Ik heb ook nog steeds mijn eerste 286 volledig compleet. Hij wordt af en toe gebruikt om 5.25 floppen te kopieren naar 3.5" disketten. Het was echt humoristisch om te horen hoe ik er destijds aangekomen ben.
Mijn vriendjes hadden rond 1988 een C64 en daar speelden dan altijd spelletjes op. Ik had toen alleen een Atari 2600 (met zo'n 15 spelletjes) en wou dus ook zo'n computer. Nou na een jaartje goed zeuren en omdat mijn oudere broer naar de middelbare school zou gaan (ik was 9/broer 11), kregen we een computer. Mijn pa gaat naar zo'n programmeur toe en vroeg deze om een computer. Een maandje later stond er een spiksplinternieuwe Intel 80286 20mhz met 640kb RAM, 40Mb harde schijf, 5.25" en 3.5" floppy stations, Paradise 1024 (256k videogeheugen) VGA kaart en een NEC Multisync 3D 14" monitor !
De goede man dacht dat de computer voor zaken bedoeld was.... (oepsie) Ach geen probleem, hij is gebouwd op de toekomst zullen we maar zeggen. XTGold erop en gaan met die banaan....
-
Ik kan me de eerste dagen nog goed herinneren, DOS handboek op m'n schoot en iedere .EXE/.COM bestand uitvoeren om te kijken wat hij deed. Of "Indiana Jones and The Last Crusade (VGA)" spelen, helemaal het einde destijds.
Later ook nog uitgevonden dat als je in het BIOS "Shadow ROM" uitzette je opeens 384k extra geheugen na het toevoegen van HIMEM.SYS in config.sys tot je beschikking kreeg. Zodoende kon ik ook latere "Commander Keen"'s spelen

Ook kwam ik er in die tijd achter dat als je bij spelletjes Hercules (grafisch & groen) invulde als grafische kaart, het spel dan veel sneller draaide (bijv. Golden Axe).
Even later had iemand "die er verstand van had" het eerste BIOS wachtwoord ingesteld. Moesten we deze met een paperclip over de CMOS chip gaan resetten.... daar werd je toch behoorlijk gestressed van...
Schijnbaar was mijn 286 een beetje raar, hij kon ook bepaalde 386 spelletjes spelen, hetzij een beetje traag.
Het is trouwens ook grappig om te weten dat de NEC monitor nog steeds veelvuldig gebruikt wordt, hij kan gewoon 800x600x32@60 aan. Het is alleen een beetje raar om naar een "vissekom" monitor te kijken tegenwoordig. Ach daarom zal die monitor alleen destijds wel 945 gulden ex BTW gekost hebben ?!
Misschien grappig voor nostalgie, zal ik eens een paar pagina's uit een prijslijst van december 1989 posten ? Altijd grappig om te zien wat hardware destijds kostte .....