Mja, dat men belasting gaat heffen over de winst vind ik ergens wel 'eerlijk'.. tegelijkertijd zit ik er wel mee wat eerlijk zou voelen.alexbl69 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:34:
Terug naar de tekentafel dan maar?
Box 3-plan slaat ongedekt miljardengat in begroting: ‘Bom onder de dekking’
Heb het gevoel dat ze jarenlang hebben zitten slapen, en dat er nu in korte tijd iets in elkaar is geflanst waarbij enkel gekeken is naar politieke haal- en verkoopbaarheid, en totaal niet naar realiteitszin en de gevolgen.
Nu er eindelijk nagedacht kan worden over de gevolgen van dit broddelwerk en er zaken nagerekend worden begint iedereen in paniek te raken.
Als ik 2% rente ontvang op 100.000 spaargeld terwijl de inflatie 4% is dan maak ik feitelijk een vorm van negatief rendement. Ergens vind ik het niet eerlijk dat ik dan belasting zou moeten betalen. Maarja, heb ik 10 miljard spaargeld waar ik 2% op zou krijgen dan zou ik een belasting wel terecht vinden. Of de grens van 50k naar 30k moet vind ik twijfelachtig. Net alsof 50k veel is in deze economie en met de huidige prijzen...
Tegelijkertijd Lees ik dan ook dat sommige mensen in de politiek vinden dat je met 50k spaargeld niet tot de armen behoort, dus dat een belasting wel terecht is omdat het zoveel geld is. Tja, daar werk ik 40 uur per week voor en mijn vrouw 32 uur! En dan heb ik misschien wel het geluk dat ik de hersenen en de instelling heb om een opleiding te volgen en om te werken.... En dan zorg ik voor een buffer zodat we als het tegenzit het zelf kunnen rooien (want ja, je hebt alleen recht op bijstand als je geen hypotheekschuld aangaat en niet spaart..)
Mag ik het daarom niet (stukken) beter hebben dan iemand die 0 uur per week werkt? Dat die ook een televisie in huis moet hebben, eten moet kunnen kopen, etc: meer dan terecht! Maar ik heb steeds meer het gevoel dat ik een soort van geldkoe ben terwijl Shell miljarden aan subsidies ontvangt, miljarden winst maakt en het personeel royaal betaald wordt.... Sorry, maar dan voelt het belasten van mij weer als oneerlijk....
Ik ben heel benieuwd naar waar deze belastingverhoging uiteindelijk op uitdraait, hoeveel ik per jaar extra moet gaan betalen en ook vooral naar manieren om die afdracht met legale constructies te verlagen...
[ Voor 4% gewijzigd door President op 30-09-2026 19:02 ]
Als je die hersens dan ook even gebruikt zou je beseffen dat jullie groot-arbeiders met 72uur/week (petje af, knap!) en klein-bezitters juist veel baat hebben bij een verschuiving van belasting van arbeid richting vermogenPresident schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:58:En dns heb ik misschien wel het geluk dat ik de hersenen en de instelling heb om een opleiding te volgen en om te werken....
Maar er is geen "verschuiving" van belasting van arbeid richting vermogen.eamelink schreef op woensdag 30 september 2026 @ 19:02:
[...]
Als je die hersens dan ook even gebruikt zou je beseffen dat jullie groot-arbeiders met 72uur/week (petje af, knap!) en klein-bezitters juist veel baat hebben bij een verschuiving van belasting van arbeid richting vermogen
Het is extra belasten van arbeid én vermogen:
De belastingschijven gaan omhoog (behalve voor het toptarief) en de inflatiecorrectie wordt beperkt.
Voor belastingplichtigen onder de AOW-leeftijd gaat het tarief in de eerste schijf van 35,75% naar 36,23% en in de tweede schijf van 37,56% naar 38,16%. De maximale arbeidskorting stijgt van € 5685 naar € 5929, terwijl de maximale ouderenkorting daalt van € 2067 naar € 1993. Daarnaast wordt de inflatiecorrectie in 2027 en 2028 beperkt toegepast, waardoor belastinggrenzen en heffingskortingen minder sterk stijgen dan de inflatie. In plaats van volledige indexatie wordt 48% van de tabelcorrectiefactor toegepast.
Ik snap waar je vandaan komt het voelt een beetje als een straf omdat je wel netjes je financien op orde hebt, en met "op orde" bedoel ik dat je de NIBUD richtlijnen aanhoud. Als je die richtlijnen aanhoud en je dus volgens de NIBUD er een "gezonde financiele huishouding" op na houd, ben je in ogen van dit kabinet dus al vermogend.President schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:58:
[...]
Mja, dat men belasting gaat heffen over de winst vind ik ergens wel 'eerlijk'.. tegelijkertijd zit ik er wel mee wat eerlijk zou voelen.
Daar heb ik wel een probleem mee, net zoals dat iedere jong volwassenen keihard aan het sparen is om een huis te kunnen kopen maar nu ook vermogend zijn omdat ze een groter spaarpotje hebben. Het voelt dus inderdaad erg oneerlijk.
Uiteindelijk hebben we iedereen bewust gemaakt om een gezonde huishouding er op na te houden, netjes te sparen zoveel min mogelijk schulden etc. en daar wordt je nu voor gestraft.
Kortom de mensen waarvan we eerst riepen die gooien alles over de balk zodra het binnen komt, lijken nu opeens niet zo gek meer want immers wat je niet hebt kan ook niet geplukt worden.
Kortom volledig dubbelzinnig voelt het.
EDIT:
Even verder doemdenkende, het is al eens aangehaald en in de eerste kamer uitgesproken tijdens de box 3 discussies maar deze manier en deze opzet, zet de deur open om straks ook je rendement op je pensioenpotje ( want nu individueel en persoonlijk is door het nieuwe pensioenstelsel ) of de waardestijging van je huis mee te nemen.
maar ja dat hangt allemaal van de implementatie af ALS dit uberhaupt al erdoor komt want voorlopig is alles enkel nog maar een plan.
[ Voor 16% gewijzigd door ShadowBumble op 30-09-2026 19:42 ]
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Waarom in godsnaam? Die maakt ook gewoon verlies hoor.President schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:58:
[...]
Maarja, heb ik 10 miljard spaargeld waar ik 2% op zou krijgen dan zou ik een belasting wel terecht vinden.
(verder is er niemand die 10 miljard spaargeld heeft, vermogende mensen hebben uiteraard vrijwel geen cash, omdat ze geld wel snappen)
[ Voor 20% gewijzigd door dtsv op 30-09-2026 19:56 ]
Die wie 50k spaargeld als rijk beschouwt is niet helemaal lekker bij zijn hoofd.President schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:58:
[...]
Mja, dat men belasting gaat heffen over de winst vind ik ergens wel 'eerlijk'.. tegelijkertijd zit ik er wel mee wat eerlijk zou voelen.
Als ik 2% rente ontvang op 100.000 spaargeld terwijl de inflatie 4% is dan maak ik feitelijk een vorm van negatief rendement. Ergens vind ik het niet eerlijk dat ik dan belasting zou moeten betalen. Maarja, heb ik 10 miljard spaargeld waar ik 2% op zou krijgen dan zou ik een belasting wel terecht vinden. Of de grens van 50k naar 30k moet vind ik twijfelachtig. Net alsof 50k veel is in deze economie en met de huidige prijzen...
Tegelijkertijd Lees ik dan ook dat sommige mensen in de politiek vinden dat je met 50k spaargeld niet tot de armen behoort, dus dat een belasting wel terecht is omdat het zoveel geld is. Tja, daar werk ik 40 uur per week voor en mijn vrouw 32 uur! En dan heb ik misschien wel het geluk dat ik de hersenen en de instelling heb om een opleiding te volgen en om te werken.... En dan zorg ik voor een buffer zodat we als het tegenzit het zelf kunnen rooien (want ja, je hebt alleen recht op bijstand als je geen hypotheekschuld aangaat en niet spaart..)
Mag ik het daarom niet (stukken) beter hebben dan iemand die 0 uur per week werkt? Dat die ook een televisie in huis moet hebben, eten moet kunnen kopen, etc: meer dan terecht! Maar ik heb steeds meer het gevoel dat ik een soort van geldkoe ben terwijl Shell miljarden aan subsidies ontvangt, miljarden winst maakt en het personeel royaal betaald wordt.... Sorry, maar dan voelt het belasten van mij weer als oneerlijk....
Ik ben heel benieuwd naar waar deze belastingverhoging uiteindelijk op uitdraait, hoeveel ik per jaar extra moet gaan betalen en ook vooral naar manieren om die afdracht met legale constructies te verlagen...
Je kan 1500 inkomen hebben per maand door werk en toen 500.000 op je spaar rekening heben staan.
Dan ben je nog niet rijk je moet naar je inkomen kijken niet naar het vermogen
Dat spaargeld word alleen maar minder waard alsnje het niet eems uitgeeft.
De VVD heeft er uiteindelijk wel voor gezorgd dat de VAB niet doorging, dat is wel te prijzen want dat was nog een veel groter fiasco geweesteamelink schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:58:
Tsja, VVD aan het financiële roer geeft brokken, dat patroon zal iedereen inmiddels wel herkennen
Let op:
Dit topic staat in PFSL. Dat betekent dat er gediscussieerd kan worden over technische achtergrond, persoonlijke situaties, etc. Er is geen ruimte voor politieke achtergronden of discussies, daarvoor hebben we Het Nederlandse belastingstelsel in AWM. Hier is die discussie dus niet toegestaan.
Dit topic staat in PFSL. Dat betekent dat er gediscussieerd kan worden over technische achtergrond, persoonlijke situaties, etc. Er is geen ruimte voor politieke achtergronden of discussies, daarvoor hebben we Het Nederlandse belastingstelsel in AWM. Hier is die discussie dus niet toegestaan.