Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Ja. Maar dan wordt jij geactiveerd, terwijl ik soms uuuuuren de nacht doorkom van 21 naar 19 % met idle verbruik van 650W.Get!em schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:00:
[...]
Hier wel… 13% soc daling in dat kwartier… van 30 naar 17.
Dikke onzin.
Evenzo is hij van 9u tot 9:15 in een kwartier weer gestegen met hetzelfde percentage.
Zelfde te zien op de bms monitoring.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Een keertje redelijk goed leegtrekken met een lichte taper op het einde, en daarna volgas voltanken en accu heeft zichzelf gecalibreerd.
Afhankelijk van hoe urgent je het acht (ik zou het zelf niet zo spannend vinden) kun je Balans een mailtje sturen met de vraag of je even deze actie mag doen.
[ Voor 20% gewijzigd door scoobs op 01-10-2026 10:11 ]
Even wat breder, ik probeer een beetje in te schatten hoe mijn eindafrekening gaat zijn straks in januari. Verwachten we dat de PAQ tool ook is wat BE gaat bedenken/berekenen of welke magie/natte vinger gaat er gebruikt worden?
Balans Stroom geeft dit aan:
/f/image/BLOWhxJ5ullrRxTs6Yniu033.png?f=fotoalbum_large)
sep en aug volgens BalansStroom: (sep) 58,20 betalen op scherm 1 en -90 op scherm 2 en (aug) -63.80 euro
Dashboard van BE geeft aan:
Waarmee sep en aug uitkomen op: (sep) -155,49 euro en (aug) -91,33En de tool van PAQ komt uit op: (sep) -130 euro en (aug) 81,58 euro
En uiteraard zijn alle andere maanden ook random anders en niet te begrijpen.
+ dat ik nog 300 euro krijg voor 3 referrals die geinstalleerd zijn, maar die zie ik ook nergens terug maar staan hopelijk op de eindafrekening.
Als mensen zelf een inschatting maken wat ze einde dit jaar gaan betalen, waar kijken jullie dan naar? Ik kijk in de basis naar paQ zijn tool, maar als Balans Stroom de factuur gaat maken dan ben ik toch voornamelijk afhankelijk van hun vrees ik
Ik snap dat tussen paQ en dashboard BE er een verschil zit met belastingen en opslag etc, maar ik snap de verschillen niet met wat BalansStroom laat zien.
[ Voor 9% gewijzigd door Nomad op 01-10-2026 10:20 ]
Dit van 0:00 tot 0:15 uur.
Daarna nog wat exports tot ongeveer 0:40 uur, in totaal 5,5 kWh aan exports, SoC naar 37%.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Hier al een aantal dagen import tegen hogere prijzen als export. ook gisteren weer en vanacht had ik nog een SOC van zo`n 25% toen de prijs €1500/MWh was maar geen export nee de activaties begonnen hier pas om een uur of 8 tegen wederom een hoge prijs kaal zo`n 15 á 16 cent per kWh en 31 á 32 cent all-in. Nu ben ik erin gegaan met het idee dat de handel irrelevant is zolang ik qua kosten lager of gelijk uitkom als bij mijn vaste contract wat ik had, en zo denk ik er nog steeds over en ben ik in dat opzicht nog steeds tevreden. Maar ik vraag me werkelijk af of ze bij BE wel beseffen dat je voor elke kWh die je wilt verkopen minstens 1,3kWh zal moeten importeren waardoor de spread minstens 1,3 maal de inkoop (incl. EB ) dient te zijn om überhaupt er iets aan over te houden. afgelopen maand zit de opbrengst puur op 8 september en 24 september, de rest van de maand in de kale prijs ziet er veelbelovend uit maar zodra je de EB meeneemt mag je blij zijn als je quit speelt. Nu is dat natuurlijk dit jaar geen of nauwelijks een issue gezien de saldering en het wegstrepen van die EB maar vanaf 1 januari zal de spread toch echt minimaal 1,3 maal de inkoop plus EB moeten zijn om enigszins er iets aan over te houden. Vandaag ook al weer voor net geen €5,= geïmporteerd en niets geëxporteerd nu is de dag nog lang en wie weet wat de prijzen gaan doen, maar als je voor 32 cent gaat inkopen dan moet de prijs toch wel fors gaan stijgen vandaag en dat verwacht ik niet. Dus vandaag zal weer een dag worden die eindigt negatief qua handel.
even side noot voor die die hier lezen en voor dit systeem willen kiezen om lagere kosten te hebben per maand, ondanks dat ik negatief klink ben ik dat niet en zijn mijn kosten inderdaad lager dan bij een vast contract, ik verbaas me alleen over hun kijk op inkoop en verkoop.
/f/image/vC3skZMySN4snSUs5RFbqHLt.png?f=fotoalbum_large)
Ik moet toch wat vaker dit soort posts hier plaatsen want as we speak:
[ Voor 7% gewijzigd door Dirkga op 01-10-2026 11:09 ]
Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.
De gewone onbalans is dus echt niet meer logisch.Dirkga schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:00:
@Sportmind die eenmaal 10A aansluiting klinkt allemaal heel leuk, maar juist die denkwijze heeft er de afgelopen 45 jaar voor gezorgd dat we nu juist de problemen hebben en waardoor het net het allemaal niet meer aankan.![]()
Hier al een aantal dagen import tegen hogere prijzen als export. ook gisteren weer en vanacht had ik nog een SOC van zo`n 25% toen de prijs €1500/MWh was maar geen export nee de activaties begonnen hier pas om een uur of 8 tegen wederom een hoge prijs kaal zo`n 15 á 16 cent per kWh en 31 á 32 cent all-in. Nu ben ik erin gegaan met het idee dat de handel irrelevant is zolang ik qua kosten lager of gelijk uitkom als bij mijn vaste contract wat ik had, en zo denk ik er nog steeds over en ben ik in dat opzicht nog steeds tevreden. Maar ik vraag me werkelijk af of ze bij BE wel beseffen dat je voor elke kWh die je wilt verkopen minstens 1,3kWh zal moeten importeren waardoor de spread minstens 1,3 maal de inkoop (incl. EB ) dient te zijn om überhaupt er iets aan over te houden. afgelopen maand zit de opbrengst puur op 8 september en 24 september, de rest van de maand in de kale prijs ziet er veelbelovend uit maar zodra je de EB meeneemt mag je blij zijn als je quit speelt. Nu is dat natuurlijk dit jaar geen of nauwelijks een issue gezien de saldering en het wegstrepen van die EB maar vanaf 1 januari zal de spread toch echt minimaal 1,3 maal de inkoop plus EB moeten zijn om enigszins er iets aan over te houden. Vandaag ook al weer voor net geen €5,= geïmporteerd en niets geëxporteerd nu is de dag nog lang en wie weet wat de prijzen gaan doen, maar als je voor 32 cent gaat inkopen dan moet de prijs toch wel fors gaan stijgen vandaag en dat verwacht ik niet. Dus vandaag zal weer een dag worden die eindigt negatief qua handel.
even side noot voor die die hier lezen en voor dit systeem willen kiezen om lagere kosten te hebben per maand, ondanks dat ik negatief klink ben ik dat niet en zijn mijn kosten inderdaad lager dan bij een vast contract, ik verbaas me alleen over hun kijk op inkoop en verkoop.
[Afbeelding]
Zodra je aFRR hebt, zou er verandering moeten zijn. Tenminste, ik zie t hier positief. De tijd dat nieuwe gebruikers nog niet in aFRR zitten is dus steeds ongunstiger. En moet dus niet te lang duren.
Ik heb soort gelijk gedrag, toevallig nu wel as we speak een import van -1,03Dirkga schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:00:
@Sportmind die eenmaal 10A aansluiting klinkt allemaal heel leuk, maar juist die denkwijze heeft er de afgelopen 45 jaar voor gezorgd dat we nu juist de problemen hebben en waardoor het net het allemaal niet meer aankan.![]()
[Afbeelding]
Ik moet toch wat vaker dit soort posts hier plaatsen want as we speak:
[Afbeelding]
nee all-inGet!em schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:10:
-€1/kwh kaal?
en dan heeft die zeikert hier wel een grijns op z`n bakkes
[ Voor 42% gewijzigd door Dirkga op 01-10-2026 11:14 ]
Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.
tja maar ja ik heb maar drie batterijen dus dat zal nog wel een jaartje duren vrees ikGet!em schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:09:
[...]
De gewone onbalans is dus echt niet meer logisch.
Zodra je aFRR hebt, zou er verandering moeten zijn. Tenminste, ik zie t hier positief. De tijd dat nieuwe gebruikers nog niet in aFRR zitten is dus steeds ongunstiger. En moet dus niet te lang duren.
Dus beiden zijn waar.
Nieuwe update staat klaar trouwens met weer een toevoeging
https://github.com/paqpaqpaq/BEdashboard
Wow @paQ jij bent echt een grote Kanjer ik ga hem meteen downloadenpaQ schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:21:
@Nomad BS maakt zijn/haar afrekening, en BE doet daar de correctie op.
Dus beiden zijn waar.
Dat was ook wat ik dacht, maar in de praktijk neem ik stroom af bij BS, die maken een rekening...ik verreken verder financieel niet met BE toch? (op hooguit de referrals na?).paQ schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:21:
Dus beiden zijn waar.
Of krijgt BE de verdiensten van het handelen en betaald die dat los uit, ik snap dat stukje niet...doet BE het afrr handel deel en is onbalans/epex wel voor BS?
[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 01-10-2026 11:24 ]
NB. En weer een -38 cent import
[ Voor 3% gewijzigd door E-Transitie op 01-10-2026 13:06 ]
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
wisten we het maar hoe het precies gaat lopen.Nomad schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:23:
[...]
Dat was ook wat ik dacht, maar in de praktijk neem ik stroom af bij BS, die maken een rekening...ik verreken verder financieel niet met BE toch? (op hooguit de referrals na?).
Of krijgt BE de verdiensten van het handelen en betaald die dat los uit, ik snap dat stukje niet...doet BE het afrr handel deel en is onbalans/epex wel voor BS?
Als het goed is krijgen de eerste klanten deze maand hun afrekening. Althans... binnen nu en 6 weken officieel.
Wat bedoel je met refferals? er zijn wel een aantal klanten via mij bij BE uitgekomen.Nomad schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:23:
[...]
Dat was ook wat ik dacht, maar in de praktijk neem ik stroom af bij BS, die maken een rekening...ik verreken verder financieel niet met BE toch? (op hooguit de referrals na?).
Er was in het begin een periode dat je 100 euro per referral kon verdienen...de nieuwe klant had dat een vakje in zijn aanmeldformulier waarin hij aangaf dat hij via persoon X bij BE gekomen was. Daar stond een 100 euro vergoeding tegenover. In mijn geval heb ik 3 mensen zo aangemeld die nu ook een draaiend systeem hebben.Dirkga schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:26:
[...]
Wat bedoel je met refferals? er zijn wel een aantal klanten via mij bij BE uitgekomen.
ja die boot heb ik gemist dus maar hier tot nu toe twee klanten en drie zijn nog aan het twijfelen.Nomad schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:29:
[...]
Er was in het begin een periode dat je 100 euro per referral kon verdienen...de nieuwe klant had dat een vakje in zijn aanmeldformulier waarin hij aangaf dat hij via persoon X bij BE gekomen was. Daar stond een 100 euro vergoeding tegenover. In mijn geval heb ik 3 mensen zo aangemeld die nu ook een draaiend systeem hebben.
Ik verdien graag 100 euro, of 400 wellicht maar wil toch liever die buurman nog recht in de ogen kunnen kijken.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
🏠 Full Electric A++++ | ♨️ L/W-WP | 🌬️ WTW | ☀️ 12×455 ZO + 12×460 NW | 🔋 64 kWh/12 kW | 🚗 EV AWD 75 kWh | ⚙️ HASS/EVCC | 💾 60 TB NAS | 📷 FF/.ARW | 🎮 PS5 |
Ok ik raad het ook al een tijd niet meer aan hoor, dat was in het begin zo nog voordat ik het zelf ook daadwerkelijk had....ergens in oktober / nov / dec / jan waren we het redelijk eens hier dat de aanschafprijs een hoop goed maakte voor whatever de handelmethode ook ging worden van BE en dat het hoe dan ook uit kon. Sindsdien zijn we er achter dat BE zijn installaties niet altijd netjes doet, ze slecht reageren en nog slechter zijn in service verlenen en dat allemaal telt op...ik raad ze ook niet meer aan. Nog los van dat het aanvankelijk 5300 ex btw was en nu 7000 euro ex btw geloof ik, ook nogal een verschil.jacovn schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:32:
Ik heb het een "buurman" afgeraden die zakelijk 2 systemen en prive 2 systemen wil hebben.
Ik verdien graag 100 euro, of 400 wellicht maar wil toch liever die buurman nog recht in de ogen kunnen kijken.
Dus tijden veranderen zeker.
Ja als ik hem binnen heb deel ik hem hier wel even.paQ schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:26:
[...]
wisten we het maar hoe het precies gaat lopen.
Als het goed is krijgen de eerste klanten deze maand hun afrekening. Althans... binnen nu en 6 weken officieel.
ik zit zojuist mee te kijken op het dashboard want hij was wederom met negatief 382 euro aan het importeren en dat zag je ook in het dashboard. maar nadat hij stopte (isp was al lang weg) veranderde het ineens van negatief naar positief jammer dat ik van het importeren voor die prijs niet ook een screenshot gemaakt heb. dit alles terwijl de onbalans prijs nog steeds een dikke twee minuten nadat de import stopte diezelfde 382 euro negatief was.
beetje vreemd zo ? zo kan ik ook geld verdienen.
Zit jouw jaar er op al?0xygen500 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:37:
[...]
Ja als ik hem binnen heb deel ik hem hier wel even.
@Dirkga de Tennergy data loopt achter op de werkelijke situatie.
Zelfs de dataset binnen de tariefgrafiek op de BE website is niet precies accuraat.
[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 01-10-2026 11:39 ]
28-10 zit het eerste jaar er oppaQ schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:38:
[...]
Zit jouw jaar er op al?
Zelfs de dataset binnen de tariefgrafiek op de BE website is niet precies accuraat.
oke die kan ik begrijpen maar ruim 2 minuten ? (import gestopt om 11:30 en prijs op tennergy veranderde om 11:33 uurpaQ schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:38:
[...]
Zit jouw jaar er op al?
op github staat dat je darkmode aan kunt zetten in de instellingen? waar vind ik die instellingen?paQ schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:21:
Dus beiden zijn waar.
Ik gebruik Chrome met tampermonkey en/of android met Firefox
LG-HM163MR-U34
Onder resultaten, tandwieltje kun je ze vinden (niet op dashboard zelf dus)The_KnarF schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:42:
[...]
op github staat dat je darkmode aan kunt zetten in de instellingen? waar vind ik die instellingen?
Ik gebruik Chrome met tampermonkey en/of android met Firefox
Komt prima overeen met de vertraging danDirkga schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:40:
[...]
oke die kan ik begrijpen maar ruim 2 minuten ? (import gestopt om 11:30 en prijs op tennergy veranderde om 11:33 uur
[Afbeelding]
Ca 2 min. ((Afhankelijk van timing)
hmm dikke pech dus haha ach ja all in the game zullen we maar denken, dat die aFRR maar snel komtpaQ schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:44:
[...]
Komt prima overeen met de vertraging dan
Ca 2 min. ((Afhankelijk van timing)
Die denkwijze heeft toch juist niet plaatsgevonden? Ik bedoel dan niet "we kiezen voor deze aansluiting en klaar" maar het ontbreken van hoe je je energiehuishouding inricht? Er is jarenlang niet goed genoeg nagedacht over de toekomst. Dat doet zo'n showcase toch juist wel? Of begrijp ik je verkeerd?Dirkga schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:00:
@Sportmind die eenmaal 10A aansluiting klinkt allemaal heel leuk, maar juist die denkwijze heeft er de afgelopen 45 jaar voor gezorgd dat we nu juist de problemen hebben en waardoor het net het allemaal niet meer aankan.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Er offtopic, maar volgens mij zijn de winsten van de netbeheerders gewoon niet juist besteed cq zijn uitgekeerd als dividenden ipv herinvesteren in het net.Sportmind schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:47:
[...]
Die denkwijze heeft toch juist niet plaatsgevonden? Ik bedoel dan niet "we kiezen voor deze aansluiting en klaar" maar het ontbreken van hoe je je energiehuishouding inricht? Er is jarenlang niet goed genoeg nagedacht over de toekomst. Dat doet zo'n showcase toch juist wel? Of begrijp ik je verkeerd?
Het plan is als volgt: BS als derde partij verrekent rechtstreeks met jou de rekening op basis van day-ahead. BE gooit daar vervolgens een hercalculatie overheen die verrekend wordt.Nomad schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:23:
[...]
Vervelend detail: Als je de resultaten bij BS download, dan krijg je de onbalansresultaten, niet de day-ahead resultaten. Day-ahead resultaten liggen lager.
Moet ook wel zeggen. Om die 10A mogelijk te maken moet daar een gigantische investering achter zitten qua accusysteem + solarpanelen per woning. Hoe verder je terug in de tijd gaat hoe duurder de prijs en dus onrealistischer het was.Sportmind schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:47:
[...]
Die denkwijze heeft toch juist niet plaatsgevonden? Ik bedoel dan niet "we kiezen voor deze aansluiting en klaar" maar het ontbreken van hoe je je energiehuishouding inricht? Er is jarenlang niet goed genoeg nagedacht over de toekomst. Dat doet zo'n showcase toch juist wel? Of begrijp ik je verkeerd?
Ik denk ongeveer vanaf vandaag (zie prijzen van balans energie in de pilot fase) dat het steeds realistischer wordt om naar een kleinere aansluiting te gaan zelfs met een EV door te compenseren met een accu systeem + EV + Warmtepomp met grote boilers etc (liefst nog uit een grondbron).
🏠 Full Electric A++++ | ♨️ L/W-WP | 🌬️ WTW | ☀️ 12×455 ZO + 12×460 NW | 🔋 64 kWh/12 kW | 🚗 EV AWD 75 kWh | ⚙️ HASS/EVCC | 💾 60 TB NAS | 📷 FF/.ARW | 🎮 PS5 |
Er van uitgaande dat iedereen van het gas af moet, heb je toch niet genoeg aan 10A.
LG-HM163MR-U34
Wat kost een accusysteem met EV met grond warmtepomp wel niet. Dan zit je ook al op 40k ofzo succes met dat aan alle nederlanders verkocht te krijgen.KoningSlakkie schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:58:
[...]
Moet ook wel zeggen. Om die 10A mogelijk te maken moet daar een gigantische investering achter zitten qua accusysteem + solarpanelen per woning. Hoe verder je terug in de tijd gaat hoe duurder de prijs en dus onrealistischer het was.
Ik denk ongeveer vanaf vandaag (zie prijzen van balans energie in de pilot fase) dat het steeds realistischer wordt om naar een kleinere aansluiting te gaan zelfs met een EV door te compenseren met een accu systeem + EV + Warmtepomp met grote boilers etc (liefst nog uit een grondbron).
Er is jaren miljarden binnengekomen aan netbeheerders kosten voor alle aansluitingen al ruim 45 jaar. in de tijd dat het nog allemaal PNEM was (of een variant daarvan) was het nog van de staat en gingen sommige van die inkomsten nog wel eens naar andere potjes. Op het moment dat het allemaal privatiseerde moest natuurlijk een groot deel van die inkomsten naar kantoren vervoer en kantoorartikelen e.d. voor de werknemers en ze vonden het ook fijn om in een mooi gebouw te zitten dus de oude gebouwen gingen tegen de vlakte en er kwamen nieuwere modernere en duurdere voor terug. in al die jaren werd er wel wat onderhoud gepleegd en hier en daar wat nieuwe stations geplaatst e.d. Maar altijd met de kijk van "oh dat is voldoende capaciteit hier voor nu". Er is nooit naar de toekomst gekeken maar altijd naar het "nu" en dus zijn veel kabels te dun. Denk aan wijken die groter worden en waar degene aan het eind van de kabel in de oude situatie nog net voldoende overhield qua spanningsval (als simpel voorbeeld het probleem zit hoger) werd het in de nieuwe situatie al vaak nijpender, met de komst van PV kwamen de problemen pas echt naar voren en werd ook maar even de netspanning verhoogt van 220V naar 230V (ivm de 10% regel zo hadden ze in veel situaties weer even wat extra speling). allemaal lap middelen om zo goedkoop mogelijk toch in de huidige behoefte te kunnen voorzien. En is de situatie zodanig dat er opnieuw geld van overall moet komen om toch alles te gaan verzwaren wat we natuurlijk 20 jaar (misschien wel eerder) geleden al hadden kunnen voorzien dat het nodig was gezien de opkomst van PV, magnetrons elektrische ovens, inductie enzovoorts enzovoorts. Maar er gebeurde niets tot sinds een paar jaar geleden, en nu ineens moet iedereen weer opnieuw en nog dieper in de buidel.Sportmind schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:47:
[...]
Dus die 10A is eigenlijk net zoiets, het zal voor nu als je het goed uitdenkt net genoeg zijn, maar een simpele motor kan soms al een forse piekspanning hebben dat die 10A niet eens het opvangt. En wat al vele hier schreven wat als die eigenaar toch ineens besluit een EV aan te schaffen? of wat als de omvormer een storing heeft?
Ik negeer voor het gemak bestaande woningen en de meeste Nederlanderts. Ik bedoel meer nieuwbouw woningen met oprit die allemaal tegenwoordig geleverd worden met een warmtepomp (L/W). Die projecten kunnen in theorie icm een thuisaccu alsnog gebouwd kunnen worden met een 1x25 of 1x35A, neem die 10A nou niet zo serieus. Maar goed offtopic, ik houd er mee op.0xygen500 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:59:
[...]
Wat kost een accusysteem met EV met grond warmtepomp wel niet. Dan zit je ook al op 40k ofzo succes met dat aan alle nederlanders verkocht te krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door KoningSlakkie op 01-10-2026 12:17 ]
All-in, nu €3,60 met de export en import van vandaag. Waarvan nu bijna 20kWh import. Als je dan bedenkt dat de dagresultaten alleen saldeert over deze dag, is het eigenlijke resultaat dus nog hoger.
Veel gaat direct de EV in, dus ook nog eens lagere verliezen. SOC balans batterij nu dus nog slechts 41%.
[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 01-10-2026 13:23 ]
Het is behoorlijk anders en genuanceerder.Dirkga schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:02:
[...]
Er is jaren miljarden binnengekomen aan netbeheerders kosten voor alle aansluitingen al ruim 45 jaar. in de tijd dat het nog allemaal PNEM was (of een variant daarvan) was het nog van de staat en gingen sommige van die inkomsten nog wel eens naar andere potjes. Op het moment dat het allemaal privatiseerde moest natuurlijk een groot deel van die inkomsten naar kantoren vervoer en kantoorartikelen e.d. voor de werknemers en ze vonden het ook fijn om in een mooi gebouw te zitten dus de oude gebouwen gingen tegen de vlakte en er kwamen nieuwere modernere en duurdere voor terug. in al die jaren werd er wel wat onderhoud gepleegd en hier en daar wat nieuwe stations geplaatst e.d. Maar altijd met de kijk van "oh dat is voldoende capaciteit hier voor nu". Er is nooit naar de toekomst gekeken maar altijd naar het "nu" en dus zijn veel kabels te dun. Denk aan wijken die groter worden en waar degene aan het eind van de kabel in de oude situatie nog net voldoende overhield qua spanningsval (als simpel voorbeeld het probleem zit hoger) werd het in de nieuwe situatie al vaak nijpender, met de komst van PV kwamen de problemen pas echt naar voren en werd ook maar even de netspanning verhoogt van 220V naar 230V (ivm de 10% regel zo hadden ze in veel situaties weer even wat extra speling). allemaal lap middelen om zo goedkoop mogelijk toch in de huidige behoefte te kunnen voorzien. En is de situatie zodanig dat er opnieuw geld van overall moet komen om toch alles te gaan verzwaren wat we natuurlijk 20 jaar (misschien wel eerder) geleden al hadden kunnen voorzien dat het nodig was gezien de opkomst van PV, magnetrons elektrische ovens, inductie enzovoorts enzovoorts. Maar er gebeurde niets tot sinds een paar jaar geleden, en nu ineens moet iedereen weer opnieuw en nog dieper in de buidel.
Dus die 10A is eigenlijk net zoiets, het zal voor nu als je het goed uitdenkt net genoeg zijn, maar een simpele motor kan soms al een forse piekspanning hebben dat die 10A niet eens het opvangt. En wat al vele hier schreven wat als die eigenaar toch ineens besluit een EV aan te schaffen? of wat als de omvormer een storing heeft?En wat kost nu werkelijk die 3 maal 25A aansluiting meer dan een 1 maal 10A aansluiting ?
Maar dat is een andere discussie. In 2000 is door de politiek al besloten dit niet te doen, ondanks ander advies van netwerk beheerders. Politiek durfde het niet aan omdat de vaste lasten omhoog zouden gaan.....
Tja. Goed inzicht zullen we maar zeggen
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
ik denk dat ze de KOR gaan afschaffen voor accu bezittersE-Transitie schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:37:
Nu er zo een accu-sering plaats vindt in Nederland, en steeds meer Nederlanders die thuis hun EV kunnen laden, dan gaat de overheid enorm veel accijns mislopen. Rekeningrijden komt ook nog niet van de grond. Gaan ze in Den Haag iets van een accu belasting bedenken?
Hoe is je huidige ervaring met Den Haag?E-Transitie schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:37:
Nu er zo een accu-sering plaats vindt in Nederland, en steeds meer Nederlanders die thuis hun EV kunnen laden, dan gaat de overheid enorm veel accijns mislopen. Rekeningrijden komt ook nog niet van de grond. Gaan ze in Den Haag iets van een accu belasting bedenken?
Zet de vaseline maar klaar.
Gewoon zonder spuugcyberdad schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:38:
[...]
Hoe is je huidige ervaring met Den Haag?
Zet de vaseline maar klaar.
Ontopic: €6,80 in de plus door die -€1 import. Nou vanavond nog een mooie avond en we hebben weer een mooie dag achter de rug.
11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
hahah inderdaad export voor 15 cent kaal op SoC van 40%LuPo schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:46:
[...]
Gewoon zonder spuug![]()
Ontopic: €6,80 in de plus door die -€1 import. Nou vanavond nog een mooie avond en we hebben weer een mooie dag achter de rug.Beetje positiviteit het topic inblazen
Met zon systeem kan 48kwh per dag importeren. Met een systeem als die van ons kan je dat dus bijna geheel bufferen naar een dag later indien nodig. Dus als jij per 2 dagen uit kan komen met zeg een 80kwh verbruik (na aftrek whatever je panelen nog opbrachten die dag) dan Ja dan kan het werken met zelfs 10A.The_KnarF schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:59:
Die 10A discussie is behoorlijk offtopic, maar wel interessant.
Er van uitgaande dat iedereen van het gas af moet, heb je toch niet genoeg aan 10A.
Ik zou ondanks full Elec huis + EV wel uit kunnen komen met 1x16A in ieder geval, maar dan wil ik daar genoeg voor gecompenseerd worden dat ik die besparing kan investeren in de noodzakelijke aanpassingen voor zoiets en dat laatste zal niet gebeuren. Ons huis is opgeleverd met 3x25a, daar heb ik niet voor gekozen verder. Lijkt mij heel gek als we daar straks wel meer voor betalen dan 1x35, gezien je niet terug mag.
Dus het zal een Belgisch model worden uiteindelijk verwacht ik, met een staffel op gevraagd vermogen wat je die maand max hebt afgenomen voor minimaal 15minuten. Juist onze grote sterke Deye kan dat voor ons heel goed opvangen zodat wij er minimaal last van zouden hebben.
En dan is het aansluiten van een generator ook een plusNomad schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:12:
[...]
Met zon systeem kan 48kwh per dag importeren. Met een systeem als die van ons kan je dat dus bijna geheel bufferen naar een dag later indien nodig. Dus als jij per 2 dagen uit kan komen met zeg een 80kwh verbruik (na aftrek whatever je panelen nog opbrachten die dag) dan Ja dan kan het werken met zelfs 10A.
Ik zou ondanks full Elec huis + EV wel uit kunnen komen met 1x16A in ieder geval, maar dan wil ik daar genoeg voor gecompenseerd worden dat ik die besparing kan investeren in de noodzakelijke aanpassingen voor zoiets en dat laatste zal niet gebeuren. Ons huis is opgeleverd met 3x25a, daar heb ik niet voor gekozen verder. Lijkt mij heel gek als we daar straks wel meer voor betalen dan 1x35, gezien je niet terug mag.
Dus het zal een Belgisch model worden uiteindelijk verwacht ik, met een staffel op gevraagd vermogen wat je die maand max hebt afgenomen voor minimaal 15minuten. Juist onze grote sterke Deye kan dat voor ons heel goed opvangen zodat wij er minimaal last van zouden hebben.
ondanks die -€1000/MWh vanmorgen blijf ik toch negatief €3,45 op het moment dus dat exporteren hoeft van mij nog niet zo op dit moment hoewel die export die ik hier net had was met 19 cent kaal dus eigenlijk nog wel oke. maar gezien de vlakke curve op tennergy verwacht ik eigenlijk pas tegen de avond betere export prijzen, dus ik hoop dat ze de boot nog even afhouden. Of beter gooi maar wat peper bij die Tennet in hun derriere zodat ze ook hier de aFRR activeren
Ik zit inmiddels op +€7,60 vandaag dus primajeeedeee schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:02:
[...]
hahah inderdaad export voor 15 cent kaal op SoC van 40%
11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Same, ontlading bij de prijs van net snap ik ook niet, denk ook absoluut dat er later voor meer geexporteerd kan worden (zeker als ze Epex zouden hanteren) maar ik ga er ook niet wakker van liggen dat als ik inkoop tegen negatieve prijzen (kaal) ik voor 0,19ct kaal verkoop...LuPo schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:44:
[...]
Ik zit inmiddels op +€7,60 vandaag dus prima
Wel even gekeken tijdens het importeren vanochtend naar de kabels/aansluitingen, kapje er af komt bij het oog toch wel net boven de 70 graden uit, wat volgens mij wel redelijk de grens is wat die kabels zouden moeten mogen worden qua normering als ik andere in dit draadje goed begrijp.
1. - Kan de batterij nu tot 5% SOC worden ontladen zonder in idle- of beschermingsmodus te schieten?
Ja, de batterij kan nu ontladen worden tot 5% zonder in stand-by te schieten, hij kan met dit percentage de cellen nog beschermen.
2. - Als dit onverhoopt toch gebeurt: bij welk SOC-percentage wordt de batterij dan automatisch weer uit de idlemodus gehaald? Pas bij 35%.?
Nee, deze staat nu op 10%.
3. - Gaan jullie deze extra beschikbare capaciteit daadwerkelijk benutten, in plaats van het ontladen al bij een hoger SOC-percentage te stoppen?
Nee, dit komt doordat wij niet handelen met de batterij als de SoC onder 18% komt. Deze extra ruimte is dus volledig in jouw voordeel.
4. - Houdt de aansturing daarbij ook rekening met het aantal geïnstalleerde batterijmodules?
Ja, het EMS-systeem houd hier inderdaad rekening mee.
Het blijft jammer dat Balans dit soort informatie niet gewoon deelt via een maandelijkse nieuwsbrief. Meer openheid over ontwikkelingen en aanpassingen zou het vertrouwen zeker ten goede komen.
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
- In jouw voordeel ligt natuurlijk aan voor hoeveel die 18% gekocht is, bestaande prijzen etc... Daar hadden ze beter van kunnen zeggen dat die 18% gereserveerd is voor eigen gebruikTasteless schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:52:
Beschikbare capaciteit daadwerkelijk benutten, in plaats van het ontladen al bij een hoger SOC-percentage te stoppen?
Nee, dit komt doordat wij niet handelen met de batterij als de SoC onder 18% komt. Deze extra ruimte is dus volledig in jouw voordeel.
4. - Houdt de aansturing daarbij ook rekening met het aantal geïnstalleerde batterijmodules?
- EMS zal ongetwijfeld kijken naar totale kwh capaciteit, daarbij vind ik 18% bij 6 batterijen trouwens een vrij hoge limiet persoonlijk maar goed. Wel fijn om te lezen.
Bedankt voor het delen @Tasteless
[ Voor 36% gewijzigd door Moby op 01-10-2026 15:11 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik begrijp dus helemaal niet dat er bij de ene geëxporteerd wordt met 19 cent kaal en dat bij mij juist geïmporteerd wordt op datzelfde moment met diezelfde 19 cent kaal terwijl ik een SOC heb van 78% op dat moment.Odeanathus schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:50:
[...]
Same, ontlading bij de prijs van net snap ik ook niet, denk ook absoluut dat er later voor meer geexporteerd kan worden (zeker als ze Epex zouden hanteren) maar ik ga er ook niet wakker van liggen dat als ik inkoop tegen negatieve prijzen (kaal) ik voor 0,19ct kaal verkoop...
Wel even gekeken tijdens het importeren vanochtend naar de kabels/aansluitingen, kapje er af komt bij het oog toch wel net boven de 70 graden uit, wat volgens mij wel redelijk de grens is wat die kabels zouden moeten mogen worden qua normering als ik andere in dit draadje goed begrijp.
Ik denk dat het afhankelijk is van het aantal berichten dat je in dit topic plaatstDirkga schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:49:
[...]
Ik begrijp dus helemaal niet dat er bij de ene geëxporteerd wordt met 19 cent kaal en dat bij mij juist geïmporteerd wordt op datzelfde moment met diezelfde 19 cent kaal terwijl ik een SOC heb van 78% op dat moment.![]()
Omdat de logica van handelen op Onbalans compleet anders (reactief obv prijs, max 9 minuten per kwartier 12kW) is dan aFRR waar prijsbiedingen en activering door tennet het hoofdproces is.Dirkga schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:49:
[...]
Ik begrijp dus helemaal niet dat er bij de ene geëxporteerd wordt met 19 cent kaal en dat bij mij juist geïmporteerd wordt op datzelfde moment met diezelfde 19 cent kaal terwijl ik een SOC heb van 78% op dat moment.![]()
Bij mij wordt de 4_6_5 niet herkend als script? De 4_6 werkt wel gewoon. Installeer hetzelfde als bij de 4_6 maar krijg hem niet aan de gang?paQ schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:10:
HO STOP... nog een foutje....
OK update staat klaar. Versie 4.6.3 zou ik wel echt even erop zetten, want het repareert een fout in de telling van dagresultaat.
Het 'klopt' dat er echt 3 kwartier missen aan tarief. Het tarief dat staat weergegeven is doorgetrokken van de tarieven er voor, maar waren in werkelijkheid lager:
Issue zit aan de BE kant, daar kan ik niets aan doen verder.
[Afbeelding]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
https://raw.githubusercon...ansenergie-All-in.user.jsecn1985 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 16:04:
[...]
Bij mij wordt de 4_6_5 niet herkend als script? De 4_6 werkt wel gewoon. Installeer hetzelfde als bij de 4_6 maar krijg hem niet aan de gang?
Als je deze link volgt in je browser, krijg je vaak vanzelf een install link te zien als je vanuit dat scherm je userscript of tampermonkey opent/
Ja nu wel, zal toch wel aan de manier van installeren hebben gelegen. Bedankt weer!paQ schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 16:07:
[...]
https://raw.githubusercon...ansenergie-All-in.user.js
Als je deze link volgt in je browser, krijg je vaak vanzelf een install link te zien als je vanuit dat scherm je userscript of tampermonkey opent/
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
De export piek van middernacht zorgt voor een positief resultaat van vandaag, net zoals de geld-toe-voor-import piek (het dal van 11 uur)
Je moet zo wel echt inzoomen om alsnog te begrijpen waar de positieve en negatieve bijdragen op het dagaandeel zitten.
@paQ Is dit zoals je het bedoeld had?
Groen is krijgen, rood is betalenJerra schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 16:25:
[Afbeelding]
De export piek van middernacht zorgt voor een positief resultaat van vandaag, net zoals de geld-toe-voor-import piek (het dal van 11 uur)
Je moet zo wel echt inzoomen om alsnog te begrijpen waar de positieve en negatieve bijdragen op het dagaandeel zitten.
@paQ Is dit zoals je het bedoeld had?
Ik dacht dat het op de kwartiervolumes, en uiteindelijke handelsprijzen binnen dat kwartier, het positieve en negatieve aandeel ging laten zien in je dagopbrengt.
Dagen waarop je niet meer ziet wat "het geneuzel" van de rest van de dag was, dat zijn toch juist de beste dagen?Jerra schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 16:25:
Maar dat staat er toch ook?Jerra schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 16:29:
Dat begrijp ikmaar dan had ik een ander beeld bij wat deze grafiek zou gaan betekenen.
Ik dacht dat het op de kwartiervolumes, en uiteindelijke handelsprijzen binnen dat kwartier, het positieve en negatieve aandeel ging laten zien in je dagopbrengt.
Per kwartier kun je zien wat je dat gekost of opgeleverd heeft.
Je kunt op de originele BE grafiek inzoomen en uitzoomen door te scrollen. De tariefgrafiek volgt kort daarna.
/f/image/pZDErYRaRmbMz6YYfdpkNbX2.png?f=fotoalbum_large)
Het uiteindelijke bedrag telt voor heel dat kwartier, dus wat er binnen dat kwartier gebeurde, doet achteraf niet meer terzake.
Of bedoel je iets anders?
[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 01-10-2026 17:16 ]
Nu hebben we zelfs vannacht een hele mooie export gehad van 1,5 en zelfs een import van -1,- vanochtend.
Als ik dan zie dat er 24,9 import en 21,9 export is geweest word ik niet heel blij van dit resultaat.
reken ik goed als ik dan (24,9 + 21,9) laat ik het afronden 47X 2 cent betaal en dan ook nog rekening moet houden met de EB en BTW . blijft er uiteindelijk van al dat geschuif een half glaasje pils over. of een paar druppeltjes, afhankelijk van je salderingsruimte).
Laat ik omvorm verliezen ook nog buiten beschouwing
reken ik verkeerd?
[ Voor 4% gewijzigd door The_KnarF op 01-10-2026 17:17 ]
LG-HM163MR-U34
Kaal kan dat goed kloppen, maar vrijwel geheel handelsresultaat.The_KnarF schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:16:
[Afbeelding]
Nu hebben we zelfs vannacht een hele mooie export gehad van 1,5 en zelfs een import van -1,- vanochtend.
Als ik dan zie dat er 24,9 import en 21,9 export is geweest word ik niet heel blij van dit resultaat.
reken ik goed als ik dan (24,9 + 21,9) laat ik het afronden 47X 2 cent betaal en dan ook nog rekening moet houden met de EB en BTW . blijft er uiteindelijk van al dat geschuif een half glaasje pils over. of een paar druppeltjes, afhankelijk van je salderingsruimte).
Laat ik omvorm verliezen ook nog buiten beschouwing
reken ik verkeerd?
Als je all-in toggle aan zet dan zie je het verrekende resultaat.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 01-10-2026 17:19 ]
Dat is nu bij mij nagenoeg hetzelfde, waarschijnlijk omdat ik pas een week meedoe en ik nog niet veel saldeer "tegoed" heb, dat zal asap de WP aangaat wel veranderen.paQ schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:17:
[...]
Kaal kan dat goed kloppen, maar vrijwel geheel handelsresultaat.
Als je all-in toggle aan zet dan zie je het verrekende resultaat.
een export later all-in
[ Voor 19% gewijzigd door The_KnarF op 01-10-2026 17:23 ]
LG-HM163MR-U34
Zit je al op AFFR? Ik zit ook op 3 euro maar heb ongeveer evenveel import en maar 5 exportThe_KnarF schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:22:
[...]
Dat is nu bij mij nagenoeg hetzelfde, waarschijnlijk omdat ik pas een week meedoe en ik nog niet veel saldeer "tegoed" heb, dat zal asap de WP aangaat wel veranderen.[Afbeelding]
een export later all-in
Ik heb hierover maandag met Corwin gebeld, die kon mij niet uitleggen dat ik blij moest zijn met een import van 10 cent en daarna een export van 10 cent (beide kaal) de import kost me dan kaal met opslag 12 cent en de verkoop levert met opslag 8 cent op. Corwin heeft mij (respect voor zijn geduld) 10 minuten geprobeerd uit te leggen dat ik ook nog mag salderen maar ik reken in beide gevallen kale prijs, dus dat maakt niets uit.
ik wil het gewoon begrijpen, maar dat lukt me niet.
LG-HM163MR-U34
nee, nog nietgj797 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:33:
[...]
Zit je al op AFFR? Ik zit ook op 3 euro maar heb ongeveer evenveel import en maar 5 export
LG-HM163MR-U34
Leuk om te weten dat de 18% er niet alleen is vanwege de 13% idle bug. Of het een klant voordeel is kan je betwisten, als ik zie hoe hard de batterijen vannacht kelderden in een kwartier (31 naar 17%!) dan heb je die marge hard nodig om niet door je nachtverbruik in idle te komen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat als het een stuk kouder is.Tasteless schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:52:
Betreffende de Idle bug en reeds uitgevoerde Firmware update de onderstaande reactie van Balans gekregen:
1. - Kan de batterij nu tot 5% SOC worden ontladen zonder in idle- of beschermingsmodus te schieten?
Ja, de batterij kan nu ontladen worden tot 5% zonder in stand-by te schieten, hij kan met dit percentage de cellen nog beschermen.
2. - Als dit onverhoopt toch gebeurt: bij welk SOC-percentage wordt de batterij dan automatisch weer uit de idlemodus gehaald? Pas bij 35%.?
Nee, deze staat nu op 10%.
3. - Gaan jullie deze extra beschikbare capaciteit daadwerkelijk benutten, in plaats van het ontladen al bij een hoger SOC-percentage te stoppen?
Het blijft jammer dat Balans dit soort informatie niet gewoon deelt via een maandelijkse nieuwsbrief. Meer openheid over ontwikkelingen en aanpassingen zou het vertrouwen zeker ten goede komen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Ik heb 4 modules:
- 3x gen1 modules geplaatst in januari
- 1x gen2 module in januari
- 2x 50 cm x 50mm2 rood en zwart Ik moet nog eerst checken welke dikte ik daadwerkelijk heb. Kan ik de accu in bedrijf gewoon rollen? Of toch eerst uitschakelen
- 2x Busbar van AccuNoord (is dit een set?)
- of set Busbar van Amazon
- of set Busbar van Ali
- Bevestigings materiaal bestand tegen hoge temperaturen om de busbar te plakken tegen een van de modules.
De kabel van de busbar naar de DC-schakelaar zou ik gewoon de bestaande kabel voor kunnen gebruiken. Vorige keer toen de monteurs hier waren zeiden ze dat kruislings monteren niet mogelijk was omdat de kabels te kort waren. Maar met een busbar zou dat wel moeten lukken lijkt mij.
KoningSlakkie schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:44:
Alright ik ga een busbar laten plaatsen, ik heb even terug proberen te zoeken wat mensen hebben uitgevoerd.
Ik heb 4 modules:Boodschappenlijst:
Nu laat @scoobs doorschemeren dat de oogjes van de kabels mogelijk niet goed zijn waardoor de temperaturen hoog op kunnen lopen. Ik heb dit nog niet gemeten, heb ook geen apparatuur ervoor. Ik wil eigenlijk niet te veel geld besteden dus elke kabel vervangen gaat heel duur zijn. Dat wil ik vermijden.
- 2x 50 cm x 50mm2 rood en zwart Ik moet nog eerst checken welke dikte ik daadwerkelijk heb. Kan ik de accu in bedrijf gewoon rollen? Of toch eerst uitschakelen
- of set Busbar van Ali
- Bevestigings materiaal bestand tegen hoge temperaturen om de busbar te plakken tegen een van de modules.
De kabel van de busbar naar de DC-schakelaar zou ik gewoon de bestaande kabel voor kunnen gebruiken. Vorige keer toen de monteurs hier waren zeiden ze dat kruislings monteren niet mogelijk was omdat de kabels te kort waren. Maar met een busbar zou dat wel moeten lukken lijkt mij.
:strip_exif()/f/image/2DdxmZDuj6fB6qMGOZCtDrhk.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag laten maken bij accu noord. Busbar is naar mijn weten voor 1 kant, je hebt er dus 2 nodig.
Bovenstaande is wel direct alle kabels vervangen voor goed geperste kabels en een maat dikker voor deye - automaat, automaat- busbar
[ Voor 8% gewijzigd door 0xygen500 op 01-10-2026 18:02 ]
(Weer 2 cent denk ik dan maar)
[ Voor 35% gewijzigd door jacovn op 01-10-2026 18:23 ]
Perfect bedankt, ik heb het op mijn boodschappenlijstje gezet. Het is wel gelijk 300 euro weer. Maar goed: veiligheid is ook wat waard.0xygen500 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 18:00:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag laten maken bij accu noord. Busbar is naar mijn weten voor 1 kant, je hebt er dus 2 nodig.
Bovenstaande is wel direct alle kabels vervangen voor goed geperste kabels en een maat dikker voor deye - automaat, automaat- busbar
Dat scheelt dan wel uiteindelijk, gezien de import en export.
Begrijp de frustratie en dat het nutteloos is als je er een paar cent aan overhoud.
:strip_exif()/f/image/dyEyZaIDkDhO9m8VYCRLYikN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Speedy-Andre op 01-10-2026 18:50 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Maar heel kort lijkt t op
[ Voor 35% gewijzigd door gj797 op 01-10-2026 19:04 ]
Niet alleen ik, meerderen. Het is ook te zien op een IR camera, waarbij alle warmte van de ogen komt.KoningSlakkie schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:44:
Alright ik ga een busbar laten plaatsen, ik heb even terug proberen te zoeken wat mensen hebben uitgevoerd.
Ik heb 4 modules:Boodschappenlijst:
Nu laat @scoobs doorschemeren dat de oogjes van de kabels mogelijk niet goed zijn waardoor de temperaturen hoog op kunnen lopen. Ik heb dit nog niet gemeten, heb ook geen apparatuur ervoor. Ik wil eigenlijk niet te veel geld besteden dus elke kabel vervangen gaat heel duur zijn. Dat wil ik vermijden.
- of set Busbar van Ali
De kabels zijn prima dan geschikt voor het dragen van minder dan 100A, dus na de busbar.
Een vergelijkende illustratie van wat het probleem oploste op 240A. Doe jezelf een plezier en haal 70mm2, voor langdurige thermische belasting is 50mm2 nog echt zwaar onvoldoende. Dat is alleen niemand niemand nog opgevallen omdat niemand hier al runs heeft gedaan van 1+u op nominaal vermogen, en de resultaten heeft gemeten met een thermische camera. De rest van het topic hier gaat dat over een jaar wel merken.
Hieronder zie je het verschil in oogjes.
Busbars blijven trouwens gewoon lauwwarm. Ik heb die alibar die jij laat zien, maar bovenstaande schoep neemt 3 slots in gebruik.
Ik denk dat ik het ook maar aanschaf. Dan maar wachten op een service bezoek maar dat heb ik om de paar maanden gezien de ervaring tot nu toe
Dit is me wel vaker opgevallen, ik heb het idee dat het dashboard dan oudere data heeft dan waarom de ESM aanslaat ofzo, want als je daarna terugkijkt is doe 0,10ct nergens te bekennen en is het gewoon een 'redelijk' bedrag (nog steeds lager dan ik zou hopen maar goedgj797 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 19:02:
Nieuw dieptepunt export voor 10 cent kaaledit:
Maar heel kort lijkt t op
Sprak net m'n buurman en toen was de conclusie ook dat mn brein al in de energiebesparing modus is gesprongen. 10 cent natuurlijkSpeedy-Andre schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 19:35:
[...]
Ik heb nog nooit 0,001/kWh (want dat typ je) gezien bij export.
Je raad de 70mm ook aan voor tussen de accumodules en de busbar?scoobs schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 19:15:
[...]
Niet alleen ik, meerderen. Het is ook te zien op een IR camera, waarbij alle warmte van de ogen komt.
De kabels zijn prima dan geschikt voor het dragen van minder dan 100A, dus na de busbar.
Een vergelijkende illustratie van wat het probleem oploste op 240A. Doe jezelf een plezier en haal 70mm2, voor langdurige thermische belasting is 50mm2 nog echt zwaar onvoldoende. Dat is alleen niemand niemand nog opgevallen omdat niemand hier al runs heeft gedaan van 1+u op nominaal vermogen, en de resultaten heeft gemeten met een thermische camera. De rest van het topic hier gaat dat over een jaar wel merken.![]()
[Afbeelding]
Busbars blijven trouwens gewoon lauwwarm. Ik heb die alibar die jij laat zien, maar bovenstaande schoep neemt 3 slots in gebruik.
Je hebt het specifiek over de kabel tussen de busbar en de dc schakelaar en de Deye? Dat geloof ik direct inderdaad.scoobs schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 19:15:
[...]
Niet alleen ik, meerderen. Het is ook te zien op een IR camera, waarbij alle warmte van de ogen komt.
Een vergelijkende illustratie van wat het probleem oploste op 240A. Doe jezelf een plezier en haal 70mm2, voor langdurige thermische belasting is 50mm2 nog echt zwaar onvoldoende. Dat is alleen niemand niemand nog opgevallen omdat niemand hier al runs heeft gedaan van 1+u op nominaal vermogen, en de resultaten heeft gemeten met een thermische camera. De rest van het topic hier gaat dat over een jaar wel merken.![]()
[Afbeelding]
De 50mm2 kabel tussen de accu modules en de busbar die zijn wel prima neem ik aan? Of raad je toch 70mm2 op m8 aan?
:strip_exif()/f/image/BvbAcgZC5Zw3pnzLDOxDtves.jpg?f=fotoalbum_large)
De stukjes gipsplaat maak je zo op maat, ik schroef ze in de gaten van een achter plaat en dan heb je iets dat brandwerend is zodat de batterij niet beschadigt of verkleurt.
[ Voor 50% gewijzigd door Speedy-Andre op 01-10-2026 19:58 ]
@jacovn minder warm zijn minder verliezen ja. Gemeten weerstand op het stuk tussen de deye terminals en de accu's is gezakt van 3 +/-.1mOhm naar 2.5 +/- .1mOhm. Hoeveel dat is op jaarbasis hangt echt heel, heel veel af van de persoonlijke situatie. In mijn geval zal dat 50kwh op jaarbasis zijn in een post-salderingswereld, maar voor de meesten is het waarschijnlijk minder.
De grootste winst was het gebruik van de busbar, daarmee halveerde de weerstand tussen de deye en de meetpunten op de packs. De 70mm2 kabel met andere schoenen is puur een veiligheidsmaatregel. Niet eentje omdat het systeem nu zoveel wint qua efficientie of betere accubelasting.
De ali busbar met 6x M8 kan dus niet fatsoenlijk 4 kabelogen bevestigd hebben?scoobs schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 19:15:
[...]
[Afbeelding]
Als ze niet op een muur anker lijken zal het wel passen, die van BE bijvoorbeeldWolly schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:22:
[...]
De ali busbar met 6x M8 kan dus niet fatsoenlijk 4 kabelogen bevestigd hebben?
boekhour schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 01:33:
Indien toch busbar kabelroute wat is dan de exacte boodschappenlijst voor het standaard 3 module systeem. Heeft iemand een exacte boodschappenlijst beschikbaar met goed en redelijk betaalbaar spul, voor de gemiddelde nitwit? Waar te bestellen welke kabellengtes diktes welke busbar welke ogen etc--> ofwel een gevuld winkelmandje. Ben bang dat ik iets niet goed heb of vergeten ben met alle gevolgen van dien tijdens service bezoek. Wellicht een idee om dit in de startpost op te nemen.
Ik verwacht mijn bestelling van Accu Noord morgen. Dit was mijn bestellijstje voor een 3 module off-grid installatie:KoningSlakkie schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:44:
1x M10 – Accukabel (Klasse 6) 70 mm² ROOD 100 CM – M8
1x M10 – Accukabel (Klasse 6) 70 mm² ZWART 100 CM – M8
3x M8 – Accukabel (Klasse 6) 50 mm² ROOD 50 CM – M8
3x M8 – Accukabel (Klasse 6) 50 mm² ZWART 50 CM – M8
2x Victron Busbar 250A 4-polig + afdekkap
Totale kosten: 284,2 euro incl. verzenden
Ik heb er dus voor gekozen om alle kabels te vervangen, dus ook die tussen busbar en accu. Buy once, cry once
Voor wat betreft het vastzetten van de busbar, ga ik voor de approach van @paQ : 3M Dual Lock
PS. Ik denk dat ik aandelen ga kopen in Accu Noord. Die beste man moet me nu toch opeens een piek qua bestellingen zien met allemaal dezelfde soort kabels.
[ Voor 17% gewijzigd door Rick Astley op 01-10-2026 20:49 ]
paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo
Je hebt zeker een latere versie zonder automaat er tussen?Rick Astley schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:37:
[...]
[...]
Ik verwacht mijn bestelling van Accu Noord morgen. Dit was mijn bestellijstje voor een 3 module off-grid installatie:
1x M10 – Accukabel (Klasse 6) 70 mm² ROOD 100 CM – M8
1x M10 – Accukabel (Klasse 6) 70 mm² ZWART 100 CM – M8
3x M8 – Accukabel (Klasse 6) 50 mm² ROOD 50 CM – M8
3x M8 – Accukabel (Klasse 6) 50 mm² ZWART 50 CM – M8
2x Victron Busbar 250A 4-polig + afdekkap
Totale kosten: 284,2 euro incl. verzenden
Ik heb er dus voor gekozen om alle kabels te vervangen, dus ook die tussen busbar en accu. Buy once, cry once
Voor wat betreft het vastzetten van de busbar, ga ik voor de approach van @paQ : 3M Dual Lock
PS. Ik denk dat ik aandelen ga kopen in Accu Noord. Die beste man moet me nu toch opeens een piek qua bestellingen zien met allemaal dezelfde soort kabels.
Wat is de levertijd bij hun @Rick Astley @0xygen500 ? Ik ga zorgen dat Balans dit kosteloos gaat installeren samen met een nodige service bezoek. Dan moet ik de afspraak wel ruim genoeg in moeten gaan plannen.
Offgrid heeft geen automaat tussen de Deye en de accupacks zitten0xygen500 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:46:
[...]
Je hebt zeker een latere versie zonder automaat er tussen?
paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo
Dinsdag besteld, Donderdag (vandaag) verstuurd, morgen in huis (als PostNL meewerkt).KoningSlakkie schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:47:
Check 3M dual lock, daar zocht ik naar inderdaad.
Wat is de levertijd bij hun @Rick Astley @0xygen500 ? Ik ga zorgen dat Balans dit kosteloos gaat installeren samen met een nodige service bezoek. Dan moet ik de afspraak wel ruim genoeg in moeten gaan plannen.
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".
/f/image/vBWbmbc1uswWX0qGznNLZB77.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pV5GPZSzfCaB7Mwomftey2ln.png?f=fotoalbum_large)