Mijn ervaring met een 12 kW-warmtepomp House Heating

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• cyberbot
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:38
Na verschillende offertes te hebben aangevraagd voor een warmtepompinstallatie, waarbij bedragen van €14.000 en hoger voorbijkwamen, besloot ik het anders aan te pakken.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een HouseHeating HH-C3-12 12 kW monoblock-warmtepomp, gecombineerd met een HH-300TB2 warmtepompboiler van 300 liter, beide afkomstig van HGB-Trading.
Ik heb de installatie grotendeels zelf gedaan. Onderaan de streep ben ik in mijn situatie ongeveer €1.800 kwijt. Gezien het enorme verschil met de offertes van €14.000+ vond ik het de moeite waard om het zelf te proberen.

De woning

Even wat context, want zonder informatie over de woning zegt 12 kW natuurlijk niet zoveel.
Het gaat om een vrijstaande woning uit 2016 van ongeveer 350 m², verdeeld over drie verdiepingen. De woning heeft vijf kamers, een woonkamer, gym en garage.
De isolatie is goed. Het grootste gedeelte van de woning wordt verwarmd met vloerverwarming. In de slaapkamers maak ik gebruik van radiatoren.
Mijn exacte oude gasverbruik in m³ heb ik helaas niet meer, maar vóór de overstap betaalde ik ongeveer €1.900 per jaar aan gas.

Geluid en aansturing via Home Assistant

Wat betreft het geluid van de warmtepomp denk ik dat de instellingen een belangrijke rol spelen. Wanneer je de pomp alleen aansluit en verder weinig aanpast in de software, kan ik me voorstellen dat hij regelmatig op een hoger vermogen en toerental draait en daardoor duidelijker hoorbaar is.
Ik heb de regeling daarom aangepast en de warmtepomp gekoppeld aan Home Assistant. Daarmee stuur ik de installatie niet alleen op warmtevraag, maar houd ik ook rekening met het tijdstip en de elektriciteitsprijzen van mijn dynamische energiecontract.
Dit is overigens geen systeem waar ik dagelijks mee bezig hoef te zijn. Ik heb de regeling één keer in Home Assistant ingesteld en vanaf dat moment verloopt alles automatisch.
's Nachts schakelt de warmtepomp automatisch naar ECO-modus. Het doel is dat de woning op temperatuur blijft, terwijl de warmtepomp 's nachts rustiger draait. De woning is goed geïsoleerd en heeft veel vloerverwarming, waardoor de warmte behoorlijk lang wordt vastgehouden.
Overdag wordt de regeling automatisch aangepast aan de actuele stroomprijs. Bij gunstige elektriciteitsprijzen kan de warmtepomp meer warmte produceren. Daarmee probeer ik de thermische massa van de woning en vloerverwarming te benutten om goedkope energie als het ware in warmte op te slaan.
De woonkamer houd ik normaal rond de 21 °C en op echt koude dagen eventueel 22 °C. De kamerthermostaat gebruik ik bewust alleen als eenvoudige aan/uit-thermostaat. De daadwerkelijke regeling en optimalisatie vindt zoveel mogelijk plaats vanuit de warmtepomp en Home Assistant.
Mijn ervaring met het geluidsniveau is daarom gebaseerd op deze aangepaste regeling. Wie dezelfde warmtepomp alleen aansluit en verder op de standaardinstellingen laat draaien, kan mogelijk een andere ervaring hebben.
Het grote voordeel voor mij is dat ik hier na het instellen eigenlijk geen omkijken meer naar heb: Home Assistant bepaalt automatisch de regeling op basis van tijdstip en stroomprijs, terwijl de woning gewoon op temperatuur blijft.

De warmtepomp

Ik heb gekozen voor de HouseHeating HH-C3-12 monoblock van 12 kW.
Volgens de specificaties van HGB-Trading gaat het om een modulerende R290-warmtepomp die zowel kan verwarmen als koelen.
Interessant is dat HGB-Trading bij deze 12 kW-uitvoering een toepassingsgebied van ongeveer 120–180 m² vermeldt. Mijn woning is met ongeveer 350 m² aanzienlijk groter.
Vierkante meters vertellen natuurlijk niet het hele verhaal. De isolatie, het daadwerkelijke warmteverlies, de gewenste binnentemperatuur en het afgiftesysteem zijn minstens zo belangrijk. Mijn woning is relatief nieuw, goed geïsoleerd en heeft veel vloerverwarming.
Ik ben daarom vooral benieuwd hoe deze 12 kW-warmtepomp zich tijdens een echte koude winter gaat houden.

Warm water: aparte 300L-warmtepompboiler

Voor het sanitair warm water heb ik een aparte HouseHeating HH-300TB2 warmtepompboiler van 300 liter.
Hierdoor hoeft de 12 kW-warmtepomp zich in principe alleen bezig te houden met het verwarmen van de woning en wordt het tapwater apart verzorgd.
Voor onze situatie verwacht ik dat 300 liter voldoende is, maar ook daarvan wil ik het werkelijke stroomverbruik en gebruiksgemak gaan bijhouden.

Zelf installeren
De warmtepomp heb ik zelf geïnstalleerd. Dat is uiteraard een belangrijke reden waarom mijn kosten niet rechtstreeks te vergelijken zijn met een offerte van een installateur.

Bij een installatie van €14.000+ betaal je niet alleen voor de apparatuur, maar ook voor arbeid, kennis, dimensionering, installatie, inbedrijfstelling, garantie en ondersteuning.
Mijn vergelijking van circa €1.800 versus €14.000+ moet je dus vooral vanuit dat perspectief bekijken.
Ik was bereid zelf het werk te doen en het risico te nemen.

Mijn ervaring met HGB-Trading
Over de communicatie en ondersteuning van HGB-Trading ben ik persoonlijk minder tevreden.
Mijn ervaring is dat de communicatie moeizaam verloopt en dat je na de verkoop niet moet rekenen op uitgebreide technische ondersteuning. Ik kreeg zelf sterk de indruk dat de nadruk vooral ligt op het verkopen van de apparatuur.
Dat is iets waar ik potentiële kopers op wil wijzen. Wanneer je technisch niet voldoende onderlegd bent om zelf problemen uit te zoeken, zou ik dit zeker meenemen in je beslissing.
Voor mij was de prijs uiteindelijk aantrekkelijk genoeg om het risico te nemen. Met het grote verschil tussen mijn eigen kosten en de offertes die ik had ontvangen, besloot ik ervoor te gaan.
Dit is uiteraard mijn persoonlijke ervaring met het bedrijf. Anderen kunnen andere ervaringen hebben.

Regeling en thermostaat
Een belangrijk punt in mijn installatie is dat ik bewust geen slimme of modulerende thermostaat gebruik. In de woonkamer zit een eenvoudige ‘domme’ thermostaat. Deze bepaalt in feite alleen of er warmtevraag is; de daadwerkelijke regeling van de watertemperatuur gebeurt vanuit de warmtepomp.
De woning staat normaal ingesteld op 21 °C. Op echt koude dagen zet ik dit soms op 22 °C.
Daarnaast stuur ik de warmtepomp via Home Assistant aan op basis van de actuele elektriciteitsprijzen van mijn dynamische energiecontract. Het idee is om de warmtepomp zoveel mogelijk te laten draaien of extra warmte in het systeem op te slaan tijdens goedkope uren, zonder dat het comfort in huis daaronder lijdt.
De thermostaat wil ik daarom bewust eenvoudig houden. Ik wil voorkomen dat een slimme thermostaat continu zelf gaat moduleren of de warmtepomp aan en uit probeert te sturen, terwijl de optimalisatie juist vanuit de warmtepomp en Home Assistant plaatsvindt.
Hoe goed deze combinatie van een constante kamertemperatuur, lage aanvoertemperaturen en prijsafhankelijke aansturing in de praktijk werkt, wil ik tijdens het komende stookseizoen verder testen.

Was het de moeite waard?
Dat kan ik eigenlijk pas na een winter echt beantwoorden.
De aanschafprijs is één ding, maar uiteindelijk gaat het mij om wat de installatie daadwerkelijk presteert.
Ik wil daarom onder andere gaan kijken naar:
  • elektriciteitsverbruik van de warmtepomp;
  • verbruik van de 300L-warmtepompboiler;
  • aanvoer- en retourtemperaturen;
  • prestaties bij lage buitentemperaturen;
  • comfort in huis;
  • gedrag van de radiatoren op de slaapkamers;
en uiteindelijk de totale jaarlijkse energiekosten.

Vooral omdat het hier om een vrijstaande woning van circa 350 m² gaat, ben ik benieuwd wat de 12 kW-machine tijdens koude dagen daadwerkelijk kan leveren.

Als daar interesse voor is, zal ik mijn ervaringen en verbruik hier gedurende het stookseizoen blijven delen.

Heb je vragen over de warmtepomp, boiler, installatie, instellingen, kosten of mijn ervaring met HGB-Trading? Stel ze gerust. Ik probeer alles vanuit mijn eigen ervaring te beantwoorden.

apparatuur

HouseHeating HH-C3-12 – 12 kW monoblock warmtepomp: https://www.hgb-trading.nl/househeating-warmtepomp-monoblock-12-kw-162229888.html

HouseHeating HH-300TB2 – 300 liter warmtepompboiler: https://www.hgb-trading.nl/warmtepomp-boiler-300-liter-162230674.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjN2TOG9GNiK1Iy5vqSkMJmMP90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/utzZLRQElC5pB4fbTmLPSYvs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnbcLQrsfCsvqdBrmdNQtxlPylk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JtB8Lv3IljMdSTWokGwr9jQE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvmiEJTYaHRAABXlogLS0bpQlKU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/itSppKaDqYgHVHLy4Y23oSDQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVARPHSLcPD6lSDlK3fx3955rRk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RhxEetUfjvlHZx3XdD0bE3xx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-ZFayaD-d2_tbPo9wlei7iuDlA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9KdjDSE4BApCWcLJ6Wq90AYH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 143% gewijzigd door cyberbot op 29-08-2026 18:27 ]

Alle reacties

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Misschien heb ik het gemist, maar wat voor WP heb je nu precies dan?

Ik heb zelf een soortgelijk traject doorlopen met een AUX warmtepomp. Bij mij viel vooral het geluid wat tegen dat ik overweeg om volgend jaar iets te plaatsen wat minder herrie maakt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:36

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Je post begon zo mooi, maar nu weet ik nog niet hoe ik ook een 12kW warmtepomp kan installeren. Dacht daar gaat dit topic over. Dat het goedkoper is lijkt mij helder :)

Zou je meer kunnen delen over wat je hoe en waar hebt gemonteerd, aangesloten en vervolgens nu aan stuurt? Klinkt als een mooi project.

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Aankoop bij HG Trading: houd rekening met beperkte support
Ik heb de apparatuur gekocht via HG Trading. Over het contact met dit bedrijf ben ik persoonlijk niet tevreden.

Mijn ervaring is dat de communicatie slecht verloopt en dat je weinig ondersteuning moet verwachten wanneer je na de verkoop vragen of problemen hebt. Ik kreeg sterk de indruk dat de focus vooral op de verkoop van de apparatuur ligt en veel minder op technische ondersteuning achteraf.
Dit kan je ze toch niet kwalijk nemen? Ze gaan er vanuit dat een installateur zoiets koopt en wel verstand van zaken heeft. Als ik nu bij een groothandel een motorblok koop voor mijn auto en ik bel op; waar moeten de slangen? Dan zeggen ze toch ook; breng lekker naar een garage? Kan je ze niet aanrekenen.

Verder is je post onduidelijk
- Hoeveel m3 huis heb je?
- Heb je een warmte/verlies berekening gemaakt?
- Kan je koelen?
- Heb je vloerverwarming?
- Hoe oud is je huis?
- Hoe is je pendel gedrag?
- Hoelang stook je al?
- Waar zijn de foto's en dashboard screenshots?

Op Tweakers kan je echter wel veel info vinden over het zelf aansluiten. In het Mitsubishi Ecodan topic is het vaker voorbij gekomen; warmtepomp bestellen uit Spanje/Portugal, in Nederland de subsidie krijgen en zelf dan wel niet met een installateur aan elkaar beunen tot professioneel aansluiten. Alles komt daar voorbij. Een vriend van me heeft er 2 supergoedkoop geïmporteerd, uiteindelijk na een DoA via Mitsubishi Electric Nederland een oplossing gekregen een paar jaar terug tegen hoge uitzondering. Dat hield mij tegen om zo'n duur apparaat aan te schaffen.
zoeken naar 'warmtepomp importeren'
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Het ziet er vooral uit dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Ik was voor 19k ontzorgt met een Mitsubishi Ecodan 12kW + 300L buffer SWW + 300L vloerverwarming buffer, nieuwe vloerverwarming + verdeler + elektra overal + in bedrijfstelling met certificaat + afwerking dat waterpas secuur is + Waterzijdig inregelen of hoe noem je dat + draadloze thermostaat + Garantie via Mitsubishi Nederland en de installateur. Is een keuze, maar heb dus wel support, ingeregeld, met HA instelbaar, etc. Duur? Ja. Te duur? Misschien. Ben ik er zelf handig in? Nee. Niet dat ik zeg dat het slecht is om zelf te doen, als je de kennis en kunde (+tijd) hebt is het briljant. Ik zocht persoonlijk vooral een systeem dat binnen een paar dagen zou draaien want ik wil niet in een bouwput zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Kecin op 29-08-2026 18:03 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• cyberbot
NiGeLaToR schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:49:
Je post begon zo mooi, maar nu weet ik nog niet hoe ik ook een 12kW warmtepomp kan installeren. Dacht daar gaat dit topic over. Dat het goedkoper is lijkt mij helder :)

Zou je meer kunnen delen over wat je hoe en waar hebt gemonteerd, aangesloten en vervolgens nu aan stuurt? Klinkt als een mooi project.
Hallo, ik heb de post aangepast. Hoe wat aan te sluiten is heel simpel: met de pomp wordt een klein blokje geleverd en sluit je alles aan zoals aangegeven is. De uitdaging was de 3-fasenaansluiting bij mij thuis, maar dat heeft niets met de pomp te maken.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kecin schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:01:
[...]

Ik was voor 19k ontzorgt met een Mitsubishi Ecodan 12kW + 300L buffer SWW + 300L vloerverwarming buffer, nieuwe vloerverwarming + verdeler + elektra overal + in bedrijfstelling met certificaat + afwerking dat waterpas secuur is + Waterzijdig inregelen of hoe noem je dat + draadloze thermostaat + Garantie via Mitsubishi Nederland en de installateur. Is een keuze, maar heb dus wel support, ingeregeld, met HA instelbaar, etc. Duur? Ja. Te duur? Misschien.
Tsja, ik begrijp daar dus echt niets van. Wat is je besparing per jaar ten opzichte van een gasketel?

Ik ben er nog altijd van overtuigd dat dergelijke bedragen niet terugverdiend kunnen worden als je het afzet tegen een gasketel houden en het geld wat je bespaart op de beurs te gooien.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Glashelder schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:05:
[...]

Tsja, ik begrijp daar dus echt niets van. Wat is je besparing per jaar ten opzichte van een gasketel?

Ik ben er nog altijd van overtuigd dat dergelijke bedragen niet terugverdiend kunnen worden als je het afzet tegen een gasketel houden en het geld wat je bespaart op de beurs te gooien.
Zoals je uit de bedragen al wel uit kon maken ging het niet zozeer om geld te besparen, maar niet afhankelijk te zijn van een derde (gas leverancier + vast recht). Ik ben nu bezig om de 32.2kWh thuis-accus te verdubbelen (Victron 3 fase + noodstroom) en 23 zonnepanelen erbij te leggen (DC->DC). Dit om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van externe diensten. Een eigen waterbron tussen de 60-100meter (naast de 10 meter bron) ben ik ook mee bezig om zo zelf mijn eigen water te tappen en filteren (een land dat onder NAP ligt heeft watertekorten, uhu. Ik snap dat het genuanceerder ligt maar je snapt misschien mijn denkwijze. Ik heb hier bijvoorbeeld weinig waterdruk, groot vrij staand huis en dan gebruik ik nogal eens dingen samen (vaatwasser + wasmachine + regendouche), waarde-loos. Hydrofoor pomp ertussen, kleine verbetering. Laten meten, net onder de drempelwaarde, tja daar gaan we niets mee doen...

We keken naar een veel groter huis (1250 m³ + 3000m2 grond uit 2019), toen ik daar zag wat we moesten inleveren op comfort hebben we het niet gedaan, er moest minstens een ton voor in worden verbouwd willen we dezelfde luxe hebben als nu (waterontharder+accu's+warmtepomp die kan koelen+isolatie en veel meer (ja dat was bij een nieuwbouw gewoon niet voor elkaar)). Nu wil ik dit huis "afmaken" en het liefst nog het grid helemaal wegdoen (zal in Nederland niet lukken).

Maar ik ben klaar met belastingen betalen voor onzin. Zoals de lege gasvoorraden, belasting op terugleveren energie, belasting voor inkopen goedkope energie (en daar nog weer btw overheen). Het is dus een beetje een mind-set geworden. Alles wat ik op mijn eigen grond zelf kan wil ik kunnen doen.
cyberbot schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:03:
[...]

Hallo, ik heb de post aangepast. Hoe wat aan te sluiten is heel simpel: met de pomp wordt een klein blokje geleverd en sluit je alles aan zoals aangegeven is. De uitdaging was de 3-fasenaansluiting bij mij thuis, maar dat heeft niets met de pomp te maken.
Ah, thanks voor het updaten, een stuk duidelijker!

[ Voor 20% gewijzigd door Kecin op 29-08-2026 19:16 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:19
Kun je foto's posten?

Van verdeler, buis, koppelingen etc.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@cyberbot Dat HGB-trading niet veel ondersteuning voor warmtepompen kan bieden laat zich afleiden uit het andere, grotere leveringsprogramma wat voornamelijk uit houtkachels, inzethaarden en toebehoren (rookgasafvoeren) en ook nog elektrische haarden bestaat.
@Glashelder warmtepompofgas kan een indicatie geven of een warmtepomp aan jouw financiële rendements wensen tegemoet komt. YMMV

[ Voor 24% gewijzigd door dunklefaser op 29-08-2026 19:38 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dunklefaser schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:33:
Dat HGB-trading niet veel ondersteuning voor warmtepompen kan bieden laat zich afleiden uit het andere, grotere leveringsprogramma wat voornamelijk uit houtkachels, inzethaarden en toebehoren (rookgasafvoeren) en ook nog elektrische haarden bestaat.
@Glashelder warmtepompofgas kan een indicatie geven of een warmtepomp aan jouw financiële rendements wensen tegemoet komt. YMMV
Ik ken die website. Maar die mist deur nummer 3: je geld op de beurs wegzetten tegen gemiddeld 7% rendement.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Glashelder De diverse beleggingsalternatieven kan (hopelijk) iedereen makkelijk zelf doorrekenen en beoordelen. Sommige hebben een lager en sommige een hoger rendement met bijbehorende risico's. Ik vind trouwens niet dat dit op warmtepompofgas genoemd moet worden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• mar-10
  • Laatst online: 21:25
Glashelder schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:42:
[...]

Ik ken die website. Maar die mist deur nummer 3: je geld op de beurs wegzetten tegen gemiddeld 7% rendement.
Voor een basale voorziening zoals verwarming is een vergelijking met een indexfonds een beetje raar. Of zet jij je maandelijkse kosten voor de boodschappen ook af tegen een indexfonds?

Voor een thuisbatterij of zonnepanelen vind ik superlogisch. Je kunt zonder die spullen leven. En voor de thuisbatterij valt de business case ook best tegen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:10
Glashelder schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:05:
[...]

Ik vind het ook enorme bedragen, daarom was ik voor 2000 euro en heel veel eigen tijd ook klaar. Voor dat geld had ik mijn 16 jaar oude ketel niet kunnen laten vervangen.

Maar bedenk je komende winter eens, weekje strenge vorst en de gasopslag is leeg. Wat gaat een kuub gas dan kosten? Laatste keer hadden we het over 3 euro per kuub... dan gaat het ineens heel hard met die "terugverdientijd"

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

_JGC_ schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:25:
[...]

Ik vind het ook enorme bedragen, daarom was ik voor 2000 euro en heel veel eigen tijd ook klaar. Voor dat geld had ik mijn 16 jaar oude ketel niet kunnen laten vervangen.

Maar bedenk je komende winter eens, weekje strenge vorst en de gasopslag is leeg. Wat gaat een kuub gas dan kosten? Laatste keer hadden we het over 3 euro per kuub... dan gaat het ineens heel hard met die "terugverdientijd"
Even voor de duidelijkheid: ik ben echt wel voorstander van de warmtepomp en ik ben er ook van overtuigd dat hij is terug te verdienen.

Maar met een investering van 19k.. not so much.

10k lukt ook nog wel, maar wordt al twijfelachtiger. Maar minder dan 2k net zoals de TS.. dat is toch wel financieel gezien zeer gunstig :)

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Glashelder schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:27:
[...]

Even voor de duidelijkheid: ik ben echt wel voorstander van de warmtepomp en ik ben er ook van overtuigd dat hij is terug te verdienen.

10k lukt ook nog wel, maar wordt al twijfelachtiger. Maar minder dan 2k net zoals de TS.. dat is toch wel financieel gezien zeer gunstig :)
Of je doet beurs en de WTP. Dat doe ik ook (en crypto's en nog wat andere zaken). Maarrrr; resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Dat is ook nog wel een ding dat je in je hoofd moet houden als je dit 1 op 1 rekent. Genoeg mensen die denken dat we in een nieuwe economische bubbel zitten. Kijk je naar je rente op je spaarrekeningen dan kan het er al snel uit, dat is praktisch niets. Maar ik denk dat dit te off-topic gaat worden. Daarvoor kunnen we in het financieel onafhankelijkheid's topic wel praten. Financiële onafhankelijkheid - Deel 5

[ Voor 9% gewijzigd door Kecin op 29-08-2026 20:39 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:10
Glashelder schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:27:
[...]

Veel van dat geld is niet direct weg als je warmtepomp na 15 jaar versleten is. De mijne was 1200 aan leidingen, koppelingen, filter en bekabeling. Als dat ding kapot gaat trek je de monoblock van de steunen, zet je een nieuwe neer en moeten er hooguit 2 nieuwe RVS flexpijpjes aan. Zet dat weg tegen wat je bij ketel vervangen allemaal mee moet nemen...

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat de resultaten van de warmtepompinstallatie van de topicstarter @cyberbot betreft is het nog minimaal een stookseizoen afwachten. In de tussentijd kan je natuurlijk prima speculeren en misschien nog diverse details van de installatie en aansturing met HA opvragen.
Voor de gemiddelde consument zijn de HouseHeating warmtepompen waarschijnlijk minder interessant omdat passende installateurs voorlopig? waarschijnlijk lastig te vinden zijn.
Maar voor hardcore tweakers misschien een goedkoop alternatief tot de gevestigde orde?

• cyberbot
Jim423 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:18:
Kun je foto's posten?

Van verdeler, buis, koppelingen etc.
wat bedoel je precies?

• cyberbot
Kecin schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:12:
[...]

Zoals je uit de bedragen al wel uit kon maken ging het niet zozeer om geld te besparen, maar niet afhankelijk te zijn van een derde (gas leverancier + vast recht). Ik ben nu bezig om de 32.2kWh thuis-accus te verdubbelen (Victron 3 fase + noodstroom) en 23 zonnepanelen erbij te leggen (DC->DC). Dit om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van externe diensten. Een eigen waterbron tussen de 60-100meter (naast de 10 meter bron) ben ik ook mee bezig om zo zelf mijn eigen water te tappen en filteren (een land dat onder NAP ligt heeft watertekorten, uhu. Ik snap dat het genuanceerder ligt maar je snapt misschien mijn denkwijze. Ik heb hier bijvoorbeeld weinig waterdruk, groot vrij staand huis en dan gebruik ik nogal eens dingen samen (vaatwasser + wasmachine + regendouche), waarde-loos. Hydrofoor pomp ertussen, kleine verbetering. Laten meten, net onder de drempelwaarde, tja daar gaan we niets mee doen...

We keken naar een veel groter huis (1250 m³ + 3000m2 grond uit 2019), toen ik daar zag wat we moesten inleveren op comfort hebben we het niet gedaan, er moest minstens een ton voor in worden verbouwd willen we dezelfde luxe hebben als nu (waterontharder+accu's+warmtepomp die kan koelen+isolatie en veel meer (ja dat was bij een nieuwbouw gewoon niet voor elkaar)). Nu wil ik dit huis "afmaken" en het liefst nog het grid helemaal wegdoen (zal in Nederland niet lukken).
Ik denk er eigenlijk hetzelfde over. Ik wil thuis zo min mogelijk afhankelijk zijn van een fabrikant of energieleverancier en het systeem zoveel mogelijk zelf kunnen aansturen.

Vorig jaar heb ik 4× Enphase IQ Battery 5P laten installeren, dus in totaal 20 kWh. Achteraf heb ik toen onvoldoende rekening gehouden met nood-/back-upstroom.

Daarnaast vind ik Enphase qua aansturing behoorlijk dichtgetimmerd. In de praktijk ben ik vooral aangewezen op de standaardmodi, zoals AI-optimalisatie of eigen verbruik. Ik zou juist veel meer zelf willen bepalen, bijvoorbeeld vanuit Home Assistant en op basis van dynamische stroomprijzen.

Daarom overweeg ik mijn huidige Enphase-batterijen te verkopen en over te stappen op bijvoorbeeld **Sigenergy met 30 of 36 kWh opslag en volledige back-upmogelijkheid**.

Heeft iemand ervaring met Sigenergy of een ander systeem dat je zou aanraden? Voor mij zijn vooral belangrijk: goede lokale/externe aansturing, integratie met Home Assistant, dynamische prijzen, 3-fase back-up en zo min mogelijk vendor lock-in.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

cyberbot schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:32:
[...]

Ik denk er eigenlijk hetzelfde over. Ik wil thuis zo min mogelijk afhankelijk zijn van een fabrikant of energieleverancier en het systeem zoveel mogelijk zelf kunnen aansturen.

Vorig jaar heb ik 4× Enphase IQ Battery 5P laten installeren, dus in totaal 20 kWh. Achteraf heb ik toen onvoldoende rekening gehouden met nood-/back-upstroom.

Daarnaast vind ik Enphase qua aansturing behoorlijk dichtgetimmerd. In de praktijk ben ik vooral aangewezen op de standaardmodi, zoals AI-optimalisatie of eigen verbruik. Ik zou juist veel meer zelf willen bepalen, bijvoorbeeld vanuit Home Assistant en op basis van dynamische stroomprijzen.

Daarom overweeg ik mijn huidige Enphase-batterijen te verkopen en over te stappen op bijvoorbeeld **Sigenergy met 30 of 36 kWh opslag en volledige back-upmogelijkheid**.

Heeft iemand ervaring met Sigenergy of een ander systeem dat je zou aanraden? Voor mij zijn vooral belangrijk: goede lokale/externe aansturing, integratie met Home Assistant, dynamische prijzen, 3-fase back-up en zo min mogelijk vendor lock-in.
Ik zelf raadt Victron aan. Dan kan je je 3 fasen ophangen, DC in gelijk doen als je wil (afhankelijk van de omvormers) en je kan verschillende merken accu's en cellen combineren en aansluiten. Ook is hun portal prettig, kan je berekeningen online doen, zelf de installateur spelen als je er genoeg verstand van hebt en ook nog eens alles in HA gooien + node-red. Ideaal voor als je of: 1. set and forget wil doen. Of 2. Alles juist zelf tot in de puntjes wil aansturen. Met een JK BMS als accu + Victron kom je rond de 8.000 cycli. De investering van de omvormers is relatief duur, maar die kunnen door nadat je accu op is. Een accu kost rond de 2100 euro incl. btw (die kan je terugvragen). Interessante site waar je het kan kopen en ik goede ervaringen mee heb (ook qua advies) : https://helionenergie.nl/...lter_aantal-fasen=3-fasen

Verder kan je in HA ook een simulatie draaien met verschillende accu's:
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
review: Wanneer is een thuisaccu interessant?
Zelf een thuisbatterij bouwen
Het grote Victron Off-Grid topic
https://iotdomotica.nl/tu...ke-situatie-en-huishouden
Taro in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik denk dat die foto's bedoeld van je aansluiting, hoe heb je het neergezet, hoe is je afwerking, wat voor buizen gebruik je, wat voor vloerverdeler voor de vloerverwarming, etc. Dat zijn altijd interessante foto's om te zien.

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:59
Is dit niet deels appels en peren? Deze 12 kW is volgens de specs een 7,7 rated bij -10. De 12kw is bij +7. Bij A merken is het geadverteerde vermogen ook rated bij -10kW. Scheelt nogal.

hoeveel tijd ben je uiteindelijk kwijt geweest? Zoals in het lees heb je netto €1400 uitgegeven dus ongeveer €5000 voor subsidie?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mar-10 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:17:
[...]

Voor een basale voorziening zoals verwarming is een vergelijking met een indexfonds een beetje raar. Of zet jij je maandelijkse kosten voor de boodschappen ook af tegen een indexfonds?

Voor een thuisbatterij of zonnepanelen vind ik superlogisch. Je kunt zonder die spullen leven. En voor de thuisbatterij valt de business case ook best tegen.
Vergelijking? Huh? Uiteindelijk willen we toch allemaal dat onze zuurverdiende centjes renderen?

En ik doe boodschappen bij de Dirk. Tegenover mijn Dirk zit een AH en daar doen al mijn buren boodschappen. Totaal onbegrijpelijk als je het mij vraagt.. als je er dan naar vraagt dan krijg je vage antwoorden als 'service'.. wacht wat? Service van een supermarkt?

Als ik verwarmingsysteem X kan kopen voor 10k of Y voor 3, en met Y investeer ik de laatste 7k in een fonds, waarom is dat raar? Het is toch geld wat ik op dat moment kan missen? Anders zou ik ook niet systeem X kunnen kopen. Of logischer, 7k aan aandelen die ik niet hoefde te verkopen.

Pagina: 1