*Reanimatie poging*
Inmiddels ga ik voor de hobby alweer een tijdje mee als LJ.
Ook veel opgestoken in de tussentijd en natuurlijk weer een aantal gig's gedaan en er staan er een stel op de agenda.
Een paar maanden geleden heb ik besloten om te gaan werken met m'n laptop voor de besturing van het licht. Voorlopig even zonder extern kastje met faders en buttons, eerst maar even uitproberen of het wat is.
Dus ik kocht een Velleman USB naar DMX interface (VM116/K8062), downloadde FreeStyler (gratis software) en ging thuis experimenteren maar zonder DMX lampen, want die heb ik niet.
Ik moest die software natuurlijk even onder de knie krijgen, dat lukt zonder lampen ook wel.
En toen was er op 13 december een gig waar ik aan meewerkte. Ik had een SGM DMX controller laten bestellen voor de licht besturing en had in m'n hoofd om als test gewoon te starten met de laptop. Als het dan nodig was omdat dingen niet goed of niet lekker werken, prikte ik de DMX lijn wel om in de SGM controller en ging ik daarmee verder. Dát was het plan.
De praktijk liep iets anders. Het verhuur bedrijf kwam de spullen veeeeel te laat leveren. In een tijdsbestek van slechts enkele uren moest alles ingehangen worden en daarna nog geprogrammeerd.
Als extra bonus had men andere movingheads meegenomen dan er besteld waren. Precies ook een model waarvan geen fixture in FreeStyler zat en ook niet in de SGM DMX controller. Het bedrijf had vanwege tijdsgebrek geen tijd om dat laatste te regelen, ook niet omdat ze het DMX protocol niet bij zich hadden. In het kort kwam het erop neer dat ik/wij er maar lekker mee zat. Zoek het maar uit en succes.

Op dit moment stond ik voor een keuze: maak ik een profiel in de SGM console, of in FreeStyler?
In FreeStyler wist ik hoe het werkte, ik had daar uitgebreid mee geexperimenteerd. In de SGM console had ik dat nog nooit gedaan. En hoewel ik daar een handleiding voor heb, vreesde ik voor problemen waar ik eventueel niet uit zou kunnen komen.
Ik moest een keuze maken, en snel.
Met nog 2 uur te gaan voor het 'zaal open' moment, ben ik naar huis gegaan met laptop, DMX interface, en 1 van die movingheads. Even de manual opgegoogled en snel een fixture gemaakt voor FreeStyler. Dat doe je met een 22 DMX kanalen verbruikende movinghead niet binnen 3 minuten. Vooral niet als beginner waar je af en toe twijfeld of je iets nou wel of niet goed doet.
Na een goed uur had ik de movinghead voor 100% aan de praat vanuit FreeStyler. Dus daar had ik in ieder geval iets werkends. Snel weer terug naar de zaal, laptop en de movinghead weer in het DMX universe gehangen. In een korte test werd duidelijk dat alle moving heads gelukkig deden wat ik wilde wat ze deden, met FreeStyler.
Tijd om de SGM DMX tafel te prepareren voor deze fixture had ik natuurlijk niet meer. Met nog minder dan 30 minuten voor zaal open te gaan, moest ik nog een heleboel voorprogrammeer werk doen.
En zo werd mijn test projectje ineens het enige wat ik kon gebruiken op die avond. Het risico was groot, vond ik, maar veel andere keuze was er op dat moment niet meer.
Gedurende de avond merkte ik wat nukken op. De grootste en vooral irritantste nuk was dat ik te maken kreeg met ontzettend grote latency. Ik had b.v. een flash button toegewezen op m'n keyboard, die de Martin Atomic 3000 1x liet flitsen. Ik druk op de flash button, en fijn meer dan een halve seconde later pas de flits. Onwerkbaar. Als ik nu de keuze had om de SGM console te gaan gebruiken, had ik dat gedaan. (achteraf had dat gekunt, want de Martin Atomic 3000 werd 2 meter naast me met een DMX splitter apart 'gevoed' met een DMX signaal. Maargoed, in de hitte van de strijd dacht ik daar allang niet meer aan.
Na een paar uur had ik de vertraging ingecalculeerd en drukte ik gewoon eerder... Niet echt gewenst maar je moet wat. Bij het besturen van de movingheads was natuurlijk eenzelfde vertraging. Maar daar viel veel beter mee te leven.
De dagen na het feest ben ik gaan uitzoeken wat de oorzaak van de nukken was, vooral de latency baarde me veel zorgen en bovenal irritatie. Immers heb ik nieuwjaarsnacht weer een gig en dan wil ik als het even kan weer verder testen, maar dan zonder latency.
Bleek na diverse tests dat de latency door de Velleman interface zelf kwam. Ik ben heel diep gegaan, tot zelfs het herschrijven van de driver. Het blijkt de interface zelf te zijn die traag is aan zijn USB kant.
Hoe meer DMX waarden worden gestuurd die anders zijn als 0, hoe trager het geheel werd. (het ligt iets complexer dan ik het nu omschrijf, maar hier komt het in het kort op neer).
Uiteindelijk gemeten: 512 DMX kanalen met een waarde anders dan 0 sturen duurt maarliefst 600msec bij deze interface. Onbruikbaar voor mij dus. Als je dan flasht en je drukt op het verkeerde moment, kan het 1,2 seconde duren voordat de flash er in het echt is.
Die Velleman interface staat nu dus op marktplaats en gaat eruit. Het is een best ding, maar voor mijn doel te traag.
Afgelopen week heb ik een betere DMX interface gekocht, de Enttec USB DMX Pro. Die heeft dit probleem niet. Nu kijken hoe het a.s. nieuwsjaarsnacht loopt en of ik terug ga grijpen naar de ouderwetse SGM console, of niet.
Fijn spelen met 2x Co2 blasters, de Martin atomic 3000, 6x movingheads,en een heleboel Par 36 spotjes in de truss, elk apart dimbaar en nog wat spielerij.
[
Voor 3% gewijzigd door
remco_k op 29-12-2008 10:45
]
Alles kan stuk.