• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hoe gaat vermogenswinstbelasting werken voor spaarders? Als alleen de uitbetaalde rente belast zal worden, krijgen we dan depositoproducten met een looptijd van bijvoorbeeld 5 jaar en een nominale rente die pas aan het einde van de looptijd uitbetaald wordt? Effectief betaalt een spaarder dan 5 jaar lang geen belasting toch?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:57
ari3 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:03:
Hoe gaat vermogenswinstbelasting werken voor spaarders? Als alleen de uitbetaalde rente belast zal worden, krijgen we dan depositoproducten met een looptijd van bijvoorbeeld 5 jaar en een nominale rente die pas aan het einde van de looptijd uitbetaald wordt? Effectief betaalt een spaarder dan 5 jaar lang geen belasting toch?
Dat klopt maar na die 5 jaar betaal je in een klap voor alle jaren en eigenlijk nog meer ook. In het huidige voorstel heb je een vrijstelling van €1.000.

in wat jij benoemt gebruik je die vrijstelling elk jaar niet en kan je enkel de vrijstelling van jaar 5 gebruiken dus betaal je per saldo meer.

• Kolibri
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:35
Ik las ergens het idee van een vermogensbelasting op alle vermogen van 0,25% per jaar. Dus incl eigen huis, het huidige overig bezit in Box3 en pensioen. Je kunt dan nog wat schuiven met het tarief (tot circa 0,5% per jaar) en dan een flinke vrijstelling invoeren. Als je sowieso 0.25% doorrekent kom je ongeveer op dezelfde opbrengst uit als nu in Box3. Daarbij is dat lage tarief ook prima te halen voor spaarders.

Een andere optie is een lage transactie taks op handelingen in overig bezit (aankoop effecten, huizen etc) van stel 0.15% ipv Box3. Kijk je alleen al naar de omzetten op het Damrak, dan kom je ook al een heel eind qua opbrengst. En dat is dan alleen nog maar voor effecten. Andere landen met een transactie tax hebben overigens hogere tarieven en zo betalen buitenlandse beleggers in feite ook wat mee. Spaarrente zou je dan tegen een laag tarief van circa 10% kunnen belasten. Bij huizen tel je 0.15% op bij de overdrachtsbelasting.

• dtsv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:30
Jake schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 18:46:
[...]

Nu slaan ze een gigantisch gat in de begroting, lijkt mij duurder.
Hoe kom je erbij? Het bedrag gaat helemaal nergens over, zeker als je ziet hoe ze met miljarden smijten naar allerlei onzin.

Box3 kan gewoon naar 0 zonder impact. De bedoeling is uiteraard dat jij niet onafhankelijk kan worden, hopelijk snapt iedereen dat het toch echt niet om die paar miljard gaat... 8)7

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
dtsv schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:45:
Hoe kom je erbij? Het bedrag gaat helemaal nergens over, zeker als je ziet hoe ze met miljarden smijten naar allerlei onzin.
De opmerking was in reactie op:
Dan moet je als belastingdienst twee systemen in de lucht houden
Voor een paar miljard kan je best een side-systeempje in de lucht houden.

Ik had zelf al gezegd:
Jake schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:57:
jaarlijks gewoon de hele 0,9% van de begroting die het betreft.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:08
Hm, denk je een beetje te diversificeren met fysiek goud dan krijg je de haat van een overheid over je heen in de vorm van een VAB. -O-

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:24
Radiodurans schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:39:
Hm, denk je een beetje te diversificeren met fysiek goud dan krijg je de haat van een overheid over je heen in de vorm van een VAB. -O-
ik heb het ook gelezen. Cryptos en bv fysiek goud en zilver VAB ipv VWB. Balen. Zeker gezien we leven in een tijd met hoge(re) inflatie. Frankrijk in de problemen. ECB in de toekomst Franse schulden gaat opkopen? Euro naar beneden. Beetje fysiek edelmetaal kan geen kwaad. Ik geloof dat ze vanaf 20230 wel VWB voor crypto en edelmetaal willen invoeren...maar ja..tegen die tijd hebben we al een andere regering.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:58
Radiodurans schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:39:
Ik snap niet wat je bedoelt. Wat maakt goud anders dan een belegging in aandelen, obligaties, vastgoed of crypto?

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:34
Maxwp schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:07:
[...]

Die wie 50k spaargeld als rijk beschouwt is niet helemaal lekker bij zijn hoofd.

Je kan 1500 inkomen hebben per maand door werk en toen 500.000 op je spaar rekening heben staan.

Dan ben je nog niet rijk je moet naar je inkomen kijken niet naar het vermogen

Dat spaargeld word alleen maar minder waard alsnje het niet eems uitgeeft.
Vanuit mijn positie vind ik 50k ook niet zo rijk, maar veel Nederlanders zullen dat niet met mij eens zijn.

Maar bedoel jij nu werkelijk dat iemand met een hoog inkomen maar zonder vermogen wel rijk is ? Als je in die situatie zit heb je dus ook hoge uitgaven.

• Radiodurans
aljooge schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:48:
Ik snap niet wat je bedoelt. Wat maakt goud anders dan een belegging in aandelen, obligaties, vastgoed of crypto?
Allemaal prima vormen van diversificatie in beleggen maar op dit moment zijn de plannen (voor zolang het duurt) dat goud en crypto een VAB krijgen ipv een VWB zoals de andere categorieën.

Als je een alu hoedje op zet kun je een heleboel zoeken achter waarom de overheid juist goud en crypto op die manier apart wil belasten.

• Radiodurans
Justie schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:46:
Ik geloof dat ze vanaf 2030 wel VWB voor crypto en edelmetaal willen invoeren...maar ja..tegen die tijd hebben we al een andere regering.
Je moet idd vooral een boel geloof hebben dat dat zal gebeuren. Niets zo permanent als een tijdelijke oplossing…

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:58
Radiodurans schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:17:
[...]

Allemaal prima vormen van diversificatie in beleggen maar op dit moment zijn de plannen (voor zolang het duurt) dat goud en crypto een VAB krijgen ipv een VWB zoals de andere categorieën.

Als je een alu hoedje op zet kun je een heleboel zoeken achter waarom de overheid juist goud en crypto op die manier apart wil belasten.
Zelf zit ik in een zilver ETC. Geldt dat ook daarvoor?

• Radiodurans
aljooge schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:35:
Zelf zit ik in een zilver ETC. Geldt dat ook daarvoor?
Ik denk dat een ETC onder aandelen zal vallen en dus VWB. Maar velen beleggen juist in fysiek edelmetalen om bepaalde tail risk scenario’s het hoofd te bieden. Specifiek in de zilverhandel is manipulatie van ‘papieren’ producten en handel in onwaarschijnlijke handelsvolumes berucht.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:04
W1ck1e schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:56:
[...]
...iemand met een hoog inkomen ...in die situatie zit heb je dus ook hoge uitgaven.
Hoezo "dus"? Dat heb je toch zelf in de hand?
Voordeel is wel dat je dan weinig vermogen op kunt bouwen ondanks je hoge inkomsten en geen zorgen heb over box 3, YOLO *O*

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:34
rube schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:06:
[...]

Hoezo "dus"? Dat heb je toch zelf in de hand?
..
De situatie is dus hoog inkomen EN geen vermogen.
Als je ondanks een hoog inkomen geen vermogen opbouwt moet je volgens mij ook hoge uitgaven hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 03-10-2026 11:19 ]

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:00
W1ck1e schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:17:
[...]

Als je ondanks een hoog inkomen geen vermogen opbouwt moet je volgens mij ook hoge uitgaven hebben.
Een hoog inkomen en geen vermogen opbouwen is vaak een keuze.

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:24
W1ck1e schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:17:
[...]

Dat is de gewenste modelburger van de overheid. Veel inkomstenbelasting betalen en veel BTW betalen en toch arm blijven.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Let op:
Dit topic staat in PFSL. Dat betekent dat er gediscussieerd kan worden over technische achtergrond, persoonlijke situaties, etc. Er is geen ruimte voor politieke achtergronden of discussies, daarvoor hebben we Het Nederlandse belastingstelsel in AWM. Hier is die discussie dus niet toegestaan.