How 2 become an LJ.....?

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:
  • 16.339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-04 07:59
Tsja, das ook niet echt meer een recent aparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

_-= Erikje =-_ schreef op maandag 18 april 2005 @ 13:09:
Tsja, das ook niet echt meer een recent aparaat
Euh.. nee, niet echt.. :X

Vast wel lekker goedkoop nu; kan je meer intelligente lampjes kopen.. :)
Maare, die Micro gaat naast die LightCommander draaien ofzo?

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 14:03
Maar de MA24/6 is wel de beste tafel ooit gemaakt! :D

Maar inderdaad... als je al te weinig fixtures hebt op een BullFrog dan zal een MA24/6 daar niet echt bij helpen, en zelfs een scancommander kan dan beperkt helpen.
Maar goed, als je veel fixtures hebt, dan denk ook dat je gewoon een vette tafel nodig hebt, en dat je dan niet moet zeiken (NOFI) over de prijs. Het is het een of ander, en je zult dus ergens een compromis moeten maken.

Ik zou zelf wel altijd proberen te blijven in de range tafels die je al hebt, zodat het voor alle operators het snelste te leren is. Als je al een FatFrog hebt is het natuurlijk slim om een BullFrog aan te schaffen, want daar kan iedereen dan 'instant' mee werken (en je kunt zelfs alle fixture-files e.d. gebruiken).

Maarre... die grandMA micro, is dat de grandMA light?
Ziet er wel uit als een geinig tafeltje, alleen iets te weinig schuifjes voor mij ben ik bang voor een beetje live-show.
Misschien als je (heel) vaak met dezelfde show dat dit makkelijk is omdat je alles van te voren moet (?) inprogrammeren, maar anders lijkt mij een BullFrog wel wat handiger omdat je daar op de plaats van de klus zelf nog veel live kunt aanpassen, en zelfs een complete show nog ter plekke kunt programmeren.

Maar goed, ik heb dus helemaal geen ervaring met de grandMA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Nee, de grandMA micro is de grandMA micro ;)

Qua faders is 't niet zo'n probleem, de GrandMA series heeft DMX input waarmee je via DMX kanalen kan koppelen aan functies van die GrandMA.

Ikzelf zou gewoon eens met zowel de GrandMA micro als met de Frog 2 willen spelen, dat is iig wel noodzakelijk voordat er wat aangeschaft gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
:X hoe kon ik daar nou langs kijken :X

Maar goed, deze is nog kleiner dan die Light... Ik ben wel benieuwd in hoeverre je hiermee nog op klus kunt improviseren e.d....
Moet je hier niet heel veel vantevoren inprogrammeren, en kun je als je eenmaal op de klus bent aangekomen niks meer?
En als je een beetje klus hebt met een hoop pctjes e.d., heb je dan hier niet iets te weinig fadertjes?

(Nogmaals: ik heb eigenlijk geen ervaring met dit soort tafel(tje)s, maar ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoe goed die in de praktijk toepasbaar zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Volgens mij is die micro een beetje de opvolger van de ScanCommander..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
mjah, we gaan gewoon zo'n ding laten komen met een mannetje erbij en dan een middagje prutsen met dat ding, specs lezen heeft niet zo gek veel zin, 't is meer de manier van bedienen enz waardoor je wat kan zeggen over het aparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-04 16:54

Spotter

Lichtnicht

Wat wil je er precies mee aansturen? Ik denk dat je dan pas echt leuke voorstellen voor tafels krijgt.

Want als de BullFrog voor inteligent licht te klein is, en je hebt nu een tafel waar conventioneel licht lekker op draait (of je hebt helemaal geen conventioneel licht is de MamboFrog van Zero88 (zelfde serie als de BullFrog) ook een leuke tafel, 96 fixtures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
Ja, want als de micro een soort scancommander is, is hij natuurlijk niet echt te vergelijken met een bullfrog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Tsja, wat sturen we aan, dat varieerd nogal, van slechts een aantal parren tot ongeveer een kanaaltje of 24 conventioneel licht en een fixture of 30 (12 robocolors, 12 scans, 8 movingheads etc.)
Plus dat je zo'n tafel natuurlijk ook een beetje op de toekomst wilt, dus als we nu een Bullfrog zouden kopen zit ie gelijk tot aan de nok toe vol en dan moet je weer fixtures gaan koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Als ik het zo lees zou ik zowiezo niet voor de Bullfrog gaan vanwege het overdreven aantal Generic kanalen (48/96 in Widemode). Dan zou ik eerder gaan voor de Leapfrog, die heeft 24/48 generics en 24 fixtures. Maar 24 fixtures klinkt niet echt alsof het genoeg voor jullie is. De Mambofrog schijnt ook gewoon generic channels aan te kunnen sturen, maar hoe dit precies werkt weet ik niet, daar zou je even naar moeten zoeken. Je hebt dan wel genoeg fixtures, namelijk 96-24=72!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
mjah, 96 kanalen conventioneel is wel ietwat veel :)

maar goed, ik houdt jullie op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Erikje, in feite is het gewoon 96 fixtures en geen generic. Je hebt dus ook geen faders voor je generic, dat is wel een nadeel. Maar je kan bij je fixtures gewoon kiezen voor conventional-->dimmer, en dan kan je met de brightness 0-100% gewoon instellen. En dus ook allemaal programmeerbaar, het kost alleen iets meer tijd dan waarbij de generic channels eigen faders hebben.

dus even samengevat, generic+fixtures=96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
'k had het over de bullfrog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

oow ok, maar ga dan niet voor de bullfrog, maar voor de leapfrog, ook 24 fixtures net zoals de bullfrog, maar maar 24 generic kanalen (48 in wide mode), en een pak goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134574

Heee! Leuk Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Woei, bedankt voor de kick ;).

Zijn er hier mensen met ervaring met de 5-Star Spica S250? Heb onlangs met 4 van deze rakkers gewerkt (kwamen bij AED rent vandaan, waar ze hele stapels van die dingen schijnen te hebben). Ik zie niet in waarom deze bakken zo goed zouden moeten zijn (had er een hoop goeds over gehoord). Snelheid is geen verbetering ten opzichte van de Robe 250XT (welke ik boven de showtec/movitec/mac250+ plaats, geen ervaring met 250 Krypton en Entour), uiterlijk vind ik ronduit lelijk, al is dat eigenlijk een non-issue, gobo's zijn weer wat anders, maar erg druk. Grootste blunder vind ik de random strobe, welke geprogrammeerd is. Hierdoor is de strobe wel random, maar zijn ze wel allemaal tegelijk random. Daarnaast vond ik het menu op de koppen zelf redelijk onduidelijk.

Met andere woorden, voor mij voortaan weer gewoon Robe's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 00:03
Voor de Robe freaks...

http://www.eurovisiondiary.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
FF over de Frog serie, zoals Spotter schreef
Spotter schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 20:41:
oow ok, maar ga dan niet voor de bullfrog, maar voor de leapfrog, ook 24 fixtures net zoals de bullfrog, maar maar 24 generic kanalen (48 in wide mode), en een pak goedkoper.
Want ikzelf zit nog op school (6VWO), en help bij schooltoneel (maar redelijk professioneel). Voor de aanschaf van 6 918's hadden we een nieuwe tafel nodig (we hadden ADB Cantor). Uiteraard zijn wij meer toneel-gericht, maar ik lees in het draadje dat Erikje ook fixtures nodig had.
Uiteindelijk kwamen we, toen we verschillende tafels gingen bekijken, er bij de Frog serie (BullFrog vooral) dat in de geheugenbanken er rare dingen zitten. Dat sommige dingen niet apart gezet kunnen worden, andere verschillende dingen die opgeslagen moeten worden zitten in eenzelfde "bank".
Uiteindelijk zijn wij voor LSC gegaan, en wel de MaXiM XL.
Een MaXiM is een goede serie, waarbij er een module ingezet kan worden voor je bewegend licht. Er is geloof ik ook net een nieuwe serie uit die nog beter met bewegend licht kan werken.
Kortom, de Frog is idd een leuke tafel, maar lees van tevoren echt ff de handleiding door, want ik vond dat niet over alles even goed was nagedacht. En het is zonde als je er achter komt als je de tafel al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Jappo: al bekend hier, wel gaaf om te lezen. het 'enige' wat ze nog aan die !!400!! robe's moesten doen was 2 gobo's vervangen en er een stekker aanzetten:P.

Mithras: wat jij bedoelt is denk ik dat als je dingen opslaat in je palletes (maar geld ook voor memories en submasters) dat je dan alleen al je beamshape (bijvoorbeeld) tegelijk moet programmeren (dus gobo/goborot/prism/prismrot etc). Hieraan word gewerkt om dit op te lossen (mits de processor in de tafels het toelaat) voor in de update na de zomer.

Ben wel benieuwd welke dingen je nog meer niet goed over nagedacht vind, ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GA!S schreef op zondag 20 oktober 2002 @ 03:16:
[...]

Ik zal het eens doorgeven :+

Verder heb ik afgelopen donderdag eens wat kunnen spelen met het spul, uit mijn hoofd even:
96 par's
8 x MAC 250
8 x MAC 300
6 x RoboScan 918

paar blinders, 2 strobes (geen idee wat) en nog wat effecten (o.a. Atomic zo uit mijn hoofd). Meer info + foto's komen nog wel als ik wat meer heb lopen klooien.
Beetje oude reply maar...

Ik vind de Mezz een ruktent om licht te doen.
Prachtig gebouw, prachtige lichtset, leuke console maarrrr...

Het gebouw en podium is asymetrisch, het grid hangt symetrisch en je zit niet in het midden maar helemaal rechts op het balkon licht te doen... Erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-04 22:42

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Om maar weer eens een oud topic te schoppen....

We zijn voor m'n vereniging op zoek naar een nieuwe rookmachine, de ouwe antari 80 heeft de geest nu redelijk finaal gegeven. Ik zat beetje te kijken op bv Newline, en binnen ons budget (zeg tot zo'n 150 euro) kom ik de Antari 800, Martin 550, Showtec Eco Fogger en American DJ Fog Hog tegen. Reviews op het 'net zijn erg schaars, maar ze zijn over het algemeen positief over de Martin (degelijk beestje van degelijk merk), neutraal over de Antari (wel goed, maar niet zoveel beter dan de 80), en er is niks te vinden over de andere 2. Hebben mensen hier nog een mening over deze rookmachientjes?

Daarnaast even jullie mening over het gebruiken van een ventilator om de rook verder te blazen (omdat de machine bij ons op een nogal onhandige plek staat). We hebben geen geld voor een 'echte' unit, dus het wordt ws niet meer dan een PC fan of een bureau unit die we achter de rookmachine zetten. Ik ben niet de eerste die dat bedenkt, er zijn zat posts te vinden van mensen die iets soortgelijks doen, maar geen enkele post op het 'net gaat wat dieper in op methode van aansluiten of wat voor soort PC fan gebruikt is... iemand daar ervaring mee?

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• path-finder
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-03-2020

path-finder

Tjah?

[beetje oude quote]
Anoniem: 36594 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 16:34:
[knip]
De laatste weken ga ik gezellig mee als lichttechnicus voor de Vopo's. Een paar weken terug deed ik bijvoorbeeld het licht in de Hedon in Zwolle, toen de Vopo's er kwamen spelen, en vrijdag staan we in het OJC in Hardenberg. Dit is alleen meer voor de lol met de band en het bieren achteraf dan voor het professionele, ik wordt er dan ook niet voor betaald.
Stiekem ben ik ook nog regelmatig bezig met geluid (monitormix, bandjes in kroegen schuiven, de kleinere klusjes zeg maar), maar dat moet je niet aan de lichtmensen vertellen hoor :o
[knip]
Ben zelf (vrijwillig) lichtman bij OJC in hardenberg. Op die avond dat de Vopo's kwamen zou ik eigenlijk licht doen. maarja.

[eigen ervaring]
Lichtman @ ojeesee Tafel: Zero 88 Lightmaster XLS dimmer: 4 kanaals
Bevrijdings festival wageningen: Tafel: Zero 88 Ligthmaster XLS dimmer: 18 kanaals
[/eigen ervaring]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36594

path-finder schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 22:20:
[beetje oude quote]

[...]

Ben zelf (vrijwillig) lichtman bij OJC in hardenberg. Op die avond dat de Vopo's kwamen zou ik eigenlijk licht doen. maarja.

[eigen ervaring]
Lichtman @ ojeesee Tafel: Zero 88 Lightmaster XLS dimmer: 4 kanaals
Bevrijdings festival wageningen: Tafel: Zero 88 Ligthmaster XLS dimmer: 18 kanaals
[/eigen ervaring]
Dan ben ik je daar vast wel tegen gekomen :)
Ik ben aanstaande donderdag in Meppel aan de slag, dance party met een groot carré in de buitenlucht, als het droog blijft tenminste :(
6 kopjes, 32 parren, strobes, blinders, rook, het hele zootje wordt er in gehangen.
De grootste klus voor mij deze zomer wordt het joppe festival in friesland, dit jaar in een grote tent, ook te zien op www.joppefestival.nl
Daar staan ook foto´s van de lichtplaatjes die we daar de afgelopen jaren hebben gemaakt.
Na de zomer is het weer tijd voor Cuby & The Blizzards in de theaters van het kikkerland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

Acolyte57 schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 19:12:
Om maar weer eens een oud topic te schoppen....

We zijn voor m'n vereniging op zoek naar een nieuwe rookmachine, de ouwe antari 80 heeft de geest nu redelijk finaal gegeven. Ik zat beetje te kijken op bv Newline, en binnen ons budget (zeg tot zo'n 150 euro) kom ik de Antari 800, Martin 550, Showtec Eco Fogger en American DJ Fog Hog tegen. Reviews op het 'net zijn erg schaars, maar ze zijn over het algemeen positief over de Martin (degelijk beestje van degelijk merk), neutraal over de Antari (wel goed, maar niet zoveel beter dan de 80), en er is niks te vinden over de andere 2. Hebben mensen hier nog een mening over deze rookmachientjes?

Daarnaast even jullie mening over het gebruiken van een ventilator om de rook verder te blazen (omdat de machine bij ons op een nogal onhandige plek staat). We hebben geen geld voor een 'echte' unit, dus het wordt ws niet meer dan een PC fan of een bureau unit die we achter de rookmachine zetten. Ik ben niet de eerste die dat bedenkt, er zijn zat posts te vinden van mensen die iets soortgelijks doen, maar geen enkele post op het 'net gaat wat dieper in op methode van aansluiten of wat voor soort PC fan gebruikt is... iemand daar ervaring mee?
ik ben in het bezit van de Z800 en moet zeggen dat het ding goed doet wat ie moet doen.
kwa opties is ie iets beter dan zijn kleine broertje. zo kan ie langer spuiten en heeft ie minder opwarmtijd nodig tussendoor.

over een fan voor de rookdoos plaatsen weet ik helaas niets.
ik ben meer een thuis dj/lj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Paulus0013 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 04:08:
[...]

ik ben in het bezit van de Z800 en moet zeggen dat het ding goed doet wat ie moet doen.
kwa opties is ie iets beter dan zijn kleine broertje. zo kan ie langer spuiten en heeft ie minder opwarmtijd nodig tussendoor.

over een fan voor de rookdoos plaatsen weet ik helaas niets.
ik ben meer een thuis dj/lj
Mja, ok . . . is wel een oude vraag waar we nu op ingaan.
Mijn (semi-pro) ervaring met fan's voor rookmachines: Kan wel maar verspreid meer dan dat het afstanden helpt te overbruggen. Dus meer geschikt als hazer-effect.
En hoe wil je met een dikke rookmachine een pc- fan de rook laten verspreiden??
Een standaard HTK (huis-tuin-keuken) fan van ong. 40 cm kan dat wel, maar een pc-fan van
12 cm ofzo > NO WAY! 8)7

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fans voor je rookdoos geven wel een mooier effect maar helpen wel sneller je Fan omzeep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-04 22:42

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

We hebben overigens een Martin 550 gekocht en die gaat zo lekker dat ie geen fan nodig heeft :) alleen voor een haze effect zou het misschien nog nodig zijn, maar ik ben eigenlijk al prima tevreden zo.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
Ik heb ook een fan voor de rookdoos staan. Standaard doe ik daar lekker mee 'hazen' (rook op 10%, fan op 30%), en als ik dan een nummer heb wat wat meer moet knallen, dan zet ik de rook en de fan gewoon iets hoger. Werkt perfect

Als fan hebben we trouwens zo'n grote 'inbouw' ventilator, met een diameter van een centimer of 40. Blaast goed hard, en gaat al minstens 5 jaar (al zou het me niet verwonderen als hij nog ouder is) mee zonder ooit schoon te hoeven maken. Mooi flight-caseje eromheen en klaar.

Vraagje trouwens: zijn er hier ook mensen die een vaste show doen op een Pearl (2004)?
Ik ga een langte vast mee met een grote band, met een grote lichtshow. Nu heb ik dit altijd gedaan op een fatfrog, alleen was dit niet zo ideaal, omdat ik de meeste movingheads gespiegeld samen moest pakken, en LED-tubes moest ik bijvoorbeeld maar onder presetfaders duwen. Een voordeel was wel dat ik alle liedjes had ingeprogrammeerd, en met een toetsenbordje aan te tafel hoefde ik in de rust tussen twee liedjes even snel het nummer van het liedje in typen, en dan had ik alle chasers voor het volgende nummer klaar staan, en hoefde ik steeds alleen op 'Go' te rammen bij een wisseling (couplet <-> refrein <-> brug <-> e.d.) zodat al het intelligente licht begon met bewegen, en ik alleen nog maar met het conventioneel licht hoefde te schuiven.
Maar nu heb ik dus die Pearl gekregen van de baas, wat op zich echt een _o_ tafel is. Alleen kan ik dus volgens mij alleen chases onder een memory(fader) duwen.
Kortom: programmeren jullie op een Pearl ook liedjes voor? en zo ja: hoe?

En zijn er mensen die al ervaringen hebben met OS 10 voor de Frog? Het ziet er wel bruut uit (eindelijk écht partial programming), maar is het al stabiel? (Daar hebben ze bij zero 88 nogal eens last van...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Flard schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 13:28:
Kortom: programmeren jullie op een Pearl ook liedjes voor? en zo ja: hoe?
Ik werk zelf bijna altijd met een Pearl 2004.
Maar waarom zou je een complete show WILLEN voorprogrameren?
Ikzelf knal altijd de standaard dingen erin (dimmer, shutter, colorchase, enz.)en doe de rest tijdens de show. Anders heb je toch geen zak meer te doen? Lijkt me wel erg saai . . .
Je kan veel programeren, zelfs timen, maar het heeft imho weinig zin. ;)

PS: Het is weldegelijk mogelijk om bijna alles onder je memoryfaders te stoppen.
Het is een handige tafel, kan erg veel, maar je moet er wel ff de tijd voor nemen . . . B)

[ Voor 14% gewijzigd door Afterburner79 op 19-10-2005 17:26 ]

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 10:22

Chiron

Moderator Discord
Ik zet ook alles 'los' in de tafel wat bewegend betreft (pearl), zodat ik daar met een combinatie van faders en pages vrijwel alles mee kan maken tijdens de show

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
Afterburner79 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 17:23:
[...]

Ik werk zelf bijna altijd met een Pearl 2004.
Maar waarom zou je een complete show WILLEN voorprogrameren?
Ikzelf knal altijd de standaard dingen erin (dimmer, shutter, colorchase, enz.)en doe de rest tijdens de show. Anders heb je toch geen zak meer te doen? Lijkt me wel erg saai . . .
Je kan veel programeren, zelfs timen, maar het heeft imho weinig zin. ;)

PS: Het is weldegelijk mogelijk om bijna alles onder je memoryfaders te stoppen.
Het is een handige tafel, kan erg veel, maar je moet er wel ff de tijd voor nemen . . . B)
Jaja, ik ken de Pearl 2004 ook al vrij aardig, en heb dus ook al redelijk wat onder de memories zitten.

Máár, op het moment zijn wisselingen nog niet echt makkelijk: Mijn show bestaat standaard uit 4 washes, 4 spots, 6 ledtubes, en 24 kanalen dimmers, waarvan 3x ACL en 4x blinder.
Nu kan ik dit perféct aansturen met mijn Pearl, wellicht beter als de Fat Frog.
Alleen nu speelt de band waar ik meega nogal wat medleys, en nu wil ik dus steeds bij een wisseling in de medley:
- een andere patroontje in de ledtubes zetten
- een ander chasertje in de washes gooien
- en de spots in een andere kleur en/of tempo laten bewegen.
En tegelijkertijd moet ik dus ook nog met de parren blijven knipperen.
Kortom: als je dit met palletes wilt doen, met je meestal toch wel een maat of 2/3 kwijt, en ziet het niet echt mooi uit. Bij de Frog hoefde ik alleen maar Go te drukken, en dan was ik klaar.

De meeste nummers doe/deed ik ook gewoon op de bovenstaande methoden, teveel programmeren is idd niet leuk, maar juist bij de medleys, of nummers met veel wisseling in tempo/sfeer is het toch wel makkelijk, en daarom was ik benieuwd hoe jullie dat doen.

Maar goed, als ik het denk ik goed begrijp, kan datgene wat ik zoek niet in de Pearl (dus echt voorgeprogrammeerd, en met een nummertje op te roepen), en ga ik denk ik voor de medleys maar een paar eigen pagina's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 00:03
Anoniem: 134574 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 12:50:
Fans voor je rookdoos geven wel een mooier effect maar helpen wel sneller je Fan omzeep.
De trik is om de fan zo te plaatsen dat je de rook "wegblaast" en niet opzuigt. Je zet hem dus achter je rookmachine, niet er voor. Anders spuit je rechtstreeks de fluid in de fan, dat geeft nogal een bende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Flard schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 18:57:
[...]
Maar goed, als ik het denk ik goed begrijp, kan datgene wat ik zoek niet in de Pearl (dus echt voorgeprogrammeerd, en met een nummertje op te roepen), en ga ik denk ik voor de medleys maar een paar eigen pagina's maken.
Het KAN wel. Maar eerlijk gezegt ben ik daar niet meer in thuis.
Simpelweg omdat ik het nooit meer gebruik. Zou ik weer even na moeten kijken (Vrijdag dienst).
Wat je denk ik het beste kan doen is gewoon je flash buttons gebruiken voor de PAR'en en ACL's.
Gooi je de rest (LED patronen) onder memoryfaders en gebruik je de TAP button voor de snelheid.
Appeltje, eitje . . . toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jappo112 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 20:49:
[...]

De trik is om de fan zo te plaatsen dat je de rook "wegblaast" en niet opzuigt. Je zet hem dus achter je rookmachine, niet er voor. Anders spuit je rechtstreeks de fluid in de fan, dat geeft nogal een bende.
Dat zeg ik... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan met de Pearl ook met de functie Tehater stack programming proggen, dan krijg je sneller wat je bedoelt met die liedjes enzo...

En met pallettes ben je echt niet zo lang bezig hoor, je kunt ook voor elk nummer een complete pallete maken, met alle info die je nodig hebt erin, ik zelf doe het zo nooit en ik heb ook nog nooit iemand dat zo zien doen.
De belangrijkste dingen gewoon onder je playback (rol) zetten en je kleuren, posities, shutter, iris enz enz. gewoon onder je pallettes, je kunt trouwes 200 pallettes maken dus maak je niet ongerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook kun je, mocht je echt je neus leeg willen vreten tijdens je shot, je pearl met midi aan laten sturen dmv een tijdcode in de muziek die evt meeloopt met de band...

Maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
Nou, Theatre Stack programming is nog niet echt wat ik bedoel: dat is echt met strakke timings e.d. Maar ja een live band speelt nooit op een 100% vast ritme, dus dat werkt niet echt. Verder zijn de opvolgende stappen normaal goed in een chase te doen; het gaat mij meer om de wisselingen tussen de liedjes (en dus chases). (Midi gaat dan dus ook helemaal niet, en verder gaat het mij niet om het uit de neus vreten, maar juist het tegenovergestelde: ik moet nu soms zovéél doen in één seconde dat ik het niet gedaan krijg.)

En in één pallette staat dus veel te weinig informatie voor mij: in een bepaald gedeelte van een nummer wil ik dus graag langzaam faden tussen cyaan en groen in de washes. Dat is niet te realiseren met alléén pallettes, maar wordt het een chase die wisselt tussen twee (of meer) pallettes.

En belangrijke dingen (ACL's/Blinders) moet ik echt onder mijn vingers hebben, daar kan ik niet naar zoeken. :+

Maar goed, ik ga gewoon mijn pagina's handhaven zoals ze zijn, en voor de medley's gewoon wat extra pages bouwen. Maar het is wel jammer dat ik iets heb gevonden wat de Frog wél kan en de Pearl niet... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Heeft hier iemand al wat ervaring met de Frog 2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Flard schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 01:55:
Nou, Theatre Stack programming is nog niet echt wat ik bedoel: dat is echt met strakke timings e.d. Maar ja een live band speelt nooit op een 100% vast ritme, dus dat werkt niet echt. Verder zijn de opvolgende stappen normaal goed in een chase te doen; het gaat mij meer om de wisselingen tussen de liedjes (en dus chases). (Midi gaat dan dus ook helemaal niet, en verder gaat het mij niet om het uit de neus vreten, maar juist het tegenovergestelde: ik moet nu soms zovéél doen in één seconde dat ik het niet gedaan krijg.)

En in één pallette staat dus veel te weinig informatie voor mij: in een bepaald gedeelte van een nummer wil ik dus graag langzaam faden tussen cyaan en groen in de washes. Dat is niet te realiseren met alléén pallettes, maar wordt het een chase die wisselt tussen twee (of meer) pallettes.

En belangrijke dingen (ACL's/Blinders) moet ik echt onder mijn vingers hebben, daar kan ik niet naar zoeken. :+

Maar goed, ik ga gewoon mijn pagina's handhaven zoals ze zijn, en voor de medley's gewoon wat extra pages bouwen. Maar het is wel jammer dat ik iets heb gevonden wat de Frog wél kan en de Pearl niet... :+
Faden tussen kleuren pallettes kan wel, mits je een cmy spot heb. Gewoon in een aantal seconden naar de volgende kleur, simpel, zo gaat dat ook met posities of met shutter, iris, zoom, frost enz.
Of het is een kwestie van je chases goed proggen. Tis zo simpel ;)

edit: Oh, je kunt trouwes ook meerdere informatie lagen onder een pallete storen, mocht je dat handig vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 134574 op 20-10-2005 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
Ja, dat trucje ken ik uiteraard ook wel (ik heb een week in de werkplaats met dat ding gespeeld, en weet op een klus waar we alleen 's avonds hoefden te draaien, en overdag konden spelen, en verder ook al een klus of 10 gedraaid). Maar live precies om de twee maten de helft van de spots op groen zetten en de andere helft op cyaan is niet gemakkelijk te doen. (vooral dat 'precies om de twee maten')...

(en meedere dingen in een pallete ken ik ook wel)

Maar goed, ik weet al genoeg... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Flard schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 12:52:
Ja, dat trucje ken ik uiteraard ook wel (ik heb een week in de werkplaats met dat ding gespeeld, en weet op een klus waar we alleen 's avonds hoefden te draaien, en overdag konden spelen, en verder ook al een klus of 10 gedraaid). Maar live precies om de twee maten de helft van de spots op groen zetten en de andere helft op cyaan is niet gemakkelijk te doen. (vooral dat 'precies om de twee maten')...

(en meedere dingen in een pallete ken ik ook wel)

Maar goed, ik weet al genoeg... :D
Dan maak je toch een focus waarbij de ene helft spots op groen staat en de andere helft op rood?

(ach, ik hou wel op, I O+ Avo )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Anoniem: 134574 schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 13:16:
[...]
Dan maak je toch een focus waarbij de ene helft spots op groen staat en de andere helft op rood?
(ach, ik hou wel op, I O+ Avo )
With stupid ! ^^ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-04 09:45
Hieronder foto's van een nieuwe aanwinst bij het bedrijf waar ik werk. K heb er de hele avond mee mogen spelen.

LED vloer ( 16 vakjes per m2 ;) )
Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenzelle.nl/ledvloer/DSC00482.JPG

Leuke patroontjes maken in Visual DMX!
Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenzelle.nl/ledvloer/DSC00488.JPG

En het resultaat ervan op de LED vloer
Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenzelle.nl/ledvloer/DSC00493.JPG

Waterscooter die over de vloer raced... maar waar die nou voor nodig is?
Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenzelle.nl/ledvloer/DSC00484.JPG

Hiervoor dus! TOET TOET op mijn waterscooter _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenzelle.nl/ledvloer/DSC00487.JPG

Nog meer leuke patroontjes gemaakt
Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenzelle.nl/ledvloer/DSC00492.JPG

Verder had ik nog voor de vogeltjesdans een vogel gemaakt waarvan de bek open & dicht ging, een schaap voor "I want to be a hippy" (die over de vloer "hopt").

Dit is een vloer van 24 m2, en wordt aangestuurd d.m.v. 3 dmx boxjes van Visual DMX ( 2 x Elite & 1 x normaal ). Per m2 vloer heb je 48 kanalen nodig :D _/-\o_ . Dus reken maar uit hoeveel DMX kanalen ik nodig had ;) . Soms kan je meer dan 8 boxjes nodig hebben voor aansturing als je een grote vloer hebt, maar dan kan ik echt visuals maken :P .

Misschien post ik binnenkort nog meer foto's.

Mijn ervaringen met deze vloer van TDE is echt geweldig _/-\o_ , ik kan vloerdeel van 1 m2 in mijn 1tje optillen ( 25 kilo p.s. ) & de hele vloer van 24m2 kan op 1!!! stop & dan is zelfs nog niet alles vol.

En op de vraag wat de vloer heeft gekost.... koop maar een mooie BMW ervan 8) .

[ Voor 9% gewijzigd door jeroenzelle op 14-11-2005 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Waarschuwing: hier volgt een megakick. :+

Ik dacht; laat ik dit topic eens nieuw leven inblazen.

Ik heb profi licht technologie altijd al mooi gevonden. DMX, Moving heads, scanners ... noem maar op. Los van de techniek waarop b.v. het DMX protocol werkt, vind ik het ook erg mooi om die techniek toe te passen en te gebruiken bij een partijtje.

Vroeger, toen ik nog maar een jaar of 15 a 16 was en een heuse MSX 1 tot m'n beschikking had, zat dat er al in; zelf een licht besturingkje geprogged wat via de parallelle poort en printplaat met wat electronica en 8 relais aanstuurde. Die uiteindelijk weer mijn 'nep parren' aanzette, of uit.
Sinds ik op m'n 19e de hele drive-in show verkocht eigenlijk niets meer met licht gedaan.
Tot ergens 2006 (12 jaar later) er contact met mij werd gezocht door een kennis die wist wat voor 'ambities' ik daar nog wel voor zou hebben. Die kennis bleek in de organisatie te werken van een lokaal evenementen team, die met zekere regelmaat dance, club, hardstyle en jumpstyle feesten organiseerd in mijn woonplaats. Op kleine schaal, dat wel. (meestal 200 tot 500 man)

Er werd mij gevraagd of ik mee wilde denken over het licht. Dat wilde ik wel, maar met als voorwaarde dat ik het dan ook ging besturen. Dat was de start van mijn herintreder als LJ op 31 jarige leeftijd. :P
Geld was er natuurlijk niet, dus goedkope spullen werden gehuurd en daar was het eerste feest. De DMX controller was een rampending (goedkope prul van JB Systems) maar wel met 4 movingheads (Robe) en 2 Scanners (Robe) en een 2kW Strobe.
Moest natuurlijk veel uitzoeken, want het was alweer effe geleden...

Nu een dik jaar en een aantal feesten verder met SGM scancontrol 12 DMX tafels, hebben we het aardig onder controle, we weten wat we nodig hebben. En zo hadden we tijdens het laatste feestje afgelopen zaterdag de volgende stuff:
4x Martin movinheads, 2 Martin atomic strobes(a 3kW), SGM Pilot 3000 DMX controller en wat rook natuurlijk. Is niet veel, maar wel erg gaaf!
Die SGM Pilot 3000 was er nu voor het eerst, omdat de scancontrol uit de verhuur ging. Wel een mooi dingetje dat, maar ik heb het idee dat deze beter is geschikt voor toneel achtige toepassingen.
Dat die Pilot 3000 er was, was ook voor mij een verassing... Dus ik had geen minuut de tijd om even in de manual te duiken. De verhuurder heeft me in 10 minuten het ding uitgelegd en heeft me daarna zonder zwembandjes en met blok beton aan m'n voet in het diepe gegooit. :+
Het is me overigens goed gelukt om het hoofd boven water te houden. :)

Iemand die mijn vermoeden kan bevestigen; dat die pilot 3000 meer is bedacht voor toneel (alles voorgeprogd) dan dat hij 'live' met gedeeltelijk voor geprogde moves word gebruikt?
Of heb ik dingen over het hoofd gezien omdat ik de manual niet heb kunnen bekijken? (Wat ik nog ga doen, en zeker ga doen voor het volgende feest)

Hoe dan ook, die Martin atomic strobes zijn wel echt te gek!
Compleet met blinder en autofade (na blinder) functie. Ze kunnen met 25Hz flashen (wat dus een blinder effect geeft). Doe dat met 2 tegelijk en er word even 6kWatt licht op het publiek gegooit. Te gaaf.
Ik had in die pilot 3000 een paar cues geprogged zodat ik de 2 strobos om en om kon laten blinden en flashen. Dat in samenwerking met flashende movingheads en wat rook en het jumpstyle feestje was best aardig belicht. :)

Volgende feest huren we de atomic colors er waarschijnlijk ook bij; kan ik in het roze flashen. :P

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Atomics zijn leuk, maar je moet wel uitkijken dat je ze niet om de seconde laat flitsen op vol vermogen, en ze dan zo net ff te lang aan laat staan.

Mensen gevoelig voor epileptische aanvallen (en ook mensen die niet gevoelig zijn) :p kunnen dan zwaar misselijk worden, hoofdpijn krijgen, of simpelweg flauwvallen. Had je behalve die kopjes ook nog conventioneel licht? (parren etc.).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 07:06
Offtopic:

ag, Remco_K het kan zo snel gaan...

2 jaar geleden wist ik nog helemaal niks van P.A. en Licht, en nu word warempel theatertechnicus genoemd...waar ik begon met 8 parren.. loop ik nu stage in een Theater in Reykjavik, met 1.25 Megawatt aan licht(onintelligent en intelligent..!) (en ik ben 17!) al ben ik nu wel meer bezig met geluid dan licht...maar licht is nog steeds iets prachtigs wat ik zeker door wil ontwikkelen!

Met vriendelijke groet,

Jeroen.

[ Voor 15% gewijzigd door djoenez op 02-10-2007 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Chiron schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 15:34:
Atomics zijn leuk, maar je moet wel uitkijken dat je ze niet om de seconde laat flitsen op vol vermogen, en ze dan zo net ff te lang aan laat staan.

Mensen gevoelig voor epileptische aanvallen (en ook mensen die niet gevoelig zijn) :p kunnen dan zwaar misselijk worden, hoofdpijn krijgen, of simpelweg flauwvallen. Had je behalve die kopjes ook nog conventioneel licht? (parren etc.).
Dat van die epileptische aanvallen is bekend, remco_k houd daar rekening mee en flitst echt niet elke seconde. (meer iets van 20 x per seconde :P ) Daarbij kijk ik het publiek in en probeer ik te ontdekken of er mensen geirriteerd staan te kijken. Als ik het gevoel heb dat dat gerechtvaardigd is, houd ik me wat in.
Aan de andere kant; van mensen die last hebben van epileptische aanvallen verwacht ik niet dat ze naar een jumpstyle feest gaan... Dat is toch vragen naar de bekende weg.
Of voor de volgende keer een doosje zonnebrillen bij de ingang zetten.

Er was inderdaad ook nog wat conventioneel licht, 2 parren voor uitlichten van de DJ's en 4 parren voor uitlichten van de rest van het podium. Alles achter een paar dimmertjes tuurlijk. Maar die verlichting gebruikte ik niet continu als effect. Soms even uit, of feller om een beetje kracht bij te zetten tijdens een beat break maar verder gewoon rustig laten branden op een paar %. (wat de wens is van de organisatie)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 18 april 2005 @ 13:47:
Nee, de grandMA micro is de grandMA micro ;)

Qua faders is 't niet zo'n probleem, de GrandMA series heeft DMX input waarmee je via DMX kanalen kan koppelen aan functies van die GrandMA.

Ikzelf zou gewoon eens met zowel de GrandMA micro als met de Frog 2 willen spelen, dat is iig wel noodzakelijk voordat er wat aangeschaft gaat worden :)
Inmiddels een jaartje zo'n ding, bevalt erg goed, erg fijn werken en ook live zat mee te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
remco_k schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 22:34:
[...]

Dat van die epileptische aanvallen is bekend, remco_k houd daar rekening mee en flitst echt niet elke seconde. (meer iets van 20 x per seconde :P ) Daarbij kijk ik het publiek in en probeer ik te ontdekken of er mensen geirriteerd staan te kijken. Als ik het gevoel heb dat dat gerechtvaardigd is, houd ik me wat in.
Aan de andere kant; van mensen die last hebben van epileptische aanvallen verwacht ik niet dat ze naar een jumpstyle feest gaan... Dat is toch vragen naar de bekende weg.
Of voor de volgende keer een doosje zonnebrillen bij de ingang zetten.

Er was inderdaad ook nog wat conventioneel licht, 2 parren voor uitlichten van de DJ's en 4 parren voor uitlichten van de rest van het podium. Alles achter een paar dimmertjes tuurlijk. Maar die verlichting gebruikte ik niet continu als effect. Soms even uit, of feller om een beetje kracht bij te zetten tijdens een beat break maar verder gewoon rustig laten branden op een paar %. (wat de wens is van de organisatie)
Okee cool :) Mensen hoeven nog niet zozeer last te hebben van epilepsie, die atomics zijn zo krachtig dat ze ook mensen zonder epileptische aandoeningen behoorlijk ziek kunnen maken bij een bepaalde knipperfrequentie :p Op dergelijke feesten worden er ook vaak wat pilletjes in gegooid, en dan kan het soms erg hard gaan. Intensiteit is het op zich niet, als je wat sneller knippert dan is er sowieso niks aan de hand (zelf strobe ik meestal 'met de hand' in snellebursts met de flashbuttons op de pearl)
Maar gewoon op blijven letten hoe het publiek erbij staat scheelt al enorm veel idd :)

Afgelopen zaterdag toevallig ook een (industrial) hardcorefeestje gedaan (Club r_AW), en daar heb ik de 2 atomics die ik in de zaal gehangen had uiteindelijk niet eens gebruikt, omdat ik er niet meer aan toegekomen was om de betreffende dmx lijn in te prikken :+), uiteindelijk heb ik ze niet eens gemist.. :D Was uiteindelijk wel leuke uitdaging om er op die manier ook iets moois mee neer te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
Hey, leuk dat dit topic ook weer wordt gekickt...

Heb inmiddels alweer wat meer ervaring met de Pearl, inmiddels al een paar maanden zelfs een 2008 :P
Weet iemand hier toevallig of die USB-firmware al gereed is? Onze 2008 draait nog gewoon op de 2004 software...

Maar wel een überbrute tafel, als je eenmaal met een Avo hebt gewerkt wil je dus echt niet anders meer... In eerste instantie leek die Frog 2 me ook wel een erg mooie tafel, maar nu blijf ik veel liever hangen bij de Avo range... Sowieso begrijpen gastlichtmannen (ik werk ook wel eens op festivals) die lichttafel altijd (en als ze die niet kennen, weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt), en als je een keer met een band ergens te gast bent en ze hebben een Pearl liggen ben je ook zo klaar.
Wil alleen nog wel eens een keer met een Pearl Expert (of Diamond 4 spelen) ;)

Wat betreft die Atomics, ik ben inderdaad wel met je eens dat je die met mate moet gebruiken. Gelukkig draai ik de laatste tijd wat minder 'housefeesten' (in de breedste zin des woords), maar daar horen ze eigenlijk wel bij. Bij live rock-bands zijn Atomics echter ook wel leuk, vooral in Blind Mode. (Al moet je er dan éigenlijk een scroller voor zetten ;) :+ )
Maar zonder Atomics is het ook zeer goed mogelijk een vette show neer te zetten.

Persoonlijk moet ik trouwens zeggen dat ik wel echt een Robe aanhanger begin te worden... dit weekend door wat logistieke redenen 4 Mac Wash 250's en 4 Robe Colorwash 250AT's mee gehad.
De optiek van die Robe's is echt veel beter, en ook de zoomfunctie is mooi. Daarnaast hebben die Washes nogal eens last van software bugs, al moet ik zeggen dat ik sinds de laatste firmware upgrade geen problemen meer heb gehad... (*klopt af op hout*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Nog even over de intensiteit van die Atomic strobes, je kan de strobo aan de achterzijde met een dipswitch omsckakelen naar de low-power setting. (dip switch 6 op ON zetten) De lamp gaat dan op 50% branden. Denk dat ik dat de volgende keer als ik weer 2 van die brute dingen heb maar even uitprobeer tijdens het proggen van de lichttafel. Want het was wel heeeeel erg fel hoor... :)

@hieronder;
Te grappig :P Wat wil je ook met een 3kW lamp... (die is afgezekerd op 20A waaruit ik kan opmaken dat zijn piek verbruik dus boven de 4kW uit zou kunnen komen)

[ Voor 18% gewijzigd door remco_k op 03-10-2007 13:45 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
Atomics zijn overigens ook perféct geschikt voor het schoonmaken van aggregraten:

1. Men neme een simpel lichtshowtje (16kw conventioneel, paar bewegende kopjes en een atomic)
2. Men neme een simpel aggregaatje, bij voorkeur een ongestabiliseerd 'bouwplaats' modelletje)
3. Men gooie de Atomic aan op blind-mode, full power...

Et voilá, een mooie rookpluim van aangekoekte roetdeeltjes komt uit de stuiterende aggie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 22:48

Technicality

Vliegt rechtsom...

Omdat ik verder nog geen LJ-topic ben tegengekomen maar even een kick:

Ik zit zelf bij een grote studentenvereniging te Delft, die dit jaar lustrum heeft. De lustrumperiode, de zogeheten 'piekweken' vinden plaats in een speciaal voor dat doel geklust lustrumterrein, met een livezaal, een dance-area, een societeitszaal en legio barretjes en lounges.

Onderdeel van deze vereniging is een comissie die licht & geluid doet. Normaal gesproken vooral voor interne feestjes en speciale gelegenheden, maar nu dus ook voor het lustrumterrein. Ik heb het geluk voor die comissie 'gevraagd' te zijn en mag nu dus spelen met een hoop apparatuur. Mind you, ik heb hier nog nooit eerder mee gewerkt, maar heb gewoon in 3-4 dagen meelopen zoveel mogelijk proberen op te pakken.

We werken in de livezaal met een iPC wholehog 2 en een lightcommander 48/6 (voor conventioneel). Hierop aangesloten zijn:
-16 High End Xspots
-12 High End StudioBeams
-3 rookmachines
-2 High End DL2 beamers
-4 ACL rekken
-5 theaterspots, 2 profielspots
-een hoop (weet niet meer precies, dacht 16) parrekken

In de dance-area gebruiken we een flying pig hog-500 en een lightcommander 24/6 met:
-4 martin Atomics (met kleurtjes :D)
-12 High End studio spot 575
-2 High End cyberlights
-2 ACL rekken
-10 parrekken
-2 profielspots
-2 theaterspots
-32 Ledstrips
-6 blacklight TL-bakken
Dus mijn eerste ervaring met licht is al redelijk profi :*)

Ik vind het vooral lastig om een beetje bevredigende lichteffecten neer te zetten, ik heb al snel dat het erg licht wordt of dat de effecten gaan vervelen. Als je leuke literatuur weet, post het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:21

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ah, Henkcie! Heb ik ook nog gedaan, maar dan alweer een tijdje geleden: het 100-jarig feestje. Dat was de eerste keer met een eigen lustrumterrein.

We zijn toen nog dagen beziggeweest om naar iedere ruimte video-kabels te trekken. Kon je 's avonds overal een camera inpluggen met een verbinding naar de VJ-booth...

Ik denk dat ik deze week nog wel eens kom kijken op 't terrein. Maandag Kraak & Smaak toch?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:34
Voor de eerste keer heb je nu niet echt de makelijkste lichttafel en lampen.
Maar voor de effecten en shows, maak gebruik van Audio in. Heb je tenminste alles op de maat.

De shows kunnen er saai uitzien, maar daar let het publiek niet op, zolang het beweegt, flits en kleurrijk is is het goed. Probeer met kleurrijk er geen kermis van te maken, maar pak wat donkere kleuren. Vooral geen appeltjes groen en zuurstok roze!

Ik weet niet hoe je het programmeerd, en ook niet hoe de tafels zelf werken. Heb personelijk alleen ervaring met Lepracon 1500serie, SGM studio en pilot serie en Zerro88 leap frog. maar programmeer alleen de scenes met lampen uit, daar omheen scenes bouwen met lampen aan strobo en kleuren.

Maak het je zeker niet te moeilijk.
Verder kan ik alleen zeggen, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Boss schreef op zondag 27 april 2008 @ 13:57:
Ah, Henkcie! Heb ik ook nog gedaan, maar dan alweer een tijdje geleden: het 100-jarig feestje. Dat was de eerste keer met een eigen lustrumterrein.

We zijn toen nog dagen beziggeweest om naar iedere ruimte video-kabels te trekken. Kon je 's avonds overal een camera inpluggen met een verbinding naar de VJ-booth...

Ik denk dat ik deze week nog wel eens kom kijken op 't terrein. Maandag Kraak & Smaak toch?
Klopt :D

Overigens hebben we nu geen video overal liggen, in de livezaal kunnen die beamers ook opnemen en dan weer versturen - dat is alles. (hoewel ik dat niet in actie heb gezien). Eigenlijk vond ik het nu al genoeg werk :P naast de 2 zalen moesten de barren/eetzaal en de 'plaza' ook gehangen worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Beamers die kunnen opnemen? Hoe zit dat in elkaar dan? Of begrijp ik het nu niet helemaal :?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Integrated Sony camera with Super HAD image sensor technology and infrared illuminator provides live video input and output from fixture location.
Zit een camera in de DL2 Beamers, en die kan van de ene naar de andere sturen :)

Op dit moment is alles gehangen, gefilterd, geprogrammeerd en gegobo'd voor de megaproductie (musical) maar dinsdag gaan we een hoop veranderen.

De dance-zaal wordt niet veranderd, dus daar ga ik morgen overdag lekker in programmeren (die ledstrips zijn echt een bitch omdat ze geen intensity kennen, dus standaard chasers uit de effect library werken niet. Elke chaser moet dus een aparte cuelist worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258289

de functie via audio die je beschrijft "Sound-to-light" kun je veel geknipper van verwachten maar zeker niet dat het netjes in de maat zal lopen. Tevens is het programmeren van een tafel niet lastig.
Hiervoor heb je alleen de manual nodig van de tafel.

DMX = besturingsprotocool
DMX Adres= Elke Fixture (lamp) heeft een eigen adres. (in geval van spots/parren/ zitten deze ingeprikt op een zogenoemde dimmer). een fixture heeft bijvoorbeeld een functie voor dimmen, gobo's (figuurtjes), Color (kleuren), Shutter & Focus(scherpstellen van de bundel).
Elke functie zoals hierboven genoemd, neemt 1 kanaal in. Mocht je dus een dimmer + Shutter + Focus hebben, dan is hij 3 kanaals. Indien je hiervan 4 stuks hebt.. kun je ervoor kiezen om ze los aan te sturen. In dat geval zou het worden:

Fixture 1 = kanaal 1 (dimmer)
kanaal 2 (shutter)
kanaal 3 (focus)
Fixture 2 = kanaal 4 (dimmer)
kanaal 5 (shutter)
kanaal 6 (focus)
Fixture 3 = kanaal 7
etc.
etc..
Fixture 4 = kanaal 11
etc.
etc.

Voor het programmeren van een lichttafel zijn de volgende 'keywords' erg handig.

Patchen

Het instellen van de fixture op de lichttafel

Scene's

Het maken van een vaste stand bijv. een positie van een bewegende Fixture met een kleur & gobo (figuurtje).

Chases

Het maken van meerdere vaste standen welke dan na elkaar worden afgespeelt. Met als gevolg dat wanneer er een fade-time(vertraging van het afspelen) er een soepele beweging ontstaat waardoor je bewegende shows kunt krijgen.

Het instellen van een fixture kun je vinden in de handleiding van de fixture die je hebt.
Hierbij kun je het beste zoeken naar dmx channel of dmx adres. Hierbij staat wel een verdere uitleg.

Het idee achter het programmeren van een lichtshow is dat je van te voren weet wat voor plaatje je wil maken met je lichten. Nu is de Wholehog wel 1 van de minder makkelijke lichttafels, maar zeker niet onmogelijk voor een beginner om te kunnen programmeren. Het moet echter wel zo zijn dat je echt wil. Je eerste ervaring met licht is inderdaad wel vrij groot.

Mijn advies luidt dan ook om iemand te vragen die er verstand van heeft om alles met je door te nemen wat belangrijk is.

Er komt bij een goeie lichtshow meer kijken dan men vaak denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

*Reanimatie poging*

Inmiddels ga ik voor de hobby alweer een tijdje mee als LJ.
Ook veel opgestoken in de tussentijd en natuurlijk weer een aantal gig's gedaan en er staan er een stel op de agenda.

Een paar maanden geleden heb ik besloten om te gaan werken met m'n laptop voor de besturing van het licht. Voorlopig even zonder extern kastje met faders en buttons, eerst maar even uitproberen of het wat is.
Dus ik kocht een Velleman USB naar DMX interface (VM116/K8062), downloadde FreeStyler (gratis software) en ging thuis experimenteren maar zonder DMX lampen, want die heb ik niet.
Ik moest die software natuurlijk even onder de knie krijgen, dat lukt zonder lampen ook wel.

En toen was er op 13 december een gig waar ik aan meewerkte. Ik had een SGM DMX controller laten bestellen voor de licht besturing en had in m'n hoofd om als test gewoon te starten met de laptop. Als het dan nodig was omdat dingen niet goed of niet lekker werken, prikte ik de DMX lijn wel om in de SGM controller en ging ik daarmee verder. Dát was het plan.
De praktijk liep iets anders. Het verhuur bedrijf kwam de spullen veeeeel te laat leveren. In een tijdsbestek van slechts enkele uren moest alles ingehangen worden en daarna nog geprogrammeerd.
Als extra bonus had men andere movingheads meegenomen dan er besteld waren. Precies ook een model waarvan geen fixture in FreeStyler zat en ook niet in de SGM DMX controller. Het bedrijf had vanwege tijdsgebrek geen tijd om dat laatste te regelen, ook niet omdat ze het DMX protocol niet bij zich hadden. In het kort kwam het erop neer dat ik/wij er maar lekker mee zat. Zoek het maar uit en succes. :(
Op dit moment stond ik voor een keuze: maak ik een profiel in de SGM console, of in FreeStyler?
In FreeStyler wist ik hoe het werkte, ik had daar uitgebreid mee geexperimenteerd. In de SGM console had ik dat nog nooit gedaan. En hoewel ik daar een handleiding voor heb, vreesde ik voor problemen waar ik eventueel niet uit zou kunnen komen.
Ik moest een keuze maken, en snel.
Met nog 2 uur te gaan voor het 'zaal open' moment, ben ik naar huis gegaan met laptop, DMX interface, en 1 van die movingheads. Even de manual opgegoogled en snel een fixture gemaakt voor FreeStyler. Dat doe je met een 22 DMX kanalen verbruikende movinghead niet binnen 3 minuten. Vooral niet als beginner waar je af en toe twijfeld of je iets nou wel of niet goed doet.
Na een goed uur had ik de movinghead voor 100% aan de praat vanuit FreeStyler. Dus daar had ik in ieder geval iets werkends. Snel weer terug naar de zaal, laptop en de movinghead weer in het DMX universe gehangen. In een korte test werd duidelijk dat alle moving heads gelukkig deden wat ik wilde wat ze deden, met FreeStyler.
Tijd om de SGM DMX tafel te prepareren voor deze fixture had ik natuurlijk niet meer. Met nog minder dan 30 minuten voor zaal open te gaan, moest ik nog een heleboel voorprogrammeer werk doen.
En zo werd mijn test projectje ineens het enige wat ik kon gebruiken op die avond. Het risico was groot, vond ik, maar veel andere keuze was er op dat moment niet meer.

Gedurende de avond merkte ik wat nukken op. De grootste en vooral irritantste nuk was dat ik te maken kreeg met ontzettend grote latency. Ik had b.v. een flash button toegewezen op m'n keyboard, die de Martin Atomic 3000 1x liet flitsen. Ik druk op de flash button, en fijn meer dan een halve seconde later pas de flits. Onwerkbaar. Als ik nu de keuze had om de SGM console te gaan gebruiken, had ik dat gedaan. (achteraf had dat gekunt, want de Martin Atomic 3000 werd 2 meter naast me met een DMX splitter apart 'gevoed' met een DMX signaal. Maargoed, in de hitte van de strijd dacht ik daar allang niet meer aan.
Na een paar uur had ik de vertraging ingecalculeerd en drukte ik gewoon eerder... Niet echt gewenst maar je moet wat. Bij het besturen van de movingheads was natuurlijk eenzelfde vertraging. Maar daar viel veel beter mee te leven.

De dagen na het feest ben ik gaan uitzoeken wat de oorzaak van de nukken was, vooral de latency baarde me veel zorgen en bovenal irritatie. Immers heb ik nieuwjaarsnacht weer een gig en dan wil ik als het even kan weer verder testen, maar dan zonder latency.
Bleek na diverse tests dat de latency door de Velleman interface zelf kwam. Ik ben heel diep gegaan, tot zelfs het herschrijven van de driver. Het blijkt de interface zelf te zijn die traag is aan zijn USB kant.
Hoe meer DMX waarden worden gestuurd die anders zijn als 0, hoe trager het geheel werd. (het ligt iets complexer dan ik het nu omschrijf, maar hier komt het in het kort op neer).
Uiteindelijk gemeten: 512 DMX kanalen met een waarde anders dan 0 sturen duurt maarliefst 600msec bij deze interface. Onbruikbaar voor mij dus. Als je dan flasht en je drukt op het verkeerde moment, kan het 1,2 seconde duren voordat de flash er in het echt is.

Die Velleman interface staat nu dus op marktplaats en gaat eruit. Het is een best ding, maar voor mijn doel te traag.

Afgelopen week heb ik een betere DMX interface gekocht, de Enttec USB DMX Pro. Die heeft dit probleem niet. Nu kijken hoe het a.s. nieuwsjaarsnacht loopt en of ik terug ga grijpen naar de ouderwetse SGM console, of niet.
Fijn spelen met 2x Co2 blasters, de Martin atomic 3000, 6x movingheads,en een heleboel Par 36 spotjes in de truss, elk apart dimbaar en nog wat spielerij.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 29-12-2008 10:45 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Met die usb naar dmx kastjes is het inderdaad helaas ook goedkoop = duurkoop. Hoe meer dmx kanalen je nodig hebt hoe sneller je tegen de beperkingen van de hardware aan gaat lopen, want het kost aardig wat rekenwerk.

Zelf ben ik de afgelopen tijd ook met usb naar dmx kastjes bezig geweest, Canvix software, en een handjevol led strips, her en der bijelkaar gescharreld. Canvix was dan wel gratis, maar je kon ze alleen gebruiken met bijbehorende usb kastjes. Ik heb me laten vertellen dat die usb dmx kastjes 900 euro per stuk waren :-X

Wat me opviel is dat het verrassend makkelijk was om dingen op te zetten, ik heb bijvoorbeeld in 10 minuten een 'pong' animatie inelkaar weten te klussen. Kwestie van een animated gif inelkaar te pixelneuken ;)

En om even te laten zien hoe dat er dan 'live' uitziet, de ledstripjes vormen in het begin van het filmpje die 'vu-meter' achter de dj booth:

Al lijkt het me ontzettend gaaf om een keer met een hele grote matrix aan de slag te gaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 09:18
Remco_k....wat kun jij verhalen schrijven:) Termen als "in het heetst van de strijd" en "ik moest een keuze maken, EN SNEL" doet me meer aan een boek van het genre actie denken dan een avondje lichten:)

Wel tof dat je dit topic een schop geeft maar volgens mij ben je wel erg fanatiek.

Ik werk nu een jaar of 8 als lichtkneus en heb ook redelijk wat gedaan. Ik kan je vertellen dat je met de meeste kleinere verhuurdbedrijven bijna altijd problemen hebt. Ga je uit van grotere (fairlight, purple etc.) dan kun je er een stuk beter op vertrouwen dat je krijgt wat je vraagt EN dat je spullen werken (hoewel purple ook ooit 50 mac-2000 naar een "gig"(lol) heeft gestuurd waarvan er 20 defect waren bij aankomt:) ). Die SGM tafel zal waarschijnlijk de studio 12 of 24 scan control zijn right? Daar zitten standaard al erg veel fixtures in en waarschijnlijk ook wel met ongeveer dezelfde dmx kanalen als de lampen die je gebruikt. Deze kun je altijd gebruiken voor andere lampen. Je dient gewoon even te controleren of de functies (pan,tilt,cmy/rgb,gobo etc.) op dezelfde plaats zitten. Zo niet...even onthouden wat op welke plek zit. Als ej het toch aan wil maken, lees de volgende keer de manual even....binnen tien minuten ben je klaar!

Ik werk nu zelf in Palladio in helden en als je een dikke lichtshow wil zien moet je of bij ons langskomen of naar Time Out gaan. Persoonlijk vindt ik Time Out niets meer. Heb daar 3 jaar gewerkt als lichtman maar heb het er wel een beetje mee gehad. Ik moet wel zeggen dat er een ONWIJS dikke lichtshow in die nieuwe zaal hangt. Jammer alleen van de muziek. Als je qua complete show een geweldige avond wil hebben MOET je richting de versuz in hasselt. Die hebben een best dikke lichtshow, GEWELDIG vuurwerk, danseressen, draaibare dansblokken, fans onder de vloer, videoscreens etc. etc. etc.! Absoluut mijn favoriete tent. En qua muziek is het ook een heerlijke tent.

De vertraging waar je over praat is idd best veel maar je heb bij bijna elke tafel wel een vertraging als je met veel licht gaat werken. wij hebben in palladio een Avolites Diamond 2 met alle upgrades (toch ook geen kleine jonge denk ik) en ook daar heb je last van vertraging. Alleen de nieuwste dikste tafel kunnen goed overweg met veel units zonder vertraging.

We hebben op dit moment 24 Clay Paky Golden spot 1200, 26 studio color 300, 12 Golden scans 3, 20 tigers (aantal defect), 12 AT1000 strobe's, een berg parren en acl sets, 24 4-blinds, 6 confetti remotes aan het dak, 2 full color lasers en 2 groene, 2 CO2 bursts en mijn grote trots: 3 Hungaro Quazar.....Ik ben verliefd geworden op die dingen:)...op zich een best nette lichtshow denk ik:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

lj_tree schreef op maandag 29 december 2008 @ 11:08:
Remco_k....wat kun jij verhalen schrijven:) Termen als "in het heetst van de strijd" en "ik moest een keuze maken, EN SNEL" doet me meer aan een boek van het genre actie denken dan een avondje lichten:)

Wel tof dat je dit topic een schop geeft maar volgens mij ben je wel erg fanatiek.
Fanatiek ben ik wel ja. Het mag dan een beetje hobby zijn wat ik zo af en toe eens doe, maar als ik iets doe doe ik het liever goed en wil ik ook begrijpen waarom iets op een bepaalde manier gaat.

Ik had de manual van die SGM console (de pilot 2000 trouwens, wat een k*tding, valt niet snel mee te werken) wel gelezen alleen het gedeelte om nieuwe typen toe te voegen heb ik geskipped.
Nu had ik die manual bij me, zoals ik altijd een hele stapel manuals bij me heb voor het geval er ineens een ander model console langskomt, maar het leek me toch een betere keuze om voor de laptop te gaan kiezen.
Die SGM scan control 12 of 24 is veel beter en sneller mee te werken. Probleem met al deze consoles is alleen dat je b.v. niet op de console kunt zien welke gobo of kleur je selecteerd.
En dat vind ik dan weer fijn aan de duurdere consoles en computer-software zoals FreeStyler, je ziet op je scherm wat je gaat doen. Alle gobo's zijn gewoon een rijtje bitmaps waarop je kan klikken of die kan je aan een toets hangen ofzo.

Ik heb al gezien aan je post dat ik maar een kleine jongen ben. Ik had ook niet anders verwacht ofzo. Maar het mooie van de DMX techniek is, dat als je een klein DMX universe doorgrond qua werking en limieten, dan kan je dat ook bij 5 volgepropte DMX universes, dunkt me.

Hoe dan ook, ik heb nu vertrouwen in m'n laptopje met DMX interface. Een dergelijke combinatie wordt veel gebruikt lees ik her en der, en er zijn maar weinig problemen mee. A.s. Woensdag op donderdag nacht zullen we het beleven. (of eigenlijk woensdag morgen al als de boel wordt gebouwd).

En Chiron heeft me op een ideetje gebracht. Komende feest hangen er 2 pixeltracks bij. Eens kijken of ik die ook kan omtoveren tot wannabe VU-meter. :+

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Een Pilot2000...hebbik ook mee gewerkt...vroeger hadden we die 2 in Time Out staan in de grote zaal voordat de Regia en later de GrandMA ervoor in de plaats kwam. Polit is idd iets moeilijke te programmeren maar wel makkelijker mee te werken dan de studio 12 of 24 SC. Qua gobo's, kleuren etc. heb je gelijk MAAR....je kunt vaste waarden programmeren in de knoppen boven de schuiven...tis alweer 4 jaar geleden dat ik voor t laatst een studio 24 heb gezien maar ik dacht dat daar 2x 12 knoppen zitten en onder 12 van die knoppen kun je vaste waarden als kleuren, gobo's pan/tilt waarden etc. zetten. Je kunt zelfs meerdere waarden onder een knop programmeren (lees 1 kleur en 1 gobo waarde) en deze afzonderlijk selecteren door de waarden aan te zetten met de knoppen onder de schuiven.

Tis alweer 4 jaar geleden dus vraag me dit niet uit mijn hoofd te trekken want ben al een oude man van 25 dus dan kan even duren:).

Ik heb ook eens met een programmatje gewerkt als freestyle maar weet de naam zo niet meer. Werkte op zich fijn maar ik wilde er toch een losse console bij. Als is het maar om wat knoppen en vooral schuiven te hebben. Mocht je in de toekomst ooit iets van een Pearl of groter tegenkomen kan ik je dit absoluut aanraden. Is echt een WERELD van verschil. Het is even wennen maar ik beloof je dat je verliefd zult worden op avolites:)....Mocht je nog verder willen gaan...check de website van Flyingpig....daar kun je de wholehog vinden...dat is de uber tafel volgens velen maar bij mij wint die het toch niet bij een diamond 4 vision:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
SBM pilot 2000 is een bitch om mee om te gaan, zeker als je er nieuw mee bent en niet zoveel tijd hebt. Wij hebben dat ding als backup tafel in de berging liggen.

Die vu-meter was trouwens een animated gif die standaard in Canvix zat, dus van synchroon lopen met de muziek was niet echt sprake, maar als je de snelheid ervan goed instelde leek het net echt :+

Het effect was wel tof, op de momenten dat de beats los gingen ff vol die strips aan (komt nog een bak licht vanaf), met die vu-meters 'in het rood' knallend.

De rest van de avond waren het voornamelijk (abstracte) patroontjes, meer ter ondersteuning van het conventioneel en het bewegend licht.. en af en toe ook wel leuk om mee te stroben/blinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Flard schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 10:36:
Sowieso begrijpen gastlichtmannen (ik werk ook wel eens op festivals) die lichttafel altijd (en als ze die niet kennen, weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt), en als je een keer met een band ergens te gast bent en ze hebben een Pearl liggen ben je ook zo klaar.
Ik heb zelf geen ervaring met een pearl, wel kort (uurtje) met een diamond 4. (heb geen idee in welke mate deze op elkaar lijken)
Wat me wel opvalt is dat veel pearl gebruikers die instelling hebben 'als je dit niet kent ben je een prutser' dat haat ik echt!
Ik ben Jands aanhanger en dring die keuze zeker niet op aan anderen, geen probleem als een gasttech de tafel niet kent, die leg ik vriendelijk uit.

Ik zie mezelf niet als prutser en ken toch redelijk wat tafels: Jands event series en hog (de hardwarematige vista nog niet helaas) Chamsys, GrandMA, ADB.

Als ik ooit als gasttech aan het werk gebruik ik lekker m'n eigen console; even patch vragen op voorhand en lekker met eigen materiaal werken.

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
nuclear waste schreef op maandag 29 december 2008 @ 14:35:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met een pearl, wel kort (uurtje) met een diamond 4. (heb geen idee in welke mate deze op elkaar lijken)
Wat me wel opvalt is dat veel pearl gebruikers die instelling hebben 'als je dit niet kent ben je een prutser' dat haat ik echt!
Ik ben Jands aanhanger en dring die keuze zeker niet op aan anderen, geen probleem als een gasttech de tafel niet kent, die leg ik vriendelijk uit.

Ik zie mezelf niet als prutser en ken toch redelijk wat tafels: Jands event series en hog (de hardwarematige vista nog niet helaas) Chamsys, GrandMA, ADB.

Als ik ooit als gasttech aan het werk gebruik ik lekker m'n eigen console; even patch vragen op voorhand en lekker met eigen materiaal werken.
Compleet mee eens...het is bijna onmogelijk alle grotere tafel te kennen...denk aan GrandMA, Avolites, Wholehog, SGM, Maxis etc. Bijna niet te doen alles te kennen...en zoiezo heb je altijd een favoriet die je beter kent dan een ander. Hier zul je vaker mee werken dan andere lichttafels....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
lj_tree schreef op maandag 29 december 2008 @ 11:08:
Ik werk nu zelf in Palladio in helden en als je een dikke lichtshow wil zien moet je of bij ons langskomen of naar Time Out gaan. Persoonlijk vindt ik Time Out niets meer. Heb daar 3 jaar gewerkt als lichtman maar heb het er wel een beetje mee gehad. Ik moet wel zeggen dat er een ONWIJS dikke lichtshow in die nieuwe zaal hangt. Jammer alleen van de muziek. Als je qua complete show een geweldige avond wil hebben MOET je richting de versuz in hasselt. Die hebben een best dikke lichtshow, GEWELDIG vuurwerk, danseressen, draaibare dansblokken, fans onder de vloer, videoscreens etc. etc. etc.! Absoluut mijn favoriete tent. En qua muziek is het ook een heerlijke tent.
Palladio is wel echt een supertent. Heb er best vaak met bands gestaan, en voor de verbouwde Time Out hadden ze de beste lichtshow. Nu een mooie runner-up, maar de muziek is inderdaad wel veel beter bij Palladio. Ben er nu al een half jaar ofzo niet meer geweest, maar vond daarvoor wel héél erg kwaliteitsverschil in de lichtmannen zitten, en ik kon zonder naar de lichttafel te kijken zien of Erwin erachter stond.
(Heb b.t.w. laatst ook al de uitnodiging gekregen om bij Palladio als lichtman te komen werken :+, maar daar wacht ik nog wel even mee).
nuclear waste schreef op maandag 29 december 2008 @ 14:35:
[...]

Ah, als ik het zo terug leest staat het er misschien iets harder dan ik bedoelde. Het is wel mijn ervaring dat van alle gasttechs die ik heb gehad, de gasten die géén ervaring met Avo hadden ook een zwaar belabberde lichtshow neerzette (waren over het algemeen volgens mij ook mensen zonder echte ervaring). Ik denk wel dat als je met tourende bands rondgaat, dat het wel erg handig is om een Avo-tafel te kennen want die kom je (ik iig) wel het meeste tegen.
Maar goed het is veel belangrijk te weten wát je wil dan hoe je dat in die tafel krijgt. (En Diamond lijkt heel erg op Pearl, is alleen véél groter ;) )

Edit:

GrandMA en hog's zijn inderdaad wel de tafels voor de 'groteren', maar ik vind dat daar ook het programmeren bij komt. Ik kan een uurtje voordat de show begint bij 013 (Pearl 2000) aankomen, snel programmeren en je bent klaar: die hele tafel is gemaakt voor live shows. Hog e.d. zijn toch meer voor theater werk (zie je ook aan de hele stack-based manier van werken).

[ Voor 6% gewijzigd door Flard op 29-12-2008 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

lj_tree schreef op maandag 29 december 2008 @ 11:42:
Een Pilot2000...hebbik ook mee gewerkt...vroeger hadden we die 2 in Time Out staan in de grote zaal voordat de Regia en later de GrandMA ervoor in de plaats kwam. Polit is idd iets moeilijke te programmeren maar wel makkelijker mee te werken dan de studio 12 of 24 SC. Qua gobo's, kleuren etc. heb je gelijk MAAR....je kunt vaste waarden programmeren in de knoppen boven de schuiven...
<knip handleiding>
... In de knoppen onder de schuiven, de 'registers'. :+
Begrijp me niet verkeerd, ik droom wat er met die tafel(s) kan. Alles is me bekend. Dat geld voor de SGM scan control 12/24 en iets mindere mate voor de Pilot 2000.
En die Pilot 2000 is inderdaad een bitch. Vooral als het gaat om even 'live' in te grijpen in de lopende programma's. Dat is letterlijk hel op aarde.
En dat is juist iets wat met de scan control 12/24 juist weer heel erg goed kan, door middel van die registers. (en natuurlijk de goede oude rechtstreeks bereikbare dimmer patches). Diezelfde registers zitten op de pilot 2000 weer diep weggestopt onder een andere menu knop. Niets is direct toegangelijk. Waar-de-loos.
Aangezien al het licht werk wat ik doe bij DJ's is, weet ik vrijwel niet vooraf wat er komen gaat (al helemaal niet als DJ Jean weer eens komt freaken). Ik sta dus elke minuut weer te improviseren en een variatie op het op dat moment lopende programma te maken. Dat kan heel goed met de scan control 12/24 maar gewoonweg niet of heel omslachtig met de pilot 2000. Daarom is die laatste wat mij betreft een bitch.
En sinds het verhuur bedrijf waar 'altijd' de spullen vandaan komen de scan control 12/24 eruit heeft gedaan, zit ik 'opgescheept' met die pilot 2000. En vandaar mijn uitstapje naar wat software en een USB DMX interface. En ondanks het 'fiasco' van laatst, zie ik daar meer in dan in een pilot 2000. :+
Maargoed, daar is volgens mij niet veel voor nodig.
De pilot 2000 heeft overigens ook zo z'n voordelen t.o.v. van FreeStyler hoor. Maar dat programma wordt nog aan gesleuteld, dus die voordelen kunnen zomaar ook in FreeStyler worden gebakken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Flard schreef op maandag 29 december 2008 @ 15:17:
GrandMA en hog's zijn inderdaad wel de tafels voor de 'groteren', maar ik vind dat daar ook het programmeren bij komt. Ik kan een uurtje voordat de show begint bij 013 (Pearl 2000) aankomen, snel programmeren en je bent klaar: die hele tafel is gemaakt voor live shows. Hog e.d. zijn toch meer voor theater werk (zie je ook aan de hele stack-based manier van werken).
Juist een Pearl is meer een theatertafel, als je +40 bewegende koppen aan moet sturen dan ben je wel blij dat je een Hog hebt en geen Pearl ;)

Maar een pearl is wel makkelijk om snel een show in te rammen idd, en werkt daardoor ook heel fijn bij bandoptredens, alles onder handbereik :)

Voor dingen als feesten en djsets met veel bewegend licht is een Hog weer wat fijner, dankzij de scriptjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
remco_k schreef op maandag 29 december 2008 @ 16:03:
[...]

... In de knoppen onder de schuiven, de 'registers'. :+
Begrijp me niet verkeerd, ik droom wat er met die tafel(s) kan. Alles is me bekend. Dat geld voor de SGM scan control 12/24 en iets mindere mate voor de Pilot 2000.
En die Pilot 2000 is inderdaad een bitch. Vooral als het gaat om even 'live' in te grijpen in de lopende programma's. Dat is letterlijk hel op aarde.
En dat is juist iets wat met de scan control 12/24 juist weer heel erg goed kan, door middel van die registers. (en natuurlijk de goede oude rechtstreeks bereikbare dimmer patches). Diezelfde registers zitten op de pilot 2000 weer diep weggestopt onder een andere menu knop. Niets is direct toegangelijk. Waar-de-loos.
Aangezien al het licht werk wat ik doe bij DJ's is, weet ik vrijwel niet vooraf wat er komen gaat (al helemaal niet als DJ Jean weer eens komt freaken). Ik sta dus elke minuut weer te improviseren en een variatie op het op dat moment lopende programma te maken. Dat kan heel goed met de scan control 12/24 maar gewoonweg niet of heel omslachtig met de pilot 2000. Daarom is die laatste wat mij betreft een bitch.
En sinds het verhuur bedrijf waar 'altijd' de spullen vandaan komen de scan control 12/24 eruit heeft gedaan, zit ik 'opgescheept' met die pilot 2000. En vandaar mijn uitstapje naar wat software en een USB DMX interface. En ondanks het 'fiasco' van laatst, zie ik daar meer in dan in een pilot 2000. :+
Maargoed, daar is volgens mij niet veel voor nodig.
De pilot 2000 heeft overigens ook zo z'n voordelen t.o.v. van FreeStyler hoor. Maar dat programma wordt nog aan gesleuteld, dus die voordelen kunnen zomaar ook in FreeStyler worden gebakken.
Nope...rechterkant van de scan control....heb even de manual erbij gepakt en het zijn de "scene" knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

lj_tree schreef op maandag 29 december 2008 @ 16:30:
[...]

Nope...rechterkant van de scan control....heb even de manual erbij gepakt en het zijn de "scene" knoppen.
Ach ja natuurlijk, die scene knoppen zijn het inderdaad.
De register knoppen zijn weer handig om combo's van scenes, chases en fixed value's vast te leggen.

Nieuwjaarsnacht een lichtshowtje bij een evenementje gedaan (ongeveer 600 bezoekers).
Inhoud: 6x movinghead, 8x par64 (2x T4 bar), 2x 2ch blinder, 6x par 36 pinspot, 1x strobe, 2x pixeltrack, 2x Co2 blasters, 1x hazer, een 24 kanaals dimmer pack met multikabel voor de blinders en de pinspots en een berg blacklights (TL).
Lichttafel: Avolites Pearl Tiger (deze).
Dat deze lichttafel er kwam was ook voor mij een verrassing. Weer wat anders waar ik nog nooit eerder mee had gewerkt. Ik kreeg even snel beknopte uitleg van de verhuurder en ik moet inderdaad zeggen; je hebt zo'n tafel snel door. Tenminste, de meest gangbare dingen als het aanmaken van Cue's en chases e.d.
Maar al snel had ik een paar nadelen te pakken. Ik ben heel erg gewend aan het LTP princiepe en maak daar altijd veelvuldig gebruik van. Deze tafel was blijkbaar anders geconfigureerd waardoor hij niet volgens LTP werkte. Ik had de manual erbij gekregen, maar tijd om me daar verder in te verdiepen was er niet. Wat ik als grootste nadeel ervaarde was het beperkte aantal programma's wat gelijkertijd zou kunnen lopen volgens de verhuurder. 10 stuks.
Zelfs iets simpels als 2 parren voor het uitlichten van de DJ zou onder een programma moeten. Waardoor 1 van de tien al bezet was. Andere dingen die ik direct tot de beschikking wilde hebben was het single flashen, strobe effect en blinder effect van de strobe, de 2x 2chblinders en nog wat zaken zoals de Co2 blasters, beide apart. En dan heb ik de movingheads nog niet eens meegenomen. Dat zou allemaal in de maar 10 beschikbare programma's moeten worden gezet.
Nou kan je met de rol erboven een 2e (en meer) banken van 10 maken, maar die kunnen weer niet simultaan blijven lopen. b.v. Het starten van programma 1 en 11 kan niet gelijkertijd. Als 11 wordt gestart, dan stopt 1. Daarnaast 'haat' ik het dat functionaliteit in een andere memory bank wordt weggemoffeld en dus ook niet rechtstreeks met een flash button toegankelijk is.
10 programma's vond ik al snel veel te weinig. Deze tafel is wat mij betreft ook meer een theater tafel en niet (goed) geschikt voor shows waar de vooraf niet weet wat er komen gaat.
Maar zoals gezegd; ik vind het wel een makkelijke tafel. Ik heb 'm grotendeels geprogrammeerd en toen ik bedacht wat ik allemaal met de movingheads en andere zaken wilde heb ik daar een begin mee gemaakt en al snel zag ik in dat die 10 programma's echt niet toereikend waren.
Dus heb ik m'n laptop met FreeStyler uit de tas gehaald, en naast de lichttafel gezet, en daar de hele nacht het licht mee bediend, tot tevredenheid met meer dan genoeg programma's die direct toegankelijk waren en desnoods allemaal gelijkertijd konden worden gestart.
Ik denk dat ik niet genoeg weet van die Avolites tafel en dat ik mezelf daarom te beperkt in mogelijkheden zag zitten. Misschien dat iemand daar een bevestiging of ontkenning op kan geven, want ik vond het dus een beetje een tegenvaller van deze tafel. Qua mogelijkheden had ik b.v. veel liever de SGM scan control 12/24 gehad. Maar qua gebruikers gemak dus weer niet.
Misschien mag ik de Pearl Tiger wel helemaal niet vergelijken met de veel grotere SGM scan control 12/24 en Avolites heeft natuurlijk wel grotere broers van deze tafel. Als ik b.v. 20 programma's direct tot m'n beschikking had, was dat wel genoeg geweest.

Verder had ik nog nooit met Co2 blasters gewerkt, blijkt leuk om mensen de stuipen mee op het lijf te jagen als ze nietsvermoedend in de buurt van de outlet staan. Een paar keer op exact het juiste moment even Co2 blasteren en je hebt als LJ leuke sjans met een meisje van je keuze. :+
En; met de 2 pixeltracks had ik o.a. een VU-metertje gemaakt en wat andere 'moves'. Die vu-meter bleek nogal aan te slaan bij het publiek, de 2 pixeltracks van 1 meter lagen naast elkaar op de DJ-booth en werden zodoende samen 1 grote VU-meter. Net echt, een lange groene sectie, dan een stukje geel en dan rood. Zag er erg gaaf uit, als zeg ik het zelf.
Maargoed, bottomline: ik heb me nieuwjaarsnacht van 1 tot 6 uur kostelijk vermaakt. Waarvan de bekende laatste loodjes wel wat aanwezig waren. Maar dat waren slechts wat lichamelijke omstandigheden die tegensputterden.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 02-01-2009 14:08 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Mjah, afbreken blijft altijd leuk :P

Laatst na een kerstfeestje (afgelopen om 1.30) om 7.45 nog op een instabiele schaarlift 2 motortakels van 80 kg uit het dak van een tennishal staan tillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste

nuclear waste

<onzin>

Zoiets zou je met 2 of 3 personen op de grond, een hoop touw en een katrol moeten doen. (mooie takel met 80kg btw, of is dat met de ketting erbij?)

* nuclear waste vindt onnodige risico's nemen (al dan niet ism vermoeidheid) een slecht idee

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Een takel takelt zichzelf toch naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
niet als de takel boven hangt en de kabel beneden 8)7

Normaal gesproken is het bij electrische takels inderdaad zo dat je de ketting bovenaan vast maakt en de takel zichzelf naar boven laat takelen, waarom die knuppel dat hier andersom gedaan heeft is mij een raadsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste

nuclear waste

<onzin>

Omdat dat 2 verschillende types takels zijn duh.
Je mag (en kan) een takel niet zomaar omgekeerd hangen.

En een takel die bovenaan hangt wordt meestal met een katrol omhooggetrokken.

Edit:
En als de takel beneden hangt trekt men de ketting met een katrol omhoog.

[ Voor 18% gewijzigd door nuclear waste op 05-01-2009 22:13 ]

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
katrol?

Gewoon met de hoogwerker, ff hakkje vastklikken aan de C clamp en klaar ::P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
remco_k schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 13:56:
[...]

Ach ja natuurlijk, die scene knoppen zijn het inderdaad.
De register knoppen zijn weer handig om combo's van scenes, chases en fixed value's vast te leggen.

Nieuwjaarsnacht een lichtshowtje bij een evenementje gedaan (ongeveer 600 bezoekers).
Inhoud: 6x movinghead, 8x par64 (2x T4 bar), 2x 2ch blinder, 6x par 36 pinspot, 1x strobe, 2x pixeltrack, 2x Co2 blasters, 1x hazer, een 24 kanaals dimmer pack met multikabel voor de blinders en de pinspots en een berg blacklights (TL).
Lichttafel: Avolites Pearl Tiger (deze).
Dat deze lichttafel er kwam was ook voor mij een verrassing. Weer wat anders waar ik nog nooit eerder mee had gewerkt. Ik kreeg even snel beknopte uitleg van de verhuurder en ik moet inderdaad zeggen; je hebt zo'n tafel snel door. Tenminste, de meest gangbare dingen als het aanmaken van Cue's en chases e.d.
Maar al snel had ik een paar nadelen te pakken. Ik ben heel erg gewend aan het LTP princiepe en maak daar altijd veelvuldig gebruik van. Deze tafel was blijkbaar anders geconfigureerd waardoor hij niet volgens LTP werkte. Ik had de manual erbij gekregen, maar tijd om me daar verder in te verdiepen was er niet. Wat ik als grootste nadeel ervaarde was het beperkte aantal programma's wat gelijkertijd zou kunnen lopen volgens de verhuurder. 10 stuks.
Zelfs iets simpels als 2 parren voor het uitlichten van de DJ zou onder een programma moeten. Waardoor 1 van de tien al bezet was. Andere dingen die ik direct tot de beschikking wilde hebben was het single flashen, strobe effect en blinder effect van de strobe, de 2x 2chblinders en nog wat zaken zoals de Co2 blasters, beide apart. En dan heb ik de movingheads nog niet eens meegenomen. Dat zou allemaal in de maar 10 beschikbare programma's moeten worden gezet.
Nou kan je met de rol erboven een 2e (en meer) banken van 10 maken, maar die kunnen weer niet simultaan blijven lopen. b.v. Het starten van programma 1 en 11 kan niet gelijkertijd. Als 11 wordt gestart, dan stopt 1. Daarnaast 'haat' ik het dat functionaliteit in een andere memory bank wordt weggemoffeld en dus ook niet rechtstreeks met een flash button toegankelijk is.
10 programma's vond ik al snel veel te weinig. Deze tafel is wat mij betreft ook meer een theater tafel en niet (goed) geschikt voor shows waar de vooraf niet weet wat er komen gaat.
Maar zoals gezegd; ik vind het wel een makkelijke tafel. Ik heb 'm grotendeels geprogrammeerd en toen ik bedacht wat ik allemaal met de movingheads en andere zaken wilde heb ik daar een begin mee gemaakt en al snel zag ik in dat die 10 programma's echt niet toereikend waren.
Dus heb ik m'n laptop met FreeStyler uit de tas gehaald, en naast de lichttafel gezet, en daar de hele nacht het licht mee bediend, tot tevredenheid met meer dan genoeg programma's die direct toegankelijk waren en desnoods allemaal gelijkertijd konden worden gestart.
Ik denk dat ik niet genoeg weet van die Avolites tafel en dat ik mezelf daarom te beperkt in mogelijkheden zag zitten. Misschien dat iemand daar een bevestiging of ontkenning op kan geven, want ik vond het dus een beetje een tegenvaller van deze tafel. Qua mogelijkheden had ik b.v. veel liever de SGM scan control 12/24 gehad. Maar qua gebruikers gemak dus weer niet.
Misschien mag ik de Pearl Tiger wel helemaal niet vergelijken met de veel grotere SGM scan control 12/24 en Avolites heeft natuurlijk wel grotere broers van deze tafel. Als ik b.v. 20 programma's direct tot m'n beschikking had, was dat wel genoeg geweest.

Verder had ik nog nooit met Co2 blasters gewerkt, blijkt leuk om mensen de stuipen mee op het lijf te jagen als ze nietsvermoedend in de buurt van de outlet staan. Een paar keer op exact het juiste moment even Co2 blasteren en je hebt als LJ leuke sjans met een meisje van je keuze. :+
En; met de 2 pixeltracks had ik o.a. een VU-metertje gemaakt en wat andere 'moves'. Die vu-meter bleek nogal aan te slaan bij het publiek, de 2 pixeltracks van 1 meter lagen naast elkaar op de DJ-booth en werden zodoende samen 1 grote VU-meter. Net echt, een lange groene sectie, dan een stukje geel en dan rood. Zag er erg gaaf uit, als zeg ik het zelf.
Maargoed, bottomline: ik heb me nieuwjaarsnacht van 1 tot 6 uur kostelijk vermaakt. Waarvan de bekende laatste loodjes wel wat aanwezig waren. Maar dat waren slechts wat lichamelijke omstandigheden die tegensputterden.
Hey Remko, Het heeft even geduurd maar we zijn weer terug in het land der levenden:)

Die Pearl is het kleine broertje van de Diamond. Op de diamond kun je 30 programma's simultaan laten draaien (wat MEER dan genoeg is voor een live show) en alle losse dimmerkanalen apart schakelen. Dat wil zeggen (dit het volgende kan met een Pearl ook) dat je de dimmerkanalen van bijvoorbeeld je parren los aan en uit kunt zetten. Op een Pearl heb je een cilinder die je kunt roteren om op de verschillende pagina's te komen en bij een Diamond heb je hier knoppen voor. In totaal heb je op de diamond (even uit me hoofd) 99 pagina's voor programma's. 30 programma's per pagina is meer dan voldoende om een live show mee te schuiven:) Ook op een pearl heb je eigenlijk voldoende ruimte maar zul je "slim"moeten programmeren en programma's die je nooit tegelijk gebruikt onder dezelfde schuif moeten zetten. Bewegingen voor de koppen kunnen allemaal onder dezelfde schuif, schutterstanden of dimmerloopjes gebruik je ook nooit tegelijk en kunnen onder een schuif etc. Ik begrijp jou idee achter de studio 24 waar je alle 24 registers :) tegelijk aan kunt vlammen. Werk makkelijk maar zeker met de grotere lichttafels moet ej hier vanaf stappen. Het werkt (ook bij een GrandMA) makkelijker om achter elke pagina ongeveer dezelfde indeling te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste

nuclear waste

<onzin>

_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 10:04:
katrol?

Gewoon met de hoogwerker, ff hakkje vastklikken aan de C clamp en klaar ::P
Wat natuurlijk erg veilig is op een onstabiele hoogtewerker met 2 (vermoeide?) personen + 80kg takel. (of hef je die 80kg alleen dan?)

Ga maar eens kijken op elk groter evenement met wat meer dan 2 takels, de cases met takels blijven mooi beneden, dekseltje open, carabiner eraan en omhooghijsen maar. Op die manier moet de hoogtewerker niet iedere keer naar beneden om nieuwe takels te halen, ze moeten immers enkel het katrol naar de volgende plaats verhangen.
Vaak is er zelfs helemaal geen hoogtewerker meer nodig: een touwladder aan de main grid en dan van daarop takeltjes hijsen. Als men zo werkt kan men de truss al monteren terwijl men nog takels hijst.

Daarnaast is het ook gewoon veiliger. boven is één iemand enkel bezig met het vasthaken van de takel zonder dat die ook maar iets moet heffen en beneden moeten ze alleen maar aan een touwtje trekken.

Oja, nog iets over inverted of self-climbing hoists: in hogere zalen (meer dan 20m) gebeurt het dat zelfs die takels loshangen van de grond, dus dan moet je alsnog heel het gewicht tillen.

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
We hebben in palladio 3 Hungaroflash Quazars hangen....GEWELDIGE dingen:) maar nu blijkt Hungaroflash met iets nieuws te zijn gekomen....de T-light...een strobe van (hou je vast) 85 KW!!! 85.000 watt aan strobelamp:) Weet iemand of dit ding ergens in nederland te zien gaat zijn? Apparaat heeft alleen een 63A groep nodig:) HEERLIJK!:D

Voor degene die het niet geloven:
http://www.hungaroflash.c...0C-4C7E-9B3E-2BBA1C43E3F2

En 1 april is al lang geweest.....

Trouwens...mocht iemand hier iets meer van weten...ze hebben me ooit iets verteld over Lightning Strikes? Zou ook een onwijs dikke vette strobe moeten zijn maar ik kan er geen info over vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
What le fuck, 85kW 8)7

Dat is zeker meer iets voor de grotere festivals/feesthallen denk ik. Zeker ook gezien de 63A stroomgroep.

Dan heb ik zelf liever een batterij Atomics, kan je tenminste nog wat leuke chases mee programmeren :) En in de gemiddelde middelgrote locatie kan je met 1 of 2 Atomics al mensen plat krijgen, laat staan met 85kW :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Chiron schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 16:54:
What le fuck, 85kW 8)7

Dat is zeker meer iets voor de grotere festivals/feesthallen denk ik. Zeker ook gezien de 63A stroomgroep.

Dan heb ik zelf liever een batterij Atomics, kan je tenminste nog wat leuke chases mee programmeren :) En in de gemiddelde middelgrote locatie kan je met 1 of 2 Atomics al mensen plat krijgen, laat staan met 85kW :X
Mwah, je hebt wel een redelijk pittige instant heater als je die even ontsteekt. :P

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Chiron schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 16:54:
What le fuck, 85kW 8)7

Ik kan me niet voorstellen dat iemand (behalve "frank") gek genoeg is zo'n ding in een club te hangen maaruhhm als mijn baas zo leip is hoor je mij niet klagen:)

Trouwens....als je op atomics geilt, kom es kijken naar me hungaro's....geloof me dan wil je echt nooit meer terug naar Atomic:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
85Kw aan strobo lijkt me niet erg prettig, zelfs voor erg grote evenementen niet :X
Hoewel het natuurlijk een erg leuk spelen dingetje is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
nuclear waste schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 11:21:
[...]

Wat natuurlijk erg veilig is op een onstabiele hoogtewerker met 2 (vermoeide?) personen + 80kg takel. (of hef je die 80kg alleen dan?)

Ga maar eens kijken op elk groter evenement met wat meer dan 2 takels, de cases met takels blijven mooi beneden, dekseltje open, carabiner eraan en omhooghijsen maar. Op die manier moet de hoogtewerker niet iedere keer naar beneden om nieuwe takels te halen, ze moeten immers enkel het katrol naar de volgende plaats verhangen.
Vaak is er zelfs helemaal geen hoogtewerker meer nodig: een touwladder aan de main grid en dan van daarop takeltjes hijsen. Als men zo werkt kan men de truss al monteren terwijl men nog takels hijst.

Daarnaast is het ook gewoon veiliger. boven is één iemand enkel bezig met het vasthaken van de takel zonder dat die ook maar iets moet heffen en beneden moeten ze alleen maar aan een touwtje trekken.

Oja, nog iets over inverted of self-climbing hoists: in hogere zalen (meer dan 20m) gebeurt het dat zelfs die takels loshangen van de grond, dus dan moet je alsnog heel het gewicht tillen.
I know, i know, de rest van de show hing wel andersom :) waren 2 electotakels om 2 danseressen aan te hangen, blijkbaar vond ie 't niet zo mooi als de takel daarboven hangt (en de snoeren naar beneden blijven hangen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
zal je aggregaat ook leuk vinden :P klapper klapper klapper :P

Kreeg het de laatste keer al voor elkaar met een flash om de UPS van de lichttafel om te laten schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 15:00:
zal je aggregaat ook leuk vinden :P klapper klapper klapper :P

Kreeg het de laatste keer al voor elkaar met een flash om de UPS van de lichttafel om te laten schakelen
dat heb ik met een atomic (full power) al op aan 16A automaatje gehad. Dat ding hing in het 'chill hok' voor de technici en je kon feilloos horen wanneer ze er weer mee aan het spelen waren. Op zo'n moment komt '1 channel' wat minder goed uit... zeker als dat ding midden in de zaal hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
Hebben hier mensen ervaring met de Enttec USB DMX pro of Open DMX USB?

Zit er over te denken een van beide te kopen, en dan in combinatie met Chamsys of Freestyler.
Dit komt te draaien op een laptop, en zal vooral bedoeld zijn voor kleine dingen met vooral conventioneel licht.

Tevens gewoon een hobby project om te kijken hoe betrouwbaar het is en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Jumbo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-04-2024
Hallo, de topicstarter hier.
Wat leuk dat er nog steeds gepost word in deze treath, Sinds mijn laatste post ben ik hier helemaal niet meer mee bezig geweest.

Nu gaat een kennis van mij zijn bruiloft organiseren in een kleine zaal, daar moet ook een kleine setup van licht bij.
Enkel wat PAR spots (2x3 spots), niets bijzonders dus.(Als ik de laatste 20 posts teruglees zijn er hier heel wat prof's aan de slag :))

Iemand een idee waar ik dat kan huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

ik zou meteen kijken of je led-parren kan huren. Heb ik laatst gebruikt voor een klein feestje (60 man) en dat zag er prima uit. 2 x 4 parren met heel simpel controllertje. Koste geloof ik iets van 140 euro. Ik denk dat ieder verhuurbedrijf in het land die dingen wel moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

LED Parren, leuk om te zien, weinig vermogen en relatief veel licht, komen ook in RGB spots.
Maar; LED Parren benaderen bij lange na niet de echte halogeen parren.
Om te beginnen is de licht intensiteit veel lager dan een beetje halogeen par, daarbij is de witte kleur een beetje chemisch wit (lees: grijs).

Geef mij maar lekker halogeen parren. LED parren zijn overigens wel heel goed bruikbaar als backstage verlichting, om een wandje mooi de doen oplichten ofzo.
Multifunctioneel in dat opzicht, vooral als je RGB LED Parren neemt. Maar met zulke dingen moet je geen podium of publiek willen verlichten.

@DJ-Jumbo:
Huur gewoon 2x een Par56 T4 bar.
http://www.licht-geluid.nl/huren/lichtset_VLSLSD01.aspx
€45,- helemaal compleet.
Afbeeldingslocatie: http://www.licht-geluid.nl/huren/BVModules/SmartView/ZoomImageFramer.aspx?image=images/products/vlslsd01.jpg&size=250x250

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 28-02-2009 17:37 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Jumbo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-04-2024
Super bedankt voor de tip!
remco_k schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 17:36:
LED Parren, leuk om te zien, weinig vermogen en relatief veel licht, komen ook in RGB spots.
Maar; LED Parren benaderen bij lange na niet de echte halogeen parren.
Om te beginnen is de licht intensiteit veel lager dan een beetje halogeen par, daarbij is de witte kleur een beetje chemisch wit (lees: grijs).

Geef mij maar lekker halogeen parren. LED parren zijn overigens wel heel goed bruikbaar als backstage verlichting, om een wandje mooi de doen oplichten ofzo.
Multifunctioneel in dat opzicht, vooral als je RGB LED Parren neemt. Maar met zulke dingen moet je geen podium of publiek willen verlichten.

@DJ-Jumbo:
Huur gewoon 2x een Par56 T4 bar.
http://www.licht-geluid.nl/huren/lichtset_VLSLSD01.aspx
€45,- helemaal compleet.
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
LED parren zijn dan wel weer heel bruikbaar als tegenlicht juist omdat ze toch niet zo fel kunnen :)

had er een tijdje terug 64 op een rijtje hangen (met individuele adressering) kun je leuke dingen doen (RGB Color chasers enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-04 19:52

Stoney3K

Flatsehats!

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:16:
LED parren zijn dan wel weer heel bruikbaar als tegenlicht juist omdat ze toch niet zo fel kunnen :)

had er een tijdje terug 64 op een rijtje hangen (met individuele adressering) kun je leuke dingen doen (RGB Color chasers enz)
Eurgh, ik zou echt geen kleurensoep op tegenlicht willen.

Laatst in de HMH met Jean Michel Jarre, stonden een vijftal LED-movingheads op tegenlicht met daaronder een vijftal laser-koppen. Ik vond het creatief gedaan, maar ik kan nog steeds niet echt wennen aan het felle, kille licht wat van die dingen af komt. Geef mij dan maar gewoon vertrouwde PAR64 longs :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Stoney3K schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 21:08:
[...]

Eurgh, ik zou echt geen kleurensoep op tegenlicht willen.

Laatst in de HMH met Jean Michel Jarre, stonden een vijftal LED-movingheads op tegenlicht met daaronder een vijftal laser-koppen. Ik vond het creatief gedaan, maar ik kan nog steeds niet echt wennen aan het felle, kille licht wat van die dingen af komt. Geef mij dan maar gewoon vertrouwde PAR64 longs :)
Het is inderdaad heel subjectief. Maar ik denk ook afhankelijk van het type evenement en wat je wilt kunnen doen. LED's kunnen b.v. erg snel knipperen zonder dat je "last" hebt van het gloeilamp effect. (wat ik persoonlijk altijd juist mooi vind, behalve bij dance evenementen).
LED lampen zijn ook relatief goedkoop, als je kijkt wat je betaald voor een DMX gestuurde RGB lamp (PAR 32 RGB LED), voor een paar tientjes heb je er 1 in huis. Daarnaast zijn ze heel zuinig qua energie verbruik. (hetgeen soms ook gewoon meeteld bij de keuze in apparatuur, vooral als je een matrix van een paar honderd van die dingen gaat inzetten).
Zelf heb ik geen DMX gestuurde apparatuur in huis, wel m'n laptop met USB->DMX controller. Zo'n lampje van een paar tientjes is dan een uitkomst om basis testjes te doen voor van alles en nogwat.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 14-06-2009 13:57 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
LED kan heel erg mooi zijn, maar dan wel de mooie goede.
Tijd terug in Frankfurt op de Pro light & Sound hele mooie LED koppen zien hangen.
Ook voor het frontlicht waren toen LED lampen gebruikt. Het kan ook prima, zolang je maar de juiste spullen haalt. Je moet alleen geen wonderen verwachten van lampen van 6tientjes, maar dat is het vaak wel. Er word wat verwacht, en daar voldoen de goedkope LED lampen niet aan.
Ik ben geen fan van led, omdat het goede spul gewoon weg nog te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Over ledjes gesproken, hier ben ik met 28 4x4 pixel led panelen en Canvix in de weer (van die dingen die ook voor disco dansvloeren gebruiktworden), Afgelopen zaterdag geschoten op een buitenfeestje :):

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=8xIHfmB-sX4]

In het plaatselijke poppodium hier hebben ze trouwens ook nog alleen maar led parren, ben er nog niet helemaal over uit wat ik ervan moet vinden. RGB strobe geeft wel een leuk lsd-effect ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Chiron op 19-08-2009 23:24 ]

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste