Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
[ Voor 100% gewijzigd door TanteBeth op 29-09-2026 18:02 ]
Je hebt je reactie weggehaald. Maar volgens mij beschreef je vermogensaanwasbelasting, en niet vermogenswinstbelasting.
In dit fictieve voorbeeld valt woning ook onder bezit, dus box 3.rr7r schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:15:
[...]
Weet je wie ook niks betalen? Eigen woning bezitters zonder resterend vermogen, omdat de eigen woning in box 1 valt. Ik kan in je gekscherende voorstel even niet teruglezen of die dan ook naar box 3 verhuist.
Maar dat raakt dus al de kantjes van mijn vraag of dit überhaupt realistisch is
[ Voor 10% gewijzigd door alexbl69 op 29-09-2026 18:10 ]
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Een belasting vrijstelling op 1.000 rendement is nagenoeg niets als je al wat jaartjes aan het beleggen bent. Je hebt dan simpel gezegd een maximale besparing van 1.000 * {percentage belasting} per jaar door het over meerdere jaren uit te smeren.YakuzA schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:47:
Toch weer vermogenswinst belasting.
Het wordt dus een sport om elk jaar exact genoeg af te romen om geen belasting te hoeven betalen.
Leuk als je 250k rendement hebt opgebouwd door 30 jaar lang te beleggen. Kan je er 250 jaar over doen om uit te betalen, niet erg realistisch dus. Zelfs niet voor de kleine belegger die enkele duizenden euro's rendement heeft.
[ Voor 19% gewijzigd door PWSteal op 29-09-2026 18:15 ]
in het verlengde, iemand creatief met 'lening met aandelen als onderpand' constructies?
Dat zijn gewoon knoppen om aan te draaien. Als je aan schijf zit staat het malieveld vol, maar als je niet indexeert dan heeft 99% van de bevolking geen idee wat er gebeurd.Uniciteit schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:17:
[...]
Dat is exact wat we doen bij inkomsten in box 1?!
Sterker nog, in box 1 hebben we zelfs een reeks aan allerlei belastingkortingen om de werkelijke belastingdruk nog lager te brengen.
Ik heb nog geen uitwerking gezien, laten we daar eerst maar eens op wachten om te zien wat het echt gaat doen.
Dit topic staat in PFSL. Dat betekent dat er gediscussieerd kan worden over technische achtergrond, persoonlijke situaties, etc. Er is geen ruimte voor politieke achtergronden of discussies, daarvoor hebben we Het Nederlandse belastingstelsel in AWM. Hier is die discussie dus niet toegestaan.