Weheat Monitor - dashboard voor je Weheat-warmtepomp (bèta)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:45
ajsmit1 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:03:
[...]

Hallo @kirvis, nogmaals bedankt voor de webinar gisteravond. Mijn voorkeur gaat uit naar een antwoord op vraag "Hoe halen de pompen met een SCOP boven 5 dat?" Groet, Arjan
De belangrijkste reden is de aanvoertemperatuur.

Zie de gloednieuwe pagina hier: https://www.weheat-monitor.nl/compare/supply-scop.

Last vooral weten of dit duidelijk is, en vergeet niet het nieuwe menu te checken. ;)

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, bouwer van www.weheat-monitor.nl

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19
Kirvis schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:18:
[...]

Zie de gloednieuwe pagina hier: https://www.weheat-monitor.nl/compare/supply-scop.

Last vooral weten of dit duidelijk is, en vergeet niet het nieuwe menu te checken. ;)
Ziet er weer fraai uit @Kirvis, alsof je een fulltime job hebt.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:43
@Kirvis in het advies voor de stooklijn adviseer je graden met decimalen. (27,7) In de Weheat app kun je alleen hele graden (27) kiezen.

• Kirvis
robmoh schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:36:
@Kirvis in het advies voor de stooklijn adviseer je graden met decimalen. (27,7) In de Weheat app kun je alleen hele graden (27) kiezen.
In de portal kan het wel.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, bouwer van www.weheat-monitor.nl

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:43
Net ontdekt :*)

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:22

Barca

In Search Of Sunrise

Kirvis schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 23:53:
Dank voor de complimenten! Was leuk om te doen!

Bedoel je deze slide?

En wat zou je graag willen zien en vergelijken? Kan je daar wat voorbeelden van geven?

[Afbeelding]
Ik bedoelde inderdaad exact die slide!
Ik wil het b.v. kunnen zien dat als de gemiddelde Sparrow gebruiker een COP van 3.9 haalt op sww en ik haal slechts 2.9... dan wil ik toch gaan onderzoeken hoe dat kan. Hetzelfde voor cv maar daarmee ben je al ontzettend veel verder inmiddels zoals vandaag weer met de nieuwe 'compare-scop' pagina. :)

Je kunt ook denken aan de warmteverliesberekening bijvoorbeeld. Een huis met mijn parameters hoe doet die het t.o.v. vergelijkbare woningen. Ik zou toch na willen gaan, zelf natuurlijk maar dan heb ik data, hoe mijn woning zo af kan wijken als dat zo is. Maar goed ik noem wat voorbeelden. In ieder geval vind ik de vergelijkingen met anderen het meest waardevol :)

• Kirvis
Barca schreef op woensdag 30 september 2026 @ 19:18:
[...]

Ik bedoelde inderdaad exact die slide!
Ik wil het b.v. kunnen zien dat als de gemiddelde Sparrow gebruiker een COP van 3.9 haalt op sww en ik haal slechts 2.9... dan wil ik toch gaan onderzoeken hoe dat kan. Hetzelfde voor cv maar daarmee ben je al ontzettend veel verder inmiddels zoals vandaag weer met de nieuwe 'compare-scop' pagina. :)

Je kunt ook denken aan de warmteverliesberekening bijvoorbeeld. Een huis met mijn parameters hoe doet die het t.o.v. vergelijkbare woningen. Ik zou toch na willen gaan, zelf natuurlijk maar dan heb ik data, hoe mijn woning zo af kan wijken als dat zo is. Maar goed ik noem wat voorbeelden. In ieder geval vind ik de vergelijkingen met anderen het meest waardevol :)
Helder!

Er staan meer vergelijkingen in de planning, dus houd de changelog in de gaten de komende tijd.

• ajsmit1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:09
Kirvis schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:18:
[...]

Hallo @Kirvis , duidelijk overzichtelijk. Bedankt.

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 04:11
Mbt de SCOP: voor alle warmtepompen heeft Weheat tabellen opgesteld bij 35 en 55gr aanvoertemperatuur. Tussen die twee tabellen zit grofweg 40% verschil. Dit geeft de hand aan de jbf-methode van 2% verbetering per 1gr aanvoertemperatuur verlaging.

Maar iedere graad verlaging is ook een graad minder deltaT met de gewenste temperatuur van bijvoorbeeld 20graden; die gaat van 35 naar 15. Je hebt dus een verbeterde uitwisseling aan CV-zijde nodig. Tussen water en afgifte; tussen afgifte en lucht en ook het transport door de kamer moet geholpen worden als de deltaT zelf niet meer voor de circulatie zorgt.

En dit lukt alleen met hele grote oppervlakte (vloerverwarming) of met minder opervlakte en geforceerde overdracht (ventilatoren op vergrote radiatoren of "Jaga"-types). Beide meer is altijd beter voor een lagere aanvoertemperatuur en hogere COP.

Denk er om: de slechtst bedeelde kamer bepaalt je aanvoertemperatuur. Dus niet: de zolderkamer gebruiken we niet vaak dus daar maar niet, want dat betekent dan dus: of daar nooit warm of anders heb je daardoor altijd een te hoge aanvoertemperatuur ... voor je hele huis ... in het hele jaar.

Let wel: de transitie naar een WP is een 1e orde besparing; CV-zijdig verbeteren en inregelen de 2e orde en daarna wordt het een hobby.

Net het eerste jaar volle maanden vol gemaakt: van 1870m3 Gas naar 5605kWh E extern gemeten in HomeWizard; Gas-E conversie factor 3; €1300 besparing op €13k installatie. Ik wil graag onder de 5000kWh en dat levert dan €180 op. 2e orde; prima bereikbaar maar daarna is het hobby. Overigens, ik reken met 8-10 jaar en voor €1800 kan je best wat doen aan afgifte als je zelf tweakert. En het gas-E verschil in € wordt met alle rumoer in de wereld en transitieprijspolitiek steeds groter.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Dit is het topic over Weheat-monitor. Voor vragen over je installatie of over Weheat ga je naar het Weheat topic.