Een paar dagen geleden had ik een nieuwe schijf gekocht, wat mij de mogelijkheid gaf mijn raid0 array volledig te backuppen en eens grondig te testen.
specs:
Systeemspecs:
AMD X2 4400+
1GB OCZ DDR cas2
DFI Lanparty Ultra-D
80GB Hitachi deskstar IDE 2MB cache
80GB Hitachi 7k250 Sata 8MB cache
160GB WD Sata2 8MB cache
Na de raid te hebben geformateerd ben ik met atto wat gaan testen.
Dit was het eerste resultaat:
Daar schrok ik toch redelijk van. Ik wist dat mijn raid niet helemaal in orde was, maar zulke erge write speeds had ik eigenlijk niet verwacht.
Hierna heb ik de raid gesloopt, en ben ik de schijven eens los gaan testen, ik ging ervan uit dat de IDE schijf de boosdoener was, aangezien die toch flink ouder is dan de sata schijf.
Toen ik de raid had afgebroken begon mijn moederbord direct een s.m.a.r.t. waarschuwing te geven over de sata schijf, dat ik hem maar moest vervangen
Nouja toch maar doorgestart en direct een s.m.a.r.t. analyse op de schijf losgelaten. Dit was het resultaat:
NOTE : your hard disk has 1886 reallocated sectors (this value is very large and your hard disk should be replaced). Hard disks do have spare sectors (usually from 256 up to 1024) used to replace bad ones. This remapping operation is transparent to the end user. Anyway, this can lead to degradated performances (because remapped sectors are in different places of the disk than the original ones and the head needs additional moving). If reallocated sectors grow over time, you might encounter some serious troubles. A backup of the most important data is suggested anyway.
Dit verlkaarde wel waarom mijn raid zo slecht presteerde, hierna heb ik toch nog een keer atto los gelaten op beide schijven:
sata schijf.
IDE schijf:
Oke, ik had zoiets wel verwacht na de s.m.a.r.t. waarschuwing.
Hierna ben ik tijdens mijn zoektocht op de hitachi site naar RMA informatie, de hitachi drive fitniss tool tegengekomen. Die was ik uiteraard helemaal vergeten
Na een erase met deze tool gaf de schijf geen s.m.a.r.t. waarschuwingen meer, dus heb ik hem weer even opnieuw getest:
Schrijf snelheden zijn nog steeds niet volledig normaal, maar al heilig in vergelijking met hoe het eerst was.
Nu heb ik er weer een raid array'tje van gemaakt, dus tijd voor mijn raid0-score
ik ben zelf wel redelijk tevreden met deze score, het is uiteraard geen top score, maar het zijn dan ook niet de nieuwste schijfjes meer. Wat me wel op valt is dat de schrijf snelheid constanter is dan wanneer de 80GB sata schijf niet in de raid zat.
Ook nog even HDtach gedraait:
[
Voor 103% gewijzigd door
Aapenootjes op 09-08-2006 17:49
]