eamelink schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:56:
Op basis van GAK is naïef, omdat het voor de belegger ongunstig is (LIFO is gunstiger), en het makkelijk te omzeilen is; fondsaanbieders kunnen met varianten van fondsen op de proppen komen die verder identiek zijn maar beleggers meer mogelijkheden selectief te verkopen.
In bijvoorbeeld Canada is GAK ("adjusted cost base") verplicht, in de VS kan je wel specifieke lots verkopen, maar daar zijn dan weer regels om een "wash sale" te voorkomen (verkopen met verlies en dan binnen een bepaalde periode weer een "substantieel identiek" aandeel (hoeft dus niet exact hetzelfde instrument te zijn) te kopen. Wordt een flinke administratieve last voor belastingplichtige en belastingdienst.
Bij bijvoorbeeld Interactive Brokers kan je nu al selecteren welke lots je wil verkopen en zit er een Tax Optimizer in. Want soms is verkopen om verlies te nemen gunstig qua belasting als het net binnen de regels valt ("tax loss harvesting").
Ik vraag me af of er ook een "carry forward" van verliezen komt, want als je moet verkopen omdat je liquide middelen nodig hebt (bijvoorbeeld omdat je een ongelukkige omstandigheid overkomt waardoor je aandelen met verlies moet verkopen), heb je dubbel pech omdat je die verliezen niet meer kan gebruiken om de belasting op toekomstige koerswinsten te dempen.
TheDudez schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:32:
[...]
Maar je neemt dan beslissingen op je aandelen vanwege de belasting. Dit lijkt mij ook niet de bedoeling van deze wet. Wordt er gewoon niet aan het einde van het jaar gekeken wat je gekocht en verkocht hebt. En als je meer gekocht hebt dan zou je nooit belasting moeten betalen lijkt mij toch? Anders is deze wet wel heel erg krom.
Je zal belasting moeten betalen op de winst die je hebt gemaakt op verkoop van aandelen in het belastingjaar. Dat geldt voor elke verkoop in dat jaar op basis van de verkoopprijs tov de aankoopprijs (waarvan de berekening en regels nog niet bekend zijn). Of je ingelegd hebt of niet maakt dan lijkt mij niet uit.
Inderdaad leidt dit tot rare beslissingen met betrekking tot verkoopmomenten, dat was ook één van de argumenten tegen de vermogenswinstbelasting. Zo is al genoemd dat herbalanceren leidt tot een realisatie, en ook het beeïndigen van een instrument door bijvoorbeeld een fondsaanbieder leidt tot een realisatie die je normaal niet zou hebben gedaan. Maar je hebt dan wel de liquide middelen om de belasting te betalen (je moet het belastingbedrag natuurlijk wel liquide hebben op het moment dat je de aanslag moet betalen).
[
Voor 12% gewijzigd door
matthijsln op 30-09-2026 14:56
]