• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:43
Intro
Hallo allemaal,

Ik ben Bas en heb de afgelopen tijd Weheat Monitor gebouwd: een dashboard dat bovenop je eigen Weheat-warmtepomp data draait, met functionaliteit die het officiële Weheat-portal niet biedt. Het is gratis, en dit topic gebruik ik om het project voor te stellen en jullie feedback en bugs te verzamelen, dit is namelijk nog een bèta.

De app bevat heel veel van de analyses en inzichten die ik in de afgelopen twee jaar in het Weheat warmtepompen topic heb geplaatst.

Ik update deze eerste post met nieuwe features en screenshots naarmate het project vordert.

Je vindt de app op www.weheat-monitor.nl.
Hoe het werkt
Je logt in met je eigen Weheat-account, via Weheat's eigen inlogpagina. Je wachtwoord komt dus nooit bij mijn app terecht. Daarna haalt de app elke minuut je meetdata op en bouwt daar het dashboard mee op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gq65QSvT9vE5tLep9VVlGZqwxCY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rfga04KmP48d5q8h26uAG851.png?f=fotoalbum_large
Stooklijnadvies
Dit is het onderdeel waar ik tot nu toe de meeste tijd in heb gestoken: een fysisch warmteverlies- en emittermodel dat uit je eigen historische meetdata een onderbouwd stooklijnadvies destilleert, inclusief een schatting van de besparing als je 'm aanpast, en een check of een eerdere aanpassing daadwerkelijk heeft geholpen.

Ik ben hier nog steeds mee bezig op basis van feedback en vragen van nieuwe gebruikers van de afgelopen tijd, dus dit wordt nog beter als het goed is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLjmCI_zENv5XWuF0MCQknXcHgg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q5Kw6pZLQMfjmibmUT8S2efe.png?f=fotoalbum_large
SCOP vergelijking
Dit vind ik zelf een van de tofste features tot nu toe: vergelijk jouw SCOP met die van anderen en kijk hoe zuinig jouw installatie is.

Ook hier veel ideeën om dit nog leuker en beter te maken, maar als jullie wensen hebben qua functionaliteit dan hoor ik dat graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-usekXWqxsnPcVEJL1v8nj4DUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PUnwe0mKX8gFv4dqbVxz45uo.png?f=fotoalbum_large
Live community-cijfers
Op de voorpagina staan live cijfers van iedereen die meedoet: hoeveel pompen nu actief zijn, gemiddelde COP en buitentemperatuur, totaal geleverde warmte tot nu toe.

Ook denk ik er over om een publiek dashboard te maken met geanonimiseerde statistieken van alle aangesloten warmtepompen. Dat kan imho nuttig zijn voor mensen die zich nog aan het oriënteren zijn: hoe gedragen de Weheat warmtepompen zich nu echt in het wild, in plaats van alleen naar een tabelletje van de fabrikant zelf te kijken uit een brochure.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBpIsjmDrlB65gnP_JqqmZCZzFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oxKYCiel83qjORpghEdJIHTc.png?f=fotoalbum_large
Status: bèta, en een lange ideeënlijst
Het werkt, ik gebruik het zelf dagelijks en er draaien inmiddels een flink aantal accounts op, maar er zitten ongetwijfeld nog rafelrandjes in. Ik heb daarnaast een flinke lijst met ideeën liggen om nog meer waarde toe te voegen. Dit is dus geen af product, en dat is precies waarom ik dit topic open.
Samenwerking met Weheat
Goed nieuws: ik heb inmiddels rechtstreeks contact met Weheat, tot en met een gesprek met Martijn (CEO). Weheat staat positief tegenover dit soort initiatieven en we gaan samenwerken om Weheat Monitor op een steviger fundament te zetten:
  • Er komt een eigen API-client specifiek voor Weheat Monitor, zodat de data-uitwisseling voor Weheat inzichtelijk en beheersbaar is.
  • Ik word gekoppeld aan hun technische team om samen te kijken welke verbeteringen in de API nodig zijn om de app efficiënter te laten werken.
Nog niets definitief afgerond, maar de richting is duidelijk positief. Zodra er concreet nieuws is (de nieuwe client, API-aanpassingen), lees je het hier.
"Wat is er nieuw?" - Change log
Onderaan in de app vind je onder "Wat is er nieuw" een uitgebreide change log, waarbij iedere wijziging die voor de gebruikers zichtbaar of merkbaar is wordt genoemd. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste features en verbeteringen.
Feedback & bugs
Loop je tegen iets vreemds aan, klopt een cijfer niet, of heb je een idee: gooi het er hier in of gebruik de feedback functie in de app zelf.

De feedback die ik tot nu toe al kreeg heeft de app écht een stuk beter gemaakt, daar ben ik super blij mee, en hoe meer scherpe input, hoe beter.
Kosten & steun
De kosten voor het draaien van de server (Supabase) betaal ik nu uit eigen zak. Nadat zich veel meer mensen gingen aanmelden groeide de app al snel uit het jasje dat binnen de Free account van Supabase past.

Wil je het project steunen, dan kan dat vrijwillig via het koffiekopje (Buy Me a Coffee) in de app, volledig optioneel. Op termijn overweeg ik mogelijk een betaalde optie: een klein bedrag per jaar om de kosten te dekken, met daarbovenop extra functionaliteit.

Niks daarvan is definitief, en ik hoor graag wat jullie daarvan vinden.
Tot slot
Vragen, bugs, ideeën: schiet maar raak!

Mis je nog onderwerpen voor dit start topic, dan hoor ik dat graag.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, www.weheat-monitor.nl

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:41

ComPeter

iddqd idkfa

Bas, bedankt voor de Weheat Monitor! Echt een geweldig stukje werk.

Je hebt er duidelijk ontzettend veel tijd en kennis in gestoken. De extra inzichten in de warmtepomp, COP/SCOP, historie en stooklijn maken het veel makkelijker om te zien wat je installatie daadwerkelijk doet en waar je nog kunt optimaliseren.

Erg mooi dat je dit met de community deelt en blijft doorontwikkelen. Het is voor mij inmiddels een van de handigste tools rond mijn Weheat.

Nog een vraag over het stooklijnadvies: bij mij wordt momenteel alleen voor −20 °C een nieuw punt voorgesteld (35,6 °C). De punten bij 9, 15, 20 en 25 °C staan allemaal als pendelzone. Is het de bedoeling dat die adviezen zich automatisch verder vullen zodra er meer bruikbare meetdata beschikbaar is? Of is er een manier om toch een indicatief advies voor die punten te krijgen?

Nogmaals dank voor al je werk!

iddqd idkfa

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:04
Hoi,

De app geeft aan:
"De stooklijn is momenteel niet de actieve regelingJe pomp staat op “Aan/uit-thermostaat”. Het advies op deze pagina geldt voor stooklijnbedrijf."

Maar met de aan/uit thermostaat stel je toch ook een stooklijn in; alleen bepaal ik zelf hoeveel energie er op een dag ongeveer nodig is om het huis te verwarmen en daarmee zoveel mogelijk gebruik te maken van de lage kWh tarieven en de dure uren te blokken. De vloerverwarming buffert daarmee ruim om de dure uren te overbruggen.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Kirvis
ComPeter schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:08:
Bas, bedankt voor de Weheat Monitor! Echt een geweldig stukje werk.

Je hebt er duidelijk ontzettend veel tijd en kennis in gestoken. De extra inzichten in de warmtepomp, COP/SCOP, historie en stooklijn maken het veel makkelijker om te zien wat je installatie daadwerkelijk doet en waar je nog kunt optimaliseren.

Erg mooi dat je dit met de community deelt en blijft doorontwikkelen. Het is voor mij inmiddels een van de handigste tools rond mijn Weheat.

Nog een vraag over het stooklijnadvies: bij mij wordt momenteel alleen voor −20 °C een nieuw punt voorgesteld (35,6 °C). De punten bij 9, 15, 20 en 25 °C staan allemaal als pendelzone. Is het de bedoeling dat die adviezen zich automatisch verder vullen zodra er meer bruikbare meetdata beschikbaar is? Of is er een manier om toch een indicatief advies voor die punten te krijgen?

Nogmaals dank voor al je werk!
Op welke temperatuur staat de pendelzone bij jou nu?

Ik ben nog steeds bezig met het stooklijnadvies, dus er komen nog updates aan, maar ik zal er naar kijken.

• Kirvis
Tijgerkracht schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:13:
Hoi,

De app geeft aan:
"De stooklijn is momenteel niet de actieve regelingJe pomp staat op “Aan/uit-thermostaat”. Het advies op deze pagina geldt voor stooklijnbedrijf."

Maar met de aan/uit thermostaat stel je toch ook een stooklijn in; alleen bepaal ik zelf hoeveel energie er op een dag ongeveer nodig is om het huis te verwarmen en daarmee zoveel mogelijk gebruik te maken van de lage kWh tarieven en de dure uren te blokken. De vloerverwarming buffert daarmee ruim om de dure uren te overbruggen.
Ga ik naar kijken. Ik denk dat ik gewoon de tekst aanpas, en dat blokje niet laat zien als AAN/UIT modus is geselecteerd.

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:19
Kirvis schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:38:
[...]

Ga ik naar kijken. Ik denk dat ik gewoon de tekst aanpas, en dat blokje niet laat zien als AAN/UIT modus is geselecteerd.
Bij aan/uit kan het handig zijn om iets boven de optimale stooklijn te gaan zitten. Zeker als je aan/uit gebruikt om tijdens dure uren de warmtepomp even uit te zetten moet je de stooklijn waarschijnlijk iets verhogen. Aan de andere kant is moet je natuurlijk wel dicht bij de optimale stooklijn zitten.

Ook ik merk dat de pendeltemperatuur onder de 9 graden ligt en krijg daarom geen advies voor deze temperatuur. Het lijkt me goed om in ieder geval -20 en 9 graden van een stooklijn advies te voorzien.

• ComPeter

ComPeter

iddqd idkfa

Kirvis schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:37:
[...]

Op welke temperatuur staat de pendelzone bij jou nu?

Ik ben nog steeds bezig met het stooklijnadvies, dus er komen nog updates aan, maar ik zal er naar kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_h3ntvWgWwzkcV8H0JpJAIygRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pll2vwbbmXZRjz0GDU01eJeA.png?f=fotoalbum_large

iddqd idkfa

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:32
Hallo Bas, ik ga deze topic ook volgen. Je bent goed bezig.
Komende tijd wordt aan mijn huis de vloer geïsoleerd, ook ga ik een PNI on/off thermostaat installeren en deze combineren met stooklijn. Ben benieuwd of t.a.v. efficiëntie nog winst te behalen is.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Oh awesome!!!
Hier ga ik wat inspiratie uit opdoen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• tc_bakker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:32
Heel netjes! Ook net aangemeld.

Vraagje. Ik kom van stadsverwarming af. Ik heb dus geen gasaansluiting gehad en is dus voor mij ook niet relevant. Is het mogelijk om iets toe te voegen voor besparingsberekening ten opzichte van stadsverwarming? Het gaat dan om GJ en vastrecht enzo.

Bedankt voor deze ontwikkeling!

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:42
@Kirvis Ronduit fantastisch. Vooral de ranking per maand. En voor iedereen: de grootste besparing is om van gas naar E te gaan, ook als je onderin de ranking komt. Hoger in de ranking is tweede orde. Dat is meer sport dan resultaat. Maar vergeet comfort niet. Die is onbetaalbaar.

Eerst de WP besteld en toen waterzijdig begonnen met verbeteren en afregelen. Dat zie ik in de relatieve maandenlang terug. Dankbaar inzicht. Dit geeft mij een idee over de verbetering op komend stookseizoen.

Dat geeft direct een mogelijkheid voor allen. Is het mogelijk obv de prestatieverbetering in de laatste twee maanden bijvoorbeeld een afschatting te maken voor het komende seizoen.

COP/SCOP: ik neem aan dat de norm-cop de basis is. Ex ventilator en ex binnenunit. Twee vragen: 1- is de SCOP berekening over periodes obv een berekening of een gemiddelde: dat laatste zou fout zijn, want januari moet zwaarder wegen terwijl gemiddeld die dat niet doet. 2-Tevens de BUH: valt die buiten de SCOP? Ik vind mijn SCOP namelijk onrealistisch hoog als ik die vergelijk met mijn gas-E conversie van bijna 3.

Ik hoop en vertrouw er op dat één van je initiatieven om @Weheat te overtuigen dat er behoefte is aan “meer” directe aansturingen bovenaan blijft ondanks de consent en samenwerking met WeHeat. Fijn dat ze een aparte api hebben gemaakt en daarmee aangeven dat meerdere api’s mogelijk zijn. Fijn dat jij aantoont dat er dus instellingen extern bereikbaar zijn.

Ik krijg geen stooklijn voorstel, “geen data punten” terwijl mijn WP er 11 maanden staat.

En je bent snel met aanpassingen/verbeteringen en je release notes zijn een voorbeeld voor @Weheat . Mijn “vorige” opmerkingen waren verholpen voordat ik überhaupt een reactie kon plaatsen.

Ik heb er een webapp van gemaakt net als van de WeHeat Portal.

Geniet van de koffie. Dik verdiend.

Bereid je maar voor op de gebruikerswensenhorizon: die blijft bij benadering toch onbereikbaar…

[ Voor 3% gewijzigd door HarDus op 29-08-2026 22:41 ]

• Tijgerkracht
COP en SCOP is hartstikke interessant natuurlijk, maar uiteindelijk gaat het ook om de portemonnaie. Als we hier een paar uur kunnen draaien overdag tegen zeg 13 cent omdat het hard waard of de zon nog een beetje schijnt op stroom van de zonnepanelen dan ik heb dat liever dan een lagere water temperatuur en stoken rond 18:00 als de kWh prijs hoog is.

Hier draaien we in de zomer bijna alle dagen DHW op zonnestroom rond 13:00, zelfs de legionalla run lukt best aardig. In de winter sturen op prijzen en uitschakelen als de kWh prijs hoog is (als de warmtevraag dat toelaat), waardoor daarna wel even iets harder gestookt moet worden.

E.e.a. hangt natuurlijk allemaal af van de kWh prijs tussen hoog en laag en je afgifte systeem.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Kirvis
Ah ok, ik zie dat jouw pendelgrens rond de 6 graden staat. Dat is behoorlijk laag, maar wordt verklaard door het feit dat jij gewoon nog niet voldoende winterdagen in je data hebt zitten. Ik zie dat je nog niet in de vergelijkingslijst staat omdat je niet aan de vereisten voldoet mbt het aantal winterdagen.

Dat betekent dat er voor jou op dit moment te weinig data is om een stooklijnadvies te kunnen geven. Ik zal de app hierop aanpassen dat ie daar eerlijk over is.

Maar je hebt tevens wel een punt over die 9 graden: omdat er door Weheat maar 2 punten zijn gekozen in het bereik waar de meeste mensen moeten stoken (-20 en 9 graden), heb je minstens die 2 punten nodig om een advies te kunnen geven.

Ook dit neem ik mee in de ontwikkeling van het advies.

Dank voor de input!

• Kirvis
RNacoustics schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:05:
Hallo Bas, ik ga deze topic ook volgen. Je bent goed bezig.
Komende tijd wordt aan mijn huis de vloer geïsoleerd, ook ga ik een PNI on/off thermostaat installeren en deze combineren met stooklijn. Ben benieuwd of t.a.v. efficiëntie nog winst te behalen is.
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar!

In ieder geval houdt de app op dit moment bij welke instellingen gekozen zijn (elk uur polls ie dat), waardoor je in de tijd kunt zien wanneer je welke aanpassing hebt gedaan.

Een manier om periodes met verschillende instellingen te vergelijken staat nog op de wensenlijst.

• Kirvis
tc_bakker schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:15:

Vraagje. Ik kom van stadsverwarming af. Ik heb dus geen gasaansluiting gehad en is dus voor mij ook niet relevant. Is het mogelijk om iets toe te voegen voor besparingsberekening ten opzichte van stadsverwarming? Het gaat dan om GJ en vastrecht enzo.

Ik zal het op de backlog zetten, maar kan op dit moment niets beloven. Ik heb heel veel ideeën en weinig tijd, dus moet beetje prioriteren.

Ik vermoed echter wel dat er relatief weinig mensen zijn die de overstap van warmtenet naar all-electric warmtepomp hebben gemaakt.

Kan je deze vraag misschien nogmaals stellen op de site (oranje chat icoon rechts onder)? Dan komt ie automatisch op de banklog terecht. Hoe meer info, hoe beter het issue op Github wordt.

• KMK
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 12:33

KMK

Ik heb ook een dashboard gemaakt. Het draaid elk uur een export van mijn data naar lokaal en dan kan ik daar van alles op bouwen. Op de eerste dag dat dat ding was geïnstalleerd was het al klaar. Ik zal het later even op GitHub zetten. Eigen data is natuurlijk belangrijk. Jouw dashboard lost niets voor mij op. Maar success.

Would you like to know more?!! [StarShip Troopers] - Void Station

• HarDus
@tc_bakker Je zou de GJ stadsverwarming kunnen terugrekenen naar m3 Gas. Bij het omreken van gas naar E gebruik ik 8,5kWh/m3 gas. Dat is minder dan de theoretische gas-energie inhoud, maar verrekend ook de start stop verliezen waarbij een deel van de energie de schoorsteen uitging. Mijn 35kWh ketel had een laagste vermogen van 9kWh en deed dus continue Aan/Uit. Mijn laagste vermogen toen is mijn hoogste vermogen nu.

Anderen op FB gebruiken ook wel 9kWh/m3. Dat kan bij kleinere CV ketels met een voldoende laag vermogen voor langere runs. Denk aan 3-4kW als laagste modulatie.

Ik neem aan dat de GJ geleverde warmte is. Meestal wordt flow en deltaT gemeten. Je kunt dan de equivalente m3 gas invullen.

[ Voor 6% gewijzigd door HarDus op 30-08-2026 08:04 ]

• Kirvis
KMK schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:45:
Ik heb ook een dashboard gemaakt. Het draaid elk uur een export van mijn data naar lokaal en dan kan ik daar van alles op bouwen. Op de eerste dag dat dat ding was geïnstalleerd was het al klaar. Ik zal het later even op GitHub zetten. Eigen data is natuurlijk belangrijk. Jouw dashboard lost niets voor mij op. Maar success.
Check! Succes met je analyses!

Gelukkig zijn veel anderen wel blij met de oplossing die ik heb gebouwd.

Mocht het handig zijn om je eigen data te kunnen downloaden vanuit de Weheat Monitor, dan kan dat geregeld worden overigens.

• Kirvis
HarDus schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:32:
@Kirvis Ronduit fantastisch. Vooral de ranking per maand.
Dank! Fijn dat het nuttig is voor jou!
[...]

COP/SCOP: ik neem aan dat de norm-cop de basis is. Ex ventilator en ex binnenunit. Twee vragen: 1- is de SCOP berekening over periodes obv een berekening of een gemiddelde: dat laatste zou fout zijn, want januari moet zwaarder wegen terwijl gemiddeld die dat niet doet. 2-Tevens de BUH: valt die buiten de SCOP? Ik vind mijn SCOP namelijk onrealistisch hoog als ik die vergelijk met mijn gas-E conversie van bijna 3.
Over je vragen:
  1. De SCOP wordt berekend over de periode: door totale energie uit te delen door totale energie in (beiden in kWh).
  2. Ja, de BUH valt zeker buiten de scope. Ik neem op dit moment in de data het energieverbruik van de binnenunit niet mee, en dat is waar de BUH op is aangesloten.
Ik kan je op basis van de gebruikersnaam HarDus niet vinden in de app. Kan je die gebruikersnaam even toevoegen aan het systeem of mij een PB sturen als je dat niet wilt? Dan kan ik even met je meekijken.
Ik hoop en vertrouw er op dat één van je initiatieven om @Weheat te overtuigen dat er behoefte is aan “meer” directe aansturingen bovenaan blijft ondanks de consent en samenwerking met WeHeat. Fijn dat ze een aparte api hebben gemaakt en daarmee aangeven dat meerdere api’s mogelijk zijn. Fijn dat jij aantoont dat er dus instellingen extern bereikbaar zijn.
Ik ga idd in gesprek binnenkort, ik neem dit mee ook.
Ik krijg geen stooklijn voorstel, “geen data punten” terwijl mijn WP er 11 maanden staat.
Als ik weet hoe ik je kan vinden kan ik even verder kijken.
En je bent snel met aanpassingen/verbeteringen en je release notes zijn een voorbeeld voor @Weheat . Mijn “vorige” opmerkingen waren verholpen voordat ik überhaupt een reactie kon plaatsen.

Ik heb er een webapp van gemaakt net als van de WeHeat Portal.

Geniet van de koffie. Dik verdiend.
Dank! Wordt gewaardeerd!

• KMK
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 12:33

KMK

"Mocht het handig zijn om je eigen data te kunnen downloaden vanuit de Weheat Monitor, dan kan dat geregeld worden overigens."

Dat is mijn probleem met jouw site. Veel privacy data. Huisadres en energie gebruik etc. Is allemaal AVG data. Iss wettelijk beschermd. Heb je het laten PEN testen? Je spreekt over server in US etc eerst, nu Frankfurt. Heb je een security officer? Met deze data kun jij zien of er iemand op vakantie is. Ook kan Weheat je Frankfurt IP blokken en dan moet je wat. Maar dat heb je misschien al gedaan. Is de data encrypted?

Ik ben werk gerelateerd hier veel mee bezig vandaar. En daarom kies ik de thuis server route.

Would you like to know more?!! [StarShip Troopers] - Void Station

• Kirvis
KMK schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 23:47:
"Mocht het handig zijn om je eigen data te kunnen downloaden vanuit de Weheat Monitor, dan kan dat geregeld worden overigens."

Dat is mijn probleem met jouw site. Veel privacy data. Huisadres en energie gebruik etc. Is allemaal AVG data. Iss wettelijk beschermd. Heb je het laten PEN testen? Je spreekt over server in US etc eerst, nu Frankfurt. Heb je een security officer? Met deze data kun jij zien of er iemand op vakantie is. Ook kan Weheat je Frankfurt IP blokken en dan moet je wat. Maar dat heb je misschien al gedaan. Is de data encrypted?

Ik ben werk gerelateerd hier veel mee bezig vandaar. En daarom kies ik de thuis server route.
Goede punten, daar duik ik nog even wat verder in.

Ik zal tzt in de startpost hier een sectie opnemen over privacy en zorgen dat de pagina over privacy steeds up-to-date is.

Dank voor de feedback!

• HarDus
Kirvis schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 23:18:

Over je vragen:
  1. De SCOP wordt berekend over de periode: door totale energie uit te delen door totale energie in (beiden in kWh).
  2. Ja, de BUH valt zeker buiten de scope. Ik neem op dit moment in de data het energieverbruik van de binnenunit niet mee, en dat is waar de BUH op is aangesloten.
Ik kan je op basis van de gebruikersnaam HarDus niet vinden in de app. Kan je die gebruikersnaam even toevoegen aan het systeem of mij een PB sturen als je dat niet wilt? Dan kan ik even met je meekijken.
Ik heb ondertussen mijn gebruikersnaam gelijk gemaakt aan Tweakers, HarDus. Wil jij kijken waar mijn stooklijn advies op strand? Ik heb mijn fijn-afstemming per wijziging bijgehouden. Ben benieuwd.

BUH: ik bedenk me nu dat die natuurlijk ook niet in de warmteprestatie zit; die wordt lokaal gemeten. De BUH is een na-verwarming.

Ontdooien zit wel integraal in de SCOP? En niet exclusief zoals in de norm-COP?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Stukje feedback: Ik klik de web app aan, wacht 15 seconden terwijl ik een laad icoontje zie. Dus ik sluit de web app maar weer, want dat duurt te lang.

Wise enough to play the fool

• Kirvis
teacher schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:35:
Stukje feedback: Ik klik de web app aan, wacht 15 seconden terwijl ik een laad icoontje zie. Dus ik sluit de web app maar weer, want dat duurt te lang.
Bij het hoofd dashboard of bij het stooklijn advies?

Ik zet performance issues op de lijst om naar te kijken. Heb ik al eerder gedaan maar kan zijn dat de database en compute weer door het dak gaan door de recente groei van het aantal gebruikers.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Hoofd dashboard idd.

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:51
Gaaf hoor.

Wat ik zelf er nog graag in terug zie, ook omdat ik weet dat je het zelf ook heb gedaan als ik het goed heb onthouden is om zelf extra x-punten in te kunnen voegen in de stooklijn met bijvoorbeeld -2 en/of 2c. Bij defrost lijkt mij dat namelijk nuttig incl. Het advies.

Voor de rest: 👍

PVoutput---->7335wp

• Kirvis
Dat is vreemd. Pak ik op!

• Kirvis
CyberFR schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:42:
Gaaf hoor.

Wat ik zelf er nog graag in terug zie, ook omdat ik weet dat je het zelf ook heb gedaan als ik het goed heb onthouden is om zelf extra x-punten in te kunnen voegen in de stooklijn met bijvoorbeeld -2 en/of 2c. Bij defrost lijkt mij dat namelijk nuttig incl. Het advies.

Het aanpassen van de X waarden van de stooklijn staat zeker op het lijstje. Sterker nog, bij het stooklijn advies worden ze al berekend.

Echter is dit wel iets dat ik niet zonder overleg met Weheat wil bouwen, dus ik wacht even het overleg af komende week.

Zie onder voor een screenshot van hoe het er nu uitziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBkKr4AJYv_Hw1wm0wYy2cKAKPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQ742VqoR2eYZjR9Mtwz2l2a.jpg?f=fotoalbum_large

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Kirvis schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:42:
[...]

Dat is vreemd. Pak ik op!
Ook na twee minuten wil het dashboard niet laden. Safari op ipad.

• ComPeter

ComPeter

iddqd idkfa

teacher schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:57:
[...]

Werkt hier erg snel, Chrome op Ubuntu/Zorin

iddqd idkfa

• Tijgerkracht
ComPeter schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:35:
[...]

Werkt hier erg snel, Chrome op Ubuntu/Zorin
Hier ook snel op een Lenovo tablet met Firefox als browser

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-08 00:19
Hartstikke mooi dit, zojuist aangemeld 👍

• Kirvis
[...]

Het lange laden was een bug in het dashboard zelf die nu is opgelost.

Zie ook de change log: https://www.weheat-monitor.nl/changelog

Je moet waarschijnlijk wel even opnieuw inloggen zodat je de juiste API client gebruikt. Als het goed is krijg je daar een melding van.

Ik hoor graag of het nu wel werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Kirvis op 30-08-2026 10:58 ]

• ComPeter

ComPeter

iddqd idkfa

@Kirvis
Tip:
Navigatie balk toevoegen aan changelog pagina

[ Voor 37% gewijzigd door ComPeter op 30-08-2026 11:47 ]

iddqd idkfa

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Kirvis schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:56:
[...]

Het lange laden was een bug in het dashboard zelf die nu is opgelost.

Zie ook de change log: https://www.weheat-monitor.nl/changelog

Je moet waarschijnlijk wel even opnieuw inloggen zodat je de juiste API client gebruikt. Als het goed is krijg je daar een melding van.

Ik hoor graag of het nu wel werkt.
Yes! Helemaal vlotjes!

• Kirvis
ComPeter schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:26:
@Kirvis
Tip:
Navigatie balk toevoegen aan changelog pagina
Done!

Heb ook nog filters toegevoegd.

• Kirvis
Mooi! Happy nerding!

• ComPeter

ComPeter

iddqd idkfa

@Kirvis
Nog een tip, Legionella toevoegen als status van de vloot

iddqd idkfa

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:52
@Kirvis hou je qua design ook rekening met mobiel?

• Kirvis
robmoh schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:49:
@Kirvis hou je qua design ook rekening met mobiel?
Zeker! Maar dat kan hier en daar nog wel wat beter. Als je specifieke voorbeelden hebt, deel ze vooral.

• Kirvis
ComPeter schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:49:
@Kirvis
Nog een tip, Legionella toevoegen als status van de vloot
Done.

• Pete80
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:34
Ik kom deze thread nu net tegen, heb meteen mijn Weheat gekoppeld. Leuk initiatief, ik ga dit eens volgen.

Even snel gekeken en wat extra gegevens toegevoegd, ik ben nog aan het verwerken wat onderstaand betekend, zelf ben ik ook aardig bezig geweest met proberen de juiste instellingen te vinden. Overigens wordt de WeHeat aangestuurd door een OpenTherm thermostaat. Ik heb niet zelf de stooklijn ingesteld, maar de temperatuur staat nu altijd op 21 graden.

Je stooklijn staat al scherper dan het veilige advies

Het veilige advies ligt bóven je huidige curve (~€ 263/jaar meer verbruik). Blijft je huis op de huidige curve gewoon op temperatuur — bijvoorbeeld doordat de thermostaat bijstuurt — dan is hier geen besparing te halen: je curve staat al scherp. Kies eventueel Zuinig voor een minder voorzichtig advies.

Comfort blijft op peil: het blijft binnen een halve graad van je doel (21,0 °C), ook op koude nachten.

De kromming van je afgiftesysteem is aangenomen op basis van je profiel (radiatoren); beschouw de bedragen als indicatief. Details onder “Onder de motorkap”.

Indicatief adviesGebaseerd op 2.621 gemeten uren uit jouw woning
BuitenNu Advies
-20 °C29,946,0+16,1
9 °C21,234,3+13,1
15 °C19,731,7+12,0
20 °C18,729,4+10,7
25 °C17,726,8+9,1
Aanvoertemperatuur in °C. Stel deze punten in via de Weheat-app → Instellingen → Stooklijn. Na een wijziging meten we het effect — zie Controle na wijziging hieronder. Let op: vergeleken met de standaard-stooklijn — er is nog geen instellingen-snapshot van jouw pomp.

Geavanceerd: ook de X-punten verschuiven (betere puntverdeling)
BuitenAdvies
-10,0 °C41,8
3,5 °C36,5
8,5 °C34,5
12,5 °C32,8
17,0 °C30,8
De extra besparing hiervan is klein, maar de punten komen zo in het gebied te liggen waar echt iets te optimaliseren valt. De buitenste punten gaan naar −10 °C (kouder komt hier vrijwel nooit voor) en je eigen stookgrens. Punten op of boven de pendelgrens zijn het verlengstuk van de kromme, geen optimalisatie. De X-posities zijn niet instelbaar in de Weheat-app, wél via de Weheat-API; instellen vanuit deze app volgt later.

Jouw metingen & het advies

Elke stip is één gemeten uur waarin het comfortabel was. Ligt de oranje lijn (huidige stooklijn) ruim boven de stippen en de cyaan modellijn, dan stook je warmer dan nodig. De ruiten zijn de 5 adviespunten; de lichte band loopt van zuinig tot veilig.

[ Voor 94% gewijzigd door Pete80 op 30-08-2026 15:39 . Reden: extra informatie ]

Weheat flint P40 + Intergas 36/30 CW5 | 8,12 kWp Oost | Zeekr 7X LR | Zonneplan Charger 2 | Dynamisch

• RNacoustics
[...]

Ik werk met Safari op iMac Mac OS 26.6.2 werkt prima.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Pete80
Hi Bas,

Ik heb even gekeken naar het advies van de stooklijn. Ik gebruik een Opentherm thermostaat ingesteld op 21 graden om de WeHeat aan te sturen.

Nu geeft deze tool aan dat ik het anders kan instellen, dus ik ben even gaan experimenteren.

Dit is het advies en de automatische instelling van mijn thermostaat:
BuitenNu AdviesDelta
-20 °C50,0 46,0 −4,0
9 °C38,034,3−3,7
15 °C30,031,7+1,7
20 °C20,029,4+9,4
25 °C18,026,8+8,8
Ik denk dat het advies door de tool gegenereerd bij 15, 20 en 25 te hoog is. Mijn binnen temperatuur is nu 23 graden, waarom moet dan de stooklijn boven de huidige watertemperatuur zijn?

Als ik het advies overneem op mijn stooklijn dan slaat mijn WeHeat direct aan om de water temperatuur omhoog te brengen naar 29 graden, want het is buiten rond de 20 graden. Echter heb ik helemaal geen warmte nodig en is het systeem vanzelf al 20 tot 21 graden. En de binnentemperatuur is nog steeds 23.

Ik denk dat je hier nog iets kan winnen in je advies. Mogelijk dat het advies beter klopt als er daadwerkelijk warmte nodig is. Eigenlijk zou ik bij 15 graden mijn temperatuur nog willen instellen op lager dan 30, laat staan hoger.

Sowieso zou de WeHeat de temperatuur van het water pas moeten opstoken als er een reeële kans is dat er verwarmt moet gaan worden, maar ik weet niet of een warmtepomp op die manier werkt.

edit - WeHeat portal geeft nu aan dat de target water temperatuur 10 graden is. Dat klopt wel met de huidige situatie dat er gewoon geen noodzaak is om te verwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pete80 op 30-08-2026 21:55 . Reden: verwoording aangepast ]

Weheat flint P40 + Intergas 36/30 CW5 | 8,12 kWp Oost | Zeekr 7X LR | Zonneplan Charger 2 | Dynamisch

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Mooie tool!

Liefhebbers van een stooklijnadvies (en wie is dat niet!) kunnen dit model met het advies op gasweg.nl vergelijken. Je moet wel je oude gasgebruik hebben of je warmtevraag bij -10˚C buiten in "jaargebruik" gas in m3 omzetten (=warmtevraag_bij_-10_in_kW/8*1650).

Bij mij thuis was dit op een graad na nauwkeurig ten opzichte van mijn werkelijke stooklijn.

gasweg.nl

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:27
Wat mooi dit je dit doet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Fy3yAgaNMDmLifoWkxhtGhtgxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmqIit75ovw0G1NiCkdkXcSy.jpg?f=fotoalbum_large Hoe lang duurt dit data verzamelen? Of is dit een bugje?

Oh en nog een dingetje, er staat dat het minimale vermogen van de flint 16% is maar dat is bij mijn flint 33%.

Mooi werk verder :)

• Kirvis
reiniero schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:32:

~[Afbeelding] Hoe lang duurt dit data verzamelen? Of is dit een bugje?

Oh en nog een dingetje, er staat dat het minimale vermogen van de flint 16% is maar dat is bij mijn flint 33%.

Snelle vraag: heb jij toevallig een thermostaat die de binnentemperatuur niet doorgeeft aan de binnenunit?

Als dat het geval is dan werkt het stooklijn advies (nog) niet. Ik ben daar voor een andere gebruiker nog naar aan het kijken.

Min vemogen Flint zet ik op de lijst, dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Kirvis op 30-08-2026 22:41 ]

• reiniero
Kirvis schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:41:
[...]

Snelle vraag: heb jij toevallig een thermostaat die de binnentemperatuur niet doorgeeft aan de binnenunit?

Als dat het geval is dan werkt het stooklijn advies (nog) niet. Ik ben daar voor een andere gebruiker nog naar aan het kijken.

Min vemogen Flint zet ik op de lijst, dank!
Nee ik heb een tado v3, die geeft de temperatuur wel door.

• Kirvis
Pete80 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 21:52:

[...]

Ik denk dat het advies door de tool gegenereerd bij 15, 20 en 25 te hoog is. Mijn binnen temperatuur is nu 23 graden, waarom moet dan de stooklijn boven de huidige watertemperatuur zijn?

Als ik het advies overneem op mijn stooklijn dan slaat mijn WeHeat direct aan om de water temperatuur omhoog te brengen naar 29 graden, want het is buiten rond de 20 graden. Echter heb ik helemaal geen warmte nodig en is het systeem vanzelf al 20 tot 21 graden. En de binnentemperatuur is nog steeds 23.

Ik denk dat je hier nog iets kan winnen in je advies. Mogelijk dat het advies beter klopt als er daadwerkelijk warmte nodig is. Eigenlijk zou ik bij 15 graden mijn temperatuur nog willen instellen op lager dan 30, laat staan hoger.
Ja helemaal gelijk, dit probleem speelt bij mij zelf ook. Vandaar het advies om de punten die in de pendelzone liggen niet aan te passen.

Sowieso zijn de vaste X punten van 20 en 25 onzinnig, omdat er weinig mensen zullen zijn die bij die buitentemperaturen nog stoken. En juist in het gebied waar het allemaal gebeurt heb je alleen -20 en 9!!

In het advies kan je ook een extra stukje advies apenklikken waarbij het model ook de X punten opnieuw berekent, met -10 als vast minimum en de berekende stookgrens als maximum. Dan krijg je een idee van hoe het beter kan.

Lang verhaal kort: ik ben hier nog mee bezig en ga het nog verder optimaliseren, maar moet helaas voorlopig wel werken met die irritante X punten van Weheat. Ik denk dat ik in ieder geval 20 en 25 helemaal niet ga berekenen of die altijd op 18 graden laat zetten ofzo, want de waarde die je er nu uit krijgt is absoluut niet betrouwbaar omdat je daar ook heel weinig meetpunten hebt.

Wordt nog vervolgd dus!
Sowieso zou de WeHeat de temperatuur van het water pas moeten opstoken als er een reeële kans is dat er verwarmt moet gaan worden, maar ik weet niet of een warmtepomp op die manier werkt.
Dat is precies hoe hij zou moeten werken. Ofwel je thermostaat geeft een seintje, ofwel de parameters van de stooklijn worden gehaald en dan gaat ie aan.
edit - WeHeat portal geeft nu aan dat de target water temperatuur 10 graden is. Dat klopt wel met de huidige situatie dat er gewoon geen noodzaak is om te verwarmen.
Ja klopt: je thermostaat vraagt nu waarschijnlijk om 10 graden, met als gevolg dat ie nooit aan zal springen.

• Kirvis
reiniero schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:32:

[Afbeelding] Hoe lang duurt dit data verzamelen? Of is dit een bugje?

Even snel gekeken in de data:

Wat ik zie: op je koudste nachten (bv. januari, ΔT ~20°C) meet de pomp minder vermogen dan op mildere nachten (bv. oktober, ΔT ~13°C), en dat herhaalt zich in beide stookseizoenen, dus het is geen toevalstreffer.

Dat is het omgekeerde van wat een warmteverliesmodel verwacht, en daardoor komt er een onmogelijke (negatieve) uitkomst uit de berekening, die weigert het systeem dan terecht, in plaats van een fout advies te tonen.

Waarom dat bij jou zo is, weet ik nog niet. Heb je toevallig een extra warmtebron (haard, kachel, iets dergelijks) die vaker aan is op de koudste avonden?

• reiniero
Kirvis schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 23:22:
[...]

Even snel gekeken in de data:

Wat ik zie: op je koudste nachten (bv. januari, ΔT ~20°C) meet de pomp minder vermogen dan op mildere nachten (bv. oktober, ΔT ~13°C), en dat herhaalt zich in beide stookseizoenen, dus het is geen toevalstreffer.

Dat is het omgekeerde van wat een warmteverliesmodel verwacht, en daardoor komt er een onmogelijke (negatieve) uitkomst uit de berekening, die weigert het systeem dan terecht, in plaats van een fout advies te tonen.

Waarom dat bij jou zo is, weet ik nog niet. Heb je toevallig een extra warmtebron (haard, kachel, iets dergelijks) die vaker aan is op de koudste avonden?
Ah dat klinkt wel gek. We hebben geen andere warmtebronnen, behalve uiteraard de kookplaat en oven. Oja en swinters weleens zo'n warmte deken voor op de bank, vind de vrouw leuk. Maar die verbruikt ook niet al te veel lijkt me.

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:56
reiniero schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 23:30:
[...]

Ah dat klinkt wel gek. We hebben geen andere warmtebronnen, behalve uiteraard de kookplaat en oven. Oja en swinters weleens zo'n warmte deken voor op de bank, vind de vrouw leuk. Maar die verbruikt ook niet al te veel lijkt me.
Ik heb hier hetzelfde probleem.

Nog even geduld — we verzamelen je eerste stookdata

Voor een betrouwbaar advies zijn 50 comfortabele stookuren nodig; je hebt er nu 407. Ondertussen meten we elke minuut door — je hoeft niets te doen. De grafiek hieronder toont alvast alle beschikbare meetpunten.

• Pete80

verkeerd gereageerd

[ Voor 95% gewijzigd door Pete80 op 31-08-2026 06:39 ]

• altan2
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10:43
Als ik probeer de koppeling te maken (Inloggen met WeHeat) zie ik de volgende foutmelding

"Er is een fout opgetreden...

Ongeldige parameter: redirect_uri"

Heeft iemand een oplossing hiervoor?

• Kirvis
altan2 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 08:28:
Als ik probeer de koppeling te maken (Inloggen met WeHeat) zie ik de volgende foutmelding

"Er is een fout opgetreden...

Ongeldige parameter: redirect_uri"

Heeft iemand een oplossing hiervoor?
Getest, en Weheat heeft de instellingen aangepast waardoor de client die ik nu gebruik om in te loggen (die van Home Assistant) de redirect naar weheat-monitor.nl niet meer accepteert.

Dat betekent helaas dat we moeten wachten totdat Weheat een eigen client heeft aangemaakt voor de app.

Dat gesprek staat deze week gepland, dus even geduld helaas.

UPDATE: werkt weer!

• Kirvis
RensVerlaak schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 04:46:
[...]

Ik heb hier hetzelfde probleem.

Nog even geduld — we verzamelen je eerste stookdata

Voor een betrouwbaar advies zijn 50 comfortabele stookuren nodig; je hebt er nu 407. Ondertussen meten we elke minuut door — je hoeft niets te doen. De grafiek hieronder toont alvast alle beschikbare meetpunten.
Ja dit is verwarrend. Ik ben bezig de stooklijnpagina aan te passen om te zorgen dat je sowieso de grafieken wel ziet, maar dat er een melding komt als ie geen advies kan geven.

Nog even geduld ajb!

• HarDus
CyberFR schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:42:
Gaaf hoor.

Ja, ik zou ook graag de stooklijn in de defrost gebied te kunnen wijzigen.

Ergens schrijft @Kirvis dat de punten onzinnig gekozen zijn. Je huis is nogal lineair. Zie graaddagen. Ik denk dat dat wel meevalt. Het einde van je modulatie is ongeveer bij +9gr dus tussen -20 en +9gr werkt de WP met je huis continue en lineair, behalve bij ontdooien en bij SWW. SWW overdag, veelal tijdens zo’n, lost dat op. Tussen -3 en +3gr zou er een sprongetje in de stooklijn moeten zitten om de mindere beschikbare tijdsduur van ontdooien en herstellen in te halen. Beter zou zijn om een offset van X gr in te kunnen stellen die bijvoorbeeld tot 3 (of Y) uur na de laatste ontdooiing in stand blijft. Wordt het veel kouder, warmer of droger (door continue vorst) dan wordt het ontdooien vanzelf minder.

Bij mij kan de stooklijn prima omgaan met ontdooien op de stooklijn-zonder-Aan/Uit (zonder 15, 2x15 of 60min wachttijden) bij minder dan 6x ontdooien per dag. Daarboven wordt het minder beheersbaar en bij 14-15 keer ontdooien op een dag wordt het onhoudbaar (ondanks de BUH op Boost die dan heel veel aan is). Dat laatste gebeurt bij veel vocht in de lucht (IJsselmeer en tegen -2gr). Dit heeft er mede mee te maken dat de BB P80 (maar ik neem aan allemaal) na het ontdooien vol aan gaat en dan langzaam terugmoduleert. Handiger zou zijn om de laatste werkbare modulatie bij herstart weer te kiezen. Dat is dan eigenlijk een stand te laag. En van daaruit bij ontdooien vertraagd bij te regelen. Als er een offset gekozen kan worden in de aanvoertemperatuur dan is de laatste laagste werkbare modulatie ook een betere. Bij ontdooien is uptime belangrijker dan verstorende brute kracht!

Bij Stooklijn-met-Aan/Uit (met 15, 2x15 en/of 60min wachttijden) is de beheersbaarheid al direct bij +3gr weg en al bij 0 graden dramatisch. De beschikbaarheid is onvoldoende. In de resttijd moet de BB naar vol vermogen. En bevriest direct weer. Het enige dat dan helpt modulatie verlagen (via geluid) of de stooklijn verlagen. Is totaal onwerkbaar. Gelukkig heeft Lex Mumbo op FB mij getipt dat de stooklijn-zonder veel stabieler is. En in de winter is je aan/uit altijd Aan! Behalve als je stooklijn veel te hoog staat.

Terug naar de overige punten: boven de +9gr zit je sowieso in “intermittent dimmen”. Heeft niks met pendelen te maken maar met het regelen van het vermogen middels uptime. Dat is ook het seizoen met meer warmtewisselingen. Een iets hogere stooklijn om dit te kunnen volgen is nodig. Tevens wordt de afgifte dramatisch lager als de verschillen te klein worden bij radiatoren. Veelal vallen onder een bepaalde temperatuur ook de ventilatoren uit.

Een stooklijn tot 25 of zelfs 35 is nuttig als omschakelen naar koelen automatisch genoeg gaat. Geen ervaring mee (wij koelen met airco’s; dat begrijpen mijn vrouw en kinderen ook). Ik lees mee. Wat jullie met koelen meemaken, maak ik mee met ontdooien, alleen bij temperaturen waarbij verwarmen geen luxe meer is.

• HarDus
Ik heb mij voor de openbare vloot afgemeld.

In deze groep vind ik het prima dat jullie mijn locatie en daarmee een afwijkend weerpatroon kunnen zien.

• RNacoustics
@Kirvis Bij deze, ook een bakkie koffie van mij.

• HarDus
@Kirvis Nu ik mijn naam in de monitor herkenbaar in HarDus heb aangepast, wil jij dan, bij gelegenheid, nog eens kijken waarom ik geen stooklijn zie?

• Kirvis
reiniero schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 23:30:
[...]

OK, dan valt dat af als verklaring.

Heb het patroon zelf verder uitgeplozen, per graad buitentemperatuur i.p.v. per maand, en onafhankelijk gecheckt via debiet × ΔT in plaats van de gerapporteerde energiecijfers. Dit komt binnen 5-8% overeen, dus is geen meetfout in de tool.

Blijft staan: op je koudste nachten levert je pomp niet meer warmte dan op mildere nachten, twee stookseizoenen op rij.

Beste verklaring op dit moment: je huis isoleert zo goed dat het écht effect van buitentemperatuur op je warmtevraag klein is, kleiner dan de normale spreiding per uur (wind, ventilatie, buffervat). Dan kan een rechte lijn er doorheen zomaar de verkeerde kant op hellen. Geen storing dus, eerder een grens van de methode bij een heel zuinig huis.

Heb de tool er meteen op aangepast: bij genoeg data zonder betrouwbare fit zie je nu gewoon je eigen meetpunten terug in plaats van een lege "nog even geduld"-melding.

Kan je eens checken of je nu wel in ieder geval grafieken ziet?

• reiniero
Kirvis schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:57:
[...]

OK, dan valt dat af als verklaring.

Heb het patroon zelf verder uitgeplozen, per graad buitentemperatuur i.p.v. per maand, en onafhankelijk gecheckt via debiet × ΔT in plaats van de gerapporteerde energiecijfers. Dit komt binnen 5-8% overeen, dus is geen meetfout in de tool.

Blijft staan: op je koudste nachten levert je pomp niet meer warmte dan op mildere nachten, twee stookseizoenen op rij.

Beste verklaring op dit moment: je huis isoleert zo goed dat het écht effect van buitentemperatuur op je warmtevraag klein is, kleiner dan de normale spreiding per uur (wind, ventilatie, buffervat). Dan kan een rechte lijn er doorheen zomaar de verkeerde kant op hellen. Geen storing dus, eerder een grens van de methode bij een heel zuinig huis.

Heb de tool er meteen op aangepast: bij genoeg data zonder betrouwbare fit zie je nu gewoon je eigen meetpunten terug in plaats van een lege "nog even geduld"-melding.

Kan je eens checken of je nu wel in ieder geval grafieken ziet?
Dat zou kunnen, we hebben een goed geïsoleerde tussenwoning. Wel is het zo dat bij hele koude nachten de flint erg veel aan het ontdooien is waardoor de temperatuur in huis wat zakt. Maar ook niet veel, het is nooit veel onder 18 graden geworden zover ik kan herinneren en overdag trekt het snel weer bij. We hebben overigens geen buffervat en geen buh.

Dit is hoe ik het nu zie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afwGZgbRdkpTXEmp8FdeAL84Nfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xt0VWwNhFqX9bMjEb8CFcRy.jpg?f=fotoalbum_large

• Kirvis
reiniero schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:09:
[...]

Dat zou kunnen, we hebben een goed geïsoleerde tussenwoning. Wel is het zo dat bij hele koude nachten de flint erg veel aan het ontdooien is waardoor de temperatuur in huis wat zakt. Maar ook niet veel, het is nooit veel onder 18 graden geworden zover ik kan herinneren en overdag trekt het snel weer bij. We hebben overigens geen buffervat en geen buh.

Dit is hoe ik het nu zie: ~[Afbeelding]
Ja mooi, en daar zie je precies waar het "mis" gaat: de hoogst geleverde aanvoertemperatuur ligt in het midden en niet bij de lage buitentemperaturen.

Ter vergelijking hierbij mijn advies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxQUiccSeuIP3jmZ26DWDc5Lk6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mb8ESLfd5fo8KE8YcAV6xDe3.png?f=fotoalbum_large

Je ziet duidelijk de relatie tussen lagere buitentemperatuur en hogere aanvoertemperatuur. Bij jou is die niet zo duidelijk zichtbaar.

• Kirvis

NIEUWE FEATURE!!

Sommigen hebben het al gezien, maar afgelopen weekend is De vloot live gegaan: een kaart van Nederland met daarop alle warmtepompen die op Weheat Monitor zijn aangesloten en hun huidige status.

Jouw warmtepomp komt er alleen op te staan als je een plaatsnaam hebt ingevuld bij Profiel. De stip komt nooit op jouw exacte adres te staan (dat staat niet in de database), en als jouw buurman ook een Weheat heeft dan zorgt de app dat de stippen keurig naast elkaar komen te staan.

Op dit moment zie je de vraag of je er mee akkoord bent dat deze kaart later ook publiek wordt, maar ik denk dat ik daar toch vanaf ga zien ivm privacy: op individueel niveau zou je immers kunnen afleiden of iemand op vakantie is of niet.

Dat is tevens de reden dat ik er voorlopig geen filters aan toevoeg (dat was feedback die ik heb ontvangen).

De andere gegevens op de pagina, die allemaal geagreggreerd zijn, plaats ik later wel publiek, zodat mensen die zich orienteren op het kopen van een Weheat kunnen zien hoe de pomp zich echt in het wild gedraagt, in plaats van op de blauwe ogen van de installateur te moeten vertrouwen.

Mochten jullie hier vragen of suggesties voor hebben dan hoor ik dat graag.
SCREENSHOT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mibudrI-rZ9zL4ZYL15BdphcJpI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CJr4txz2bfntzwJ0JD6NIUaw.png?f=fotoalbum_large

• Beordo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:44
@Kirvis: We hebben bijna de hele winter verwarmd, dus er is zeker voldoende stookdata. Ik vermoed dat het probleem is dat we volledig op stooklijn draaien (in afwachting van de WeHeat Thermostaat ;) ). Zonder binnentemperatuurzal dit niet werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mY461JnPHoxsDyK-1T6NKHcryDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/34ZydNBob9W7EzshGsvq5zuV.png?f=fotoalbum_large

• Kirvis
Beordo schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:03:
@Kirvis: We hebben bijna de hele winter verwarmd, dus er is zeker voldoende stookdata. Ik vermoed dat het probleem is dat we volledig op stooklijn draaien (in afwachting van de WeHeat Thermostaat ;) ). Zonder binnentemperatuurzal dit niet werken?

[Afbeelding]
Heeft niets met je huidige aansturing te maken. Neemt gewoon alles mee wat er aan stationaire uren in de data beschikbaar is, ongeacht de aansturing op dat moment.

Maar als je thermostaat geen binnentemperatuur doorgeeft dan werkt het advies inderdaad nog niet. Daar ben ik mee bezig n.a.v. de melding van een andere gebruiker.

Nog even geduld dus!

• HarDus
Kirvis schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:33:
[...]

Heeft niets met je huidige aansturing te maken. Neemt gewoon alles mee wat er aan stationaire uren in de data beschikbaar is, ongeacht de aansturing op dat moment.

Maar als je thermostaat geen binnentemperatuur doorgeeft dan werkt het advies inderdaad nog niet. Daar ben ik mee bezig n.a.v. de melding van een andere gebruiker.

Nog even geduld dus!
Mijn thermostaat geeft ook geen binnen-temperatuur. Wel aan mij maar niet aan Weheat. Geen OT.

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:59
Kirvis schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:33:
[...]

Nog even geduld dus!
Hoi @Kirvis ik zat even te denken, ik heb al ruim 10 jaar een Honeywell Evohome systeem, met uiteraard een binnentemperatuur meting. Ookal wordt deze nu niet gebruikt voor aansturing van mijn BB P60. Is deze data niet te gebruiken als extra dataset?

BP on the move!!!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:57
Bas Post schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:48:
[...]

Hoi @Kirvis ik zat even te denken, ik heb al ruim 10 jaar een Honeywell Evohome systeem, met uiteraard een binnentemperatuur meting. Ookal wordt deze nu niet gebruikt voor aansturing van mijn BB P60. Is deze data niet te gebruiken als extra dataset?
Evohome stuurt de actuele en gewenste binnentemperatuur niet mee via OT. Alleen een vaste waarde van altijd 20 graden voor actuele en gewenste kamertemperatuur. Daar kun je niet veel mee dus ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Bas Post
Gameboy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:52:
[...]

Evohome stuurt de actuele en gewenste binnentemperatuur niet mee via OT. Alleen een vaste waarde van altijd 20 graden voor actuele en gewenste kamertemperatuur. Daar kun je niet veel mee dus ;)
Oh ok, ik draai niet op OT maar op Aan/Uit, zou dat dan nog wat kunnen uitmaken?

BP on the move!!!

• Gameboy
Bas Post schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:56:
[...]

Oh ok, ik draai niet op OT maar op Aan/Uit, zou dat dan nog wat kunnen uitmaken?
Dan wordt er helemaal geen data uit je thermostaat naar de Weheat gestuurd? En dit Weheat-portal van @Kirvis kan alleen data uit de API van Weheat halen.

Dus wat daar niet is, kan niet gebruikt worden...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Kirvis
Gameboy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:58:
[...]

Dan wordt er helemaal geen data uit je thermostaat naar de Weheat gestuurd? En dit Weheat-portal van @Kirvis kan alleen data uit de API van Weheat halen.

Dus wat daar niet is, kan niet gebruikt worden...
Precies dit. Als de waarde van de binnentemperatuur niet naar Weheat wordt gestuurd dan staat er overal in de database de dummy waarde -1.

En dan kan ik er helaas niets mee in de monitor.

Ik ben wel bezig met het rekenmodel voor de stooklijn nog verder te optimaliseren met aannames ipv met de werkelijke temperatuur, zodat je ook een berekening kunt doen als je thermostaat geen binnentemperatuur doorgeeft.

• Gameboy
Kirvis schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:48:
[...]

Precies dit. Als de waarde van de binnentemperatuur niet naar Weheat wordt gestuurd dan staat er overal in de database de dummy waarde -1.

En dan kan ik er helaas niets mee in de monitor.

Ik ben wel bezig met het rekenmodel voor de stooklijn nog verder te optimaliseren met aannames ipv met de werkelijke temperatuur, zodat je ook een berekening kunt doen als je thermostaat geen binnentemperatuur doorgeeft.
Werkt dit (of kun je ook iets verzinnen) voor Evohome? ;) Daarmee wordt dus altijd hetzelfde getal (20 graden) doorgegeven via Opentherm, ongeacht de actuele kamertemperatuur en het setpoint...

Dit komt uit de API terug:
JSON:
1
2
3
4
5
6
{
    ...,
    "tRoom": 20,
    "tRoomTarget": 20,
    ...,
}

[ Voor 7% gewijzigd door Gameboy op 02-09-2026 14:56 ]

• Kirvis
Gameboy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:52:
[...]

Werkt dit (of kun je ook iets verzinnen) voor Evohome? ;) Daarmee wordt dus altijd hetzelfde getal (20 graden) doorgegeven via Opentherm, ongeacht de actuele kamertemperatuur en het setpoint...
Hmm ja, kan ik wel naar kijken. Ik laat m dan kijken of er variatie zit in de geregistreerde binnentemp, en als dat niet zo is dezelfde aannames laten maken als bij helemaal geen binnentemperatuur.

Ik reken dan met de aanname dat het altijd tussen de 17 en 21 graden is geweest binnen oid. En dan lijkt het er op dat je prima een stooklijn advies kunt berekenen.

• Kirvis
NIEUWE FEATURE
Sinds gisterenavond staat er weer een coole nieuwe feature in de app: bereken je echte terugverdientijd.

Vul daarvoor wat extra gegevens in op de Profielpagina en krijg meteen een inschatting van de terugverdientijd op basis van actuele metingen.

Dit is nog heel erg in ontwikkeling en wil ik op termijn als volgt gaan uitbreiden:
  • Toevoegen daadwerkelijke vastrecht voor gas
  • Koppelen dynamische energie prijsfeeds voor gas en elektra
  • Toevoegen leveringskosten gas die je bespaart als je all-electric hebt
  • En dit is een hele mooie: toevoegen grafiek daadwerkelijke terugverdien curve afgezet tegen die van je installateur.
  • Toevoegen TCO berekening (Total Cost of Ownership). Dit is heel interessant, want daarmee berekenen we op basis van de totale verwachte levensduur van de pomp hoeveel je bespaart tov een gasketel.
Er komt nog heel veel moois aan dus!

Ideeen en suggesties? Kom maar door!
SCREENSHOT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDePBmAzcL4ZgET0oUDMClfTTtA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P5lwXGDxWUHZBBZXkJEVn3rn.png?f=fotoalbum_large

• Bas Post
Kirvis schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:06:
NIEUWE FEATURE
Sinds gisterenavond staat er weer een coole nieuwe feature in de app: bereken je echte terugverdientijd.

Vul daarvoor wat extra gegevens in op de Profielpagina en krijg meteen een inschatting van de terugverdientijd op basis van actuele metingen.

Dit is nog heel erg in ontwikkeling en wil ik op termijn als volgt gaan uitbreiden:
  • Toevoegen daadwerkelijke vastrecht voor gas
  • Koppelen dynamische energie prijsfeeds voor gas en elektra
  • Toevoegen leveringskosten gas die je bespaart als je all-electric hebt
  • En dit is een hele mooie: toevoegen grafiek daadwerkelijke terugverdien curve afgezet tegen die van je installateur.
  • Toevoegen TCO berekening (Total Cost of Ownership). Dit is heel interessant, want daarmee berekenen we op basis van de totale verwachte levensduur van de pomp hoeveel je bespaart tov een gasketel.
Er komt nog heel veel moois aan dus!

Ideeen en suggesties? Kom maar door!
SCREENSHOT
[Afbeelding]
Hi @Kirvis ik had deze nieuwe feature al ontdekt en gelijk ingevuld, woehoe! _/-\o_
Terugverdientijd is bij mij nu 5,1 jaar.
Echter heb ik vraagje/opmerking. Nu wordt aantal m3 gas berekend o.b.v. verbruikte kWh, echter had ik in mijn profiel aangegeven wat gas verbruik vorig jaar werkelijk was. Deze wijkt behoorlijk af, waardoor terugverdientijd niet helemaal klopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPWOoxkZFx44U9ELlrFWfx17Fgs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nWO3j7I1VjldHqLEpBPCwAQu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEp2UFuEyAUUeTLbn5puxYER2RI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6Vj8IyUF8aU9gimkeGm0DQIG.png?f=user_large

BP on the move!!!

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:00

DRK

Mooie tool heb je gemaakt @Kirvis! Chapeau!

Even een vraag over het stooklijn advies voor mijn woning. Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHiYtrkOPEgDQKuiWtC6xHiYgMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GJOFxfOCAJxfikYl7g4DCxqL.png?f=fotoalbum_large

Hoe komt jouw algoritme tot een (nagenoeg) geheel vlakke stooklijn denk je?

• Kirvis
Bas Post schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:35:
[...]

Hi @Kirvis ik had deze nieuwe feature al ontdekt en gelijk ingevuld, woehoe! _/-\o_
Terugverdientijd is bij mij nu 5,1 jaar.
Echter heb ik vraagje/opmerking. Nu wordt aantal m3 gas berekend o.b.v. verbruikte kWh, echter had ik in mijn profiel aangegeven wat gas verbruik vorig jaar werkelijk was. Deze wijkt behoorlijk af, waardoor terugverdientijd niet helemaal klopt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah goeie! Ga ik naar kijken.

• Kirvis
DRK schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:38:
Mooie tool heb je gemaakt @Kirvis! Chapeau!

Even een vraag over het stooklijn advies voor mijn woning. Zie hieronder:

[Afbeelding]

Hoe komt jouw algoritme tot een (nagenoeg) geheel vlakke stooklijn denk je?
Goeie vraag! Ga ik checken. Heb je je gebruikersnaam ingevuld bij profiel? Anders kan ik je niet vinden in de data.

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:00

DRK

Kirvis schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:41:
[...]

Ah goeie! Ga ik naar kijken.
Ja, ik sta er in, bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door DRK op 02-09-2026 16:08 ]

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:24
Nou @Kirvis, je bent wel lekker bezig:
Hallo ,

Even een vriendelijke heads-up: weheat-monitor.nl is een toffe tool, gebouwd door een Tweakers community lid, en jij was een van de eersten die 'm gebruikte. De eerste paar dagen werd er een niet-ondersteunde vorm van authenticatie gebruikt. Sinds afgelopen donderdag loopt inloggen veilig via onze systemen.

Als voorzorgsmaatregel resetten we je wachtwoord voor portal.weheat.nl, ons eigen platform. Niets om je zorgen over te maken: bij je volgende login vragen we je gewoon om een nieuw wachtwoord in te stellen.

We zien het enthousiasme in de community rondom weheat-monitor.nl, en zijn daarom in gesprek met de maker om te kijken hoe we dit initiatief beter kunnen ondersteunen.

Warme groet, 

Het Weheat Team

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 02-09-2026 18:03 . Reden: Lay out gefixt ]

• Tijgerkracht
Bas Post schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:56:
[...]

Jij gebruikt EvoHome met aan/uit? Heb je dan niet hele korte runs? Ik heb de nieuwste firmware maar hij schakelt toch gewoon 1x per uur, daarom heb ik Home Assistant er tussen zitten met 2 Shelly’s

• Tijgerkracht
Kirvis schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:58:
[...]

Hmm ja, kan ik wel naar kijken. Ik laat m dan kijken of er variatie zit in de geregistreerde binnentemp, en als dat niet zo is dezelfde aannames laten maken als bij helemaal geen binnentemperatuur.

Ik reken dan met de aanname dat het altijd tussen de 17 en 21 graden is geweest binnen oid. En dan lijkt het er op dat je prima een stooklijn advies kunt berekenen.
Hier staat ie standaard op 21.5 als target temperatuur met aan/uit

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Misschien interessant: aangeven of je een buffervat hebt, parallel of serieel. Zo kan je meteen kijken wat nu precies de invloed is op de cop. Misschien ook afgiftesysteem erbij?

Als je overal vloerverwarming hebt, wat doet dat dan met de cop tov radiatoren of fancoils?
En is een buffervat echt veeeeel minder zuinig?

[ Voor 28% gewijzigd door teacher op 02-09-2026 22:12 ]

• Kirvis
teacher schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:10:
Misschien interessant: aangeven of je een buffervat hebt, parallel of serieel. Zo kan je meteen kijken wat nu precies de invloed is op de cop. Misschien ook afgiftesysteem erbij?

Als je overal vloerverwarming hebt, wat doet dat dan met de cop tov radiatoren of fancoils?
En is een buffervat echt veeeeel minder zuinig?
Zit er al deels in sinds de update van gisteren: via de API kan je al flink wat informatie ophalen, zie screenshot hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1jzTSPIF6Mt4HRpKX7uAc2aIVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4I5sIXH02AZCmLXziH6Fn949.png?f=fotoalbum_large

Daaronder vraag ik nog aanvullende informatie. Daar zou ook nog een vraag bij kunnen over of het buffervat serieel of parallel is aangesloten om er dan mooie analyses mee te draaien.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Nerden met data.. ik ga daar goed op! :Y

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-09 18:27
Kirvis schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:48:
[...]

verder te optimaliseren met aannames ipv met de werkelijke temperatuur, zodat je ook een berekening kunt doen als je thermostaat geen binnentemperatuur doorgeeft.
Duidelijk verhaal, maar wat als je zelf de binnen temp kan invoeren, ik denk bij veel aan uit is ook de temp vast, voor mij de T6 staat vast op 20 graden tussen bepaalde tijden. Je kan dan wel de water temp plotten in de stooklijn , klopt het, nee niet maar geeft wel een indicatie. denk ik ?

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:03
Een feest voor de grafiekenfreak. ik ben net aangemeld en ga snel koffie met gebak overmaken ! Grote klasse !

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:05
@Kirvis Ik vroeg me af: bij mij staat:
113 dagen 0 winterdagen · 0% 91 kWh verwarmingsstroom (min. 100)

Waar komt die 91kwh verwarmingsstroom vandaan? Ik heb geen BUH of straalkacheltjes.

Groet, Maarten

• RayDelft
De koffie-pagina werkt niet ! Het cirkeltje blijft draaien. Dus zo zit je zonder. Maar ik probeer het later opnieuw.

Hoewel ik sinds augustus 2025 draai sta ik niet in de lijst. Wel als ik een eigen periode invul . Bijvoorbeeld sept 25 tot sept 26. Dan kom ik netjes in de ranking. Ik sta wel netjes op de kaart.

• Kirvis
Maarten58 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:50:
@Kirvis Ik vroeg me af: bij mij staat:
113 dagen 0 winterdagen · 0% 91 kWh verwarmingsstroom (min. 100)

Waar komt die 91kwh verwarmingsstroom vandaan? Ik heb geen BUH of straalkacheltjes.

Groet, Maarten
Dat is de stroom die is gebruikt voor het verwarmingsbedrijf van de warmtepomp.

• Kirvis
RayDelft schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:15:
De koffie-pagina werkt niet ! Het cirkeltje blijft draaien. Dus zo zit je zonder. Maar ik probeer het later opnieuw.

Hoewel ik sinds augustus 2025 draai sta ik niet in de lijst. Wel als ik een eigen periode invul . Bijvoorbeeld sept 25 tot sept 26. Dan kom ik netjes in de ranking. Ik sta wel netjes op de kaart.
De buymeacoffee pagina zelf? Of de link vanuit de monitor website?

Als ik test op buymeacoffee dan diet ie het wel.

Heb jij je gebruikersnaam ingevuld op Profiel? Dan check ik het even in de data.

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:05
Kirvis schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:15:
[...]

Dat is de stroom die is gebruikt voor het verwarmingsbedrijf van de warmtepomp.
Hoi @Kirvis, dus ongeveer 1 maand draaien met stooklijn en 15% compressor gebruikt 91kwh?
Of gaat het om de periode vanaf april/mei?

[ Voor 9% gewijzigd door Maarten58 op 03-09-2026 12:37 ]

• Tijgerkracht
Maarten58 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:30:
[...]

Hoi @Kirvis, dus ongeveer 1 maand draaien met stooklijn en 15% compressor gebruikt 91kwh?
Of gaat het om de periode vanaf april/mei?
Mijn BB80 heeft ongeveer 125 kWh gebruikt voor tapwater en koeling in die maand, dus dat kan prima. Overigens gemeten met een Shelly Pro EM 50

• HarDus
Verplaatst naar WeHeat warmtepompen, na een tip….. 8)7

[ Voor 103% gewijzigd door HarDus op 03-09-2026 13:17 ]

• Gameboy

• Pete80
rob2011 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:06:
[...]

Duidelijk verhaal, maar wat als je zelf de binnen temp kan invoeren, ik denk bij veel aan uit is ook de temp vast, voor mij de T6 staat vast op 20 graden tussen bepaalde tijden. Je kan dan wel de water temp plotten in de stooklijn , klopt het, nee niet maar geeft wel een indicatie. denk ik ?
Ik heb een Flint hybride met een Honeywell T6. Die van mij staat nu standaard op 21 graden.

Iedere verandering leidde tot het bijspringen van de cv ketel dus dat doe ik niet meer. Temperatuur vasthouden gaat een stuk efficiënter, lees zo goed als geen gas.

• RayDelft
Kirvis schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:17:
[...]

De buymeacoffee pagina zelf? Of de link vanuit de monitor website?

Als ik test op buymeacoffee dan diet ie het wel.

Heb jij je gebruikersnaam ingevuld op Profiel? Dan check ik het even in de data.
Gelukt . Net koffie gehaald voor je .

• Gameboy
tc_bakker schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:15:

@Kirvis Ik kom ook van een stadsverwarming, en zou graag opties zien om het jaarverbruik in GJ te kunnen opgeven, zonder dit om te rekenen naar m3 gas-equivalenten ;)

Ook eventueel bij de terugverdien-opties kunnen dan andere (eigen) waardes worden ingevuld voor het vastrecht en de jaarlijkse besparing etc...

Ik realiseer me dat het aantal huishoudens dat van stadsverwarming komt heel erg klein is versus de gasverlaters, maar het is niet 0 ;)

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Geniet van de koffie. Door deze data het vertrouwen gekregen om van opentherm af te stappen en naar on/off met stooklijn ivm met mijn houtkachel. Dit wordt leuk monitoren de komende winter.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

Pagina: 1 2 Laatste