Toon posts:

How 2 become an LJ.....?

Pagina: 1 2 3 ... 9 Laatste
Acties:
  • 15.181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 26952

Topicstarter
Okay nu heb ik wel lang genoeg gewacht op dit draadje :'(
dan maar zelf beginnen...

ik ben dol op een goeie lichtset/show
alleen wat heb je er pcies voor nodig...
gewoon wat draaiende knipperende lampiez
of heeft het iets te maken met dat DMX wat ik laast ergens zag staan?

najah..... ik hoop dat jullie me meer kunnen vertellen dan die stomme zoekmachine's :)

thnx

Anoniem: 37358

een vj en een lichtset zijn nogal verschillende dingen.....

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:21
VJ = Videojockey
LJ = Lightjockey

volgens mij zit het ongeveer zo :?
Zijn wat mij betreft 2 verschillende dingen idd...

Topicstarter
Arg... shut up ;)
ik zit de hele dag met VJ in me hoofd vanwege Tooske :9~
en omdat ik het ergens gelezen had blah etc enz...

Alcohol is nog niet helemaal uit bloed...
najah... dan dopen we het nu maar op naar Lj ;)

maar ik was dus gewoon ff nieuweschierige...

Anoniem: 7727

Ik neem aan dat daar speciale app. voor wordt gebruikt. Dus een control-panel ofzo.

http://www.nova-konzertservice.de/verleih/bilder/r2d2.jpg
Zoiets misschien?

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:21
Op donderdag 03 januari 2002 17:38 schreef sjef hoelenpapers het volgende:
[afbeelding]
Zoiets misschien?
R2-D2

LOL :P

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-04 11:17
wat zijn de specs van bovenstaande foto??

wil namelijk zelf een goede DMX controller bouwen aan mijn bestaande pc, incl handig toetsenbord etc..

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Wat kan je nou met "DMX" ?Kan iemand mij dat in het kort ff uitleggen?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• NightOwlNL
DMX512, zoals het officieel heet, is een besturingsprotocol voor allerhande lichteffecten

voor uitgebreide uitleg verwijs ik naar

http://www.ubasics.com/adam/electronics/dmx512.shtml

en

http://www.dmx512.com/

maar ook

http://www.euro-pa.be/dmx.html

lees dit door en je weet de basisdingen van DMX512

• ND863

ND863

Ah, bedankt man! Die ga ik nu ff lezen....

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-12-2022

MisterDon

Prefers Audiotrak

En anders is er ook een uitgebreid verhaal over DMX op www.sale.nl te vinden.

Maarreh... Licht en videojockeys door elkaar gooien? Daar zullen Danielle Kwaaitaal en collega's niet erg blij mee zijn.

Als je VJ wil worden moet je maar eens naar de DVD van Underworld gaan kijken. Als je dat ook kunt ben je een heel eind op de goede weg. 8-)

VJ in de betekenis van Dooske had ik nog niet eens aan gedacht, ik dacht meer aan grafische projecties....

Anoniem: 21624

Je hebt gewoon een lichtdimmer nodig (DMX 512) en een desbetreffend mengtafeltje daarvoor,
die sluit je aan elkaar aan met een XLR (ja net zoeen als voor geluid)-kabel.
Je stelt de kanalen van je mengtafel gelijk aan de kanalen van je dimmer en je sluit er een paar lampjes op aan...
p.s. intelligente lichten (zoals dat heet) moeten in een gewoon stopcontact, die mogen niet eens in een dimmer, want dan gaat de motor ervan verrot,, en het licht kunnen die zelf dimmen,,,

en die apparatuur is flink duur voor het geval dat je het wilt weten,,,

• ND863

ND863

Maar zo'n mengpaneel voor lichten, wat regel je zoal daarmee? De sterkte van de lichtjes? Aan/uit?

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Met zo'n mengpaneel regel je ongeveer alles wat met DMX te sturen is. Dus lichtsterkte, kleur filter, beweging van de siegel bij scanners etcetera.

De grap van zo'n DMX mixtafel is dat de een progamma van allemaal opeenvolgende stappen kunt maken. En aan de hand daarvan kun je ene hele lichtshow inprogammeren.

De lampen kun je er niet direct mee aansturen; Je stuurt een dimmerpack aan die de lampen aanstuurt.

• NightOwlNL
MisterDon > jou verhaal kunnen ze allemaal lezen in die links die ik gaf...

verder ff algemeen, Lees mijn eerdere post met de links goed, want voor je ook maar iets met DMX512 kan ben je toch wel een jaar bezig om alles te kunnen installeren, onderhouden, bedienen en programmeren.. en bovenstaande links zijn erg handig om te weten, zou der haast een FAQ voor schrijveb ;)

niet om iedereen te ontmoedigen, maar als je LJ wil worden of VJ, net als een dj moet je eerst je spullen door en door kennen voor je uberhaupt iets moois kunt met de spullen die je hebt...

LJ en VJ, zoals dus in een discotheek of op een groot feest is een lange weg..

het mooiste is als je ergens kan beginnen waar je van scratch af kan starten en er genoeg geld is om een volledig DMX gestuurd systeem op kan bouwen..

uit eigen ervaring weet ik namelijk dat het erg rottig is om later dingen te kunnen veranderen

Laat je als beginnende LJ trouwens niet verleiden door goedkope aanbiedingen van scans etc want over het algemeen betreft het hier scans met halogeen verlichting, ipv HMI lampen welke vele malen feller en witter zijn..

dit is een beetje een rommelige post aangezien ik nooit al mijn ervaring opgeschreven heb en ik voorderest mijn ervaring alleen heb van de praktijk..

om even vanaf het begin te beginnen
DMX is een protocol waarbij je doormiddel van een 3 of 5 draads verbinding commandos stuurt van je DMX512 "mengpaneel" naar je Dimmerpacks, Switchpacks en Scanners

de DMX 512 standaard omschrijft een bekabeling bestaande uit 5 draden, met als verbindingsstekkers de zogenaamde XLR connectoren
de 5 draden worden gebruikt voor
1 ground/0V
2 Data -
3 Data +
4 Spare Data -
5 Spare Data +

alhoewel bijna alle bedrijven de standaard 5 polige connectoren vervangt door 3 polige welke als volgt worden gebruikt

Pin Wire Signal
1 ground/0V
2 Data -
3 Data +

Meer aders dan hierboven staat heb je niet nodig namelijk, tenzij je meer dan 1 DMX512 bus wilt gaan creeren maar dat is een verhaal dat je voor de gemiddelde discotheek / show niet nodig hebt

om te beginnen moet je toch wel weten hoe DMX inmekaar steekt dus daar komtie...

je hebt een apparaat dat "de baas" is, in dit geval de DMX controller, en de "slaven" de dimmers, switchpacks en overigge effecten..

als je dit aanmekaar wilt aansluiten gaat er een kabel van de controller naar apparaat 1, van apparaat 1 naar apparaat 2 totaan apparaat X, de waarde van X word bepaalt door de hoeveelheid kanalen die een apparaat gebruikt

korte uitleg

een apparaat heeft een adres, dit is t eerste kanaal waarop dit apparaat een functie heb

je kan maximaal 512 verschillende functies aansturen, hoe meer functies een apparaat heeft, hoe meer kanalen dit inneemt wat dus vervolgens het totale aantal apparaten reduceert..

dit is in het kort hoe het DMX protocol inmekaar steekt, voor uitgebreide uitleg, zie mijn eerdere links, welliswaar engels ,maar wel duidelijk

Anoniem: 5240

In mijn ogen is een LJ niet iemand die perse de apparatuur zelf heeft, ik ken zelfs veel Lj's die geen donder van de techniek weten en alleen maar weten hoe ze een tafel moeten bedienen... Dus je kan alle kanten op, als je echt alleen maar Lj wil zijn (dus licht bedienen) kun je al af met het leren van een stuurtafel en de megelijkheden van de scans etc. die je hebt hangen...

En dan maar veel oefenen en kijken hoe anderen het doen...

EN WAT IS DIE FOTO???

Ziet er erg groot uit voor iets heel erg beperkts...

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-04 14:37
Als je een goeie vj wilt zien raad ik ook zeker eboman aan. Vond het vooral cool toen die stukjes uit clips van madonna en britney spears pakte waarin ze een beetje met hun tieten stonden te showen en dat dan belachelijk maakte. Plus dat de muziek van eboman vet is (tenminste dat vond ik toen ik hem zag, denk niet dat ik het nu nog cool vind maar ok :))

• NightOwlNL
Op vrijdag 04 januari 2002 01:33 schreef Techieguy het volgende:
In mijn ogen is een LJ niet iemand die perse de apparatuur zelf heeft, ik ken zelfs veel Lj's die geen donder van de techniek weten en alleen maar weten hoe ze een tafel moeten bedienen... Dus je kan alle kanten op, als je echt alleen maar Lj wil zijn (dus licht bedienen) kun je al af met het leren van een stuurtafel en de megelijkheden van de scans etc. die je hebt hangen...

En dan maar veel oefenen en kijken hoe anderen het doen...
ik ga ervan uit dat een LJ ook het ontwerp doet van een installatie voor een feest en dat de persoon in kwestie ook graag verder wil, daarom geef ik deze informatie, tis net een FAQ > als je die eerst leest, scheelt het bergen met vragen..

• NightOwlNL
Op vrijdag 04 januari 2002 01:34 schreef Techieguy het volgende:
EN WAT IS DIE FOTO???

Ziet er erg groot uit voor iets heel erg beperkts...
die foto is een Dedicated DMX512 PC, ofwel een Pc puur voor het aansturen van een DMX512 systeem

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05 12:14
misschien is het leuk om mee te beginnen:

ik heb een drive-inn en ben al lang overgegaan op dmx, maar toch even leuk voor de beginner:
http://discolitez.com kun je je eigen switchpack bouwen (heel simpel) en aansturen met winamp (ook via de linein).

• NightOwlNL
Op vrijdag 04 januari 2002 01:58 schreef -OverSoft- het volgende:
misschien is het leuk om mee te beginnen:

ik heb een drive-inn en ben al lang overgegaan op dmx, maar toch even leuk voor de beginner:
http://discolitez.com kun je je eigen switchpack bouwen (heel simpel) en aansturen met winamp (ook via de linein).
Discolitez is wel leuk opzich maar niet echt flexibel, in tegenstelling tot DMX

daarom raad ik iedereen die een beetje verstand van computers, electronica etc heb aan om de electuur te kopen of in de bieb alle artikelen van DMX op te zoeken

heb BTW ff de topictitel laten corrigeren :)

• NightOwlNL
Heeft er hier nog iemand goede ideen voor zelfbouw lichteffecten?

Eventjes een aanvulling

over het apparaat op de foto

R2 D2 exclusive ASM universele scanner- en lichtstuurtafel stuurt 32 scans tot 8 verschillende types, 200 kan. Parlicht, strobes enz.
Bediening via muis, PC keyboard, Vrij programmeerbare faders (16x4) en toetsen (80x2),
Sound to light, automatische BPM herkenning,volgspotfunctie op 8 nivos, 16 Bits Harddisk-recording.
10HE, 19" 2x DMX 512 kanalen incl. muis en keyboard 11.712,45 5.314,88

Anoniem: 20749

Op vrijdag 04 januari 2002 13:57 schreef MR_WAZOO het volgende:
Heeft er hier nog iemand goede ideen voor zelfbouw lichteffecten?
moet je even op inet zoeken daar staat genoeg aan dat soort dingen ik heb ze ook wel eens gemaakt voor anderen gewoon om te proberen.

• NightOwlNL
Op vrijdag 04 januari 2002 14:03 schreef researcher het volgende:

[..]

moet je even op inet zoeken daar staat genoeg aan dat soort dingen ik heb ze ook wel eens gemaakt voor anderen gewoon om te proberen.
wat had je der net nou nog meer bijstaan, wilde t nog ffies lezen want je had wel gelijk geloof ik...

zijn er hier eigenlijk ook mensen die bezig zijn met vj-dingen? daan ben ik wel erg nieuwsgierig naar.....

• NightOwlNL
ja, ikzelf ook bijvoorbeeld, maar er gaat heel wat tijd en geld in zitten voor je echt iets leuks hebt...

• NightOwlNL

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 22:09
ff offtopic....

De meesten die hier posten zijn allemaal htadj topic freaks :)

Maarjah, hier heb ik helaas nog geen verstand van.. Wellicht later :)

• NightOwlNL
het lastige van licht zijn 2 dingen

ontwerp en realisatie
onderhoud en programeren

dat zijn de 2 groepen die je hebt, als t eenmaal draait heb je er geen omkijken meer naar das t leuke...

dan kan je gewoon een knoppenschuiver erachter zetten ;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:41
Op zaterdag 05 januari 2002 02:17 schreef MR_WAZOO het volgende:
het lastige van licht zijn 2 dingen

ontwerp en realisatie
onderhoud en programeren

dat zijn de 2 groepen die je hebt, als t eenmaal draait heb je er geen omkijken meer naar das t leuke...

dan kan je gewoon een knoppenschuiver erachter zetten ;)
Nou licht (ow wat flauw :P) er maar net wat diegene aan het doen is. Bij een theater voorstelling standen doordrukken is niet echt heel moeilijk (ook niet heel makkelijk ofzo), en dat is het echt puur uitvoerend werk (gewoon cue's volgen). Maar als je het licht bedient bij een of ander discoachtig iets, heb je zelf wel inbreng. Alhoewel het belangrijkste werk toch het lichtontwerp en het programmeren is.

Wat betreft DMX, een korte uitleg is dat je met DMX maximaal 512 adressen hebt (per lijn) en dat je aan elk adres een waarde toekent. Een dimmer krijgt een DMX adres, en luistert daarmee naar de waarde die aan zijn adres wordt toegekend door de DMX tafel. Bij bewegend licht staat de waarde niet voor een dimmerpercentage maar voor een bepaalde parameter zoals bijvoorbeeld hoever de shutter open moet, of de stand van het gobowiel. Zo heeft een cyber geloof ik 21 parameters, en dus ook 21 DMX adressen.

Wat betreft het LJ worden, dat wordt je niet zomaar. Je kan jezelf wel met je eigen licht meeverhuren, maar dan moet je wel heel veel geld hebben om een DMX tafel, dimmers en lampen te kopen. En wappers zijn al helemaal prijzig, een beetje wapper kost meer dan 10K :). En goede DMX tafel is ook onbetaalbaar (15K minimaal).

• NightOwlNL
Op zaterdag 05 januari 2002 03:37 schreef Jag het volgende:

[..]

Nou licht (ow wat flauw :P) er maar net wat diegene aan het doen is. Bij een theater voorstelling standen doordrukken is niet echt heel moeilijk (ook niet heel makkelijk ofzo), en dat is het echt puur uitvoerend werk (gewoon cue's volgen). Maar als je het licht bedient bij een of ander discoachtig iets, heb je zelf wel inbreng. Alhoewel het belangrijkste werk toch het lichtontwerp en het programmeren is.

Wat betreft DMX, een korte uitleg is dat je met DMX maximaal 512 adressen hebt (per lijn) en dat je aan elk adres een waarde toekent. Een dimmer krijgt een DMX adres, en luistert daarmee naar de waarde die aan zijn adres wordt toegekend door de DMX tafel. Bij bewegend licht staat de waarde niet voor een dimmerpercentage maar voor een bepaalde parameter zoals bijvoorbeeld hoever de shutter open moet, of de stand van het gobowiel. Zo heeft een cyber geloof ik 21 parameters, en dus ook 21 DMX adressen.

Wat betreft het LJ worden, dat wordt je niet zomaar. Je kan jezelf wel met je eigen licht meeverhuren, maar dan moet je wel heel veel geld hebben om een DMX tafel, dimmers en lampen te kopen. En wappers zijn al helemaal prijzig, een beetje wapper kost meer dan 10K :). En goede DMX tafel is ook onbetaalbaar (15K minimaal).
ik heb zelf een wat andere mening over verlichting etc
bijvoorbeeld het LJ worden, een echt goede LJ, of beter gezegd Lichttechnicus is zelf de ontwerper van de installatie die hij / zij gebruikt tijdens een voorstelling in een theater / discotheek / popconcert

een LJ moet meer doen dan zomaar wat knopjes drukken, je kan zo erg de sfeer verpesten door bij een duister stuk muziek plotseling een strobo aan te zetten of juist tijdens een theatervoorstelling tijdens "een mooie zomerdag" plotseling een rookmachine te gebruiken, ik zeg niet dat het moeilijk is, maar er is zoveel meer dan gewoon een lichttechnicus zijn die knoppen schuift

bij een voorstelling is het bijvoorbeeld heel belangrijk dat je weet hoe je bepaalde effecten creert, wat voor spots je allemaal hebt, wat voor lampen je hebt en hoeveel verlichting je op 1 fase mag hangen voor de zekering eruit klapt..

om als eenmansbedrijf te beginnen met een verhuurbedrijf is niet te doen... tenzij je de loterij wint...

Topicstarter
ej gasten ik word bang van jullie :'(
allemaal moeilijke taal enzow...

najah ik gah vanavond/vanacht wel ff de url's bekijken
enzow...

maaruh...
ik zat meer te kijken naar en paar PAR36 spot's
en dat te gooien op een soort van 'lichtorgel' ofzow
ik had geen idee dat het allemaal zo uitgebreid zou worden :D

(PAR36 omdat ik niet de hele wijk hoef te verlichten :))

maar zijn er nou ook nog dingen als uhm... "betere merken"
als ik zo'n setje van 4 par spot's op me kamerTJE wil hebben? zoeits als bij geluid JBL A&H technic's dateq enzo

en het soort lamp was geen halogeen maar als ik heb ook gehoort dat je beter 24v lampen kan hebben dan 230v ?

en ik heb ook wel eens gehoort van zelfkoelende spot's
ik heb vaak genoeg die lampiez hierzo (gewone spot's op een zwak lichtorgel) de boel in de fik steken als je er wat tegen aanhoud

en dimmerpack's? moet dat echt of is dat gewoon leuk ofzow?
of kan ik er een dimmerpack tussen zetten zodat ik PAR64 kan nemen en niet zo giga veel licht opbrengst heb of is dat gewoon overdreven?

najah weer een hoop vragen sorry :)
thnx alvast!

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Als je zoiets wil zou ik een eenvoudige dimmer/chaser (van Botex bijvoorbeeld) nemen en daarmee twee four-bars met par 56 spots aansturen. Is niet erg duur (een complete par 56 inclusief lamp kost zo'n 40 €) en ziet er best leukl uit.

24 V (Aircrafts) lampen zou ik niet zo snel aan beginnen, 230 V is nu eenmaal de standaard, dus dat is handiger dan 24 V.

Par 36 spotjes zijn wel leuk, maar geven doorgaans wel een heel nauwe bundel he (tenzij je flood lampen neemt...) bovendien kunnenj echt goedkopen dimmers soms geen inductieve lasten aan (trafo's dus).

• NightOwlNL
Op zaterdag 05 januari 2002 13:22 schreef DJ-Jumbo het volgende:
ej gasten ik word bang van jullie :'(
allemaal moeilijke taal enzow...

najah ik gah vanavond/vanacht wel ff de url's bekijken
enzow...

maaruh...
ik zat meer te kijken naar en paar PAR36 spot's
en dat te gooien op een soort van 'lichtorgel' ofzow
ik had geen idee dat het allemaal zo uitgebreid zou worden :D

(PAR36 omdat ik niet de hele wijk hoef te verlichten :))

maar zijn er nou ook nog dingen als uhm... "betere merken"
als ik zo'n setje van 4 par spot's op me kamerTJE wil hebben? zoeits als bij geluid JBL A&H technic's dateq enzo

en het soort lamp was geen halogeen maar als ik heb ook gehoort dat je beter 24v lampen kan hebben dan 230v ?

en ik heb ook wel eens gehoort van zelfkoelende spot's
ik heb vaak genoeg die lampiez hierzo (gewone spot's op een zwak lichtorgel) de boel in de fik steken als je er wat tegen aanhoud

en dimmerpack's? moet dat echt of is dat gewoon leuk ofzow?
of kan ik er een dimmerpack tussen zetten zodat ik PAR64 kan nemen en niet zo giga veel licht opbrengst heb of is dat gewoon overdreven?

najah weer een hoop vragen sorry :)
thnx alvast!
als jij op je kamer een soort discoinstallatie wilt hebben is denk ik het handigste als je een paar par 38 lampen koopt, een lichtsturing met een dimmer ingebouwd zoals de lightputer of de botex lichtcontroller van 4 of 6 kanalen, dan heb je voor thuis op je kamer leuk licht maar eerlijkgezegd wel een beetje overkill watbetreft je controller, je kan namelijk ook gewoon een looplicht halen bij de gemiddelde electronicazaak op de hoek, of je bouwd zelf een vellemankitje..

in iedergeval... kijk eens in de buurt rond, en als je mooie spots wil > par 28 longnose is t makkelijkste voor thuis als er een gewone vitting inzit E27 dus en het 220 V is (230 voor de mierenneukers onder ons)

ikzelf heb op mijn kamer gewoon heel simpeltjes 6 par 16 spotjes waar ik gewoon filters voor ken gooien...

en als ik me effecten thuis heb dan heb ik ook nog een paddestoel en een kleine moonflower op me kamer

zal weleens plaatjes zoeken...

in iedergeval, voor thuis op je kamer gewoon standaard huis tuin en keukenlicht gebruiken tenzij je echt geld hebt en vaak feestjes geeft thuis...

Ik bedoel dus:: een Light Jockey betekend letterlijk de bestuurder van het licht..

Een belichter of lichttechnicus heeft al veel meer weg van iemand die een show van A tot Z in elkaar steekt...

En die DMX - PC is volgens mij wel leuk voor de kleine dingen, maar je kan er wat weinig scans op kwijt... En ik zou m dan in een andere kist willen hebben denk ik....

• Jag
ik heb zelf een wat andere mening over verlichting etc
bijvoorbeeld het LJ worden, een echt goede LJ, of beter gezegd Lichttechnicus is zelf de ontwerper van de installatie die hij / zij gebruikt tijdens een voorstelling in een theater / discotheek / popconcert
een LJ moet meer doen dan zomaar wat knopjes drukken, je kan zo erg de sfeer verpesten door bij een duister stuk muziek plotseling een strobo aan te zetten of juist tijdens een theatervoorstelling tijdens "een mooie zomerdag" plotseling een rookmachine te gebruiken, ik zeg niet dat het moeilijk is, maar er is zoveel meer dan gewoon een lichttechnicus zijn die knoppen schuift
Geloof me, er is echt een scheiding tussen lichtontwerp en de lichttechnici die bouwen en draaien. En wat je zegt over dat het meer is dan knoppen drukken, dat is gewoon niet zo. Want het is letterlijk alleen maar standen door drukken. Bij een beetje voorstelling heb je er een stuk of 150 ofzo, en die druk je op het juiste moment door (en dat staat dan in je script). Niet dat dat heel makkelijk is, want je moet ook weten wat je moet doen als het fout gaat enzo.

• NightOwlNL
Op zaterdag 05 januari 2002 16:09 schreef Techieguy het volgende:
En die DMX - PC is volgens mij wel leuk voor de kleine dingen, maar je kan er wat weinig scans op kwijt... En ik zou m dan in een andere kist willen hebben denk ik....
uhm... eeh.... ik wil niet lullig zijn maarum eehh

je kan met dat PC geval hierboven totaal 1024 DMX kanalen aansturen, dat wil dan dus zeggen dat je daarmee 2 DMX lijnen kan sturen, reken een gemiddelde van 16 kanalen per scanner en je kan er 64 scans aan hangen die allemaal een verschillend geintje uithalen, reken dan vervolgens uit dat je bijvoorbeeld 2 of 8 scans hetzelfde laat doen en je komt op het aantal van 128 tot 512 scans die je aan kan sturen hehe

wat weinig scans zegtie dan hehe... en t apparaatje kost ook zo lekker weinig, zo een 11000 gulden ofwel ongeveer 5500 euro...

• NightOwlNL
Op zaterdag 05 januari 2002 16:30 schreef Jag het volgende:

[..]

Geloof me, er is echt een scheiding tussen lichtontwerp en de lichttechnici die bouwen en draaien. En wat je zegt over dat het meer is dan knoppen drukken, dat is gewoon niet zo. Want het is letterlijk alleen maar standen door drukken. Bij een beetje voorstelling heb je er een stuk of 150 ofzo, en die druk je op het juiste moment door (en dat staat dan in je script). Niet dat dat heel makkelijk is, want je moet ook weten wat je moet doen als het fout gaat enzo.
jag werkt zelf ook in deze business??

over het algemeen is de ontwerper van een lichtshow ook de gebruiker ofwel lichtjockey op een groot feest...

in een theater is t allemaal weer anders, en daar is de lichttechnicus toch veelal degene die het licht ook bedient aangezien 2 mensen huren veelte duur is zegmaar..

• Obi
  • Laatst online: 23-01 10:37
Op zaterdag 05 januari 2002 16:42 schreef MR_WAZOO het volgende:

[..]
over het algemeen is de ontwerper van een lichtshow ook de gebruiker ofwel lichtjockey op een groot feest...
Mijn ervaring is anders... Bij ons is er voor alle evenementen (per hal in geval van meerdere ruimtes) een creative producer. Deze denkt het decor uit (hele stijl van de hal, passend bij de muziek) en ook keuze en plaatsing van lichtelementen (wel in overleg met de brand-manager, 'baas' van het evenement).
Natuurlijk worden deze uiteindelijk in overleg met de uitvoerende partij (bijvoorbeeld 'Focus') definitief gesteld en eventuele onmogelijkheden aangepast, maar het lichtplan wordt 'door ons' ontworpen.
De LJ's gaan vanaf de avond voor de show tot de ochtend van de show programmeren en 's avonds is het knallen :)
En ik denk dat ik het over best grote feesten heb..

• Obi
Voor de liefhebbers:

http://forum.id-t.com/obi/licht-01.jpg

http://forum.id-t.com/obi/licht-02.jpg

Foto's zijn een stuk lichter gemaakt zodat het duidelijker is, dat is wel wat ten koste van de kwaliteit gegaan. So be it.. :)

• Obi
Nog twee:

http://forum.id-t.com/obi/licht-03.jpg

http://forum.id-t.com/obi/licht-04.jpg

:)

(deze pics zijn van de afgelopen Innercity, de post hierboven bevatten foto's van Sensation).

• ND863

ND863

VET!!!!! Man die plaatjes!!! wh00t! Al die apparatuur...tsjonge, tsjonge zeg, wat een techniek.

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Het lijkt me zo leuk om zoiets in het klein te maken. En dan opnemen met een camera. Later op TV lijkt het dan groot. Als je het goed doet tenminste...
Misschsien leuk om op die manier te beginnen. Je moet alleen wel erg handig zijn om die lampjes in elkaar te flanzen :) Maar redelijk goedkoop zal het worden...

• Obi
Heb nog een paar pics gevonden:

Een wat kleiner apparaatje die in de Twix Talentroom stond (kinderspeelgoed :P):

http://forum.id-t.com/obi/licht-05.jpg

En nog vier plaatjes van de light-control op Sensation 2000 (de eerste):

http://forum.id-t.com/obi/licht-09.jpg

http://forum.id-t.com/obi/licht-08.jpg

http://forum.id-t.com/obi/licht-07.jpg

http://forum.id-t.com/obi/licht-06.jpg

• NightOwlNL
veel dank obi, voor het posten van dit spul :)

ik ben zelf erg geinterreseerd in dit spul en wil graag proffecioneel aan de gang met lichttechniek, maar wil dan het liefst heel het gebeuren doen, van ontwerp, tot realisatie, programmeren en uitvoeren.. is echt mijn allergrootste droom die ik heb, klinkt misschien gek, maar ben door omstandigheden al vanaf dat ik klein was verslaafd aan licht, als ik ergens loop kijk ik of ik het lichtontwerp mooi vind, op feesten kijk ik of ik wat men doet met het licht mooi vind etc etc etc...

maandag ga ik weer een keer voor een paar dagen aan de slag voor electron expotech, waar ik al vaker voor gewerkt heb, en de leukste klus ooit vind ik dat ik in utrecht op de beurs heb gewerkt aan de opbouw en de realisatie van de douwe egberts stand, en daar in overleg met de ontwerpster alles heb ontworpwen en uitgelicht

kabels trekken in de bouw word ik echt gek van, nix eigen creativiteit maar dingen zoals bij ons in het jongerencentrum uitlichten etc vind ik geweldig :)

hieronder ff wat fototjes

http://members.ams.chello.nl/rgesink/pictures/halloween/77.jpg
http://members.ams.chello.nl/rgesink/pictures/halloween/84.jpg
dit was beide met haloween, ik kon t podium in Blauw en roze licht zetten en ik had het spinneweb blauw en roze uitgelicht
hieronder nog gewoon wat fototjes
en jah, we zijn niet heel rijk bij ons JC maar ik ben trots op wat ik er neergezet heb :) overigens > de scans die bij ons hangen zijn erg storingsgevoelig, maar ik weet ze steeds weer aan de praat te krijgen :)
http://members.ams.chello.nl/rgesink/pictures/elf/002.jpg
http://members.ams.chello.nl/rgesink/pictures/elf/023.jpg
ik met de vriendin van Ener-G op me schouder
http://members.ams.chello.nl/rgesink/pictures/elf/026.jpg
Ener-G @ Work
[img][url="http://members.ams.chello.nl/rgesink/pictures/elf/041.jpg"]http://members.ams.chello.nl/rgesink/pictures/elf/041.jpg[/url][/img]
http://members.ams.chello.nl/rgesink/pictures/elf/045.jpg
Onze 2 portiers > meer hebben we niet nodig hehehe
http://members.ams.chello.nl/rgesink/pictures/kerstfeest/001.jpg
http://members.ams.chello.nl/rgesink/pictures/kerstfeest/002.jpg
http://members.ams.chello.nl/rgesink/pictures/kerstfeest/003.jpg
http://members.ams.chello.nl/rgesink/pictures/kerstfeest/019.jpg
http://members.ams.chello.nl/rgesink/pictures/kerstfeest/055.jpg
http://members.ams.chello.nl/rgesink/pictures/kerstfeest/074.jpg

beetje veel maar allemaal fotos van ons jongerencentrum....
kon alleen niet al te veel toffe fotos vinden, t ziet er gewoon veel mooier uit als je er zelf bent, maar ik heb bijvoorbeeld ook al een keer op het podium met een zooi steigeronderdelen een hele constructie gemaakt... zag er heel mooi uit, zijn alleen nauwelijks fotos van...

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Gooi er ook nog ff wat inbreng in.

Zelf ben ik op mijn 18e begonnen met het spelen als lichttechnicus bij een poppodium (als je van muziek houdt een erg leuke opstapplaats of gewoon speeltuin :) ).
Ik heb in die tijd veel gedaan, was een klein podium (zaal van 300 man max) met redelijk wat licht. Meestal werkte je met 2 man op een avond, als een band geen eigen eisen had dan deed je dus alles met zijn 2en: ontwerp maken, licht hangen, prikken, filteren en de avond lichten. Allemaal erg leuk en vooral ook erg leerzaam. Heb in de loop der jaren bands lopen lichten als Osdorp Posse, The Gathering, Heideroosjes, maar ook heeel erg veel onbekende en locale bands. Die gasten vinden het vaak echt te gek als ze op een behoorlijk podium met flink wat licht een show mogen geven. Waardering is dan ook vaak erg groot.

Als je er echt iets mee wil doen, of gewoon wat lekker aanhobbiën met speelgoed wat zelf niet te betalen is zou ik als ik jou was eens rondkijken of er bij jou in de buurt niet iets is waar ze wel een enthousiasteling kunnen gebruiken. Kleine poppodia/zalen/theaters kunnen vaak wel iemand voor de lichtploeg gebruiken.

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op zaterdag 05 januari 2002 19:44 schreef Obi het volgende:

Een wat kleiner apparaatje die in de Twix Talentroom stond (kinderspeelgoed :P):

[afbeelding]

En nog vier plaatjes van de light-control op Sensation 2000 (de eerste):

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
PHAT! :P :P :P :P :P :P

de betaler vervuilt

• NightOwlNL
ikzelf ga waarschijnlijk vanaf deze zomer van het jongerencentrum over naar een poppodium...

tenzij er een grote organisatie met een leuk aanbod komt, en mijn creativiteit waardeert :)

maar das denk ik voorlopig nog een utopie

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Op zaterdag 05 januari 2002 19:44 schreef Obi het volgende:

http://forum.id-t.com/obi/licht-05.jpg
kinderspeelgoed> Obi niet schelden ;) dit is wel een tafel met HOG software... :D en deze tafel is imho beter dan al die imposante dingen met veel schuifjes (blauwe en rode => de avolites zooi dus :R ).

ok je kan hem dan niet vergelijken met de diamond, maarja de WholeHog2 is daar de veel betere tegenhanger van. Gelukkig zie ik dat tafeltje ook staan.

http://www.flyingpig.com/products/images/hog2.gif

en voor de ik ben geil op veel knoppen fans> kijk maar eens hier: http://www.avolites.com .Maar mijn tafeltjes zijn het niet ....

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• NightOwlNL
Op zaterdag 05 januari 2002 22:06 schreef Vaagharses het volgende:

[..]

kinderspeelgoed> Obi niet schelden ;) dit is wel een tafel met HOG software... :D en deze tafel is imho beter dan al die imposante dingen met veel schuifjes (blauwe en rode => de avolites zooi dus :R ).

ok je kan hem dan niet vergelijken met de diamond, maarja de WholeHog2 is daar de veel betere tegenhanger van. Gelukkig zie ik dat tafeltje ook staan.

[afbeelding]

en voor de ik ben geil op veel knoppen fans> kijk maar eens hier: http://www.avolites.com .Maar mijn tafeltjes zijn het niet ....
Leuk om te zien dat er steeds meer LJ's opduiken hier (LJ als in lichttechnicus en lichtjockey) en ook leuk om te zien wat ze zoal mooi vinden hehehe

Vaagharses > jij bent dus net als ik iemand van liever functionaliteit dan knoppen etc... :)

ik werk zelf helaas alleen nog met heel simpel spul en moet ook nog heel erg veel leren enzo, maar ik heb wel gemerkt dat dit wel mijn ding is, dat licht enzo..

• dragak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07-2018

dragak

kennis zonder kennis

Op vrijdag 04 januari 2002 15:27 schreef MrShaggy het volgende:
zijn er hier eigenlijk ook mensen die bezig zijn met vj-dingen? daan ben ik wel erg nieuwsgierig naar.....
Ja toevallig wel. (tja zo zie je maar wie je tegen komt op GOT)
Ik ben al vanaf 1997 VJ. Maar ja het is echt iets wat aangeboren is denk ik. ik kreeg op zeer jonge leeftijd een camera in mn handen geduwd. Voelde altijd al iets speciaals met video.
Het heeft met gevoel te maken.... «»(video fragmenten maken)
Net zoals dat met autoracen ook gaat.
je kan zoiets niet in tekst uitleggen, ik ben ooit met een simpele videorecorder begonnen (maar als je 't maximale eruit kan halen...........kom je toch tot spectaculaire ideeen soms, vooral als het synchroon met muziek gaat, dat is zo belangrijk) en zo heerlijk om naar te kijken.

*System Specs Video Editing pc* *System Specs Internet pc*

• Vaagharses
Ik ben geen LJ ... :P

Ik ben gewoon een lichttechnicus ;) LJ zijn stomme knipperaars die niet eens kunnen patchen en dronken achter de knoppen staan en bij problemen meteen gaan bellen, terwijl op de knop CLEAR rammen genoeg is... Helaas lopen er heel veel van dat soort mensen rond die zich verhuren als technicus :(

Neemt niet weg dat er wel een paar goeie rondlopen. Maar soms denk je echt.... |:( , vandaar dat je moet oppassen om iemand achter een lichttafel LJ te noemen, zeer negatieve bijklank in het vak, net als DJ en VJ> maarja dat zijn kunstenaars :P

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• dragak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07-2018

dragak

kennis zonder kennis

Op zaterdag 05 januari 2002 22:31 schreef Vaagharses het volgende:

Ik ben gewoon een lichttechnicus ;) LJ zijn stomme knipperaars die niet eens kunnen patchen en dronken achter de knoppen staan en bij problemen meteen gaan bellen, terwijl op de knop CLEAR rammen genoeg is... Helaas lopen er heel veel van dat soort mensen rond die zich verhuren als technicus :(
dat KLOPT zéker wat je zegt ben er ook al een hoop tegen gekomen die er niks van kunnen(samenwerking tussen de licht en videomensen(en zulk soort mensen denken dat ze het kunnen met hun beperkte denkwijze :( ) Maar toch loopt er ook veel talent rond, in nederland maar ook in andere landen op al die gebieden..

Mooie dure apparatuur is leuk»1 ......er fatsoenlijk mee om kunnen gaan is»2

*System Specs Video Editing pc* *System Specs Internet pc*

• NightOwlNL

Neemt niet weg dat er wel een paar goeie rondlopen. Maar soms denk je echt.... |:( , vandaar dat je moet oppassen om iemand achter een lichttafel LJ te noemen, zeer negatieve bijklank in het vak, net als DJ en VJ> maarja dat zijn kunstenaars :P
als ik met een apparaat werk wil ik ook werkelijk alles weten van dat apparaat, zodat ik er goed mee werken kan... en zelf me problems ken solven

• Vaagharses
Tja zoals iemand altijd zei> theater is de kunst van het weglaten.

Maar ik heb liever een betere tafel dan een wapperlamp extra. Een goede tafel kan zorgen voor zoveel extra effect> je wordt minder belemmerd in je creativiteit. Op dit moment zijn imho de Hogs de lekkerste tafels, zowel voor theater als rock&roll en zelfs die tafel werkt niet altijd OK.

En je moet altijd beginnen met een basis> veel parren en mooi grid en dan pas wapperlampen. Helaas gebeurd tegenwoordig meestal het omgekeerde :(

• NightOwlNL
Op zaterdag 05 januari 2002 22:43 schreef Vaagharses het volgende:
Tja zoals iemand altijd zei> theater is de kunst van het weglaten.

Maar ik heb liever een betere tafel dan een wapperlamp extra. Een goede tafel kan zorgen voor zoveel extra effect> je wordt minder belemmerd in je creativiteit. Op dit moment zijn imho de Hogs de lekkerste tafels, zowel voor theater als rock&roll en zelfs die tafel werkt niet altijd OK.

En je moet altijd beginnen met een basis> veel parren en mooi grid en dan pas wapperlampen. Helaas gebeurd tegenwoordig meestal het omgekeerde :(
ik begin meestal met me parretjes mooi te richten, en daarna pas de scans.

imho zouden ze voor van die par's ook van die collorchangers moeten hebben, niet die wapperpars zegmaar maar gewoon vaste par die van kleur ken veranderen enzo...

wat ik ook mooi vind, maar vaak mis op een houseparty zijn goeie strobes, meestal worden die gekke ronde potjes gebruikt die gewoon nauwelijks effecht hebben, imho kun je daar beter zo een grote 1500 watter ophangen oid

ikzelf noem mezelf lichttechnicus omdat ik graag de installatie zelf ook helemaal uitdenk, en niet alleen maar wil knopjeskutte...

• Vaagharses
Op zaterdag 05 januari 2002 22:51 schreef MR_WAZOO het volgende:

[..]

ik begin meestal met me parretjes mooi te richten, en daarna pas de scans.
En de juiste kleuren erin stoppen...
imho zouden ze voor van die par's ook van die collorchangers moeten hebben, niet die wapperpars zegmaar maar gewoon vaste par die van kleur ken veranderen enzo...
SCROLLERS> zijn hartstikke oud. Je moet wel wybrons hebben :). Nadeel van deze dingen ze zijn snel stuk, maar je houdt wel het mooie licht van een source4 of het halogeen licht> HMI/MSR licht zuigt IMHO> niet mooi.
wat ik ook mooi vind, maar vaak mis op een houseparty zijn goeie strobes, meestal worden die gekke ronde potjes gebruikt die gewoon nauwelijks effecht hebben, imho kun je daar beter zo een grote 1500 watter ophangen oid
die ronde potjes zijn DATAFLASHES denk ik, weet je hoe gaaf die zijn... die dingen trekken een 32A fase leeg, moet je ze wel in highpower mode zetten enne ze kunnen 3sec bursten. Moeten ze natuurlijk wel genoeg inhangen> een grote housezaal heeft toch wel wat van die dingen nodig.
ikzelf noem mezelf lichttechnicus omdat ik graag de
installatie zelf ook helemaal uitdenk, en niet alleen maar wil knopjeskutte...
ja dan ben je het ook ;) een LJ kan alleen maar op knopjes drukken die voor hem/haar geprogrammeerd zijn....

• NightOwlNL
Op zaterdag 05 januari 2002 23:05 schreef Vaagharses het volgende:

[..]

En de juiste kleuren erin stoppen...

uhm ja eeh logisch lijkt mij :)
[..]

SCROLLERS> zijn hartstikke oud. Je moet wel wybrons hebben :). Nadeel van deze dingen ze zijn snel stuk, maar je houdt wel het mooie licht van een source4 of het halogeen licht> HMI/MSR licht zuigt IMHO> niet mooi.

mag dan oud zijn, als je nog een paar weg kan doen ofzo, doettu mij er maar een paar, alhoewel ik meer doelde op die movingheads met die dichronische filters, niet die dingen die gewoon een rolletje folie voor een lamp langs laten scrollen

wat is er mis met HMI/MSR licht... ik gebruik nu scans met 15V, 150 W halogeenlampjes en das echt fout ( futurelight H-150, Goedkoop maar voorderest, het werkt en das alles wat nodig was)

[..]

die ronde potjes zijn DATAFLASHES denk ik, weet je hoe gaaf die zijn... die dingen trekken een 32A fase leeg, moet je ze wel in highpower mode zetten enne ze kunnen 3sec bursten. Moeten ze natuurlijk wel genoeg inhangen> een grote housezaal heeft toch wel wat van die dingen nodig.

dat bedoel ik, er hangen op feesten veel te weinig strobes terwijl dat imho toch echtwel bij techno enzo hoort
8 van die Dataflashes is nix imho, en dan trokken ze volgens mij ook nog geeneens 32A leeg ofwel, een LJ achter het licht op IC?

[..]

ja dan ben je het ook ;) een LJ kan alleen maar op knopjes drukken die voor hem/haar geprogrammeerd zijn....

• Obi
Op zaterdag 05 januari 2002 22:37 schreef dragak het volgende:

[..]
Mooie dure apparatuur is leuk»1 ......er fatsoenlijk mee om kunnen gaan is»2
Zoiets een beetje oké?

http://forum.id-t.com/obi//lightpics/01.jpg

http://forum.id-t.com/obi//lightpics/02.jpg

http://forum.id-t.com/obi//lightpics/03.jpg

http://forum.id-t.com/obi//lightpics/04.jpg

http://forum.id-t.com/obi//lightpics/05.jpg

http://forum.id-t.com/obi//lightpics/06.jpg

http://forum.id-t.com/obi//lightpics/07.jpg

http://forum.id-t.com/obi//lightpics/08.jpg

http://forum.id-t.com/obi//lightpics/09.jpg

http://forum.id-t.com/obi//lightpics/10.jpg

http://forum.id-t.com/obi//lightpics/11.jpg

http://forum.id-t.com/obi//lightpics/12.jpg

http://forum.id-t.com/obi//lightpics/13.jpg

http://forum.id-t.com/obi//lightpics/14.jpg

http://forum.id-t.com/obi//lightpics/15.jpg

http://forum.id-t.com/obi//lightpics/16.jpg

http://forum.id-t.com/obi//lightpics/17.jpg

http://www.id-t.com/obi/innercity-2001/in-02.jpg

http://www.id-t.com/obi/innercity-2001/in-06.jpg

http://www.id-t.com/obi/innercity-2001/in-07.jpg

Heb even snel wat van mijn (licht-)pics bij elkaar gezocht...

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 15:33
tjek ook voor DMX info

http://www.geocities.com/Broadway/2006

Ujji's DMX page, goeie site, met timing info van DMX en wat zelfbouw stuff

wij zelf werken met de MA Lighting 24/6 alleen zit die nu tot de nok toe vol en wordt het tijd voor een "echte" tafel met intelligente licht sturing want dat gezeik met scans/yoke spots met schuifjes besturen wordt ook een beetje simpel :)

• NightOwlNL
Op zaterdag 05 januari 2002 23:13 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
tjek ook voor DMX info

http://www.geocities.com/Broadway/2006

Ujji's DMX page, goeie site, met timing info van DMX en wat zelfbouw stuff

wij zelf werken met de MA Lighting 24/6 alleen zit die nu tot de nok toe vol en wordt het tijd voor een "echte" tafel met intelligente licht sturing want dat gezeik met scans/yoke spots met schuifjes besturen wordt ook een beetje simpel :)
jammer maar helaas, dmx-512 online is helaas down ofzo, kan em niet bereiken

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op zaterdag 05 januari 2002 23:12 schreef Obi het volgende:

[..]

Zoiets een beetje oké?

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Heb even snel wat van mijn (licht-)pics bij elkaar gezocht...
Erg vet, coole picŽs!

de betaler vervuilt

• Jag
Op zaterdag 05 januari 2002 16:42 schreef MR_WAZOO het volgende:

[..]

jag werkt zelf ook in deze business??

in een theater is t allemaal weer anders, en daar is de lichttechnicus toch veelal degene die het licht ook bedient aangezien 2 mensen huren veelte duur is zegmaar..
Ik werk in de stadsschouwburg van Utrecht, maar ik ben van meer van het geluid hoor :). Maar ik kijk ook wel eens over de schouders mee van mijn collega's als ze weer eens aan het kloten zijn en het zaallicht (8 dimmers) in een chaser zetten :+. Maar wat ik zelf met licht doe is vooral inhangen, prikken en stellen.
En wat betreft de scheiding tussen ontwerper en bediener: een gezelschap (de grotere iig) huren gewoon een lichtontwerper in, en die maakt ik overleg met de eerste belichter het ontwerp. En die laatste drukt dan de standen door tijdens de voorstellingen en is natuurlijk ook bij de bouw.
maar je houdt wel het mooie licht van een source4 of het halogeen licht> HMI/MSR licht zuigt IMHO> niet mooi
Nee echt verschrikkelijk lelijk is het idd, net TL licht. En halogeen is zo mooi :9.

Volgens mij weet een LJ net zoveel van lichttechniek als een DJ van geluidstechniek. Wat je die gasten soms voor onzin hoort uitkramen :P.
die ronde potjes zijn DATAFLASHES denk ik, weet je hoe gaaf die zijn...
Die dingen zijn idd leuk :).
wat is er mis met HMI/MSR licht...
Voor wappers is het heel handig dat het er is. Maar als je een MSR lamp open wit naast een normale spot ziet (gewoon 1 kW'er ofzo) dan weet je wel wat er bedoeld wordt :).
Op zaterdag 05 januari 2002 23:12 postte Obi een heleboel mooie plaatjes
Als we mooie plaatjes gaan posten doe ik ook even mee (ik heb nog een van deze plaatjes in mijn review gebruikt trouwens :)). Hier zijn wat foto's van het afgelopen kertsircus, een eigen productie van de stadsschouwburg:

http://tweakers.net/~crew/Jag/SSU%201.JPG

http://tweakers.net/~crew/Jag/SSU%202.JPG

http://tweakers.net/~crew/Jag/SSU%203.JPG

http://tweakers.net/~crew/Jag/SSU%204.JPG

http://tweakers.net/~crew/Jag/SSU%205.JPG

Voor deze productie zijn een stuk of 20 Studio colours, ongeveer evenveel cyberlights en de nieuwe X-spot. Verder nog wat studio spots, en natuurlijk de 200 kW aan conventioneel licht die er altijd hangt (vooral Niethammer en ETC). En dat alles op een Wholehog 2 tafel en lichtontwerp door Uri Rappeport.

En nog een foto van de kleine zaal met de achterkant open (zeer zeldzaam) waarbij je Utrecht in kijkt:
http://tweakers.net/~crew/Jag/SSU%206.JPG

Topicstarter
ppfff...
ik heb nu echt medelijden met de modemer's :D
maar het ziet er allemaal zeer geil uit hoor!

maar ik weet niet of ik hier nou goed zit over
met rookmachine :)
ik heb namelijk 2 problemen
ik heb een rookmachine gekocht (gewoon zo'n baby roker)
met wat vloeistof alleen als ik dat kreng me kamertje laat vol lopen dan begint dat spul een suikerspin op de naalden van me draaitafel te vormen
en die verkoper maar beweren dat die troep geen rommel achterlaat :(
mijn vraag:
weet iemand rookvloeistof die dit niet doet(een beter merk ofzow :))
en als ik het knoppie van me rookmachine indruk dan hoor ik inene een grote kraak (1tje) in me boxen
moet ik de rookmachine in een apart afgeschermt stopcontact zetten ofzow :?

maar okay graag ff jullie mening over waar ik naar zou moeten kijken als ik dit wil

4 spot's die op geluid aan en uitgaan
1 besturing die tenminste een paar leuke knoppiez heb...

thank sjoe :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op zondag 06 januari 2002 12:08 schreef DJ-Jumbo het volgende:

Ja, zet em op een andere groep en je bent van het gekraak af.

de betaler vervuilt

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 12:37 schreef GA!S het volgende:

[..]

Ja, zet em op een andere groep en je bent van het gekraak af.
andere groep als in stoppenkast groep :?
kan het niet gewoon met zo'n afgeschermd stopcontact dat de zooi tegen stroompieken en dalen beschermt :?

• NightOwlNL
Op zondag 06 januari 2002 12:08 schreef DJ-Jumbo het volgende:
ppfff...
ik heb nu echt medelijden met de modemer's :D
maar het ziet er allemaal zeer geil uit hoor!

maar ik weet niet of ik hier nou goed zit over
met rookmachine :)
ik heb namelijk 2 problemen
ik heb een rookmachine gekocht (gewoon zo'n baby roker)
met wat vloeistof alleen als ik dat kreng me kamertje laat vol lopen dan begint dat spul een suikerspin op de naalden van me draaitafel te vormen
en die verkoper maar beweren dat die troep geen rommel achterlaat :(
mijn vraag:
weet iemand rookvloeistof die dit niet doet(een beter merk ofzow :))
en als ik het knoppie van me rookmachine indruk dan hoor ik inene een grote kraak (1tje) in me boxen

maar okay graag ff jullie mening over waar ik naar zou moeten kijken als ik dit wil

4 spot's die op geluid aan en uitgaan
1 besturing die tenminste een paar leuke knoppiez heb...

thank sjoe :)
rook is vage bende :)

gewoon alleen gebruiken buiten je kamer... ghehehehe

HMI is imho ook alleen voor scans... ghehehe ik ken niemand die t voor spots gebruit.

tevens is het bij het bedrijf waar ik voor werkte zo dat de ontwerper ook realisatie en bediening deed van de lichtapparatuur

• Vaagharses
Op zondag 06 januari 2002 13:20 schreef MR_WAZOO het volgende:

[..]

rook is vage bende :)

gewoon alleen gebruiken buiten je kamer... ghehehehe

HMI is imho ook alleen voor scans... ghehehe ik ken niemand die t voor spots gebruit.
Wat dacht je van volgspots .... maar HMI/MSR tja, ik ga nog eens een keer die Macjes filteren met een 108 of 204 en een minus green erbij kan ook geen kwaad ;) ... zullen mensen mij vast raar gaan aankijken> maar het is wel mooier :D
oja en wapperlampen die wel halogeen gebruiken zijn de VariLites > maarja dan noem je ook een echte wapperlamp op.
tevens is het bij het bedrijf waar ik voor werkte zo dat de ontwerper ook realisatie en bediening deed van de lichtapparatuur
Nou hoe groter het wordt hoe meer die taken dus verdeeld worden> je hebt bij grote schows meestal: De lichtontwerper, de programmeur, de 1e belichter en nog 2e 3e en dan nog technische crew en vooral niet te vergeten> de tagger/troubleshooter. Dat is echt het leukste werk om te doen> lekker tussen de cast/crew hangen in het artiestenfoyer en als je dan een storing hebt ff klooien :D WERELDS :)

• NightOwlNL
Op zondag 06 januari 2002 13:37 schreef Vaagharses het volgende:

[..]

Wat dacht je van volgspots .... maar HMI/MSR tja, ik ga nog eens een keer die Macjes filteren met een 108 of 204 en een minus green erbij kan ook geen kwaad ;) ... zullen mensen mij vast raar gaan aankijken> maar het is wel mooier :D
oja en wapperlampen die wel halogeen gebruiken zijn de VariLites > maarja dan noem je ook een echte wapperlamp op.

Waar werk jij precies??? zou graag een tijdje "les" hebben van je hehe.. zoals ik eerder al zei, wil heel graag in de wereld van de lichttechniek verder

[..]

Nou hoe groter het wordt hoe meer die taken dus verdeeld worden> je hebt bij grote schows meestal: De lichtontwerper, de programmeur, de 1e belichter en nog 2e 3e en dan nog technische crew en vooral niet te vergeten> de tagger/troubleshooter. Dat is echt het leukste werk om te doen> lekker tussen de cast/crew hangen in het artiestenfoyer en als je dan een storing hebt ff klooien :D WERELDS :)
Beetje illegaal de vip uithangen ghehehehe, ik weet trouwens nog niet wat ik t leukste vind van wat je noemt maar ben in iedergeval werk waarbij je meer koffie drinkt dan ook echt wat doet, meer dan zat, heb namelijk tijdlang storingen gelopen bij hoofdkantoor van ABN AMRO, en begon me daar steeds meer te vervelen omdat het zo standaard werk was..
enige leuke daar waren de zogenaamde "cijferpresentaties" en persconferenties, waarbij binnen korte tijd veel aangelegd moest worden

Topicstarter
MR_Wazoo
je zou eens moeten gaan vragen bij bv. Pieter Smith wat je nodig hebt om aan de slag te kunnen

die gasten bouwen echt de mooiste stage's (ok ik vind alles mooi wat met light/geluid etc. te maken heeft :))

of bij een drive-in show ofzow
suc6 :)

• Vaagharses
Op zondag 06 januari 2002 15:46 schreef MR_WAZOO het volgende:

Waar werk jij precies??? zou graag een tijdje "les" hebben van je hehe.. zoals ik eerder al zei, wil heel graag in de wereld van de lichttechniek verder
Nouja ik studeer nog gewoon :P Maar ik ben eigenlijk een vorm van freelancer (veel 0-uren contracten)... Ik heb gewerkt voor bv Joop van den Ende (theater), Grace, AWS(Amsterdam studios en nog veel meer), BrightLight (veel RAI werk) en nog heel veel snabbels overal in het land en belgie :P
Beetje illegaal de vip uithangen ghehehehe, ik weet trouwens nog niet wat ik t leukste vind van wat je noemt maar ben in iedergeval werk waarbij je meer koffie drinkt dan ook echt wat doet, meer dan zat, heb namelijk tijdlang storingen gelopen bij hoofdkantoor van ABN AMRO, en begon me daar steeds meer te vervelen omdat het zo standaard werk was..
enige leuke daar waren de zogenaamde "cijferpresentaties" en persconferenties, waarbij binnen korte tijd veel aangelegd moest worden
:) werk is leuk zolang het afwisselend is ;)

• NightOwlNL
Op zondag 06 januari 2002 18:36 schreef Vaagharses het volgende:

[..]

Nouja ik studeer nog gewoon :P Maar ik ben eigenlijk een vorm van freelancer (veel 0-uren contracten)... Ik heb gewerkt voor bv Joop van den Ende (theater), Grace, AWS(Amsterdam studios en nog veel meer), BrightLight (veel RAI werk) en nog heel veel snabbels overal in het land en belgie :P
[..]

aangezien dit topic heet how to become a LJ > hoe kwam je aan al die freelance contracten etc??

:) werk is leuk zolang het afwisselend is ;)

true, true

• Vaagharses
Ja het begint bij het eerste spotje op school... dan ga je is een keer mee met het bedrijf waar je dat spotje hebt gehuurd. Een tijdje later vraagt iemand ook of je voor hem kan klussen en als je eenmaal in het wereldje zit merk je pas hoe klein het is.

Nou zijn er opzich wel 5 wereldjes> Rock&Roll, theater, TV, bedrijfsevenemten en House. Ik ben zelf vooral bezig in theater/house/bedrijfsevenementen. Maarja snabbels heb je overal wel. En overal kom je weer dezelfde mensen tegen :) en na afloop altijd met zijn allen de kroeg in :P

Anoniem: 5490

Joh als je een beetje leuk knipperlicht voor op je kamer wilt, moet je 8 lampen (van die speciale lampen met een gewone fitting) en een lichtcompuer hebben.
Zoiets heb ik ook, zelf een soort kist gemaakt op een paal, met daarin 8 van die gekleurde lampen op een rij, met 8 stekkers naar die lichtcomputer. Daarmee kun je met 100 verschillende programma's de volgorde/snelheid van het licht aanpassen, de richting veranderen, het hele programma omdraaien, etc.
Op dat ding zitten een aantal knopjes om het programma in te toetsen, en dan nog knoppen om de richting enzo aan te geven. Zal ff digicam pakken zodadelijk.

http://www.sysasz.com/lichtcomputer.jpg
Dit ding heb ik dus zelf ingebouwd in een plastic kist, en daar 8 stopcontacten en een dimmer aangemaakt.

• NightOwlNL
Op zondag 06 januari 2002 19:48 schreef Vaagharses het volgende:
Ja het begint bij het eerste spotje op school... dan ga je is een keer mee met het bedrijf waar je dat spotje hebt gehuurd. Een tijdje later vraagt iemand ook of je voor hem kan klussen en als je eenmaal in het wereldje zit merk je pas hoe klein het is.

Nou zijn er opzich wel 5 wereldjes> Rock&Roll, theater, TV, bedrijfsevenemten en House. Ik ben zelf vooral bezig in theater/house/bedrijfsevenementen. Maarja snabbels heb je overal wel. En overal kom je weer dezelfde mensen tegen :) en na afloop altijd met zijn allen de kroeg in :P
mocht je me nog eens een dienst kunnen bewijzen met een klus ergens waar je iemand kan gebruiken die graag hard werkt maar nog niet alles weet > ik hoop dat je me weet te vinden

• NightOwlNL
Op zondag 06 januari 2002 20:05 schreef SySasZ het volgende:
[afbeelding]
Dit ding heb ik dus zelf ingebouwd in een plastic kist, en daar 8 stopcontacten en een dimmer aangemaakt.
ik ken dat ding ergens van..... maar wat was t nou...

http://members.ams.chello.nl/ecbart/lichtcomputer.jpg
dat binnen dat rode lijntje is volgens mij ook echt et enigste effectieve he..

Topicstarter
wat me nou nog niet helemaal duidelijk
wat doet een dimmer precies ?
hij dimt het licht ?

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Op zondag 06 januari 2002 20:21 schreef MR_WAZOO het volgende:

[..]

[afbeelding]
Das zo'n dingetje van Conrad van een paar jaar geleden.

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:13
Op zaterdag 05 januari 2002 22:06 schreef Vaagharses het volgende:

[..]

[afbeelding]

de vele knopjes zijn niet alleen om stoer te doen (al is het heel wat bikkeliger dan zo'n ding met 3 faders en een display ;) ) .... dat werkt veel fijner dan zo'n hogachtige pc/lichttafel ding imho, want op z'n tafel met vele schuiven (zoals de avo's) heb je beter overzicht hoe alles staat, dat je sneller kan ingrijpen in een live-show, bij zo'n hog/echelon moet ben je veels te erg display-gebonden, zijn handig als alles voor geprogrammeerd is, alles met draaiboek geregeld is zodat je weet wanneer wat te doen. Dan weet je al meteen wat er gaat gebeuren, beetje saai. :?

Geef mij maar die boeren feesten, waar liters bier word gegooid, maar niet alles volgens een draaiboek gaat, dan is de avond tenminste een beetje verassend. Daar hoef je ook niet met zo'n hog ofzow komen aan zetten als je hem aan't einde van de avond weer 'droog' thuis wil hebben. Niet dat avo zo'n stevige bier-proof tafels maakt, maar MA zeker wel (light&scan commander dan). De grandma is zo'n hog achtig pc (wel vet die gemotoriseerde faders :) ).

mahjah ik vin dan ook wel een andere markt leuker, heb het niet zo op theater enzo. Geeft mij maar rock&roll :)

Topicstarter
Okay andere manier
kon nix vinden via de zoekmachine
weet iemand een site waar ze uitleg geven over Spott's/can's dimmerpacks en control tables...
in het nederlands :)

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Op zondag 06 januari 2002 21:33 schreef DJ-Jumbo het volgende:
Okay andere manier
kon nix vinden via de zoekmachine
weet iemand een site waar ze uitleg geven over Spott's/can's dimmerpacks en control tables...
in het nederlands :)
tech docs op www.sale.nl

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 21:38 schreef MisterDon het volgende:

[..]

tech docs op www.sale.nl
jah heb ik ook al gekeken...
maar echte info kan ik er niet vinden
bijna alleen verkoop gerichte talk :(

ik bedoel meer bv. waarom moet er een dimmer tussen
enzo

zat btw. ff op de site van feedback te kijken en daar heb je zo'n setje staan
-4 par can's
-dimmerpack
-footcontroller
en een stel stomme statieven ;(

is dat beter als zelf de boel gaan samenstellen?

• Jag
Op zondag 06 januari 2002 21:44 schreef DJ-Jumbo het volgende:

[..]

jah heb ik ook al gekeken...
maar echte info kan ik er niet vinden
bijna alleen verkoop gerichte talk :(

ik bedoel meer bv. waarom moet er een dimmer tussen
enzo

zat btw. ff op de site van feedback te kijken en daar heb je zo'n setje staan
-4 par can's
-dimmerpack
-footcontroller
en een stel stomme statieven ;(

is dat beter als zelf de boel gaan samenstellen?
Je kan het beste 2e hands kijken, maar ik vrees dat je niet veel verder zal komen dan PARren op die stomme statieven en Botex spullen.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Met een dimmer kun je de lampen wat minder fel laten branden. Is goed voor de leeftijd van je lampen en je kunt er mooier mee uitlichten (een geel filter laat een stuk mee licht door dan een donkerblauw, dus als je ze evenveel licht wil laten geven dim je geel sterker)

Statieven zijn superhandig als je op stap bent en niet overal de boel wil ophangen. Lekker self supporting dus.

4 parren is echt wat weinig. Leuk om mee te beginnen, maar 8 lijkt me wel het minimum.

Footcontrollers zijn leuk maar imho overbodig; een goede controller werkt stand alone een hele berg progamma's af. Dan heb je er geen omkijken naar.

Maar het is ook een beetje kijken wat een mens wil he...

Ik heb al jaren voor eenvoudige discofeestjes acht parren, een regeldingetje, wat bewegend licht en nog wat speelgoed mee. Werkt snel en goed.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Op zondag 06 januari 2002 21:53 schreef Jag het volgende:

[..]

Je kan het beste 2e hands kijken, maar ik vrees dat je niet veel verder zal komen dan PARren op die stomme statieven en Botex spullen.
Niet zo neerbuigend over mijn spullen he! :D

Topicstarter
Jakkiebah

ik heb net ff zitten kijken naar de spec's van die dingen...
300 Watt per lamp...
ik heb hier een 300 watt halogeen staan op me kamer (zo'n staande huiskamerlamp) en dat is wel errug veel licht zeg damn
ik bedoel gewoon voor op me slaapkamer...
een beetje aan en uitgaan op de muziek
gewoon sfeer creater's en ze moeten hangen
oid en zeker niet in de weg staan :D

maar die 300 watt valt dus te dimmen?
tot 60 watt ongeveer?
met 60 watt valt me moonflower net niet weg (met goed wat rook)

en hoe zit het met Botex of Showtec is dat een beetje betrouwbaar merk of kan ik dan volgende week weer in de winkel staan om nieuwe lampen te halen :)

• Jag
Op zondag 06 januari 2002 22:08 schreef DJ-Jumbo het volgende:
Jakkiebah

300 Watt per lamp...
ik heb hier een 300 watt halogeen staan op me kamer (zo'n staande huiskamerlamp) en dat is wel errug veel licht zeg damn

tot 60 watt ongeveer?

en hoe zit het met Botex of Showtec is dat een beetje betrouwbaar merk of kan ik dan volgende week weer in de winkel staan om nieuwe lampen te halen :)
300 Watt is echt niet veel hoor, doe er maar eens 195 voor (of 119 :P). PARren gaan tot 1 kW, en dat is niets teveel (voor thuis wel natuurlijk). En vergeet ook niet dat als een ruimte volstaat met mensen, dat die lampen dan op die mensen staan te schijnen, en niet op een witte muur. Daarom is het oa ook zo donker in een discotheek terwijl er misschien wel 20 kW aan licht aanstaat.

• NightOwlNL
Op zondag 06 januari 2002 22:08 schreef DJ-Jumbo het volgende:
Jakkiebah

300 Watt per lamp...

tot 60 watt ongeveer?

300 Watt is idd erg veel voor op een kamer > ik zou daarvoor dan ook gewoon zoals ik eerder al zei gaan kijken naar Par28 met E27 socket en een willekeurig lichtorgel
dan heb je 100 watts lampen

botex en showtec is gemaakt voor datgene wat jij wil, als je dus niet al te veel gekke acties dermee uithaalt vermaak jij je jarenlang met die spulletjes

uhm... eeh.... ik wil niet lullig zijn maarum eehh
je kan met dat PC geval hierboven totaal 1024 DMX kanalen aansturen, dat wil dan dus zeggen dat je daarmee 2 DMX lijnen kan sturen, reken een gemiddelde van 16 kanalen per scanner en je kan er 64 scans aan hangen die allemaal een verschillend geintje uithalen, reken dan vervolgens uit dat je bijvoorbeeld 2 of 8 scans hetzelfde laat doen en je komt op het aantal van 128 tot 512 scans die je aan kan sturen hehe
Maar volgens de specs die in dit topic worden gegeven::
R2 D2 exclusive ASM universele scanner- en lichtstuurtafel stuurt 32 scans tot 8 verschillende types, 200 kan. Parlicht, strobes enz.
Bediening via muis, PC keyboard, Vrij programmeerbare faders (16x4) en toetsen (80x2),
Sound to light, automatische BPM herkenning,volgspotfunctie op 8 nivos, 16 Bits Harddisk-recording.
Je kan wel veel DMX kanalen hebben, maar als er in de specs staat dat je ze kennelijk niet allemaal kan gebruiken:: WAAR BEN JE DAN MEE BEZIG ALS FABRIKANT??? En voor minder zijn er ook leuke dingen te koop....

• NightOwlNL
Op zondag 06 januari 2002 23:31 schreef Techieguy het volgende:

[..]

Maar volgens de specs die in dit topic worden gegeven::
[..]

Je kan wel veel DMX kanalen hebben, maar als er in de specs staat dat je ze kennelijk niet allemaal kan gebruiken:: WAAR BEN JE DAN MEE BEZIG ALS FABRIKANT??? En voor minder zijn er ook leuke dingen te koop....
dat is wat dat apparaat gelijktijdig bedienen kan, ken t apparaat zelf ook niet direct maar denk dat je 32 scans kan programmeren en de rest dimmerpacks, switchpacks en strobes eraan moet hangen

zou trouwens ook het aantal scans op 1 en hetzelfde adres kunnen zijn bedacht ik vanochtend

• NightOwlNL
ik ben nu met Expotech bezig om in het olympisch stadion al het ijs van alle kabels te hakken etc

Op zondag 06 januari 2002 20:21 schreef MR_WAZOO het volgende:

[..]

[afbeelding]
Jup, dat is het enige waar knopjes inzitten :).
De rest wordt alleen gebruikt bij de hogere series.
Maar is wel een leuk ding om te beginnen :). En niet duur.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

altijd leuk om weer een setje goede lichttafels van dichtbij te zien.
Ik vind het alleen wel zonde dat Avolites wordt afgekraakt. Voor de Grote Rock&Roll shows met veel parren heb ik veel liever een Diamond (of evt een Pearl) dan een Hog (die blauwe tafelsmet LCD display). Het is heerlijk om gewoon 180 faders direct-acces te hebben, zo kan je tenminste al je conventionals snel programmeren en ingrijpen.
Voor Intelligent Licht is een Hog ofzo natuurlijk veel leuker. De WholeHogII en de GrandMA zijn wat dat betreft super! (ook al is de GrandMA van www.malighting.de nog vrij instabiel)

waarom heb je dimmers nodig???? :
omdat de geavanceerdere licht-stuur-tafels allemaal met het DMX protocol werken. dan kan je van je lichttafel(die midden in een zaal met 20.000 man staat :) ) een dun draadje naar het podium leggen, en daar zetten de dimmers dat signaaltje om in grote stromen om de lampen te laten branden, al dan niet gedimd. De dimmer is dus meteen de aan/uit-schakelaar voor al die lampen

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• NightOwlNL
Op maandag 07 januari 2002 16:32 schreef Illusion het volgende:
Ik vind het alleen wel zonde dat Avolites wordt afgekraakt. Voor de Grote Rock&Roll shows met veel parren heb ik veel liever een Diamond (of evt een Pearl) dan een Hog (die blauwe tafelsmet LCD display). Het is heerlijk om gewoon 180 faders direct-acces te hebben, zo kan je tenminste al je conventionals snel programmeren en ingrijpen.
Voor Intelligent Licht is een Hog ofzo natuurlijk veel leuker. De WholeHogII en de GrandMA zijn wat dat betreft super! (ook al is de GrandMA van www.malighting.de nog vrij instabiel)

waarom heb je dimmers nodig???? :
omdat de geavanceerdere licht-stuur-tafels allemaal met het DMX protocol werken. dan kan je van je lichttafel(die midden in een zaal met 20.000 man staat :) ) een dun draadje naar het podium leggen, en daar zetten de dimmers dat signaaltje om in grote stromen om de lampen te laten branden, al dan niet gedimd. De dimmer is dus meteen de aan/uit-schakelaar voor al die lampen
en DAT is waarom ik zeg > DMX vanaf de start, beetje duurder, maar later kan je veel makkelijker uitbreiden etc..

Topicstarter
dus eigenlijk kan ik net zo goed een lichtorgel kopen (zonder lampen) daar een stel par can's aanhangen
en that's it :?

• Vaagharses
Op maandag 07 januari 2002 16:32 schreef Illusion het volgende:
Ik vind het alleen wel zonde dat Avolites wordt afgekraakt.
Tja het zijn gewoon zero88 tafels met wapperlamp functie enne hun dimmerracks zijn ook bestwel ruk> Die beo-racken zijn mooi :9~ . Die avo tafels zijn niet lekker voor intelligent licht en voor theater zijn ze ook niet ideaal. Voor een beetje rocken met parren is een avo tafel natuurlijk wel leuk, maar een Hog met wing is net zo makkelijk.

Volgensmij zijn die Compulites ook wel redelijk rock tafels, ookal zou je het niet verwachten. Die sparktop viel me heel erg mee en je hebt toch wel veel lijntjes ;)
Voor de Grote Rock&Roll shows met veel parren heb ik veel liever een Diamond (of evt een Pearl) dan een Hog (die blauwe tafelsmet LCD display). Het is heerlijk om gewoon 180 faders direct-acces te hebben, zo kan je tenminste al je conventionals snel programmeren en ingrijpen.
Ik vind persoonlijk het sneller werken om te zeggen: 1 thru 60 @ 55% , dan 60 schuiven op 50% zetten... of GroupBla @ full. Het kan op de avo tafels natuurlijk ook wel op die manier... maarre dat geklooi met schuifjes hoeft van mij echt niet meer ;)

• NightOwlNL
Op dinsdag 08 januari 2002 12:27 schreef DJ-Jumbo het volgende:
dus eigenlijk kan ik net zo goed een lichtorgel kopen (zonder lampen) daar een stel par can's aanhangen
en that's it :?
koop idd een knipperkassie en 4 par 28 dingesen...

zoek gewoon een verhuurbedrijf in de buurt, kun je vast wel wat vinden

even iets totaal anders

watbetreft die DMX tafels > ik heb t liefste een tafel waar ik makkelijk mee werken kan, moet alleen nog ontdekken welk systeem dat is...

en ik denk zelf dat ik meer voor t beeldschermwerk met weinig schuifjes ga..
Pagina: 1 2 3 ... 9 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee