Intro
Hallo allemaal,Ik ben Bas en heb de afgelopen tijd Weheat Monitor gebouwd: een dashboard dat bovenop je eigen Weheat-warmtepomp data draait, met functionaliteit die het officiële Weheat-portal niet biedt. Het is gratis, en dit topic gebruik ik om het project voor te stellen en jullie feedback en bugs te verzamelen, dit is namelijk nog een bèta.
De app bevat heel veel van de analyses en inzichten die ik in de afgelopen twee jaar in het Weheat warmtepompen topic heb geplaatst.
Ik update deze eerste post met nieuwe features en screenshots naarmate het project vordert.
Je vindt de app op www.weheat-monitor.nl.
Hoe het werkt
Je logt in met je eigen Weheat-account, via Weheat's eigen inlogpagina. Je wachtwoord komt dus nooit bij mijn app terecht. Daarna haalt de app elke minuut je meetdata op en bouwt daar het dashboard mee op./f/image/rfga04KmP48d5q8h26uAG851.png?f=fotoalbum_large)
Stooklijnadvies
Dit is het onderdeel waar ik tot nu toe de meeste tijd in heb gestoken: een fysisch warmteverlies- en emittermodel dat uit je eigen historische meetdata een onderbouwd stooklijnadvies destilleert, inclusief een schatting van de besparing als je 'm aanpast, en een check of een eerdere aanpassing daadwerkelijk heeft geholpen.Ik ben hier nog steeds mee bezig op basis van feedback en vragen van nieuwe gebruikers van de afgelopen tijd, dus dit wordt nog beter als het goed is.
/f/image/Q5Kw6pZLQMfjmibmUT8S2efe.png?f=fotoalbum_large)
SCOP vergelijking
Dit vind ik zelf een van de tofste features tot nu toe: vergelijk jouw SCOP met die van anderen en kijk hoe zuinig jouw installatie is.Ook hier veel ideeën om dit nog leuker en beter te maken, maar als jullie wensen hebben qua functionaliteit dan hoor ik dat graag!
/f/image/PUnwe0mKX8gFv4dqbVxz45uo.png?f=fotoalbum_large)
Live community-cijfers
Op de voorpagina staan live cijfers van iedereen die meedoet: hoeveel pompen nu actief zijn, gemiddelde COP en buitentemperatuur, totaal geleverde warmte tot nu toe.Ook denk ik er over om een publiek dashboard te maken met geanonimiseerde statistieken van alle aangesloten warmtepompen. Dat kan imho nuttig zijn voor mensen die zich nog aan het oriënteren zijn: hoe gedragen de Weheat warmtepompen zich nu echt in het wild, in plaats van alleen naar een tabelletje van de fabrikant zelf te kijken uit een brochure.
/f/image/oxKYCiel83qjORpghEdJIHTc.png?f=fotoalbum_large)
Status: bèta, en een lange ideeënlijst
Het werkt, ik gebruik het zelf dagelijks en er draaien inmiddels een flink aantal accounts op, maar er zitten ongetwijfeld nog rafelrandjes in. Ik heb daarnaast een flinke lijst met ideeën liggen om nog meer waarde toe te voegen. Dit is dus geen af product, en dat is precies waarom ik dit topic open.Samenwerking met Weheat
Goed nieuws: ik heb inmiddels rechtstreeks contact met Weheat, tot en met een gesprek met Martijn (CEO). Weheat staat positief tegenover dit soort initiatieven en we gaan samenwerken om Weheat Monitor op een steviger fundament te zetten:- Er komt een eigen API-client specifiek voor Weheat Monitor, zodat de data-uitwisseling voor Weheat inzichtelijk en beheersbaar is.
- Ik word gekoppeld aan hun technische team om samen te kijken welke verbeteringen in de API nodig zijn om de app efficiënter te laten werken.
"Wat is er nieuw?" - Change log
Onderaan in de app vind je onder "Wat is er nieuw" een uitgebreide change log, waarbij iedere wijziging die voor de gebruikers zichtbaar of merkbaar is wordt genoemd. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste features en verbeteringen.Feedback & bugs
Loop je tegen iets vreemds aan, klopt een cijfer niet, of heb je een idee: gooi het er hier in of gebruik de feedback functie in de app zelf.De feedback die ik tot nu toe al kreeg heeft de app écht een stuk beter gemaakt, daar ben ik super blij mee, en hoe meer scherpe input, hoe beter.
Kosten & steun
De kosten voor het draaien van de server (Supabase) betaal ik nu uit eigen zak. Nadat zich veel meer mensen gingen aanmelden groeide de app al snel uit het jasje dat binnen de Free account van Supabase past.Wil je het project steunen, dan kan dat vrijwillig via het koffiekopje (Buy Me a Coffee) in de app, volledig optioneel. Op termijn overweeg ik mogelijk een betaalde optie: een klein bedrag per jaar om de kosten te dekken, met daarbovenop extra functionaliteit.
Niks daarvan is definitief, en ik hoor graag wat jullie daarvan vinden.
Tot slot
Vragen, bugs, ideeën: schiet maar raak!Mis je nog onderwerpen voor dit start topic, dan hoor ik dat graag.
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, www.weheat-monitor.nl
/f/image/pll2vwbbmXZRjz0GDU01eJeA.png?f=fotoalbum_large)