Het is nog ff de vraag hoe snel de uC moet zijn, maar 5 Mhz moet genoeg zijn denk ik.
Blokschema:
Blokschema:
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Laten maken voor veel centjesOp zondag 24 februari 2002 16:24 schreef Mr.ChronoM het volgende:
wat ik me nog afvroeg is goe je een printplaat die in een PCI-slot past kan maken/laten maken.
dit is toch anders dan een gewone printplaat ?
Verwijderd
Ik twijfel een beetje, en wel om de volgende reden; qua hardware stelt het eigenlijk helemaal geen ene moer voor. De potentieel te gebruiken ICs zijn ook in niet SMD uitvoering verkrijgbaar, dus daar zal het probleem niet liggen. Alleen de software is lastig, maar dat heeft niks met de board layout te maken.Op zondag 24 februari 2002 18:11 schreef Mr.ChronoM het volgende:
en ZO simpel zal het hoogst waarschijnlijk niet worden ?
Verwijderd
je twijfelt dus of je er wel mee doorgaat ?Op zondag 24 februari 2002 18:28 schreef Zotty het volgende:
[..]
Ik twijfel een beetje, en wel om de volgende reden; qua hardware stelt het eigenlijk helemaal geen ene moer voor. De potentieel te gebruiken ICs zijn ook in niet SMD uitvoering verkrijgbaar, dus daar zal het probleem niet liggen. Alleen de software is lastig, maar dat heeft niks met de board layout te maken.
Verwijderd
Nee, ik twijfelde of het nodig is een printplaat te laten maken, want dat is smerig duurOp zondag 24 februari 2002 18:52 schreef Mr.ChronoM het volgende:
[..]
je twijfelt dus of je er wel mee doorgaat ?
de software lijk me inderdaad ook niet zo voor de hand liggend en aangezien ik nogal een VB-lover ben zal ik er ook wel niet zo snel in slagen om echt met zo'n kaart te communiceren dacht ik (nog niets over op gezocht!)
Ik denk persoonlijk wel nog altijd dat de prijs van het geheel zeer hoog zal liggen, vooral de prijs van het scherm en de printplaat zal nie echt laag blijven
Verwijderd
Verwijderd
Tuurlijk is het zo te maken dat het via lpt aan te sturen is, maar daarbij is voor grotere displays misschien de doorvoersnelheid de beperkende factor. 'k heb nog geen exacte berekeningen gedaan, maar veel data versturen moet je wel bij een beetje bewegend beeld. Voor testdoeleinden is het misschien wel handig.Op zondag 24 februari 2002 19:07 schreef Mr.ChronoM het volgende:
zonder PCI kaart de schakeling maken is voor mij al even goed hoor, maar kan je dan ook via de lpt-poort de software op/in die IC's krijgen ? (heb nog niet helemaal door hoe dat juist werkt
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!
Verwijderd
ik hoop persoonlijk dat het LPT word, want PCI is echt niet betaalbaar, wat een stukje terug in dit topic al gezegt werdmaar wil je de data nou via de parallele poort versturen of met zo'n pci kaart
Verwijderd
Verwijderd
website is een heel goed IDOp woensdag 27 februari 2002 19:39 schreef Zotty het volgende:
PCI is wel handig, dan kun je namelijk de controller weglaten
ff iets anders, ik zit er aan te denken om een site te maken met alle info die ik heb over LCDs. Zijn er nog speciale wensen wat betreft de inhoud? Dingen die jullie er graag in willen zien?
Verwijderd
In 1e instantie is het de bedoeling dat het voornamelijk gaat over grafische LCDs. Een groot deel van de gebruikte technieken is al gemaakt voor m'n TFT schermen site (http://lcd.schijf.org), dus dat wordt er ook in gevoegd.Op woensdag 27 februari 2002 22:14 schreef Mr.ChronoM het volgende:
ga je grafische LCD's en gewone bespreken ?
Euhm... kan je die vast verklappen ? Of bedoel je dat het status uitlezen niet wil ?Op woensdag 27 februari 2002 22:45 schreef Zotty het volgende:
[..]
Dit gaat vooral gericht zijn op de vage windows bugs die ik tijdens het maken van m'n plugin ben tegengekomen
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
de backlight moest er ff af voor het meten aan de behuizingOp donderdag 28 februari 2002 20:32 schreef Mr.ChronoM het volgende:
heb jij je LCD uit elkaar gehaald ofzo ?
wel speciale foto's moet ik zeggen
Verwijderd
Dat kan ook... Maar mee prutsen is veeeel leukerOp donderdag 28 februari 2002 20:35 schreef Mr.ChronoM het volgende:
mijn LCD ga ik dus NIET uit elkaar halen
niet voor een behuizing, niet voor de lol, ga het gewoon niet proberen, das veiliger
Verwijderd
'k heb alleen maar last van een onverzadigbare drang te weten hoe dingen werken en dus moet en zal het open gaanOp donderdag 28 februari 2002 20:33 schreef Matty_ het volgende:
grmmzl... hij molt ook alleszn kweetniewahelm + zn lcd
nja t nadeel is, als die rubbertjes niet goed op de plek terug komen, ken je je lcd wegflikkerenOp donderdag 28 februari 2002 20:36 schreef msteggink het volgende:
[..]
Dat kan ook... Maar mee prutsen is veeeel leuker
Verwijderd
neem een slok sterke drank en begin aan poging 2Op donderdag 28 februari 2002 20:37 schreef Matty_ het volgende:
[..]
nja t nadeel is, als die rubbertjes niet goed op de plek terug komen, ken je je lcd wegflikkeren
Verwijderd
heb ik ervaring mee jaOp donderdag 28 februari 2002 20:37 schreef Matty_ het volgende:
[..]
nja t nadeel is, als die rubbertjes niet goed op de plek terug komen, ken je je lcd wegflikkeren
Op donderdag 28 februari 2002 20:40 schreef Zotty het volgende:
[..]
neem een slok sterke drank en begin aan poging 2
nja je ziet tOp donderdag 28 februari 2002 20:41 schreef plasma_tv het volgende:
[..]
heb ik ervaring mee ja
me arme 20x2 in de prullenbak
Verwijderd
Euhm.. dat was niet wat ik bedoelde, maar vooruit dan maarOp donderdag 28 februari 2002 20:42 schreef Matty_ het volgende:
nja je ziet tgeef zotty een fles sterke drank en hij doet t je voor
waarom die editOp donderdag 28 februari 2002 20:45 schreef Zotty het volgende:
[..]
Euhm.. dat was niet wat ik bedoelde, maar vooruit dan maar
Verwijderd
Welke edit?Op donderdag 28 februari 2002 20:48 schreef Matty_ het volgende:
[..]
waarom die editben je perongeluk toch ineens een drankorgel
hehe
Verwijderd
Als ik me niet vergis zit daar een processor op voor vga EN lcd aansturing. Ben het model ff kwijt (een Chips 65nogwattes), maar het is een ontzettend oude chip, die niet meer gemaakt wordt.Op vrijdag 01 maart 2002 08:59 schreef martkrui het volgende:
Zotty..
FF over het aansturen van een grafisch LCD. in deze :
[topic=425923/1/25] post gebruikt iemand volgens mij de extention port die op de wat oudere videokaarten zat. Daar moest volgens mij vroeger bv ook een TV kaart op aangesloten worden.
Kweetnie, maar misschien kan je via die poort het video ram uitlezen en naar 'n lcd sturen..
Just dumping some thoughts..
Niet van de ISA/PCI/AGP bus, maar van een oude videokaart.Op vrijdag 01 maart 2002 12:41 schreef Zotty het volgende:
[..]
Maar als ik het goed begrijp wil je dus je bestaande desktop beeld rechtstreeks op het LCD zetten zonder andere monitor? Het is wel de meest ideale situatie, maar waar tap je de signalen vanaf? Hoe krijg je de beeld data aangeleverd op de ISA/PCI/AGP bus?
Verwijderd
volgens mij zit er ook zoon poort op mijn asus cus-l2.. er zit een lcd out + tv out ding op... ik zal eens kijke of ik daar meer info over vind (nu f nie... zit nu op school en inet is ubertraag)Op vrijdag 01 maart 2002 12:41 schreef Zotty het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis zit daar een processor op voor vga EN lcd aansturing. Ben het model ff kwijt (een Chips 65nogwattes), maar het is een ontzettend oude chip, die niet meer gemaakt wordt.
Maar als ik het goed begrijp wil je dus je bestaande desktop beeld rechtstreeks op het LCD zetten zonder andere monitor? Het is wel de meest ideale situatie, maar waar tap je de signalen vanaf? Hoe krijg je de beeld data aangeleverd op de ISA/PCI/AGP bus? Dat zijn dingen die je dan moet weten.
Oude computers waren IO-mapped, dus ik neem aan dat je de beelddata uit een bepaald geheugenbereik kon plukken. Dat zou misschien wel te doen zijn. Maar of dat ook bij moderne computers zo is, geen idee.
En om weer ff terug te komen op het zelf maken van een controller voor aan/in de computer; als we uitgaan van VGA, dus 640x480, dan heb je aan beeldgeheugen ruim 0,3 Mbit nodig. Dit zou overeenkomen met 20 adreslijnen. Laten op de 8-bit ISA bus nou precies 20 adreslijnen zitten. En 8 datalijnen en 2 kloksignalen (8 MHz en 14,31818 MHz). Alsof het ervoor gemaakt is lijkt het wel.
edit:
Chips and Technology 65545 (tegenwoordig Asiliant?)
Vadem VG-660
National NS486SXF
Verwijderd
als je een vga adaptor wilt maken zou ik t niet te moeilijk maken en eens kijken wat er al op de markt van is (de chip dus)Op vrijdag 01 maart 2002 21:35 schreef Zotty het volgende:
WE kunnen beter de boel in 2en verdelen, aangezien het 2 best verschillende dingen zijn.
Een LCD aansturen dmv een vga kaart, dus kleur en hoge resolutie, is gewoon te lastig om zo even te bedenken omdat je dan echt in de specs van de PC bussen enz moet duiken. En dat is klote.
Het andere is het maken van een controller voor monochroom en met een max resolutie van laten we zeggen 640x480. Dit is op zich goed te doen en haalbaar. Dit is ook waar ik me op ga richten. Dit kun je vergelijken met de al bestaande controllers, alleen dan met meer mogelijkheden. Het makkelijste zou zijn om het via de printerpoort aan t5e sturen, maar als we dan toch zelf hardware aan het maken zijn, dan maar gelijk op een ISA of PCI kaart. Is makkelijk qua hardware en niet duur.
Verwijderd
VESA is een organisatie welke standaards ontwikkeld. Maar ik weet welke connector je bedoeldOp vrijdag 01 maart 2002 13:21 schreef martkrui het volgende:
edit2: volgens iemand hier heet dat ook wel VESA connector
Verwijderd
Verwijderd
Nice, en met scrollende tekstOp zondag 03 maart 2002 15:59 schreef Matty_ het volgende:
http://matty-dump.port5.com/lcdplugin.avi
filmpie nieuwe plugin

Verwijderd
Filmpje werkt niet ...Op zondag 03 maart 2002 15:59 schreef Matty_ het volgende:
filmpie nieuwe plugin
yep met de webcam van dalaOp zondag 03 maart 2002 18:13 schreef Zotty het volgende:
[..]
Nice, en met scrollende tekst
Hoe heb je eiegenlijk dat filmpje gemaakt? Gewoon met een webcam?
mjah is nogal een trage webhost om naar te connecten, maar download is ongeveer 40kb/s... als iemand iets beters het meld t ffOp zondag 03 maart 2002 18:48 schreef Mr.ChronoM het volgende:
[..]
Filmpje werkt niet ...
duurt een eeuw en dan gaat het opeens niet
Verwijderd
Waarom scroll je per karakter? je hebt 'n grafish display kan je eindelijk per pixel scrollen doe je het niet ...Op zondag 03 maart 2002 15:59 schreef Matty_ het volgende:
filmpie nieuwe plugin
Tering, slome host.. naja, richting chello dan.Op zondag 03 maart 2002 15:59 schreef Matty_ het volgende:
filmpie nieuwe plugin
Verwijderd
Het verschil zit hem in wat de 'aansturing'.Op zondag 03 maart 2002 23:17 schreef Yarvieh het volgende:
[..]
Waarom scroll je per karakter? je hebt 'n grafish display kan je eindelijk per pixel scrollen doe je het niet ...
Verwijderd
Weet je wat, dan mail ik je de code om die fonts zelf per pixel te kunnen tekenen en dan maak jij 'n smooth scrollerOp maandag 04 maart 2002 11:49 schreef Zotty het volgende:
En dan kom je dus ontzettend aan het kloten met adressering en je zult de karakters zelf grafisch moeten maken. Niet echt handig dus.
Verwijderd
omg, je hebt toch niet die hele lijst met de hand zitten intypen heOp maandag 04 maart 2002 11:54 schreef Yarvieh het volgende:
[..]
Weet je wat, dan mail ik je de code om die fonts zelf per pixel te kunnen tekenen en dan maak jij 'n smooth scroller
Verwijderd
Nee natuurlijk niet , gewoon een .fon bestandje gepakt wat ik nog uit de dos-days had liggenOp maandag 04 maart 2002 12:18 schreef Zotty het volgende:
omg, je hebt toch niet die hele lijst met de hand zitten intypen he![]()
Arme jijhmmmz, nu ben ik natuurlijk wel verplicht om weer eens bezig te gaan de software
Verwijderd
Ach, het houdt me van de straat heOp maandag 04 maart 2002 12:36 schreef Yarvieh het volgende:
Arme jij
Verwijderd
hey, kijk daar hebben we wat aanOp woensdag 06 maart 2002 20:33 schreef Zotty het volgende:
Btw, wat kan de SED1330 controller ranzig veel functies uitvoerenHeb vandaag maar eens de hele datasheet uitgeprint
Verwijderd
kom kom, eerst zitten we iedereen warm te maken om Gfx LCD's te kopen met een t6963c-controller op en als we nu eens echt software beginnen te verwachten worden er datasheets van anders controllers geprint ...Op woensdag 06 maart 2002 20:33 schreef Zotty het volgende:
Btw, wat kan de SED1330 controller ranzig veel functies uitvoerenHeb vandaag maar eens de hele datasheet uitgeprint
Verwijderd
Verwijderd
Als ik eens zover ben, zla ik eens testen of het wel zo gemakkelijk is ...Op woensdag 06 maart 2002 22:49 schreef Zotty het volgende:
Wat betreft de grafische opbouw van het beeld; je stelt hardwarematig de font-grootte in. Ervan uitgaande dat die op 6x8 staat (dus letters van 5x7) bouw je per keer 6 pixels op. Vervolgens de 6 pixels rechts van de vorige, todat je aan het eind van de lijn komt. Dan ga je naar lijn (en met lijn bedoel ik een lijn van 1 pixel dik) nummer 2 enz enz enz. En als je de laatste 6 pixels gevuld hebt (rechtsonder in beeld) begin je weer bij pixel 1 t/m 6 (linksboven). Piece of koekje
Verwijderd
Verwijderd

Verwijderd
euhm... 8 displays is een beetje overkill heOp vrijdag 08 maart 2002 20:08 schreef martkrui het volgende:
Eum.. is de begintoestand van een JK ff geganrandeerd ? anders weet je niet met welk display je begint...
Wel cool idee..
uitbreiding... gebruik de RD om dan met DATA een lcd uit te kiezen... moet kunnen met iets meer logica en flipflopjes..
M'n eten is klaar... kijk straks wel ff
[edit]
de RD pin gebruiken als clock voor rs-flipflops..
Datalijnen gebruiken om LCD te kiezen.. zo kan je er 8 aansturen of met een demultiplezer 256..
[afbeelding]
Verwijderd

8 overkill ? wat dacht je dan van de 256 displays optie ... das pas Overkill ...Op vrijdag 08 maart 2002 22:44 schreef Zotty het volgende:
[..]
euhm... 8 displays is een beetje overkill he
Hmm net FF de instruction set van HD44780 bekeken... ik zie even niet hoe je daar een extra "instructie" zou kunnen maken. Ik kan tenminste geen bitpatroon bedenken dat hij niet als instructie ziet..de gedachte die ik zelf had was een extra commando toevoegen aan de instructieset. Een bepaalde 8-bits waarde icm met de C/D lijn.
Verwijderd
Net ook maar ff de HD44780 datasheet bekeken en dat hesle controllertje heeft echt helemaal geen ruimte over om dit soort truuken uit te halenOp zondag 10 maart 2002 14:45 schreef martkrui het volgende:
[..]
8 overkill ? wat dacht je dan van de 256 displays optie ... das pas Overkill ...
[..]
Hmm net FF de instruction set van HD44780 bekeken... ik zie even niet hoe je daar een extra "instructie" zou kunnen maken. Ik kan tenminste geen bitpatroon bedenken dat hij niet als instructie ziet..
we komen nog een data lijntje te kort op de LPT lijkt me.. hhmm.. lastig.. dus leuke uitdaging
Verwijderd
Verwijderd
/me kijkt ff in de conrad catalogus...Op zaterdag 23 maart 2002 18:12 schreef plasma_tv het volgende:
mooi hor
heb je zeker bij conrad vandaan
zo ja, geef ff het bestel nummer, bestel ik hem ook ff
Verwijderd
Verwijderd
[frustratie mode aan]Op zondag 24 maart 2002 10:09 schreef Mr.ChronoM het volgende:
Mooi kastje !
en de prijs valt ook aardig mee, mijne zal ergens het 3 dubbele geen kosten denk ik.
nu nog een foto met het LCD in werking
Ik heb nog een vraagje, heb gisteren mijn CCFL aangesloten met een (bestelcode : FLPS) inverter van velleman. Toen ik de boel aansloot werkte alles gelukkig, maar na 5 minuten kwam het ding zo warm dat ik het maar terug uitgezet heb, ja kan er met moeite je hand tegen houden.
Iemand enig idee wat er mis is ?
ook de inverter is zeker niet koud te noemen...
ik heb dus een (HCFL) Hot Cathode Fl ?
Vergeet niet dat er meer dan alleen het display in het kastje zit; display, inverter, voeding(+5V en -12V output), en nog wat kleine dingen. Daarnaast heb ik zo nog ruimte voor uitbreiding (powersequencing) en er is genoeg ruimte om de inverter ver van de rest van de electronica te houden.Op zondag 24 maart 2002 11:19 schreef LeonM het volgende:
Beetje groot
Goh... waar heb je dat vandaanOp dinsdag 26 maart 2002 20:16 schreef Zotty het volgende:
-20V voeding, 100% werkend
Verwijderd
Wat dacht je van zelf ontwerpen en uitrekenen aan de hand van datasheetsOp dinsdag 26 maart 2002 20:17 schreef martkrui het volgende:
[..]
Goh... waar heb je dat vandaan
Hmmm... 'k dacht misschien afgekeken van een of ander LCD..Op dinsdag 26 maart 2002 20:25 schreef Zotty het volgende:
[..]
Wat dacht je van zelf ontwerpen en uitrekenen aan de hand van datasheets
Verwijderd
Check het LCD maar, die gebruikt totaal andere IC's. Staat in het €20 euro topic ook wat over (7660 en 7661).Op dinsdag 26 maart 2002 21:41 schreef martkrui het volgende:
[..]
Hmmm... 'k dacht misschien afgekeken van een of ander LCD..
Wow... no offence..Op woensdag 27 maart 2002 00:18 schreef Zotty het volgende:
[..]
Check het LCD maar, die gebruikt totaal andere IC's. Staat in het €20 euro topic ook wat over (7660 en 7661).
Daarnaast mag je het navragen op m'n werk (heb in de baas z'n tijd gedaan) en als je het dan nog niet gelooft, kan ik je de berekeningen ook laten zien.
Verwijderd
Woops, kwam een beetje heftig uit de hoek. Zal de vermoeidheid zijn geweestOp woensdag 27 maart 2002 09:14 schreef martkrui het volgende:
[..]
Wow... no offence..
Ik geloof je gewoon hoor. 't is zelfs erg aardig dat je dat je die schema's deelt met je mede GoTers..
Ik dacht het alleen FF omdat dat schema opdook net toen je op het €20 display het negatieve spanning circuit had gevonden.
Sorry als je je aangevallen voelde. was niet m'n bedoeling.
Sterker nog. ben blij met het schema, heb ik nodig voor m'n huidige display.. dus THANX..
Verwijderd
je winamp plugin voor een 240x128 display (gebruik ik)Op zaterdag 30 maart 2002 15:01 schreef Zotty het volgende:
Weer een leuke foto, dit maal van een display dat een uur zonder spanning heeft gezeten en daarna weer aangezet is
Welke software is dit?
[afbeelding]
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Verwijderd
Op zaterdag 30 maart 2002 20:45 schreef Oxigun het volgende:
[..]
je winamp plugin voor een 240x128 display (gebruik ik)
Verwijderd
Had iets van een week geleden de eerste pics al gepost, maar vooruit dan maarOp zondag 31 maart 2002 12:04 schreef I het volgende:
zotty heb je eigenlijk al ge andere display in die behuizing gebouwd? heb namelijk nog geen plaatje hoervan gezien

deze had ik al gezien idd maar d8 misschien zit alles er al inOp zondag 31 maart 2002 13:21 schreef Zotty het volgende:
[..]
Had iets van een week geleden de eerste pics al gepost, maar vooruit dan maar
[afbeelding]
[afbeelding]
Er ontbraken nog en paar schakelaars en knopjes en lampjes kwam ik naderhand achter, dus dat moet nog een keer aangepast worden. En het frontje is niet helemaal zoals het moet, maar die gaat komende week vervangen worden.
enne, voor 240x64 is het mijn software, voor 240x128 Mr.ChronoM's software
en zo is het voorspeld!
I can see clearly now, the brain is gone...
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq