DOS vergaat (hoe denken we erover in de 21e eeuw?)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 3.136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kropsla
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-10-2023
Hey,
In dit topic wilde ik jullie mening vragen over het volgende.
Vroeger was ik begonnen met natuurlijk DOS,
het fijne stabielen DOS.
Iedereen gebruikte het in de eerste jaren van die mooie 486 DX''s.
Maar, de volgende generatie Tweakers (die nu dus nog maar 5 of 8 zijn) zullen niets meer weten over DOS.:`(
Wat vinden jullie daar nou van??

Greetz,
Ice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Laatst online: 20-05 14:26

Arno

PF5A

Zolang als er nog Win9x/me is, zal DOS altijd blijven bestaan. Die zijn namelijk gebaseerd op DOS :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Nou, DOS (MS-DOS iig) crashte ook nogal eens. Niet zovaak als windows maar het was dan ook niet multitasking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deavatar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 19:38
Op vrijdag 18 mei 2001 07:34 schreef mr.iceman het volgende:
Hmmz, in de tijd van de 486DX''s? Dan ben jij ook nog "niet zo lang bezig", als je interessant gaat doen dat je een oude rot bent, dan moet je op een xt begonnen zijn (zoals ik B-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gir
  • Niet online

Gir

I need waffles

Ik denk dat het een achteruitgang is dat mensen er niet meer mee kunnen werken, want als ik geformatteerd heb dan zit je toch weer in dos te werken, of als er iets mis is gegaan.

Ps. Niet zo zeuren over wanneer je oud bent, ik denk dat je met een 486 al oud bent en met een XT ben je gewoon antiek en dan moet je niet zo zeuren, want daar ging de vraag niet over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zolang Microsoft nog geen andere installatieprocedure kan verzinnen dan via een DOS opstart diskette zal DOS blijven bestaan alleen zullen de nieuwe gebruikers niet weten dat die diskette ooit een volwaardig OS was......

Gelukkig hebben andere varianten op DOS laten zien dat multitasking onder DOS wel degelijk mogelijk is, dus zo slecht is het niet. Alleen M$ wil er van af :(

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ja je hebt wel gelijk ja
het verdwijnt steeds meer en meer..
Ken genoeg mensen die verstand hebben van pc''s.
En als ze dan ff Fdisk moeten doen snappen ze het niet meer.
Toch jammer denk ik dan kan bijna niet zonder dos box in NT :o)

Ok is wel nie echt dos maar ja komt wel in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Dat speelt nu al hoor. Het meeste volk, zelfs hier op GoT, weet niet beter of op een PC staat Windows.

Ik blijf er bij dat kennis van DOS essentiëel is bij het troubleshooten en begrijpen van een Windows-bak.
code:
1
2
3
4
5
echo off
cls
:x
echo DOS rules!
goto x

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

edit? Pff .. copy con ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-05 14:24
Lijkt me idd ook geen goede ontwikkeling, misschien toch maar weer in WinXP stoppen ;)

De meesten weten net wat CD en DIR doen, terwijl attrib, edit en nog een hele boel best wel handig zijn om te weten!

En een XT is nix! C64, daar moet je mee begonnen zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op vrijdag 18 mei 2001 08:13 schreef HlpDsK het volgende:
edit? Pff .. copy con ;)
da''s alleen voor de echte die-hards he! ;)
Vraag me af of er over een tijdje nog iemand weet waar bijvoorbeeld debug voor diende....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
lees hierboven een bericht dat dos niet multitasking was. Kijk, dat bedoelen we, de oude DOS kenners weten dat windows zeker niet multi tasking is en dat is de ervaring die je met DOS krijgt.....overigens, je moet mee gaan met de tijd he, maar het heeft wel iets die prompt

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik heb nog met Dos 4.0 gewerkt op een AT bak.. moest ik copy con config.sys doen... godallemachtig lastig editten op die manier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Op vrijdag 18 mei 2001 10:06 schreef thefirstikke het volgende:

[..]

Vraag me af of er over een tijdje nog iemand weet waar bijvoorbeeld debug voor diende....
Ehm, edit en copy con :? ik deed alles met edlin :)

En een C64 was al hitech vergeleken met mijn ZX80 waarmee ik begon. Daar zat zelfs een functie in om de videochip uit te schakelen om rekensnelheid te winnen :)

En niet te vergeten mijn Casio FX5200 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolke
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Op vrijdag 18 mei 2001 10:12 schreef henkleerssen het volgende:
Ik heb nog met Dos 4.0 gewerkt op een AT bak.. moest ik copy con config.sys doen... godallemachtig lastig editten op die manier....
In dos 4.0 had je gewoon EDIT.

Zie Signature en je weet dat MS-DOS toen het enige was wat microsoft voortbracht.

http://www.hroling.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:10

Kettrick

Rantmeister!

Op vrijdag 18 mei 2001 08:09 schreef HlpDsK het volgende:

Ik blijf er bij dat kennis van DOS essentiëel is bij het troubleshooten en begrijpen van een Windows-bak.
Ik denk dat de kennis die je nodig had voor DOS (IRQ,DMA, etc.) bij windows niet meer nodig is..

"vroeger" moesten we onze soundblaster nog zelf IRQ''tjes geven..

ik denk dat dat het verschil is met tegenwoordig, PNP doet het allemaal voor ons...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Op vrijdag 18 mei 2001 10:33 schreef bolke het volgende:

[..]

In dos 4.0 had je gewoon EDIT.

Zie Signature en je weet dat MS-DOS toen het enige was wat microsoft voortbracht.
Echt waar? mmmm.. dan moet het een eerdere versie zijn geweest...
En daarbij... de precieze specificaties weet ik niet meer van de bak waar ik op werkte...
Moet rond 1988 zijn geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22223

[b]Ps. Niet zo zeuren over wanneer je oud bent, ik denk dat je met een 486 al oud bent en met een XT ben je gewoon antiek en dan moet je niet zo zeuren, want daar ging de vraag niet over
Bedankt, ik ben n.l. begonnen met een Tandy TRS 80 met 4KB en level 1 Basic in 1979. En heel lang daarna 1983 of zo met een Commodore PC-20 II of III, weet ik niet meer zo antiek. Dus enorm antiek. :( :'( ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batje4
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06-2024
En hier nog eens zo''n brok antiek.

En nu maar hopen dat de waarde stijgt :P

Het is vast wel mooi weer buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinodambini
  • Laatst online: 06-05 13:52

pinodambini

Dr. Z. Vago

Ik weet nog de tijd dat ik (mijn pa) een Laser 386SX 16MHz met 1MB RAM had, en wel een halve Mb video geheugen!

Daar stond toen nog DOS 3.3 op en speelde ik altijd spelen in GWBASIC MENU (kent iemand dat nog? dieptebommen enzo? :)).

Ik weet ook nog heel goed dat ik daar NET aan Commander KEEN en Wolfenstein 3D op kon spelen :9~ echt geil gewoon :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist
  • Laatst online: 21-05 18:13

bloasfist

Slot-A Crew

hm.. onze amstrad schneider met 640k had ook een Dos versie waarbij je geen edit, maar edlin had. Met van die puntjes en streepjes en dan je ^C moest doen om van edit mode, naar onverander mode te komen ofzoiets. Tja, dat waren nog eens tijden.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Op vrijdag 18 mei 2001 08:04 schreef Sinclair het volgende:
Gelukkig hebben andere varianten op DOS laten zien dat multitasking onder DOS wel degelijk mogelijk is, dus zo slecht is het niet. Alleen M$ wil er van af :(
Klopt, Concurrent (bij latere versies hernoemd naar Multiuser) DOS was op zich niet gek. Je kon er je eigen ster-netwerkje mee maken m.b.v. RS232 connecties. Ook was het op de "main-computer" mogelijk meerdere programma''s naast elkaar te draaien.

edit:
typo

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5093

Op vrijdag 18 mei 2001 07:34 schreef mr.iceman het volgende:
Hey,
In dit topic wilde ik jullie mening vragen over het volgende.
Vroeger was ik begonnen met natuurlijk DOS,
het fijne stabielen DOS.
Maar, de volgende generatie Tweakers (die nu dus nog maar 5 of 8 zijn) zullen niets meer weten over DOS.:`(
Wat vinden jullie daar nou van??

Greetz,
Ice
Tja, ''t is net als met de zwart-wit TV, of de kolenkachel, de tijd schreid voort en sommige dingen horen bij vroeger.

Ik stam ook uit het DOS tijdperk en ben ook van mening dat DOS kennis essentieel is, de rookies van tegenwoordig zitten je met grote ogen aan te kijken als je het hebt over DOS, WP5.1, batchfiles en dat soort shit en hebben geen flauw benul waar je het over hebt.

Tja, het hoort bij de ontwikkeling van de techniek, het is wel jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corani
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Ach, dan hebben we altijd Linux nog :)

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22010

Als je met de tijd meegaat kan je ook denken : wat een onzin toch weer allemaal eigenlijk... er zullen vast wel een paar mensen hier komen die van het tijdperk VOOR DOS zijn en die zijn toch ook niet nostalgisch aan het zeuren over die goeie ouwe tijd over de ponskaarten enzo ?

Ik denk ook dat DOS-kennis nog steeds essentieel is (dankzij Mickey), maar dat zal over 5 jaar misschien heel anders zijn. Tsja, so be it. De tijd gaat vanzelf door, het heeft weinig zin om bij dit soort dingen stil te staan denk ik. Move on !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeleton353
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2020

Skeleton353

Ik herken mezelf niet meer ...

Op vrijdag 18 mei 2001 11:43 schreef pinodambini het volgende:
Ik weet nog de tijd dat ik (mijn pa) een Laser 386SX 16MHz met 1MB RAM had, en wel een halve Mb video geheugen!
Waaw een Halv Megabyte... wat was jij rijk zeg :)
Ik moest het stellen met 256 KB op mijn 386SX.
iig herinner ik het mij nog heel goed.
In je config.sys alles HIGH zetten om toch maar 1 KB conventioneel geheugen extra te kunnen krijgen :)
Met memmaker kon ik minder vrijkrijgen dan dat ik het zelf deed hehe
Ook QEMM geprobeerd , ed.
Ben zelf begonnen met MS-DOS 3.3 (dacht ik).
Ook nog DR-DOS geprobeerd.
Zelf je SB configureren :)
SET BLASTER=A220 I5 T1 D3
hmmm roept herinneringen op !

Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinodambini

pinodambini

Dr. Z. Vago

Op vrijdag 18 mei 2001 12:42 schreef skeletonman het volgende:

[..]

Waaw een Halv Megabyte... wat was jij rijk zeg :)
Ik moest het stellen met 256 KB op mijn 386SX.
iig herinner ik het mij nog heel goed.
In je config.sys alles HIGH zetten om toch maar 1 KB conventioneel geheugen extra te kunnen krijgen :)
Met memmaker kon ik minder vrijkrijgen dan dat ik het zelf deed hehe
Ook QEMM geprobeerd , ed.
Ben zelf begonnen met MS-DOS 3.3 (dacht ik).
Ook nog DR-DOS geprobeerd.
Zelf je SB configureren :)
SET BLASTER=A220 I5 T1 D3
hmmm roept herinneringen op !
Roept inderdaad herinneringen op ja. :)

Echt de spellen van vroeger vond ik veel stoerder dan de spellen van nu B-)

Ik weet nog wel, hele dagen achter de computer Commander KEEN en Police Quest enzo spelen. Geweldig gewoon!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gelukkig hebben andere varianten op DOS laten zien dat multitasking onder DOS wel degelijk mogelijk is, dus zo slecht is het niet.
Er is een versie van MS-DOS 4 geweest die multitasking ondersteunde, maar die is nooit officieel uitgebracht.

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:39

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ja. en een CONFIG.SYS van 100KB

1: Zonder EMM met CDROM
2: Met EMM met CDROM
3: Zonder EMM zonder CDROM
4: etc etc
:D

Dat waren nog es tijden.

Zo heb ik toen zelf een gamemachine achtig iets gemaakt:
1: Commander Keen
2: Wolfenstein
3: Win3.11

:9

En meer HDD ruimte proberen te krijgen met Stacker/DriveSpace

jaja.. dat waren de tijden
Zo ben ik dus ongeveer begonnen. gewoon 623KB RAM vrij hebben enzo

en dat op mijn aloude 386sx +copro @ 16MhZ, 1MB RAM, 512KB Trident, 15" kleurenmonitor, 40MB HDD (Later 119MB HDD erin), 6x CDROM erbij, oude Adlib soundcard

jaja, ik had een vet systeem :9

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op vrijdag 18 mei 2001 07:36 schreef Traag het volgende:
Zolang als er nog Win9x/me is, zal DOS altijd blijven bestaan. Die zijn namelijk gebaseerd op DOS :)
Klopt, maar de gemiddelde gebruiker weet daar niks van, en zal ook niet met DOS in aanraking komen... helaas :(

* Mr. B. B. is blij dat ie DOS nog heeft meegemaakt :)

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinodambini

pinodambini

Dr. Z. Vago

Op vrijdag 18 mei 2001 12:49 schreef WHiZZi het volgende:
en dat op mijn aloude 386sx +copro @ 16MhZ, 1MB RAM, 512KB Trident, 15" kleurenmonitor, 40MB HDD (Later 119MB HDD erin), 6x CDROM erbij, oude Adlib soundcard

jaja, ik had een vet systeem :9
Bijna hetzelfde als wat wij hadden, alleen hadden wij een 14" monitor, maar wel een 60MB Harde schijf, en dat verdeeld in 2 partities :)

Ik weet nog dat ik voor bestandbeheer en defragmentatie enzo altijd PCSHELL gebruikte. Dat was pas een 8-) programma!

Alleen hadden wij geen cd-rom speler, maar een 3,5" diskette en een 5Œ" floppy drive :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:39

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ach, DOS zal altijd blijven. Ook straks na Microsoft Blackbomb. Ik wil het eerste BIOS flash proggie wel es zien dat onder Windows kan flashen :Y)

Wat dat betreft is Windows ''te veilig'' (Ja, alleen daar dan :D)

Aan de andere kant. Er is bijna niemand van de aankomende generatie die nog zal weten hoe je met FDISK partities kan aanmaken of een subst aanmaken :(

Alles zal op den duur vergeten worden. Over 30 jaar (pff, dan ben ik al bijna 50) zal niemand de C:\>_ nog kennen.

Hooguit van een opa die nog een ouderwetste TB1.4GhZ heeft en Windows 2030 eraf haalt om Windows 3.11 es te laten zien aan zijn kleinkind. ''Kijk jongen, zo was het vroeger''

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinodambini

pinodambini

Dr. Z. Vago

Op vrijdag 18 mei 2001 13:00 schreef WHiZZi het volgende:
Ach, DOS zal altijd blijven. Ook straks na Microsoft Blackbomb. Ik wil het eerste BIOS flash proggie wel es zien dat onder Windows kan flashen :Y)
Wat dat betreft zit je jammergenoeg al fout :'( bij de ASUS mmoederborden (de nieuwere borden) zit een programmatje ASUS Update. Van daaruit kan ik onder windows 2000 gewoon mijn BIOS flashen. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
ik weet het, het is off topic, maar mijn nichtje van +/- 9 wist laatst gewoon niet waar ik het over had toen ik vermelde dat ik een plaat van de smurfen had (zo''n blauwe).
ben benieuwd hoe dat over een paar jaar zal zijn.
trouwens laatst een c64 gekregen, maar ben nog op zoek naar voeding enzo.
:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CORVETTE
  • Laatst online: 13-05 10:45

CORVETTE

---- American V8 ---

Ik heb toen nog een keer op een beurs een Adlib gold kaart gekocht voor 150,- ( was toen een prikkie ) en een sb 2.0 voor het zeer aantrekkelijke bedrag van 975,- !!!

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
ja mag ik ook meedoen, ik ben nog met cp/m begonnen, toen dos, nu windhoos en linux

maakt niet uit wanneer en waar je mee bent begonnen eigenlijk....

feit is dat cp/m vervangen/verdrongen werd door dos en dos blijft altijd op de achtergrond (van windhoos)draaien

als je eens goed rondkijkt zie je dat dos en programma''s onder dos nog steeds (stabiel)draaien en gebruikt worden, b.v. bij stand-alone applicaties als winkelkassa''s, boekhandels en bibliotheken waar een grote database aanhangt (meestal in clipper)
en waarom ook niet als je er geen windhoos op zet heb je zeker met een snelle machine vanaf 486 en een grote harde schijf er meer dan genoeg aan, zonder fraaie geheugenvretende en crashende grafische interface.

ook bij industriele toepassingen vind je nog steeds dos-apparaten

dus niet al te treurig doen, dos is er nog steeds ook al zorgt windhoos er voor dat je t niet meer ziet

aju (8<))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 11:59

SilentStorm

z.o.z

1979; das niet eerlijk! toen was ik nog niet geboren..

Het duurde bij mij heel (pas toen ik 8 ofzo was) tot ik thuis een computer had. Mn vader en iemand in de familie die toen een computerwinkel had, helemaal die computer geinstalleerd en zochten naar een slachtoffer. Ik loop die kamer in en werd er meteen achter gezet en begon met mijn allereerste spel (286 ding btw): Rockford.. en daarna verder met galactix en nog een paar anderen.. allemaal via zo''n batch made menutje.. Nou had ik al een hele tijd bij andere mensen met hun computer zitten klooien en die hadden dan nog wel mooie spellen (maar iedereen had een monochrome monitor en ik had lekker een echt vga geval!) Nou dan ga je dingen kopieeren op schijfje en leer je steeds meer van dos.. op onze harde schijf ook al allemaal van bbs''s gedownde zooi waarvan ong 3% werkt. Ik leer unzippen, unarj''en en meer van die zooi. Installaties, batchfiles en passes omzeilen.. etc. Toen kwam geheugenmanagement. Ik had een mousedriver (als ik die al nodig had) van maar 8kb conv geh. En daarna wil je zelf wel eens wat maken-> qbasic en het jezelf wat makkelijker maken-> dosshell. Ik kon op een gegeven moment echt alles aan het werk krijgen (was ik heel trots op) tot win95 mij opgedrongen werdt. Ik heb het bijna 2 jaar kunnen volhouden zonder win95, maar uiteindelijk werkte niets meer.. (we hadden intussen een 486DX66 in huis, met soundblaster pro en wel 4 meg intern! en 420 meg hd ruimte. via een p200mmx met toebehoren zit ik nu aan een AMD1000@1150 (door problemen nog niet hoger) en de rest onderstaand.

Ik vindt het echt jammer dat dos ''weg'' is. Ik lachte me dood toen iemand me met open mond stond aan te gapen toen ik ''arj x -r A:\superspel.arj C:\games\a-h\superspel'' intikte.. en daarna ging dos heel eng (er kwam een grote lijst met bestanden en crc checks... fantastisch.. je had die gast zn hoofd moeten zien.. en dat voor zo''n standaard commando

Localhost is where the heart is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14254

Ugh net nog sollicitatie gehad (en aangenomen!), maar die nieuwe baas vindt ook (net als ik) dat je toch een achtergrond en inzicht mist zonder kennis van DOS.
Ook in NT wordt dos nog veel gebruikt (ook al is''t er niet op gebaseerd). Denk maar eens aan net.exe...
Tis wel triest als je als sysbeheerder niet weet dat net.exe bestaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:46

botoo

💀 too old to die young

Ik weet nog wel, hele dagen achter de computer Commander KEEN en Police Quest enzo spelen. Geweldig gewoon!!
Hele dagen spelen? hele dagen wachten bedoel je zeker, als je naar het volgende scherm wilde :O

Ik heb nog een werkende Unisys 12MHz 80286 staan, ik kon het een poosje terug niet over mijn hart krijgen om ''m te dumpen. Daar ben ik eigenlijk toch wel blij mee, misschien ga ik wel weer eens QBasic opstarten.

[back on topic]
Dos is verleden tijd, degene die er nu nog baat bij hebben zijn de hardcore programmeurs/coders, de enkele uitzondering tegenwoordig dat het nodig is om echt kennis van Dos te hebben word ook steeds minder.
Win9x/me hebben hun tijd ook gehad, over 5 jaar staat er een soortgelijke topic als deze, en dan worden er dezelfde opmerkingen gemaakt.
Natuurlijk hebben de dos-kenners er _nu_ nog baat bij om het te kennen, maar dat duurt niet lang meer???

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:15

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 18 mei 2001 10:06 schreef thefirstikke het volgende:

[..]

edlin was pas tof :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Op vrijdag 18 mei 2001 13:18 schreef jbl het volgende:
ja mag ik ook meedoen, ik ben nog met cp/m
hmmmm CP/M, 8-bits OS, dat ken ik ook nog...
BDOS error hahaha.

MS-DOS 1.0 had toch wel erg veel weg van CP/M....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Op vrijdag 18 mei 2001 11:43 schreef pinodambini het volgende:

Daar stond toen nog DOS 3.3 op en speelde ik altijd spelen in GWBASIC MENU (kent iemand dat nog? dieptebommen enzo? :)).

Ik weet ook nog heel goed dat ik daar NET aan Commander KEEN en Wolfenstein 3D op kon spelen :9~ echt geil gewoon :7
Geinig, die PC zal vast wel door mijn handen gegaan zijn, khep 10 jaar bij Laser gewerkt. Maar daar zou met de uitlevering DOS 4.01 op gestaan moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19339

Op vrijdag 18 mei 2001 12:05 schreef corani het volgende:
Ach, dan hebben we altijd Linux nog :)
Inderdaad... Maar ook daar zie je dat elke distributie nu ook vergeven is van de KDE''s en Gnome''s en weet ik niet welke grafische shit eromheen... Toegegeven, je moet nog steeds een hoop met de hand editen in allerlei configuratiebestandjes, da''s de charme van Linux... Maar het gaat hard dezelfde kant op als DOS naar Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10011

Dat stabiele dos viel ook hard tegen.. in die tijd (ik begon met een amiga500(voor games) en een 286 16mhz.) De games die ik op die pc speelde crashte ook wanneer ze er maar zin in hadden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:10

Kettrick

Rantmeister!

Op vrijdag 18 mei 2001 15:25 schreef RefriedNoodle het volgende:

[..]

Inderdaad... Maar ook daar zie je dat elke distributie nu ook vergeven is van de KDE''s en Gnome''s en weet ik niet welke grafische shit eromheen... Toegegeven, je moet nog steeds een hoop met de hand editen in allerlei configuratiebestandjes, da''s de charme van Linux... Maar het gaat hard dezelfde kant op als DOS naar Windows.
Trieste zaak ja...

Daarom :r ik ook op de linux-scene..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kropsla
  • Laatst online: 01-10-2023
Hey,

Tjah hier een VB:
Als je bijvoorbeeld zin hebt in zo''n lekker oude game dan gebruik je altijd dat oude vertrouwde DOS!
Ik houd echt wel van DOS:9
Maar ja, het heeft niet echt een overzichtelijke lay-out voor de Computer Lakes.... ;)
En kijk, de mensen nemen er ook de tijd niet meer voor ( later dus ) om het OUDE VERTROUWDE DoS 8-) te leren.
Jammer erg jammer vind ik het :`(
Greetz,
Ice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24146

...of het nou waar is of niet weet ik niet maar laatst zei een maat tegen me dat ze in Space shuttles e.d. MS-dos gebruiken simpleweg omdat het niet crasht - kun je dus wel heel stoer zijn met een windoos machine als het erop aankomt vertrouwt men toch op de ouwe rotten. :7
Ben zelf op een Scneider nog wattes begonnen met zo''n gifgroen scherm, erg kek >:), en maar regeltjes overtypen uit een biebboekje om een "luchtballon op het scherm te zien bewegen" :P Ik ben van mening dat stilstaan achteruitgaan is dus Ik denk dat Dos heerlijk is voor de herinneringen en algemene kennis maar als we vooruitkijken we het toch nog een poosje met Meneer Gate''s zijn spulletje door moeten en dus er maar het beste van moeten proberen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16720

ga zo door.
Dos werd ook wel door sommige dom operation system genoemd.Dat was het ook wel want al had een programma een eindeloze lus moest je computer reseten.
Ik werk nog steeds met dos.
Om oude speltjes te spelen(wolf3d, arkanoid, machines)hij staat in mijn win2k boot menu.
En om te klooien met turbo assembler.

Ik herinderde nog de eerste pc die we hadden 386 sx 20 met 2 mb ram.
Daar stond dos 5.0 met geoworks.
Ooid iemand van geoworks gehoord?
Het heet tegenwoordig new deal office.

Als tekstverwerker wp 5.1.
Het was heerlijk om mee te werken ik wist alle sneltoetsen uit mijn hoofd.
En met nc commander werken.

Dat waren tijden.
lekker met buffer= klooien.
Ik weet nog steeds niet wat dat nouw betekend.
Ik denk dat het iets met cache te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ík ben ook nog uit de dos-tijd 8-);) Gebruik het nu nog steeds.. ook onder win2000 heb ik in mn shortcutbar nog een link naar de command-prompt staan, om dingen écht snel te doen :P (kopieren, zoeken etc.:))
Ik had ook laatst windows ME dr op staan (dosmodus ontoegankelijk :() en heb maar snel weer win98 dr op gezet.. miste de realdosmodus toch wel :)

ik ben van mening dat doskennis nog echt wel vereist is voor mensen die verstand van pc''s behoren te hebben (systeembeheerders enzo).. DOS is zoiets als de motor van een auto, en windows is alleen maar de carroserie.. en je kunt wel op je dashbordlampjes zien dat er ''iets'' kapot is aan de motor maar wil je er iets aan doen dan moet je kennis hebben van de motor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Op vrijdag 18 mei 2001 08:04 schreef Sinclair het volgende:
Zolang Microsoft nog geen andere installatieprocedure kan verzinnen dan via een DOS opstart diskette zal DOS blijven bestaan alleen zullen de nieuwe gebruikers niet weten dat die diskette ooit een volwaardig OS was......

Ehm, je kunt win inmiddels toch echt wel zonder DOS installeren, kijk naar de Win2k en WinXP CD''s booten en er komt niks geen dos meer aan te pas(of die lelijke tekstmodus, moet dos voorstellen?).

Ik denk dat het toch belangrijk is, om ook de newbies nog enige kennis mee te geven van DOS, het hoeft niet helemaal in de mate te zijn zoals we het vroeger hadden, maar toch, de basis.
Als ik nu naar sommige mensen kijk, die weten niet wat ze moeten doen als ze een bootflop in de pc drukken om windows opnieuw te installeren. Dan mag je ze stap voor stap uit gaan leggen hoe ze moeten formateren, naar de CD moeten en setup moeten starten e.d.(dan heb ik nog niet eens over de problemen met de installatie van windows zelf gesproken.).

Ik ben in ieder geval erg blij dat ik het XT gebeuren nog heb meegemaakt. Toen moest je tenminste nog nadenken bij wat je deed, nu is het een kwestie van pc in elkaar drukken en aanzetten, en als het goed is werkt alles dan, werkt het niet dan is de hardware brak en halen we iets anders.
Soms wil ik best wel weer terug naar de goede oude tijd, dat we nog Quake I, Keen enz. speelden, en de tijd dat computeraar nog een specialiteit was... Maar tegenwoordig kan iedere o(oeps ik bedoel dus hoofdletter 0 :P) met een computer werken(soms is dat erg triest om te zien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 06:38

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

DOS RoelDD.....zolang "doskey" aan staat :) , kon op het laatst echt niet meer zonder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15031

ja dos ken ik ook nog wel op mijn xt286er, mooi ding was dat oet in ''89 geweest zijn, was toen 5 ofzo, en ik vond het masterlijk, ben paar jaar later lekker xxx.bat gaan maken en steeds andere dosbased bestanden gaan tweaken >:)

mijn eerste (als die zo was, dacht het wel)

@echo off
:begin
echo hallo
choice /cn /n /t:n,1

echo 666
choice /cn /n /t:n,1

goto begin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:22

zomertje

Barisax knorretje

Op vrijdag 18 mei 2001 19:51 schreef rick_h het volgende:

ik ben van mening dat doskennis nog echt wel vereist is voor mensen die verstand van pc''s behoren te hebben (systeembeheerders enzo).. DOS is zoiets als de motor van een auto, en windows is alleen maar de carroserie.. en je kunt wel op je dashbordlampjes zien dat er ''iets'' kapot is aan de motor maar wil je er iets aan doen dan moet je kennis hebben van de motor :)
Hmm alle instellingen worden in de registry gezet en daar heb je dus dos niet meer voor nodig. Wel heb ik laatst nog een .bat bestandje geschreven voor NT-server dus kennis is zeker nog handig en nodig.

Bij linux is het zeker goed dat er een goede grafische schil omheen komt, misschien maakt het dan uiteindelijk kans op een plekje op de desktop. Zoniet dan blijft het toch meer een server OS

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19010

ga naar Start uitvoren bij WinXP en type Command in en jaaaaa DOS!!! :)

Win ALL is nix anders dan een mouse driver en wat plaatjes hoor

( zie map C:\Windows\Web\wvleft.bmp )

Ach waar ken je dat plaatje van ( dit is wel een verborgen bestand nou ja verborgen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
C:\Windows\Web\wvleft.bmp
%Windir%\Web\wvleft.bmp bestaat bij mij niet, beter nog, er staat helemaal niets in die map...

Ook al zit Dos niet meer echt in Windows, blijft het handig om dingen te weten...
[ MENU ]
menuitem=WIN, Windows 98 (CDROM speler drivers NIET laden)
menudefault=WIN,5
menuitem=DOS, MSDOS 7.10 (CDROM speler drivers laden)
menuitem=INTERLINK, PC-LINK (CDROM speler en INTERLINK drivers laden)
menuitem=NIETS, KAAL (Niets laden maar naar de DOS Prompt)
menucolor=7,0

[BASIS]
DEVICE=D:\WIN98\HIMEM.SYS /TESTMEM: OFF
DOS=HIGH,UMB
FILES=40
BUFFERSHIGH=46,8
LASTDRIVEHIGH=N
FCBSHIGH=4,0

[WIN]
INCLUDE=basis
rem DEVICEHIGH=D:\WIN98\EMM386.EXE
rem *** I don''t recommend using emm386.exe though it could recover more memory at dos prompt but it do cause some instability and caused few crashes ***
rem DEVICEHIGH=d:\WIN98\IFSHLP.SYS
rem DEVICEHIGH=d:\WIN98\DBLBUFF.SYS
rem *** not really needed *** DEVICEHIGH=D:\WIN98\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
rem *** not really needed *** Country=031,850,D:\WIN98\COMMAND\country.sys

[DOS]
INCLUDE=basis
DEVICEHIGH=D:\WIN98\EMM386.EXE RAM
DEVICEHIGH /L:1,21008 =C:\UTIL.DOS\cdrom\Actcd.sys /D:MSCD001
SHELL=C:\COMMAND.COM C:\ /E:256 /p

[INTERLINK]
INCLUDE=BASIS
DEVICEHIGH=D:\WIN98\EMM386.EXE RAM
DEVICEHIGH /L:1,21008 =C:\UTIL.DOS\cdrom\Actcd.sys /D:MSCD001
DEVICEHIGH=C:\UTIL.DOS\dosplus\Interlnk.exe /noprinter /drives=6
SHELL=C:\COMMAND.COM C:\ /E:256 /p

[NIETS]
rem Echt niets laden...

[COMMON]
rem END of Config
Ah, toen werd je Tweakgraad nog gemeten in Kb en niet in Celcius (als je 1Kb meer vrij had in Dos)...
Ik ben overigens begonnen met CP/M->MSDOS met parallel daaraan de Commodore Vic20>64>Amiga / ZX80/81 Spectrum - toen moest je nog meerdere computers hebben voor zakelijk en games...
Misschien dat er in de toekomst iets vergelijkbaars als de Dosprompt in de Bios geflasht zit...
Multitasking DOS was/is er overigens wel, Novell Netware DOS...
Naar mijn mening zijn de problemen met M$ begonnen na MS-DOS v5 toen ze teveel tools/utils/hdd compression etc overnamen van daarvoor concurrerende bedrijven...
Een hoop dingen tegenwoordig moeten nog steeds onder RealDos gebeuren (Bios Mobo/Videokaart/Raidkaart flashen, Partitioneren, Multiboot configureren, Bootrecord editing etc. dat zie ik zo snel niet veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Hee, dit draadje loopt nog.
Op vrijdag 18 mei 2001 10:12 schreef Smile4ever het volgende:
lees hierboven een bericht dat dos niet multitasking was. Kijk, dat bedoelen we, de oude DOS kenners weten dat windows zeker niet multi tasking is en dat is de ervaring die je met DOS krijgt.....overigens, je moet mee gaan met de tijd he, maar het heeft wel iets die prompt
Hmmm, bij mijn weten was zelfs windows 3.x al multitasking, niet zoals je het graag zou zien, maar het werkt heel soms wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1148

CTTY NUL was altijd lachen, vooral met beveiliging :

SHELL=C:\COMMAND.COM NUL /P /MSG

en wie dan nog op CTRL-C kon drukken om autoexec.bat te onderbreken :+

(wel ff ctty con op t eind van autoexec.bat)

Ook 4dos was bijzonder krachtig, vooral het GLOBAL commando

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Laatst online: 01:27
Je ken zeggûh wat je wil, maar DOS was wel "rockstable".

Jammer dat het aan het verdwijnen is :( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Ik heb ook nog met een 8086 gewerkt 8-)

DOS is altijd handig om te weten natuurlijk!

Op een gegeven moment ging ik spelen met batches, en dan met choice een w8woord op de comp zetten :)

If errorleven etc. :D
Maar die kon je natuurlijk met ^C zo wegkrijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Die oude spellen crashtten idd wel vaak :)

Maar het was gewoon al leuk om met je geheugen te klungelen, een aparte config aanmaken voor dat ene spel enzo.

Wat ik altijd deed was de helpfile van DOS openen om zodoende wat van alle commands te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24359

Dos roelleert nog steeds grootte tijden!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzman
  • Niet online
Op zaterdag 19 mei 2001 11:56 schreef Domino het volgende:
Hee, dit draadje loopt nog.
[..]

Hmmm, bij mijn weten was zelfs windows 3.x al multitasking, niet zoals je het graag zou zien, maar het werkt heel soms wel ;)
Multitasking onder 3.11 :? Zal wel meevallen ;)

Programma a doet iets, zegt dat ie klaar is en programma b kan verder tot die klaar is... etc..

Als programma a vastliep, hing meteen heel windows :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Op vrijdag 18 mei 2001 10:12 schreef Smile4ever het volgende:
Hoezo is Windows nou niet multitasking? Ik heb op dit moment 8 Internet Explorer vensters open staan en een Explorer venster. Er draait ICQ, MSN Messenger, en weet niet wat op de achtergrond, dus hoezo niet multitasking? Tuurlijk er draait maar 1 thread tegelijk op de processor, maar als je meerdere processoren hebt draaien er zelf echt meerdere threads tegelijk, het zogenaamde TRUE multitasking of beter, multiprocessing. (Moet je wel Win2K hebben).

En inderdaad, DOS suckt en we zijn ook niet weemoedig naar ponskaarten. Waarom zou DOS nou essentieel zijn? Ik ben student informatica, maar ik ben echt wel blij met grafische interfaces en visueel ingestelde ontwikkeltools zoals Delphi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Op zaterdag 19 mei 2001 17:37 schreef Vinnienerd het volgende:
Je ken zeggûh wat je wil, maar DOS was wel "rockstable".

Jammer dat het aan het verdwijnen is :( :'(
Ja, alleen jamer dat de programma''s die je erop draaide dat niet waren. Hing een toepassing, dan hing de hele PC, dus geen CTRL+ALT+DEL - End Task, gewoon reset.

Maar het voordeel was wel dat je het niet elke paar maanden opnieuw hoefde te installen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzman
  • Niet online
Op zaterdag 19 mei 2001 22:26 schreef OddesE het volgende:

[..]

Ja, alleen jamer dat de programma''s die je erop draaide dat niet waren. Hing een toepassing, dan hing de hele PC, dus geen CTRL+ALT+DEL - End Task, gewoon reset.

Maar het voordeel was wel dat je het niet elke paar maanden opnieuw hoefde te installen :)
Dat heb ik met win2k ook niet gehoeven hoor, alleen een paar dagen geleden, maar toen was het mijn eigen schuld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton
  • Laatst online: 10-05 16:13

Anton

NetApp Implementation Engineer

Hou op over QEMM zeg... hoeveel ellende ik daaraan overgehouden heb... ik ben meestal maar gewoon bij de EMM386 van Dos gebleven...

Ik scrobbel ook audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13650

Vaak hebben mensen die met DOS gewerkt hebben (en ook andere OS''en) meer inzicht in hoe je hardware werkt en hoe een OS nou eigenlijk werkt. Onder DOS boeide het niet of je een IRQ conflict had, daar kwam je pas achter als een kaart het verdomde. En dan kon je pas echt gaan zoeken.
Ik ben zelf begonnen met programmeerbare zakrekenmachines, CPM (met wel twee floppydrives), Spectrum (met OPUS 3.5" drive), Commodore, Armstrad Schneider en daarna ben ik de tel een beetje kwijtgeraakt. Ik kan alleen maar zeggen dat ik er een boel van geleerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Me is werkt NIET op ms-dos hooor...

Maar die kinderen leren wij gewoon LINUX als wij dat allemaal gaan doen gaat MICROSOFT DOOD yoepy ik wil de onder gang van microsoft wel meemaken :P

ik begin volgend weekent met mijn neefje van 2 :P

niet zeuren hij is slimmer dan jullie op dieleeft tijd ;)

echt hij zij op 1,5 jaar alles al en zag alles ook al ook hele vage wooorden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4417

Op vrijdag 18 mei 2001 08:09 schreef HlpDsK het volgende:
Dat speelt nu al hoor. Het meeste volk, zelfs hier op GoT, weet niet beter of op een PC staat Windows.

code:
1
2
3
4
5
echo off
cls
echo DOS rules!
goto x

:)
Kan nog NET iets netter: een apestaartje aan het begin van "echo off", dus:

@echo off
cls
echo DOS rules!
goto x

Als je er een apestaartje voorzet dan zie je dat "echo off" zelf ook nooit op het scherm verschijnen.

Niet dat dat met die supersnelle videokaarten van tegenwoordig AL te veel uitmaakt, want het gaat ZO snel, dat die "echo off" ogenblikkelijk wegscrolled. ;)

Yep, ik zit al aan de computers sinds 1987 als ik erover nadenk... Wat ging die tijd snel...

Maar in elk geval DOL-blij dat ik van die vreselijke CGA 4-kleuren palettes :r afben... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton
  • Laatst online: 10-05 16:13

Anton

NetApp Implementation Engineer

Op zaterdag 19 mei 2001 22:44 schreef CV_SmileY het volgende:
DOS RoelDD.....zolang "doskey" aan staat :) , kon op het laatst echt niet meer zonder :)
hehe, leuk om zoiets te zien... dit soort dingen in Dos (ook de namen van de devices, zoals CON, COM1/2/3/4, LPT1/2/3, NUL) zijn nog ''geleend'' uit de unix wereld... net als doskey :) EDITOR=vi; export EDITOR werkt onder *nix ook perfect, alleen met andere toetscombinaties.

Ander voorbeeldje: Dos kende ook al stdin, stdout en stderr... en in Windows 2000 kan je in een bat/cmd file ook nog gewoon alle foutmeldingen afvangen met
"commando [parameters] 1>nul 2>fout.txt" :) grappig allemaal....

Ik scrobbel ook audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaz
  • Laatst online: 21-05 21:11

ronaz

Wishmaster

DOS:

op mijn 286: Opcode trap! CSIP: 0000 00FE enz.

op mijn 486: This is not a QEMM error but QEMM is reporting it so you may solve the problem....

toch vreemd dat ik vóór QEMM helemaal geen errors had :D
code:
1
2
@echo off
set QEMMERROR=On

Tjah, had ik dit regeltje ook ff weg moeten halen. >:)

Ik mis DOS wel, met al zijn leuke proggies, QEMM, MEMMAKER, NC, PCSHELL, STACKER >:), ARJ .

Sommige van mijn batch-menutjes heb ik nog, weemoedig kijk ik er nog wel eens naar...
*snif* : ''(

"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaz

ronaz

Wishmaster

Op zaterdag 19 mei 2001 17:27 schreef saviour het volgende:
Ik heb ook nog met een 8086 gewerkt 8-)

DOS is altijd handig om te weten natuurlijk!

Op een gegeven moment ging ik spelen met batches, en dan met choice een w8woord op de comp zetten :)

If errorleven etc. :D
Maar die kon je natuurlijk met ^C zo wegkrijgen :P
Gelukkig wist niemand dat in huis behalve JIJ >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaz

ronaz

Wishmaster

Hah! ik had lekker 1MB!

Schnelllll!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppe
  • Laatst online: 13-05 15:04
Ben begonnen met een 386sx, Windows 3.1 gebruikte ik niet, dos was veel fijner, en nog steeds ruled dos!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HYPER--392
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 17:13

--HYPER--392