Weheat Monitor - dashboard voor je Weheat-warmtepomp (bèta)

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:32
Jailhouse schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:00:
Het dashboard zegt: geen weerstation gevonden bij 'Gouda'. Bij profiel heb ik nu alle woning gegevens verwijderd (en op de 'opslaan'knop geklikt). Alles was leeg. Daarna via EP-online gegevens laten ophalen. Hetgeen niet opgehaald kon worden heb ik handmatig ingevuld. Vervolgens staat alles met de indicator 'handmatig', ook wat van EP-online kwam. Is dat de bedoeling? En er is nog steeds geen weerstation gevonden bij Gouda.
Heb jij je gebruikersnaam ingevuld bij Profiel? Dan kijk ik even.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, bouwer van www.weheat-monitor.nl

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 11:54
Het echte stookseizoen moet nog beginnen, maar met jou monitor kijk ik er iets meer naar uit. Top gedaan!
Wat ik volgens mij nog mis is de doeltempratuur. O.b.v. de stooklijn probeert hij een watertempratuur te bereiken. De huidige temp en delta zie ik, maar het doel niet. Kijk ik ergens overheen of is dit wellicht mooi om nog toe te voegen?

• Kirvis
SimplySimon schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:34:
Het echte stookseizoen moet nog beginnen, maar met jou monitor kijk ik er iets meer naar uit. Top gedaan!
Wat ik volgens mij nog mis is de doeltempratuur. O.b.v. de stooklijn probeert hij een watertempratuur te bereiken. De huidige temp en delta zie ik, maar het doel niet. Kijk ik ergens overheen of is dit wellicht mooi om nog toe te voegen?
Dat is een goeie, die zit er idd nog niet in.

Hoe zou je dat graag zien?

We hebben de volgende info beschikbaar:
  • Doeltemperatuur
  • Aanvoer (wat direct bij de WP gemeten wordt)
  • Temperatuur huis in
Tussen die laatste twee zit vaak een verschil, maar die laatste is waar de warmtepomp op stuurt.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, bouwer van www.weheat-monitor.nl

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:43
Ik zie op de Weheat Monitor site dat iemand met een P80 4381 W heeft getrokken. Dat is toch behoorlijk boven de opgegeven 3500 W. Zit diegene toevallig hier op het forum en zou die wat meer details willen delen?

Ben vooral benieuwd of dit een korte piek is geweest of dat de P80 daadwerkelijk langere tijd richting of boven de 4000 W trekt. Ik heb hier zelf alleen kortstondig zo’n 3900 W gezien tijdens Boost, maar met een 16A groep vind ik dat al best wat.

Die 4381 W is waarschijnlijk gemeten met een 20A-groep ertussen, of kan dit ook gewoon op een 16A-groep voorkomen?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:34
Volgens mij is dat die van mij. In 2025 kon je nog de boost (150%) kiezen. Dat hebben ze eruit gehaald. Geen idee of dat ooit nog is teruggekomen in de modi nu. Maar wellicht zit er een 20A groep tussen dan ipv 16A bij mij. Geen idee eigenlijk.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:45
Kirvis schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:07:
[...]

Heb jij je gebruikersnaam ingevuld bij Profiel? Dan kijk ik even.
Uiteraard, Jailhouse is Jailhouse :) dus 1. weerstation niet gevonden en 2. Verzoek: Per veld onthouden wat handmatig en wat opgehaald is

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• Kirvis
TomSt schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:05:
Ik zie op de Weheat Monitor site dat iemand met een P80 4381 W heeft getrokken. Dat is toch behoorlijk boven de opgegeven 3500 W. Zit diegene toevallig hier op het forum en zou die wat meer details willen delen?

Ben vooral benieuwd of dit een korte piek is geweest of dat de P80 daadwerkelijk langere tijd richting of boven de 4000 W trekt. Ik heb hier zelf alleen kortstondig zo’n 3900 W gezien tijdens Boost, maar met een 16A groep vind ik dat al best wat.

Die 4381 W is waarschijnlijk gemeten met een 20A-groep ertussen, of kan dit ook gewoon op een 16A-groep voorkomen?
Neem die waarde voor nu ajb met een korrel zout.

Zodra Weheat de API heeft aangepast zodat instantaan vermogen er wel in zit ga ik hier nog beter naar kijken. Dan zit er ook een min, max en avg bij, dus dan kunnen we beter inzoomen op welke vermogens nu getrokken worden.

• Kirvis
Jailhouse schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:00:
Het dashboard zegt: geen weerstation gevonden bij 'Gouda'. Bij profiel heb ik nu alle woning gegevens verwijderd (en op de 'opslaan'knop geklikt). Alles was leeg. Daarna via EP-online gegevens laten ophalen. Hetgeen niet opgehaald kon worden heb ik handmatig ingevuld. Vervolgens staat alles met de indicator 'handmatig', ook wat van EP-online kwam. Is dat de bedoeling? En er is nog steeds geen weerstation gevonden bij Gouda.
Was een bug, is nu als het goed is opgelost!

Kan je nog eens checken?

• Jailhouse
Kirvis schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:03:
[...]

Was een bug, is nu als het goed is opgelost!

Kan je nog eens checken?
Allebei de punten zijn opgelost, dank!

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• TomSt
@Kirvis is het misschien mooi om de legionella runs bij deze waarde op te tellen, of ze apart eronder te zetten? Niet te zien in dit screenshot, maar ik zie best vaak bijvoorbeeld 20× ‘maken warm water’. Als ik dan op de kaart kijk, waar ook nog niet alle warmtepompen op staan (volgensmij), zie ik soms 14× warm water maken en daarnaast nog 11× een legionella run. Samen zijn dat dus 25 pompen die iets doen met SWW, terwijl bovenaan 20× staat.

Misschien dat het wat duidelijker is als de legionella runs hier ook bij worden opgeteld of apart worden weergegeven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xf9M5utDbBk7IImt7x1qfr3DfRM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qIt5uCUbtPqfx5Vh0aGvTtJW.png?f=user_large
edit:
Misschien ook nog gaaf voor de toekomst om de kW op te splitsen in pompen die verwarmen, koelen, SWW maken of aan het ontdooien zijn. Kan je de status van de pomp uitlezen en dan het wattage onder het juiste kopje rekenen? Dan heb je bovenaan gewoon het totaal en daaronder in het klein bijvoorbeeld een breakout per categorie.

[ Voor 18% gewijzigd door TomSt op 14-09-2026 17:20 ]

• Kirvis
WOW! Er is iets geëxplodeerd.

65 nieuwe aanmeldingen alleen vandaag al! Ik heb echter geen idee hoe dat komt.

Iemand wel een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTX3DdcOOp3uF8uAoMT91UKLY30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RTRr02vrlEUEvEh6PW7dAqz8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sj4cFSxCUySp58fc0LhPKUC_kVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LJ0mgfb6aw4hPG4SUIkrGehg.png?f=fotoalbum_large

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:08
Misschien had Weheat requests en hebben ze die mensen naar je monitor gestuurd?

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:37

DRK

Kirvis schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:04:
WOW! Er is iets geëxplodeerd.

65 nieuwe aanmeldingen alleen vandaag al! Ik heb echter geen idee hoe dat komt.

Iemand wel een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je staat op Facebook

• Kirvis
Ah, dat verklaart.

Enig idee waar?

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:06

6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58
Is dat de reden dat mijn aanmelding al sinds gistermiddag blijft hangen op 'Dashboard wordt geladen'?

• Kirvis
johan_L schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:37:
Is dat de reden dat mijn aanmelding al sinds gistermiddag blijft hangen op 'Dashboard wordt geladen'?
Dat zou niet moeten. Kan je mij in een prive bericht even je serienummer sturen? Dan kijk ik even of ik in de database kan vinden wat er mis gaat.

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 11:54
Kirvis schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:46:
[...]

Dat is een goeie, die zit er idd nog niet in.

Hoe zou je dat graag zien?

We hebben de volgende info beschikbaar:
  • Doeltemperatuur
  • Aanvoer (wat direct bij de WP gemeten wordt)
  • Temperatuur huis in
Tussen die laatste twee zit vaak een verschil, maar die laatste is waar de warmtepomp op stuurt.
Dat is een goede vraag. Ik heb het afgelopen stookjaar vaak gekeken naar doel tempratuur en behaalde tempratuur, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik niet weet hoe ik eventuele verschillen moet interpreteren. Desondanks zou ik graag zien wat op basis van de stooklijn of OT de gevraagde tempratuur is. Dat kan denk ik met een eenvoudige 'tegel' met doelwater tempratuur of een grafiek met doel vs werkelijk.
Wellicht zijn er andere die hier nog ideeën over hebben?

• Kirvis
Check dank!

Ik zit zelf niet op Facebook, maar mochten er meer groepen zijn waar dit in gepost kan worden dan houd ik me aanbevolen.

Dank!

• STIMPPYYY
Wellicht straks updates e.d. pushen via een notification schermpje bij inloggen op de portal?

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:03:
Wellicht straks updates e.d. pushen via een notification schermpje bij inloggen op de portal?
Wat bedoel je precies?

• STIMPPYYY
Je hebt toch wel eens zo'n pop-up schermpje waarbij je dan de nieuwe changes of vernieuwingen ziet. Zelfde als zo'n cookie pop-up.

• Jailhouse
STIMPPYYY schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:40:
[...]

Je hebt toch wel eens zo'n pop-up schermpje waarbij je dan de nieuwe changes of vernieuwingen ziet. Zelfde als zo'n cookie pop-up.
Nou ... Gezien de snelheid waarin wijzigingen elkaar opvolgen heb ik liever een rood stipje/cijfer bij mijn profiel en in mijn profiel een item met 'wijzigingen' waarin je de opeenvolgende versie/changelogs ziet.
Dat is geen kritiek, maar Kirvis reageert nu eenmaal heel snel en het product is nog gewoon in een groei spurt.

De rode stip heeft diverse voordelen:
- Niet telkens een 'irritant' popupje bij het inloggen
- Versiehistorie is en blijft te zien.

Los daarvan: als op facebook dit mooie portaal aandacht krijgt en je publiceert je changes op ons tweakersforum dan zien de FB-ers dat niet.

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:40:
[...]

Misschien doe ik beiden wel: bug fixes en verbeteringen alleen een rood stipje onderaan, en grote nieuwe functionaliteit wel een popup oid.

Ga er over nadenken.

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:40
Kirvis schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:37:
[...]

Misschien doe ik beiden wel: bug fixes en verbeteringen alleen een rood stipje onderaan, en grote nieuwe functionaliteit wel een popup oid.

Ga er over nadenken.
Ik opteer voor een rood stipje, ik zou het fijn vinden gewoon gelijk naar de data te gaan zonder popups, of ze nou over grote of kleine updates gaan. Wellicht alleen een popup bij kritieke errors die gelijk aandacht behoeven.

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 25-09 12:23
Eens met @Kanseleur. Het is heel fijn om een changelog te hebben (@Weheat !) ter referentie en het is ook fijn om te weten wat er komt (behalve als het “ooit-misschien” is, @Weheat !), maar bij professionele ontwikkelaars zoals @Kirvis mag je aannemen dat wat je vandaag ziet, beter is dan voorheen en zonder verdere uitleg.

Er is dus eventueel een pop-up nodig als er een andere onverwachte handeling nodig is. Maar ja, dat wijst zich dan vanzelf wel.

• TomSt
Hebben meer mensen hier nu last van? De warmtepomp zelf is nog gewoon online via de app, portal en HA. De vorige keer dat ik deze melding kreeg, moest ik daarna opnieuw inloggen met Weheat account.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGauEjzpwxH1IGLTOHgG6lqcqBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAaXIHXM0GcqWxdWzOHlvSbF.jpg?f=fotoalbum_large

• TomSt
Het lijkt erop van wel 1 warmtepomp online nog maar :/

• TomSt
@Kirvis helaas weer een disconnect bij alle warmtepompen en uiteindelijk opnieuw moeten inloggen. Op de Weheat Sign In-pagina staat ook “staff-restricted”. Weet niet of dat er de vorige keer ook stond of wat het betekent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vv4dV0KDAK63G7t0fQNQun2EQmI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruK1Rf8UR9y12fK7pjkLZ4kx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEbEuNbcVweAHfgJSX41vVj5UBk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roP8ssGmMPxVsLst2Lplndt8.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door TomSt op 15-09-2026 15:48 ]

• Kirvis
TomSt schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:46:
@Kirvis helaas weer een disconnect bij alle warmtepompen en uiteindelijk opnieuw moeten inloggen. Op de Weheat Sign In-pagina staat ook “staff-restricted”. Weet niet of dat er de vorige keer ook stond of wat het betekent.
[Afbeelding][Afbeelding]
Jep, ik zag het. :-(

Lijkt weer een wijziging aan de kant van Weheat te zijn. Ik ga deze week nog met ze bellen en neem dit mee.

• EJvdL
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 15-09 19:40
Kirvis schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:30:
[...]

Ah, dat verklaart.

Enig idee waar?
Hi,

Ik heb gisteren in de FB Weheat Blackbird groep een post gezet. Daarin heb ik gemeld dat de weheat-monitor zeker de moeite waard is om te ontdekken. Mooi dat er zoveel aanmeldingen gekomen zijn.

Vandaag ook in de 'Weheat Sparrow' en de 'Blackbird warmtepomp Weheat' groepen geplaatst.
Hopelijk komen er nog meer aanmeldingen ;)

En bedankt dat je dit mooie tool gemaakt hebt _/-\o_

• Kirvis
EJvdL schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:40:
[...]

Hi,

Ik heb gisteren in de FB Weheat Blackbird groep een post gezet. Daarin heb ik gemeld dat de weheat-monitor zeker de moeite waard is om te ontdekken. Mooi dat er zoveel aanmeldingen gekomen zijn.

Vandaag ook in de 'Weheat Sparrow' en de 'Blackbird warmtepomp Weheat' groepen geplaatst.
Hopelijk komen er nog meer aanmeldingen ;)

En bedankt dat je dit mooie tool gemaakt hebt _/-\o_
Ah top, dankjewel! Ik zag inderdaad de link al, maar zit niet meer op Facebook dus kon niet verder klikken.

Mocht je vragen krijgen die je niet kunt beantwoorden (ik zag al een vraag voorbij komen), dan kan je ze doorverwijzen naar het chat icoontje op de pagina.

Is er trouwens ook een Flint groep?

• mhurk
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19-09 09:11
Mooi dashboard! Ik probeer mijn eigen data (kwartierdata vanaf het begin dat ik mijn warmtepomp heb) te vergelijken met de weheat-monitor data. Ik zie daar wel een verschil, bijvoorbeeld de duur van de defrosts, maar ook de frequentie is iets anders. Bij mijn data zit daar een verschil in (korter als het buiten warmer is), in de monitor data (bovenste grafiekje) duurt het altijd 4 minuten. Vanwaar dat verschil?

Ik heb ook de relatieve luchtvochtigheid geplot (RH data uit Open-Meteo) waarbij je ziet dat boven de 80% het aantal defrost flink toeneemt. Je ziet ook een defrost gebied net boven het vriespunt, bij hoge RH.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cs53Hf3kwurEf7tR8ypq480rYa4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7UhLHXSMYsNDrnOMpnDDLf6o.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYsxTw_muLLViei3_vgzfSaIDwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pmIBzWfiLrwAoL9ToGPSwaV3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Aed-O9oNMfiGA5ALmrFmrjf6Cg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j8J0HzB6I1jyID8D6oogdyC7.png?f=fotoalbum_large

• STIMPPYYY
Kanseleur schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:59:
[...]

Ik opteer voor een rood stipje, ik zou het fijn vinden gewoon gelijk naar de data te gaan zonder popups, of ze nou of grote of kleine updates gaan. Wellicht alleen een popup bij kritieke errors die gelijk aandacht behoeven.
Kan ook. Meer in de zin, wellicht handige feature om te delen met andere die niet op dit forum zitten. Wmbt mogen major changes zeker in een popupje ofzo. Bv die uitgebouwde berekeningen, daar kijk je misschien een keer naar, maar kan je ook snel weer links laten liggen. Significante updates mogen dan best even wat meer gedeeld worden. Maar eens, niet kleine changes. Dat is beter ergens als je erop klikt oid.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37
Guido7619 schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:51:
Ik zie op de het kaartje dat er nu op dit moment nog 3 pompen aan het koelen zijn. Borne natuurlijk weer maar ook in Den Haag bv. Is het bij jullie dan zo warm in huis dat er om 23;00 in de avond nog gekoeld moet worden?

In Vlijmen is er 1tje aan het koelen, en een dorp verderop S"hertogenbosch aan het verwarmen.
Eén van die 3 was ik (lees het wat laat omdat ik op vakantie was). Maar het is meer de massa terugkoelen. Ik heb veel vloerverwarming oppervlakte en ons huis houdt de warmte goed vast en er is een grote glaspartij die ook ervoor zorgt dat het met een beetje zon al opwarmt. Koelen kost imho relatief weinig aan energie en ik merk dat ik meer op comfort stuur dan verbruik.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:08
Wow @Kirvis die warmte verlies berekening is wel echt erg fraai. Ik zie voor mijn woning echter maar tot een gemiddelde dag temperatuur van -0.4 graad. Juist tussen die -1 en + 5 is er veel meer vermogen nodig door regelmatig defrost, wat ook energie kost. Hou je daar ook rekening mee?
Ik denk dat onder de -3 het aantal defrosts afneemt. Of praat ik poep?

[ Voor 68% gewijzigd door Tijgerkracht op 17-09-2026 11:27 ]

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Kirvis
Tijgerkracht schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:23:
Wow @Kirvis die warmte verlies berekening is wel echt erg fraai. Ik zie voor mijn woning echter maar tot een gemiddelde dag temperatuur van -0.4 graad. Juist tussen die -1 en + 5 is er veel meer vermogen nodig door regelmatig defrost, wat ook energie kost. Hou je daar ook rekening mee?
Ik denk dat onder de -3 het aantal defrosts afneemt. Of praat ik poep?
Defrost etc ben ik mee bezig om uit te zoeken. Gaat nog wel even duren.

Moet eerst zorgen dat ik de juiste info opsla, want uiteindelijk wil ik alleen nog uurdata opslaan, en dan staat die info er niet goed in. Ben nu bezig met datafundament om dat soort zaken wel goed op te slaan zonder dat de database meteen exponentieel groeit.

Zodra die data er is kan ik beter analyseren wat het effect is van defrosts op het gevraagde vermogen.

Hold tight!

• Tijgerkracht
Kirvis schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:41:
[...]

Defrost etc ben ik mee bezig om uit te zoeken. Gaat nog wel even duren.

Moet eerst zorgen dat ik de juiste info opsla, want uiteindelijk wil ik alleen nog uurdata opslaan, en dan staat die info er niet goed in. Ben nu bezig met datafundament om dat soort zaken wel goed op te slaan zonder dat de database meteen exponentieel groeit.

Zodra die data er is kan ik beter analyseren wat het effect is van defrosts op het gevraagde vermogen.

Hold tight!
Wordt weer tijd voor een kop koffie ;-)

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Kirvis
mhurk schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:01:
Mooi dashboard! Ik probeer mijn eigen data (kwartierdata vanaf het begin dat ik mijn warmtepomp heb) te vergelijken met de weheat-monitor data. Ik zie daar wel een verschil, bijvoorbeeld de duur van de defrosts, maar ook de frequentie is iets anders. Bij mijn data zit daar een verschil in (korter als het buiten warmer is), in de monitor data (bovenste grafiekje) duurt het altijd 4 minuten. Vanwaar dat verschil?

Ik heb ook de relatieve luchtvochtigheid geplot (RH data uit Open-Meteo) waarbij je ziet dat boven de 80% het aantal defrost flink toeneemt. Je ziet ook een defrost gebied net boven het vriespunt, bij hoge RH.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is heel cool!

Neem ik zeker mee bij het analyseren van defrost cycles etc.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:29
@Kirvis Ik zit de warmteverliesberekening te bekijken, maar die wijkt heel erg af van mijn eigen berekeningen en metingen (een factor 1,5 à 2 hoger dan mijn eigen data).

Welke data gaat erin, en welke rekenmethode(s) gebruik je om tot het resultaat te komen? Ik probeer te achterhalen waar dat verschil door komt.

Neem je ook alle defrost-energie mee bijvoorbeeld? Dat zou een mogelijke factor kunnen zijn lijkt me...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Kirvis
Gameboy schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:26:
@Kirvis Ik zit de warmteverliesberekening te bekijken, maar die wijkt heel erg af van mijn eigen berekeningen en metingen (een factor 1,5 à 2 hoger dan mijn eigen data).

Welke data gaat erin, en welke rekenmethode(s) gebruik je om tot het resultaat te komen? Ik probeer te achterhalen waar dat verschil door komt.

Neem je ook alle defrost-energie mee bijvoorbeeld? Dat zou een mogelijke factor kunnen zijn lijkt me...
Kan je me even je serienummer sturen in een PB? Dan reken ik het zelf even na.

En als je meteen je eigen berekeningen kan delen dan kan ik dat ook doorrekenen.

• Kirvis
Gameboy schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:26:

We hebben het via PB uitgezocht, en het verschil zit niet in de data maar in hoe je graaddagen telt. Voor de meelezers, want dit gaat meer mensen raken die hun warmteverlies uit gasverbruik of warmte-afname berekenen:

Wat de app doet. Per etmaal het gemiddeld geleverde vermogen van de pomp (uit de energy logs, defrost inbegrepen) tegen de gemiddelde buitentemperatuur. Door die punten gaat een lijn met een knik: de knik is het balanspunt waarboven je huis zichzelf warm houdt, de helling daaronder is je warmteverlies in W/K. Geen kamertemperatuur, geen aannames over het huis.

Wat een graaddagen-som doet. Totale warmte delen door totale graaddagen, met graaddagen geteld vanaf een ingevulde kamertemperatuur (bij mindergas standaard 18, maar je kunt er ook 19,5 of 20 van maken). Dat lijkt hetzelfde, maar het is een gemiddelde en geen helling.

Waarom dat uit elkaar loopt. Je pomp levert niet het hele verlies van je huis. Een deel komt elke dag gratis binnen: zon, bewoners, apparaten. Bij een goed geïsoleerd huis is dat zomaar 1,5 kW, en bij 250 W/K is dat 6 graden waard. Voor je pomp gedraagt je huis zich dan alsof het binnen 14 °C is, niet 20. Tel je graaddagen vanaf 19,5, dan zit er in elke koude dag 5,5 graden in de noemer waar de pomp niets voor hoefde te leveren, en komt je W/K veel te laag uit. Een stookgrens van 15 lost dat niet op, want die gooit alleen de warme dagen weg.

De test die iedereen zelf kan doen: kijk in de app waar je balanspunt ligt, vul dat in de graaddagencalculator in als kamertemperatuur (en stookgrens), en doe je som opnieuw. Dan komt de graaddagen-som op de helling van de app uit. Bij Gameboy ging het zo van 142 naar 283 W/K, op dezelfde kWh.

Beide getallen zijn goed voor een andere vraag. Het gemiddelde voorspelt je jaarverbruik prima. De helling zegt wat je huis vraagt als het echt koud is, en dat is het getal dat je nodig hebt voor de vraag "past mijn pomp" en voor de stooklijn.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan je, als je tijd hebt, die balanspunt test nog wat uitgebreider uitleggen? Evt voorbeelden erbij? Dit is denk ik razend interessant voor je mede tweakers.

Wise enough to play the fool

• mhurk
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19-09 09:11
Ah ja, het balanspunt. Ik was aan het kijken naar het effect van het vorig jaar vervangen glas. We hadden 20 jaar oud HR glas en dat is vorig jaar vervangen door HR++. Het balanspunt ging daarmee van 18 naar 13 graden. Mooi is dat. Scheelt ook 14% energieverbruik bij 5 °C en 9% bij 0 °C. Dus naast extra comfort scheelt het ook in de kosten.

• Kirvis
teacher schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:30:
Kan je, als je tijd hebt, die balanspunt test nog wat uitgebreider uitleggen? Evt voorbeelden erbij? Dit is denk ik razend interessant voor je mede tweakers.
Tuurlijk!

Eerst wat het balanspunt is, dan hoe de app het meet, dan de test zelf. En er zit een verrassing in de meetdata die ik zelf niet had zien aankomen.
Wat het balanspunt is
De buitentemperatuur waarboven je huis zichzelf warm houdt. Je huis verliest warmte
evenredig met het verschil binnen/buiten (dat is je UA, in watt per graad), en het
krijgt gratis warmte terug: zon, apparaten, de koelkast, jezelf. Zolang die gratis
warmte het verlies dekt hoeft je pomp niets te doen. Waar het omslaat:
code:
1
balanspunt = binnentemperatuur - (gratis warmte / UA)
Reken maar mee. Twee huizen, allebei 20 graden binnen, allebei 600 W gratis warmte:
  • Goed geïsoleerd, UA = 150 W/K: 20 - 600/150 = 16 graden
  • Matig geïsoleerd, UA = 400 W/K: 20 - 600/400 = 18,5 graden
Dus het slechtere huis stookt tot hóger buiten door, zou je zeggen.

En dat blijkt in de praktijk niet te kloppen

Ik heb het nagekeken over de installaties in de monitor, opgedeeld naar
isolatieniveau (UA per m2 woonoppervlak, 195 installaties met ingevuld oppervlak):
code:
1
2
3
4
5
band (W/K per m2)    n   mediaan UA   balanspunt
< 0,7               12    72,5 W/K      16,0 C
0,7 - 1,0           27   159,2 W/K      17,0 C
1,0 - 1,4           66   191,0 W/K      16,0 C
>= 1,4              90   250,7 W/K      15,5 C
De UA varieert met een factor 3,5 over die banden. Het balanspunt beweegt nauwelijks,
en als het al iets doet dan de verkeerde kant op.

De verklaring is dat mijn rekensom de gratis warmte gelijk hield, en dat klopt niet:
een groter huis (met meer lekkage) heeft ook meer bewoners, meer apparaten en meer glas. Mijn hypothese is dat gains en UA samen opschalen, dus gains/UA blijft ongeveer hetzelfde. Het balanspunt is daarmee veel meer een eigenschap van hoe je woont dan van hoe je huis geïsoleerd is.
Even over UA zelf, want daar gaat de test over
De ondergrens van UA wordt niet door isolatie bepaald maar door ventilatie. Je kunt
niet onder je verse-luchtbehoefte isoleren:
code:
1
UA_ventilatie = 0,34 Wh/(m3.K) x debiet x (1 - rendement WTW)
Die 0,34 is de warmtecapaciteit van lucht. Bij 150 m3/h verse lucht is dat 51 W/K
zonder WTW, en 7,7 W/K met een goede WTW op 85%. Dat is de harde bodem, ook als je
schil perfect zou zijn. De rest is schil. Doorgerekend met normale U-waarden:
code:
1
2
3
4
5
6
passiefhuis vrijstaand, 150 m2        ~   90 W/K   (0,6 W/K per m2)
nieuwbouw BENG, 150 m2                ~  140 W/K   (0,9)
flink gerenoveerd jaren 60, 150 m2    ~  185 W/K   (1,2)
spouw gevuld + HR++, geen WTW         ~  340 W/K   (2,3)
ongeisoleerd rijtje, enkel glas       ~  520 W/K   (4,7)
ongeisoleerd vrijstaand, enkel glas   ~ 1100 W/K   (7,3)
Een factor 12 tussen passiefhuis en ongeïsoleerd, en dat is ook meteen waarom je in
deze cijfers ziet dat niemand een warmtepomp in de onderste twee zet: de vloot in de monitor houdt op rond 1,4 a 2 W/K per m2, niet bij 7. De mediaan ligt op 204,5 W/K.
De test
Het balanspunt moet tussen de 8 en de 22 graden uitkomen. Daarbuiten zakt het oordeel
van "betrouwbaar" naar "indicatief": de lijn blijft staan, maar ik zeg erbij dat je er niet op moet rekenen.

Waarom precies die twee grenzen:
  • Onder de 8: dat zou betekenen dat je huis bij 8 graden buiten zichzelf nog
    warm houdt. Met de vlootmediaan van 200 W/K is dat 12 x 200 = 2.400 W gratis warmte,
    continu, ook in december om 4 uur 's nachts. Dat kan niet.
  • Boven de 22: die grens ligt net boven kamertemperatuur, en dat is geen toeval. Het niveau van de lijn komt uit je zonvrije nachturen, en daar geldt balanspunt = binnentemperatuur - (gratis warmte / UA). Stook je op 20 of 21 graden, dan kan dat alleen boven de 22 uitkomen als de gefitte gratis warmte negatief is: bij een UA van 200 W/K moet er dan 200 a 400 W bíj in plaats van af. Het model zegt dan dat je 's nachts structureel meer levert dan het temperatuurverschil verklaart, en dat is geen huiseigenschap maar meestal een meetprobleem: leidingverlies naar een onverwarmde ruimte, een koud deel dat meestookt, of een buitensensor die te warm meet.
    Die laatste is de schoonste: een graad te warm schuift het balanspunt exact een graad omhoog terwijl de helling gewoon blijft staan. Stook je zelf op 23, dan kan een hoog balanspunt overigens prima kloppen en is mijn poort te streng. Tapwater en ontdooien zijn het in elk geval niet, die uren gooi ik er sowieso uit.
Waarom is dat balanspunt dan nuttig? Je kunt je UA niet zelf controleren; niemand weet uit zijn hoofd of 210 W/K klopt voor zijn huis. Een balanspunt kun je wél beoordelen, want je weet ongeveer wanneer je verwarming in het voorjaar uit kan. En omdat de knik en de helling uit dezelfde fit komen, is een onmogelijk balanspunt een goede reden om ook die helling te wantrouwen. Eén getal dat je kunt narekenen als proxy voor een getal dat je niet kunt narekenen.
Hoe het gemeten wordt
Niet met de formule hierboven, want dan moeten we je gratis warmte al kennen. Het komt uit een knik in je eigen data. Per hele dag zet ik het gemiddelde geleverde vermogen de gemiddelde buitentemperatuur. Dat geeft twee stukken: links een schuine lijn (hoe kouder, hoe meer je stookt) en rechts een vlak stuk rond nul. Waar die twee elkaar raken ligt je balanspunt, en de helling links ervan is je UA.

Het knikpunt wordt gezócht, niet aangenomen: 8 tot 20 graden in stappen van een halve graad, 25 kandidaten, beste R2 wint, bij gelijkspel de laagste. Er komt geen kamertemperatuur aan te pas, wat prettig is want die is niet voor iedere installatie beschikbaar. Detail dat telt: juist de dagen waarop je pomp bijna niets deed tellen mee. Die leggen het vlakke stuk vast, en dus de knik.

Het is trouwens niet de enige poort. Er moet minstens 60 dagen data zijn, minstens 12 graden spreiding in buitentemperatuur, en de onzekerheid op de helling (2 x standaardfout gedeeld door UA) moet onder de 6% voor "betrouwbaar" en onder de 10% om überhaupt advies te geven.
Waar het mis gaat
Hoe beter je huis, hoe slechter de meting. In de best geïsoleerde band is die relatieve onzekerheid 42% met een R2 van 0,43; in de slechtst geïsoleerde band 10% met een R2 van 0,87. Logisch als je erover nadenkt: een huis met een lage UA produceert een klein verschil in vermogen per graad, tegen exact dezelfde ruis van weer en bewoners. Een passiefhuis is dus juist het geval waar je in de app een label "indicatief" krijgt.

En bij een handvol installaties ligt het balanspunt tegen of boven de 20 graden, de bovenrand van mijn zoekraster. Dan vindt de fit geen knik en valt de app terug op een oudere methode.
De controle
Er zit een tweede getal in de app dat niets van het eerste weet: de stookgrens. Die komt niet uit natuurkunde maar uit gedrag. Per hele graad buitentemperatuur tel ik hoeveel procent van de uren je pomp echt stookte, en de hoogste graad die nog boven de 5% komt is je grens. Over 386 pompen met minstens 2.000 uurwaarnemingen ligt die mediaan op 15,5 graden (p10 13,5, p90 19,5). Het gefitte balanspunt ligt mediaan op 16,0.

Twee methodes die niets van elkaar weten, een halve graad uit elkaar. Dat is voor mij de sterkste aanwijzing dat de knikfit doet wat hij hoort te doen.

Wat zien jullie bij je eigen installatie, en klopt dat met wanneer je verwarming feitelijk stilvalt? En vooral: herkent iemand het patroon dat het balanspunt níet meebeweegt met isolatieniveau? Ik ben benieuwd of dat bij jullie ook zo uitpakt.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:34
Is het nog interessant om bij de COP te vermelden of er een buffervat in het systeem aanwezig is?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:29
Ik zie ik de statistieken dat een deel van het sww verwarmd is net ondersteuning. Kan je daar ook ergens op filtreren wanneer dat was?

• TomSt
Zinloos1 schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:40:
Ik zie ik de statistieken dat een deel van het sww verwarmd is net ondersteuning. Kan je daar ook ergens op filtreren wanneer dat was?
Ik zie hier ook over een periode van 3 maanden 9kwh met boost/backup verwarming (staat in backup), terwijl ik zeker weet dat die niet geholpen heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door TomSt op 20-09-2026 21:04 ]

• Kirvis
MichielFRL schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:56:
Is het nog interessant om bij de COP te vermelden of er een buffervat in het systeem aanwezig is?
Ik heb een analyse gedaan op de data om het verschil in SCOP tussen wel of geen buffervat in kaart te brengen. Die post ik binnenkort als blogpost op de monitor (er komt een blog aan) binnenkort met interessante inzichten, ook te lezen als je niet ingelogd bent).

Ik zal nadenken of het interessant is om een filter toe te voegen op de compare pagina voor verschillende kenmerken van de woning.

• Kirvis
TomSt schreef op zondag 20 september 2026 @ 21:01:
[...]

Ik zie hier ook over een periode van 3 maanden 9kwh met boost/backup verwarming (staat in backup), terwijl ik zeker weet dat die niet geholpen heeft.
Heeft een van jullie hier de feedback knop over ingevuld? Ik kreeg een anonieme feedback hierover, maar zonder gegevens (gebruikersnaam in de monitor of serienummer in een PB of in de feedback erbij) kan ik niet specifiek in de data kijken).

Ik zal het op de lijst zetten om in te duiken in ieder geval.

Mochten jullie meer vreemde dingen tegenkomen in de nieuwe features, laat het vooral weten.

• TomSt
Kirvis schreef op zondag 20 september 2026 @ 21:33:
[...]

Heeft een van jullie hier de feedback knop over ingevuld? Ik kreeg een anonieme feedback hierover, maar zonder gegevens (gebruikersnaam in de monitor of serienummer in een PB of in de feedback erbij) kan ik niet specifiek in de data kijken).

Mochten jullie meer vreemde dingen tegenkomen in de nieuwe features, laat het vooral weten.
Ik heb vandaag verschillende feedback punten gegeven via de site, waaronder dit over gerapporteerd bijverwarming terwijl die nog nooit is aangeweest, wist niet dat het anoniem ging 😅. Heb dezelfde naam als hier op tweakers als men gebruikers naam op Weheat Monitor.

[ Voor 6% gewijzigd door TomSt op 20-09-2026 21:44 ]

• Kirvis

UPDATES UPDATE!!

Sinds mijn laatste post met een lijstje met updates is er weer flink wat bij gekomen in de app.
Designaanpassing berekeningen
De pagina’s met de berekeningen oogden wat rommelig, met heel veel tekstuele uitleg tussendoor.

Daarom hebben ze (bijna) allemaal een revamp gekregen waardoor ze een stuk rustiger ogen en de belangrijkste conclusie nu meteen bovenaan staat.
Feedback over je feedback
Als je met de feedback knop wat instuurt en je e-mailadres invult, wordt je automatisch op de hoogte gehouden als het wordt opgepakt of niet. Ik kan er ook commentaar bij zetten en dan krijg je dat ook te zien.
Stuur een screenshot mee met je feedback
Loop je ergens tegenaan en wil je dat terugkoppelen? Stuur dan ook meteen een screenshot mee met je feedback. Je kunt gewoon een screenshot maken en dat direct plakken in het tekstveld, dan wordt ie automatisch mee gestuurd.
Contact pagina
Wil je contact opnemen maar weet je niet hoe? Check dan in de footer de nieuwe /contact pagina. Daar staat waar je terecht kunt met welke vraag.
NIEUWE BEREKENING: Warmteverlies heeft nu een eigen pagina
Het warmteverlies van je huis werd al berekend als onderdeel van het stooklijn advies, maar die stond als support data onder de hoofd grafiek. Omdat warmteverlies een echte eigenschap is van je huis en best wel relevant, krijgt ie nu de aandacht die hij verdient met een eigen pagina onder berekeningen.

Ook is de manier van berekenen sterk verbeterd en is er geen kamertemperatuur meer nodig als input. Gebruikers die een thermostaat hebben die de kamertemperatuur niet doorgeeft kunnen nu dus ook de berekeningen doen.

Dit betekent wel dat het cijfer dat je wellicht eerder zag alweer ingehaald kan zijn door een (hopelijk) nauwkeuriger cijfer.
NIEUWE BEREKENING: Graaddagen
Sommigen van jullie zullen wel bekend zijn met het begrip graaddagen in relatie met je energieverbruik. Dat is een handige manier om te kijken naar het effect van eventuele verbeteringen die je doet aan je huis of je installatie. Je corrigeert hierbij namelijk voor een verschil in buitentemperatuur en kan dus makkelijker verschillende winters vergelijken.

Let wel: in plaats van te werken met een standaard stookgrens zoals bijvoorbeeld mindergas.nl doet bij het berekenen van het aantal graaddagen, gebruikt Weheat Monitor je échte stookgrens, waardoor het aantal berekende graaddagen wel af kan wijken van wat je gewend bent.

Ook gebruikt de monitor geen weerstation voor de buitentemperatuur, maar de buitentemperatuursensor van de warmtepomp zelf. Ik zal op een later moment nog kijken of het gebruiken van bijvoorbeeld het dichtstbijzijnde KNMI station tot betere resultaten leidt.
NIEUWE BEREKENING: Warmteverlies boilervat
Voor degenen met een all-electric installatie is er een leuke nieuwe berekening bij gekomen: het warmteverlies van je boilervat. Hier kan je zien wat je boilervat verliest aan warmte als er niet getapt wordt. Ook zie je welk percentage van de energie die je er in stopt verloren gaat door dit stilstandsverlies, en je ziet hoe jouw vat zich verhoudt tot dat van anderen.
Nieuwe tab: SWW
Het dashboard bevat een nieuwe tab met informatie over warm tapwater. Zie grafieken met de temperaturen, energieverbruik én, als je Weheat Intelligence al gebruikt, de echte WHI data uit de app met de geplande cycli en de kwartierprijzen.

LET OP: de prijzen die je ziet komen niet helemaal overeen met de EPEX dagprijzen als je zonnepanelen hebt (en dat hebt ingevuld in de Weheat app), want Weheat neemt de verwachte opbrengst ook mee in de berekening. Ik doe hier verder nog niets mee, dus dit is de data van Weheat zelf.
Kleine bugfixes en verbeteringen
  • Correctie toegepast op minimale rpm niveau van de Flint. Die stond hard-coded op 900, waardoor het percentage dat gebruikers kennen niet meer klopte.
  • Als er een onderbreking van de verbinding is geweest kan je nu met een knop op de instellingen pagina de ontbrekende data alsnog ophalen.
  • De hele app gebruikt nu dezelfde berekeningen om de stookgrens te bepalen. Dat waren er voorheen meerdere.
  • De status pagina toont nu ook hoeveel gebruikers een verlopen token hebben en opnieuw moeten inloggen

WEBINAR!!

Om jullie een kijkje onder de motorkap te geven en om te horen welke vragen er leven en welke features jullie graag zouden zien in de app, organiseer ik op maandag 28 september om 20.30 een webinar van een uurtje.

Check de volgende link en schrijf je direct in: WEBINAR: Weheat Monitor onder de motorkap

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:38
Mooie inzichten zijn erbij gekomen. Je vraagt bij het boilervat of er een warmte sifon is gemaakt. Opties Ja, Nee of Weet niet. De mensen met een ITHO vat hebben een warmtewisselaar buiten het vat om met een separate pomp en daardoor geen warmteverlies. In feite is JA misschien het juiste antwoord, maar wellicht zou NVT ook kunnen.

• Kirvis
Civil schreef op zondag 20 september 2026 @ 23:45:
Mooie inzichten zijn erbij gekomen. Je vraagt bij het boilervat of er een warmte sifon is gemaakt. Opties Ja, Nee of Weet niet. De mensen met een ITHO vat hebben een warmtewisselaar buiten het vat om met een separate pomp en daardoor geen warmteverlies. In feite is JA misschien het juiste antwoord, maar wellicht zou NVT ook kunnen.
Interessant!

Zie je dan ook dat er geen verlies is in de data?

• STIMPPYYY
Mooie update weer! Een vraag, zie bij SWW doeltemp 55gr. Die is al heel lang hier 60gr. Enig idee hoe dat komt?

• Civil
Kirvis schreef op maandag 21 september 2026 @ 06:55:
[...]

Interessant!

Zie je dan ook dat er geen verlies is in de data?
Alleen via de mantel en metalen koppelingen onder het vat. Je kan via mijn gebruikersdata eventueel kijken. Maar dus niet door stroming door de leidingen vanwege opstijgend warm water.

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:15

Barca

In Search Of Sunrise

Civil schreef op zondag 20 september 2026 @ 23:45:
Mooie inzichten zijn erbij gekomen. Je vraagt bij het boilervat of er een warmte sifon is gemaakt. Opties Ja, Nee of Weet niet.
Ik zou daar graag meer uitleg willen want ik heb echt geen idee of ik een warmtesifon heb en hoe ik dat kan zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ml-bsmKN7lQspWimyI1Xzzd0Bw0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hneRCva7dy9l8OEdbLQX7Fhx.jpg?f=fotoalbum_small

• JanC57
  • Laatst online: 25-09 09:33
Zat in verkeerde topic: Ik sluit me aan bij de eerdere complimenten..... top monitor. Heb een vraag. Bij de berekening van het warmteverlies van het boilervat lees ik in mijn overzicht 'Echt getapt warm water' 0 kWh. In het venster 'wat je doeltemperatuur doet' Je vat stond het afgelopen jaar gemiddeld op 51,0 °C, bij een kamer van 0,1 °C. Lees ik dat niet goed of worden niet de juiste data gepresenteerd (0 kWh en 0,1 °C kan ik niet plaatsen).

• Kirvis
JanC57 schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:39:
Zat in verkeerde topic: Ik sluit me aan bij de eerdere complimenten..... top monitor. Heb een vraag. Bij de berekening van het warmteverlies van het boilervat lees ik in mijn overzicht 'Echt getapt warm water' 0 kWh. In het venster 'wat je doeltemperatuur doet' Je vat stond het afgelopen jaar gemiddeld op 51,0 °C, bij een kamer van 0,1 °C. Lees ik dat niet goed of worden niet de juiste data gepresenteerd (0 kWh en 0,1 °C kan ik niet plaatsen).
Was een bug, en is nu als het goed is opgelost.

Kan je nog eens kijken?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
Barca schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:39:
[...]

Ik zou daar graag meer uitleg willen want ik heb echt geen idee of ik een warmtesifon heb en hoe ik dat kan zien.

[Afbeelding]
Warmte en dus ook warm water stijgt. Daarom kun je warmteverlies voorkomen door zo kort mogelijk achter de uitgaande warmteleiding (bovenop je sww-vat) een neerwaartse knik te maken. Dat voorkomt dat warm water verder doorstroomt in je leidingen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• JanC57
Kirvis schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:05:
[...]

Was een bug, en is nu als het goed is opgelost.

Kan je nog eens kijken?
Ah mooi, kamertemperatuur oke, echt getapt tap water echter nog steeds 0; heb opnieuw ingelogd.

• JanC57
JanC57 schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:34:
[...]

Ah mooi, kamertemperatuur oke, echt getapt tap water echter nog steeds 0; heb opnieuw ingelogd.
Zie ook dat ik in Naast andere vaten van 300 liter niet meer ben opgenomen, voorheen wel.

• ComPeter
  • Laatst online: 24-09 10:53

ComPeter

iddqd idkfa

Pr088 schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:29:
[...]

Warmte en dus ook warm water stijgt. Daarom kun je warmteverlies voorkomen door zo kort mogelijk achter de uitgaande warmteleiding (bovenop je sww-vat) een neerwaartse knik te maken. Dat voorkomt dat warm water verder doorstroomt in je leidingen.
Done!

iddqd idkfa

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Pr088 schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:29:

Dus ik heb dan een warmtesifon? Het gaat gelijk naar beneden bovenaan het boilervat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdnWc01PdmFC3IRgCwCoV06IPOw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5nxPOuEEQIdsjtK2DdclVHH.jpg?f=fotoalbum_small

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-09 12:08
Kirvis schreef op zondag 20 september 2026 @ 21:33:
[...]

Ik heb de feedbackknop iet ingevuld, maar was dat nog wel van plan.

Ik heb geen bijverwarming en toch meldt de monitor dat er een kleine hoeveelheid warmte van de bijverwarming is gekomen voor het SWW. Ergens klopt daar dus niet nog niet helemaal?

• JanC57
Graif schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:03:
[...]

Ik heb de feedbackknop iet ingevuld, maar was dat nog wel van plan.

Ik heb geen bijverwarming en toch meldt de monitor dat er een kleine hoeveelheid warmte van de bijverwarming is gekomen voor het SWW. Ergens klopt daar dus niet nog niet helemaal?
Idem

• Kirvis
Hier ben ik mee bezig. Klopt idd niet.

De app telt op dit moment alle stroomverbruik door de binnenunit als zijnde "Bijverwarming", maar dat is het niet. Het is meestal gewoon het stroomverbruik van de pompen.

Ik ben er mee bezig, maar het is even kijken waar en hoe ik de juiste data uit kan halen om wel iets te kunnen zeggen over bijverwarming (en hopelijk ook over het energieverbruik daarvan).

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
Barca schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:53:
[...]

Dus ik heb dan een warmtesifon? Het gaat gelijk naar beneden bovenaan het boilervat?

[Afbeelding]
Als die bovenste leiding uit de zijkant je warmwater (out) is: ja. Je zou nog het eerste stuk horizontale leiding kunnen isoleren.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 25-09 12:23
Volgens mij zit er geen regeling op de BUH.

De WEP doet bij mij 11W (rust), 68W (rust plus SWW pomp), 98W (rust plus SWW pomp legionella), 89W (rust plus 2 CV pompen), 2900-2925W(SWW of legionella met BUH; NB in April en mei…@Weheat). De BUH komt alleen bij als er een pomp draait.

De “sprong” is dus altijd minimaal 2800W. Ook significant te zien in de 5min-historie van HomeWizard. Pompvermogen is afhankelijk van de systeemweerstand, maar alles boven de 200W (max van 2 pompen, maar die wordt over de buffer nooit gerealiseerd; ik denk dat 130W ook al veilig is) is een veilige cut-off voor de BUH (NB: als Max; een pomp verbruikt namelijk debiet keer weerstand gedeeld door rendement. Twee pompen gebruiken dus niet 2x, ze verdelen de last).

• Kirvis
HarDus schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:01:
Volgens mij zit er geen regeling op de BUH.

De WEP doet bij mij 11W (rust), 68W (rust plus SWW pomp), 98W (rust plus SWW pomp legionella), 89W (rust plus 2 CV pompen), 2900-2925W(SWW of legionella met BUH; NB in April en mei…@Weheat). De BUH komt alleen bij als er een pomp draait.

De “sprong” is dus altijd minimaal 2800W. Ook significant te zien in de 5min-historie van HomeWizard. Pompvermogen is afhankelijk van de systeemweerstand, maar alles boven de 200W (max van 2 pompen, maar die wordt over de buffer nooit gerealiseerd; ik denk dat 130W ook al veilig is) is een veilige cut-off voor de BUH (NB: als Max; een pomp verbruikt namelijk debiet keer weerstand gedeeld door rendement. Twee pompen gebruiken dus niet 2x, ze verdelen de last).
Klopt! Er zit geen modulatie in. Het is aan of uit bij de BUH.

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:43
In het overzicht van mijn pomp staat geen buffervat.

Terwijl ik die wel heb.

Onderaan in wh monitor bij installatie staat, Klopt er iets niet? Pas het aan in de Weheat-app, dan verandert het hier vanzelf mee.

waar kan ik de buffervat aanvinken in de wheat app/

• Gameboy
HarryVSjoris schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:06:
In het overzicht van mijn pomp staat geen buffervat.

Terwijl ik die wel heb.

Onderaan in wh monitor bij installatie staat, Klopt er iets niet? Pas het aan in de Weheat-app, dan verandert het hier vanzelf mee.

waar kan ik de buffervat aanvinken in de wheat app/
Dat kan je installateur voor je doen, die heeft (veel) meer inzichten en opties in de Weheat app ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:43
Gameboy schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:01:
[...]

Dat kan je installateur voor je doen, die heeft (veel) meer inzichten en opties in de Weheat app ;)
Oké

Ik neem aan dat de flint gewoon goed loopt aangezien de buffervat niet is aangemeld.in de app?

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Pr088 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:54:
[...]

Als die bovenste leiding uit de zijkant je warmwater (out) is: ja. Je zou nog het eerste stuk horizontale leiding kunnen isoleren.
Ik heb maar even een foto gemaakt. Er is een klein stukje horizontaal wat niet gek is want het gaat vanaf zijkant boilervat naar de muur, maar het gaat niet omhoog. Je zegt dus eigenlijk dat dit gewoon een warmtesifon is, ware het niet dat ik het kleine stukje horizontaal beter nog kan isoleren. Prima, gaan we dat doen. Als je nog een tip hebt qua isolatie materiaal hou ik me aanbevolen, mag ook via PB ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xaEDdolnlgID2icYJlXqqicEWo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGlv7P8VIvQFtiYiwtYULWBD.jpg?f=fotoalbum_small

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:51
Barca schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:49:
[...]

Ik heb maar even een foto gemaakt. Er is een klein stukje horizontaal wat niet gek is want het gaat vanaf zijkant boilervat naar de muur, maar het gaat niet omhoog. Je zegt dus eigenlijk dat dit gewoon een warmtesifon is, ware het niet dat ik het kleine stukje horizontaal beter nog kan isoleren. Prima, gaan we dat doen. Als je nog een tip hebt qua isolatie materiaal hou ik me aanbevolen, mag ook via PB ;)

[Afbeelding]
Vraagje: is het normaal dat de koudwater inlet zo dichtbij de warmwater outlet zit? In mijn geval zit de koudwater inlet beneden in het vat en mijn warmwater outlet komt er aan de bovenzijde van het vat uit.

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

robmoh schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:52:

Vraagje: is het normaal dat de koudwater inlet zo dichtbij de warmwater outlet zit? In mijn geval zit de koudwater inlet beneden in het vat en mijn warmwater outlet komt er aan de bovenzijde van het vat uit.
Snapte ik ook niet totdat ik het goed las. Er staat geen cold inlet maar coil inlet ofwel daar komt het warme water vanaf de buitenunit binnen (via de binnenunit (BUH) dan in mijn geval). :)

• Gameboy
HarryVSjoris schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:41:
[...]

Oké

Ik neem aan dat de flint gewoon goed loopt aangezien de buffervat niet is aangemeld.in de app?
Ik weet niet welke gevolgen het al dan niet bekend zijn van een buffervat (of andere onderdelen in je installatie) voor gevolgen heeft voor de aansturing.

Ik kan me voorstellen dat de regeling/aansturing van Weheat wel parameters heeft die anders zijn met andere componenten, maar dat is speculatie van mijn kant.

Ook daarvoor geldt: vraag het aan je (of een andere) installateur, die kan dat eventueel aan Weheat zelf voorleggen. Er zitten ook Weheat installateurs in dit topic, dus wellicht kan deze vraag hier toch beantwoord worden?

• teacher

teacher

Dysgaf!

dit is het weheat-monitor topic. Andere vragen over je installatie ? Gebruik dan het weheat topic.

• freb
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:10
@Kirvis Over het warmteverlies van het boilervat: bij mij ligt de stippellijn 5,2 K boven de kamertemperatuur, en dat blijkt die kamertemperatuur zelf te zijn.

Mijn pomp meldt kamertemperatuur 20,0 graden en gewenste kamertemperatuur 20,0 graden - exact gelijk, en dat verandert niet. Mijn zoneregeling zegt op hetzelfde moment: woonkamer gevraagd 21,0, gemeten 22,8, huis gemiddeld 22,5. De waarde die via OpenTherm bij de pomp binnenkomt is bij mij dus geen meting. In de wasruimte waar het vat staat is het 23 graden bij 57% RV, nagemeten met een losse thermo-hygrometer aan de muur.

De berekening rekent daardoor met een te grote delta-T en dus een te hoge W/K. Zou een invulveld voor de gemeten ruimtetemperatuur bij het vat helpen, of een profielkeuze "wasruimte/bijkeuken"? En kun je zien of de doorgegeven kamertemperatuur klopt - bijvoorbeeld door te signaleren dat gemeten en gewenste waarde altijd exact gelijk zijn?

[ Voor 0% gewijzigd door freb op 23-09-2026 10:35 . Reden: temperatuur washok bijgesteld naar 23 graden na acclimatiseren van de meter ]

• Pete80
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:21
HarryVSjoris schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:41:
[...]

Oké

Interessant dit, ik heb volgens mij mijn buffervat ook niet in de app staan. Ik heb een hybride oplossing en een klein buffervat. Ga ook maar eens informeren bij de app.

Ik heb een Cordivari BOL VB 25 van 26L als buffervat. Zou ik deze moeten terugzien in de app?

[ Voor 11% gewijzigd door Pete80 op 23-09-2026 13:10 ]

Weheat flint P40 + Intergas 36/30 CW5 | 8,12 kWp Oost | Zeekr 7X LR | Zonneplan Charger 2 | Dynamisch

• STIMPPYYY
Pete80 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:02:
[...]

Interessant dit, ik heb volgens mij mijn buffervat ook niet in de app staan. Ik heb een hybride oplossing en een klein buffervat. Ga ook maar eens informeren bij de app.

Ik heb een Cordivari BOL VB 25 van 26L als buffervat. Zou ik deze moeten terugzien in de app?
Ik zie het ook niet, geen idee of het iets toevoegd of dat het alleen om een stukje text gaat...

• EEBB
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-09 21:02
TomSt schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:05:

Dat is waarschijnlijk bij mij geweest. Mijn BB P80 is van Feb2024. Je had toen niet de fluister en bibliotheek stand. Het maximale vermogen kon je beperken met een schuif die je kon instellen in stappen van 20%. Je kon door naar 120%. Dit hebben ze vrij snel teruggedraaid, of je moest afstand doen van de garantie. Bij de nieuwe app is de schuif verdwenen. Ik heb inderdaad een 20Amp C karakteristiek automaat.

• Voogel
@Kirvis Hoe bereken je de COP? Het valt mij op dat het stroomverbruik van de binnenunit niet lijkt te worden meegenomen in de berekeningen. Weheat app: 7,94 COP vs HomeWizard binnen en buiten unit: 6,74 COP. Het lijkt er op dat de circulatiepomp van 65W niet is meegenomen.

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 09:10
Ik heb een vraagje over de detectie van mijn systeem. Het is "stand alone" met een domme boiler ernaast (die hadden we net een jaar en voldeed dus geen zin om die te vervangen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgPJx9D7I2j9Yi8-t-dgVmXRelQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ux50IfTm8thkkHkxmo8tMMGw.png?f=fotoalbum_large Mijn systeem staat hier op "all electric" wat in principe klopt. Maar dit zou net zo gezien worden als ik een gasketel had gehad die alleen warm water deed en waar geen verwarming op aangesloten zou zijn.
Is dit nu fout in mijn instellingen door de leverancier, door weheat of door deze integratie?

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

In het gebruikersprofiel binnen de WeHeat-monitor wordt de volgende vraag gesteld:

Zitten er warmtesifons op de aansluitingen van het vat?
Een warmtesifon is een lus of een paar bochten in de leiding vlak bij het vat, die voorkomt dat warm water vanzelf de leiding in stijgt.

Bij mij loopt er een 20cm horizontale heet waterleiding bovenaan mijn WeHeat boilervat richting de muur, welke is geïsoleerd. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik die vraag met 'ja' kan beantwoorden aangezien er slechts een klein horizontaal stukje leiding is richting de muur welke is geïsoleerd en het water daarna gelijk naar beneden gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgN12FRTZCqi5_LvJKtr2SvdPzA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdC1xRV1N5WqLlvz8mg3Btbu.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door Barca op 24-09-2026 14:54 ]

• Civil
Barca schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:52:
In het gebruikersprofiel binnen de WeHeat-monitor wordt de volgende vraag gesteld:

Zitten er warmtesifons op de aansluitingen van het vat?
Een warmtesifon is een lus of een paar bochten in de leiding vlak bij het vat, die voorkomt dat warm water vanzelf de leiding in stijgt.

Bij mij loopt er een 20cm horizontale heet waterleiding bovenaan mijn WeHeat boilervat richting de muur, welke is geïsoleerd. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik die vraag met 'ja' kan beantwoorden aangezien er slechts een klein horizontaal stukje leiding is richting de muur welke is geïsoleerd en het water daarna gelijk naar beneden gaat?

[Afbeelding]
In feite Ja. Al is de isolatie wel matig op deze manier. Als je die koppeling aanraakt neem ik aan dat die best warm is. Dus daar ontstaat wel warmteverlies.

P.s. ik zie nu pas goed de sticker. Als dit je warmwater outlet is dan is het niet van toepassing. De sifon hoort in de COIL aansluitingen naar de warmtewisselaar spiraal. De tapwater aansluitingen horen niet geïsoleerd en zijn ook niet vatbaar voor stroming (tenzij je natuurlijk de kraan open zet).

Je kunt het beste gewoon voelen of die COIL leidingen warm blijven. Lang nadat het water is opgewarmd.

[ Voor 15% gewijzigd door Civil op 24-09-2026 19:56 ]

• Tijgerkracht
@Kirvis kun je eens naar mijn account kijken op de monitor. Bij de boiler staat dat er geen gegevens zijn, maar we zijn all electric, sinds jan 2025, met een weheat 300L boilervat en ik zie wel de boven en onder temperatuur sensoren van het vat, zowel op de weheat site als in Home Assistant. Dus welke data ontbreekt er nu precies om een warmteverlies van het boilervat te berekenen?

• Kirvis
Voogel schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:18:
@Kirvis Hoe bereken je de COP? Het valt mij op dat het stroomverbruik van de binnenunit niet lijkt te worden meegenomen in de berekeningen. Weheat app: 7,94 COP vs HomeWizard binnen en buiten unit: 6,74 COP. Het lijkt er op dat de circulatiepomp van 65W niet is meegenomen.
Waar zit die pomp op aangesloten?

Op de AUX ingang bij de binnenunit? Of bedoel je de CV pomp van Weheat zelf?

• Kirvis
beefstick schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:40:
Ik heb een vraagje over de detectie van mijn systeem. Het is "stand alone" met een domme boiler ernaast (die hadden we net een jaar en voldeed dus geen zin om die te vervangen).
[Afbeelding] Mijn systeem staat hier op "all electric" wat in principe klopt. Maar dit zou net zo gezien worden als ik een gasketel had gehad die alleen warm water deed en waar geen verwarming op aangesloten zou zijn.
Is dit nu fout in mijn instellingen door de leverancier, door weheat of door deze integratie?
Voor het label "hybride" of "all-electric" kijk ik of er volgens de Weheat API een CV ketel op de binnenunit is aangesloten.

Bij jou is dat niet het geval, waardoor je automatisch het label "all-electric" krijgt.

• Voogel
@Kirvis de cv pomp inderdaad.

• Jailhouse
Kirvis schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 09:19:
[...]

Voor het label "hybride" of "all-electric" kijk ik of er volgens de Weheat API een CV ketel op de binnenunit is aangesloten.

Bij jou is dat niet het geval, waardoor je automatisch het label "all-electric" krijgt.
Is het een overweging om - net zoals je doet met ep-online in het profiel - handmatig je Weheat configuratie aan te passen? Of zou de firma Weheat daartegen bezwaar maken? Of gaan je berekeningen dan 'stuk' omdat een andere configuratie ontbrekende waardes tot gevolg heeft?

• Kirvis
Tijgerkracht schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:26:
@Kirvis kun je eens naar mijn account kijken op de monitor. Bij de boiler staat dat er geen gegevens zijn, maar we zijn all electric, sinds jan 2025, met een weheat 300L boilervat en ik zie wel de boven en onder temperatuur sensoren van het vat, zowel op de weheat site als in Home Assistant. Dus welke data ontbreekt er nu precies om een warmteverlies van het boilervat te berekenen?
Je thermostaat geeft bij Weheat geen kamertemperatuur door: die staat bij jou in alle uren op −1, en je doeltemperatuur ook. De berekening gebruikte die kamertemperatuur wel, want het verlies van het vat hangt af van het verschil tussen het water in het vat en de ruimte eromheen. Zonder kamertemperatuur viel dus elk uur af, ook al leveren je vatsensoren netjes data.

Dit is nu gefixt.

De berekening rekent nu in dat geval met dezelfde aanname als de stooklijn- en warmteverliesberekening: 20 °C. Voor het verlies in kWh maakt dat nauwelijks uit, want hoe snel het vat afkoelt wordt gewoon gemeten, en de aanname valt in de berekening tegen zichzelf weg. Getoetst op ruim 200 pompen mét kamersensor: het jaarverlies wijkt dan hooguit een paar procent af.

Als het goed is zie je nu ongeveer 2,1 W/K en zo'n 530 kWh stilstandverlies per jaar, uit ruim 200 bruikbare nachten. Dat is iets beter dan de mediaan van de andere 300L-vaten (2,29 W/K).

Staat je vat niet in de woonruimte, dan kun je in je profiel aangeven waar het staat. Het verlies in kWh blijft dan gelijk, want dat is gemeten. Je ziet dan wel het verlies per graad dat bij die koudere ruimte hoort. In bijvoorbeeld een schuur rekenen we met 5 graden kouder dan binnen, en dan kom je uit op ongeveer 1,8 W/K.

Bijvangst van jouw melding: vaten zonder kamersensor stonden tot nu toe met een veel te laag verlies in de vlootvergelijking. Die zijn er nu uit, dus de vergelijking klopt nu voor iedereen beter.

• Kirvis

NIEUWE FEATURE!!

De eerste uitlegvideo staat live!

Kijk bij de warmteverliesberekening om een (hopelijk) duidelijke video te bekijken met uitleg over hoe de berekening wordt gemaakt en welke parameters van je warmtepomp gebruikt worden.

Feedback is welkom!

Laat ook vooral weten wat je nog meer uitgelegd wilt hebben.

• Tijgerkracht
Kirvis schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:07:
[...]

Je thermostaat geeft bij Weheat geen kamertemperatuur door: die staat bij jou in alle uren op −1, en je doeltemperatuur ook. De berekening gebruikte die kamertemperatuur wel, want het verlies van het vat hangt af van het verschil tussen het water in het vat en de ruimte eromheen. Zonder kamertemperatuur viel dus elk uur af, ook al leveren je vatsensoren netjes data.

Dit is nu gefixt.

De berekening rekent nu in dat geval met dezelfde aanname als de stooklijn- en warmteverliesberekening: 20 °C. Voor het verlies in kWh maakt dat nauwelijks uit, want hoe snel het vat afkoelt wordt gewoon gemeten, en de aanname valt in de berekening tegen zichzelf weg. Getoetst op ruim 200 pompen mét kamersensor: het jaarverlies wijkt dan hooguit een paar procent af.

Als het goed is zie je nu ongeveer 2,1 W/K en zo'n 530 kWh stilstandverlies per jaar, uit ruim 200 bruikbare nachten. Dat is iets beter dan de mediaan van de andere 300L-vaten (2,29 W/K).

Staat je vat niet in de woonruimte, dan kun je in je profiel aangeven waar het staat. Het verlies in kWh blijft dan gelijk, want dat is gemeten. Je ziet dan wel het verlies per graad dat bij die koudere ruimte hoort. In bijvoorbeeld een schuur rekenen we met 5 graden kouder dan binnen, en dan kom je uit op ongeveer 1,8 W/K.

Bijvangst van jouw melding: vaten zonder kamersensor stonden tot nu toe met een veel te laag verlies in de vlootvergelijking. Die zijn er nu uit, dus de vergelijking klopt nu voor iedereen beter.
Dank, mijn 300L vat staat in de technische ruimte waar ook de omvormer van de zonnepanelen hangt en die kan wel 60 graden worden. De technische ruimte is de warmste plek in huis 😎. Ik heb het vat ook nageisoleerd met bubbel reflectie folie van de gamma

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eQC56PCLCD83oLirMwkKvrG6Hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYbJdZ8OlPI6WVbsYbyuXN0B.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begrijp dit niet goed. Waarom zou mijn wp bij 18,4 überhaupt gedraaid hebben? Kan dit de dag zijn geweest waarop Weheat mijn installatie op afstand testte?

• TomSt
RayDelft schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 18:08:
[Afbeelding]

Ik begrijp dit niet goed. Waarom zou mijn wp bij 18,4 überhaupt gedraaid hebben? Kan dit de dag zijn geweest waarop Weheat mijn installatie op afstand testte?
Durf het niet zeker te zeggen, dat kan @Kirvis beter, maar ik gok dat je piek van 12.3kw was met een SWW run. Dat zie ik hem hier ook nog wel eens in gunstig halen, bijv als het vat zo goed als leeg is van warm water.

• teacher

teacher

Dysgaf!

[Afbeelding]

Dit is ook eigenlijk een onlogisch stukje; je wil juist het vermogen op een hele koude dag, en dat afzeggen tegen het warmteverlies van de woning.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:23
Civil schreef op donderdag 24 september 2026 @ 19:50:
[...]

In feite Ja. Al is de isolatie wel matig op deze manier. Als je die koppeling aanraakt neem ik aan dat die best warm is. Dus daar ontstaat wel warmteverlies.

P.s. ik zie nu pas goed de sticker. Als dit je warmwater outlet is dan is het niet van toepassing. De sifon hoort in de COIL aansluitingen naar de warmtewisselaar spiraal. De tapwater aansluitingen horen niet geïsoleerd en zijn ook niet vatbaar voor stroming (tenzij je natuurlijk de kraan open zet).

Je kunt het beste gewoon voelen of die COIL leidingen warm blijven. Lang nadat het water is opgewarmd.
Of ik lees het verkeerd of jij hebt het verkeerd. Maar voor zover ik weet moet er in de uitgaande sanaitair warm water leiding een "lusje" zitten zodat er niet constant heet water naar boven stijgt en weer daalt binnen dezelfde pijp. Dit geeft veel verlies.

Van google:

Bedoelt u het warmteverlies van een boiler door ongewenste (tegenstroom)circulatie via een eenpijps-aansluiting? Dit fenomeen staat in de installatietechniek bekend als parasitaire circulatie of thermosifonische stroming. [1, 2]

Als een boiler via één enkele stijgleiding (of zonder juiste hydraulische afsluiting) is aangesloten, kan er warmte verloren gaan doordat warm water spontaan opstijgt en koud water terugzakt in dezelfde leiding. Dit veroorzaakt een continu, onzichtbaar stromingsverlies waardoor de boiler snel afkoelt. [1]

Waarom treedt dit stromingsverlies op?
  1. Natuurlijke convectie (Thermosifon): Warm water heeft een lagere dichtheid en is lichter dan koud water. Als een leiding direct verticaal omhoog loopt vanaf de boiler, stijgt het warme water op. Tegelijkertijd koelt het water hogerop in de leiding af en zakt het via de randen (of de binnenzijde) van dezelfde pijp terug de boiler in. [1, 2]
  2. Geen hittesifon: Als er bij de uitloop van de boiler geen zogeheten 'hittesifon' (warmteslot) is ingebouwd, blijft deze interne stroming constant doorgaan. [1, 2]
  3. Dikkere leidingen: Hoe groter de binnendiameter van de leiding, hoe makkelijker deze interne tegenstroomcirculatie op gang komt en hoe groter het energieverlies. [1]
Hoe lost u dit verlies op?
  • Plaats een hittesifon (anti-convectieloop): Dit is de meest effectieve oplossing. Laat de warmwaterleiding direct na de boileruitlaat eerst minimaal 20 tot 30 centimeter verticaal naar beneden lopen voordat deze weer omhoog gaat. Hierdoor ontstaat een 'kopsot' van kouder water dat de natuurlijke opwaartse stroom van warm water blokkeert. [1, 2]
  • Keerklep monteren: Het plaatsen van een fijngevoelige terugslagklep of vebelaste keerklep voorkomt dat er water gaat stromen wanneer de pomp (of tappunt) niet actief is.
  • Isolatie: Isoleer de aansluitleidingen direct vanaf de boileraansluiting zo dik mogelijk om afkoeling in de standpijp te minimaliseren. [1]

O

• Kirvis
[Afbeelding]

Even de dag zelf erbij gezicht in de data, dan kun je het zelf nakijken in de Weheat-portal en op de monitor.

25 februari 2026:
  • Buiten liep de temperatuur op naar 17-18°C die middag, na een week van 9-13°C, een zachte golf, geverifieerd met de weerdata uit Open Meteo.
  • Rond 10:00 gaf je kamersensor geen geldige meting (viel uit).
  • Binnen twee uur daarna sprong de gemeten kamertemperatuur van "onbekend" naar 23,4°C, en liep door naar 24-24,8°C tussen 13:00 en 18:00, terwijl je doeltemperatuur al die tijd op 21,5°C stond.
  • Precies in dat venster (13:00-18:00) bleef je pomp vijf uur op 95-99% toerental draaien. Het piekuur van de kaart (12,3 kW, 18,4°C buiten) viel om 15:00, midden in die periode.
Een regeling die op kamertemperatuur stuurt hoort terug te schakelen zodra de kamer boven het doel komt, niet vol te blijven stoken terwijl de kamer al 3+ graden te warm is en oploopt. Dat past niet bij gewoon "veel warmtevraag op een zachte dag".

Kun jij in de Weheat-portal (of je geheugen) nagaan of er rond die tijd iets met je kamersensor of regeling speelde? Sensor losgetrild of vervangen, bezoek gehad, ergens handmatig aan gedraaid?

Verder dan dit kan ik helaas niet kijken.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Stel, ik raak op op mn ipad een grafiek aan. Die grafiek zoomt meteen bizar in en ik kan hem niet meer resetten. Aandachtspuntje?

Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Dit is het topic over Weheat-monitor. Voor vragen over je installatie of over Weheat ga je naar het Weheat topic.