• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:26
Het tarief in Box 3 is voor gewone mensen sinds 2021 al met ruim 40% gestegen. Het is al meer dan te hoog, zeker omdat er geen rekening met inflatie wordt gehouden. Als ze méér willen ophalen kunnen ze beter denken aan een vermogensbelasting van vermogens boven de 2 miljoen. Bijv. 0,25%. En dat ook doen voor spaar- en beleggings BV's in Box2, waarbij opsplitsing in mini BV's verboden moet worden dan wel geaccumuleerd moeten worden.

[ Voor 4% gewijzigd door TanteBeth op 10-07-2026 18:50 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:23:
[...]

Zo komt het wel over. Ik kan beter straks geen Chinees gaan eten want misschien krijg ik wel voedselvergiftiging.

Alles heeft risico’s.
Behalve het kopen van een huis, jij schrijft
Van het kopen van een huis is op de lange termijn nog nooit iemand slechter geworden.
En dat is gewoon niet zo. En dat betekend niet dat je het niet zou moeten doen, maar wel dat je bewust moet zijn van het risico.

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:00
manusjevanalles schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:46:
[...]

Het klinkt alsof je hier ervaring mee hebt? Zou je het hier uiteen willen zetten? Ik zou daar wel in geïnteresseerd zijn.
Ik denk dat het best wel even wat moeite is, maar aangezien dit veel belasting kan besparen is het snel de moeite waard, afhankelijk van het vermogen.
Even hier op inhaken, ik geloof dat je zelfs via een notaris je eigen huidige inleg moet inbrengen in de bv. Zakelijke rekening, elk jaar een jaarverslag. En dit is na minimale research al genoeg voor mij persoonlijk om te denken, laat maar...

Voor iedereen onder de ton, vraag ik me af of het nut heeft tussen nu en 2030.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:55
Zenix schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:08:
Een groot voordeel van box 2 is ook dat je gewoon toeslagen kan krijgen als je van plan bent om te stoppen met werken. En het geld ook niet voor eigen bijdrage van het verzorgingstehuis.
En arbeidsheffingskorting raak je nu al kwijt door box 3 vermogen hier zijn ook al artikelen over verschenen dat er mensen daardoor met een effectieve box 1 heffing hebben te maken van >51% !

• marcelbx
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:51
TanteBeth schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:48:
.... Als ze méér willen ophalen kunnen ze beter denken aan een vermogensbelasting van vermogens boven de 2 miljoen. Bijv. 0,25%. En dat ook doen voor spaar- en beleggings BV's in Box2, waarbij opsplitsing in mini BV's verboden moet worden dan wel geaccumuleerd moeten worden.
Ah, daar begint het al. Principieel, of nou ja, tot zover dan dat het jezelf niet raken zal.

Doet me denken aan Schimmelpenninck, die een hele poos terug ook een verhaaltje had over (aanpassen van) de erfbelasting of iets in die richting. Prima verhaal. Tot bleek dat diens grens 'geheel toevallig' zódanig kwam te liggen, dat het hem met z'n te erven kasteel en M€10 aan bedrijven zo-goed-als-niet zou raken.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:38
Mats007 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:20:
[...]

Dit soort bommetjes/stemming droppen 'vlak voor reces' is inmiddels een wijdverspreide tactiek (ook in het EP) die m.i. de fundamenten van een democratie ondermijnt.

Terug naar de techniek: de honger naar meer, meer belastingen lijkt gewoonweg niet meer te stillen en daar moet de gemiddelde Nederlander met een ton aan spaargeld voor de oude dag/noodgevallen de prijs voor betalen.
Als werkende kan je daar nog op anticiperen, als je al met pensioen bent wordt het erg moeilijk.

Als je te strak hebt gepland en meer belastingen moet geen betalen en hier geen rekening mee hebt gehouden, dan zul je moeten gaan bezuinigen.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:38
Coffeeroam schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Het zijn ook allemaal dure plannen. Zelf noemt Vijlbrief specifiek de gratis kinderopvang. Die willen ze ook nog even invoeren.
Er moet bezuinigd worden en dan maar nog meer geld uitgeven en dus hogere belastingen heffen?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:20

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

manusjevanalles schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:46:
[...]

Het klinkt alsof je hier ervaring mee hebt? Zou je het hier uiteen willen zetten? Ik zou daar wel in geïnteresseerd zijn.
Ik denk dat het best wel even wat moeite is, maar aangezien dit veel belasting kan besparen is het snel de moeite waard, afhankelijk van het vermogen.
Je moet een boekhouder jaarlijks de boel laten opstellen en een notaris, als je die al vindt, kost je ook een lieve duit. Ik heb recent een paar maanden gezocht naar een notaris voor een vereniging en 6 x nee te horen gekregen en uiteindelijk door een notaris in z'n eigen tijd hulp kunnen krijgen.

Dus de route klinkt interessant, maar begint los van de eenmalige notariskosten bij zo'n 1200,- per jaar aan de boekhouder - tenzij je het zelf wilt doen, maar die uren zijn ook niet per se gering en/of leuk :) Kan nog steeds interessant zijn natuurlijk, maar doe je op zich niet 'even'.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Dit topic staat in PFSL. Dat betekent dat er gediscussieerd kan worden over technische achtergrond, persoonlijke situaties, etc. Er is geen ruimte voor politieke achtergronden of discussies, daarvoor hebben we Het Nederlandse belastingstelsel in AWM. Hier is die discussie dus niet toegestaan.