ik wil je eerst zeggen dat jij mijn post niet snapt
het enigste waar ik op uit ben is duidelijkheid krijgen waarom artisan de moeite waard is om te gebruiken, ik werk met een pearl tafel omdat dit een tafel is die daar staat waart ik lichttechniek beoeffen, en dan niet t driveinnetje met wapperlamp maar een poppodium waar ook regelmatig bands optreden, de reden dat ik op die housefeestjes aan de gang ben is omdat ik bekend wil raken met de pearl tafel en daarmee wil kunnen werken, tot zover mijn commentaar op jou antwoord
dit zal gerust waar zijn maar ik ken genoeg bedrijven die willen bezitten en niet huren omdat wat je bezit kun je leren kennen, wat je huurt levert niets op als je het bestudeert
- Tja DMX is gewoon een inferieur protocol. face-it> het enige jammere is dat de rest van de wereld op DMX draait. Maar schale troost een VL lichttafel poept ook DMX uit, dus je kan altijd een VL tafel pakken en toch je dimmers aansturen e.d. Het probleem is dat je met het DMX protocol nooit uit de spot kan halen wat ie kan.
Waarom infirieur, DMX is rechttoe rechtaan, het ligt aan de operator (om de volgens jou beladen term LJ niet te gebruiken) hoe een effect presteert...
voorbeeldje waar ik me best aan erger bij de pearl lichttafel, bij bijvoorbeeld preset focussen slaat de tafel alleen de veranderingen op, dus indien je een kleur programmeert met de kleurschijven dan moet je t kleurenwiel bij iedere preset focus weer op wit zetten, anders heb je een kleur met de ingestelde kleur eroverheen... maar dit ligt niet aan t protocol DMX maar aan de combinatie lichttafel en apparaat, er kan namelijk ook in het aan te sturen apparaat worden geregeld dat indien je een kleur instald de vorige kleur vervalt etc...
maarjah, dit is door goed programmeren ook te verhelpen, dus doe ik dat dan maar voortaan
- Je kan de 200 en 300 series (die hier afgebeeld zijn) alleen maar huren inderdaad> maar wat is het probleem: ik huur macs anders ook altijd... Er zijn wel koop Vari*Lites maar die zijn imho minder ideaal (series 2000 en 1000). Ze draaien geen artisan protocol > mist terugmelding enz.
daar heb je wel een punt, maar er moeten natuurlijk wel verhuurbedrijven zijn die de vari*lites willen kopen om ze te kunnen verhuren
- Vari*lites zijn ook niet echt spotjes voor nono's, maar dat zijn die martin en highend spots ook niet, en ja ook de lichttechniek wereld wordt tegenwoordig overspoeld door n00bs, die een drive-innetje willen met een wapperlamp. Daardoor moet alles 'makkelijker' en gaat mooie technologie als het artisan protocol verloren (de nieuwste VLs zijn koop+DMX).
zoals ik al zei, je snapt me post niet, ik ben niet tegen op artisan, maar wil graag weten wat er beter is aan artisan en wat DMX dan mist volgens jou
het noob stadium ben ik zelf inmiddels eerlijk gezegd wel voorbij wat de pearl2000 betreft en ik zeg je ook dat ik graag meer leer, en dan niet een beetje meer maar veel meer, mijn enigste commentaar op jou is dat je mij al veroordeelt voordat je me ooit meegemaakt hebt daar waar ik me volledig thuisvoel, en dat is in t theater / evenementen / showgebeuren
ik geef toe, ik zal nog lang geen grote show kunnen draaien of ontwerpen, maar als er geen nieuwelingen komen en jij gaat met pensioen dan houd de bedrijfstak toch ook weer op met bestaan,
-dat het protocol niet openbaar is boeit toch niet> behalve als je apparatuur wil maken die met artisan kan lullen. En heb je voor storingen aan Martin/HighEnd geen expertise nodig...
van DMX weet iedere mongool hoe het de lamp aanstuurt, wat de eisen aan de bekabeling zijn, hoe je bekabeling kan maken etc.
watbetreft de storingen, heb je gelijk in
* NightOwlNL raakt nog steeds gefrustreed van al die LJ's die je opbellen en het blijkt dat ze vergeten zijn exit clear op de pearl in te drukken>> opdat punt zijn LJs net DJs. Geen verstand van zaken en te veel geld vangen voor wat ze doen (oeps flame
)
Btw maak ik wel ff definitie van LJ: iemand die amper de tafel kan patchen, geen clue heeft en alleen maar op housefeesten staat te bedienen. (en ja er bestaan _VEEL_ LJs)
ik wil je graag eens uitnodigen om in P60 te komen kijken hoe we daar bezig zijn om mensen op te leiden inplaats van dat we er alleen maar knoppenschuivers hebben zitten, het doel van P60 is namelijk niet alleen kunnen werken met de lichttafel, maar om je creativiteit etc te ontwikkelen, te leren hoe je een show ontwerpt, bekend raken met de technieken, en heel belangrijk, het noob stadium te ontstijgen
dan nog een flame van mij, in de handleiding staat exit - clear - clear , en das iets wat ik inmiddels echtwel erin heb zitten

Vari*lites zijn alleen wel vaak stuk>> maar ook valt mee als de juiste mensen met de spullen werken. Het is nou eenmaal een precisie instrument.
mee eens, maar je zal zelf ook wel weten dat er aardig word gesmeten met apparatuur door de personen die er geen flauw benul van hebben wat er in een flightcase zit, in principe zou alleen een lamp stuk moeten gaan, en niet een motor of een tandwiel
[...]
Ik ga je niet eens overtuigen... je hebt blijkbaar geen benul wat Vari*Lite voor de huidige lichtwereld heeft betekend. Beetje respect is wel op zijn plaats. Ga maar history sites opzoeken en kijk naar welke wereld concerten ze hebben gedaan en ik geef je 1 hint
http://www.vlps.com/road.phtml
nu stop ik, want ik ga me alleen maar meer opwinden over jouw post>> het is bijna heiligschennis ;-)
zoals ik al zei, je snapt me post niet, ik heb de mening gevraagd van een aantal lichttechnici en heb die hiero opgeschreven, ik heb niet mijn eigen mening geuit aangezien ik totaal niets weet van vari*lite apparatuur aangezien ik dit nog niet eerder tegengekomen ben, althans niet bewust, en er vanuit dat oogpunt graag VEEL meer van zou willen weten dan dat ik nu weet
maarjah, ik ben volgens jou maar een noob en noobs legt men niets uit omdat je zelf als profesional geboren bent ....
Toch???
of vergis ik me nu?
enne, deze post is geen direct commentaar op jou maar een poging om meer te weten te komen over vari*lite en de proffesionele lichtwereld, waar ik maar al te graag deel van uitmaak omdat ik gek ben op licht, en t -drive-in met wapperlamp- stadium wil ontstijgen, en omdat ik me huidige baan nu wel heb gezien (in beton boren om een zadeltje te bevestigen om een pijp in te drukken waardoor een stuk koperdraad in isolatie komt van A naar B zodat op punt A in de kast het op een relais aangesloten kan worden zodat op punt B een motor gaat draaien....
netwerk bekabeling voor computers boeit me ook al geen fuck meer, want dit is t zelfde als die andere kabel alleen t resultaat is ietsje anders
waar ik naartoe wil is me bewijzen in de lichtwereld, me creativiteit tot uiting laten komen en met de apparatuur die ik tot mijn beschikking heb een show neer te zetten waar men na afloop nog lang over praat omdat het er zo goed uitzag
en niet wat ik nu heb, het constante gezanik van kan dat niet anders, ik vind dat draadje niet mooi, kan dat niet anders, of kijk ik heb dit monumentale grachtenpand, ik wil een telefoon op zolder maar je mag niet boren....
maar nu weer ontopic na mijn geklaag over me huidige baan...
dus hou ik me zelf ff op de vlakte met > overtuig mij eens met voorbeelden van wat er goed is aan vari*lite
maybe een beetje kort door de bocht, maar bedoelde ermee, ik wil leren, leer mij, want dan kan ik me mening bepalen,