Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Grafisch LCD

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 2.175 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 23:17 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Waarom scroll je per karakter? je hebt 'n grafish display kan je eindelijk per pixel scrollen doe je het niet ...
Het verschil zit hem in wat de 'aansturing'.
Scrollen per karakter is makkelijk omdat je een kant en klaar grafisch plaatje uit de CG ROM haalt en dan alleen nog maar de positie hoeft op te geven waar het moeten verschijnen.
Scrollen per pixel moet grafisch gebeuren, en dus kun je de CG ROM niet gebruiken. En dan kom je dus ontzettend aan het kloten met adressering en je zult de karakters zelf grafisch moeten maken. Niet echt handig dus.

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 11:49 schreef Zotty het volgende:
En dan kom je dus ontzettend aan het kloten met adressering en je zult de karakters zelf grafisch moeten maken. Niet echt handig dus.
Weet je wat, dan mail ik je de code om die fonts zelf per pixel te kunnen tekenen en dan maak jij 'n smooth scroller >:)

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 11:54 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Weet je wat, dan mail ik je de code om die fonts zelf per pixel te kunnen tekenen en dan maak jij 'n smooth scroller >:)
omg, je hebt toch niet die hele lijst met de hand zitten intypen he :o :P

hmmmz, nu ben ik natuurlijk wel verplicht om weer eens bezig te gaan de software :Y)

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 12:18 schreef Zotty het volgende:
omg, je hebt toch niet die hele lijst met de hand zitten intypen he :o :P
Nee natuurlijk niet , gewoon een .fon bestandje gepakt wat ik nog uit de dos-days had liggen ;)
hmmmz, nu ben ik natuurlijk wel verplicht om weer eens bezig te gaan de software :Y)
Arme jij >:)

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 12:36 schreef Yarvieh het volgende:
Arme jij >:)
Ach, het houdt me van de straat he :+

Btw, wat kan de SED1330 controller ranzig veel functies uitvoeren :o Heb vandaag maar eens de hele datasheet uitgeprint *D

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 20:33 schreef Zotty het volgende:
Btw, wat kan de SED1330 controller ranzig veel functies uitvoeren :o Heb vandaag maar eens de hele datasheet uitgeprint *D
hey, kijk daar hebben we wat aan ;) (die kopen we dus massaal in :7)

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 20:33 schreef Zotty het volgende:

kom kom, eerst zitten we iedereen warm te maken om Gfx LCD's te kopen met een t6963c-controller op en als we nu eens echt software beginnen te verwachten worden er datasheets van anders controllers geprint ...

morgen komt mijn 240x128 LCD binnen

ik ben nog op zoek naar ergens een beetje (of iets meer mag ook) uitleg over het grafische gedeelte, hoe alles nu precies werkt, ben er al achter dat ik dus blokken van 6x8 of 8x8 pixels(korter meer dan 1 pixel) moet zenden, maar goe doe ik dat ?

zend ik de gegevens per lijn op de datalijn en dan een commando om aan te geven dat het een "grafisch" beeld was

(heb nog niets zitten proggen/opzoeken, dus als het kompleet verkeerd is, don't shoot me ;) )

Verwijderd

Dat ergens veel functies inzitten, wil niet zeggen dat het ook gelijk z'n concurentie om zeep helpt. In tegendeel zelfs, zou je alle functies van de 1330 willen implementeren, dan ben je een hele poos verder. Zoiets is evenredig aan elkaar, hoe complexer de controller, hoe langer het duurt voordat er een volledig werkend iets is. Daarnaast wil 'kwantiteit' niets zeggen over de bruikbaarheid van de controller. Lang niet alle functies zijn bruikbaar.
Alles bij elkaar mag je blij zijn met de T6963C. Het is zeker een goede controller om mee te beginnen, en later kun je altijd verderbouwen met complexere controllers.

Wat betreft de grafische opbouw van het beeld; je stelt hardwarematig de font-grootte in. Ervan uitgaande dat die op 6x8 staat (dus letters van 5x7) bouw je per keer 6 pixels op. Vervolgens de 6 pixels rechts van de vorige, todat je aan het eind van de lijn komt. Dan ga je naar lijn (en met lijn bedoel ik een lijn van 1 pixel dik) nummer 2 enz enz enz. En als je de laatste 6 pixels gevuld hebt (rechtsonder in beeld) begin je weer bij pixel 1 t/m 6 (linksboven). Piece of koekje 8-)

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 22:49 schreef Zotty het volgende:

Wat betreft de grafische opbouw van het beeld; je stelt hardwarematig de font-grootte in. Ervan uitgaande dat die op 6x8 staat (dus letters van 5x7) bouw je per keer 6 pixels op. Vervolgens de 6 pixels rechts van de vorige, todat je aan het eind van de lijn komt. Dan ga je naar lijn (en met lijn bedoel ik een lijn van 1 pixel dik) nummer 2 enz enz enz. En als je de laatste 6 pixels gevuld hebt (rechtsonder in beeld) begin je weer bij pixel 1 t/m 6 (linksboven). Piece of koekje 8-)
Als ik eens zover ben, zla ik eens testen of het wel zo gemakkelijk is ...

Verwijderd

Handige info voor displays zonder achtergrond verlichting :)

- Check blz 691 van de conrad catalogus voor EL folie.
Bestelnummers: 184030, 184043, 184057, 184070, 184084, 184096, 184111, 184125
Deze nummers zijn niet op internet te vinden, ook niet op de duitse site.

- Bij Farnell kun je EL sheet kits kopen. Tot A4 formaat :D
Bestelnummers 141-896 t/m 142-141

En wie nog op zoek is naar een LCD controller board: Hitachi heeft de LCMEVB-001. Kan displays aan van max 640x480 en kost nog geen 90 euro :)

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 11:45 schreef Mr.ChronoM het volgende:
Als ik eens zover ben, zla ik eens testen of het wel zo gemakkelijk is ...
Het moeilijkste is je plaatje opdelen in streepjes van 6 pixels. Dat sucks best wel...

Verwijderd

Stel, je hebt meerdere grafische LCDs. Dan zou het mooiste zijn om automatisch tussen elk te kunnen schakelen toch :) Nou zat ik eens te denken, het status register uitlezen lukt toch toch niet onder winkloot, dus de RD lijn is 'over'. Als je nou zoiets als dit schakelingetje maakt:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/devian/zotty/lcd/LCDschakel.gif

Verander de software zo dat om te schakelen tussen display, de RD lijn van laag naar hoog gaat. Op de opgaande flank wissel je dan van display.

Wat vinden jullie van het idee? Reacties graag :)

edit:
dit werkt (als het goed is hehe) met de T6963C en SED1330 controller. Deze truck is niet mogelijk bij de HD44780

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 19:48
Eum.. is de begintoestand van een JK ff geganrandeerd ? anders weet je niet met welk display je begint...

Wel cool idee..

uitbreiding... gebruik de RD om dan met DATA een lcd uit te kiezen... moet kunnen met iets meer logica en flipflopjes..

M'n eten is klaar... kijk straks wel ff

[edit]

de RD pin gebruiken als clock voor rs-flipflops..
Datalijnen gebruiken om LCD te kiezen.. zo kan je er 8 aansturen of met een demultiplezer 256..

Afbeeldingslocatie: http://www.kruissen.com/images/1.JPG

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 20:08 schreef martkrui het volgende:
Eum.. is de begintoestand van een JK ff geganrandeerd ? anders weet je niet met welk display je begint...

Wel cool idee..

uitbreiding... gebruik de RD om dan met DATA een lcd uit te kiezen... moet kunnen met iets meer logica en flipflopjes..

M'n eten is klaar... kijk straks wel ff

[edit]

de RD pin gebruiken als clock voor rs-flipflops..
Datalijnen gebruiken om LCD te kiezen.. zo kan je er 8 aansturen of met een demultiplezer 256..

[afbeelding]
euhm... 8 displays is een beetje overkill he ;) Had er ook al aan gedacht, maar juist om de overkill reden gedroped. Bovendien maakt het de schakeling dusdanig ingewikkeld dat het voor veel tweakers niet uitvoerbaar is. Hoe dan ook, voor de fun, de gedachte die ik zelf had was een extra commando toevoegen aan de instructieset. Een bepaalde 8-bits waarde icm met de C/D lijn.

De begintoestand van de FF moet ik nog ff nachecken (had het ff uit m'n hoofd gedaan zonder datasheet enz), maar dat is met de preset wel te regelen. Zoals het nu aangesloten is, togglen beide Q's van toestand bij elke stijgende flank op het RD signaal.

Wat je uiteindelijk wil, is dat je ook de HD44780 kunt koppelen aan dit geheel. Probleem is alleen dat die z'n data verwerkt op het moment dat je aan de enable lijn komt. En dan krijg je in dit geval rare resultaten. Dit probleempje kan er tevens voor zorgen dat de schakeling weer 'ingewikkelder' wordt en dat wil je nou juist niet.

Anyways, het is weer eens idee dat zeker de moeite waard is om eens aan te werken.

Verwijderd

Voor negatieve spanningen van -15V t/m -24V. Max stroom afname is ongeveer 14 mA.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/devian/zotty/lcd/min24Vcontrast.gif

de MOSFET is misschien een beetje lastig, dus daar moet nog een vervangend type voor komen

• Martkrui
Op vrijdag 08 maart 2002 22:44 schreef Zotty het volgende:

[..]

euhm... 8 displays is een beetje overkill he ;)
8 overkill ? wat dacht je dan van de 256 displays optie ... das pas Overkill ... :)
de gedachte die ik zelf had was een extra commando toevoegen aan de instructieset. Een bepaalde 8-bits waarde icm met de C/D lijn.
Hmm net FF de instruction set van HD44780 bekeken... ik zie even niet hoe je daar een extra "instructie" zou kunnen maken. Ik kan tenminste geen bitpatroon bedenken dat hij niet als instructie ziet..

we komen nog een data lijntje te kort op de LPT lijkt me.. hhmm.. lastig.. dus leuke uitdaging :9

Verwijderd

Op zondag 10 maart 2002 14:45 schreef martkrui het volgende:

[..]

8 overkill ? wat dacht je dan van de 256 displays optie ... das pas Overkill ... :)
[..]

Hmm net FF de instruction set van HD44780 bekeken... ik zie even niet hoe je daar een extra "instructie" zou kunnen maken. Ik kan tenminste geen bitpatroon bedenken dat hij niet als instructie ziet..

we komen nog een data lijntje te kort op de LPT lijkt me.. hhmm.. lastig.. dus leuke uitdaging :9
Net ook maar ff de HD44780 datasheet bekeken en dat hesle controllertje heeft echt helemaal geen ruimte over om dit soort truuken uit te halen :( De T6963C en SED1330 wel.

Multiplexing van de controllijnen dan maar oid. Als een lijn niet actief is, wel ff letten op het signaal niveau.

Ach, als het niet makkelijk wil kun je altijd nog met de hand de kabel verwisselen :+

Verwijderd

Kastje is af :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/devian/zotty/lcd/front.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/devian/zotty/lcd/back.jpg

Verwijderd

mooi hor
heb je zeker bij conrad vandaan
zo ja, geef ff het bestel nummer, bestel ik hem ook ff

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 18:12 schreef plasma_tv het volgende:
mooi hor
heb je zeker bij conrad vandaan
zo ja, geef ff het bestel nummer, bestel ik hem ook ff
/me kijkt ff in de conrad catalogus...

kastje: 523348
frontplaat (2x): 523372

bedenk me trouwens net dat er nog geen aan/uit schakelaar op zit, geen backlight aan/uit, en geen LED om te zien of het aan staat. Ff aanpassen :z

Verwijderd

Mooi kastje !
en de prijs valt ook aardig mee, mijne zal ergens het 3 dubbele geen kosten denk ik.
nu nog een foto met het LCD in werking ;)

Ik heb nog een vraagje, heb gisteren mijn CCFL aangesloten met een (bestelcode : FLPS) inverter van velleman. Toen ik de boel aansloot werkte alles gelukkig, maar na 5 minuten kwam het ding zo warm dat ik het maar terug uitgezet heb, ja kan er met moeite je hand tegen houden.

Iemand enig idee wat er mis is ?
ook de inverter is zeker niet koud te noemen...
ik heb dus een (HCFL) Hot Cathode Fl ? :P

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Op zaterdag 23 maart 2002 17:58 schreef Zotty het volgende:
Kastje is af :)

[afbeelding]

[afbeelding]
Beetje groot :?

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 10:09 schreef Mr.ChronoM het volgende:
Mooi kastje !
en de prijs valt ook aardig mee, mijne zal ergens het 3 dubbele geen kosten denk ik.
nu nog een foto met het LCD in werking ;)

Ik heb nog een vraagje, heb gisteren mijn CCFL aangesloten met een (bestelcode : FLPS) inverter van velleman. Toen ik de boel aansloot werkte alles gelukkig, maar na 5 minuten kwam het ding zo warm dat ik het maar terug uitgezet heb, ja kan er met moeite je hand tegen houden.

Iemand enig idee wat er mis is ?
ook de inverter is zeker niet koud te noemen...
ik heb dus een (HCFL) Hot Cathode Fl ? :P
[frustratie mode aan]
De LCD is in het kastje nog niet in werking, omdat een of andere ontzettende bagger electronicawinkel (*kuch* Conrad *kuch* :r) echt niks, maar dan ook echt niks op voorraad heeft :( Heb bijv. ruim 2 maand (!!!) moeten wachten totdat m'n inverter eindelijk eens aangekomen was. En nu heb ik nog niet alles...

Zonder kastje werkt het wel gewoon.
[frustratie mode uit]

Is die inverter wel geschikt voor zo'n kleine CCFL? Op de site van velleman staat dat het voor een 30cm buis is en dat is veel te groot. Misschien dat het daar aan ligt.
Op zondag 24 maart 2002 11:19 schreef LeonM het volgende:
Beetje groot :?
Vergeet niet dat er meer dan alleen het display in het kastje zit; display, inverter, voeding(+5V en -12V output), en nog wat kleine dingen. Daarnaast heb ik zo nog ruimte voor uitbreiding (powersequencing) en er is genoeg ruimte om de inverter ver van de rest van de electronica te houden.
Het had wel ietsje kleiner gekund, maar dit was het enige kastje dat enigzins geschikt was.

Verwijderd

Weer eentje :Y)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/devian/zotty/lcd/adjustableV.gif

Verwijderd

-20V voeding, 100% werkend :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/devian/zotty/lcd/DCDCmin20V.gif

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/devian/zotty/lcd/DCDCmin20PCB.jpg

• Martkrui
Op dinsdag 26 maart 2002 20:16 schreef Zotty het volgende:
-20V voeding, 100% werkend :)
Goh... waar heb je dat vandaan :+

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 20:17 schreef martkrui het volgende:

[..]

Goh... waar heb je dat vandaan :+
Wat dacht je van zelf ontwerpen en uitrekenen aan de hand van datasheets :)

• Martkrui
Op dinsdag 26 maart 2002 20:25 schreef Zotty het volgende:

[..]

Wat dacht je van zelf ontwerpen en uitrekenen aan de hand van datasheets :)
Hmmm... 'k dacht misschien afgekeken van een of ander LCD..

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 21:41 schreef martkrui het volgende:

[..]

Hmmm... 'k dacht misschien afgekeken van een of ander LCD..
Check het LCD maar, die gebruikt totaal andere IC's. Staat in het €20 euro topic ook wat over (7660 en 7661).
Daarnaast mag je het navragen op m'n werk (heb in de baas z'n tijd gedaan) en als je het dan nog niet gelooft, kan ik je de berekeningen ook laten zien.

• Martkrui
Op woensdag 27 maart 2002 00:18 schreef Zotty het volgende:

[..]

Check het LCD maar, die gebruikt totaal andere IC's. Staat in het €20 euro topic ook wat over (7660 en 7661).
Daarnaast mag je het navragen op m'n werk (heb in de baas z'n tijd gedaan) en als je het dan nog niet gelooft, kan ik je de berekeningen ook laten zien.
Wow... no offence..
Ik geloof je gewoon hoor. 't is zelfs erg aardig dat je dat je die schema's deelt met je mede GoTers..
Ik dacht het alleen FF omdat dat schema opdook net toen je op het €20 display het negatieve spanning circuit had gevonden.
Sorry als je je aangevallen voelde. was niet m'n bedoeling.

Sterker nog. ben blij met het schema, heb ik nodig voor m'n huidige display.. dus THANX..

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 09:14 schreef martkrui het volgende:

[..]

Wow... no offence..
Ik geloof je gewoon hoor. 't is zelfs erg aardig dat je dat je die schema's deelt met je mede GoTers..
Ik dacht het alleen FF omdat dat schema opdook net toen je op het €20 display het negatieve spanning circuit had gevonden.
Sorry als je je aangevallen voelde. was niet m'n bedoeling.

Sterker nog. ben blij met het schema, heb ik nodig voor m'n huidige display.. dus THANX..
Woops, kwam een beetje heftig uit de hoek. Zal de vermoeidheid zijn geweest :z Het was natuurlijk wel een beetje toeval dat ik juist gister dat schema maakte en ook het inmiddels beruchte 20 display in handen had.
Dat LM chippe lag hier nog ergens (you gotta love samples :P) en die kreeg ik van m'n baas in handen gedrukt zo van 'hier, heb je wat om mee te spelen' :)

Hey laat ff weten als het werkt, ben wel benieuwd naar andere mensen die het bouwen en werkend hebben.

Verwijderd

Weer een leuke foto, dit maal van een display dat een uur zonder spanning heeft gezeten en daarna weer aangezet is :)

Welke software is dit? :+

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/devian/zotty/lcd/uurzonderspanning.jpg

Verwijderd

oe oe oe
ik weet het, ik weet het :P

héhé ;)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Op zaterdag 30 maart 2002 15:01 schreef Zotty het volgende:
Weer een leuke foto, dit maal van een display dat een uur zonder spanning heeft gezeten en daarna weer aangezet is :)

Welke software is dit? :+

[afbeelding]
je winamp plugin voor een 240x128 display (gebruik ik)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• I
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 10:05

I

zotty heb je eigenlijk al ge andere display in die behuizing gebouwd? heb namelijk nog geen plaatje hoervan gezien

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 20:45 schreef Oxigun het volgende:

[..]

je winamp plugin voor een 240x128 display (gebruik ik)
:P mis, mijn plugin, héhé

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 12:04 schreef I het volgende:
zotty heb je eigenlijk al ge andere display in die behuizing gebouwd? heb namelijk nog geen plaatje hoervan gezien
Had iets van een week geleden de eerste pics al gepost, maar vooruit dan maar ;)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/devian/zotty/lcd/front.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/devian/zotty/lcd/back.jpg

Er ontbraken nog en paar schakelaars en knopjes en lampjes kwam ik naderhand achter, dus dat moet nog een keer aangepast worden. En het frontje is niet helemaal zoals het moet, maar die gaat komende week vervangen worden.

enne, voor 240x64 is het mijn software, voor 240x128 Mr.ChronoM's software :)

• I
  • Laatst online: 27-11 10:05

I

Op zondag 31 maart 2002 13:21 schreef Zotty het volgende:

[..]

Had iets van een week geleden de eerste pics al gepost, maar vooruit dan maar ;)

[afbeelding]
[afbeelding]

Er ontbraken nog en paar schakelaars en knopjes en lampjes kwam ik naderhand achter, dus dat moet nog een keer aangepast worden. En het frontje is niet helemaal zoals het moet, maar die gaat komende week vervangen worden.

enne, voor 240x64 is het mijn software, voor 240x128 Mr.ChronoM's software :)
deze had ik al gezien idd maar d8 misschien zit alles er al in
ziet er vet uit

ben zelf ook naar een kastje aan het zoeken

• Quantom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-07 16:30

Quantom

dude

:) i love this post :)

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Mja, niet echt een nuttige toevoeging aan dit topic hè? Kijk eens naar de datum van de post voor die van jou: Sunday 31 March 2002 13:51, bijna een jaar oud dus...
Gemeld in Schop een modje.

en zo is het voorspeld!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:54
Ik heb sinds kort de beschikking over een alps grafisch lcd scherm met oki chips erop (touch-screen en backlight) en een witmerk T6963C lcd met toshiba chips erop (met backlight maar zonder touchscreen).

Het enige wat ik tot nu toe werkend heb gekregen is de backlight van de t6963, waarvan ik wist dat er een invertortje op moest. Die Oki weet ik het niet zeker van, ga ik eerst nog met 5 en 12 Volt proberen anders blaas ik hem nog op...

Ik heb zowel het datavision schema als het nan-ya schema geprobeerd (zonder contrast en reset) maar zag helemaal niets.

Is het verstandiger om complete schema's met reset en contrast (meestal -12V dus wat alstig te maken) te klussen, of zijn er nog meer opties ?

I can see clearly now, the brain is gone...

• m-m
  • Niet online

m-m

Ouwe koe...
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.