himlims_ schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:18:
[...]
Kun je meer delen over jouw ervaring en hoe je tot dit resultaat bent gekomen? Zoals, creatief zelf bouwen, afbreken en opnieuw proberen? Of eerst digitaal uitgewerkt? Etc
dank voor delen plaatjes hier, kan erg waarderen
Mijn mocs zijn vaak voertuigen waar ik mezelf wel mee zou zien verplaatsen. Ik heb ooit een moc van iemand anders gezien en daar had de tank een deur tussen de rupsbanden. Dat wilde ik ook eens maken.
Ik heb ooit eens extra rupsband onderdelen los gekocht en heb eerst de maximale grootte afgemeten (ik had nog 3 stukjes over) Die door 4 gedeeld en toen gekeken wat ongeveer het formaat moest worden.
Vervolgens met technic een frame gemaakt en zo dat de rupsbanden met vering ook netjes strak staan. Dit was proberen en opnieuw beginnen totdat ik tevreden was.
Daarna de deuren gemaakt en het mechanisme om ze te openen (dat kan met die witte ronde knoppen op de zijkant) En de zijkanten verder opgebouwd, met regelmatig uit elkaar halen van het technic frame om er lego tussen te frutten (soms best buigzaam die technic beams) \
Daarna heb ik een squad van minifigs voorzien van een soort exo-skelet en deze kunnen worden uitgezet door een van de deuren. Daarboven zitten nog wat rookpotten om ze dekking te geven.
Daarna de spatborden om het zomaar te noemen snel gemaakt om de hoogte vast te stellen en zodat ik kon beginnen met de geschutskoepel. En de globale afmetingen correct waren.
Eerste versie van de dubbelloops geschutskoepel gemaakt op een zelf gemaakt draaimechanisme op kleine wielen.
Daarna de voorkant van de tank gemaakt en het geheel proberen dicht te maken. Zodat ik aan details kon gaan beginnen.
Ik hou van realisme dus als er ene ruimte is dan moet deze ook met trappen bereikbaar zijn. Dus alle ruimten zijn bereikbaar met trappen. Je moet wel via het commando centrum naar de slaapruimte om ook bij de achterkant te kunnen komen etc.
Ik vond de munitie aanvoer ook belangrijk dus de bommen op pallets kunnen met een bestuurbare robotarm worden geladen in het projectiel distributie systeem naar de geschutskoepel.
Vervolgens was het een groot grijs saai ding waar ik graag wat aan wilde doen. Mijn oog viel toen op dat soort technische blok camouflage wat uiteindelijk leidde tot wat het nu is. (bijna alle plates in grijs, donkergrijs, die ik had gebruikt) Wel moesten toen de hele spatborden weer uit elkaar.
Buitenkant verder aangekleed met lichten, de twee luchtafweer posities, diverse extra machine geweren etc.
Vervolgens ging ik de lopen van de geschutskoepel mooier maken (Tot dan was het een stapel wiel velgen) maar daardoor werd het gewicht hoger en bezweek mijn tandwielen constructie. Alles weer uit elkaar gehaald en een stevige constructie bedacht met een heel ander uiterlijk als gevolg (wel mooier naar mijn mening)
Vervolgens nog meer minifigs erin zodat het een beetje een realistische bezetting had. En nog wat kisten ed. her en der neer gezet.
Al met al denk ik een half jaar mee bezig geweest, gewoon in de avond als het niet te heet was op zolder... En gewoon bouwen en pielen totdat ik soort van tevreden was...