Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Grafisch LCD

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 2.175 views sinds 30-01-2008

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 14:08

Snurp

aka NICO

Heb gisteren een begin gemaakt voor een alles in een voeding.
negetive volt, backlight, en spanning voor het lcd zelf. Dat alles op een compact printje. Tot nu toe voor 230v maar moet ook voor 12v gaan werken.
Moet nog een paar onderdelen hebben, die kan ik donderdag as pas halen. Dan testen of het werkt.

Zotty wat is er mis met jou schema, behalve dat een aantal waarden niet kloppen?

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

Verwijderd

Topicstarter
alle 2 de schema's horen te werjken, mijn 2de aanstluitkabel is gebaseerd op mijn schema, dus dat werkt. (die eerste was test/pruts versie) maar er komt eens een schema met voeding

btw jou post was post 300 :)

• Snurp

Snurp

aka NICO

Ik bedoelde voor de negative spanning. Die andere kloppen idd.

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 08:45 schreef Snurp het volgende:
Heb gisteren een begin gemaakt voor een alles in een voeding.
negetive volt, backlight, en spanning voor het lcd zelf. Dat alles op een compact printje. Tot nu toe voor 230v maar moet ook voor 12v gaan werken.
Moet nog een paar onderdelen hebben, die kan ik donderdag as pas halen. Dan testen of het werkt.

Zotty wat is er mis met jou schema, behalve dat een aantal waarden niet kloppen?
Nice :) Wel een foto maken als voeding af is!

Wat er mis wat met de schema's weet ik niet precies meer (is alweer lang geleden), maar wat in elke geval een probleem was, is dat er iig in 1 schema kortsluiting zal optreden. Niet omdat het schema niet klopt, maar omdat de voeding van de computer alles bij elkaar 'gooit'. Zonder extra electronica zou je dan de GND en -12V aan elkaar hebben hangen. En dat vindt je voeding vast niet fijn.

Verwijderd

in de datasheet van de ICL 7660 staat een condensatortje op de aansluitingen cap+ en cap-
maar ik er nergens een waarde van vinden
weet een van julie dat mischien
datasheet is hier te vinden: http://pdfserv.maxim-ic.com/arpdf/ICL7660-MAX1044.pdf

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 14:43 schreef dennievg het volgende:
in de datasheet van de ICL 7660 staat een condensatortje op de aansluitingen cap+ en cap-
maar ik er nergens een waarde van vinden
weet een van julie dat mischien
datasheet is hier te vinden: http://pdfserv.maxim-ic.com/arpdf/ICL7660-MAX1044.pdf
Dat is de pump-up condensator en die moet een waarde van 10 uF hebben als het goed is :)

Verwijderd

'k heb het schema ff hertekend:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/clairvoyant/zotty/LCD/T6963Caansluitschema.gif

Dit omdat de waarde van de pot op geen enkel schema staat en pin benamingen ook niet. Daarnaast met het oog op de uitkomende software, lijkt het me handig om een volledig duidelijk schema te hebben ivm de hoeveelheid vragen die anders gaan komen.

Verwijderd

bij de icl7660
moet daar de ingang spanning bijvoorbeeld +12v zijn om er -12v er uit te halen
en +5v om er -5v er uit te halen
en er zit nog een c'tje tuusen gnd en out
hoeveel MU moet die zijn

Verwijderd

schema ziet er veel beter uit vinnuk, nice work !

nog effe een vraagje

waar haal je die -12V weer vandaan ?
gewoon de 12V omgekeerd aansluiten ? of zou dat ist te gemakkelijk zijn :) ?

Verwijderd

dat is iets te gemakkelijk ja
moet je met een ic'tje doen
of gewoon een voeding bouwen

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 16:44 schreef dennievg het volgende:
bij de icl7660
hoeveel MU moet die zijn
Yep, je gaat door voor de magnetron ;) En het C'tje is nog een 10 uF elko.
Op dinsdag 15 januari 2002 16:46 schreef Mr.ChronoM het volgende:
schema ziet er veel beter uit vinnuk, nice work !

nog effe een vraagje

waar haal je die -12V weer vandaan ?
gewoon de 12V omgekeerd aansluiten ? of zou dat ist te gemakkelijk zijn :) ?
Tnx :)

De -12V moet je of zelf maken, of aftappen. Hier is het el cheapo gedaan en van de ATX connector afgetapt >:)

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 16:53 schreef Zotty het volgende:

De -12V moet je of zelf maken, of aftappen. Hier is het el cheapo gedaan en van de ATX connector afgetapt >:)
rechtstreeks van een ATX-PSU ?
dus wel zonder tussen ic'tjes enzo ?

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 18:42 schreef Mr.ChronoM het volgende:

[..]

rechtstreeks van een ATX-PSU ?
dus wel zonder tussen ic'tjes enzo ?
Rechtstreeks van de voeding. Het exacte voltage doet er niet zoveel toe (mag ook best -11V zijn), dus m'n enermax voldoet prima :)

Ter info: -12V staat op de blauwe draad. Dit is pin 12 van de ATX connector.

Verwijderd

Waar kun je deze lcd's tegen een mooie prijs vinden, kwil da namelijk ook :D

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 19:13 schreef Schum1 het volgende:
Waar kun je deze lcd's tegen een mooie prijs vinden, kwil da namelijk ook :D
'k heb hier in december een kleine inkoopactie voor gehouden en de goedkoopste die ik kon vinden, was Conrad. Als bedrijf zijnde koste de displays bij een aantal van 5+ Fl 163,-. Los kosten ze toen een dikke 180 gulden. Daar komt dan nog een CCFL inverter bij voor de achtergrond verlichting (die overigens nog steeds in bestelling staat bij conrad :(). En die is 33 gulden oid. En dan nog alle onderdelen. Uiteraard is het zelfbouw :P

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 16:44 schreef dennievg het volgende:
bij de icl7660
hoeveel MU moet die zijn
Misschien heb je hier wat aan, ben weer ff bezig met hardware pruttel ;) Maximale input is trouwens 10,5V.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/clairvoyant/zotty/LCD/voltageconverter.gif

Verwijderd

kijk, dat was wat ik nou zocht , thanks

ga je mischien nog zo'n inkoop actie houden :9~

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 19:35 schreef dennievg het volgende:
ga je mischien nog zo'n inkoop actie houden :9~
Hehehe, weet je wat het kost 1 actie? Is wel weer ff 800 piek (voor 5 van die dingen) wat je moet voorschieten en als student word je daar niet blij van :+

Verwijderd

10V is een beetje lastig aan te komen (9V batterij?), 12V vrij makkelijk. Daarvoor is onderstaand schema. Deze maakt van +12V -9V wat genoeg moet zijn voor het display. Heb het hier net weer eens nagemeten en zie dat het -7,7V is. Bij -9V heb je ook nog een beetje speling van 1,3V. Ik ga deze iig maken.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/clairvoyant/zotty/LCD/voltageconverter2.gif

Groter/beter leesbaar formaat via mail :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 20:07 schreef Zotty het volgende:
10V is een beetje lastig aan te komen (9V batterij?), 12V vrij makkelijk. Daarvoor is onderstaand schema. Deze maakt van +12V -9V wat genoeg moet zijn voor het display. Heb het hier net weer eens nagemeten en zie dat het -7,7V is. Bij -9V heb je ook nog een beetje speling van 1,3V. Ik ga deze iig maken.

[afbeelding]

Groter/beter leesbaar formaat via mail :)
yep dat is t schema wat ik voor nico ook ga gebruiken... kunnen we niet 2 diodes tussen de 12v zetten zodat we op ~10,5v uitkomen...

Verwijderd

Topicstarter
NIEUWE SOFTWARE :P
van mij :P nu alleen een soort mislukte winamp plugin die niet als dll werkt maar als exe :P

http://www.h4e.f2s.com/lcd011.exe

bugs melde :)

(dat met die tijd wordt aan gewerkt *fixed* nu nog die te lange titel...)

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 22:45 schreef Matty_ het volgende:
NIEUWE SOFTWARE :P
van mij :P nu alleen een soort mislukte winamp plugin die niet als dll werkt maar als exe :P

http://www.h4e.f2s.com/lcd011.exe

bugs melde :)

(dat met die tijd wordt aan gewerkt *fixed* nu nog die te lange titel...)
Woohoo, dit gaat de goede kant op !!! Alleen die witte achtergrond he :P ;)

edit:
was ff vergeten dat m'n eigen plugin op de achtergrond ook nog meeliep :+

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 21:07 schreef Matty_ het volgende:

[..]

yep dat is t schema wat ik voor nico ook ga gebruiken... kunnen we niet 2 diodes tussen de 12v zetten zodat we op ~10,5v uitkomen...
Het zou kunnen ja. Misschien zelfs met 1 zenerdiode met een waarde van 1,6V (bestaat die waarde? ander 2,7V).

Zelf doe ik het anders omdat alles in een apart kastje moet komen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een 78L09, een 78L05 en de ICL7660.

SCHEMA

• Snurp

Snurp

aka NICO

Fijn nu hoef ik dus geen schema meer te maken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 02:02 schreef Zotty het volgende:

[..]

Het zou kunnen ja. Misschien zelfs met 1 zenerdiode met een waarde van 1,6V (bestaat die waarde? ander 2,7V).

Zelf doe ik het anders omdat alles in een apart kastje moet komen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een 78L09, een 78L05 en de ICL7660.

SCHEMA
neej, die zener diodes zullen niet werken of je moet een zener van 10,5v hebben, beter is het om dit zo te doen

in-->|-->|--uit dit verlaagt met 1,2v misschien kun je ook 3 diodes pakken voor iets lager, nog beter is het om de pot voor het ic te zetten omdat je nooit de 10,5v gebruikt.

Verwijderd

Op woensdag 16 januari 2002 12:53 schreef Matty_ het volgende:
in-->|-->|--uit dit verlaagt met 1,2v misschien kun je ook 3 diodes pakken voor iets lager, nog beter is het om de pot voor het ic te zetten omdat je nooit de 10,5v gebruikt.
De pot ervoor zetten is helemaal geen verkeerd idee. Beetje onorthodox, maar wel effectief :D

Onder het maximum is meestal wel iets beter voor een IC dan continu op max belasting.

• Pnhers
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-07-2023

Pnhers

--

Kan ik de blauwe draad van me at voeding ook splitsen dat de ene kan naar mijn moederbord gaat en de andere kant naar mijn lcd'tje??
Mischien een beetje domme vraag maar ik heb niet zo'n verstand van electra techniek. :?
Ik ben namelijk van plan om een computer in een koffer te bouwen met een klein lcd'tje erop of erin. :9~ En het is een beetje zwaar om een tweede voeding in die koffer te bouwen

ps: misschien is de vraag al gesteld maar ik had nog niet alle 14 bladzijde doorgelezen

Verwijderd

Op woensdag 16 januari 2002 22:25 schreef Pnhers het volgende:
Kan ik de blauwe draad van me at voeding ook splitsen dat de ene kan naar mijn moederbord gaat en de andere kant naar mijn lcd'tje??
Mischien een beetje domme vraag maar ik heb niet zo'n verstand van electra techniek. :?
Ik ben namelijk van plan om een computer in een koffer te bouwen met een klein lcd'tje erop of erin. :9~ En het is een beetje zwaar om een tweede voeding in die koffer te bouwen

ps: misschien is de vraag al gesteld maar ik had nog niet alle 14 bladzijde doorgelezen
De vraag was nog niet eerder gesteld ;)

Natuurlijk kun je de blauwe draad splitsen, maar of je dat ook graag wilt? De garantie van de voeding vervalt dan. Nou is dat voor sommigen niet zo'n probleem, maar als je bijv een Enermax hebt ga je liever niet draden doorknippen lijkt me :)

Wat je zou kunnen proberen is kijken of je een draad in de connector zelf kunt steken. De vastklemming van de draad heeft vaak ruimte over en dan kan het.
code:
1
2
3
4
 _______
 | *** |
 \ *** /
  -/ \-

En dan links (of rechts) onderin zit tussen de draad en de omklemming nog 1,5 a 2 mm ruimte.

Verwijderd

Hoeveel data trekt de T6963C eigenlijk max, weet iemand dat zo uit z'n hoofd? 'k zit namelijk allemaal mooie grafische dingen uit te denken, maar is het mogelijk om laten we zeggen 25 frames per sec te verwerken ? Fullscreen natuurlijk >:) In praktijk zal het LC te traag zijn, maar zou het in theorie mogelijk zijn?

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 17:55

Wiebbe

<none />

ik d8 dat die elke 200 nano seconden een command of data kon sturen, als je Data Auto gebruikt, dat word dus steeds, 1 command+data d8 ik, haal je makkelijk 25 frames per seconden.
1s = 1000 ms = 1.000.000.000 ns!
dat zijn makkelijk 25 frames

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Verwijderd

Ik zou zeggen maak een test applicatie en kijk hoeveel frames met troep je er heen kunt pushen , kan je later altijd nog wel kijken of je er zinnige data op krijgt.

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 14:02 schreef Wiebbe het volgende:
1s = 1000 ms = 1.000.000.000 ns!
dat zijn makkelijk 25 frames
Ja maar je werkt met een LCD en die heeft wat tijd nodig om bij te trekken, dus theoretish kan je er wel veel data heen pushen maar de kans dat het gaat vegen of onleesbaar wordt is vrij groot.

Verwijderd

In de datasheet van de T6963C stond iets over de relatie tussen het aantal rijen/kolommen en de clock frequentie. Beetje vaag uitgelegd, maar waar het op neerkomt is dat de snelheid afhankelijk is van de gebruikte formaat. Wat op zich heel logisch is. Hieruit mag je toch opmaken dat de snelheid waarmee je het display kan updaten op zijn beurt weer afhankelijk is van het gebruikte formaat.

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 14:08 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Ja maar je werkt met een LCD en die heeft wat tijd nodig om bij te trekken, dus theoretish kan je er wel veel data heen pushen maar de kans dat het gaat vegen of onleesbaar wordt is vrij groot.
Zoals ik al zei, in praktijk zal het dus niet gaan werken ;) Tenzij je een TFT neemt, dan begint het haalbaar te worden hehe

• brainball
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2023
probeer net dat lcd test progje en krijg een melding dat dat DLPORTIO.SYS niet gevonden kan worden.
Ik kan wel een dll vinden maar geen sys wordt ik nou gek of doet m'n pc raar

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 15:37 schreef brainball het volgende:
probeer net dat lcd test progje en krijg een melding dat dat DLPORTIO.SYS niet gevonden kan worden.
Ik kan wel een dll vinden maar geen sys wordt ik nou gek of doet m'n pc raar
Lijkt erop dat DLportIO niet geinstalleerd is...

Hier staat dlportio.sys in winnt\system32\drivers\

Verwijderd

Wie heeft de moeite genomen om een status check in te bouwen? Ben er net mee bezig geweest (@home lag weer eens op z'n gat.... dus tijd zat) en kom tot de conclusie dat de uitgelezen byte 'omgedraaid' is. Het volgens de datasheet LSB (= STA0) komt blijkbaar binnen op de paralelle poort als MSB. Kan iemand dit bevestigen oid?

edit:
[topic=387951/1/25]

Stukje in P&W over het uitlezen van de status. Het begint een beetje vaag, maar wegens overdonderend succes staat een betere uitleg van het probleem op pagina 3 :P

Verwijderd

Topicstarter
ff goed nieuws voor nico !

ik heb de chip binnen en de hele zooi is al ver af, ik moet alleen nog de ltp kabel maken, maar de voeding (van 3 bij 1,5cm) is al klaar en werkt ook :)

ik stuur je vanavond een mail van alle zooi die ik heb moeten kopen enzo.

btw die icl7660 kost hierzo €3,80...

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 18:56 schreef Matty_ het volgende:
ff goed nieuws voor nico !

ik heb de chip binnen en de hele zooi is al ver af, ik moet alleen nog de ltp kabel maken, maar de voeding (van 3 bij 1,5cm) is al klaar en werkt ook :)

ik stuur je vanavond een mail van alle zooi die ik heb moeten kopen enzo.

btw die icl7660 kost hierzo €3,80...
Jaja, heb hem binnen!!!! Echt :9~. Echt heel netjes gedaan allemaal...

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 15:10 schreef nicoprevoo het volgende:

[..]

Jaja, heb hem binnen!!!! Echt :9~. Echt heel netjes gedaan allemaal...
En zo vallen alle stukjes netjes op hun plaats :) Heeeeeeel veel plezier ermee!

Veel drinken he, want door al het gekwijl verlies je veel vocht :P

Verwijderd

Heb even mijn scanner aan het werk gezet... kijk en geniet!!! :9~

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/n.t.i.prevoo/Tweakers/dispklein.jpg

Het is trouwens een vrij groot plaatje, dus modemmers pas op!!!

Verwijderd

Nice work Matty :)

Heeft iemand trouwens al een geschikte behuizing gevonden? Er bestaan blijkbaar geen behuizingen die breed genoeg, maar niet diep zijn ;(

Deze vind ik tot nu toe de beste oplossing, maar als iemand een minder diepe oplossing weet, graag:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/clairvoyant/zotty/LCD/523348G1.jpg

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 16:35 schreef Zotty het volgende:
Nice work Matty :)

Heeft iemand trouwens al een geschikte behuizing gevonden? Er bestaan blijkbaar geen behuizingen die breed genoeg, maar niet diep zijn ;(

Deze vind ik tot nu toe de beste oplossing, maar als iemand een minder diepe oplossing weet, graag:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/clairvoyant/zotty/LCD/523348G1.jpg
Die ziet er wel heel cool uit... Ik heb zelf deze gevonden bij Conrad:
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/523/M1/523445M1.JPG
Productinformatie

Deze robuuste lichtmetalen behuizing bestaat uit twee halve schalen met profiel. Naast de hoge IP-bescherming IP65 biedt deze behuizing uitermate goede EMC-dempingswaarden. Er zijn drie verschillende profieldoorsneden beschikbaar. De gemoffelde aluminium strengprofielen zorgen voor een gemakkelijk invoeren van de geleiderkaart op de open behuizing. Per behuizing worden 2 afsluitdeksels geleverd. Oppervlak van de behuizing zwart met een fijne oppervlakstructuur.
En deze:
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/522/M1/522406M1.JPG
Productinformatie

Tweedelig, uit antistatische ABS kunststof. Front- en Rugzijde zijn uit geeloxeerde alu-platen, 1,2 mm. Kleur: behuizing zwart generft·afmeting (bxhxd) 220x70x145 mm.
Had ook nog een mooie gezien, deze:
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/526/M1/526886M1.JPG
Maar deze had te kleine maten:
Productinformatie

Handzame en moderne behuizing in softline-vorm. Ideaal voor de inbouw van signaalvolgers, signaalinjectoren, TTL- en logicatesters, voorschakelprobes voor oscilloscoop, multimeters enz. Uitvoering: tweedelige, matzwarte kunststof behuizing met verchroomde testprobe · Buitenafmetingen 130 x 42 x 22 mm · Binnenafmetingen 126 x 38 x 18 mm.
Dus keuze genoeg lijkt me...

Verwijderd

Kijk eens naar de maten, dan kom je erachter dat de keus heel beperkt is ;) Die 2e was trouwens m'n 2e keus.
En ik wil voetjes eronder, dat is voor mij persoonlijk een vereiste.

Heb trouwens ff de behuizing wat aangepast :)

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 17:21 schreef Zotty het volgende:
Kijk eens naar de maten, dan kom je erachter dat de keus heel beperkt is ;) Die 2e was trouwens m'n 2e keus.
En ik wil voetjes eronder, dat is voor mij persoonlijk een vereiste.

Heb trouwens ff de behuizing wat aangepast :)
Dan is inderdaad die keuze van jou wel het beste... Hoe duur is die eigenlijk??? Hij is wel :9~ namelijk..

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 17:25 schreef nicoprevoo het volgende:

[..]

Dan is inderdaad die keuze van jou wel het beste... Hoe duur is die eigenlijk??? Hij is wel :9~ namelijk..
Niet zo duur hehe....kleine 35 gulden (ruim 15 euro). Goed te doen dus.
Hij is wel een beetje diep, maar een te kleine behuizing kan ook niet. Er moeten de de volgende dingen in komen:

- display
- voedings print
- inverter
- diverse connectoren/schakelaars in de 'achterplaat'

Helemaal een dunne behuizing kan dus niet. Ach, als er geen beter alternatief is, dan liever een iets te grote dan een te kleine :)

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 17:30 schreef Zotty het volgende:
- display
- voedings print
- inverter
- diverse connectoren/schakelaars in de 'achterplaat'
Hoe groot is jouw voedingsprint dan??

En waarvoor was die inverter ook weer?? Voor backlight?? Die moet ik ook nog hebben namelijk

Die schakelaars wou ik in het front gaan verwerken... is wel zo netjes...

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 17:33 schreef nicoprevoo het volgende:

[..]

Hoe groot is jouw voedingsprint dan??

En waarvoor was die inverter ook weer?? Voor backlight?? Die moet ik ook nog hebben namelijk

Die schakelaars wou ik in het front gaan verwerken... is wel zo netjes...
De voedingsprint ligt nog in onderdelen voor me :+ Maar die zal niet zo groot worden. Aan de andere kant, met de ruimte die over is, kan ik er natuurlijk een een mini transformator in zetten met een gelijkrichter, zodat je het rechtstreeks op het stopcontact kunt aansluiten. Zit je ook niet met het probleem dat je nog ergens 12V vandaan moet halen.

De inverter is voor de backlight ja. Is wel zo handig als je in het donker ook wat wil zien op je display :P

Waarom in het frontje? Ik ga ze juist aan de achterkant maken omdat je ze a: eigenlijk niet nodig hebt (font select , backlight, reset en aan/uit). En b: er is aan de voorkant bij de behuizing die hierboven staat geen plek voor in het frontpaneel. Het past allemaal net. Er blijft hooguit een paar millimeter over.

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 17:42 schreef Zotty het volgende:
De voedingsprint ligt nog in onderdelen voor me :+ Maar die zal niet zo groot worden. Aan de andere kant, met de ruimte die over is, kan ik er natuurlijk een een mini transformator in zetten met een gelijkrichter, zodat je het rechtstreeks op het stopcontact kunt aansluiten. Zit je ook niet met het probleem dat je nog ergens 12V vandaan moet halen.
Bij mij ongeveer 1,5*3,0 :9~. Maar ik zat te denken aan een adapter ervoor te gaan zoeken, maar zo kan natuurlijk ook...
De inverter is voor de backlight ja. Is wel zo handig als je in het donker ook wat wil zien op je display :P
Kun je die ook ergens bestellen??
Waarom in het frontje? Ik ga ze juist aan de achterkant maken omdat je ze a: eigenlijk niet nodig hebt (font select , backlight, reset en aan/uit). En b: er is aan de voorkant bij de behuizing die hierboven staat geen plek voor in het frontpaneel. Het past allemaal net. Er blijft hooguit een paar millimeter over.
Das waar...

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 17:46 schreef nicoprevoo het volgende:
Kun je die ook ergens bestellen??
Denk bijna overal wel. Je moet er 1 hebben waar iets van 450 Vrms uitkomt.

Als je bij Conrad wil bestellen, vraag maar eens naar bestnr. 183571. Volgens de site bestaaat dat nummer niet, maar ze kunnen het wel degelijk leveren :)

Verwijderd

deze dus:
code:
1
2
3
Artikelnaam   Bestnr.    Prijs/Eenheid  Prijs     
                         €   Hfl.   €  Hfl.    
LCD-INVERTER 12 V  183571-89   15,31  33,74  15,31  33,74

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 18:28 schreef nicoprevoo het volgende:
deze dus:
code:
1
2
3
Artikelnaam   Bestnr.    Prijs/Eenheid  Prijs     
                         €   Hfl.   €  Hfl.    
LCD-INVERTER 12 V  183571-89   15,31  33,74  15,31  33,74
U gaat door voor de magnetron ;)

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 18:30 schreef Zotty het volgende:

[..]

U gaat door voor de magnetron ;)
Ok dan.... en dan heb ik alles compleet?? Hoef er niets meer bij te doen??? Heb namelijk geen zin in solderen enzo... tenslotte kan ik het ook totaal niet ;)

Verwijderd

die inventer
is die printmontage of niet

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 18:41 schreef dennievg het volgende:
die inverter
is die printmontage of niet
Het is denk ik een los printje.

[offtopic Conrad flame]
Als Conrad nou eens fatsoenlijk levert aan particulieren, kon ik het je met zekerheid zeggen. Wacht nu al weken op dat ding. Ze hebben echt waardeloze service de laatste tijd. Gisteren werd ik gebeld dat m'n bestelling van begin november binnen was. Rot toch een eind op Conrad, na 2 en een halve maand heb ik al lang wat anders verzonnen :(

Verwijderd

ja inderdaan
conrad is soms :r
had een keer een laser met bijbehoorde trafo besteld
krijg ik aleen de trafo want de laser was niet meer leverbaar :r
maargoed , ik maak die inverter wel zo dat ik um op de print kan solderen
maar dat c'tje van 0,1 mu had ik niet
heb um ff zonder geprobeert maar gewoon de negatieve spanning hor
(eigenlijk wel lochisch)
maar kan ik um weglaten of niet
zal wel voor afvlaking zijn ofzo

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 19:54 schreef dennievg het volgende:
ja inderdaan
conrad is soms :r
had een keer een laser met bijbehoorde trafo besteld
krijg ik aleen de trafo want de laser was niet meer leverbaar :r
maargoed , ik maak die inverter wel zo dat ik um op de print kan solderen
maar dat c'tje van 0,1 mu had ik niet
heb um ff zonder geprobeert maar gewoon de negatieve spanning hor
(eigenlijk wel lochisch)
maar kan ik um weglaten of niet
zal wel voor afvlaking zijn ofzo
Ach ja, ze zijn goedkoop :P

Altijd handig om te weten; als de condensator tussen de plus en GND zit, is het bijna altijd voor afvlakking.

Maargoed, we raken zo wel heel offtopic ;)

Verwijderd

Ik heb een heel cool idee, misschien. Aangezien ik mijn LCD buiten mijn kast wil hebben, het liefste in zo'n kastje met van die pootjes eronder zat ik te denken hoe ik er 12V naar toe moet krijgen. Dus even wezen zoeken op de Conrad site. En wat zie ik daar? Een Universele netvoeding 1,5 - 12 V/500 mA. Voor de mensen die nu een gevoel hebben van :? Dit is hem:
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/518/M1/518174M1.JPG

Maar is het nu heel simpel geredeneert van mij, om te zeggen dat ik nu alleen nog een vrouwtjes ingang nodig heb, waar zo'n stekkertje in kan en dat ik dan gewoon 12V heb??? Lijkt mij wel namelijk zo simpel....

Of zou deze ook mogelijk zijn??
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/193/M1/193704M1.JPG
Productinformatie

Deze compact opgebouwde voedingseenheid levert een gestabiliseerde uitgangsspanning en dient voor de voeding van de relaismodule of andere modules en verbruikers. De uitgangsspanning is gestabiliseerd, kortsluitbestendig en thermisch beveiligd.
Technische spec.: Ingangsspanning 230 V~, 50/60 Hz · Uitgangsspanning 12 of 24 V ± 5 % · Restrimpel < 3 mVeff · Afm.: 92 x 86 mm.

In dit geval zou je dan volgens mij gewoon een normale kabel aan dit plaatje moeten vast maken met een gewone stekker en die zou je dan in de 220 kunnen gooien, toch???

Of misschien toch deze:
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/191/M1/191264M1.JPG
Productinformatie

Opgebouwd met hoog geïntegreerde spanningsregelaar, dient hij overwegend ter verzorging van bouwpakketten, modules en apparaten. Uitgangsspanning gestabiliseerd en kortsluitvast.
Technische spec.: Ingangsspanning 230 V~· Uitgangsspanning 12 V= · Uitgangsstroom max. 900 mA, kortsluitvast · Afm.: 100 x 80 mm.
Bouwpakket

Het voordeel van die printplaatjes lijkt mij dat er dan alleen nog een kabel voor de 220 aan het kastje zit en die kabel om hem op de printerpoort aan te sluiten. Of zo'n aansluiting erop maken zoals de computervoedingen ook hebben, dus:
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/505/M1/505765M1.JPG[url="http://"http://image.conrad.nl/pix/505/GX/505765G2.JPG"]Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/505/MX/505765M2.JPG[/url]of:Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/613/M1/613053M1.JPG
Voordeel hiervan is dat je gewoon een kastje hebt, zonder een vaste stroomkabel. Dan zou je ook nog zoiets moeten maken voor je printerkabel, jezus... ik zie het gewoon al helemaal voor me... :9~

• brainball
  • Laatst online: 13-06-2023
ik heb wat gevonden dat misschien wel interessant is voor de software developpers.
een dev pack van dlportio, het zijn de beide files dlportio.dll (voor windows9x) en de extra dlportio.sys (voor win2k en nt). Ook Zit er een extra progje bij waarmee je de verschillende uitgangen kan proberen voor visual basic en c++.
stukje uit de readme:
Scientific Software Tools, Inc. is pleased to provide you with this utility

for performing hardware port I/O under Windows 95 and Windows NT. This
product allows your 32-bit C/C++ or Visual Basic apps (or any language that
can call a DLL) direct access to the I/O ports over the range 0100H to FFFFH.

This product contains the following components:
DLPortIO.DLL -- Win32 DLL hardware I/O functions
DLPortIO.H -- C/C++ interface to DLPortIO.DLL
DLPortIO.BAS -- Visual Basic interface to DLPortIO.DLL
DLPortIO.SYS -- Kernel mode driver for WinNT (not required for Win95)
MSVC example
VB example

meer info in de thread met de link

Verwijderd

Spuit 11 in actie :? vrijwel alle lcd developpers hier op got gebruiken dat ding al tijden.. :z

Verwijderd

Topicstarter
nico, heb je je lcd nou aan de praat ? kwil toch ff weten hoe t zit met mn klant :)

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 19:02 schreef Matty_ het volgende:
nico, heb je je lcd nou aan de praat ? kwil toch ff weten hoe t zit met mn klant :)
Ik heb hem nog niet helemaal aan de praat... ben nog voeding aan het zoeken ;)

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 16:32 schreef nicoprevoo het volgende:
Ik heb een heel cool idee, misschien. Aangezien ik mijn LCD buiten mijn kast wil hebben, het liefste in zo'n kastje met van die pootjes eronder zat ik te denken hoe ik er 12V naar toe moet krijgen. Dus even wezen zoeken op de Conrad site. En wat zie ik daar? Een Universele netvoeding 1,5 - 12 V/500 mA.
Die netvoeding moet gewoon werken, en je hebt idd alleen nog zo'n vrouwtjes geval nodig. Als je er een gaat kopen, neem dan de voeding mee om te passen, want er zijn verschillende maten en de kans is groot dat je een ander formaat meekrijgt.

Het mooiste (persoonlijke voorkeur ;)) is natuurlijk de voeding in het kastje van het display, en als stekker zo'n miniatuur geval. Kan er zo geen foto oid van vinden, maar wat ik bedoel is een connector met aansluitpinnen, en de stekker die erin past heeft de vorm van een acht. Maar als je een dunne behuizing hebt, zou ik zeker voor de externe voeding gaan.
Op zaterdag 26 januari 2002 19:02 schreef Matty_ het volgende:
Onze klant ;) :P

Verwijderd

Topicstarter
die voeding hoeft echt maar minimaal te zijn, t lcd trkt nog geen 10ma weg, en die ccfl zal ook wel niet zoveel zijn

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 16:11 schreef Matty_ het volgende:
die voeding hoeft echt maar minimaal te zijn, t lcd trkt nog geen 10ma weg, en die ccfl zal ook wel niet zoveel zijn
Maar die spullekes die ik daar geselecteerd heb, wat is daarvan het beste??? Lijkt mij dat het niet zo heel moeilijk is te maken. Je hebt geen aarde of niets nodig...

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 16:12 schreef nicoprevoo het volgende:

[..]

Maar die spullekes die ik daar geselecteerd heb, wat is daarvan het beste??? Lijkt mij dat het niet zo heel moeilijk is te maken. Je hebt geen aarde of niets nodig...
Aarde kun je via de peecee laten lopen :)

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 16:14 schreef Zotty het volgende:

[..]

Aarde kun je via de peecee laten lopen :)
Dat is het hem juist... ik wil dus dat doosje waar die LCD in komt een aparte voeding geven, dus volledig los van mijn computer. Ik denk namelijk niet dat mijn voeding het trekt met binnenkort 2 HDD's en 5 fans en de rest van de rambam...
En daarom lijken mij die prints dus makkelijk, maar weet dus niet goed welke. Ik vermoed zelf de tweede print. Hier komt namelijk 12V gelijkspanning uit. En daar vervolgens dus zo'n kabel op aansluiten van een computer mbv die onderste aansluiting en dan die rechtse. Alhoewel zo'n aan/uit knopje ook makkelijk is...

Verwijderd

Voor de 240x64 van Nan Ya (Nico, die heb jij dus ook) is het stroomverbruik; 8,5 mA voor de electronica, 2,5 mA voor het LC en 5 mA voor de CCFL. Dus in totaal is het maar 16 mA.

Beetje extra erbij voor de inverter en eventuele extra dingen, en je hebt aan een 0,35 VA transformator genoeg. Weegt 24g en is 22x23,15 mm groot, dus makkelijk te hanteren.

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 16:17 schreef nicoprevoo het volgende:

[..]

Dat is het hem juist... ik wil dus dat doosje waar die LCD in komt een aparte voeding geven, dus volledig los van mijn computer. Ik denk namelijk niet dat mijn voeding het trekt met binnenkort 2 HDD's en 5 fans en de rest van de rambam...
En daarom lijken mij die prints dus makkelijk, maar weet dus niet goed welke. Ik vermoed zelf de tweede print. Hier komt namelijk 12V gelijkspanning uit. En daar vervolgens dus zo'n kabel op aansluiten van een computer mbv die onderste aansluiting en dan die rechtse. Alhoewel zo'n aan/uit knopje ook makkelijk is...
Dan zul je alsnog de aarde met de pc moeten verbinden om het potentiaal gelijk te houden :z

nee, dat kost geen extra stroom van je pc voeding

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 16:25 schreef Zotty het volgende:

[..]

Dan zul je alsnog de aarde met de pc moeten verbinden om het potentiaal gelijk te houden :z

nee, dat kost geen extra stroom van je pc voeding
mmmh.... nou gaat het echt allemaal even boven mijn pet... Is er geen inkoopactie mogelijk voor ready-to-use kitjes??? :9~ ;)

Dus alleen nog het schermpie erin... kabel aansluiten... klaar... Nou ja, anders maar even proberen met een oude AT voeding ofzo...

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 16:27 schreef nicoprevoo het volgende:

[..]

mmmh.... nou gaat het echt allemaal even boven mijn pet... Is er geen inkoopactie mogelijk voor ready-to-use kitjes??? :9~ ;)
LOL, ik zal proberen wat beter begrijpbaar uit te leggen :P

Alles bij elkaar (LCD, inverter, negatieve voeding) trekt het max zo'n 30 mA zeer grof naar boven afgerond. Wat je dus nodig hebt is een voeding/adapter/stroomgevend konijn/zonnepaneel/enz welke 30 mA kan leveren bij 12 volt.

hey, niet stiekem je post edditen he :+

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 16:35 schreef Zotty het volgende:

[..]

LOL, ik zal proberen wat beter begrijpbaar uit te leggen :P

Alles bij elkaar (LCD, inverter, negatieve voeding) trekt het max zo'n 30 mA zeer grof naar boven afgerond. Wat je dus nodig hebt is een voeding/adapter/stroomgevend konijn/zonnepaneel/enz welke 30 mA kan leveren bij 12 volt.
je had me tot dat konijn ;) Maar nu snap ik hem wel wat beter. Alleen waar is dan die aarde nog voor nodig?? En hoe moet ik die aansluiten bij dat display? Of is die misschien voor die inverter???

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 16:37 schreef nicoprevoo het volgende:

[..]

je had me tot dat konijn ;) Maar nu snap ik hem wel wat beter. Alleen waar is dan die aarde nog voor nodig?? En hoe moet ik die aansluiten bij dat display? Of is die misschien voor die inverter???
Oh ja, de aarde vergeten |:( Als je verschillende schakelingen op elkaar aansluit, in dit geval de printerpoort en het LCD, moet je ervoor zorgen dat ze hetzelfde 'nulpunt' hebben. Dus als een pin op de printerpoort hoog (= 5V) is, dan moet het display dit ook als hoog / 5V zien.
Dit bereik je door de GND van beiden te verbinden. Hierdoor hebben ze dezelfde spanningsniveau's zeg maar.

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 16:50 schreef Zotty het volgende:

[..]

Oh ja, de aarde vergeten |:( Als je verschillende schakelingen op elkaar aansluit, in dit geval de printerpoort en het LCD, moet je ervoor zorgen dat ze hetzelfde 'nulpunt' hebben. Dus als een pin op de printerpoort hoog (= 5V) is, dan moet het display dit ook als hoog / 5V zien.
Dit bereik je door de GND van beiden te verbinden. Hierdoor hebben ze dezelfde spanningsniveau's zeg maar.
Aha... kijk dat is alweer wat duidelijker. Dus als ik mijn LCD gewoon aansluit op mijn huidige voeding hoef ik niet moeilijk te doen ofzo??? Klinkt misschien allemaal heel achterlijk, maar ik ben dus echt een n00b op dat gebied... En ik heb altijd van mijn oma geleerd, een domme vraag is een vraag die nooit gesteld wordt...

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 16:53 schreef nicoprevoo het volgende:

[..]

Aha... kijk dat is alweer wat duidelijker. Dus als ik mijn LCD gewoon aansluit op mijn huidige voeding hoef ik niet moeilijk te doen ofzo??? Klinkt misschien allemaal heel achterlijk, maar ik ben dus echt een n00b op dat gebied... En ik heb altijd van mijn oma geleerd, een domme vraag is een vraag die nooit gesteld wordt...
Dan hoef daar dus niet aan te denken omdat je dan de GND van de pc voeding gebruikt. En die GND is hetzelfde in de hele computer, in elk onderdeel. Je snapt het :Y)
Moeilijk doen zou ik het niet noemen, want het is maar 1 draadje doorverbinden, meer niet.

Enne, gewoon blijven vragen ;)

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 16:59 schreef Zotty het volgende:

[..]

Dan hoef daar dus niet aan te denken omdat je dan de GND van de pc voeding gebruikt. En die GND is hetzelfde in de hele computer, in elk onderdeel.
Moeilijk doen zou ik het niet noemen, want het is maar 1 draadje doorverbinden, meer niet.

Enne, gewoon blijven vragen ;)
Zo leer je tenminste nog eens wat... ik denk dat ik er vanavond maar eens mee ga spelen, ook al is dat niet goed. Heb morgen namelijk tentamen!! :r En nog van statistiek ook nog :r:r:r:r:r:r:r

Verwijderd

Ok, heb hem dus proberen aan te sluiten. Heb dat stroomkabeltje doorverbonden met een kabeltje dat ik nog had liggen met van die mooie connectors erop. In ieder geval aangesloten en alles gecontroleerd. Kloptte...

Dus computer weer aan met de kabel op de printeraansluiting en het display aangesloten. Echter binnen een seconde een klein rooksliertje. Ik dus de stroomkabel uit mijn computer getrokken en flink schrikken. Want waar rook is, is probleem!!!

In ieder geval, ik vermoed dat er niets mis is met mijn scherm. Heb hieronder even een scan ervan gemaakt. Als je erop klinkt krijg je een grotere te zien (niet voor modemmers).
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/n.t.i.prevoo/Tweakers/scherm2.jpg
Ik dus meteen mijn hele aansluiting nagelopen en wat zie ik? Vlak bij de aansluiting van de kabel met mijn schermpje is een kabeltje gaan smelten, zie foto: (dat draadje met dat groene pijltje eraan)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/n.t.i.prevoo/Tweakers/draadje1.jpg
Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is???

Verwijderd

van waar komt het kabeltje ?
naar waar gaat het kabeltje ?

en hopelijk voor jou kwam de rook echt alleen van dat draadje en nie echt uit je LCD

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 18:03 schreef Mr.ChronoM het volgende:
van waar komt het kabeltje ?
naar waar gaat het kabeltje ?

en hopelijk voor jou kwam de rook echt alleen van dat draadje en nie echt uit je LCD
Dat laatste hoop ik dus ook... Hij kwam van waar de aansluiting zit... Maar ik denk persoonlijk niet het scherm. Zul je dan toch iets aan moeten zien lijkt mij??? Maar waar de kabel vandaan komt :?

Verwijderd

heb er ook nie zo heel veel verstand van (van grafische LCD's dan) maar een kabel komt van ergens en gaat naar ergens anders :)

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 18:07 schreef Mr.ChronoM het volgende:
heb er ook nie zo heel veel verstand van (van grafische LCD's dan) maar een kabel komt van ergens en gaat naar ergens anders :)
I know... maar heb het niet zelf gemaakt...

Verwijderd

Err... rook is niet goed....

Wat precies de oorzaak is en wat het voor draadje is, is uit een foto/scan een beetje lastig te halen, maar het ziet er uit als een verschrompeld aardedraadje. Het verschompelde zou ook de rook kunnen verklaren.

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 18:19 schreef Zotty het volgende:
Err... rook is niet goed....

Wat precies de oorzaak is en wat het voor draadje is, is uit een foto/scan een beetje lastig te halen, maar het ziet er uit als een verschrompeld aardedraadje. Het verschompelde zou ook de rook kunnen verklaren.
Dat idee had ik dus ook...

Verwijderd

Om ff terug te komen op de DIY voeding; heb het uitgetekend en dit ga ik dus maken:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/clairvoyant/zotty/LCD/voeding_small.gif

Klik op het plaatje voor een grotere versie.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 januari 2002 17:56 schreef nicoprevoo het volgende:
Ok, heb hem dus proberen aan te sluiten. Heb dat stroomkabeltje doorverbonden met een kabeltje dat ik nog had liggen met van die mooie connectors erop. In ieder geval aangesloten en alles gecontroleerd. Kloptte...

Dus computer weer aan met de kabel op de printeraansluiting en het display aangesloten. Echter binnen een seconde een klein rooksliertje. Ik dus de stroomkabel uit mijn computer getrokken en flink schrikken. Want waar rook is, is probleem!!!

In ieder geval, ik vermoed dat er niets mis is met mijn scherm. Heb hieronder even een scan ervan gemaakt. Als je erop klinkt krijg je een grotere te zien (niet voor modemmers).
[afbeelding]
Ik dus meteen mijn hele aansluiting nagelopen en wat zie ik? Vlak bij de aansluiting van de kabel met mijn schermpje is een kabeltje gaan smelten, zie foto: (dat draadje met dat groene pijltje eraan)
[afbeelding]
Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is???
auw auw.... die kabel is de ground kabel van de ltp poort..

euhmm duuw de ltp kabel er nie in en sluit t lcd eens aan dan hoort t ook iets te doen...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 januari 2002 18:41 schreef Zotty het volgende:
Om ff terug te komen op de DIY voeding; heb het uitgetekend en dit ga ik dus maken:

[afbeelding]

Klik op het plaatje voor een grotere versie.
wat ben jij moeilijk bezig ??? je ken toch ook die negative uit de trafo halen... dan een 79l12 erbij en je bent 5x goedkoper uit (nja zonder die tranfo dan... die kost je makkelijk 25 piek)

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 20:26 schreef Matty_ het volgende:

[..]

wat ben jij moeilijk bezig ??? je ken toch ook die negative uit de trafo halen... dan een 79l12 erbij en je bent 5x goedkoper uit (nja zonder die tranfo dan... die kost je makkelijk 25 piek)
Daar zeg je me wat... Maar no way dat je dan 5x goedkoper uitbent. Hooguit een paar gulden. Hoe dan ook, ik vind dit toch een nette oplossing. En dat is niet het enige wat niet klopt in je redenering :Y)

Trafotje kost trouwens 3,55 euro !

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 januari 2002 20:30 schreef Zotty het volgende:

[..]

Daar zeg je me wat... Maar no way dat je dan 5x goedkoper uitbent. Hooguit een paar gulden.

Trafotje kost trouwens 3,55 euro !
nou die 7660 kost hier 3,80, en die 79l05 euhmmm 50 cent ofzo en dan heb je al een dure :) als je die 7660 erbij duuwt dan ben je dus echt wel wa duurder uit

Verwijderd

Aarg, wat ben je weer snel met replyen :P

Heb dus ff m'n vorige post ge-edit...

• Sine
  • Laatst online: 21:22
Op zondag 27 januari 2002 20:33 schreef Matty_ het volgende:

[..]

nou die 7660 kost hier 3,80, en die 79l05 euhmmm 50 cent ofzo en dan heb je al een dure :) als je die 7660 erbij duuwt dan ben je dus echt wel wa duurder uit
Idd .. Gewoon met 2 ctjes en een paar diodes een negatieve spanning uit de trafo trekken

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 januari 2002 20:41 schreef Sine het volgende:

[..]

Idd .. Gewoon met 2 ctjes en een paar diodes een negatieve spanning uit de trafo trekken
jah... das volgens mij nog kleiner al de voeding van nico... als je t goed doet :)

Verwijderd

Dan komen er ook weer een paar nadelen om de hoek kijken. Nu is het ontzettend makkelijk om het geheel later aan te sluiten op een externe 12V adapter. Zonder de ICL7660 vervalt deze mogelijkheid volledig. En een kleinere behuizing waarin geen ruimte is voor een trafo staat nog steeds op m'n verlanglijstje :)
Daarnaast krijgt de 78L05 ineens 3V meer te verwerken. En dat vindt ie niet leuk hehe. Het kan kan wel, maar liever niet.

Verwijderd

Topicstarter
ff nog een paar vraagjes/hints aan nico

had je de reset button niet omgewisseld met de voeding ?
heb je je pc geaard ?
stond je pc uit voordat je t aansloot ?

werkt t wel zonder de ltp poort aangesloten ?

Verwijderd

Volgens mij niet. Voeding (is dat kabeltje waar iets wit gemaakt is op de aansluiting) zit op de aansluiting op dat printplaatje met wit gemaakt onderkantje, dus goed, lijkt mij
heb je je pc geaard ?
Oeps... moet ik nog steeds doen :D
Tuurlijk...

nog niet geprobeert, is dat wel slim zonder aarding??

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 januari 2002 21:18 schreef nicoprevoo het volgende:
Volgens mij niet. Voeding (is dat kabeltje waar iets wit gemaakt is op de aansluiting) zit op de aansluiting op dat printplaatje met wit gemaakt onderkantje, dus goed, lijkt mij
heb je je pc geaard ?
Oeps... moet ik nog steeds doen :D
Tuurlijk...

nog niet geprobeert, is dat wel slim zonder aarding??
de voedings dingen is dat 3-draadig ding met die witte pin erop jah... en die witte moet dus ook op t witte stukje op t printje

yep je ken hem gewoon zonder ltp-poort aansluiten, hier heb ik daarmee ook getest :)

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 21:27 schreef Matty_ het volgende:

[..]

de voedings dingen is dat 3-draadig ding met die witte pin erop jah... en die witte moet dus ook op t witte stukje op t printje

yep je ken hem gewoon zonder ltp-poort aansluiten, hier heb ik daarmee ook getest :)
Ok, zal eens proberen...

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 21:31 schreef nicoprevoo het volgende:

[..]

Ok, zal eens proberen...
Heb het dus geprobeerd zonder hem aan te sluiten op mijn LPT poort... Nu begint het printplaatje voor de negatieve voeding te roken... Is niet goed volgens mij ;)
Het lijkt alsof het plaatje onder dat chipje aan het smeulen was... kan voor de rest niets vinden... had geen zin om hem langer aan te laten... Kan ik ook testen zonder dat schermpie misschien??? Daar heb ik trouwens nog geen rook uit zien komen ofzo, moet ik nu blij zijn???

Verwijderd

Topicstarter
er is hierzo ooit iets geweest over een ge-etste print, nou om jullie allemaal te helpen met t design, ik heb ff mn print ingescant voor idereen hier

het maakt gebruik van 2 icl 7660, want dan kan je hem nml 5v geven en -12v eruit halen :)

(urls omdat de plaatjes ubergroot zijn)

achterkant
http://www.h4e.f2s.com/print.jpg
voorkant
http://www.h4e.f2s.com/print2.jpg
datasheet (opslaan en openen in photoshop ofzo)
http://members.home.nl/matty.irc/Untitled-1%20copy.gif
http://members.home.nl/matty.irc/Untitled-2%20copy.gif
http://members.home.nl/matty.irc/Untitled-3%20copy.gif

of de kleine jpg versie
http://members.home.nl/matty.irc/datasheet1of4.jpg
http://members.home.nl/matty.irc/datasheet2of4.jpg
http://members.home.nl/matty.irc/datasheet3of4.jpg
http://members.home.nl/matty.irc/datasheet4of4.jpg

het blijkt dat hier ook een ccfl invertor inzit... but im not sure, die heb ik er nie opzitten

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 januari 2002 21:42 schreef nicoprevoo het volgende:

[..]

Heb het dus geprobeerd zonder hem aan te sluiten op mijn LPT poort... Nu begint het printplaatje voor de negatieve voeding te roken... Is niet goed volgens mij ;)
Het lijkt alsof het plaatje onder dat chipje aan het smeulen was... kan voor de rest niets vinden... had geen zin om hem langer aan te laten... Kan ik ook testen zonder dat schermpie misschien??? Daar heb ik trouwens nog geen rook uit zien komen ofzo, moet ik nu blij zijn???
eeeeew... je ken hem testen zonder scherm ja !, heb je een multimeter bij de hand ???

die pin met t witte stukje is de gnd, die ernaast is de negative, die ernaast is de 5v

zo dus:
code:
1
2
5v -x v gnd(wit)
|   |   |

trouwens tis wel heel erug gek dat ie chip begint te fikken ??

edit: welke chip is aan t fikken ? die met 8 pinnentjes die je eruit kan halen ? of die met 3 pinnetjes die vast zit ?

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 21:49 schreef Matty_ het volgende:

[..]

eeeeew... je ken hem testen zonder scherm ja !, heb je een multimeter bij de hand ???

die pin met t witte stukje is de gnd, die ernaast is de negative, die ernaast is de 5v

zo dus:
code:
1
2
5v -x v gnd(wit)
|   |   |

trouwens tis wel heel erug gek dat ie chip begint te fikken ??
Dat is de enige plek waar ik kan zien waar het lijkt alsof het is gaan smeulen... heb niet echt goed gekeken waar de rook vandaan kwam... Multimeter??? Grapjas... ben niet zo goed uitgerust op dat gebied ;)
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.