Weheat Monitor - dashboard voor je Weheat-warmtepomp (bèta)

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:23
Ook een koffie gedoneerd.

Ik zie op de monitor dat ik 2200 WP aan zonnepanelen heb. In de weheat app staat 2200 KW opbrengst. want ik heb 3300wp aan panelen.

Wellicht een kleinigheidje.

• Guido7619
De kaart is ook leuk, maar echt ver inzoomen gaat niet. Is het mogelijk om te zien of er nog meer Weheats in mijn woonplaats staan?

• Guido7619
En die 326 Ton besparing op CO2 helemaal onderaan bij de vloot? geldt dat ook als alle verbruikte stroom met kolen is opgewekt?

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:54

niki_lauda

3840Wp/VW ID3B/WeHeat Sparrow

@Kirvis De koffie is je gegund maar krijg je geen last van je maag met al die koffie 👍

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:08
Guido7619 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:08:
En die 326 Ton besparing op CO2 helemaal onderaan bij de vloot? geldt dat ook als alle verbruikte stroom met kolen is opgewekt?
Dat kun je nooit weten, dan moet je op elk moment weten of de stroom is opgewekt met wind omdat het net als nu met 8 op de Noordzee waait of dat het is opgewekt met (eigen) zonnepanelen. We zien hier thuis in ieder geval dat van April tot eind September de warmtepomp zowel koelen als tapwater doet op zonnestroom, dus dat lijkt me al een hele besparing.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:29
Tijgerkracht schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:24:
[...]

Dat kun je nooit weten, dan moet je op elk moment weten of de stroom is opgewekt met wind omdat het net als nu met 8 op de Noordzee waait of dat het is opgewekt met (eigen) zonnepanelen. We zien hier thuis in ieder geval dat van April tot eind September de warmtepomp zowel koelen als tapwater doet op zonnestroom, dus dat lijkt me al een hele besparing.
Het grootste deel van die CO2 besparing zal aangenomen/berekend zijn als het verschil in CO2 uitstoot van het gas wat je niet meer opstookt, maar waarvan je de warmte uit de lucht haalt met een COP van > 1...

Ofwel: de warmte die je uit de lucht haalt, komt niet meer uit het verbranden van gas. Dat is een 100% eenduidige besparing, en kun je dus zonder meer berekenen. Dit is de warmte op basis van (COP - 1). Daarmee bedoel ik dat met een COP van 5 er 4/5 van die warmte direct uit de buitenlucht naar binnen wordt gepompt, met gebruik van de resterende 1/5 van die warmte uit je stroom om de WP te laten lopen.

Dat deel (1/COP) van de warmte komt dus uit stroom, en uit welke bron dat komt, is minder relevant, en mogelijk zelfs geheel weggelaten uit de berekening. Bij een COP van 5 is dat maar 20% van de warmte die je huis of je SWW in gaat. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Gameboy op 04-09-2026 16:31 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Guido7619
Gameboy schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:57:
[...]

Het grootste deel van die CO2 besparing zal aangenomen/berekend zijn als het verschil in CO2 uitstoot van het gas wat je niet meer opstookt, maar waarvan je de warmte uit de lucht haalt met een COP van > 1...

Ofwel: de warmte die je uit de lucht haalt, komt niet meer uit het verbranden van gas. Dat is een 100% eenduidige besparing, en kun je dus zonder meer berekenen. Dit is de warmte op basis van (COP - 1). Daarmee bedoel ik dat met een COP van 5 er 4/5 van die warmte direct uit de buitenlucht naar binnen wordt gepompt, met gebruik van de resterende 1/5 van die warmte uit je stroom om de WP te laten lopen.

Dat deel (1/COP) van de warmte komt dus uit stroom, en uit welke bron dat komt, is minder relevant, en mogelijk zelfs geheel weggelaten uit de berekening. Bij een COP van 5 is dat maar 20% van de warmte die je huis of je SWW in gaat. ;)
Dat is inderdaad ook op precies hoe het is berekent. 268.621 kuub gas is 480 ton CO2. Gedeeld door 5 maal 4 is 384 ton CO2.

• Mokum4life
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-09 07:02
Ziet er super uit. Beetje gekke vraag, maar ik krijg over een paar weken een WeHeat. Kan ik gelijk al gebruik maken van jouw monitor, of moet ik eerst een x aantal weken/maanden gewoon draaien voordat hij mij inzicht kan geven?

• Guido7619
Mokum4life schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:05:
Ziet er super uit. Beetje gekke vraag, maar ik krijg over een paar weken een WeHeat. Kan ik gelijk al gebruik maken van jouw monitor, of moet ik eerst een x aantal weken/maanden gewoon draaien voordat hij mij inzicht kan geven?
Je kan er gelijk gebruik van maken, maar er is nog weinig data te zien als je nog geen echte draaiuren hebt gemaakt.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat maakt eigenlijk dat ik -terwijl alles standby staat- de waterpomp op actief heb staan en de sww klep op open? Ik heb de binnenunit mettwee pompen, dus geen driewegklep.

Wise enough to play the fool

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:32
teacher schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:29:
Wat maakt eigenlijk dat ik -terwijl alles standby staat- de waterpomp op actief heb staan en de sww klep op open? Ik heb de binnenunit mettwee pompen, dus geen driewegklep.
Ja goeie vraag!

Ik vermoed dat de betekenis van sommige parameters nog niet helemaal goed is. Weheat heeft helaas geen mapping vrijgegeven dus dat moet afgeleid worden.

Ik ga hier naar kijken!

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, bouwer van www.weheat-monitor.nl

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:29
Ik heb dat al een keer naar @Weheat gemailed als vraag, maar nooit een reactie op gekregen ;)

Ik heb ook een voorgeassembleerde binnenunit met 2 pompen en geen 3-wegklep. Ook bij mij staat de status van de "Indoor Unit Water Pump" en de "Indoor Unit DHW Valve or Water Pump" altijd op "On".

Dat komt gewoon uit de Weheat API, en lijkt me een vaste waarde die niet gerelateerd is aan enige daadwerkelijke status of meting.

Daar is dus ook geen mapping voor denk ik, het staat *altijd* "aan" nu, en dat zal door Weheat moeten worden gefixed...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Kirvis
Mokum4life schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:05:
Ook deze vraag zet ik op de lijst.

Mijn idee hierover is als volgt:

Heb je wel al een minimum aantal stookdagen in de winter, dan berekent het systeem een optimale stooklijn op basis van je eigen data.

Heb je net een nieuwe installatie, dan kijkt het systeem naar vergelijkbare woningen (moet je wel de kenmerken goed invullen), en geeft ie een advies op basis van de gemiddelden.

Hij houdt sowieso bij als er instellingen worden aangepast, dus we kunnen dan na een week weer een berekende tweak doen van de stooklijn, net zolang tot het perfect is.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, bouwer van www.weheat-monitor.nl

• Kirvis
Afgelopen weekend wat (gerapporteerde) bugs opgelost.

Check de change log voor alle verbeteringen en laat me via het chat icoon weten als je meer ideeen hebt of als je foutjes ziet. Zie zijn er nog genoeg namelijk.
NIEUWE FEATURE
Een eenvoudige wijziging, maar wel een die ik stiekem heel leuk vindt: zet de app op het home screen van je telefoon, zodat het een ‘echte’ app lijkt.

Werkt sowieso op iOS en zou op Android moeten werken. Screenshots van Android zijn welkom.

En oh, je kunt in de instellingen ook nog kiezen welke kleur het icoontje moet zijn. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPJaJDQUsimG6KHQtB1hY03sc9Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nxFGoE1bNdU4S4z7FnmdJaVx.png?f=fotoalbum_large

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:43
Kirvis schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:11:
Afgelopen weekend wat (gerapporteerde) bugs opgelost.

Check de change log voor alle verbeteringen en laat me via het chat icoon weten als je meer ideeen hebt of als je foutjes ziet. Zie zijn er nog genoeg namelijk.
NIEUWE FEATURE
Een eenvoudige wijziging, maar wel een die ik stiekem heel leuk vindt: zet de app op het home screen van je telefoon, zodat het een ‘echte’ app lijkt.

Werkt sowieso op iOS en zou op Android moeten werken. Screenshots van Android zijn welkom.

En oh, je kunt in de instellingen ook nog kiezen welke kleur het icoontje moet zijn. ;)

[Afbeelding]
Yesss werkt op Android ook netjes! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjuGmi-1KjbzcpsUqDYjePiBF6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QECSZVyHMOOip2MZa1l1CFZC.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste keer dat ik de pagina nu goed op mobiel bekijk, op het dashboard kan ik wel de pagina te ver naar links schuiven omdat de tabs koelen en operationeel nog door loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsV68EHUt2nuzhqIIPcY5vWnLy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPLlAv0SvE67yWOFZIvPtOrf.jpg?f=fotoalbum_large

• Kirvis
TomSt schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:23:
[...]

Eerste keer dat ik de pagina nu goed op mobiel bekijk, op het dashboard kan ik wel de pagina te ver naar links schuiven omdat de tabs koelen en operationeel nog door loopt.

[Afbeelding]
Mooi! Dank voor het screenshot.

En ja, de mobiele optimalisatie staat nog ergens op het lijstje.

• Kirvis
Opgelost!

• TomSt
Verkeerde page, oeps 😅

[ Voor 97% gewijzigd door TomSt op 07-09-2026 12:20 ]

• TomSt
Kaart nog uitbreiden naar België? ;) @Kirvis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMVGPDYodp3FOUxvQaL_DA9v7s8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Tea79IKzq8vJbZez4lEyh5QI.png?f=user_large

• Kirvis
Had ik eerst wel gedaan maar zag er heel raar uit. Ik zet het op de lijst.

• TomSt
Kirvis schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:41:
[...]

Had ik eerst wel gedaan maar zag er heel raar uit. Ik zet het op de lijst.
Misschien een optie dat Belgen standaard alleen België zien en Nederlanders alleen NL, met ergens de mogelijkheid om te switchen? Al is het natuurlijk het mooiste om alles in één oogopslag te kunnen zien.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik heb opnieuw verbinden gekozen, logde in bij weheat, kreeg een cookiefoutmelding en nu is de opnieuw verbinden knop weg. Is het gelukt?

• Kirvis
teacher schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:23:
Ik heb opnieuw verbinden gekozen, logde in bij weheat, kreeg een cookiefoutmelding en nu is de opnieuw verbinden knop weg. Is het gelukt?
Is goed gegaan!

Je kunt dat nu zelf checken in de instellingen. Onderaan dat blok staat nu een groen vinkje als de koppeling met Weheat aktueel is, anders staat er een knop om opnieuw te verbinden.

• Guido7619
Het totaal bedrag nog met 100 euro kunnen verminderen nu WeHeat de Referral gaat geven. Die was ik eigenlijk alweer vergeten. Ik heb het maar bij Overige Subside (gemeente of provincie) ingevoerd.

• Kirvis
Guido7619 schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:27:
Het totaal bedrag nog met 100 euro kunnen verminderen nu WeHeat de Referral gaat geven. Die was ik eigenlijk alweer vergeten. Ik heb het maar bij Overige Subside (gemeente of provincie) ingevoerd.
Goeie! Ik zal een extra veld toevoegen aan de berekening.

• altan2
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-09 08:49
Ondanks het invullen van mijn woonplaats zie ik Geen weerstation gevonden bij "Leiden" op de koeling-dashboard. Postcode levert ook niets op. Voorschoten invullen (daar heeft de KNMI wel een automatisch weerstation staan) werkt evenmin. Doe ik iets verkeerds?

• Kirvis
altan2 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:08:
Ondanks het invullen van mijn woonplaats zie ik Geen weerstation gevonden bij "Leiden" op de koeling-dashboard. Postcode levert ook niets op. Voorschoten invullen (daar heeft de KNMI wel een automatisch weerstation staan) werkt evenmin. Doe ik iets verkeerds?
Lijkt een bug te zijn met de meteo API, ga ik op een andere manier oplossen door het correcte weerstation te bepalen aan de hand van de 4 cijfers van de postcode.

Die laatste wordt niet opgeslagen, alleen gebruikt voor het bepalen van het weerstation en straks ook de netbeheerder (voor terugverdientijd en TCO berekeningen).

Wordt aan gewerkt dus!

• Kirvis

UPDATES!!!

De afgelopen dagen is een aantal flinke updates online gekomen.

Zie deze post voor meer info: Kirvis in "Weheat warmtepompen"

Feedback en suggesties zijn welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door Kirvis op 09-09-2026 10:42 ]

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-09 10:42
Bas Post schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:35:
[...]

Hi @Kirvis ik had deze nieuwe feature al ontdekt en gelijk ingevuld, woehoe! _/-\o_
Terugverdientijd is bij mij nu 5,1 jaar.
Echter heb ik vraagje/opmerking. Nu wordt aantal m3 gas berekend o.b.v. verbruikte kWh, echter had ik in mijn profiel aangegeven wat gas verbruik vorig jaar werkelijk was. Deze wijkt behoorlijk af, waardoor terugverdientijd niet helemaal klopt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Kirvis Ten eerste wat een geweldige update weer, wat is ontzettend veel toegevoegd.
Wel 1 vraagje, mijn bovenstaande opmerking had je nog niet opgenomen in de updates?
En ik heb nog steeds geen stooklijn berekening, doordat ik geen thermostaat heb aangesloten (-1 waarde). Had je daar al een oplossing voor bedacht?

Voor de rest, top!

BP on the move!!!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:34
@Kirvis denk je dat het mogelijk is om ook de grafieken 'custom' te maken door te slepen. Wat nu ook zit in de Weheat-portal?

Ik miste gisteren ook een beetje de interface zoasl op de weheat portal om opties aan en uit te vinken in de grafiekweergave. Eigenlijk is het dan niet meer dan een 1-1 kopie, maar ik gebruik liever 1 tool en ook vind ik het leuker om screenshots vande monitor te delen dan portal met andere.
Wellicht zie ik die optie over het hoofd of zijn er redenen voor om dit niet te doen hoor, kan ook.

• Kirvis
Bas Post schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:03:
[...]

@Kirvis Ten eerste wat een geweldige update weer, wat is ontzettend veel toegevoegd.
Wel 1 vraagje, mijn bovenstaande opmerking had je nog niet opgenomen in de updates?
Ga ik naar kijken. Geen idee nog hoe we dat kunnen oplossen. Ik heb dat zelf ook (minder equivalent in gas gebruikt dan het eerdere echte verbruik). Komt misschien doordat de gehele installatie nu zuiniger draait omdat ie continue draait, of omdat het aangenomen rendement van de ketel niet klopt (daadwerkelijk rendement van de ketel was misschien lager).

Ga ik uitzoeken.
En ik heb nog steeds geen stooklijn berekening, doordat ik geen thermostaat heb aangesloten (-1 waarde). Had je daar al een oplossing voor bedacht?
Ben bezig met een grote update voor het berekenen van een betere stooklijn.

Als die staat pak ik dit issue op.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Goed bezig man, heeft WeHeat je niet al een baan aangeboden ?

Zowel in ontwikkelingssnelheid als communicatie over de wijzigingen kun je ze nog wel flink wat leren zo te zien.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:05:
@Kirvis denk je dat het mogelijk is om ook de grafieken 'custom' te maken door te slepen. Wat nu ook zit in de Weheat-portal?
Yes, goed idee, stond al ergens op het lijstje in mijn hoofd.

Ga kijken of dat makkelijk in te voeren is.
Ik miste gisteren ook een beetje de interface zoasl op de weheat portal om opties aan en uit te vinken in de grafiekweergave. Eigenlijk is het dan niet meer dan een 1-1 kopie, maar ik gebruik liever 1 tool en ook vind ik het leuker om screenshots vande monitor te delen dan portal met andere.
Wellicht zie ik die optie over het hoofd of zijn er redenen voor om dit niet te doen hoor, kan ook.
Ik heb er voor de monitor bewust voor gekozen om verschillende grafieken te maken met daarin waarden die wat met elkaar te maken hebben.

Weheat kiest ervoor om 1 grafiek te tonen waarin je alles kunt aanvinken, ook als die waarden geen klap met elkaar te maken hebben (zoals bijvoorbeeld debiet van een pomp en aanvoer en retour temp van het water).

Ik kies dus bewust voor een andere weg. Een grafiek die ik nog toegevoegd zie is bijvoorbeeld die van SWW met de boven en onder temperatuur. Als je alleen die twee toont, en daar Warm water boven zet, dan is meteen duidelijk waar je naar kijkt.

Wat zou je graag willen zien mbt het aanvinken?

• TomSt
Kirvis schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:12:
[...]

Ik heb dat zelf ook (minder equivalent in gas gebruikt dan het eerdere echte verbruik). Komt misschien doordat de gehele installatie nu zuiniger draait omdat ie continue draait, of omdat het aangenomen rendement van de ketel niet klopt (daadwerkelijk rendement van de ketel was misschien lager).
Ik reken zelf telkens met een waarde van 8,2 om van WP-output naar gasverbruik te komen, maar ook ik merk dat we nu met de WP veel minder m³ zouden verstoken als ik het omreken voor tapwater. Voorheen zaten we in de zomer elke maand wel ruim boven de 30 m³ en nu komen we op zo’n 20 kuub uit. Dat komt natuurlijk deels doordat je met een WP misschien wat bewuster omgaat met de vraag: heb ik hier echt warm water voor nodig? Maar dan nog kom ik echt kuubs tekort. Het was ook een behoorlijk verrotte ketel uit 2002, dus dat verklaart waarschijnlijk ook een deel.

• Kirvis
Ja, waarschijnlijk wel. Het daadwerkelijk rendement is lager dan de 90% waar ie standaard mee rekent.

Verder geldt nog (en dat zit er nu nog niet in) dat het rendement van een CV ketel voor het maken van SWW per definitie lager is dan 90%. Als ie water van 60 graden maakt als iemand vol staat te douchen dan gaat een deel van de warmte verloren in de gassen, terwijl dat op lagere temperatuur veel minder is en de ketel dus efficienter loopt.

• TomSt
Kirvis schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:31:
Ja, waarschijnlijk wel. Het daadwerkelijk rendement is lager dan de 90% waar ie standaard mee rekent.

Verder geldt nog (en dat zit er nu nog niet in) dat het rendement van een CV ketel voor het maken van SWW per definitie lager is dan 90%. Als ie water van 60 graden maakt als iemand vol staat te douchen dan gaat een deel van de warmte verloren in de gassen, terwijl dat op lagere temperatuur veel minder is en de ketel dus efficienter loopt.
Wat ik zelf ook wel interessant vind, zijn alle starts van een CV. Had je bijvoorbeeld maar 20 seconden warm water nodig, dan sloeg die daarna toch weer even aan om de boel bij te verwarmen. De WP verzamelt dat allemaal in één langere run per dag. Als ik kijk naar dagen met veel bad- en douchegebruik, komt het veel beter overeen met wat de WP-output omgerekend met 8,2 in m³ aangeeft. Dat zijn voor de CV natuurlijk ook langere runs. Vooral op dagen met alleen korte momenten van warmwatergebruik verspreid over de dag zie ik dat het flink scheef loopt. Ik denk dat je bij de CV door al die korte starts toch aardig wat energie verliest.

• TomSt
Ik moest zojuist nog een keer opnieuw verbinden en kreeg nu ook de melding dat ik toegang moest verlenen. In de vloot-tab zijn inmiddels ook behoorlijk wat pompen offline gegaan. Ondanks dat ik begin van de week al opnieuw had verbonden, ben ik er nu toch weer uitgegooid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSeZoaSb-UhyvIHwpailecWOnSU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CltEvfuDy6KFOAe0j3gDfUg7.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door TomSt op 09-09-2026 12:59 ]

• Kirvis
TomSt schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:57:
Ik moest zojuist nog een keer opnieuw verbinden en kreeg nu ook de melding dat ik toegang moest verlenen. In de vloot-tab zijn inmiddels ook behoorlijk wat pompen offline gegaan. Ondanks dat ik begin van de week al opnieuw had verbonden, ben ik er nu toch weer uitgegooid.

[Afbeelding]
Ja ik zag het al.

Dit is het toestemmingsscherm dat Weheat had gezegd te bouwen om toe te voegen aan de auth flow.

Betekent helaas dat gebruikers weer opnieuw moeten verbinden.

Als het goed is, is dit wel de laatste keer dat dat moet. Nu staat alles formeel op de nieuwe client die Weheat voor de monitor heeft aangemaakt en blijft de data collectie nu doorlopen.

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 25-09 12:23
@Kirvis Ik heb een gat in de datacollectie na het opnieuw autoriseren. Dat herstelt nog niet. Moet ik me gewoon afmelden en opnieuw aanmelden?

• Kirvis
HarDus schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:17:
@Kirvis Ik heb een gat in de datacollectie na het opnieuw autoriseren. Dat herstelt nog niet. Moet ik me gewoon afmelden en opnieuw aanmelden?
Ga ik fixen als meer mensen opnieuw zijn aangemeld.

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:38
Kirvis schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:16:
[...]

Ik kies dus bewust voor een andere weg. Een grafiek die ik nog toegevoegd zie is bijvoorbeeld die van SWW met de boven en onder temperatuur. Als je alleen die twee toont, en daar Warm water boven zet, dan is meteen duidelijk waar je naar kijkt.
Ten aanzien van SWW ben ik ook wel benieuwd naar een vergelijking die met name de SWW runs vergelijkt tussen installaties. Natuurlijk is die ook erg afhankelijk van de hoeveelheid waterverbruik. Maar zaken als afkoeling van het vat over tijd (en hoe die afwijkt van andere installaties). Snelheid van verwarmen van het vat en de efficiëntie daarvan lijken mij heel interessant. Welke vaten zijn het beste. Hoe zijn die vaten aangesloten. Je kan volgens mij installatietechnisch veel concluderen als je daar inzicht in krijgt.

Verwarmen is in die zin complexer vanwege alle verschillende afgiftesystemen. Ook de tapwaterbereiding kent diverse variabelen, maar lijkt mij toch overzichtelijker.

Ook vergelijkingen ten aanzien van het koelen zijn interessant. Maar dat seizoen komt volgend jaar pas weer terug.

• Guido7619
In Borne schijnt het nog wel steeds lekker weer te zijn.

En als ik flink inzoom lijkt het dat ik nog een pomp in Zeewolde zie staan.

[ Voor 40% gewijzigd door Guido7619 op 09-09-2026 18:48 ]

• Kirvis
Civil schreef op woensdag 9 september 2026 @ 17:30:
[...]

Ten aanzien van SWW ben ik ook wel benieuwd naar een vergelijking die met name de SWW runs vergelijkt tussen installaties. Natuurlijk is die ook erg afhankelijk van de hoeveelheid waterverbruik. Maar zaken als afkoeling van het vat over tijd (en hoe die afwijkt van andere installaties). Snelheid van verwarmen van het vat en de efficiëntie daarvan lijken mij heel interessant. Welke vaten zijn het beste. Hoe zijn die vaten aangesloten. Je kan volgens mij installatietechnisch veel concluderen als je daar inzicht in krijgt.

Verwarmen is in die zin complexer vanwege alle verschillende afgiftesystemen. Ook de tapwaterbereiding kent diverse variabelen, maar lijkt mij toch overzichtelijker.

Ook vergelijkingen ten aanzien van het koelen zijn interessant. Maar dat seizoen komt volgend jaar pas weer terug.
Staat al op de lijst idd!

Ik heb al eerder geprobeerd het warmteverlies van mijn eigen boiler te berekenen om die te vergelijken met de specs.

Heb daarvoor al tapdetectie algoritme half werkend gekregen, dat tapmomenten detecteert aan de hand van een daling van de temp van de onderste sensor.

Staat dus zeker op de roadmap!

• freb
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:10
@Kirvis Kleine melding over de grafiek "SCOP / EER per dag".

Er loopt bij mij een CV-lijn door terwijl mijn pomp sinds 18 juni geen seconde heeft verwarmd. Ik heb het hele ruwe logboek en er staat geen enkele meting in toestand 70. Toch zie ik, als ik met de muis op 8 september ga staan, "CV 5,72 (7d gem.)" staan.

Op de vergelijkingspagina zegt de site het zelf goed: 0,06 kWh verwarmingsstroom is te weinig voor een betrouwbaar cijfer, en daarom sta ik buiten de ranglijst. Die ondergrens lijkt op deze grafiek niet mee te doen.

Misschien de lijn weglaten onder een minimum aan energie in het venster?

[ Voor 13% gewijzigd door freb op 09-09-2026 19:12 ]

• Kirvis
freb schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:06:
@Kirvis Kleine melding over de grafiek "SCOP / EER per dag".

Er loopt bij mij een CV-lijn door terwijl mijn pomp sinds 18 juni geen seconde heeft verwarmd. Ik heb het hele ruwe logboek en er staat geen enkele meting in toestand 70. Toch zie ik, als ik met de muis op 8 september ga staan, "CV 5,72 (7d gem.)" staan.

Op de vergelijkingspagina zegt de site het zelf goed: 0,06 kWh verwarmingsstroom is te weinig voor een betrouwbaar cijfer, en daarom sta ik buiten de ranglijst. Die ondergrens lijkt op deze grafiek niet mee te doen.

Misschien de lijn weglaten onder een minimum aan energie in het venster?
Kan je even checken wat er bij Inzichten in de Weheat app staat bij die dag?

Het kan zijn dat daar wel een klein verbruik voor verwarmen staat. Dat is een ander endpoint en daar zit nog een bug in.

Maar kan het zo snel niet zien.

Screenshot mag ook!

• TTSS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:56
Ik ben benieuwd wat uiteindelijk voordeliger is: een warmtepomp die via een stooklijn rustig en constant draait, waarbij je ook de dure uren meepakt, of een warmtepomp die via OpenTherm (deels) wordt aangestuurd, zodat je de dure uren zoveel mogelijk kunt vermijden.

Dus wat is uiteindelijk slimmer: kies je voor een zo efficiënt mogelijke warmtepomp, of stuur je meer op de laagste kosten en daarmee op je portemonnee?

• freb
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:10
Kirvis schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:13:
[...]

Kan je even checken wat er bij Inzichten in de Weheat app staat bij die dag? Het kan zijn dat daar wel een klein verbruik voor verwarmen staat.
Op jouw vergelijkingspagina staat bij mij "0,06 kWh verwarmingsstroom" voor deze periode, dus er wordt inderdaad iets kleins op verwarmen geboekt. Dat komt uit datzelfde endpoint, denk ik.

Wat daar tegenover staat: in het ruwe logboek staat mijn toestel sinds 18 juni geen seconde in toestand 70. Er wordt dus wel geboekt, maar er is niet verwarmd.

In de app, 8 september (Elektrisch verbruik, dagweergave):

Warm water 2,52 kWh (61,6%)
Centrale verwarming 0,01 kWh (0,1%)
Koelen 1,57 kWh (38,3%)

En over 7-13 sep (Geleverde warmte & koeling):

Warm water 15,6 kWh (met 5,16 kWh)
Centrale verwarming 0,08 kWh (met 0,02 kWh)
Koelen 46,1 kWh (met 8,78 kWh)

Je vermoeden klopt dus: er staat 0,01 kWh op verwarmen bij die dag.

[ Voor 42% gewijzigd door freb op 09-09-2026 19:40 ]

• Kirvis
freb schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:28:
[...]

Op jouw vergelijkingspagina staat bij mij "0,06 kWh verwarmingsstroom" voor deze periode, dus er wordt inderdaad iets kleins op verwarmen geboekt. Dat komt uit datzelfde endpoint, denk ik.

Wat daar tegenover staat: in het ruwe logboek staat mijn toestel sinds 18 juni geen seconde in toestand 70. Die 0,06 kWh is dus wel geboekt, maar er is niet verwarmd.

In de app onder "Geleverde warmte & koeling", deze week (7-13 sep):

Warm water 15,6 kWh (met 5,16 kWh)
Centrale verwarming 0,08 kWh (met 0,02 kWh)
Koelen 46,1 kWh (met 8,78 kWh)

Dus ja, er staat verwarming: 0,02 kWh erin en 0,08 kWh eruit. Je vermoeden klopt.

Let op dat dit venster 7-13 sep is en jouw grafiek over 2-8 sep rekent, dus de getallen dekken elkaar niet precies.
Precies! Dat is de bug die al langere tijd in het energy logs endpoint zit waarbij er wel kWh op verwarmen wordt geboekt terwijl dat niet blijkt uit de status.

Ik kan dat in de app corrigeren, maar doe dat bewust niet omdat ik wil zorgen dat de data die je als gebruiker ziet overeen komt met wat er in de app te zien is.

• Kirvis
TTSS schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:13:
Ik ben benieuwd wat uiteindelijk voordeliger is: een warmtepomp die via een stooklijn rustig en constant draait, waarbij je ook de dure uren meepakt, of een warmtepomp die via OpenTherm (deels) wordt aangestuurd, zodat je de dure uren zoveel mogelijk kunt vermijden.

Dus wat is uiteindelijk slimmer: kies je voor een zo efficiënt mogelijke warmtepomp, of stuur je meer op de laagste kosten en daarmee op je portemonnee?
Mijn vermoeden is: niet uitschakelen is uiteindelijk zuiniger, maar dat zal ook aan je afgiftesysteem liggen.

Een dik pak vloerverwarming koelt minder snel af dan radiatoren. In het tweede geval heeft ie waarschijnlijk een hogere delta T te overbruggen als ie weer opstart.

Ook dit is een interessante om te onthouden en te kijken of we dit uit de data kunnen halen.

Zo veel te doen nog!!!

• STIMPPYYY
Kirvis schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:16:
[...]

Yes, goed idee, stond al ergens op het lijstje in mijn hoofd.

Ga kijken of dat makkelijk in te voeren is.

[...]

Ik heb er voor de monitor bewust voor gekozen om verschillende grafieken te maken met daarin waarden die wat met elkaar te maken hebben.

Weheat kiest ervoor om 1 grafiek te tonen waarin je alles kunt aanvinken, ook als die waarden geen klap met elkaar te maken hebben (zoals bijvoorbeeld debiet van een pomp en aanvoer en retour temp van het water).

Wat zou je graag willen zien mbt het aanvinken?
Begerijpelijk en ook logisch, maar wat ik dus regelmatig doe is bijvoorbeeld voor SWW boven+onder+compressor aanvinken en bijvoorbeeld in de winter pak ik aanvoer+retour+huisin+buitentemp etc...

Het zou niet meer zijn dan een 1-1 van wat WeHeat nu aanbiedt alleen dan in jouw portal.

Denk jij verder dat je het op een of andere manier mogelijk werkend kan krijgen door opwek/verbruik uit te lezen. Dan wel reactief (b.v. zoals op jeroen.nl uploaden van CSV data) en dynamische tarieven (jeroen heeft een API). Ik zit zelf overigens bij zonneplan. Zoiets zou echt supertof zijn, hoewel ik al heel blij ben met hoe het nu eruit ziet. Goede keus gemaakt door de CV eruit te gooien iig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NR4EEYThImxvScJQL59djLcvC3s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aZzLF3POur0nZXqaCJVnix7t.png?f=fotoalbum_large

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:04:
[...]

Begerijpelijk en ook logisch, maar wat ik dus regelmatig doe is bijvoorbeeld voor SWW boven+onder+compressor aanvinken en bijvoorbeeld in de winter pak ik aanvoer+retour+huisin+buitentemp etc...

Het zou niet meer zijn dan een 1-1 van wat WeHeat nu aanbiedt alleen dan in jouw portal.

Denk jij verder dat je het op een of andere manier mogelijk werkend kan krijgen door opwek/verbruik uit te lezen. Dan wel reactief (b.v. zoals op jeroen.nl uploaden van CSV data) en dynamische tarieven (jeroen heeft een API). Ik zit zelf overigens bij zonneplan. Zoiets zou echt supertof zijn, hoewel ik al heel blij ben met hoe het nu eruit ziet. Goede keus gemaakt door de CV eruit te gooien iig.

[Afbeelding]
So! Dat is een aardige besparing zeg! Heel netjes!

Dynamische tarieven komen er in op termijn.

Opwek en met name verbruik is een stuk lastiger: HomeAssistant heeft wel een API maar die is alleen lokaal toegankelijk (om begrijpelijke redenen).

Opwek zou nog kunnen door API's van verschillende omvormers te koppelen, maar dat is veel werk en voor elk merk weer een andere connector.

Wat je in ieder geval kunt doen als op termijn de energietarieven er in staan is de echte kosten van het runnen van je installatie berekenen en die afzetten tegen wat je echt hebt bespaard op gas tegen de historische tarieven.

• STIMPPYYY
Ja dat laatste dacht ik ook. Je kunt bij de netbeheerder of ik kan bij zonneplan een verzoek doen tot historische data per kwartier (P1 data). Ik ga ervan uit dat bij zonneplan dit al gekoppeld is aan kwartierprijzen (in verleden uurprijzen zijn per aug geswitcht naar kwartierprijzen), maar dan nog zou je die vereglijking moeten kunnne maken. Sterker nog jeroen.nl doet dat volgens mij al voor je.

Anyway die kan je dan inderdaad vergelijking met de datapunten en stookpunten. Nou goed, zou wel leuk zijn ooit (als je niks te doen hebt meer :) ).

Die besparing, ja klopt. Ik wist het een soort van al, maar wel tof om te zien nu het visueel is en ook onderbouwd met data. Die is natuurlijk nog groter gezien de panelen. Zeker alle SWW vanaf april tot nu is vrijwel alleen maar op zonnestroom.

[ Voor 23% gewijzigd door STIMPPYYY op 10-09-2026 15:15 ]

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:08
STIMPPYYY schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:04:
[...]

[Afbeelding]
Reken je jezelf nu niet rijk met een gasprijs van € 1.65?
Ja hij staat nu hoog, op 1.71 of zo, maar dat was de aflopen 2 jaar niet zo.
En kWh prijs wordt ook nog wel een dingetje, als de pomp op stroom van de zonnepanelen draait en salderen eraf is (waarbij je zonnestroom zo'n 11 cent minder waard is), draai je een stuk goedkoper.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kirvis schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:59:
[...]

Is goed gegaan!

Je kunt dat nu zelf checken in de instellingen. Onderaan dat blok staat nu een groen vinkje als de koppeling met Weheat aktueel is, anders staat er een knop om opnieuw te verbinden.
Toch niet, vanaf gisteren verbroken, vandaag opnieuw aangemeld en nu ging het volgens mij wel goed.

[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 10-09-2026 17:35 ]

• Kirvis
teacher schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:59:
[...]

Toch niet, vanaf gisteren verbroken, vandaag opnieuw aangemeld en nu ging het volgens mij wel goed.
Het was goed gegaan, en toen vanaf gisteren toch weer niet door een wijziging aan de kant van Weheat.

Als je nu weer verbonden bent dan zou het stabiel moeten blijven vanaf nu.

• Kirvis
Tijgerkracht schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:59:
[...]

Reken je jezelf nu niet rijk met een gasprijs van € 1.65?
Ja hij staat nu hoog, op 1.71 of zo, maar dat was de aflopen 2 jaar niet zo.
En kWh prijs wordt ook nog wel een dingetje, als de pomp op stroom van de zonnepanelen draait en salderen eraf is (waarbij je zonnestroom zo'n 11 cent minder waard is), draai je een stuk goedkoper.
Je kunt de gasprijs aanpassen in je instellingen.

En ik wil ergens nog de historie van de dynamische prijzen toevoegen voor een nauwkeuriger beeld.

Wat de toekomst brengt qua prijzen blijft natuurlijk een inschatting, maar gelukkig heeft niemand een glazen bol.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Over de rekenmodules: je rekent standaard met 200 euro per jaar voor het niet hebben van een gasaansluiting. Kan je dat bedrag zelf aanpassen? In mijn geval is het bijna het dubbele en dat beïnvloedt de berekening wel.

• Kirvis
teacher schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:41:
Over de rekenmodules: je rekent standaard met 200 euro per jaar voor het niet hebben van een gasaansluiting. Kan je dat bedrag zelf aanpassen? In mijn geval is het bijna het dubbele en dat beïnvloedt de berekening wel.
Die 200 staat ergens in de tekst geloof ik maar klopt niet meer.

EDIT: tekst is nu aangepast naar de correcte bedragen.

Ik reken op dit moment met het gemiddelde van alle netbeheerders voor de netbeheerkosten, en een gemiddelde van 20 energieleveranciers voor het vastrecht.

Netbeheerkosten rekent met 267 euro
Vastrecht met 96

Mijn idee is om nog toe te voegen dat op basis van de vier cijfers van de postcode niet alleen weerstation wordt bepaald, maar ook netbeheerder voor stroom en gas. En dan de exacte bedragen te gebruiken incl de historische bedragen.

Dan wordt alleen het vastrecht een invulveld of blijft een gemiddelde.

Ik wil gebruikers ook niet overladen met invulvelden.

[ Voor 3% gewijzigd door Kirvis op 10-09-2026 22:15 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Die staat idd bij de invoer ik heb mn gasaansluiting opgezegd, maar idd bij de uitkomsten van de rekenmodule is het een reëler bedrag zie ik nu.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:08
TTSS schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:13:

Dat zal niet voor iedereen hetzelfde zijn, maar ik ben van OT afgestapt omdat de ketel dan nog al eens bijsprong . Op stooklijn gebeurt dat nooit . Dus geef mij maar een stabiel draaiende installatie die misschien op een zonnige dag wat te veel draait . Geeft mij rust en een comfortabel huis en geen omkijken .

• Kirvis
Sowieso heeft een zonnige dag in de winter maar een beperkt effect (maar dat ga ik nog een keer nameten).

Ja, de kamertemp kan snel stijgen volgens je thermostaat, maar dat is puur de lucht in de kamer, niet de vloer en de muren enzo. Als het koud is ben je die warmte zo weer kwijt.

Als je dan gaat terugschakelen in je aanvoertemp, moet je wellicht later weer harder stoken om weer bij te komen.

Dit is mijn gevoel op dit moment.

• Kirvis
DRK schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:38:
Mooie tool heb je gemaakt @Kirvis! Chapeau!

Even een vraag over het stooklijn advies voor mijn woning. Zie hieronder:

~~~[Afbeelding]

Hoe komt jouw algoritme tot een (nagenoeg) geheel vlakke stooklijn denk je?
Flink wat werk gestoken in het updaten van de berekeningen.

Kan je eens kijken wat ie nu doet bij jou?

[ Voor 18% gewijzigd door Kirvis op 11-09-2026 13:45 ]

• HarDus
@Kirvis ondertussen zie ik dat er nu ook voor mij een stooklijn berekening is en daar komt direct een wens uit. Zouden we de periode waarover de stooklijn in het verleden wordt berekent zelf mogen kiezen zoals dat in de andere schermen ook kan. Ik ben afgelopen winter intensief bezig geweest met enerzijds het inregelen van de WP op mijn huis en anderzijds de afgifte op de WP en deze stapsgewijs verbeterd. In de vergelijking met de vloot denk ik dat in de relatieve prestatie (in de grafiek) terug te zien. Zou ik dat ook terug zien als ik bijvoorbeeld per maand de curve bekijk?

Ik vind de warmtetechnische-vergelijkingen het interessantste deel van je monitor. De financiële vergelijking is leuk, maar geeft best grote afwijkingen: 5% minder kWh in de monitor dan werkelijk gemeten en 10% meer m3 gas in de monitor dan werkelijk gemeten. Van mij hoef je dat ook niet te verbeteren want dat brengt mij niks. Voor wie dat wel belangrijk vindt moet ook het elektrische verbruik van de gas-CV meegenomen worden. Is ook niet nul (gemeten). Misschien is dan het eenvoudiger beter te maken door meer gebruikers input mee te nemen ipv af te leiden.

Voor het bepalen van de werkelijk COP, dus niet volgens de norm netto, maar volgens wat ik bruto uit het net haal is de 5% wel belangrijk, want het schat de werkelijk COP 5% te hoog in.

Voor mij zie ik jouw Weheat-monitor als een tool om te zien hoe goed de WP het relatief doet en of verder verbeteren zin heeft of dat het tijd wordt om onze inspanningen op een volgend onderwerp te verleggen. Dat kan zodra de relatief nog haalbare extra besparingen gering zijn, het comfort voldoende is, de WP stabiel is en uiteindelijk de set van instellingen Set-and-Forget is geworden. Hiervoor is jouw monitor nu al van waarde omdat je connectiviteit kan inschatten en omdat jij klaarblijkelijk een instellingen log kan bijhouden (zie SWW; later misschien ook van een stooklijn (ga ik straks gewoon maar eens proberen)).

Ik vind het een knap stuk werk. Professioneel. Daarnaast is ook het tempo waarin je dit ontwikkelt en waarmee je opmerkingen oppakt indrukwekkend. Petje af!

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:37

DRK

Kirvis schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:44:
[...]

Flink wat werk gestoken in het updaten van de berekeningen.

Kan je eens kijken wat ie nu doet bij jou?
Bedankt! Hij lijkt er nu goed uit te zien en met een helder advies te komen. Het moet een stukje hoger dan de standaard stooklijn van Weheat zelf. Mooi werk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdXRulfCioJYOL7g4XaBplFfQKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0EdksPM46mvMpDJCYAbtNnpw.png?f=fotoalbum_large

• jaronbor
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-09 19:55
knip, want offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 13-09-2026 08:47 ]

• JanC57
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 25-09 09:33
knip, want offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 13-09-2026 08:47 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

let op: dit is het weheat-monitor topic, hier gaat het specifiek over de tool die kirvis ontwikkeld heeft. Voor vragen over je weheat product ga je naar het reguliere weheat topic

• Guido7619
Ik zie op de het kaartje dat er nu op dit moment nog 3 pompen aan het koelen zijn. Borne natuurlijk weer maar ook in Den Haag bv. Is het bij jullie dan zo warm in huis dat er om 23;00 in de avond nog gekoeld moet worden?

In Vlijmen is er 1tje aan het koelen, en een dorp verderop S"hertogenbosch aan het verwarmen.

[ Voor 17% gewijzigd door Guido7619 op 13-09-2026 22:53 ]

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:45
Het dashboard zegt: geen weerstation gevonden bij 'Gouda'. Bij profiel heb ik nu alle woning gegevens verwijderd (en op de 'opslaan'knop geklikt). Alles was leeg. Daarna via EP-online gegevens laten ophalen. Hetgeen niet opgehaald kon worden heb ik handmatig ingevuld. Vervolgens staat alles met de indicator 'handmatig', ook wat van EP-online kwam. Is dat de bedoeling? En er is nog steeds geen weerstation gevonden bij Gouda.

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• Kirvis
Jailhouse schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:00:
Het dashboard zegt: geen weerstation gevonden bij 'Gouda'. Bij profiel heb ik nu alle woning gegevens verwijderd (en op de 'opslaan'knop geklikt). Alles was leeg. Daarna via EP-online gegevens laten ophalen. Hetgeen niet opgehaald kon worden heb ik handmatig ingevuld. Vervolgens staat alles met de indicator 'handmatig', ook wat van EP-online kwam. Is dat de bedoeling? En er is nog steeds geen weerstation gevonden bij Gouda.
Heb jij je gebruikersnaam ingevuld bij Profiel? Dan kijk ik even.

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 11:54
Het echte stookseizoen moet nog beginnen, maar met jou monitor kijk ik er iets meer naar uit. Top gedaan!
Wat ik volgens mij nog mis is de doeltempratuur. O.b.v. de stooklijn probeert hij een watertempratuur te bereiken. De huidige temp en delta zie ik, maar het doel niet. Kijk ik ergens overheen of is dit wellicht mooi om nog toe te voegen?

• Kirvis
SimplySimon schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:34:
Het echte stookseizoen moet nog beginnen, maar met jou monitor kijk ik er iets meer naar uit. Top gedaan!
Wat ik volgens mij nog mis is de doeltempratuur. O.b.v. de stooklijn probeert hij een watertempratuur te bereiken. De huidige temp en delta zie ik, maar het doel niet. Kijk ik ergens overheen of is dit wellicht mooi om nog toe te voegen?
Dat is een goeie, die zit er idd nog niet in.

Hoe zou je dat graag zien?

We hebben de volgende info beschikbaar:
  • Doeltemperatuur
  • Aanvoer (wat direct bij de WP gemeten wordt)
  • Temperatuur huis in
Tussen die laatste twee zit vaak een verschil, maar die laatste is waar de warmtepomp op stuurt.

• TomSt
Ik zie op de Weheat Monitor site dat iemand met een P80 4381 W heeft getrokken. Dat is toch behoorlijk boven de opgegeven 3500 W. Zit diegene toevallig hier op het forum en zou die wat meer details willen delen?

Ben vooral benieuwd of dit een korte piek is geweest of dat de P80 daadwerkelijk langere tijd richting of boven de 4000 W trekt. Ik heb hier zelf alleen kortstondig zo’n 3900 W gezien tijdens Boost, maar met een 16A groep vind ik dat al best wat.

Die 4381 W is waarschijnlijk gemeten met een 20A-groep ertussen, of kan dit ook gewoon op een 16A-groep voorkomen?

• STIMPPYYY
Volgens mij is dat die van mij. In 2025 kon je nog de boost (150%) kiezen. Dat hebben ze eruit gehaald. Geen idee of dat ooit nog is teruggekomen in de modi nu. Maar wellicht zit er een 20A groep tussen dan ipv 16A bij mij. Geen idee eigenlijk.

• Jailhouse
Kirvis schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:07:
[...]

Heb jij je gebruikersnaam ingevuld bij Profiel? Dan kijk ik even.
Uiteraard, Jailhouse is Jailhouse :) dus 1. weerstation niet gevonden en 2. Verzoek: Per veld onthouden wat handmatig en wat opgehaald is

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• Kirvis
TomSt schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:05:
Ik zie op de Weheat Monitor site dat iemand met een P80 4381 W heeft getrokken. Dat is toch behoorlijk boven de opgegeven 3500 W. Zit diegene toevallig hier op het forum en zou die wat meer details willen delen?

Ben vooral benieuwd of dit een korte piek is geweest of dat de P80 daadwerkelijk langere tijd richting of boven de 4000 W trekt. Ik heb hier zelf alleen kortstondig zo’n 3900 W gezien tijdens Boost, maar met een 16A groep vind ik dat al best wat.

Die 4381 W is waarschijnlijk gemeten met een 20A-groep ertussen, of kan dit ook gewoon op een 16A-groep voorkomen?
Neem die waarde voor nu ajb met een korrel zout.

Zodra Weheat de API heeft aangepast zodat instantaan vermogen er wel in zit ga ik hier nog beter naar kijken. Dan zit er ook een min, max en avg bij, dus dan kunnen we beter inzoomen op welke vermogens nu getrokken worden.

• Kirvis
Jailhouse schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:00:
Was een bug, is nu als het goed is opgelost!

Kan je nog eens checken?

• Jailhouse
Kirvis schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:03:
[...]

Was een bug, is nu als het goed is opgelost!

Kan je nog eens checken?
Allebei de punten zijn opgelost, dank!

• TomSt
@Kirvis is het misschien mooi om de legionella runs bij deze waarde op te tellen, of ze apart eronder te zetten? Niet te zien in dit screenshot, maar ik zie best vaak bijvoorbeeld 20× ‘maken warm water’. Als ik dan op de kaart kijk, waar ook nog niet alle warmtepompen op staan (volgensmij), zie ik soms 14× warm water maken en daarnaast nog 11× een legionella run. Samen zijn dat dus 25 pompen die iets doen met SWW, terwijl bovenaan 20× staat.

Misschien dat het wat duidelijker is als de legionella runs hier ook bij worden opgeteld of apart worden weergegeven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xf9M5utDbBk7IImt7x1qfr3DfRM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qIt5uCUbtPqfx5Vh0aGvTtJW.png?f=user_large
edit:
Misschien ook nog gaaf voor de toekomst om de kW op te splitsen in pompen die verwarmen, koelen, SWW maken of aan het ontdooien zijn. Kan je de status van de pomp uitlezen en dan het wattage onder het juiste kopje rekenen? Dan heb je bovenaan gewoon het totaal en daaronder in het klein bijvoorbeeld een breakout per categorie.

[ Voor 18% gewijzigd door TomSt op 14-09-2026 17:20 ]

• Kirvis
WOW! Er is iets geëxplodeerd.

65 nieuwe aanmeldingen alleen vandaag al! Ik heb echter geen idee hoe dat komt.

Iemand wel een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTX3DdcOOp3uF8uAoMT91UKLY30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RTRr02vrlEUEvEh6PW7dAqz8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sj4cFSxCUySp58fc0LhPKUC_kVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LJ0mgfb6aw4hPG4SUIkrGehg.png?f=fotoalbum_large

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:08
Misschien had Weheat requests en hebben ze die mensen naar je monitor gestuurd?

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:37

DRK

Kirvis schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:04:
WOW! Er is iets geëxplodeerd.

65 nieuwe aanmeldingen alleen vandaag al! Ik heb echter geen idee hoe dat komt.

Iemand wel een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je staat op Facebook

• Kirvis
Ah, dat verklaart.

Enig idee waar?

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:06

6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58
Is dat de reden dat mijn aanmelding al sinds gistermiddag blijft hangen op 'Dashboard wordt geladen'?

• Kirvis
johan_L schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:37:
Is dat de reden dat mijn aanmelding al sinds gistermiddag blijft hangen op 'Dashboard wordt geladen'?
Dat zou niet moeten. Kan je mij in een prive bericht even je serienummer sturen? Dan kijk ik even of ik in de database kan vinden wat er mis gaat.

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 11:54
Kirvis schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:46:
[...]

Dat is een goeie, die zit er idd nog niet in.

Hoe zou je dat graag zien?

We hebben de volgende info beschikbaar:
  • Doeltemperatuur
  • Aanvoer (wat direct bij de WP gemeten wordt)
  • Temperatuur huis in
Tussen die laatste twee zit vaak een verschil, maar die laatste is waar de warmtepomp op stuurt.
Dat is een goede vraag. Ik heb het afgelopen stookjaar vaak gekeken naar doel tempratuur en behaalde tempratuur, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik niet weet hoe ik eventuele verschillen moet interpreteren. Desondanks zou ik graag zien wat op basis van de stooklijn of OT de gevraagde tempratuur is. Dat kan denk ik met een eenvoudige 'tegel' met doelwater tempratuur of een grafiek met doel vs werkelijk.
Wellicht zijn er andere die hier nog ideeën over hebben?

• Kirvis
Check dank!

Ik zit zelf niet op Facebook, maar mochten er meer groepen zijn waar dit in gepost kan worden dan houd ik me aanbevolen.

Dank!

• STIMPPYYY
Wellicht straks updates e.d. pushen via een notification schermpje bij inloggen op de portal?

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:03:
Wellicht straks updates e.d. pushen via een notification schermpje bij inloggen op de portal?
Wat bedoel je precies?

• STIMPPYYY
Je hebt toch wel eens zo'n pop-up schermpje waarbij je dan de nieuwe changes of vernieuwingen ziet. Zelfde als zo'n cookie pop-up.

• Jailhouse
STIMPPYYY schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:40:
[...]

Je hebt toch wel eens zo'n pop-up schermpje waarbij je dan de nieuwe changes of vernieuwingen ziet. Zelfde als zo'n cookie pop-up.
Nou ... Gezien de snelheid waarin wijzigingen elkaar opvolgen heb ik liever een rood stipje/cijfer bij mijn profiel en in mijn profiel een item met 'wijzigingen' waarin je de opeenvolgende versie/changelogs ziet.
Dat is geen kritiek, maar Kirvis reageert nu eenmaal heel snel en het product is nog gewoon in een groei spurt.

De rode stip heeft diverse voordelen:
- Niet telkens een 'irritant' popupje bij het inloggen
- Versiehistorie is en blijft te zien.

Los daarvan: als op facebook dit mooie portaal aandacht krijgt en je publiceert je changes op ons tweakersforum dan zien de FB-ers dat niet.

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:40:
[...]

Misschien doe ik beiden wel: bug fixes en verbeteringen alleen een rood stipje onderaan, en grote nieuwe functionaliteit wel een popup oid.

Ga er over nadenken.

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:40
Kirvis schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:37:
[...]

Misschien doe ik beiden wel: bug fixes en verbeteringen alleen een rood stipje onderaan, en grote nieuwe functionaliteit wel een popup oid.

Ga er over nadenken.
Ik opteer voor een rood stipje, ik zou het fijn vinden gewoon gelijk naar de data te gaan zonder popups, of ze nou over grote of kleine updates gaan. Wellicht alleen een popup bij kritieke errors die gelijk aandacht behoeven.

• HarDus
Eens met @Kanseleur. Het is heel fijn om een changelog te hebben (@Weheat !) ter referentie en het is ook fijn om te weten wat er komt (behalve als het “ooit-misschien” is, @Weheat !), maar bij professionele ontwikkelaars zoals @Kirvis mag je aannemen dat wat je vandaag ziet, beter is dan voorheen en zonder verdere uitleg.

Er is dus eventueel een pop-up nodig als er een andere onverwachte handeling nodig is. Maar ja, dat wijst zich dan vanzelf wel.

• TomSt
Hebben meer mensen hier nu last van? De warmtepomp zelf is nog gewoon online via de app, portal en HA. De vorige keer dat ik deze melding kreeg, moest ik daarna opnieuw inloggen met Weheat account.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGauEjzpwxH1IGLTOHgG6lqcqBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAaXIHXM0GcqWxdWzOHlvSbF.jpg?f=fotoalbum_large

• TomSt
Het lijkt erop van wel 1 warmtepomp online nog maar :/

• TomSt
@Kirvis helaas weer een disconnect bij alle warmtepompen en uiteindelijk opnieuw moeten inloggen. Op de Weheat Sign In-pagina staat ook “staff-restricted”. Weet niet of dat er de vorige keer ook stond of wat het betekent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vv4dV0KDAK63G7t0fQNQun2EQmI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruK1Rf8UR9y12fK7pjkLZ4kx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEbEuNbcVweAHfgJSX41vVj5UBk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roP8ssGmMPxVsLst2Lplndt8.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door TomSt op 15-09-2026 15:48 ]

• Kirvis
TomSt schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:46:
@Kirvis helaas weer een disconnect bij alle warmtepompen en uiteindelijk opnieuw moeten inloggen. Op de Weheat Sign In-pagina staat ook “staff-restricted”. Weet niet of dat er de vorige keer ook stond of wat het betekent.
[Afbeelding][Afbeelding]
Jep, ik zag het. :-(

Lijkt weer een wijziging aan de kant van Weheat te zijn. Ik ga deze week nog met ze bellen en neem dit mee.

• EJvdL
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 15-09 19:40
Kirvis schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:30:
[...]

Ah, dat verklaart.

Enig idee waar?
Hi,

Ik heb gisteren in de FB Weheat Blackbird groep een post gezet. Daarin heb ik gemeld dat de weheat-monitor zeker de moeite waard is om te ontdekken. Mooi dat er zoveel aanmeldingen gekomen zijn.

Vandaag ook in de 'Weheat Sparrow' en de 'Blackbird warmtepomp Weheat' groepen geplaatst.
Hopelijk komen er nog meer aanmeldingen ;)

En bedankt dat je dit mooie tool gemaakt hebt _/-\o_
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Dit is het topic over Weheat-monitor. Voor vragen over je installatie of over Weheat ga je naar het Weheat topic.