TERING TYFUS zeg, wat een ellende die FMC!!! Gisteravond 7 pogingen gedaan om van A'dam naar Eindhoven te vliegen op FMC en geen een keer gelukt! Shitzooi! Maar... ik kom er wel: er is nog hoop voor deze ongelofelijke KLUNS...
Wat gebeurde er? Nou, het programmeren van de FMC geeft geen (hele grote) problemen meer: ik plan een vlucht in FSNav, importeer die, en dat scheelt al een hoop werk.
Okay, alles klaar. Opstijgen maar.
Vlucht 1 en 2 gingen gelijk al mis: na het opstijgen klikte ik netjes op SPD en V/S en op LNAV. Heel fijn. Alleen wilde het vliegtuig de waypoint niet volgen en kwam de snelheid maar niet op gang. Tering. F/D was aan, A/T was aan... Vreemd...
De derde keer lukte het opeens wel! Ik vloog opeens netjes richting Eindhoven! Alleen kwam ik VEEL te hard en hoog aan, dus ging het allemaal mis.
Nog een keer geprobeerd en wéér ging het gelijk bij Schiphol al fout. Shit! Wat doe ik fout?
Op het Dreamfleet forum had ik gelezen dat de installatie misschien niet in orde was. Dus alles eraf gegooid. Herstart. Opnieuw geïnstalleerd. Herstart. Liveries geïnstalleerd. Hup, de cockpit in. De vlucht helemaal opnieuw opgezet in de FMC geprogrammeerd. Vlucht 4.
Opstijgen... TERING TYFUS! Weer vliegt 'ie gewoon rechtdoor! Hoe kan dat nou? Ik heb toch echt op SPD, gedrukt, op LNAV, op... hé, het lichtje A van de AP staat nog uit...? AAAAAAAARRRRRRGGGGGHHHH!
Juist. Ik was dus al die keren gewoon (!) vergeten de AP zélf aan te zetten. Okay, ik pauzeer nu ff totdat jullie klaar zijn met lachen...
...
Mooi. Klaar? Goed. Kom dan maar weer onder de tafel vandaan en neem wat valium, dan kunnen we weer verder, want ik ben er nog niet...
Ik dacht dus: YES! Nu weet ik waar het aan ligt! Dus vol goede moed stijg ik voor de vijfde keer op. En alles gaat mooi. Totdat ik bij Eindhoven aankom. Ik had er al voor gezorgd dat ik niet te hard en hoog bij het laatste punt uitkwam vóór het punt RX dat de FMC altijd invoert, standaard op zo'n 12 nm voor de runway (punt RW). Maar toen ging alles opeens fout: het vliegtuig maakte een idioot scherpe bocht. Ik kon het vliegveld zowat zien liggen aan mij rechterhand, maar hij wilde compleet de andere kant op! Dus ik snel op VOR/LOC klikken in de hoop dat 'ie de ILS nog zou pakken, want dit ging duidelijk fout. Maar het was hopeloos. Ik switchte heen en weer tussen LNAV en VOR/LOC en APP en het vliegtuig maakte allemaal bochten, maar weigerde naar het vliegveld te vliegen.
Reset: vlucht 6. En weer gaat het op dezelfde manier fout...
TERING TYFUS. Woedend zet ik de computer uit. De ellende is: als het me niet lukt om op die FMC te vliegen, kan ik het wel op de AP alleen, zoals ik altijd al deed, maar dan is wel de LOL er helemaal vanaf.
Als ik net m'n bed in wil stappen schiet de bliksem opeens in m'n hoofd: EUREKA! Opeens weet ik het! Stom, stom, stom! Wat een oetlul ben ik toch!
Ik ga snel weer achter mijn computer zitten (dit tot groot ongenoegen van mijn vrouw, maar ja...), start FS op, start FSNav op, maak het plan zoals het nu in mijn hoofd zit, ga naar de FMC, programmeer, stijg op, vlieg naar Eindhoven en alles gaat goed! Nou ja, de landing niet helemaal, maar dat lag aan het tijdstip

Op zich werkt alles nu en vanavond gaat het me dan toch echt voor het eerst lukken om met behulp van de FMC te een complete vlucht te voltooien.
O ja, wat was dat eureka nou...? Wel, ik had mijn vlucht dus laten uitstippelen door FSNav. Waar ik dus geen rekening mee heb gehouden (stom, stom, stom!) is dat de FMC dus dat punt RX invoegt op 12 nm van RW (de runway) af. En FSNav had dus een laatste punt netjes toegevoegd op 7 nm van de baan af! Na het laden van de vluchtplan in de FMC plakte ik steeds gewoon de punten RX en RW ACHTER het laatste punt van het FSNav vluchtplan.
Dus: het vliegtuig vliegt naar het laatste punt van FSNav, vlak voor en mooi richting de baan. Vervolgens moet hij dus 180 graden omdraaien om naar het punt RX te vliegen! AAAAAAAARRRRRRGGGGGHHHH!Vind je het gek dat alles fout ging! Ik vond het paarse lijntje op de EHSI (in map mode) er al zo gek uitzien, daar bij Eindhoven in de buurt...! Ongelooflijk stom...
Nou, dat was wel weer genoeg voorlopig...
Tip 1: als je dus een vluchtplan maakt in een flightplanner buiten FMC om, vergeet dan niet dat de FMC er nog een punt tussenvoegt vóór de runway... Sowieso zijn de plannen van FSNav of de Flight Planner niet echt goed: je komt vaak met een véél te scherpe bocht voor de runway te zitten. Het wordt dan vaak lastig om de loc en g/s te intercepten. Altijd handmatig aanpassen dus.
Tip 2: als je klaar bent met het programmeren van de FMC, bewaar alles dan in de FMC! Als je een vlucht reset, dan wordt de FMC niet gereset! Die blijft zoals 'ie was op het moment van resetten. 't Is maar dat je het weet... I learned it the hard way...
Nou, dit was toch een van mijn langste posts ooit! Ik had 'm eigenlijk in vieren moeten knippen: dat was goed geweest voor mijn stats...