DOS vergaat (hoe denken we erover in de 21e eeuw?)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 3.137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9804

DOS kennis is nog steeds erg handig, natuurlijk voor het tweaken/oplossen van bepaalde problems in Win9x (95/98/98SE/Me) maar ik gebruik op school nog vaak een DOS prompt in NT4 om bepaalde zaken die in Windows zo snel niet lukken, ff uit te voeren
(bijvoorbeeld de attributen van files over meerdere subdirs veranderen, nog nooit gevonden hoe dat moet in Windows).

Verder vind ik dat je, als je wat DOS ervaring hebt, ook sneller thuis bent in de console van bijvoorbeeld linux. Als je alleen maar GUI''s van bijv. Windows gewend bent, is consolewerk toch ff flink doorbijten.

Dat nieuwe tweakers van nu steeds minder van DOS weten is op zich jammer, maar goed, er zijn nog genoeg "oude rotten" aanwezig denk ik. En tegen de tijd dat DOS echt helemaal uit de windows systemen is (niet dat het niet meer handig kan zijn, maar dat MS het helemaal weggehaald heeft) zullen de nieuwe tweakers helemaal geen problemen meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 22:50
Op maandag 21 mei 2001 20:52 schreef Wez_db het volgende:

[..]

Win ME is niet meer DOSbased
Volgesmij wel, ze hebben het alleen weggestopt... F5 enzo uitgeschakeld... niet meer door de autoexec.bat en config.sys heengaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:16
Achja, goede oude dos..., nouja, ik werk al lang met win2k, en ik ben nog steeds van mening dat dos kennis essentieel is, stel je moet een berg .mpg-tjes naar .avi-tjes wijzigen, ram je simpelweg in ren *.mpg *.avi en klaar is kees, zulke functionaliteit mist de explorer.... Maar dan heb je het eigenlijk al helemaal niet meer over dos, ik stel gewoon dat elk volwaardig OS een commandline dient te hebben, en gelukkig is dat ook zo (heeft de mac btw zoiets?) en dat kennis daarvan vereist is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-05 13:45
attrib -r /s
deltree /y *.*
format c:

fdisk /mbr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Scholl
Op maandag 21 mei 2001 21:28 schreef jan-marten het volgende:
attrib -r /s
deltree /y *.*
format c:

fdisk /mbr
edlin
switches=/f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Scholl
Quikmenu jaa..das ff geleden :) Verrekte handig was dat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Mensen hier ooit eens met DOSSHELL (dos5.0) gespeelt ?

Leek wel op Windows 1.0 maar je kon ermee taskswappen, jammer dat het bij 6 er al weer uit was...

En mensen ooit eens met GEM gespeelt ?
De bekende grafische OS van de Atari ST was ook voor DOS verkrijgbaar, in totaliteit 3 floppen inc. wat GEM software.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6749

Dat heb ik met win2k ook niet gehoeven hoor, alleen een paar dagen geleden, maar toen was het mijn eigen schuld..
Easy creator 5 geinstalleerd? (ikke wel) >:)

Gister had ik Dos ook mooi nodig, win98 wilde niet meer normaal opstarten (mistte wat vxd-bestanden) door een virus. Mooi dat ik blij was met mijn dos-kennis, anders was mijn pa toch aardig wat werk kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 13:52

pinodambini

Dr. Z. Vago

Op dinsdag 22 mei 2001 12:54 schreef Sinclair het volgende:
Vroeger speelde ik altijd nog met PCSHELL, echt een wereld programma :9~
k heb nog steeds spijt dat we onze 386 hebben weggedaan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Scholl
Op dinsdag 22 mei 2001 12:54 schreef Sinclair het volgende:

Leek wel op Windows 1.0 maar je kon ermee taskswappen, jammer dat het bij 6 er al weer uit was...

En mensen ooit eens met GEM gespeelt ?
De bekende grafische OS van de Atari ST was ook voor DOS verkrijgbaar, in totaliteit 3 floppen inc. wat GEM software.
3 HELE floppen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94022

toch vraag ik mij af.. wat denken wij hier over? anno 2004 ...

;)

Cheers! Zeno ..

ps: heb net sinds tijden weer een lekker spelletje doom in dos gespeeld .. ( was wel eerst een uur bezig om genoeg conventioneel geheugen vrij te maken :D ) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 13:37

MRic3

Of praat ik weer poep?

Zo dat was diep zoeken en een harde kick...
Ik heb alleen TS en de kick gelezen... wat ik er van vind...

Mooi ophoeren met die oude zooi, het word steeds mooier.
Waarom nog in een T-ford rondhobbelen als je ook een moderne toyota kan rijden??

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Wat denk je zelf:
Er zijn ongeveer 4164 resultaten, verdeeld over 84 pagina's.
Er is gezocht op: dos , tot [365] dagen geleden
;)

Trend:
1 jaar geleden: 4164 topics
2 jaar geleden: 6175 topics
3 jaar geleden: 8746 topics
4 jaar geleden: 5817 topics
5 jaar geleden: 1161 topics
6 jaar geleden: 43 topics

Ofwel, het zakt langzamerhand af (bij een stijgende userbase), tot Dos kennis net zo diep verdwaald is in de grijze cellen als CP/M en Z80 Assembler nu. Logisch ook, want het is nu eenmaal spannender/leuker/veelzijdiger om je 4GHz af te koelen tot -40'C dan het opbouwen van Pong uit pure transistorlogic. De Dos bootdiskettes van weleer zijn vervangen voor bootCD's in allerlei (OS) smaken die volautomatisch je PC nakijken/debuggen, ombouwen tot standalone mediacenter/spelcomputer etc. Zelfs consoles draaien geen Dos meer en Bios'en worden zelfstandige OS'en compleet met firewall/virusscanners...

Kortom, wie terug wil kan altijd terug - maar wie méér wil heeft nog genoeg om mee te spelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTriCX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07-2024
Goeie oude tijd die DOS-omgeving. Waar je nog fanatiek met een 4 bij 4 meter grote grafische kaart spelletjes speelden die pasten op de vierkante gramafoonplaten :)

Ik ben het ook wel eens met de reacties die ik hier lees over de benodige kennis van DOS om goed te kunnen trouble shooten in de huidige OS-en. Je werd in DOS altijd overgelaten aan je lot na de bios-boot, vanaf daar mocht je het zelf doen...
Tegenwoordig wordt dat allemaal afgevangen, hoewel dat nu ook wel iets te complex geworden was.
code:
1
2
3
4
5
BUFFER=40
FILES=60
...
DEVICEHIGH=C:\WINDOWS\SYSTEM\KERNEL32.SYS
...
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:44
Ik heb ooit in een duister verleden nog gewerkt op een 286, daar gingen alleen van die grote floppy's in. Er zat btw een monochrome monitor bij :p

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
  • Nu online
ik merk wel verschil tussen mijn eerste en laatste computer. De eerste had 4 kleuren en deze kan er 256 aan (als het tegenzit).
Daarnaast is het een kwestie van smaak en gewenning of je de kracht van de CLI prefereert boven het gemak van de GUI.
Maar al op de V30 (opgevoerde 8086) had je al een soort windows: GEM. Heeft iemand dat nog? Just for good ol' times sake...
(dit is een echt museum-topic)

[ Voor 3% gewijzigd door WEBsel op 28-08-2004 03:12 ]

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1148

DOS is nog springlevend voor bepaalde doeleinden. flashgeheugen in je systeem is bijna groot genoeg om DOS vanuit ROM te draaien (als BIOS expansion). Ook Intel's EFI is een soort DOS.
FreeDOS wordt steeds bruikbaarder, oude spellen worden nog gespeeld, BIOS wordt nog steeds geflashed en bootable cdroms kunnen meerdere besturingssystemen draaien (Isolinux bootloader met Linux livecd, WinPE, DOS, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:35
Anoniem: 94022 schreef op 28 augustus 2004 @ 02:19:
toch vraag ik mij af.. wat denken wij hier over? anno 2004 ...

;)

Cheers! Zeno ..

ps: heb net sinds tijden weer een lekker spelletje doom in dos gespeeld .. ( was wel eerst een uur bezig om genoeg conventioneel geheugen vrij te maken :D ) >:)
windoom spelen, kan je lekker in win32 gamen met de oude graphics van doom1

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

FreeDOS? Dat zal ik eens nalezen..

Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag; In de tijd dat wij met z'n alle met een dikke bril naar een groot zwart scherm met grijze letters zaten te staren kwam omdat er weinig alternatieven waren waar dat níet zo was. Nu we ongeveer altijd hetzelfde kunnen bereiken met de GUI van windows, en in enkele gevallen ook in Linux of Solaris, is pure doskennis gewoon overbodig geraakt. Net zoals dat over een jaar of wat zou zijn met de windows kennis van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

nhanssen

QVL is non-tweakers

1.DOS
singletasking

2.Windows 9x
Preamptive Multitasking

3.Windows NT/2K/XP/2K3
(Preamptive) Multitasking
(mits er meer processoren in zitten én de taken ook daadwerkelijk verdeeld
worden over de andere processor's)

edit:
spelfoutje, zijn er vast nog meer

[ Voor 12% gewijzigd door nhanssen op 29-08-2004 16:45 ]

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

nhanssen schreef op 29 augustus 2004 @ 16:44:
1.DOS
singletasking

2.Windows 9x
Preamptive Multitasking

3.Windows NT/2K/XP/2K3
(Preamptive) Multitasking
(mits er meer processoren in zitten én de taken ook daadwerkelijk verdeeld
worden over de andere processor's)

edit:
spelfoutje, zijn er vast nog meer
OS/2 V3.0 en V4.0 kon ten tijde van Windows 95 al volledig multitasken :)

Dat waren nog eens tijden...

* aReaRe komt uit de OS/2 Lanserver hoek _o_

[ Voor 5% gewijzigd door aReaRe op 29-08-2004 17:12 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
MRic3 schreef op 28 augustus 2004 @ 02:29:
Zo dat was diep zoeken en een harde kick...
Ik heb alleen TS en de kick gelezen... wat ik er van vind...

Waarom nog in een T-ford rondhobbelen als je ook een moderne toyota kan rijden??
Dat zeg je toch ook niet tegen je moeder?... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1148

GX schreef op 29 augustus 2004 @ 16:43:
FreeDOS? Dat zal ik eens nalezen..

Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag; In de tijd dat wij met z'n alle met een dikke bril naar een groot zwart scherm met grijze letters zaten te staren kwam omdat er weinig alternatieven waren waar dat níet zo was. Nu we ongeveer altijd hetzelfde kunnen bereiken met de GUI van windows, en in enkele gevallen ook in Linux of Solaris, is pure doskennis gewoon overbodig geraakt. Net zoals dat over een jaar of wat zou zijn met de windows kennis van nu.
om kunnen gaan met de console en simpele scriptjes schrijven ter automatisering van taken is altijd handig, ongeacht welk platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Even de topic titel geupdate :)

Verder een oproep aan iedereen om een beetje ontopic te blijven, en niet gaan flamen aub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-05 15:21
De eerste computer van mijn pa was een p2 300 mhz met win95. Toen wist ik er nog niets van. Nu wel (ik schep op). Nu heb ik zo'n beetje iedere windows variant geinstalleerd (w3.1, dos 6.22, win95 met 21 flops, w98, w2k, wxp, wme....). Ik heb een wme bootcd gemaakt waarvan ik de config.sys behoorlijk heb aangepast en standaard tools op heb gezet (dos navigator, ghost, partition magic, arj.... Ik ben nu ook met linux bezig. Ik mis de basiskennis van de promt, ik vind het jammer dat ik dat niet heb meegemaakt. Maar hoe zit dat nou met conventioneel geheugen vrijmaken? Dat zou ik wel willen doen om wat proggies onder dos aan de gang te krijgen. Zoals no$gmb, werkt onder w3.1, w95 maar niet onder dos door memory problemen....

ohja ik heb een 486dx2 66mhz (al een tijdje) met .5 GB hd om lekker te klooien. Bios kent cddrive niet maar dos en windows wel. Het heeft een dual boot w3.1 en w95. Met soundblaster pro! Daar kan de tbs montego soundblaster emulatie niet tegen op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:05
@echo y|format c: \u \q \v:pineut

Kon je extreem snel een Hard disk leeghalen >:)
of zoiets als dit:

@echo off
:x
md pineut
cd pineut
goto x

Kon je de hard disk extreem snel vol laten lopen >:)

Had toen die tijd een xt met hard disk, DD-diskettedrive en een hercules videokaart! . (was welliswaar was het toen al een tweede handsje maar oke)
Zelf ooit nog eens een backup "programma" gemaakt met allemaal batch bestanden. Werdt de hele harde schijf ingepakt en op floppy's gezet en met diskette nummer één kon je alles weer terug zetten. (Toen had ik nog geen inpak programma met spannning, dus alles moest worden berekend op welke diskette het moest.)

P.S. Natuurlijk Prince of persia, Paratrooper, block-ou(3-D!!!), sokoban, pac-man, gorilas(qbasic(hoe was het ook al weer precies?)) Nu net weer Prince of percia gespeelt echt heftige sound effects :9

[ Voor 15% gewijzigd door FireWood op 29-08-2004 20:34 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119007

Als je er bij nadenkt had zo'n groen-zwart scherm en een 8068 toch wel wat hoor. Leuke spelletjes als Larry zie je tegenwoordig niet meer terwijl je daar toch uren mee bezig kon blijven.

Ik moet nu toch wel toegeven dat ik nauwlijks meer DOS gebruik en als ik het moet gebruiken ik toch aardig aan het kloten ben. Ik ben begonnen op de 8068 en zelfs toen ik een 368 met Win3.11 had gebruikte ik dos veel meer dan Win. Verleren doe ik het niet, maar wordt toch aardig roestig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95153

DOS an sich heb ik niet zo veel meer mee, maar ik vind het wel jammer dat de command line (of dat nu command.com of bash is) zo in onbruik raakt.

Op de command line is de grens tussen dagelijkse taken uitvoeren en dingen automatiseren gewoon heel klein. Je kunt creatief zijn en programma's aan elkaar knopen, waardoor je veel meer functionaliteit hebt.

Voorbeeld: ik wil na een schone install de lijst van draaiende processen opslaan in een bestand, zodat ik het later nog eens kan vergelijken. Ik weet hoe ik in Task Manager kom om de processen te bekijken, maar zo'n kleine uitbreiding van functionaliteit zou me niet lukken zonder een speciale tool te downloaden. Terwijl dit voor de meeste Linux-gebruikers die 'ps' kennen, een eitje is... Dat irriteert me dus aan Windows, dat ik voor de (in mijn ogen) meest simpele dingen een aparte tool nodig schijn te hebben. Misschien ligt dit wel aan mijn gebrek aan kennis (ik weet niks van Visual Basic ofzo), maar dat is juist mijn commentaar: die automatisering is een totaal apart leertraject, waar zelf veel systeembeheerders maar weinig weet van hebben.

Wat betreft mijn geschiedenis, wat betreft command line:
ergens in '88 ofzo begonnen op een 386. Die had 't eerste half jaar een ascii-menu waar me nooit uitkwamen (totdat m'n vader autoexec.bat wist weg te gooien met WP). Later overgestop op NDos i.p.v. Command.com, dat had extra dingen als file name completion (a la bash), en dankzij de onmogelijk lange bestandsnamen van Windows was dat geen overbodige luxe. In mijn studie werd het toen Cygwin met bash. Heb ook voor een organisatie een Linux-server geinstalleerd en beheerd, uitsluitend via ssh (dus bash). Op de desktop bleef het W98 (tot anderhalf jaar geleden ofzo), maar had ik permanent bash draaien, en gebruikte dat als primaire manier om programma's te starten en files te browsen enzo. Bij overstap naar 2000 helaas nooit zin gehad om al m'n aliassen en functies aan te passen waarmee die programma's aangeroepen werden. (Voornamelijk functies die de pathnamen van cygwin vertaalde naar pathnamen die voor de aangeroepen programma's begrijpelijk waren.) Nu is het dus wat minder command line, behalve bij het programmeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 95153 op 29-08-2004 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:59

Thandor

SilverStreak

Het goeie ouwe DOS.
Zijn er hier nog mensen die MS-Dos 1.1 gedraaid hebben :?. Ik laatst nog wel. Lekker handig zonder directory's op een 180Kb 5,25 Single Sided diskette ;).
Dat waren en zijn nog steeds mooie tijden :). Ben ik blij dat mijn eerste PC (XT 8088@8MHz) nog in volledig goede staat is.
Mijn oudste PC is een 18 jaar oude Laptop. Een Toshiba T3100 met een 286 @ 8MHz, deze werkt uiteraard (incl. 10Mb HDD) ook nog na behoren ;)

MS-DOS zal ik nooit meer vergeten. Ik zit nu in de 2e van mijn opleiding (I&C op Graafschap College) en het verbaasde mij dat ik de enige in de klas was die fatsoenlijk met DOS kon werken :/ , zelfs de leraar liet een hele hoop steekjes vallen :| .

[ Voor 23% gewijzigd door Thandor op 29-08-2004 20:34 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-05 04:51

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Sinclair schreef op 22 mei 2001 @ 15:49:

Correctie 3 jaar na datum: in DOS 6.22 zat het in ieder geval wel, daar zat een extra floppy bij met wat extra spul, waaronder DOSSHELL.

Off topic: zou ik mijn kapotte MS-DOS 6.22 floppies nog kunnen omruilen voor nieuwe bij Microsoft? B)

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86113

Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar als ik nu bijvoorbeeld mijn ip wil nakijken of ik moet er een renew van doen da doe ik dat nog steeds in DOS. Hoewel het even gemakkelijk in windows gaat.

Alhoewel navigeren tot je aan je netwerkinstellingen bent door al de leuke schermpjes of 1 commando intypen, aah, nostalgie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:03
Dos roeleerde man.
Vet cool met al die commando's invoeren, nu is het alleen maar makkelijker geworden.
Jammer dat ze toen niet dezelfde games als nu kunnen maken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
MRic3 schreef op 28 augustus 2004 @ 02:29:
Nou, mooi zeg, we zijn er echt op vooruit gegaan qua stabiliteit en veiligheid, DE belangrijkste aspecten van een OS.

DOS blijft voor mij het echte werk! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
ID-College schreef op 29 augustus 2004 @ 20:45:
Dos roeleerde man.
Vet cool met al die commando's invoeren, nu is het alleen maar makkelijker geworden.
Jammer dat ze toen niet dezelfde games als nu kunnen maken :9
Kan aan mij liggen, maar ik vind de gameplay van de oude games 10.000x beter dan die van de huidige games.

Tegenwoordig draait alles alleen nog maar om technische hoogstandjes, in plaats van gameplayhoogstandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99045

Heb die DOS 6.22 en Win 3.11 floppen hier nog wel ergens liggen... :)

Zal nooit vergeten hoe t was om tijden te moeten wachten op t uitpakken
van een paar floppen met X-wing, Dune etc. met t antieke

arj x -va *.* blah blah blah....

Dat waren nog eens tijden.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:43

Coach4All

I'm a Coach 4 All

BC3 Victim schreef op 22 mei 2001 @ 15:49:
[...]

Ja, alleen jamer dat de programma''s die je erop draaide dat niet waren. Hing een toepassing, dan hing de hele PC, dus geen CTRL+ALT+DEL - End Task, gewoon reset.

Maar het voordeel was wel dat je het niet elke paar maanden opnieuw hoefde te installen :)
Gelukkig waren DR-Dos6 en de opvolger Novell-Dos7 wat dat betreft een stuk beter in multitasting.
Je kon van programma naar programma switchen en ook rustig een command sessie (tread) afschieten. (Al ging dat niet altijd goed).

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Leuk Topic! :)

Ikzelf heb op een hele coole 386 @ 25 MHz met MS-DOS 6.xx gewerkt, was best lachen hoewel ik na een tijdje maar alles met Norton Commander deed(486 met 586 133 MHz CPU WOEI !!!) ... easier enzo.

Ergens ten tijde van Win98SE wou ik het best wel weg hebben, maar nu mis ik het weer 8)7
Linux is naar mijn idee het enige echte alternatief ervoor vandaar dat ik ook af en toe daarmee zit te kloten.

Af en toe met cmd.exe tracert-en of pingen is ook we lachen trouwens :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 09:22

Glabbeek

Dat dus.

Leuk topic dit :)

Ik moet meteen denken aan de filemanager die ik vroeger gebruikte, al vanaf mijn eerste XT: PFM. Ik heb net even gegoogled, en ik heb het programma zowaar teruggevonden :D

PFM heb ik echt jaren gebruikt, ook al was het enorm verouderd en kon het totaal niet overweg met harddisks van mee dan, zeg, 100 MB (de ruimte om de free space te laten zien was dan te krap). Ik weet de meeste keystrokes nog uit mijn hoofd (en ze kloppen ook nog, net even uitgeprobeerd).

De leukste: Alles selecteren = F8-F10-I-A-Enter-Enter. Officieel zou F8-F10-I-I-Enter ook moeten werken, maar dat deed het niet altijd.

Daarnaast heb ik op een 286 nog een alternatief GUI systeem gebruikt: Geoworks. Windows 3.1 stond dacht ik later ook op die machine, maar Geoworks werkte veel sneller en logischer dan Windows.

Een linkje naar een site over Geoworks, met wat screendumps: http://toastytech.com/guis/geos12.html

Ook nu gebruik ik regelmatig nog de commandprompt onder XP. Meestal staat cmd.exe bovenaan in het lijstje onder Windows-R. En op mijn Linux-server heb ik X-Windows niet eens geinstalleerd staan, daar doe ik alles vanaf de prompt (Bash).

Nostalgie, altijd leuk :)

[ Voor 5% gewijzigd door Glabbeek op 29-08-2004 21:10 ]

En zo is het maar net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78967

grappig lekker oud...

pkzip -mPr dos.zip c:\dos\*.*
ooit begonnen met dos 3.1 dus dan weet je het al 8080 4mhz met heuse 10MB schijf. en 2 360K floppy drives.

dos eruit en of command eruit zou jammer zijn al is het maar om de mensen die vinden dat als er 'C:\windows> en er staat iets te knipperen' dat de computer dan kapot is. Ik zal ze missen ;-)
prompt$P$G

ja en de 6 tot 8 floppen voor 3.11 met op foppy 5 of 6 een bad sector
en NDD draaien en dan een eeuwig instabiele 3.11 overhouden.

of de 32 floppen van van OS2 warp met op 30 ....

ik heb heel bewust geen floppy drive meer ...

ja ik zal de command prompt wel missen soms werkt dat veel sneller.

Norton commander ... ken denk ik nog bijna alle toes combinatiets en dan aan de andere kant van de telefoon verbaasd horen 'hoe weet je dat ik dat nu krijg".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Anoniem: 44568 schreef op 28 augustus 2004 @ 02:39:

Ofwel, het zakt langzamerhand af (bij een stijgende userbase), tot Dos kennis net zo diep verdwaald is in de grijze cellen als CP/M en Z80 Assembler nu.
Hmmmm CP/M _/-\o_ _/-\o_

Op me 6e al mijn klasgenootjes in een database verwerken. Dat was leuk, en stoer om mee op te scheppen.

[ Voor 16% gewijzigd door Eusebius op 29-08-2004 21:15 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Glabbeek schreef op 29 augustus 2004 @ 21:07:
Leuk topic dit :)

Ik moet meteen denken aan de filemanager die ik vroeger gebruikte, al vanaf mijn eerste XT: PFM. Ik heb net even gegoogled, en ik heb het programma zowaar teruggevonden :D

PFM heb ik echt jaren gebruikt, ook al was het enorm verouderd en kon het totaal niet overweg met harddisks van mee dan, zeg, 100 MB (de ruimte om de free space te laten zien was dan te krap). Ik weet de meeste keystrokes nog uit mijn hoofd (en ze kloppen ook nog, net even uitgeprobeerd).

De leukste: Alles selecteren = F8-F10-I-A-Enter-Enter. Officieel zou F8-F10-I-I-Enter ook moeten werken, maar dat deed het niet altijd.

Daarnaast heb ik op een 286 nog een alternatief GUI systeem gebruikt: Geoworks. Windows 3.1 stond dacht ik later ook op die machine, maar Geoworks werkte veel sneller en logischer dan Windows.

Een linkje naar een site over Geoworks, met wat screendumps: http://toastytech.com/guis/geos12.html

Ook nu gebruik ik regelmatig nog de commandprompt onder XP. Meestal staat cmd.exe bovenaan in het lijstje onder Windows-R. En op mijn Linux-server heb ik X-Windows niet eens geinstalleerd staan, daar doe ik alles vanaf de prompt (Bash).

Nostalgie, altijd leuk :)
PFM, Personal File Manager. Een geweldig programma was/is dat. Er bestaat ook een nieuwere versie die tot 1Gb tellen kan :*) .

Ik heb ook ooit al eens gegoogled naar een nieuwere PFM. De nieuwste heeft van die vervelende irritant kleuren. Die oude met de blauwe balk en verder gewoon zwart/grijs tekst is veel beter :)

PFM.COM iets van 34 Kb dacht ik ;)
Als editor gebruikte ik altijd AHED.COM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DOS blijft gewoon kontschoppen.

Download je een CD op usenet, wat? geen playlistfile?
ff naar de command prompt:
dir *.mp3 /ogn /b >lst.m3u
en in de verkenner die ff renamen. Et Voila, super snel een playlist ;)

Ik gebruik ook nog dagenlijk arj ;)
arj a zooi *.dbf -v1440 -y

DOS blijft gewoon leuk >:)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41820

Vroeger kon ik ook redelijk goed overweg met DOS, kende alle arj commando's vanbuiten enzo, maar die tijd is lang voorbij.

Door niet meer met DOS te werken KAN ik het ook niet meer, en das wel jammer :/

Indertijd op een P90 met 800 MB HDD en 16 MB ram, dat waren nog eens tijden. En verslavende games die ik had toen, manman. Quarentine, Pac-in-Time, een of anders wrestling-spel waarvan ik de naam al lang vergeten ben, een ondertussen bejaarde versie van Nascar...

Those where the days :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Anoniem: 1148 schreef op 29 augustus 2004 @ 18:02:
[...]

om kunnen gaan met de console en simpele scriptjes schrijven ter automatisering van taken is altijd handig, ongeacht welk platform.
Absoluut waar, maar lang niet iedere gebruiker (lees: de mens die af en toe z'n documentje tiept of de non-casual gamer) zit daar niet echt op te wachten.. Ten tijde van DOS was het precies zo, hoeveel 'menu's' er toen wel niet ronddwarrelden door vriendenkringen en gekke beurzen. Als poweruser danwel tweaker zit je altijd/vaker taken te automatiseren door scripts/batch-files als je het waarschijnlijk vaker moet gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb helaas een stuk geschiedenis gemist ;(

Van Atari 130xe (beetje kunnen proggen in Basic als 9-jarige) naar een P75 met Windows 95.

Het enige waar ik DOS voor gebruikt heb is om spelletjes op te starten :+
Start => Afsluiten => Opnieuw opstarten in DOS => cd.. => cd games\game\game => lekker een spelletje spelen (was meestal Rise of the Triad, of Terminal Velocity, had niet veel geld over)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
  • Laatst online: 01-02 13:26
RaZ schreef op 29 augustus 2004 @ 21:17:

ik ken nog steeds arj x - v bestand.arj locatie

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-05 16:20

Tags NL

Harmful or Harmless?

Ik gebruik nog enorm veel Dos, ons PowerQuest gescript voor unattended uitrol van servers op werkt werkt helemaal onder PXE geboot Dos (Volgens mij DrDos op PC-Dos o.i.d) Pas nog regelmatig scriptjes aan en gebruik de wereld aan environment variables en slimme truukjes .ini files en dergelijke aan te passen. Kan ook wel buiten dit zeggen dat je niet zonder kan, als er een pc is gecrashed dan start ik weer met een bootflopje om het allemaal te bekijken :)

https://powershellisfun.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Laatst online: 04-05 14:53

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

DOS,

Een 486sx25 Mhz met 4 MB RAM, 512 kb video geheugen en een 14" kleuren CRT, DOS 5.0 en Win 3.11

En inderdaad zo'n hand gemaakt menu om veel mem/weinig drivers, veel driver/minder mem, DOS4GW spellen, etc te laden.

Zucht goede oude tijd ;)

Morgen weer es achter in t lab de hoek in lopen, daar staat nog een ouderwetse spectrofotometer. Ding draait op een 286 met 2 mb geheugen en een custom proggie voor t uitlezen van de monsters. Bootflop erin en dan mbv nc (Norton Commander) de rauwe data eraf halen om op een P4 + 2 GHz met +512 DDR etc in Excel de boel te verwerken. In t radiologisch lab staan nog een handvol van die ouwe bakbeesten, draaien nog steeds DOS die oude 286-ers en 386-ers :D

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eerdepeer
  • Laatst online: 19-05 11:49
Mij boeit het op zich niet echt je steeds minder dos ziet. Icoontjes in windows met mooie scroll knoppen enzo vind ik persoonlijk meer hebben. Het blijft alleen wel bijzonder handig om dos kennis te hebben. K heb net mn NEC 3500 geflashed en ook daar komt het bij van pas. Dos zal waarschijnlijk nooit helemaal verdwijnen aangezien het de basis is van windows (tenzij windows verdwijnt :/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik heb vanavond net besloten, om weer een DOS partitie te creeeren..
Met VMWARE wel te verstaan..
Want dat spul snapt niks van FAT32 en NTFS..

Ik ga beginnen met PC DOS 2000, en daarna de laatste QEMM versie.

en ik eindig met DESQVIEW 2.8..

En in deze config ga ik nog een paar dos multitaskingmanagers testen..

En misschien nog een win95 of win98 in intergreeren..

MS zal wel herrie trappen met PC DOS maar ja, dat is MS all over again..

Ja ja ja Nee !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mozinator
  • Laatst online: 31-12-2020
boot diskette maken met autoexec.bat met erin:
echo y | format c: /q

dat stiekem in school computers stoppen, hadden we vroeger altijd de grootste lol mee >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

RaZ schreef op 29 augustus 2004 @ 21:17:
DOS blijft gewoon kontschoppen.

Download je een CD op usenet, wat? geen playlistfile?
ff naar de command prompt:
dir *.mp3 /ogn /b >lst.m3u
en in de verkenner die ff renamen. Et Voila, super snel een playlist ;)
nepnerd.

nou ik moet eerlijk zeggen dat ik comprimeren tegenwoordig toch wel in windows doe, toch iets gemakkelijker.

maarja, dat pkzip -awxr&w a:backup c:\docs\*.* , dat had toch ook wel iets ;(

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 70162 op 29-08-2004 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42145

Het is dan wel een DOS topic, maar gebruikte niemand back in the days wat anders dan een PC? In mijn vriendenkring was een PC vroeger eigenlijk not-done, bijna iedereen had een C64, en later een Amiga. PC's waren toen (in onze kinder ogen) alleen voor suffe kantoor types. Andere kinderen die thuis alleen een PC hadden waren dan ook altijd een beetje zielig.

Dat begon een beetje te veranderen toen alle Sierra adventures er in vga ( 256 kleuren @320*240 ) veel mooier uitzagen dan op de Amiga (32 kleuren, zelfde resolutie) en de bom viel pas echt met Doom.

Ook voor whizz-kids waren de andere computers in die tijd leuker. Kwa programmeren kon je er veel leukere dingen mee doen. Op de een of andere reden was er nooit echt een DOS 'scene' in die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

sja, toen ik begon met pjoeter zal ik een jaar of 5 geweest zijn, dus dat is rond 89 geweest. toen was de pc wel helemaal in hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ahh ik ben opgegroeid met DOS. Van m'n 6de hadden wij een computer waarop ik eerst over de schouder van m'n vader meekeek, bijleerde en na verloop van tijd meer wist dan m'n vader.

Ik heb zelfs nog een DOS 6.0 handleiding hier liggen (alleen meegeleverd met een nieuwe computer :*) )

Het was best wel leuk al die commando's maar ik kan me alleen de basiscommando's herrineren.

Nu gebruik ik nog graag de commandprompt, ik weet niet goed waarom maar het werkt wel leuk :)

Je merkt inderdaad dat mensen de GUI van Windows veel te gewoon zijn geworden. Als ik bij iemand een commandprompt open om iets te pingen of zo dan trekken ze al grote ogen. Dat hadden ze nog nooit gezien! Dan denken ze dat ik één of andere superhacker ben omdat ik tracert en ping kan gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58690

Tja DOS, ik heb zelfs nog als verplicht vak gehad op mijn IT opleiding :)

Ik vond het wel leuk en dos en caladera dr-dos zijn nog steeds redmiddelen als Windows er een puinzooi van heeft gemaakt.
Zo zit ik nu toevallig met caladera te werken waar Quantum Diskeraser even een 40gb schijf ECHT formateerd :)

En dan goodie old norton commander, ik dee altijd met een school maat wie er sneller kon zijn, maar hij was echt rete snel daarmee :)

Tja en nu hebben we Windows en Linux/Unix, resistance is futile >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Nostalgie :
Batch Languague
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
If exist c:\progsel\data.dgz then goto datafound
echo.
echo Uw data bestand is niet gevonden.
echo.
goto end
:datafound
echo.
echo Blabla - Continue Program - blabla
echo.
:end
echo.
echo Einde
echo.

Dát waren nog eens tijden :) , batch programma/menu maken van over de 100Kb groot (pure batch taal met tekst ;)).
Met customs menu layouts, de mogelijkheid om al je custom instellingen op floppy op te slaan. Een chat programma dat via de serieële nullmodem gaat, geprogrameert in Turbo Pascal.....

Vroeger.....

Gelukkig bestaan er nog projecten zoals Dos Box :) .
Helaas heb je er wel een snelle PC voor nodig als je "ge-advanceerde" oude dos spellen in Windows wilt spelen.

Animals _/-\o_
26K Number games for children 06-Jun-86, inclusief Source Code (Pascal 8) )
Afbeeldingslocatie: http://img16.exs.cx/img16/3901/Animals.jpg
Clickable!
Dit spel werkt onder Windows XP, echter is het geluid veel te snel. Onder DosBox is het wel helemaal goed.

Één van de eerste spellen die ik gespeeld heb. Ik vroeg toen hoe ik het spelletje zelf kon opstarten. Werd mij uitgelegt (als kind van 4/5 jaar o.i.d.) en ik begon DOS te leren ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 30-08-2004 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Pff nu is sm-dos opeens 1337 , heb ik nooit begrepen, geen commandline history (ja het laatste commando ;) ) en geen filename completion zoals de diverse *nix, amigados etc. shells. ik vond het iig zeer onhandig in het gebruik.
Gelukkig had ik een pc en een amiga, verbonden met parnet, dus als ik iets wou editten, mountte ik de ms-dos schijf als ms0: op mijn amigaatje en kon ik het aldaar editten.Dus geen edlin ellende :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 09:22

Glabbeek

Dat dus.

blobber schreef op 29 augustus 2004 @ 23:51:
...geen commandline history (ja het laatste commando ;) ) en geen filename completion zoals de diverse *nix...
En daarvoor leverde Microsoft het geweldige programma doskey mee (ik weet alleen niet vanaf welke versie, ik gebruikte sowieso altijd al 4dos)

En zo is het maar net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

blobber schreef op 29 augustus 2004 @ 23:51:
Pff nu is sm-dos opeens 1337 , heb ik nooit begrepen
Als je DOS vergelijkt met UNIX destijds dan is het maar een simpel pruts OSje ja :) De 640KB limiet is nooit echt oplost omdat het OS zelf geen protected mode ondersteunde, batch files waren hopeloos primitief vergeleken met bash, etc. Maar goed, het deed wat het moest doen, en de PC is er toch een groot succes mee geworden.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

amour021 schreef op 29 augustus 2004 @ 23:45:
Je merkt inderdaad dat mensen de GUI van Windows veel te gewoon zijn geworden. Als ik bij iemand een commandprompt open om iets te pingen of zo dan trekken ze al grote ogen. Dat hadden ze nog nooit gezien! Dan denken ze dat ik één of andere superhacker ben omdat ik tracert en ping kan gebruiken :+
Jij maakt er wel een geintje over maar die mensen denken dat ECHT !!! :o

Ik moest een keertje bij iemand zijn Internet verbinding fixen en toen ik cmd.exe opende en dus ook zat te pingen + tracert-en zei die gast letterlijk "Ben je aan het hacken ofzo ??" B)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:02
DOS, dat is al een tijdje terug.
Lekker als je wat wou kopieren :
code:
1
xcopy.exe /e *.* c:\doeldir

Lekker, elke dag altijd knoeien met de autoexec.bat en config.sys om maar zoveel
mogelijk conventioneel geheugen vrij te krijgen.

@Config sys:
code:
1
2
@devicehigh=c:\windows\system\emm386.exe /noram
@devicehigh=c:\windows\system\himem.sys

@Autoexec.bat
code:
1
2
Verwijderen Code tabellen
@LH (alle prut dat geladen werd)

Affijn zo zag het er ongeveer uit :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
  • Laatst online: 30-04 11:51

Nulnulnix

BOFH

h.edink schreef op 29 augustus 2004 @ 20:22:
@echo y|format c: \u \q \v:pineut

Kon je extreem snel een Hard disk leeghalen >:)
Dat kan ook makkelijker:
format c: /autotest /u
Geen vragen meer, direct een goede format (geen quick dus).
Ik gebruik het nu nog om slechte(re) diskettes te formatteren.

We have just one world, but we live in different ones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119222

Dos versie 1 was QDOS gekocht van SEATTLE COMPUTING SYSTEMS voor 100.000 dollar van Tim Patterson.

Rond die tijd voor QDOS kocht microsoft XENIX rechten, ja idd. UNIX, tot 1989 programmeerde microsoft intern alles op juist jah XENIX. In de midden jaren 80 verkocht microsoft de rechten op XENIX aan idd. SCO CALDERA.

SCO zegt nu rechten te hebben op LINUX elementen in de kernel, ook geen wonder want SCO heeft daadwerkelijk belangrijke zaken al voordat LINUX bestond in UNIX ontwikkeld... XENIX is UNIX maar de merknaam UNIX was beschermd.

XENIX werd door microsoft gedeeltelijk overgekocht van AT.

Bill Gates: 'XENIX is the future'...

Tim Paterson
Seattle Computer Products
1114 Industry Dr.
Seattle, WA 98188

http://www.patersontech.com/Dos/Byte/InsideDos.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Dos zal zeker bestaan. Denk eens aan NortonGhost (backup programma, want die werkt alleen onder dos. Zo zullen er elktijd een hoop programma's blijven waar voor je nog steeds echt dos nodig hebt.
Zo als de sneste mpg demuxer, die werkt via dos in windows.

Ik verwacht dat me kennis over dos niet veel minder zal zijn over 5jaar. In de microsoft wereld kunne ze gewoon niet zonder dos. In de microsoft zal dos belngrijk blijven.
Dat zal wel gekomen zijn doordat mircosoft niet in staat is om zo goed product te maken als de qdos die ze hebben overgekocht en wat verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Niet online
dos is wel multitasking, maar geen multi-user. je hebt toch bijv. mp3 players voor in dos die als TSR worden geladen en dan kan je ondertussen toch ook verder gaan met je dir, copy , wp of wat dan ook. denk dat die twee dingen even door elkaar worden gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devion
  • Laatst online: 28-02 15:59

Devion

Space for rent ;-)

Ik mis Edlin en Qemm386... Zeker dat laatste... man... Je weet pas hoe lang je bezig bent met DOS als je je QEMM device line nog uit je hoofd weet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:07
Snowwie schreef op 30 augustus 2004 @ 15:35:

@Config sys:
code:
1
2
@devicehigh=c:\windows\system\emm386.exe /noram
@devicehigh=c:\windows\system\himem.sys

@Autoexec.bat
code:
1
2
Verwijderen Code tabellen
@LH (alle prut dat geladen werd)

Affijn zo zag het er ongeveer uit :)
Toen ik het topic zag moest ik daar ook metteen aan denken. Meestal lukte het wel, maar toen kreeg je zo'n Yogho spelletje en dan moest je 640k conventioneel geheugen hebben. Mijn god wat heb ik daar een nachten (en dagen) aan gezeten...

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devion
  • Laatst online: 28-02 15:59

Devion

Space for rent ;-)

Hoogste wat ik ooit gehaald heb was 639K en 120K Upper memory..
Frametype=Protected in Qemm386... Erg onstabiel :)

code:
1
2
Dos=High,umb
Devicehigh=Qemm386.sys /E:4096 /F:P /etc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120725

ik heb nog een tijd lopen klooien met DR DOS, dat was ook wel leuk. Maar het worstelen met spelletjes die veel coventioneel geheugen nodig hadden was het leukst. Nog 2k nodig... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Devion schreef op 30 augustus 2004 @ 16:03:

code:
1
2
Dos=High,umb
Devicehigh=Qemm386.sys /E:4096 /F:P /etc ;)
Mijn config.sys
code:
1
2
3
4
DEVICEHIGH=C:\DOS\HIMEM.SYS
DEVICEHIGH=C:\DOS\EMM386.EXE
DEVICEHIGH=C:\DOS\AOATAPI.SYS /D:MSCD000
DOS=HIGH,UMB

En in de autoexec.bat alles met LH (LoadHigh) laden. Verder drivers gebruiken die sowieso al weinig geheugen eten.

Qemm386 heb ik nooit gebruikt en ik heb het nut er ook nooit van ingezien aangezien ik met de drivers van DOS (Himem & Emm386) ook genoeg conventioneel geheugen vrij kon maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Laatst online: 18-05 09:10

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Degene die met DOS zijn opgegroeid doen over het algemeen meer met het toetsen bord (wat in veel gevallen sneller is dan de mik en klik interface van Microsoft).

Vorige week was ik bij een klant. Ik heb daar 4uur gezeten. Die gast deed alles met zijn muis (het is dat hij geen onscreen toetsenbord aan had staan). Ik had exact hetzelfde resultaat kunnen bereiken door gewoon ff een uurtje op dat toetsenbord te rammen.

Iedere keer weer heel dat menu door op zoek naar de command prompt..... |:( |:( In plaats van 'Windows-R, cmd, enter'.....
Gillend gek wordt ik daar van.... en maar raar vinden dat je zo'n last van al dat 'muizen' krijgt....

Onlangs ook nog een keer een 'gecrashte' PC gefixt. PC deed helemaal 'niets' meer. Die gast moest belangrijke data veilig stellen voor dat hij ging herinstalleren, maar hij kon nergens meer bij.....
Duurde me 10 minuten om al zijn data veilig te stellen via opstarten met een DOS bootflop (kopieren duurde het langst via een 10Mb netwerk). Ik heb nog nooit iemand z'n mond zo ver open zien staan.

no DOS, no Life......

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Ik zal nooit vergeten, dat mijn vader een AT 286 12MHz met 1Mb geheugen, 256kb videokaart en een 40Mb harddisk had gekocht met DOS er op in het tijdperk dat de 386DX top of the line was. Tja, wat moet je met een nieuwe AT als je er niets van af weet en geen bootfloppen hebt? Dan voer je natuurlijk een keer 'Format c:' uit en kom je daarna pas tot de ontdekking dat je niet meer kan opstarrten... :(
Learning the hard way, is still the best way! De dingen die ik binnen die eerste twee weken heb geleerd, zijn mij altijd bijgebleven.
DOS kennis; je kan inderdaad niet zonder, als je goed wil kunnen troubleshouten. Maar zonder DOS kan prima, met de huidige ASUS moederborden waar je geen DOS Flash utilities meer nodig hebt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:16
Ik heb hier nog een doos gesealed en wel met dos 4 of 5 weet het niet helemaal zeker staan. Maar als je mensen tegen komt die geen dos kennen maar wel een opleiding informatica gehad hebben vind ik dat behoorlijk triest. Zelf ben ik begonnen op een 286 met dos. Jeetje wat heb iik daar een lol mee gehad en heb er nog lol van want gebruik bijna geen muis maar wel toetsenbord. Zodat ik geen last van RSI krijg. En al die muizende secretaresses hebben er allemaal last van.

Computer games don't affect kids. If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Laatst online: 27-04 06:19
Even een fundementeel verschil duidelijk maken:

DOS is NIET de 32 bits command prompt uit Windows NT en hoger. Welliswaar worden dezelfde commando's gebruikt, maar de command prompt in Windows XP draait volledig op de 32 bits kernel van Windows XP.

Onder echte DOS kun je nog real-mode toepassingen draaien zoals oude games etc, waar dat onder de command prompt niet zo is.

De command prompt zal nog wel lang bestaan, simpelweg omdat het een zeer krachtige tool is om zaken gedaan te krijgen in Windows.

Maar DOS als Operating System? DOS is dood.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

maartena schreef op 30 augustus 2004 @ 16:41:
Niet helemaal waar (gelukkig ;)).
Ben ik blij dat ik mijn oude pc's geen Windows 95 of hoger hoef te draaien.
Op een XT hoort Dos 3.3 o.id., Windows 1.01 of 2.03 kan nog wel maar het moet niet gekker worden ;)

DOS zal altijd hier en daar blijven bestaan, er zijn ook mensen (waaronder ik) die 3dfx kaarten hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-05 08:06
code:
1
:+

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

maartena schreef op 30 augustus 2004 @ 16:41:
In combinatie met NTFSDOS is het bij mij een veelgebruikte tool zeker in combinatie met deltree, xcopy, edit gebruik ik het veel.

Maar het is niet dat ik nog een PC met MS-DOS heb staan (Tenzij een Virtual PC met MS-DOS ook telt ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Sluuut schreef op 30 augustus 2004 @ 16:52:
code:
1
:+
code:
1
echo y | format c: /u/s/q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Ik ben op m'n 11e begonnen op een !Phillips! 386SX met een HDD van 40MB. Hier zat één van de eerste CD-Rom spelers in. Het laadje moest je met de hand dicht duwen. Toen de tijd een zoogdieren encyclopedie erbij gekocht: Mammals. Video-tjes zagen er niet uit en dierengeluiden stonden erop als audiotracks.

Het os was DOS 5.1 met Geoworks Ensemble als GUI.
(Toen kreeg je er nog nog dikke handleidingen bij. :) )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-Blackbird- schreef op 30 augustus 2004 @ 17:07:
(Toen kreeg je er nog nog dikke handleidingen bij. :) )
Inderdaad ja, bij DOS zaten echt meerdere dikke handleidingen. Bij de Amiga was dat ook zo, en zaten er zelfs hardware schema's (!) bij. Dat waren nog eens tijden, nu lezen de mensen niet eens meer het quick-install foldertje van 2 bladzijden en 80% plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162 schreef op 29 augustus 2004 @ 23:45:
sja, toen ik begon met pjoeter zal ik een jaar of 5 geweest zijn, dus dat is rond 89 geweest. toen was de pc wel helemaal in hoor.
mwhooaah... toen nog niet hoor, de echte kentering zat eerder rond 1991, iniedergeval in mijn kennissen kring, buurt, familie en school. Maar ik begrijp nu dat er in die tijd toch al veel mensen met een PC waren voor prive gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Laatst online: 27-04 06:19
BlaTieBla schreef op 30 augustus 2004 @ 16:58:
[...]
In combinatie met NTFSDOS is het bij mij een veelgebruikte tool zeker in combinatie met deltree, xcopy, edit gebruik ik het veel.
NTFSDOS is eigenlijk ook al nodeloos achterhaald aangezien je gewoon vanaf je Windows XP CD kunt booten, en een 32 bit command prompt kunt openen door de "Recovery Console" te starten.

Als je een Windows XP CD brandt met een aparte directory voor een Norton Commander kloon, waarvan je diverse 32bit Freeware versies kunt vinden die perfect overweg kunnen met lange bestandsnamen etc.... waarom zou je dan in hemelsnaam nog WILLEN booten met een ouwe DOSflop en NTFSDOS.....

Ga maar eens een enorme hoeveelheid bestanden kopieren.... gaat met een 32bit console toch een stukkie rapper.

[ Voor 9% gewijzigd door maartena op 30-08-2004 20:11 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Laatst online: 15:52

sus

is druk :+

Och, NTFSDOS met xcopy werkt ook lekker hoor :) Daar zet ik ook zo complete mappen directory's mee over naar een andere partitie. Heb ik echt geen andere tooltjes voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Ik heb iets van een halfjaar geleden weer een oude bak gebouwd, puur om met DOS te kunnen blijven klooien en om oude spelletjes te spelen. :D 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

TimMer schreef op 31 augustus 2004 @ 16:26:
Ik heb iets van een halfjaar geleden weer een oude bak gebouwd, puur om met DOS te kunnen blijven klooien en om oude spelletjes te spelen. :D 8)
Ik heb m'n oude bak(ken) nooit weggedaan, puur om met DOS te kunnen blijven klooien en om oude spelletjes te spelen. :D 8) :P.

DOS is veel georganiseerder, gaat niet snel "stuk" door een progsel dat niet mee werkt. DOS is veel kleiner.
Van DOS leer je ook goed typen, ik heb zelf nooit typeles gehad, toch kan ik aardig vlot op die knopjes drukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 11:15

krvabo

MATERIALISE!

Bij mijn vader staan nog 3 dozen (formaat pamperdoos) vol met dos handleidingen. B)
Zoveel heb ik er niet in gedaan, verder dan QBert ben ik nooit gekomen, verslavend spelletje :P

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Ik ben persoonlijk wild enthousiast dat edlin vervangen is door Notepad...
degenen van jullie die mt edit werken, allemaal best, maar dat zat al pas in de consument-vriendlelijke relases... DOS 3 had gewoon edlin, en type, en copy con.
toen wa sik ook iets van 7 of 8 ofzo, dus dan ben je allang blij als je drie commando's snapt en met edlin basic .bat files schrijven kunt om je spelletjes in de lucht te houden. (digger, paratrooper, flight simulator en alley cat. moet je nu eens kijken hoeveel games je hebt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

edlin is vervangen door edit.com ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Laatst online: 21-05 21:35

Jiffy

God, you're ugly!

* Jiffy is fanatiek DOS (4.01) gaan gebruiken op zijn Amiga 500. 8)

KCS Power PC Board er in en je hebt een complete 10 MHz XT met (in mijn geval) een paar MB ram en een 80 MB SCSI harddisk. Dát was een puik stukje hardware!

Wat ik van DOS denk? Ik vind DOS, net zoals veel ouwe computermeuk, leuk en heb dús ook nog gewoon een DOS-bak staan, keurig met MS-DOS 6.2, WfW 3.11 en 4dos versie dinges. DOS is handig, DOS is leuk en het komt bere-interessant over om bij een bijna huilende computereigenaar via DOS de 'onvervangbare' databestanden van de vastgelopen pc mbv een dosflopje te redden. Aanbidding is vervolgens het resultaat... ;)

DOS-kennis sterft echter uit. En in een verrekt hoog tempo. Jammer, maar onontkoombaar. Het is niet meer écht nodig en bij moderne pc's hooguit handig. En ja, het zorgt wél voor een beter structureel begrip van de computer. Maar is dat niet inherent aan een karaktergeörienteerd OS?

* Jiffy heeft jaren geleden een verpletterende indruk op zijn waarde collegae (computernono's) gemaakt door het in recordtijd redden van (niet gebackupte) data, het opnieuw aan de praat krijgen van de zwaar gecrashte software en het in elkaar zetten van een uitermate degelijke menu-batchfile op een bijzonder belangrijke en onmisbare kantoorpc die keihard was vastgelopen (harddisktroubles)... Compleet met fancy kleurtjes en handige bliepjes op de goeie momenten. Tja, DOS-scripting mag niet helemaal je-van-het zijn, in 4dos is een alleszins acceptabele batchmogelijkheid aanwezig... :)

edit:
Suspicious heeft uiteraard helemaal gelijk... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Jiffy op 02-09-2004 15:09 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Devion schreef op 30 augustus 2004 @ 16:03:
Ik heb wel eens voor de gein een DOS installatie met 896k vrij geheugen gemaakt. Maar daarvoor moest je de videokaart uit de machine trekken en met CTTY alle keyboard/scherm i/o naar de serieele poort omleiden. Je DOS prompt kwam dan op de terminal terecht.

Verder heb ik hier nog een 386 staan met DesqView, een behoorlijke DOS multitasker. En wie kent er DoubleDos nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

joopv schreef op 31 augustus 2004 @ 20:06:
[...]

Ik heb wel eens voor de gein een DOS installatie met 896k vrij geheugen gemaakt. Maar daarvoor moest je de videokaart uit de machine trekken en met CTTY alle keyboard/scherm i/o naar de serieele poort omleiden. Je DOS prompt kwam dan op de terminal terecht.

Verder heb ik hier nog een 386 staan met DesqView, een behoorlijke DOS multitasker. En wie kent er DoubleDos nog?
Hoe kun je ooit 896k vrij maken als er maar 640k voor gereserveerd is :? (conventioneel geheugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Thandor schreef op 31 augustus 2004 @ 20:44:
[...]Hoe kun je ooit 896k vrij maken als er maar 640k voor gereserveerd is :? (conventioneel geheugen)
Die 640k was een limiet die bepaald werd door de adresruimte van het begin (adres 0x00000) tot de plaats waar het videogeheugen begint, adres 0xA0000 voor de color graphics adapter).

Als je geen videokaart in je systeem hebt, kun je met qemm386 ram in dat gedeelte mappen, en dat wordt door DOS gewoon gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 20-05 09:41
baal ervan dat onze C64 uit huis is gegaan
niks leuker dan ghostbusters op de C64 en natuurlijk eigen progsels schrijven als je ouder werd.
en DOS gebruik ik vaak als ik een pc moet fixen heb ook nog een cd met NTFSDOS zodat ik het ook op ntfs schijven kan los laten.
maar idd het is aan het uit sterven de DOS kennis had laatst op mun stage nog een gevalletje van
"Batch files wat zijn dat / hoe werkt dat" toen heb ik um maar even geholpen een batch filetje om te zetten van DOS naar command :X
ach ja DOS zal altijd wel een OS zijn voor de tweakers eigenlijk wel jammer aangezien iedereen in een geevalueerde versie van DOS zit te werken
gellukig hebben we nog zoiets als dosbox kunnen we onder windowsxp en linux toch nog de oude nostalgie proeven :D

[ Voor 12% gewijzigd door lordgandalf op 01-09-2004 00:33 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Jiffy schreef op 31 augustus 2004 @ 19:50:
KCS Power PC Board er in en je hebt een complete 10 MHz XT met (in mijn geval) een paar MB ram en een 80 GB SCSI harddisk. Dát was een puik stukje hardware!
Ik denk dat daar 80 MB moet staan ;)

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 21:21
Ik vind het jammer dat dos weg gaat. Ik heb nog ergens een 386. Denk dat ik die maar eens aan ons netwerk moet koppelen. Ik ben zelf nog begonnen bet het schrijven van werkstukken en WP 4.2.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Anoniem: 19137

Nostalgie :9~

Ik heb nog wat 386 en 486 staan in de opslag (ik woon momenteel in een stacaravan door omstandigheden, dus ruimte gebrek en slechts 1 16A groep tot mijn beschikking. Gelukkig wel internet)

BBS-jes afbellen met een 2400 baud modem in mijn Tulip AT compact II met wel een 20MB HDD (1e PC-Privé, f 6400,-). Voor die tijd was het heel wat, het scheelde diskjockyen met floppen wat ik dus op mijn Amiga500 nog wel moest omdat ik geen geld had voor een HDD.
Een doosje 3,5" 2HD floppen wat f 89,- kostte in die tijd :(

Ik heb wel gemerkt dat "men" nauwelijks met DOS overweg kan, een kale prompt schrikt behoorlijk af en de logica daarachter nog veel meer.

[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 19137 op 02-09-2004 11:10 ]

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05 19:05

BertV

Handgemaakt

Leuke tijd... zoveel mogelijk conventioneel geheugen vrij maken...

Mensen moesten een beetje moeite doen om de boel omver te helpen.

:)

Eerste PC, 80286 1MB ram, 40MB Hdd, 256kb video geheugen, fl 6800,-

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• weeraanmelden
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

In windows XP zijn toch ook een heleboel nieuwe "dos" instructie's bijgekomen?

Ik gebruik geen DOS als OS alleen , daar is denk ik Linux veel beter voor,als je alleen maar Command Line wil gebruiken.

Maar in combinatie met Windows XP gebruik ik nog heel veel dos
Vooral voor batchfiles die de installatie/migratie makkelijker maken.

Dos is zo enorm simpel en daardoor zo krachtig, dat je de meeste standaard dingen wel via dos kan oplossen.
Vooral de set=naam instructie is zo krachtig.
Al mijn installtie CD's zijn daar op gebaseerd.

Voor de kenners:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
@echo off
rem *************** Nieuwe Versie!! **********
setlocal
if exist C:\temp\install_november.txt goto %versie%
goto updateversie

:normaal
color 1f
title Installatie CD voor %versie% 
echo Installatie 1 van 2
start /wait %cd%\softw\pakket\setup.bat
echo Installatie 2 van 2
start /wait %cd%\softw\mcafee\setup.bat
Versie nummer zichtbaar verhogen
copy %cd%\naam\%versie%\desktop\*.* 
copy %cd%\naam\%versie%\*.* C:\admin\temp

Als de nieuwe versie's van Windows geen DOS meer hebben, moet ik me echt in VBS gaan verdiepen.
(ik gebruik het nu sporadisch)

Er komt uiteraard een moment dat Dos niet meer gebruikt wordt, omdat er veel handigere tools zijn.

(stoomtreinen gebruiken we ook niet meer, omdat electrisch schoner en veiliger is)

Het is inderdaad zo dat Dos ook niet meer geleerd wordt tegenwoordig.
Een goede vriend van mij heeft 3 jaar geleden informatica gehad op MBO, en wist na de studie niet eens wat CMD was.
(of cd\ of cd.. of dir enz enz |:( )
Je hoeft heus niet meer te weten hoe je een 24kbps modem op een 286 werkend kan krijgen, maar een heel simpel autoexec.bat schrijven zou toch wel een exameneis moeten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door weeraanmelden op 02-09-2004 10:49 ]

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-05 21:52

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Goh, de tijd dat ik nog complete menu's met spelletjes voor m'n broertje in Batch-bestandjes schreef lijkt ineens een heel eind in het verleden te liggen...
Pagina: 1 2 3 4 Laatste