MisterDon > jou verhaal kunnen ze allemaal lezen in die links die ik gaf...
verder ff algemeen, Lees mijn eerdere post met de links goed, want voor je ook maar iets met DMX512 kan ben je toch wel een jaar bezig om alles te kunnen installeren, onderhouden, bedienen en programmeren.. en bovenstaande links zijn erg handig om te weten, zou der haast een FAQ voor schrijveb
niet om iedereen te ontmoedigen, maar als je LJ wil worden of VJ, net als een dj moet je eerst je spullen door en door kennen voor je uberhaupt iets moois kunt met de spullen die je hebt...
LJ en VJ, zoals dus in een discotheek of op een groot feest is een lange weg..
het mooiste is als je ergens kan beginnen waar je van scratch af kan starten en er genoeg geld is om een volledig DMX gestuurd systeem op kan bouwen..
uit eigen ervaring weet ik namelijk dat het erg rottig is om later dingen te kunnen veranderen
Laat je als beginnende LJ trouwens niet verleiden door goedkope aanbiedingen van scans etc want over het algemeen betreft het hier scans met halogeen verlichting, ipv HMI lampen welke vele malen feller en witter zijn..
dit is een beetje een rommelige post aangezien ik nooit al mijn ervaring opgeschreven heb en ik voorderest mijn ervaring alleen heb van de praktijk..
om even vanaf het begin te beginnen
DMX is een protocol waarbij je doormiddel van een 3 of 5 draads verbinding commandos stuurt van je DMX512 "mengpaneel" naar je Dimmerpacks, Switchpacks en Scanners
de DMX 512 standaard omschrijft een bekabeling bestaande uit 5 draden, met als verbindingsstekkers de zogenaamde XLR connectoren
de 5 draden worden gebruikt voor
1 ground/0V
2 Data -
3 Data +
4 Spare Data -
5 Spare Data +
alhoewel bijna alle bedrijven de standaard 5 polige connectoren vervangt door 3 polige welke als volgt worden gebruikt
Pin Wire Signal
1 ground/0V
2 Data -
3 Data +
Meer aders dan hierboven staat heb je niet nodig namelijk, tenzij je meer dan 1 DMX512 bus wilt gaan creeren maar dat is een verhaal dat je voor de gemiddelde discotheek / show niet nodig hebt
om te beginnen moet je toch wel weten hoe DMX inmekaar steekt dus daar komtie...
je hebt een apparaat dat "de baas" is, in dit geval de DMX controller, en de "slaven" de dimmers, switchpacks en overigge effecten..
als je dit aanmekaar wilt aansluiten gaat er een kabel van de controller naar apparaat 1, van apparaat 1 naar apparaat 2 totaan apparaat X, de waarde van X word bepaalt door de hoeveelheid kanalen die een apparaat gebruikt
korte uitleg
een apparaat heeft een adres, dit is t eerste kanaal waarop dit apparaat een functie heb
je kan maximaal 512 verschillende functies aansturen, hoe meer functies een apparaat heeft, hoe meer kanalen dit inneemt wat dus vervolgens het totale aantal apparaten reduceert..
dit is in het kort hoe het DMX protocol inmekaar steekt, voor uitgebreide uitleg, zie mijn eerdere links, welliswaar engels ,maar wel duidelijk