How 2 become an LJ.....?

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:
  • 16.363 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefSybo
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik denk dat het zeker een goed idee is om een DMX-aansturing te gebruiken, vooral met het oog op uitbreiding in de toekomst, een mooie controller voor relatief weinig geld (ca. 230 euro) is de Behringer LC2412, die kan 24 kanalen aansturen en je kan programma's en chasers maken, zoals met de meeste controllers wel kan. Tijdens een disco-avond zou je gewoon een chaser aan kunnen zetten en af en toe van chaser wisselen (als je lange chasers maakt ziet waarschijnlijk niemand dat hij zich steeds herhaalt. De tafel kan ook met de beat meelopen, alhoewel ik niet weet hoe goed dit werkt, zodat de snelheid zich automatisch aanpast.
Op andere momenten kan je gewoon zelf de controle overnemen, waarbij je 12 kanalen rechtstreeks kan aansturen en de andere 12 zitten in de zogenaamde upper-bank, je kan wisselen tussen de normale en de upper-bank met één druk op de knop of je kan de tafel in wide-mode zetten, waarmee je elk kanaal rechtstreeks kan aansturen, dan heb je alleen geen programma's meer en nog maar één chaser (normaal kan je er 5 tegelijk laten lopen, als je intelligent licht hebt kan je bijvoorbeeld de bewegingen, gobo's en kleuren in losse chasers zetten en die combineren).

Kijk hier voor meer informatie over de tafel, daar kan je ook de manual downloaden in pdf-formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-05 16:25
Ik denk dat dit tafeltje best een mooi tafeltje is; Het is volgens mij wel een rechtstreekse ripoff van de MA 12/2, en daar hebben we er bij ons op het werk drie van. Juist voor zoiets inderdaad ideaal.

Ik zie op de behringer-site ook dimmerpacks staan, maar daar heb ik helaas helemaal geen ervaring mee. (Toch heeft Behringer over het algemeen een mooie prijs/kwaliteit verhouding volgens mij).

Wat betreft DMX-sturing is het denk ik de beste keuze die je kunt maken. Het is een redelijk efficiënt protocol (zeker bij niet teveel fixtures) en laat ruimte genoeg voor eventuele uitbreiding.

(Leuk trouwens dat het topic weer een beetje leeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

230 euro is zeker goed te doen qua geld, ik had me veel duurdere dingen voorgesteld bij DMX (dacht dat we ergens bij 400 euro zouden beginnen voor een simpel apparaat). Alleen Behringer, is dat qua lichtcontrollers wel goed dan? Voor DJ mixers wordt iedereen op foras aangeraden zo ver mogelijk van die dingen af te blijven, en we hebben een Behringer clubmixer in de soc staan die na een jaar al danig begint af te takelen (ingangen/uitgangen die kapot gaan, faders die stroef/krakerig worden). Zou jammer zijn als we zo'n unit kopen en hij gaat ook na een jaar kapot...

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefSybo
  • Niet online
In het begin waren er nogal wat problemen met de software van de tafel, zodat ze regelmatig crashten en bijna alle tafels kapot terug gingen naar de leverancier, maar nu zijn er nauwelijks problemen meer mee. Hoe lang hij meegaat is moeilijk te zeggen, want hij is nog niet zo lang uit (pas een jaar schat ik).

En wat de dj-mixers betreft hoor ik eigenlijk vergelijkbare geluiden, alleen de DX-1000 schijnt goed te zijn (ik heb er zelf nu ongeveer een jaar één en die werkt nog perfect, maar hij wordt niet vaak gebruikt)

In deze prijsklasse is behringer denk ik toch het beste wat er is, ter vergelijking: de MA lightcommander 12/2, die qua functionaliteit vergelijkbaar is met de LC2412 kost ongeveer 1500 euro, meer dan 6 keer zo duur dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
Maar dan heb je wel een tafel die iedere malloot kan bedienen, uiters robuust (tenzij je een flightcase op de draaiknop zet ;)) en uitermate betrouwbaar.

Ik heb zelf afgelopen week met een Zero 88 Fat Frog mogen spelen, ik beschouw die (of z'n broertje, de Leap Frog) als een serieuze kandidaat om de 24/6 te gaan vervangen omdat we nu in de knoop komen met 't intelligente licht.

[ Voor 43% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 24-08-2004 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
Ik werk eigenlijk standaard met de Zero 88 Fat Frog. Daarvoor altijd met een MA 24/6 gewerkt, en tussendoor (hele kleine showtjes) op een MA 12/2.

En ik moet zeggen dat de Frog werkelijkwaar een sublieme tafel is, zeker na de laatste software release heb ik in principe niks meer aan te merken op die tafel.
Toch is hij ook niet geheel vergelijkbaar met een 24/6: De 24/6 is een supersnelle live tafel: als je ergens aankomt op een klus, en je hebt een nieuwe lichtshow (of een lichtshow van de plaatselijke discotheek/tent) dan heb je over het algemeen met de 24/6 het snelste je show geprogrammeerd.

Daarentegen is een Fat Frog een sublieme tafel als je dus wat meer intelligent licht hebt, en/of vaker met eenzelfde band mee gaat. Voor een band waarmee ik ongeveer 2-3 optredens per maand heb, heb ik nu een hoop liedjes volledig geprogrammeerd in de tafel zitten, en hoef ik tijdens de show alleen maar een paar keer op 'Go' te rammen.

Verder is de Frog gewoon een LTP tafel (dus kan goed omgaan met intelligent licht) en de MA24/6 een HTP tafel.

En nog even wat betreft MA vs. Behringer: ik denk i.d.d. wel dat ook die LC2412 wat sneller zal slijten als een (degelijke) MA. Maar goed, daar betaal je dus wat meer voor. Dus het is ook een beetje een afweging die je zult moeten maken.
Ik denk dat als je veel live werk gaat doen (wat trouwens niet het geval is, als ik je post goedbegrijp) en/of de tafel vaak 'verplaatst' (of vervoert) dat je dan toch beter een MA kunt nemen. En anders gewoon voor zo'n LC2412 gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
tsja, 't is ff wennen op zo'n zero tafel, 't word ws de leapfrog omdat 12 fixtures ietwat te weinig is. We hebben alleen nooit 2x dezelfde lichtshow, maar ingrijpen op die MA is niet zo handig door 't HTP gebeuren (ff een kleur veranderen van een scanner, of de positie wat verder naar beneden gaat gewoon niet).
en frogger op je lichttafel is natuurlijk altijd leuk :D (F1+F3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
_-= Erikje =-_ schreef op 24 augustus 2004 @ 22:54:
tsja, 't is ff wennen op zo'n zero tafel, 't word ws de leapfrog omdat 12 fixtures ietwat te weinig is. We hebben alleen nooit 2x dezelfde lichtshow, maar ingrijpen op die MA is niet zo handig door 't HTP gebeuren (ff een kleur veranderen van een scanner, of de positie wat verder naar beneden gaat gewoon niet).
en frogger op je lichttafel is natuurlijk altijd leuk :D (F1+F3)
Ik denk dat alle tafels in het begin wennen zijn. Maar wat juist wel mooi is is dat Zero heel erg consistent is gebleven in ontwerp en gebruik (dingen als 'direction' en 'attack') door dingen van de Lightmaster XLS en Sirius over te nemen.

Verder ja, als je inderdaad wat meer fixtures hebt dan is een Frog zeker perfect :) (Pallettes Ownage _/-\o_ ), maar 'vroeger' had ik altijd vier futurelight voyagers en een MA24/6 en dan zette ik de kleuren en gobo onder de special buttons (links onder), en tape-te ik zo hier en daar een fader af, zodat ik eenvoudig de prisma kon oproepen en bijvoorbeeld laten draaien ;).

En frogger is de reden dat ik altijd op grotere klussen een monitor meeneem ;)
(toetsenbord heb ik al vast bij mij :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefSybo
  • Niet online
Flard schreef op 24 augustus 2004 @ 22:45:
En nog even wat betreft MA vs. Behringer: ik denk i.d.d. wel dat ook die LC2412 wat sneller zal slijten als een (degelijke) MA. Maar goed, daar betaal je dus wat meer voor. Dus het is ook een beetje een afweging die je zult moeten maken.
Ik denk dat als je veel live werk gaat doen (wat trouwens niet het geval is, als ik je post goedbegrijp) en/of de tafel vaak 'verplaatst' (of vervoert) dat je dan toch beter een MA kunt nemen. En anders gewoon voor zo'n LC2412 gaan ;)
Waarom zou een MA beter voor live werk geschikt zijn dan een behringer :? De tafels lijken echt heel erg veel op elkaar, de enige verschillen die ik heb kunnen ontdekken is het aantal kanalen dat je kan patchen op een preset (3 ipv 4), het aantal chaserstappen dat je op kan slaan (650 ipv 6000 dacht ik) en een iets andere plaatsing van de knoppen in de rechtse sectie (masters, programmeren en zo)
Allemaal niet echt dingen die de behringer minder geschikt maken voor live werk dacht ik zo.

En als hij iets minder robuust is maakt dat eigenlijk ook niet zo veel uit, voor elke MA kan je 6 Behringers verslijten, ik denk toch dat dat geen probleem mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
tot je een avond zonder tafel staat...

Wat ik wel jammer vond is dat er niets over palletes in de handleiding van Zero staat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
StefSybo schreef op 24 augustus 2004 @ 23:08:
[...]

Waarom zou een MA beter voor live werk geschikt zijn dan een behringer :? De tafels lijken echt heel erg veel op elkaar, de enige verschillen die ik heb kunnen ontdekken is het aantal kanalen dat je kan patchen op een preset (3 ipv 4), het aantal chaserstappen dat je op kan slaan (650 ipv 6000 dacht ik) en een iets andere plaatsing van de knoppen in de rechtse sectie (masters, programmeren en zo)
Allemaal niet echt dingen die de behringer minder geschikt maken voor live werk dacht ik zo.

En als hij iets minder robuust is maakt dat eigenlijk ook niet zo veel uit, voor elke MA kan je 6 Behringers verslijten, ik denk toch dat dat geen probleem mag zijn.
Wat meneer boven mij al zegt: die behringers verslijten volgens mij ook redelijk snel (met name faders e.d.) en áls die kapot gaat op een klus, dan heb je meestal een redelijk probleem (wij hebben althans nooit een reservetafel bij ons).
Het wat betreft meer chasers en patchen: dat heb ik nooit nodig, dan pas ik wel de dmx aan op de dimmers/dmx-rekken, en ik bouw ook nooit meer dan 100 stappen in een show.
Maar goed, ik denk dat dat een beetje een keuze is voor de 'TS'.

En wat betreft pallettes: kijk 's in de handleiding op pagina 7-6 :X ;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Wij schuiven meestal uit de losse hand, over het algemeen is d'r nog net wat tijd om ff een paar chasers en 1.5 memories in elkaar te poten en meer niet.

[ Voor 8% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 25-08-2004 17:54 ]

• Acolyte57

Acolyte57

Cool dudes, ik denk dat zo'n Behringer tafeltje idd wel is wat we zoeken. Nu nog uitzoeken wat we er aan gaan vasthangen... iemand anders in de vereniging suggereerde dat we ipv PARs ook colourchangers konden nemen... Dit om meer flexibiliteit en mogelijkheden te krijgen, ook met gobos enzo. Maar doet zo'n colourchanger onder voor een PAR 56 qua lichtopbrengst? Die dingen hebben 500W lampen, terwijl ik goedkope colourchangers met 50 of 100W lampen zie werken en dure met 200 of 250W.
Ze zijn iig duurder, maar hoe duur moet ik gaan voordat ik een 'goede' colourchanger heb?

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Anoniem: 69057

Colorchangers zijn leuk, maar wel gelijk weer een stuk kostbaarder.
Niet alle modellen zijn dimbaar, en dat beperkt de inzetbaarheid nogal. Ook zit er vaak (altijd ?) een fan in en als je er een aantal hebt hangen kan dat in een kleine ruimte storend worden qua lawaai bij niet-muziek activiteiten.

Hoe hoog is je zaal btw ?

Ik zou jullie aanraden het bij de eerste aanschaf te houden bij 8 PAR 56's + 2 4 ch dimmerpackjes (DC 405 of de "bar"-versie daarvan) en een simpel tafeltje.
De Behringer heb ik geen ervaring mee, maar er zijn vele vergelijkbare Chinese tafeltjes die bruikbaar zijn. Heb zelf een Botex DC 1224 (aan de DMX-in van Martin LightJockey, dat wel ;)

Je moet ze bij wekelijks gebruik wel in twee a drie jaar afschrijven om safe te zijn, maar gelijk investeren in duurdere apparatuur brengt een voor een kleine vereniging te groot risico mee lijkt me.

Ik zie regelmatig op het IN aanbiedingen van dit soort setjes voor leuke prijzen.

Trek overigens voldoende geld uit voor goede bekabeling en een nette manier om het op te hangen. Ook is het leuk er voldoende gels bij te hebben en wat extra PAR-lampen met andere bundels (spot, flood etc) om er het maximale uit te halen.

[edit]
Overigens @ afschrijven..

Par-behuizingen hebben het "eeuwige" leven, wij houden 8 jaar aan
Lampen zijn een verbruiksartikel, kosten hangen af van het gebruik
Dimmers hebben geen mechanische onderdelen in zich -> ook 8 jaar
Budgetspul met knopjes (lichttafel) -> gaat stuk -> max. 4 jaar of korter
Budgetspul met mechanica (scanners, rookdoos, colorchangers) -> kopen we niet meer na een paar slechte ervaringen
Normaal spul met mechanica -> 8 jaar, maar wel 25 % bijtellen voor noodzakelijke reparaties

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 69057 op 26-08-2004 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Anoniem: 69057 schreef op 26 augustus 2004 @ 15:13:
Colorchangers zijn leuk, maar wel gelijk weer een stuk kostbaarder.
Niet alle modellen zijn dimbaar, en dat beperkt de inzetbaarheid nogal. Ook zit er vaak (altijd ?) een fan in en als je er een aantal hebt hangen kan dat in een kleine ruimte storend worden qua lawaai bij niet-muziek activiteiten.
Jah, ik zag dat de gemiddelde dimbare colourchanger voor rond de 250 euro ging... Beetje veel geld ook, als je vergelijkt met een PAR56. Zeker als je erbij bedenkt dat een PARcan bijna oneindig door kan gaan en een colourchanger op termijn kapot gaat. Denk niet dat dat 'm gaat worden. Jammer, want het ziet er wel uit als leuk spul :)...
Hoe hoog is je zaal btw ?
Uh, wat zal het zijn, meter of 3 hoog? Soort van gemiddelde kantoorverdieping, als je vanaf de top van de deur meet heb je nog iets van een halve meter voordat je bij het plafond bent. Heeft dat veel invloed dan? Er zijn nog wel enkele dwarsbalken die over het plafond heen lopen, daar hebben we de rest van de verlichting aan vastgemaakt (omdat de balken licht vanaf het plafond nogal blokkeren).
Trek overigens voldoende geld uit voor goede bekabeling en een nette manier om het op te hangen. Ook is het leuk er voldoende gels bij te hebben en wat extra PAR-lampen met andere bundels (spot, flood etc) om er het maximale uit te halen.
Goede bekabeling zal niet zo'n probleem zijn denk ik, maar 'nette manier om het op te hangen' weet ik niet zo goed wat ik daar onder moet verstaan... De rest van onze verlichting zit met flinke bouten/moeren in de betonmuren vastgepind, is dat goed genoeg? Of moeten we toch iets van truss aan het plafond gaan hangen om daar de cans aan vast te maken?

Thnx voor de reacties trouwens, hier kunnen we een hoop mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-06 17:12

Spotter

Lichtnicht

bekabeling netjes ophangen is bijvoorbeeld goed te doen met bijvoorbeeld Gaffa (http://www.shop.licht-gel...esult.aspx?CategoryID=282). Dit word eigenlijk door iedere serieuze gebruiker wel gebruikt.

Truss, tjah, de vraag is of je af en toe wilt gaan verhangen met licht. Zo ja, dan heb je eigenlijk 2 opties, een grid, of truss. Een grid bestaat uit stalen buizen, die op een makkelijke manier verbonden zijn. De voordelen hiervan zijn dat het goedkoper is, en minder hoog (dus meer ruimte tussen je lampen en de vloer. Truss heeft als grote voordeel dat het er simpelweg 'gaaf' uitziet. Het ziet er professioneler uit, en doordat truss aan bepaalde eisen moet voldoen is het veel makkelijker om een beladings-berekening te maken (is VERPLICHT, en hou je er ook rekening mee dat aangezien je boven publiek werkt je de 2x regel hebt, dit betekend dat je grid/truss 2x zo veel moet kunnen dragen als er nu inhangt). Nadelen zijn dat het duurder is en je lampen lager komen te hangen.

Gezien de hoogte van je plafond (of beter gezegd de laagte) zou ik in dit geval voor een Grid gaan, enkel en alleen om de hoogte. Parren kunnen behoorlijk warm worden, en hoe hoger dit boven je publiek hangt hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
Spotter schreef op 27 augustus 2004 @ 23:02:
bekabeling netjes ophangen is bijvoorbeeld goed te doen met bijvoorbeeld Gaffa (http://www.shop.licht-gel...esult.aspx?CategoryID=282). Dit word eigenlijk door iedere serieuze gebruiker wel gebruikt.
Ja, door iedere serieuze gebruiker die iets tijdelijk op wil hangen. :X

Ik vind Stage Tape toch geen echte nette oplossing voor een vaste installatie. Daar moet je toch eerder denken aan iets van een kabelgoot of zelfs leidingen door de muur laten lopen (eerst uitfrezen enzo).
Ik vind het i.i.g. niet echt professioneel als ik in een discotheek de kabels van de vaste installatie overal vast getaped zie zitten.

(Voor de rest ben ik het trouwens helemaal met je eens ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Ik bedoelde gaffa ook idd als een tijdelijk iets. Was niet helemaal doorgedrongen dat het er vast zou blijven hangen (dat is ook weer jammer, als je iets regelmatig verplaatst blijft het interesant, anders is het iedere keer hetzelfde). Voor iets vast kan je better iets anders gebruiken inderdaad.

(tis fijn om te horen dat je het met me eens bent ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97447

@Acolyte57

Als je eens een plannetje of een foto van de plaats kan posten wil ik je wel wat extra helpen (en andere mensen ook natuurlijk)

Truss ziet er inderdaad mooi en stoer uit, maar is zeer duur. Zelfs 2de hands. Daarbij komt dan nog dat je met 2de hands stukken nooit alles zal vinden dat je juist nodig hebt.

Je werkt best met een aantal strukturen die je aan het plafond (of de muren) vastmaakt. Als je met baren werkt kan je die nog vrij makkelijk op andere plaatsen zetten. Je kan ze met haken of kettingen aan het plafond vastmaken.

Dat je het best met DMX werkt was al duidelijk. Alhoewel je indien niet al te veel uitbreiding zal maken (dmx kan 512 kanalen sturen) eventueel met 0-10v sturing zou kunnen werken. Maar DMX is nu goed betaalbaar, dus daar zou ik ook voor gaan.

Aangezien je nergens over budget hebt gesproken heb ik hier nog wat kostenbesparende tips. Als je met Par 56 short's 300W werkt kan je makkelijk 2 lampen per kanaal hangen, alles blijft dan mooi symetrisch. Iets meer kabelkost, maar de helft aan dimmers. Iedereen spreekt hier over professionele topmerken, iets wat mss overkill kan zijn voor jullie gebruik. kijk mss ook eens naar deze producten

sturing http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=5429 bijna hetzelfde maar een ander merk http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=3076

dimpacks voor par cans http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=182 of http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=4055

Hopelijk heb je er iets aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die tafel en dimmers bedoelde ik inderdaad, ze komen uit China en zijn onder meerdere merknamen in de handel. :)

Je kunt de dimmer ook als "bar" uitvoering krijgen, zoals deze dat is wat duurder, maar het spaart je een hoop G-haken (en multikabel) uit. Het is wel wat minder flexibel.

Persoonlijk zou ik niet meer investeren in losse dimmerpack's/racks met 230V-multikabels naar de lampen, maar daarover zijn de meningen verdeeld. Als er veel met bier gesmeten wordt is het vast geen goed id ;)

@ ophangen: Hang het goed stevig op, zo dat er een verbinding los kan schieten zonder dat dat gelijk gevaarlijke situaties oplevert. Gebruik safety's tussen je PAR en de bar waar ze aan zitten. Je kunt denken aan haken aan het plafond met staalkabels als "ophangsysteem", er komt dan niet veel specifieke kennis bij kijken.
Zorg gewoon dat het niet naar beneden komt, wat er ook gebeurd. Veiligheid voor alles.

@ twee lampen per kanaal; het kan op zich probleemloos, maar het beperkt de mogelijkheden wel flink als je maar vier kanalen hebt - dan denk ik vooral aan niet- disco werk. Dan is het trouwens wel zaak daar aansluitingen voor op de dimmer te hebben en ga je al snel weer in de richting van een apart dimmerrackje met multikabels.

Gezien de oppervlakte lijken acht parren op acht kanalen mij genoeg. (als in "kosteneffectief" )

@ hoogte: maakt niet veel uit, maar als het heel laag of heel hoog is is het iets om rekening mee te houden. Parren hang je het liefst buiten handbereik, en je hebt wat hoogte nodig voor de haak en eventuele buizen / barren / kabelgoten etc.

[edit]
Vergeet trouwens niet dat je als vereniging de BTW terug kunt vragen over dit soort investeringen, en dat er behoorlijk wat fondsen zijn die je kunt aanschrijven :)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 69057 op 28-08-2004 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Anoniem: 97447 schreef op 28 augustus 2004 @ 12:43:
Als je eens een plannetje of een foto van de plaats kan posten wil ik je wel wat extra helpen (en andere mensen ook natuurlijk)
Ik zal volgende week eens gaan meten en een plan maken, dan post ik dat hier weer met wat foto's :)

Truss/grid is dus alleen nuttig als je van plan bent de lichten te verhangen. Ik acht die kans eigenlijk vrij klein - als iets eenmaal werkt is hier veelal de instelling dat je het het beste maar kunt laten hangen. We werken al met kabelgoten, maar hier lopen de 220v draden van de andere lichten doorheen. Het zal vast niet de bedoeling zijn om daar DMX kabel naast te leggen :)

Nog een vraagje over DMX tafels: Ik zie nu ik er dieper op aan het inlezen ben een groot verschil tussen tafels bedoeld voor dimmer besturing en tafels bedoeld voor scanner besturing. Ook in de handleiding van dat Behringer tafeltje staat dat ie alleen bedoeld is voor dimmers en dat je met scanners niet zo ver komt. Als we in de toekomst echter willen uitbreiden naar intelligent licht is het niet zo fijn als dat niet op dezelfde computer kan. Ik dacht hiervoor dat je alles met een tafel kon aansturen zolang je maar genoeg kanalen had, dat valt jammergenoeg tegen :)
Dus is het echt onmogelijk om met een dim computer een scanner aan te sturen (of met een scan computer een dimmer)? Of is het alleen maar moeilijker?

De enige gecombineerde tafel die ik kan vinden is deze Showtec:
http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=8491
Maar ik ben nogal huiverig voor dat merk omdat ik een veelvoud zoveel slechte berichten hoor over showtec spul dan ik bij Behringer had. Is er een ander merk dat ook zo'n combo tafel maakt? Of kan ik beter gaan voor twee aparte controllers?
Aangezien je nergens over budget hebt gesproken heb ik hier nog wat kostenbesparende tips.
Ik moet samen met het bestuur een plan maken en dat dan vervolgens langs een RVT krijgen, die het budget moet goedkeuren. Ik werk dus niet zozeer met budget als dat ik gewoon common sense moet gebruiken en mijn keuzes moet kunnen verantwoorden. Dus als ik een aankoop van 8000 euro zou kunnen verantwoorden ;)... maar realistisch gezien is elke kostenbesparing een stap verder, dus thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je voor simpele controllers gaat is het het handigste idd twee aparte te nemen denk ik. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. De wat uitgebreidere controllers kennen vaak aparte functies voor "intelligent" licht. Iets als de "Freekie" bijvoorbeeld, maar dat is weer best een duur ding, meer iets voor als je een setje scan's gebruikt en ook nog wat parren aan moet sturen - niet andersom.

Wel weet ik dat veel DMX-effecten een "single channel DMX mode" of iets dergelijks kennen, waarin je met een enkel dimmerkanaal de snelheid van het effect kun regelen.
Dat gaat wel vanaf een tafel voor gewoon licht, zodra er iets met pan en tilt gestuurt moet worden is een gewone tafel echter niet zo handig meer en kom je ook snel kanalen te kort.

Een leuke aanrader qua lichteffect is misschien de Acrobatvan Martin. Veel en goed bestuurbaar effect voor relatief weinig geld. Heeft een grote openingshoek, kan zowel erg snel als static gebruikt worden en gebruikt goedkope lampjes. Heb er hier twee, vind ze voor de show belangrijker dan de vier scans die we hebben.

Verder is het vrij standaard om een rookmachinetje, een stroboscoop en een paar blacklights te hebben.
Dat hoeft in zo een kleine installatie natuurlijk geen DMX te zijn, maar koop ook geen rommel, daar schiet je niets mee op.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 69057 op 28-08-2004 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Anoniem: 69057 schreef op 28 augustus 2004 @ 15:07:
Verder is het vrij standaard om een rookmachinetje, een stroboscoop en een paar blacklights te hebben.
Dat hoeft in zo een kleine installatie natuurlijk geen DMX te zijn, maar koop ook geen rommel, daar schiet je niets mee op.
Een rookmachientje heeft meestal toch een eigen controller (iig, bij ons wel), dus dat hoeft geen DMX te zijn. Een Strobo op DMX is misschien wel makkelijk, zeker als er later scan's oid bijkomen, dan kan je makkelijk doorlussen met DMX, en het kan allemaal op 1 (of 2) tafels, en je houd het dus overzichtelijk, geen aparte controller voor alles wat je hebt hangen. Blacklights DMX is useless IMHO, deze kan je bv in een dimmer erbij prikken (wat wij dan doen is we maken van de schuif een aan/uit schuif, dus je blacklight gaat er niet aan door verschillende spanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97447

Met normaal fuifgebeuren (of hoe moet ik het noemen) is de aparatuur van showtec en dergelijke meer als genoeg. Als het voor toneelvoorstellingen is of ander zaken waar het op een centimeter aankomt is behringer en martin beter. Maar ook voor de portomonee leeg te krijgen. Zolang er niet met scanners, movingheads en andere speciale lichteffecten wordt gewerkt is een simpele controller meer dan genoeg. Ik ken het principe van een studentenhuis niet (domme Belg zijnde), maar als het een beetje moet zijn als het stamcafé ben je meestal met een 4 kanaals lichtmodulator vertrokken. Het moet toch vooral van de sfeer komen, en niet van de verlichting. Uiteraard als je van 0 kan opbouwen en daarvoor de budgetten hebt kan je niet genoeg vooruit kijken. Maar 1 controller voor de Par's en nadien eventueel nog 1 voor de intelligent lighting is volgens mij beter. Vergeet niet dat meneer Murphy zegt dat je beter 2 dan 1 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het gaat hier over een studentenvereniging, niet over een studentenhuis.

Strobe/rook/blacklight op DMX is handig bij wat groter mobiel werk omdat het kabels trekken scheelt. In een kleine vaste installatie zie ik er niet zo veel rede toe.

De DMX-tafel moet ook nog eens overweg kunnen met dat soort fixtures, en dat is bij de simpelere modellen niet het geval.

Heb hier aan LJ zelf wel een DMX-rookdoos (Antari Z1200) maar heb daar helaas vrij veel problemen (lekkage) mee. Dat brengt dan wel gelijk de signalen op de hele DMX-bus in gevaar als je geen splitter gebruikt.

De DC1224-achtigen hebben overigens wel een ingebouwde "controller" (twee led's, een drukknop en een 5p-DIN chassisdeel) voor een simpele rookmachine, dat scheelt weer - als er tenminste fatsoenlijke passende machines bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

ah leuk een LJ topic :P
kan ik ook mijn ei eens kwijt ergens

heb van mezelf uit altijd al interesse gehad in licht dat knipperde en bewoog.
ben ook simpel begonnen met 2 lichtorgeltjes en wat kleine stroboscoopjes.
en ontdekte al vrij snel dat die dingen gewoon kut werkte en niet deden wat ik wilde.
goed om eem lang verhaal kort te houden, mijn huidige spullen, veelal voor thuisgebruik als hobby, af en toe neem ik het mee naar een feesje, maar kennelijk wordt dat niet gewaardeerd.
momenteel:
2x JB Systems The Winner
1x Martin Freekie
1x Antari Z800

eerst volgende uitbreiding is een truss aan me plafond om het spul aan op te hangen.
daarna komen er nog 2 dezelfde scans bij.
spul is leuk zat voor thuis, hier heb ik echt geen Martin mx lampen nodig die 3x zo duur zijn.

mocht er interesse in fotos zijn, dan post ik die later wel.
voor zover mijn bescheiden bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34169

* Anoniem: 14065 schopt dit topic omhoog.

Ik doe deze onzin altijd op school en dat gaat best goed al zeg ik het zelf ;)

Voor de komende event een Leapfrog gehuurd, en ook enkele tientallen kW's aan licht, oa 8x 1000W FR, 2x MAC300, en een Roboscan PRO918.
Totaal hangt er denk ik voor 25-30kW :)

Wie is er hier eigenlijk profi-LJ, en wat verdienen jullie daarmee?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 34169 op 09-02-2005 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36594

Zelf bemoei ik me hier ook nog al eens mee :)
Ik werk bij een bedrijfje uit Meppel, wij doen onder meer de theatertour van Cuby & The Blizzards, en in het zomerseizoen livewerk op festivals en meer van dat soort openlucht klusjes.
Ik ben voornamelijk bezig als all round technicus, dat houdt in dat ik truss tik, spullen inhang en aansluit, tafels programmeer en stelwerk doe. Het kleurgebruik en het draaien van de show (de creatieve gedeeltes zeg maar) laat ik dan over aan mn baas. Ik ben wel altijd de persoon die de voorprogramma´s schuift, en zo ben ik een een jaar of twee aardig wijzer geworden, en het laatste jaar doe ik dus ook zelfstandig klussen.
De volgspot is ook vaak mijn beste vriend in het theater.
Een jaar of twee in theaters is m.i. toch wle de meest ideale opleiding, ik heb er een hoop dingen geleerd die ik op veel live-evenementen verkeerd zie gaan (aanlichten, afwerking, volgspotten, veiligheid etc)

De laatste weken ga ik gezellig mee als lichttechnicus voor de Vopo´s. Een paar weken terug deed ik bijvoorbeeld het licht in de Hedon in Zwolle, toen de Vopo´s er kwamen spelen, en vrijdag staan we in het OJC in Hardenberg. Dit is alleen meer voor de lol met de band en het bieren achteraf dan voor het professionele, ik wordt er dan ook niet voor betaald.
Stiekem ben ik ook nog regelmatig bezig met geluid (monitormix, bandjes in kroegen schuiven, de kleinere klusjes zeg maar), maar dat moet je niet aan de lichtmensen vertellen hoor :o

En ehh Jan, ik ben dan misschien niet helemaal professioneel LJ (een woord dat ik trouwens associeer met die kerel in de plaatselijke disco, die nooit weet waar hij mee bezig is), ik moet ook nog studeren, maar rijk wordt ik er niet van. Leuk is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36594 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 16:34:

En ehh Jan, ik ben dan misschien niet helemaal professioneel LJ (een woord dat ik trouwens associeer met die kerel in de plaatselijke disco, die nooit weet waar hij mee bezig is), ik moet ook nog studeren, maar rijk wordt ik er niet van. Leuk is het wel.
Ach, rijk worden ermee is nooit m'n bedoeling geweest. Het is idd vooral leuk, op school is het dan ook vrijwilligerswerk. Wel gratis bier/chips/cola tijdens de voorstelling, en new york pizza of chinees voorafgaand ;)

Maar ik zat er aan te denken om in m'n vrije tijd ook betaald wat te gaan schuiven, dus vandaar m'n vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
* Flard is freelance lichtman :)

Ik ga vast mee bij een orkest. Daar doe ik dan in principe alles wat met het licht te maken heeft: ontwerpen, programmeren en bedienen, maar ook het bouwen (en mensen daarbij aansturen) en breken.
Verder doe ik hoofdzakelijk hier in de buurt veel kleinere klusjes en festivals.

Kortom: een lekker gevarieerd bijbaantje ;)
(En het verdient niet slecht :+ , maar daar staat wel tegenover dat je in de weekenden e.d. niet veel thuis bent (en dus ook minder tijd voor je vrienden hebt) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe ben je daar aan gekomen?

Opzich ken ik niet echt mensen die er mee bezig zijn, een iemand doet drive-in shows, maar dat verdient niet lekker. Misschien eens bij een theater ofzo vragen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36594

Ik ben zelf door mijn baas gevraagd, toen ik aan het werk was in de kroeg. Hij zit regelmatig bij me aan de bar. Niet echt een goed advies om het op die manier te gaan proberen.
Ik zou eens een lokaal poppodium/gesubsidieerd theater gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
Nou, via via via via Ben ik ook bij een lokaal theatertje binnengekomen. Degene die daar alles regelde mocht ook het decor regelen bij een promsconcert hier in de buurt. En als decor daarvoor wilde men ook een groot beamerscherm met visualizations hebben. Zoiets kon ik wel maken (samen met een vriend).
En dat beamerscherm werd gezien door iemand die zoiets ook wilde hebben bij een grote sylvesterparty. Dus dat hebben we toen ook gedaan, maar aangezien licht en geluid ons toen ook al boeide hebben we aangeboden om ook mee op te bouwen en af te breken.
En we hebben toen zó hard gewerkt dat we nog wel een keer terug mochten komen.
En zodoende werk ik er inmiddels al drie jaar, en nog steeds met veel plezier ;)

Flard schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 23:09:
Nou, via via via via Ben ik ook bij een lokaal theatertje binnengekomen. Degene die daar alles regelde mocht ook het decor regelen bij een promsconcert hier in de buurt. En als decor daarvoor wilde men ook een groot beamerscherm met visualizations hebben. Zoiets kon ik wel maken (samen met een vriend).
En dat beamerscherm werd gezien door iemand die zoiets ook wilde hebben bij een grote sylvesterparty. Dus dat hebben we toen ook gedaan, maar aangezien licht en geluid ons toen ook al boeide hebben we aangeboden om ook mee op te bouwen en af te breken.
En we hebben toen zó hard gewerkt dat we nog wel een keer terug mochten komen.
En zodoende werk ik er inmiddels al drie jaar, en nog steeds met veel plezier ;)
Netjes.

Om nog even te reageren op een post van jou van mei vorig jaar; Behringer spul is mechanisch echt troep. Het kost niks maar je krijgt er ook niks voor terug. Om mee te beginnen is het leuk spul, maar kijk niet vreemd op als er opeens intern iets afbreekt waardoor je opeens een kanaal niet meer kan gebruiken.

• Flard
Je hebt helemaal gelijk.(En dat probeerde ik ook in mijn verhaal te verwoorden).
Daarom voor het betere (professionele) werk totaal onbetrouwbaar en dus onbruikbaar.

(Wij hebben dus ook geen behringer lichttafels :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Idd.

Trouwens, ik snap dus echt geen moer van die Leapfrog die er komt. Ik kan pas dinsdag de 22e daadwerkelijk met dat ding aan de slag, en ik heb nu alleen de manual... Maar man wat zijn die dingen van Zero88 op dat gebied toch kut :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
mwah, manual is niet handig tot je daadwerkelijk het apparaat in je bezit hebt. "t is allemaal even wennen, maar werkt toch erg lekker hoor (wel gelijk de tafel ff in partial zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
\o/

Als je eenmaal de frog onder de knie hebt is het een heerlijk ding (en hij is best makkelijk te leren).

Wel ff wat tips:
- zet de tafel (zoals Erikje al terecht opmerkte) direct op partial programming mode
- Zet de fade-up en fade-down tijden van de submasters (onder Desk Defaults) meteen op 0 (er vanuitgaande dat je een liveshow gaat geven).

Verder is de Frog in zijn prijsklasse echt supergoed. Sinds de vorige update (die een jaar geleden was ofzo) helemaal niks meer te klagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Inderdaad, ook opletten is dat beamshape (gobo) op snap zetten meestal mooier is dan fade, afhankelijk van de gebruikte fixtures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:40

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik heb een vraagje voor de LJ's die volgens mij dit topic wel redelijk goed in de gaten houden :)

Afgelopen weekend was ik op Trance Energy, en zoals altijd heb ik me staan te vergapen aan de stapels techniek die zo'n feest voor mij toch wel compleet maken. Zeker zo'n grote hal is volgens mij toch best moeilijk te vullen.

Mijn vraagje gaat over de programmering van al dat moois: ik verbaas mer er vaak over hoe goed het licht samengaat met het geluid. En dan bedoel ik niet zozeer de beat, maar meer de accenten in het geluid.
Bijvoorbeeld een intro stukje: geen beat, beetje zweverig. Dan opeens de beat, met natuurlijk bijbehorende explosie van licht. Hoe weet de LJ wanneer 'ie los kan gaan? Want als je net een maat te vroeg of te laat bent sta je toch redelijk voor l#l. Is dat een kwestie van alle platen kennen? Of is er op een of andere manier contact met de DJ en kan hij aangeven van 'let op: volgende maat losgaan!'?

[ Voor 3% gewijzigd door Boss op 14-02-2005 14:39 ]

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
9 van de 10 shows zijn gewoon een dag of wat van te voren in elkaar gezet, alle roadshows bijvoorbeeld van Bl0f zijn iedere avond (zo goed als) hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dat kan ik me wel voorstellen. Maar ik heb 't idee dat zo'n DJ niet echt van te voren een lijst heeft met wat hij gaat draaien. Van te voren presets maken zal dus wel kunnen, maar echt de live-aansturing blijft toch mensenwerk?

(hoewel er natuurlijk geruchten gaan dat de live-sets tegenwoordig van te voren worden opgenomen :))

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

Ik ben eigenlijk een VJ, nuja, in die betekenis toch. Om het halfjaar houden we een grootse fuif met bekende DJ's en een spetterende light/video show. Volgende versie is op vrijdag 8 april. Vanaf woensdag 6 april mogen we de zaal binnen en zetten we alles klaar zoals podia / cocktailbar / tap / inkom / .... Op 7 april komt de firma waar we al het materiaal huren, gans de namiddag/avond zetten we dan alles op, want het is echt veeeeel, hoeveel €'s zal ik hier maar niet bekend maken ;) En tegen donderdag nacht zou dan alles moeten opstaan om te beginnen testen, en dan vrijdag verder testen en de final touch.

Nu sta ik in voor de videoshow, heb een mega big screen ter mijne beschikking waar een Sony 2.500ANSI lumen beamer op schijnt en dan nog 2x 19" LCD schermen van acer, maar geen desktop TFT's eh, echt TV's, dus een stuk groter.

Nu vraag ik mij altijd af wat je daar toch kunt op laten weergeven. Ik maak met Flash animatie filmpjes voor als er een nieuwe DJ opkomt, natuurlijk komen ook al de sponsors aan bod enzo, en dan zet ik meestal voor een tijdje de DVD van de sensation white op. Misschien heeft iemand mooie ideeën?

Owjah, er hangt een camera in de brug die gericht is op de DJ, dat kun je natuurlijk ook altijd zo even laten zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 129319 op 14-02-2005 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

VJ Software... en dan moet je eigenlijk zelf even weten wat voor soort je wil... Ik heb mensen leuke dingen zien doen met Arkaos (maar dat waren dan DJ/VJ combi's die direct konden communiceren om music en video te synchen), waarbij dan vooral gebruik gemaakt werd van 'stock' VJ video gemixt met camerabeelden en effecten. 't is allemaal wat standaard, maar wat ik me bv herinner was dat het beeld bij het begin van de break op wit schiet, vervolgens langzaam het beeld van het publiek uit een DV cam infade terwijl de muziek weer begint in te zetten, en er vervolgens groene matrix lettertjes overheen beginnen te vallen totdat de buildup climaxt, waarbij het beeld overgaat naar die scene uit de Matrix dat ze die lobby rot schieten. Heel standaard, maar als je daar staat heeft het wel wat :)

Ik heb overigens net VisualJockey geinstalleerd, en die heeft een beeldgenerator waar je U tegen zegt, met de vreemdste 3d-figuren en langsrollende landschappen mee te maken zijn - ws nog wel meer als je daar wat je best op doet. Wel zwaar prog, ik denk niet dat ik het ooit live zou durven gebruiken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand had me aangeraden om een VJ programma te gebruiken, zodat je alle filmpjes/video stukken/flash filmpjes aan elkaar kunt mixen zodat je niet altijd even moet overschakelen naar DVD speler, om zo dan weer naar bureaublad te gaan om de andere video te starten. Maar ik zou totaal niet weten welk programma.

En ook al een paar mensen hadden gezegd dat je wel fijne dingen kon laten zien uit films zoals de matrix. Ik heb nu het logo van THX waar onder staat "Certified Game" maar in photoshop heb ik van die "game" "party" gemaakt :P

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 129319 op 14-02-2005 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Je moet iig een programma gebruiken waardoor je niet heen en weer hoeft te gaan naar je bureaublad, dat is wel heel onprofessioneel :) maar je hebt een wel heel ruime keuze daarin. Ik weet niet hoeveel tijd je nog hebt, maar je kunt je nog flink verdiepen in verschillende softs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acolyte57 schreef op maandag 14 februari 2005 @ 16:21:
Je moet iig een programma gebruiken waardoor je niet heen en weer hoeft te gaan naar je bureaublad, dat is wel heel onprofessioneel :) maar je hebt een wel heel ruime keuze daarin. Ik weet niet hoeveel tijd je nog hebt, maar je kunt je nog flink verdiepen in verschillende softs :)
Welja, tot 8 april eh ;) (nog iets minder als 2 maand)

Heb al wat boeken/tutorials gelezen om Flash goed te gebruiken om zo mooie filmpjes te maken, alleen die VJ software nog

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 129319 op 14-02-2005 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Er zijn verschillende VJ progs die flash slikken (ik weet zeker dat Arkaos daar ook een van is), dus dat hoeft op zich je niet te limiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Hallo,

Mag ik mij even voorstellen: multi-jockey Afterburner > Aangenaam.

Ik doe dus bijna alles met licht, geluid en beeld.

Als eerste even een paar tips voor de beginnende VJ's:

- vjcentral.com > grote VJ community en ideale site met forum
- resolume.nl > nederlandse VJ software om PC videobeelden mee te mixen.
- visualjockey.com > realtime-rendering software voor de VJ die "uit de luiers" is.
Meer geef ik niet weg uit mijn schatkist, kan ook niet > op vjcentral.com vind je ALLES!

Even wat losse opmerkingen:

- Beringher = Rotzooi qua licht en beeld, geluid hardware is wel redelijk ok.
- "Mijn" Avolites Pearl 2004 is de ideale lichttafel!
- Start altijd met slepen en opbouwen als je het echt wil leren! letterlijk vanaf de grond naar boven.

Ok genoeg gespamd hier! 8)7

Groeten

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Afterburner79 schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 05:19:
- Beringher = Rotzooi qua licht en beeld, geluid hardware is wel redelijk ok.
Check de DJ thread op GoT, ook geluid hardware wordt over het algemeen niet zo best bevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thx voor de info Afterburner, ik zal die site's + software eens allemaal goed bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
Boss schreef op maandag 14 februari 2005 @ 15:22:
Dat kan ik me wel voorstellen. Maar ik heb 't idee dat zo'n DJ niet echt van te voren een lijst heeft met wat hij gaat draaien. Van te voren presets maken zal dus wel kunnen, maar echt de live-aansturing blijft toch mensenwerk?

(hoewel er natuurlijk geruchten gaan dat de live-sets tegenwoordig van te voren worden opgenomen :))
Volgens mij, kennen de LJ's gewoon de muziek de gedraaid wordt van de DJ, en voelen ze de overgangen aan.Verder zorgen ze dat ze hun show zó geprogrammeerd en gepatcht hebben dat ze ook snel op 'stemmingsveranderingen' kunnen inspelen.
Sterker nog, ik hou zelf niet echt van Trance, maar ik moet zo af en toe toch wel eens een lichtshow op zo'n feest bedienen. En als je een beetje oplet kun je al best veel 'horen' aan te muziek. Je hoort steeds de climaxen, en meestal hoor je ook een 'rust' er aan komen.
Dus zonder de muziek te kennen, kan ik denk ik toch wel minstens 75% van de overgangen goed 'raden'. :)
En ik gók dat andere LJ's dat ook hebben.
Acolyte57 schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 05:48:
[...]
Check de DJ thread op GoT, ook geluid hardware wordt over het algemeen niet zo best bevonden.
Ik werk bij een P.A.-bedrijf, en ze héél af en toe hebben we ook eens met Behringer geluidstroep te maken, en ik kan het bovenstaande dus bevestigen: Behringer is ook niks voor geluid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Ik had het meer over de semi-profi spullen op audio gebied, zoals:

Gate/limiter combo's
Digitale equalisers
Cross-overs
Effect processors
D.I.'s
Enz. enz.

Qua prijs/kwaliteit zijn die best OK hoor, NIET de DJ mixers enz. Dat is echt rotzooi!

Ik weet waar ik over praat . . . Werk daarvoor al lang genoeg in de Bizz!
Voor vragen over Licht, Beeld en Geluid kan iedereen aankloppen. O-)

Groeten,
Maarten

PS : Behringer Shark DSP110> I love it!

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
FF aan Tha render :

Stuur even een mailtje naar: info@multi-jockey.com . . .
Kon jou mail adres niet vinden.

Thanx :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
Afterburner79 schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 19:02:
Ik had het meer over de semi-profi spullen op audio gebied, zoals:

Gate/limiter combo's
Digitale equalisers
Cross-overs
Effect processors
D.I.'s
Enz. enz.

Qua prijs/kwaliteit zijn die best OK hoor, NIET de DJ mixers enz. Dat is echt rotzooi!

Ik weet waar ik over praat . . . Werk daarvoor al lang genoeg in de Bizz!
Voor vragen over Licht, Beeld en Geluid kan iedereen aankloppen. O-)

Groeten,
Maarten

PS : Behringer Shark DSP110> I love it!
Hmmm, dan moeten we bij ons misschien eens nieuwe meuk aanschaffen want bij ons klinkt het niet... :{
Máár, toegegeven, prijs/kwaliteit is goed (ze kosten geen drol, ze werken voor geen drol :P )

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Heeft er al iemand hier ervaring met de Martin Mac250 Krypton? en het liefst in vergelijking met een Robe Spot250XT (de kop waar ik nu het meeste mee werk). Ga hier over een ruime maand voor het eerst hopelijk mee werken (inhuur van AED rent), icm met een Zero88 FatFrog. Vorige feest voor het eerst met die tafel gewerkt (alleen tijdens de show, dus niet opzetten ed), binnekort maar eens in de schuur (okok, magazijn) wat mee werken, kan er naar mijn mening nog te weinig mee. Wat ik er zo van heb gemerkt vond ik het een lekkerder tafeltje dan de Licon1 (tafel die we daarvoor gebruikten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Ja, Mac250 Krypton is best VET! Toch een beetje meer als zo'n standaard 250.
En een Zero88 vind ik niet echt ideaal . . .

Doe mij maar een Avolites pearl 2004 :9

Groeten

mj Afterburner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
die het 3 voudige van een fatfrog kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Zo.. dat er ook nog een LJ-topic bestaat ook.. Doet me denken aan vroegâh.. :)
Ben tijdens mijn studie lichtman geweest (betaald en als vrijwilliger (Boerderij voor de kenners ;) ).
En dat tot in Angola (jaja, je komt nog eens ergens).

Mijn persoonlijke voorkeur ging altijd naar MA-tafels. Veel met LightCommander en ScanCommander gewerkt (i.c.m. veel parren en wat Highend spul (Studiospot en Technobeam)).

En in de RAI ook nog wat congresjes gedaan (mijn vinger lag op de black-out knop toen Melkert en Kok (nam afscheid) elkaar een handje gaven }) .. ik kon me net inhouden).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 08:30
Spotter schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 17:27:
Heeft er al iemand hier ervaring met de Martin Mac250 Krypton? en het liefst in vergelijking met een Robe Spot250XT (de kop waar ik nu het meeste mee werk). Ga hier over een ruime maand voor het eerst hopelijk mee werken (inhuur van AED rent), icm met een Zero88 FatFrog. Vorige feest voor het eerst met die tafel gewerkt (alleen tijdens de show, dus niet opzetten ed), binnekort maar eens in de schuur (okok, magazijn) wat mee werken, kan er naar mijn mening nog te weinig mee. Wat ik er zo van heb gemerkt vond ik het een lekkerder tafeltje dan de Licon1 (tafel die we daarvoor gebruikten)
Kan je beter de entour pakken. Krijg je gelijk een 14 graden lens bij, erg handig. Heb je gelijk nog een statisch effecten wheel erbij.
Kryptons, tsja. Ik werk er al heel lang mee. In het begin een bak doffe ellende. Vooral in combinatie met de HOG 1000, maar dat gaat onderhand ook wel goed.
Probleem is ook dat DMX niet echt een standaard is. Iedereen merk stuurt weer net iets anders over z'n lijn heen, Martin apparatuur kan hier niet echt goed tegen.
Martin staat er om bekend dat ieder intelligent product dat ze op de markt zetten, vol met fouten zit die helemaal niet nodig zijn. De fouten liggen zo voor de hand, dat zien ze zelf ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Ja dat van die DMX problemen kan ik helaas be-amen . . .

Werk vaak bij HET poppodium in Breda en daar is het helaas vaak prijs.
Echt 50% v.d. show's die ik doe hebben vooral de MAC 300's een feedback error.
Altijd wel 1 of 2 die het niet snappen . . . (Nee, dat ligt niet aan het programmeren!)
Nu hebben die slomo's daar ook alles op 1 DMX lijn hangen. |:(
Qua inteligent licht dan, en er hangt best veel (95% adres gebruik).
Maar toch hebben die 300's er te veel last van.

Tja, ik doe het er maar mee . . . :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Hmmm.. die DMX problemen had ik alleen als ik de terminator vergeten was. Dan vond de één-na-laatste het altijd spannend om niet te luisteren.

Als ik bij Flashlight Martins huurde kreeg ik er altijd één bonus (voor het geval dat). Wij natuurlijk eigenwijs en gewoon gebruiken (dus stond er een Martin 500 in de hal op stand-alone te draaien..).. zal je net zien dat er 1 van 8 andere kapot gaat (maargoed, dat is toch meer regel dan uitzondering).

Maargoed, gelukkig hing er altijd standaard de HighEnds (6 Technobeams en 4 Studio Spots).
En maken wat minder herrie dan die Martins. (Die 500's gingen wel heel erg huilen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
Wat betreft Fat Frog vs. andere tafels: Op het moment is de Frog denk ik uniek in z'n klasse. Qua mogelijkheden valt hij net onder de 'high-end' range zoals de Avolites en de Hog's. Maar qua prijs is hij ook een stúk goedkoper.

Wat betreft MA Lightcommanders... Héérlijk! We hebben altijd een 24/6 en twee 12/2's gehad. Vooral die 24/6 is een heerlijke tafel. Helaas begint hij nu ouderdomsverschijnselen te vertonen (hij heeft altijd meegetourd met de Heideroosjes ;) ), en is hij niet echt betrouwbaar meer. Maar dát is pas een live-tafel!

En over DMX: het probleem is meestal gewoon Martin: Martin heeft een eigen protocol ontwikkeld wat heel erg lijkt op DMX maar een fractie 'efficiënter' was. Alleen ze merkten na een tijdje dat DMX de standaard begon te worden, dus zijn ze ook DMX in hun apparaten gaan duwen, maar blijkbaar niet van ganser harte, want het kan soms nogal buggy zijn.
Want bij ons zijn de enige apparaten die moeilijk doen op DMX de Martin's (ik heb zelf ook al geregeld een Feedback Error gezien :+ ), en een van onze FutureLight Duke's (maar die heeft ooit een val van 3 meter 'overleefd' :+ ).

En verder... als je alles op één dmx-lijn hangt dan is het vragen om problemen. Daar moet je dus echt een splitter tussen hangen ergens. (een terminator is dan al niet meer genoeg).

[ Voor 11% gewijzigd door Flard op 20-02-2005 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Ja vertel dat tegen de facelitair manager daar . . .
Er hangen wel splitters en boosters maar nog steeds op 1 lijn.
Geld is een big issue nu overal . . . :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Mjah, 24/6 en 12/2 zijn inderdaad fijne tafels tot je met intelligent licht aan de slag gaat, dan is het snel gebeurd.
Plus dat op onze 24/6 alle opdrukken loslaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
Afterburner79 schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:43:
Ja vertel dat tegen de facelitair manager daar . . .
Er hangen wel splitters en boosters maar nog steeds op 1 lijn.
Geld is een big issue nu overal . . . :'(
Erm... Alles op één lijn maar wel splitters hebben heeft niks met geld te maken!?
Dan is het gewoon slecht aangelegd.
_-= Erikje =-_ schreef op zondag 20 februari 2005 @ 15:18:
Mjah, 24/6 en 12/2 zijn inderdaad fijne tafels tot je met intelligent licht aan de slag gaat, dan is het snel gebeurd.
Plus dat op onze 24/6 alle opdrukken loslaten
Een simpele show (24 parren, 2 (8-lamps) blinders, acl-setje en 4 scans is goed op een MA24 te doen (wel creatief patchen en gebruik maken van de specials :+ )
En ander een Scancommandertje erbij? :+

Enne... opdrukken?! Zo'n tafel bedien je toch blind ;) :+

Voordeel is wel dat het (normaal ;) ) een oerdegelijke tafel is, waar ik bij wijze van spreken zo op zou durven te gaan staan. Bij alle andere tafels zou ik dat niet durven ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Flard op 20-02-2005 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
[quote]Flard schreef op zondag 20 februari 2005 @ 17:31:
[...]

Erm... Alles op één lijn maar wel splitters hebben heeft niks met geld te maken!?
Dan is het gewoon slecht aangelegd.

[...]

Ja, ik bedoelde ook het geld om het te veranderen.
Het werkt wel, maar niet optimaal . . .
;(

Mijn ideale control setup : Avolites pearl 2004 + laptop met Martin lightjockey.
Nu de laptop nog . . . ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Afterburner79 op 20-02-2005 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
Sta jij vast in een tent, of ben je veel on-the-road?
(Lightjockey vind ik dus echt een kutprogramma, maar goed ik ben dus alleen maar 'on the road', en steeds met een andere show.)

Verder hebben we bij ons op het werk (helaas) geen avolites tafels, maar wel twee Fat Frogs en nog wat oudere tafels. En die Frog is toch wel mijn favoriet. Ik merk wel dat de fat frog soms wat klein is, daarom zou een Bull Frog niet kwaad kunnen.
En verder is nu net de Frog 2 uit, en die ziet er ook :9 uit... (Maar goed, die valt in dezelfde prijsklasse als de pearl meen ik, dus ben benieuwd of we er zoeen krijgen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Ja, zelfde prijsrange, maar qua features ook erg loaded. Als wij een frog nemen zou het teminste een leapfrog moeten zijn aangezien anders de fixture buttons direct al vol zitten, maar 't zou al een hele verbetering zijn tov de 24/6 (met een 12/2 en soms nog meer losse sturingen) ernaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Ik besef me best dat een FatFrog bij sommige mensen niet echt in de smaak valt, echter wij ('mijn' pa bedrijf) doen er geen grote klussen mee, dus het is precies wat we nodig hebben. Niet iedereen heeft een pearl nodig, of heeft daar het geld voor over.

Vind het zelf een fijne tafel (in vergelijking met de Licon1 iig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
[quote]Flard schreef op zondag 20 februari 2005 @ 22:55:
Sta jij vast in een tent, of ben je veel on-the-road?
(Lightjockey vind ik dus echt een kutprogramma, maar goed ik ben dus alleen maar 'on the road', en steeds met een andere show.)

Ik sta voor "vast" bij HET poppodium in Breda (www.mezz.nl) en doe voor de rest freelance.
Bij Mezz staat dus zo'n leuke Pearl 2004 :P
Ik doe daar eigenlijk zo'n beetje alles qua techniek en stagemanagement.
Wissel het lekker af . . .
Ben wel verwend qua licht en geluid. L-acoustics dv -dosq PA'tje en een goeie bak met licht! _/-\o_

Als je van te voren weet wat en hoe er in het lichtplan zit is Lightjockey best OK on the road hoor.
Zodat je van te voren al het een en ander kan pre-fixen. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Boss schreef op maandag 14 februari 2005 @ 14:39:
....Mijn vraagje gaat over de programmering van al dat moois: ik verbaas mer er vaak over hoe goed het licht samengaat met het geluid. En dan bedoel ik niet zozeer de beat, maar meer de accenten in het geluid.
Bijvoorbeeld een intro stukje: geen beat, beetje zweverig. Dan opeens de beat, met natuurlijk bijbehorende explosie van licht. Hoe weet de LJ wanneer 'ie los kan gaan? Want als je net een maat te vroeg of te laat bent sta je toch redelijk voor l#l. Is dat een kwestie van alle platen kennen? Of is er op een of andere manier contact met de DJ en kan hij aangeven van 'let op: volgende maat losgaan!'?
ik verbaas me er vaak over hoe die dingen juist NIET samengaan op een feest....
ik zag vaak zat op tv dat shows en geluid min of meer perfect afgestemd waren en dat is dan echt :9~
maar op de meeste feesten waar ik kom, heb ik dat nog nooit meegemaakt...
is dit een gebrek bij de lokale LJ's ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
ik zag vaak zat op tv dat shows en geluid min of meer perfect afgestemd waren
Mjah, een tijdsgestuurde 100% van te voren geprogrammeerde lichtshow waarbij alleen op start geduwd hoeft te worden vind ik nou niet zo speciaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 09:31:
[...]

Mjah, een tijdsgestuurde 100% van te voren geprogrammeerde lichtshow waarbij alleen op start geduwd hoeft te worden vind ik nou niet zo speciaal...
dat toch liever dan een lj die er 'live' niets van bakt...
iedere *** kan op een beat wel een strobo vol open gooien om maar eens wat te noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Paulus0013 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 16:13:
[...]
dat toch liever dan een lj die er 'live' niets van bakt...
iedere *** kan op een beat wel een strobo vol open gooien om maar eens wat te noemen
Dat geloof ik ook al. Alleen (zie post van mij hier ver boven) verbaasde ik me erover dat op grote evenementen (Trance Energy bijvoorbeeld) ik het vaak ook heel erg goed vind gaan.

Kan me voorstellen dat een LJ de muziek redelijk kent.. maar soms... een DJ die het eerste nummer van zn set draait en daarbij een beetje improviseerd met de knoppen: zie je toch vaak dat het licht heel strak volgt. Nu kan je veel dingen wel aanhoren komen, lukt mij met het beetje muzikale scholing en ervaring dat ik heb ook aardig.

Maar hoe kan een LJ inspelen op 'verassingen' die echt niet te voorspellen zijn? Heeft de DJ een communicatielijntje naar de LJ of heeft de DJ misschien zelfs een eigen effecten knopje wat een bepaald signaal naar de lichttafel geeft? Zoiets zat ik namelijk aan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Boss schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 16:36:
[...]

Dat geloof ik ook al. Alleen (zie post van mij hier ver boven) verbaasde ik me erover dat op grote evenementen (Trance Energy bijvoorbeeld) ik het vaak ook heel erg goed vind gaan.

Kan me voorstellen dat een LJ de muziek redelijk kent.. maar soms... een DJ die het eerste nummer van zn set draait en daarbij een beetje improviseerd met de knoppen: zie je toch vaak dat het licht heel strak volgt. Nu kan je veel dingen wel aanhoren komen, lukt mij met het beetje muzikale scholing en ervaring dat ik heb ook aardig.

Maar hoe kan een LJ inspelen op 'verassingen' die echt niet te voorspellen zijn? Heeft de DJ een communicatielijntje naar de LJ of heeft de DJ misschien zelfs een eigen effecten knopje wat een bepaald signaal naar de lichttafel geeft? Zoiets zat ik namelijk aan te denken.
Het was voor mij een groot deel gevoel. Ook onverwachte dingen.
En een lijntje kan, maar vaak werkt het niet. Als er een (audio)kanaaltje ergens over is, kan je daar de bas wat hoger zetten en de hoge tonen lager. Bij de MA-tafels kan je audio aansluiten.

Maargoed, de echt onverwachte dingen vang je daar niet mee af.

Ander voordeel is, als je in de buurt staat van de DJ. Dan zie je watie doet en kan je daar op inspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:51

Illusion

(the art of)

Gelukkig is housemuziek ontzettend voorspelbaar :)
Alles gaat in meervouden van 4, 8(meestal) of 16 maten... Je kan gewoon rustig meetellen met de muziek en als het een goede DJ is, dan zal het altijd kloppen.. Stel dat het niet zou kloppen, dan staat het publiek de hele avond net op z'n verkeerde been te dansen ==> niet leuk ==> blijkbaar geen goede DJ :)

Bovendien kan je meestal heel veel zien aan de manier waarop een DJ achter z'n tafel staat. Staat ie erg naar z'n mengtafel te kijken en met handen op draaiknoppen ==> gekke EQ acties. Staat ie naar z'n mengtafel te kijken EN naar z'n koptelefoon te luisteren zonder dat hij eerst een plaat gesynct heeft ==> sampler-grapjes. Staat ie een plaat te syncen => bij de volgende set met maten zal hij de volgende plaat instarten. etc. etc.

Een audio-lijntje van het mengpaneel naar de lichttafel werkt helaas meestal voor geen meter. Vanaf het moment dat de lichttafel het geluid registreert, duurt het eerst nog enkele milisec. voordat hij de cue triggert, dan nog enkele ms voordat het signaal bij de spots is, en dan soms zelfs 1/10 tot 1/4 sec voordat de spot daadwerkelijk reageert. ==> altijd te laat. Als je zelf goed cue-ed dan cue je al je changes VOORDAT het daadwerkelijk te horen is. Dat is het verschil tussen een goede house-LJ zijn, of gewoon zo'n standaard "drukker" die alles op de 2 cueed.

* Illusion has been there, done that and GoT the T-shirt :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Zoals ik al zei deed ik dat wel eens met een audiolijntje. Vooral als er niets te doen was en er was tijd over.. even proberen. Soms werkte het goed, maar vaak was het niks.
Als het tegenzit wordt het een kijkshop-disco.. niet echt denderend.

Wat wel altijd goed werkte: Zo'n "cue-learn" knop (geen idee wat er stond). Gewoon meerammen op de maat van de muziek en je hebt een basis. Daar kan je dan op verder. Meestal lukte het me wel om een beat een minuutje of 3 strak te houden voordat ik er echt weer op moest letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Je bedoeld waarschijnlijk een "beat phase" knop, nietwaar?

Er zijn op dit moment DJ mixer's die idd allerlei randapparatuur kunnen aansturen via MIDI.
Prachtig spul allemaal (bv. Pioneer DJM 1000).
Dit kan dus ook een lichttafel zijn of een pc met videosoftware.
Op zich een mooi systeem maar ik ben geen voorstander . . .
Een DJ zorgt voor de muziek en moet zich niet met de rest bemoeien.

Nu spreek ik mezelf eigenlijk ook weer tegen . . . ik doe soms geluid en beeld tegelijk! :+

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Waarschijnlijk bedoelt mrsleeves een knop op de lichttafel zelf. Meestal staat er iets bij in de trand van "tap twice for speed"(Avolites) of "learn" (MAlighting). Je tapt twee keer strak op de maat om de snelheid in te stellen, en daarna 1 keer op het goede moment op de GO om hem te syncen. Werkt redelijk goed, mits het publiek niet al te kritisch (nuchter) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Illusion schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 22:02:
Waarschijnlijk bedoelt mrsleeves een knop op de lichttafel zelf. Meestal staat er iets bij in de trand van "tap twice for speed"(Avolites) of "learn" (MAlighting). Je tapt twee keer strak op de maat om de snelheid in te stellen, en daarna 1 keer op het goede moment op de GO om hem te syncen. Werkt redelijk goed, mits het publiek niet al te kritisch (nuchter) is.
Yep.. (hee, het is voor mij lang geleden :/ ;) )
Ik bedoel dus de learn-knop op de MA (ook leuk bij scancommander)..
Maar meestal drukte ik niet twee keer, maar 10/15 keer om het ritme heel goed over te nemen.
Het poppodium waar ik werkte was gewoon nummers draaien (dus geen constante beat).
Als je het goed doet (en dat kon ik :7 ), dan hou je het rustig 3 minuten vol. Helemaal aan het eind van het nummer raakt ie dan uit de maat, maar dan wordt het volgende nummer al gestart en ben je alweer wat anders aan het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

tsjah.. leuk geprobeerd, vaker tikken. Maar de tafel rekent alleen het tijdsverschil tussen de laatste twee taps uit. Je zou eventueel zelf naar het display kunnen kijken, de laatste 10tijden onthouden en daar het gemiddelde van instellen, maar ikzelf tap meestal gewoon goed (als ik het uberhaupt al gebruik) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Illusion schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 22:46:
tsjah.. leuk geprobeerd, vaker tikken. Maar de tafel rekent alleen het tijdsverschil tussen de laatste twee taps uit. Je zou eventueel zelf naar het display kunnen kijken, de laatste 10tijden onthouden en daar het gemiddelde van instellen, maar ikzelf tap meestal gewoon goed (als ik het uberhaupt al gebruik) :)
Ja klopt, maar meestal zit je met tappen de eerste keren niet goed genoeg om het een paar minuten vol te houden.

• Acolyte57

Acolyte57

Illusion schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 22:46:
Hmmm, is dat echt zo? Ik las juist over verschillende kloontafels dat ze wel de laatste x keer gebruikten.

• Illusion

Illusion

(the art of)

nope.. 90%van de tafels die ik ken gebruikt gewoon 2 taps, sommige beatcounters (voor DJs die zelf geen gevoel voor tempo hebben) gebruiken wel 4 taps, maarjah die zitten dan weer niet in lichttafels dus....

Ik zal het nog sterker vertellen een WholehogII (zo'n beetje de "moeder" van ALLE moderne bewegend-lichttafels) heeft niet eens een zo'n tapfunctie. Maar met de macro/scripting taal die erin zit, is het echter wel mogelijk om een macro te schrijven die intelligent het tempo aanpast door bij elke tap te kijken of de cue er op voor of achterloopt, en daar dan weer de snelheid aan aan te passen :)

Ach ik ben eigenlijk niet zo'n disco-mens,
misschien tijd voor een "how 2 become a serious theatre or rock&roll LD"-topic?? :)

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Illusion schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 22:02:
Ja dat bedoelde ik ook . . . had iets duidelijker moeten zijn. 8)7
Ik vind persoonlijk dat het wel aardig werkt voor ong. 1 min.
Soms zet ik gewoon mijn tafel in de BPM stand, werkt beter.
Zeker bij dancemuziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 23:49

Chiron

Moderator Discord
*schop*

goed... hier een nieuwbakken LJ (wannabe in opleiding) :)

Vanavond m'n eerste officiele werkdag gehad (had daarvoor ruim een jaar horeca gedaan in dezelfde tent, zelfde als waar MR_WAZOO werkt), en meteen voor een van de 3 bandjes op de avond geknipperd op de pearl, in het begin met knikkende knietjes, maar gelukkig nog wat leuks uit weten te krijgen

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
"t bedrijf waar ik momenteel voor klus is nu aan 't kijken naar een GrandMA micro, iemand wat ervaring met deze console?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swandertj
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-04 15:42
Chiron schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 03:37:
*schop*

goed... hier een nieuwbakken LJ (wannabe in opleiding) :)

Vanavond m'n eerste officiele werkdag gehad (had daarvoor ruim een jaar horeca gedaan in dezelfde tent, zelfde als waar MR_WAZOO werkt), en meteen voor een van de 3 bandjes op de avond geknipperd op de pearl, in het begin met knikkende knietjes, maar gelukkig nog wat leuks uit weten te krijgen
Chiron, ik dacht altijd dat jij draaide? Dus toch maar van DJ tot LJ overgestapt, of ben je van plan beide te doen?

http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 23:49

Chiron

Moderator Discord
Mwa dj'en gaat ook nog steeds door hoor :)

Ik heb nu ruim een jaar achter de bar gewerkt, en dat was ondertussen ook al geen uitdaging meer... samen met MR_WAZOO had ik voordat we in P60 werkten al wat ervaring met licht en geluid omdat we het lokale jongerencentrum hier op poten gezet hebben, en tja 't bloed kruipt waar het niet gaan kan ;)

Wat dat betreft kan ik mijn ervaring als dj natuurlijk mooi gebruiken als ik achter de lichttafel sta, heb een aardig gevoel voor ritme, timing en muziek dankzij het draaien.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 10:48:
"t bedrijf waar ik momenteel voor klus is nu aan 't kijken naar een GrandMA micro, iemand wat ervaring met deze console?
Wel met andere MA's en heb van de normale GrandMA wel hele demo's gehad van de man die mede-ontwerper was van dat ding. Ik vond het altijd wel mooie speeltjes in ieder geval.

Maar het gaat ook om wat je ermee gaat doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Wat voor ons het belangrijkst is het de mogelijkheid makkelijk live in te kunnen grijpen, zo hebben we ook al naar een WholeFrog gekeken, maar de unlimited fixtures van de GrandMa spreken ons wat meer aan (itt de 24 max van de frog). Ook heeft die micro een DMX in zodat je met een losse fadertafel functies kan triggeren op de grandma en los je parren kunt sturen.
Frog 2 lijkt me ook een goeie kandidaat al is die nog wel een hele stap duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Erik: bij het zoeken naar een WholeFrog kom ik vrij weinig tegen (zeg maar niks). Bedoel je soms de Zero88 BullFrog?

Ik heb sinds een maandje of 2 bij mij op het werk een FatFrog staan, het kleinere broertje ervan (24/48 generic channels, 12 fixtures, 12 Submasters) en het zijn wel erg fijne tafels moet ik zeggen. Ik had redelijk weinig Zero88 ervaring (beetje Lightmaster XLS, maar daar alleen de basic dingen) en de combinatie manual+PhantomFrog (allle Frog talfels op de PC) had ik em vrij snel onder de knie. Ook om live in te grijpen is het een hele fijne tafel, zeker bij de fixtures. Een heel fijn iets zijn de zogenoemde Palletes, waar je al basic standjes op kan slaan in de categorieën colour, position en beamshape. Die laatste heeft 1 nadeel, je kan niet bijvoorbeeld prism en gobo los programmeren, dus als je je gobo veranderd veranderd je prism ook naar de waarde die daarbij geprogrammeerd is. Echter aan het einde van de zomer (althans, dat is de verwachting) komt er een nieuwe firmware, waarbij dit een van de punten is waar serieus naar gekeken word. Dar brengt me weer op een ander punt, namelijk:

De geweldige backup van Zero88, op www.frogsupport.com kan je eigenlijk terecht met al je vragen/opmerkingen etc etc en er word over het algemeen binnen een paar uur op gereageerd.

Als je meer vragen hebt, stel ze gerust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Spotter schreef op maandag 18 april 2005 @ 11:59:
Erik: bij het zoeken naar een WholeFrog kom ik vrij weinig tegen (zeg maar niks). Bedoel je soms de Zero88 BullFrog?
Ik las eigenlijk WholeHog.. zie nu pas dat er wat anders staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
Ik kan niet anders dan het volledig eens zijn met meneer Spotter boven mij ;)

Ik werk inmiddels al een dikke 2 jaar met deze tafel (we hebben er 2) en het is een heel mooi ding, al loop ik zo onderhand ook al bijna tegen de grenzen van de FatFrog aan.
(Het ergste zijn die 3,5" diskette's die geregeld 'overlijden' als ze iets te dicht langs de speakers ofzo liggen.)

Persoonlijk hoop ik dat de baas een Frog 2 gaat kopen, maar ik ben bang dat het een BullFrog wordt als de baas daadwerkelijk geld erin wil steken.

[ Voor 4% gewijzigd door Flard op 18-04-2005 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
'k bedoelde ook de Bullfrog :) maar jah, een wholehog zou ook leuk zijn ;)

Maar goed, Bullfrog kost rond de 7k, GrandMA micro ook, de Frog 2 gaat 10k kosten voor zover ik weet, met de fatfrog heb ik zelf ook al wat ervaring. Probleem is dat de MA 24/6 die we nu gebruiken gewoon niet lekker is met intelligent licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

_-= Erikje =-_ schreef op maandag 18 april 2005 @ 12:59:
'k bedoelde ook de Bullfrog :) maar jah, een wholehog zou ook leuk zijn ;)

Maar goed, Bullfrog kost rond de 7k, GrandMA micro ook, de Frog 2 gaat 10k kosten voor zover ik weet, met de fatfrog heb ik zelf ook al wat ervaring. Probleem is dat de MA 24/6 die we nu gebruiken gewoon niet lekker is met intelligent licht.
Dan kan je er ook een ScanCommandar naastzetten. Heb met die twee tafels een aantal jaar gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Tsja, das ook niet echt meer een recent aparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

_-= Erikje =-_ schreef op maandag 18 april 2005 @ 13:09:
Tsja, das ook niet echt meer een recent aparaat
Euh.. nee, niet echt.. :X

Vast wel lekker goedkoop nu; kan je meer intelligente lampjes kopen.. :)
Maare, die Micro gaat naast die LightCommander draaien ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
Maar de MA24/6 is wel de beste tafel ooit gemaakt! :D

Maar inderdaad... als je al te weinig fixtures hebt op een BullFrog dan zal een MA24/6 daar niet echt bij helpen, en zelfs een scancommander kan dan beperkt helpen.
Maar goed, als je veel fixtures hebt, dan denk ook dat je gewoon een vette tafel nodig hebt, en dat je dan niet moet zeiken (NOFI) over de prijs. Het is het een of ander, en je zult dus ergens een compromis moeten maken.

Ik zou zelf wel altijd proberen te blijven in de range tafels die je al hebt, zodat het voor alle operators het snelste te leren is. Als je al een FatFrog hebt is het natuurlijk slim om een BullFrog aan te schaffen, want daar kan iedereen dan 'instant' mee werken (en je kunt zelfs alle fixture-files e.d. gebruiken).

Maarre... die grandMA micro, is dat de grandMA light?
Ziet er wel uit als een geinig tafeltje, alleen iets te weinig schuifjes voor mij ben ik bang voor een beetje live-show.
Misschien als je (heel) vaak met dezelfde show dat dit makkelijk is omdat je alles van te voren moet (?) inprogrammeren, maar anders lijkt mij een BullFrog wel wat handiger omdat je daar op de plaats van de klus zelf nog veel live kunt aanpassen, en zelfs een complete show nog ter plekke kunt programmeren.

Maar goed, ik heb dus helemaal geen ervaring met de grandMA
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste