Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Grafisch LCD

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 2.175 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 januari 2002 21:50 schreef nicoprevoo het volgende:

[..]

Dat is de enige plek waar ik kan zien waar het lijkt alsof het is gaan smeulen... heb niet echt goed gekeken waar de rook vandaan kwam... Multimeter??? Grapjas... ben niet zo goed uitgerust op dat gebied ;)
zie edit... heb je msn ? zie mn mail, das ook mn msn account

EDIT:
400ste POST !!!!!!! :)

zotty wanneer halen we de pils uit de kelder ?

Verwijderd

Topicstarter
zucht nico's probleem is opgelost... en er stond nog wel in mn mail:
[...blabla...]
Daar zit een los kabeltje aan met aan de andere kant twee ontblote kernen. Is dit de aansluiting voor de stroom??? | yep, 12v erop, die draad met de witte streep is de + de zwarte is de - |
[..blabla..]
nja zn 78l05 is dus afgefikt maar zn icl7660 is nog in leven gebleven door de diodes (ze hebben zelfs een 2de functie :P)

lcd zou nog moeten werken, teminste er is nooit een positive spanning naar t lcd gegaan.

Verwijderd

Ouch... verkeerd aangesloten spanningen.... this brings up memories ;( ;)

Enne wat de pils betreft, zou je nou wel of niet naar Drome komen? In alle drukte ff vergeten of je nou wel of niet kwam. Zo ja, dan hebben we daar ook een oplossing voor gevonden >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 januari 2002 23:13 schreef Zotty het volgende:
Ouch... verkeerd aangesloten spanningen.... this brings up memories ;( ;)

Enne wat de pils betreft, zou je nou wel of niet naar Drome komen? In alle drukte ff vergeten of je nou wel of niet kwam. Zo ja, dan hebben we daar ook een oplossing voor gevonden >:)
nope... of je mot 2 vrijkaartjes kenne regelen... ik + rogier :)

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 14:08

Snurp

aka NICO

Op zondag 27 januari 2002 18:41 schreef Zotty het volgende:
Om ff terug te komen op de DIY voeding; heb het uitgetekend en dit ga ik dus maken:

[afbeelding]

Klik op het plaatje voor een grotere versie.
Wat is nog het nut van die C5 condensator nu met C8?
'k probeer het schema een beetje te begrijpen. Maar ze staan nu parallel.
Zie ik iets over het hoofd? Die C5 is al voldoende om hem af te vlakken.

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 23:16 schreef Matty_ het volgende:
nope... of je mot 2 vrijkaartjes kenne regelen... ik + rogier :)
Jammer dat je niet komt ;( Nou ja, moeten we maar iets anders verzinnen ;)
Over Drome gesproken, wat is het dit keer ontzettend f*cking groot :o En van 10.000 vierkante meter op- en afbouwen word je niet echt blij. Maar oh wat gaat het gaaf worden >:) :z :7
Op maandag 28 januari 2002 11:36 schreef Snurp het volgende:
Wat is nog het nut van die C5 condensator nu met C8?
'k probeer het schema een beetje te begrijpen. Maar ze staan nu parallel.
Zie ik iets over het hoofd? Die C5 is al voldoende om hem af te vlakken.
C5 is om de kleine rest rimpelspanning weg te filteren d8 ik. Het is in elk geval normaal in zo'n beetje elke voeding. Je kunt hem wel weglaten, maar 'officieel' moet er parallel aan C8 een condensator zitten met een capaciteit van 1/10 van C8.

Verwijderd

Topicstarter
ok ! *software update !*

voor alle luie idlende mensen die mIRC gebruiken:
http://www.h4e.f2s.com/mirc_dll.dll

ff voorproefje:

Afbeeldingslocatie: http://www.h4e.f2s.com/angel.jpg

dit gaat nu nog pas voor 1 regel... maarjah.. dat komt later nog :)

hmmz heb ik nu een primeur :P :?

en het mirc scriptje:
code:
1
2
3
on *:Text:*:*:{
  dll mIRC_DLL.dll send < $+ $nick @ $chan $+ > $1-
}

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 17:55

Wiebbe

<none />

MAtty
dit is wel HEEEL erg strak!
tof gedaan man!
zekerz!!

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Verwijderd

Aaaah wat gaaf :D Denk wel dat je de primeur hebt !

Kij, dit is nou een reden IRC op m'n compu te zetten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 00:03 schreef Wiebbe het volgende:
MAtty
dit is wel HEEEL erg strak!
tof gedaan man!
zekerz!!
Op woensdag 30 januari 2002 00:39 schreef Zotty het volgende:
Aaaah wat gaaf :D Denk wel dat je de primeur hebt !

Kij, dit is nou een reden IRC op m'n compu te zetten ;)
yep... looks nice heh :) alleen ken iemand ff mn scriptje verbeteren dat ie die kleurcodes niet erbij doet ?

dus ik heb toch de primeur :) cool :P dit ken ook denk ik wel met een HD44780, ik denk wel dat ik dala zo gek krijg om dit in zn source te vrotten :)

btw soon een update voor meer regels :) mot alleen nog ff kijke hoe ik dat ga doen.

Verwijderd

Hoe staat het er bij iedereen mee? Het is alweer een tijd geleden sinds de laatste reply, dus ik ben wel zeer benieuwd naar wat de vooruitgang is.

Hier ligt het helaas allemaal een beetje stil qua echte ontwerpen. Veel te druk met werken... Maar ik heb ook leuker nieuws! Onderweg met het openbaar vervoer heb je tijd zat om na te denken (want de treinen rijden gvd toch niet op tijd). Iedereen wil toch altijd grotere displays aansturen zoals een leuke 640x480? Of z'n uit een laptop gesloopte display? Dit is mogelijk met een CPLD of een FPGA. De exacte uitwerking kan nog best een hele tijd duren, maar de oplossing is iig dichterbij!

Ps, vanavond hoop ik eindelijk eens de voeding gesoldeerd te hebben hehe

edit:
duh... moet ik er wel bijzetten wat ik ga solderen

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 16:17 schreef Zotty het volgende:
Hoe staat het er bij iedereen mee? Het is alweer een tijd geleden sinds de laatste reply, dus ik ben wel zeer benieuwd naar wat de vooruitgang is.
Ik heb inmiddels een usb interface te pakken waarop ik m'n lcds kan aansluiten maar de tijd om er wat mee te gaan doen ontbreekt me momenteel nogal. Die G321D heb ik nog steeds niet fatsoenlijk aan de praat (te zwakke voeding vermoed ik, -15 ipv -24 volt) dus ik zit er aan te denken een T6963C te kopen waar ik die voeding voor kan gebruiken die ik al heb. M'n eigen lcd-app heb ik dit weekend voor het eerst dit jaar weer es wat aan gedaan (niet dat ik geen zin had maar ik had/heb veel andere dingen aan m'n hoofd de laatste tijd), Verder staat er nog zo'n grafishe Matrix orbital op de planing om de support voor seriele displays 'n beetje op te krikken..

• Vai
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02-2023

Vai

Om de control codes eruit te filteren:
dll mIRC_DLL.dll send < $+ $nick @ $chan $+ > $strip($1-)
}

je kan btw ook $strip($1-,burc) gebruiken:

b=strip bold
u=strip underline
r=strip reverse
c=strip color

elke combinatie is mogenlijk, $strip($1-) stript btw gewoon alles, dus bv $strip($1-,bc) stript bold en color.

Zeer cool :9~

Q6600, 6144MB, WD 160GB & Maxtor 400GB,NVidia 8600GT, Samsung SH-S202N, NEC ND-2510A, SB Audigy 2

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 14:08

Snurp

aka NICO

Ik heb em nog niet werkend, De voeding is klaar en werkt, printer kabel is gesoldeerd. Helaas nog geen tijd gehad om hem grondig te testen.
CCFL werkt perfect net als de background, echter heb ik nog geen test iod gekregen. Maar heb dus ook nog niet echt gekeken.
Ik zou proberen om de zooi eens onder een scanner te gooien voor pix.

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 16:58 schreef Vai het volgende:
Om de control codes eruit te filteren:
dll mIRC_DLL.dll send < $+ $nick @ $chan $+ > $strip($1-)
}

je kan btw ook $strip($1-,burc) gebruiken:

b=strip bold
u=strip underline
r=strip reverse
c=strip color

elke combinatie is mogenlijk, $strip($1-) stript btw gewoon alles, dus bv $strip($1-,bc) stript bold en color.

Zeer cool :9~
THNX DUDE ! :)
nja hier is mn vernieuwde versie, hij kan nu over meer regels :) (ik mot alleen nog ff iets bouwe zodat ie ook 2 regels kan laten zien maar dat komt deze week wel)

[EDIT]
DIT WERKT VOLGENS MIJ ALLEEN MET MIRC 6.0+ (getest met 6.01)

hier issie te downloaden: http://www.h4e.f2s.com/mirc_dll_v2.dll (ik hoop dat F2S meewerkt)

en t vernieuwde scriptje:
code:
1
on *:text:*:*:{ dll mIRC_DLL_v2.dll send < $+ $nick $+ > $strip($1-,bcru) }

(de text op t lcd is nu iets kleiner en de kleure zooi is eruit)

Verwijderd

Op donderdag 13 december 2001 01:44 schreef Zotty het volgende:
Een nieuw schema voor een LCD met de SED1330 controller. Waarom dit schema ? Omdat het 'compatible' is met de T6963C versie en volledig gebruik maakt van de mogelijkheden van de SED1330. :Y)

[afbeelding]

Dit schema heeft het grote voordeel dat zo min mogelijk aanpassingen in de software nodig zijn. Qua stuurlijnen is het gelijk aan de T6963C en dus hoeft alleen gelet te worden op de verschillen in de instructieset.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vergelijking:

T6963C   SED1330   betekenis
-------------------------------
    CE = CS   selecteer display
    CD = A0   data of commando
    RD = RD   lezen
    WR = WR   schrijven
als ik dit dus zo zie heb je nog IO's over voor eventuele knopjes ?
of heb ik dit verkeerd?

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 20:31 schreef bouke_h het volgende:

[..]

als ik dit dus zo zie heb je nog IO's over voor eventuele knopjes ?
of heb ik dit verkeerd?
Is helemaal goed! Je gaat door voor de magnetron :P

Verwijderd

Topicstarter
ja !!!! :)

mn mirc dll is weer een versie verder :)

dl t hier:

http://www.h4e.f2s.com/lcd_dll_v2_1.dll

script (niks veranderd op de naam na, toch wel... de init die nu niet elke keer wordt gedaan zoals in de eerste beta.)
code:
1
2
on *:connect: { dll lcd_dll_v2_1.dll init }
on *:text:*:*:{ dll lcd_dll_v2_1.dll send < $+ $nick $+ > $strip($1-,bcru) }

Matty

//edit... kmot toch es wa aan mn mirc-script skills doen :P

Verwijderd

Moet toch maar weer eens m'n display in elkaar zetten zo te lezen :)

/me 's display ligt nu in 3 delen...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 12:10 schreef Zotty het volgende:
Moet toch maar weer eens m'n display in elkaar zetten zo te lezen :)

ja... anders gaat zotty, zoals ik hem gistere al tijdens t chate vertelde, voor gfx inkoopactie #2 >:)

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 12:10 schreef Zotty het volgende:
Wat heb je er mee gedaan dan?

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 12:17 schreef Yarvieh het volgende:
Wat heb je er mee gedaan dan?
Niks ernstig hoor :P

Bij het bewerken van een behuizing voor het display zat de CCFL tijdelijk in de weg, dus die ligt er nu af. Wat je dan overhoud zijn de CCFL, een lichtgewicht display en een zwaar 'backlight/plexiglas plaat geval'. Het is allemaal zo weer in elkaar te schuiven, maar dan moet eerst de behuizing af ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 12:21 schreef Zotty het volgende:

[..]

Niks ernstig hoor :P

Bij het bewerken van een behuizing voor het display zat de CCFL tijdelijk in de weg, dus die ligt er nu af. Wat je dan overhoud zijn de CCFL, een lichtgewicht display en een zwaar 'backlight/plexiglas plaat geval'. Het is allemaal zo weer in elkaar te schuiven, maar dan moet eerst de behuizing af ;)
ja, die lcd's zonder backlight zijn licht ! da ding van mij da zit in een kartonne verpakkins doodje, je zou zo zeggen dat t ding leeg is

Verwijderd

Ik vind dat het wel eens tijd is geworden voor een zelfbouw LCD controller >:) En dan heb ik het niet over een vga kaart oid aftappen, maar over echt zelf maken.

Een monochroom 320x240 display lijkt me een mooi formaat om mee te beginnen. Niet gelijk te moeilijk maken ;) Het formaat is later eventueel makkelijk te vergroten door het aantal bits te verhogen. Kleur is nog iets voor de verre toekomst.

Even kort en simpel uitgelegd, een grafisch LCD zonder controller werkt als volgt; elke pixel zul je zelf moeten aansturen. Het display deel je op in rijen(= 1 line) en kolommen. Om die rijen en kolommen aan te sturen zitten er drivers op het display zelf. Die hoeven we dus niet te maken, alleen maar aan te sturen.
Afhankelijk van het type display heb je een 4- of 8-bits databus. Via deze bus komt de data in de drivers. Daarnaast zijn er 3 controllines, resp. de pixelclock, de line clock en de frame clock. Het laat zich raden waar die voor zijn.
Daarnaast is er een bias aansluiting waarmee de polariteit van het LC ongewisseld moet worden. En als laatste zullen er 3 aansluitingen zijn voor de grijswaarde van de pixel.
Om het allemaal aan te sturen is er dus een controller nodig en wat logica om de timing goed te krijgen. Het stuk logica is dusdanig groot dat je dit niet uit losse componenten gaat opbouwen, maar dat stop je in een FPGA of CPLD.

Dus, wie heeft hier nog meer ideeen over?!

Verwijderd

nou, ik zou het prachtig vinden
maar ben nog niet zover in de microcontrollers

ga binnekort is kijken of ik die knigtrider led kan maken met die PIC

en dan ff de elektuur microconrolercursus doen

heb jij nog mischien wat tips

maar je wil dus een hele eigen pci kaart gaan maken

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 19:42 schreef plasma_tv het volgende:
nou, ik zou het prachtig vinden
maar ben nog niet zover in de microcontrollers

ga binnekort is kijken of ik die knigtrider led kan maken met die PIC

en dan ff de elektuur microconrolercursus doen

heb jij nog mischien wat tips

maar je wil dus een hele eigen pci kaart gaan maken
euhm.... tips... euhm euhm euhm....

proberen en veel lezen, heel veel lezen. Dan lukt het je gegarandeerd :)

Een eigen PCI kaart is een goed idee, zo veel verschilt het niet met wat we tot nu toe gedaan hebben. En zeker een goed idee gezien de hoeveelheid data die verwerkt moet gaan worden.

Verwijderd

je met zo'n pci kaart is het gewoon veel cooler 8-)
dan heb je alle poorten vrij en ziet er gewoon leuker uit

maar nog ff over die microcontroller
in de elektuur staat een cursus met een ATMEL 89S8252 controller
is dat wat om mee te beginnen

of heb jij de elektuur niet

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 20:33 schreef plasma_tv het volgende:
je met zo'n pci kaart is het gewoon veel cooler 8-)
dan heb je alle poorten vrij en ziet er gewoon leuker uit

maar nog ff over die microcontroller
in de elektuur staat een cursus met een ATMEL 89S8252 controller
is dat wat om mee te beginnen

of heb jij de elektuur niet
heb de elektuur niet, want ik vind hem te duur :P

De atmel is een leuk processortje om mee te beginnen :) Goede software voor beschikbaar (heb ik horen zeggen) en redelijk veel voorbeelden voor te vinden.

Verwijderd

Dit is een stuk Abel-HDL (code voor in de CPLD/FPGA) voor een 320x240 monochroom display. Eens kijken wat we daarmee kunnen (heb het bijna ontcijferd :))
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
LNCNTCLK    = !(AUXLCDEN & FCLKDET.COM & !L_FCLK & !AUXLCD1.FB & L_LCLK #
            AUXLCDEN & AUXLCD2.FB & INTLCLK.FB) ;

FCLKDET  = !(!AUXLCDEN # RESET) & (L_FCLK # FCLKDET.COM) ;

AUXLCD1  := FCLKDET.COM & !L_FCLK & !AUXLCD1.FB &
             (LNCNT.FB == NbLine - 2) #
             AUXLCD1.FB ;
AUXLCD1.CLK = LNCNTCLK ;
AUXLCD1.ACLR    = !AUXLCDEN # RESET ;

AUXLCD2  := AUXLCD1.FB ;
AUXLCD2.CLK = AUXCLK ;
AUXLCD2.ACLR    = !AUXLCDEN # RESET ;

LCLKCNT  := AUXLCD2.FB & (LCLKCNT.FB < LClkPer/AuxClkPer - 1) &
             (LCLKCNT.FB + 1) ;
LCLKCNT.CLK = AUXCLK ;
LCLKCNT.ACLR    = !AUXLCDEN # RESET ;

LNCNT      := (LNCNT.FB < NbLine - 1) & (LNCNT.FB + 1) ;
LNCNT.CLK   = LNCNTCLK ;
LNCNT.ACLR  = !AUXLCDEN # RESET ;

INTLCLK  := AUXLCD2.FB & (LCLKCNT.FB == LClkPer/AuxClkPer - 1) ;
INTLCLK.CLK = AUXCLK ;
INTLCLK.ACLR    = !AUXLCDEN # RESET ;

INTFCLK  := AUXLCD2.FB & (LCLKCNT.FB == LClkPer/AuxClkPer - 1) &
             (LNCNT.FB == NbLine - 1) #
             INTLCLK.FB & INTFCLK.FB ;
INTFCLK.CLK = AUXCLK ;
INTFCLK.ACLR    = !AUXLCDEN # RESET ;

LCDFCLK  = !AUXLCD1.FB & L_FCLK # AUXLCD2.FB & INTFCLK.FB ;

LCDLCLK  = !AUXLCD1.FB & L_LCLK # AUXLCD2.FB & INTLCLK.FB ;

LCDPCLK  = !AUXLCD1.FB & L_PCLK ;

edit:
ontcijfering is af 8-) Heb het in 2 delen gesplitst omdat het anders zo groot werd. En let niet op de soms vage constructies. Het is in Eagle gemaakt en dat is niet echt geschikt voor dit soort dingen, vandaar.

deel 1
deel 2

edit 2:
Timing diagram is ook wel handig :Y)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/clairvoyant/zotty/LCD/timing.gif

Verwijderd

ik ben nog niet verder gekomen dan het PROBEREN ontcijferen van datasheets ...
jij maakt er gewoon stukken zelf van op ?

maar ok, het idee is natuurlijk HEEL MOOI, een pci kaart maken is zoiets waar ik wel eens durf van dromen, maar altijd heel snel uit mijn hoofd zet want dat kan ik niet :)

nog een vraagje, heb je misschien een picie van zo'n schermpje(weet totaal niet hoe groot ik het kan verwachten eigenlijk), want ik wil ook wel eens een nieuwe uitdaging dus als de prijs meevalt heb ik wel zin om het te proberen, als alles wat vlot natuurlijk :)

kostprijs zal wel snel tegen de 250€ komen te liggen waarschijnlijk ?
prijs van het LCD + printplaat laten maken + componenten

ps : kan ik hieruit ook besluiten dat de software voor je eerst grafische LCD stil ligt ?
want veel software is er op dit ogenblik niet dacht ik
(ik twijfel tussen grafisch LCD en 4" inch kleur scherm)

Verwijderd

ik was nog even enkel stukken aan het herlezen en nu vraag ik ma nog enkele dingen af

1. wat zijn CPLD/FPGA ?

2. Deel 1 en Deel 2 zijn de logische schakeling die nodig zijn om gegevens op het LCD te krijgen ? Het komt er dus op neer om deze logica op een PCI kaart of dergelijke te maken en aan het proggen te gaan ?

Verwijderd

Een PCI kaart maken kun je vergelijken met een display aan de printer-/seriele-poort te hangen. Alleen de hardware is wat uitgebreider (meer aansluitingen). Verder is het net als bij een klein display een bepaalde waarde op een bepaald adres neezetten. Piece of koekje dus :P

Voor een picje van zo'n schermpje, kun je bijv. een folder van laten we zeggen Dixons (hele foute winkel!) pakken en kijk naar de plaatjes van PDA's. Of wandel een willekeurige electro winkel binnen en kijk eens naar een Palm of Compraq (wel de kleur wegdenken natuurlijk). In principe(!!!) kun is het mogelijk om ook een laptop display te gebruiken. Maar elk display is weer net iets anders, vergeet dat niet.

Wat het gaat kosten weet ik niet precies. Dat ligt voornamelijk aan het te gebruiken display. De rest van de componenten kost niet belachelijk veel. Er gaat gewoon veel tijd inzitten qua ontwikkeling.

Een CPLD (complex programmable logic device) en/of FPGA (field programmable gate array) is (voor het gemak) niets anders dan een IC met een hele zooi logische poorten en flipflops. Door in een HDL (hardware description language) taal vergelijkingen op te geven, worden in het IC een soort zekeringen 'doorgebrand' waardoor de universele poort/flipflop een specifieke functie krijgt. Op deze manier kun je dus vrij complexe logische schakelingen vrij makkelijk in een IC krijgen ipv in vele losse ICs.

Deel 1 en 2 is (hopelijk ;)) exact hetzelfde als wat er in Abel-HDL staat, en dus wat er in de CPLD komt te staan. De reden dat ik het volluit heb getekend is dat ik het zo veel fijner en makkelijk vind om te begrijpen dan die vergelijkingen. Dit moet je dus in de CPLD/FPGA proggen en ik bedenk me net dat dit ook real time in de computer geupdate kan worden >:)

ps, de software ligt een beetje stil ja. Helaas maar waar. De reden hiervoor is dat ik op het moment elke dag aan het 'assembleren' ben, en dus als ik 's avonds thuis zit, niet nog meer software wil zien. Dus dan maar weer ff hardware designen :)

Verwijderd

zotty, ik bewonder wat je doet, maar kan nie volledig volgen want ik ken niet zoveel van electronica

het komt er dus op neer dat je :
een printplaat
een hoop componenten nodig heb

en dat je die kan "instellen" via de computer

als dat klaar is dan kan je er het schermpje mee sturen, right ?

edit : na nog 2 keer je verhaal te lezen versta ik HOE je ze instelt, de grote lijnen dan toch !

het komt er dus nog steeds op neer van die instelbare-IC's (zoals ik ze maar zal noemen) kan proggen via die taal en dan heb je eigenlijk een soort "controllertje" gemaakt ?

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 20:55 schreef Mr.ChronoM het volgende:
zotty, ik bewonder wat je doet, maar kan nie volledig volgen want ik ken niet zoveel van electronica

het komt er dus op neer dat je :
een printplaat
een hoop componenten nodig heb

en dat je die kan "instellen" via de computer

als dat klaar is dan kan je er het schermpje mee sturen, right ?

edit : na nog 2 keer je verhaal te lezen versta ik HOE je ze instelt, de grote lijnen dan toch !

het komt er dus nog steeds op neer van die instelbare-IC's (zoals ik ze maar zal noemen) kan proggen via die taal en dan heb je eigenlijk een soort "controllertje" gemaakt ?
Het aantal componenten is niet zoveel; een controller (PIC, AVR, enz), een RAM als beeld data buffer, een CPLD, wat klein grut en natuurlijk het display. En als je dat goed aansluit en je stopt er een stuk software in, dan kun je er hopelijk een scherm mee aansturen. En dan heb je dus je eigen controllertje gemaakt :)

Verwijderd

maar kan je een klein beetje vertelen wat het zou gaan kosten

de electronica lijkt me wat moeilijk, maar wat zo'n display zou kosten bedoel ik

Verwijderd

het klink echt super, hopelijk raak je een stuk vooruit en vallen de kosten wat mee :D

ik heb vandaag al mijn 16x2 verkocht (na minder dan een maand) en ik wil iets duurder en groter natuurlijk ;)

hopelijk blijf je je vooruitgang posten ofzo dan volg ik het op de voet
ik zou HEEL graag kunnen helpen, maar ik weet er gewoon niets over :'(

Verwijderd

Zolang de te gebruiken IC's niet bekend zijn, kun je natuurlijk ook geen prijs berekenen :z Prijs van het display valt ook nog niet te zeggen aangezien ik nog niet eens weet wel display het makkelijkst is.

Ben ik nu de enige die hier actief mee bezig is qua uitdenken? Niet dat dat zo erg is, maar ik had gehoopt dat er nog wel 1 of 2 personen zo gek waren om aan zoiets te beginnen.

Verwijderd

euh, ik ben er wel gek genoeg voor, maar ik kan jammergenoeg niets van electronica :'(

Verwijderd

Op vrijdag 22 februari 2002 19:08 schreef Mr.ChronoM het volgende:
euh, ik ben er wel gek genoeg voor, maar ik kan jammergenoeg niets van electronica :'(
Je bent nooit te oud om te leren :P

Verwijderd

ik zou wel met je willen mee denken
maar waarover
jij weet er toch meer over dan ik ;)

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

ik heb ook nog een sharp LM634XG (640*200) mono die ik graag aan de praat wil...ik zit me te pleuris te zoek op inet + 10tal emails :(

Verwijderd

Op zaterdag 23 februari 2002 01:41 schreef ThaHandy het volgende:
ik heb ook nog een sharp LM634XG (640*200) mono die ik graag aan de praat wil...ik zit me te pleuris te zoek op inet + 10tal emails :(
Irritant he :'(

Heb hier ook nog een Panasonic/Matshushita plasma display liggen uit 1986. Nooit de aansluitingen van kunnen vinden..

Verwijderd

Het is nog ff de vraag hoe snel de uC moet zijn, maar 5 Mhz moet genoeg zijn denk ik.

Blokschema:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/clairvoyant/zotty/LCD/blokschema.gif

Verwijderd

Power-on sequencing for LCDs; why, when and how

Zeer informatief document over power sequencing. Deze heeft betrekking op alle grafische displays, dus ook de displays van 240x64 waar we tot nu toe mee bezig zijn geweest.

Verwijderd

Power-on sequencing is dus een schakeling die nodig is om een LCD enzo "op te starten". Eerst moet de stroom een bepaalde waarde krijgen enzo tegen dat het allemaal kan werken.

Maar als je nu een PCI-kaart bouwt heb je dan ook zo'n dingen nodig ? want tegen dat je iets naar je LCD kan sturen (lees: tegen dat de PC opgestart is) is alles toch al in orde ?

zal wel ergens iets over het hoofd zien, maar je weet nooit dat ik iets vertel die juist is :D

Verwijderd

Power sequencing houdt in dat je eerst de electronica 'in werking' zet en dan pas de kristallen (het display wat je ziet). Bij het uitzetten is het omgedraaid, dus eerst stroom van de kristallen af en de stroom van de electronica af.

De reden hiervoor is dat de kristallen een wisselspanning nodig hebben. En aangezien je gelijkstroom op de display module zet, zal de electronica de wisselspanning moeten genereren. Een gelijkstroom tast de kristallen aan, ookal is het maar voor heel even. En die aantasting zorgt er uiteindelijk voor dat de kristallen niets meer doen, en dus geen beeld meer kunnen weergeven.

Verwijderd

ahzo !
nu begrijp ik het nut ervan.

net als wanneer je een gewoon LCDtje aanlegt en je een paar milliseconden met wachten voor je echt de data mag beginnen sturen

wat ik me nog afvroeg is goe je een printplaat die in een PCI-slot past kan maken/laten maken.
dit is toch anders dan een gewone printplaat ?

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 16:24 schreef Mr.ChronoM het volgende:
wat ik me nog afvroeg is goe je een printplaat die in een PCI-slot past kan maken/laten maken.
dit is toch anders dan een gewone printplaat ?
Laten maken voor veel centjes ;( Een PCI (of ISA) is dubbelzijdig en dat is vrij lastig om zelf zonder dure apparatuur te maken.
Of het ontwerp moet zo simpel zijn dat het zonder problemen op zo'n PCI exerimenteerprintje kan.

Verwijderd

en ZO simpel zal het hoogst waarschijnlijk niet worden ?

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 18:11 schreef Mr.ChronoM het volgende:
en ZO simpel zal het hoogst waarschijnlijk niet worden ?
Ik twijfel een beetje, en wel om de volgende reden; qua hardware stelt het eigenlijk helemaal geen ene moer voor. De potentieel te gebruiken ICs zijn ook in niet SMD uitvoering verkrijgbaar, dus daar zal het probleem niet liggen. Alleen de software is lastig, maar dat heeft niks met de board layout te maken.

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 18:28 schreef Zotty het volgende:

[..]

Ik twijfel een beetje, en wel om de volgende reden; qua hardware stelt het eigenlijk helemaal geen ene moer voor. De potentieel te gebruiken ICs zijn ook in niet SMD uitvoering verkrijgbaar, dus daar zal het probleem niet liggen. Alleen de software is lastig, maar dat heeft niks met de board layout te maken.
je twijfelt dus of je er wel mee doorgaat ? :'(

de software lijk me inderdaad ook niet zo voor de hand liggend en aangezien ik nogal een VB-lover ben zal ik er ook wel niet zo snel in slagen om echt met zo'n kaart te communiceren dacht ik (nog niets over op gezocht!)

Ik denk persoonlijk wel nog altijd dat de prijs van het geheel zeer hoog zal liggen, vooral de prijs van het scherm en de printplaat zal nie echt laag blijven

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 18:52 schreef Mr.ChronoM het volgende:

[..]

je twijfelt dus of je er wel mee doorgaat ? :'(

de software lijk me inderdaad ook niet zo voor de hand liggend en aangezien ik nogal een VB-lover ben zal ik er ook wel niet zo snel in slagen om echt met zo'n kaart te communiceren dacht ik (nog niets over op gezocht!)

Ik denk persoonlijk wel nog altijd dat de prijs van het geheel zeer hoog zal liggen, vooral de prijs van het scherm en de printplaat zal nie echt laag blijven
Nee, ik twijfelde of het nodig is een printplaat te laten maken, want dat is smerig duur ;( Voor dubbelzijdig 150x75 mm betaal je zo 50 euro per stuk. 5 stuks kost 100 euro, dus de prijs zakt snel bij meer stuks, maar duur blijft het.

Met software bedoelde ik overigens de software in de controller en cpld.

Verwijderd

een PCI-kaart is natuurlijk altijd wel heel fijn, maar aangezien de prijs zo hoog ligt en aangezien er niet direct 5 of meer tweakers te vinden zijn in dit topic zal het duur blijven ...

zonder PCI kaart de schakeling maken is voor mij al even goed hoor, maar kan je dan ook via de lpt-poort de software op/in die IC's krijgen ? (heb nog niet helemaal door hoe dat juist werkt ;(

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 19:07 schreef Mr.ChronoM het volgende:
zonder PCI kaart de schakeling maken is voor mij al even goed hoor, maar kan je dan ook via de lpt-poort de software op/in die IC's krijgen ? (heb nog niet helemaal door hoe dat juist werkt ;(
Tuurlijk is het zo te maken dat het via lpt aan te sturen is, maar daarbij is voor grotere displays misschien de doorvoersnelheid de beperkende factor. 'k heb nog geen exacte berekeningen gedaan, maar veel data versturen moet je wel bij een beetje bewegend beeld. Voor testdoeleinden is het misschien wel handig.
Software in de ICs krijgen moet dmv een programmer.

edit:
Zo'n type display lijkt me wel wat... prijs ligt rond de 70 dollar
http://www.optrex.com/ProductList.asp?PartNumber=DMF%2D50081ZNB%2DFW

Verwijderd

103x79mm aan pixels die je zelf kan controlleren :9~ ...

gedaan met dromen nu

dat display(DMF-50081ZNB-FW) lijk me wel in orde
$91.42 ruw omgereken met wat verzendingskosten tegen de 100€ voor het display, dat lijk me heel redelijk
als het enigsinds te doen is zonder een printplaat. kan de prijs een stuk lager uitvallen dan dat ik dacht

enig idee of je er ook wel op een normale manier aan kan komen ?

edit 1:
eigenlijk ben je bezig met een schakeling als deze
http://www.apollodisplays.com/indcontroller.php?ctrlname=CDS-1335
uit te denken ?
deze schakeling kost maar liefst $175 !

edit 2:
op https://www.ied.pios.com kan je deze displays online bestellen voor $138.3585 (een stuk hoger da de vorige prijs)
je moet wel betalen met een betaalkaart :s

(prijzen van www.apollodisplays.com & https://www.ied.pios.com )

Verwijderd

We hebben het nog niet over displays bestellen, slechts een geschikt universeel type uitzoeken waar het ontwerp op gebasseerd gaat worden. Alles op z'n tijd ;)

Verwijderd

Err.....

1) 320 x 240 pixels x refreshrate van 60 Hz = 4608000 pixels per seconde

2) Een 20 MHz PIC heeft een 200 ns instruction cycle

...dat gaat niet lukken

Verwijderd

:'( :'( :'(
ik begrijp natuurlijk niet waaruit je afleid of het werkt of niet, maar kan kan je dan niet gewoon iets nemen die sneller is ofzo ?

edit :
hoeveel bit heb je per pixel telkens nodig ?

monochroom scherm = 2bit (?) = 2² = 4bit
4608000 pixels/sec * 4bit = 18432000bit = 2304000byte
zal wel ergens mis zitten :D

hoeveel gegevens kan zo'n PIC verwerken per seconden/per instructie ?

Verwijderd

Klein rekenfoutje gemaakt; bij bovenstaande getallen ben ik uitgegaan van een seriele aansturing, maar het 'test' display werkt met 4 bit.

Nog even uitgaande van 1 bits aansturing:
1 sec / (resolutie x bits per pixel x refreshrate x execution time in ms) =
1 / (320 x 240 x 1 x 60 x 200) = 1.085 instructies per seconde per pixel

Voor het versturen van 1 pixel heb je al gauw minimaal 6 instructies nodig, en aangezien 6 meer dan 1.085 is, gaat dat nooit lukken met een 20 MHz PIC.

Voor 4 bits aansturing deel je het deel je de resolutie door 4. Dit klopt niet helemaal (want je soms moet afronden naar boven), maar is voor nu nauwkeurig genoeg.
Bij 4 bit kom je dan op 4.34 instructies per sec, wat ook dit maal niet genoeg is.

Het is dus zoeken naar een andere snellere uC....

edit:
zat net ff aan het volgende te denken; uit een normale uC komt 8 bit per poort, dus als je het met wat logica nou zo maakt dat bit 1 t/m 4 op de opgaande flank en bit 5 t/m 8 op de neergaande flank naar het display verstuurd. Dan kun je al 2x zoveel instructies per seconde uitvoeren :7

Verwijderd

nu hoor ik je praten
en de berekening is idd wel logisch, je moet er gewon op komen :p

8 bit naar 4 bit klinkt heel goed, als jij de logica daarvoor kan maken natuurlijk

houd mij en iedereen die nog meeleest enzo op de hoogte aub :)

ps : ik wil altijd helpen, alleen jammer dat ik niet veel kan natuurlijk ...

Verwijderd

F*ck de microcontroller en de refreshrate, we gaan het compleet anders doen (8>

Nieuwe aanpak:
Het RAM staat centraal en daar staat bit voor bit het beeld in. De beelddata wordt door de uC in het RAM gezet, en dan alleen op de adressen die je meegeeft aan de controller. Kijk naar displays met bijv de T6963C of SED1330 en je snapt wat ik bedoel met beelddata op een bepaald adres zetten. Op deze manier hoeft de uC bijna niks te doen en kunnen we die dus gebruiken voor het inlezen/verwerken/enz van data.
Het RAM wordt continu uitgelezen door een zooi logica (CPLD). De adressen ga je langs door de adreslijnen op een teller te zetten.
Daarnaast moeten er nog 2 tellers komen, 1 om het aantal pixels bij te houden, en 1 om het aantal lijnen bij te houden. Aan de hand van de uitkomst van die tellers, kun je dan de pixel, line en frame puls bepalen en naar het display sturen.
Een klok van een paar MHz sluit je aan op de klokingangen van alle tellers, zodat het geheel synchroon loopt.
Door een teller enable lijn oid te koppelen aan de write van de uC naar het RAM, krijgen we daar ook geen conflicten, en gebeuren er ook geen rare dingen met het beeld op het display.

Dit is in grote lijnen wat ik nu weer uitged8 heb >:) Zal zodra ik tijd wat tijd over heb een blokschema maken om te verduidelijken wat ik bedoel.

Verwijderd

nou zotty het zal allemaal wel waar zijn
ik vind het maar knap dat je zover komt

ik hoop dat het mij ook ooit zal lukken

maar wil je de data nou via de parallele poort versturen of met zo'n pci kaart

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 19:48
Volgens mij is dat zoals een normale videokaart toch ook werkt ?... Zet het in een bepaald formaat in het geheugen, en het komt automagicaly op het scherm ?

Klinkt in ieder geval heel logisch.
Mocht je echt aan de hardware toekomen, ik heb nog een 100Mhz 2 kan. scope liggen. Zou je dan wel eens mogen lenen..

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Verwijderd

:o hele andere aanpak
deze keer begrijp ik wel wat de bedoeling is, wat er juist allemaal moet gebeuren
maar wil je de data nou via de parallele poort versturen of met zo'n pci kaart
ik hoop persoonlijk dat het LPT word, want PCI is echt niet betaalbaar, wat een stukje terug in dit topic al gezegt werd

Verwijderd

PCI is wel handig, dan kun je namelijk de controller weglaten :)

ff iets anders, ik zit er aan te denken om een site te maken met alle info die ik heb over LCDs. Zijn er nog speciale wensen wat betreft de inhoud? Dingen die jullie er graag in willen zien?

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 19:39 schreef Zotty het volgende:
PCI is wel handig, dan kun je namelijk de controller weglaten :)

ff iets anders, ik zit er aan te denken om een site te maken met alle info die ik heb over LCDs. Zijn er nog speciale wensen wat betreft de inhoud? Dingen die jullie er graag in willen zien?
website is een heel goed ID
maar ik kan niet direct iets bedenken waarvan ik ook denk dat jij het niet kent ;)

ga je grafische LCD's en gewone bespreken ?

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 22:14 schreef Mr.ChronoM het volgende:
ga je grafische LCD's en gewone bespreken ?
In 1e instantie is het de bedoeling dat het voornamelijk gaat over grafische LCDs. Een groot deel van de gebruikte technieken is al gemaakt voor m'n TFT schermen site (http://lcd.schijf.org), dus dat wordt er ook in gevoegd.
Verder moet er een stuk komen over de aansturing vanuit een pc. Daar zul je dus een stuk software vinden met uitleg en tips. Dit gaat vooral gericht zijn op de vage windows bugs die ik tijdens het maken van m'n plugin ben tegengekomen, zodat anderen zich een heleboel tijd kunnen besparen bij het debuggen.
Natuurlijk moet ook de hardware aan bod komen, dus schema's, controllers, datasheets, voedingen, enz. Hier wil ik ook de HD44780 gerelateerde zooi in opnemen, maar omdat daar al heel veel basis info over te vinden is, zal dat zich beperken tot zelf aansluitingen zoeken en printbanen volgen.
Verder komt project 'maak je eigen LCD controller' ook aan bod. Iedeeen, leesvoer, links, uitwerkingen, enz, dat soort dingen, zodat anderen ook kunnen volgen waar ik (en anderen) mee bezig ben.
En als laatste natuurlijk een lijst met links naar bestaande software, fabrikanten, online winkels, enz, enz...

• Martkrui
Op woensdag 27 februari 2002 22:45 schreef Zotty het volgende:

[..]
Dit gaat vooral gericht zijn op de vage windows bugs die ik tijdens het maken van m'n plugin ben tegengekomen
Euhm... kan je die vast verklappen ? Of bedoel je dat het status uitlezen niet wil ?
Ik als newbie kan wel FF een paar dingen verklappen waar ik tegenaan gelopen ben.. Zoals de aansturing van de ctrl pinnetjes via (base+2)...

En verder had ik mij bedacht dat ik inverted pins telijf wilde gaan met een XOR masker.. Ik kan dan gewoon met bits rekenen en voordat ik de data op de poort druk even XOR om de inverts te doen..

Verwijderd

Dat soort dingen bedoel ik ja :) Die inverted pins, het niet kunnen uitlezen van het statusregister en nog wat dingen die me nu zo ff niet te binnen schieten.

Verwijderd

:o mag mijn software er ook op ? :o

ik vind het een heel goed idee om zo'n site te maken, want op dit moment is er op internet niet echt iets te vinden. ik haal alles hier van GoT

heb BTW gisteren een 240x128 LCD besteld bij conrad :D

Verwijderd

Nieuwe foto's 8-)

Alleen de CCFL met plexiglas(?) plaat:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/devian/zotty/lcd/22280043.jpg

Eentje van verder af:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/devian/zotty/lcd/22280045.jpg

En het display met el cheapo backlight :+
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/devian/zotty/lcd/22280046.jpg

Verwijderd

err.... is GoT fucked up ofzo :?

Verwijderd

heb jij je LCD uit elkaar gehaald ofzo ?
wel speciale foto's moet ik zeggen :)

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 20:32 schreef Mr.ChronoM het volgende:
heb jij je LCD uit elkaar gehaald ofzo ?
wel speciale foto's moet ik zeggen :)
de backlight moest er ff af voor het meten aan de behuizing :)

Verwijderd

Topicstarter
zotty... ik verzoek je hiermee op te houden :P

grmmzl... hij molt ook alles :P zn kweetniewahelm + zn lcd :)

nja tis toch vrij eenvouding uit te leggen hoe zoon ding ineen zit:
van bove naar beneden
-filters
-scherm
-filters
-backlight verdeler
-filters
-ccfl
-print

Verwijderd

mijn LCD ga ik dus NIET uit elkaar halen :D
niet voor een behuizing, niet voor de lol, ga het gewoon niet proberen, das veiliger ;)

• msteggink
  • Laatst online: 04:07
Op donderdag 28 februari 2002 20:35 schreef Mr.ChronoM het volgende:
mijn LCD ga ik dus NIET uit elkaar halen :D
niet voor een behuizing, niet voor de lol, ga het gewoon niet proberen, das veiliger ;)
Dat kan ook... Maar mee prutsen is veeeel leuker :)

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 20:33 schreef Matty_ het volgende:
grmmzl... hij molt ook alles :P zn kweetniewahelm + zn lcd :)
'k heb alleen maar last van een onverzadigbare drang te weten hoe dingen werken en dus moet en zal het open gaan >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 20:36 schreef msteggink het volgende:

[..]

Dat kan ook... Maar mee prutsen is veeeel leuker :)
nja t nadeel is, als die rubbertjes niet goed op de plek terug komen, ken je je lcd wegflikkeren

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 20:37 schreef Matty_ het volgende:

[..]

nja t nadeel is, als die rubbertjes niet goed op de plek terug komen, ken je je lcd wegflikkeren
neem een slok sterke drank en begin aan poging 2 :Y)

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 20:37 schreef Matty_ het volgende:

[..]

heb ik ervaring mee ja
me arme 20x2 in de prullenbak :'(

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 20:40 schreef Zotty het volgende:

[..]

neem een slok sterke drank en begin aan poging 2 :Y)
Op donderdag 28 februari 2002 20:41 schreef plasma_tv het volgende:

[..]

heb ik ervaring mee ja
me arme 20x2 in de prullenbak :'(
nja je ziet t :P geef zotty een fles sterke drank en hij doet t je voor >:)

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 20:42 schreef Matty_ het volgende:
nja je ziet t :P geef zotty een fles sterke drank en hij doet t je voor >:)
Euhm.. dat was niet wat ik bedoelde, maar vooruit dan maar :7

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 20:45 schreef Zotty het volgende:

[..]

Euhm.. dat was niet wat ik bedoelde, maar vooruit dan maar :7
waarom die edit :) ben je perongeluk toch ineens een drankorgel :) hehe

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 20:48 schreef Matty_ het volgende:

[..]

waarom die edit :) ben je perongeluk toch ineens een drankorgel :) hehe
Welke edit? :P

• Martkrui
Zotty..

FF over het aansturen van een grafisch LCD. in deze :
[topic=425923/1/25] post gebruikt iemand volgens mij de extention port die op de wat oudere videokaarten zat. Daar moest volgens mij vroeger bv ook een TV kaart op aangesloten worden.

Kweetnie, maar misschien kan je via die poort het video ram uitlezen en naar 'n lcd sturen..

Just dumping some thoughts..

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 08:59 schreef martkrui het volgende:
Zotty..

FF over het aansturen van een grafisch LCD. in deze :
[topic=425923/1/25] post gebruikt iemand volgens mij de extention port die op de wat oudere videokaarten zat. Daar moest volgens mij vroeger bv ook een TV kaart op aangesloten worden.

Kweetnie, maar misschien kan je via die poort het video ram uitlezen en naar 'n lcd sturen..

Just dumping some thoughts..
Als ik me niet vergis zit daar een processor op voor vga EN lcd aansturing. Ben het model ff kwijt (een Chips 65nogwattes), maar het is een ontzettend oude chip, die niet meer gemaakt wordt.

Maar als ik het goed begrijp wil je dus je bestaande desktop beeld rechtstreeks op het LCD zetten zonder andere monitor? Het is wel de meest ideale situatie, maar waar tap je de signalen vanaf? Hoe krijg je de beeld data aangeleverd op de ISA/PCI/AGP bus? Dat zijn dingen die je dan moet weten.
Oude computers waren IO-mapped, dus ik neem aan dat je de beelddata uit een bepaald geheugenbereik kon plukken. Dat zou misschien wel te doen zijn. Maar of dat ook bij moderne computers zo is, geen idee.

En om weer ff terug te komen op het zelf maken van een controller voor aan/in de computer; als we uitgaan van VGA, dus 640x480, dan heb je aan beeldgeheugen ruim 0,3 Mbit nodig. Dit zou overeenkomen met 20 adreslijnen. Laten op de 8-bit ISA bus nou precies 20 adreslijnen zitten. En 8 datalijnen en 2 kloksignalen (8 MHz en 14,31818 MHz). Alsof het ervoor gemaakt is lijkt het wel.

edit:
Chips and Technology 65545 (tegenwoordig Asiliant?)
Vadem VG-660
National NS486SXF

• Martkrui
Op vrijdag 01 maart 2002 12:41 schreef Zotty het volgende:

[..]

Maar als ik het goed begrijp wil je dus je bestaande desktop beeld rechtstreeks op het LCD zetten zonder andere monitor? Het is wel de meest ideale situatie, maar waar tap je de signalen vanaf? Hoe krijg je de beeld data aangeleverd op de ISA/PCI/AGP bus?
Niet van de ISA/PCI/AGP bus, maar van een oude videokaart.

Vroeger hadden die dingen aan de bovenkant nog een connector ( lijkt op bv een floppy connector zoals op een MB). Daar kon je dan een xtra bordje op pluggen. MPG1 decoders ofzo.. zogenoemde daughterboards.. Misschien dat je via die bus het video ram van de videokaart kan uitlezen.
(volgens mij had de diamond stealth 64 er ook een )

'k dacht dat je dat misschien als tussenstap zou kunnen gebruiken bij je ontwikkelingen.

Maareh... if useless : ignore Martijn

edit:

a picture is worth a thousand words...

http://www.cir.com/pc/bitblast/bitblast.htm

Daar staat zo'n oude kaart.. rechtsboven de gpu zit dan zo'n extra connector... dus...

edit2: volgens iemand hier heet dat ook wel VESA connector

Verwijderd

mijn GF2 MX400 heeft ook zo'n ding

edit:

even door mijn raampje gekeken en het zit er idd op.
het is een Pixelview GeForce2 MX400 op PCI (wegens dual screen)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 12:41 schreef Zotty het volgende:

[..]

Als ik me niet vergis zit daar een processor op voor vga EN lcd aansturing. Ben het model ff kwijt (een Chips 65nogwattes), maar het is een ontzettend oude chip, die niet meer gemaakt wordt.

Maar als ik het goed begrijp wil je dus je bestaande desktop beeld rechtstreeks op het LCD zetten zonder andere monitor? Het is wel de meest ideale situatie, maar waar tap je de signalen vanaf? Hoe krijg je de beeld data aangeleverd op de ISA/PCI/AGP bus? Dat zijn dingen die je dan moet weten.
Oude computers waren IO-mapped, dus ik neem aan dat je de beelddata uit een bepaald geheugenbereik kon plukken. Dat zou misschien wel te doen zijn. Maar of dat ook bij moderne computers zo is, geen idee.

En om weer ff terug te komen op het zelf maken van een controller voor aan/in de computer; als we uitgaan van VGA, dus 640x480, dan heb je aan beeldgeheugen ruim 0,3 Mbit nodig. Dit zou overeenkomen met 20 adreslijnen. Laten op de 8-bit ISA bus nou precies 20 adreslijnen zitten. En 8 datalijnen en 2 kloksignalen (8 MHz en 14,31818 MHz). Alsof het ervoor gemaakt is lijkt het wel.

edit:
Chips and Technology 65545 (tegenwoordig Asiliant?)
Vadem VG-660
National NS486SXF
volgens mij zit er ook zoon poort op mijn asus cus-l2.. er zit een lcd out + tv out ding op... ik zal eens kijke of ik daar meer info over vind (nu f nie... zit nu op school en inet is ubertraag)

Verwijderd

WE kunnen beter de boel in 2en verdelen, aangezien het 2 best verschillende dingen zijn.
Een LCD aansturen dmv een vga kaart, dus kleur en hoge resolutie, is gewoon te lastig om zo even te bedenken omdat je dan echt in de specs van de PC bussen enz moet duiken. En dat is klote.
Het andere is het maken van een controller voor monochroom en met een max resolutie van laten we zeggen 640x480. Dit is op zich goed te doen en haalbaar. Dit is ook waar ik me op ga richten. Dit kun je vergelijken met de al bestaande controllers, alleen dan met meer mogelijkheden. Het makkelijste zou zijn om het via de printerpoort aan t5e sturen, maar als we dan toch zelf hardware aan het maken zijn, dan maar gelijk op een ISA of PCI kaart. Is makkelijk qua hardware en niet duur.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 21:35 schreef Zotty het volgende:
WE kunnen beter de boel in 2en verdelen, aangezien het 2 best verschillende dingen zijn.
Een LCD aansturen dmv een vga kaart, dus kleur en hoge resolutie, is gewoon te lastig om zo even te bedenken omdat je dan echt in de specs van de PC bussen enz moet duiken. En dat is klote.
Het andere is het maken van een controller voor monochroom en met een max resolutie van laten we zeggen 640x480. Dit is op zich goed te doen en haalbaar. Dit is ook waar ik me op ga richten. Dit kun je vergelijken met de al bestaande controllers, alleen dan met meer mogelijkheden. Het makkelijste zou zijn om het via de printerpoort aan t5e sturen, maar als we dan toch zelf hardware aan het maken zijn, dan maar gelijk op een ISA of PCI kaart. Is makkelijk qua hardware en niet duur.
als je een vga adaptor wilt maken zou ik t niet te moeilijk maken en eens kijken wat er al op de markt van is (de chip dus)
als je t maakt, bouw dan aub een pci kaart, omdat op de meeste nieuwe mobo's geen ISA meer zit.
en zotty, heb jij toevallig niet een schema van een pci io-controller ? (en dan de negatieve spanning van je mobo halen ect... je vat hem wel :P)

owjah... ik heb ook nog een nieuwe update van mn winamp plugin... msn me als je hem wilt hebbe, tis nogal beta en ik wil ff de bugs weten..

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 13:21 schreef martkrui het volgende:
edit2: volgens iemand hier heet dat ook wel VESA connector
VESA is een organisatie welke standaards ontwikkeld. Maar ik weet welke connector je bedoeld ;) Misschien wel de moeite waard om ff de aansluitgegevens ergens vandaan te vissen. Je weet maar nooit.

edit:
heette dat ding niet 'feature connector'???

aansluitingen

edit 2:
Als ik dit zo lees, zitten hier zeker mogelijkheden >:) Afhankelijk van wat je wil hebben, is de connector input of output. Dus als je het geheel als output configureert, moet er toch wat mee te doen zijn.

edit 3:
gvd, dit is weer zo'n fijne standaard die je moet kopen voor iets van 200 dollar :( Hoe dan ook, de connector zit op een 8-bit databus, dus daar moet gewoon beeld uit te halen zijn !

Verwijderd

ik heb even op mijn matrox millenium G400 gekeken

daar zitten twee connectoren op

zo'n 'feature connector' waar zotty get over had
en een hele platte smd female conector met 26 aansluitingen

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 15:59 schreef Matty_ het volgende:
http://matty-dump.port5.com/lcdplugin.avi

filmpie nieuwe plugin
Nice, en met scrollende tekst :)

Afbeeldingslocatie: http://www.smileys.nl/images/small/bewegende/sb19-tweebier.gif

Hoe heb je eiegenlijk dat filmpje gemaakt? Gewoon met een webcam?

Verwijderd

filmpie nieuwe plugin
Filmpje werkt niet ...
duurt een eeuw en dan gaat het opeens niet :?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 03 maart 2002 18:13 schreef Zotty het volgende:

[..]

Nice, en met scrollende tekst :)

Afbeeldingslocatie: http://www.smileys.nl/images/small/bewegende/sb19-tweebier.gif

Hoe heb je eiegenlijk dat filmpje gemaakt? Gewoon met een webcam?
yep met de webcam van dala

pils ? tuurlijk !
Op zondag 03 maart 2002 18:48 schreef Mr.ChronoM het volgende:

[..]

Filmpje werkt niet ...
duurt een eeuw en dan gaat het opeens niet :?
mjah is nogal een trage webhost om naar te connecten, maar download is ongeveer 40kb/s... als iemand iets beters het meld t ff :P

Verwijderd

filmpie nieuwe plugin
Waarom scroll je per karakter? je hebt 'n grafish display kan je eindelijk per pixel scrollen doe je het niet ...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21

filmpie nieuwe plugin
Tering, slome host.. naja, richting chello dan.

Vanaf telecity haalde ik 700k download..
naja, hier iig een snelle mirror (telecity, 2 hops naast t.net, 100Mbit dus)

http://nxs.boeve.org/lcdplugin.avi
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.