dawg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:03:
Bier & wijn (en cannabis volgens mij) worden door de mens al duizenden jaren genuttigd. Ik begrijp de obsessie van de laatste jaren omtrent gezonde levensstijl niet zo goed, het is namelijk geen garantie dat mensen dan nooit geen ziektes meer kunnen krijgen
Ik post echt net
een link naar whataboutism, en dan gooi jij er nog eentje in?
Alsof het feit dat we allemaal wel ergens aan dood gaan betekent dat we maar niets moeten doen aan doodsoorzaken waar iets aan
kunnen doen?
Met die redenatie kun je ook stellen dat je iemand met een flinke snijwond maar dood moet laten bloeden, want dood gaat ie toch wel een keer

Sterker nog, ik denk dat mensen door ontspanning gezonder blijven. En deze ontspanning kan óók (dus niet exclusief) gezocht worden in zeer gematigd drugsgebruik (vooral alcohol, cannabis en in mindere mate xtc, of lsd).
Sorry, maar alcohol als softdrug kwalificeren is absurd.
Ik ben de eerste om toe te geven dat het idiote onderscheid tussen soft- en harddrugs in Nederland niet echt gebaseerd is op strakke criteria, maar alcohol is zwaar verslavend (mentaal en fysiek) en wordt door alle verslavingsprofessionals as harddrug gezien.
Ik vraag me serieus af welke qualificaties jij hebt op medisch vlak en waar het verslavingsproblematiek betreft, dat je denkt dat jouw persoonlijke onderbuikgevoel enig gewicht in de schaal zou moeten leggen in deze discussie.
"We gaan allemaal toch wel dood en mijn onderbuik is het niet eens met de professionals" is geen heel sterke onderbouwing, zeg maar

En ik niet. Waarmee dus meteen is aangetoond dat dat "opdringen" vooral tussen de oren van de onvangende partij zit, en dus volledig subjectief is

Helixes schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:15:
Het ding is dat als je een Formule 1 laat sponsoren door Heineken 0.0, het niet zo is dat Heineken 5.0 daar geen verkopen aan overhoudt. Het is een manier om te werken aan naamsbekendheid, en het is een manier mensen naar de koelkast doen laten bewegen.
Natuurlijk, op dezelfde manier als tabaksfabrikanten opeens lucifers en aanstekers gingen verkopen, en Marlboro nog jaren heeft geprofiteerd van de herkenbaarheid van hun logo door het zonder tekst op de Ferrarivleugels te plaatsen.
Maar uiteindelijk heeft dat er alleen maar voor gezorgd dat de regels verder aangescheprt werden.
Er is natuurlijk wel een reden dat die 0.0 onder de gevestigde naam op de markt wordt gezet, en dat is precies om dit soort regels te omzeilen.
Nee, de belangrijkste reden is dat het economisch veel meer voor de hand ligt om je 0.0 onder de gevestigde naam uit te brengen, omdat je met een nieuw merk vanaf nul moet beginnen in je marketing.
De regels die dat beheersen zijn de basisregels van economie en marketing, daar ga je echt niks tegen doen.
dawg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:28:
Tja. We kunnen wel alles verbieden wat mogelijk slecht is maar daar wordt het leven echt niet leuker van. Bovendien, waar ligt dan de grens? En gaan we dan beleid vormgeven op basis van uitzonderingen?
Je ageert tegen iets wat niemand heeft voorgesteld. Niemand is voor een verbod op alcohol. Misschien moet je ook de wikipagina voor
stropopredenering even doorlezen

dawg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:45:
Verder zou ik alcohol en roken toch niet willen vergelijken. Alcohol is een product van vergisting wat ook natuurlijk kan voorkomen en roken is bedacht, ontwikkeld en bewust volgepropt met allerlei rotzooi.
Tabak groeit gewoon in de natuur, en alcohol komt welliswaar natuurlijk voor, maar is voor menselijke consumptie altijd gefabriceerd geweest door mensen.
Je hebt volkomen gelijk dat tabak bewust verslavender is gemaakt door de tabaksindustrie door het vol te proppen met vanalles, maar laten we niet doen alsof alcohol door de alcoholindustrie niet aantrekkelijker is gemaakt dan het eigenlijk is.
Denk je echt dat de Bacardi Breezer enig ander doel had dan jongeren zoveel mogelijk verslavende shit te laten drinken (lekker zoet!) terwijl ze wenden aan het idee dat Bacardi gelijk staat aan gezelligheid en populariteit?
Hetzelfde met de "hard seltzer" en varianten erop. Frisdrank met toegevoegde alcohol (wodka, want hat mag vooral de smaak niet bederven!) zodat je alcohol kunt drinken als je bier niet lekker vindt. Kun je tenminste toch "stoer en gezellig" meezuipen met je vrienden.
Had ik whataboutism al genoemd?