Op vrijdag 05 oktober 2001 16:18 schreef Fused het volgende:Vrijwel niets is te bewijzen. Het mooie is dat de wetenschap dat onmiddelijk toegeeft. Ze heeft die stelling zelfs ontwikkeld: filosofie is tenslotte ook wetenschap.
Juist.
Dat komt dan waarschijnlijk ook door je beperkte kennis ervan.
Dat klopt, omdat ik mijn tijd weer graag aan andere zaken spendeer.
De theorie voorspelde dingen die niemand ooit voor mogelijk had gehouden. Toch werden jaren later waargenomen:
-buiging van licht aan sterren
-verlengde levensduur van muonen
-talloze berekeningen die bijvoorbeeld een synchrotron mogelijk maken.
Kijk, dat wist ik dus niet, maar persoonlijk kan het me ook niet boeien. Wellicht onstaat er ooit nog een grote interesse van mijn kant, in zaken als wiskunde en natuurkunde, maar voorlopig niet. Het is niet zo dat ik het niet snap (wat voor sommigen de reden is om ergens geen interesse in te hebben). Het is een kwestie van het stellen van prioriteiten.
Die theorie is alleen nog maar bevestigd door voordien onbekende verschijnselen. Als ik jou 5 data geef en 5 plaatsen waarop een meteoor valt en het gebeurt precies, dan geloof je toch ook dat ik de toekomst kan voorspellen (althans op meteorengebied)?
Neen. Dan neem ik aan dat je middels mooie formules kan berekenen welke baan een meteoor volgt en waar deze na een bepaalde tijd terecht zal komen. Zelf dat is nog niet betrouwbaar, aangezien er altijd weer bepaalde externe factoren mee kunnen spelen die er voor zouden zorgen dat de meteoor niet inslaat (stel: twee andere meteoren raken elkaar en de stukken daarvan raken de meteoor waarvan jij haarfijn de datum en plaats van inslag berekend hebt).
Maar waarom jij dan wel? Je moet er toch een basis voor hebben. Of geloof je ook in elfjes, gnomen en eenhoorns?
(Niet sarcastisch bedoelt en ook geen aanval; ik zie gewoon het verschil niet omdat ik voor allen zelfs geen aanwijzing van hun bestaan heb)
In principe geloof ik daar evengoed in, alleen zouden die zich niet persé in dit zonnestelsel of dit universum moeten bevinden.
Ik heb als basis mijn persoonlijke ervaringen met OOBE's.
Ik ook. In logisch en helder denken. In het ontrafelen van de wereld om ons heen. Ik begrijp niet waarom daar allerlei exotische mogelijkheden bijgehaald moeten worden. Ik vind wat we kunnen al geweldig; ik begrijp werkelijk niet waarom men telekinese en telepathie verzonnen heeft. Het zou praktisch zijn en leuk speelgoed, maar wat we al kunnen, denken, is zoveel krachtiger.
Zelf dat is nog ongeloofelijk beperkt. Er wordt vaak geroepen dat de mens slechts 10% van zijn hersenen gebruikt.
Dat is een simpel feit. Waarom?
Neem als eenvoudig voorbeeld Howard Berg, de recordhouder snel-lezen. Mensen gebruiken hun linkerhersenhelft voor het lezen, omdat er altijd vanuit gegaan werd dat je een tekst woord voor woord moet lezen, dit is onzin.
Mensen die snel-lezen, gebruiken hun rechterhersenhelft, en zien daardoor alle tekst als afbeeldingen in plaats van woorden. Een foto kun je een paar tellen bekijken en je weet meteen bijna alle details ervan te noemen.
Als je bij iemand thuis bent geweest, weet je daarna in principe ook meteen hoe het eruit ziet. Waarom? Omdat het verwerkt wordt door de juiste hersenhelft. Als de ene er niets mee kan, wordt het door de andere verwerkt.
Het is allemaal een kwestie van het goed benutten van de mogelijkheden van de hersenen, welke ik trouwens niet zie als de opslagplaats van herinneringen, maar slechts als verwerker; je 'zoekt' een herinnering, de hersenen zoeken in de herinneringen in de ziel, en sturen dit terug naar jou.