Weheat Monitor - dashboard voor je Weheat-warmtepomp (bèta)

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:13
EJvdL schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:40:
[...]

Hi,

Ik heb gisteren in de FB Weheat Blackbird groep een post gezet. Daarin heb ik gemeld dat de weheat-monitor zeker de moeite waard is om te ontdekken. Mooi dat er zoveel aanmeldingen gekomen zijn.

Vandaag ook in de 'Weheat Sparrow' en de 'Blackbird warmtepomp Weheat' groepen geplaatst.
Hopelijk komen er nog meer aanmeldingen ;)

En bedankt dat je dit mooie tool gemaakt hebt _/-\o_
Ah top, dankjewel! Ik zag inderdaad de link al, maar zit niet meer op Facebook dus kon niet verder klikken.

Mocht je vragen krijgen die je niet kunt beantwoorden (ik zag al een vraag voorbij komen), dan kan je ze doorverwijzen naar het chat icoontje op de pagina.

Is er trouwens ook een Flint groep?

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, bouwer van www.weheat-monitor.nl

• mhurk
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19-09 09:11
Mooi dashboard! Ik probeer mijn eigen data (kwartierdata vanaf het begin dat ik mijn warmtepomp heb) te vergelijken met de weheat-monitor data. Ik zie daar wel een verschil, bijvoorbeeld de duur van de defrosts, maar ook de frequentie is iets anders. Bij mijn data zit daar een verschil in (korter als het buiten warmer is), in de monitor data (bovenste grafiekje) duurt het altijd 4 minuten. Vanwaar dat verschil?

Ik heb ook de relatieve luchtvochtigheid geplot (RH data uit Open-Meteo) waarbij je ziet dat boven de 80% het aantal defrost flink toeneemt. Je ziet ook een defrost gebied net boven het vriespunt, bij hoge RH.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cs53Hf3kwurEf7tR8ypq480rYa4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7UhLHXSMYsNDrnOMpnDDLf6o.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYsxTw_muLLViei3_vgzfSaIDwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pmIBzWfiLrwAoL9ToGPSwaV3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Aed-O9oNMfiGA5ALmrFmrjf6Cg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j8J0HzB6I1jyID8D6oogdyC7.png?f=fotoalbum_large

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:34
Kanseleur schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:59:
[...]

Ik opteer voor een rood stipje, ik zou het fijn vinden gewoon gelijk naar de data te gaan zonder popups, of ze nou of grote of kleine updates gaan. Wellicht alleen een popup bij kritieke errors die gelijk aandacht behoeven.
Kan ook. Meer in de zin, wellicht handige feature om te delen met andere die niet op dit forum zitten. Wmbt mogen major changes zeker in een popupje ofzo. Bv die uitgebouwde berekeningen, daar kijk je misschien een keer naar, maar kan je ook snel weer links laten liggen. Significante updates mogen dan best even wat meer gedeeld worden. Maar eens, niet kleine changes. Dat is beter ergens als je erop klikt oid.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:51
Guido7619 schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:51:
Ik zie op de het kaartje dat er nu op dit moment nog 3 pompen aan het koelen zijn. Borne natuurlijk weer maar ook in Den Haag bv. Is het bij jullie dan zo warm in huis dat er om 23;00 in de avond nog gekoeld moet worden?

In Vlijmen is er 1tje aan het koelen, en een dorp verderop S"hertogenbosch aan het verwarmen.
Eén van die 3 was ik (lees het wat laat omdat ik op vakantie was). Maar het is meer de massa terugkoelen. Ik heb veel vloerverwarming oppervlakte en ons huis houdt de warmte goed vast en er is een grote glaspartij die ook ervoor zorgt dat het met een beetje zon al opwarmt. Koelen kost imho relatief weinig aan energie en ik merk dat ik meer op comfort stuur dan verbruik.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:05
Wow @Kirvis die warmte verlies berekening is wel echt erg fraai. Ik zie voor mijn woning echter maar tot een gemiddelde dag temperatuur van -0.4 graad. Juist tussen die -1 en + 5 is er veel meer vermogen nodig door regelmatig defrost, wat ook energie kost. Hou je daar ook rekening mee?
Ik denk dat onder de -3 het aantal defrosts afneemt. Of praat ik poep?

[ Voor 68% gewijzigd door Tijgerkracht op 17-09-2026 11:27 ]

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Kirvis
Tijgerkracht schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:23:
Wow @Kirvis die warmte verlies berekening is wel echt erg fraai. Ik zie voor mijn woning echter maar tot een gemiddelde dag temperatuur van -0.4 graad. Juist tussen die -1 en + 5 is er veel meer vermogen nodig door regelmatig defrost, wat ook energie kost. Hou je daar ook rekening mee?
Ik denk dat onder de -3 het aantal defrosts afneemt. Of praat ik poep?
Defrost etc ben ik mee bezig om uit te zoeken. Gaat nog wel even duren.

Moet eerst zorgen dat ik de juiste info opsla, want uiteindelijk wil ik alleen nog uurdata opslaan, en dan staat die info er niet goed in. Ben nu bezig met datafundament om dat soort zaken wel goed op te slaan zonder dat de database meteen exponentieel groeit.

Zodra die data er is kan ik beter analyseren wat het effect is van defrosts op het gevraagde vermogen.

Hold tight!

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, bouwer van www.weheat-monitor.nl

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:05
Kirvis schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:41:
[...]

Defrost etc ben ik mee bezig om uit te zoeken. Gaat nog wel even duren.

Moet eerst zorgen dat ik de juiste info opsla, want uiteindelijk wil ik alleen nog uurdata opslaan, en dan staat die info er niet goed in. Ben nu bezig met datafundament om dat soort zaken wel goed op te slaan zonder dat de database meteen exponentieel groeit.

Zodra die data er is kan ik beter analyseren wat het effect is van defrosts op het gevraagde vermogen.

Hold tight!
Wordt weer tijd voor een kop koffie ;-)

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Kirvis
mhurk schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:01:
Mooi dashboard! Ik probeer mijn eigen data (kwartierdata vanaf het begin dat ik mijn warmtepomp heb) te vergelijken met de weheat-monitor data. Ik zie daar wel een verschil, bijvoorbeeld de duur van de defrosts, maar ook de frequentie is iets anders. Bij mijn data zit daar een verschil in (korter als het buiten warmer is), in de monitor data (bovenste grafiekje) duurt het altijd 4 minuten. Vanwaar dat verschil?

Ik heb ook de relatieve luchtvochtigheid geplot (RH data uit Open-Meteo) waarbij je ziet dat boven de 80% het aantal defrost flink toeneemt. Je ziet ook een defrost gebied net boven het vriespunt, bij hoge RH.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is heel cool!

Neem ik zeker mee bij het analyseren van defrost cycles etc.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:16
@Kirvis Ik zit de warmteverliesberekening te bekijken, maar die wijkt heel erg af van mijn eigen berekeningen en metingen (een factor 1,5 à 2 hoger dan mijn eigen data).

Welke data gaat erin, en welke rekenmethode(s) gebruik je om tot het resultaat te komen? Ik probeer te achterhalen waar dat verschil door komt.

Neem je ook alle defrost-energie mee bijvoorbeeld? Dat zou een mogelijke factor kunnen zijn lijkt me...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Kirvis
Gameboy schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:26:
@Kirvis Ik zit de warmteverliesberekening te bekijken, maar die wijkt heel erg af van mijn eigen berekeningen en metingen (een factor 1,5 à 2 hoger dan mijn eigen data).

Welke data gaat erin, en welke rekenmethode(s) gebruik je om tot het resultaat te komen? Ik probeer te achterhalen waar dat verschil door komt.

Neem je ook alle defrost-energie mee bijvoorbeeld? Dat zou een mogelijke factor kunnen zijn lijkt me...
Kan je me even je serienummer sturen in een PB? Dan reken ik het zelf even na.

En als je meteen je eigen berekeningen kan delen dan kan ik dat ook doorrekenen.

• Kirvis
Gameboy schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:26:

We hebben het via PB uitgezocht, en het verschil zit niet in de data maar in hoe je graaddagen telt. Voor de meelezers, want dit gaat meer mensen raken die hun warmteverlies uit gasverbruik of warmte-afname berekenen:

Wat de app doet. Per etmaal het gemiddeld geleverde vermogen van de pomp (uit de energy logs, defrost inbegrepen) tegen de gemiddelde buitentemperatuur. Door die punten gaat een lijn met een knik: de knik is het balanspunt waarboven je huis zichzelf warm houdt, de helling daaronder is je warmteverlies in W/K. Geen kamertemperatuur, geen aannames over het huis.

Wat een graaddagen-som doet. Totale warmte delen door totale graaddagen, met graaddagen geteld vanaf een ingevulde kamertemperatuur (bij mindergas standaard 18, maar je kunt er ook 19,5 of 20 van maken). Dat lijkt hetzelfde, maar het is een gemiddelde en geen helling.

Waarom dat uit elkaar loopt. Je pomp levert niet het hele verlies van je huis. Een deel komt elke dag gratis binnen: zon, bewoners, apparaten. Bij een goed geïsoleerd huis is dat zomaar 1,5 kW, en bij 250 W/K is dat 6 graden waard. Voor je pomp gedraagt je huis zich dan alsof het binnen 14 °C is, niet 20. Tel je graaddagen vanaf 19,5, dan zit er in elke koude dag 5,5 graden in de noemer waar de pomp niets voor hoefde te leveren, en komt je W/K veel te laag uit. Een stookgrens van 15 lost dat niet op, want die gooit alleen de warme dagen weg.

De test die iedereen zelf kan doen: kijk in de app waar je balanspunt ligt, vul dat in de graaddagencalculator in als kamertemperatuur (en stookgrens), en doe je som opnieuw. Dan komt de graaddagen-som op de helling van de app uit. Bij Gameboy ging het zo van 142 naar 283 W/K, op dezelfde kWh.

Beide getallen zijn goed voor een andere vraag. Het gemiddelde voorspelt je jaarverbruik prima. De helling zegt wat je huis vraagt als het echt koud is, en dat is het getal dat je nodig hebt voor de vraag "past mijn pomp" en voor de stooklijn.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan je, als je tijd hebt, die balanspunt test nog wat uitgebreider uitleggen? Evt voorbeelden erbij? Dit is denk ik razend interessant voor je mede tweakers.

Wise enough to play the fool

• mhurk
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19-09 09:11
Ah ja, het balanspunt. Ik was aan het kijken naar het effect van het vorig jaar vervangen glas. We hadden 20 jaar oud HR glas en dat is vorig jaar vervangen door HR++. Het balanspunt ging daarmee van 18 naar 13 graden. Mooi is dat. Scheelt ook 14% energieverbruik bij 5 °C en 9% bij 0 °C. Dus naast extra comfort scheelt het ook in de kosten.

• Kirvis
teacher schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:30:
Kan je, als je tijd hebt, die balanspunt test nog wat uitgebreider uitleggen? Evt voorbeelden erbij? Dit is denk ik razend interessant voor je mede tweakers.
Tuurlijk!

Eerst wat het balanspunt is, dan hoe de app het meet, dan de test zelf. En er zit een verrassing in de meetdata die ik zelf niet had zien aankomen.
Wat het balanspunt is
De buitentemperatuur waarboven je huis zichzelf warm houdt. Je huis verliest warmte
evenredig met het verschil binnen/buiten (dat is je UA, in watt per graad), en het
krijgt gratis warmte terug: zon, apparaten, de koelkast, jezelf. Zolang die gratis
warmte het verlies dekt hoeft je pomp niets te doen. Waar het omslaat:
code:
1
balanspunt = binnentemperatuur - (gratis warmte / UA)
Reken maar mee. Twee huizen, allebei 20 graden binnen, allebei 600 W gratis warmte:
  • Goed geïsoleerd, UA = 150 W/K: 20 - 600/150 = 16 graden
  • Matig geïsoleerd, UA = 400 W/K: 20 - 600/400 = 18,5 graden
Dus het slechtere huis stookt tot hóger buiten door, zou je zeggen.

En dat blijkt in de praktijk niet te kloppen

Ik heb het nagekeken over de installaties in de monitor, opgedeeld naar
isolatieniveau (UA per m2 woonoppervlak, 195 installaties met ingevuld oppervlak):
code:
1
2
3
4
5
band (W/K per m2)    n   mediaan UA   balanspunt
< 0,7               12    72,5 W/K      16,0 C
0,7 - 1,0           27   159,2 W/K      17,0 C
1,0 - 1,4           66   191,0 W/K      16,0 C
>= 1,4              90   250,7 W/K      15,5 C
De UA varieert met een factor 3,5 over die banden. Het balanspunt beweegt nauwelijks,
en als het al iets doet dan de verkeerde kant op.

De verklaring is dat mijn rekensom de gratis warmte gelijk hield, en dat klopt niet:
een groter huis (met meer lekkage) heeft ook meer bewoners, meer apparaten en meer glas. Mijn hypothese is dat gains en UA samen opschalen, dus gains/UA blijft ongeveer hetzelfde. Het balanspunt is daarmee veel meer een eigenschap van hoe je woont dan van hoe je huis geïsoleerd is.
Even over UA zelf, want daar gaat de test over
De ondergrens van UA wordt niet door isolatie bepaald maar door ventilatie. Je kunt
niet onder je verse-luchtbehoefte isoleren:
code:
1
UA_ventilatie = 0,34 Wh/(m3.K) x debiet x (1 - rendement WTW)
Die 0,34 is de warmtecapaciteit van lucht. Bij 150 m3/h verse lucht is dat 51 W/K
zonder WTW, en 7,7 W/K met een goede WTW op 85%. Dat is de harde bodem, ook als je
schil perfect zou zijn. De rest is schil. Doorgerekend met normale U-waarden:
code:
1
2
3
4
5
6
passiefhuis vrijstaand, 150 m2        ~   90 W/K   (0,6 W/K per m2)
nieuwbouw BENG, 150 m2                ~  140 W/K   (0,9)
flink gerenoveerd jaren 60, 150 m2    ~  185 W/K   (1,2)
spouw gevuld + HR++, geen WTW         ~  340 W/K   (2,3)
ongeisoleerd rijtje, enkel glas       ~  520 W/K   (4,7)
ongeisoleerd vrijstaand, enkel glas   ~ 1100 W/K   (7,3)
Een factor 12 tussen passiefhuis en ongeïsoleerd, en dat is ook meteen waarom je in
deze cijfers ziet dat niemand een warmtepomp in de onderste twee zet: de vloot in de monitor houdt op rond 1,4 a 2 W/K per m2, niet bij 7. De mediaan ligt op 204,5 W/K.
De test
Het balanspunt moet tussen de 8 en de 22 graden uitkomen. Daarbuiten zakt het oordeel
van "betrouwbaar" naar "indicatief": de lijn blijft staan, maar ik zeg erbij dat je er niet op moet rekenen.

Waarom precies die twee grenzen:
  • Onder de 8: dat zou betekenen dat je huis bij 8 graden buiten zichzelf nog
    warm houdt. Met de vlootmediaan van 200 W/K is dat 12 x 200 = 2.400 W gratis warmte,
    continu, ook in december om 4 uur 's nachts. Dat kan niet.
  • Boven de 22: die grens ligt net boven kamertemperatuur, en dat is geen toeval. Het niveau van de lijn komt uit je zonvrije nachturen, en daar geldt balanspunt = binnentemperatuur - (gratis warmte / UA). Stook je op 20 of 21 graden, dan kan dat alleen boven de 22 uitkomen als de gefitte gratis warmte negatief is: bij een UA van 200 W/K moet er dan 200 a 400 W bíj in plaats van af. Het model zegt dan dat je 's nachts structureel meer levert dan het temperatuurverschil verklaart, en dat is geen huiseigenschap maar meestal een meetprobleem: leidingverlies naar een onverwarmde ruimte, een koud deel dat meestookt, of een buitensensor die te warm meet.
    Die laatste is de schoonste: een graad te warm schuift het balanspunt exact een graad omhoog terwijl de helling gewoon blijft staan. Stook je zelf op 23, dan kan een hoog balanspunt overigens prima kloppen en is mijn poort te streng. Tapwater en ontdooien zijn het in elk geval niet, die uren gooi ik er sowieso uit.
Waarom is dat balanspunt dan nuttig? Je kunt je UA niet zelf controleren; niemand weet uit zijn hoofd of 210 W/K klopt voor zijn huis. Een balanspunt kun je wél beoordelen, want je weet ongeveer wanneer je verwarming in het voorjaar uit kan. En omdat de knik en de helling uit dezelfde fit komen, is een onmogelijk balanspunt een goede reden om ook die helling te wantrouwen. Eén getal dat je kunt narekenen als proxy voor een getal dat je niet kunt narekenen.
Hoe het gemeten wordt
Niet met de formule hierboven, want dan moeten we je gratis warmte al kennen. Het komt uit een knik in je eigen data. Per hele dag zet ik het gemiddelde geleverde vermogen de gemiddelde buitentemperatuur. Dat geeft twee stukken: links een schuine lijn (hoe kouder, hoe meer je stookt) en rechts een vlak stuk rond nul. Waar die twee elkaar raken ligt je balanspunt, en de helling links ervan is je UA.

Het knikpunt wordt gezócht, niet aangenomen: 8 tot 20 graden in stappen van een halve graad, 25 kandidaten, beste R2 wint, bij gelijkspel de laagste. Er komt geen kamertemperatuur aan te pas, wat prettig is want die is niet voor iedere installatie beschikbaar. Detail dat telt: juist de dagen waarop je pomp bijna niets deed tellen mee. Die leggen het vlakke stuk vast, en dus de knik.

Het is trouwens niet de enige poort. Er moet minstens 60 dagen data zijn, minstens 12 graden spreiding in buitentemperatuur, en de onzekerheid op de helling (2 x standaardfout gedeeld door UA) moet onder de 6% voor "betrouwbaar" en onder de 10% om überhaupt advies te geven.
Waar het mis gaat
Hoe beter je huis, hoe slechter de meting. In de best geïsoleerde band is die relatieve onzekerheid 42% met een R2 van 0,43; in de slechtst geïsoleerde band 10% met een R2 van 0,87. Logisch als je erover nadenkt: een huis met een lage UA produceert een klein verschil in vermogen per graad, tegen exact dezelfde ruis van weer en bewoners. Een passiefhuis is dus juist het geval waar je in de app een label "indicatief" krijgt.

En bij een handvol installaties ligt het balanspunt tegen of boven de 20 graden, de bovenrand van mijn zoekraster. Dan vindt de fit geen knik en valt de app terug op een oudere methode.
De controle
Er zit een tweede getal in de app dat niets van het eerste weet: de stookgrens. Die komt niet uit natuurkunde maar uit gedrag. Per hele graad buitentemperatuur tel ik hoeveel procent van de uren je pomp echt stookte, en de hoogste graad die nog boven de 5% komt is je grens. Over 386 pompen met minstens 2.000 uurwaarnemingen ligt die mediaan op 15,5 graden (p10 13,5, p90 19,5). Het gefitte balanspunt ligt mediaan op 16,0.

Twee methodes die niets van elkaar weten, een halve graad uit elkaar. Dat is voor mij de sterkste aanwijzing dat de knikfit doet wat hij hoort te doen.

Wat zien jullie bij je eigen installatie, en klopt dat met wanneer je verwarming feitelijk stilvalt? En vooral: herkent iemand het patroon dat het balanspunt níet meebeweegt met isolatieniveau? Ik ben benieuwd of dat bij jullie ook zo uitpakt.

Pagina: 1 2 3 Laatste