DOS vergaat (hoe denken we erover in de 21e eeuw?)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 3.138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Om direct op de TS te reageren:
Het is inderdaad zonde om te zien dat er nu een generatie klik-n00bs opgroeit, die als je ze aankijkt en zegt dat er ook een niet-grafische modus was je aankijkt alsof je 20 jaar in een grot hebt geleefd.

Was wel een heerlijke tijd:
Een CD-Rom spelertje installeren onder Dos 6.22, onderand de hele middag bezig, dit omdat je spelletjes niet meer draaiden door een tekort aan conventioneel geheugen :-) Dan maar weer config.sys en autoexec.bat aanpassen tot je aan het eind van de middag 611K aan conventioneel geheugen vrij had :-D

Leukste om dan te doen: memmaker.exe draaien (na backup van je oude bestandjes) dan vulde deze je conventionele geheugen weer tot er maar 568K vrij was...

Ik kan me ook nog goed herrinneren dat ik ooit met Quem ofzoo... Toen raakte de opstartsector gaar... WEG data :-S Heerlijke tijd DOS... :-)

Anoniem: 19137

Ben ik nou de enige die kippevel krijgt als hij een zwart scherm met een prompt ziet wachten op commando's ?, die een rillerig gevoel (als in koorts) probeert te onderdrukken bij een muis, pictogrammen en de enorme vervuiling en chaos die daaronder schuilt ? (In DOS was het een kwestie van directorie weg flikkeren en misschien wat batch bestandjes aanpassen en je was weer "schoon", in Windows blijft er ten alle tijde wel ergens wat troep zwerven.)

Nog steeds een aantrekkingskracht voelt bij text based consoles en heel voorzichtig wegsluipt bij de zoveelste Windows machine.

Wiens hart een paar slagen overslaat als bv Trinity in "The Matrix - Revolutions" op een terminal de juiste commando's ziet uitvoeren.

Dat bv Wargames nog steeds dusdanig mijn aandacht weet te trekken dat ik gedurende die film niet aanspreekbaar ben (muv het stuk dat ze op het eiland zijn bij de Professor)

offtopic:
ik weet dat ik een ouwe lul ben, dus reageer daar maar niet op ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 19137 op 02-09-2004 11:03 ]

Anoniem: 57381

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 31-10-2023 22:40 ]

Anoniem: 2090

Pannenkoekkie schreef op 02 september 2004 @ 10:55:
Om direct op de TS te reageren:
Het is inderdaad zonde om te zien dat er nu een generatie klik-n00bs opgroeit, die als je ze aankijkt en zegt dat er ook een niet-grafische modus was je aankijkt alsof je 20 jaar in een grot hebt geleefd.
Ach het heet evolutie. Er is ook een hele generatie die met ponskaarten geprogrammeerd hebben en/of een veredelde rekenmachientje bij elkaar gesoldeerd hebben. Zij zullen ook niet op ons neerkijken dat we alleen pcikaartjes in en uit kunnen pluggen zonder kennis van de interne werking van een pc. Over 15 jaar worden die muis-noobs vast ook anders bekeken.

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 09:55

kolderindekop

yeaahhhh

tja ik weet het niet hoor ;ik ben begonnen op een vic 20 -c64-c128 at enzovoort.Maar ik zal de dos niet missen stabiel...ja langzaam jaaaa.Dus leve de vooruitgang.

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
maartena schreef op 30 augustus 2004 @ 16:41:
Maar DOS als Operating System? DOS is dood.
DOS leeft.

Dos wordt tegenwoordig veel gebruikt in embedded systemen. Op dit gebied is het een zelfs een serieuze concurrent voor Linux. Grote kans dat je digitale camera een versie van DOS draait.

[ Voor 3% gewijzigd door ritsjoena op 02-09-2004 11:24 ]

.

• Feanaro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 00:20
Ik zit er ook al in sinds m'n pa een XT had aangeschaft, voor z'n werk. En als zes- of zevenjarige pak je dat best snel op. :-)

Zou niet weten wat ik zonder cmd zou moeten in windows hoor. En dan mensen raar kijken: "Wat doe JIJ nou weer? Ik snap er niets van." (cd xxxx en dan dir) ;-)

Maar goed, gelukkig is er dan altijd mijn linux bak met prompt en VI :-D

Aurë Entuluva!

Anoniem: 98889

Domino schreef op 22 mei 2001 @ 15:49:
Nou, DOS (MS-DOS iig) crashte ook nogal eens. Niet zovaak als windows maar het was dan ook niet multitasking.
Ik weet niet hoeveel ervaring jij ooit met DOS based systemen gehad hebt, maar DOS heb ik *NOOIT* weten crashen, wel de software die erop draaide :) En zelfs dat is niet te vergelijken met hoe de eerste Windows versies onderuit gingen...

En multitasken in DOS ging perfect met Desqview...

OP heeft meer dan gelijk... het grootste deel van de PC users tegenwoordig heeft geen benul meer van hoe het er 20 jaar geleden aan toe ging :(

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

offtopic:
[quote]Een goede vriend van mij heeft 3 jaar geleden informatica gehad op MBO, en wist na de studie niet eens wat CMD was.
(of cd\ of cd.. of dir enz enz )[/quote]

/me heeft erg slechte ervaring met zo'n dergelijke opleiding dus die hoef je ook niet echt serieus te nemen ;)

Even over QEMM :

Dit was een programma van Quarterdeck (die al heel lang opgekocht is door NORTON/Symantec) en heette dus voluit Quarterdeck Enhanced Memory Manager ... ofzo.

Draaide En in MS-DOS EN in Win95 B)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Een beetje netwerk (dus niet alleen Windows systemen) kom je nog heel veel DOS tegen.

.

• zazra
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 11:19
Ik ben begonnen op een 486 DX-2 van 50MHZ naar 66MHZ overclocken met 4MB mem en een 1 MB VESA video kaartje en dan DOS 6.22 & win3.11 en een 8Bit mono soundblaster kaart en een 230MB hdd.

En dan met 2 HD floppy's norton commander 4.5 installen(heb ik trouwens nog steeds ergens rond slingeren), want als je dan je oude DD floppy's pakte paste het net niet ofzo.

En ook vaak proberen met memmaker om nog net ff wat meer uit het systeem te trekken zodat ik STUNTS kon spelen of een rs232 link maken en DUKE3D multiplayer te spelen!

whoei gewoon! :)

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
BertV schreef op 02 september 2004 @ 10:41:Eerste PC, 80286 1MB ram, 40MB Hdd, 256kb video geheugen, fl 6800,-
Weet je wat het grappige is van deze hele evolutie? Een nieuwe computer is in al die tijd niks goedkoper geworden!

Toen betaalde je enkele duizenden guldens voor een high-end systeem, nu betaal je ruwweg hetzelfde bedrag voor een high-end systeem.

Oke - je kunt nu lachen om de specs van dat 286 systeem (met 'copro' voor de mensen met een groot budget), maar er was geen enkel verschil in de subjectieve beleving.

Dekaasboer schreef op 28 augustus 2004 @ 02:56:
Ik heb ooit in een duister verleden nog gewerkt op een 286, daar gingen alleen van die grote floppy's in. Er zat btw een monochrome monitor bij :p
5,25", op de zaak vond ik zelfs nog een maat groter
WEBsel schreef op 28 augustus 2004 @ 03:04:
ik merk wel verschil tussen mijn eerste en laatste computer. De eerste had 4 kleuren.
CGA, verschrikkelijk :(

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 19137 op 02-09-2004 21:45 ]

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 13:47
Toch wel leuk om te lezen hoe iedereen zit te "patsen" over hoe weinig geheugen hun eerste computer wel niet had! Heel wat anders dan die topics over bijvoorbeeld de Radeon X800! ;)

Om ook een duit in het zakje te doen. Ik denk vaak nog met weemoed terug aan mijn eerste computerervaringen op een ZX81. Maar liefst 1 KB geheugen: daar moest je nog eens moeite doen om je programma's klein te houden. Later werd ik al verwend met een ZX Spectrum met maar liefst 48K. Als ik dan zie dan ik nu 2 GB in mijn bak heb, denk ik toch wel eens na over waar dit naar toe moet. Het lijkt er gewoon op dat specs veel minder belangrijk gaan worden voor het gebruik van een computer. Wellicht gaat dat ook voor OS gelden en dan hebben we het niet meer over die mooie tijd van DOS. Uiteindelijk staat de computer in dienst van de gebruiker en niet andersom en ik denk dat dat de trent is die ingezet is.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:18

Thandor

SilverStreak

Verschrikkelijk :?
Prachtig ;), Sopwith (wie kent het niet :*) ) is niet om aan te zien in EGA/VGA & Whatever. Dát spel moet gewoon in CGA, anders is het een baggerspel ;)
Sopwith Homepage
Sopwith ME (Multiplayer Edition)
Afbeeldingslocatie: http://abandonware.universal.av7.net/Jeux/Sopwith.1984.gif
De spannende momenten van Sopwith... ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thandor schreef op 02 september 2004 @ 22:37:
[...]

Prachtig ;), Sopwith (wie kent het niet :*) ) is niet om aan te zien in EGA/VGA & Whatever. Dát spel moet gewoon in CGA, anders is het een baggerspel ;)
Sopwith Homepage
[afbeelding]
Hier is het effect alleen maar ten voordele van het spel, ik kan me een racespel herinneren met grote gekleurde vlakken waar het gewoon pijn deed aan je ogen. Gelukkig had ik een monitor waar ik kon schakelen tussen EGA, Amber en Groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Leuk, ik heb hier nog zo eerste laptop.
Afbeeldingslocatie: http://tux.demon.nl/~joram/laptop/uitschermingeklapt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tux.demon.nl/~joram/laptop/Wolf.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tux.demon.nl/~joram/laptop/Leminngsviestoetsenbord.jpg

Ik had hem laats helemaal opgekanpt, nieuwe ventilator en hardeschijf er in (de orginele heb ik nog liggen). En vol gestopt met heel veel leuke clasice games. Ik doe hem zeker niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98889

Thandor schreef op 02 september 2004 @ 22:37:
[...]

Sopwith Homepage
[afbeelding]
Je mag zeggen wat je wil, maar die oude games hadden vaak een gameplay-gehalte dat hedendaagse games nog zelden halen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Laatst online: 01:51
Dit is misschien niet het juiste topic om te vragen maar ik herinstalleer regelmatig pc's via DOS en ik ben er eigenlijk nog niet helemaal uit hoe je volledige mappen kopieert onder DOS ?
Nu maak ik eerst een lege map aan op de doelschijf en kopieer ik met copy *.* de inhoud van een map naar deze doelmap.
Hoe kan je dus volledige mappen met alle submappen kopieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

jos707 schreef op 03 september 2004 @ 14:20:
Dit is misschien niet het juiste topic om te vragen maar ik herinstalleer regelmatig pc's via DOS en ik ben er eigenlijk nog niet helemaal uit hoe je volledige map kopieert onder DOS ?
Nu maak ik eerst een lege map aan op de doelschijf en kopieer ik met copy *.* de inhoud van een map naar deze doelmap.
Hoe kan je dus volledige mappen met alle submappen kopieren?
xcopy :)

Good old times *zucht*

* AtleX gaat binnenkort maar eens een DOS 6.22 paket nieuw kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Laatst online: 01:51
xcopy ? Wat kan DOS toch simpel zijn :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
XCOPY? :)

edit: spuit 11 :P

[ Voor 54% gewijzigd door Vinnie op 03-09-2004 14:25 ]

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
maartena schreef op 30 augustus 2004 @ 16:41:
Maar DOS als Operating System? DOS is dood.
Verouderd, maar niet dood. IBM ondersteunt nog PC-DOS (ik zag net versie 2000 al ergens in dit topic langskomen, en ik weet niet of dat de nieuwste is). Hier zit in elk geval ingebouwde netwerkfunctionaliteit en dergelijk in, dus het schept een prima omgeving om bepaalde oude custom of embedded systemen te kunnen draaien in een moderne smb-netwerkomgeving. Overstappen naar een compleet ander OS is niet altijd de makkelijkste en meest economische oplossing. Ik moet zelf nog een systeem migreren dat op framework 2 onder DOS draait. Onder windows draait FW2 wel, maar heeft veel te weinig geheugen, dus het zal wel op een SQL database onder linux gaan uitdraaien met een custom interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo86
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 22:59
Mijn oma wou laatst een PC hebben om brieven te kunnen typen.
Ik eens wat uitleggen over Windows 9x en hoger, snapte ze niks van ;)
Dus DOS erop met win 3.11.
Uitgelegt hoe ze met wordpad brieven kon maken, dat werd gesnapt (na heel wat schrijf- en uitlegwerk)
Kreeg je de onvermijdelijke vraag... Hoe doe ik em nu uit??? :P
Ik dacht als ik dan ook nog moet uitleggen hoe ze Windows nu weer netjes afsluit ben ik hier morgen nog... "Druk maar op de aan/uit schakelaar". Doe dat maar eens een paar keer met Windows 9x en hoger krijg je bijna zeker een BSOD bij het opstaten :Y)

Maar ben ook begonnen met een C64, daarna een 8086 4 MHz ofzo en groen beeld :P en 20 MB HDD, daarna een 386 sx dan een P2 350 MHz nu een P4 2,4 Ghz

't Gaat wel snel hoor...

Being Braindead Kinda Makes You Thinkin'... | Specs1 - Specs2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106508

was even rustig hier op het werk en heb dit hier allemaal doorgelezen..

O+ DOS ..zucht..

en ja, denk inderdaad dat er een verschil is tussen de mensen die nog met DOS e.d. gewerkt hebben en de mensen die alleen een GUI kennen..

..en dat vindt ik nu ook de charme van linux ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op 03 september 2004 @ 13:22:
Leuk, ik heb hier nog zo eerste laptop.

Ik had hem laats helemaal opgekanpt, nieuwe ventilator en hardeschijf er in (de orginele heb ik nog liggen). En vol gestopt met heel veel leuke clasice games. Ik doe hem zeker niet weg.
En heel erg modern is ie ook: met een echt plasmascherm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

DOS? bij de commando's knaagden we met onze tanden gaten in ponskaarten..... :Y) (nee zo oud ben ik toch echt niet)

Maar als we het over dos hebben dan ben je vergeten dat ervoor ook al een hele generatie tweakers bestond op C-64/apple II/BBC-B en bulletin boards.

En ik heb nog een werkende TI99/4a :*)

code:
1
2
10  for i in 1 to 1000
20  next

(code weet ik niet meer exact)

3 seconden!

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-05 23:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

jos707 schreef op 03 september 2004 @ 14:24:
xcopy ? Wat kan DOS toch simpel zijn :Y)
Inderdaad, xcopy, maar vergeet vooral de "/s" niet.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121241

Het mooiste was natuurlijk een spelletje laden op een somy hitbit....dat duurde soms MAAR 30minuten... :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Eh, ook ik heb een tijd met DOS gebruikt. Ik kan niet echt zeggen dat ik het missen zal. Wel zal voor een groot aantal mensen het heel raar staan om in een niet-grafische mode te werken, terwijl dat in sommige gevallen toch best handig is (denk aan de Linux bash op je server).

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95153

Neo86 schreef op 03 september 2004 @ 15:02:
Ik dacht als ik dan ook nog moet uitleggen hoe ze Windows nu weer netjes afsluit ben ik hier morgen nog... "Druk maar op de aan/uit schakelaar". Doe dat maar eens een paar keer met Windows 9x en hoger krijg je bijna zeker een BSOD bij het opstaten :Y)
Hmm, op mijn eerste computer moest ik (onder DOS) met een apart progje de harde schijf-koppen 'parkeren'. Tegenwoordig (of eigenlijk al een behoorlijk lange tijd) doen schijven dat vanzelf.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 95153 op 03-09-2004 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121241 schreef op 03 september 2004 @ 16:09:
Het mooiste was natuurlijk een spelletje laden op een somy hitbit....dat duurde soms MAAR 30minuten... :Z
Idem bij mijn Commodore C16 met tape, runde je na een 1/2 uur de zooi...

"syntax error",

:( overnieuw .... |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 19137 op 03-09-2004 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
DOS was best een leuk os toen ik nog commander keen speelde maar nu vind ik het helemaal niet erg dat het vergaat, vind windows xp toch fijner werken dan dos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

na mijn commodore vic-20 c64 en amiga heb ik in 1989 mijn eerste pc gekocht

een IBM ps/2 model30286 een echte AT pc met 1 mb geheugen en 20mb harde schijf en zwart/wit monitor en een snelheid van 10mhz >:)
samen met een epson lq400 24naalds printer koste hij toen rond de 6500 gulden en was voor die tijd een waar snelheidsmonster.

ik heb er behoorlijk lang mee gedaan voor ik een andere kocht want mijn volgende pc's waren een p1 233 later een p2 450 athlon 1400 thunderbird en mijn huidige pc is een p4 2.4

mijn favo programma uit het dostijdperk was borland pascal 7.0 een pakket met een diskette of 7 en je hele harde schijf stond vol.

later heb ik zelfs geprobeerd om windows 3.11 en excel erop te zetten heb nog nooit zoiets traags meegemaakt maar het draaide wel

heb deze eerste pc nog in mijn bezit en hij werkt ook nog eens naar behoren compleet met orginele boeken en diskettes.
Als je weet dat het boek msdos net zoveel pagina's heeft als mijn mcse XP prof boek dan zegt dat genoeg over de mogelijkheden van msdos.
was een leuk pionierstijdperk O+

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mr. Liu schreef op 03 september 2004 @ 16:03:
[...]

Vergeet vooral de /? niet ;)

Ik baal ook altijd zo als ik zeg: "Dan moet je even een DOS-box openen en dan...", "een wat??", "Grrr... klik op start, uitvoeren en type cmd, (of command voor windows 9x), en klik op Ok. |:( "

Verder ben ik zelf meer verliefd op de Linux CLI dan de DOS CLI. Bash is zelf al compleet, waar je in DOS nog van alles extra moet laden als Doskey etc.

[ Voor 55% gewijzigd door Room42 op 03-09-2004 22:22 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het wordt wel wat als straks de nieuwe generatie niet weet hoe dos werkt. Mij lijkt dat een erge handicapt. Maar gaat maar door.

Ik vraag me af of er nog mensen zijn die de totale werking weet van de de morderne computers. Bij de oude computers waren de schema's nog erg simpel. Nu verbteren ze het meer dan iets totaal nieuws te ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Thandor schreef op 31 augustus 2004 @ 16:32:
[...]

Van DOS leer je ook goed typen, ik heb zelf nooit typeles gehad, toch kan ik aardig vlot op die knopjes drukken :)
Komt heel bekend voor dit. :)
Ook nooit typeles gehad, mijn ma roept nog weleens voor de grap "Toch hadden we je op typeles moeten doen." terwijl de rook van mijn toetsenbord afkomt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-05 13:28
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
@echo off
cls
echo ***********************
echo * Welcome to Wouter's BBS  *
echo * 2x 14k4 connection speed *
echo *  33 Mhz CPU                      * 
echo *    40 MB Hardisk [Warez]   *
echo  **********************
echo:
echo No leechers alowed
echo:
echo ----
echo:

[ Voor 5% gewijzigd door Jack Flushell op 06-09-2004 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Die echo's lijken me erg onzinnig voor een BBS, behalve voor de SysOp misschien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Glabbeek schreef op 30 augustus 2004 @ 11:50:
[...]
En daarvoor leverde Microsoft het geweldige programma doskey mee (ik weet alleen niet vanaf welke versie, ik gebruikte sowieso altijd al 4dos)
Exirion schreef op 30 augustus 2004 @ 11:55:
[...]
Als je DOS vergelijkt met UNIX destijds dan is het maar een simpel pruts OSje ja :) De 640KB limiet is nooit echt oplost omdat het OS zelf geen protected mode ondersteunde, batch files waren hopeloos primitief vergeleken met bash, etc. Maar goed, het deed wat het moest doen, en de PC is er toch een groot succes mee geworden.
Ik zat toen net scriptjes te maken op de uni op van die grote Unix terminals, thuis amigadossen en dan viel ms-dos idd een beetje tegen ja :D
Maar je kon inderdaad het veel betere 4dos gebruiken, die was ik helemaal vergeten, maar dat heeft voor mij het werken met de commanline op de pc een stuk aangenamer gemaakt.Doskey heb ik daardoor nooit gebruikt.
Maar inderdaad kon je er ook wel zonder add-ons mee uit de voeten, de opmars van de pc was uiteindelijk niet te stuiten :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Goede herinneringen aan DOS. Vroegah, toen ik nog bijna elke bestand op mijn PC kende. vroegah, toen je nog kun defraggen zonder Windows. Vroegah toen Microsoft nog een anti-virusprogramma met zijn besturingsysteem meeleverde. Vroegah, toen je van een 20 MB harddish nog een 40 MB exemplaar kon maken (DriveSpace). Geen DLL hell, geen Windows Register ellende. Dos was zo slecht nog niet. Ik ben blij dat ik met DOS ben begonnen, en niet met Win95.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 09:04

EXX

EXtended eXchange

Mr. Liu schreef op 03 september 2004 @ 16:03:
[...]

Voor alle xcopy verslaafden is er ook nog het nog betere xxcopy.

Gewoon een hele drive klonen met xxcopy driveletter: /clone

edit:
* EXX is ook nog van de oude stempel en wat DOS betreft begonnen met DOS 2.11.

Voor het DOS tijdperk ook nog gewerkt op Z80 8-bittertje. :9

De multiuser DOS versies van DRI (Concurrent DOS 386 en Multiuser DOS) waren op zich goede operating systems. Met de komst op een GUI gebaseerde Windows 3.x en verder zijn ze echter verdrongen.

[ Voor 38% gewijzigd door EXX op 07-09-2004 13:57 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119222

Ik vind dat microsoft met windows zo'n gigantisch rotzooitje heeft gemaakt, en dos was wat dat betreft heel wat netter, je wist idd waar welk bestand stond.

Met windows had microsoft het nooit mogen toelaten dat alles gedumpt word in de system directory zoals dll bestanden e.d. of gewoon toegang tot welke directory dan ook.

Veel applicaties hebben nu dus volledige rechten nodig om te kunnen werken, en dat windows register is ook een grote puinzooi, als gebruiker register delen backuppen voor een programma is een hel, maar een gewone configuratie bestand was altijd makkelijk ter backuppen.

Microsoft had een speciale home directory moeten maken voor software configuratie bestanden, dan hadden veel programma's tenminste in beperkte mode kunnen draaien zonder volledige systeem rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

We gaan van dit topic geen anti-Windows topic maken, dus laat het commentaar op Windows aub in deze mate weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46795

DOS, ja dat was nog eens wat, weinig mensen van mijn generatie kennen het, ze hebben er dan wel van gehoord maar er nooit echt mee gewerkt. Wij hadden thuis jaren lang een PC XT staan die voor die tijd behoorlijk oudbakken was. Mijn vader heeft dat ding gekocht ergens rond 1985 maar dat weet ik niet zeker, toen was het bijzonder om een harde schijf te hebben, die bak was dus ook erg duur. Je kreeg dan wel 20 MB! Pas in 1998 kregen we thuis een nieuwe PC een op een pentium 2 gebaseerd systeempje mooi in elkaar gezet door de mycom.
Ik was ongeveer 4 a 5 jaar oud toen ik ging kloten met die XT, eerst spelletje als prince of persia en zo (monochroom wel, amber kleuren!). Later heb ik met die bak alle mogelijke dos commando's en standaard ingebouwde programma's uit mijn hoofd geleerd en probeerde ik alles uit die PC te halen. Er stond ook nog standaard GW-BASIC op en dat draaide op DOS 3.21, verder heb ik nog een tijdje werkstukken geschreven met wordperfect 5.0 (heerlijk!) en dat had ik mooi uitgeprint met een star LC-10 printer, de lerares stond raar te kijken toen ze die letters zag staan op het papier.
Verder heb ik twee jaar terug ook nog een IBM 5110 uit 1978 kunnen bemachtigen,
Echt een monsterbak, de computer zelf is niet zo heel groot, heeft een 9" schermpje, kan alleen tekst weergeven, heeft 48kb ram en er zit BASIC in het rom ingebouwd, DOS zat er niet op, er waren ook geen harde schijven. Het diskettestation is even hoog als een standaard eettafel er gaan 8" diskettes in waar maar liefst 1KB op kan, de machine heeft ook nog een tapedrive waar tapes in gaan waar 200KB op kan!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Jack Flushell schreef op 06 september 2004 @ 22:58:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
@echo off
cls
echo * Welcome to Wouter's BBS  *
echo * 2x 14k4 connection speed *
echo *  33 Mhz CPU                      * 
echo *    40 MB Hardisk [Warez]   *
echo  **********************
echo:
echo No leechers alowed
echo:
echo ----
echo:
code:
1
 Echo:
:?
Moet dat niet
code:
1
 Echo.
zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:52

spaceboy

Op grote hoogte

Mooi die nostalgie.

Ik ben ook op 'n XT (8mhz) begonnen, vond Policequest 1 machtig mooi. Heb 't helemaal kapot gespeeld, al wist ik lang niet al dat moeilijke Engels.

Ook weet ik nog (volgens mij was dat toen m'n pa een 386 had gekocht) dat we de allereerste Soundblaster gingen kopen. Hij kostte 471 gulden. Weet het nog tot de gulden nauwkeurig... echt maf. :)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Thandor schreef op 07 september 2004 @ 15:24:
code:
1
 Echo:
:?
Moet dat niet
code:
1
 Echo.
zijn ;)
Geven beide hetzelfde effect, probeer zelf maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-05 11:51

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik kan me nog wel herinneren dat mijn vader thuiskwam met de eerste labtop van zo'n 10.000 gulden (van de zaak), een echte zenith met een, WOOT, 20 mb harde schijf. Ik was toen alleen zo'n 6 jaar, dus erg veel snapte ik er toen nog niet van. Wel vaak kings-Quest 1 gespeeld trouwens :) . Dat was ook het grappige, mijn vader had alle dosversies liggen en wist toen nog precies hoe computers werkte en moest de narigheid die ik soms veroorzaakte dan weer oplossen. Vanaf windows 95 is alles omgedraaid en ben ik veel beter geworden dan hij in het omgaan met het besturingssysteem. Niet zo vreemd, in die tijd was ik 16 en pikte ik de dingen wat sneller op. Tegenwoordig ben ik dus degene die de computerproblemen oplos 8)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Laatst online: 07-02 06:22
DOS zal nog niet vergaan, aangezien nog veel systeembeheerders dos gebruiken om snel gegevens te achterhalen.

Was laatst op een meeting over SP2 van Windows XP en die gast gebruikte zelf ook nog even een dos-box om te laten zien welke porten van de firewall waren geconfigureerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Mickman schreef op 07 september 2004 @ 16:46:
DOS zal nog niet vergaan, aangezien nog veel systeembeheerders dos gebruiken om snel gegevens te achterhalen.

Was laatst op een meeting over SP2 van Windows XP en die gast gebruikte zelf ook nog even een dos-box om te laten zien welke porten van de firewall waren geconfigureerd :P
Dat is geen DOS, dat heet een Command Line Interface (CLI) en is gewoon een rikketik methode om 32bit opdrachtjes richting Windows te knallen. Onder linux heb je ook zo'n scherm, daar heet het geen DOS (tenminste, als ik zeg "hee een DOS venster" krijg ik telkens kutopmerkingen naar m'n hoofd.)
De gelijkenis houdt een beetje op na de achtergrondkleur en dat bepaalde commando's hetzelfde zijn. Probeer jij event e fdisken vanuit CMD anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

spaceboy schreef op 07 september 2004 @ 15:26:
Mooi die nostalgie.

Ik ben ook op 'n XT (8mhz) begonnen, vond Policequest 1 machtig mooi. Heb 't helemaal kapot gespeeld, al wist ik lang niet al dat moeilijke Engels.

Ook weet ik nog (volgens mij was dat toen m'n pa een 386 had gekocht) dat we de allereerste Soundblaster gingen kopen. Hij kostte 471 gulden. Weet het nog tot de gulden nauwkeurig... echt maf. :)
SoundBlaster Pro toevallig? De mijne was 469 gulden en dat weet ik nog zo goed omdat m'n vader schuimbekkend de winkel uitkwam: die dacht dat de toezegging "ja hoor, jij mag een soundblaster voor de PC hebben" hem honderd piek ging kosten :)
Syndicate en Wolf3d zijn nooit meer hetzelfde geweest. Vooral het gemopper over dat dat ééne schot weer een paar cent afschrijving betekende maakte Wolfenstein spelen tot een unieke ervaring :*)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 399 op 07-09-2004 17:35 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

[rml][ DOS] batchbestand voor formateren pc's[/rml]

Dos vergaat niet..... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 09-09-2004 23:56 ]

• TimMer
  • Niet online
_/-\o_ *Selected* _/-\o_

Heb hem hier origineel op dubbele cd-rom. :)

• TimMer
  • Niet online
Dos is nu definitief dood? :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

TimMer schreef op 23 september 2004 @ 20:56:
Dos is nu definitief dood? :P ;)
Dos will never die :9

Als systeembeheerder kan je leuk gebruikmaken van DOS, bv loginscripts, automatische hdd herpartitioneer/formateer boot-disk's, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pres_lincoln
  • Laatst online: 28-05 15:29
of edlin :)

Ik mis het toch wel hoor, dat ouwe vertrouwde DOS :'(
Ben een ouwe l.l, begonnen met een speccie in 1983. En kijk nu eens hoe ver we teruguit geboert zijn met XP... Ik begin me langzaamaan knap nutteloos te vinden met al dat spul wat zichzelf automatisch installeerd... Gelukkig (ahem :) ) Hebben we nog zoiets al niet-lezende gebruikers die maar op next next next yes yes klikken, hebben we toch nog af en toe een klusje op te lossen ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als Microsoft de cmd.exe die nu bij Windows geleverd wordt niet backward compatible maakt met DOS 6.22 dan zal de originele MS-DOS nooit sterven.
Ik heb net een laptopje half naar MS-DOS omgebouwd (hij boot nog geen DOS van HD, moet het bootmenu nog fixen) omdat ik een spel wilde spelen dat absoluut niet onder cmd.exe liep. Waarom niet? Omdat er een &-teken in de filenaam en supportfiles staan en daar kan cmd.exe dus niet mee omgaan. MS-DOS wel.

Voordat ik mijn oude diskettes van DOS 6.22 op ga graven probeer ik eerst eens mijn geluk met OpenDos, eens kijken of dat compatible is.

Keep the DOS alive! >:)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05 20:15

Metro2002

Memento mori

Als dos verdwijnt, wat moet ik dan op mijn xt draaien :'(
zonder gein, ik denk dat dos altijd wel in de windows OSSen blijft zitten, al was het alleen maar om de grafische omgeving van setup eerst te kunnen kopieren, het is gewoonweg niet interessant om eerst een grafische omgeving op te starten voor een installatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Laatst online: 29-05 21:07
Ik hou DOS iig levend door een 486 in werkende staat, én met een lading spelletjes (Keen/Calefornia Games/F1 Grand Prix/Simcity/....) aan m'n (toekomstige) kinderen te geven :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door SysRq op 24-09-2004 12:34 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 09:27
Je ziet dat ze dos af en toe in laberatoria ook nog wel gebruiken omdat het real-time is. Dat je niet meet dat er een deeltje is binnengekomen als het het os beliefd maar DIRECT. Al zijn er tegenwoordig ook real-time kernels voor linux te krijgen.

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Anoniem: 137811

ik heb ook niet veel van dos meegemaakt, het enige wat ik met dos deed was games van diskettes opstarten en win 3.1 opstarten, als ik eraan terugdenk is t wel leuk, toen waren we daar al tevreden mee, nu is een pc zonder internet al waardeloos

• Luppie
  • Laatst online: 13-05 19:30

Luppie

www.msxinfo.net

Ik ben ooit begonnen met MSX-DOS (MicroSoft eXtended DOS) op mijn MSX2, daar had je nog niet eens directory;s. Maar tegenwoordig gebruik ik ook nog wel eens DOS, om een bootdisk te maken. Het is juist door het uitsterfen van DOS een stuk moeilijker geworden om dingen zoals netwerk e.d. aan de praat te krijgen. DOS is voor de echte die-hards
Metro2002 schreef op vrijdag 24 september 2004 @ 12:28:
ik denk dat dos altijd wel in de windows OSSen blijft zitten, al was het alleen maar om de grafische omgeving van setup eerst te kunnen kopieren, het is gewoonweg niet interessant om eerst een grafische omgeving op te starten voor een installatie :)
Dan heb jij zeker nog nooit van Windows PE gehoord, hiermee kan je in een grafische omgeving opstarten en en een installatie aftrappen. Ook heb je meteen tijdens het opstarten al de beschikking over een Firewall en Internet en netwerkconnectiviteit, je zou het zelfs kunnen gebruiken om je installatie vanaf FTP te halen zodat je altijd de nieuwste versie hebt, ook een virusscanner en Realtime BIOS updates bestaat tot de mogelijkheden. Zal me niks verbazen als Longhorn straks geen text omgeving meer kent om te installeren.

[ Voor 57% gewijzigd door Luppie op 24-02-2005 10:39 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Vinnie
  • Niet online
In MS-DOS 1.0 ook niet.

Ik heb zat dingen met MS-DOS gedaan, en soms gebruik ik nog wel eens de CLI van NT/2000.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-02 13:18
kropsla schreef op dinsdag 22 mei 2001 @ 15:49:
Hey,
In dit topic wilde ik jullie mening vragen over het volgende.
Vroeger was ik begonnen met natuurlijk DOS,
het fijne stabielen DOS.
Iedereen gebruikte het in de eerste jaren van die mooie 486 DX''s.
Maar, de volgende generatie Tweakers (die nu dus nog maar 5 of 8 zijn) zullen niets meer weten over DOS.:`(
Wat vinden jullie daar nou van??

Greetz,
Ice
DOS werd al veel eerder gebuikt hoor. Ik kan me DOS 3.30 nog herinneren op m'n 286 @16Mhz. Ik denk dat de jeugd van tegenwoordig steeds minder DOS-kennis nodig heeft. In het NT4 tijdperk werd er nog veel gedaan met batch-scripting e.d. Sinds Windows 2000 is gekomen is dat veelal vervangen door vbs. Tegen de tijd dat de 5 of 8-jarigen met computers gaan werken zal het helemaal uitgestorven zijn. Ik kan me nog veel leuke DOS-dingen herinneren maar zo'n ramp vind ik het ook weer niet. Dit heet niet voor niets 'vooruitgang'...

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-05 19:33
Dos op 5 1/4 floppies voor mn commodore pc1 op 4,7 mhz B)
Ik weet alleen niet meer welke versie.. Voordeel was wel dat mensen je toen heel handig vonden met computers als je alleen al een programma kon opstarten ;)

Ik heb er nu eigenlijk wel spijt van dat ik die computer ooit heb weggedaan om plaats te maken voor een 386, is nu vast wel een collectorsitem oid.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:04
Zelf ben ik ook begonnen op een XT machine. Specs weet ik helaas niet meer, maar ik vond het maar machtig mooi dat ik van alles automatisch ( voor zover hier sprake van was ) kon laten uitvoeren.

Het spannendste moment vind ik tot nu toe nog altijd was het moment dat ik van scratch zelf een 386-DX in elkaar heb gezet. Ik vergeet de eerste keer dat ik dat ding aanzette nooit meer: DIRECT WERKEN ! en zonder problemen 2 jaar lang gedraaid ! ( moet ik me nu met m'n XP bak echt niet proberen. Is meestal na 2 tot 3 maanden wel een keer formatteren.. )

Op mijn opleiding ( Technische Informatica ) in het laatste jaar kregen we ook nog les in DOS. En dan praat ik over 2003.. We moesten zelf een menuutje bouwen mbt van @echo off, if errorlevel=, etc..
Dat was geweldig !! _/-\o_ Het was wel weer even zoeken wat welke commando's precies deden, maar het werkte als een trein toen ik het klaar had ( en met de mogelijkheid om de CTRL-C commando's te negeren :P )

Op mijn werk gebruik ik nog regelmatig DOS om van alles uit te zoeken, documenten te vinden, TELNET sessies op te zetten.. Het werkt gewoon goed en zonder gezeur. Als "DOS" je opdracht niet kon verwerken kreeg je direct een melding.
Moet je nu eens proberen met Windows.. zit je soms een paar minuten te wachten !

Maar ja, techniek is niet tegen te houden. De enige manier om DOS te behouden is dat sommige mensen gewoon de oude PC's blijven bewaren en DOS commando's doorgeven aan hun opvolgers in de ICT...

Just my 2 cents...

Edit:
Ben net eens even in mijn diskette bak thuis gaan rommelen en ben Windows 1.1 tegengekomen.. Ook wel leuk om te zien. Kon je als los programma opstarten. EN INCLUSIEF MUISAANWIJZER !! :D

[ Voor 8% gewijzigd door nextware op 24-02-2005 11:50 . Reden: info toegevoegd ]

• Vinnie
  • Niet online
nextware schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 11:41:
Maar ja, techniek is niet tegen te houden. De enige manier om DOS te behouden is dat sommige mensen gewoon de oude PC's blijven bewaren en DOS commando's doorgeven aan hun opvolgers in de ICT...
Ben bang dat dat niet erg veel zal gebeuren... die hebben iets van 'wtf moet ik met die oude rommel?'

Helaas al vaak genoeg meegemaakt :X

[ Voor 3% gewijzigd door Vinnie op 24-02-2005 11:49 ]

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:17

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

ReallyStupidGuy schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 11:06:
Ik heb er nu eigenlijk wel spijt van dat ik die computer ooit heb weggedaan om plaats te maken voor een 386, is nu vast wel een collectorsitem oid.
This could be your lucky day: http://www.marktplaats.nl...3Fq%253Dcommodore%252Bpc1

Mocht dat niet lukken dan moet je me maar eens mailen, ik denk dat ik er wel eentje voor je kan vinden. Er zijn maar weinig collectors die zo'n ding interessant vinden en dan nog is het geen zeldzaam item. Prima aan te komen dus.

Maar kijk wel uit, op deze manier ben ik een paar jaar geleden begonnen met verzamelen. Het resultaat staat in mijn sig. :)

Verder kijk ik er vrij zakelijk tegen aan, ik gebruik mijn ervaring geregeld op de command line van moderne Windows-en kan zo vrij handig overweg met scriptjes. Ook geeft het je een flinke voorsprong op andere besturingssystemen die sterk vertrouwen op de CLI zoals bijvoorbeeld Unix.
Ik ben ooit begonnen met MSX-DOS (MicroSoft eXtended DOS) op mijn MSX2, daar had je nog niet eens directory;s.
Ik stam ook uit die perionde, begon in 1984 op een Goldstar FC-200. MSX-DOS is volgens mij van later maar tegen de tijd dat ik een computer met diskdrive had (NMS-8250) was er al MSX-DOS 2 en die kon wel met directories overweg.

[ Voor 15% gewijzigd door Jazzy op 24-02-2005 11:53 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Exirion
  • Laatst online: 11:03

Exirion

Gadgetfetisjist

Mijn eerste PC! :P

512KB, Hercules videointerface, 1 floppy en hij crashte vaak :{ (bij het lezen van een floppy liep vaak het hele systeem vast... op een gegeven moment kwam ik erachter dat ie stabieler draaide ik de monitor er vanaf haalde... 8)7)

[ Voor 19% gewijzigd door Exirion op 24-02-2005 11:53 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-05 15:15
Ik heb veel te goede herinneringen aan DOS.

BAT files maken met het "choice" commando en dan wat ansi art

anyone : prompt $p$g;33;44m of iets in die aard voor een blauwe achtergrond met gele letters ( ansi.sys moest wel geladen zijn maar de diskette was dan ook bootable ). Dan het choice commando /c:12345 met de errorlevels etc... zalig...

Of mijn eigen B.B.S. gebruik makende van frontdoor en ansi art maken in TheDRAW. Het "pollen" van mail op fidonet omdat je de backbone van belgie 'even' bent geweest. fidonet addresseringen 2:292/8200 was mijn bbs.

Shit man, wat een zalige tijd, mis ik wel echt, iedereen die je daar tegenkwam waren mensen die bezig waren met pc's en flames bestonden bijna niet! Als SysOp ( vind ik nog altijd leuker klinken dan administrator ) chatten met de mensen die inbelde, uren heb ik zo versleten, terwijl we even goed even konden bellen ;). Zelfs australiers en amerikanen die binnenbelde bij mij om op B.R.E. te spelen.

nostalgie van de bovenste plank...

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• EXX
  • Laatst online: 22-05 09:04

EXX

EXtended eXchange

Ik gebruik DOS zelfs nu nog om drive images te maken en die dan op te slaan op een samba server. Gewoon de PC booten met DOS + networking, de samba share mappen naar een drive letter en dan drive image vanaf diskette draaien.

Wat er ook mis is gegaan met het OS van je PC, je kan altijd eenvoudig een restore maken.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

DOS vergaat (hoe denken we ervoer anno 2004?)* moet worden :
DOS Vergaat (hoe denken we ervoer anno 2005?)* ;)

Ik heb gisteren nog met DOS gewerkt. Net zoals eergisteren en die dag daarvoor enz.. ;).
Op mijn 486 :)
Wat DOS betreft, het werkt super. Geen zooi, geen geklooi e.d.
DOS is ook makkelijker weer te fixen als het "kapot" is. (lees = MSDOS.SYS of Command.com corrupt/weg o.i.d.).

Momenteel loop ik ook stage. Bij PCR/Bilderbeek te Doetinchem.
Daar heb ik een batch script geschreven om een ghost image automatisch terug te laten zetten.

Bootable DVD erin.
Opstarten, laden van enkele tools & devices.
Menu gemaakt m.b.v. Getkey (soort choice).
De klant hoeft maar een aantal keuzes te maken en het systeem wordt óf hersteld óf niet hersteld ;)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Geen 2004 meer -> titel klopt niet meer. Ik maak er wel 21e eeuw van, anders blijven we bezig met titelaanpassingen :D

Hier trouwens iemand die sinds mijn eerste XT (Philips NMS 9100) met DOS bezig is en er ook met de Windows commandline (en voor wat betreft de concepten onder *Nix) nog steeds profijt van heeft O+

[ Voor 60% gewijzigd door F_J_K op 24-02-2005 14:53 . Reden: O-) ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Een Philips NMS 9100 heb ik ook nog ;). Met 768KB RAM wat erg veel was want de meste andere XT's hadden toen 640KB.
Helaas heeft het systeem maar 4,77MHz t.o.v. de 9,44MHz die meestal voorkwam :)

offtopic:
De titel klopt nog steeds niet ;)
Het moet zijn :
DOS vergaat (Hoe denken we erover in de 21e eeuw?)

[ Voor 27% gewijzigd door Thandor op 24-02-2005 15:09 ]

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Toevallig, ik kreeg net de vraag of ik met spoed een DOS 6.22/Windows 95 laptop in kan richten. :)

Ben al bezig...

Anoniem: 26235

Ik hoop wel dat er een commandline achtig iets gaat blijven bestaan in de toekomstige Windows versies. Veel bestanden renamen of verplaatsen om maar een voorbeeld te noemen gaat veel sneller met een commandline progsel (ala DOS) dan met een GUI zoals het huidige Windows.

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Anoniem: 26235 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 15:36:
Ik hoop wel dat er een commandline achtig iets gaat blijven bestaan in de toekomstige Windows versies. Veel bestanden renamen of verplaatsen om maar een voorbeeld te noemen gaat veel sneller met een commandline progsel (ala DOS) dan met een GUI zoals het huidige Windows.
Maak je geen zorgen, die blijft en wordt alleen maar krachtiger. Ik ben de naam even kwijt maar hij komt direkt boven de kernel te staan, in tegenstelling tot eerdere constructies. Voor programmeurs en geavanceerde scripters is dat goed nieuws. Zo zit bijvoorbeeld in piping nog een tekst naar data conversie, daar ben je straks vanaf. [1]

Die shell gaat Monad heten en komt naast deel van Longhorn ook als update voor Windows XP en Server 2003, helaas niet voor Windows 2000.

[1] Ik heb geen idee waar ik het over heb dus stel hier geen vragen over. :)

• Grolsch
  • Laatst online: 10:17
in windows 2003 server heeft MS weer heel veel dos tooltjes gemaakt.

Wat ik begreep kun je 98% van de zaken welke via GUI's lopen in 2003 weer met de command line.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Gé Brander
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Grolsch schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 16:04:
in windows 2003 server heeft MS weer heel veel dos tooltjes gemaakt.

Wat ik begreep kun je 98% van de zaken welke via GUI's lopen in 2003 weer met de command line.
Commandline (win32) waar jij op doelt is totaal iets anders dan DOS... ;)

Het zijn 32bits commandline tools. Niet DOS tools. Probeer jij maar eens de 16bit FDISK van je DOS 6.22 bootflop in Windows XP te starten.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Dos kan wel overweg met met 160gb hardisk, win2k heeft meteen twee update's nodig :( .
Zelf win98 kan beter met onze win2k prinserver overweg :| . Bij win2k moeten we handmatige aanmelden automatische bij opstart gaat niet lukken omdat de printserver 9 van de 10 keer uit staat.

Tja, the good old days.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-05 15:15
Anoniem: 91634 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 19:43:
Dos kan wel overweg met met 160gb hardisk, win2k heeft meteen twee update's nodig :( .
Zelf win98 kan beter met onze win2k prinserver overweg :| . Bij win2k moeten we handmatige aanmelden automatische bij opstart gaat niet lukken omdat de printserver 9 van de 10 keer uit staat.

Tja, the good old days.
dan zou ik eerder de print server eens onder handen nemen, ik heb er volledig geen last van!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Tegenwoordig kan je veel meer met de ingebouwde WScript of CScript en dat i.c.m. WMI helemaal super krachtig. In Windows Server 2003 zit zelfs een WMI Commandline, waarmee je dus realtime commandogestuurd WMI informatie kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Thandor schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 14:55:
Een Philips NMS 9100 heb ik ook nog ;). Met 768KB RAM wat erg veel was want de meste andere XT's hadden toen 640KB.
Helaas heeft het systeem maar 4,77MHz t.o.v. de 9,44MHz die meestal voorkwam :)
Eerste XT waar ik op werkte (en later had) had gewoon 10MHz :X Absurd veel voor een XT. Ook nog 20MB HDD.
Later zelfs videokaart zo aangepast dmv de jumpertjes dat ik het op de TV kon aansluiten.
Monochroom TV-out :P (CGA of Hercules mode)

edit: met MS-DOS erop en wat menu meuk. In het begin werkte ik alleen via dat menu gedoe... maar toen ik eindelijk die prompt zag: C:\>_ ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Vinnie op 25-02-2005 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Voor de C:\ verslaafden wil ik graag verwijzen naar http://command.com

;) Nou maar hopen dat die site nog eeuwen bestaat, dan houden we altijd nog onze oude vetrouwde prompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Voor de echte diehards: Er is een opensource DOS:
http://www.freedos.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Cobra_Lup schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 09:49:
Voor de C:\ verslaafden wil ik graag verwijzen naar http://command.com

;) Nou maar hopen dat die site nog eeuwen bestaat, dan houden we altijd nog onze oude vetrouwde prompt.
DOS is nog altijd basiskennis, op de hoge school wordt er nog altijd basiskennis van DOS gegeven.

Ik heb gisteren een grafische kaart proberen te flashen en dat gebeurt in DOS.

Mijn eerste DOS-ervaring was een 286 met DOS 3.3 in de Pentium 2 tijdperk (laat begonnen), de grafische kaart en vooral scherm was monochroom. Later heb ik een 486 gebouwd met kleurenscherm. Mijn ouders hebben nooit genoeg geld voor computers, dus langzaam zelf opbouwen (meer details http://www.tweakers.net/gallery/108337 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphine
  • Laatst online: 20-05 14:34
Ik maakte het de eerste jaren op van mijn MBO opleiding al mee.
Dat is een ICT beheerders opleiding en we kregen stomme opdrachten om een beetje te rommelen in dos, formatje hier, fdiskje daar. Nou dat steld voor mij niks voor; deed dat thuis ook al etc etc.

Anyway dan zal je je verbazen over de gezichten die je om je heen ziet van de mensen die nog nooit van DOS gehoord hebben.

Ik ben bang dat het zal vergaan, omdat het in Windows XP al helemaal niet meer nodig is om kennis van DOS te hebben.

Toch denk ik dat het nodig zal blijven. Omdat er altijd een klein beetje gebruik van gemaakt zal worden. Een setup zal toch altijd een snelle OS (=dos) nodig hebben om te draaien? Er een dos nodig is om dingen te doen als de GUI OS sterft ? etc

Anyway conclusie: er zijn nu al mensen van mijn leeftijd (20) en die totaal niet weten wat DOS is waar je je over kan blijven verbazen: het zal wegvagen: BLAIM MICROSOFT })

[ Voor 4% gewijzigd door Morphine op 25-02-2005 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33436

Ik heb beneden nog een dik boek liggen met uitleg over Dos. Ik ben zelf niet zo antiek, ben begonnen op een 486, maar was toen wel altijd gewend om met Dos en Windows (3.1) naast elkaar te leven.

Het doel van Microsoft is uiteraard om PC's steeds gebruiksvriendelijker te maken zodat iedereen ermee om kan gaan. En daarbij willen ze Dos natuurlijk zo goed mogelijk verstoppen. Echter, ik verwacht niet dat het ooit echt zal verdwijnen. Specialisten zullen het toch altijd wel nodig hebben, en de aanwezigheid lijkt me toch nog erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
CLI ansich zal wel blijven bestaan. Het vreet gewoon minder resources dan een GUI. DOS zal misschien dan wel verdwijnen op den duur, maar bv CLI in de UNIX/Linux omgeving zal er wel blijven.

Voor het flashen hoef je tegewoordig ook niet meer perse in een DOS omgeving te zijn. Het kan nu ook bv via Windows of de BIOS zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Vinnie schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 10:27:
CLI ansich zal wel blijven bestaan. Het vreet gewoon minder resources dan een GUI. DOS zal misschien dan wel verdwijnen op den duur, maar bv CLI in de UNIX/Linux omgeving zal er wel blijven.
Dat denk ik niet hoor, ook in de Windows-wereld kun je niet om een CLI heen. Een CLI gebruik je om te scripten, tooltjes te draaien zonder GUI, etc.

Zoals ik al zei is de CLI een belangrijke basis van de nieuwe Windows-versies:
Jazzy schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 15:49:
[...]
Maak je geen zorgen, die blijft en wordt alleen maar krachtiger. Ik ben de naam even kwijt maar hij komt direkt boven de kernel te staan, in tegenstelling tot eerdere constructies. Voor programmeurs en geavanceerde scripters is dat goed nieuws. Zo zit bijvoorbeeld in piping nog een tekst naar data conversie, daar ben je straks vanaf. [1]

Die shell gaat Monad heten en komt naast deel van Longhorn ook als update voor Windows XP en Server 2003, helaas niet voor Windows 2000.

[1] Ik heb geen idee waar ik het over heb dus stel hier geen vragen over. :)

[ Voor 47% gewijzigd door Jazzy op 25-02-2005 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Ik had het over DOS als losstaand product, niet een integrated stukje CLI in NTx :)
Maar idd is de CLI in NT ook altijd erg handig, al enkele keren moeten gebruiken.

Scripts zullen wel meer richting VBS gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Vinnie schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 10:35:
Ik had het over DOS als losstaand product
Oh, maar dan heb je het gewoon over het besturingsysteem, ik snapte alleen niet waarom je dat vergelijkt met de CLI uit *n*x.

Je bedoelde dus dat MS-DOS zal verdwijnen maar dat de CLI in Unix/Linux/Windows wel zal blijven. :)

Laten we dit topic even over de 300 jagen, zo'n pagina van bijna 100 pagina's duurt lang om te laden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 10:17
het is toch ook logisch dat DOS vergaat, omdat het eigenlijk weinig tot geen functie's heeft.

Het klinkt allemaal wel stoer enzo, maar installeer maar eens ALLEEN dos op je pc, zonder windows omgeving, je kunt er dus eigenlijk geen drol mee.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:09
Poeh hé
Heb het hele topic gelezen wat een verhalen 8)

Ben het er mee eens dat er met DOS alleen als OS niet zo veel meer aan te vangen is maar de kennis die men in het verleden met DOS heeft opgedaan is wel delijk interessant, en in sommige gevallen zelfs essentiëel om met bepaalde zaken om te gaan.
Mensen die de DOS-fase dus totaal overslaan zie ik inderdaad ook als 'click-n00bs' die geen idee hebben van de onderliggende structuur van hun software en daarmee indirect ook hun PC.
Nu zullen veel zaken die je nu nog met DOS kunt wel ondervangen worden door Windows maar enige beheersing van CLi's is toch wel noodzakelijk als ICT-er vind ik.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:46

itsalwaysme

Graast voor DB

Jazzy schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 15:17:
Toevallig, ik kreeg net de vraag of ik met spoed een DOS 6.22/Windows 95 laptop in kan richten. :)

Ben al bezig...
Was het niet zo dat 6.22 niet meer gebruikt/verkoht mocht worden omdat MS een aantal licenties niet had gekocht voor programma's die er mee werden geleverd?????

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionO
  • Laatst online: 18-05 08:05
Ik heb ook nog steeds mijn eerste 286 volledig compleet. Hij wordt af en toe gebruikt om 5.25 floppen te kopieren naar 3.5" disketten. Het was echt humoristisch om te horen hoe ik er destijds aangekomen ben.

Mijn vriendjes hadden rond 1988 een C64 en daar speelden dan altijd spelletjes op. Ik had toen alleen een Atari 2600 (met zo'n 15 spelletjes) en wou dus ook zo'n computer. Nou na een jaartje goed zeuren en omdat mijn oudere broer naar de middelbare school zou gaan (ik was 9/broer 11), kregen we een computer. Mijn pa gaat naar zo'n programmeur toe en vroeg deze om een computer. Een maandje later stond er een spiksplinternieuwe Intel 80286 20mhz met 640kb RAM, 40Mb harde schijf, 5.25" en 3.5" floppy stations, Paradise 1024 (256k videogeheugen) VGA kaart en een NEC Multisync 3D 14" monitor !

De goede man dacht dat de computer voor zaken bedoeld was.... (oepsie) Ach geen probleem, hij is gebouwd op de toekomst zullen we maar zeggen. XTGold erop en gaan met die banaan....

-

Ik kan me de eerste dagen nog goed herinneren, DOS handboek op m'n schoot en iedere .EXE/.COM bestand uitvoeren om te kijken wat hij deed. Of "Indiana Jones and The Last Crusade (VGA)" spelen, helemaal het einde destijds.
Later ook nog uitgevonden dat als je in het BIOS "Shadow ROM" uitzette je opeens 384k extra geheugen na het toevoegen van HIMEM.SYS in config.sys tot je beschikking kreeg. Zodoende kon ik ook latere "Commander Keen"'s spelen 8)
Ook kwam ik er in die tijd achter dat als je bij spelletjes Hercules (grafisch & groen) invulde als grafische kaart, het spel dan veel sneller draaide (bijv. Golden Axe).
Even later had iemand "die er verstand van had" het eerste BIOS wachtwoord ingesteld. Moesten we deze met een paperclip over de CMOS chip gaan resetten.... daar werd je toch behoorlijk gestressed van...

Schijnbaar was mijn 286 een beetje raar, hij kon ook bepaalde 386 spelletjes spelen, hetzij een beetje traag.

Het is trouwens ook grappig om te weten dat de NEC monitor nog steeds veelvuldig gebruikt wordt, hij kan gewoon 800x600x32@60 aan. Het is alleen een beetje raar om naar een "vissekom" monitor te kijken tegenwoordig. Ach daarom zal die monitor alleen destijds wel 945 gulden ex BTW gekost hebben ?!

Misschien grappig voor nostalgie, zal ik eens een paar pagina's uit een prijslijst van december 1989 posten ? Altijd grappig om te zien wat hardware destijds kostte .....

Another Stupid N00b ! Mijn machientje(s) PC Specs
"If it ain't broken, don't sell it", me ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Its_always_me schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 13:04:
[...]

Was het niet zo dat 6.22 niet meer gebruikt/verkoht mocht worden omdat MS een aantal licenties niet had gekocht voor programma's die er mee werden geleverd?????
Nee, DOS 6.22 is juist het resultaat hiervan. Ik geloof dat het ging om zo'n compressie tool waarvan Microsoft dingen had "geleend" in DOS 6.2, hierna is DOS 6.22 geboren. Tussen versie 6.21 en 6.22 zaten maar 9 dagen.

En hier het exacte verhaal omtrend de 6.x versie:
1993
March
Microsoft introduces the MS-DOS 6.0 Upgrade, including DoubleSpace disk compression. 1 million copies of the new and upgrade versions are sold through retail channels within the first 40 days.
November
Microsoft releases MS-DOS 6.2.

1994
February
Microsoft releases MS-DOS 6.21, removing DoubleSpace disk compression.

June
Microsoft releases MS-DOS 6.22, bringing back disk compression under the name DriveSpace.
Trouwens ook wel leuk om te weten :
Version
Features

DOS 1.0
Released in 1981 to supplement the IBM-PC IBM-PC. First version of DOS. Supported 16K of RAM, single-sided 5.25 inch 160K Floppy

DOS1.1
Fixed many bugs from 1.0 Double-sided floppy support for 320K drives

DOS 2.0
Supplemented the release of IBM's XT in 1983. more than twice the commands of 1.x hard disk support (very small, around 5MB)

DOS 2.1
Supplemented the release of IBM's PCjr. Some minor improvements were added

DOS 3.0
Designed to support newer IBM-AT Hardware. A few LAN features added, (hardly any)

DOS 3.1
More LAN features and support added

DOS 3.2
Added support for 3.5 inch floppy drive (720K)

DOS 3.3
Added support for IBM's PS/2 and the new 3.5 inch 1.44MB floppy drive. New international character set was added with support for 17 countries

DOS 4.0
DOS Shell added, some minor changes and bug fixes.

DOS 5.0
Implemented in 1991, including superior memory management features and tools Macro support, Shell enhancements

DOS 6.x
Support for Microsoft Windows, disk defrag, file compression, backups, anti-virus, Memmaker, etc.

[ Voor 76% gewijzigd door Luppie op 25-02-2005 13:43 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste