Weheat Monitor - dashboard voor je Weheat-warmtepomp (bèta)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:46
Ook een koffie gedoneerd.

Ik zie op de monitor dat ik 2200 WP aan zonnepanelen heb. In de weheat app staat 2200 KW opbrengst. want ik heb 3300wp aan panelen.

Wellicht een kleinigheidje.

• Guido7619
De kaart is ook leuk, maar echt ver inzoomen gaat niet. Is het mogelijk om te zien of er nog meer Weheats in mijn woonplaats staan?

• Guido7619
En die 326 Ton besparing op CO2 helemaal onderaan bij de vloot? geldt dat ook als alle verbruikte stroom met kolen is opgewekt?

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:34

niki_lauda

3840Wp/VW ID3B/WeHeat Sparrow

@Kirvis De koffie is je gegund maar krijg je geen last van je maag met al die koffie 👍

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:04
Guido7619 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:08:
En die 326 Ton besparing op CO2 helemaal onderaan bij de vloot? geldt dat ook als alle verbruikte stroom met kolen is opgewekt?
Dat kun je nooit weten, dan moet je op elk moment weten of de stroom is opgewekt met wind omdat het net als nu met 8 op de Noordzee waait of dat het is opgewekt met (eigen) zonnepanelen. We zien hier thuis in ieder geval dat van April tot eind September de warmtepomp zowel koelen als tapwater doet op zonnestroom, dus dat lijkt me al een hele besparing.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:57
Tijgerkracht schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:24:
[...]

Dat kun je nooit weten, dan moet je op elk moment weten of de stroom is opgewekt met wind omdat het net als nu met 8 op de Noordzee waait of dat het is opgewekt met (eigen) zonnepanelen. We zien hier thuis in ieder geval dat van April tot eind September de warmtepomp zowel koelen als tapwater doet op zonnestroom, dus dat lijkt me al een hele besparing.
Het grootste deel van die CO2 besparing zal aangenomen/berekend zijn als het verschil in CO2 uitstoot van het gas wat je niet meer opstookt, maar waarvan je de warmte uit de lucht haalt met een COP van > 1...

Ofwel: de warmte die je uit de lucht haalt, komt niet meer uit het verbranden van gas. Dat is een 100% eenduidige besparing, en kun je dus zonder meer berekenen. Dit is de warmte op basis van (COP - 1). Daarmee bedoel ik dat met een COP van 5 er 4/5 van die warmte direct uit de buitenlucht naar binnen wordt gepompt, met gebruik van de resterende 1/5 van die warmte uit je stroom om de WP te laten lopen.

Dat deel (1/COP) van de warmte komt dus uit stroom, en uit welke bron dat komt, is minder relevant, en mogelijk zelfs geheel weggelaten uit de berekening. Bij een COP van 5 is dat maar 20% van de warmte die je huis of je SWW in gaat. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Gameboy op 04-09-2026 16:31 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Guido7619
Gameboy schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:57:
[...]

Het grootste deel van die CO2 besparing zal aangenomen/berekend zijn als het verschil in CO2 uitstoot van het gas wat je niet meer opstookt, maar waarvan je de warmte uit de lucht haalt met een COP van > 1...

Ofwel: de warmte die je uit de lucht haalt, komt niet meer uit het verbranden van gas. Dat is een 100% eenduidige besparing, en kun je dus zonder meer berekenen. Dit is de warmte op basis van (COP - 1). Daarmee bedoel ik dat met een COP van 5 er 4/5 van die warmte direct uit de buitenlucht naar binnen wordt gepompt, met gebruik van de resterende 1/5 van die warmte uit je stroom om de WP te laten lopen.

Dat deel (1/COP) van de warmte komt dus uit stroom, en uit welke bron dat komt, is minder relevant, en mogelijk zelfs geheel weggelaten uit de berekening. Bij een COP van 5 is dat maar 20% van de warmte die je huis of je SWW in gaat. ;)
Dat is inderdaad ook op precies hoe het is berekent. 268.621 kuub gas is 480 ton CO2. Gedeeld door 5 maal 4 is 384 ton CO2.
Pagina: 1 2 Laatste