaubt inzien, mag je als GOT het aantal posts van een user laten zien etc.etc.)
Ik haalde nou alleen nog maar het punt over een arbeidscontract aan. Dit deed ik alleen maar omdat ik me afvroeg of jullie hier misschien al over nagedacht hadden.
Ik weet zelf namelijk niet of je een contract nodig hebt, maar ben daar wel benieuwd naar.
Dit kan namelijk een 'bosman' effect op het nederlandse internet hebben (om maar even de voetballerij erbij te halen).
Nogmaals: Ik hoop echt dat ik niet gelijk heb, maar dit soort zaken horen er ineens bij nu de gegevens onder de wpb wet vallen. Is de uitspraak van de registratiekamer eigenlijk al 'officieel'??
Tweakers.net kan natuurlijk altijd een b.v. op de kaaiman eilanden worden ofzo.. heb je ook geen last meer van de nederlandse wet
Nee, ze moeten het besluit naast zich neerleggen met de argumenten dat het onredelijk is voor tweakers om voor 23euro cent per aanvraag iemand in te huren. t.net moet om aan de wet te voldoen geld gaan toeleggen en wat dat betreft moeten ze zeggen fok it.Op dinsdag 29 januari 2002 18:07 schreef jeroene het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je nu precies bedoeld te zeggen.
Maar ik hoop dat je tweakers.net niet wil aanraden om de wet naast zich neer te leggen?
Bij een arbeidsovereenkomst moet er volgens mij nog steeds sprake zijn van loon en dat is er niet bij vrijwilligers........Op dinsdag 29 januari 2002 18:20 schreef jeroene het volgende:
[..]
Gedoogbeleid, of staat het echt in je arbeidscontract? Een vrijwilliger heeft trouwens ook altijd een arbeidsovereenkomst. Al is die in het algemeen niet erg uitgebreid en slechts mondeling tot stand gekomen.
[..]
Registratiekamer is een nog tandeloze hond die moet leren bijten, ze zullen dus zo veel mogelijk onder de WBP willen laten vallen. Uiteindelijk zal het europese hof uitsluitesel moeten gaan bieden....Op dinsdag 29 januari 2002 19:53 schreef Danfoss het volgende:
Nogmaals: Ik hoop echt dat ik niet gelijk heb, maar dit soort zaken horen er ineens bij nu de gegevens onder de wpb wet vallen. Is de uitspraak van de registratiekamer eigenlijk al 'officieel'??
Maar dat kan dus niet. T.NET BV is nu eenmaal verplicht om die gegevens vrij te geven. Als T.NET BV besluit dat op een manier te doen waarbij het wettig maximaal te vragen bedrag wordt overschreden, is dat een probleem van T.NET BV, niet van een andere instantie, zoals de registratiekamer, of wie daarover gaat. En het bedrag van maximaal €4,54 staat nu eenmaal in de regeltjes.Op dinsdag 29 januari 2002 20:20 schreef cutter het volgende:
[..]
Nee, ze moeten het besluit naast zich neerleggen met de argumenten dat het onredelijk is voor tweakers om voor 23euro cent per aanvraag iemand in te huren. t.net moet om aan de wet te voldoen geld gaan toeleggen en wat dat betreft moeten ze zeggen fok it.
Voor €0,23 per pagina moet het normaal gesproken best dekkend te maken zijn, zeker omdat het gaat om geautomatiseerde gegevensbestanden. Er hoeft alleen maar op een knop te worden gedrukt, een postzegel te worden geplakt en de envelop op de brievenbus worden gegooid. Ik denk niet dat het de bedoeling was/is dat daar een nieuwe medewerker voor wordt aangenomen. Het zou ook niet nodig hoeven te zijn: electronisch opvragen zou gewoon moeten kunnen (maar die discussie hebben we wel gehad, of niet?
Impliceert dit ook niet dat ik moet weten wie de notes heeft geplaatst? (zuiver hypothetisch, ik hoef het echt niet te weten)HOOFDSTUK 6. RECHTEN VAN DE BETROKKENE
Artikel 35
1. De betrokkene heeft het recht zich vrijelijk en met redelijke tussenpozen tot de verantwoordelijke te wenden met het verzoek hem mede te delen of hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt. De verantwoordelijke deelt de betrokkene schriftelijk binnen vier weken mee of hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt.
2. Indien zodanige gegevens worden verwerkt, bevat de mededeling een volledig overzicht daarvan in begrijpelijke vorm, een omschrijving van het doel of de doeleinden van de verwerking, de categorieën van gegevens waarop de verwerking betrekking heeft en de ontvangers of categorieën van ontvangers, alsmede de beschikbare informatie over de herkomst van de gegevens.
De islam kan uw vrijheid schaden
Verwijderd
/me Is iig al blij dat de crew heeft toegeven heeft dat de drempel de reden is van hun manier van note's te publiceren in plaats van de gebruikers wat wijs proberen te maken over veiligheid.
/me dankt daar JVS voor het inzicht geven aan de rest v/d crew.
/me vind het alleen jammer dat het zo laat pas in de thread tot uiting komt.
/me vind dat dat de complot theorie aardig wat voedingsbodem heeft gekregen.
/me denkt ook dat dit het vertrouwen user/crew niet geheel tengoede is gekomen, en hoopt dat de crew er ook wat van heeft geleerd.
Ik weet wel dat je mij lief vind hoorOp dinsdag 29 januari 2002 18:44 schreef DSmarty het volgende:
Dat is dus gewoon een slechte houding van die personen. (ik noem geen namen)
Wat ik nog als pluspunt vind, van deze note's direct via een pagina te publiceren is, het feit dat het real time is. Stel ik klik op het knopje om mijn notes te zien, dan krijg ik die direct (hoewel na dit topic het wel een serieuze aanslag op de server zal zijn) te zien zonder dat iemand v/d crew ze eerst gaat nalopen op correctheid of... wijzigt. Ik ben dus van mening dat ik in dit geval alle note's zonder wijziging te zien krijg.
Dat is wat ik bedoel. Als het allemaal je vrienden zijn, waarom wil je dan een (grote) groep 'weg' doen? Dus zijn het niet allemaal je vrienden. Hoeft natuurlijk ook niet, maar omdat het nu eenmaal zo groot is gaat het niet meer goed.Op dinsdag 29 januari 2002 18:44 schreef DSmarty het volgende:
Ik acht GoT nog steeds een groep digitale vrienden hoor...
[...]
Als het aan mij lag kwam niemand onder de 16 op GoT. (hoe spijtig dan ook voor de positieve uitzonderingen)
Ook zou ik direct de hele HK trashen.
Dat is het probleem met regeltjes en mensen. Als je ze hebt gaat men een manier verzinnen om er om heen te komen. Dat is niet speciaal voor GoT ofzo; de belastingdienst zou min mogelijk geld proberen af te staan is immers onze nationale sportAlles wat niet beschreven staat wordt beschouwd als een "gat" in de regels, wat men ook maar onmiddelijk uit moet buiten.
Nee er hoeft geen sprake te zijn van een loon om van een arbeidsovereenkomst te spreken. Soms wordt het ook wel eens "om niet" genoemd (in contracten waarbij je wil uitsluiten dat mensen ergens anders gaan werken).Op dinsdag 29 januari 2002 20:23 schreef cutter het volgende:
Bij een arbeidsovereenkomst moet er volgens mij nog steeds sprake zijn van loon en dat is er niet bij vrijwilligers........
Je haalt twee dingen door elkaar, bij een arbeidsovereenkomst moet er sprake zijn vanOp woensdag 30 januari 2002 08:03 schreef jeroene het volgende:
[..]
Nee er hoeft geen sprake te zijn van een loon om van een arbeidsovereenkomst te spreken. Soms wordt het ook wel eens "om niet" genoemd (in contracten waarbij je wil uitsluiten dat mensen ergens anders gaan werken).
1. in dienst (gezagsverhouding)
2. arbeid
3. loon
4. gedurende zekere tijd
Als er geen loon is kan er geen arbeidsovereenkomst zijn.
Waar jij aan denkt is een bepaling in een arbeidscontract dat je geen werkzaamheden mag verrichten zoals deze
10.Nevenactiviteiten / beloningen van derden
10.1Het is de Medewerker verboden om gedurende haar dienstverband gehonoreerde of
niet-gehonoreerde nevenactiviteiten te verrichten, behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de Werkgever.
10.2De Medewerker zal geen gelden of andere beloningen van derden aannemen in verband met haar werkzaamheden uit hoofde van haar arbeidsovereenkomst met de Werkgever en/of voor de met haar gelieerde vennootschappen.
10.3Behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de Werkgever is het de
Medewerker verboden om gedurende haar dienstverband financiële en/of zeggenschap belangen te hebben in ondernemingen, welke belangen strijdig zouden kunnen zijn met de belangen van de Werkgever.
Je hebt volkomen gelijk.Op woensdag 30 januari 2002 08:38 schreef cutter het volgende:
Je haalt twee dingen door elkaar,
Dat betekent dan wel dat een modje alleen als "bewerker" gezien kan worden, ben ik bang. In de WBP staat dat daar alleen een "overeenkomst" of "verbintenis" voor nodig is. Dat zou dus niet per se een arbeidsovereenkomst hoeven te zijn.
Ik vat het ook zo opOp dinsdag 29 januari 2002 21:15 schreef Wokschotel het volgende:
Impliceert dit ook niet dat ik moet weten wie de notes heeft geplaatst? (zuiver hypothetisch, ik hoef het echt niet te weten)
verwijderen vanaf de prints of uit het hele systeem (incl. de optie dat het uberhaubt geregistreerd word?)(reden dat ik dit vraag: zie post wokschotel)Op dinsdag 29 januari 2002 23:57 schreef zeef het volgende:
De enige wijziging die je krijgt is dat we de naam van de plaatser verwijderen.
Dus zolang de modjes maar een of andere overeenkomst tekenen is het goed?Op woensdag 30 januari 2002 13:14 schreef jeroene het volgende:
Dat betekent dan wel dat een modje alleen als "bewerker" gezien kan worden, ben ik bang. In de WBP staat dat daar alleen een "overeenkomst" of "verbintenis" voor nodig is. Dat zou dus niet per se een arbeidsovereenkomst hoeven te zijn.
Ik hoop iig dat tweakers dit soort zaken goed uitzoekt, zodat ze niet als het al te laat is in de problemen komen.
Het gaat hiero nog aardig hard ...
Kan er (door of met hulp van Zeef) mischien een page gemaakt worden, waarin bijgehouden word hoe de hele regeling eruit ziet/gaat zien met daarbij de wetsartikelen die erop slaan. En hoe die door de wet & crew geinterpreteerd worden.
Dit zou voor een hoop mensen meer duidelijkheid geven en alle wetboek opsommingen in de threads enigszins verminderen.
En iedereen praat dan ook over dezelfde stukken.
Als dit echt een stom idee is, moet je dit verzoek maar negeren, want ik ben momenteel zo brak vanut werken dat ik gewoon vergeet dat me beker koffie al een kwartier bij de koffie-automaat staat te wachten tot ik em kom halen.
Dit ivm de privacy van de modjes, ook wij hebben rechten
Dit topic is gesloten.