Okee, hier dan wat meer informatie. Mijn systeem had 2 Maxtor DiamondMax 10 schijven van elk 160GB. Ze hebben beide een Serial ATA "1" interface, ofwel 150MB/sec max, zoals je kunt zien:
Met HDtach haal ik daarmee ongeveer 138MB/sec als Burst Speed, wat dicht in de buurt ligt van de theoretische 150MB/sec. Average ongeveer 48MB/sec. Zie screenshot:
---
Nu dacht ik dus, "Hey, je hebt een nForce4 chipset, met onboard RAID! Gebruik die dan!". Volgens mijn logica zou ik, als ik deze twee Maxtor's zou samen voegen tot één RAID-0 stripe, een Burst Speed van ongeveer 270MB/sec moeten halen (2x 138MB/sec). Twee disks, dubbele performance. En dus ongeveer 96MB/sec average.
Anyway, ik heb dit niet getest (heb data op de schijven), maar begon dus verder te denken. Wat nu, als ik twee nieuwe harddisks zou kopen, met een Serial ATA "2" interface, ofwel 300MB/sec max? En stel dat deze 275MB/sec als Burst Speed heeft (gokje), en ik hang twee van zulke schijven in RAID-0 stripe, dan zou ik toch 550MB/sec (2x 275MB/sec) moeten halen? En ik werd al blij.
Zo gezegd, zo gedaan. Twee nieuwe Samsung Spinpoint schijven gekocht, beiden 80GB, en beiden met Serial ATA "2" interface:
Dus ik zet de nForce4 RAID controller aan, selecteer stripe, block grootte "optimal" (werd 64kB uiteindelijk), array maken, klaar. En nog steeds was ik helemaal blij, denkend aan de 550MB/sec Burst Speed. Windows opnieuw geinstalleerd, en meteen weer benchen.
Maar helaas, een nieuwe HD Tach benchmark op de Samsung stripe:
Dat is dus helemaal geen 2x 300MB/sec! en zelfs geen 2x 250MB/sec, of 2x 200MB/sec. Dit is gewoon hetzelfde als dat ik twee schijven met een 150MB/sec interface in stripe had gezet

(volgens mijn logica)
---
Dus, mijn vragen... waar in mijn denkproces ging ik nu fout? Begrijp ik het RAID-0 principe niet? (dubbele snelheid?) En als ik het dus wel begrijp, waarom heb ik dan geen heel hoge burst speeds terwijl ik twee schijven in RAID-0 heb die ieder 300MB/sec aankunnen?
Nu heb ik dus een average van 96MB/sec... en ik had hoger verwacht (170-180 dus)
[
Voor 12% gewijzigd door
redah op 08-07-2005 03:44
]