2x MT Venus E met HW P1 in HA, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Ik heb ook nog geen enkel aanbod van GC gehad. Mijn contract loopt nog tot 15 mei 2027.Brent schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 22:11:
Ik voel me wel een beetje vergeten, ik heb nog geen enkele mail van GC gehad. Ik zie dit topic net toevallig anders had ik er niks van geweten.
Wel heb ik net de jaarafrekening ontvangen. We krijgen € 220,- terug, maar het termijnbedrag is verhoogd van € 0 naar € 12. Daar begrijp ik de logica niet van. Die € 0 van afgelopen jaar heeft GC vorig jaar zelf ingesteld.
Had ik ook. Je kan zelf het bedrag weer naar 0 zetten.ElectricAlex schreef op zondag 13 september 2026 @ 21:20:
[...]
Ik heb ook nog geen enkel aanbod van GC gehad. Mijn contract loopt nog tot 15 mei 2027.
Wel heb ik net de jaarafrekening ontvangen. We krijgen € 220,- terug, maar het termijnbedrag is verhoogd van € 0 naar € 12. Daar begrijp ik de logica niet van. Die € 0 van afgelopen jaar heeft GC vorig jaar zelf ingesteld.
☀️ 7920 Wp | 🔋 Zendure Solarflow 800+ |🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Bij mij is het voorschot in augustus van €5 naar €28 gegaan, zonder aankondiging, ik zag het door de veranderde incasso.manusjevanalles schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:09:
[...]
Had ik ook. Je kan zelf het bedrag weer naar 0 zetten.
Het minimumbedrag wat ik zelf kan instellen is €38.
Morgen maar eens met de klantenservice bellen want ik heb geen zin om gratis geld te lenen aan GC.
Ik heb door het beschermde stadsgezicht waarin ik woon amper panelen, maar 1 ding is wel gelijk: na elke jaarrekening moet ik het maandbedrag flink omlaag schroeven omdat het hoe dan ook altijd omhoog gaat en ik heb nooit de logica kunnen ontdekken. Ik heb nog even gekeken, ik kan het zo laag instellen dat ik op jaarbasis 1350 euro moet bijbetalen en ik kan het ook op een waanzinnige 2950 euro per maand zetten zodat ik 26.000 euro gratis aan ze leen. Lijkt wel volstrekte willekeur, maar dit was ook al het geval toen ik 10 jaar geleden een contract voor een paar jaar bij deze club had. En de reden: Wij berekenen het minimale- en maximale termijnbedrag aan de hand van het (historisch) gemiddelde jaarverbruik op jouw adres.ASW1 schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:15:
[...]
Bij mij is het voorschot in augustus van €5 naar €28 gegaan, zonder aankondiging, ik zag het door de veranderde incasso.
Het minimumbedrag wat ik zelf kan instellen is €38.
Morgen maar eens met de klantenservice bellen want ik heb geen zin om gratis geld te lenen aan GC.
Ik woon al 25 jaar op dit adres, maar ik vermoed dat in een ver verleden hier een bitcoin fabriek stond of een mega wietplantage gezien het maximumbedrag.
[ Voor 13% gewijzigd door phoney870 op 13-09-2026 22:28 ]
Ik hoor ze af en toe voorbijkomen op bnr, luister nooit de gehele podcast. Ze vergroten het belang van iedere gebeurtenis of signaal enorm uit waardoor het lekker smeuïg zou moeten worden. Ze lopen ook zoveel mogelijke opties langs dat ze er altijd wel 1 of 2 goed hebben.phoney870 schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:54:
[...]
Dit is een interessante podcast om te volgen om alles mee te krijgen omtrent o.a. de oorlog bij/in Iran: https://www.bnr.nl/podcast/boekestijn-en-de-wijk
Afgelopen week (aflevering 9 september) werd er aangegeven dat zowel Trump als Iran de oorlog niet lang meer kunnen volhouden en dat de prijzen vervolgens snel zullen dalen.
Ik denk dat je dan zolang de oorlog nog bezig is als jouw contract afloopt, je het beste een contractvorm kan nemen die elke dag op te zeggen is, volgens mij zijn dat het modelcontract en het dynamische contract.
Recentelijk werd de inzet van een kernwapen door Trump in Iran, èn Poetin in Oekraïne als serieuze opties (met een redelijke waarschijnlijkheid dus) besproken.
Met een schot hagel raak je altijd wel iets...
In dit contract alleen stroom. Gas loopt apart bij Greenchoice tot 1 juni.
Inmiddels al twee 'lokkertjes' ontvangen van Greenchoice en uiteraard niets mee gedaan.
Heel benieuwd naar het verloop.
Dat ben je er vrij vroeg bij geweest, heb je de kale levertarieven die in het contract staan ook bij de hand?InBl schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:41:
Ik heb mijn contract afgesloten op 5 december 2023. Een mooi Sinterklaas cadeautje. Loopt tot 1 juni 2027. TLV 11,5 cent. Aan alles komt een eind.
"Een gemiddeld huishouden gaat volgend jaar 89 euro meer betalen voor toegang tot het stroomnet en 52 euro voor het gasnet, maakt toezichthouder ACM maandag bekend. Volgens een voorlopige prognose komt de tariefstijging daarmee neer op 12 euro per maand".
(desondanks heb ik het bedrag maar weer op € 0 gezet)
Uiteraard. € 0,16074 enkeltarief. (€ 0,1830 normaal en € 0,1417 dal)Novax schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:55:
[...]
Dat ben je er vrij vroeg bij geweest, heb je de kale levertarieven die in het contract staan ook bij de hand?
[ Voor 7% gewijzigd door InBl op 14-09-2026 13:53 ]
Of ze spelen nog steeds een spelletje bluf.
Waar lees je dat, en wat gaan ze wijzigen?ViezeVis schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:38:
***members only***
GC gaat idd eenzijdig wijzigen.
Zou prima kunnen zijn dat ze de voorwaarden wijzigen, zodat de energiebelasting niet gesaldeerd wordt maar het kale tarief wel. En dat lijkt me een logische, waar juridisch ook weinig tegen in te brengen valt.
Het is gewoon irritant dat ze tot het laatste moment wachten om het ons te laten weten
Vraag me af wat ze dan moeten en/of willen wijzigen? Het gaat immers om iets vanuit wetgeving en dat is vziw al afgedekt in de voorwaarden.Jelte schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:06:
Natuurlijk gaan ze de voorwaarden wijzigen om het aan te laten sluiten op de huidige wetgeving. Maar wat ze precies kunnen en gaan wijzigen blijft vaag.
Zou prima kunnen zijn dat ze de voorwaarden wijzigen, zodat de energiebelasting niet gesaldeerd wordt maar het kale tarief wel. En dat lijkt me een logische, waar juridisch ook weinig tegen in te brengen valt.
Het is gewoon irritant dat ze tot het laatste moment wachten om het ons te laten weten
Hier contract tot 08-2027 en momenteel nog oude Ferraris-meter, vervanging is al (vanwege verplichting) ingepland.
Moet dan gewoon van het gas af aangezien ons verbruik ongeveer 300m³ is.
Ikzelf ben heel benieuwd hiernaar: https://www.weheat.nl/producten/swift.
Warmtepomp voor schuin dak - eind 2026 beschikbaar.
Zij mogen dus eenzijdig wijzigingen en wij mogen dan als gunst kosteloos op zeggen. Maar ons verlies dan? Mag ik dat verlies ook in rekening brengen zoals zij dat ook doen als ik voortijdig opzeg( wanneer het niet kosteloos is)...lekker dit.ViezeVis schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:38:
***members only***
GC gaat idd eenzijdig wijzigen.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Je kunt wel boos worden op GC, maar eigenlijk is het ineens afschaffen van de salderingsregeling de echte boosdoener.Cobb schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:04:
[...]
Zij mogen dus eenzijdig wijzigingen en wij mogen dan als gunst kosteloos op zeggen. Maar ons verlies dan? Mag ik dat verlies ook in rekening brengen zoals zij dat ook doen als ik voortijdig opzeg wanneer het niet kosteloos is...lekker dit.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ik vind het heel niet reëel om te denken dat je aan je contract vast kan houden terwijl de wetgeving zodanig verandert dat het contract eigenlijk niet meer houdbaar is. Voor mij is de wetswijziging de hoofd schuldige, en handelt GC volgens de regels. Dat hoeven ze niet te doen, en het zou gunstiger zijn voor ons als ze dat niet zouden doen, maar het mag wel.
[ Voor 23% gewijzigd door s020506 op 18-09-2026 13:25 ]
Als consument geniet je (terecht) andere bescherming bij contracten dan bedrijven.s020506 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:24:
@Cobb Dan leg je wel heel makkelijk de bal bij GC. Jij had net zo goed bij afsluiten kunnen bedenken dat er in de voorwaarden niks over afschaffen van salderen werd gemeld, en toch ben je de overeenkomst aangegaan.
Ik vind het heel niet reëel om te denken dat je aan je contract vast kan houden terwijl de wetgeving zodanig verandert dat het contract eigenlijk niet meer houdbaar is. Voor mij is de wetswijziging de hoofd schuldige, en handelt GC volgens de regels. Dat hoeven ze niet te doen, en het zou gunstiger zijn voor ons als ze dat niet zouden doen, maar het mag wel.
Greenchoice biedt een contract aan zonder voorwaarden waarvan zji wisten dat ze een deel van de contractduur met een andere realiteit zouden zitten dan ten tijde van het afsluiten.
openkat.nl al gezien?
Vanaf '27:
- 2ct terugleververgoeding/kwh
- 6.68ct terugleverkosten/kwh
- Kostenloos opzeggen mag vanaf 1 jan
- Bij klachten graag naar ACM gaan.
Het ergste van alles: ik mocht alsnog niet kosteloos opzeggen nu.
Persoonlijk vind ik het wel absurd. Zo kun je wel heel gemakkelijk van je contractuele verplichtingen af komen. Vooral als het stoppen van de salderingsregels worden gebruikt om ongerelateerde zaken erin te fietsen.
[ Voor 15% gewijzigd door scoobs op 18-09-2026 15:38 ]
Van belang is wanneer jij dit contract hebt afgesloten. Is dat voor of na 14 juni 2024 geweest (los van de ingangsdatum)scoobs schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:36:
Toevallig had ik net greenchoice aan de lijn omdat ik dit contract wilde stopzetten zonder opzegboete nu. (Ongerelateerde reden, voordat iemand zich afvraagt wie zo gek is).
Vanaf '27:Oftewel, contractvoorwaarden gaan simpelweg gewijzigd worden in ons nadeel. De liefhebber kan alvast eens gaan kijken naar een rechtsbijstandsverzekering.
- Kostenloos opzeggen mag vanaf 1 jan
- Bij klachten graag naar ACM gaan.
![]()
Het ergste van alles: ik mocht alsnog niet kosteloos opzeggen nu.
Persoonlijk vind ik het wel absurd. Zo kun je wel heel gemakkelijk van je contractuele verplichtingen af komen. Vooral als het stoppen van de salderingsregels worden gebruikt om ongerelateerde zaken erin te fietsen.
Er is eerder door Greenchoice aangegeven:scoobs schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:41:
Vantevoren. Dat was maart, maar het ging in per september.
Wellicht gaat mijn schermafbeelding later nog veel geld opleveren 😊scoobs schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:56:
Tsja, en het was dus voor die dag afgesloten. Toch wist de desbetreffende persoon aan de telefoon mij te vertellen dat dit vanaf 1-1-27 voor mij van toepassing gaat zijn.
Kloppen deze bedragen? Dit zou er op neer komen dat de netto terugleververgoeding negatief is en je bij elke kWh die je terug levert 4,68 cent aan Greenchoice moet betalen.scoobs schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:36:
[...]
Vanaf '27:[...]
- ...
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Waarom vind je dat gek? Het is toch ook gewoon de verwachting dat je voor teruglevering gaat betalen?RichieB schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:05:
[...]
Kloppen deze bedragen? Dit zou er op neer komen dat de netto terugleververgoeding negatief is en je bij elke kWh die je terug levert 4,68 cent aan Greenchoice moet betalen.
Ik vertel ook alleen maar wat mij verteld wordt. Ik hing nog aan de telefoon toen ik de draft hier schreef en had voor bevestiging gevraagd van de bedragen. Het was dus niet dat ik het verkeerd herrinerde.Polster schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:25:
Ja deze kosten lijken niet te kloppen. Terugleververgoeding moet minstens 50% van het kale leveringstarief zijn en teruglevering mag geen geld kosten / negatief gaan. Dit verhaal klopt dus niet.
Of ze het per 1 jan ook echt zo gaan doen, dat valt te bezien.
Desbetreffende medewerker had mijn gegevens bij de hand. Allicht dat hij het verkeerde contract erbij pakte omdat ik een ingangsdatum had van na Juni?
[ Voor 12% gewijzigd door scoobs op 18-09-2026 16:30 ]
Fair point, maar als iemand dit op tweakers zou zetten zou ik ook eens achter mijn oren krabben of die dat goed heeft begrepen.Polster schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:31:
Geen verwijt naar jou maar het verhaal dat de klantenservice je heeft verteld kan niet kloppen.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Dit soort dingen snappen ze vaak helemaal niet bij de klantenservice.
Nee. Dat is niet de verwachting, en ook niet toegestaan.Mania-92 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:24:
[...]
Waarom vind je dat gek? Het is toch ook gewoon de verwachting dat je voor teruglevering gaat betalen?
Ook het ACM heeft met de Nederlandse wet te dealen.Headshot_NL schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:03:
Ja helaas weten we ook dat de ACM vaak ook meer de neiging heeft om de kant van de aanbieder te kiezen in het geval van een wetswijziging.
Waarom niet toegestaan? Voor zover ik weet is er in 2027 enkel regelgeving over de bruto terugleververgoeding. Maar is het gewoon toegestaan om hogere terugleverkosten te rekenen.de Peer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:26:
[...]
Nee. Dat is niet de verwachting, en ook niet toegestaan.
Wettelijk vastgelegd dat het netto niet negatief mag zijn.Mania-92 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:29:
[...]
Waarom niet toegestaan? Voor zover ik weet is er in 2027 enkel regelgeving over de bruto terugleververgoeding. Maar is het gewoon toegestaan om hogere terugleverkosten te rekenen.
Dat is alleen voor de terugleververgoeding zelf. De terugleverkosten kunnen die netto negatief maken net zoals dat de terugleverkosten de wettelijke 50% teniet doen, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat Greenchoice terugleverkosten niet gaat toevoegen bij deze contracten.de Peer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:19:
Wettelijk vastgelegd dat het netto niet negatief mag zijn.
Welke wet is dat dan? Volgens mij is er alleen wettelijk iets over de bruto terugleververgoeding vastgelegd, niet de netto vergoeding.de Peer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:19:
[...]
Wettelijk vastgelegd dat het netto niet negatief mag zijn.
Dit is toch allemaal niet gek?Cobb schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:14:
Als ik min of meer gedwongen wordt om op te zeggen door ongunstige nieuwe voorwaarden, dan pak ik er een gemiddeld contract bij in januari en mogen zij het verlies tot juni (einde contract) bij leggen als boete. Ze doen het andersom ook. Gaan ze niet doen, dus dan gaan we maar naar de rechter.
Zoals al gezegd, GC en jij wisten dat salderen eraf zou gaan. En het is bekend dat je dan mag overstappen. Je moet juist blij zijn dat ze je toch dat lange contract hebben aangeboden, met hoge TLV (want dat is waar de meesten hier het voordeel uithalen). En natuurlijk mogen zij wettelijk gezien de voorwaarden veranderen, omdat wettelijk gezien het salderen afgeschaft wordt.
Je mag dan naar elke andere leverancier die ook niet meer saldeert en je een nog lagere netto TLV rekent. Je had ook vooraf niet naar GC kunnen gaan en naar elke andere leverancier die zal stoppen met salderen per 1-1-2027. En waar je netto TLV een stuk lager is.
Tarieven mogen ze niet wijzigen, die staan vast. En daar schrijven ze ook niks over.
Ze doen echt niks wat niet mag.
En anders moet je (of we) het gelijk gaan halen in de rechtbank.
En zoals @de Peer ook steeds aangeeft, in november weten we het zeker.
Bij mij maakt het verrekenen zeker uit ivm de warmtepomp. Bijna 4 megawatt vorige winter, meer terugleveren in de maanden erna. De winst zit niet in die 11.5cent.
Zonder verrekening is stoken op gas misschien wel goedkoper icm 11.5 teruglevering. Wel zonde van de uitstoot.
Ik zie alleen niet zo goed in, ook niet na het lezen van al deze vele posts, wat Greenchoice nou echt kan wijzigen. Ja ik ga uiteraard energiebelasting betalen want saldering vervalt, ja het kan zijn dat de teruglevergoeding lager wordt (maar die 5 cent is toch al niks)... echter ik begrijp dat het juist hoger zal gaan worden... maar verder blijft alles toch gewoon wat het is?
Edit:
Eigenlijk denk ik dat het meer komt op 1 vraag; kan GC terugleverkosten introduceren op het huidige contract...?
[ Voor 9% gewijzigd door Barca op 19-09-2026 12:21 ]
Als antwoord op jouw laatste vraag: nee, als je het contract voor 14 juni 2024 hebt afgesloten (los van de ingangsdatum), zie mijn eerdere bijdrage met schermafbeelding die je ook in de app van Greenchoice kunt terugvinden.Barca schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:03:
Mijn hemel ik kom stomtoevallig dit topic tegen en had heel wat bij te lezen. Ik heb ook een 3-jarig Greenchoice contract zonder terugleverkosten... en zit op op 5 cent terugleververgoeding. Hij loopt 4 juli 2027 af. Verder heb ik nog helemaal niks geen correspondentie van Greenchoice gehad of gezien, maar ik zag wel in de app een aanbod waar ik natuurlijk niks mee ga doen want het kan nooit voordeliger zijn dan het nu is![]()
Ik zie alleen niet zo goed in, ook niet na het lezen van al deze vele posts, wat Greenchoice nou echt kan wijzigen. Ja ik ga uiteraard energiebelasting betalen want saldering vervalt, ja het kan zijn dat de teruglevergoeding lager wordt (maar die 5 cent is toch al niks)... echter ik begrijp dat het juist hoger zal gaan worden... maar verder blijft alles toch gewoon wat het is?
Edit:
Eigenlijk denk ik dat het meer komt op 1 vraag; kan GC terugleverkosten introduceren op het huidige contract...?
Hoi @Rojado, waar in de app vind je deze tekst van jou? Ik heb deze die ik lees als ‘geen terugleverkosten vanaf 1.1.2027 mits due ook niet in je contract staan’Rojado schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:26:
[...]
Als antwoord op jouw laatste vraag: nee, als je het contract voor 14 juni 2024 hebt afgesloten (los van de ingangsdatum), zie mijn eerdere bijdrage met schermafbeelding die je ook in de app van Greenchoice kunt terugvinden.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Beetje kak dat dan mn zonnepanelen in de weg liggen... of hij moet nog onder de rij passen... dan is dat voor veel mensen een uitkomst... geluidsnormen zijn dan veel makkelijker om aan te voldoen. Wel 1 erg belangrijk ding. Als deze config na dit model niet meer gemaakt word zit je met een gat waar alleen een velokantelkiepraam in past...Martan schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:39:
Ga dit zeker volgen.
Hier contract tot 08-2027 en momenteel nog oude Ferraris-meter, vervanging is al (vanwege verplichting) ingepland.
Moet dan gewoon van het gas af aangezien ons verbruik ongeveer 300m³ is.
Ikzelf ben heel benieuwd hiernaar: https://www.weheat.nl/producten/swift.
Warmtepomp voor schuin dak - eind 2026 beschikbaar.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Via de app naar mijn contract, dan naar de vragen ‘wat zijn terugleverkosten’ en daar staat een link voor meer info. Dan kom je op een pagina waar onder in weer vragen staan en daar klik je op de vraag ‘voor wie en vanaf wanneer’. Dan ben je er.Boeryepes schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 13:47:
[...]
Hoi @Rojado, waar in de app vind je deze tekst van jou? Ik heb deze die ik lees als ‘geen terugleverkosten vanaf 1.1.2027 mits due ook niet in je contract staan’
[Afbeelding]
Toch nog maar een keer...Barca schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:03:
Mijn hemel ik kom stomtoevallig dit topic tegen en had heel wat bij te lezen. Ik heb ook een 3-jarig Greenchoice contract zonder terugleverkosten... en zit op op 5 cent terugleververgoeding. Hij loopt 4 juli 2027 af. Verder heb ik nog helemaal niks geen correspondentie van Greenchoice gehad of gezien, maar ik zag wel in de app een aanbod waar ik natuurlijk niks mee ga doen want het kan nooit voordeliger zijn dan het nu is![]()
Edit:
GC mag alleen de voorwaarden wijzigen en mag stoppen met salderen. Of dat betekent dat ook de kale levertarief niet meer gesaldeerd hoeven te worden, is nog maar de vraag.
Nee, verder mogen de tarieven niet aangepast worden en geen terugleverkosten geïntroduceerd worden.
De terugleververgoeding moet wel minimaal 50% van het kale levertarief zijn en dat betekent dat bij sommige contracten de TLV zelfs iets omhoog moet.
Natuurlijk kan het zijn dat GC de wet anders interpreteert en dingen wil proberen en dan moet je via De Geschillencommissie of de rechter je gelijk gaan halen. Maar zover is het nog niet.
In november/december behoort GC ons exact te laten weten wat ze allemaal van plan zijn.
Thx gevonden. Dit samen met wat ik zelf vond lijkt me wel een sluitend verhaal om geen terugleverkosten te mogen verwachten.Rojado schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:03:
[...]
Via de app naar mijn contract, dan naar de vragen ‘wat zijn terugleverkosten’ en daar staat een link voor meer info. Dan kom je op een pagina waar onder in weer vragen staan en daar klik je op de vraag ‘voor wie en vanaf wanneer’. Dan ben je er.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Gewoon bezwaar maken. Als je via automatische incasso betaalt kun je het bedrag gewoon storneren. Dan mag GC zelf achter de centjes aangaan (wel even opletten, ze kunnen het meerdere keren proberen).Truus01 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:31:
[...]
Toch nog maar een keer...
GC mag alleen de voorwaarden wijzigen en mag stoppen met salderen. Of dat betekent dat ook de kale levertarief niet meer gesaldeerd hoeven te worden, is nog maar de vraag.
Nee, verder mogen de tarieven niet aangepast worden en geen terugleverkosten geïntroduceerd worden.
De terugleververgoeding moet wel minimaal 50% van het kale levertarief zijn en dat betekent dat bij sommige contracten de TLV zelfs iets omhoog moet.
Natuurlijk kan het zijn dat GC de wet anders interpreteert en dingen wil proberen en dan moet je via De Geschillencommissie of de rechter je gelijk gaan halen. Maar zover is het nog niet.
In november/december behoort GC ons exact te laten weten wat ze allemaal van plan zijn.
Niet bang worden van dreigementen met incasso kosten. Zo lang je een factuur gemotiveerd betwist zal een incasso bureau niets doen. Ze dreigen een aantal keer, en daarna wordt het stil. Wèl het bedrag betalen wat het volgens jouw berekening zou moeten zijn.
Al een aantal keer zo gedaan bij leveranciers (waarbij ik wist dat ik in mijn recht stond), waaide altijd over vanuit het incassobureau en de leverancier. Ging overigens niet om zeer hoge bedragen (< € 1000,-).
Oh ja dat kan ook nogscoobs schreef op zondag 20 september 2026 @ 01:19:
Ik gok dat een groot deel van de mensen hier verwacht geld te krijgen van de leverancier. Dan schiet storneren helaas niet zo op.
Je kon vrij lang die 11,5ct nog krijgen en het contract heel laat in laten gaan. Veel zitten rond juni/juli (ik), enkelen richting eind 2027.Batilan schreef op zondag 20 september 2026 @ 01:36:
[...]
Oh ja dat kan ook nog, mijn contract loopt tot 31 maart, full electric huis en EV, dus dan ga ik helaas een rekening krijgen. Ik meen dat ik als een van de laatste 11.5 cent teruglevering had, dus de mensen die een contract hebben tot bijvoorbeeld eind augustus (met 5 cent meen ik) moeten dan toch ook nog behoorlijke overproductie hebben om geld terug te krijgen? Rekenen met kale lever tarief (dus salderen excl. energiebelasting) levert nog iets meer op, maar ja die energiebelasting en BTW a ca. € 0,11 kom je meestal niet onderuit (tenzij je zoals ik bij een energiecooperatie met de oude postcoderoosregeling (Regeling Verlaagd Tarief) van GC zit
)
Vergeet niet dat je ook nog de vermindering energiebelasting terugkrijgt. Dat zorgt ook voor een aardige hap uit de rekening, waardoor je toch eerder nog iets moet krijgen dan moet betalen. (Althans, in mijn situatie.)
Ik zou volgens Lumi ruim 600 Euro meer gaan betalen, waarbij ongeveer 100 Euro aan terugleverkosten is berekend. Dat betekent dus dat wanneer Greenchoice zich wel aan het contract houdt, ik er volgend jaar 500 Euro op achteruit ga in plaats van 600.
Oh, maar wij mogen opzeggen als ze het contract willen wijzigen. Dat is echt heel attent.JWT schreef op donderdag 24 september 2026 @ 00:14:
Het is best gek (en zorgelijk) dat het voor het gevoel niet meer standaard is dat partijen zich aan hun contract houden. De commissie heeft daar ook niet echt aan bij gedragen maar het lijkt mij toch nog steeds de basis
Als je andersom dat doet mogen ze een boete innen...iets met gederfte inkomen enzo . Weet je, misschien moeten zij dan een geldbedrag overmaken gelijk aan je verloren voordeel als je je contract uitdient...? Een gemiddelde rechter zou dit toch eerlijk en RECHTvaardig vinden? Kat in t bakkie , easypeasie kannen en kruiken.....ManiacsHouse schreef op donderdag 24 september 2026 @ 00:25:
[...]
Oh, maar wij mogen opzeggen als ze het contract willen wijzigen. Dat is echt heel attent.
Of niet?...
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
bla?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Niets doenQ-bone schreef op donderdag 24 september 2026 @ 07:30:
Hebben jullie nog tips wanneer het gc contract afloopt in november 26
Om precies te zijn: niets doen tot zomer 2027, dan een gunstig nieuw contract zoeken met ingangsdatum 1-11-2027.
[ Voor 23% gewijzigd door hoevenpe op 24-09-2026 09:26 ]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Als je contract al afloopt voor 1 januari 2027 dan hangt het af van of je veel teruglevert of niet en of je je verbruik kan sturen. (En of je ook nog gas hebt.)Q-bone schreef op donderdag 24 september 2026 @ 07:30:
Hebben jullie nog tips wanneer het gc contract afloopt in november 26
Je hebt nu nog even de tijd, tarieven lijken weer wat te gaan dalen.
Kies je voor dit aanbod? Dan gaat je nieuwe contract in op 1 januari 2027. Je huidige contract eindigt hierdoor eerder. Je betaalt hiervoor geen opzegvergoeding.
Zolang je nog niet hebt gekozen, kunnen de tarieven in je aanbod veranderen. Dat komt doordat de prijzen op de energiemarkt voortdurend veranderen en wij regelmatig nieuwe energie inkopen.
Je kunt je actuele aanbod altijd bekijken in Mijn Greenchoice. Je kunt dit aanbod tot en met 31 december 2026 accepteren.
Je hoeft dit verlengaanbod niet te accepteren. Kies je niet voor een nieuw contract? Dan blijft je huidige contract doorlopen tot de afgesproken einddatum. Vanaf 1 januari 2027 passen we alleen de noodzakelijke onderdelen van je stroomtarief en voorwaarden aan om deze in overeenstemming te brengen met de nieuwe regels. Je gastarief blijft ongewijzigd.
Ook als je geen zonnepanelen hebt, kan een wijziging van je stroomtarief voor jou relevant zijn. In sommige oudere contracten zijn kosten voor teruglevering verwerkt in het algemene stroomtarief. Daarom kan ook jouw stroomtarief veranderen. In je persoonlijke aanbod zie je welke tarieven voor jou gelden.
_------------
Even het aanbod bekeken maar snel weer weg geklikt. Netto terugleververgoeding is 1 ct.
Vergelijken wordt vanaf vokgend jaar echt wel dikke ellende met een zomer/winter/superdal/dal/terugval tarief alles in één contract.
Man man wat een zooi maken we ervan in NL met onze regeltjes, subsidies, kortingen, heffingen etc...
dat is vanaf 2028 toch?Cobb schreef op donderdag 24 september 2026 @ 18:21:
Vandaag een tweede mail gehad van GC, met daarin de volgende mededeling:
Kies je voor dit aanbod? Dan gaat je nieuwe contract in op 1 januari 2027. Je huidige contract eindigt hierdoor eerder. Je betaalt hiervoor geen opzegvergoeding.
Zolang je nog niet hebt gekozen, kunnen de tarieven in je aanbod veranderen. Dat komt doordat de prijzen op de energiemarkt voortdurend veranderen en wij regelmatig nieuwe energie inkopen.
Je kunt je actuele aanbod altijd bekijken in Mijn Greenchoice. Je kunt dit aanbod tot en met 31 december 2026 accepteren.
Je hoeft dit verlengaanbod niet te accepteren. Kies je niet voor een nieuw contract? Dan blijft je huidige contract doorlopen tot de afgesproken einddatum. Vanaf 1 januari 2027 passen we alleen de noodzakelijke onderdelen van je stroomtarief en voorwaarden aan om deze in overeenstemming te brengen met de nieuwe regels. Je gastarief blijft ongewijzigd.
Ook als je geen zonnepanelen hebt, kan een wijziging van je stroomtarief voor jou relevant zijn. In sommige oudere contracten zijn kosten voor teruglevering verwerkt in het algemene stroomtarief. Daarom kan ook jouw stroomtarief veranderen. In je persoonlijke aanbod zie je welke tarieven voor jou gelden.
_------------
Even het aanbod bekeken maar snel weer weg geklikt. Netto terugleververgoeding is 1 ct.
Vergelijken wordt vanaf vokgend jaar echt wel dikke ellende met een zomer/winter/superdal/dal/terugval tarief alles in één contract.
Man man wat een zooi maken we ervan in NL met onze regeltjes, subsidies, kortingen, heffingen etc...
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden
Ik heb nog een oude terugdraaimeter en de afgelopen 12 maand geen melding gehad om deze te vervangen. Is dat nog een risico als ik voor jan '27 geen melding krijg voor vervangen? Of kan GC daar niks mee qua weigeren stroom?
30x sf175s + gw5000-dt op oost
Daar is bij mijn weten geen risico aan.VivaAtloni schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:24:
Ik heb ook nog het GC contract tot augustus '27 en vandaag voor het eerst een voorstel gekregen identiek aan cobb.
Ik heb nog een oude terugdraaimeter en de afgelopen 12 maand geen melding gehad om deze te vervangen. Is dat nog een risico als ik voor jan '27 geen melding krijg voor vervangen? Of kan GC daar niks mee qua weigeren stroom?
Top dankjewel. De terugleververgoeding waar je naar refereert is de 'netto' terugleververgoeding. Oftewel dit krijg je voor teruglevering die over is na saldering. Hier heb je momenteel niet mee te maken. Dit is dus wel iets wat kan wijzigen per 1 januari omdat het hele begrip van netto teruglevering niet meer bestaat onder de nieuwe wetgeving. Er wordt dan gekeken naar de hele teruglevering en hier krijg je per kWh een vergoeding voor.
Wij gaan dit communiceren richting eind november/begin december. Voor een idee van wat het wordt kan je wel kijken naar de aanbiedingen die we naar je gestuurd hebben.
ik: Daar staan ook terugleveren kosten in. Ik neem aan dat deze niet in mijn contract kunnen komen?
Greenchoise: Dat is zeker wel iets wat toegepast kan worden. Alle tarieven en voorwaarden omtrent teruglevering veranderen.
Waarom heb ik dan een contract met ze afgesloten als ze alles gaan veranderen?
Dan mag ik dus het contract kosteloos opzeggen als ze de voorwaarden en tarieven veranderen van mijn contract?
Contract loopt tot juni 27. Met 0,11 terug levergoeding
[ Voor 3% gewijzigd door m4bnl op 26-09-2026 16:55 ]
* copykat vind het overigens absurd dat opgelegde boetes door ACM/ EU aan bedrijven niet naar de benadeelde klanten gaat maar naar de staatskas.
In die aanbiedingen staan TLK, daarom moet je ook niet die aanbeiding nemen.m4bnl schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 16:51:
Voor een idee van wat het wordt kan je wel kijken naar de aanbiedingen die we naar je gestuurd hebben.
ik: Daar staan ook terugleveren kosten in. Ik neem aan dat deze niet in mijn contract kunnen komen?
Greenchoise: Dat is zeker wel iets wat toegepast kan worden. Alle tarieven en voorwaarden omtrent teruglevering veranderen.
In onze contracten staan geen TLK en die mogen ze ook niet invoeren. Ze mogen echt niet zomaar 'alle tarieven en voorwaarden omtrent teruglevering' veranderen. Ze moeten zich aan de geldende wetten en regels houden.
November/December weten we het.
Ik heb laatst een advocaat moeten inschakelen en die advocaat rekende meer dan 250 euro per uur werk. Volgens mij is dat helemaal niet rendabel of de moeite waard om dit aan te gaan vechten.copykat schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:04:
@m4bnl Als ze inderdaad TLK gaan rekenen zodat de minimale TLV onder druk komt ga ik dit aanvechten, een contract is contract en als ze meer dan wat ze wettelijk verplicht zijn veranderen doen ze contract breuk.
Wel als claim voor een hele groep. En uiteindelijk, als je wint, moet de tegenpartij je proceskosten ook terugbetalen. (Maar niet altijd de echte kosten, maar wel een deel.)phoney870 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:11:
[...]
Ik heb laatst een advocaat moeten inschakelen en die advocaat rekende meer dan 250 euro per uur werk. Volgens mij is dat helemaal niet rendabel of de moeite waard om dit aan te gaan vechten.
Nee maar wel consumenten ombudsman. in iedergeval zal ik niet zonder slag of stoot mee gaan. ik zal echt wel navragen waar ze het recht hebben en zo. als ze me teveel "naaien" dan zijn ze een klant vooraltijd kwijt. pleurishekel aan arogante oneerlijkheid. Essent heeft me ooit een contract verkocht voor 3 jaar zonder terugleverkosten en in de contract gegevens nadat ik contract aanging bleek dit niet zo te zijn de verkoper was buiten zn boekje gegaan en had gelogen. koste best moeite om contract kosteloos te beïndigen. Ze wilde de band opnames van de gesprekken niet vrij geven want daar zat t bewijs van zijn fout in. Dus Essent kan de kleren krijgen. ( ik zeg v.nke ter...g) ze moeten wel een héle goede deal aanbieden wil ik die nog doen.phoney870 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:11:
[...]
Ik heb laatst een advocaat moeten inschakelen en die advocaat rekende meer dan 250 euro per uur werk. Volgens mij is dat helemaal niet rendabel of de moeite waard om dit aan te gaan vechten.
Neem aan een echt persoonde Peer schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:04:
Klinkt als AI onzin. Of heb je met een persoon gechat?
Heb ze een appje gestuurd via whatsapp. En kreeg toen dit antwoord
Ben heel benieuwd waar ze mee komen in november/decembercopykat schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:04:
@m4bnl Als ze inderdaad TLK gaan rekenen zodat de minimale TLV onder druk komt ga ik dit aanvechten, een contract is contract en als ze meer dan wat ze wettelijk verplicht zijn veranderen doen ze contract breuk. En als ik contractbreuk doe dan moet ik een boete aan GC betalen wegens gederfte inkomsten. Dus andersom zal dit toch ook moeten gelden?
* copykat vind het overigens absurd dat opgelegde boetes door ACM/ EU aan bedrijven niet naar de benadeelde klanten gaat maar naar de staatskas.
Als ze inderdaad tlk gaan rekenen dan zal er vast en zeker een collectief iets opgezet worden.
Hiermee kan ik zien wat de salderingsregeling voor mijn persoonlijke situatie gaat betekenen.
Uit interesse heb ik op de GC website een berekening gemaakt voor mijn 3-jarig contract die eindigt op 1 maart 2027. Als ik opzeg per 1 januari 2027 hoef ik geen opzegboete te betalen. Dus dat is mooi indien ik per begin volgend jaar over wil gaan naar dynamisch.Dashlane schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:11:
Mijn contract loopt tot feb 27. Ik heb per 1–1-27 een nieuwe contract bij een andere leverancier. Ik kreeg een opzegboete van onder de 20€. Ik heb aangegeven dat met de aanbieding mij de indrukt is gewekt dat zij de voorwaarde wijzigen. Boete kwijtgescholden zonder enige moeite.
Ok en nu, dat is toch niet relevant voor dit topic?phoney870 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:39:
Ik zit niet heel vaak op de website van Greenchoice te kijken, maar ben even bezig met mijn eigen Excel lijstje en mijn verbruik en kosten van de afgelopen maanden aan het overzetten en kwam dit tegen: https://lumi.greenchoice.nl/afschaffing-salderen
Hiermee kan ik zien wat de salderingsregeling voor mijn persoonlijke situatie gaat betekenen.
Ik twijfel over de betrouwbaarheid. Het zegt “Je betaalt nu al terugleverkosten” wat pertinent niet klopt.phoney870 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:39:
Ik zit niet heel vaak op de website van Greenchoice te kijken, maar ben even bezig met mijn eigen Excel lijstje en mijn verbruik en kosten van de afgelopen maanden aan het overzetten en kwam dit tegen: https://lumi.greenchoice.nl/afschaffing-salderen
Ik ga van 0 naar 2666, klinkt hoopvolphoney870 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:39:
Tijd van werken, tijd van rusten
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp
Hier ook. Ben benieuwd naar de volgende stap/dwingende mails.ThaDude schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:46:
Btw mij zogeheten aanbieding in de app is verdwenen. Niet dat ik deze was aangegaan maar hij is dus weg
De aanbiedingen die ik gekregen heb nadat mijn vorige aanbiedingen een week verdwenen waren zijn:
- Zon&Wind Voordeeluren 1 jaar vast + Superdal Teruglevering met €100 korting
- GroenVoordeel 2 jaar + €300 Korting
- Groenbezig 3 jaar + €300 Korting
Ik heb inmiddels mijn proton alias mailadres die ik voor Greenchoice gebruik uitgezet zodat Greenchoice mij geen mails meer kan sturen.
[ Voor 35% gewijzigd door phoney870 op 27-09-2026 23:15 ]
Maar dan mis je ook de e-mail over de wijzigingen die ze gaan doen.phoney870 schreef op zondag 27 september 2026 @ 23:10:
Ik heb inmiddels mijn proton alias mailadres die ik voor Greenchoice gebruik uitgezet zodat Greenchoice mij geen mails meer kan sturen.
ManiacsHouse schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:48:
[...]
Hier ook. Ben benieuwd naar de volgende stap/dwingende mails.
Ik wacht nog op dat Tweakers weekendje!de Peer schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 12:27:
Het wordt steeds gekker. Ze worden steeds wanhopiger. Straks krijg je er nog een geheel verzorgd weekendje weg bij.
Ik heb inderdaad nog geen enkel aanbod gehad. Niet in de app en niet in de mail. Mijn contract loopt af per 1 april 2027. Mogelijk val ik buiten de doelgroep omdat ik per 1 sept van het gas af ben gegaan én op dit moment niet teruglever (verhuizing). Ben wel nog aan het nadenken om wat panelen neer te leggen voor 1 januari, dus mogelijk komt er dan alsnog een aanbod.Boeryepes schreef op maandag 28 september 2026 @ 06:09:
Er zit nogal wat verschil in wie wel en hoe vaak zo’n aanbod krijgt. Ik heb een tijdje geleden 1x zo’n aanbiedingsmail gehad en daarna niet meer. Mijn contract loopt tot 1-7-2027.
Ik heb dezelfde einddatum en nog niets ontvangen.Boeryepes schreef op maandag 28 september 2026 @ 06:09:
Er zit nogal wat verschil in wie wel en hoe vaak zo’n aanbod krijgt. Ik heb een tijdje geleden 1x zo’n aanbiedingsmail gehad en daarna niet meer. Mijn contract loopt tot 1-7-2027.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden
8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026